Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.678 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Het is vrij simpel:
Is beleggen gokken: dan zet je een gedeelte van je vermogen in (en hoop je op een leuk rendement)
Is beleggen/speculeren geen gokken: dan zet je al je vermogen in (rendement gegarandeerd!!)

Is er iemand die beleggen NIET GOKKEN vindt maar toch niet zijn gehele vermogen heeft ingezet?? Dat zou toch heel tegenstrijdig zijn.

Ik gok, want ik leg 50% van mijn vermogen in bij indexbeleggers (Meesman/bnd/robein) en daarvan nog 50% in obligatiefondsen EN ik speculeer zelf met aandelen en opties (10%). Dat laatste kost mij overigens geld...

De rest (40%) staat op de bank tegen een zeer laag rentepercentage (zelfs die is niet 100% safe, IceSave/DSB...) - maar laten we voor het gemak aannemen dat dat niet gokken is in deze context.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Radeoxx schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:24:
[...]

Dankje trackerbelegger voor deze waardevolle post. Zelf volg ik je blog ook nog met veel enthousiasme. Ik waardeer ook je laatste post, over de exacte dividendlekkagekosten enorm. Het wordt hierdoor allemaal een stuk duidelijker.

Vraag: momenteel beleg ik 100% bij meesman en ik wil zsm overstappen naar VTI + VXUS (50/50) bij de giro. Nu heb ik een paar vraagjes:
- Wanneer kan ik het beste overstappen. Gewoon NU toch? (Niet aan market timing doen)
- Ik las iets over AutoFX vs handmatige koerswisseling. Hoe werkt dit en waar dien ik rekening mee te houden?
- Waarom adviseert Vanguard mij 50/50, en geef jij 60/40 aan zonder dat (jaarlijks) herbalanceren nodig is? Dat las ik op je blog dacht ik?
- En welke fondsen zijn de VTI + VXUS precies? Welke nummers? Kan het hier niet echt vinden: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

EDIT: Volgens mij had ik het al gevonden (vraag 2)
- AutoFX costs 0,10% van waarde
- Handmatig + 10 euro + 0,02% (dus dit is bij bedragen +- >12K al interessant). Ik moet dit doen dus.
Mooi om te horen Radeoxx, bedankt voor je reactie.

Jouw edit is inderdaad het antwoord op vraag 2. Je kan de valuta afhandeling weer op automatisch zetten nadat je weer volledig belegd bent. Tenzij je uiteraard met regelmaat transacties van 12.000 euro kunt maken.

Wat de overstap betreft, zou ik die zo snel mogelijk maken, mits je tenminste overtuigd bent dat VTI en VXUS een betere keuze is. Als dat zo is, kan je immers beter nu dan morgen in de goedkopere en betere optie zitten (je doet naar mijn idee niet aan markttiming als je van het ene wereldwijde aandelenfonds naar een soortgelijke portefeuille gaat). Maar goed, dat is mijn mening. Zijn er punten die je tegenhouden?

Die 60/40 verhouding kon ik niet terugvinden zojuist, hier geef ik aan dat ik ongeveer de verhouding tussen VS en rest van de wereld volg die het Vanguard fonds met ticker VT aanhoudt (volgt de FTSE Global All-Cap Index). Ik doe dat meestal door in de Morningstar Instant X-ray die verhouding op te zoeken. De verhouding tussen de waardering van de VS en de rest van de wereld kan uiteraard veranderen, dus dan pas ik de ratio in mijn aankopen ook aan. Als je eenmaal hebt aangekocht, dan neemt bij het minder waard worden van de VS t.o.v. de rest van de wereld het deel VTI in jouw portefeuille ook af (en wordt VXUS automatisch meer).

Je kunt de fondsen het beste met hun ISIN opzoeken, voor VTI (Vanguard Total Stock Market ETF) is dat US9229087690 en voor VXUS (Vanguard Total International Stock ETF) US9219097683. Daarmee zou je ze ook in de kernselectie van DeGiro moeten vinden.

Zorg trouwens dat je niet van een 70/30 verhouding tussen aandelen en obligaties bij Meesman ineens naar 0% vastrenderend gaat. Dan verhoog je je risico natuurlijk wel ineens stevig. Vergeet niet dat ik een willekeurig persoon ben op het internet die zijn gedachtes/meningen wat laat toetsen op deze manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 23:20

fynrd1

Fooled by Randomness

BTU_Natas schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:11:
[...]

Poker win je door een combinatie van factoren. Het is een behendigheidsport, geen wiskundig model. Dat eerst.
Elke pokertechnische situatie is volledig wiskundig op te lossen, waar je wiskundig gezien je juiste oplossing kan kiezen, en zelfs kan berekenen hoeveel het jou oplevert of kost. De gene die dit het beste kan zal op termijn ook een winnaar zijn. Het spel is statisch en kent alleen dynamiek door onkunde en emotie. Het klopt allemaal nog steeds als een kaart schuin is neergelegd, of als er verkeerd wordt geschud, of als Obama naast de leider van Iran een scheet laat waar per toeval nog een kaars achterstaat. In een situatie waar iedereen even goed is, en mathematisch ook altijd de juiste beslissing neemt, zal je na een montecarlo simulatie van laat ik zeggen n=10miljard dan ook daadwerkelijk zien dat ze allemaal evengoed zijn. Idem als er verschil in niveau is.
Nogmaals, bewijs maar dat het geen gokken is, Verder heeft pirke het al prima uitgelegd.
typo? Zekerheidjes bestaan niet in de financiële wereld want er spelen niet bepaalbare factoren mee. Zo is de prijs die een koers over 3 seconden en 6 duizendste heeft niet te bepalen.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Het is een behendigheidsspel,
http://www.pokerondercont...en-behendigheidsspel.html.

Yeps, typo ;)
Beleggen en speculeren, worden hier door elkaar gehaald. Ik geef 100% toe dat speculeren gokken is :+
Maar beleggen? Ik beleg in bepaalde bedrijven, zijn daar risico's aan verbonden, jazeker.

We kunnen morgen allemaal elektrische gaan rijden en nooit weer een druppel benzine verbruiken, is dat slecht voor de koers van Shell? Denk het wel. Gaat de mensheid verder met de aardbol verkloten door massaal benzine te verbruiken, yeps denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:44:
[...]

Mooi om te horen Radeoxx, bedankt voor je reactie.

Jouw edit is inderdaad het antwoord op vraag 2. Je kan de valuta afhandeling weer op automatisch zetten nadat je weer volledig belegd bent. Tenzij je uiteraard met regelmaat transacties van 12.000 euro kunt maken.

Wat de overstap betreft, zou ik die zo snel mogelijk maken, mits je tenminste overtuigd bent dat VTI en VXUS een betere keuze is. Als dat zo is, kan je immers beter nu dan morgen in de goedkopere en betere optie zitten (je doet naar mijn idee niet aan markttiming als je van het ene wereldwijde aandelenfonds naar een soortgelijke portefeuille gaat). Maar goed, dat is mijn mening. Zijn er punten die je tegenhouden?

Die 60/40 verhouding kon ik niet terugvinden zojuist, hier geef ik aan dat ik ongeveer de verhouding tussen VS en rest van de wereld volg die het Vanguard fonds met ticker VT aanhoudt (volgt de FTSE Global All-Cap Index). Ik doe dat meestal door in de Morningstar Instant X-ray die verhouding op te zoeken. De verhouding tussen de waardering van de VS en de rest van de wereld kan uiteraard veranderen, dus dan pas ik de ratio in mijn aankopen ook aan. Als je eenmaal hebt aangekocht, dan neemt bij het minder waard worden van de VS t.o.v. de rest van de wereld het deel VTI in jouw portefeuille ook af (en wordt VXUS automatisch meer).

Je kunt de fondsen het beste met hun ISIN opzoeken, voor VTI (Vanguard Total Stock Market ETF) is dat US9229087690 en voor VXUS (Vanguard Total International Stock ETF) US9219097683. Daarmee zou je ze ook in de kernselectie van DeGiro moeten vinden.

Zorg trouwens dat je niet van een 70/30 verhouding tussen aandelen en obligaties bij Meesman ineens naar 0% vastrenderend gaat. Dan verhoog je je risico natuurlijk wel ineens stevig. Vergeet niet dat ik een willekeurig persoon ben op het internet die zijn gedachtes/meningen wat laat toetsen op deze manier ;)
Dankje voor de reactie. Ik reageer even:

- Overstap: ik ben inderdaad 'redelijk overtuigd' van de combinatie VTI / VXUS: enorm lage kosten, extreem goede spreiding, weinig dividendlekkage. Volgens mij is dit voor mijn beleggingshorizon (>20, 30 jaar, 100% aandelenwens) een ideale keuze. Of heb jij nog alternatieven?

- Ik begrijp het nu helemaal! Ik zal ze jaarlijks balanceren op dezelfde manier als jij doet. Waarschijnlijk stort ik dan bij in een fonds wat ''het minder heeft gepresteerd'. Ik heb de Instant X-ray nu open voor me met ieder in een eigen tabblad. Maar hoe zie je nu wat je eigenlijk moet doen? Ik zie dat de diversification bij 50/50 VTI + VXUS afwijkt tov VT. Maar hoe weet je nu of je VTI of VXUS moet 'upgraden'? En is dit uit te rekenen of gewoon iedere keer een % aanpassen?

- Dankje. Ik ga echter voor 100% aandelen

[ Voor 5% gewijzigd door radeoxx op 05-09-2015 12:22 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Je kan kijken bij VT wat aandeel is van de US, vervolgens pakt je vergelijkbaar percentage van VTI en de rest VXUS, maar 50/50 is goed uitgangspunt als het 55/45 is of 60/40 geen ramp. Het klopt dat afwijkt omdat VT iets meer US zit dan 50/50 en de VTI alle aandelen bevat van de Amerikaanse markt.

Ik zou dus jaarlijks kijken wat percentage US is bij VT en daarvan uit balanceren.

[ Voor 12% gewijzigd door Zenix op 05-09-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Radeoxx schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:10:
[...]

Dankje voor de reactie. Ik reageer even:

- Overstap: ik ben inderdaad 'redelijk overtuigd' van de combinatie VTI / VXUS: enorm lage kosten, extreem goede spreiding, weinig dividendlekkage. Volgens mij is dit voor mijn beleggingshorizon (>20, 30 jaar, 100% aandelenwens) een ideale keuze. Of heb jij nog alternatieven?

- Ik begrijp het nu helemaal! Ik zal ze jaarlijks balanceren op dezelfde manier als jij doet. Waarschijnlijk stort ik dan bij in een fonds wat ''het minder heeft gepresteerd'. Ik heb de Instant X-ray nu open voor me met ieder in een eigen tabblad. Maar hoe zie je nu wat je eigenlijk moet doen? Ik zie dat de diversification bij 50/50 VTI + VXUS afwijkt tov VT. Maar hoe weet je nu of je VTI of VXUS moet 'upgraden'? En is dit uit te rekenen of gewoon iedere keer een % aanpassen?

- Dankje. Ik ga echter voor 100% aandelen
Heb geen alternatieven voor VTI+VXUS die ik beter vind in ieder geval.

Als je 100% aandelen bent en de wereldwijde aandelenmarkt wilt aanhouden (dus bijvoorbeeld niet de VS wilt overwegen in jouw portefeuille), hoef je niet te herbalanceren. Alleen bij de aankoop hoef je dus het percentage van de VS in VT op te zoeken en dat als percentage van jouw inleg in VTI stoppen en 100 min dat percentage in VXUS.

Als na aankoop het aandeel VS in VT daalt, zal het deel VTI in jouw portefeuille ook dalen. Als je bijvoorbeeld strak 50/50 wilt aanhouden, zou je wel moeten herbalanceren.

Veel succes met de beleggingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Ik ben op dit moment aan het zoeken naar hoe ik mijn portefeuille moet indelen.
De verdeling zal 80% aandelen en 20% bonds worden.
Liefst de aandelen in een enkel fonds met zo veel mogelijk spreiding (ik denk dat een MSCI World index hier goed voor is, voorbeeld iShares) en de bonds ook, maar hier heb ik nog niet echt een goed fonds voor kunnen vinden.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Pensacola schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:36:
Liefst de aandelen in een enkel fonds met zo veel mogelijk spreiding (ik denk dat een MSCI World index hier goed voor is, voorbeeld iShares) en de bonds ook, maar hier heb ik nog niet echt een goed fonds voor kunnen vinden.
Iemand suggesties?
In de paar posts vlak boven die van jou staat denk ik alles wat je wil weten (de VTI en VXUS e.d.). Of zoek je iets anders?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pensacola schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:36:
Iemand suggesties?
Als je een fonds met Amerikaanse domicilie prima vindt, zou ik Vanguard Total World Stock ETF suggereren (ticker VT, ISIN US9220427424). TER van 0.17%, bezit naast developed large cap ook bedrijven uit opkomende landen en bedrijven met kleinere beurswaarde (small-cap). Betere spreiding zul je niet kunnen vinden en het fonds heeft minder dividendlekkage dan de MSCI World ETF van iShares Ierland (IWDA), mits je vermogensrendementsheffing betaalt en dus dividendbelasting kunt verrekenen. Zelfs als je dat niet kan, is het kostenverschil gering en zou mijn keuze uitgaan naar de beter gespreide optie.

Mocht je per se een fonds willen die in Europa gevestigd is, zou ik de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (ticker VWRL, ISIN IE00B3RBWM25) kiezen. In vergelijking met IWDA heeft dit fonds ook opkomende landen in de portefeuille. Enige wat je dan mist, zijn de bedrijven met kleinere beurswaarde.

Wat obligaties betreft, zou je voor iShares Euro Aggregate Bond ETF (ticker IEAG, ISIN IE00B3DKXQ41) kunnen gaan. Hiermee heb je blootstelling aan een gespreid mandje van bedrijfs- en staatsobligaties in euro's met niet al te hoge looptijd. Zelf zou ik eerder voor een fonds gaat dat minder risico heeft en dus bijvoorbeeld alleen in staatsobligaties met looptijd van zo'n 3-7 jaar uit stabiele eurolanden investeert. De yield to maturity van dat soort fondsen ligt echter vaak <0,50% waardoor mijn voorkeur naar spaardeposito's uitgaat.

De fondsen die ik noem betalen echter wel dividenden uit, in plaats ze te herinvesteren. Indien je nog af en toe extra aankoopt, zou dat geen probleem hoeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Tweakers,

Heb wat advies nodig, en dit lijkt me toch het geschikte topic. Zo niet, alvast mijn excuses.

Ben nu sinds 1,5 jaar aan het paper traden en leren, waarna ik toe ben aan een volgende stap.

Ik wil een brokerage account openen, waarmee ik:
- USA stocks kan handelen (NASDAQ, OTC (soms pennystocks))
- Alle typen orders kan plaatsen (trailing stops etc)
- Met een bedrag van +/- 3000 EUR een rekening kan openen

Binnen deze eisen zal ik voor de broker kiezen met de beste prijs/kwaliteit.

Nu dacht ik zelf aan IB, maar heb ook Lynx en Binck voorbij zien komen. Brokers die vanuit NL werken krijgen natuurlijk de voorkeur, maar het moet allemaal wel in mijn rijtje passen.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, want hoewel het met mijn motivatie goed zit, is het openen van een account voor mij de grootste horde.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Een gratis account is altijd makkelijk geopend. Waarom wil je eigenlijk complexe orders kunnen uitvoeren? Je betaalt een hoop extra voor die mogelijkheid. Persoonlijk is DeGiro namelijk mijn favoriet, simpele maar zeer goedkope broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Zijn er hier nog mensen die in Ballast Nedam zitten? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:30

CeesKees

I rest my Kees

Misschien over een uurtje wel.

Is dit nu een kans? Ik bedoel... Koop 1800 aandeeltjes voor EUR 0,31 en verkoop op EUR 0,35....

Die paar tientjes zijn zo verdiend !

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:04
Het noteert nu nog boven de nieuwe overnameprijs per aandeel dus veel plezier ermee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ik had Ballast Nedam bij het volgende overnamebod al verkocht. Ik ga mijn vingers er niet nogmaals aan branden.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Wat vinden jullie eigenlijk van Altice. Ik zie dat aandeel echt _alle_ kanten op gaan zonder enige achterliggende gedachte. En dat terwijl de resultaten niet om naar huis te schrijven zijn en ik persoonlijk ook vind dat de huidige constructie met 2 type aandelen ook niet zo netjes. :z

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom analyseer je de financien van het bedrijf niet eens? Pak de jaarverslagen erbij, kapitaalstructuur en werk het uit. Aangezien het een typische kapitaalsintensieve infrastructuurdienstverlener is kun je ook mooi vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Nouja, los daarvan. Ik begrijp oprecht niet waarom dat aandeel zo volatiel beweegt. De telecommunicatie markt is van zichzelf natuurlijk erg beweeglijk, maar als je het verloop vergelijkt met bijvoorbeeld KPN zie je dat dit heel anders is.

Daarbij komt ook dat een ondergrondse infrastructuur een nogal bijzonder vorm van vastgoed is. Het schrijft langzaam af en vergt andere investeringen voor het beheer daarvan.

En dit alles vooral terwijl er geen tot weinig nieuws over het bedrijf is. Als er nou eens nieuwsberichten zouden zijn welke de koers corrigeren, maar die zijn er ook niet echt.

[ Voor 17% gewijzigd door Mojo op 09-09-2015 12:00 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:51:
Waarom analyseer je de financien van het bedrijf niet eens? Pak de jaarverslagen erbij, kapitaalstructuur en werk het uit. Aangezien het een typische kapitaalsintensieve infrastructuurdienstverlener is kun je ook mooi vergelijken.
+1

Dat er uberhaupt wordt gesproken over instappen Ballast Nedam boven de eventuele biedprijs is mij een raadsel 8)7

Aandeel uitgifte zit er natuurlijk aan te komen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Squ1zZy schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:19:
[...]

+1

Dat er uberhaupt wordt gesproken over instappen Ballast Nedam boven de eventuele biedprijs is mij een raadsel 8)7

Aandeel uitgifte zit er natuurlijk aan te komen ...
Juist. Alleen ging dit over Altice, en niet over Ballast Nedam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
CeesKees schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:28:
[...]

Juist. Alleen ging dit over Altice, en niet over Ballast Nedam.
"Het noteert nu nog boven de nieuwe overnameprijs per aandeel dus veel plezier ermee :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ik had het over het bericht dat jij had gequote.

Ach, laat ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Zover was ik als leek zelfs... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Voor Altice was eerst mogelijk een overname in de USA markt, maar ging niet door, vervolgens meen ik een overname in Frankrijk en nu wordt (o.a.) kpn genoemd als mogelijke prooi.

Het duurt nog tot 2017/2018 voordat je pas weet wat Altice voor bedrijf is kijkend puur naar inhoud en resultaten, omdat alle recente/komende overnames nog goedgekeurd en voltooid moeten worden. Tot die tijd is het een bedrijf met hoge schulden en potentie.

Hoge schulden, potentie en onzekerheid (zoals mededingingsautoriteiten goedkeuring binnenhalen) betekend gokken en speculatie, niet handelen/buy-and hold. Dan is het toch ook niet raar dat de koers veel fluctuatie toont.

edit: daarbij komt nog dat er aardig wat consolidatie aan zit te komen op de telecommarkt, door globalisering, quadplay pakketten, maar bovenal afname van pakketten door eigen concurrentie. Zo geeft bijvoorbeeld in ons landje KPN en Ziggo bijna overal toegang tot internet via hotspots, dus wat is dan nog de waarde van een mobiel abbo en zaken als 3/4g. Met jezelf concurreren is nooit handig... Waarom zou ik >200mb afnemen op 3g, laat staan 4g, als overal waar ik op internet wil altijd een hotspot in de buurt is die zowel sneller als gratis is?
Zou dus ook best kunnen dat over een paar jaar blijkt, dat Altice prima in elkaar zit maar toch teveel heeft betaald in de haast om te snel meerdere bedrijven over te nemen.

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 09-09-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeGiro kan je geen stop loss orders plaatsen toch? Wat is daar wel een goede (goedkope) broker voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
Dat kan hoor. Hoe kom je daar zo bij?

Het is alleen wel een stoploss @ market, dus geen limit.

[ Voor 44% gewijzigd door DJTimo op 09-09-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar doe je dat dan? Ik had het laatst geprobeerd en zag geen bijzondere opties staan? Ik kan alleen limietorder selecteren geloof ik?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Waarom zou je een stop loss willen gebruiken? De buy high sell low strategie is meestal niet de meest winstgevende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Gewoon het pulldown menu openen bij Type en Stoploss kiezen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hvRhBqB.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJTimo schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:53:
Gewoon het pulldown menu openen bij Type en Stoploss kiezen.

[afbeelding]
Die staat er bij mij toch echt niet tussen :P maakt het nog uit welke markt of tijd oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Nee, zoals je ziet werkt het ook als de markt is gesloten. Werkt iig met aandelen en turbo's. :+
Misschien moet je maar even vragen aan support hoe dat zit.

Verwijderd

DJTimo schreef op woensdag 09 september 2015 @ 23:05:
Nee, zoals je ziet werkt het ook als de markt is gesloten. Werkt iig met aandelen en turbo's. :+
Misschien moet je maar even vragen aan support hoe dat zit.
Heb een mailtje gestuurd, maar zag zelf dat het bij een AEX aandeel wel lukte. Denk dat het voor internationaal nog niet kan.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Xanaroth schreef op woensdag 09 september 2015 @ 19:29:
Voor Altice was eerst mogelijk een overname in de USA markt, maar ging niet door, vervolgens meen ik een overname in Frankrijk en nu wordt (o.a.) kpn genoemd als mogelijke prooi.

Het duurt nog tot 2017/2018 voordat je pas weet wat Altice voor bedrijf is kijkend puur naar inhoud en resultaten, omdat alle recente/komende overnames nog goedgekeurd en voltooid moeten worden. Tot die tijd is het een bedrijf met hoge schulden en potentie.

Hoge schulden, potentie en onzekerheid (zoals mededingingsautoriteiten goedkeuring binnenhalen) betekend gokken en speculatie, niet handelen/buy-and hold. Dan is het toch ook niet raar dat de koers veel fluctuatie toont.

edit: daarbij komt nog dat er aardig wat consolidatie aan zit te komen op de telecommarkt, door globalisering, quadplay pakketten, maar bovenal afname van pakketten door eigen concurrentie. Zo geeft bijvoorbeeld in ons landje KPN en Ziggo bijna overal toegang tot internet via hotspots, dus wat is dan nog de waarde van een mobiel abbo en zaken als 3/4g. Met jezelf concurreren is nooit handig... Waarom zou ik >200mb afnemen op 3g, laat staan 4g, als overal waar ik op internet wil altijd een hotspot in de buurt is die zowel sneller als gratis is?
Zou dus ook best kunnen dat over een paar jaar blijkt, dat Altice prima in elkaar zit maar toch teveel heeft betaald in de haast om te snel meerdere bedrijven over te nemen.
Dank voor je uiteenzetting.

Ik ben het persoonlijk niet helemaal eens met de slotconclusie. Juist door de verkoop van quadplay pakketten weet KPN meer klanten voor langere termijn aan zich te binden door veel combinatiekortingen. Dat blijkt ook uit de recente cijfers. Dingen als dubbele data komen hierbij ook naar voren. Wel denk ik dat je qua consolidatie een punt hebt. Vodafone is ook vermoedelijk druk bezig met de uitrol een quad-play strategie, kijk maar naar de manier waarop ze Vodafone thuis promoten en welke investeringen ze hebben gedaan om te kunnen leveren op het glasvezelnetwerk van Reggefiber. Kijk daarbij naar de concurrentie van sim-only en dan kan ik me voorstellen dat het voor sommige partijen moeilijk gaat worden.

Voor veel mensen is het toch een drempel om een hotspot op te zoeken hoor. En er zijn ook veel mensen die mobiele data afnemen doordat ze in de trein zitten (want die wifi is niet echt betrouwbaar), Spotify in de auto luisteren, op de bouw in de pauze ff een youtube filmpje kijken, etc. etc. Hotspots is leuk, maar niet betrouwbaar genoeg om je dataverbruik op af te stemmen.

• GLVNPRVNINLVN
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-02-2022
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en zit er over na te denken om binnnenkort in te stappen in indexfondsen / ETF's. Er zijn mij echter nog een aantal zaken onduidelijk.

Ten eerste begrijp ik niet waarom in bijvoorbeeld de iShares Core MSCI World UCITS ETF de inbreng van Zwitserland groter is dan Duitsland. Je zou zeggen dat de market cap van de DAX 30 groter is dan die van de SMI. Daarnaast vind ik het vreemd dat de inbreng van de UK bv twee keer die van Duitsland is.

Ten tweede zijn de beheerskosten (TER) van iShares Core MSCI World UCITS ETF 0.20% per jaar en die van iShares MSCI World UCITS ETF (Dist) 0.50% per jaar. Betaalt de belegger dan 0.30% per jaar extra alléén voor de mogelijkheid van uitkering van dividend (+/- 2% per jaar voor MSCI WORLD)?

Misschien dat één van jullie de antwoorden hier op weet.
Alvast bedankt,

Verwijderd

Een reden kan zijn dat succesvolle bedrijven in Duitsland relatief veel in handen van de eigenaren zijn, in plaats van naar de beurs te zijn gebracht. Of dat Duitse bedrijven minder gewaardeerd worden dan de Zwitserse, bijvoorbeeld door lagere winstmarges. Hoe goed de economie ergens draait, hoeft zich niet direct te vertalen in een grotere aandelenmarkt.

En klopt, die twee fondsen lijken verder nauwelijks te verschillen. Als je een fonds wilt dat dividend uitkeert en in Europa is gevestigd, zou ik voorstellen naar Vanguard's FTSE All-World ETF (ticker VWRL) te kijken. Als je per se een ETF wilt op de MSCI World index die dividend uitkeert, zou je ook naar die van DB-x trackers kunnen kijken, is wat minder gespreid maar wel tegen 0.19% TER. Uiteraard kan je ook zelf je dividend maken door af en toe wat aandelen te verkopen.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben sinds gisteren ook maar begonnen met een rekening bij degiro. Was al een paar maanden begonnen met inleggen bij Meesman.
Nu heb ik VTI en VXUS aangekocht, maar vroeg mij af of de koers van de ETF nu alleen door de waarde van de onderliggende aandelen wordt bepaald of ook door aanbod/vraag op de ETF zelf.
Tevens vroeg ik mij af hoe hoog ik de limiet boven de huidige koers moet zetten. Gelijk aan huidige Laat prijs, of hoger?

• Zenix

Zenix

BOE!

DanTm schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:47:
Ik ben sinds gisteren ook maar begonnen met een rekening bij degiro. Was al een paar maanden begonnen met inleggen bij Meesman.
Nu heb ik VTI en VXUS aangekocht, maar vroeg mij af of de koers van de ETF nu alleen door de waarde van de onderliggende aandelen wordt bepaald of ook door aanbod/vraag op de ETF zelf.
Tevens vroeg ik mij af hoe hoog ik de limiet boven de huidige koers moet zetten. Gelijk aan huidige Laat prijs, of hoger?
Bij DEGIRO heb je standaard geen real time koersen bij VTI en VXUS. Kijk naar de koers op Google Finance en kies die prijs of ietsjes erboven, dan gaat je transactie wel gelijk door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DanTm schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:47:
Bij ETF's wordt een keer per dag de marktwaarde (NAV) berekend. Gedurende de dag wordt meermaals per minuut een intraday net asset value (iNAV) geschat. De marktwaarde is gebaseerd op alles wat zo'n ETF bezit. Door vraag en aanbod kan de prijs afwijken van de intraday NAV, maar het is de vraag of die schatting een betere indicator van de onderliggende waarde is dan de prijs die de markt geeft. Grote afwijkingen zullen wel gecorrigeerd worden door authorized participants (welke de iNAV gebruiken als indicator tegen welke prijs een ETF ongeveer verhandeld zou moeten worden), zij verdienen namelijk aan deze prijsarbitrage.

Bij VXUS ligt het stuk hierboven iets lastiger omdat de onderliggende waarden voor het grootste deel van de tijd verhandeld worden buiten de tijden dat VXUS verhandeld wordt. De onderliggende waarde kan dan niet berekend worden op basis van de koersen van de onderliggende aandelen omdat die niet verhandeld worden en dus stilstaan. In dat geval is de schatting dus wat meer een schatting dan bij de iNAV van bijvoorbeeld VTI. Vandaar dat ook wordt aangeraden om VXUS te kopen wanneer zoveel mogelijk van de onderliggende aandelen ook verhandeld worden, naar mijn idee ligt dit zo rond 4 à 5 uur 's middags.

• DanTm
  • Niet online
Heldere uitleg!
Maakt dat handelsmoment nog uit als je alleen maandelijks aankoopt met een beleggings horizon van 20-30 jaar?

Verwijderd

Waarschijnlijk merk je daar niet veel van over 20-30 jaar. Ik doe zelf wel mijn transacties tussen 4 en 5 uur 's middags omdat ik dan het meeste vertrouwen heb in een prijs die klopt. Een vast tijdstip van handelen helpt mij ook wel wat om de neiging de markt te timen tegen te gaan.

Ook is de spread tussen de bied en laatprijs bij een ETF onder andere afhankelijk van de onderliggende effecten en meestal is de spread kleiner wanneer de onderliggende effecten verhandeld worden. Spread is bij deze ETF's echter meestal vrij klein (enkele centen), dus of je dat over twintig jaar nog gaat terugzien? Ik ga uit van niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 20:42
Dit is een beetje een long-shot, maar wie weet zit hier wel iemand met ervaring over dit onderwerp: ik heb een aantal jaren in de VS gewoond en gewerkt, en ben sinds dit jaar weer terug in Nederland. Ik heb in de US broker accounts lopen bij Schwab (vooral ETFs) en bij Vanguard (401K). Ik heb bij beide brokers geinformeerd of ik door kon gaan met traden zodra ik terug naar Nederland zou verhuizen. Schwab zei nee (daar mag ik alleen nog maar verkopen), Vanguard zei ja.

Het lijkt me wel fijn om om bij Vanguard US te kunnen blijven beleggen, gezien de lage TERs, en soortgelijke fondsen zijn hier moeilijker te krijgen (of tegen hogere kosten). Mijn enige vraag is eigenlijk hoe het dan zit met belastingen; volgens mij worden zowel capital gains (winst bij verkoop) als dividend niet in Amerika belast, omdat ik er niet meer woon. Ik moet dan wel een form W8 filen bij mijn broker in de US, die dan waarschijnlijk maar 15% op dividend zal inhouden (die ik via NL terug kan krijgen), en niks op capital gains.

Iemand anders ervaring hiermee en eventuele nadelen van het blijven beleggen bij US brokers terwijl je in Nederland woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Finwe schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:25:
Dit is een beetje een long-shot, maar wie weet zit hier wel iemand met ervaring over dit onderwerp: ik heb een aantal jaren in de VS gewoond en gewerkt, en ben sinds dit jaar weer terug in Nederland. Ik heb in de US broker accounts lopen bij Schwab (vooral ETFs) en bij Vanguard (401K). Ik heb bij beide brokers geinformeerd of ik door kon gaan met traden zodra ik terug naar Nederland zou verhuizen. Schwab zei nee (daar mag ik alleen nog maar verkopen), Vanguard zei ja.

Het lijkt me wel fijn om om bij Vanguard US te kunnen blijven beleggen, gezien de lage TERs, en soortgelijke fondsen zijn hier moeilijker te krijgen (of tegen hogere kosten). Mijn enige vraag is eigenlijk hoe het dan zit met belastingen; volgens mij worden zowel capital gains (winst bij verkoop) als dividend niet in Amerika belast, omdat ik er niet meer woon. Ik moet dan wel een form W8 filen bij mijn broker in de US, die dan waarschijnlijk maar 15% op dividend zal inhouden (die ik via NL terug kan krijgen), en niks op capital gains.

Iemand anders ervaring hiermee en eventuele nadelen van het blijven beleggen bij US brokers terwijl je in Nederland woont?
Er is iets met erfbelastingen die je ook in de VS moet afdragen als je daar belegt en hier doodgaat. Maar dit is een beetje klok/klepel, dus zie het hooguit als keyword om te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
kunnen schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:55:
[...]

Er is iets met erfbelastingen die je ook in de VS moet afdragen als je daar belegt en hier doodgaat. Maar dit is een beetje klok/klepel, dus zie het hooguit als keyword om te zoeken ;)
Oh mmm das inderdaad een goeie, dat ga ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Finwe schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:25:

Wat jouw belastingstatus bij de IRS is, lijkt me handig om zeker te weten. Amerikaanse ex-pats kunnen het beste niet in non-VS beleggingsfondsen zitten omdat deze meestal als PFIC's gezien worden (welke behoorlijk zwaar belast worden en je last van FATCA kan hebben). Mocht je dus US person zijn en blijven, zou ik zeker in Amerikaans gevestigde producten blijven zitten.

Andrew Hallam zegt in The Expatriate's Guide to Investing dat je als US-expat vaak wel een Amerikaans postadres moet hebben om je rekeningen te kunnen blijven gebruiken, ook voor Vanguard geeft hij dat aan. Heb op het internet wel eens verhalen gelezen over geblokkeerde accounts van US-expats, dus zou zelf liever bij een Nederlandse broker of bijvoorbeeld Interactive Brokers mijn Amerikaanse ETF's aanhouden (hoeft niet veel extra te kosten t.o.v. Amerikaanse brokers, maar dat is natuurlijk subjectief). Over het algemeen zijn US brokers niet zo happig op niet-Amerikanen als klant, ook doordat ze hun diensten wellicht niet zomaar buiten de VS mogen aanbieden.

De VS en Nederland hebben overigens een actief erfbelastingsverdrag, wellicht goed om eens door te lezen. Goede nieuws is dat de erfbelasting dus te verrekenen is, slechte nieuws is dat de situatie wel wat lastiger is wanneer je in de VS hebt gewoond of belastingplichtig bent in de VS. Aangezien je het over het invullen van een W-8 formulier hebt, zal je echter niet belastingplichtig zijn in de VS (non-resident alien), dan worden je dividenden uit de VS inderdaad tegen 15% belast door de VS en verder niet (behalve de Nederlandse vermogensrendementsheffing eventueel). Hou er ook rekening mee dat je mogelijk belasting betaalt en evt. werkgeversbijdragen verliest wanneer je je 401K opheft.

Zelf geen ervaring met (r)emigratie en geen belastingexpert, dus neem mijn woorden vooral niet voor waar aan. Wellicht dat dit je dus ook nauwelijks verder helpt en dat je echt richting een adviseur zou moeten hiermee. Ik wil je wel aanraden je te verdiepen in jouw belastingstatus, ook vanwege bijvoorbeeld expattax. Succes en welkom terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:58:
[...]
Wat jouw belastingstatus bij de IRS is, lijkt me handig om zeker te weten. Amerikaanse ex-pats kunnen het beste niet in non-VS beleggingsfondsen zitten omdat deze meestal als PFIC's gezien worden (welke behoorlijk zwaar belast worden en je last van FATCA kan hebben). Mocht je dus US person zijn en blijven, zou ik zeker in Amerikaans gevestigde producten blijven zitten.
Ik ben dit jaar dual status, volgend jaar non-resident. Ik heb nooit een green card gehad (altijd op H1B geweest). Ik moet dus wel altijd mijn NL rekeningen rapporteren (heb dat dit jaar ook al gedaan) vanwege FATCA.
Andrew Hallam zegt in The Expatriate's Guide to Investing dat je als US-expat vaak wel een Amerikaans postadres moet hebben om je rekeningen te kunnen blijven gebruiken, ook voor Vanguard geeft hij dat aan. Heb op het internet wel eens verhalen gelezen over geblokkeerde accounts van US-expats, dus zou zelf liever bij een Nederlandse broker of bijvoorbeeld Interactive Brokers mijn Amerikaanse ETF's aanhouden (hoeft niet veel extra te kosten t.o.v. Amerikaanse brokers, maar dat is natuurlijk subjectief). Over het algemeen zijn US brokers niet zo happig op niet-Amerikanen als klant, ook doordat ze hun diensten wellicht niet zomaar buiten de VS mogen aanbieden.
Dat is ook wat ik las, en vond het daarom apart dat de Vanguard representative zei dat dat geen probleem was. Krijg hier ook gewoon post van Vanguard in Nederland. Maar de vraag is natuurlijk of dat zo blijft. Als ik opeens mijn account zou moeten sluiten en mijn assets gedwongen zou moeten verkopen, zou dat dramatisch kunnen zijn voor mijn buy&hold strategie, zeker als we net in een dip zitten. Zal het nog eens navragen bij Vanguard, maar dit blijft een risico - de US/Vanguard kan natuurlijk altijd besluiten om de regels te veranderen.
De VS en Nederland hebben overigens een actief erfbelastingsverdrag, wellicht goed om eens door te lezen. Goede nieuws is dat de erfbelasting dus te verrekenen is, slechte nieuws is dat de situatie wel wat lastiger is wanneer je in de VS hebt gewoond of belastingplichtig bent in de VS. Aangezien je het over het invullen van een W-8 formulier hebt, zal je echter niet belastingplichtig zijn in de VS (non-resident alien), dan worden je dividenden uit de VS inderdaad tegen 15% belast door de VS en verder niet (behalve de Nederlandse vermogensrendementsheffing eventueel). Hou er ook rekening mee dat je mogelijk belasting betaalt en evt. werkgeversbijdragen verliest wanneer je je 401K opheft.
Okee, meer leeswerk dus :-) 401K wil ik gewoon aanhouden tot mijn pensioen, anders moet ik sowieso allerlei penalties betalen.
Zelf geen ervaring met (r)emigratie en geen belastingexpert, dus neem mijn woorden vooral niet voor waar aan. Wellicht dat dit je dus ook nauwelijks verder helpt en dat je echt richting een adviseur zou moeten hiermee. Ik wil je wel aanraden je te verdiepen in jouw belastingstatus, ook vanwege bijvoorbeeld expattax. Succes en welkom terug :)
Waren zeker nuttige pointers, en het lijkt me inderdaad toch wel handig om eens met een adviseur te praten. Ik moet de TERs ook nog eens goed vergelijken, misschien is het toch niet het risico waard om mn assets in de US te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Finwe schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:22:
[...]

Dat is ook wat ik las, en vond het daarom apart dat de Vanguard representative zei dat dat geen probleem was. Krijg hier ook gewoon post van Vanguard in Nederland. Maar de vraag is natuurlijk of dat zo blijft. Als ik opeens mijn account zou moeten sluiten en mijn assets gedwongen zou moeten verkopen, zou dat dramatisch kunnen zijn voor mijn buy&hold strategie, zeker als we net in een dip zitten.
Tenzij er nog belasting overheen komt, kost je dat maximaal eens een 1% aan transactiekosten, niet echt dramatisch. Immers als je bij ene broker alles verkoopt, en vervolgens bij een Nederlandse direct weer inkoopt, maakt het niks uit of we wel of niet in een dip zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
Sissors schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:38:
[...]

Tenzij er nog belasting overheen komt, kost je dat maximaal eens een 1% aan transactiekosten, niet echt dramatisch. Immers als je bij ene broker alles verkoopt, en vervolgens bij een Nederlandse direct weer inkoopt, maakt het niks uit of we wel of niet in een dip zitten.
Ja de kans is klein, maar soms als je net een of twee cruciale beursdagen mist in een jaar, kan je toch een aardig bedrag mislopen. Aangezien ik dan ook USD naar EUR moet overzetten zullen er toch wel een aantal dagen tussen zitten voor ik weer kan inkopen.

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met het kopen van opties op de EUR/USD koers? Kan ik dat bijvoorbeeld ook via De Giro doen?

• Sissors
  • Niet online
Finwe schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:52:
[...]

Ja de kans is klein, maar soms als je net een of twee cruciale beursdagen mist in een jaar, kan je toch een aardig bedrag mislopen. Aangezien ik dan ook USD naar EUR moet overzetten zullen er toch wel een aantal dagen tussen zitten voor ik weer kan inkopen.
Tuurlijk het kan gebeuren. En ook de andere kant op. Maar het is allemaal imo niet bijzonder relevant als je toch een buy and hold strategie hebt.

• DJTimo
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:26:
Heeft iemand ervaring met het kopen van opties op de EUR/USD koers? Kan ik dat bijvoorbeeld ook via De Giro doen?
Kan via De Giro, zoeken op product EDX, deze handelen op Liffe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Ik heb hier nog vrij weinig gelezen over obligatie ETF's. Waar investeren jullie in/wat adviseren jullie? Is het uberhaupt verstandig om, met een beleggingshorizon van 30 jaar of langer, op dit moment te investeren in obligatie ETF's? De huidige YTM's van obligatie ETF's liggen onder die van een spaardeposito.

[ Voor 59% gewijzigd door Gabliboeba op 13-09-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
een reactie is afgesplitst naar Afbouwen risico pensioenbeleggingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GLVNPRVNINLVN schreef op donderdag 10 september 2015 @ 17:01:
Daarnaast vind ik het vreemd dat de inbreng van de UK bv twee keer die van Duitsland is.
een beurs representeert niet perse de economie van een land. Aan de beurs van London zijn bijvoorbeeld veel commodities / mijnbouw bedrijven genoteerd uit landen als Australie en Zuid-Afrika
Ten tweede zijn de beheerskosten (TER) van iShares Core MSCI World UCITS ETF 0.20% per jaar en die van iShares MSCI World UCITS ETF (Dist) 0.50% per jaar. Betaalt de belegger dan 0.30% per jaar extra alléén voor de mogelijkheid van uitkering van dividend (+/- 2% per jaar voor MSCI WORLD)?
dividend uitkeren zal misschien meer administratie kosten vergen, maar ik denk dat de belangrijkste verklaring is dat iShares de ''core'' ETFs heeft gelanceerd met lagere TERs om beter te concurreren met Vanguard Europa (begonnen in 2014 denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gabliboeba schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:06:
Ik heb hier nog vrij weinig gelezen over obligatie ETF's. Waar investeren jullie in/wat adviseren jullie? ...De huidige YTM's van obligatie ETF's liggen onder die van een spaardeposito.
Ik heb een deel van mijn ''fixed income'' zitten in iShares obligatie ETFs: Investment grade US$ bedrijfsobligaties, Investment Grade euro bedrijfsobligaties, High Yield Euro obligaties en EM US$ overheidsobligaties.
Voor de rest spaargeld en spaardeposito's.
Is het uberhaupt verstandig om, met een beleggingshorizon van 30 jaar of langer, op dit moment te investeren in obligatie ETF's?
hoe langer de horizon, hoe minder groot het risico op verlies als je nu in obligatie fondsen stapt (mits niet te lange duration), aangezien de meeste obligaties in het fonds tegen die tijd al lang verlopen en vervangen zijn met nieuwe met hogere yields bij rente stijgingen . Als je je geld over enkele jaren nodig hebt, dan zou ik obligatie fondsen vermijden en spaargeld/deposito's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-10-2023
Beste Tweakers,

Ik wil graag een start maken met beleggen, dit wil ik omdat de spaarrente niet iets is om over naar huis te schrijven. Ook heb ik wat geld wat ik op termijn zeker niet nodig zal hebben.

Ik heb mij de afgelopen weken wat ingelezen over het beleggen op de beurs. Ook heb ik bij PLUS500 een demo rekening en een 'echt geld' rekening waarbij ik €25 euro kado gekregen heb. Hiermee heb ik in een korte tijd mijn geld ruim verdubbeld met het handelen in CFD's voor FOREX en grondstoffen. Dit is natuurlijk geen garantie voor de toekomst en ik ben mij ervan bewust dat deze handel zeer risicovol is. Tevens heb ik gelezen dat Plus500 een cyprus-broker is, wat niet veel vertrouwen wekt. Ook staan er een aantal vreemde clausules in de overeenkomst.

Waar ik nu nog naar op zoek ben is een goede broker. Het moet een broker zijn met een Nederlandse (gratis!) hulplijn waar ik bij vragen terecht kan. Ik heb wat op internet rond gestruind maar ik heb bij elke 'onafhankelijk' onderzoek het idee dat er een 'wie het meest betaald is de beste uit de test' onderzoek word gedaan. Dat is de rede waarom ik het hier kom vragen.

Ik wil graag gaan handelen in aandelen, FOREX en grondstoffen. Misschien wil ik in een later stadium ook gaan handelen in futures en opties, hier moet ik echter wel wat meer kennis van nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bovenstaande reactie staat vol met red flags:
start maken met beleggen, dit wil ik omdat de spaarrente niet iets is om over naar huis te schrijven
De hoogte van spaarrente is onvoldoende motivatie.
PLUS500
Bucket shop. Poker-marketing.
CFD
OMG. Meteen al met hefbomen.
FOREX en grondstoffen
OMG. Instrumenten met een verwachtingswaarde van 0 (zero-sum).
Tevens heb ik gelezen dat Plus500 een cyprus-broker is, wat niet veel vertrouwen wekt.
Volg je instinkt.
Waar ik nu nog naar op zoek ben is een goede broker.
Met het verhaal hierboven moet je juist nog wegblijven van welke broker dan ook, maar eerst een beleggingsplan maken hoe jij geld gaat verdienen met beleggen.
Ik wil graag gaan handelen in aandelen,
De eerste keer dat je iets noemt wat niet per definitie zero-sum is en een positieve verwachtingswaarde kent op termijn. Of bedoel je daytrading?
FOREX en grondstoffen. Misschien wil ik in een later stadium ook gaan handelen in futures en opties, hier moet ik echter wel wat meer kennis van nemen.
Denk eerst eens heel goed na waarom jij geld gaat verdienen aan instrumenten die in principe zero-sum zijn met allerlei geavanceerde tegenspelers en professionele partijen die je van je geld strippen (waaronder brokers, etc.).

Maargoed, als je het leuk vind en bereid bent om een paar honderd of paar duizend euro weg te pissen dan maakt het misschien weinig uit, maar als het gaat om serieus geld voor op termijn dan kan dit echt niet op deze manier.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 15-09-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
JustMoes, je geeft eerst aan dat je wilt gaan beleggen, en daarna dat je wilt gaan handelen/speculeren. Wat wil je nu precies?

Je geld verdubbelen in een zeer korte tijd is speculeren, oftewel casino werk. Op de lange termijn kun je net zo goed al je geld in het putje gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
Beste Rukapul,

Bedankt voor je reactie. Ik zal een aantal punten nog even extra toelichten;
De hoogte van spaarrente is onvoldoende motivatie.
Het is buiten de spaarrente ook iets wat ik zeer interessant vind. Tevens wil ik gaan beleggen om mijn vermogen te vergroten(wie niet?)
[...]

Bucket shop. Poker-marketing.
Precies de reden waarom ik ver weg wil blijven van dit soort brokers.
[...]

OMG. Meteen al met hefbomen.

[...]

OMG. Instrumenten met een verwachtingswaarde van 0 (zero-sum).
Ik wil de mogelijkheid hebben om hierin te handelen, zodat als ik hier klaar voor ben niet hoef over te stappen naar een totaal andere broker waarbij ik opnieuw vertrouwen moet opbouwen. Voor ik hierin ga handelen ga ik echter wel een goede setup opzetten om dit op een relatief laag risico kan doen. Ik begrijp de risico's van deze handel erg goed en daarom zou ik hier niet direct mee willen beginnen.
[...]

Met het verhaal hierboven moet je juist nog wegblijven van welke broker dan ook, maar eerst een beleggingsplan maken hoe jij geld gaat verdienen met beleggen.
Een deel van het beleggingsplan is ook 'wie' geef ik mijn geld. Ik probeer mij er al een aantal weken bij in te lezen. Hierbij volg ik het nieuws aandachtig en kijk ik hoe de verschillende aandelen etc hierop reageren. Het is niet mijn bedoeling om morgen een rekening te openen en direct al mijn geld te 'investeren'.
[...]

De eerste keer dat je iets noemt wat niet per definitie zero-sum is en een positieve verwachtingswaarde kent op termijn. Of bedoel je daytrading?
Nee ik bedoel hier geen daytrading. Ik wil aandelen kopen die een positief toekomst perspectief tonen.
[...]

Denk eerst eens heel goed na waarom jij geld gaat verdienen aan instrumenten die in principe zero-sum zijn met allerlei geavanceerde tegenspelers en professionele partijen die je van je geld strippen (waaronder brokers, etc.).
Als ik dit zo lees klinkt het alsof er geen brokers zijn die 'eerlijk' zijn.
Maargoed, als je het leuk vind en bereid bent om een paar honderd of paar duizend euro weg te pissen dan maakt het misschien weinig uit, maar als het gaat om serieus geld voor op termijn dan kan dit echt niet op deze manier.
Leren doe ik graag met vallen en opstaan, het is echter niet zo dat ik daarom direct duizenden euro's in de goot wil gooien en zal ik voor mezelf ook een duidelijk beleggings-plan opstellen.

---------------

Beste Pirke,

Ook bedankt voor je reactie.
JustMoes, je geeft eerst aan dat je wilt gaan beleggen, en daarna dat je wilt gaan handelen/speculeren. Wat wil je nu precies?
Ik wil graag beleggen op lange termijn. In de maanden per jaar wanneer ik veel tijd heb ('s winters) zou ik met een klein deel van mijn geld ook graag speculeren(day-traden) waarbij ik eerst goede setups hiervoor moet ontwikkelen, wat onderandere gaat met vallen en opstaan.
Je geld verdubbelen in een zeer korte tijd is speculeren, oftewel casino werk. Op de lange termijn kun je net zo goed al je geld in het putje gooien...
Hierbij heb ik inderdaad veel te veel risico genomen. Dit kwam onder andere door het magere startkapitaal(€25) en een minimale inzet van €10(als ik het zo lees klinkt het inderdaad wel als het casino). Iedere PIP was al snel tientallen centen waardoor de winsten vaak hoger waren als het ingelegde bedrag. Natuurlijk heb ik ook fouten gemaakt en wat geld verloren, maar met het motto Cut your losses short and let your winners run heb ik winst kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tja, 10 euro is inderdaad geen beleggen maar een pizza kopen. Als je met 10 euro werkt ben je het meeste al kwijt aan transactiekosten... dat zou ik geen startkapitaal willen noemen ;)

Ga je 10.000 euro of 100.000 euro op dezelfde manier vergokken als dat je met die 10 euro deed?
Een deel van het beleggingsplan is ook 'wie' geef ik mijn geld.
Aan mij graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
pirke schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:06:
Tja, 10 euro is inderdaad geen beleggen maar een pizza kopen. Als je met 10 euro werkt ben je het meeste al kwijt aan transactiekosten... dat zou ik geen startkapitaal willen noemen ;)

Ga je 10.000 euro of 100.000 euro op dezelfde manier vergokken als dat je met die 10 euro deed?

[...]

Aan mij graag!
Natuurlijk is het niet de bedoeling om met 10.000 euro ook 40% in te zetten op die markt. Mijn verdeling neigt in mijn hoofd momenteel meer naar;

60% Aandelen (lange termijn)
5% speculeren met strakke sl en haalbare tp's
35% Overige; Voorlopig nog cash aanhouden om eventueel op goede momenten te kunnen instappen op aandelen.

Wanneer ik meer kennis heb over andere instrumenten wil ik deze verdeling aanpassen. Ik zal echter nooit een groot deel van mijn kapitaal in risicovolle instrumenten willen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Die 5% hoort hier helaas niet. Niet dat er geen succesvolle speculanten zijn hoor, dat is onzin. Maar dit is een topic voor die 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
Sorry, dat wist ik niet.

Ik heb mijn reactie aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik bedoelde het niet bot O+

Misschien heeft iemand tips voor je als je aangeeft wat je risk appetite is, dus hoeveel risico je bereid bent om te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou niet zeggen dat het hier niet hoort. Wat je je echter altijd moet afvragen bij zulk soort speculeren (gokken): Gezien het een zero-sum game is, waardoor denk jij het beter te weten dan al die andere die het ook beter denken te weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
Ik snap je redenatie Sissors. Ik ben me er ook volledig van bewust dat het een zeer risicovolle manier van handelen is. Misschien is het beter om deze voorlopig achterwege te laten.

Ik vind het lastig om te zeggen hoe veel risico ik wil nemen. Ik zou namelijk wel graag véél rendement zien(wie niet?), maar tegelijkertijd zou ik ook niet graag al mijn inleg zien verdwijnen.

Het lijkt mij verstandig om als beginnend belegger een niet al te hoog risicoprofiel aan te houden tot ik de termen etc beter begrijp. Ik zou denk ik niet meer dan 15% van het startkapitaal riskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

JustMoes, is 15% niet veelste veel?

Wat ik overal lees is dat je gemiddeld jaar rendement van circa 4% kunt halen op aandelen, dan zou je dus ongeveer 4 jaar bezig zijn, om die 15% te herstellen mocht dat niet goed gaan.

En dat met het riscio van aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
Whoops! Als ik het zo bekijk is mijn risico inderdaad wel erg hoog.

Bij een gemiddeld rendement van 4% zou ik echter niet meer als 2-3% risico willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Wie weet of dividend bij degiro in USD blijft staan, of naar EUR wordt omgezet.

En iemand tips voor een portfolio management.
Morningstar lijkt wel aardig maar is vreselijk traag, andere zoals msn money of Google finance hebben nog nooit van euro's gehoord lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
DanTm schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:05:
Wie weet of dividend bij degiro in USD blijft staan, of naar EUR wordt omgezet.

En iemand tips voor een portfolio management.
Morningstar lijkt wel aardig maar is vreselijk traag, andere zoals msn money of Google finance hebben nog nooit van euro's gehoord lijkt het.
Degiro zet USD dividend automatisch om in EUR.

Over portfolio management: wat dacht je van excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Portfolio management moet je zo simpel mogelijk houden. Mijn eerste orde advies zou zijn om Google Docs te gebruiken. Je zult de GoogleFinance functie dan zeer kunnen waarderen evenals de makkelijke opties om andere info online te scrapen.

• DanTm
  • Niet online
elmarko schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:36:
[...]

Degiro zet USD dividend automatisch om in EUR.

Over portfolio management: wat dacht je van excel?
Jammer dat het naar eur gaat, dan gaat er 2x autofx overheen bij herbeleggen.
Wat betreft Excel, daar was ik mee begonnen, maar had eigenlijk wel verwacht dat daar ook wel goede online tooling voor zou zijn.

• pirke
Aandelen risico is al hoger dan een paar procent hoor, een tijdje terug zakte de beurs 10-20%. Daarna is hij weer wat gestegen maar nog steeds ruim -10%.

Het is wel zo dat als je horizon lang genoeg is je er waarschijnlijk met winst vanaf komt, maar met 4% per jaar duurt het herstel van die ene dag al 2,5 jaar... Maar de beurs is dus veel volatiele dus misschien zakt hij nog eens 10-20%, of stijgt hij veel sneller.

Mijn punt is dus dat aandelen al veel risico kennen, misschien al wel meer dan dat je bereid bent te lopen. Zeker als je nu met 25 euro speelt... Die 25 euro is gerommel in de marge, transactiekosten en bid-ask spread enzo. Maar denk goed bij jezelf na: als je 1000 euro inlegt, hoeveel daarvan mag je kwijtraken? Als dat minder dan 50% is moet je in mijn ogen niet aan aandelen beginnen! En wanneer heb je het geld nodig? Als dat binnen 10 jaar is kun je beter ook wegblijven. Ja je hebt kans dat je al eerder winst hebt, maar je kan net zo makkelijk over 10 jaar nog steeds 50% verlies hebben.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• DanTm
  • Niet online
Moet wel zeggen dat het beleggen enigszins verslavend werkt.
Ook al doe ik aan indexbeleggen, en koop ik niet meer dan 1x per maand in (B&H), ik check toch regelmatig wat de stand is van mijn aandelen.
Maar misschien is dat gewoon mijn voorliefde voor cijfertjes, check ook nog altijd bijna dagelijks de opbrengst van mijn zonnepanelen:)

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:54
Ik zou graag willen beginnen met beleggen, want m'n spaargeld voor 0,9% op m'n rekening laten staan vind ik zonde. Maar aangezien ik er vrij weinig verstand nog van heb, oriënteer ik me nu eerst op beleggingsfondsen.

Ik vind het lastig om nu te bepalen wat mijn werkelijke mogelijke rendement wordt, aangezien ik de weergave van de kosten bij veel aanbieders erg onduidelijk wordt.

Weet een van jullie hoe ik het beste de verschillende aanbieders en dan de werkelijke kosten kan vergelijken?
  • Ik heb nu gekeken naar bv. Robeco One, Knab Gemaksbeleggen, Rabo Rendemix.
  • Mijn idee is om een startbedrag (± €2000) in te leggen en dan maandelijks €100.
  • Ik wil er zelf niet veel naar hoeven omkijken.
  • Ik ga uit van een neutraal risicoprofiel.
  • Qua termijn denk ik aan ±20 a 30 jaar

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
voor jou lijkt me meesman de beste optie. Indexbeleggen zonder omkijken met kleine bedragen.

[ Voor 38% gewijzigd door indexample op 17-09-2015 11:42 ]

• Gabliboeba
Pusherman_ schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:07:
Ik zou graag willen beginnen met beleggen, want m'n spaargeld voor 0,9% op m'n rekening laten staan vind ik zonde. Maar aangezien ik er vrij weinig verstand nog van heb, oriënteer ik me nu eerst op beleggingsfondsen.

Ik vind het lastig om nu te bepalen wat mijn werkelijke mogelijke rendement wordt, aangezien ik de weergave van de kosten bij veel aanbieders erg onduidelijk wordt.

Weet een van jullie hoe ik het beste de verschillende aanbieders en dan de werkelijke kosten kan vergelijken?
  • Ik heb nu gekeken naar bv. Robeco One, Knab Gemaksbeleggen, Rabo Rendemix.
  • Mijn idee is om een startbedrag (± €2000) in te leggen en dan maandelijks €100.
  • Ik wil er zelf niet veel naar hoeven omkijken.
  • Ik ga uit van een neutraal risicoprofiel.
  • Qua termijn denk ik aan ±20 a 30 jaar
De aanbieders die je noemt zijn allemaal te duur. Kijk naar een aanbieder als Meesman (een search op 'meesman' in dit topic levert je al een antwoord op alle vragen op) of een broker als DeGiro (gratis voor ETF kernselectie trackers). Een combinatie van VTI (https://personal.vanguard...undId=0970&FundIntExt=INT) en VXUS (https://personal.vanguard...undId=3369&FundIntExt=INT) levert een TER op van circa 0,10% bij DeGiro. Goedkoper kan niet. Je hebt dan een brede spreiding over US en rest van de wereld. Een risico is dat je aandelen uitgeleend kunnen worden (zoek hier ook even naar in dit topic). De precieze risico's hiervan weet niemand. Wanneer je dit risico niet wilt lopen kun je ervoor kiezen om beide fondsen aan te schaffen vis Lynx. Aangezien je maandelijks slechts 100eu bij wil leggen is dit een minder goed alternatief gezien de hoge transactiekosten die dit oplevert.

Hier (https://personal.vanguard...nvesting-truth-about-cost) een leuke tool waarmee je kan zien wat kosten met je rendement doet.

Ik vind de 0,75% TER (0,50 jaarlijkse kosten, 0,25% per transactie) die Meesman rekent persoonlijk te hoog voor de huidige marktomstandigheden. Ik denk dat een gemiddelde rendement van 2% per jaar de komende 10-15 jaar vrij reeel is. Dan snoept Meesman dus ruim een derde van je rendement weg.

Vanguard VTI (wereldwijs ex US) staat momenteel op hetzelfde niveau als medio 2010. In 5 jaar dus 0,0% rendement, maar wel jaarlijks doorlopende kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Gabliboeba op 17-09-2015 11:58 ]

• Pusherman_
Gabliboeba schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:42:
[...]

Ik vind de 0,75% TER (0,50 jaarlijkse kosten, 0,25% per transactie) die Meesman rekent persoonlijk te hoog voor de huidige marktomstandigheden. Ik denk dat een gemiddelde rendement van 2% per jaar de komende 10-15 jaar vrij reeel is. Dan snoept Meesman dus ruim een derde van je rendement weg.
Op basis waarvan denk je dat een gemiddeld rendement van 2% voor de komende 10/15 jaar reëel is?

verder bedankt voor de heldere tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Pusherman_ op 17-09-2015 13:09 ]

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

zelfs bij die inschatting zou het om een kwart gaan, niet een derde. de transactiekosten betaal je immers alleen nu en over 30 jaar.

zelf gebruik ik geen meesman maar voor kleine maandelijkse inleg en geen omkijken lijkt het mij de beste optie.

• Gabliboeba
indexample schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:26:
[...]

zelfs bij die inschatting zou het om een kwart gaan, niet een derde. de transactiekosten betaal je immers alleen nu en over 30 jaar.

zelf gebruik ik geen meesman maar voor kleine maandelijkse inleg en geen omkijken lijkt het mij de beste optie.
Nee, je betaalt bij iedere transactie 0,25% transactiekosten. Dan van ieder bedrag wat je inlegt (of dit nu de intiele inleg is om vervolgstortingen, wordt 99,75% belegd. Daarnaast betaal je 0,25% kosten over een verkooptransactie. Dus stel je wilt alles over 25 jaar liquideren, dan betaal je 0,25% over de totale waarde. De TER is zelfs dus nog iets hoger dan 0,75%

edit. Die 0,25% wordt nog enigszins verlaagd door de (veronderstelde) groei van het ingelegde kapitaal, maar dan blijf je alsnog ergens tussen de 0,10 en 0,20% hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gabliboeba op 17-09-2015 13:52 ]

• Gabliboeba
Pusherman_ schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:08:
[...]

Op basis waarvan denk je dat een gemiddeld rendement van 2% voor de komende 10/15 jaar reëel is?

verder bedankt voor de heldere tips!
Deels eigen gevoel en deels op basis van huidige hoge waardering van aandelen. Desondanks zit ik zelf ook vol in aandelen (met 50% van vermogen) omdat ik gezien mijn lange beleggingshorizon (30jaar of meer) verwacht beurscrashes op te kunnen vangen met het consequent bijkopen van aandelen.

• Pusherman_
hmmz... 2% vind ik wel aan de lage kant. Zeker voor het risico wat je dan toch nog loopt t.o.v. een normale spaarrekening. Kort door de bocht pak je maar 1% meer voor een situatie met risico.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Xanaroth schreef op woensdag 09 september 2015 @ 19:29:

Oude kick, maar de overname in US is toch weer door gegaan. Aandeel ging vanochtend 12,5% omhoog totdat men doorkreeg hoe dit gefinancierd ging worden. Men zou een aandelenemissie verwachten van 3 miljard op een marketcap van 25 miljard.

Bron
Strategie doet me erg denken aan de bubbel van begin deze eeuw.

Dan is deze ook wel interessant. Iemand met voorkennis?

[ Voor 4% gewijzigd door Mojo op 17-09-2015 14:35 ]

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:42

Piper

No guts, no glory

Gabliboeba schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:50:
[...]
Nee, je betaalt bij iedere transactie 0,25% transactiekosten. Dan van ieder bedrag wat je inlegt (of dit nu de intiele inleg is om vervolgstortingen, wordt 99,75% belegd. Daarnaast betaal je 0,25% kosten over een verkooptransactie. Dus stel je wilt alles over 25 jaar liquideren, dan betaal je 0,25% over de totale waarde. De TER is zelfs dus nog iets hoger dan 0,75%

edit. Die 0,25% wordt nog enigszins verlaagd door de (veronderstelde) groei van het ingelegde kapitaal, maar dan blijf je alsnog ergens tussen de 0,10 en 0,20% hangen.
De TER gaat over het algemeen over de jaarlijkse kosten. Door eenmalige kosten(transactiekosten) hierbij op te tellen maak je de discussie niet duidelijker.

Bij Meesman zou je overigens geen dividendlek moeten hebben en ik dacht bij de Giro wel. Dit trekt de balans ook alweer rechter.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 19:57
[...]
Vanguard VTI (wereldwijs ex US) staat momenteel op hetzelfde niveau als medio 2010. In 5 jaar dus 0,0% rendement, maar wel jaarlijks doorlopende kosten.
Keerden die fondsen geen dividend uit dan?

• Sissors
  • Niet online
Gabliboeba schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:50:
[...]

Dit berekening klopt alleen als je verwacht dat je rendement verwaarloosbaar laag is. Anders hoor je bij een lange horizon de transactiekosten te kunnen verwaarlozen (tenzij ze te hoog worden natuurlijk, maar die 2x 0.25% eenmalig zijn over laten we zeggen 20 jaar natuurlijk niks tov die 20x 0.5%).

Dan heb je voordeel van geen dividendlek. Uiteindelijk is Meesman niet de allergoedkoopste, daar is weinig discussie over mogelijk. Maar hij is wel goedkoop, eenvoudig en overzichtelijk.

Verwijderd

Pusherman_ schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:13:
hmmz... 2% vind ik wel aan de lage kant. Zeker voor het risico wat je dan toch nog loopt t.o.v. een normale spaarrekening. Kort door de bocht pak je maar 1% meer voor een situatie met risico.
Historisch gezien gezien kun je uitgaan van rond de 6% voor aandelen voor periodes van zeg 25 jaar of meer, voor kortere periodes is het lastiger te voorspellen.
Maar in feite is er geen enkele garantie bij beleggen in aandelen.

Let vooral op de kosten, dat is het enige waar je controle over hebt. Probeer alleen te beleggen in fondsen met jaarlijkse kosten onder de 0.5% (deze kosten worden meestal TER of lopende kosten genoemd).

• Mojo

Mojo

The Power Within

DappereDodo schreef op donderdag 17 september 2015 @ 20:23:
[...]

Keerden die fondsen geen dividend uit dan?
Jazeker, dus 0% klopt niet helemaal.

Zal een 2-3% zijn denk ik.

http://www.nasdaq.com/symbol/vti/dividend-history

Maar hij bedoelt VXUS:

http://www.nasdaq.com/symbol/vxus/dividend-history

Ook zoiets.

[ Voor 13% gewijzigd door Mojo op 17-09-2015 21:10 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Pusherman_ schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:13:
Misschien dat ABN AMRO dochter MoneYou dan nog wel interessant kan zijn. Daar lijk je vrij weinig risico te lopen met defensief profiel. Met negatieve eindstanden krijg je geen verlies en met positieve eindstanden wel winst. Geen idee hoe ze dat kunnen doen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

[...]
De aanbieders die je noemt zijn allemaal te duur. Kijk naar een aanbieder als Meesman (een search op 'meesman' in dit topic levert je al een antwoord op alle vragen op) of een broker als DeGiro (gratis voor ETF kernselectie trackers). Een combinatie van VTI (https://personal.vanguard...undId=0970&FundIntExt=INT) en VXUS (https://personal.vanguard...undId=3369&FundIntExt=INT) levert een TER op van circa 0,10% bij DeGiro. Goedkoper kan niet. Je hebt dan een brede spreiding over US en rest van de wereld. Een risico is dat je aandelen uitgeleend kunnen worden (zoek hier ook even naar in dit topic). De precieze risico's hiervan weet niemand. Wanneer je dit risico niet wilt lopen kun je ervoor kiezen om beide fondsen aan te schaffen vis Lynx. Aangezien je maandelijks slechts 100eu bij wil leggen is dit een minder goed alternatief gezien de hoge transactiekosten die dit oplevert.

Hier (https://personal.vanguard...nvesting-truth-about-cost) een leuke tool waarmee je kan zien wat kosten met je rendement doet.

Heft de globale economie het zo slecht gedaan?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]
Een risico is dat je aandelen uitgeleend kunnen worden (zoek hier ook even naar in dit topic). De precieze risico's hiervan weet niemand. Wanneer je dit risico niet wilt lopen kun je ervoor kiezen om beide fondsen aan te schaffen vis Lynx.
Waarom vergeet iedereen toch steeds dat DeGiro ook een alternatief profiel aanbied met zeer marginaal hogere kosten waarbij niet wordt uitgeleend? In de praktijk betaal je dan enkel iets meer voor het afhandelen van dividend uitkeringen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
[

Dit klopt toch niet? als ik hier kijk en aflees https://www.google.com/fi...ei=DdP7VcncA4iesgGytIuADg
Dan was het aandeel op 8-1-2010 58,04 en op dit moment 103,48 (los van de van de dividend uitkeringen die erbij komen).

Het is echt wel zo dat als je in 2010 ingestapt hebt je een goed rendement gehad hebt (zelfs al was je in 2008 vlak voor de financiele meltdown ingestapt had je een aardig rendement gehad zij het minder als je in 2010 ingestapt bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bij een wereldwijd fonds ex US is het wat vreemd om uit te gaan van de koers in dollars ;) Verder dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
ik denk dat VXUS bedoeld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Tsurany schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:39:
[...]

Waarom vergeet iedereen toch steeds dat DeGiro ook een alternatief profiel aanbied met zeer marginaal hogere kosten waarbij niet wordt uitgeleend? In de praktijk betaal je dan enkel iets meer voor het afhandelen van dividend uitkeringen.
Ze vergeten ook dat ETFs zelf ook aandelen uitlenen. Mensen houden van schijnzekerheid: wat niet weet wat niet deert. Ignorance is bliss.

• radeoxx
Heb zojuist euro's gestort naar DeGiro. Wil ze nu 'omzetten' naar dollars maar hij blijft maar in 'orders' staan. Klopt het dat dit moet wachten omdat de beurs is gesloten in het weekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Radeoxx schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:42:
Heb zojuist euro's gestort naar DeGiro. Wil ze nu 'omzetten' naar dollars maar hij blijft maar in 'orders' staan. Klopt het dat dit moet wachten omdat de beurs is gesloten in het weekend?
DeGiro geeft het volgende aan voor handmatige valutatransacties:
DEGIRO biedt haar cliënten de mogelijkheid om handmatig valutatransacties groter dan €10.000,-, gedurende de periode van zondag 22.00 uur (GTM) tot aan vrijdag 22.00uur (GTM), uit te voeren via de webtrader. Voor orders kleiner dan €10.000,- gelden andere tijden. Deze orders kunnen cliënten namelijk dagelijks uitvoeren tussen 07.00 uur (GTM) en 21.00 uur (GTM).
Als je investeert in bijvoorbeeld in de ETF met ticker VXUS (dat niet in dollar-genoteerde aandelen belegt), loop je het risico dat de dollars die je aankoopt en niet direct in VXUS investeert minder waard worden tot de tijd dat je VXUS aankoopt. Dat valutarisico zou ik het liefst minimaliseren door de valuta-transactie zo dicht mogelijk op de aandelentransactie uit te voeren. Mocht je investeren in de ETF VTI (dat enkel in dollargenoteerde aandelen belegt) bestaat dat valutarisico niet.

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik doe meestal AutoFX dan zet die bij een order automatisch euro om in dollars, omdat handmatig omzetten meer kost, tenzij je hoge bedragen laat omzetten.

• radeoxx
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 19:54:
[...]

DeGiro geeft het volgende aan voor handmatige valutatransacties:

[...]

Als je investeert in bijvoorbeeld in de ETF met ticker VXUS (dat niet in dollar-genoteerde aandelen belegt), loop je het risico dat de dollars die je aankoopt en niet direct in VXUS investeert minder waard worden tot de tijd dat je VXUS aankoopt. Dat valutarisico zou ik het liefst minimaliseren door de valuta-transactie zo dicht mogelijk op de aandelentransactie uit te voeren. Mocht je investeren in de ETF VTI (dat enkel in dollargenoteerde aandelen belegt) bestaat dat valutarisico niet.
Dankje! Ik wilde inderdaad investeren in de ticket VXUS (heb VTI al aangekocht). Ik heb de order gecancelled, ik doe dit maandag wel in de middag (eerst transactie en dan meteen de ETF).
Zenix schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:36:
Ik doe meestal AutoFX dan zet die bij een order automatisch euro om in dollars, omdat handmatig omzetten meer kost, tenzij je hoge bedragen laat omzetten.
Over de autofx: handmatige omzetting is bij bedragen vanaf 12k al interessanter.

[ Voor 11% gewijzigd door radeoxx op 19-09-2015 20:40 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.