Bestanden overzetten naar het goedkoopste 2TB schijfje gaat sneller dan bestanden schrijven naar een 64/80GB schijfje, hoor.edmunt schreef op zondag 31 juli 2011 @ 10:52:
[...]
De overdrachtsnelheid. Het duurt redelijk lang als je een bestand van 10gig. wilt overzetten naar een usb 2.0 hdd. Een usb 3.0 ssd maakt hier een einde aan.
Dan zou de WD Velociraptor 600GB ook waardeloos zijn, evenals de Seagate Savvio 900GB SAS en Hitachi Ultrastar 15K600 600GB SAS drives. Een degelijke SSD van dezelfde kwaliteit (non-professional grade) zoals de Intel 320 series 600GB kost toch al meer dan 2x zoveel.SAICRJMPM schreef op zondag 31 juli 2011 @ 09:55:
Dus zal een SSD ooit nut hebben buiten het zijn van opstartschijf voor OS en programma's? Nee toch? Maar dan heeft het toch totaal geen zin SSD's van meer dan 100 GB te kopen? Of zie ik iets over het hoofd?
Bv. Tweakers heeft 4 Seagate Savvio 10K.3 300GB drives in gebruik voor hun databaseserver en twee 2.5" 146GB 10k rpm SAS evenals tien 2.5" 500GB 7.2k rpm SATA voor hun fileserver. Voor thuisgebruik gaat het idd zelden voorkomen dat grote, snelle SSD's nodig zijn, echter zijn er in de bedrijfswereld zeker toepassingen voor.
ECHTER, ik voorzie dat men langzamerhand grotere en trage SSD's zal gaan verkopen als "storage", zoals het bijvoorbeeld voor powerusers een tijdje geleden ook interessanter was om bv. een 10.000rpm (Veloci)Raptor bootdisk te hebben, gecombineerd met 5.400rpm datadisks, ipv. twee 7.200rpm schijven.
De OCZ Vertex 2, ondanks zijn slechte reputatie, is toch al bijna verkrijgbaar voor 1€/GB, de 240GB bijvoorbeeld is zowat 10 maanden in prijs gehalveerd.
Dus met wat geluk kopen we binnen 2 jaar onze 500GB "opslag" SSD's voor 100€.
[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 31-07-2011 12:12 ]
Ik heb dus na lang wikken en wegen toch maar een OCZ Agility 3 van 60GB aangekocht. Systeem start nu wel lekker snel op! Maar nu er een nieuwe firmware beschikbaar is, kan ik hem niet upgraden. Het programma slaat dan steeds vast. En ik weet dat je de firmware niet kan updaten als je OS er ook op staat..
Meer mensen met dit probleem?
Ook voor andere OCZ "3" drives.Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 09:13:
[...]
kees de jong heeft hier nog de simpelste oplossing voor het updaten van de vertex3 gepost.
Dus met een 64gb schijf haal ik nooit snelheden van 140-180MB/S? Ik zie nergers een HDD boven de 100MB/s gaan.Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 11:09:
[...]
Bestanden overzetten naar het goedkoopste 2TB schijfje gaat sneller dan bestanden schrijven naar een 64/80GB schijfje, hoor.
Dit is wat ik wil YouTube: USB 3.0 incredible write speed seen at CeBIT 2010 - YouTube Oke, het is wel een Raid opstelling.
het goedkoopste 2TB schijfje haalt 140MB/s sequentieel aan het begin van de platter. Een SSD doet <100MB/sedmunt schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:04:
[...]
Dus met een 64gb schijf haal ik nooit snelheden van 140-180MB/S? Ik zie nergers een HDD boven de 100MB/s gaan.
Verwijderd
Dat vermoed ik ook , maar er zijn wel punten die voor een andere situatie zorgen tenopzichte van andere hardware . Volgens de wet van moore Wikipedia: Wet van MoorePhuncz schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:07:
[...]
Dus met wat geluk kopen we binnen 2 jaar onze 500GB "opslag" SSD's voor 100€.
De Wet van Moore stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke 2 jaar verdubbelt.
We hebben in de nand wereld al een behoorlijke ontwikkeling gehad naar 25nm , dan zitten we al aardig richting eindstation wat betrefd nog meer verkleinen omdat de levensduur ook korter wordt. Zelfde scenario geld eigenlijk ook voor de hd , We zitten nu op 2TB ,over twee jaar is het 4TB voor dezelfde prijs .Zoveel hd fabrikanten heb je niet meer . WD en Seagate zijn toch wel de merken die de hd blijven vernieuwen om nog een generatie of twee mee te kunnen . Maar eigelijk komt het einde al in zicht van de hd zoals wij hem nu kennen
De belangrijkste variabelen in die wet van moore is dat nieuwe techniek voor nieuwe techniek zorgt . Dus de uitvinding van morgen kan belangrijk zijn voor een produkt wat nu te koop is . Wie weet wat seagate of wd nog aan het ontwikkelen is wat heel de ssd en harde schijven markt weer op zijn kop zet
Denk dat we eerder een os nodig hebben wat optimaal gebruik maakt van een ssd , dus echt geschreven voor ssd .En niet alleen compatibel omdat een ssd een hd simuleert.
Je beste gok bij snelle portable externe disks, buiten SSD's in een behuizing, is bv. deze: LaCie Little Big Diskedmunt schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:04:
[...]
Dus met een 64gb schijf haal ik nooit snelheden van 140-180MB/S? Ik zie nergers een HDD boven de 100MB/s gaan.
pricewatch: LaCie Little Big Disk Quadra 1TB
Deze is voorzien van twee 2,5" 500GB 7200rpm HDD's en met bv. een FireWire 800 kabel is er zelfs geen externe voeding nodig. Ook eSATA voorziening maar dan heb je externe voeding nodig.
[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 31-07-2011 13:15 ]
Dit is de snelste oplossing...wiebjuh16 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:12:
Ik heb dus na lang wikken en wegen toch maar een OCZ Agility 3 van 60GB aangekocht. Systeem start nu wel lekker snel op! Maar nu er een nieuwe firmware beschikbaar is, kan ik hem niet upgraden. Het programma slaat dan steeds vast. En ik weet dat je de firmware niet kan updaten als je OS er ook op staat..
Zie ook discussies in update2.11 en update2.09
Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.
Ik heb mijn Vertex 3 120GB Max IOPS nu een kleine week en zie opeens dat de snelheid van het schrijven drastisch naar beneden is gegaan. Zie ik iets over het hoofd? Er is nog ruim 60Gb vrije ruimte op de SSD
Zelfs de WD 2TB Black Sata3 gaat nog sneller in AS SSD met 150MB/s
(oude benchmark 25-07-2011)

(vandaag)

Dit geeft Atto nu
(oude benchmark 25-07-2011)

(vandaag)

Dit geeft Atto nu

[ Voor 21% gewijzigd door MrOizo2005 op 31-07-2011 14:45 ]
Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers
Het is bekend dat de schrijfsnelheid van sandforce controllers naar beneden gaat als alle vrije blokken eenmaal zijn beschreven en getrimd. Al gaat dit wel redelijk ver.
Is het een idee om die SSD te secure erasen? of moet ik in een andere richting gaan zoeken?
Ik gok dat die WD ietspietsie minder puntjes scoort in AS SSD dan die Vertex 3.MrOizo2005 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:27:
Ik heb mijn Vertex 3 120GB Max IOPS nu een kleine week en zie opeens dat de snelheid van het schrijven drastisch naar beneden is gegaan. Zie ik iets over het hoofd? Er is nog ruim 60Gb vrije ruimte op de SSD
Ja natuurlijk dat klopt, maar als ik de bovenste 2 pak dan is de write speed van de WD zelfs sneller dan die van de SSD. Dat bedoelde ik._Arthur schreef op zondag 31 juli 2011 @ 15:14:
[...]
Ik gok dat die WD ietspietsie minder puntjes scoort in AS SSD dan die Vertex 3.
SSD 139MB/s en WD 150MB/s
Ik heb dat geprobeerd, eerst gewoon onder Windows XP, not supported! Toen bij een vriend van mij geprobeerd de SSD firmware te upgraden. Ook hier loopt het systeem vast, oftewel het programma van OCZ...
Zou de SSD de oorzaak zijn?
Dan pak je toch de Linux OCZ updater "ISO" (bootable image) om je SSD te updaten? Vanuit Windows* de firmware updaten is sowieso lastig en natuurlijk nooit aan te raden...[small][i]*ook al kan het wel...[/i][/small]wiebjuh16 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 16:13:
[...]
Ik heb dat geprobeerd, eerst gewoon onder Windows XP, not supported! Toen bij een vriend van mij geprobeerd de SSD firmware te upgraden. Ook hier loopt het systeem vast, oftewel het programma van OCZ...
Zou de SSD de oorzaak zijn?
[ Voor 19% gewijzigd door bitshape op 31-07-2011 17:32 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Alleen een SSD behaald een dergelijke snelheid bij het benaderen van alle data. En die WD alleen op het snelste stukje van de schijf.MrOizo2005 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 15:16:
[...]
Ja natuurlijk dat klopt, maar als ik de bovenste 2 pak dan is de write speed van de WD zelfs sneller dan die van de SSD. Dat bedoelde ik.
SSD 139MB/s en WD 150MB/s
Verwijderd
Hallo mensen,
Even een kort vraagje. Ik krijg binnnekort de onderdelen van mijn nieuwe rig binnen. Nu heb ik mezelf verdiept in SSD's en ook de Intel SRT cache techniek. Wat ik wil gaan doen is het volgende
- M4 128 GB SSD (helft gebruiken voor OS Windows 7 64-bit andere helft als caching)
- HDD eronder hangen en cachen via de SSD
Maar nu komt mijn vraag. Ik heb thuis nog 2 x 1TB WD Black liggen. Kan ik ook beide schijven onder mijn SSD hangen in RAID0 modus en dan alsnog de caching techniek hierop gebruiken?
Want in alle tests die ik vind online doen ze het telkens met 1 schijf erbij, maar ik heb al 2 schijven die nu in RAID0 werken vind het een beetje zonde om die weg te doen voor een nieuwe WD Black schijf van 2TB...
Hoop dat jullie me kunnen helpen
Even een kort vraagje. Ik krijg binnnekort de onderdelen van mijn nieuwe rig binnen. Nu heb ik mezelf verdiept in SSD's en ook de Intel SRT cache techniek. Wat ik wil gaan doen is het volgende
- M4 128 GB SSD (helft gebruiken voor OS Windows 7 64-bit andere helft als caching)
- HDD eronder hangen en cachen via de SSD
Maar nu komt mijn vraag. Ik heb thuis nog 2 x 1TB WD Black liggen. Kan ik ook beide schijven onder mijn SSD hangen in RAID0 modus en dan alsnog de caching techniek hierop gebruiken?
Want in alle tests die ik vind online doen ze het telkens met 1 schijf erbij, maar ik heb al 2 schijven die nu in RAID0 werken vind het een beetje zonde om die weg te doen voor een nieuwe WD Black schijf van 2TB...
Hoop dat jullie me kunnen helpen
Ik kan je geen antwoord uit ervaring geven op je vraag, maar ik wil het wel ergens anders over hebben:
Is het echt nódig dat de data op de twee 1TB HDD's sneller toegankelijk is ? Want als je in de afgelopen 10-20 posts hier op dit topic leest, kom je tot de conclusie dat er qua transferspeeds niet zoveel meer te winnen valt, enkel qua latency wat me voor grote hoeveelheden data (tenzij databases) vrij nutteloos lijkt.
Intel SRT is zo'n typische Intel technologie die in theorie veelbelovend lijkt maar in de praktijk door (vaak goedkopere) alternatieven zijn nutteloosheid bewijst. Ik neem Intel ReadyBoost als een voorbeeld: in theorie prachtig maar voor dezelfde prijs als een goede USB stick kocht je ook gewoon RAM. En als je systeem te oud geheugen had, dan was ie waarschijnlijk toch te traag voor Vista. Intel Turbo Memory is ook zoiets: de consument moet een aparte module aanschaffen of een hogere prijs betalen voor een technologie die nog niet eens verschil uitmaakte.
Intel heeft elk jaar wel zo'n briljante technologie met blitse woorden, maar uiteindelijk blijkt dat het door de media de grond in wordt geboord omdat het niets uitmaakt of te duur is voor het minieme voordeel.
Dus mijn advies als je snellere toegang wilt hebben aan je data: verkoop je twee WD Black drives voor samen 60€ ofzo, koop in de plaats er 2 nieuwe 2TB en zet ze in RAID 0. Film, foto of muziek gaat niet (merkbaar) sneller laden dan bij een "SSD powered" HDD RAID array. Om nog maar te zwijgen over het nadeel van het verlies van extra geheugen op je 128GB SSD, waardoor je snel(ler) met garbage collection problemen komt te zitten evenals je schijf onnodig uitleurt.
Is het echt nódig dat de data op de twee 1TB HDD's sneller toegankelijk is ? Want als je in de afgelopen 10-20 posts hier op dit topic leest, kom je tot de conclusie dat er qua transferspeeds niet zoveel meer te winnen valt, enkel qua latency wat me voor grote hoeveelheden data (tenzij databases) vrij nutteloos lijkt.
Intel SRT is zo'n typische Intel technologie die in theorie veelbelovend lijkt maar in de praktijk door (vaak goedkopere) alternatieven zijn nutteloosheid bewijst. Ik neem Intel ReadyBoost als een voorbeeld: in theorie prachtig maar voor dezelfde prijs als een goede USB stick kocht je ook gewoon RAM. En als je systeem te oud geheugen had, dan was ie waarschijnlijk toch te traag voor Vista. Intel Turbo Memory is ook zoiets: de consument moet een aparte module aanschaffen of een hogere prijs betalen voor een technologie die nog niet eens verschil uitmaakte.
Intel heeft elk jaar wel zo'n briljante technologie met blitse woorden, maar uiteindelijk blijkt dat het door de media de grond in wordt geboord omdat het niets uitmaakt of te duur is voor het minieme voordeel.
Dus mijn advies als je snellere toegang wilt hebben aan je data: verkoop je twee WD Black drives voor samen 60€ ofzo, koop in de plaats er 2 nieuwe 2TB en zet ze in RAID 0. Film, foto of muziek gaat niet (merkbaar) sneller laden dan bij een "SSD powered" HDD RAID array. Om nog maar te zwijgen over het nadeel van het verlies van extra geheugen op je 128GB SSD, waardoor je snel(ler) met garbage collection problemen komt te zitten evenals je schijf onnodig uitleurt.
[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 02-08-2011 13:04 ]
Readyboost was nooit bedoeld om mensen spullen te laten aanschaffen, maar om de computer sneller te maken met spul wat je al hebt
Ik ken trouwens geen enkel onderzoek wat vind dat SRT 'nutteloos' is. Al zou ik het niet snel aanraden, het is imo alleen zinnig als je grote hoeveelheden games of VM's hebt en geen zin hebt om een enorme SSD aan te schaffen. Voor normale data als muziek ga je het niet merken.
Ik ken trouwens geen enkel onderzoek wat vind dat SRT 'nutteloos' is. Al zou ik het niet snel aanraden, het is imo alleen zinnig als je grote hoeveelheden games of VM's hebt en geen zin hebt om een enorme SSD aan te schaffen. Voor normale data als muziek ga je het niet merken.
Verwijderd
Bedankt voor de replies. Mijn doel met SRT is hoofdzakelijk om games sneller op te starten / loading times te verlagen etc.
Stel ik laat de SRT links liggen, is het dan een optie om de OS wel op de SSD te installeren en dan gewoon de harde schijven in RAID0 eraan te hangen? (zonder SRT te gebruiken dus).
Stel ik laat de SRT links liggen, is het dan een optie om de OS wel op de SSD te installeren en dan gewoon de harde schijven in RAID0 eraan te hangen? (zonder SRT te gebruiken dus).
Laatst een Vertex 2 60GB gekocht als upgrade voor m'n laptop. Moet zeggen dat het me prima bevalt. Windows voelt erg snel en soepel aan, zelfs al kan ik alleen IDE modus draaien. Benchmark is dan ook niet geweldig, maar het blijft vele malen sneller dan een 5400RPM schijfje.

Laptop specs:
Intel Core Duo T2080
ATI Xpress 1100 chipset
2GB DDR2

Laptop specs:
Intel Core Duo T2080
ATI Xpress 1100 chipset
2GB DDR2
[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 02-08-2011 16:15 ]
Ik dacht dat SRT alleen complete bestanden bijhield. Bij een VM heb je het al gauw over een aantal GB's aan een virtuele disk. Als hij alleen bepaalde sectoren cached die hij het meest gebruikt dan zie ik het nuttiger in.Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:09:
Readyboost was nooit bedoeld om mensen spullen te laten aanschaffen, maar om de computer sneller te maken met spul wat je al hebt![]()
Heb ik het verkeerd begrepen? Ik zou dat namelijk wel willen alleen dacht ik dat het dus niet mogelijk was
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
Dit.Stropdas schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 18:39:
[...]
Ik dacht dat SRT alleen complete bestanden bijhield. Bij een VM heb je het al gauw over een aantal GB's aan een virtuele disk. Als hij alleen bepaalde sectoren cached die hij het meest gebruikt dan zie ik het nuttiger in.
Het voordeel is ook dat je de VM's niet handmatig hoeft te verplaatsen. Als je 1000GB aan VM's hebt een een cache disk van 10GB cachet hij alleen de meest gebruikte VM's. Kassa
Als er 4 VM's van 20GB tegelijkertijd aan staan zit je op 80GB data wat hij moet cachen uitgaande van hele bestanden. Ik heb zelf nog even zitten zoeken op de site van Intel en heb het volgende gevonden:Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 18:42:
[...]
Dit.
Het voordeel is ook dat je de VM's niet handmatig hoeft te verplaatsen. Als je 1000GB aan VM's hebt een een cache disk van 10GB cachet hij alleen de meest gebruikte VM's. Kassa
Blocks klinkt niet als bestanden en dan zou het in mijn geval dus prima kunnen werken. Grootste gedeelte van de data van VM's wordt niet aangesproken tijdens normale bezigheden waardoor het belangrijkste dus gecached kan worden.Intel® Smart Response Technology accelerates the system response experience by putting frequently-used blocks of disk data on a solid-state drive (SSD), providing dramatically faster access to user data than the hard disk alone can provide.
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
STR werkt inderdaad, net als de momentus XT, met blocks. Niet met bestanden. Dat maakt het ook meteen filesystem-onafhankelijk.
Verwijderd
Een filecopy onder xp gebeurt in 64k blokken en het gebeurt in een hogere qeue depth tot wel 9. Waarschijnlijk gaan de osbewegingen op een lagere qeue depth gewoon door .Een copy zoals hierboven met twee GB data is toch wel veel cache , je ziet hem ook inzakken op het eind , neemt niet weg dat het voor usb wel uitmuntend is, zelfs zonder usb is dat nog erg goed
Leuke screen van de copy voor degene die geintereseerd is , dat programma bootvis neemt flink beslag op systeemresources . Een moderne pc die snel opstart geeft de mogelijkheid dingen te doen die niet mogelijk waren. Zo heb ik al tracefiles van 120 seconden die wel 500 MB groot zijn.
Disk 1 is de source een 320 ssd , copy naar disk 0 ssd array enigste 4 k write is van een systemlog.
Een 10 GB copy begint op 240MB en dan zakt die ongeveer op 150MB constant . Dat valt best tegen , van array naar 320 is gemmideld 90 MB. Die data op die 320 lijkt ook meer sequentieel , zou kunnen omdat het een verse partite is . En de optimizer draai ik over de 320
Leuke screen van de copy voor degene die geintereseerd is , dat programma bootvis neemt flink beslag op systeemresources . Een moderne pc die snel opstart geeft de mogelijkheid dingen te doen die niet mogelijk waren. Zo heb ik al tracefiles van 120 seconden die wel 500 MB groot zijn.
Disk 1 is de source een 320 ssd , copy naar disk 0 ssd array enigste 4 k write is van een systemlog.
Een 10 GB copy begint op 240MB en dan zakt die ongeveer op 150MB constant . Dat valt best tegen , van array naar 320 is gemmideld 90 MB. Die data op die 320 lijkt ook meer sequentieel , zou kunnen omdat het een verse partite is . En de optimizer draai ik over de 320

Ik heb mijn Crusial M4 aan de gang. Is de MB/s een beetje goed?

Ik ben ook de sjaak... Mijn 180GB OCZ Vertex 2 (180GB) is volgens mij gebricked. Eergisteren update gedaan naar v1.33, want daar zouden de nodige corruption issues in zijn gefikst. Vanmorgen wou mijn systeem niet meer booten en de schijf is niet meer zichtbaar in de BIOS. Blijkbaar ziet de laptop nog wel iets, want als ik hem eruit haal dan is hij sneller door de POST heen. Iemand tips wat te doen?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Dat doen we dan maar.Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:31:
Bekend probleem. RMA-en maar....
Aangezien ik zakelijk afhankelijk ben van mijn PC (freelance software engineer) zit ik te denken om een wat betrouwbaarder model te gaan plaatsen. Deze heeft vorig jaar ook al een keer al zijn data verloren en heeft daarna 9 maanden probleemloos gedraait. Ik vrees alleen dat ik weer een Vertex 2 terug ga krijgen. Als het een nieuwe is dan gaat die meteen de verkoop in...
Ik twijfel of ik een snelle harde schijf ga kopen (lastig voor laptop) of toch maar een andere SSD die wellicht wat betrouwbaarder is. Wel jammer, want zo schrijf je wel heel snel geld af.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik wil de Crucial-M4 64gig gaan ophalen.
Volgens mij zit er een marvel controller op, maar ik heb geen idee of dit goed is, ik heb ook geen AHCI in mijn bios staan.
Wel heb ik J-Micron in de bios staan, moet ik deze inschakelen ? Ik heb een ASUS mobo pk5.
Is dit een goede SSD of kan ik beter een andere aanschaffen, ik wil vanmiddag 1 gaan halen.
Volgens mij zit er een marvel controller op, maar ik heb geen idee of dit goed is, ik heb ook geen AHCI in mijn bios staan.
Wel heb ik J-Micron in de bios staan, moet ik deze inschakelen ? Ik heb een ASUS mobo pk5.
Is dit een goede SSD of kan ik beter een andere aanschaffen, ik wil vanmiddag 1 gaan halen.
Je krijgt bovendien een minder presterend 25nm model terug.BugBoy schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:49:
[...]
Dat doen we dan maar.
Aangezien ik zakelijk afhankelijk ben van mijn PC (freelance software engineer) zit ik te denken om een wat betrouwbaarder model te gaan plaatsen. Deze heeft vorig jaar ook al een keer al zijn data verloren en heeft daarna 9 maanden probleemloos gedraait. Ik vrees alleen dat ik weer een Vertex 2 terug ga krijgen. Als het een nieuwe is dan gaat die meteen de verkoop in...
Ik twijfel of ik een snelle harde schijf ga kopen (lastig voor laptop) of toch maar een andere SSD die wellicht wat betrouwbaarder is. Wel jammer, want zo schrijf je wel heel snel geld af.
Ze kan ze vragen voor een refund, omdat je het product niet betrouwbaar vind. Dat zou moeten kunnen denk ik.
Volgens mij wel. Kijk eens onder SATA Configuration, Enhanced. Daar kun je kiezen uit IDE of AHCI, zie de manual hoofdstuk 4.3.5 (ik heb het over de Engelse manual).RoaDHouse schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:00:
Ik heb nu een OCZSSD2-2VTXE180G (gekocht in september 2010). Dat zou toch inderdaad een 35nm model moeten zijn. Ik zal de leverancier eens vragen of ik (tegen bijbetaling) wellicht een ander model kan krijgen. Wat is wel een SSD met ongeveer 180GB ruimte die wel fatsoenlijk presteert en een beetje betrouwbaar is?Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:04:
Je krijgt bovendien een minder presterend 25nm model terug. Ze kan ze vragen voor een refund, omdat je het product niet betrouwbaar vind. Dat zou moeten kunnen denk ik.
pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB
of
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
180GB was, evenals mijn 90GB Vertex 2, nogal een vreemde maat, dus je gaat eerder 128GB of 256GB tegenkomen, evenals 120GB of 250GB.
of
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
180GB was, evenals mijn 90GB Vertex 2, nogal een vreemde maat, dus je gaat eerder 128GB of 256GB tegenkomen, evenals 120GB of 250GB.
Whoops. Verkeerde topic. Al die moderne browsers met hun tabs ook ;-)
[ Voor 83% gewijzigd door Mr_Big op 05-08-2011 08:31 ]
Verkeerde topic?Mr_Big schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:49:
Meer info over de Bootloader unlock-tool: http://www.anandtech.com/...ck-tool-for-htc-sensation
Deze is blijkbaar webbased en wordt gelukkig als eerste uitgegeven voor de Sensation. Helaas nog geen datum.
Of er moet een SSD in zo'n Desire Sensation zitten, maar in de specificaties vind ik het niet.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Flash geheugen is Solid StateMegaTronics schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 07:12:
[...]
Of er moet een SSD in zo'n Desire Sensation zitten, maar in de specificaties vind ik het niet.

Ik heb onlangs een Intel 320 besteld 120 Gb, bedoeld voor mijn nieuwe laptop die ik binnenkort mag gaan ophalen. (HP Elitebook Workstation 8740w)murky123 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:47:
net een intel SSD 120GB uit de 320 series gekocht. juist omdat intel betrouwbaar is.
nu lees ik weer deze problemen : "SSD power loss report" of de "8m bug"
***zucht***
enige reden waarom ik een intel koos is vanwege de betrouwbaarheid
Ook ik kwam deze info tegen mbt eventuele problemen. Zie hiervoor de laatste update :
http://communities.intel.com/thread/23610?tstart=0
Concludeer hieruit dat Intel druk bezig met onderzoek hiernaar en een nieuwe Firmware.
Ik denk dat je je niet al te druk moet maken, wellicht tref ik ook een model wat deze problemen heeft, of niet..
Heb de ssd zojuist binnengekregen en even Firmware-tool gedraaid, en zat op nu laatste software. Laptop levering duurt nog even dus wellicht heeft Intel tegen die tijd nieuwe FW. Zo niet, dan installeer ik alles alsnog, en eens aankijken hoe het draait.
Denk dat als je problemen hebt met een SSD, je net "pech" hebt. Ik heb in mijn workstation 4 SSD's vertex II 60 Gb draaien en tot op heden werken deze feilloos, ook na updates van verschenen Firmware.
New Build in Progress
Die 8M bug zit er al in sinds de allereerste X25-M:
http://forum.notebookrevi...-8mb-bug.html#post7749527
Ik zou me er daarom niet druk om maken. De kans dat het gebeurt is gewoon te klein.
http://forum.notebookrevi...-8mb-bug.html#post7749527
Ik zou me er daarom niet druk om maken. De kans dat het gebeurt is gewoon te klein.
In mijn zoektocht naar een SSD heb ik me door dit topic geworsteld en heb ik advies gevraagd in [BBG aanschaf] SSD . Op aanraden van o.a. Darkstone ben ik uiteindelijk voor de pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB gegaan, met name vanwege de zeer gunstige prijs op dit moment, terwijl de schijf niet eens slecht presteert.
Nu ik dit topic nog eens doorlees, zie ik dat in de TS de SandForce controller als 'Prima' wordt betiteld, daar waar hij in het Aanschaf topic wordt afgeraden i.v.m. betrouwbaarheid.
Is het misschien een idee om dit ook in de TS te vermelden? Ik bedoel, er zijn altijd mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is
Just my 2 cents.
Nu ik dit topic nog eens doorlees, zie ik dat in de TS de SandForce controller als 'Prima' wordt betiteld, daar waar hij in het Aanschaf topic wordt afgeraden i.v.m. betrouwbaarheid.
Is het misschien een idee om dit ook in de TS te vermelden? Ik bedoel, er zijn altijd mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is
Just my 2 cents.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
De TS is al oud. ten tijde van het schrijven van de TS was de X25-m nog twee keer zo duur als de vertex 2
.
Als iemand zon heeft om hem te vernieuwen, leef je uit.
Als iemand zon heeft om hem te vernieuwen, leef je uit.
Nee de jmicron niet inschakelen, want dat is een kut controllerRoaDHouse schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:00:
Ik wil de Crucial-M4 64gig gaan ophalen.
De P5K heeft bij een bepaalde biosversie de AHCI verloren, doordat Intel gezeik had met bepaade licenties blabla.... Staat wel ergens op internet. Maar aangezien ik de P5K ook had heb ik dit uitgezocht en wat blijkt nu...je kan de P5K een bios geven van de P5KR. Dit is namelijk hetzelfde bord, maar dan met Raidfunctie.
Ik heb dit getest en dit werkt uitstekend. Na het flashen start de P5K gewoon op met het bios van de P5KR. Maar nu is de AHCI functie zichtbaar en werkt gewoon.
Dus wat je nu moet doen is de laatste biosversie van de p5KR downloaden en opp google zoeken naar een asus bios flash tool waarmee je een bios update kan forceren. De gewone flashtool ziet namelijk dat je een bios wil flashen die zogenaamd niet geschikt is voor je moederbord en daardoor zal het updaten afgebroken worden. Gewoon forceren dus en het werkt uitstekend.
Succes!!
Bedankt voor de linkMegalodon_67 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:48:
Dat probleem had ik ook met m'n Asus P5K-SE, op de site bios-mods werd een BIOS flash download aangeboden (door de betreffende moderator) waarna ook mijn bord AHCI had.
Voor de Asus P5K-SE dit topic.
[ Voor 15% gewijzigd door RoaDHouse op 06-08-2011 00:20 ]
Enorm bedankt voor de moeiteMark81 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:33:
[...]
Nee de jmicron niet inschakelen, want dat is een kut controllerGewoon op je intelpoort aansluiten dus.
De P5K heeft bij een bepaalde biosversie de AHCI verloren, doordat Intel gezeik had met bepaade licenties blabla.... Staat wel ergens op internet. Maar aangezien ik de P5K ook had heb ik dit uitgezocht en wat blijkt nu...je kan de P5K een bios geven van de P5KR. Dit is namelijk hetzelfde bord, maar dan met Raidfunctie.
Ik heb dit getest en dit werkt uitstekend. Na het flashen start de P5K gewoon op met het bios van de P5KR. Maar nu is de AHCI functie zichtbaar en werkt gewoon.Heb het getest met mijn vertex2.
Dus wat je nu moet doen is de laatste biosversie van de p5KR downloaden en opp google zoeken naar een asus bios flash tool waarmee je een bios update kan forceren. De gewone flashtool ziet namelijk dat je een bios wil flashen die zogenaamd niet geschikt is voor je moederbord en daardoor zal het updaten afgebroken worden. Gewoon forceren dus en het werkt uitstekend.
Succes!!
(moet eerst een bracket halen , die zat er natuurlijk weer niet bij)
No problemo! Ik vraag ook hulp aan mensen dus andersom biedt ik ook hulp aan! P5KR bios it is!!RoaDHouse schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 00:18:
[...]
Enorm bedankt voor de moeiteIk heb inmiddels de Crucial SSD liggen. Morgen ga ik de bios updaten en de SSD installen.
(moet eerst een bracket halen , die zat er natuurlijk weer niet bij)
Heeft men hier ervaring met een SATA 600 SSD op een SATA 600 kaartje dat via PCIe 1x verbonden is, of dit effectief nut heeft op een moederbord met enkel SATA 300 ? Ik weet dat er alleen echt op de read speed winst te halen valt maar ik vroeg me af of er andere issues tevoorschijn kunnen komen.
Volgens mij zijn kaartjes van rond de 50-60 eu nutteloos en is er amper (dan wel geen) prestatiewinst te merken. Als je dan toch prestatiewinst wilt zul je een paar 100 eu moeten uitgeven. Vergeet dan niet die kaart in je PCI x2 te steken ivm 2 lanes ipv 1 (misschien zelfs wel pci x16)Phuncz schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:05:
Heeft men hier ervaring met een SATA 600 SSD op een SATA 600 kaartje dat via PCIe 1x verbonden is, of dit effectief nut heeft op een moederbord met enkel SATA 300 ? Ik weet dat er alleen echt op de read speed winst te halen valt maar ik vroeg me af of er andere issues tevoorschijn kunnen komen.
Dat is wat ik heb gelezen op het OCZ forum mbt sata controllers
Op alle goedkope SATA3 kaarten zit namelijk een [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller... geloof me, dat ding wil je echt niet.
OK goed dan laat ik mijn HDD's eraan hangen. Daar heb ik totaal geen problemen mee icm. dit kaartje, een Highpoint Rocket 620 trouwens.
Ik heb nu sinds een maand een crucial M4 128gb, ik heb in het begin de ASS-SSD & CDM benchmark gedraaid toen de SSD nog praktisch leeg was (alleen windows en wat kleine programma's), nu staat mijn SSD voor 83% vol.
Wat mij opvalt is dat alles min of meer gelijk is met uitzondering van 2 waarden:
- acces time read is verdubbeld van 0,053ms naar 0,18ms
- 4k write meer dan voor de helft gehalveerd is nl. van 72-89MB/s naar 24-30MB/s
Iemand met een M4, die hetzelfde heeft of hiervoor een verklaring heeft...
09-08-2011 EDIT: probleem gedeeltelijk opgelost door C1e uit te zetten, nu zijn de waardenvan de 4k writes weer als vanouds.
Wat mij opvalt is dat alles min of meer gelijk is met uitzondering van 2 waarden:
- acces time read is verdubbeld van 0,053ms naar 0,18ms
- 4k write meer dan voor de helft gehalveerd is nl. van 72-89MB/s naar 24-30MB/s
Iemand met een M4, die hetzelfde heeft of hiervoor een verklaring heeft...
09-08-2011 EDIT: probleem gedeeltelijk opgelost door C1e uit te zetten, nu zijn de waardenvan de 4k writes weer als vanouds.
[ Voor 10% gewijzigd door Georgalex op 09-08-2011 01:33 ]
HardOCP: NAND Flash Faces Off - Synchronous vs. Asynchronous
http://www.hardocp.com/ar...hronous_vs_asynchronous/1
http://www.hardocp.com/ar...hronous_vs_asynchronous/1
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Wat is er mis met mijn OCZ Vertex2?
Ik heb volgende benchmark resultaten:

Vroeger voelde deze ook veel sneller aan, daarom heb ik de test gedaan.
Kan er iemand mij raad geven wat en hoe ik hier wat kan aan veranderen?
Ik heb volgende benchmark resultaten:

Vroeger voelde deze ook veel sneller aan, daarom heb ik de test gedaan.
Kan er iemand mij raad geven wat en hoe ik hier wat kan aan veranderen?
Never ever financial advice...
Dat zijn min of meer de normale write snelheden voor een vertex.Alleen je read is lager dan verwacht, is het een exemplaar van voor februari dit jaar?
aan z'n firmware te zien wel...Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:14:
Dat zijn min of meer de normale write snelheden voor een vertex.Alleen je read is lager dan verwacht, is het een exemplaar van voor februari dit jaar?
Ja, heb ik nu van september vorig jaar dacht ik...
Dus dit zijn normale waarden? Hij lijkt echt wel trager te zijn dan vroeger..
Is er nog info dat jullie nodig hebben of...,? kan ik iets doen om terug naar de initiele snelheid te gaan?
Er is nog meer dan 25GB vrij op de schijf.
Dus dit zijn normale waarden? Hij lijkt echt wel trager te zijn dan vroeger..
Is er nog info dat jullie nodig hebben of...,? kan ik iets doen om terug naar de initiele snelheid te gaan?
Er is nog meer dan 25GB vrij op de schijf.
Vraagje: een vriend van mij denkt door, zeg, 4 keer een 500gb normale schijf in RAID0 te zetten dezelfde snelheden te halen als met een SSD. Dit is toch niet zo? Zijn sequentiële snelheden zullen dan toch hoger liggen, maar de random reads en writes blijven toch nog steeds ver achter bij een SSD?
Je kan heel veel schijven in RAID stoppen, de snelheid waarmee random word gelezenblijft relatief constant. Zolang de que depth niet te hoog word.
Voor bepaalde data, zoals video's is het echter verstandig om een raid array te gebruiken, je hebt veel meer ruimte en sequentioneel gaat het een stuk harder dan een enkele SSD (zo'n 140MB/s per schijf, aan het einde van de platter).
Voor bepaalde data, zoals video's is het echter verstandig om een raid array te gebruiken, je hebt veel meer ruimte en sequentioneel gaat het een stuk harder dan een enkele SSD (zo'n 140MB/s per schijf, aan het einde van de platter).
Ja, precies wat ik dacht. Je moet ook wel een hele dikke portemonnee hebben om je video's op een SSD te zetten. 0.o
Maar ik zal hem eens vertellen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Veel HDD's in RAID zijn geen alternatief voor een SSD.
Bedankt voor de info (:
Maar ik zal hem eens vertellen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Veel HDD's in RAID zijn geen alternatief voor een SSD.
Bedankt voor de info (:
Een dikke portomornee is het best waard als alles 2x zo snel gaat. Dat lukt je niet met een cpu/ram/gpu upgrade
Nou doe mij maar een wat kleinere SSD voor Windows en de nodige programma's, dan mogen die video's lekker op een gewone HDD >.>
Ik kan me ook niet echt een praktisch nut bedenken van het hebben van films op een SSD. Of het hebben van snellere leessnelheden bij flims.NinjaTuna schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:25:
Nou doe mij maar een wat kleinere SSD voor Windows en de nodige programma's, dan mogen die video's lekker op een gewone HDD >.>
Als je ze gaat kijken is een HDD snel genoeg. Als je ze wilt verplaatsen naar iets anders. Via dvd usb of netwerk dan zijn de interfaces de bottleneck
Ja maar daar ging het niet echt om... Maar ik denk eerder dat je CPU bottleneck is bij videobewerking want zulke grote datastromen heb je toch ook niet?
What the hell...?
Ik wil mijn vertex 2 firmware updaten maar ik krijg geen drives te zien in de toolbox?
Ik wil mijn vertex 2 firmware updaten maar ik krijg geen drives te zien in de toolbox?
Secure erasen ging eigenlijk zeer snel op mijn Vertex 2, in 0,7 seconden. Het is de disk image maken en terugzetten wat een half uur duurde, evenals het linux CDtje opstarten.Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:47:
Je kan secure erasen. Maar dat is een tijdelijke maatregel en kost erg veel tijd.
Dan koop je zoiets:Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:23:
En wat als je nu je brood verdient met videobewerken?
pricewatch: LaCie 4big Quadra Enterprise Class 4TB Zilver
Is even duur als 500GB aan SSD's, maar een hogere lees/schrijf en 8x zoveel opslag, wat belangrijker is dan access time bij videobewerking.
Of voor onderweg: de LaCie Little Big Disk met 2x 500GB 7200rpm in RAID 0 via een Thunderbolt poort.
[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 09-08-2011 22:52 ]
Kan niet vanaf de drive waar windows op draait...kazzzdafke schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 20:20:
What the hell...?
Tsja... Ik had het ooit geprobeerd. Een halve dag later werkt het, met uitzondering dat mijn keyboard driver corrupt was geworden. WTFPhuncz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:48:
[...]
Secure erasen ging eigenlijk zeer snel op mijn Vertex 2, in 0,7 seconden. Het is de disk image maken en terugzetten wat een half uur duurde, evenals het linux CDtje opstarten.

Ah serieus ? Bij mij ging het verdacht snel. In de guide heeft men het over 40 seconden voor een Intel SSD, ik vond het al vreemd dat mijn Vertex 2 er zo snel mee klaar was maar daar zal wel een goede uitleg voor zijn (background erase ?). In ieder geval werkte het wel want mijn prestaties waren ineens veel hoger.
Maar ja, het moest maar eens fout gaan met het terugzetten van de backup ofzo.
Maar ja, het moest maar eens fout gaan met het terugzetten van de backup ofzo.
Ik had een ingenieuze constructie bedacht met een 2e interne schijf. eerst back-upte ik de SSD naar mij HDD, en starte ik die installatie op. Vervolgens deed ik een secure erase en herhaalde ik de procedure, maar met een clone van mijn HDD naar SSD. Dat laatste bleek echter niet te werken
Om even mezelf te quoten. Ik ben net terug van vakantie en toen ik vakantiefoto's zat te kijken crashte mijn SSD weer. Nu zegt de SSD Toolbox echter dat de schijf een ontzettend slechte 'Available Reserved Space' heeft. Ook de rest van de SMART waardes klopte voor geen meter. Zo zou ik zo'n 119PB geschreven hebben en zou de schijf zo'n 491000 jaar hebben aangestaanalex3305 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:05:
[...]
Gelukkig heb ik geen hoge count in mijn re-allocated sector, want daarin zou ik zelf al onheil zien. Sterker nog, een waarde van 0 is zowat perfect en strookt ook met de leeftijd van de SSD.
Vreemd genoeg is overigens wel het probleem nu opgelost... Ik heb in Windows (in een andere computer dus) de schijf helemaal leeg gemaakt, althans de partities verwijderd en dit werkte wel goed. Toen heb ik de partitie opnieuw aangemaakt en heb ik er wat data opgeschreven om te verifiëren dat de schijf het wel goed deed. Tussendoor heb ik ook een aantal keer gereboot en de foutmeldingen waren weg.
Toen ik de schijf weer terugplaatste in mijn originele systeem, werkte de schijf dan ook feilloos en typ ik dit bericht nu ook 'vanaf die schijf'. Zelfs de foutcontrole van Dell zei dat de schijf nagenoeg perfect was, en de Windows installatie liep als een zonnetje.
Conclusie, werkt je SSD niet meer; in een ander systeem stoppen en dan herpartitioneren en opnieuw proberen...

Net voor RMA aangemeld bij CD-ROM LAND en hopen dat ik snel een vervanging heb! In de tussentijd ergens maar even een boot diskje scoren..
Anandtech: The SandForce Roundup: Corsair, Patriot, OCZ, OWC & MemoRight SSDs Compared
http://www.anandtech.com/...c-memoright-ssds-compared
http://www.anandtech.com/...c-memoright-ssds-compared
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 11-08-2011 10:36 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik heb net een Kingston SSDNow+V100 96GB upgrade bundle gekocht. Nu wil ik natuurlijk dat deze optimaal gaat presteren dus ben ik dit topic door gaan lezen, voornamelijk de TS. Ik vroeg me af of alles nog steeds up2date is? Daarnaast heb ik ook een aantal vragen.
Ik wil gaan onderpartitioneren. Daarvoor dacht ik de 6 GB te nemen, waardoor de rest op 90GB komt. Is dit genoeg of moet ik aan meer/minder denken?
Als ik Windows opnieuw installeer, detecteert hij de SSD dan meteen en hoef ik dan niks meer te doen om TRIM te activeren?
De swapfile staat automagisch op de SSD? Of moet je er meer voor doen?
Ik wil gaan onderpartitioneren. Daarvoor dacht ik de 6 GB te nemen, waardoor de rest op 90GB komt. Is dit genoeg of moet ik aan meer/minder denken?
Als ik Windows opnieuw installeer, detecteert hij de SSD dan meteen en hoef ik dan niks meer te doen om TRIM te activeren?
De swapfile staat automagisch op de SSD? Of moet je er meer voor doen?
Ik zit met precies dezelfde vraag 
Las wel ergens dat de 96GB variant maar effectief 89GB aan ruimte biedt... Dus, na onderpartitioneren zit je nog lager.. áls dat al nodig is, vanwege de agressieve garbage collection..
Las wel ergens dat de 96GB variant maar effectief 89GB aan ruimte biedt... Dus, na onderpartitioneren zit je nog lager.. áls dat al nodig is, vanwege de agressieve garbage collection..
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Ik vind onderpartitioneren niet nodig, tenzij je een extreme user bent. Hou liever wat vrij ruimte op je (volledig gepartitioneerde) SSD.
Dat heeft te maken met de methode die windows gebruikt om de groote te berekenen. Als je een 1TB HDD in een mac stopt staat er: 1TB (1.000.000.000 bytes).Danny the dog schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:53:
Ik zit met precies dezelfde vraag
Stop je diezelfde HDD in een windows machine, dan staat er 931TB. Omdat windows de groote in veelvouden van 1024 berekent.
Je hebt gelijk.. vond t verschil gewoon erg groot (relatief).
Dacht dat de drive persé de niet gepartitioneerde ruimte moest gebruiken voor het heen en weer schrijven..
Kun je een SSD trouwens gewoon met de standaard partitionerings tooltjes opdelen?
100% vulling zul je toch nooit bereiken, alleen al op de partitie voor windows zul je toch zeker 4 a 5GB nooit gebruiken... Dus dan is t wel goed zo.Philflow schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:16:
Ik vind onderpartitioneren niet nodig, tenzij je een extreme user bent. Hou liever wat vrij ruimte op je (volledig gepartitioneerde) SSD.
Dacht dat de drive persé de niet gepartitioneerde ruimte moest gebruiken voor het heen en weer schrijven..
Kun je een SSD trouwens gewoon met de standaard partitionerings tooltjes opdelen?
[ Voor 12% gewijzigd door Danny the dog op 11-08-2011 11:33 ]
Zo, nu m'n systeem ingericht is en een paar tweaks zijn uitgevoerd heb ik eens een benchmark uitgevoerd op m'n Kingston V+100 96GB. Hieronder de resultaten:

Ik heb de laatste versie van de Intel RST drivers geinstalleerd. De benchmark is uitgevoerd met intelPPM aan en uit.
Specificaties van mijn systeem:
Gigabyte GA-H55M-S2 (Intel H55 chipset)
Intel Core i5 750
4GB DDR3-1333
Geheel draait op Windows 7 Home Premium x64
Valt me niet tegen. Ze zijn vergelijkbaar met de resultaten van SwordLord in zijn productreview: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB review door Swordlord

Ik heb de laatste versie van de Intel RST drivers geinstalleerd. De benchmark is uitgevoerd met intelPPM aan en uit.
Specificaties van mijn systeem:
Gigabyte GA-H55M-S2 (Intel H55 chipset)
Intel Core i5 750
4GB DDR3-1333
Geheel draait op Windows 7 Home Premium x64
Valt me niet tegen. Ze zijn vergelijkbaar met de resultaten van SwordLord in zijn productreview: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB review door Swordlord
[ Voor 19% gewijzigd door RvL op 11-08-2011 15:08 . Reden: Benchmark met IntelPPM aan toegevoegd ]
Nu de dekens nog...
Het zou niet verstandig zijn als je gedurende langere tijd slechts 4GB vrije ruimte beschikbaar hebt. In dat geval worden telkens dezelfde NANDs overschreven.Danny the dog schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:31:
100% vulling zul je toch nooit bereiken, alleen al op de partitie voor windows zul je toch zeker 4 a 5GB nooit gebruiken... Dus dan is t wel goed zo.
[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 11-08-2011 14:30 ]
Nee. De SSD doet aan wear leveving. Als een bepaald blok weinig word beschreven wisselt hij deze om met een blok wat vaak word beschreven. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Terug van vakantie
En ik zie dat veel mensjes de kingston V+100 opeens hebben aangeschaft in het SSD aanschaf topic. Nice
Specificaties van je systeem graag en een run met PPM ingeschakeld. Wil graag de resultaten dan eens zien.
Edit:
grrr....
Weer een P/H55 systeem haha, ben nog steeds op zoek naar mensjes die de V+100 draaien op een ander platform.
Om te kijken hoe hij dan reageert zonder de intel PPM aan.
Maar goed, alles in de lijn der verwachtingen wel, ziet er netjes uit.
En ik zie dat veel mensjes de kingston V+100 opeens hebben aangeschaft in het SSD aanschaf topic. Nice
Ziet er allemaal heel mooi uit voor PPM uitgeschakeld.RvL schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:18:
Zo, nu m'n systeem ingericht is en een paar tweaks zijn uitgevoerd heb ik eens een benchmark uitgevoerd op m'n Kingston V+100 96GB. Hieronder de resultaten:
[afbeelding]
Ik heb de laatste versie van de Intel RST drivers geinstalleerd. De enige uitgevoerde tweak is het uitschakelen van intelPPM.
Specificaties van je systeem graag en een run met PPM ingeschakeld. Wil graag de resultaten dan eens zien.
Edit:
grrr....
Weer een P/H55 systeem haha, ben nog steeds op zoek naar mensjes die de V+100 draaien op een ander platform.
Om te kijken hoe hij dan reageert zonder de intel PPM aan.
Maar goed, alles in de lijn der verwachtingen wel, ziet er netjes uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 11-08-2011 15:14 ]
Kan: dan wel opletten op de partitie alignment. Het gemakkelijkste blijft toch met vista of windows 7 media partitioneren.Danny the dog schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:31:
Dus beter geen partities aanmaken? (1 voor OS, 1 voor data)Philflow schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:29:
[...]
Het zou niet verstandig zijn als je gedurende langere tijd slechts 4GB vrije ruimte beschikbaar hebt. In dat geval worden telkens dezelfde NANDs overschreven.
Of spreek jij tegen wat Phil zei en kan het dus geen kwaad je SSD / een partitie daarop redelijk vol te hebben?Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:34:
Nee. De SSD doet aan wear leveving. Als een bepaald blok weinig word beschreven wisselt hij deze om met een blok wat vaak word beschreven. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Je doelt op de 4k blokken?_H_G_ schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 15:00:
[...]
Kan: dan wel opletten op de partitie alignment. Het gemakkelijkste blijft toch met vista of windows 7 media partitioneren.
Als je met Win7 zelf partities aanmaakt, kun je max de boel in 2 gelijke delen splitsen... tenminste, daar heb ik me al eerder aan gestoord.. Of kan ik dat omzeilen? Wil mn OS partitie liefst zo compact mogelijk houden..
Zie mijn bericht hierboven. Voor de overzichtelijkheid heb ik beide resultaten even onder elkaar gezet.Swordlord schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:43:
Terug van vakantie![]()
[...]
Ziet er allemaal heel mooi uit voor PPM uitgeschakeld.
@Swordlord
Sorry, ik zal de volgende keer een afwijkende chipset nemen
[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 11-08-2011 17:21 ]
Nu de dekens nog...
Yep, al ligt het volgens mij aan de page size van de SSD. Je kan het proberen (of wat ruimer nemen voor de zekerheid).Danny the dog schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 15:04:
Je doelt op de 4k blokken?
Als je met Win7 zelf partities aanmaakt, kun je max de boel in 2 gelijke delen splitsen... tenminste, daar heb ik me al eerder aan gestoord.. Of kan ik dat omzeilen? Wil mn OS partitie liefst zo compact mogelijk houden..
En nog nooit gehoord dat je het max in 2 gelijke delen kan splitsen. Tijdens installatie kan je gewoon partities naar wens maken (of enkel je compacte partitie en dan maak je de rest later aan).
Ow, je bedoelt tijdens de installatie! 
Ik dacht ná installatie, via schijfbeheer. Dan zit je nl wel met die beperking in Win7.
Dankje!
Ik dacht ná installatie, via schijfbeheer. Dan zit je nl wel met die beperking in Win7.
Dankje!
@Swordlord. P/H55 systeem?
Ik heb een Asus N53sv met de Kingston V+100
Ik heb een Asus N53sv met de Kingston V+100
Hmm, die laptop is volgens mij een H65 chipset.
Dus hoe zijn jouw performance in CDM en AS SSD dan?
Dus hoe zijn jouw performance in CDM en AS SSD dan?
[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 11-08-2011 16:50 ]
Ik zit er aan te denken om 2 SSDs te halen:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB voor de PC.
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB voor de laptop (om te bouwen naar 7mm).
Nu vroeg ik mij af of 64GB wel voldoende is voor mijn gebruik.
Win7 premium + office 2007 + SPSS + enkele kleine games?
Ik had liever de Kingston gehaald, maar die gaat niet passen ivm 7mm.
En de intel 320 is duurder per gb en ook trager
Voor de PC de 128GB lijkt me dik de beste keus,
Meer GB dan de Vertex 3 en betrouwbaarder, en veel sneller dan de intel 320 en goedkoper.
Mis ik iets of kan ik het rustig bestellen?
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB voor de PC.
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB voor de laptop (om te bouwen naar 7mm).
Nu vroeg ik mij af of 64GB wel voldoende is voor mijn gebruik.
Win7 premium + office 2007 + SPSS + enkele kleine games?
Ik had liever de Kingston gehaald, maar die gaat niet passen ivm 7mm.
En de intel 320 is duurder per gb en ook trager

Voor de PC de 128GB lijkt me dik de beste keus,
Meer GB dan de Vertex 3 en betrouwbaarder, en veel sneller dan de intel 320 en goedkoper.
Mis ik iets of kan ik het rustig bestellen?
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Je kan rustig bestellen. Het alternatief is de intel 320, met 5 jaar garantie en bewezen betrouwbaarheid maar voor de tweaker zou ik de M4 aanraden.
ok bedankt,
Ik zie net dat ik in alle enthousiasme het in het verkeerde topic heb gepost >.<
Ik ga het maar eens bestellen want ik denk dat ik er wel iets op vooruit ga:

Ik zie net dat ik in alle enthousiasme het in het verkeerde topic heb gepost >.<
Ik ga het maar eens bestellen want ik denk dat ik er wel iets op vooruit ga:
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
@Willie Billie
Wat voor schijf heb jij?
Heb net ook eens gekeken, maar mijn waarden komen aardig overeen met de jouwe.
Is een 5400 rpm WD Blue 320GB.. Morgen komt er éindelijk een V+100 Kingston in
Wat voor schijf heb jij?
Heb net ook eens gekeken, maar mijn waarden komen aardig overeen met de jouwe.
Is een 5400 rpm WD Blue 320GB.. Morgen komt er éindelijk een V+100 Kingston in
medetweakers,
Ik heb een vreemd probleem met een SSD, nu weet ik niet precies of het ook daadwerkelijk een probleem is of dat dit theoretisch te verklaren valt.
Ik heb een Corsair force 115GB SSD, nu valt het mij op dat deze over een x aantal uur een aantal honderden mb's qua vrije schijfruimte veranderd. soms gaat er wat af, soms komt er wat bij. In een eerste opwelling heb ik een exact dezelfde SSD gepakt en hier windows op geïnstalleerd maar het probleem blijft hetzelfde.
Wat ik exact gedaan heb:
Windows installeren met alle mogelijke updates en daarna gaan kijken wat de vrije ruimte was, en dit bijgehouden in een tabel. hierna niets geen software geïnstalleerd en alleen wat geïnternet.
( wisselbestand staat uitgeschakeld )
het maximale verschil in vrije ruimte is: 3.4GB
Is hier misschien een verklaring voor?
Ik heb een vreemd probleem met een SSD, nu weet ik niet precies of het ook daadwerkelijk een probleem is of dat dit theoretisch te verklaren valt.
Ik heb een Corsair force 115GB SSD, nu valt het mij op dat deze over een x aantal uur een aantal honderden mb's qua vrije schijfruimte veranderd. soms gaat er wat af, soms komt er wat bij. In een eerste opwelling heb ik een exact dezelfde SSD gepakt en hier windows op geïnstalleerd maar het probleem blijft hetzelfde.
Wat ik exact gedaan heb:
Windows installeren met alle mogelijke updates en daarna gaan kijken wat de vrije ruimte was, en dit bijgehouden in een tabel. hierna niets geen software geïnstalleerd en alleen wat geïnternet.
( wisselbestand staat uitgeschakeld )
Hmm, da's wel veel.FranzDJ schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:09:
Hibernate zou gewoon een vaste grootte file moeten zijn, volgens mij, dus dat lijkt het me niet (je kan het altijd uitzetten: zoveel nut heeft niet voor de meeste gebruikers).
Misschien is System Restore de boosdoener: al zou dat zover ik weet ook, op een gegeven moment als de gedefinieerde max ruimte bereikt is, ook een vaste grootte moeten zijn.
Windows Search zou ook niet veel moeten doen: je kan via de Indexing Option bekijken welke mappen er op content worden geïndexeerd. Het zal waarschijnlijk niet erg boeien.
Het klinkt imho toch eerder als 3rd party software. Geen virusscanner ofzo die raar doet? Ik herken je probleem iig niet, al heb ik geen Sandforce SSDs.
edit: met progjes als TreeSize enzo kan je wellicht wat beter zien waar het verschil zit.
[ Voor 4% gewijzigd door _H_G_ op 11-08-2011 23:30 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Aanschafadvies? Dat kan in [BBG aanschaf] SSD.
Aanschafadvies? Dat kan in [BBG aanschaf] SSD.