Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
In het FD zag ik een advertentie en na aanvraag heb ik een investeringsmemorandum van Fastned in de bus ontvangen.
De algehele tendens is om elektrisch te gaan rijden en zij timmeren hard aan de weg met hun infrastructuur bij de huidige fossiele brandstofstations.

Momenteel draaien ze nog flink verlies, ze hebben gemiddeld 14 laadbeurten per dag nodig en hadden er eind vorig jaar 1,4 maar de groei lijkt me evident.

In het memorandum vond ik weinig terug over de ROI en dividend zit er natuurlijk bij deze startup niet in.
Nu kun je nog vroeg investeren en ik vroeg me af of er mede Tweakers zijn die ook hiernaar kijken of ideeen over hebben.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 19:40
Dus zitten nu op 10%. Zeker als de Tesla komt, met zijn knappe actieradius, verwacht ik niet dat het aantal tankbeurten veel zal toenemen. Thuis laden is goedkoper lijkt me (tenzij je met de tesla daar gratis mag tanken, dat weet ik niet).
Ik zie niet in hoe het aantal tankbeurten dan gigantisch zou toenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 21:05
Zit er ook geen fiscale motivatie achter?
Fiscale subsdies, zoals MIA & Vamil, geven bij een investering 75% willekeurige afschrijving.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Ik zou er geen geld insteken. Hoge schulden met relatief hoge rente. En ze moeten van 1,4 naar 14 ladingen per paal gemiddeld om break even te draaien? Dan heb je het nog niet over winst(uitkering). En wat is de investering over 5 - 10 jaar nog waard? Het is niet voor niets dat veel mensen afhaakten en dat het nog geld bij elkaar schrapen is voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 13:40
Ik passeer er dagelijks 4 op de heen- en 4 op de terugweg, heb ik het afgelopen half jaar 1 auto zien staan laden. Dat is dus tijdens de spits op redelijk drukke trajecten, zou zelf mijn vingers er niet aan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft natuurlijk ook te maken met het relatief kleine aantal BEVs. Er zitten nog geen 11k op de weg? Waarvan misschien ook nog wel eens 50-60% particulieren die alleen maar thuis laden gezien de korte afstanden. Dus, op dit moment nog veeeeel te weinig potentieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Verder zou ik mijn ernstige twijfels hebben over die 14 ladingen per dag. Moet je voorstellen dat je een benzinestation runt voor 14 klanten per dag. Dat kan in de verste verte niet uit, waarom kan het hier wel? Ergens moet er dus subsidie bij en daar zit dus een risico.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:37
14 per laadpaal per dag, dus per laadpaal ongeveer 7 uur bezet zijn. Lijkt mij onmogelijk. Zeker aangezien het merendeel van de elektrische auto's vaak lease-auto's zijn danwel van zzp-ers, en die kunnen vaak thuis of op het werk opladen.

Ik ben zelf ook in de markt voor een elektrische auto volgend jaar, en ik ga er vanuit dat ik hooguit een paar keer per jaar een laadpaal hoef te gebruiken anders dan die thuis of op het werk.

Daarbij gaat de actieradius omhoog, en hoeven er dus ook minder auto's gebruik te maken van een paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:33
Hier wellicht (uit ander forum) een draadje met reacties rondom investeringen in FastNed. Een kameraad heeft er als Founder o.a. in geinvesteerd.
http://www.renaultforum.n...en-maar-daden-t16827.html

Ik laad zelf 5 dagen p week (gratis) op het werk, en in het weekend een keer thuis.
Voor de lange ritten over snelweg is TNM met Fastned een goed landelijk network voor snelladen.

[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 28-04-2016 13:48 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Allemaal goede argumenten tegen een investering, maar.....

Ze staan aan het begin en de groei zit er zeker in.
Lokatie kun je lastig verkrijgen evenals de infrastructuur, en die hebben ze al.
Ik denk dat het aantal elektrische auto's enorm toe gaat nemen als de overheid verder focus legt op elektrisch rijden. Zie ook de voorstellen van het kabinet om na 2025 fossiele auto's te verbieden.
Dat heeft het niet gehaald, maar geeft wel de richting aan.

Aan de andere kant kunnen mensen zelf thuis tanken, iets wat met fossiele brandstoffen niet mogelijk was.
Maar ja, hoeveel mensen hebben die mogelijkheid nou echt?

Het verschil tussen die 1,4 en 14 ladingen per dag is wel flink, het is lastig in te schatten hoe de groei zal zijn.
Wel hebben ze steeds meer overeenkomsten met autofabrikanten voor voordelig laden, zoals met Nissan.

Er zijn natuurlijk geen garanties met investeren, maar ik twijfel wel (met mijn aandeeltjes Shell in de achterzak ;-) )

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:51

Onbekend

...

Greyfox schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:09:

Lokatie kun je lastig verkrijgen evenals de infrastructuur, en die hebben ze al.
Ik denk dat het aantal elektrische auto's enorm toe gaat nemen als de overheid verder focus legt op elektrisch rijden.
Die gedachtegang is niet verkeerd. Maar ook de auto's zullen goedkoop willen opladen en vaak is een tankstation een dure optie. Ik verwacht dat het laden thuis via de zonnepanelen (en bufferbatterij thuis) de goedkoopste optie blijft.
Zie ook de voorstellen van het kabinet om na 2025 fossiele auto's te verbieden.
Dit geldt voor nieuwe auto's. Auto's gaan zo'n 15 jaar mee, dus het is al 2040 als het grootste deel elektrisch rijdt. Daarnaast hebben de buitenlanders nog steeds "normale" auto's en ook (buitenlandse) vrachtwagens zullen waarschijnlijk nog op diesel rijden.
Aan de andere kant kunnen mensen zelf thuis tanken, iets wat met fossiele brandstoffen niet mogelijk was.
Er zullen waarschijnlijk ook snel kleinere concurrenten op de markt komen die goedkopere en kleinere tankstations aan huis kunnen bouwen dan de oude grote bedrijven.
(Kijk maar eens hoeveel bedrijfjes er zijn die zonnepanelen verkopen en plaatsen. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Mee eens, ik ben ook bang dat de marge op de kWh onder druk komt te staan als electrisch rijden los komt.
Aan de andere kant, het aantal laadbeurten gaat wel flink toenemen en de inkoop van kWh's wordt voordeliger.

Blijft lastig en zeker geen inkopper wat mij betreft.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50
Wat een grapjassen. Ca 8 miljoen ophalen voor een ca 5% belang in het bedrijf waardeert het bedrijf op ca 160 miljoen. En dat met feitelijk nul omzet, 'klanten' die het gratis een keer uitproberen, vrijwel geen harde assets, en een volstrekt onbewezen business model.

En je weet nu al dat er nog meer kapitaal bij moet want die paar miljoen zal bij lange na niet voor de operationele verliezen en groei voldoende zijn. Als men iets minder hebberig zou zijn dan zou men het fatsoenlijk hebben kunnen kapitaliseren.

Wel een mooie exit strategie voor de eerdere investeerders, want die lijken geen lockup periode te hebben (alleen personeel).

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 29-04-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:59
Nu ze ook aan het NX'change platform verbonden zijn, kun je daar meer informatie vinden: https://www.nxchange.com/Fastned/financials
Daarnaast handig om het jaarverslag te lezen: https://s3-eu-west-1.amaz...ed-annual-report-2015.pdf Je kunt daarin zien dat ze behoorlijk investeren in de laadpalen, gemiddeld 2 ton voor 1 laadstation. Daarnaast kun je lezen dat ze naar eigen zeggen de "makkelijke" spots langs de snelweg hebben gehad en nu langer bezig zijn met meer moeite om spots te bemachtigen.
Wel een heel leuk en jong bedrijf wat al veel voor elkaar heeft gekregen. Dat is erg knap, maar verwar niet respect voor de ambities van dit bedrijf met financiële overwegingen. Volgens mij is FastNed bezig met hele gave zaken, maar of het verstandig is om te investeren is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 08:11

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik denk dat het aantal elektrische auto's enorm toe gaat nemen als de overheid verder focus legt op elektrisch rijden. Zie ook de voorstellen van het kabinet om na 2025 fossiele auto's te verbieden.

Het verschil tussen die 1,4 en 14 ladingen per dag is wel flink, het is lastig in te schatten hoe de groei zal zijn.
Wel hebben ze steeds meer overeenkomsten met autofabrikanten voor voordelig laden, zoals met Nissan.

Er zijn natuurlijk geen garanties met investeren, maar ik twijfel wel (met mijn aandeeltjes Shell in de achterzak ;-) )
toon volledige bericht
Ik verwacht in de toekomst dat Shell haar tankstations zelf van laadpalen gaat voorzien.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:59
Zou kunnen, maar Shell heeft in de laatste aandeelhoudersvergadering, vd week, aangegeven dat ze niet hun inkomsten willen inzetten voor duurzame energie en defactor resolutie 19 afgewezen.
Falcon schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:14:
[...]

Ik verwacht in de toekomst dat Shell haar tankstations zelf van laadpalen gaat voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
henkjobse schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:17:
Zou kunnen, maar Shell heeft in de laatste aandeelhoudersvergadering, vd week, aangegeven dat ze niet hun inkomsten willen inzetten voor duurzame energie en defactor resolutie 19 afgewezen.
[...]
Ik zie de relatie niet tussen een laadpaal aanbieden bij je tankstation en duurzame energie opwekken in de vorm van zonnepanelen en/of wind-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984

toon volledige bericht
Ik denk dat de early adopters van een elektrische auto veelal mensen zullen zijn die geen enorme hoeveelheid kilometers maken en ook een eigen parkeerplaats hebben. Die hebben niet bijzonder veel behoefte aan een uitgebreid Fastned netwerk, met de uitzondering van een vakantie.

In de toekomst zal de range flink toenemen, en dan kunnen de meeste mensen prima voldoen met 1 laadplek. Dus ofwel op het werk, danwel thuis. Werkgevers die elektrische lease-auto's aanbieden zullen automatisch een flinke hoeveelheid laadpalen installeren. Maar omdat dus de range toeneemt is de behoefte om tussendoor te laden een stuk lager. Met uitzondering dus weer voor als je op vakantie gaat.

Wat je dus gaat zien in de toekomst dat in de vakantieweken en weekenden de laders meer gebruikt zullen worden dan tijdens normale werkdagen. Daar kan Fastned iets mee doen in de vorm van een hoger tarief vragen in die piekuren, maar dan nog betwijfel ik of ze het zo gaan redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
[...]

Op welk termijn? Van bijna alle verzorgingsgebieden bji de snelwegen heeft Fastned de toekenning gekregen om laadstations te bouwen. Zo ver bekend hebben Shell&co helemaal niet mee gedaan met deze aanbesteding. Pas na dat bekend was dat Fastned 200 en andere 1 tot enkele aanbestedingen gewonnen hadden, begon Shell te klagen dat zij ook laden mochten beginnen en dat zij het alleen recht hebben op het verkopen van Stroom. Dit is toen later door de rechter afgewezen. Als Shell nu laadstations wilt bouwen, moeten ze wachten op de nieuwe aanbestedingen en als ze die dan winnen moeten ze eerst nog Fastned betalen. (daarom zie je ook niet vaak dat Shell de aanbesteding voor een BP locatie probeert te winnen, moeten ze namelijk geld aan hun concurrent geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
De vraag is waarom je bij FastNed zou laden als je dat thuis ook kan en met de range van 1 lading een dag door kunt komen?
Volgens FastNed heeft 75% geen toegang tot een laadpaal thuis, en die moeten dus wel onderweg laden.

Ik denk wel dat het vele malen makkelijker is om ergens een laadpaal te beginnen dan een tankstation, dus de concurrentie zal heftiger zijn.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Greyfox schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:30:
De vraag is waarom je bij FastNed zou laden als je dat thuis ook kan en met de range van 1 lading een dag door kunt komen?
Volgens FastNed heeft 75% geen toegang tot een laadpaal thuis, en die moeten dus wel onderweg laden.

Ik denk wel dat het vele malen makkelijker is om ergens een laadpaal te beginnen dan een tankstation, dus de concurrentie zal heftiger zijn.
Verschillende oplossingen voor verschillende probleem stellingen. Tot dat elke parkeerplek een oplaad paal heeft, gaat nog wel even duren (if ever). Vooral in drukke stedelijke gebieden geeft het problemen qua parkeerplekken/oplaadplaatsen. Fastned zet in op snelladen op langere reizen. Voor de keren dat je naar je schoonmoeder gaat en dat je niet wilt wachten tot je auto weer vol is geladen bij 3,7 kW. Voor de langere reizen van Eemshaven naar Zeeuws Vlaanderen en voor het bezoek bij je klant dat een half uur duurt.

Destination Chargers zijn goed voor laden wanneer je thuis komt en dan is 3,7 of 11 kW prima totdat je de volgende morgen weer weg moet naar je werk. 22 kW is handig, maar waarschijnlijk eerder uitzondering als regel. Maar vanuit de kosten gezien is het natuurlijk zinloos om een 50 kW+ DC-lader bij elke parkeerplaats neer te zetten, terwijl je die soms best kan gebruiken. Die markt bedient Fastned.

En omdat het makkelijker is om een laadpaal neer te zetten is daar de concurrentie hoger. Fastned heeft nu de aanbestedingen gewonnen en op die locaties dus een monopoly.
Wat Fastned doet is het kip-ei verhaal proberen te doorbreken, omdat zij geloven dat daar de toekomst in zit. Hierdoor zullen ze in het begin dus veel moeten investeren en daarom zoeken ze mensen die daar bij willen helpen en het zelfde zien al zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeeh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2023
Er zijn momenteel ~11k volledig elektrische voertuigen en dat is gewoon te weinig om Fastned nu winstgevend van te maken. Fastned gokt/schat in dat het aantal volledig elektrische voertuigen explosief gaat groeien en dat zij daar een graantje van mee kunnen pakken.

Fastned probeert zich te onderscheiden door snel-laders die nu maximaal 50KW kunnen laden. Wat natuurlijk een groot verschil is ten op zichtte van de meeste laadpalen (11kW) en thuis (3KW). Op den duur willen ze de laadpalen bij Fastned nog vervangen door zwaardere (100 - 150KW). Dat zou een enorme hoeveel tijd schelen, maar is vooralsnog langer dan een ordinaire benzine/diesel tankbeurt.

Persoonlijk geloof ik wel in de visie van Fastned en heb daarom een kleine investering gedaan. Echter ze springen nu in een markt die mogelijk in de toekomst zich gaat vormen en pas levensvatbaar wordt.

Er is trouwens ook een 'gratis' analisten rapport van Fastned op NXchange.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Hoeveel lange ritten worden er momenteel gemaakt waarvoor je onderweg moet laden?
Dat zal de cashcow van FastNed worden, niet de woon-werk km's waar mensen ook thuis voor kunnen laden als de range 300+ km is.

Als ik net zo eenvoudig thuis benzine kon tanken als ik nu mijn auto kan opladen, had ik nooit meer een tankstation gezien (behalve bij vakantieritten).

Ik vind het goed dat FastNed probeert het kip/ei probleem aan te pakken, maar ik ben niet zeker genoeg van de potentie om daar nu in te investeren.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat het idee van een bedrijf veelbelovend is wil niet zeggen dat het een goede investering is.
Roobje schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:25:
Hierdoor zullen ze in het begin dus veel moeten investeren en daarom zoeken ze mensen die daar bij willen helpen en het zelfde zien al zij.
Fastned zoekt voornamelijk argelozen die geld willen geven voor een marginaal belang in een onderneming. Nieuwe investeerders voorzien bijna in de helft van het vermogen van de onderneming.

Ondertussen zitten de initiele investeerders op rozen. Ook de verschaffers van vreemd vermogen zitten dat want die harken 6% binnen plus het recht om te converteren in aandelen tegen 10 euro. Dat laatste zal zorgen voor een enorme verdere verwatering.

Stel voor dat je Dragon's Den (herhalingen nu op RTL Z) kijkt en dat jij op de stoel van investeerder zit.

edit:
Ook lekker de site van de exchange. Daar staat onder het kasstroomoverzicht "Aflossingen langlopende schulden" terwijl in het jaarverslag over 2015 onder "Proceeds from borrowings " staat. Precies het tegenovergesteld :X

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 29-04-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Rukapul schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:59:
Dat het idee van een bedrijf veelbelovend is wil niet zeggen dat het een goede investering is.
[...]

Fastned zoekt voornamelijk argelozen die geld willen geven voor een marginaal belang in een onderneming. Nieuwe investeerders voorzien bijna in de helft van het vermogen van de onderneming.

Ondertussen zitten de initiele investeerders op rozen. Ook de verschaffers van vreemd vermogen zitten dat want die harken 6% binnen plus het recht om te converteren in aandelen tegen 10 euro. Dat laatste zal zorgen voor een enorme verdere verwatering.

Stel voor dat je Dragon's Den (herhalingen nu op RTL Z) kijkt en dat jij op de stoel van investeerder zit.

edit:
Ook lekker de site van de exchange. Daar staat onder het kasstroomoverzicht "Aflossingen langlopende schulden" terwijl in het jaarverslag over 2015 onder "Proceeds from borrowings " staat. Precies het tegenovergesteld :X
Verklaar sukkels naarder? Niet dat ik me aangesproken voel, heb geen aandelen of certificaten in Fastned

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699209

[...]

Daar zit een behoorlijk probleem. Fastned heeft de concessie gewonnen langs de snelwegen, maar de benzinestations hebben onverwacht ook toestemming gekregen voor laadpalen. Nu is de situatie dus zo dat de benzinepomp de volledige service mag/kan aanbieden (winkel, toilet, wassen, etc) en Fastned enkel elektrisch laden.

Gevalletje onbetrouwbare overheid dus, maar ook precies de reden waarom je ver weg moet blijven van gesubsidieerde investeringen. De overheid past halverwege de spelregels aan en daar kun je nooit op anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Laten we het op argelozen houden zoals in je quote ook al stond ;)

Door in de publieke markt deze investering aan te bieden met een minimum investering van 10-15 euro voor een enkel aandeel richt Fastned zich bewust op beleggers die niet gewoon zijn te beleggen in startende bedrijven of zich door het beschikbare materiaal heen te worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeeh
Rukapul schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 13:07:
Laten we het op argelozen houden zoals in je quote ook al stond ;)

Door in de publieke markt deze investering aan te bieden met een minimum investering van 10-15 euro voor een enkel aandeel richt Fastned zich bewust op beleggers die niet gewoon zijn te beleggen in startende bedrijven of zich door het beschikbare materiaal heen te worstelen.
Er is maar circa 1,5 miljoen opgehaald via de particulieren (certificaten), het restant is voornamelijk via investeringsmaatschappijen van Bart Lubbers naar binnen gehobbeld. Nu wil ik niet zeggen dat 1,5 miljoen weinig is, maar het grootste risico ligt vooralsnog bij Bart Lubbers en niet bij de certificaathouders.

Het geld wat je in Fastned stop is zeker niet gegarandeerd en er is een reële kans dat je het geld kwijt raakt. Als je een certificaat bemachtigd moet je ook beseffen dat je officieel geen inspraak in het beleid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Precies, dat is het risico van het vak. Investeer je in een start-up dan is de kans reëel dat je je geld verliest. Het is een risico, maar ook een risico dat je inzet 10x terug krijgt als het over een aantal jaar goed gaat. Zoals gezegd, Bart Lubbers investeert een groot deel in zijn eigen bedrijf, als iemand er alles aan doet om het te laten slagen, is hij het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Dat moet hij vooral ook doen. Maar als hij met een investeringsaanbod komt voor anderen dan moet dat wel even heel kritisch beschouwd worden en dat is wat we hier doen als potentiele investeerders.

Want laten we even voortbouwen op de reactie hierboven: een investeerder die nu instapt moet eigenlijk net zo goed perspectief hebben op 10x zijn inzet. De kans dat het bedrijf slaagt is namelijk beperkt.

Er wordt ca 8 miljoen opgehaald. Dat moet dus 80 miljoen gaan opleveren.
Die 8 miljoen komt overeen met ca 5% van de aandelen.
De totale waardering van het bedrijf over enige tijd hoeft slechts 1.6 miljard op te leveren.
(En eigenlijk meer want er is sprake van verwatering door de leningen van Lubbers)

Bij een waardering van 1.6 miljard is de kapitaalsinbreng (op het eerste oog orde grootte 10-20 miljoen) door de oprichters 100x over de kop gegaan. Dat verschil kan op zich wel tussen verschillende financieringsrondes, maar dan verwacht je een groter verschil dan een paar 15-jarige concessies en een paar laadstations ten opzichte van eerst alleen een idee.

Extra pijnpunt is echter dat het nu ingebrachte kapitaal onmogelijk de groei kan financieren die een waardering als hierboven zou rechtvaardigen.

Zo beziend is de enige fatsoenlijk exit strategy een overname tegen een absurde premie.

Leg mij anders maar uit hoe je hier als investeerder een fatsoenlijk risk-reward uit kunt halen:? Ik zie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Het grootste probleem van elektrisch opladen, is dat het om elektra gaat.
Dat heb je gewoon thuis liggen, op het werk, bij de supermarkt... Het is niet concurreren tegen andere tankstations, maar tegen elke plek in Nederland waar je een stekker kwijt kunt. En met elke nieuwe generatie kunnen de auto's verder rijden, dus is er minder behoefte aan onderweg laden.
Worst-case wordt het net als WiFi, overal min of meer vrij toegankelijk.

Dus de concurrentie is enorm, ook van andere instanties (veel laadpalen op kantoor, woonwijken etc zijn niet van FastNed maar bijvoorbeeld van Nuon, ANWB, gemeente, ZER, ...) de noodzaak voor onderweg laden is daarentegen miniem. Geen goede beginsituatie, veel concurrentie en weinig gebruik.

Als ik kijk naar de elektrische rijder op dit moment, dan laden ze onderweg nergens bij. Kan ik heen en weer? Ja = elektrische auto en thuis weer laden. Nee = pak de andere auto/ov maar. Misschien = hybride, die tankt ouderwets en laat alsnog tussendoor niet op. Dus dan kom je niet terecht bij een snellaadplek onderweg.

Dus enorme concurrentie, weinig reden om gebruik te maken van de dienst, financiën die niet zo best zijn. Oh, en dan ook nog minimale inleg van 1000 euro. Dat is heel veel 'nee', helaas niet door naar de volgende ronde.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 29-04-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Timmeeh schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:53:
Er zijn momenteel ~11k volledig elektrische voertuigen en dat is gewoon te weinig om Fastned nu winstgevend van te maken. Fastned gokt/schat in dat het aantal volledig elektrische voertuigen explosief gaat groeien en dat zij daar een graantje van mee kunnen pakken.

Fastned probeert zich te onderscheiden door snel-laders die nu maximaal 50KW kunnen laden. Wat natuurlijk een groot verschil is ten op zichtte van de meeste laadpalen (11kW) en thuis (3KW). Op den duur willen ze de laadpalen bij Fastned nog vervangen door zwaardere (100 - 150KW). Dat zou een enorme hoeveel tijd schelen, maar is vooralsnog langer dan een ordinaire benzine/diesel tankbeurt.

Persoonlijk geloof ik wel in de visie van Fastned en heb daarom een kleine investering gedaan. Echter ze springen nu in een markt die mogelijk in de toekomst zich gaat vormen en pas levensvatbaar wordt.

Er is trouwens ook een 'gratis' analisten rapport van Fastned op NXchange.com.
Precies dit, er ontwikkeld zich echt wel een markt echter zit je aan het begin altijd met een kip-ei probleem. De vraag is of de markt zich snel genoeg ontwikkeld voor Fastned.

Verder leuk dat 'iedereen' thuis kan laden. Natuurlijk komen er never nooit zo veel laadstations met een omzet zo groot (in kilometers range) als de huidige benzinepompen maar vergeeet je niet. Het staat helemaal vol met die benzinepompen..

Tot slot heb je nu natuurlijk ook een zeer a-selecte doorsnede van de bevolking die elektrisch rijd. Thuis opladen als je in een flat woont? succes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
De vraag is eerder blijft de vraag naar electrische auto's groeien. Met het huidige aantal auto's bereiken ze dus slechts 10% van de omzet voor breakeven. Echter het laatste kwartaal is de vraag naar electrische auto's met 60% gedaald door een verandering in de subsidie. Electrische auto's zijn nu relatief populair vanwege de hoge subsidie, je krijgt veel auto voor weinig geld echter hoelang zal dit het geval blijven?

Daarnaast waarom zou de markt niet worden gedomineerd door de huidige partijen zoals Shell die al overal "laadpunten" hebben. Het is een kleine stap om een e-punt te plaatsen om daar ook in te tappen maar tot op heden is dit blijkbaar niet interessant.

Ik blijf zelf ook nog steeds met de vraag zitten, waarom zou ik switchen naar electrisch. Het kost relatief veel in aanschaf en beperkt me zakelijk in hetgeen wat ik doe, veel rondrijden zonder dat ik naar de batterijen hoef te kijken. Dit zijn daarintegen wel diegene die de meeste kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
n4m3l355 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:43:
De vraag is eerder blijft de vraag naar electrische auto's groeien. Met het huidige aantal auto's bereiken ze dus slechts 10% van de omzet voor breakeven. Echter het laatste kwartaal is de vraag naar electrische auto's met 60% gedaald door een verandering in de subsidie. Electrische auto's zijn nu relatief populair vanwege de hoge subsidie, je krijgt veel auto voor weinig geld echter hoelang zal dit het geval blijven?
Komt wel weer volgend jaar als volledige elektrische auto's slechts 4% bijtelling gaan krijgen, en alle andere auto's 22%. En tegelijkertijd komen er ook meer auto's op de markt die betaalbaarder worden en meer bereik gaan krijgen (Bolt, Tesla 3, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die daling komt ook met name door de terugval van Plugins. Niet meteen de doelgroep. Zie in 2017 ook niet een flinke stijging in BEV komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeeh
Ik heb al diverse media zien rapporteren dat de elektrische markt is gedaald met 60% en ben daarom maar even op zoek gegaan naar officiële cijfers.

De ACEA (European Automobile Manufacturers Association) brengt elk kwartaal een rapportage uit van diverse voertuigengroepen. In de rapportage van 2015Q4 valt de volledige elektrische auto in een grotere groep met de volgende soorten voertuigen:
Electric vehicles (EV) = battery electric vehicles (BEV) + extended‐range electric vehicles (EREV) + plug‐in hybrid electricvehicles (PHEV) + fuel cell electric vehicles (FCEV)
Er is dus geen duidelijk zicht hoe groot het aandeel is van het volledig elektrisch voertuig. Een volledig elektrische voertuig wordt aangegeven met "battery electric vehicles (BEV)".

In de rapportage van 2016Q1 is er wel een specifieke groep gemaakt voor de volledig elektrische voertuigen (BEV). Die is in Nederland t.o.v. 2015Q1 met 0.3% gedaald (1168 vs 1164) in 2016Q1. Dat is niet de flinke stijgen waar ik persoonlijk en Fastned op hadden gehoopt i.v.m. de belastingvoordelen die de elektrische auto nu heeft.

De "Electric Vehicles" groep is wel gezakt met 60% in 2016Q t.o.m. 2015Q1, maar daar is het verlies bijna volledig toe te schrijven aan hybride auto's. Hybride auto's zijn sowieso niet de doelgroep voor Fastned, want die rijden voorlopig toch door op hun brandstofmotor.

Toen ik het wilde gaan uitzoeken was ik in eerste instantie bang dat er geen goede cijfers beschikbaar zouden zijn. Dat valt me zeer zeker mee als je even aan het zoeken bent op de website van ACEA kan je wel wat vinden, maar erg overzichtelijk is het allemaal niet!

Bronnen:
http://www.acea.be/upload...429_AFV_Q1_2016_FINAL.PDF
http://www.acea.be/upload...rations_Q4_2015_FINAL.PDF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-06 12:28
Persoonlijk vind ik het kansloos. Er is nu kleine markt voor, maar die markt komt wel (deels). MAAR de meeste personen gaan het gewoon thuis of op het werk laden, aangezien de kWh prijs daar aanzienlijk lager ligt. Het is net zoals tankstations op de snelweg, veel duurder dan op de secundaire wegen en veel mensen tanken er daarom enkel wanneer het "moet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Fastned. Laden doe je wanneer het kan en niet wanneer het moet. Laden langs de snelweg zal je mij niet zien doen. Ok, kleine nuance 2x gedaan in de afgelopen 6 maanden. 1e keer in de eerste week omdat ik een rekenfout had gemaakt en op de locatie waar ik moest zijn de paal niet kon vinden (leer je snel genoeg). En de 2e keer om m'n chademo verloop te testen.

Fastned zet in op het opbouwen van een infrastructuur en probeert daarmee een positie te verwerven. Maar de kans is aanwezig dat andere merken (dan Tesla) ook een eigen infra gaan opzetten als de kostprijs flink gezakt is. De technologische ontwikkelingen die Fastned moet volgen blijft ook in de toekomst voor Fastned altijd duurder en daarbij zal Fastned altijd achter lopen in de adoptie van de technologie en compatibiliteit.

Automerken willen ook in de keten integreren, dus ik zie niet snel een uniforme standaard ontstaan. Daarbij zal een fabikant (mercedes, vw en Volvo) eerder met Tesla aan tafel gaan zitten voor het Supercharger netwerk (ook sneller) dan die kleine Nederlandse partij.

Investerders achter Fastned zijn politiek georiënteerd, en ze zullen zeker een hoop subsidies los weten te peuteren bij de overheid of de EU voor de opzet van hun netwerk. Uiteindelijk wordt de hele boel verkocht aan een of meerdere automerken (Nissan/Renault zit er wel erg dicht tegenaan), alleen of het dan nog wat waard is.

- Technologie wordt goedkoper
- Er komen veel meer Destination Chargers bij in de toekomst
- Laden doe je wanneer het kan en niet wanneer het moet
- Range van de auto wordt steeds groter
- Merken komen met hun eigen oplossingen/netwerk
- Supercharger netwerk van Tesla krijgt partners die er gebruik van kunnen maken, want het nu toch al grote netwerk nog sneller kan laten groeien.

En als laatste, als er een variabele stroomprijs komt dan kan het wel eens zo zijn dat 60% van de tijd overdag de prijs zodanig laag is dat je je auto gratis kan laden. Wat wordt dan het verdienmodel van Fastned? (verkoop aan een automerk is dan nog de enige optie).

En als aandeelhouder, nog los staande van de idiote waardering, sta je dan toch echt achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
chemokar schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:21:
Fastned. Laden doe je wanneer het kan en niet wanneer het moet. Laden langs de snelweg zal je mij niet zien doen. Ok, kleine nuance 2x gedaan in de afgelopen 6 maanden. 1e keer in de eerste week omdat ik een rekenfout had gemaakt en op de locatie waar ik moest zijn de paal niet kon vinden (leer je snel genoeg). En de 2e keer om m'n chademo verloop te testen.
Chademo verloop? Dus je hebt een Tesla? Hoevaak heb je van de Tesla SC gebruik gemaakt? In princiepe het zelfde.
Fastned zet in op het opbouwen van een infrastructuur en probeert daarmee een positie te verwerven. Maar de kans is aanwezig dat andere merken (dan Tesla) ook een eigen infra gaan opzetten als de kostprijs flink gezakt is. De technologische ontwikkelingen die Fastned moet volgen blijft ook in de toekomst voor Fastned altijd duurder en daarbij zal Fastned altijd achter lopen in de adoptie van de technologie en compatibiliteit.
Tesla is hier in een voorloper, maar denk je echt dat je straks bij elke parkeerplek langs de snelweg snelladers gaat zien van elk merk apart? Ik denk het niet. Natuurlijk is er de kans dat fabrikanten met Tesla gaan samenwerken, maar daarbij helpen ze hun concurrent. Met een partij als Fastned samenwerken is beter omdat zij geen concurrent op de automarkt zijn.
Automerken willen ook in de keten integreren, dus ik zie niet snel een uniforme standaard ontstaan. Daarbij zal een fabikant (mercedes, vw en Volvo) eerder met Tesla aan tafel gaan zitten voor het Supercharger netwerk (ook sneller) dan die kleine Nederlandse partij.
Geen universele standaard? Ik zeg ChaDeMo en CSS. We zijn nog in de begin fase, maar waarschijnlijk krijg je uiteindelijk één standaard. (kijk maar naar Bluray vs HD-dvd, Sony's MS vs SD-kaart, Wimax vs LTE) Natuurlijk zullen fabrikanten proberen hun eigen standaard te pushen, maar één zal waarschijnlijk aan het kortst eind trekken.
Investerders achter Fastned zijn politiek georiënteerd, en ze zullen zeker een hoop subsidies los weten te peuteren bij de overheid of de EU voor de opzet van hun netwerk. Uiteindelijk wordt de hele boel verkocht aan een of meerdere automerken (Nissan/Renault zit er wel erg dicht tegenaan), alleen of het dan nog wat waard is.
Is er wat mis met subsidie? De overheid subsidieert ook de olie-industrie.
En daarnaast is investeren toch niet slecht, als je al weet dat het wordt overgekocht?
- Technologie wordt goedkoper
- Er komen veel meer Destination Chargers bij in de toekomst
- Laden doe je wanneer het kan en niet wanneer het moet
Soms komen moeten en kunnen op het zelfde tijdstip. En de meeste EV-rijders vallen nog onder de early adaptors, daarvan is bekend dat die beter met compromissen om kunnen gaan dan de early en late majority. Dus als jij graag plant hoe en waar je laadt (ik geef je ook groot gelijt) betekend het nog niet dat ook Jan Modaal en Johnny en Annita dat gaan doen)
- Range van de auto wordt steeds groter
- Merken komen met hun eigen oplossingen/netwerk
- Supercharger netwerk van Tesla krijgt partners die er gebruik van kunnen maken, want het nu toch al grote netwerk nog sneller kan laten groeien.

En als laatste, als er een variabele stroomprijs komt dan kan het wel eens zo zijn dat 60% van de tijd overdag de prijs zodanig laag is dat je je auto gratis kan laden. Wat wordt dan het verdienmodel van Fastned? (verkoop aan een automerk is dan nog de enige optie).

En als aandeelhouder, nog los staande van de idiote waardering, sta je dan toch echt achteraan.
Ik denk dat Fastned uiteindelijk niet voor de early adaptors een uitkomst is maar voor de grote massa die straks komt. Zijn ze nu dus te vroeg begonnen en daardoor geld over de balk aan het smijten? Wellicht. Maar als zij het nu niet doen, komt er wel een andere partij. (niet dat die andere partij niet komt, zie Total, Shell en BP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
Roobje schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:43:
[...]
Chademo verloop? Dus je hebt een Tesla? Hoevaak heb je van de Tesla SC gebruik gemaakt? In princiepe het zelfde.
[...]
Ja, een Tesla. Tesla SC is niet hetzelfde. Gebruik maken van een Tesla Supercharger (onbeperkt) kost 2000 euro bij aanschaf van de auto. Onbeperkt gebruik maken van Fastned kost 100 euro per maand. Supercharger is voor 8 jaar, dus een prijsverschil van 7.600 over dezelfde periode met Fastned.
[...]
Tesla is hier in een voorloper, maar denk je echt dat je straks bij elke parkeerplek langs de snelweg snelladers gaat zien van elk merk apart? Ik denk het niet. Natuurlijk is er de kans dat fabrikanten met Tesla gaan samenwerken, maar daarbij helpen ze hun concurrent. Met een partij als Fastned samenwerken is beter omdat zij geen concurrent op de automarkt zijn.
[...]
Concurrenten op de automarkt is relatief, er wordt behoorlijk bij elkaar ingekocht. Trek de stickers maar eens van een B klasse hybride, wie levert de elektronica en batterij? Juist Tesla. Fastned is alleen in Nederland, en met de huidige groei hebben ze wel heel veel geld nodig willen ze het overleven en tegelijkertijd een Europees netwerk opzetten.

Dat was ook de oorspronkelijke vraag; zou je er geld in stoppen? Het gaat Fastned niet lukken om met de huidige groei binnen 2 jaar in heel europa een dekkend netwerk te bouwen.Het risico is behoorlijk groot.

Daarbij is het supercharger netwerk veel kosten effectiever, de laadpunten staan verder uit elkaar. De investering per SC punt is 300k dollar, bij fastned ligt dit rond de 200k maar staan er 3 tot 4 laadpunten tussen 2 SC locaties in. Handig voor de (niet Tesla's) auto's nu, maar in de toekomst overbodig.
[...]
Geen universele standaard? Ik zeg ChaDeMo en CSS. We zijn nog in de begin fase, maar waarschijnlijk krijg je uiteindelijk één standaard. (kijk maar naar Bluray vs HD-dvd, Sony's MS vs SD-kaart, Wimax vs LTE) Natuurlijk zullen fabrikanten proberen hun eigen standaard te pushen, maar één zal waarschijnlijk aan het kortst eind trekken.
[...]
Er hangen nu al 4 stekkers aan een Fastned station. En dan moeten de meeste fabrikanten nog beginnen met de stekker auto's. Die standaard is nog heel ver weg, Tesla zal niet overstappen op Chademo, zo zal Renault nooit overstappen op Tesla connectoren. Er is al wel een Volvo gesignaleerd aan een Supercharger ;-)
[...]
Is er wat mis met subsidie? De overheid subsidieert ook de olie-industrie.
En daarnaast is investeren toch niet slecht, als je al weet dat het wordt overgekocht?
[...]
Niks mis met subsidie, maar investering in een bedrijf dat het nodig heeft is niet zo heel handig. Behalve als het business plan klopt en de subsidie wordt gebruikt om de kosten van de uitrol te verlagen. Geen verassing dat ik het business plan niet vindt kloppen....
[...]
Soms komen moeten en kunnen op het zelfde tijdstip. En de meeste EV-rijders vallen nog onder de early adaptors, daarvan is bekend dat die beter met compromissen om kunnen gaan dan de early en late majority. Dus als jij graag plant hoe en waar je laadt (ik geef je ook groot gelijt) betekend het nog niet dat ook Jan Modaal en Johnny en Annita dat gaan doen)
[...]
Tja en toch is het "tanken" langs de snelweg over een paar jaar toch echt verleden tijd voor de dagelijkse ritten. Of er moet een groot probleem ontstaan met de laders in de steden.
[...]
Ik denk dat Fastned uiteindelijk niet voor de early adaptors een uitkomst is maar voor de grote massa die straks komt. Zijn ze nu dus te vroeg begonnen en daardoor geld over de balk aan het smijten? Wellicht. Maar als zij het nu niet doen, komt er wel een andere partij. (niet dat die andere partij niet komt, zie Total, Shell en BP)
Die massa komt niet eerder dan over 2 jaar, en dan is het de Model 3 die voornamelijk van de Superchargers en Desination Chargers gebruik zal gaan maken. De tijd zal het leren, maar de oorspronkelijk vraag was: is het verstandig om nu te investeren in Fastned en daar rendement mee maken (liefst meer dan de bank ;-) dan is mijn mening, wacht nog maar even en kijk eerst eens of je zonnepanelen kan plaatsen thuis ofzo. Dat risico is een stuk lager en het rendement berekenbaar. Fastned is te optimistisch.

Check overigens ook even de groeicijfers van EV-Box bijvoorbeeld, dat is immers ook een concurrent van Fastned. Thuis of op de zaak laden en je hebt Fasned niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
chemokar schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:00:
[...]

Ja, een Tesla. Tesla SC is niet hetzelfde. Gebruik maken van een Tesla Supercharger (onbeperkt) kost 2000 euro bij aanschaf van de auto. Onbeperkt gebruik maken van Fastned kost 100 euro per maand. Supercharger is voor 8 jaar, dus een prijsverschil van 7.600 over dezelfde periode met Fastned.

[...]

Concurrenten op de automarkt is relatief, er wordt behoorlijk bij elkaar ingekocht. Trek de stickers maar eens van een B klasse hybride, wie levert de elektronica en batterij? Juist Tesla. Fastned is alleen in Nederland, en met de huidige groei hebben ze wel heel veel geld nodig willen ze het overleven en tegelijkertijd een Europees netwerk opzetten.

Dat was ook de oorspronkelijke vraag; zou je er geld in stoppen? Het gaat Fastned niet lukken om met de huidige groei binnen 2 jaar in heel europa een dekkend netwerk te bouwen.Het risico is behoorlijk groot.

Daarbij is het supercharger netwerk veel kosten effectiever, de laadpunten staan verder uit elkaar. De investering per SC punt is 300k dollar, bij fastned ligt dit rond de 200k maar staan er 3 tot 4 laadpunten tussen 2 SC locaties in. Handig voor de (niet Tesla's) auto's nu, maar in de toekomst overbodig.

[...]

Er hangen nu al 4 stekkers aan een Fastned station. En dan moeten de meeste fabrikanten nog beginnen met de stekker auto's. Die standaard is nog heel ver weg, Tesla zal niet overstappen op Chademo, zo zal Renault nooit overstappen op Tesla connectoren. Er is al wel een Volvo gesignaleerd aan een Supercharger ;-)

[...]

Niks mis met subsidie, maar investering in een bedrijf dat het nodig heeft is niet zo heel handig. Behalve als het business plan klopt en de subsidie wordt gebruikt om de kosten van de uitrol te verlagen. Geen verassing dat ik het business plan niet vindt kloppen....

[...]

Tja en toch is het "tanken" langs de snelweg over een paar jaar toch echt verleden tijd voor de dagelijkse ritten. Of er moet een groot probleem ontstaan met de laders in de steden.

[...]

Die massa komt niet eerder dan over 2 jaar, en dan is het de Model 3 die voornamelijk van de Superchargers en Desination Chargers gebruik zal gaan maken. De tijd zal het leren, maar de oorspronkelijk vraag was: is het verstandig om nu te investeren in Fastned en daar rendement mee maken (liefst meer dan de bank ;-) dan is mijn mening, wacht nog maar even en kijk eerst eens of je zonnepanelen kan plaatsen thuis ofzo. Dat risico is een stuk lager en het rendement berekenbaar. Fastned is te optimistisch.

Check overigens ook even de groeicijfers van EV-Box bijvoorbeeld, dat is immers ook een concurrent van Fastned. Thuis of op de zaak laden en je hebt Fasned niet meer nodig.
toon volledige bericht
Ik zei in principe, natuurlijk is SC niet exact hetzelfde. Maar het doel is het zelfde, onderweg laden met hoog vermogen om snel weer verder te gaan. (wellicht gratis voor jou, maar daarmee heb je betaald bij de aanschaf). Uiteindelijk is het allemaal koffiedik kijken. Ja het is een risico om in Fastned te investeren en je moet het alleen doen als je er volledig achterstaat. Het moet natuurlijk geen gift aan een 'goed doel' worden. Ik investeer niet in Fastned omdat ik daar niet de middelen voor heb. Als ik het zou hebben, zou ik het overwegen (maar ja, als als)

De EV komt, wanneer is nog even de vraag en of het op tijd is voor Fastned eveneens. Maar ik denk dat Fastned staat of valt met de uitkomst waar mensen gaan laden. En hoever de batterij komt.

Ik denk dat we die discussie beter in het EV-topic verder kunnen voeren.

offtopic:
Dat de B-classe een Tesla batterij heeft komt ook door het aandeel dat Daimler in Tesla had, daarnaast komen de cellen in de Tesla gewoon bij Panasonic vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
Roobje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:36:
[...]

Ik zei in principe, natuurlijk is SC niet exact hetzelfde. Maar het doel is het zelfde, onderweg laden met hoog vermogen om snel weer verder te gaan. (wellicht gratis voor jou, maar daarmee heb je betaald bij de aanschaf). Uiteindelijk is het allemaal koffiedik kijken. Ja het is een risico om in Fastned te investeren en je moet het alleen doen als je er volledig achterstaat. Het moet natuurlijk geen gift aan een 'goed doel' worden. Ik investeer niet in Fastned omdat ik daar niet de middelen voor heb. Als ik het zou hebben, zou ik het overwegen (maar ja, als als)

De EV komt, wanneer is nog even de vraag en of het op tijd is voor Fastned eveneens. Maar ik denk dat Fastned staat of valt met de uitkomst waar mensen gaan laden. En hoever de batterij komt.

Ik denk dat we die discussie beter in het EV-topic verder kunnen voeren.

offtopic:
Dat de B-classe een Tesla batterij heeft komt ook door het aandeel dat Daimler in Tesla had, daarnaast komen de cellen in de Tesla gewoon bij Panasonic vandaan
toon volledige bericht
Technologie van Fastned is vergeleken met een SC ook al verouderd. Leuk chademo, maar 200km per uur is niks vergeleken met de 400/500km per uur in laadsnelheid van een SC.

Laden wanneer je laden kan, dan hoef je bijna nooit te laden langs de snelweg, alleen als je die lange vakantie reis gaat maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
chemokar schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:54:
[...]

Technologie van Fastned is vergeleken met een SC ook al verouderd. Leuk chademo, maar 200km per uur is niks vergeleken met de 400/500km per uur in laadsnelheid van een SC.

Laden wanneer je laden kan, dan hoef je bijna nooit te laden langs de snelweg, alleen als je die lange vakantie reis gaat maken....
De technologie is helemaal niet van Fastned. De technologie wordt door de autofabrikanten toegepast en daarom biet Fastned ze aan. Niet andersom. En zoals ik al zei, wie zegt dat over 3 jaar iedereen nog op locatie kan laden? En zijn de Johnnies en Anita's zo vooruitdenkend dat ze daar rekening mee houden, of hebben ze gewoon de EV gekocht vanwege de kosten en denken niet na voor ze instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Roobje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:14:
[...]

De technologie is helemaal niet van Fastned. De technologie wordt door de autofabrikanten toegepast en daarom biet Fastned ze aan. Niet andersom. En zoals ik al zei, wie zegt dat over 3 jaar iedereen nog op locatie kan laden? En zijn de Johnnies en Anita's zo vooruitdenkend dat ze daar rekening mee houden, of hebben ze gewoon de EV gekocht vanwege de kosten en denken niet na voor ze instappen.
Zelfs dan, als je een keertje 2-3 uur hebt staan 'tanken' leer je snel genoeg om ofwel op je werk ofwel thuis bij een laadpaal te parkeren en dus altijd met een volle accu weg te rijden. Die zijn nou net allemaal niet van Fastned maar van hun vele concurrenten die er ook al zijn in Nederland (Nuon, ANWB, gemeentes, ZER, new motion...) en dan nog de stand-alone palen die particulieren en bedrijven kunnen kopen/huren (flowcharging, ev-box, globalcharging, ....)

Dus zelfs wanneer je voldoet aan genoeg EV's, binnen redelijke tijd (zodat ze niet al failliet zijn voor dat moment) en gebrek aan concurrentie rond de snelwegen (dus zowel geen nieuwe concurrenten en bestaande concurrenten die niet uitbreide)... dan nog blijft het maar de vraag om al die tankbeurten ook bij Fastned terecht gaan komen.
Zie ze bijvoorbeeld hier op het werk al laadpunten ruilen als het een keertje druk is. A sochtends volgooien, B smiddags, en als gevolg rijdt niemand savonds weg met de nood om onderweg te tanken.

Gezien de enorme hoeveelheid laadpalen die er al zijn in woonwijken, bij kantoren, parkeerplaatsen etc is het in mijn ogen een gevaarlijke aanname dat het FastNed gebruik inderdaad snel genoeg gaat stijgen om niet failliet te gaan.

Gooi daarbij dat sommige hardware al achterhaald aan het worden is waardoor relatief snel nieuwe investeringen nodig zijn (zoals iemand al aangaf, fastned is 'maar' 250km/u laden) en dat elke generatie behoorlijk wat meer km's in de accu mee krijgt (en de kans voor onderweg moeten tanken kleiner wordt).

En dan blijkt dat alle bestaande pomphouders automatisch al recht hebben om zelf ook EV punten te starten, waarmee FastNed dus totaal niet uniek/exclusief is met hun locaties.
De pomphouders zouden namelijk altijd al recht hebben gehad op een ‘aanvullende voorziening’, dus ook voor een oplaadpunt. De vergunningen die aan andere bedrijven werden verleend, waren geen exclusieve rechten. Daar was Fastned wel altijd van uitgegaan, zegt de directeur in de krant.

[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 10-05-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Xanaroth schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:23:
[...]

Zelfs dan, als je een keertje 2-3 uur hebt staan 'tanken' leer je snel genoeg om ofwel op je werk ofwel thuis bij een laadpaal te parkeren en dus altijd met een volle accu weg te rijden. Die zijn nou net allemaal niet van Fastned maar van hun vele concurrenten die er ook al zijn in Nederland (Nuon, ANWB, gemeentes, ZER, new motion...) en dan nog de stand-alone palen die particulieren en bedrijven kunnen kopen/huren (flowcharging, ev-box, globalcharging, ....)

Dus zelfs wanneer je voldoet aan genoeg EV's, binnen redelijke tijd (zodat ze niet al failliet zijn voor dat moment) en gebrek aan concurrentie rond de snelwegen (dus zowel geen nieuwe concurrenten en bestaande concurrenten die niet uitbreide)... dan nog blijft het maar de vraag om al die tankbeurten ook bij Fastned terecht gaan komen.

Gezien de enorme hoeveelheid laadpalen die er al zijn in woonwijken, bij kantoren, parkeerplaatsen etc is het in mijn ogen een gevaarlijke aanname dat het FastNed gebruik inderdaad gaat stijgen.

En dan blijkt dat alle bestaande pomphouders automatisch al recht hebben om zelf ook EV punten te starten, waarmee FastNed dus totaal niet uniek/exclusief is met hun locaties.

[...]
toon volledige bericht
Ik durf dat niet zo hard te zeggen. Ja er is concurrentie en ja je kan thuis laden. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden en het is nu nog niet te zeggen of Snelladen danwel op locatie laden uit eindelijk de standaard wordt. Want die enorme hoeveelheid laadpalen valt wel mee, vooral als straks iedereen EV gaat rijden. En zo rendabel zijn die destination chargers ook niet op de openbare weg.
Ik durf best te zeggen dat het gebruik van Fastned in de komende jaren gaat stijgen, maar of het genoeg is om rendabel te blijven blijft de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Ik had Fastned gegoogled en kwam snel tot de conclusie dat ze veel te optimistisch zijn. Je geld gaat rechtstreeks naar een Ferrari voor de CEO's en je gaat er niks van terugzien over 5-10 jaar. De ballen.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
Roobje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:40:
[...]
Ik durf dat niet zo hard te zeggen. Ja er is concurrentie en ja je kan thuis laden. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden en het is nu nog niet te zeggen of Snelladen danwel op locatie laden uit eindelijk de standaard wordt. Want die enorme hoeveelheid laadpalen valt wel mee, vooral als straks iedereen EV gaat rijden. En zo rendabel zijn die destination chargers ook niet op de openbare weg.
Ik durf best te zeggen dat het gebruik van Fastned in de komende jaren gaat stijgen, maar of het genoeg is om rendabel te blijven blijft de vraag.
Tuurlijk zal het gebruik van Fastned blijven stijgen, immers het aantal EV rijders zal zeker gaan stijgen. Over 2 jaar komen er zeker 3000 Tesla Model 3's bij. En die zullen vast wel een keertje een rekenfoutje maken in het begin. Maar dan nog, voor 79 cent per kWh ga je toch echt liever thuis laden voor 20 cent of bij een gemeentepaal voor 35 cent (geloof binnenkort ook weer minder want de belasting wordt gehalveerd).

Procentueel zal het gebruik van Fastned zeker niet explosief stijgen, wat wel degelijk nodig is willen ze overleven.

Hoe komt je er trouwens bij dat Destination Chargers niet rendabel zijn?

(thuisladen is wel degelijk een concurrent, zeker gezien de tarieven van Fastned!)
CyberAmp schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:44:
Ik had Fastned gegoogled en kwam snel tot de conclusie dat ze veel te optimistisch zijn. Je geld gaat rechtstreeks naar een Ferrari voor de CEO's en je gaat er niks van terugzien over 5-10 jaar. De ballen.
Iets minder genuanceerd, maar er zit zeker een kern van waarheid in als je naar de constructie kijkt. De bouwen een netwerk, verkopen de boel aan een autofabrikant. Betalen een paar cent aan die investeerders en vliegen zelf naar de bahama's

[ Voor 17% gewijzigd door chemokar op 10-05-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
chemokar schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:38:
[...]

Tuurlijk zal het gebruik van Fastned blijven stijgen, immers het aantal EV rijders zal zeker gaan stijgen. Over 2 jaar komen er zeker 3000 Tesla Model 3's bij. En die zullen vast wel een keertje een rekenfoutje maken in het begin. Maar dan nog, voor 79 cent per kWh ga je toch echt liever thuis laden voor 20 cent of bij een gemeentepaal voor 35 cent (geloof binnenkort ook weer minder want de belasting wordt gehalveerd).

Procentueel zal het gebruik van Fastned zeker niet explosief stijgen, wat wel degelijk nodig is willen ze overleven.

Hoe komt je er trouwens bij dat Destination Chargers niet rendabel zijn?

(thuisladen is wel degelijk een concurrent, zeker gezien de tarieven van Fastned!)

[...]

Iets minder genuanceerd, maar er zit zeker een kern van waarheid in als je naar de constructie kijkt. De bouwen een netwerk, verkopen de boel aan een autofabrikant. Betalen een paar cent aan die investeerders en vliegen zelf naar de bahama's
toon volledige bericht
Was twee jaar geleden bij een presentatie van de gemeente A'dam. Daar lieten ze zien hoeveel de bouw, plaatsing en onderhoud van de palen was + plus de kosten van de aansluiting. En hoeveel kWh geladen moest worden voor het uit kwam. Dit gebeurde maar bij een paar laadpalen van de 600 punten die ze toen hadden. En ze werden ook ondersteund door de gemeente. Helaas heb ik hier geen link naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
Roobje schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:10:
[...]

Was twee jaar geleden bij een presentatie van de gemeente A'dam. Daar lieten ze zien hoeveel de bouw, plaatsing en onderhoud van de palen was + plus de kosten van de aansluiting. En hoeveel kWh geladen moest worden voor het uit kwam. Dit gebeurde maar bij een paar laadpalen van de 600 punten die ze toen hadden. En ze werden ook ondersteund door de gemeente. Helaas heb ik hier geen link naar
uit de jaarcijfers van tesla kan je destilleren dat een SC locatie gemiddeld 300k kost installatie, exploitatie en onderhoud. Zal bij de gemeente A'dam lager liggen omdat dit als samenwerking met o.a EV-Box is gedaan en er minder palen per site staan (wel meer sites).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
chemokar schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 15:38:
[...]

uit de jaarcijfers van tesla kan je destilleren dat een SC locatie gemiddeld 300k kost installatie, exploitatie en onderhoud. Zal bij de gemeente A'dam lager liggen omdat dit als samenwerking met o.a EV-Box is gedaan en er minder palen per site staan (wel meer sites).
Ik heb het nier over openbare laadpalen, niet over snellaadpalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmenno
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-04 12:39
Hmm, ik vond het heel even interessant klinken. Zeker iets wat we nodig zullen hebben in de toekomst.
Maar het lijkt er toch op of FastNed dit geld puur nodig heeft om te overleven, terwijl we de eerste Tesla Model 3's pas waarschijnlijk eind 2018 kunnen verwachten. Dan ga ik nu niet investeren om zo'n bedrijf in leven te houden, dat vind ik een verkeerd business model. Ze hadden denk ik een betere deal met RWS en de overheid moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeeh
xmenno schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:36:
Hmm, ik vond het heel even interessant klinken. Zeker iets wat we nodig zullen hebben in de toekomst.
Maar het lijkt er toch op of FastNed dit geld puur nodig heeft om te overleven, terwijl we de eerste Tesla Model 3's pas waarschijnlijk eind 2018 kunnen verwachten. Dan ga ik nu niet investeren om zo'n bedrijf in leven te houden, dat vind ik een verkeerd business model. Ze hadden denk ik een betere deal met RWS en de overheid moeten maken.
Fastned verdient momenteel niet genoeg om zijn operationele kosten te dekken. Voor zover ik uit diverse analyses heb kunnen halen denken ze een keertje in 2020 groene cijfers te gaan draaien.

Om de periode van nu tot en met 2020 te overbruggen hebben ze diverse leningen aangetrokken van Bart Lubbers en Co. Het "extra" geld van certificaatkopers willen ze gebruiken om extra stations te bouwen binnen en buiten Nederland.

Het is en blijft een extreem risicovolle investering, wat natuurlijk twee kanten op kan vallen. Je zult jezelf moeten afvragen of jij dat risico wilt en kunt dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Lulukai

God's gift to women

Ik vind het model van The New Motion dan veel gezonder. Die plaatsen kleinere laadstations op vraag van de klant, maar die plaatsen kunnen dan opgenomen worden in hun netwerk. Dus The New Motion neemt ook een marge op de verkoop van stroom, terwijl de investering en kosten wordt gedragen door hun klanten. Geniaal

(Ik ben een Belg dus ik beoordeel dit op afstand met de informatie die online beschikbaar is)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-06 09:31
Er is een interessant artikel verschenen over Fastned.

https://www.ftm.nl/artike...ut-van-de-familie-lubbers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik wilde dit net hier plaatsen :P Roel Goossens is net zo enthousiast over Fastned als ik eerder in dit topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Interessant artikel!
Mijn keuze om niet te investeren wordt hierdoor zeker bevestigd.
Dat ik nog nooit iemand heb zien laden bij een station van FastNed, helpt ook.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 10:51
Ga investeren in tankstations voor waterstof :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
Ik had deze in de mail vandaag, als reactie op het FTM artikel:

https://cdn.fastnedchargi...fastnedopartikelftm-1.pdf

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 13:17
Vrijwel alles van het artikel wordt onderuit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De analyse van Gooskens was ook niet sterk. De gestelde kritische vragen waren dat wel. En de belangrijkste staat m.i. nog steeds.

In de reactie wordt er geen enkel argument aangedragen waarom dit voor een argeloze investeerder een goede (risk-reward) investering zou kunnen zijn. Er wordt verwezen naar de Fastned story waar men vrolijk met discount rates is gaan rekenen en dan weten we hoe laat het is :+

Ik heb de huidige balans er niet bijgepakt maar vziw moet er continu fors extra vreemd en eigen in die toko bij om de uitbreiding te financieren. Dat staat haaks op een opmerking in de Fastned story dat 8ton per station redelijk zou zijn (160miljoen waardering bij IPO gedeeld door 200 stations). Punt is dat er zoveel vreemd vermogen bij moet voor je aan dat punt zit dat die opmerking de situatie niet meer getrouw weer kan geven. En inmiddels is dus ook al het eigen vermogen uitgebreid door extra aandelen uit te geven.

Er wordt trouwens in de reactie niet vermeld dat geen van de pre-IPO inveteerders (deels) is uitgestapt.

[ Voor 65% gewijzigd door Rukapul op 17-02-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 803715

Fastned liep te ver voor de muziek uit en heeft nog steeds niet in de gaten dat de fanfare achter hen al lang een andere weg is ingeslagen. Geld ophalen gaat niet meer lukken. De markt is niet gek en dan is het binnenkort gauw gedaan. Wie vraagt er nou een idiote 10 tot 15 euro per aandeel voor een bedrijf dat nooit een cent winst mag uitkeren zolang de leningen van de familie Lubbers er nog inzitten. En winst gaan ze toch nooit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vandaag weer een advertentie in het FD over de obligatie. Ik dacht, daar is vast een tweakers topic over en yep ;)

Ik heb daar nog nooit een auto zien staan (en ik maak wel wat kilometers) en na het lezen van de kritische analyses van FTM heb ik ook maar besloten mijn geld anders te investeren: liever in een eigen laadpaal hier aan de weg dan zo'n parkeerplaats aan de snelweg.

Het idee spreekt mij zeer aan maar soit, geld moet wel werken.

edit: eentje van Quote - de titel zegt voldoende http://www.quotenet.nl/Ni...oger-dan-jaaromzet-198181

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 29-11-2017 01:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PureDevotion
  • Laatst online: 08-03 10:05

PureDevotion

toch maar is ff aangemeld...

Ik werk bij Fastned, en ik wilde 1 heel belangrijk punt duidelijk maken: je krijgt geen dividend en geen winstuitkering met de huidige ronde, en ook niet met de ronde waarover dit topic oorspronkelijk is gestart.

Het is een obligatie: je koopt de obligatie per heel stuk à € 1000. Je krijgt een vast rendement van 6%, per jaar, uitgekeerd per kwartaal. Na 5 jaar krijg je je € 1000 terug.

Dus per jaar vang je voor iedere obligatie die je koopt € 60 rendement (6% van € 1000), en dat krijg je per kwartaal uitgekeerd (dus 60 /4 = € 15,0) op je bankrekening.

||P4 2,6ghz-1792MB-Aquos LCDTV|| ++Canon20D+Tamron 28-75++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Je vergeet het risico te benoemen: zolang het bedrijf bij herhaling voldoende kapitaal weet aan te trekken om het 5 jaar uit te zingen danwel overgenomen te worden door een financieel krachtige partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureDevotion
  • Laatst online: 08-03 10:05

PureDevotion

toch maar is ff aangemeld...

Ik vergat vooral de emissiekosten die gelden bij een investering onder de € 50000.

||P4 2,6ghz-1792MB-Aquos LCDTV|| ++Canon20D+Tamron 28-75++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
En Roel Gooskens op FTM heeft ook weer een bijdrage: https://www.ftm.nl/artikelen/fastned-deel-3?share=1

Ondergetekende heeft dit weekend ook weer even goed uit het raam gekeken op de A50 en kan het vaste beeld bevestigen: Fastned laadstations worden niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Laat dan ook maar even genoemd worden dat Fastned concurrentie krijgt: Shell gaat snellaadstations plaatsen langs de snelweg.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 19:40
PureDevotion schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:32:
Ik werk bij Fastned, en ik wilde 1 heel belangrijk punt duidelijk maken: je krijgt geen dividend en geen winstuitkering met de huidige ronde, en ook niet met de ronde waarover dit topic oorspronkelijk is gestart.

Het is een obligatie: je koopt de obligatie per heel stuk à € 1000. Je krijgt een vast rendement van 6%, per jaar, uitgekeerd per kwartaal. Na 5 jaar krijg je je € 1000 terug.

Dus per jaar vang je voor iedere obligatie die je koopt € 60 rendement (6% van € 1000), en dat krijg je per kwartaal uitgekeerd (dus 60 /4 = € 15,0) op je bankrekening.
Is er iets van sfeer bij jullie te merken dat het matig gaat :?
Lijkt me geen prettig gevoel als iedereen vraagt over het bedrijf waar je werkt dat ze praktisch nooit een auto zien laden of het wel goed gaat :?

en pas je titel ff aan: toch maar is eens of desnoods "es" aanmelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 08:28
Ik volg Fast net ook al een tijdje maar kan me niet voorstellen dat er veel vraag naar is de enige autos die hier van gebruik zouden maken zijn de lange rit auto's en dat zijn eigenlijk op dit moment alleen de Tesla maar die hebben al een redelijk landelijk dekkend netwerk. Plus omdat de range van elke tesla maakt dat hij heel Nederland door kan zonder te laden.

Dus de meeste klanten van vast net zijn waarschijnlijk mensen die of vergeten te zijn bij laden s'avonds of ene enkeling die niet thuis kunnen laden. Lijkt me erg lastig rendabel te maken. Als Tesla zijn supercharger ook niet meer gratis maakt zullen ze ook waarschijnlijk weinig meer gebruikt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
MeZZiN schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:31:
Ik volg Fast net ook al een tijdje maar kan me niet voorstellen dat er veel vraag naar is de enige autos die hier van gebruik zouden maken zijn de lange rit auto's en dat zijn eigenlijk op dit moment alleen de Tesla maar die hebben al een redelijk landelijk dekkend netwerk. Plus omdat de range van elke tesla maakt dat hij heel Nederland door kan zonder te laden.

Dus de meeste klanten van vast net zijn waarschijnlijk mensen die of vergeten te zijn bij laden s'avonds of ene enkeling die niet thuis kunnen laden. Lijkt me erg lastig rendabel te maken. Als Tesla zijn supercharger ook niet meer gratis maakt zullen ze ook waarschijnlijk weinig meer gebruikt worden.
Als EV rijder ben ik toch behoorlijk afhankelijk van Fastned (op dit moment). FYI: Ik vertrek altijd met een volle batterij.

Ik laad soms wel 9x per weekend op bij lange trips in de weekenden bij familie trips/weekend weg.

Helaas stopt Fastned wel bij de nieuwe stations met een AC-43 snellaad mogelijkheid, maar in Nl zijn er op het moment meer dan genoeg al betreur ik wel dat Fastned nu al deze keuze maakt voor zijn aandeelhouders.

Mensen die op AC kunnen snelladen op drie fasen, zijn immers minder afhankelijk van snelladers van Fastned want zij kunnen laden op 11/22kW bij normale laadpalen. Fastned kijkt teveel naar hun cijfers (afname van AC snelladen) en houd er geen rekening mee dat de Leaf, Ioniq en een hoop andere auto’s enkel NU vaker dan normaal bij Fastned komen, omdat die bij normale laadpalen beperkt zijn tot langzaam opladen met 3.7kW

De meeste mensen (80%) kunnen ook niet thuis opladen, dus snelladers bij benzinepompen, parkeerplaatsen of supermarkten worden in mijn ogen echt wel belangrijk :)

Mijn “grootste” angst zou eerder zijn dat Fastned word overgenomen door een oliemaatschappij, ipv dat ze failliet gaan. Ik zou er niet vies van zijn om in Fastned te investeren.

Ook kan ik zeggen dat het steeds vaker voor komt dat ik als 3e persoon kom aanrijden en het een drukke boel is bij Fastned. (Spitstijden of in weekenden)

(Just my 2c)

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 14-12-2017 16:05 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• MeZZiN
Cool om te zien dat er je met een beperkt bereik auto toch door fastned makkelijk rond kan komen. Het is niet praktisch voor woonwerk maar wel voor een enkele rit.

Ben blij dat ik nu een Tesla model X gekocht heb (het is ook vervanging voor mij huidige xsara picasso. Maar misschien gaat de C1 er ook nog uit voor een 2de hands leaf of zoe. Maar goed voor nu is de C1 al betaald en rijd perfect en de besparing is niet heel groot voor zo kleine auto met weinig kilometers. Maar dan zou fastned behoorlijk helpen om toch iets verder te komen met die kleine EV auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
MeZZiN schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:22:
Cool om te zien dat er je met een beperkt bereik auto toch door fastned makkelijk rond kan komen. Het is niet praktisch voor woonwerk maar wel voor een enkele rit.

Ben blij dat ik nu een Tesla model X gekocht heb (het is ook vervanging voor mij huidige xsara picasso. Maar misschien gaat de C1 er ook nog uit voor een 2de hands leaf of zoe. Maar goed voor nu is de C1 al betaald en rijd perfect en de besparing is niet heel groot voor zo kleine auto met weinig kilometers. Maar dan zou fastned behoorlijk helpen om toch iets verder te komen met die kleine EV auto's
Het mooie is dat de batterij geupgrade kan worden, zodra er tijd is in de werkplaats gaat de 22kWh batterij worden vervangen voor een 41kWh batterij (44kWh bruto, of iets meer)

Dan word de actieradius 200(koud en winter) of zeg maximaal 350 km in de zomer. Maar ook dan ben ik nog steeds afhankelijk van Fastned :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is ook wel erg netjes daar kan je redelijk in heel nederland komen. Hij gaat op de lijst eerst de tesla maar even ophalen dat duurt nog wel even helaas. april pas maar wel mooi na de winter.

^_^ Ben alleen wel benieuw als Tesla het voor elkaar heeft om te laten betalen voor het laden via het supercharger netwerk of ze ook andere gaan toelaten. Als dat zou gebeuren dan opeens heeft fast ned een aardig probleem.

[ Voor 35% gewijzigd door MeZZiN op 15-12-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
MeZZiN schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:24:
Dat is ook wel erg netjes daar kan je redelijk in heel nederland komen. Hij gaat op de lijst eerst de tesla maar even ophalen dat duurt nog wel even helaas. april pas maar wel mooi na de winter.

^_^ Ben alleen wel benieuw als Tesla het voor elkaar heeft om te laten betalen voor het laden via het supercharger netwerk of ze ook andere gaan toelaten. Als dat zou gebeuren dan opeens heeft fast ned een aardig probleem.
Gaat niet gebeuren (iig voorlopig) denk ik, superchargers gebruiken een Type 2 stekker die in de EU normaal alleen voor AC(wisselstroom) word gebruikt, maar Tesla gebruikt deze óók voor DC laden.

Alles lijkt er op dat de nieuwe “standaard” CCS gaat worden, dat is type 2 met daar onder twee pinnen voor DC laden.

Het zou goed kunnen dat de Model 3 wel CCS gaat hebben in Europa omdat die dan nog steeds bij Tesla kunnen supercharger (gezien er een zelfde type 2 gecombineerd zit in CCS)

Veel plezier met de Model X, mooie bak man:)!👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Stef87 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:00:
[...]

Als EV rijder ben ik toch behoorlijk afhankelijk van Fastned (op dit moment).
We got him - een Fastned klant!
Mijn “grootste” angst zou eerder zijn dat Fastned word overgenomen door een oliemaatschappij, ipv dat ze failliet gaan.
Een overname is een van de weinige exitstrategieën voor Lubbers & co.
Ik zou er niet vies van zijn om in Fastned te investeren.
Dan doe je dat toch?

Het aandeel noteert aan Nxchange.

En anders een obligatie. Die toko verbrandt zo snel cash dat ze de volgende obligatielening vast al aan het voorbereiden zijn :+

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 15-12-2017 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
*knip offtopic* Dit topic gaat over investeren in FastNed

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 17-12-2017 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rukapul schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:41:
[...]

We got him - een Fastned klant!
Hier nog een hoor :P Het is de laatste maanden best drukker aan het worden, ik sta regelmatig met z'n tweeën te laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 20:41
Fastned verliest weer rechtszaak tegen Staat

Exploitant van snellaadstations Fastned heeft wederom een rechtszaak verloren van de Staat en Shell om een vergunning voor een snellaadstations voor laatstgenoemde. Beide bedrijven mogen van de rechter naast elkaar een snellaadstation exploiteren aan de A12. Dat meldt persbureau Energeia.

Centraal in deze uitspraak staat een nieuw probleem: spookrijden en verkeersveiligheid. Het servicestation De Andel aan de A12 is de eerste locatie waar Shell en Fastned nu beide een laadstation exploiteren.

Ondanks de uitgebreide betogen over veiligheid tijdens de zitting op 13 december zegt de rechter nu dat zij zich hierover niet zal uitspreken. De veiligheid van de klanten van Fastned is namelijk geen belang van Fastned zelf.
https://fd.nl/ondernemen/...er-rechtszaak-tegen-staat

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:50

aex351

I am the one

PureDevotion schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:32:

6% lijkt mij wel bijzonder weinig gezien het risicoprofiel? Ik betwijfel of FastNed over 5 jaar in de huidige vorm nog wel bestaat. Wat er volgens mij gaat gebeuren is dat het bedrijf binnen 5 jaar een faillissement aanvraagt, de initiële investeerders hun geld eruit hebben en alle 'nieuwe' investeerders 'pech' hebben.

Dit zeker gezien Shell en vooruitlopend op andere partijen ook laadpalen gaan aanbieden. Wat heeft FastNet dan nog te bieden? Dit is wel echt een serieus probleem voor FastNed.

< dit stukje webruimte is te huur >

Pagina: 1