Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.672 views

Onderwerpen

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Radeoxx schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:40:
[...]

Dankje! Ik wilde inderdaad investeren in de ticket VXUS (heb VTI al aangekocht). Ik heb de order gecancelled, ik doe dit maandag wel in de middag (eerst transactie en dan meteen de ETF).

[...]

Over de autofx: handmatige omzetting is bij bedragen vanaf 12k al interessanter.
Al vanaf 12k? :P Dat is voor mij al een groot bedrag. Zoveel heb ik niet eens zitten in aandelen ;) Maar bedankt voor de informatie, daar kan ik wat mee als ik meer naar de grote bedragen ga 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 19-09-2015 20:48 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Ik zag dat Binck nu een actie heeft waarbij je €200 transactietegoed krijgt als je start met beleggen, daarnaast zijn er ook geen service fees bij het Binck Basic pakket. Nu ben ik me al enige tijd aan het verdiepen in beleggen, maar meer dan inlezen is het nooit geworden omdat ik simpelweg niks significants heb om mee te beleggen.

Nu dacht ik, kan ik niet voor de 'gein' iets van €100 aan aandelen kopen, gewoon omdat het mij leuk lijkt om ze te hebben en om ze een beetje te volgen? Of zou dit echt zonde van het geld zijn?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nieuws/nieuwe dicussie over DeGiro:
http://www.amsterdamtrade...rparty-for-hedgefund.html .
Reactie van DeGiro:
https://www.degiro.nl/data/pdf/ReplyToBlog.pdf

Ik vind ook de comments op de blogpagina erg interessant; er zijn naar mijn mening nog een hoop onbeantwoorde vragen.

[ Voor 53% gewijzigd door kunnen op 20-09-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik beleg nu in VTI/VXUS via DeGiro en Aandelen Wereldwijd bij Meesman.
Nu zoek ik nog iets voor het 'veilige' gedeelte van mijn porfolio.
Veel Amerikaanse sites zetten BND (Vanguard) erbij, maar vraag mij af of die voor een europese belegger ook interessant (veilig) is.
Ik zelf zat te denken om mijn Aandelen Wereldwijd om te zetten naar 'Obligaties eurolanden' bij Meesman.
En dan alles in 3 gelijke delen (VTI/VXUS/Eur Obligaties).
Dan loop ik op dat gedeelte ook geen valuta risico (maar mogelijk zijn de kosten wel hoger dan een alternatief bij DeGiro).

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik vind zelf de beheerskosten van obligaties eurolanden bij meesman te hoog, en heb deze geliquideerd een tijdje terug. Daar zit ook een 0,5% TER op, wat met de huidige rentestanden toch wel erg hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
wat zouden goede alternatieven zijn?
Amundi ETF Euro Corporates UCITS ETF (EUR) | CC4 | TER 0,16
iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF (EUR) | IEAC | TER 0,20
Lyxor UCITS ETF Euro Corporate Bond C-EUR (EUR) | CRP | TER 0,20

[ Voor 16% gewijzigd door DanTm op 21-09-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33

Fuelke

Forza Ferrari

Volkswagen krijgt een flinke klap vandaag nadat bekend geraakte dat ze gesjoemeld hebben bij emissietesten, en sleurt daarbij de rest van de autosector mee.

http://www.bloomberg.com/...-s-diesel-emissions-cheat

http://www.tijd.be/ondern...k_opgaan.9677777-3100.art

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
DanTm schreef op maandag 21 september 2015 @ 12:16:
Een spaarrekening, and it is'nt even close... (tenzij je meerdere miljoenen hebt en je niet meer onder het depositogarantiestelsel kan vallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Welke AEX-tracker is gratis aan te kopen en te verkopen bij Degiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:55:
[...]

Een spaarrekening, and it is'nt even close... (tenzij je meerdere miljoenen hebt en je niet meer onder het depositogarantiestelsel kan vallen)
Ik bedoelde meer of de genoemde trackers een goed alternatief zouden zijn voor Meesmans Obligaties Eurolanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb snel naar deze gekeken: iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF :
YTM is 1.43% (=ongeveer langere termijn rendement dat je kunt verwachten als je nu koopt)
uitkeringsrendement is 1.93% (=wat je dit jaar krijgt, is iets hoger doordat fonds nog oudere obligaties heeft met hogere rente, maar dit zal de komende jaren dalen als die obligaties verlopen en worden vervangen door nieuwe met waarschijnlijk lagere rentes)

Je kunt net zo goed je veilige gedeelte op een spaarrekening zetten (iets boven de 1%) of bijvoorbeeld een spaardeposito van 3 jaar (dan krijg je rond de 1.5% bij sommige aanbieders). Of bijvoorbeeld een deel in een deposito met looptijd van 3 jaar, en de rest de komende jaren.
Voor staatsobligaties geldt hetzelfde, obligaties bieden op dit moment weinig toegevoegde waarde en meer risico (dalende koers bij stijgende rente) al is dat laatste niet zo relevant als je belegt voor de hele lange termijn.
Maar mocht je geen moeite willen doen om nieuwe spaarrekeningen/deposito's te openen, dat vind ik investment grade corporate bonds ETFs een redelijk alternatief voor een deel van je ''fixed income'' (doe ik zelf ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11
Fuelke schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:32:
Volkswagen krijgt een flinke klap vandaag nadat bekend geraakte dat ze gesjoemeld hebben bij emissietesten, en sleurt daarbij de rest van de autosector mee.

Eerlijk gezegd verbaast me dit niks. Andere merken sjoemelen net zo hard. Als ik voor aankoop uitreken wat een potentiële auto gaat kosten kijk ik altijd naar gemiddeld verbruik door gebruiker gerapporteerd, niet naar verbruik uit een autotest. Dat wijkt vaak 20-30% af. Verbruik en uitstoot zijn 1 op 1 gekoppeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

chronoz schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:47:
Welke AEX-tracker is gratis aan te kopen en te verkopen bij Degiro?
Is makkelijk zelf op te zoeken, zie kernselectie trackers PDF of selecteer gratis trackers als je inlogt. Het antwoord is IE00B0M62Y33 IShares AEX
Je kan tegenwoordig ook global obligatie tracker nemen:
db x-trackers II Barclays Global Aggregate Bond UCITS ETF LU0942970103 volgt zo'n 17 duizend obligaties uit verschillende categorieën. Deze is euro hedged dus geen valuta risico https://index.barcap.com/Home/Guides_and_Factsheets hier PDF van de index die gevolgd wordt. Let wel op dat synthetische tracker is, maar aangezien Amundi dat ook is heb je daar geen problemen mee zo te zien.

Maar zoals anderen aangeven, zou ik geen obligatie tracker nemen, maar als ik er één moest kiezen dan zou het die zijn, want dan ben je gelijk klaar.

[ Voor 58% gewijzigd door Zenix op 21-09-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
pfff.. misschien voorlopig obligaties maar links laten liggen dan.
Ben toch net begonnen met opbouw van mijn portefeuille. Ga eerst wel gewoon alleen VTI en VXUS doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:43:
[...]

Is makkelijk zelf op te zoeken, zie kernselectie trackers PDF of selecteer gratis trackers als je inlogt. Het antwoord is IE00B0M62Y33 IShares AEX
Chronoz, realiseer je wel dat de Ierse domicilie van dit fonds ervoor zorgt dat dit fonds een dividendlekkage kent van zo'n 15%. Het AEX fonds van ThinkETF's heeft dat niet. Dat verschil kan zomaar het verschil tussen de transactiekosten voor deze fondsen overtreffen.
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 17:28:
[...]

Ik heb snel naar deze gekeken: iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF :
YTM is 1.43% (=ongeveer langere termijn rendement dat je kunt verwachten als je nu koopt)
Vergeet hierbij niet dat je van de YTM nog de jaarlijkse kosten van een fonds af moet halen. Dan met name de TER. transactiekosten en dividendlekkage zijn minder significant dan bij aandelenfondsen. Al met al, komt het er naar mijn idee ook op neer dat sparen aantrekkelijker is dan in obligaties beleggen (uiteraard tenzij je meer risico wilt lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Er was vandaag een artikel verschenen waarin uitgelegd wordt dat de huidige obligatiemarkt groter is, meer risico heeft en kwetsbaarder als in het verleden. Op HackerNews werd het artikel besproken en de eerste reactie was interessant:
This is all you need to take away from the article...
> Bond mutual and exchange-traded funds now own 17% of all corporate bonds, up from 9% in 2008, according to the ICI. In periods of market stress, more-concentrated mutual-fund ownership tends to mean larger price drops, the IMF said last year.
It used to be the case that stocks, bonds and other commodities like gold has inverse correlations. Or in other terms, when stocks were down, bonds and gold were up....
This lead to the Efficient Frontier from Markowitz where you would choose a risk level you were comfortable with and then build a portfolio of "uncorrelated assets" to get you optimum return for your risk level.
http://www.investopedia.com/terms/e/efficientfrontier.asp
The issue now a days is that this no longer makes much sense as when things go wrong everything is correlated almost to a degree of 1. Or in other terms, when the shit hits the fan, everything (Gold, stocks and bonds) all go down together.
TL/DR the old advice about investing in both bonds, stocks and gold for diversivication of risk is at best much less pronounced than it used to be and at worst just bad advice as they are now positively correlated.
Nu wordt er in deze reactie wel specifiek gewezen op bedrijfsobligaties, dus wellicht zouden staatsobligaties iets veiliger zijn. Aan de andere kan stelt de schrijver dat alle markten zeer nauw verbonden zijn met elkaar vandaag de dag.

Ik vraag me in dezen dus af of ik er nog wel verstandig aan doe om mijn obligaties (volgens mij meerendeel staatsobligaties) bij Meesman te bewaren of deze toch maar te verkopen en geld terug zetten op spaarrekening. En daar volgend jaar huis beetje mee aflossen.

[ Voor 3% gewijzigd door MacWolf op 21-09-2015 22:05 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Zenix schreef op maandag 21 september 2015 @ 20:43:
[...]
Bedankt, ik kon het via Google even niet vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

icecreamfarmer

en het is

MacWolf schreef op maandag 21 september 2015 @ 22:05:
Er was vandaag een artikel verschenen waarin uitgelegd wordt dat de huidige obligatiemarkt groter is, meer risico heeft en kwetsbaarder als in het verleden. Op HackerNews werd het artikel besproken en de eerste reactie was interessant:

[...]

Nu wordt er in deze reactie wel specifiek gewezen op bedrijfsobligaties, dus wellicht zouden staatsobligaties iets veiliger zijn. Aan de andere kan stelt de schrijver dat alle markten zeer nauw verbonden zijn met elkaar vandaag de dag.

Ik vraag me in dezen dus af of ik er nog wel verstandig aan doe om mijn obligaties (volgens mij meerendeel staatsobligaties) bij Meesman te bewaren of deze toch maar te verkopen en geld terug zetten op spaarrekening. En daar volgend jaar huis beetje mee aflossen.
Op dat laatste ga je gegarandeerd een hoger rendement behalen. Zeker als je VRH moet betalen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
Fuelke schreef op maandag 21 september 2015 @ 13:32:

Ik zag het gisteren inderdaad ook. Vandaag nog even dunnetjes over.

Op basis van Amerikaanse aantallen (500.000 auto's) ligt er een mogelijke boete van 16 miljard euro in verschiet. Wereldwijd gaat het echter om 11 miljoen auto's. Ik ben benieuwd welke beerputten er nog allemaal worden opengetrokken. Ook andere autofabrikanten zullen ongetwijfeld extra onder de loep worden genomen. Die zullen vast ook trucs hebben uitgehaald om emissiewaarden te manipuleren, die moeten immers concurrerende modellen uitbrengen.

Dit gaat nog een heeeeeel lang staartje krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:47
Dat gaat inderdaad nog een behoorlijk staartje krijgen... diverse auto-review sites maken al jaren opmerkingen dat de opgegeven waarden (emissie, zuinigheid e.d.) niet overeenkomen met de werkelijkheid. Het zou me niets verbazen als aandelen van alle autofabrikanten behoorlijk op hun knikker gaan krijgen.

Eigenlijk vind ik het wel goed ook... reële cijfers geven ze al jaren niet volgens mij, en de auto industrie komt al jaren weg met dit soort dingen. Misschien dat het juist een hoop gaat verbeteren als de stof is opgewaaid. :) Dan zien we daarna wel weer wat de aandelen doen... misschien dat die een verschuiving gaan laten zien richting de fabrikant die wél z'n zaakjes op orde had.

[ Voor 39% gewijzigd door Kapotlood op 22-09-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34
Joh die emissiewaarden worden zowieso gemeten met een stel superharde banden en andere ongein die totaal niet relevant is aan een 'normale situatie'.

Het aandeel is vandaag alweer 20% goedkoper geworden, je zult er maar aandelen in hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Mooi moment om aandelen te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34
Grote gok - je weet niet of ze in de EU, Azie of Australie nog problemen gaan krijgen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Laatst online: 09-07-2017
Ruben0s schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:04:
[...]

Ik zit zelf ook bij Robeco, maar denk er wel aan om weg te gaan. De kosten zijn wat mij betreft te hoog. De "historische rendementen" van Robeco zijn mooi maar geven een vertekend beeld (rendementen in een periode van een bullmarkt). Op het forum van Robeco zijn ook genoeg gevallen van mensen die een rekening bij Robeco hebben geopend in de jaren 80 en tot nu toe een negatief rendement hebben behaald.
Ik ben het helemaal met jouw en het forum eens. Vandaag heb ik van Rabobank een brief ontvangen dat ze de kosten genoodzaakt verhogen om de kwaliteit te waarborgen(dit soort zinnen geven bij mijn gevoel een averechtse toon, algoed dat terzijde)). Het is absurd dat Rabobank in die brief over kwaliteit praat. In plaats dat ze nu voorbeelden geven over de nieuwe diensten aan online mogelijkheden. Ik had ze een half jaar geleden in een enquête gemeld dat ik de kosten te duur vond. Banken mogen toch geen winst op diensten maken zo ver ik weet. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie maar ik verwacht als klant een bijbehorend software pakket zonder jaarlijkse oplopende kosten. Nota bene de bank besliste zelf om over te gaan van papier naar digitaal. Als ze bij papier gebleven waren de kosten misschien wel laag gebleven.
quote: brief van rabobank
Je betaalde sinds 2013 bij Robeco RendeMix voorheen voor de basisdienst 0,05% per kwartaal met een minimum van 5 euro en een maximum van 30 euro.

Je betaalt per ingang van 1 juli 2015 het volgende tarief
tot 200.000 : 0,125% met een minimum van 6,25 euro
over het meerdere vanaf 200.000 tot 500.000 : 0,10%
over het meerdere vanaf 500.000 : 0,075%

Voorbeeld
2.500 euro belegd vermogen = 6,25 euro per kwartaal
25.000 euro belegd vermogen = 31,25 euro per kwartaal
250.000 euro belegd vermogen = 300 euro per kwartaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:13
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:29:
[...]

Chronoz, realiseer je wel dat de Ierse domicilie van dit fonds ervoor zorgt dat dit fonds een dividendlekkage kent van zo'n 15%. Het AEX fonds van ThinkETF's heeft dat niet. Dat verschil kan zomaar het verschil tussen de transactiekosten voor deze fondsen overtreffen.
Bedoel je dus dat je bij Think AEX UCITS ETF je van elke euro rendement 85 cent overhoudt en bij iShares AEX UCITS ETF maar 70 cent overhoudt. Of moet ik dat anders zien. En wat zie daar als belgger van. Ik bijvoorbeeld onlangs rendement ontvangen van Think Global Equity UCITS ETF en toen zag ik daar dat ze 15% hadden ingehouden van het rendement bij degiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dividendbelasting wordt altijd ingehouden, echter van nederlandse bedrijven mag je dit bij de belastingopgave verrekenen met je vermogensbelasting. Van buitenlandse bedrijven kan dit soms, afhankelijk van de belastingverdragen. Wanneer dit niet lukt, spreek je over een dividendlek (je betaald dan zowel je dividendbelasting als je vermogensbelasting, dus eigenlijk dubbelop).

Zodoende krijg je dus voor elke euro 85 cent uitbetaald, maar in geval van bijvoorbeeld de Think ETF kun je de ingehouden 15 cent opgeven en aftrekken van wat je zou moeten betalen aan vermogensbelasting. Hierdoor hoef je dus 'minder' vermogensbelasting te betalen, omdat een deel al eerder is betaald als dividendbelasting.

Let wel : dit geld enkel voor de vermogensbelasting, dus als je vermogen onder de vrijstellingsgrens zit kun je de betaalde dividendbelasting niet verrekenen.

[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 22-09-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 19:57
donderdraak schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:22:
[...]

Ik ben het helemaal met jouw en het forum eens. Vandaag heb ik van Rabobank een brief ontvangen dat ze de kosten genoodzaakt verhogen om de kwaliteit te waarborgen(dit soort zinnen geven bij mijn gevoel een averechtse toon, algoed dat terzijde)). Het is absurd dat Rabobank in die brief over kwaliteit praat. In plaats dat ze nu voorbeelden geven over de nieuwe diensten aan online mogelijkheden. Ik had ze een half jaar geleden in een enquête gemeld dat ik de kosten te duur vond. Banken mogen toch geen winst op diensten maken zo ver ik weet. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie maar ik verwacht als klant een bijbehorend software pakket zonder jaarlijkse oplopende kosten. Nota bene de bank besliste zelf om over te gaan van papier naar digitaal. Als ze bij papier gebleven waren de kosten misschien wel laag gebleven.

[...]
Wtf? Hoe moeten banken dan winst maken? Het enige wat ze doen is diensten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Daar zullen de aandeelhouders blij mee zijn als er geen winst gemaakt mag worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Kid Buu

Huh, Pietje?

Benieuwd of de AEX binnenkort eens de 400 gaat testen. Na wat tijdelijke opleving onlangs lijkt het sentiment nu toch weer wat te keren.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

De exposure die ik heb in de autosector zit bij een toeleverancier, nl. aandelen van Brembo. Zij maken remmen voor auto's, motoren en vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

donderdraak schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:22:
[...]

Je betaalde sinds 2013 bij Robeco RendeMix voorheen voor de basisdienst 0,05% per kwartaal met een minimum van 5 euro en een maximum van 30 euro.

Je betaalt per ingang van 1 juli 2015 het volgende tarief
tot 200.000 : 0,125% met een minimum van 6,25 euro
over het meerdere vanaf 200.000 tot 500.000 : 0,10%
over het meerdere vanaf 500.000 : 0,075%

Voorbeeld
2.500 euro belegd vermogen = 6,25 euro per kwartaal
25.000 euro belegd vermogen = 31,25 euro per kwartaal
250.000 euro belegd vermogen = 300 euro per kwartaal
van 0.05% per kwartaal (0.2% p.j. met max van 30 euro) naar 0,125% per kwartaal (0.5% per jaar tot 200k, geen max) vind ik een tamelijk spectaculaire prijsverhoging.
En aangezien dit alleen een soort bewaarloon is, TER van fondsen zitten er niet in, zou ik me afvragen als klant: wat doet de rabobank voor dit geld? Bij de meeste brokers is er geen bewaarloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 08:23

Armada

-Wat wil je weten?-

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:40:
[...]

van 0.05% per kwartaal (0.2% p.j. met max van 30 euro) naar 0,125% per kwartaal (0.5% per jaar tot 200k, geen max) vind ik een tamelijk spectaculaire prijsverhoging.
En aangezien dit alleen een soort bewaarloon is, TER van fondsen zitten er niet in, zou ik me afvragen als klant: wat doet de rabobank voor dit geld? Bij de meeste brokers is er geen bewaarloon.
Oude situatie was 120 EUR, want per kwartaal max dertig. Maar inderdaad een waanzinnige verhoging. Tja, Rabobank is geen slechte broker, maar je moet Direct Beleggen ipv hun hands-off versie van beleggingsfondsen. Dan plaats je direct orders in (bijvoorbeeld) Vanguard Global Stock Index Fund, Institutional Plus variant (0,15%) en blijf je die 0,05% betalen per kwartaal. Dat kan gunstiger zijn dan bijv Meesman en BND, alhoewel je het af moet wegen tegen het hebben van een div lek en, als je het gebruikt, gratis switchfaciliteit die andere aanbieders kunnen hebben.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

superrock schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:54:
[...]

Bedoel je dus dat je bij Think AEX UCITS ETF je van elke euro rendement 85 cent overhoudt en bij iShares AEX UCITS ETF maar 70 cent overhoudt. Of moet ik dat anders zien. En wat zie daar als belgger van. Ik bijvoorbeeld onlangs rendement ontvangen van Think Global Equity UCITS ETF en toen zag ik daar dat ze 15% hadden ingehouden van het rendement bij degiro.
Wat Xanaroth hierover zegt, klopt grotendeels. Nederlandse dividendbelasting (uitgekeerd door een Nederlands bedrijf, maar ook een fonds gevestigd in Nederland) mag echter verrekend worden met de inkomstenbelasting, dus niet alleen met de vermogensbelasting maar ook met in box 1 betaalde belasting.

De Nederlandse dividendbelasting is 15%, dus als ING dividend uitkeert aan de ETF, betaalt de ETF hier 15% belasting over aan Nederland. ThinkETF's kan deze dividendbelasting als het ware doorschuiven naar de belegger, die vervolgens 15% Nederlandse dividendbelasting betaalt over het bruto dividend en dat kan verrekenen met de inkomstenbelasting. Het iShares fonds heeft een Ierse domicilie, betaalt ook 15% Nederlandse dividendbelasting over het dividend van ING, maar kan dit niet doorschuiven naar de belegger in het fonds. Het Ierse fonds lekt dus 15% dividendbelasting al voordat het het dividend uitkeert aan de belegger (jaarverslagen bevestigen deze lekkage). Omdat Ierland geen dividendbelasting rekent aan een Nederlandse belegger, ontvang je vervolgens 85% van het dividend. Omdat het fonds de belasting heeft betaald, kan jij die niet terugvragen.

In beide gevallen ontvang je dus uiteindelijk 85% van het dividend van Nederlandse bedrijven, maar in het geval van Think kan je de 15% dividendbelasting terugvragen bij de belastingaangifte. Voor de Think Global ETF is het soortgelijk, ook daar kunnen ze bijna de gehele dividendbelasting doorschuiven naar de belegger, die vervolgens met box 1 belasting mag verrekenen.

Buitenlandse dividendbelasting, die je bijvoorbeeld betaalt als je Amerikaanse aandelen of ETF's bezit, kun je enkel verrekenen met box 3 belasting (VRH). Mocht je (nog) geen VRH betalen, geef dan alsnog je buitenlandse dividendbelasting op, dit kan vaak een paar jaar doorgeschoven worden.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is zo :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:40:
[...]

Wat dacht je van die veel te grote en luxe panden van hun betalen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 17:07:
Daar zullen de aandeelhouders blij mee zijn als er geen winst gemaakt mag worden :)
Rabo heeft geen aandeelhouders en beweert ook een cooperatieve bank te zijn die geen winst nastreeft. Je zou verwachten dat dit dus de goedkoopste bank van Nederland is maar het omgekeerde is het resultaat. Ik vind Rabo de meest hypocriete bank van Nederland. We doen alsof we het braafste jongetje van de klas zijn maar ondertussen ...... vul de rest zelf maar in en lees maar eens wat nieuwsberichten terug. ;)

In mijn ogen wordt de bankwereld maar op 1 manier gezond en dat is alle banken van de beurs en functioneren als nutsbedrijf maar dat gaat nooit gebeuren.

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Zitten we al in een bearmarket? :+

Er zitten inmiddels wel wat aardige koopjes tussen. Shell doet op basis van de huidige aandelenkoers en eur/usd ruim 8% dividendrendement. Niet geheel risicoloos, maar lijkt me wel een interessant aandeel voor de buy&hold strategie. Of een gokje wagen Met VW/BMW.

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
Gabliboeba schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:16:

Er zitten inmiddels wel wat aardige koopjes tussen. Shell doet op basis van de huidige aandelenkoers en eur/usd ruim 8% dividendrendement. Niet geheel risicoloos, maar lijkt me wel een interessant aandeel voor de buy&hold strategie. Of een gokje wagen Met VW/BMW.
* robertobadjo houd de shell nu ook goed in de gaten.

Zat zelf te denken dat als de koers onder de 20 euro zakt wat in te slaan en tot het einde van het jaar te houden om vervolgens nog wat dividend mee te pakken en eventueel later weer te verkopen.

Maar goed de vraag is; is het een goede zet :X O-)

Suggesties wat hier te plaatsen

• Gabliboeba
robertobadjo schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:21:
[...]

* robertobadjo houd de shell nu ook goed in de gaten.

Zat zelf te denken dat als de koers onder de 20 euro zakt wat in te slaan en tot het einde van het jaar te houden om vervolgens nog wat dividend mee te pakken en eventueel later weer te verkopen.

Maar goed de vraag is; is het een goede zet :X O-)
Persoonlijk vind ik (korter dan) een jaar wel een erg korte termijn. Ik zie het wel gebeuren dat Shell binnen die termijn de 15eu aantikt. Ik zie het echter niet gebeuren dat je met dit aandeel (dividend meegerekend) na tien jaar een negatief resultaat behaalt. Maar goed, niets is voorspelbaar...

Ik ga er dan wel vanuit de Shell het dividend in stand houdt. Ik denk dat ze daarin bereid zijn ver te gaan. Mochten ze in het dividend gaan snijden dan wordt het een ander verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Gabliboeba op 24-09-2015 13:30 ]

• Kapotlood
Over Shell gesproken... ik zit daar zelf ook al een poosje naar te kijken, maar twijfel een beetje tussen Royal Dutch Shell PLC (ADR) en Royal Dutch Shell PLC. De één is een NYSE (dollar) en de ander een LSE (sterling pond). De prijzen per aandeel lopen redelijk ver uit een, en ik kan er niet echt veel duidelijke informatie over vinden. Volgens mij zoek ik verkeerd, maar zonder verklaring snap ik ook het grote verschil in prijs niet, en welke van de 2 nu de beste zet zou zijn áls je ze besluit te kopen.

Sowieso staan ze al lekker laag, dus ik zou het niet erg vinden om hier een zwik aandeeltjes van te kopen dit jaar :)

• pirke
Waarom niet gewoon Royal Dutch Shell A op de AEX? Gewoon Hollandse euro's...

• Xanaroth
Ik zou ook geen enkele reden zien om Shell op een andere beurs te kopen dan de AEX... Zie er wel nadelen aan, maar geen voordelen.

• Kapotlood
Ik raakte een beetje in de war vanwege hun A en B aandelen. Hun A-aandelen hebben ze zowel in Londen (RDSA) als in Amsterdam (RD), maar je ziet dat de koersen tussen deze 2 toch wat verschillen laten zien. En wat dan het verschil in dividend is/kan zijn tussen deze 2 snap ik ook niet helemaal.

Sowieso dacht ik in de eerste instantie dat hun B-aandelen wat handiger zou zijn om aan te schaffen omdat de dividend belasting daarop niet/anders verrekend wordt. Maar dan kom ik weer in het dividend-lek verhaal waar ik nog geen grip op krijg volgens mij :)

• robertobadjo
Gabliboeba schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:27:
[...]
Persoonlijk vind ik (korter dan) een jaar wel een erg korte termijn. Ik zie het wel gebeuren dat Shell binnen die termijn de 15eu aantikt. Ik zie het echter niet gebeuren dat je met dit aandeel (dividend meegerekend) na tien jaar een negatief resultaat behaalt. Maar goed, niets is voorspelbaar...

Ik ga er dan wel vanuit de Shell het dividend in stand houdt. Ik denk dat ze daarin bereid zijn ver te gaan. Mochten ze in het dividend gaan snijden dan wordt het een ander verhaal.
Als ik de laatste weken bekijk is het aandeel alle kanten op gegaan. het zijn maar euro's maar ik verwacht ook niet dat er binnen een jaar 10 euro bij komt.

Kijk ik naar de afgelopen 10 jaar dan is het laagste punt iets van 16 euro. Ik mik ook een beetje op dat punt om groot in te slaan. mocht hij dan ergens weer terug bij het gemiddelde zijn om de boel weer te verkopen.

Verwijderd

robertobadjo schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:02:
[...]

Als ik de laatste weken bekijk is het aandeel alle kanten op gegaan. het zijn maar euro's maar ik verwacht ook niet dat er binnen een jaar 10 euro bij komt.

Kijk ik naar de afgelopen 10 jaar dan is het laagste punt iets van 16 euro. Ik mik ook een beetje op dat punt om groot in te slaan. mocht hij dan ergens weer terug bij het gemiddelde zijn om de boel weer te verkopen.
Sta je er wel bij stil dat de olieprijs wel eens nooit meer op een hoog niveau gaat komen? ;) Ik denk dat de gloriedagen van dit aandeel voorbij zijn gezien alle (snelle) ontwikkelingen mbt schone energie. Ben eigenlijk wel blij met het VW debacle zodat regeringen eens wakker worden. Mijn kinderen moeten ook een toekomst hebben. Ik investeer alleen uit principe niet eens in dit aandeel.

• robertobadjo
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:41:
[...]

Sta je er wel bij stil dat de olieprijs wel eens nooit meer op een hoog niveau gaat komen? ;) Ik denk dat de gloriedagen van dit aandeel voorbij zijn gezien alle (snelle) ontwikkelingen mbt schone energie. Ben eigenlijk wel blij met het VW debacle zodat regeringen eens wakker worden. Mijn kinderen moeten ook een toekomst hebben. Ik investeer alleen uit principe niet eens in dit aandeel.
Het zal inderdaad geen eeuwig leven hebben maar binnen een jaar verwacht ik niet dat er miljarden auto's opeens groen zijn :P

Verwijderd

robertobadjo schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:04:
[...]

Het zal inderdaad geen eeuwig leven hebben maar binnen een jaar verwacht ik niet dat er miljarden auto's opeens groen zijn :P
Precies DE reden dat ik uit principe hiervan geen aandelen koop. Ik ben geen Groen Linkser maar wil wel bijdragen aan een betere wereld.

Ter overweging: https://milieudefensie.nl...rootste-olieramp-op-aarde

en nog een: http://www.npogeschiedeni...stad-vervuiling-1985.html

En zo kan je een hele rits vinden.

Rest my case.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2015 15:20 ]

• Xanaroth
Net even zitten kijken naar de oliesector:
- Opkomst van groene energie en dominantie van elektriciteit (zon, wind, water, elektrische auto's..).
- Opheffing van beperkingen Iran, gaat massaal olie exporteren om de kas weer te vullen
- Concurrentie vanuit schaliegas, alsof electriciteit alleen niet voldoende concurrentie is.

Het lijkt me iets om, als je naar oliesectoren kijkt, zeker voorzichtig te zijn. Kan best zijn dat we nu een omslag aan het meemaken zijn waarbij olie definitief naar de achtergrond gaat verdwijnen. Met gedeelde windmolens en zonnecellen op het dak, kan het best zijn dat over enkele jaren het merendeel van de energiebehoefte volledig zelfvoorzienend is geworden. Zie bijvoorbeeld Duitsland, welke op zonnige dagen al meer dan 100% van de energiebehoefte opwerkt.

Offshore echter, met het werk/onderhoud aan windmolens, kan wel een interessante zijn. Als olie omhoog gaat, gaan ze mee. Als olie inderdaad wegvalt, dan kunnen ze gewoon doorgaan met het andere werk. Misschien dat die richting, zoals Fugro, dus een veiligere optie kan zijn voor de langere termijn.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat ik niet nog meer Shell bij ga kopen, maar eerder eens ga kijken of ik niet geheel eruit moet stappen of wat geld verleggen naar offshore.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 24-09-2015 15:53 ]

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:01:
Ik raakte een beetje in de war vanwege hun A en B aandelen. Hun A-aandelen hebben ze zowel in Londen (RDSA) als in Amsterdam (RD), maar je ziet dat de koersen tussen deze 2 toch wat verschillen laten zien. En wat dan het verschil in dividend is/kan zijn tussen deze 2 snap ik ook niet helemaal.

Sowieso dacht ik in de eerste instantie dat hun B-aandelen wat handiger zou zijn om aan te schaffen omdat de dividend belasting daarop niet/anders verrekend wordt. Maar dan kom ik weer in het dividend-lek verhaal waar ik nog geen grip op krijg volgens mij :)
in Nederland betalen bedrijven 15% dividend bronbelasting, in Engeland volgens mij niet. Dit zou het verschil kunnen verklaren tussen notering Nederlandse en Engelse beurs.

Dividendlek is een ander issue: in hoeverre je (in buitenland) betaalde dividend belasting kan verrekenen met je belastingaangifte (VRH), wat bij ETFs niet altijd het geval is (zoals bij Ierse ETFs).

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gabliboeba schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:16:

Met Volkswagen zou ik uitkijken, daarvan is nog lang niet bekend wat er allemaal aan zit te komen. Bij BMW is er eigenlijk niks aan de hand, vandaar dat ik vanmiddag een zwik aandelen gekocht heb in de uitverkoop :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

fsfikke schreef op donderdag 24 september 2015 @ 17:57:
[...]

Met Volkswagen zou ik uitkijken, daarvan is nog lang niet bekend wat er allemaal aan zit te komen. Bij BMW is er eigenlijk niks aan de hand, vandaar dat ik vanmiddag een zwik aandelen gekocht heb in de uitverkoop :Y)
Knap dat jij 100% zeker weet dat er bij BMW niks aan de hand is. Ken jij mensen binnen BMW anders zou ik daar toch mijn vraagtekens bij zetten?

Haha, je werkt er zie ik...Handelen met voorkennis. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2015 18:15 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

http://www.finanzen.net/realtimekurs/BMW

Don't say I didn't tell you so :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Xanaroth schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:48:
Het lijkt me iets om, als je naar oliesectoren kijkt, zeker voorzichtig te zijn. Kan best zijn dat we nu een omslag aan het meemaken zijn waarbij olie definitief naar de achtergrond gaat verdwijnen. Met gedeelde windmolens en zonnecellen op het dak, kan het best zijn dat over enkele jaren het merendeel van de energiebehoefte volledig zelfvoorzienend is geworden. Zie bijvoorbeeld Duitsland, welke op zonnige dagen al meer dan 100% van de energiebehoefte opwerkt.
Bron? Niet dat ik je niet wil geloven, maar dit klinkt wel erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DappereDodo schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 07:44:
[...]

Bron? Niet dat ik je niet wil geloven, maar dit klinkt wel erg onwaarschijnlijk.
Geloof dat ik de vertaling verkeerd onthouden heb. Zonne energie is heeft de grootste capaciteit in Duitsland.
Wel bericht van vorig jaar, dat wind+zonne energie tijdelijk meer dan de helft van de consumptie leverde, en de energieprijs negatief werd daardoor omdat ze de overvloed niet kwijt konden blijkbaar.

Er is wel Denemarken eerder dit jaar op een dag 140% van de energiebehoefte uit windenergie heeft gehaald, dus als ik het goed begrijp meer dan de volledige behoefte.

Het zijn even snelle voorbeelden, maar het geeft wel aan dat er serieuze competitie begint te komen op de algehele energiemarkt van groene energie. Gooi daarbij de opkomst van (plug-in) hybrides welke sinds deze week ook nog eens het diesel schandaal erbij krijgen om mensen te overtuigen (hoorde vandaag dat BMW, Opel, Audi ook blijkbaar fout zitten, top of the iceberg?) en het tij voor de fossiele brandstof kan wel eens gaan keren.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 25-09-2015 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het is weer geen saaie week geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DappereDodo schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 07:44:
[...]

Verbeter de wereld en gooi je dak zelf vol. Ik heb nu al 3 jaar 2500WP aan panelen. Gegarandeerd rendement 12% per jaar. Geen belegging kan daar tegen op. Als iedereen met een geschikt dak hier nu eens gaat beginnen is dit echt niet onwaarschijnlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:14:
[...]

Verbeter de wereld en gooi je dak zelf vol. Ik heb nu al 3 jaar 2500WP aan panelen. Gegarandeerd rendement 12% per jaar. Geen belegging kan daar tegen op. Als iedereen met een geschikt dak hier nu eens gaat beginnen is dit echt niet onwaarschijnlijk. ;)
P2P platform Twino rendeert 14,9% met bad loan buyback guarantee.

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Config schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:56:
[...]

Zonder de berekening van Musicmasters zijn PV of Twino te kennen; als een bad loan terug gekocht wordt is je rendement op dat deel natuurlijk wel 0% (feitelijk misschien zelfs lager ivm opportunity costs). Ergo, niet gegarandeerd.

• Config
Zygapophysis schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 10:19:
[...]

Zonder de berekening van Musicmasters zijn PV of Twino te kennen; als een bad loan terug gekocht wordt is je rendement op dat deel natuurlijk wel 0% (feitelijk misschien zelfs lager ivm opportunity costs). Ergo, niet gegarandeerd.
De buyback is incl. interest.

Dat is op zich geen geheim: https://www.twino.eu/en/faq.html

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
Config schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:56:
[...]

Schoolvoorbeeld van to-good-to-be-true. Garanties worden geboden tot de garantiepot leeg is en dat kan wel eens sneller gebeuren dan je denkt.

In het verleden zijn meer voorbeelden (o.a. boober) van P2P platformen met deze hoge rentes.. gedoemd te mislukken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tegelijkertijd heeft Musicmaster ook een vreemde definitie van gegarandeerd rendement: Er is niks gegarandeerd aan het (fiscale) rendement van zonnepanelen.

• DappereDodo
Xanaroth schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 08:55:
[...]Het zijn even snelle voorbeelden, maar het geeft wel aan dat er serieuze competitie begint te komen op de algehele energiemarkt van groene energie. Gooi daarbij de opkomst van (plug-in) hybrides welke sinds deze week ook nog eens het diesel schandaal erbij krijgen om mensen te overtuigen (hoorde vandaag dat BMW, Opel, Audi ook blijkbaar fout zitten, top of the iceberg?) en het tij voor de fossiele brandstof kan wel eens gaan keren.
True, maar hou je er wel rekening mee dat al die electrische auto's ook stroom verbruiken? Als electrisch rijden echt een vlucht gaat nemen kan het nog wel eens lastig worden om überhaupt voldoende stroom op te wekken, grijs+groen.

Breek me de bek niet open over de plug-in hybrides. De meeste worden uitgerust met een electromotor die met heel veel moeite de 50km halen, waarna een oud vervuilend benzine- of dieselmotortje de taak mag overnemen. Maar goed, we gaan een beetje off-topic. Duidelijk mag zijn dat aandelen van autofabrikanten een interessante periode tegemoet gaan. Ik geloof inderdaad niet dat VW de enige is.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:14:
[...]
Wordt lastig, ik heb geen dak op het zuiden, maar op het westen. En d'r staat een flinke boom voor, dus dat beetje avondzon krijg ik niet eens helemaal mee. Bovendien ben ik niet van plan nog zo heel lang in dit huis te blijven wonen, dus gaat het eerder -12% rendement worden dan +12%...

• Xanaroth
DappereDodo schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 18:28:
[...]

True, maar hou je er wel rekening mee dat al die electrische auto's ook stroom verbruiken? Als electrisch rijden echt een vlucht gaat nemen kan het nog wel eens lastig worden om überhaupt voldoende stroom op te wekken, grijs+groen.

Breek me de bek niet open over de plug-in hybrides. De meeste worden uitgerust met een electromotor die met heel veel moeite de 50km halen, waarna een oud vervuilend benzine- of dieselmotortje de taak mag overnemen. Maar goed, we gaan een beetje off-topic. Duidelijk mag zijn dat aandelen van autofabrikanten een interessante periode tegemoet gaan. Ik geloof inderdaad niet dat VW de enige is.
De discussie was ook niet over vervuiling of stroom opwekken, maar over instappen in shell/oliebrijven.

De omslag/overstap richting elektra opwekkers en verbruikers, heeft daar potentieel heel veel impact op. Gooi dat samen op een hoop met de eerdere argumenten (vw schandaal waar nu andere autobdrijven ook al in 1 adem mee worden genoemd, groene energie, iran boycot die stopt, schaliegas, ....) en er valt best een case te maken dat de olieprijs en aandelenmarkt op dat gebied best wel eens geheel geen herstel meer zullen laten zien.

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 13:09:
Tegelijkertijd heeft Musicmaster ook een vreemde definitie van gegarandeerd rendement: Er is niks gegarandeerd aan het (fiscale) rendement van zonnepanelen.
Welk fiscaal rendement? Ik vorder geen BTW terug. Ik produceer 1900 KwH a € 0,21 besparing. Ik verbruik 4100. Ik neem dus gewoon nog 2900 KwH af. Wie is er hier vreemd bezig. Jij of ik? 8)7

• DappereDodo
Xanaroth schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 19:57:
[...]

De discussie was ook niet over vervuiling of stroom opwekken, maar over instappen in shell/oliebrijven.

De omslag/overstap richting elektra opwekkers en verbruikers, heeft daar potentieel heel veel impact op. Gooi dat samen op een hoop met de eerdere argumenten (vw schandaal waar nu andere autobdrijven ook al in 1 adem mee worden genoemd, groene energie, iran boycot die stopt, schaliegas, ....) en er valt best een case te maken dat de olieprijs en aandelenmarkt op dat gebied best wel eens geheel geen herstel meer zullen laten zien.
Met olie kun je ook stroom produceren. Op korte termijn zullen olieaandelen waarschijnlijk niet veel opwaartse beweging tonen, maar vergeet die 8% dividend niet. De koers hoeft helemaal niet omhoog (enkel niet teveel naar beneden).

• Xanaroth
DappereDodo schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:22:
[...]

Met olie kun je ook stroom produceren. Op korte termijn zullen olieaandelen waarschijnlijk niet veel opwaartse beweging tonen, maar vergeet die 8% dividend niet. De koers hoeft helemaal niet omhoog (enkel niet teveel naar beneden).
Volgens mij vergeet je, dat dividend betaald wordt uit winst. De koersen zijn zo laag, o.a. omdat iedereen dividend cuts verwacht.

Zo kan shell, als de overname in Engeland is afgerond, zn dividend niet langer betalen omdat die meer is dan de volledige winst. Betekend dividend omlaag, of geld lenen. Gezien olie eerder omlaag gaat dan omhoog, betekend het een cut in het dividend. Bijvoorbeeld (en let op dat we onder de $50 zitten):
Asset sales and cost cuts will not be enough to sustain the dividend after this deal. It requires a rebound in the oil price, since those mouth-watering Brazilian reserves are barely profitable at $50 a barrel.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 26-09-2015 20:42 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:13:
[...]

Welk fiscaal rendement? Ik vorder geen BTW terug. Ik produceer 1900 KwH a € 0,21 besparing. Ik verbruik 4100. Ik neem dus gewoon nog 2900 KwH af. Wie is er hier vreemd bezig. Jij of ik? 8)7
Had het financieel moeten noemen.

Je produceert 1900 kWh. Mooi, dat is (redelijk) gegarandeerd. Dat noem je gegarandeerd a 21 eurocent, en dat is uiteraard niet gegarandeerd. De stroomprijzen kunnen omhoog/naarbeneden gaan afhankelijk van inkoop kosten en de bui van de overheid. Ook zal je op tijden significant stroom terugleveren aan het net, en je gaat ervanuit dat je dat voor altijd gratis mag aftrekken van hoeveel je gebruikt, wat ook nou niet bepaald gegarandeerd is.

Oftewel jij bent vreemd bezig: Niks mis als investering om zonnepanelen te nemen als dat realistisch voor je situatie is, maar het is absoluut geen gegarandeerd rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Even over de olie: ik heb er nog wel vertrouwen in dat de prijs zal stijgen. Niet meer naar het oude niveau, maar rond de $65 moet wel weer haalbaar zijn in de toekomst. Zeker als het weer met China wat beter gaat. Daar ligt nog een gigantische potentiële markt van automobilisten en ik denk niet dat ze daar snel aan de hybrides gaan.

Ik had ook begrepen dat schalie-olie productie op dit moment vooral met verlies draait. Op dit moment gaat productie echter door (zelfs met verlies) omdat niets doen nog meer kost. De strategie van de OPEC landen (overproductie om schalie uit de markt te drukken) lijkt te werken. Zie bijv. dit artikel: http://www.reuters.com/ar...emp-idUSL5N10M3HA20150812

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen week is geen pretje. Op sommige aandelen zit ik zelfs over de -20% heen (met name Health Care). Ik weet niet hoe lang ik dit vol kan/wil houden, maar verlies nemen wil ik eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:47:
Afgelopen week is geen pretje. Op sommige aandelen zit ik zelfs over de -20% heen (met name Health Care). Ik weet niet hoe lang ik dit vol kan/wil houden, maar verlies nemen wil ik eigenlijk ook niet.
Laat dit een les zijn om dan niet op één sector te focussen, net zoals die biotechnology ETF's of die China ETF's daarbij is het allemaal een kwestie van tijd voordat het keer flink omlaag gaat. Met een ETF over de hele wereld kan je ook een flinke daling verwachten, maar het zal meestal beperkter zijn. Ik zat er ook over na te denken om zo'n health care of bio ETF te nemen, gelukkig heb ik de adviezen hier gevolgd :P

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 28-09-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als alles zakt maakt het niet uit in welke sectoren je zit. En -20% is vrij normaal, ook dat herstelt wel weer een keer. Daarom: alleen beleggen met geld dat je niet nodig hebt en kan missen. Ik lig niet wakker van dit tijdelijke dipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Als alles zakt, kan je lekker goedkoop bijkopen. En gaat je gemiddelde historische aanschaf waarde omlaag.
Dikke pret voor de buy en hold strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Dat is juist het moment dat je average-down gaat toepassen.

Stel je wilt 2000,- euro van een aandeel. Je begint met een eerste aankoop van 750-1000 euro, en de andere doe je als het aandeel lager staat (zoals nu -20%). Gemiddeld sta je dan op 'maar' -10%.
Dat is ook gelijk een van de redenen dat constant periodiek inleggen zo belangrijk is. Het haalt de willekeur van ups/downs eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Ik voel ook de negatieve trend. Maar ik ben optimistisch en vertrouw er op dat ik op de lange duur winst zal krijgen uit mijn beleggingen (met name indexfondsen en olie). Zelf houdt ik genoeg spaargeld aan dat ik niet snel mijn beleggingen hoef te verkopen.

Mijn inziens moet je nooit beleggen met geld dat je hard nodig hebt. En een spaarpotje van enkele tienduizenden euros valt daar ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Vervolg op de eerdere post over DeGiro die ik in dit topic postte. Ik raad mensen met een account bij DeGiro sterk aan om deze posts goed te lezen. Ik heb inmiddels vrijwel al mijn posities bij DeGiro gesloten, vooral vanwege het gebrek aan transparantie en de situatie bij HiQ, die gezien hun fee (2%) en AuM niet genoeg geld meer lijken te verdienen om hun personeel betalen.

http://www.amsterdamtrade...ignores-the-elephant.html

[ Voor 3% gewijzigd door kunnen op 29-09-2015 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
@kunnen

Ik heb de posts gelezen en ik beleg bij DeGiro. Echter ik snap het niet. Ik ben een beginnend belegger en heb tot nu toe alleen een limiet-order gebruikt om aandelen te kopen.

Kun je uitleggen in simpele termen wat er mis is als Degiro en HiQ intern orders matchen? Neem als voorbeeld mijn RDSA aandelen (die als ik goed heb begrepen bij degiro in een aparte holding maatschappij staan) die uitgeleend worden aan HiQ tegen 104% (?) aan de waarde in cash die HiQ in de boeken moet hebben staan.

Dit is geen aanval of iets dergelijks. Ik wil gewoon ff die blogposts snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Avinator88 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:04:
@kunnen

Ik heb de posts gelezen en ik beleg bij DeGiro. Echter ik snap het niet. Ik ben een beginnend belegger en heb tot nu toe alleen een limiet-order gebruikt om aandelen te kopen.

Kun je uitleggen in simpele termen wat er mis is als Degiro en HiQ intern orders matchen? Neem als voorbeeld mijn RDSA aandelen (die als ik goed heb begrepen bij degiro in een aparte holding maatschappij staan) die uitgeleend worden aan HiQ tegen 104% (?) aan de waarde in cash die HiQ in de boeken moet hebben staan.

Dit is geen aanval of iets dergelijks. Ik wil gewoon ff die blogposts snappen.
Het gaat niet zozeer om de typen orders, uitvoerprijzen of wat dan ook. Het gaat er meer om dat wanneer HiQ failliet gaat (wat niet ondenkbaar is) DeGiro meegesleurd wordt, omdat de twee verweven in elkaar zijn.

Wat de gevolgen daarvan precies zijn weet ik niet. De aandelen/ETF's zijn in theorie nog steeds jouw bezit, maar wat voor een gedoe dat in de praktijk oplevert weet ik niet precies (IceSave staat me nog vers in het geheugen).

Volgens mij gaat het artikel ook voornamelijk over derivaten (opties e.d.) waarbij je dus sowieso de sjaak bent wanneer DeGiro failliet gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Gabliboeba op 29-09-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alle beleggingen zitten in een apart bedrijf dat volledig los staat van DeGiro, het blijft dus jouw eigendom. Enkel zal het inderdaad een administratieve rompslomp worden om die weer beschikbaar te krijgen bij een andere trader.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

icecreamfarmer

en het is

Overigens behalve de autofabrikanten gaat ook mijn aandeel baxter door het putje (kreeg hem net niet verkocht in augustus :(). Wat is daar mee aan de hand? Behalve een tweet van Hillary.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Gabliboeba schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:40:
[...]

Het gaat niet zozeer om de typen orders, uitvoerprijzen of wat dan ook. Het gaat er meer om dat wanneer HiQ failliet gaat (wat niet ondenkbaar is) DeGiro meegesleurd wordt, omdat de twee verweven in elkaar zijn.

Wat de gevolgen daarvan precies zijn weet ik niet. De aandelen/ETF's zijn in theorie nog steeds jouw bezit, maar wat voor een gedoe dat in de praktijk oplevert weet ik niet precies (IceSave staat me nog vers in het geheugen).

Volgens mij gaat het artikel ook voornamelijk over derivaten (opties e.d.) waarbij je dus sowieso de sjaak bent wanneer DeGiro failliet gaat.
De verwevenheid zit hem toch alleen in het derdenrisico bij deze derivaten? Waardoor je als belegger dus de lul kan zijn doordat naar mijn margin wordt gevraagd bij een faillissement van HiQ omdat ze zelf de verplichtingen niet kunnen nakomen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTU_Natas schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:16:
Als alles zakt, kan je lekker goedkoop bijkopen. En gaat je gemiddelde historische aanschaf waarde omlaag.
Dikke pret voor de buy en hold strategie.
Lekker goedkoop? Historisch gezien staan we nog steeds skyhigh. De grote dip gaat nog komen als straks de renteverhogingen komen en QE stopt. Voor buy and hold strategie middels maandelijkse kleine aankopen zeg ik doorgaan maar zoals ik al eerder eens waarschuwde: koop GEEN grote bedragen nu ineens. We komen vanzelf op een echt grote correctie van zeg zo'n 50 %. Dan instappen met grote bedragen.

Heb al eerder toegelicht dat buy and hold met grote bedragen echt mis kan gaan. Mijn eigen voorbeeld: Obam sinds 2001 in portefeuille in hypotheek. Heeft me tot nu toe 0,0 opgeleverd inclusief dividend. Ook toen stond de beurs sky high.

Waarom willen mensen altijd beleggen/kopen als de beurs al een enorme rally achter de rug heeft? Koop wanneer iedereen bang is en zegt nooit meer te gaan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:52:
Alle beleggingen zitten in een apart bedrijf dat volledig los staat van DeGiro, het blijft dus jouw eigendom. Enkel zal het inderdaad een administratieve rompslomp worden om die weer beschikbaar te krijgen bij een andere trader.
Nooit meegemaakt maar ga ervan uit dat de beurs waar ze genoteerd zijn die verantwoordelijkheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:26:
[...]

Nooit meegemaakt maar ga ervan uit dat de beurs waar ze genoteerd zijn die verantwoordelijkheid heeft.
Dit heeft geheel niks met elkaar te maken. Jij koopt aandelen OP de beurs, en je broker bewaart deze voor je. Over het algemeen is hier een apart bedrijf voor, zodat als het moederbedrijf omvalt je aandelen veilig blijven. Het is dus verantwoordelijkheid van je broker (bedrijf wat je inhuurt), en niet van de beurs.

Kijk je dan naar DeGiro, waar ze toegestaan zijn jouw aandelen uit te lenen, wordt het inderdaad erg nijpend. Stel ze vallen om, dan 'verdwijnen' al deze aandelen spontaan omdat het bezit van de aandelen niet aanwezig is. Normaal zou je daar achteraan kunnen gaan, maar in dit geval zitten deze (deels) in het hoofdfonds welke ook omvalt en dus niet aan de verplichtingen, zoals jouw aandeel terugleveren, kan voldoen. Dan is er dus niemand om aansprakelijk te stellen want zowel bij de tussenpersoon als degene die jouw aandelen in bezit hebt zijn failliet en valt niks meer te halen.
Oftewel, jij blijft met lege handen achter. Nou, niet volledig leeg, je zal een papiertje krijgen met de algemene voorwaarden waarin staat dat je toestemming voor deze opzet gaf.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 29-09-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanaroth schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:33:
[...]

Dit heeft geheel niks met elkaar te maken. Jij koopt aandelen OP de beurs, en je broker bewaart deze voor je. Over het algemeen is hier een apart bedrijf voor, zodat als het moederbedrijf omvalt je aandelen veilig blijven. Het is dus verantwoordelijkheid van je broker (bedrijf wat je inhuurt), en niet van de beurs.

Kijk je dan naar DeGiro, waar ze toegestaan zijn jouw aandelen uit te lenen, wordt het inderdaad erg nijpend. Stel ze vallen om, dan 'verdwijnen' al deze aandelen spontaan omdat het bezit van de aandelen niet aanwezig is. Normaal zou je daar achteraan kunnen gaan, maar in dit geval zitten deze (deels) in het hoofdfonds welke ook omvalt en dus niet aan de verplichtingen, zoals jouw aandeel terugleveren, kan voldoen. Dan is er dus niemand om aansprakelijk te stellen want zowel bij de tussenpersoon als degene die jouw aandelen in bezit hebt zijn failliet en valt niks meer te halen.
Oftewel, jij blijft met lege handen achter. Nou, niet volledig leeg, je zal een papiertje krijgen met de algemene voorwaarden waarin staat dat je toestemming voor deze opzet gaf.
Duidelijk maar waarom lees ik dan dit op hun site: Bron https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd.html

Uw beleggingen staan veilig bij DEGIRO

U kunt veilig beleggen bij DEGIRO. Al uw beleggingen staan namelijk in een apart bewaarbedrijf en zijn volledig gescheiden van DEGIRO B.V., het bedrijf achter DEGIRO. Doordat uw beleggingen in een apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht zijn uw beleggingen beschermd tegen crediteuren van DEGIRO. De enige taak van het bewaarbedrijf is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Het voert geen andere activiteiten uit. Dit mag juridisch ook niet. Mocht er onverhoopt iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:50:
[...]

Duidelijk maar waarom lees ik dan dit op hun site: Bron https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd.html

U kunt veilig beleggen bij DEGIRO. Al uw beleggingen staan namelijk in een apart bewaarbedrijf en zijn volledig gescheiden van DEGIRO B.V., het bedrijf achter DEGIRO. Doordat uw beleggingen in een apart bewaarbedrijf zijn ondergebracht zijn uw beleggingen beschermd tegen crediteuren van DEGIRO. De enige taak van het bewaarbedrijf is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Het voert geen andere activiteiten uit. Dit mag juridisch ook niet. Mocht er onverhoopt iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.
Ben benieuwd hoe ze dat doen, want als ze jouw aandelen uitlenen (zoals aangegeven in hun voorwaarden) kan het per definitie niet meer aanwezig zijn in het bewaarbedrijf. Dat is immers het principe van uitlenen - overdragen aan iemand anders, dus niet meer zelf in handen hebben. Zie bijvoorbeeld:
Ook bij DeGiro ga je er als klant mee akkoord dat effecten die in jouw bezit zijn mogen worden uitgeleend. Wanneer dit gebeurt, ontstaat wel een klein risico. Want wat als de shortende partij niet meer aan zijn verplichtingen kan doen en niet voldoende kapitaal heeft om de effecten terug te kopen? Dan wordt eerst de eigen kasspositie van DeGiro aangesproken (als het geld bij de shortende partij niet meer te halen valt) en daarna de particuliere belegger. Het risico is dan ook dat je als belegger in het ergste geval geld moet betalen omdat de broker de effecten heeft uitgeleend.
Als nu de shortende partij hetzelfde bedrijf is als je broker (zoals dus in dit geval blijkbaar gebeurt) ontstaat een zeer onsmakelijk samenspel van risico's. Gaat er iets mis met je aandelen, dan gaat er dus iets mis met zowel je broker als de huidige gebruiker, en zul je zelf voor de schade op moeten draaien. Afhankelijk van hoe het onderpand geregeld is misschien niet de volle 100% aan schade, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 29-09-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Nee, maar daar krijg je onderpand voor terug. Iets meer dan 100% cash, dat zal in 99,9999999999% van alle bevallen voldoende blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Zojuist short gegaan op een Shell put, RDS.A PUT DEC-2017 30.00 voor 12.40

Dat wil zeggen:
* Je verkoopt ("schrijft") een put optie voor 12,40 euro. Het geldt voor 100 aandelen, dus je ontvangt 1.240 euro vandaag
* Op de derde vrijdag van december 2017 wordt ik uitgevoerd als de koers van Shell onder de 30 staat. Dan moet ik er 100 kopen voor 30 euro. Ik heb nu al 12,40 ontvangen dus ik koop ze effectief voor 17,60.
* Het is een Amerikaanse optie. Deze kunnen altijd uitgevoerd worden t/m de expiratiedatum.
* Als de koers boven de 30,00 staat wordt ik niet uitgevoerd. De houder kan ze dan namelijk aan iemand anders verkopen voor meer dan 30,00
* Met de kennis van vandaag, als ik ze voor 17,60 kan krijgen is dat best een goede deal. In het geval ze hoger staan dan 17,60 maar lager dan 30,00 dan haalt dat lineair je winst weg. Onder de 17,60 is het een slechte deal.
* Ik kan in de tussentijd altijd de optie terugkopen en dan winst of verlies behalen (afhankelijk van de koers), dus ik hoef december 2017 niet per se af te wachten

"tvp" :P

[ Voor 17% gewijzigd door Config op 30-09-2015 13:28 . Reden: USA/EU opmerking ]

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Nieuws dat vooral voor de Belgen hier interessant zal zijn.
Nederlandse dividenden aantrekkelijker
Belgen die beleggen in Nederlandse aandelen zoals Ahold of Delta Lloyd moeten vandaag twee keer belasting betalen op de dividenden die beide bedrijven uitkeren. In eerste instantie houdt de Nederlandse fiscus een voorheffing van 15 procent in op het bedrag dat wordt uitgekeerd. Op wat er overblijft, moeten Belgische beleggers dan nog eens 25 procent roerende voorheffing betalen. Maar een recente uitspraak van het Europees Hof van Justitie zet dat systeem van dubbele dividendbelastingen op de helling. Het Europees gerechtshof meent dat Den Haag buitenlandse beleggers niet op dezelfde manier behandelt als inwoners van Nederland.
Uitgebreider artikel: http://www.tijd.be/markte...kelijker.9681464-3452.art

• Mojo

Mojo

The Power Within

Config schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 18:07:
Zojuist short gegaan op een Shell put, RDS.A PUT DEC-2017 30.00 voor 12.40

Dat wil zeggen:
* Je verkoopt ("schrijft") een put optie voor 12,40 euro. Het geldt voor 100 aandelen, dus je ontvangt 1.240 euro vandaag
* Op de derde vrijdag van december 2017 wordt ik uitgevoerd als de koers van Shell onder de 30 staat. Dan moet ik er 100 kopen voor 30 euro. Ik heb nu al 12,40 ontvangen dus ik koop ze effectief voor 17,60.
* Als de koers boven de 30,00 staat wordt ik niet uitgevoerd. De houder kan ze dan namelijk aan iemand anders verkopen voor meer dan 30,00
* Met de kennis van vandaag, als ik ze voor 17,60 kan krijgen is dat best een goede deal. In het geval ze hoger staan dan 17,60 maar lager dan 30,00 dan haalt dat lineair je winst weg. Onder de 17,60 is het een slechte deal.
* Ik kan in de tussentijd altijd de optie terugkopen en dan winst of verlies behalen (afhankelijk van de koers), dus ik hoef december 2017 niet per se af te wachten

"tvp" :P
Zijn dit geen Amerikaanse opties? Ofwel, ze kunnen ook uitgeoefend worden tijdens de looptijd?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15

Even een simpele vraag van mijn kant. Is het bewaarbedrijf van DEGIRO nou wel of niet gelieerd aan DEGIRO? In welke vorm dan ook (werknemers of bestuurders die bij beide over de vloer komen e.d.)
Ik kan me het niet voorstellen, maar zo ja dan is het een farce van jewelste.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Hielko
Twijfelachtig stukje uit de voorwaarden van degiro:
Indien er een tekort is in de waarde van de posities in een bepaalde valuta
of in bepaalde Financiële Instrumenten die DEGIRO respectievelijk Beleggersgiro voor rekening
en risico van klanten van DEGIRO op een rekening bij een derde aanhoudt, dan zal dit tekort pro
rato worden omgeslagen over alle klanten voor wie DEGIRO respectievelijk Beleggersgiro op die
rekening bij die derde posities in de betreffende valuta of Financiële Instrumenten aanhoudt.
DEGIRO is bij een tekort gerechtigd om Opdrachten aan te houden tot er ten aanzien van het
tekort en de verdeling of ongedaan making daarvan voldoende duidelijkheid is.
Wanneer het tekort is ontstaan doordat een klant van DEGIRO niet in staat is geleden verliezen
aan te zuiveren of voldoende zekerheid te leveren, dan zal DeGiro dit tekort direct uit eigen
middelen aanzuiveren

• Config
Mojo schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:24:
[...]

Zijn dit geen Amerikaanse opties? Ofwel, ze kunnen ook uitgeoefend worden tijdens de looptijd?
Nope is een Europese, dus die kan alleen op expiratie worden uitgevoerd. Wel goed om even te vermelden, thanks.

[ Voor 8% gewijzigd door Config op 30-09-2015 11:32 ]

• kunnen
  • Niet online
Dit is inderdaad belangrijk:
Hielko schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:56:
Twijfelachtig stukje uit de voorwaarden van degiro:

[...]
Let ook op het feit dat HiQ door DeGiro op bepaalde plaatsen (iirc in reactie op de blogpost) ook een klant wordt genoemd. En aangezien DeGiro het onderpand van HiQ bepaalt (en de risk manager van de twee clubs 1 persoon is) kan dit effectief betekenen dat bij ondergang van HiQ alle klanten bij DeGiro in de problemen zitten, zelfs bij niet-OTC posities, zoals ETFs en aandelen.

Misschien is de situatie anders, maar uit de beschikbare informatie lijkt bovenstaande scenario prima mogelijk. Als het niet zo is, zou je hopen dat DeGiro ons via wat transparantie geruststelt.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Config schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:31:
[...]

Nope is een Europese, dus die kan alleen op expiratie worden uitgevoerd. Wel goed om even te vermelden, thanks.
Waar staat het optietype eigenlijk? :P Ik kan het bij m'n broker nergens terugvinden.

Ik begreep dat aandeelopties over het algemeen amerikaans zijn en indexopties europees.

Add: Want hier staat dus wat anders. :)

https://derivatives.euron...MS/contract-specification

[ Voor 14% gewijzigd door Mojo op 30-09-2015 13:07 ]

• Config
Ah, idd klopt het zijn Amerikaanse.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Wel een risicotje als de oliemarkt zo blijft kwakkelen.. :p

• Config
Bij uitvoering heb ik RDS.A voor 17,60. Het tijdstip maakt daarbij niet uit.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:42
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:24:
Lekker goedkoop? Historisch gezien staan we nog steeds skyhigh. De grote dip gaat nog komen als straks de renteverhogingen komen en QE stopt. Voor buy and hold strategie middels maandelijkse kleine aankopen zeg ik doorgaan maar zoals ik al eerder eens waarschuwde: koop GEEN grote bedragen nu ineens. We komen vanzelf op een echt grote correctie van zeg zo'n 50 %. Dan instappen met grote bedragen.
De hele filosofie achter buy and hold is juist dat niemand weet of er een dip gaat komen, inclusief jij niet. In 2013/2014 hebben talloze "experts" hetzelfde verteld. Maar als je in 2013/2014 niet geinvesteerd hebt, heb je toch een mooie stijging gemist.

Laat ik het anders zeggen: als het zo zeker is dat er een 50% correctie gaat komen, waarom is er dan niemand in paniek en komt hij er niet per direct? Hint: niemand weet of er nou een correctie komt of niet.

Verwijderd

Finwe schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:21:
[...]

De hele filosofie achter buy and hold is juist dat niemand weet of er een dip gaat komen, inclusief jij niet. In 2013/2014 hebben talloze "experts" hetzelfde verteld. Maar als je in 2013/2014 niet geinvesteerd hebt, heb je toch een mooie stijging gemist.

Laat ik het anders zeggen: als het zo zeker is dat er een 50% correctie gaat komen, waarom is er dan niemand in paniek en komt hij er niet per direct? Hint: niemand weet of er nou een correctie komt of niet.
Schrijf ik dat er NU een correctie komt? Die forse correctie komt echt een keer.....en dan vol erin.Je bedoeld als je niet in 2008/2009 hebt geinvesteerd heb je een mooie stijging gemist? En dat bedoel ik.....toen deden de meeste het niet want iedereen was bang. Ik wel ;)

Maar je gaat je gang maar. Plemp gewoon nu een miletje of 50 of 100 of zo op de beurs. Ik laat het in ieder geval uit mijn hoofd. Ben zuinig op mijn centen.

Ken een ondernemer die in 1999 net zo dacht als jij en vol zijn pensioencenten met jouw bovenstaand verhaal door een bankadviseur heeft belegd. Die heeft zijn verlies nog niet goed gemaakt. Je verhaal is het eeuwige verhaal van bankadviseurs die nu eenmaal op target staan en meer daar aan denken dan aan jouw belang. Op lange termijn (wat is lang???) komt het altijd goed. Klopt, maar helaas hebben jij en ik niet het eeuwige leven.

Ik stop mijn betoog en wens je veel succes!

• pirke
Puts schrijven is leuk als je op tijdswinst wilt verdienen. De afschrijving op tijdswaarde is het grootst in de laatste 45 dagen voor expiratie. Puts schrijven is dus het meest lucratief als je opties van 1 tot 2 maanden schrijft. Mocht de koers 10 dagen voor expiratie onder de uitoefenprijs zijn, dan koop je de huidige optie terug en schrijf je een nieuwe een maand later. Daarmee ben je onafhankelijk geworden van de prijs van het onderliggend aandeel :) Eventueel kun je ook een iets lagere uitoefenprijs kiezen waardoor je een deel vd tijdswaarde inzet om verlies goed te maken danwel marge benodigdheden omlaag te halen. Sowieso raad ik aan om (bijna) volledig cash covered te werken. Zo heb ik effectief geen last van de drop van 20% omdat ik genoeg cash had. Heb je niet genoeg cash zul je veel verlies moeten nemen.

• Xanaroth
Ik snap echt geen bal van puts, waarom zou iemand daar ooit aan meewerken?

Zoals het shell voorbeeld - waarom zou iemand 12,40 per aandeel betalen om voor 30 te kunnen verkopen (maximale winst is dan 30-12,40 = 17,60). Nu een 'gewone' verkoop doen levert ruim 21 euro op, dus meer dan de maximale winst die vanuit de put behaald kan worden. Wat is dan het nut van het meewerken eraan en iemand die 12,40 betalen?

Het klinkt enorm onlogisch, of ik moet ergens iets enorm over het hoofd zien.
Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.