Net even zitten kijken naar de oliesector:
- Opkomst van groene energie en dominantie van elektriciteit (zon, wind, water, elektrische auto's..).
- Opheffing van beperkingen Iran, gaat massaal olie exporteren om de kas weer te vullen
- Concurrentie vanuit schaliegas, alsof electriciteit alleen niet voldoende concurrentie is.
Het lijkt me iets om, als je naar oliesectoren kijkt, zeker voorzichtig te zijn. Kan best zijn dat we nu een omslag aan het meemaken zijn waarbij olie definitief naar de achtergrond gaat verdwijnen. Met gedeelde windmolens en zonnecellen op het dak, kan het best zijn dat over enkele jaren het merendeel van de energiebehoefte volledig zelfvoorzienend is geworden. Zie bijvoorbeeld Duitsland, welke op zonnige dagen al meer dan 100% van de energiebehoefte opwerkt.
Offshore echter, met het werk/onderhoud aan windmolens, kan wel een interessante zijn. Als olie omhoog gaat, gaan ze mee. Als olie inderdaad wegvalt, dan kunnen ze gewoon doorgaan met het andere werk. Misschien dat die richting, zoals Fugro, dus een veiligere optie kan zijn voor de langere termijn.
Dat gezegd hebbende, ik denk dat ik niet nog meer Shell bij ga kopen, maar eerder eens ga kijken of ik niet geheel eruit moet stappen of wat geld verleggen naar offshore.
[
Voor 31% gewijzigd door
Xanaroth op 24-09-2015 15:53
]