Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.648 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:23:
[...]

Dat is eigenlijk een non-argument. Elk aandeel kan klappen, zowel dividend growth als value growth gebaseerd. Kopen van non-dividend aandelen biedt geen enkele garantie dat die geen koersval krijgen.
Je hebt mijn punt gemist. Ik zeg niet dat je wel of geen "dividendaandelen" moet kopen, alleen dat heilig vertrouwen op het dividendverleden van een bedrijf een illusie is.
Eerder durf ik het andersom te stellen:
Als je dividend hebt, eindig je per definitie altijd met >0 (totale uitgekeerde dividend heb je immers al in je zak zitten) - tenzij het aandeel gelijk na je aankoop over de kop gaat, maar dan ben je waarschijnlijk zeer speculatief bezig geweest.
Met value plays betekend failliet gewoon failliet, er blijft geen geld over. Je winst was enkel de koers in geval van verkoop, en die is er dus niet meer.
Je zegt dus dat je beter bedrijven kan kopen die dividend uitkeerden voordat ze failliet gingen? Dat is een wat wonderlijk voorbeeld. Of je 100% verliest of dat je 97% verliest want "je hebt ooit dividend ontvangen" - je portefeuille rendement is sowieso verwoest.

Het blijkt overigens dat dividendfondsen als geheel niet beter presteren dan de index. Zie ook hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:42:
[...]

Je hebt mijn punt gemist. Ik zeg niet dat je wel of geen "dividendaandelen" moet kopen, alleen dat heilig vertrouwen op het dividendverleden van een bedrijf een illusie is.

[...]

Je zegt dus dat je beter bedrijven kan kopen die dividend uitkeerden voordat ze failliet gingen? Dat is een wat wonderlijk voorbeeld. Of je 100% verliest of dat je 97% verliest want "je hebt ooit dividend ontvangen" - je portefeuille rendement is sowieso verwoest.

Het blijkt overigens dat dividendfondsen als geheel niet beter presteren dan de index. Zie ook hier
Blind vertrouwen zeker niet, je kan wel stellen dat dividend aandelen een defensievere keuze zijn (upside potentieel is minder ivm dividend uitgave, daardoor minder waardegroei, maar downside ook ivm reeds ontvangen inkomsten welke niet spontaan verdwijnen).
Helemaal als je rekening houdt met dat uitgekeerd dividend elders weer ingezet kan worden (met lager portefeuille risico als gevolg door hogere spreiding).

Dus ja, als ik een bedrijf moet kopen wat gegarandeerd failliet gaat, doe mij maar een dividend aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00

PromWarMachine

Forsaken Archer

Toml83 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:07:
Ik ben nu een tijdje bezig met indexbeleggen volgens de dca methode.
Daar heb ik nu een leuke portefeuille samengesteld
Echter lees ik nu meer over dividend beleggen (dividend mantra). Alleen vraag ik mij af wat wijsheid hier in is. Zit btw bij de ing met beleggen

- investeren in trackers/ fondsen met een hoge dividend uitkering (s&p aristocats ing hoog dividend etc )
- investeren in de top 10 dividend aandelen (at & t ibm general motors ed )
- binnen de s&p aristocats een selectie maken obv ratios

Het is meer of ik met het 1e punt qua dividend redelijk in de buurt zit met losse aandelen (punt 2). Ik hoef niet het maximale rendement te behalen..

Zit een van jullie in de dividend sfeer en op welke wijze van investeren?
Ik investeer in losse dividend aandelen ja.
Ook ik ben 2 jaar geleden in aanraking gekomen met deze strategie via DividendMantra.

Het korte termijndoel was om meer rendement te genereren dan de spaarrekening (die toen nog op 1,25% stond). Het lange termijn doel is om te kunnen stoppen met werken, binnen 25 jaar. Ik denk dat beide doelen prima haalbaar zijn met ofwel het aanschaffen van losse dividend aandelen ofwel het investeren in trackers.

Waarom ik dan toch gekozen heb voor losse aandelen?

[b]• Meer controle
Ik beslis wat ik wanneer koop, dit lijkt me duidelijk. :)
Meer controle betekent uiteraard niet meer succes..

[b]• Lagere kosten
Is ook evident. Aan iedere tracker zitten beheerskosten.
Mijn aandelen kosten in principe niets. behalve bij een custody account bij DeGiro, dan betaal je kosten voor het verwerken van het dividend

[b]• Sneller acteren bij problemen
Ik heb bv KMI moeten verkopen na de cut, maar in een tracker/ETF zit je 'vast' aan alle onderdelen daarvan. Je kunt niet een deel verkopen, omdat dit deel nu niet goed presteert.

Tegenover deze voordelen, staan natuurlijk ook wat nadelen!

[b]• Veel meer werk
Zowel denkwerk als doewerk.
Dit moet je niet onderschatten. Je moet het leuk vinden om vanuit veel verschillende bronnen de juiste informatie te verzamelen. Het voordeel van deze strategie is dat je er niet dagelijks mee bezig hoeft te zijn, maar wel tweewekelijks of maandelijks.

[b]• Meer risico in het begin
Ik begon met de aanschaf van 5 aandelen.
20% van de portfolio zat dus in een risicovolle / volatiele sector als olie. Da's geen prettig idee en dat zul je met een gebalanceerde ETF nooit hebben. Dat is namelijk het hele punt van de ETF.

Inmiddels heb ik 18 aandelen en zit ongeveer 5% in olie.

Over het risico op de lange termijn kun je discussieren. Aan beleggen / investeren kleven altijd risico's. Ik denk niet dat losse aandelen (mits divers!) veel riskanter zijn dan de gemiddelde tracker.

Terugkomend op mijn korte termijndoel om meer rendement te halen dan de bank.
Dit is wat de rente heeft gedaan, sinds ik begonnen ben met investeren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nfIEQ0KVRODOaB7PFSYU1Sn9/full.jpg

Vervolgens heb ik daar al mijn stortingen bij de broker naast gezet en aan het eind van iedere maand* mezelf fictief rente gegeven, alsof het geld op de bank stond.

Daar komt een bedrag uit, dat een factor 4 lager is dan het bedrag dat ik heb ontvangen in dividenden. :)
De eerlijkheid gebied mij wel te vermelden dat ik flink wat verloren heb, aan de verkoop van KMI.
Maar als ik dat aftrek van de ontvangen dividenden, is het verschil met de bank nog steeds factor 2+.

Missie geslaagd, maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst..

* Disclaimer: ik weet dat banken rente per dag berekenen, maar het hoeft geen wetenschappelijke studie te zijn voor mij. :>

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:05:
[...]

Blind vertrouwen zeker niet, je kan wel stellen dat dividend aandelen een defensievere keuze zijn (upside potentieel is minder ivm dividend uitgave, daardoor minder waardegroei, maar downside ook ivm reeds ontvangen inkomsten welke niet spontaan verdwijnen).
Helemaal als je rekening houdt met dat uitgekeerd dividend elders weer ingezet kan worden (met lager portefeuille risico als gevolg door hogere spreiding).

Dus ja, als ik een bedrijf moet kopen wat gegarandeerd failliet gaat, doe mij maar een dividend aandeel.
Defensieve aandelen zouden beter bestand moeten in een bear market. Ik heb het rendement even uitgezocht over de afgelopen 11 jaar. Dat is dus inclusief de problemen van 2008.

SPHQ (PowerShares S&P 500 Quality Dividend) genereerde een rendement van 80%
SPY (S&P 500 ETF) kwam op dezelfde termijn op 105%

Tijdens de crisis daalden de dividend fondsen even hard mee. Na de crisis herstelden deze veel langzamer.
PromWarMachine schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:13:
Daar komt een bedrag uit, dat een factor 4 lager is dan het bedrag dat ik heb ontvangen in dividenden. :)
De eerlijkheid gebied mij wel te vermelden dat ik flink wat verloren heb, aan de verkoop van KMI.
Maar als ik dat aftrek van de ontvangen dividenden, is het verschil met de bank nog steeds factor 2+.

Missie geslaagd, maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst..

* Disclaimer: ik weet dat banken rente per dag berekenen, maar het hoeft geen wetenschappelijke studie te zijn voor mij. :>
Je moet je portefeuille niet vergelijken met de spaarrente, maar met een gangbare ETF. Des noods de AEX ETF. Of de SPY.

Die vergelijking verlies je. Want één bleeder en je rendement is minder dan het gemiddelde. Geeft verder niet, maar geeft exact aan wat het risico is van individuele aandelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:21:
[...]
Je moet je portefeuille niet vergelijken met de spaarrente, maar met een gangbare ETF. Des noods de AEX ETF. Of de SPY.

Die vergelijking verlies je. Want één bleeder en je rendement is minder dan het gemiddelde. Geeft verder niet, maar geeft exact aan wat het risico is van individuele aandelen.
Ik begrijp wat je zegt en ben het er ook mee eens, maar dat kan ik nog niet goed.
2015 is tot nu toe het enige jaar dat ik het hele jaar investeerde. In dat jaar hield ik capital appreciation nog niet bij (omdat het toch heel weinig boeit), maar dat betekent ook dat ik geen resultaat percentage kan berekenen.

Over 2016 kan ik dat wel en dan kan ik een eerlijkere vergelijking maken ja.

Los daarvan is dit project begonnen uit onvrede met de spaarrente, niet als wedstrijd om het beter te doen dan ETF's, trackers of indices.
Pas later kreeg ik door dat ook ik een realistische kans heb om uiteindelijk van dit project te gaan leven.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:34
Tijdens de crisis daalden de dividend fondsen even hard mee. Na de crisis herstelden deze veel langzamer.
Waar je bij dividendaandelen op moet letten is dat het typisch leidt tot een concentratie in bepaalde sectoren. Financials waren bijvoorbeeld goede dividendbetalers tot de crisis kwam. Andere sector is energie wat ook met een systematisch risico kampt. Natuurlijk blijven er genoeg sectoren over zoals utilities, food, farma maar enige balans is essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets anders. Heeft iemand nog Rabobank Ledencertificaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Wellicht is SCHD iets? is een dividend etf die een index volgt waarvoor aandelen geselecteerd worden die voldoen aan de qualitatieve criteria op basis van dividend growth ( http://seekingalpha.com/a...long-term-wealth-building) Dividend yield is op dit moment iets van 2,92 %. Nadeel is wel dat het hier gaat om etf die gericht is op de amerikaanse aandelen.

Nog meer yield zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een REIT etf zoals vnq 4,87 % yld. REITS hebben een hogere yield normaal gesproken maar dit is een specifieke sector nl onroerend goed.

[ Voor 22% gewijzigd door RouterJockey op 25-05-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Defensieve aandelen zouden beter bestand moeten in een bear market. Ik heb het rendement even uitgezocht over de afgelopen 11 jaar. Dat is dus inclusief de problemen van 2008.

SPHQ (PowerShares S&P 500 Quality Dividend) genereerde een rendement van 80%
SPY (S&P 500 ETF) kwam op dezelfde termijn op 105%

[...]

Ik snap je niet helemaal. Je vergelijkt 2 dividend fondsen, die elk kwartaal dividend uitkeren, met elkaar. Degene met het hoogste dividend (in %) genereerde daarbij een hoger rendement.
Hoe kun je op basis daarvan iets zeggen over het gedrag van een niet-dividend fonds/aandeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:19:
[...]

Ik snap je niet helemaal. Je vergelijkt 2 dividend fondsen, die elk kwartaal dividend uitkeren, met elkaar. Degene met het hoogste dividend (in %) genereerde daarbij een hoger rendement.
Hoe kun je op basis daarvan iets zeggen over het gedrag van een niet-dividend fonds/aandeel?
Het zijn ETF's, geen individuele aandelen.

SPY is de S&P 500 ETF en de andere een ETF dat alleen "kwaliteitsdividendfondsen" selecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Ik heb Rabocertificaten, ja. Hoe zo?

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkKnight schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:36:
[...]

Ik heb Rabocertificaten, ja. Hoe zo?
Ik heb er heel veel, ook op margin wat gekocht. Volgens mij is het een fantastisch product, met fraai rendement en een relatief bescheiden risico.

Maar als ik ergens groot in zit, altijd onzeker en altijd beetje scherp blijven op ontwikkelingen of argumenten die ik over het hoofd gezien heb.

Risico 1 > Rabobank trekt ze in op 100% (al dan niet gedwongen door DNB). Lastig want noteert nu 111%
Risico 2 > Rabobank komt in geldnood, en moet aan de handrem trekken en houders van certificaten krijgen grote klappen. Drama, maar voorzie dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Opbrengst is 6,5% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:44
PromWarMachine schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:13:
[...]

Ik investeer in losse dividend aandelen ja.
Ook ik ben 2 jaar geleden in aanraking gekomen met deze strategie via DividendMantra.

Het korte termijndoel was om meer rendement te genereren dan de spaarrekening (die toen nog op 1,25% stond). Het lange termijn doel is om te kunnen stoppen met werken, binnen 25 jaar. Ik denk dat beide doelen prima haalbaar zijn met ofwel het aanschaffen van losse dividend aandelen ofwel het investeren in trackers.

Waarom ik dan toch gekozen heb voor losse aandelen?

[b]• Meer controle
Ik beslis wat ik wanneer koop, dit lijkt me duidelijk. :)
Meer controle betekent uiteraard niet meer succes..

[b]• Lagere kosten
Is ook evident. Aan iedere tracker zitten beheerskosten.
Mijn aandelen kosten in principe niets. behalve bij een custody account bij DeGiro, dan betaal je kosten voor het verwerken van het dividend

[b]• Sneller acteren bij problemen
Ik heb bv KMI moeten verkopen na de cut, maar in een tracker/ETF zit je 'vast' aan alle onderdelen daarvan. Je kunt niet een deel verkopen, omdat dit deel nu niet goed presteert.

Tegenover deze voordelen, staan natuurlijk ook wat nadelen!

[b]• Veel meer werk
Zowel denkwerk als doewerk.
Dit moet je niet onderschatten. Je moet het leuk vinden om vanuit veel verschillende bronnen de juiste informatie te verzamelen. Het voordeel van deze strategie is dat je er niet dagelijks mee bezig hoeft te zijn, maar wel tweewekelijks of maandelijks.

[b]• Meer risico in het begin
Ik begon met de aanschaf van 5 aandelen.
20% van de portfolio zat dus in een risicovolle / volatiele sector als olie. Da's geen prettig idee en dat zul je met een gebalanceerde ETF nooit hebben. Dat is namelijk het hele punt van de ETF.

Inmiddels heb ik 18 aandelen en zit ongeveer 5% in olie.

Over het risico op de lange termijn kun je discussieren. Aan beleggen / investeren kleven altijd risico's. Ik denk niet dat losse aandelen (mits divers!) veel riskanter zijn dan de gemiddelde tracker.

Terugkomend op mijn korte termijndoel om meer rendement te halen dan de bank.
Dit is wat de rente heeft gedaan, sinds ik begonnen ben met investeren.

[afbeelding]

Vervolgens heb ik daar al mijn stortingen bij de broker naast gezet en aan het eind van iedere maand* mezelf fictief rente gegeven, alsof het geld op de bank stond.

En als je het eens afzet t.o.v een investering in een wereldwijde indextracker (VT bijvoorbeeld). Sta je dan nog steeds positief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForceDelta
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-09 21:56
Ben ik nou gek of zijn de tarieven voor overboeken vanaf DeGiro nu weer 10 euro per regel geworden? Voorheen was het 100 euro per regel maar het lijkt nu weer aangepast te zijn?

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

[ Voor 2% gewijzigd door ForceDelta op 26-05-2016 10:16 . Reden: Duidelijk maken dat het gaat om DeGiro ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

R.van.M schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:36:
[...]

En als je het eens afzet t.o.v een investering in een wereldwijde indextracker (VT bijvoorbeeld). Sta je dan nog steeds positief?
Ik heb gister een totaal rendement cijfer berekent.
Al weet ik niet zeker of ik dat goed heb gedaan, dus ik zal hier m'n formule delen.

Rendement $ = (Waarde vandaag + ontvangen dividend + winst/verlies van verkopen) - waarde aanschaf
Rendement % = Rendement $ / Waarde aanschaf

In dat geval was mijn rendement gister 10.35%, vanaf juni 2014
Hoe zich dat precies verhoudt met trackers, is lastig, want ik heb geen percentage per jaar.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15
Die berekening klopt waarschijnlijk niet omdat je rekening moet houden met de timing van wanneer je geld hebt toegevoegd aan je rekening. Alleen als je 1x in juni 2014 geld hebt gestort en vervolgens niks meer hebt bijgestort of hebt opgenomen klopt dat.

FYI: sinds juni 2014 is de MSCI ACWI ongeveer +20%, rendementen kan je gemakkelijk checken op: http://www.mscibarra.com/...stdindex/performance.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:15:
[...]

Ik heb er heel veel, ook op margin wat gekocht. Volgens mij is het een fantastisch product, met fraai rendement en een relatief bescheiden risico.

Maar als ik ergens groot in zit, altijd onzeker en altijd beetje scherp blijven op ontwikkelingen of argumenten die ik over het hoofd gezien heb.

Risico 1 > Rabobank trekt ze in op 100% (al dan niet gedwongen door DNB). Lastig want noteert nu 111%
Risico 2 > Rabobank komt in geldnood, en moet aan de handrem trekken en houders van certificaten krijgen grote klappen. Drama, maar voorzie dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Zo veel heb ik er niet inzitten. Ongeveer 8% van mijn belegde geld, dus vooral een beetje spreiding.
Maar inderdaad is het grootste risico liquiditeitsrisico. Dat zal altijd een risico blijven bij dit soort producten wat geen volledige obligatie is maar een hybride variant. En daar is de 'beloning' dan ook weer naar.
Of ik ook op margin zou kopen: geen idee. Het blijft koffiedik kijken wat de komende tijd gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:15:
[...]

Maar wat is de zorgwekkende ontwikkeling dan? Want ik zit er ook in heb ze overigens wel benden pari gekocht dus loop minder risico.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:53:
[...]

Maar wat is de zorgwekkende ontwikkeling dan? Want ik zit er ook in heb ze overigens wel benden pari gekocht dus loop minder risico.
Vanaf dit moment hebben we hetzelfde risico natuurlijk, ongeacht op welke prijs je het ooit kocht. Ik heb er nu 33% van mijn belegde vermogen in zitten. Maar nog een beetje puzzelen hoe ik dat percentage moet uitdrukken, nu er sprake is van leverage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:36:
[...]

Vanaf dit moment hebben we hetzelfde risico natuurlijk, ongeacht op welke prijs je het ooit kocht. Ik heb er nu 33% van mijn belegde vermogen in zitten. Maar nog een beetje puzzelen hoe ik dat percentage moet uitdrukken, nu er sprake is van leverage.
Nu bij scenario 1 behoud ik mijn inleg. De koerswinst zie ik als een extra waar ik nooit op gerekend had toen ik de leden obligaties kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:26:
[...]

Nu bij scenario 1 behoudt ik mijn inleg. De koerswinst zie ik als een extra waar ik nooit op gerekend had toen ik de leden obligaties kocht.
Mentaal boekhouden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
[...]

No offence hoor, maar van iemand die de beleggingsprofessional pretendeert te zijn in dit topic vind ik dat toch wel een vrij achterlijke portfolioconstructie. Wat maakt die dingen zo bijzonder dat je daar super groot in wilt zitten? Volgens mij niet veel, en is het gewoon het zoveelste product wat banken vooral aan retailklanten proberen te slijten (nooit een goed teken). En als je wilt weten hoe dat mis kan gaan, kijk maar eens in Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... Ik heb er nu 33% van mijn belegde vermogen in zitten. Maar nog een beetje puzzelen hoe ik dat percentage moet uitdrukken, nu er sprake is van leverage.
Wat zijn dan je afwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:43:
[...]

Wat zijn dan je afwegingen?
Stel je hebt 10000 euro. En 3333 euro belegd in de Rabobank Certificaten. Dan is het makkelijk, 33%.

Maar wat als je 10000 euro geïnvesteerd hebt in aandelen, maar óók 5000 euro aan short posities hebt?

Verder kun je nog onderscheid maken tussen risicodragende short posities (short goud bijvoorbeeld) en risicoloze short posities (optieconstructies die geld opleveren). Ik heb beiden. Dus op eerste gezicht zou je misschien beter de risicodragende short portfolio moeten optellen bij de long beleggingen. Dan is die 3333 euro aan RC's dus een lager percentage.
Hielko schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:42:
[...]

No offence hoor, maar van iemand die de beleggingsprofessional pretendeert te zijn in dit topic vind ik dat toch wel een vrij achterlijke portfolioconstructie. Wat maakt die dingen zo bijzonder dat je daar super groot in wilt zitten? Volgens mij niet veel, en is het gewoon het zoveelste product wat banken vooral aan retailklanten proberen te slijten (nooit een goed teken). En als je wilt weten hoe dat mis kan gaan, kijk maar eens in Italië.
Ten eerste zijn de Rabobank Certificaten geen producten die je bij de bank koopt. Het is alleen nog de secundaire handel. Het is niet zoiets als een turbo die je afneemt van een bank. Dat alle Rabobank klanten ze hebben is alleen maar mooi ; de bank zal deze mensen niet tegen zich in het harnas willen jagen.

Ten tweede denk ik dat de Rabobank sterk gefinancierd is, vooral met de stijgende huizenprijzen overigens. Maar ook weer niet zó sterk dat ze het de RC's gaan intrekken. De gedaalde rente zou er volgens mij voor moeten zorgen dat de koers stijgt. De rente is weggezakt, maar deze RC's blijven hangen. Ik vind het nu ondergewaardeerd.
Ik ben vrij goed thuis in de Italiaanse bankensector - dat is echt andere koek. Het risico dat de bank deze dingen intrekt zorgt er voor dat de koers niet al lang op 150% staat.

Ten derde, als je geld kan lenen met negatieve rente leveren de RC's een extra mooi rendement op. Stel je leent tegen -0,5%. Je koopt 50% meer van de RC's met dit geld. Dan ontvang je dus op de RC's een rendement van pakweg 9% a 10% per jaar. Dat tikt aan.

Maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
De overtuiging dat Rabo Ledencertificaten een goede risk-reward zouden hebben is maar een deel van het verhaal.

Het belangrijkste punt is dat het vanuit portfoliobeheeroogpunt zo'n grote concentratie niet te verantwoorden is.

Dan de kleinere punten: ledencertificaten moeten vanuit het perspectief van risico als aandelen behandeld worden. Er is geen alternatief.

En Rabobank heeft ook weinig te kiezen want een incident of stresstest en het is gedaan. We weten allemaal wat er met achtergesteld kapitaal van financials kan gebeuren.

Ook zijn Raboklanten tot kort geleden weldegelijk volgestouwd met ledencertificaten.

Leverage staat hier in principe los van want dat kan met elke vorm van beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:53:

Leverage staat hier in principe los van want dat kan met elke vorm van beleggen.
Nee, leverage staat er niet los van. Als je de short directional posities optelt bij de gewone long posities (over beiden loop je ten slotte risico), zakt het aandeel van de Rabobank Certificaten al naar de 28%.

Bij het achtergesteld papier is er helaas wat weinig keuze bij DeGiro en IB. Vandaar overwogen in RC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Redelijk wat financials hebben perpetuals etc die in de VS noteren. Ik kocht die van ING en Aegon zo na de baillout. En anders Neem je er een Binck account bij. Die klantenservice voegt ook op verzoek toe in mijn ervaring. Een beperking tot 2 brokefrs en zelfs kosten mogen geen reden vormen tot het nemen van zo'n geconcentreerd portfolio risico.

Overigens heeft er op het Forum van iex jarenlang een uitstekend topic over perpetuals gelopen.

--
Zelf heb ik overigens ook minder dan 20 fondsen in portefeuille.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 27-05-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:56

jjust

Het leven is een strijd

Weer een nieuwe ontwikkeling bij de Giro. Ben er zelf geen klant en zal dat gezien alle berichten ook niet worden. Dit komt gekunsteld over en het lijkt alsof ze gewoon geld nodig hebben.

http://www.amsterdamtrader.com/2016/05/degiro-searching-for-hiqs-millions.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:30
Ik heb afgelopen week eens gekeken wat mij het best past qua dividendstrategie.
Voor de aandelen specifiek te gaan wordt voor mij te tijdrovend en levert verder ook wat stress op.
De keus ligt nu op de dividend ETF en fondsen + berkshire van Buffet.

Fonds
Berkshire Hathaway -B-
Robeco US Conservative Equities
S&P US Dividend Aristrocrats ETF
Robeco EU Conservative Equity Fund
iShares EURO Stoxx 30 Dividend ETF
Think Morningstar High Dividend ETF
DWS top dividende
10%
10%
20%
10%
10%
20%
20%
aandeel
VS fonds
VS fonds
Europa fonds
Europa fonds
Wereld fonds
Wereld fonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
Toml83 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 15:25:
Voor de aandelen specifiek te gaan wordt voor mij te tijdrovend en levert verder ook wat stress op.

Fonds
Berkshire Hathaway -B-
DWS top dividende
10%
10%
20%
10%
10%
20%
20%
aandeel
VS fonds
VS fonds
Europa fonds
Europa fonds
Wereld fonds
Wereld fonds
Het zou mij eerder stress opleveren om fondsen te kopen die 0,66% ! kosten per jaar vragen zoals Robeco US Conservative Equities, terwijl in het fonds "gewoon" de grote amerikaanse bedrijven zitten. En ja, ik zie dat het fonds het afgelopen jaren goed gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jjust schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 11:30:
Weer een nieuwe ontwikkeling bij de Giro. Ben er zelf geen klant en zal dat gezien alle berichten ook niet worden. Dit komt gekunsteld over en het lijkt alsof ze gewoon geld nodig hebben.

http://www.amsterdamtrader.com/2016/05/degiro-searching-for-hiqs-millions.html
De commentaren daar zijn ook behoorlijk scherp en met onderbouwing ;)
Toml83 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 15:25:

Fonds
Berkshire Hathaway -B-
DWS top dividende
10%
10%
20%
10%
10%
20%
20%
aandeel
VS fonds
VS fonds
Europa fonds
Europa fonds
Wereld fonds
Wereld fonds
Zes ETF's die zich richten op dividenden is echt een overkill. Dure fondsen ook - en veel transacties bovendien.

Kies er 1 of 2, en ga voor de goedkoopste. Overigens presteren dividend etf's niet beter dan de gewone brede markt ETF's.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik kwam hem net ook tegen op Twitter. Heb meteen gekeken hoe ik in kon schrijven, want zo'n kans kun je natuurlijk niet laten liggen :+ Ik moet nu wel m'n intenties voor Investeren in FastNed? en Value8 op een laag pitje zetten -O-

Overigens spendeert de concurrentie ook een fortuin per overstapper: (televisie)reclame, transactietegoed, vergoeding overboeken portefeuille, goodies. Ik schat dat mijn klantworden Lynx ca 500 euro heeft gekost (netto, bruto inclusief transactietegoed orde grootte 900 euro) nog los van alle marketingkosten. De kost gaat voor de baat uit in deze wereld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:56

jjust

Het leven is een strijd

Nu heb je de keuze uit drie "pareltjes". :+

Ik word trouwens ook al heel lang bestookt door lynx. Zelf ben ik dit jaar teruggegaan van 2 naar 1 broker. Zat naast Binck ook bij IB maar ik handel gewoon te weinig waardoor de activity fee er behoorlijk inhakte. Wellicht dat lynx zo gek nog niet is want die heeft dat volgens mij niet.

Heb nog even overwogen om over te gaan naar De Giro maar na alle berichtgeving ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb.

[ Voor 82% gewijzigd door jjust op 28-05-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Klein minpuntje over Lynx trouwens: heb niet meer teruggehoord over een fonds waarvan ze bij backoffice (IB) zouden nagaan of het toegevoegd kon worden. Is me bij Alex/Binck ook wel overkomen maar daar staan meerder succesvolle vragen van deze aard tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:45:
[...]

[...]

Zes ETF's die zich richten op dividenden is echt een overkill. Dure fondsen ook - en veel transacties bovendien.

Kies er 1 of 2, en ga voor de goedkoopste. Overigens presteren dividend etf's niet beter dan de gewone brede markt ETF's.
ok, thnx voor de info.
Dan pak ik alleen aristrocrats, think en ishares. Dit is dan voor de dividendportefeuille. Hier wil ik het dividend op mijn eigen rekening ontvangen. Sporadisch zal ik hier een storting doen.
Heb daarnaast een groeiportefeuille (giro fondsen bij ING) waar ik het dividend herinvesteer en maandelijks inleg.

btw, ik betaal geen transactiekosten. Alleen kosten fonds en service fee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:45:
[...]

[...]

Dat stuk over DeGiro gaat meer over investeren in degiro zelf dan via degiro toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jjust schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:01:
Nu heb je de keuze uit drie "pareltjes". :+

Ik word trouwens ook al heel lang bestookt door lynx. Zelf ben ik dit jaar teruggegaan van 2 naar 1 broker. Zat naast Binck ook bij IB maar ik handel gewoon te weinig waardoor de activity fee er behoorlijk inhakte. Wellicht dat lynx zo gek nog niet is want die heeft dat volgens mij niet.

Heb nog even overwogen om over te gaan naar De Giro maar na alle berichtgeving ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb.
Geen enkel probleem hier met De Giro. Om gewoon wat ETF's te kopen kan ik geen betere broker wensen. The story continues! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Wat ik me wel afvraag is wat het effect is als het aandeel ETF's (te) groot wordt?
Als het gros van de aandelen in een index via een ETF verhandeld wordt, die de index juist wil volgen, wat voor dynamiek krijg je dan? Is er geen gevaar voor een 'feedback loop'? (ETF leidt in plaats van volgt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op zondag 29 mei 2016 @ 09:35:
Klein minpuntje over Lynx trouwens: heb niet meer teruggehoord over een fonds waarvan ze bij backoffice (IB) zouden nagaan of het toegevoegd kon worden. Is me bij Alex/Binck ook wel overkomen maar daar staan meerder succesvolle vragen van deze aard tegenover.
Ja, dat hoef je niet te proberen. Ze hebben het, of ze hebben het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie tracker voor de lange termijn https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true

Door daling prijs olie is hij nu mooi goedkoop. Prijs olie gaat vanzelf weer omhoog en het tekort zal alleen maar groter worden. Tevens zullen overheden schone energie meer en meer gaan ondersteunen/verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zondag 29 mei 2016 @ 09:35:
Lynx is natuurlijk geen echte broker. Niets meer dan een verkoopkantoortje en opslag bovenop IB.

En oh ja, overname PostNL gaat niet door.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:31:
...
Stel je hebt 10000 euro. En 3333 euro belegd in de Rabobank Certificaten. Dan is het makkelijk, 33%.

Maar wat als je 10000 euro geïnvesteerd hebt in aandelen, maar óók 5000 euro aan short posities hebt?
...
Ik zou het zelf simpel (misschien wel te simpel) houden, de shortposities zijn schulden, je hebt dan met 3333€ in RCs ~67% in RCs zitten (uiteraard kom je dan cumulatief over alle aandelenposities >100% (in aandelen) geinvesteerd vermogen uit, maar waarom niet?) Je kan de boel natuurlijk ook aan het totaal beschikbare vermogen relateren, of anderszins opsplitsen. (bijvoorbeeld stel dat je €20000 hebt, €5000 short, 3333€ in RCs → 22% in RCs)

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 29-05-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:33
Toml83 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 10:11:

btw, ik betaal geen transactiekosten. Alleen kosten fonds en service fee..
En hoeveel kosten betaal je dan aan het fonds, en de service fee?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:22:
[...]

Lynx is natuurlijk geen echte broker. Niets meer dan een verkoopkantoortje en opslag bovenop IB.
Direct bij IB zou het niet anders zijn voor het aangehaalde punt.

De tariefstructuur van Lynx past overigens beter bij mijn transactiepatroon dan IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:31:
[...]

Verder kun je nog onderscheid maken tussen risicodragende short posities (short goud bijvoorbeeld) en risicoloze short posities (optieconstructies die geld opleveren). Ik heb beiden. Dus op eerste gezicht zou je misschien beter de risicodragende short portfolio moeten optellen bij de long beleggingen. Dan is die 3333 euro aan RC's dus een lager percentage.
Gratis geld?
[...]

Ten eerste zijn de Rabobank Certificaten geen producten die je bij de bank koopt. Het is alleen nog de secundaire handel. Het is niet zoiets als een turbo die je afneemt van een bank. Dat alle Rabobank klanten ze hebben is alleen maar mooi ; de bank zal deze mensen niet tegen zich in het harnas willen jagen.

Ten tweede denk ik dat de Rabobank sterk gefinancierd is, vooral met de stijgende huizenprijzen overigens. Maar ook weer niet zó sterk dat ze het de RC's gaan intrekken. De gedaalde rente zou er volgens mij voor moeten zorgen dat de koers stijgt. De rente is weggezakt, maar deze RC's blijven hangen. Ik vind het nu ondergewaardeerd.
Ik ben vrij goed thuis in de Italiaanse bankensector - dat is echt andere koek. Het risico dat de bank deze dingen intrekt zorgt er voor dat de koers niet al lang op 150% staat.

Ten derde, als je geld kan lenen met negatieve rente leveren de RC's een extra mooi rendement op. Stel je leent tegen -0,5%. Je koopt 50% meer van de RC's met dit geld. Dan ontvang je dus op de RC's een rendement van pakweg 9% a 10% per jaar. Dat tikt aan.

Maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.
Waar kun je dat krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Fondskosten zijn voor trackers / ETF niet zo hoog. Tussen de 0,20% en 0,40%.
Service fee betaal je over het uitstaand kapitaal. 0,24% tot 75.000. Tarief wordt lager naar gelang de grootte van het kapitaal..
Remco schreef op maandag 30 mei 2016 @ 03:14:
[...]

En hoeveel kosten betaal je dan aan het fonds, en de service fee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toml83 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:03:
Fondskosten zijn voor trackers / ETF niet zo hoog. Tussen de 0,20% en 0,40%.
Service fee betaal je over het uitstaand kapitaal. 0,24% tot 75.000. Tarief wordt lager naar gelang de grootte van het kapitaal..
Je bent een fraaie melkkoe. Gegarandeerd 0.24% over je vermogen rekenen, elk jaar. Ik vind het veel en nergens voor nodig.
icecreamfarmer schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:53:

Gratis geld?

[...]

Waar kun je dat krijgen?
Eenvoudige optieconstructies. Ik leen bijvoorbeeld EUR 60.110. Eind december moet ik dan EUR 60.000 terugbetalen.

Echter, je moet wel een beetje een portefeuille hebben. Je kan niet een account openen met 100 euro en dan 60k lenen. En punt twee, het geld kan je niet even overboeken bij je beleggingsrekening vandaan ;)

Andere mogelijkheid is bij IB (of Lynx) short gaan in een product. Ontvang je geld. Dat geld kan je weer elders investeren.

Per saldo heb ik ongeveer 140% belegd.
Rukapul schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 17:12:
Overigens heeft er op het Forum van iex jarenlang een uitstekend topic over perpetuals gelopen.

Zelf heb ik overigens ook minder dan 20 fondsen in portefeuille.
Perp draadje bij IEX is er nog steeds. En zelf even gecontroleerd, als je posities kleiner dan 1% negeert kom ik op 12 namen:

ACHMEA 6%PERP
AMS:AH
AMS:DEPCF
AMS:HAL
AMS:IWDA
AMS:RDSA
GLD (short)
RABOCERTIFFRNPL
SPY
VTI
VXUS
VXX (short)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:59:
[...]

Je bent een fraaie melkkoe. Gegarandeerd 0.24% over je vermogen rekenen, elk jaar. Ik vind het veel en nergens voor nodig.
zitten de fondsen van Aristrocrats, ishares euro 30 en think morningstar in de kernselectie van degiro?
En kan ik het dividend ook kosteloos overboeken naar mijn lopende rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toml83 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:12:
[...]

zitten de fondsen van Aristrocrats, ishares euro 30 en think morningstar in de kernselectie van degiro?
En kan ik het dividend ook kosteloos overboeken naar mijn lopende rekening?
Geen idee, dat mag je zelf opzoeken bij DeGiro. Geld overboeken kan natuurlijk altijd gratis.

Je gerichtheid op dividend is trouwens niet rationeel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:40

Lulukai

God's gift to women

http://www.tijd.be/markte...n_Belgie.9770664-3457.art
Waar kan ik een overzicht vinden van de trackers die Vanguard aanbiedt op de Europese markt? Als Belg zoek ik voornamelijk naar kapitaliserende ETF's en dat had Vanguard (tot nu toe) niet. iShares heeft een hele duidelijke website om hun aanbod te analyseren, Vanguard niet.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

https://www.vanguard.co.uk/uk/portal/home

Geen optie dus, aangezien er geen kapitaliserende tussen zitten. Beleggingsfondsen kan je ook overwegen die een index volgen als alternatief. IShares is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:40

Lulukai

God's gift to women

Ik beleg al lang in iShares, maar de coöperatieve structuur van Vanguard spreekt me enorm aan.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Even hoor.. ik weet dat ik dit aan Lynx zelf zou moetenvragen, maar ik kan het niet uitstaan dat ik al 45 minuten zoek naar iets dat mij extreem simpel lijkt. :X
Verder ben ik nog niet onder de indruk van de telefonische support bij eerdere vragen.

Ik heb 2 orders geplaatst op de Amerikaanse beurs. Deze beurs is vandaag gesloten, dus de orders worden niet uitgevoerd. Helder. De orders komen keurig bij "Uitstaand (alle)" te staan en na wat zoeken heb ik de kolom "Aantal waarde" toegevoegd. Dit is het aantal georderd x de geboden prijs. Zie screenshot 1.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7tvhK6jXbhNEhHLKyL5Bot1d/full.jpg

Maar.. waar kan ik instellen dat ik onder deze twee orders het totaalbedrag van die "Aantal waarde" wil zien?
Hoe noemen zij dat bedrag uberhaupt, zolang het geen transactie is?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ibtjjr7k4JFruEtJVEpmydcW/thumb.jpg
Vinkje 'Toon totaalrijen' lijkt niets te doen..

Ook in de kop bij "Trader dashboard" heb ik heel veel velden gebruikt, maar nergens kan ik vinden hoeveel geld ik nog beschikbaar heb, als je deze orders er vast vanaf trekt.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Dit lijkt op tws of traders workstation, daarbij als je op transactie duwt dat het naar groen gaat zou er een venster moeten openen en daar zou je moeten kunnen zien hoeveel het je kost en wat de comissie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
PromWarMachine schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:19:
Even hoor.. ik weet dat ik dit aan Lynx zelf zou moetenvragen, maar ik kan het niet uitstaan dat ik al 45 minuten zoek naar iets dat mij extreem simpel lijkt. :X
Verder ben ik nog niet onder de indruk van de telefonische support bij eerdere vragen.

Ik heb 2 orders geplaatst op de Amerikaanse beurs. Deze beurs is vandaag gesloten, dus de orders worden niet uitgevoerd. Helder. De orders komen keurig bij "Uitstaand (alle)" te staan en na wat zoeken heb ik de kolom "Aantal waarde" toegevoegd. Dit is het aantal georderd x de geboden prijs. Zie screenshot 1.

[afbeelding]

Maar.. waar kan ik instellen dat ik onder deze twee orders het totaalbedrag van die "Aantal waarde" wil zien?

[afbeelding]

Ook in de kop bij "Trader dashboard" heb ik heel veel velden gebruikt, maar nergens kan ik vinden hoeveel geld ik nog beschikbaar heb, als je deze orders er vast vanaf trekt.
thibautb schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 01:34:
Dit lijkt op tws of traders workstation, daarbij als je op transactie duwt dat het naar groen gaat zou er een venster moeten openen en daar zou je moeten kunnen zien hoeveel het je kost en wat de comissie is.
En nog iets anders wat je wat meer winst kan geven, duw eens op day en vink aan laat voorbeurs handelen toe dan gaat hij er al door om 11 uur ipv om 15 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromWarMachine schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:19:

[afbeelding]

[afbeelding]

Begrijp ik goed dat je het totaal van beide orders wilt zien? Dat kan niet. Zul je zelf moeten uitrekenen..

Wel heel kleine aantallen trouwens die je koopt, maar gelukkig kan het voor $1 per stuk aan kosten dus valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Met Lynx kost dat toch nog $5 per transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:57:
Met Lynx kost dat toch nog $5 per transactie.
Serieus? Vijf keer zoveel als het werkelijk kost bij Interactive Brokers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bij Lynx heb je dan weer geen bewaarkosten (iets van 10 dollar per maand voor portfolios onder de 100k bij IB).
Dus als je niet teveel transacties hebt en een kleine portfolio is Lynx goedkoper.

Vergeet ook niet de 4 dollar voor de valutatransactie (indien van toepassing)

[ Voor 17% gewijzigd door DanTm op 31-05-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:05:
[...]

Serieus? Vijf keer zoveel als het werkelijk kost bij Interactive Brokers?
Als ik via degiro zou beleggen, zou het me enkel al 180-200 euro/jaar kosten om mijn dividenden te ontvangen. Bij de meeste plekken met een bewaarloon/service fee zou ik ook al snel richting de 150-200 euro/jaar gaan aan kosten.

Dus ik zit bij Binck, waar ik maar liefst 6-10 euro/transactie betaal. En toch nog goedkoper uit ben met mijn beleggingsstijl (dividend, buy-and-hold).

Je moet niet te veel focussen op transactiekosten, en meer op totale kosten die je per jaar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DanTm schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:12:
Bij Lynx heb je dan weer geen bewaarkosten (iets van 10 dollar per maand voor portfolios onder de 100k bij IB).
Dus als je niet teveel transacties hebt en een kleine portfolio is Lynx goedkoper.

Vergeet ook niet de 4 dollar voor de valutatransactie (indien van toepassing)
Mja, goed punt. Was het even vergeten hoe het zat met kleinere accounts. Hoewel het geen bewaarkosten zijn maar inactivity fee. Als je meer dan $10 kosten maakt heb je dat dus niet.

Valuta transactie moet je gewoon zelf regelen. En ik vind 1% kosten veel te veel, dan begin je met een te grote achterstand. Samenvoegen die trades F en GPS, kies er maar eentje. Spaart 0.5% kosten uit.
Xanaroth schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:04:
Als ik via degiro zou beleggen, zou het me enkel al 180-200 euro/jaar kosten om mijn dividenden te ontvangen. Bij de meeste plekken met een bewaarloon/service fee zou ik ook al snel richting de 150-200 euro/jaar gaan aan kosten.

Dus ik zit bij Binck, waar ik maar liefst 6-10 euro/transactie betaal. En toch nog goedkoper uit ben met mijn beleggingsstijl (dividend, buy-and-hold).

Je moet niet te veel focussen op transactiekosten, en meer op totale kosten die je per jaar maakt.
Wat je zegt klopt echt niet. Ik zit bij IB en DeGiro, en cash dividenden zijn écht geen kosten aan verbonden. Stockdividend is ook gratis, alleen bij een keuze dividend zijn er kosten als je gaat voor stock.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Heb maar eens even gekeken en ik heb YTD bij Lynx 8 transacties uitgevoerd (maar allemaal in januari en februari) en bij Binck 1 transactie. Dan ontloopt het elkaar maar heel weinig (klein voordeel voor Lynx t.o.v. IB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:31
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:07:
Valuta transactie moet je gewoon zelf regelen.
Wat bedoel je hier mee? Kun jij zonder kosten dollars kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:11:
Heb maar eens even gekeken en ik heb YTD bij Lynx 8 transacties uitgevoerd (maar allemaal in januari en februari) en bij Binck 1 transactie. Dan ontloopt het elkaar maar heel weinig (klein voordeel voor Lynx t.o.v. IB).
Moeilijk, ik kom bij DeGiro op 656 uitvoeringen YTD. Maar daar zitten dus volop deeluitvoeringen bij. Ongeveer 550 euro aan kosten.

Bij IB kan ik zo snel niet achterhalen hoeveel trades en hoeveel kosten ik heb gemaakt.
maxoss schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:27:
Wat bedoel je hier mee? Kun jij zonder kosten dollars kopen?
Niets is gratis, maar ik handel een bedrag op de EURUSD spot markt bij IB. Kost een dollar oid. Dus niet per individuele transactie.

Probeer altijd een beetje te zorgen dat ik zowel euro als usd een beetje long zit, anders betaal je een klein beetje rente.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bij IB kun je via de web interface eenvoudig een rapport (HTML of Excel) genereren met die info :) Trades en costs staat zelfs apart gegroepeerd. Hooguit dat je wat moet doen om de deeluitvoeringen te scheiden van de totale transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:37:
Bij IB kun je via de web interface eenvoudig een rapport (HTML of Excel) genereren met die info :) Trades en costs staat zelfs apart gegroepeerd. Hooguit dat je wat moet doen om de deeluitvoeringen te scheiden van de totale transactie.
Ha je hebt gelijk! Ik zat maar bij portfolio analyst te kijken. Krijg nu wel de goede bedragen, maar in het overzicht is alles gegroepeerd per instrument. Dus elke call en elke put krijgt een aparte regel met een "totale kosten" voor elke specifieke optie. Niet ideaal nog, maar een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

thibautb schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 01:34:
Dat klopt ja, maar dat is van één orderregel. Ik had het graag van alle orderregels bij elkaar gezien.
thibautb schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 01:35:
[...]
[...]
En nog iets anders wat je wat meer winst kan geven, duw eens op day en vink aan laat voorbeurs handelen toe dan gaat hij er al door om 11 uur ipv om 15 30
Goede tip, thanks!
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:25:
[...]
Begrijp ik goed dat je het totaal van beide orders wilt zien? Dat kan niet. Zul je zelf moeten uitrekenen..

Wel heel kleine aantallen trouwens die je koopt, maar gelukkig kan het voor $1 per stuk aan kosten dus valt mee.
Echt niet? :/
Doorgaans zal er maar 1 transatie in de queue zitten, maar goed, voor nu vind ik het jammer.

Klein en groot is relatief. Mijn budget is helaas niet unlimited..
Het doel is uiteindelijk om op een portfolio van 35~50 aandelen uit te komen.
Op dit moment staat de teller pas op 19, dus ik zit volop in het proces om te diversificeren.

Kosten Lynx
De kosten zijn $5 per transactie.

Ik vind de manier waarop ze met valutatransacties omgaan, niet erg chique.
Stel je hebt 3000 euro op je account en je koopt 10 aandelen van $100 per stuk, dan blijft je saldo op €3000 staan. Je staat echter ook op -$1000. Dat kun je vervolgens 'salderen' (lees: verrekenen).
Op dat moment gaat er X euro van je eurorekening af en komt je dollarsaldo op 0 te staan.

Echter, iedere keer als je saldeert, betaal je die $4 valutatransactiekosten.
Saldeer je niet, dan betaal je automatisch rente.

Wat er niet bij staat, maar wel gewoon kan, is in één keer je euro's omzetten in dollars.
Dit doe je door het EURUSD paar te verkopen. Dan betaal je maar één keer valutakosten, in plaats van 5x. (in mijn geval)

Als je het weet, is het prima, maar ik vond 't zeer slecht aangegeven. Ze sturen duidelijk aan op de voor hen meest gunstige manier van valutaconversie.

Gelukkig krijg ik tot €250 transactiekosten terug, na 3 maanden, vanwege de welkomsactie.
Daarna kan het zijn dat ik tweemaandelijks ga inleggen, in plaats van maandelijks, zoals ik bij DeGiro doe.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
Ik zit er aan te denken om een gedeelde van mijn spaargeld te beleggen bij BND, en dan eigenlijk voor de volle 100% in aandelen. Ik kan het risico dragen, en het geld kan er lange tijd blijven staan zodat een eventuele crisis uitgezeten kan worden tot de markt weer aantrekt. Het hogere risico word in dit geval volgens mij enigszins afgedekt door de langere looptijd.

Het idee is om te beginnen met 5000 euro en dan maandelijks aanvullen met x.
Ik zit nu enkel nog te twijfelen wanneer ik moet instappen.
In principe wil ik zo snel mogelijk beginnen, dat zou bij BND eind juni zijn, maar is dit wel het juiste moment?

Dan nog een vraag over de onderliggende fondsen van Vanguard.
Waar kan ik de recente koers vinden? Er zijn meerdere pagina's te vinden met bijna dezelfde naam van het fonds, welke moet ik nu hebben?

Klopt het volgende lijstje?
- http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000WYL1 (BND wereld index)
- http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000WYL0 (BND wereld index hedged)
- http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000T1HU (BND emerging markets)
- http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000PA9N (BND small cap)
- http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000S7JF (BND Duurzaam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Xqlusive schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:16:
In principe wil ik zo snel mogelijk beginnen, dat zou bij BND eind juni zijn, maar is dit wel het juiste moment?

Waar kan ik de recente koers vinden? Er zijn meerdere pagina's te vinden met bijna dezelfde naam van het fonds, welke moet ik nu hebben?

- http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000WYL0 (BND wereld index hedged)
Ten eerste: Market timing is "onzin", zou ik niet mee beginnen. Gewoon doen, als je het wilt doen en geld hebt liggen/over hebt.

Ten tweede: Dat lijkt mij het juiste lijstje. Voor maximale spreiding zou wereld index (unhedged/hedged) kiezen optimaal zijn. Mocht je voorkeur hebben voor duurzaamheid of emerging markets, dan kies je die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

[...]
[...]
Niemand hier gaat jou kunnen vertellen of eind juni het goede moment is..
Iedereen die zegt dat hij dat wel kan, is zelf multimiljardair of liegt dat hij barst. :p

Feit is dat er in januari van dit jaar meer instapkansen waren voor (dividend)aandelen dan nu, maar die wetenschap brengt je niet echt verder.
Sorry voor deze open deur, maar het is wel belangrijk om je dit te realiseren.

In jouw geval zou ik gewoon starten. Dat heb ik ook gedaan en vandaag zijn we alweer twee jaar verder. :)
Wat hieronder zegt kan ook: puur voor je gemoedsrust beginnen met je maandelijkse inleg en je 5000 euro bonus er in storten als jij denkt dat de markt laag genoeg staat om die stap te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door PromWarMachine op 31-05-2016 15:27 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 14:14

Niemand kan de markt timen (>90% van de guru's zag de crash van 2008 niet aankomen, en bij een crash is er per definitie een aantal experts die het zag aankomen, want dat roepen is een continue aangelegenheid, je kun alleen niet zeggen van te voren welke expert gelijk heeft. Achteraf lukt dat vrij goed en dan zul je ze horen!).

Voor lange termijn (15-20 jaar, 10 jaar is vrij kort) gewoon nu inleggen. Maar voor je gemoedsrust kun je ook gespreid inleggen.
Meesman is trouwens een goede concurrent van BND. Ik zit bij beide, BND heeft een Box1 oplossing en Meesman niet (terecht, want de wetgeving bijhouden brengt hoge kosten met zich mee...).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er aan te denken om een gedeelde van mijn spaargeld te beleggen bij BND, en dan eigenlijk voor de volle 100% in aandelen. Ik kan het risico dragen, en het geld kan er lange tijd blijven staan zodat een eventuele crisis uitgezeten kan worden tot de markt weer aantrekt. Het hogere risico word in dit geval volgens mij enigszins afgedekt door de langere looptijd.

Niet bij BND gaan beleggen. Wat BND doet is goedkope fondsen van Vanguard pakken, en daar een extra kostenlaagje overheen smeren. Dat is de winst voor hen.

Het enige voordeel van BND is dat je belastingvrij kan beleggen indien je een pensioengat hebt. Daarom zit ik bij BND voor mijn pensioen.

Het is veel goedkoper te beleggen bij DeGiro. Ondanks alle slechte pers die ze aan zichzelf te wijten hebben, is het beleggen er veilig. Bij DeGiro betaal je geen opslag over de fondsen. Dat tikt best aan. 0.5% of 0.15% elk jaar scheelt op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:36:
[...]

Het enige voordeel van BND is dat je belastingvrij kan beleggen indien je een pensioengat hebt. Daarom zit ik bij BND voor mijn pensioen.
Ik zit zelf ook te kijken voor BND pensioen beleggen (ben ZZPer). En volgens mij ben je qua totale opbrengst altijd beter uit bij BND dan bij bv DeGiro omdat je belastingvrij inlegt. Zelfs al rekent BND hogere kosten (inlegkosten + beheerkosten) dan nog ben je beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
PromWarMachine schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:16:
Ik vind de manier waarop ze met valutatransacties omgaan, niet erg chique.
Stel je hebt 3000 euro op je account en je koopt 10 aandelen van $100 per stuk, dan blijft je saldo op €3000 staan. Je staat echter ook op -$1000. Dat kun je vervolgens 'salderen' (lees: verrekenen).
Op dat moment gaat er X euro van je eurorekening af en komt je dollarsaldo op 0 te staan.

Wat er niet bij staat, maar wel gewoon kan, is in één keer je euro's omzetten in dollars.
Dit doe je door het EURUSD paar te verkopen. Dan betaal je maar één keer valutakosten, in plaats van 5x. (in mijn geval)

Als je het weet, is het prima, maar ik vond 't zeer slecht aangegeven. Ze sturen duidelijk aan op de voor hen meest gunstige manier van valutaconversie.

Gelukkig krijg ik tot €250 transactiekosten terug, na 3 maanden, vanwege de welkomsactie.
Daarna kan het zijn dat ik tweemaandelijks ga inleggen, in plaats van maandelijks, zoals ik bij DeGiro doe.
Volgens mij kan dit niet eens bij mij omdat ik een cash account heb. Hierdoor kan je volgens mij niet negatief staan.

Heb jij een margin rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

maxoss schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:47:
[...]

Volgens mij kan dit niet eens bij mij omdat ik een cash account heb. Hierdoor kan je volgens mij niet negatief staan.

Heb jij een margin rekening?
Nee, cash rekening, maar ik heb dit verhaal uit de handleiding..
Die is 120 pagina's. Kan best zijn dat het voor mijn account niet geldt, omdat ik meteen dollars heb ingeslagen toen ik dit las.

Ik ga vandaag meer aandelen kopen en als het goed is bijna alle dollars opmaken. Dan zal ik het wel merken en deze post updaten!

[ Voor 12% gewijzigd door PromWarMachine op 31-05-2016 15:49 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vortexnl1982 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:46:
[...]

Ik zit zelf ook te kijken voor BND pensioen beleggen (ben ZZPer). En volgens mij ben je qua totale opbrengst altijd beter uit bij BND dan bij bv DeGiro omdat je belastingvrij inlegt. Zelfs al rekent BND hogere kosten (inlegkosten + beheerkosten) dan nog ben je beter uit.
Absoluut. Je belegt dan met een tweemaal zo groot bedrag. Daarnaast hoef je niet jaarlijks je vermogensbelasting te betalen.

En in worst case scenario - als je failliet gaat hoef je dat vermogen niet eerst op te eten voor je een uitkering krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:50:
[...]

Absoluut. Je belegt dan met een tweemaal zo groot bedrag. Daarnaast hoef je niet jaarlijks je vermogensbelasting te betalen.

En in worst case scenario - als je failliet gaat hoef je dat vermogen niet eerst op te eten voor je een uitkering krijgt ;)
Heb je toevallig ook naar Ohra gekeken ? Zij bieden ook zoiets aan met meer fondsen en volgens mij ook lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
PromWarMachine schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:49:
[...]

Nee, cash rekening, maar ik heb dit verhaal uit de handleiding..
Die is 120 pagina's. Kan best zijn dat het voor mijn account niet geldt, omdat ik meteen dollars heb ingeslagen toen ik dit las.

Ik ga vandaag meer aandelen kopen en als het goed is bijna alle dollars opmaken. Dan zal ik het wel merken en deze post updaten!
Ik heb pas 1 transactie gedaan bij Lynx, maar ik kreeg een foutmelding omdat ik geen dollars had.

Daarna dollars ingekocht en aandelen gekocht. Het leek er echter op dat de overige dollars automatische weer omgezet werden naar euro's. Wat erg vreemd is imho. Ben er nog niet achter waarom dit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
PromWarMachine schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:16:
[...]

je zou ook eens kunnen kijken hoeveel rente je dan betaald (volgens mij is die aardig laag bij IB).
En dan gewoon 1x per jaar je valutatransactie doen.
Waarschijnlijk alleen interessant als je kleine transacties doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:50:
[...]

Daar zitten overigens wat regels aan vast; ik meen me te herinneren dat je pensioenrekening al meer dan 3 jaar moet bestaan, en dat in elk van de afgelopen 3 jaren er minimaal 50 euro gestort moet zijn. Anders moet je hem opeten voordat je aanspraak mag maken op de bijstand.

(Bovenstaande is zoals het in mijn hoofd zit, zoek het dus even op ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-08 22:44
Vraagje m.b.t. uitkerende vs accumulerende dividenden bij ETFs:

Bij uitkerende ETFs wordt er 15% ingehouden bij uitkering, d.w.z. je ontvangt 85% van het dividend, en kunt later (6-18 maanden) de ingehouden 15% verrekenen bij de inkomstenbelasting.
Bij accumulerende ETFs wordt het dividend geherinvesteerd, maar klopt het dat ook hier 15% wordt ingehouden? Indien ja, kan dit dan op dezelfde manier worden verrekend met de inkomstenbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jaii schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:22:
Vraagje m.b.t. uitkerende vs accumulerende dividenden bij ETFs:

Bij uitkerende ETFs wordt er 15% ingehouden bij uitkering, d.w.z. je ontvangt 85% van het dividend, en kunt later (6-18 maanden) de ingehouden 15% verrekenen bij de inkomstenbelasting.
Bij accumulerende ETFs wordt het dividend geherinvesteerd, maar klopt het dat ook hier 15% wordt ingehouden? Indien ja, kan dit dan op dezelfde manier worden verrekend met de inkomstenbelasting?
Nee, de 15% die je kan verrekenen betreft het dividend dat aan jou wordt uitgekeerd. Bij een accumulerend fonds wordt er geen dividend uitgekeerd en dus ook geen 15% ingehouden.

Let wel dat een eventueel dividendlek bij beide vormen aanwezig kan zijn. Dat gaat namelijk over dividend ontvangen door het fonds, waarover het fonds zelf belasting moet betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 01-06-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Zijn hier optie beleggers? Heeft deze strategie een naam?
  • Koop aandeel aan 100
  • Verkoop PUT "18 aan 80 en ontvang premie
  • Verkoop CALL "18 aan 120 en ontvang premie
Ik wil dat gaan gebruiken voor een aandeel dat ik heb. Wat ik wel wil bijhouden en evt bijkopen.

Echter denk ik niet dat het de komende 2 jaar met meer dan 20% zal stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:17:
  • Koop aandeel aan 100
Ik wil dat gaan gebruiken voor een aandeel dat ik heb. Wat ik wel wil bijhouden en evt bijkopen.

Dat is een short strangle. Zeker met looptijd tot december 2018 zal dat redelijk geld opleveren.

Dit is een duidelijkere omschrijving denk ik.
  • Koop aandeel @ 100
  • Verkoop 80 PUT (2018)
  • Verkoop 120 CALL (2018)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-08 22:44
Zr40 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:43:
[...]

Nee, de 15% die je kan verrekenen betreft het dividend dat aan jou wordt uitgekeerd. Bij een accumulerend fonds wordt er geen dividend uitgekeerd en dus ook geen 15% ingehouden.

Let wel dat een eventueel dividendlek bij beide vormen aanwezig kan zijn. Dat gaat namelijk over dividend ontvangen door het fonds, waarover het fonds zelf belasting moet betalen.
OK - dus als ik het goed begrijp is er geen persoonlijk dividendlek bij beiden typen fondsen, enkel het gegeven dat je bij uitkerende fondsen het moet meenemen in de belastingaangifte en dat je 6-18 maanden 0% rendement vangt over het te verrekenen dividend? Dit maakt accumulerende fondsen dan ceteris paribus aantrekkelijker, bv in het geval van een dist & acc variant van hetzelfde fonds of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 10:48
Galactic schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:17:
  • Koop aandeel aan 100

Dat is zoals hierboven al vermeld een Short Strangle. Dit is een vereenvoudigde Iron Condor. Google daar maar eens op, dat brengt iets minder risico met zich mee bij koersschommelingen. (Zijn beide weer varianten van de Butterfly en de Straddle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Karrespoor schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:58:
[...]

Dat is zoals hierboven al vermeld een Short Strangle. Dit is een vereenvoudigde Iron Condor. Google daar maar eens op, dat brengt iets minder risico met zich mee bij koersschommelingen. (Zijn beide weer varianten van de Butterfly en de Straddle)
Een Short Strangle is dat toch alleen maar als je de onderliggende aandelen niet erbij koopt? In dit geval is je call-optie die je geschreven hebt gecovered met de aandelen en de put-optie zou je kunnen coveren met cash. Gedeeltelijk met die van de optie-premie die je hierbij ontvangt.

Hou overigens wel rekening met eventueel dividendrendement.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 10:48
Mojo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:22:
[...]

Een Short Strangle is dat toch alleen maar als je de onderliggende aandelen niet erbij koopt? In dit geval is je call-optie die je geschreven hebt gecovered met de aandelen en de put-optie zou je kunnen coveren met cash. Gedeeltelijk met die van de optie-premie die je hierbij ontvangt.

Hou overigens wel rekening met eventueel dividendrendement.
Ik zat daar inderdaad ook aan te denken, maar heb de tijd even niet om het precies uit te zoeken. Je zou heel goed gelijk kunnen hebben.

Hou overigens ook rekening met transactiekosten, al vallen die bij opties vaak nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Oké bedankt, met deze tips ga ik het verder bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:04
Maakt iemand zich druk over aanstaande schokken in de markt met het oog op mogelijke Brexit en president Trump? Sommige partijen adviseren cash aan te houden:

http://fd.nl/beurs/1153929/abn-houd-cash-aan

Ik zelf beleg voor de lange termijn, maar ben wel benieuwd wat komen gaat. Mogelijk ook een goed koopmoment bij een nadelige uitkomst eind juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JURIST schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:55:
Maakt iemand zich druk over aanstaande schokken in de markt met het oog op mogelijke Brexit en president Trump? Sommige partijen adviseren cash aan te houden:

Ik zelf beleg voor de lange termijn, maar ben wel benieuwd wat komen gaat. Mogelijk ook een goed koopmoment bij een nadelige uitkomst eind juni
Ik maak mij er totaal niet druk om. En uitspraken van werknemers van dat soort grootbanken neem ik ook niet serieus. Ik vermoed dat ze aandacht zochten voor hun eigen plek of eigen afdeling.

De boodschap om je aandelen te verkopen en cash aan te houden : lijkt mij een stompzinnige strategie. Als ze de markt konden timen, hadden ze niet bij ABN Amro gewerkt..

Wel maak ik cash vrij voor intekenen op ASR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Ik lig er ook niet zo wakker van. Sowieso lees ik die berichten met "analyses" en meningen van banken niet, omdat ik niet een bijzonder hoge pet van hun "analyses" heb. En eventueel een tijdelijke dip áls ze er uit gaan (en persoonlijk zou ik dat alleen maar goed vinden) interesseert me ook niet zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 11:06
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:43:
[...]
Niet voor Basic Fit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen is zó negatief over Basic Shit, dat intekenen misschien wel een goed idee is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik heb me voor beide IPOs ingeschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Ik heb nog nergens een goede analyse van Basic Fit kunnen vinden, iemand een goede bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57

Fuelke

Forza Ferrari

Ah biotech ... de twee bedrijven in mijn portefeuille houden elkaar zowat in evenwicht vandaag.

Ablynx verliest vandaag rond 6,50% door een kapitaalverhoging van 74 miljoen, aan een prijs 6% onder de koers van gisteren.

Celyad spurt vandaag 8,50% hoger in aanloop naar de resultaten van een patiëntenstudie op 29 juni.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:43:
[...]

Zit die IPO niet al vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:31

CeesKees

I rest my Kees

JURIST schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:55:

Denk je niet dat alle professionals dat niet al lang ingecalculeerd hebben?

Als je het mij vraagt gaat bij welke uitslag dan ook de koers een max. 2-3% omlaag.... om vervolgens hard omhoog te gaan, omdat alle 'onzekerheden' dan uit de markt zijn en de shitpile aan money die langs de zijlijn staat te wachten (particulier en professioneel ) dan de beurs ingepompt gaat worden.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.