Ja, een Tesla. Tesla SC is niet hetzelfde. Gebruik maken van een Tesla Supercharger (onbeperkt) kost 2000 euro bij aanschaf van de auto. Onbeperkt gebruik maken van Fastned kost 100 euro per maand. Supercharger is voor 8 jaar, dus een prijsverschil van 7.600 over dezelfde periode met Fastned.
[...]
Tesla is hier in een voorloper, maar denk je echt dat je straks bij elke parkeerplek langs de snelweg snelladers gaat zien van elk merk apart? Ik denk het niet. Natuurlijk is er de kans dat fabrikanten met Tesla gaan samenwerken, maar daarbij helpen ze hun concurrent. Met een partij als Fastned samenwerken is beter omdat zij geen concurrent op de automarkt zijn.
[...]
Concurrenten op de automarkt is relatief, er wordt behoorlijk bij elkaar ingekocht. Trek de stickers maar eens van een B klasse hybride, wie levert de elektronica en batterij? Juist Tesla. Fastned is alleen in Nederland, en met de huidige groei hebben ze wel heel veel geld nodig willen ze het overleven en tegelijkertijd een Europees netwerk opzetten.
Dat was ook de oorspronkelijke vraag; zou je er geld in stoppen? Het gaat Fastned niet lukken om met de huidige groei binnen 2 jaar in heel europa een dekkend netwerk te bouwen.Het risico is behoorlijk groot.
Daarbij is het supercharger netwerk veel kosten effectiever, de laadpunten staan verder uit elkaar. De investering per SC punt is 300k dollar, bij fastned ligt dit rond de 200k maar staan er 3 tot 4 laadpunten tussen 2 SC locaties in. Handig voor de (niet Tesla's) auto's nu, maar in de toekomst overbodig.
[...]
Geen universele standaard? Ik zeg ChaDeMo en CSS. We zijn nog in de begin fase, maar waarschijnlijk krijg je uiteindelijk één standaard. (kijk maar naar Bluray vs HD-dvd, Sony's MS vs SD-kaart, Wimax vs LTE) Natuurlijk zullen fabrikanten proberen hun eigen standaard te pushen, maar één zal waarschijnlijk aan het kortst eind trekken.
[...]
Er hangen nu al 4 stekkers aan een Fastned station. En dan moeten de meeste fabrikanten nog beginnen met de stekker auto's. Die standaard is nog heel ver weg, Tesla zal niet overstappen op Chademo, zo zal Renault nooit overstappen op Tesla connectoren. Er is al wel een Volvo gesignaleerd aan een Supercharger ;-)
[...]
Is er wat mis met subsidie? De overheid subsidieert ook de olie-industrie.
En daarnaast is investeren toch niet slecht, als je al weet dat het wordt overgekocht?
[...]
Niks mis met subsidie, maar investering in een bedrijf dat het nodig heeft is niet zo heel handig. Behalve als het business plan klopt en de subsidie wordt gebruikt om de kosten van de uitrol te verlagen. Geen verassing dat ik het business plan niet vindt kloppen....
[...]
Soms komen moeten en kunnen op het zelfde tijdstip. En de meeste EV-rijders vallen nog onder de early adaptors, daarvan is bekend dat die beter met compromissen om kunnen gaan dan de early en late majority. Dus als jij graag plant hoe en waar je laadt (ik geef je ook groot gelijt) betekend het nog niet dat ook Jan Modaal en Johnny en Annita dat gaan doen)
[...]
Tja en toch is het "tanken" langs de snelweg over een paar jaar toch echt verleden tijd voor de dagelijkse ritten. Of er moet een groot probleem ontstaan met de laders in de steden.
[...]
Ik denk dat Fastned uiteindelijk niet voor de early adaptors een uitkomst is maar voor de grote massa die straks komt. Zijn ze nu dus te vroeg begonnen en daardoor geld over de balk aan het smijten? Wellicht. Maar als zij het nu niet doen, komt er wel een andere partij. (niet dat die andere partij niet komt, zie Total, Shell en BP)
Die massa komt niet eerder dan over 2 jaar, en dan is het de Model 3 die voornamelijk van de Superchargers en Desination Chargers gebruik zal gaan maken. De tijd zal het leren, maar de oorspronkelijk vraag was: is het verstandig om nu te investeren in Fastned en daar rendement mee maken (liefst meer dan de bank ;-) dan is mijn mening, wacht nog maar even en kijk eerst eens of je zonnepanelen kan plaatsen thuis ofzo. Dat risico is een stuk lager en het rendement berekenbaar. Fastned is te optimistisch.
Check overigens ook even de groeicijfers van EV-Box bijvoorbeeld, dat is immers ook een concurrent van Fastned. Thuis of op de zaak laden en je hebt Fasned niet meer nodig.