In theorie heb je genoeg aan één goed gespreide ETF. Dat is makkelijk; door maar één fonds te moeten verhandelen heb je lage kosten en ben je snel klaar.
Als je zelf een andere verdeling wil maken (bijvoorbeeld een extra weging in bepaalde landen of sectoren), dan zoek je een ETF die daar het beste bij past en geef je daar die weging aan. Bijvoorbeeld 70% een algemeen gespreide ETF, 15% Europa, 15% technologie. Je kan de verdeling zo complex of simpel maken als dat je zelf wilt

ING lijkt aantrekkelijk omdat het aankopen van fondsen kosteloos is en omdat de tools vrij uitgebreid zijn. Daar staat tegenover dat ze een service fee van 0,60% tellen.
Lynx is een andere populaire keuze, ook deze broker heeft goede tools. Een fonds aankopen kost hier echter €6. Als ik maandelijks een aantal fondsen wil aankopen van mijn €500 is dat een slecht idee. Ik zou dan handmatig maand-op-maand moeten wisselen van fonds. Deze partij rekent geen beheerskosten.
Deze tariefstructuur wint bij een klein portfolio. Maar naarmate je portfolio groeit, groeit ook de service fee. Wat het omslagpunt precies is ligt aan het aantal transacties per maand. Bij een buy-and-hold strategie voer je in principe weinig transacties uit, dan ligt het omslagpunt al redelijk laag. Bij dit tarief zit het omslagpunt voor 12 transacties per jaar op € 12.000.
Ik zou zelf nooit een periodieke aankoop van € 500 verdelen over meerdere fondsen. De kosten worden dan in verhouding veel te hoog. Zoals je zelf al schreef is het een mogelijkheid om één fonds te kiezen die je in een bepaalde maand aankoopt. Maar je kan ook overwegen om je aankopen van meerdere maanden te bundelen en eens per kwartaal (of zelfs minder vaak) uit te voeren.
Wat ik wel eng vind is dat mijn investering uitgeleend wordt, maar ik weet niet echt hoe erg ik dat moet vinden..
Uitlenen is bij Lynx een keuze die je zelf maakt, waar je ook een vergoeding voor ontvangt.
Overigens is het risico bij uitlenen voornamelijk aanwezig bij effecten die slecht verhandelbaar zijn. Bij dat soort effecten bestaat de kans dat de borg onvoldoende is om de uitgeleende effecten later terug te kopen. Praktisch gezien komt dat bij ETFs, beleggingsfondsen en aandelen van grote bedrijven nooit voor.
[
Voor 28% gewijzigd door
Zr40 op 04-06-2016 17:06
]