Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.694 views

Onderwerpen

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Salvatron schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:37:
De VS is inderdaad effetjes op het nippertje nog flink omlaag gegaan, hopelijk zet het door morgen, dan kan ik een paar euro incasseren.
:N
Nee. Nee.

http://nos.nl/artikel/205...-amerikaanse-beurzen.html

Nee. :N

De beurzen in de VS zijn met fikse winsten gesloten

:N

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:59:
[...]

Overigens doe ik niet zo moeilijk over het aanhouden van betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen. Heb er met het gemak 10+ en opzeggen is meer werk dan aan houden.
Ah zo. De Giro en Binck kennen natuurlijk geen maandelijkse fee dus dat kost verder niks. IB wel en bij een laag handelsvolume is dat in principe ook gratis omdat de transactiekosten van je monthly fee af gaan. Dus ik probeer zoveel mogelijk via IB te doen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:59:
[...]

Je vergeet Alex nog :+ (grapje, het aanbod en platform van Alex is identiek aan Binck. Ik heb zelfs emails van beide klantenservices ontvangen ondertekent door dezelfde persoon binnen 15 minuten van elkaar :P)

Binck is kwalitatief goed en geschikt voor bepaald soort aanbod zoals NL obligaties en sommige beurzen.
Lynx (IB) is kwalitatief goed en goedkoop.
DeGiro is goedkoop, maar vooral ook k*t. Het is wel de makkelijkste manier om goedkoop (gratis) Skagen beleggingsfondsen aan te houden.

Overigens doe ik niet zo moeilijk over het aanhouden van betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen. Heb er met het gemak 10+ en opzeggen is meer werk dan aan houden.
Voordeel van Degiro is wel dat je binnen 10 minuten een account hebt. Bij binck en Lynx moet je eerst dingen op papier ondertekenen.

Ik heb overigens ook een degiro account maar heb hem nog niet gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 27-08-2015 09:16 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
DappereDodo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 06:07:
[...]

Ah zo. De Giro en Binck kennen natuurlijk geen maandelijkse fee dus dat kost verder niks. IB wel en bij een laag handelsvolume is dat in principe ook gratis omdat de transactiekosten van je monthly fee af gaan. Dus ik probeer zoveel mogelijk via IB te doen.
Daarom heb ik dus IB via Lynx. Mijn handelsvolume is redelijk beperkt en ik verwacht anders tegen de inactivity fee aan te lopen.

Had al wel de aanvraag voor IB gestart, maar niet doorgezet en met de promotieactie van Lynx meegedaan.
icecreamfarmer schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:15:
[...]

Voordeel van Degiro is wel dat je binnen 10 minuten een account hebt. Bij binck en Lynx moet je eerst dingen op papier ondertekenen.

Ik heb overigens ook een degiro account maar heb hem nog niet gebruikt.
In mijn ervaring is het met alle brokers een eitje. Alex en Binck zijn bijvoorbeeld zo snel met hun klantenservice dat je een complete cyclus van aanvragen, formulieren ontvangen per email, tekenen, scannen, versturen en verwerken ruim binnen een dag kan. Ook bij IB gat dat deel snel. Je bent langer bezig met de eindeloze stroom van online stappen.

Het openen van een spaarrekening in een Rabobankfiliaal vorige week duurde langer dan het online aanvragen van een gemiddeld brokeraccount.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:48:
[...]

Daarom heb ik dus IB via Lynx. Mijn handelsvolume is redelijk beperkt en ik verwacht anders tegen de inactivity fee aan te lopen.

Had al wel de aanvraag voor IB gestart, maar niet doorgezet en met de promotieactie van Lynx meegedaan.

[...]

In mijn ervaring is het met alle brokers een eitje. Alex en Binck zijn bijvoorbeeld zo snel met hun klantenservice dat je een complete cyclus van aanvragen, formulieren ontvangen per email, tekenen, scannen, versturen en verwerken ruim binnen een dag kan. Ook bij IB gat dat deel snel. Je bent langer bezig met de eindeloze stroom van online stappen.

Het openen van een spaarrekening in een Rabobankfiliaal vorige week duurde langer dan het online aanvragen van een gemiddeld brokeraccount.
IK zal ook maar eens een lynx account openen. Heb ooit een info pakket opgevraagd maar had het nadien niet nodig en het leek veel werk.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Ik vind DeGiro prima bevallen, lekkere lage kosten zijn goed voor het rendement. Hiervoor had ik Binck (nu al een tijdje inactief), website is een stuk uitgebreider en bepaalde zaken zoals combinatieorders zijn wel mogelijk, maar die kosten hakken er in. Zeker als je put opties schrijft om aandelen aan te kopen...

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
icecreamfarmer schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:49:
[...]

IK zal ook maar eens een lynx account openen. Heb ooit een info pakket opgevraagd maar had het nadien niet nodig en het leek veel werk.
Je kan ook overwegen om bij Placetrade een account te openen, is net als Lynx een IB reseller zonder activity fee alleen transactiekosten zijn stuk lager: $1,50 versus $5,00 op de VS beurzen. Je hebt er echter geen Nederlandse helpdesk.

• Rukapul
Dat is wel een aardig idee voor als m'n Lynx transactietegoed op is en de gadget binnen :+
maar niet heus, het verschil zou op jaarbasis voor mij niet significant zijn

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 27-08-2015 10:48 ]

• pirke
Hielko schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:41:
[...]

Je kan ook overwegen om bij Placetrade een account te openen, is net als Lynx een IB reseller zonder activity fee alleen transactiekosten zijn stuk lager: $1,50 versus $5,00 op de VS beurzen. Je hebt er echter geen Nederlandse helpdesk.
DeGiro: $0,50 + $0,004/aandeel voor een US aandelen order... goedkoper kan het volgens mij niet.

https://www.degiro.nl/tarieven/ en https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

• Hielko
pirke schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:46:
[...]

DeGiro: $0,50 + $0,004/aandeel voor een US aandelen order... goedkoper kan het volgens mij niet.

https://www.degiro.nl/tarieven/ en https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
Wel als je via IB zelf gaat ipv een reseller, maar goed al zouden transacties bij DeGiro gratis zijn; zelf dan zou ik er nog niet willen zitten.

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:05:
[...]

Als hij had gezegd dat we ons wel zorgen moeten maken, had jij dan nu wat anders gepost? Of als hij niks had gezegd? Nogal makkelijk, als onafhankelijk van wat er gebeurd, je het altijd ziet als bevestiging dat je gelijk hebt ;).
Gevoel voor humor is tegenwoordig ver te zoeken in dit land. Geintje man.... :Y Ik heb overigens geen bevestiging nodig, ik volg gewoon mijn eigen koers die soms wel, soms niet werkt, maar meestal wel gelukkig.

Maar keep smiling! oOo

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:41:
[...]

Bedankt, voor de rest zijn ze hetzelfde. Verder transactie tegoed bij lynx? Ik weet dat je een I pad kunt krijgen bij belachelijk veel trades.

• Rukapul
icecreamfarmer schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:13:
[...]

Bedankt, voor de rest zijn ze hetzelfde. Verder transactie tegoed bij lynx? Ik weet dat je een I pad kunt krijgen bij belachelijk veel trades.
Ze hadden een actie voor 500 euro transactietegoed en een gadget bij >100 transacties voor 1 oktober oid.

Op Euronext kan het niet uit, maar de grap is dat je met 500 euro transactietegoed best 100 transacties >1000 euro uit kunt voeren als je beurzen kiest met lage kosten (lees: US of CA). Je moet alleen opletten om qua koersverschillen en eventueel magin/borrowingkosten geen verliezen te maken. swings zoals afgelopen dagen zijn wat minder handig

Anyway, ik heb nog enige tientallen transacties te gaan :+

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 27-08-2015 13:20 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:19:
[...]

Ze hadden een actie voor 500 euro transactietegoed en een gadget bij >100 transacties voor 1 oktober oid.

Op Euronext kan het niet uit, maar de grap is dat je met 500 euro transactietegoed best 100 transacties >1000 euro uit kunt voeren als je beurzen kiest met lage kosten (lees: US of CA). Je moet alleen opletten om qua koersverschillen en eventueel magin/borrowingkosten geen verliezen te maken. swings zoals afgelopen dagen zijn wat minder handig

Kun je dan niet gewoon 500 limit orders voor 1 etf er in schieten? En later op de dag 500 bestens verkoop.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Iemand enig idee hoe het zit met dividend als je short gaan op een aandeel? Het lijkt er op dat je zelf het dividend moet betalen als je short gaat.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Salvatron schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:48:
Iemand enig idee hoe het zit met dividend als je short gaan op een aandeel? Het lijkt er op dat je zelf het dividend moet betalen als je short gaat.
Lijkt mij wel, degene die je de aandelen uitleent zal je niet gratis het dividend afstaan. Ben je al uit je short posities gestapt?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Z___Z schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:07:
[...]

Lijkt mij wel, degene die je de aandelen uitleent zal je niet gratis het dividend afstaan. Ben je al uit je short posities gestapt?
Ik dacht dat misschien die aandelen pas gekocht worden op het moment dat je een short positie inneemt, anders moet een bedrijf wel heel veel aandelen in bezit hebben.
Nee, ik ben nog niet uit alle short posities gestapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Als je een short positie neemt leen je aandelen van iemand die long zit, vaak weet de eigenaar niet eens dat ze uitgeleend worden. Hij verwacht dan ook normaal dividend te ontvangen, net als degene aan wie je de aandelen verkocht hebt. Aangezien de aandelen maar 1x dividend opleveren mag jij de 2e dividend betaling voor jouw rekening nemen.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Rukapul schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:19:
[...]

Een aandelen transactie geldt voor deze actie alleen vanaf 1000 euro per transactie.

Oftewel je moet voor minimaal 100.000 euro hebben gehandeld en dan krijg je een Ipad. Veel succes ;)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
pirke schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:46:
[...]

Wees je wel bewust van het volgende:

http://www.iexprofs.nl/Co...DeGiro-en-het-risico.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Momenteel verdien ik vooral mijn rendement door puts te schrijven, daarvoor hoef ik geen aandelen aan te houden en wordt er niks uitgeleend :) Bij DeGiro betaal ik 85 cent voor een optie ipv 2 a 3 euro. Wel is het voor het 95% cash covered, en cash loopt inderdaad risico als DeGiro omvalt.

Binck vertrouw ik niet dat ik altijd de beste orderuitvoer krijg met hun TOM... zie ook http://www.telegraaf.nl/d...n_TOM_rectificeren__.html

Ook dat er flitshandelaren op TOM meekijken en als de order daar niet uitgevoerd wordt dan gaan ze snel naar Euronext zodat die flitshandelaar er aan verdient. Dat vind ik geen prettige manier van orders verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Tja, ze hadden niet moeten adverteren dat ze altijd de beste prijs geven omdat dat gewoon onmogelijk is als de markt gefragmenteerd is. Maar wat DeGiro doet is zeker niet beter, want als er een betere prijs op TOM te krijgen is dan wordt die NOOIT daar uitgevoerd. Binck probeert het iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Zijn er nog mensen hier die geïnvesteerd hebben in het braziliaanse oliebedrijf Petrobras hehe? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Behalve dat mijn zwager en zijn vrouw beiden bij Petrobras werken heb ik er niks mee...

Wat ik wel wil doen is binnenkort een hoeveelheid Braziliaanse Reals te scoren. Ik heb nog in mijn geheugen staan dat er per euro zo'n 2,5 a 3 Reals gekocht konden worden. Dan is de boel met 4 reals nu wel erg veel. Als dat weer de andere kant op gaat dan is daar ook nog wel iets mee te verdienen.

En met de Olympics en nog wat gekke dingen in Brazilië gaat het straks vast weer omhoog. (en anders heb ik vast vakantiegeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

sypie schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:50:
Behalve dat mijn zwager en zijn vrouw beiden bij Petrobras werken heb ik er niks mee...

Wat ik wel wil doen is binnenkort een hoeveelheid Braziliaanse Reals te scoren. Ik heb nog in mijn geheugen staan dat er per euro zo'n 2,5 a 3 Reals gekocht konden worden. Dan is de boel met 4 reals nu wel erg veel. Als dat weer de andere kant op gaat dan is daar ook nog wel iets mee te verdienen.

En met de Olympics en nog wat gekke dingen in Brazilië gaat het straks vast weer omhoog. (en anders heb ik vast vakantiegeld)
Ik betwijfel of die braziliaanse economie binnenkort beter gaat worden (en dus dat de braziliaanse munt meer waard wordt) aangezien de corruptie voorlopig nog wel zal voortduren en volgens mij is petrobras voorlopig ook nog niet verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zodra Dilma (president van Brazilië) haar positie verlaat zal het beter gaan. Brazilianen hadden bij het ingaan van haar laatste termijn al geen vertrouwen meer in haar. Dat zij toch gekozen is kon men niet over uit. Nu ze alsmaar langer op haar stoel blijft zitten gaat het slechter met de economie, het wordt haar verweten.

Dat een bedrijf als Petrobras zulke stomme dingen heeft gedaan en er flinke corruptie boven water is gekomen draagt ook niet echt bij aan het vertrouwen in staatsbedrijven. Men is er klaar mee daar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 19:15
Misschien kan iemand me duidelijkheid verschaffen: Ik zit al langere tijd in het "Wereld Indexfonds" van Meesman. (netto gezien is dat MSCI World/Northern Trust World Equity Index Fund).

Wat me hier stoort is dat ze 1 handelsdag per week hebben (vrijdag) en dat opdrachten al redelijk vroeg binnen moeten zijn. Als ik besluit om ergens uit te gaan dan gaat er een week overheen voordat het is uitgevoerd en nog eens een aantal dagen voordat het zichtbaar is in mijn portefuille.

Weet iemand hier of er een broker/aanbieder is die
a) redelijke kosten heeft (a la Meesman)
b) Waar je 'live' de status van je portefuille kan zien (desnoods virtueel).
c) Waar je direct soortgelijke indexfondsen kan aan- en verkopen (dus niet hoeft te wachten op handelsdagen).

Ik hoor hier niet veel positieve dingen over DeGiro,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DeGiro is prima gezien de prijs.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
razorhead schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:26:
Wat me hier stoort is dat ze 1 handelsdag per week hebben (vrijdag) en dat opdrachten al redelijk vroeg binnen moeten zijn. Als ik besluit om ergens uit te gaan dan gaat er een week overheen voordat het is uitgevoerd en nog eens een aantal dagen voordat het zichtbaar is in mijn portefuille.
Je hebt Gouden Regel nummer 5 van Meesman over het hoofd gezien begrijp ik?
Niet handelen
Beurskoersen zijn niet of nauwelijks te voorspellen. Daarom heeft het geen zin om actief in en uit te stappen. Dit kost alleen maar tijd en geld. Uit onderzoek blijkt telkens weer dat beleggers die wel actief in- en uitstappen dit steevast op het verkeerde moment doen. Ook wanneer ze dit doen op advies van hun bank of vermogensbeheerder. Hierdoor behalen ze minder rendement dan als ze niets hadden gedaan. Daarom is het beter om rustig te blijven zitten en de ups and downs op de beurs rustig uit te zitten. ‘Kopen en vasthouden’ is in de meeste gevallen de beste manier om te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
DeGiro is prima voor de doe-het-zelver met lage kosten. Simpele broker zonder poespassen, gewoon orders inleggen en klaar. Als je meer wilt moet je ergens anders heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 19:15
Frank-NL schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:03:
[...]

[...]
Dat is allemaal leuk en aardig ;) maar als ik geld wil bijstorten of juist wil onttrekken wil ik dat NU kunnen doen, niet volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik vraag me toch echt af met welke achtergrond je dit zegt. Alleen in dit topic al zijn diverse meldingen dat de dienst niet beschikbaar is geweest bij drukte en onderhoud, er grove administratieve fouten gemaakt worden, dat er zaken ten nadele van de klant veranderd worden, dat diverse spelregels uiterst ontransparant zijn, en dat het platform op diverse punten gewoon gaar is. Dit heeft mensen gewoon geld gekost.

Dan kun je voor een paar centen wel bij degiro gaan zitten, maar met een portefeuille van tienduizenden euro's of tonnen kost een zo'n fout mogelijk al meer dan iets lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Niet elk argument is even valide voor iedereen. Als de site slecht bereikbaar is op volatiele dagen dan is dat vervelend voor daghandelaren en mensen met hoogtevrees, 'intelligent investors' hebben zelden reden om accuut te liquideren. Het platform is inmiddels al wat minder gaar dan een tijd geleden, ik heb inderdaad nog wat kinderziektes gerapporteerd.

Wat ik direct al fijn vond t.o.v. Binck (anders dan de tarieven) is dat ik niet steeds het aandeel hoef aan te vragen maar er direct in kan handelen. Bij Binck heeft mij dat geld gekost omdat ze je voor een onpopulair aandeel 2-4 dagen laten wachten voordat het verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Frank-NL schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:03:
[...]

[...]
Deze regels?

https://www.meesman.nl/de-5-gouden-regels

Dat is een bedrijf dat op hun site zelf regels geeft voor beleggers, beetje het 'wij van wc-eend'-idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:42

Piper

No guts, no glory

Wel regels die door div. studies worden ondersteund volgens mij.

Als je maandelijks inlegt bij Meesman doe je dat volgens mij omdat je in die regels vertrouwen hebt. Mocht je dan bij een plotseling daling toch willen (ver)kopen wekt bij mij de indruk dat je van te voren niet helemaal overtuigd ben van je plan of je toch door de emotie van de dag laat overheersen. Dat is prima en ieders keuze maar dan had je al niet bij Meesman moeten beginnen denk ik maar gewoon een account bij Binck ofzo moeten openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Salvatron schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:47:
[...]

Deze regels?

https://www.meesman.nl/de-5-gouden-regels

Dat is een bedrijf dat op hun site zelf regels geeft voor beleggers, beetje het 'wij van wc-eend'-idee.
Dat is pas een verdraaiing van jewelste.
Ze geven geen regels, ze leggen uit wat er allemaal misgaat bij lange termijn beleggers, en hebben onderzocht waarom dat zo is. Vervolgens hebben ze een strategie ontwikkelt (en die dragen ze uit ja, wij van wc-eend gaan niet iets verkopen van ajax) om je daar tegen te weren.

Er staat geen woord spaans bij. Geloof je niet wat ze zeggen, stuur een mailtje naar ze en ze zullen je netjes van repliek dienen. Wil jij je gelijk halen (ongeacht of je het hebt of niet - voor zover dat aan te tonen is)? Prima, even goede vrienden.

Disclaimer:
Klant bij: Meesman, BND (pensioen), Robein, Alex, Binck, DeGiro en IB.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Piper schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:08:
Wel regels die door div. studies worden ondersteund volgens mij.

Als je maandelijks inlegt bij Meesman doe je dat volgens mij omdat je in die regels vertrouwen hebt. Mocht je dan bij een plotseling daling toch willen (ver)kopen wekt bij mij de indruk dat je van te voren niet helemaal overtuigd ben van je plan of je toch door de emotie van de dag laat overheersen. Dat is prima en ieders keuze maar dan had je al niet bij Meesman moeten beginnen denk ik maar gewoon een account bij Binck ofzo moeten openen :)
Het is neem ik aan bedoeld voor mensen die niet zoveel tijd aan beleggen kwijt willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Salvatron schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:23:
[...]

Het is neem ik aan bedoeld voor mensen die niet zoveel tijd aan beleggen kwijt willen zijn.
De filosofie die erachter zit is er een dat lage kosten, grote spreiding en weinig handelen uiteindelijk het meeste opbrengen. Dit is ook bewezen met diverse studies en dat is volgens mij de reden om voor bijv. Meesman te kiezen.

Als je toch wilt inspringen op actualiteiten moet je dus mijn inziens een andere broker uitkiezen. Als je wilt inspringen op actualiteiten wil je er dus ook meer tijd aan kwijt zijn volgens mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Config schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:56:
Niet elk argument is even valide voor iedereen.
Helemaal akkoord.
Als de site slecht bereikbaar is op volatiele dagen dan is dat vervelend voor daghandelaren en mensen met hoogtevrees, 'intelligent investors' hebben zelden reden om accuut te liquideren.
Meestal wil ik niet liquideren in zo'n geval, maar kopen. Ik doe maar een paar trades per jaar, maar van sommige fondsen weet ik exact dat ik voor prijs X ze wil hebben. Niet voor niets dat ik op de avond van de flash crash een paar k risicoloos kon verdienen. Idem voor sommige fondsen die een kwartaalverlies of een dividendopschorting kennen. helaas afgelopen week niet op de juiste tijden achter het scherm
Het platform is inmiddels al wat minder gaar dan een tijd geleden, ik heb inderdaad nog wat kinderziektes gerapporteerd.

Wat ik direct al fijn vond t.o.v. Binck (anders dan de tarieven) is dat ik niet steeds het aandeel hoef aan te vragen maar er direct in kan handelen. Bij Binck heeft mij dat geld gekost omdat ze je voor een onpopulair aandeel 2-4 dagen laten wachten voordat het verkrijgbaar is.
Is bij DeGiro alles dan gegarandeerd beschikbaar van de ondersteunde beurzen? Heb namelijk iets wel eens niet kunnen vinden, maar dat is misschien toe te schrijven aan een niet ondersteunde beurs. Een nadeel vind ik verder dat de data erg ruw is en er dus verwarring kan optreden wat er aangeboden wordt.

Ik kan me overigens wel vinden in je opmerking hoor, want mij is ook eens een opportunity door neus geboord omdat m'n verzoek niet of te traag werd verwerkt. Daar staan echter meer verzoeken tegenover die keurig en tijdig zijn verwerkt.

Ik vind dat het transactiescherm van DeGiro de van toepassing zijnde valuta niet weergeeft persoonlijk een doodzonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Salvatron schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:23:
[...]

Het idee is dat dat de beste strategie voor iedereen is: Bij de beurs heb je (hopelijk) een overall stijging die in de praktijk heel lastig te voorspellen is. Met index beleggen probeer je die stijging mee te pakken. Daarbovenop heb je het daytraden en van de pieken en dalen gebruik maken om winst te maken. Dit is een zero-sum game, en omdat je in de praktijk met aankoop/verkoop kosten zit (en tijd), is dat onder zero-sum: Tenzij je echt iets weet wat de rest niet weet (en bij voorkeur zonder dat het insider trading is), kan je beter roulette spelen in het casino, daar lopen meer mensen met winst vandaan.

Oftewel index beleggen gaat ervan uit dat jij niet significant superieur bent aan al die andere beleggers (enkel bij de bovenste 50% behoren is niet voldoende, want dan doen transactie kosten je alsnog de das om), en je dus beter maar gewoon goed kan spreiden en zien wat er over 30 jaar gebeurd is.

En dan kan heeft Meesman lage kosten, veel lagere kosten dan een 'actief' fonds. Wel hogere kosten dan wanneer je via bijvoorbeeld de Giro zelf index fondsen koopt. Maar het is bij Meesman erg makkelijk en overzichtelijk, wat ook wat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Sissors schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:10:
[...]

Dit is een zero-sum game, en omdat je in de praktijk met aankoop/verkoop kosten zit (en tijd), is dat onder zero-sum:
Dit is geen zero-sum game.

Leningen worden afgesloten, waarmee nieuw geld in omloop komt. Bedrijven kunnen dit geld oppakken als inkomen. Afhankelijk van de omloopsnelheid van het geld pakken ze meer/minder. Dit komt bij bedrijven terecht en uitgekeerd als dividend. Het zou alleen zero-sum zijn als de aandelenmarkt een gesloten economie was met een vaste geldhoeveelheid en geldomloopsnelheid. Dit is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Sissors schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:10:
Het idee is dat dat de beste strategie voor iedereen is: Bij de beurs heb je (hopelijk) een overall stijging die in de praktijk heel lastig te voorspellen is. Met index beleggen probeer je die stijging mee te pakken.

Oftewel index beleggen gaat ervan uit dat jij niet significant superieur bent aan al die andere beleggers (enkel bij de bovenste 50% behoren is niet voldoende, want dan doen transactie kosten je alsnog de das om), en je dus beter maar gewoon goed kan spreiden en zien wat er over 30 jaar gebeurd is.
Ik als leek op het gebied van beleggingen zal dan wel ff een aantal kanttekeningen bij die zogenaamde 5 gouden regels zetten:

1. Houd het simpel. Eenvoud loont
hier ben ik het mee eens.

2. Beleggingsmix is cruciaal
mee eens

3. Breed spreiden
nee nee nee

Dit klopt niet.

Een van de belangrijkste regels bij beleggen is om niet al uw eieren in één mandje te stoppen. Hoe breder de spreiding, hoe minder de afhankelijkheid van de onvoorspelbare waardeontwikkeling van individuele effecten. Breed spreiden betekent dus minder risico. Maar breed spreiden betekent vaak ook meer rendement omdat u dan niet alleen in de allergrootste bedrijven belegt maar ook in middelgrote en zelfs kleine bedrijven die op lange termijn vaak beter presteren.

Uiteraard moet je niet al je eieren in 1 mandje stoppen. Het is echter niet zo dat hoe breder de spreiding is, hoe minder risico je loopt. De grap is namelijk dat wanneer je minder effecten hebt (bijv. aandelen van slechts een paar bedrijven ipv van een heleboel) je ook meer tijd per effect hebt om het effect te onderzoeken, iets wat vooral op aandelen van toepassing is.

Voorbeeld:
persoon A heeft aandelen van 25 verschillende bedrijven
persoon B heeft aandelen van 5 verschillende bedrijven

Loopt persoon A minder risico dan persoon B?
Niet perse, want persoon A heeft minder tijd per aandeel om fundamentele analyse uit te voeren. Persoon B heeft 5 bedrijven te volgen en kan als zijn beschikbare tijd dus besteden aan het onderzoeken van die 5 bedrijven. Persoon A heeft echter 25 bedrijven te onderzoeken en is dus veel minder goed in staat om die bedrijven te kennen. Aangezien persoon B meer tijd heeft voor het volgen van de bedrijven zal hij misschien ook minder risico lopen omdat hij eventuele waardevermindering en vermeerdering beter in kan schatten. Ook heeft persoon B de mogelijkheid om betere en winstgevendere bedrijven uit te zoeken dan persoon A.

4. Lage kosten
lijkt me wel

5. Niet handelen
Dit zou ik niet weten, maar er kunnen kanttekeningen bij enkele uitspraken gezet worden:

Beurskoersen zijn niet of nauwelijks te voorspellen.
Dit is het intrappen van een open deur. Of actief in - en uitstappen geen zin heeft weet ik niet, maar een actieveling zou imo gebruik moeten maken van kansen en niet van voorspellingen. Het is niet de bedoeling om de beurs te voorspellen, wat de bedoeling is, is om een voldoende grote kans te hebben op meer winst dan verlies. Een actief persoon die goed bezig is, houdt zich dus niet met het voorspellen van de beurs bezig, maar kijkt of er op in de beurskoersen een voldoende kans zit om in te stappen.

'Kopen en vasthouden’ is in de meeste gevallen de beste manier om te beleggen.
Een buy and hold strategie kan best werken, maar dat hoeft niet altijd, zie bijv. brazilie waar het slecht gaat, en in de toekomst kunnen ecologische problemen (klimaatverandering etc) zoveel problemen veroorzaken dat er geen fatsoenlijke stijging meer is waardoor buy & hold niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Salvatron schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:40:

3. Breed spreiden
nee nee nee

Dit klopt niet.

Een van de belangrijkste regels bij beleggen is om niet al uw eieren in één mandje te stoppen. Hoe breder de spreiding, hoe minder de afhankelijkheid van de onvoorspelbare waardeontwikkeling van individuele effecten. Breed spreiden betekent dus minder risico. Maar breed spreiden betekent vaak ook meer rendement omdat u dan niet alleen in de allergrootste bedrijven belegt maar ook in middelgrote en zelfs kleine bedrijven die op lange termijn vaak beter presteren.
Het breed spreiden argument is gestoeld op de aanname dat de betreffende belegger niet in staat is structureel goed te doen. Wanneer de belegger dit wel is, dan heb je gelijk.

Warren Buffett is een prima voorbeeld. Die adviseert minimale spreiding als je kennis van zaken hebt en maximale spreiding indien dit onvoldoende is. Hij geeft als verhouding altijd 1% vs 99% aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

[...]

3. Breed spreiden
nee nee nee

Dit klopt niet.

Uiteraard moet je niet al je eieren in 1 mandje stoppen. Het is echter niet zo dat hoe breder de spreiding is, hoe minder risico je loopt. De grap is namelijk dat wanneer je minder effecten hebt (bijv. aandelen van slechts een paar bedrijven ipv van een heleboel) je ook meer tijd per effect hebt om het effect te onderzoeken, iets wat vooral op aandelen van toepassing is.

Voorbeeld:

Niet perse, want persoon A heeft minder tijd per aandeel om fundamentele analyse uit te voeren. Persoon B heeft 5 bedrijven te volgen en kan als zijn beschikbare tijd dus besteden aan het onderzoeken van die 5 bedrijven. Persoon A heeft echter 25 bedrijven te onderzoeken en is dus veel minder goed in staat om die bedrijven te kennen. Aangezien persoon B meer tijd heeft voor het volgen van de bedrijven zal hij misschien ook minder risico lopen omdat hij eventuele waardevermindering en vermeerdering beter in kan schatten. Ook heeft persoon B de mogelijkheid om betere en winstgevendere bedrijven uit te zoeken dan persoon A.
Maar uit onderzoek blijkt juist dat al die dure fondsmanagers of privébeleggers het gemiddeld genomen slechter doen dan een indextracker. Voor een enkeling zal het best werken om die paar goede aandelen eruit te vissen, voor het grootste deel van de mensen is het dus veel beter om die gespreide indextracker te pakken ipv zelf die 5 bedrijven te gaan kiezen.

Je kent vast het verhaal van de beursaap nog wel.
http://www.nu.nl/beurs/39...n-aex-vanwege-imtech.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Piper schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:57:
[...]

Maar uit onderzoek blijkt juist dat al die dure fondsmanagers of privébeleggers het gemiddeld genomen slechter doen dan een indextracker. Voor een enkeling zal het best werken om die paar goede aandelen eruit te vissen, voor het grootste deel van de mensen is het dus veel beter om die gespreide indextracker te pakken ipv zelf die 5 bedrijven te gaan kiezen.

Je kent vast het verhaal van de beursaap nog wel.
http://www.nu.nl/beurs/39...n-aex-vanwege-imtech.html
Wat moet ik uit die beursaap concluderen? Als je aandelen neemt is het de bedoeling om veel van een bedrijf af te weten, de waarde ervan te schatten en vervolgens te wachten totdat de aandelen erg laag staan om ze te kopen. Die beursaap pakt gewoon maar willekeurig wat aandelen, dat is juist niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Salvatron schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:04:
[...]

Wat moet ik uit die beursaap concluderen? Als je aandelen neemt is het de bedoeling om veel van een bedrijf af te weten, de waarde ervan te schatten en vervolgens te wachten totdat de aandelen erg laag staan om ze te kopen. Die beursaap pakt gewoon maar willekeurig wat aandelen, dat is juist niet de bedoeling.
Dat je veel van een bedrijf kan weten, de waarde ervan kan schatten en aandelen kan kopen en dat na 15 jaar die aap het 13 van de 15 jaren beter heeft gedaan dan de gemiddelde belegger of fondsbeheerder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Piper schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:25:
[...]

Dat je veel van een bedrijf kan weten, de waarde ervan kan schatten en aandelen kan kopen en dat na 15 jaar die aap het 13 van de 15 jaren beter heeft gedaan dan de gemiddelde belegger of fondsbeheerder. ;)
Misschien doen die fondsmanagers en prive-beleggers dan iets fout of is het heel moeilijk of zo. Warren Buffet is bijv. er wel heel rijk mee geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Rukapul schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:56:
Meestal wil ik niet liquideren in zo'n geval, maar kopen. Ik doe maar een paar trades per jaar, maar van sommige fondsen weet ik exact dat ik voor prijs X ze wil hebben. Niet voor niets dat ik op de avond van de flash crash een paar k risicoloos kon verdienen. Idem voor sommige fondsen die een kwartaalverlies of een dividendopschorting kennen. helaas afgelopen week niet op de juiste tijden achter het scherm
Die order kun je ook nu al inleggen voor prijs X? ;) Niet dat het een reden is om onbereikbaar te zijn, dat blijft gewoon een groot nadeel.
Rukapul schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:56:
Is bij DeGiro alles dan gegarandeerd beschikbaar van de ondersteunde beurzen? Heb namelijk iets wel eens niet kunnen vinden, maar dat is misschien toe te schrijven aan een niet ondersteunde beurs. Een nadeel vind ik verder dat de data erg ruw is en er dus verwarring kan optreden wat er aangeboden wordt.

Ik kan me overigens wel vinden in je opmerking hoor, want mij is ook eens een opportunity door neus geboord omdat m'n verzoek niet of te traag werd verwerkt. Daar staan echter meer verzoeken tegenover die keurig en tijdig zijn verwerkt.

Ik vind dat het transactiescherm van DeGiro de van toepassing zijnde valuta niet weergeeft persoonlijk een doodzonde.
Alles is gebaseerd op mijn eigen ervaring of course, ik heb nog geen fonds hoeven aanvragen bij DeGiro en bij Binck een aantal keer. Omdat ik SumZero/VIC/SeekingAlpha e.d. gebruik is timing best belangrijk en een paar dagen niet kunnen kopen gaat mij geld kosten. In de eerste plaats gaf ik DeGiro geen kans meer nadata ik een paar kansloze foutmeldingen tegenkwam, maar die zijn er nu af. Hun tarieven zijn zo laag dat ik het nu toch weer een kans geef. Verder is het inderdaad een orderuitvoering pur sang, de data haal ik van Google Finance e.d. af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Salvatron schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:42:
[...]

Misschien doen die fondsmanagers en prive-beleggers dan iets fout of is het heel moeilijk of zo. Warren Buffet is bijv. er wel heel rijk mee geworden.
En als je Warren Buffet was dan had je een punt. Maar dat ben je niet. Dus heb je dat niet.
Config schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:43:
[...]

Die order kun je ook nu al inleggen voor prijs X? ;) Niet dat het een reden is om onbereikbaar te zijn, dat blijft gewoon een groot nadeel.
Ik begreep uit een eerdere post van Rukapul dat doorlopende orders niet mogelijk zijn bij DeGiro.

[ Voor 32% gewijzigd door Cocytus op 30-08-2015 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Cocytus schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 00:15:
[...]

En als je Warren Buffet was dan had je een punt. Maar dat ben je niet. Dus heb je dat niet.
Anderen hebben daar ook succes mee, niet alleen Buffet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik begreep uit een eerdere post van Rukapul dat doorlopende orders niet mogelijk zijn bij DeGiro.
Niet op alle beurzen in elk geval. En Hielko noemde een geval waarbij het niet kan als de prijs teveel afwijkt van de huidige.

Ik ga in elk geval niet overal doorlopende orders voor inleggen. Dat kan je in je gezicht exploderen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 30-08-2015 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Mea culpa, zou best kunnen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Piper schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:25:
[...]

Het gemiddelde resultaat van de gemiddelde belegger is zo ongeveer het rendement van de index minus kosten, dus de kat ligt niet direct hoog. Daarnaast zijn er waarschijnlijk wel wat vraagtekens te plaatsen bij de vergelijking van het rendement van de aap en de gemiddelde belegger/index. Ik vermoed dat ze die een mandje aandelen hebben samen laten stellen die gelijkgewogen is in plaats van op marktkapitalisatie zoals een index. Het gevolg is bijv. een bias richting kleinere en waarschijnlijk risicovollere bedrijven waardoor er ook een hoger rendement te verwachten is. Maar goed, waarschijnlijk blijft de aap het goed doen versus gemiddelden omdat een strategie met weinig handelen al snel beter is dan het gemiddelde waar ook allemaal echt domme dingen tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Waarom heb ik dan meerdere doorlopende orders uitstaan bij DeGiro? Die zijn gewoon mogelijk hoor. Alleen combinatie orders kunnen (nog) niet. En complexe orders zoals trailing stop orders zijn niet mogelijk, maar dat vind ik zelf een plus punt. Zaken als stop loss bemoedigen verkoop als het slecht gaat, dat is juist tegengesteld met mijn visie: verkopen als ze hoog staan, of niet verkopen en lekker lang dividenden trekken.

En van alle honderd beurs gorilla's en WK inktvissen komen alleen de succesvolle in het nieuws. Als je maar genoeg random aandelenpakketten samenstelt heb je er altijd bij die de index verslaan. Je hebt er ook altijd die het slechter doen. Gemiddeld zullen ze ongeveer de index volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rr7r schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:34:
[...]

Dit is geen zero-sum game.

Leningen worden afgesloten, waarmee nieuw geld in omloop komt. Bedrijven kunnen dit geld oppakken als inkomen. Afhankelijk van de omloopsnelheid van het geld pakken ze meer/minder. Dit komt bij bedrijven terecht en uitgekeerd als dividend. Het zou alleen zero-sum zijn als de aandelenmarkt een gesloten economie was met een vaste geldhoeveelheid en geldomloopsnelheid. Dit is niet het geval.
Dat was een beetje creatieve quote van je.

Want ik noem expliciet de zin ervoor dat je ook de algehele gemiddelde toename van de beurswaarde (en dividend) hebt. En die wil je pakken met index beleggen.

Zaken als buy low, sell high zijn natuurlijk leuk in theorie, maar dat is een zero-sum game: Als jij laag koopt, is er iemand anders die laag verkoopt. Daarbovenop heb je nog de veel hogere kosten dan bij index beleggen, en je hebt dus minder dan zero-sum.

En ja er zijn wat mensen die het consequent significant beter kunnen doen dan het gemiddelde. Deze mensen zijn over het algemeen gigantisch rijk en hebben dat als fulltime baan. Ik geloof niet dat ik zelf significant het gemiddelde kan verslaan, en al helemaal niet zonder een gigantische hoeveelheid tijd erin te steken. Als je dat gaat doen moet je weer kijken wat je uurloon is dat je eraan over houdt. Bij mijn huidige bedragen: Niet genoeg.

Nagenoeg alle actieve beleggers en actieve fondsen halen imo op twee manieren hun jubel verhalen: Of ze laten zien dat ze wel 8% winst hebben gepakt, tegen de 1% die je nu op een spaarrekening haalt! Geweldig, minus dat tegelijkertijd een indexfonds 10% haalde, en je dus door je actieve handelen 2% hebt verloren.
En als tweede wanneer je genoeg apen laat handelen op de beurs, (of in het casino), zullen er altijd zijn die het significant beter doen een jaar dan het gemiddelde. Dat zal in het merendeel van de gevallen niet komen omdat ze zoveel verstand van de beurs hebben.
Salvatron schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:04:
[...]

En toch doet hij het gemiddeld op die manier beter dan het merendeel van de mensen die aandelen kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 30-08-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rukapul schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:46:
Ik vraag me toch echt af met welke achtergrond je dit zegt. Alleen in dit topic al zijn diverse meldingen dat de dienst niet beschikbaar is geweest bij drukte en onderhoud, er grove administratieve fouten gemaakt worden, dat er zaken ten nadele van de klant veranderd worden, dat diverse spelregels uiterst ontransparant zijn, en dat het platform op diverse punten gewoon gaar is. Dit heeft mensen gewoon geld gekost.
Natuurlijk heeft DeGiro ook nadelen. Maar als je puur met ETF's werkt en op de lange termijn speelt dan is DeGiro een goede budget aanbieder met een overzichtelijke website waar je tegen extreem lage kosten prima uit de voeten kan. Als je hogere eisen stelt dan moet je inderdaad wellicht naar de duurdere aanbieders kijken.
Dan kun je voor een paar centen wel bij degiro gaan zitten, maar met een portefeuille van tienduizenden euro's of tonnen kost een zo'n fout mogelijk al meer dan iets lagere kosten.
Klopt, als je een groot portefeuille hebt kies je wellicht niet voor een budget aanbieder. Maar als je puur met ETF's werkt en volgens het buy and hold principe speelt dan is DeGiro geen slechte partij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Totdat je ineens 30% belasting over je dividenduitkeringen moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
[...]

Voorbeeld:

Wat je hier beschrijft is niet van toepassing op indexbeleggen want daarmee heb je al de keus gemaakt om een index te volgen en niet meer naar individuele aandelen te kijken. Dan kan je wel met een tegenargument komen maar wat jij beschrijft is van toepassing op actief handelen, en dat doe je niet bij een partij als Meesman.
5. Niet handelen
Dit zou ik niet weten, maar er kunnen kanttekeningen bij enkele uitspraken gezet worden:

Beurskoersen zijn niet of nauwelijks te voorspellen.
Dit is het intrappen van een open deur. Of actief in - en uitstappen geen zin heeft weet ik niet, maar een actieveling zou imo gebruik moeten maken van kansen en niet van voorspellingen. Het is niet de bedoeling om de beurs te voorspellen, wat de bedoeling is, is om een voldoende grote kans te hebben op meer winst dan verlies. Een actief persoon die goed bezig is, houdt zich dus niet met het voorspellen van de beurs bezig, maar kijkt of er op in de beurskoersen een voldoende kans zit om in te stappen.

'Kopen en vasthouden’ is in de meeste gevallen de beste manier om te beleggen.
Een buy and hold strategie kan best werken, maar dat hoeft niet altijd, zie bijv. brazilie waar het slecht gaat, en in de toekomst kunnen ecologische problemen (klimaatverandering etc) zoveel problemen veroorzaken dat er geen fatsoenlijke stijging meer is waardoor buy & hold niet goed werkt.
Het is vaak aangetoond dat wat jij beschrijft over beurskoersen niet werkt voor het grootste deel van de mensen. Daar kan je aan twijfelen maar de feiten zijn toch zoals ze zijn. Of je het nou voorspellen noemt of het grijpen van kansen, dat komt op hetzelfde neer.

Wat betreft buy and hold, stel dat Brazilie failliet gaat (overdreven gesteld) dan wordt dit land verwijderd uit de opkomende landen index en zal vervangen worden door iets anders. Omdat de index breed is zal het effect hiervan minder groot zijn dan jij nu stelt. De koers van het fonds dat de index volgt zal eerst dalen maar kan op lange termijn weer herstellen omdat er andere aandelen worden opgenomen in het fonds. En ja dat kan best een tijd duren, maar indexbeleggen doe je ook met een lange horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Accepteer dat iedereen zijn eigen strategie hanteert, ipv elkaar zo vijandig te proberen overtuigen dat 1 strategie de beste is. Het mooie van de hele sector is dat er voor ieder wat wils is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Niemand is hier vijandig volgens mij. Je kan alleen niet strategie A beoordelen met argumenten voor strategie B. Dus iedereen mag lekker actief handelen wat mij betreft, maar beoordeel passief beleggen niet op dezelfde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Salvatron schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:42:
[...]

Misschien is Buffet de uitzondering die de regel bevestigd?
Sissors schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:26:
[...]

Nagenoeg alle actieve beleggers en actieve fondsen halen imo op twee manieren hun jubel verhalen: Of ze laten zien dat ze wel 8% winst hebben gepakt, tegen de 1% die je nu op een spaarrekening haalt! Geweldig, minus dat tegelijkertijd een indexfonds 10% haalde, en je dus door je actieve handelen 2% hebt verloren.

In het boek over indexbeleggen van één van de oprichters van Meesman, wijst de auteur er op dat banken soms meerdere actieve fondsen maken en pas nadat een paar van deze fondsen over een x-aantal jaar succes boeken dan wordt er mee geadverteerd. Tegelijkertijd worden de gefaalde fondsen uit het portfolio gehaald, maar daar hoort de klant niets over. De gefaalde fondsen blijven als het ware onzichtbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MacWolf op 30-08-2015 14:47 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

MacWolf schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 14:46:
[...]

Misschien is Buffet de uitzondering die de regel bevestigd?
Waarom zou dat zo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
En nu stoppen we er maar weer mee.
Want jij bent de discussieleider? Je geeft goede input, maar creëert een rode lap met zo'n opmerking. Dat was helemaal niet nodig en leidt onnodig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ik doelde dat ik met deze discussie even stop. Veel te mooi weer enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Piper schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 17:34:
[...]

Wist je dat zelfs jou veel aangehaalde Warren Buffett fan van indexfondsen is? ;)
Ik heb het niet over indexfondsen gehad he ;) Alleen over een paar uitspraken in die gouden regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33

Lulukai

God's gift to women

Kent iemand de verklaring waarom er heel weinig obligatietrackers bestaan die kapitaliseren? Bij iShares is de verhouding 20/80 Acc/Income; terwijl het bij aandelentrackers eerder 50/50 is.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Lulukai schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:24:
Kent iemand de verklaring waarom er heel weinig obligatietrackers bestaan die kapitaliseren? Bij iShares is de verhouding 20/80 Acc/Income; terwijl het bij aandelentrackers eerder 50/50 is.
Obligaties worden vaker door inkomenbeleggers gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Salvatron schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 18:10:
[...]

Ik heb het niet over indexfondsen gehad he ;) Alleen over een paar uitspraken in die gouden regels.
Maar indexfondsen zijn gebaseerd op die 'gouden regels'. Daarin is Meesman niet uniek. Oftewel Warren Buffet is ook voorstander van die gouden regels (voor nagenoeg iedereen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Sissors schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:13:
[...]

Maar indexfondsen zijn gebaseerd op die 'gouden regels'. Daarin is Meesman niet uniek. Oftewel Warren Buffet is ook voorstander van die gouden regels (voor nagenoeg iedereen).
De info in dat verhaal over de 5 gouden regels gaat niet alleen over indexfondsen maar indirect ook over andere investeringsmethoden zoals het voorspellen van de beurs op korte termijn en de buffet-methode van niet spreiden e.d. Daar reageerde ik op, niet op de regels voor indexfondsen op zich. De reclame zit 'm in het feit dat ze over andere investeringsmethoden niet het hele verhaal vertellen, verder zal indexbeleggen en dat bedrijf ongetwijfeld een prima investering zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Salvatron op 31-08-2015 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

De beursmakelaar DeGiro stunt weer door een platform te lanceren waarop beleggers gratis kunnen handelen. Het uitlenen van de aandelen en advertenties maken dit mogelijk, klinkt het.
http://www.tijd.be/markte...is_maken.9670501-3452.art

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Ja wel interessant, nieuwe broker van deGiro. Het heet deZiro en je kan gratis in aandelen handelen. Bij deGiro dus gratis in bepaalde ETF's en fondsen, bij deZiro in aandelen.

De dienst wordt de komende 12 maanden uitgerold maar voorlopig nog niet in Nederland. Vraag is of het ooit wel naar Nederland komt, aangezien de AFM geen advertenties toestaat bij brokers.

https://www.iex.nl/Nieuws...s-beleggingsplatform.aspx

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Als je dit zo leest vraag je je af waarom Binck €10 nodig heeft voor een order.
Zo hoog kunnen die reclame inkomsten ook weer niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik vraag mij al een tijd af wat de marginale kost is van een beursorder. Dat moet toch bijna 0 euro zijn?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Dat is het ook ongeveer het geval. Kijk maar eens in het jaarverslag van Binck. Alleen er is wel een boel geld nodig om de helpdesk te bemannen, platform te ontwikkelen/up2date te houden etc. Uiteindelijk is Binck niet bijzonder winstgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Klopt, office werk is waar de kosten zitten. Merkte bijvoorbeeld dat wanneer ik een e-mail stuurde er heel snel antwoord terug kwam, met bijzonder veel detail (niet alleen van "klopt", maar ook achtergrond info van waarom en ze hadden zelf even de info opgezocht en doorgestuurd die ik nodig had).

Het is bijna iets wat niet meer van deze tijd is, een fatsoenlijke klantenservice :P . Maar goed, dat is dus wel iets waar je voor betaald.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 02-09-2015 18:43 ]

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Even kijken of ik het nu allemaal goed begrepen heb. Ik zit nu bij Meesman, en die heeft een TER van 0,50% en transactiekosten (aan- en verkoop) van 0,25%. Bij elkaar kom je dus op 0,75%. Met liquidatie erbij zelfs op 1%.

Een alternatief is via DeGiro de ETF Vanguard Total Stock Market (VTI) aankopen. Dan heb ik dus een TER van 0,05%, geen transactiekosten (bij Basic account en maandelijks handelen), geen dividendlek (want 100% US aandelen waarbij dividend wordt uitgekeerd, zegt TrackerBelegger http://www.trackerbelegger.nl/dividendlekkage-berekenen/)

Kortom: Meesman met totale kosten van 0,75% (1% met liquidatie meegerekend) en DeGiro met 0,05%

Ten opzichte van Meesman lever je bij DeGiro in op de volgende gebieden:

-Geen mogelijkheid tot automatische storting, dit moet handmatig
-Dividenden worden niet automatisch herbelegd, ook dit moet handmatig
-Effecten kunnen worden uitgeleend (Vrij klein risico bij zo'n breed gespreid ETF?)

En het verschil is dat de fondsen van Meesman in euro's zijn genoteerd, maar op basis van artikelen die hier ook meerdere malen zijn aangehaald is dit een voordeel noch een nadeel.

• Hielko
Je levert ook in op je diversificatie als je alleen in US aandelen belegt om een dividendlek te voorkomen. Diversificatie is een stuk belangrijker dan een paar bps rendement.

Ook moet je de aankoop/en verkoop kosten delen door de verwachte periode dat je de fondsen in bezit houdt. Als je ze 10 jaar vasthoudt dan zijn die transactiekosten een stuk lager per jaar dan wanneer je ze 1 jaar vasthoudt.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Alleen VTI is te weinig, dan zou je VXUS erbij moeten doen met 50/50 verdeling ongeveer.

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Ook ga je met de ETF dividendbelasting betalen a 15%.
Daarnaast worden aandelen van de ETF uitgeleend en niet de aandelen binnen de ETF (misschien ook, weet ik niet zeker).

Verwijderd

Avinator88 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:21:
Ook ga je met de ETF dividendbelasting betalen a 15%.
Daarnaast worden aandelen van de ETF uitgeleend en niet de aandelen binnen de ETF (misschien ook, weet ik niet zeker).
De 15% Amerikaanse dividendbelasting die je betaalt bij VTI en VXUS, kan je met betaalde vermogensrendementsheffing in box 3 verrekenen (ik geloof tot 3 jaar na dato). De 15% Nederlandse dividendbelasting die je bij de fondsen van Meesman betaalt, kan je in box 1 verrekenen.

Vanguard leent inderdaad aandelen uit die het in het fonds bezit. DeGiro heeft daar geen toegang toe, maar kan wel de ETF-stukken uitlenen. Bij Meesman heb je ook een aantal fondsen die intern effecten uitlenen.
Gabliboeba schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:36:
En het verschil is dat de fondsen van Meesman in euro's zijn genoteerd, maar op basis van artikelen die hier ook meerdere malen zijn aangehaald is dit een voordeel noch een nadeel.
Naar mijn idee snap je het prima, goede aanvullingen van Hielko, Zenix en Avinator88.

Ik hou zelf ook VXUS aan naast VTI, zou me niet geheel comfortabel voelen als mijn beleggingen afhankelijk zijn van enkel de bedrijven in de VS. De spreiding t.o.v. Meesman wordt beter met deze combinatie, doordat je ook small-caps en een deel mid-caps toevoegt.

Bij Meesman is alleen het obligatiefonds met euro-obligaties zonder valutarisico, het indexfonds aandelen Europa bezit bijvoorbeeld 32% aandelen uit het Verenigd Koninkrijk.

Bij DeGiro heb je overigens wel transactiekosten wanneer je niet in euro's belegt. Bij AutoFX is dat 0.10% keer de transactiewaarde (reeds in de aankoopprijs verwerkt). Handmatige valutatransactie kan voordeliger zijn voor een eerste grote som geld.

Verder vind ik het beide prima keuzes en bedankt voor het delen van het artikel ;)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Zenix schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:08:
Alleen VTI is te weinig, dan zou je VXUS erbij moeten doen met 50/50 verdeling ongeveer.
Ik heb voor mijn dochtertje een rekening geopend bij Degiro. Doe precies hetzelfde voor haar. Horizon is 15-20 jaar, dus perfect. Elk kwartaal de kinderbijslag erop storten in een 50/50 verdeling en jaarlijks herbalanceren. Het is niet veel, dus 0% transactiekosten is perfect.

Over een jaar of 10 eens kijken of ik moet herverdelen naar obligaties.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• pirke
Toch grappig dat als de beurs hard omlaag gaat iedereen hier paniekerig doet, en op een mooie dag als vandaag is het vrij stil.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Mojo schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:50:
[...]

Ik heb voor mijn dochtertje een rekening geopend bij Degiro. Doe precies hetzelfde voor haar. Horizon is 15-20 jaar, dus perfect. Elk kwartaal de kinderbijslag erop storten in een 50/50 verdeling en jaarlijks herbalanceren. Het is niet veel, dus 0% transactiekosten is perfect.

Over een jaar of 10 eens kijken of ik moet herverdelen naar obligaties.
Verstandig gezien de langer horizon. Over al die jaren zal dat bedrag wel oplopen naar een mooi bedrag voor je dochter. Misschien krijg je het zelfs wel voor elkaar dat je dochter ook intresse krijgt in indexbeleggen, dan kan de horizon verlengd worden ;) Ze zeggen dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met indexbeleggen. :P

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:16
pirke schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:09:
Toch grappig dat als de beurs hard omlaag gaat iedereen hier paniekerig doet, en op een mooie dag als vandaag is het vrij stil.
De verliezen van afgelopen weken zijn ook nog lang niet weggewerkt.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

pirke schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:09:
Als je long gegaan bent misschien wel (ik ben grotendeels short) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gabliboeba schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:36:

-Dividenden worden niet automatisch herbelegd, ook dit moet handmatig
een mogelijk alternatief is iShares Core MSCI World ETF
http://www.ishares.com/nl/individual/nl/products/251882/SWDA

TER 0.2 %
Spreiding in ontwikkelde markten wereldwijd
Dividenden worden herbelegd
Wel dividend lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Salvatron schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:14:
[...]

Als je long gegaan bent misschien wel (ik ben grotendeels short) ;)
Het is vrij normaal dat na zo'n grote daling, de beurs een beetje opkrabbelt en rustiger wordt/lijkt.
Ik lees/hoor vooral dat dit het moment is om long posities af te bouwen, voordat de echt grote daling plaatsvindt.

Dit hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar ik heb ook wat short posities (geschreven en gekochte puts, nooit ongedekt!) toegevoegd. Een soort van kussen voor mijn aandelen en index fondsen...Het blijft casinowerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Waarom doe je het dan eigenlijk? Niet negatief bedoeld, als dat zo over komt, maar ik ben vooral benieuwd naar de reden om het te doen als je weet dat het casinowerk is (en dus het huis altijd wint).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Laat me raden, de beurs zakt weer eens.

Let it go, let it go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

DarkKnight schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 12:50:
[...]

Waarom doe je het dan eigenlijk? Niet negatief bedoeld, als dat zo over komt, maar ik ben vooral benieuwd naar de reden om het te doen als je weet dat het casinowerk is (en dus het huis altijd wint).
Als je het goed doet, ben jij het huis ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Precies, puts schrijven all the way! :) Lekker verzekeringsmaatschappij spelen en premie ontvangen, maar nooit uitkeren :) Tijdwaarde is een mooi begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
DarkKnight schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 12:50:
[...]

Rare vraag. Omdat ik gokken ook leuk vind natuurlijk, anders zou ik het niet doen.
Iedereen die handelt zit toch in het casino??
Als je belegt houd je van gokken.

Als je zegt dat het niet zo is, dan wil je ook vast de strategie delen en mij garant stellen (tegen een redelijke vergoeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

poehee schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:32:
[...]

Rare vraag. Omdat ik gokken ook leuk vind natuurlijk, anders zou ik het niet doen.

Als je zegt dat het niet zo is, dan wil je ook vast de strategie delen en mij garant stellen (tegen een redelijke vergoeding)
Ik speculeer/gok niet, ik handel met spreiding en lange termijn investeringen/beleggingen. Toegegeven: Dat is niet gelijk aan geen risico, maar het is zeker niet casino gelijkend. Zolang je weet dat je gokt/speculeert met daytrading/picking aandelen/opties, dan is het jouw feestje natuurlijk. Maar ik vond het apart om te lezen dat je eindigt met 'het blijft een casino'. Als je dat vindt, dan zou ik het niet doen. Daarom vroeg ik het.
Oftewel, het feit dat je houdt van gokken of ten minste leuk vindt, dan snap ik beter dat je toch handelt ondanks het gevoel van een casino.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

poehee schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:32:
[...]

Toon maar eens dat het gokken is, dat je een gok kunt nemen, maakt het nog geen casino. Dus, ik kijk uit naar je goede onderbouwde argumentatie waarom het gokken is.

Edit
Had ook zo'n verhaal als Pirke neer gezet, maar kreeg het gevoel op een emotioneel persoon te reageren, die gefrustreerd raakt van een daalende beurs.
Voelde aan als of ik aan het uitleggen was waarom Poker geen kansspel is @ zinloos geweld.

[ Voor 17% gewijzigd door BTU_Natas op 04-09-2015 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Over de straat lopen is ook gokken: er is een kans dat je overreden wordt door een vrachtwagen. Maar aangezien je het risico kunt verkleinen door goed naar links en rechts te kijken wordt het risico geaccepteerd. Toch sterven er jaarlijks honderden mensen in het verkeer... dus het gaat niet altijd goed.

Zo ook met beleggen: risico's kun je verkleinen, en meestal maak je winst. Er zijn zelf strategieën waarbij het risico op verlies ook zeer klein is, maar daar haal je dan ook weinig winst mee vergeleken bij risicovolle strategieën.

Oftewel je loopt precies zoveel risico als waar je je prettig bij voelt. En bij veel strategieën is het een vrij zekere manier van rendement halen.

Merk op dat een spaarrekening ook risico kent: als de bank omvalt ben je alles boven een ton kwijt. De kans op verlies is dus klein, maar het rendement is dat ook. Noem je een spaarrekening gokken? Nee, waarom andere vormen van beleggen dan wel?

Binaire opties zijn gokken ja, maar dat is ook geen vorm van beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gokken is ook meer speculeren dan beleggen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04:03

fynrd1

Fooled by Randomness

BTU_Natas schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:38:
[...]

Toon maar eens dat het gokken is, dat je een gok kunt nemen, maakt het nog geen casino. Dus, ik kijk uit naar je goede onderbouwde argumentatie waarom het gokken is.

Edit
Had ook zo'n verhaal als Pirke neer gezet, maar kreeg het gevoel op een emotioneel persoon te reageren, die gefrustreerd raakt van een daalende beurs.
Voelde aan als of ik aan het uitleggen was waarom Poker geen kansspel is @ zinloos geweld.
Toch is het gokken, in geval van geen voorkennis en vermogen. Met poker kun je wiskundig aantonen dat je een edge hebt op je tegenstander(s) en zodoende over een lange termijn met deze beslissing winst maakt, hoe klein deze ook is. Of andersom natuurlijk. Met beleggen, verzekeren, investeren vermogensbeheer en de hele mikmak kan je dat gewoon niet. Wat er tot nu gebeurt staat vast, wat hierna gebeurt laten we over aan de tijd. Wat we wel kunnen is zoeken naar patronen, analyseren, modelleren, benaderen noem maar op, om richting te krijgen in wat kan gebeuren. Om het zo goed mogelijk te doen, moet je risico's afdekken/verminderen of beter gezegd te dempen. Om er succesvol (financieel) in te zijn moet je ervoor betaald worden, en/of geluk hebben.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:44:
[...]

De 15% Amerikaanse dividendbelasting die je betaalt bij VTI en VXUS, kan je met betaalde vermogensrendementsheffing in box 3 verrekenen (ik geloof tot 3 jaar na dato). De 15% Nederlandse dividendbelasting die je bij de fondsen van Meesman betaalt, kan je in box 1 verrekenen.

Vanguard leent inderdaad aandelen uit die het in het fonds bezit. DeGiro heeft daar geen toegang toe, maar kan wel de ETF-stukken uitlenen. Bij Meesman heb je ook een aantal fondsen die intern effecten uitlenen.

[...]

Naar mijn idee snap je het prima, goede aanvullingen van Hielko, Zenix en Avinator88.

Ik hou zelf ook VXUS aan naast VTI, zou me niet geheel comfortabel voelen als mijn beleggingen afhankelijk zijn van enkel de bedrijven in de VS. De spreiding t.o.v. Meesman wordt beter met deze combinatie, doordat je ook small-caps en een deel mid-caps toevoegt.

Bij Meesman is alleen het obligatiefonds met euro-obligaties zonder valutarisico, het indexfonds aandelen Europa bezit bijvoorbeeld 32% aandelen uit het Verenigd Koninkrijk.

Bij DeGiro heb je overigens wel transactiekosten wanneer je niet in euro's belegt. Bij AutoFX is dat 0.10% keer de transactiewaarde (reeds in de aankoopprijs verwerkt). Handmatige valutatransactie kan voordeliger zijn voor een eerste grote som geld.

Verder vind ik het beide prima keuzes en bedankt voor het delen van het artikel ;)
Dankje trackerbelegger voor deze waardevolle post. Zelf volg ik je blog ook nog met veel enthousiasme. Ik waardeer ook je laatste post, over de exacte dividendlekkagekosten enorm. Het wordt hierdoor allemaal een stuk duidelijker.

Vraag: momenteel beleg ik 100% bij meesman en ik wil zsm overstappen naar VTI + VXUS (50/50) bij de giro. Nu heb ik een paar vraagjes:
- Wanneer kan ik het beste overstappen. Gewoon NU toch? (Niet aan market timing doen)
- Ik las iets over AutoFX vs handmatige koerswisseling. Hoe werkt dit en waar dien ik rekening mee te houden?
- Waarom adviseert Vanguard mij 50/50, en geef jij 60/40 aan zonder dat (jaarlijks) herbalanceren nodig is? Dat las ik op je blog dacht ik?
- En welke fondsen zijn de VTI + VXUS precies? Welke nummers? Kan het hier niet echt vinden: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

EDIT: Volgens mij had ik het al gevonden (vraag 2)
- AutoFX costs 0,10% van waarde
- Handmatig + 10 euro + 0,02% (dus dit is bij bedragen +- >12K al interessant). Ik moet dit doen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 04-09-2015 19:42 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

fynrd1 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:18:
[...]

Toch is het gokken, in geval van geen voorkennis en vermogen. Met poker kun je wiskundig aantonen dat je een edge hebt op je tegenstander(s) en zodoende over een lange termijn met deze beslissing winst maakt, hoe klein deze ook is. Of andersom natuurlijk. Met beleggen, verzekeren, investeren vermogensbeheer en de hele mikmak kan je dat gewoon niet. Wat er tot nu gebeurt staat vast, wat hierna gebeurt laten we over aan de tijd. Wat we wel kunnen is zoeken naar patronen, analyseren, modelleren, benaderen noem maar op, om richting te krijgen in wat kan gebeuren. Om het zo goed mogelijk te doen, moet je risico's afdekken/verminderen of beter gezegd te dempen. Om er succesvol (financieel) in te zijn moet je ervoor betaald worden, en/of geluk hebben.
Poker win je door een combinatie van factoren. Het is een behendigheidsport, geen wiskundig model. Dat eerst.
Nogmaals, bewijs maar dat het geen gokken is, Verder heeft pirke het al prima uitgelegd.
Pagina: 1 ... 49 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.