• Greyfox
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 26-11 19:45
In het FD zag ik een advertentie en na aanvraag heb ik een investeringsmemorandum van Fastned in de bus ontvangen.
De algehele tendens is om elektrisch te gaan rijden en zij timmeren hard aan de weg met hun infrastructuur bij de huidige fossiele brandstofstations.

Momenteel draaien ze nog flink verlies, ze hebben gemiddeld 14 laadbeurten per dag nodig en hadden er eind vorig jaar 1,4 maar de groei lijkt me evident.

In het memorandum vond ik weinig terug over de ROI en dividend zit er natuurlijk bij deze startup niet in.
Nu kun je nog vroeg investeren en ik vroeg me af of er mede Tweakers zijn die ook hiernaar kijken of ideeen over hebben.

MSX 2 rulez more

• Greyfox
Allemaal goede argumenten tegen een investering, maar.....

Ze staan aan het begin en de groei zit er zeker in.
Lokatie kun je lastig verkrijgen evenals de infrastructuur, en die hebben ze al.
Ik denk dat het aantal elektrische auto's enorm toe gaat nemen als de overheid verder focus legt op elektrisch rijden. Zie ook de voorstellen van het kabinet om na 2025 fossiele auto's te verbieden.
Dat heeft het niet gehaald, maar geeft wel de richting aan.

Aan de andere kant kunnen mensen zelf thuis tanken, iets wat met fossiele brandstoffen niet mogelijk was.
Maar ja, hoeveel mensen hebben die mogelijkheid nou echt?

Het verschil tussen die 1,4 en 14 ladingen per dag is wel flink, het is lastig in te schatten hoe de groei zal zijn.
Wel hebben ze steeds meer overeenkomsten met autofabrikanten voor voordelig laden, zoals met Nissan.

Er zijn natuurlijk geen garanties met investeren, maar ik twijfel wel (met mijn aandeeltjes Shell in de achterzak ;-) )

MSX 2 rulez more

• Greyfox
Mee eens, ik ben ook bang dat de marge op de kWh onder druk komt te staan als electrisch rijden los komt.
Aan de andere kant, het aantal laadbeurten gaat wel flink toenemen en de inkoop van kWh's wordt voordeliger.

Blijft lastig en zeker geen inkopper wat mij betreft.

MSX 2 rulez more

• Greyfox
De vraag is waarom je bij FastNed zou laden als je dat thuis ook kan en met de range van 1 lading een dag door kunt komen?
Volgens FastNed heeft 75% geen toegang tot een laadpaal thuis, en die moeten dus wel onderweg laden.

Ik denk wel dat het vele malen makkelijker is om ergens een laadpaal te beginnen dan een tankstation, dus de concurrentie zal heftiger zijn.

MSX 2 rulez more

• Greyfox
Hoeveel lange ritten worden er momenteel gemaakt waarvoor je onderweg moet laden?
Dat zal de cashcow van FastNed worden, niet de woon-werk km's waar mensen ook thuis voor kunnen laden als de range 300+ km is.

Als ik net zo eenvoudig thuis benzine kon tanken als ik nu mijn auto kan opladen, had ik nooit meer een tankstation gezien (behalve bij vakantieritten).

Ik vind het goed dat FastNed probeert het kip/ei probleem aan te pakken, maar ik ben niet zeker genoeg van de potentie om daar nu in te investeren.

MSX 2 rulez more

• Greyfox
Interessant artikel!
Mijn keuze om niet te investeren wordt hierdoor zeker bevestigd.
Dat ik nog nooit iemand heb zien laden bij een station van FastNed, helpt ook.

MSX 2 rulez more

• Greyfox
Ik had deze in de mail vandaag, als reactie op het FTM artikel:

https://cdn.fastnedchargi...fastnedopartikelftm-1.pdf

MSX 2 rulez more

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee