Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.646 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:28:
[...]

Iedereen is zó negatief over Basic Shit, dat intekenen misschien wel een goed idee is ;)
Jaaromzet 200 miljoen euro en dan waardering van ong. 1,1 miljard.

Wel erg hoog gewaardeerd, mede door de fitness-hype. Vind ik echt duur hoor.

Verwachtingen liggen erg hoog, vraag is of ze waargemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. 225 aandelen voor elke particulier die zich inschrijft. Ik heb 4 rekeningen, dus dat zijn er 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:00
Hielko schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:43:
Ik heb me voor beide IPOs ingeschreven :)
Vanuit een systematiek oogpunt begrijp ik dat, maar heb je echt geen bedenkingen bij Basic Fit? Lijkt me - op basis van een paar kerncijfers op BNR - echt niet een fonds waar institutionele beleggers super voor warm lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:53
Rukapul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:54:
[...]

Vanuit een systematiek oogpunt begrijp ik dat, maar heb je echt geen bedenkingen bij Basic Fit? Lijkt me - op basis van een paar kerncijfers op BNR - echt niet een fonds waar institutionele beleggers super voor warm lopen.
Dat is prima toch? Als die het niet willen hebben dan zal het wel aan de onderkant van de range geprijst worden (of lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Maar waarom zou je dan nog een winst bij opening verwachten? Nee, ik heb de prospectus niet gelezen (289p) om te checken of de koers door de begeleidende banken zal worden ondersteund :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 20:26
Tja, als iedereen een verlies verwacht op de opening raken ze hun aandelen niet kwijt in de IPO en zal de range naar beneden moeten worden aangepast. Niet waterdicht natuurlijk maar denk dat een IB vrij aardig kan peilen wat voor interesse er is en hoe ze een fonds het beste in de markt kunnen zetten (beter dan wij). En ze streven naar een bescheiden plusje de eerste dag. Goede PR, goed voor de IB-ers en goed voor de kopers.

Dat de zure value investors hier geen potentie zien in een prachtig groeiaandeel wil niet zeggen dat de rest van de markt er net zo over denkt ;).

[ Voor 17% gewijzigd door writser op 03-06-2016 09:51 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:47:
[...]

Nee. 225 aandelen voor elke particulier die zich inschrijft. Ik heb 4 rekeningen, dus dat zijn er 900.
Kan je me dan uitleggen wat er met het volgende op IEX bedoeld wordt:

http://www.iex.nl/Column/177317/ASR-Inschrijven-maar.aspx

"Update: het orderboek is gevuld, zo werd gisteren bekend. Dat betekent niet dat u niet meer kunt inschrijven, wel dat de aandelen sowieso geplaatst kunnen worden. A.s. donderdag 9 juni wordt de inschrijvingsprijs bekend."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomverhaeg schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:19:
[...]

Kan je me dan uitleggen wat er met het volgende op IEX bedoeld wordt:

http://www.iex.nl/Column/177317/ASR-Inschrijven-maar.aspx

"Update: het orderboek is gevuld, zo werd gisteren bekend. Dat betekent niet dat u niet meer kunt inschrijven, wel dat de aandelen sowieso geplaatst kunnen worden. A.s. donderdag 9 juni wordt de inschrijvingsprijs bekend."
Er is ingetekend voor méér aandelen dan er aangeboden wordt. 90% van de aandelen gaan overigens naar institutionele beleggers. Gebeurt overigens bij elke emissie wel, anders mislukt het.

Voor particulieren betekent dit dat je waarschijnlijk maximaal 225 aandelen kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een beginnersvraag. Ik heb een rekening geopend bij Meesman om te beginnen met beleggen. De motivatie is tweeledig, ik wil meer kennis opdoen van deze 'wereld' omdat het mijn interesse heeft gewekt en daarnaast beschik ik over behoorlijk wat spaargeld wat momenteel totaal niet rendeert. Het geld heb ik eigenlijk totaal niet nodig en daarom kan ik het een lange tijd laten staan.

Mijn plan is om 10K naar de Meesman rekening te bewegen en als volgt te verdelen:
- 4K = Aandelen Wereldwijd
- 6K = Obligaties Eurolanden

Met deze 40/60 verhouding heb ik in mijn ogen een niet al te risico volle portefeuille, zelf zou ik al blij zijn met gemiddeld 2% wat prima haalbaar zou moeten zijn met deze verdeling.

Zit alleen nog te dubben over Aandelen Wereldwijd gezien het negatieve rendement in 2016 maar dat zal zich op langere termijn ongetwijfeld weer verder ontwikkelen. En het compenseert met het huidige positieve rendement van Obligaties Eurolanden. Vervolgens wil ik maandelijks 200 euro bijstorten met dezelfde verhouding (40/60).

De beginnersvraag is eigenlijk: ga ik iets geks doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 14:14
Aghanim schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:39:
Even een beginnersvraag. Ik heb een rekening geopend bij Meesman om te beginnen met beleggen. De motivatie is tweeledig, ik wil meer kennis opdoen van deze 'wereld' omdat het mijn interesse heeft gewekt en daarnaast beschik ik over behoorlijk wat spaargeld wat momenteel totaal niet rendeert. Het geld heb ik eigenlijk totaal niet nodig en daarom kan ik het een lange tijd laten staan.

Mijn plan is om 10K naar de Meesman rekening te bewegen en als volgt te verdelen:

Met deze 40/60 verhouding heb ik in mijn ogen een niet al te risico volle portefeuille, zelf zou ik al blij zijn met gemiddeld 2% wat prima haalbaar zou moeten zijn met deze verdeling.

Zit alleen nog te dubben over Aandelen Wereldwijd gezien het negatieve rendement in 2016 maar dat zal zich op langere termijn ongetwijfeld weer verder ontwikkelen. En het compenseert met het huidige positieve rendement van Obligaties Eurolanden. Vervolgens wil ik maandelijks 200 euro bijstorten met dezelfde verhouding (40/60).

Je doet niets verkeerd. Integendeel. Alleen probeer niet te bedenken wat de (nabije) toekomst gaat doen. Dit heeft weinig met actief beleggen te maken, kijk er niet naar om...
Heb je 20 jaar te gaan - stop alles in aandelen of 80/20 verhouding aandelen/obligaties
Heb je 10 jaar te gaan - stop alles in obligaties wereld of 20/80 verhouding aandelen/obligaties (misschien 40/60)

Beetje afhankelijk hoeveel geld je kunt missen

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:39:

Die obligaties ga je zwaar spijt van krijgen. Die staan hoog omdat de rente nu laag staat. Wat denk je wat het effect is als de rente gaat stijgen? Ik zou op dit moment sowieso geen groot bedrag in eens aankopen in aandelen en/of obligaties. Gewoon maandelijks. De markt staat op alle fronten onnatuurlijk hoog door rentemanipulatie van de ECB.

Voor 2% rendement zou ik je adviseren niet te gaan beleggen. Pak dan een 15 jaars deposito, dan heb je geen risico en ben je gesteld. ;) Overigens heb je met 2% rendement geen rendement als inflatie en rendementsheffing om de hoek komen kijken.

Succes!

Edit: vind dit een mooi stukje waar ik me helemaal in kan vinden http://www.iex.nl/Column/177392/Beurskrach-voorspellen.aspx

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als kleine retail belegger ben je inderdaad wel gek bezig als je in staatsobligaties gaat beleggen, met name via fondsen. Gewone spaarrekeningen en deposito's zijn typisch een veel betere aanpak wat betreft risico-rendement verhouding. Met het depositogarantiestelsel ben je goed beschermd, het rendement is typisch van dezelfde orde grootte, je hebt geen hard renterisico en er is geen sprake van separate kosten. Het enige wat lastig is om in landen te sparen met een hogere rente, maar of je daar zo rouwig om moet zijn...

Meer mensen trouwens die de frontale aanval op Value8 volgen op ftm.nl? Vandaag weer een verhaal over de accountant. Helaas dwaalt men wel af van de pure cijfermatige benadering.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:41:
Zelf zit ik dus in [...] sinds gisteren TLN (electriciteitsopwekking).
Nou, dat wordt dus een kort avontuur met een overnamebod op exact het dubbele van de gewogen aankoopprijs :P Maar nog wel flink onder m'n beoogde uitstapprijs dus hopen dat er in de 40 dagen go-shop periode nog iets langs komt al is die kans wel klein met juist de 35% owner die het overname bod heeft gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:54:
[...]

Die obligaties ga je zwaar spijt van krijgen. Die staan hoog omdat de rente nu laag staat. Wat denk je wat het effect is als de rente gaat stijgen? Ik zou op dit moment sowieso geen groot bedrag in eens aankopen in aandelen en/of obligaties. Gewoon maandelijks. De markt staat op alle fronten onnatuurlijk hoog door rentemanipulatie van de ECB.

Voor 2% rendement zou ik je adviseren niet te gaan beleggen. Pak dan een 15 jaars deposito, dan heb je geen risico en ben je gesteld. ;) Overigens heb je met 2% rendement geen rendement als inflatie en rendementsheffing om de hoek komen kijken.

Succes!

Edit: vind dit een mooi stukje waar ik me helemaal in kan vinden http://www.iex.nl/Column/177392/Beurskrach-voorspellen.aspx
Oké dus minder focus op obligaties. Had zelf het beeld dat de rente de komende jaren nog niet heel hard zou gaan stijgen maar in the long run gebeurt dat vast wel weer een keer. Uiteraard wil ik meer rendement dan 2% behalen maar het is meer om aan te geven dat ik liever wat minder risico neem tegen een wat lager rendement.

Deposito's is ook een optie maar daar zit je geld over het algemeen echt vast gedurende die 15 jaar. Via deze obligaties kan je altijd nog verkopen als je wilt/moet of anders investeren wanneer het rendement op deposito's over een jaar of 4 bijvoorbeeld weer flink gaat stijgen.

VRH heb ik momenteel ook al last van dus qua rendement zou ik er met 2% tegenover 0.8% bij LPB in elk geval geen/minder verlies op maken. Dat was meer mijn redenatie.

Ben het overigens niet oneens met je argumenten hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:30:
[...]

Oké dus minder focus op obligaties. Had zelf het beeld dat de rente de komende jaren nog niet heel hard zou gaan stijgen maar in the long run gebeurt dat vast wel weer een keer. Uiteraard wil ik meer rendement dan 2% behalen maar het is meer om aan te geven dat ik liever wat minder risico neem tegen een wat lager rendement.

Deposito's is ook een optie maar daar zit je geld over het algemeen echt vast gedurende die 15 jaar. Via deze obligaties kan je altijd nog verkopen als je wilt/moet of anders investeren wanneer het rendement op deposito's over een jaar of 4 bijvoorbeeld weer flink gaat stijgen.

VRH heb ik momenteel ook al last van dus qua rendement zou ik er met 2% tegenover 0.8% bij LPB in elk geval geen/minder verlies op maken. Dat was meer mijn redenatie.

Ben het overigens niet oneens met je argumenten hoor :)
Weet niet hoe oud je bent en wat je beleggingshorizon is maar als je nog zo'n 20 jaar te gaan hebt zou ik je adviseren eerst in aandelen (ETF's) te investeren en naar mate het eind van je beleggingshorizon in zicht komt dit af te bouwen naar wellicht dan obligaties (geen fonds) en/of afhankelijk van de rentestand dan deposito's. Het zogenaamde rebalancen. Hou altijd voldoende liquide middelen achter de hand zodat je nooit met verlies hoeft te verkopen.

NB: niet doen 15 jaar deposito. Rente gaat ooit weer naar boven, maar advies was bedoelt indien je 2% echt voldoende vond. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2016 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:22:
Als kleine retail belegger ben je inderdaad wel gek bezig als je in staatsobligaties gaat beleggen, met name via fondsen. Gewone spaarrekeningen en deposito's zijn typisch een veel betere aanpak wat betreft risico-rendement verhouding.
Met jouw laatste stelling ben ik het eens, maar met jouw eerste niet. Waarom zou je geen fondsen willen gebruiken om in staats obligaties te beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als je zelf een staatsobligatie koopt dan kun je tenminste nog kiezen om de rit uit te zitten en de vooraf bekende Yield To Maturity op te strijken. Bij een fonds lever je je over aan een mix die een ander kiest met een of andere gemiddelde maturity etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staatsobligaties zijn prima als je echt veel te beleggen hebt. Een miljard bijvoorbeeld .

Met kleine bedragen kun je hoger rendement tegen minder risico maken met een spaarrekening. De spaar rentes staan overigens onnatuurlijk hoog nu.

@Musicmaster jij bent tóch aan het timen als je de markt nu hoog noemt ;) ik doe daar niet aan mee. Gewoon belegd blijven.

En die IEX columnist is in mijn optiek een charlatan die wat probeert te verkopen. Op IEX hecht ik alleen waarde aan AJ en Inberg.

Trouwens short positie in Value8..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Ik ben nieuw hier! Ik heb me de laatste tijd ingelezen in het beleggen en heb daarom een paar vragen. Excuses als ze eerder zijn gesteld, maar ik heb echt goed m'n best gedaan om de antwoorden te vinden voordat ik ze hier stel!

Ik werk nu een jaartje of 2 en heb wat spaargeld verzameld (€12k). Omdat ik de spaarrentes erg laag vind, wil ik een deel van dat spaargeld investeren. Mijn plan is om €5k te investeren en maandelijks ~€500 bij te storten (wellicht meer op termijn). Mijn doel is om over een jaar of 30 een mooie spaarpot op te bouwen. Na me te hebben ingelezen heb ik besloten dat ETF's voor mijn doel een goede keuze zijn. Ze zijn relatief veilig en goedkoop.

Naar aanleiding hiervan een tweetal vragen:
  • Ik wil mijn investering spreiden over verschillende ETFs, maar hoe veel? Wat is wijsheid en hoe maak ik deze keuze het beste?
  • Welke broker past het beste bij mijn keuze voor ETFs en mijn beperkte maandelijkse storting? Deze heb ik al op het lijstje staan:[/i]
    • ING lijkt aantrekkelijk omdat het aankopen van fondsen kosteloos is en omdat de tools vrij uitgebreid zijn. Daar staat tegenover dat ze een service fee van 0,60% tellen.
    • Lynx is een andere populaire keuze, ook deze broker heeft goede tools. Een fonds aankopen kost hier echter €6. Als ik maandelijks een aantal fondsen wil aankopen van mijn €500 is dat een slecht idee. Ik zou dan handmatig maand-op-maand moeten wisselen van fonds. Deze partij rekent geen beheerskosten. Wat ik wel eng vind is dat mijn investering uitgeleend wordt, maar ik weet niet echt hoe erg ik dat moet vinden..
    • De Giro is ook erg aantrekkelijk wegens het ontbreken van een service-fee, wel schijnt daar de tooling nog een stuk minder te zijn dan bij de concurrenten. Ook hier worden investeringen uitgeleend
Ik ben heel benieuwd naar jullie input op bovenstaande! Alvast bedankt :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Solomon schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:29:
Ik wil mijn investering spreiden over verschillende ETFs, maar hoe veel? Wat is wijsheid en hoe maak ik deze keuze het beste?
In theorie heb je genoeg aan één goed gespreide ETF. Dat is makkelijk; door maar één fonds te moeten verhandelen heb je lage kosten en ben je snel klaar.

Als je zelf een andere verdeling wil maken (bijvoorbeeld een extra weging in bepaalde landen of sectoren), dan zoek je een ETF die daar het beste bij past en geef je daar die weging aan. Bijvoorbeeld 70% een algemeen gespreide ETF, 15% Europa, 15% technologie. Je kan de verdeling zo complex of simpel maken als dat je zelf wilt :)
ING lijkt aantrekkelijk omdat het aankopen van fondsen kosteloos is en omdat de tools vrij uitgebreid zijn. Daar staat tegenover dat ze een service fee van 0,60% tellen.
Lynx is een andere populaire keuze, ook deze broker heeft goede tools. Een fonds aankopen kost hier echter €6. Als ik maandelijks een aantal fondsen wil aankopen van mijn €500 is dat een slecht idee. Ik zou dan handmatig maand-op-maand moeten wisselen van fonds. Deze partij rekent geen beheerskosten.
Deze tariefstructuur wint bij een klein portfolio. Maar naarmate je portfolio groeit, groeit ook de service fee. Wat het omslagpunt precies is ligt aan het aantal transacties per maand. Bij een buy-and-hold strategie voer je in principe weinig transacties uit, dan ligt het omslagpunt al redelijk laag. Bij dit tarief zit het omslagpunt voor 12 transacties per jaar op € 12.000.

Ik zou zelf nooit een periodieke aankoop van € 500 verdelen over meerdere fondsen. De kosten worden dan in verhouding veel te hoog. Zoals je zelf al schreef is het een mogelijkheid om één fonds te kiezen die je in een bepaalde maand aankoopt. Maar je kan ook overwegen om je aankopen van meerdere maanden te bundelen en eens per kwartaal (of zelfs minder vaak) uit te voeren.
Wat ik wel eng vind is dat mijn investering uitgeleend wordt, maar ik weet niet echt hoe erg ik dat moet vinden..
Uitlenen is bij Lynx een keuze die je zelf maakt, waar je ook een vergoeding voor ontvangt.

Overigens is het risico bij uitlenen voornamelijk aanwezig bij effecten die slecht verhandelbaar zijn. Bij dat soort effecten bestaat de kans dat de borg onvoldoende is om de uitgeleende effecten later terug te kopen. Praktisch gezien komt dat bij ETFs, beleggingsfondsen en aandelen van grote bedrijven nooit voor.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nieuw hier! Ik heb me de laatste tijd ingelezen in het beleggen en heb daarom een paar vragen. Excuses als ze eerder zijn gesteld, maar ik heb echt goed m'n best gedaan om de antwoorden te vinden voordat ik ze hier stel!

Ik werk nu een jaartje of 2 en heb wat spaargeld verzameld (€12k). Omdat ik de spaarrentes erg laag vind, wil ik een deel van dat spaargeld investeren. Mijn plan is om €5k te investeren en maandelijks ~€500 bij te storten (wellicht meer op termijn). Mijn doel is om over een jaar of 30 een mooie spaarpot op te bouwen. Na me te hebben ingelezen heb ik besloten dat ETF's voor mijn doel een goede keuze zijn. Ze zijn relatief veilig en goedkoop.

• Ik wil mijn investering spreiden over verschillende ETFs, maar hoe veel? Wat is wijsheid en hoe maak ik deze keuze het beste?
  • Welke broker past het beste bij mijn keuze voor ETFs en mijn beperkte maandelijkse storting? Deze heb ik al op het lijstje staan:[/i]
    • ING lijkt aantrekkelijk omdat het aankopen van fondsen kosteloos is en omdat de tools vrij uitgebreid zijn. Daar staat tegenover dat ze een service fee van 0,60% tellen.
    • Lynx is een andere populaire keuze, ook deze broker heeft goede tools. Een fonds aankopen kost hier echter €6. Als ik maandelijks een aantal fondsen wil aankopen van mijn €500 is dat een slecht idee. Ik zou dan handmatig maand-op-maand moeten wisselen van fonds. Deze partij rekent geen beheerskosten. Wat ik wel eng vind is dat mijn investering uitgeleend wordt, maar ik weet niet echt hoe erg ik dat moet vinden..
    • De Giro is ook erg aantrekkelijk wegens het ontbreken van een service-fee, wel schijnt daar de tooling nog een stuk minder te zijn dan bij de concurrenten. Ook hier worden investeringen uitgeleend
Spreiden over meerdere ETF's is compleet zinloos of je moet er een weloverwogen strategie voor hebben. En meestal blijkt achteraf weer dat je toch beter een andere strategie had moeten volgen. Spreid optimaal en koop gewoon een ETF MSCI World. Geen omkijken naar en je pakt (bijna) alles mee. Zeker als beginnende belegger niet moeilijker maken dan nodig is want je loopt altijd achter de feiten aan. Als je bijvoorbeeld Ishares koopt via De Giro is aankoop gratis. Laat je niet gek maken door die cowbowverhalen hier over De Giro.

Succes!

NB: wat moet je met tooling als je ETF's gaat kopen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:23:
Als je zelf een staatsobligatie koopt dan kun je tenminste nog kiezen om de rit uit te zitten en de vooraf bekende Yield To Maturity op te strijken. Bij een fonds lever je je over aan een mix die een ander kiest met een of andere gemiddelde maturity etc.
Ondanks dat ik het met je eens ben dat een spaarrekening of deposito verstandiger is houd ik zelf wel obligaties aan en in een fonds. Het fonds waar ik in beleg heeft 7600+ posities. Als de rente omhoog gaat wordt dit in het fondsresultaat gedempt door nieuwe aankopen tegen deze hogere rente. Mijn obligatie beleggingen hebben mij de afgelopen jaren geen windeieren gelegd en door herbalanceren is een mooi deel van deze winst naar aandelen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVE91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 03:55
Sinds 3 maanden mijn diploma binnen en ik ben gelijk begonnen met werken.

Ik was zelf al van plan om over een jaar een rekening bij meesman of degiro te openen en maandelijks 250euro te gebruiken hiervoor. De bedoeling is zeker 30jaar er vanaf te blijven en beginnen met ETF's.

Bij mijn huidige werkgever wordt er maandelijk rond de 300euro per maand op een vrij beleggingsrekening van Fitvermogen gestort als een extra pensioen opbouw. Mooi, hoef ik het niet meer uit eige zak te halen. Maar wat zeggen jullie? Elke maand alles verkopen en het overmaken naar mijn meesmas of degiro rekening of gewoon lekker laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat hangt enorm van de regeling af en de bijbehorende kosten die gerekend worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVE91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 03:55
Ik moest verplicht bij het begin een fondsverdeling maken. Ik heb de gemaksfondsen gekozen met bepaalde percentages. Hier wordt dus elke maand geld in gestopt.

De enige regels en kosten zijn: "Bij FitVermogen betaalt u alleen de kosten van de beleggingsfondsen zelf. Deze noemen we de lopende kosten. De lopende kosten gaan in op het moment dat u een fonds koopt en stoppen wanneer u het fonds verkoopt. Van deze kosten ontvangt u geen afrekening, omdat deze worden verrekend in de transactieprijs. Meer informatie over de lopende kosten vindt u op de fondsdetailpagina’s."

verder ben ik compleet vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:20
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 13:41:
Met kleine bedragen kun je hoger rendement tegen minder risico maken met een spaarrekening. De spaar rentes staan overigens onnatuurlijk hoog nu.
Laag bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:23:
[...]

Spreiden over meerdere ETF's is compleet zinloos of je moet er een weloverwogen strategie voor hebben. En meestal blijkt achteraf weer dat je toch beter een andere strategie had moeten volgen. Spreid optimaal en koop gewoon een ETF MSCI World. Geen omkijken naar en je pakt (bijna) alles mee. Zeker als beginnende belegger niet moeilijker maken dan nodig is want je loopt altijd achter de feiten aan. Als je bijvoorbeeld Ishares koopt via De Giro is aankoop gratis. Laat je niet gek maken door die cowbowverhalen hier over De Giro.

Succes!

Thanks! Ik overweeg een degiro custody account aan te vragen. Effecten worden daarin niet uitgeleend, met een aantal nadelen als gevolg. Het belangrijkste nadeel voor mij is de de 3% kosten op dividenduitkering. Ik verwacht echter dat dat minder zal zijn dan de 0,15% service fee die Binck Fundcoach bijvoorbeeld rekent. Klopt die overweging?

Voor wat betreft MSCI World: Klopt het dat deze in Ierland genoteerde ETF als belangrijk nadeel dividen-lekkage heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Solomon schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:39:
[...]

Thanks! Ik overweeg een degiro custody account aan te vragen. Effecten worden daarin niet uitgeleend, met een aantal nadelen als gevolg. Het belangrijkste nadeel voor mij is de de 3% kosten op dividenduitkering. Ik verwacht echter dat dat minder zal zijn dan de 0,15% service fee die Binck Fundcoach bijvoorbeeld rekent. Klopt die overweging?

Voor wat betreft MSCI World: Klopt het dat deze in Ierland genoteerde ETF als belangrijk nadeel dividen-lekkage heeft?
Het is 1 euro plus 3%, dat tikt al snel heel hard aan. Haast onmogelijk dat dat goedkoper is dan een 0.15% service fee, tenzij je niet of nauwelijks bedrijven hebt die dividend uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Hielko schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Het is 1 euro plus 3%, dat tikt al snel heel hard aan. Haast onmogelijk dat dat goedkoper is dan een 0.15% service fee, tenzij je niet of nauwelijks bedrijven hebt die dividend uitkeren.
Ik wil investeren in een drietal ETF's, is het niet zo dat die in één keer dividend uitkeren per kwartaal, waardoor het 3*1 euro plus 3% per kwartaal is?

Excuses voor de domme vragen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solomon schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:39:
[...]

Uitlenen van je effecten heeft minimaal risico en er zijn ook ETF's die uitlenen. Lees even een paar posten van mij terug.

Indien je Ishares MSCI World koopt heb je geen dividend lek want die keert geen dividend uit. Opgelost.

Edit: tickersymbol MSCI World is IWDA. Kan je hem vinden als je hem zoekt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 16:16:
[...]
Indien je Ishares MSCI World koopt heb je geen dividend lek want die keert geen dividend uit. Opgelost.
Hoe vaak moet dat nog uitgelegd worden.... Of je een dividendlek hebt of niet hangt niet af of het fonds zelf een dividend uitkeert, maar hoeveel belasting wordt ingehouden op dividend betalingen die het fonds zelf ontvangt. Dus dat fonds zal gewoon een dividendlek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op zondag 05 juni 2016 @ 16:29:
[...]

Hoe vaak moet dat nog uitgelegd worden.... Of je een dividendlek hebt of niet hangt niet af of het fonds zelf een dividend uitkeert, maar hoeveel belasting wordt ingehouden op dividend betalingen die het fonds zelf ontvangt. Dus dat fonds zal gewoon een dividendlek hebben.
Zal de warmte zijn .... :+ Boeit mij ook helemaal niets zolang mijn tracker maar mooi de MSCI World volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34

tomtom901

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:11:
[...]

Er is ingetekend voor méér aandelen dan er aangeboden wordt. 90% van de aandelen gaan overigens naar institutionele beleggers. Gebeurt overigens bij elke emissie wel, anders mislukt het.

Voor particulieren betekent dit dat je waarschijnlijk maximaal 225 aandelen kunt krijgen.
Aangezien jij intekent op de IPO, wat is jouw mening over die woekerpolisclaim?

http://www.volkskrant.nl/...-om-woekerpolis~a4313355/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022

Welke ETF's en welke verdeling: lees je in op het gebied van diverse portfolios en wellicht het belangrijkste; wat is je risico tolerantie?
Ik hanteer voor het grootste deel van m'n portfolio het permanent portfolio. Daarnaast nog een deel in crowdfunding en wat 'vrijer' etf keuzes (vanguard high dividend)
Vast bedrag per maand via Meesman (erg fijn!) en verder via DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:23:
[...]

Succes!

Tja is maar hoe je het bekijkt. Helpdesk vind ik echt onbekwaam. Ook kan ik het niet waarderen dat op de belangrijkste momenten (grote daling/stijging of hoge volatiliteit, belangrijk nieuws, schokken) het platform er regelmatig de brui aan geeft.

Nu zit ik meet in opties en aandelen, maar ook ETF's kan je op die momenten timen en aankopen. Als dat dan niet kan en je moet 200 euro laten liggen hierdoor, is dat natuurlijk erg zuur.

Om aankoopkosten te vermijden, kan je bijvoorbeeld ook opteren om 4x per jaar te kopen. Zo doe ik dat ook, meestal koop ik op een dipje, scheelt vaak ook al 2-3% is aankoopprijs. Er zijn vaak meerdere kleine dipjes per kwartaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Galactic op 06-06-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomverhaeg schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:29:
[...]

Aangezien jij intekent op de IPO, wat is jouw mening over die woekerpolisclaim?

http://www.volkskrant.nl/...-om-woekerpolis~a4313355/
Sensatieverhalen van een groep die nu veel aandacht wil. Zal best wat kunnen kosten voor ASR, maar ik hou daar helemaal geen rekening mee. Bij elk bedrijf heb je wel zeurgroepen die geld eisen wegens "derivaten" (ABN), ogoni delta (Shell) en dit.
Galactic schreef op maandag 06 juni 2016 @ 07:58:
[...]

Tja is maar hoe je het bekijkt. Helpdesk vind ik echt onbekwaam. Ook kan ik het niet waarderen dat op de belangrijkste momenten (grote daling/stijging of hoge volatiliteit, belangrijk nieuws, schokken) het platform er regelmatig de brui aan geeft.

Nu zit ik meet in opties en aandelen, maar ook ETF's kan je op die momenten timen en aankopen. Als dat dan niet kan en je moet 200 euro laten liggen hierdoor, is dat natuurlijk erg zuur.

Om aankoopkosten te vermijden, kan je bijvoorbeeld ook opteren om 4x per jaar te kopen. Zo doe ik dat ook, meestal koop ik op een dipje, scheelt vaak ook al 2-3% is aankoopprijs. Er zijn vaak meerdere kleine dipjes per kwartaal.
Helpdesk DeGiro is zeker onbekwaam. Zelf heb ik die helpdesk nooit nodig voor vragen. Dat ze soms down zijn bij turbulentie heb ik zelf niet meegemaakt.

Aankopen timen? Veel succes, geef je ons even een tip als er een mooi koopmoment is? Thanks ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:30

[list]
als je bij ING wilt beleggen, kies dan wel zelf vermogensbeheer.
Vul dat in met enkele actiam en think fondsen (allen NL) en je bent klaar.
Kosten alsnog 0,20% voor de fondsen 0,24% service fee.

Bij DeGiro zit je qua kosten het best bij vanguard en schwab.. In zowel small/ midcap en de grote fondsen wereldwijd kun je onder de 0,10% zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:00:
[...]

Sensatieverhalen van een groep die nu veel aandacht wil. Zal best wat kunnen kosten voor ASR, maar ik hou daar helemaal geen rekening mee. Bij elk bedrijf heb je wel zeurgroepen die geld eisen wegens "derivaten" (ABN), ogoni delta (Shell) en dit.

[...]

Helpdesk DeGiro is zeker onbekwaam. Zelf heb ik die helpdesk nooit nodig voor vragen. Dat ze soms down zijn bij turbulentie heb ik zelf niet meegemaakt.

Aankopen timen? Veel succes, geef je ons even een tip als er een mooi koopmoment is? Thanks ;)
Als het op 1 uur tijd 2-3% daalt is het voor mij een goed aankoopmoment.

Een slecht aankoopmoment is op het einde van een dag als de beurs die dag 3.5% is gestegen.

Het beste langetermijn koopmoment in de korte geschiedenis was ongetwijfeld 9 maart 2009 :+

[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 06-06-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Gaan er hier nog mensen inschrijven op de ASR IPO? Het lijkt erg gunstig, zie ook dit artikel.

Zit zelf te denken aan een kleine transactie om direct na IPO weer te verkopen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:22
Heb me ingeschreven voor 250 aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Toml83 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:02:
[...]

als je bij ING wilt beleggen, kies dan wel zelf vermogensbeheer.
Vul dat in met enkele actiam en think fondsen (allen NL) en je bent klaar.
Kosten alsnog 0,20% voor de fondsen 0,24% service fee.

Bij DeGiro zit je qua kosten het best bij vanguard en schwab.. In zowel small/ midcap en de grote fondsen wereldwijd kun je onder de 0,10% zitten..
Vergeet IShares niet die hebben kosten van de Amerikaanse ETF's ook verlaagd, zie ITOT en IXUS. Komt op hetzelfde neer als VTI en VXUS. Handig om te weten als je meerdere transacties wilt doen, omdat ze allemaal in de kernselectie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:07:
[...]

Als het op 1 uur tijd 2-3% daalt is het voor mij een goed aankoopmoment.

Een slecht aankoopmoment is op het einde van een dag als de beurs die dag 3.5% is gestegen.

Het beste langetermijn koopmoment in de korte geschiedenis was ongetwijfeld 9 maart 2009 :+
Veel plezier met je BAM en Air France en Ordina vandaag, alles gekocht toen het 2-3% daalde vlak na opening. ;)

Serieus, dat soort overwegingen zijn brandhout. Soms herstelt het (het aandeel, de ETF, whatever) en soms zakt het gewoon veel verder weg. De markt proberen te timen is echt niet te doen. Je kan het proberen als hobby, maar blijf wel realistisch. Geluk en pech zijn je grootste variabelen..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spam / offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 06-06-2016 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 23:33
Mojo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:39:
Gaan er hier nog mensen inschrijven op de ASR IPO? Het lijkt erg gunstig, zie ook dit artikel.

Ik schrijf me vaak wel in op IPO's, soms puur voor de openingswinst als ik die verwacht, soms voor LT. ASR doe ik klein maar wel voor LT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

Mojo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:39:

Kan dat nog?
Ik dacht dat inschrijving gesloten was?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:07:
[...]

Kan dat nog?
Agenda
Start inschrijvingsperiode: dinsdag 31 mei 2016 09:00 uur
Sluiting inschrijvingsperiode: woensdag 8 juni 2016 14:00 uur
Verwachte bekendmaking IPO prijs en allocatie: donderdag 9 juni 2016
Eerste handelsdag op Euronext Amsterdam: vrijdag 10 juni 2016 09:00 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

icecreamfarmer schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:07:
[...]

Kan dat nog?
Het orderboek zit al vol, maar je kan gewoon inschrijven.

Toewijzing van de stukken wordt dan evenredig verdeeld.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mojo schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:19:
[...]

Het orderboek zit al vol, maar je kan gewoon inschrijven.

Toewijzing van de stukken wordt dan evenredig verdeeld.
Nee, je kan gegarandeerd 225 aandelen krijgen als particuliere belegger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:24:
[...]

Ja oké en alles daarboven evenredig verdeeld. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:17:
[...]

Agenda
Start inschrijvingsperiode: dinsdag 31 mei 2016 09:00 uur
Sluiting inschrijvingsperiode: woensdag 8 juni 2016 14:00 uur
Verwachte bekendmaking IPO prijs en allocatie: donderdag 9 juni 2016
Eerste handelsdag op Euronext Amsterdam: vrijdag 10 juni 2016 09:00 uur
Verwachte prijs? Want ik kan iets van €6000 op margin kopen, anders moet ik geld overboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:06
icecreamfarmer schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:52:
[...]

Verwachte prijs? Want ik kan iets van €6000 op margin kopen, anders moet ik geld overboeken.
Zie pagina 2 van het prospectus.
Het is altijd een range, dus ik zou daar de bovenkant van nemen.

[ Voor 59% gewijzigd door DJTimo op 07-06-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bij mijn brokers waar je je op IPOs in kunt schrijven staat expliciet bij hoeveel vrije bestedingsruimte je moet hebben. Dat is gelijk aan de bovenkant van de bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DJTimo schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:56:
[...]

Zie pagina 2 van het prospectus.
Het is altijd een range, dus ik zou daar de bovenkant van nemen.
Dank, dat valt binnen de marge.
Net ook ingeschreven. Ben benieuwd wat het gaat brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door icecreamfarmer op 07-06-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:22
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:24:
[...]

Zeker weten? Binck zegt wat anders:
quote: Binck site
Preferente toewijzing aan particulieren
Er zal een preferente toewijzing zijn aan Nederlandse particuliere beleggers. Indien de inschrijving van Nederlandse particuliere beleggers niet groter is dan 10% van het totaal aangeboden aandelen, zijn de eerste 225 aandelen waarop u heeft ingeschreven gegarandeerd.
Indien de inschrijving van Nederlandse particuliere beleggers groter is dan 10% van het in totaal aangeboden aandelen, kan het aantal aandelen pro rata worden verlaagd tot minder dan de voorgenoemde 225 aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Ik verwacht een vergelijkbaar scenario als bij de laatste IPO (ABN AMRO) van Dijsselbloem, dus elke particulier minimaal 225 aandelen, ongeacht hoe groot de (over)inschrijving. Mijn glazen bol zegt trouwens €19.75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:07:
[...]

Veel plezier met je BAM en Air France en Ordina vandaag, alles gekocht toen het 2-3% daalde vlak na opening. ;)

Serieus, dat soort overwegingen zijn brandhout. Soms herstelt het (het aandeel, de ETF, whatever) en soms zakt het gewoon veel verder weg. De markt proberen te timen is echt niet te doen. Je kan het proberen als hobby, maar blijf wel realistisch. Geluk en pech zijn je grootste variabelen..
In dat soort junk beleg ik standard niet. Net zoals ik alle biotech aandelen en IPO's links laat liggen. Wel heb ik bijvoorbeeld S&P500 trackers gekocht op 8 februari om je een idee te geven. Ook wat aandelen RDSA onder de 18 euro (die al weer de deur uit zijn). Glencore kocht ik in September vorige jaar en zijn gisteren de deur uit gegaan. Wal-Mart gekocht na fixe daling omwille van slechte resultaten vorig jaar (zijn nog niet de deur uit maar gaat niet lang meer duren). Timen werkt voor mij al meer dan 10 jaar prima en zorgt voor extra rendement (en daarvoor beleg ik nog altijd). Ik beleg niet met 10.000k omdat ik het leuk vind he, je moet aan andere bedragen gaan denken. Maargoed, 70% van de port. is gewoon lange termijn hoor, maar ook daar koop ik enkel op dips. Ik zal nooit kopen als de markt 2 dagen 3% is gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Op welke winst gaan de mensen die er voor de korte termijn inzitten trouwens verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:23:
[...]

-knip wat succesverhalen op internet-

Timen werkt voor mij al meer dan 10 jaar prima en zorgt voor extra rendement (en daarvoor beleg ik nog altijd). Ik beleg niet met 10.000k omdat ik het leuk vind he,je moet aan andere bedragen gaan denken.. Maargoed, 70% van de port. is gewoon lange termijn hoor, maar ook daar koop ik enkel op dips. Ik zal nooit kopen als de markt 2 dagen 3% is gestegen.
Dagelijkse fluctuaties nemen als bron voor timing beslissingen, volgens mij gaat dat regelmatig ook fout.

Enfin, het geinvesteerde bedrag doet boven een zeker niveau niet meer ter zake. Er zijn hier in dit forum draadje ook wel lieden die veel meer dan jouw vermogen beleggen.

Wat was dan bijvoorbeeld je rendement in 2015? 2014? Of dit jaar ytd? (puur uit interesse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:39:
[...]

Dagelijkse fluctuaties nemen als bron voor timing beslissingen, volgens mij gaat dat regelmatig ook fout.

Enfin, het geinvesteerde bedrag doet boven een zeker niveau niet meer ter zake. Er zijn hier in dit forum draadje ook wel lieden die veel meer dan jouw vermogen beleggen.

Wat was dan bijvoorbeeld je rendement in 2015? 2014? Of dit jaar ytd? (puur uit interesse)
Tuurlijk gaat het ook fout. Maar het gaat meer goed dan fout, en daar doe je het voor. Details van rendement heb ik niet zo bij de hand maar zal een procent of 4 à 6% boven S&P500 stijging liggen schat ik. Dat is mede door de timing van aankopen en ook door extra rendement uit opties. Portefeuille is wel (zeer) offensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Ik zal nooit kopen als de markt 2 dagen 3% is gestegen.
Ik heb dit toevallig wel eens onderzocht en wat bleek? Statistisch gezien is de kans juist vrij groot dat twee bijzonder goede dagen voor de brede markt gevolgd worden door nog een derde positieve dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:25

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]

Ik beleg niet met 10.000k omdat ik het leuk vind he, je moet aan andere bedragen gaan denken. Maargoed, 70% van de port. is gewoon lange termijn hoor, maar ook daar koop ik enkel op dips. Ik zal nooit kopen als de markt 2 dagen 3% is gestegen.
Je belegd niet met 10 miljoen omdat je het leuk vindt, aan wat voor bedragen moet ik dan wel niet denken? :P

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:31:
[...]

Tuurlijk gaat het ook fout. Maar het gaat meer goed dan fout, en daar doe je het voor. Details van rendement heb ik niet zo bij de hand maar zal een procent of 4 à 6% boven S&P500 stijging liggen schat ik. Dat is mede door de timing van aankopen en ook door extra rendement uit opties. Portefeuille is wel (zeer) offensief.
Als je bij IB zit is het rendement er zo uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Galactic schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:31:
[...]

Durf je je transactiehistorie te tonen van de afgelopen jaren? Desnoods met geanoniemiseerde fondsnamen?
Ik ben namelijk oprecht nieuwsgierig, professionele (quasi) actieve handelaren resetten continu hun trackrecord...waarom zouden ze dat doen...? De beste Hedgefund managers leggen het af tegen Vanguard fondsen over een periode van 10 jaar (en dat is al een korte periode)

Het gaat pas goed fout als er een flinke crash/stijging komt, de paar procent extra rendementen van de afgelopen tijden verdwijnen als sneeuw onder de zon en maak je nooit meer goed tenzij je passief in aandelen zit/zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
poehee schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:33:
De beste Hedgefund managers leggen het af tegen Vanguard fondsen over een periode van 10 jaar (en dat is al een korte periode)
Ehm nee? Gemiddeld gezien doen hedgefundsen het inderdaad niet zo goed tov de index, maar dat geldt echt niet voor de beste fondsen. Kijk maar eens op Wikipedia: List of hedge funds
Het gaat pas goed fout als er een flinke crash/stijging komt, de paar procent extra rendementen van de afgelopen tijden verdwijnen als sneeuw onder de zon en maak je nooit meer goed tenzij je passief in aandelen zit/zat.
Ik snap weinig van je argument hier. Waarom zou dat rendement als sneeuw voor de zon verdwijnen als je actief zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:49:
[...]

Ehm nee? Gemiddeld gezien doen hedgefundsen het inderdaad niet zo goed tov de index, maar dat geldt echt niet voor de beste fondsen. Kijk maar eens op Wikipedia: List of hedge funds

[...]

Ik snap weinig van je argument hier. Waarom zou dat rendement als sneeuw voor de zon verdwijnen als je actief zit?
Ik vermoed dat ie bedoelde het scenario dat.....:

• Je hebt net veel winst genomen op aandelen, en de markt stijgt vervolgens heel snel 10%. Dat haal je nauwelijks meer in, als je net even in cash zat.
• Je hebt een crash in een fonds. Een BP-tje. Een Volkswagentje. Vernietigt ook je performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:54
Iemand bekend met "Selling OTM call/Puts" ?

Een vriend van me beschreef het als volgt:
If I buy 1 share of a stock A @€90. Two thing can happen:

Case 1) Stock goes to €100, I earn €10

Case 2) Stock goes to €80, I will lose €10.

~~~
Protection (covered calls) or RENT:

I sell OTM calls worth €10 every month. What it means is, if Stock A stays BELOW €100 by END OF MONTH, I will earn this guaranteed €10.

If stock moves above €100, say closes at €110 end of the month, I will lose about €10 of OTM Call (ideally only €5-€7). BUT, I have already gained money (€20 = €110 - €90 on stock).. So, still gain €10 for that month.

~~
Keep doing this each month, for your life. Protection is a monthly contract & your Index holding is permanent (you don't sell it - or only book partial profits say, every 6 months).

Remember, if Index goes down you are HAPPY as you earn 100% of this rent. You are insured in a way.
Hij was erg enthousiast en overtuigd van het rendement en het lage risico. Ik ben echter niet zo overtuigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vortexnl1982 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:24:
Iemand bekend met "Selling OTM call/Puts" ?

Een vriend van me beschreef het als volgt:

[...]

Hij was erg enthousiast en overtuigd van het rendement en het lage risico. Ik ben echter niet zo overtuigd :)
Onduidelijk wat het idee hier is. De 100 call verkopen? Mogelijk. Je levert wel potentie in dat het aandeel hard stijgt.

Als het aandeel hard zakt, mag je de optiepremie van de call houden. Hoera. Kleine pleister op een grote wond.

Gebruik van juich termen zoals "RENT" is natuurlijk flauwekul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:32
100 call verkopen en dat aandeel op 90 een keer gekocht hebben is het idee volgens mij. Anders snap ik niet hoe die aan 20 winst komt als het aandeel op 110 staat. Lijkt me dan dat je 10 premium gekregen hebt, maar alsnog 10 verliest omdat je die share moet leveren voor 110.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ja mij ontgaat het ook een beetje:

http://www.theoptionsguide.com/the-collar-strategy.aspx
Example
Suppose an options trader is holding 100 shares of the stock XYZ currently trading at $48 in June. He decides to establish a collar by writing a JUL 50 covered call for $2 while simultaneously purchases a JUL 45 put for $1.

Since he pays $4800 for the 100 shares of XYZ, another $100 for the put but receives $200 for selling the call option, his total investment is $4700.

On expiration date, the stock had rallied by 5 points to $53. Since the striking price of $50 for the call option is lower than the trading price of the stock, the call is assigned and the trader sells the shares for $5000, resulting in a $300 profit ($5000 minus $4700 original investment).

However, what happens should the stock price had gone down 5 points to $43 instead? Let's take a look.

At $43, the call writer would have had incurred a paper loss of $500 for holding the 100 shares of XYZ but because of the JUL 45 protective put, he is able to sell his shares for $4500 instead of $4300. Thus, his net loss is limited to only $200 ($4500 minus $4700 original investment).

Had the stock price remain stable at $48 at expiration, he will still net a paper gain of $100 since he only paid a total of $4700 to acquire $4800 worth of stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, wat upside potentie weggeven om bij daling niet te veel te verliezen.. Rekenvoorbeeld klopt ook niet. Onderkant puts zijn veel duurder (relatief) dan bovenkant calls.

Bijvorbeeld Vopak. Staat nu op EUR 48.02.
De augustus 45 put kost 95 cent. De augustus 50 call levert 1.22 op.

Toch een ander verhaal dan $1 en $2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik zei ook al tegen die vriend dat ik hem over een jaar nog wel hoor hoe het is afgelopen met z'n experimentje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
vortexnl1982 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:33:
Ik zei ook al tegen die vriend dat ik hem over een jaar nog wel hoor hoe het is afgelopen met z'n experimentje ;)
Is een veel gebruikte strategy hoor. Door mij veel gebruikt net zoals de naked put writing.

Stel aandeel staat 100 euro.

Je verkoopt een PUT 90 voor 5 euro.
Je verkoopt een CAL 110 voor 5 euro.

Er kan vanalles gebeuren.

- Aandeel stijgt naar 120 euro: Jou winst 10 euro waardestijging aandeel en 10 euro premie van de put en de cal = 20 euro.
- Aandeel stijgt naar 160 euro: Je winst 10 euro waardestijging aandeel en 10 euro premie van de put en de cal = 20 euro
- Aandeel daalt naar 95 euro: Jou winst 5 euro verlies op de aandelen en 10 euro premie = 5 euro
- Aandeel daalt naar 70 euro: Jou verlies 30 euro op de aandelen en nog eens 20 euro omdat je nog extra aandelen moet afnemen tegen 90 euro = 50 euro

Wel goed onzerzoeken, want er kan veel met de opties gebeuren bij wijziging volatiliteit, time decay etc.
poehee schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:33:
[...]

Durf je je transactiehistorie te tonen van de afgelopen jaren? Desnoods met geanoniemiseerde fondsnamen?
Ik ben namelijk oprecht nieuwsgierig, professionele (quasi) actieve handelaren resetten continu hun trackrecord...waarom zouden ze dat doen...? De beste Hedgefund managers leggen het af tegen Vanguard fondsen over een periode van 10 jaar (en dat is al een korte periode)

Sorry teveel werk en te privacy gevoelig, ik zou veel moeten filteren.
Sandyman538 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:58:
[...]

Je belegd niet met 10 miljoen omdat je het leuk vindt, aan wat voor bedragen moet ik dan wel niet denken? :P
Dat moest natuurlijk 10.000 euro zijn, foutje 8)
DarkFlow schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:31:
[...]

Ik heb dit toevallig wel eens onderzocht en wat bleek? Statistisch gezien is de kans juist vrij groot dat twee bijzonder goede dagen voor de brede markt gevolgd worden door nog een derde positieve dag :)
Wilde een voorbeeld geven, bekijk het elke situatie weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:26:
[...]

Sorry teveel werk en te privacy gevoelig, ik zou veel moeten filteren.
Je rendement weet je toch wel??

Iemand al op de hoogte van toewijzing ASR bij DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Galactic schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:26:
[...]

Is een veel gebruikte strategy hoor. Door mij veel gebruikt net zoals de naked put writing.

Stel aandeel staat 100 euro.

Je verkoopt een PUT 90 voor 5 euro.
Je verkoopt een CAL 110 voor 5 euro.

Er kan vanalles gebeuren.

- Aandeel stijgt naar 120 euro: Jou winst 10 euro waardestijging aandeel en 10 euro premie van de put en de cal = 20 euro.
- Aandeel stijgt naar 160 euro: Je winst 10 euro waardestijging aandeel en 10 euro premie van de put en de cal = 20 euro
- Aandeel daalt naar 95 euro: Jou winst 5 euro verlies op de aandelen en 10 euro premie = 5 euro
- Aandeel daalt naar 70 euro: Jou verlies 30 euro op de aandelen en nog eens 20 euro omdat je nog extra aandelen moet afnemen tegen 90 euro = 50 euro

Wel goed onzerzoeken, want er kan veel met de opties gebeuren bij wijziging volatiliteit, time decay etc.
Jouw voorbeeld laat winst zien, maar wat is het risico dat het fout gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:31:
[...]

Je rendement weet je toch wel??

Iemand al op de hoogte van toewijzing ASR bij DeGiro?
Yep 239 toe gewezen voor €19,50.
Zit nu te praktiseren tegen welk bedrag ik ze zal verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
vortexnl1982 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:31:
[...]

Jouw voorbeeld laat altijd winst zien, maar wat is het risico dat het fout gaat ?
Nee nee, hij heeft ook een verlies situaties genoemd, dat is prima (en werkelijkheid). Hij maakt
a) alleen verlies als het aandeel onder de (90 -/- 10 premie =) 80 komt
b) zijn winst is afgekapt als het aandeel boven 110, de winst is dan altijd 20, hij loopt extra winst mis

Het mooist is als het aandeel zo dicht mogelijk bij zijn 100 koers blijft.

Dit is een prima strategie, alleen als het 100% succes oplevert zou iedereen het doen (en stockpicking is minstens zo dubieus), blijkbaar zijn de drawdowns (de verlieslatende posities) te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
vortexnl1982 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:31:
[...]

Jouw voorbeeld laat winst zien, maar wat is het risico dat het fout gaat ?
Laatste voorbeeld is toch een verliesscenario.
poehee schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:39:
[...]

Nee nee, hij heeft ook een verlies situaties genoemd, dat is prima (en werkelijkheid). Hij maakt
a) alleen verlies als het aandeel onder de (90 -/- 10 premie =) 80 komt
b) zijn winst is afgekapt als het aandeel boven 110, de winst is dan altijd 20, hij loopt extra winst mis

Het mooist is als het aandeel zo dicht mogelijk bij zijn 100 koers blijft.

Dit is een prima strategie, alleen als het 100% succes oplevert zou iedereen het doen (en stockpicking is minstens zo dubieus), blijkbaar zijn de drawdowns (de verlieslatende posities) te groot.
Het leukste is gewoon een koers van 109.99 :9 Het handige is ook dat je deze opties ook op EFT's kan doen, bijvoorbeeld VOO, SPY, maar ook op indexen zoals de S&P500 en Rusell. Op sommige indices heb je ook mini's omdat de bedragen wel groot kunnen worden.

[ Voor 69% gewijzigd door Galactic op 10-06-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:41:
[...]

Laatste voorbeeld is toch een verliesscenario.
Je rekent in een positief scenario met stijging van 60 euro. Maar wat als het daalt met 60 euro?

60 euro verlies op aandeel. 50 euro verlies op put optie. Samen 110 euro verlies.

Daarvoor had je 1 aandeel van 100. Nu verlies je 110. Ai....

En wat is je rendement geweest, exact - in de laatste jaren? Zo moeilijk is dat toch niet voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 08:55:
[...]

Je rekent in een positief scenario met stijging van 60 euro. Maar wat als het daalt met 60 euro?

60 euro verlies op aandeel. 50 euro verlies op put optie. Samen 110 euro verlies.

Daarvoor had je 1 aandeel van 100. Nu verlies je 110. Ai....

En wat is je rendement geweest, exact - in de laatste jaren? Zo moeilijk is dat toch niet voor je?
Heb al een indicatie gegeven, exacte cijfers geef ik niet. Ik heb ook niet gezegd dat er alleen maar voordelen zijn aan deze strategie? Het is zeer onwaarschijnlijk dat een index 60% daalt, net als het onwaarschijnlijk is dat deze 60% stijgt. Het waren dan ook maar voorbeelden. Als je het op individuele aandelen gaat doet, wat kan, doe je dat best op aandelen die je ook daadwerkelijk wil hebben of bij zou kopen. Zelf doe ik dit vooral op indexen, maar ook enkele individuele aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:05:
[...]

Heb al een indicatie gegeven, exacte cijfers geef ik niet. Ik heb ook niet gezegd dat er alleen maar voordelen zijn aan deze strategie? Het is zeer onwaarschijnlijk dat een index 60% daalt, net als het onwaarschijnlijk is dat deze 60% stijgt. Het waren dan ook maar voorbeelden. Als je het op individuele aandelen gaat doet, wat kan, doe je dat best op aandelen die je ook daadwerkelijk wil hebben of bij zou kopen. Zelf doe ik dit vooral op indexen, maar ook enkele individuele aandelen.
Oke, loze praatjes als je dat niet eens hebt.

Verder voor de anderen, het risico van een aandeel en een short strangle:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dWQuu3F.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2016 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:43:
[...]

Oke, loze praatjes als je dat niet eens hebt.
Lekker kortzichtig hoor. Maargoed ik ga er verder niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:46:
[...]

Lekker kortzichtig hoor. Maargoed ik ga er verder niet op in.
Je weet je rendement toch wel? Dit is mijn rendement over laatste jaren:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nmTAYHU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Inderdaad, iedereen houdt toch wel rendement bij om te kijken waar je mee bezig bent? Hoe weet je anders of je gevoel wel klopt. Of dat het de moeite uberhaupt waard is tegenover AEX ETF ofzo.
Je kan 50x winnen en 1x verliezen, en toch op verlies staan. Of enkel verliezen, en het toch 'goed' doen omdat de alternatieven nog slechter presteren.

YTD hier is 4,66% (6,92% bij constant-currency basis), en vorig jaar -9,75% (inclusief relatief hoge transactiekosten + cad/gbp/usd/chf aankopen, bijna 1% geweest) vanaf instapmoment rond april.

Referentie AEX staat YTD op -0.29% en over dezelfde periode in 2015 grofweg -12,34% (exclusief transactiekosten/bewaarloon etc).

Goed en slecht is allemaal vrij relatief op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:55:
Inderdaad, iedereen houdt toch wel rendement bij om te kijken waar je mee bezig bent? Hoe weet je anders of je gevoel wel klopt. Of dat het de moeite uberhaupt waard is tegenover AEX ETF ofzo.
Je kan 50x winnen en 1x verliezen, en toch op verlies staan. Of enkel verliezen, en het toch 'goed' doen omdat de alternatieven nog slechter presteren.

YTD hier is 4,66% (6,92% bij constant-currency basis), en vorig jaar -9,75% (inclusief relatief hoge transactiekosten + cad/gbp/usd/chf aankopen, bijna 1% geweest) vanaf instapmoment rond april.

Referentie AEX staat YTD op -0.29% en over dezelfde periode in 2015 grofweg -12,34% (exclusief transactiekosten/bewaarloon etc).

Goed en slecht is allemaal vrij relatief op de beurs.
AEX is +2.17% inclusief dividenden dit jaar.

Wat bedoel je precies met constant currency basis? Ik reken alles in EUR terug. Hoe zou je het anders moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Constant currency is excl. de winst/verlies door valutaschommelingen. Hetgeen zinnig kan zijn als je koerswinsten en verliezen daarop ziet als random noise (IMO een redelijke veronderstelling zo lang het gaat om dingen als EUR/USD, als je dingen koopt in landen met een wezenlijk ander rentepercentage is het discutabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:04:
[...]

AEX is +2.17% inclusief dividenden dit jaar.

Wat bedoel je precies met constant currency basis? Ik reken alles in EUR terug. Hoe zou je het anders moeten doen?
De USD staat nu anders dan op 1 januari. Ik bekijk zowel wisselkoers afhankelijk als onafhankelijk rendement. Helpt onderscheid te maken door prestatie van mn daadwerkelijke portfolio (en of ik dus iets met de bedrijven/aandelen moet doen, zoals sector verdeling etc) en prestatie door blootstelling aan wisselkoersen (en of ik dus bepaalde munt meer/minder focus moet geven).

Zo kon ik eind vorig jaar besluiten meer focus op EUR bedrijven te leggen, omdat het effect van schommelingen hoger lag dan gewenst en ik zo dat effect kan dempen. Zit dan ook bewust in andere munten zoals CAD, CHF en SEK naast de EUR/GBP/USD. o.a. NOK staat ook nog op de planning om op termijn toe te voegen.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 10-06-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:07:
Constant currency is excl. de winst/verlies door valutaschommelingen. Hetgeen zinnig kan zijn als je koerswinsten en verliezen daarop ziet als random noise (IMO een redelijke veronderstelling zo lang het gaat om dingen als EUR/USD, als je dingen koopt in landen met een wezenlijk ander rentepercentage is het discutabel).
Valt dat bij IB simpel te achterhalen? Ik heb het nooit gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:13:
[...]

Valt dat bij IB simpel te achterhalen? Ik heb het nooit gevonden.
Je kan een activity report aanmaken voor het gehele jaar, dan krijg je te zien hoeveel de FX winst of loss is geweest voor dat jaar (en kan je dus makkelijk het rendement op constant currency basis uitrekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:17:
[...]

Je kan een activity report aanmaken voor het gehele jaar, dan krijg je te zien hoeveel de FX winst of loss is geweest voor dat jaar (en kan je dus makkelijk het rendement op constant currency basis uitrekenen).
Op die fiets. Blijft lastige materie om een goede analyse te maken. Alle winsten en verliezen op opties staan bij elkaar, maar resultaat op aandelen staan weer elders. En soms zijn er aandelentransacties die voortvloeien uit een optietrade (assignment).

Ook heb ik bv vorig jaar halverwege dollars verkocht op een koers van 1.05 vs de euro.. Daar komt óók een FX resultaat uit natuurlijk. En wat te denken van FX resultaten op ETF's in de VS alleen in Europa zitten? Zat in de Griekenland ETF. Vertekent al snel het beeld (bv euro omhoog, GREK omhoog, valuta resultaat omlaag..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Jup, om alles helemaal perfect bij te houden is haast onmogelijk. Maar het feit dat je halverwege het jaar dollars heb verkocht wordt wel meegenomen in die berekening van IB hoor, alleen als je in $ genoteerde producten zit waarvan de onderliggende waarde in een andere valuta zit loopt de berekening (om begrijpelijke redenen) fout. Maar zolang dat niet een enorm deel van je portfolio is moet het nog steed wel een aardig idee geven van je resultaat zonder de ruis van valutaschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens al mijn 675 aandelen ASR weer verkocht op openingskoers. Dat was snel geld.

En dan doe je het dus altijd te klein, achteraf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
ASR houdt nog een redelijk plusje vast, maar Basic-fit wordt er wel flink ingestompt zeg. Meer dan 5% onder IPO-prijs nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 23:04

Fuelke

Forza Ferrari

Vanaf 2017 genieten beleggers in 'zorgvastgoed'-groepen opnieuw van een verlaagde roerende voorheffing op het dividend van 15 procent.

Eind vorig jaar besliste de regering tot een eenvormige roerende voorheffing van 27 procent voor alle gereglementeerde vastgoedvennootschappen (gvv's). Voor de residentiële gvv's - zoals Aedifica, Home Invest en Xior - betekende dat een verhoging van het tarief van 15 procent naar 27 procent. Onder residentieel vallen woningen, rusthuizen, studentenkoten, enzovoort.

Een vervelend neveneffect was dat in het geval van Care Property Invest (100% zorgvastgoed) de tariefverhoging betaald wordt door de huurders, in casu OCMW's. Dat is zo gestipuleerd in het prospectus: bij een stijging van de dividendtaks, mogen de huurinkomsten evenredig worden verhoogd, zodat er geen nadeel is voor de aandeelhouder.

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt verwijst in het persbericht niet specifiek naar Care Property, maar wel naar de vrees dat de hogere dividendtaks uiteindelijk door de rusthuisbewoners wordt betaald. 'Een ongewild neveneffect van de maatregel was dat ook investeringen in zorgvoorzieningen onder de hogere roerende voorheffing terecht kwamen. Indirect zou dat een verhoogde factuur kunnen betekenen voor de bewoners van deze zorgvoorzieningen. Dat lossen we nu op door de roerende voorheffing voor deze categorie opnieuw te verlagen naar 15 procent.'

De nieuwe verlaagde dividendtaks geldt voor alle GVV's die voor minstens 60 procent zijn belegd in zorgvoorzieningen. In concreto, gaat dit over Aedifica en Care Property Invest. Cofinimmo belegt voor 43 procent in zorgvastgoed en komt dus niet in aanmerking, merkt KBC Securities op.
http://www.tijd.be/markte...Property.9776400-7814.art

Olé, de regering laat wat RV vallen, waar gaan we dat schrijven 8)7

Nu nog iets aan dat gedrocht van de speculatietaks voor Belgische particuliere beleggers doen en dan zijn we helemaal tevreden.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:14:
Trouwens al mijn 675 aandelen ASR weer verkocht op openingskoers. Dat was snel geld.

Jij had je verkooporder al klaar staan? Op hoeveel heb je verkocht?
Ik was te laat en heb de piek gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:14:

Dan heb je het sentiment nog niet mee vandaag, anders nog meer winst. Maar met een IPO weet je het uiteindelijk nooit, daarom doe ik er zelf nooit aan mee. Maar als ik gedwongen had moeten kiezen vandaag was ik ook wel voor ASR gegaan, Basic Fit is gewoon belachelijk duur en dat blijkt nu al. Veel schulden, geen winst...

Zelf heb ik ook wel enkele verzekeraars op het oog, maar vind nu geen goed moment om (bij) te kopen, met die obligatie opkopen etc. kunnen het wel eens paar slechte kwartalen/jaren worden voor bank- en verzekeringsaandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:55:
[...]

Jij had je verkooporder al klaar staan? Op hoeveel heb je verkocht?
Ik was te laat en heb de piek gemist.
Gewoon de openingskoers. €20.45

Wel lastig, want ongeveer om half negen zie je pas hoeveel aandelen je hebt. En dan heb je nog een krap half uur je orders in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dit is de eerste keer dat ik echt nadeel heb ondervonden door geen realtime koersinfo af te nemen bij m'n brokers. Tevens had ik de ticker niet bij de hand.

Volgende keer dus wellicht maar een market order inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Zit je niet bij Binck? Daar krijg je iig gewoon gratis realtime koersinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:53:
[...]

Gewoon de openingskoers. €20.45

Wel lastig, want ongeveer om half negen zie je pas hoeveel aandelen je hebt. En dan heb je nog een krap half uur je orders in te leggen.
Netjes, ik heb ze vanmiddag voor €20,04 verkocht. Dat scheelt behoorlijk.
Jij had je verkooporder al (bestens) klaar gezet? Daar zat ik ook aan te denken maar vroeg mij af of dat ging werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hielko schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:23:
Zit je niet bij Binck? Daar krijg je iig gewoon gratis realtime koersinfo.
Jawel, maar als ik daar de pagina van ASRNL open dan is alle koersinfo 15min vertraagd?

edit: en opgelost
Het is wel gratis voor particulieren, maar moet je het wel los activeren. Blijkbaar had ik dat voor Binck nog niet gedaan aangezien het account alleen maar voor een handjevol fondsen wordt gebruikt die elders niet verkrijgbaar zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 10-06-2016 17:09 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.