Zo simpel is het natuurlijk niet, als iedereen altijd het tegenovergestelde van de rest doet, dan gebeurd er niks. Blijkbaar heeft iedereen ineens massaal besloten dat de wereldeconomie 10% minder waard is. Compleet idioot natuurlijk, maar je moet ook niet teveel logica bij de beurzen zoeken.
Ik doe nu toch al zo een 15 jaar aan beleggen. Dalingen (noem het maar crash als we op deze niveau's afsluiten) zoals de deze hebben meestal een onderlinge oorzaak (er gaat ergens iets serieus fout). Dingen die de gewone belegger misschien pas binnen een paar dagen te weten zullen komen. Zelf ben ik in ieder geval Q3-2014 stilaan uitgestapt (heb hierdoor ook wel wat gemist). Vond prijzen toch echt wel overgewaardeerd. Nu met de correctie die de afgelopen paar weken heeft plaatsgevonden, denk ik dat we aan huidige prijzen bij een meer correcte waardering zitten.
Volgens mij zitten we anders nog boven het niveau van Q3-2014
Klopt, maar de aandelen die ik 1 jaar geleden had, staan ondertussen paar procentjes lager.
Heb dan ook voordeel van 1 jaar geen risico te lopen gehad en 1,8% rente.
Heb dan ook voordeel van 1 jaar geen risico te lopen gehad en 1,8% rente.
Tja. Ik heb zoals het nu lijkt een mazzeltje gehad omdat ik eerder dit jaar al mijn beleggingen moest verkopen. Toen nog op +10% over 2015.
Desalniettemin zou ik nu niet al erg in paniek raken. Als je vorige week dacht dat bepaalde bedrijven de koers waard waren, is het alleen maar aantrekkelijker geworden nu (of je moet van mening zijn dat er op marconiveau dusdanige veranderingen plaatsvinden in bv. China dat dit een direct effect heeft op alle stukken). Ik zou in ieder geval rustig doorkopen
Desalniettemin zou ik nu niet al erg in paniek raken. Als je vorige week dacht dat bepaalde bedrijven de koers waard waren, is het alleen maar aantrekkelijker geworden nu (of je moet van mening zijn dat er op marconiveau dusdanige veranderingen plaatsvinden in bv. China dat dit een direct effect heeft op alle stukken). Ik zou in ieder geval rustig doorkopen
[ Voor 4% gewijzigd door Don Quijote op 24-08-2015 15:57 ]
Glazen bol heb ik niet. Echter wel een advies voor jou: stop met beleggen. Blijkbaar heb je 0 mentale weerbaarheid om dit soort dalingen te kunnen doorstaan.Squ1zZy schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:31:
[...]
Kid Buu heeft een glazen bol. Misschien wil hij zijn prognose online zetten ..
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Verwijderd
Op naar de driehonderd.....en dan kopen!
Ik geniet met volle teugen.
Ik geniet met volle teugen.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 16:07 ]
Deflatie scenario komt er weer aan.DivWhis schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:57:
Tja. Ik heb zoals het nu lijkt een mazzeltje gehad omdat ik eerder dit jaar al mijn beleggingen moest verkopen. Toen nog op +10% over 2015.
Overigens had ik vorige week een koop limiet order van deze
https://www.bourse.lu/ins...cdVal=33961&cdTypeVal=OBL
Op de markt gezet en tot mijn verrassing vandaag uitgevoerd voor e25,10. Ik had niet verwacht vorige week dat hij zelfs onder de 25 zou dalen.
Overigens ook blij geweest met mijn verkoop van baxalta vorige week. Zeker nu de euro weer gigantisch oploopt. Jammer dat mijn order van baxter niet is doorgevoerd.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Waarom hebben deep in the money calls op de aex 2019 een negatieve tijdwaarde? Bijvoorbeeld de aex 200 call 2019, verkoopt voor slechts 197 euro met de aex nu op 424. Dat is een tijdwaarde van -27 euro. Kan iemand me dat uitleggen? Ik dacht dat tijdwaarde altijd positief was.... ???
Edit: dit komt neer op een tijdwaarde van zo'n -3% per jaar vd optie prijs. Klinkt als een redelijk gemiddeld dividendrendement, zit ik daarmee op het goede spoor?
Edit 2: na wat googelen: dit schijnt de norm te zijn voor deep in the money index calls, aangezien die verkocht worden om te hedgen tegen een gigantisch verlies van een grote portefeuille. De verkoper betaalt dus de tijdwaarde ipv de koper, en de koper draagt een deel van het neerwaartse risico. Dit is een manier om goedkoper long in stock te kunnen zitten, met een voor de verkoper gelimiteerd opwaarts potentieel, waarbij de negatieve time value ook een correctie is voor misgelopen rente vd koper. Weer wat geleerd
Edit: dit komt neer op een tijdwaarde van zo'n -3% per jaar vd optie prijs. Klinkt als een redelijk gemiddeld dividendrendement, zit ik daarmee op het goede spoor?
Edit 2: na wat googelen: dit schijnt de norm te zijn voor deep in the money index calls, aangezien die verkocht worden om te hedgen tegen een gigantisch verlies van een grote portefeuille. De verkoper betaalt dus de tijdwaarde ipv de koper, en de koper draagt een deel van het neerwaartse risico. Dit is een manier om goedkoper long in stock te kunnen zitten, met een voor de verkoper gelimiteerd opwaarts potentieel, waarbij de negatieve time value ook een correctie is voor misgelopen rente vd koper. Weer wat geleerd
[ Voor 58% gewijzigd door pirke op 24-08-2015 16:50 ]
Heeft niets met beleggen te maken. Heeft met domme vragen te maken...Kid Buu schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:03:
[...]
Glazen bol heb ik niet. Echter wel een advies voor jou: stop met beleggen. Blijkbaar heb je 0 mentale weerbaarheid om dit soort dalingen te kunnen doorstaan.
Lijkt met zowat het ideale moment om eindelijk in een tracker te gaan beleggen gezien de huidige situatie. Of zijn er andere mogelijkheden die ik nu zeker niet mag missen?
Iemand enig idee hoe lang het ongeveer duurt vooraleer ik daadwerkelijk ben "ingetekend" op een tracker indien ik vandaag nog een account zou aanmaken op bvb BinckBank?
Iemand enig idee hoe lang het ongeveer duurt vooraleer ik daadwerkelijk ben "ingetekend" op een tracker indien ik vandaag nog een account zou aanmaken op bvb BinckBank?
[ Voor 13% gewijzigd door SanderH_ op 24-08-2015 17:52 ]
Apple stond bij opening op $92. Inmiddels klimt-ie weer richting de $110. Was een mooi koopmoment geweest. Bizarre schommelingen.
Verwijderd
De gewone belegger kan toch ook lezen? Volgens mij zit de groei in China een beetje tegen en dalen daar de koersen een beetje. Dat weten we al een aantal weken of vertel ik nu iets nieuws? (einde cynisme).Galactic schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:45:
Ik doe nu toch al zo een 15 jaar aan beleggen. Dalingen (noem het maar crash als we op deze niveau's afsluiten) zoals de deze hebben meestal een onderlinge oorzaak (er gaat ergens iets serieus fout). Dingen die de gewone belegger misschien pas binnen een paar dagen te weten zullen komen.
NB: en niet te vergeten het kuddegedrag van beleggers.
Verwijderd
Je kunt morgen gewoon bestens of tegen een limiet kopen afhankelijk van de snelheid van open rekening vd desbetreffende broker. Succes!SanderH_ schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:51:
Lijkt met zowat het ideale moment om eindelijk in een tracker te gaan beleggen gezien de huidige situatie. Of zijn er andere mogelijkheden die ik nu zeker niet mag missen?![]()
Vooral dat laatste lijkt me relevant. Je zegt het zelf, we weten het al weken van China, maar tot nu toe heeft dat bijzonder weinig gedaan, en nu ineens wel.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:29:
[...]
De gewone belegger kan toch ook lezen? Volgens mij zit de groei in China een beetje tegen en dalen daar de koersen een beetje. Dat weten we al een aantal weken of vertel ik nu iets nieuws? (einde cynisme).![]()
Sterker nog, je kan ook wel zeggen dat we al jaren weten dat economische cijfers uit China nogal dubieus zijn, waarom dan nu ineens die correctie?
Ach, domme vragen zijn er niet, alleen domme antwoorden. Nieuwe beleggers (mijzelf inclusief) hebben nu eenmaal een hoop te leren, en dat kun je ze denk ik ook niet kwalijk nemen
[ Voor 5% gewijzigd door Kapotlood op 24-08-2015 18:43 ]
Verwijderd
Angst is altijd een grote raadgever, hebberigheid ook. Sentiment doet veel en het besef dat China gaat remmen in combinatie met besef dat onze beurzen ook op een kunstmatige wijze zijn opgepompt doet men naar de uitgang rennen.Sissors schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:43:
[...]
Vooral dat laatste lijkt me relevant. Je zegt het zelf, we weten het al weken van China, maar tot nu toe heeft dat bijzonder weinig gedaan, en nu ineens wel.
Sterker nog, je kan ook wel zeggen dat we al jaren weten dat economische cijfers uit China nogal dubieus zijn, waarom dan nu ineens die correctie?
Wees nu eerlijk, kijk alleen naar ons eigen land. Ok, we groeien weer wat maar nog steeds zijn er zat bedrijven in de problemen, hebben we een enorm werkloosheid cijfer, kunnen we meer en meer vluchtelingen opvangen, begrotingstekort is er nog steeds etc etc en hoeft maar een kleine kink in de kabel te komen en de volgende crisis is er weer en stond de AEX op 500. Geen reeele verhouding lijkt me.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 18:55 ]
Je bedoeld je zelf? Want hij heeft gewoon gelijk. Jij bent echter degene die gefrustreerd overkomt.Squ1zZy schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:40:
[...]
Heeft niets met beleggen te maken. Heeft met domme vragen te maken...
Overigens dat de beurzen skyhigh stonden en dat China niet gaat kan blijven gaan wordt hier al maanden geroepen.
Verder is dit nog maar een kleine correctie we staan nu ongeveer op de beginstand van 2015.
PS: Kid Buu is idd erg rijk als je eens wat verder leest
[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 24-08-2015 19:17 ]
Ik heb een cartoons en een paar reacties weggeknipt. Laat er verder niet op de man gespeeld worden.
Het is erg belangrijk, zeker ook in deze tijden van onzekerheid, om bij je plan te blijven en niet van koers te veranderen. Keer op keer hebben wetenschappelijke studies op basis van analyses van >40 jaar beleggingsresultaten dit aangetoond.
Bogleheads: Never try to time the market
PS: zelf houd ik me aan alle wetenschappelijk onderbouwde adviezen. Ik heb op basis van DCA VS lump Sump (Vanguard Research) + Do Not Dollar Cost Average More than 12 months gekozen om destijds mijn volledige liquide middelen die ik beschikbaar had voor beleggen in 1 keer in te leggen, en ik maak nu maandelijks nog een bedrag over naar de EFT's. Dit verander ik niet op basis van de koersen. Ik balanceer mijn portfolio jaarlijks op 1 juli.
Bogleheads: Never try to time the market
Bogleheads: Stay the courseThere is a large amount of research showing that typical mutual fund investors actually perform far worse than the mutual funds they invest in because they tend to buy after a fund has done well and tend to sell what they own when it has done poorly. This behavior of buy high, sell low is guaranteed to produce poor results. Instead, Bogleheads create a good plan and then stick with it, which consistently produces good outcomes over the long term.
Vanguard: Ignore the temptation to alter allocationsThis is perhaps the most challenging part of Boglehead investing, but is essential to its success. Bogleheads adopt a reasonable investment plan and then stay the course. When index funds were dramatically outperforming all the alternatives in the 1990's, this advice was easy to follow. But with the crash of 2008, many investors panicked, or at least wavered in their commitment to buy, hold, and rebalance investing. Bogleheads realize that in exchange for the high returns that stocks produce over time, the equity markets are enormously volatile. After big drops, it can be very difficult to continue to follow your pre-set plan. Even during normal markets there are always distractions, such as attractive new asset classes that have recently outperformed, or fancy alternative investment vehicles, such as hedge funds. Bogleheads strive not to be distracted, and strive not to waver. Create an asset allocation that includes bonds to reduce the volatility caused by the stock part of your portfolio, then rebalance when needed. This balanced approach will help you to stay the course. Once you set up a Boglehead portfolio, the only real course correction needed is to rebalance once per year to bring the stock/bond allocations back to pre-set levels. (Investors generally want to increase bond holdings slightly every year, such as by setting the percentage of bonds "to your age in bonds".) Although making only that one change every year takes discipline, it is also an enormous relief to be able to tune out the endless chatter of when and what to buy and sell.
Daarnaast zie ik meerdere reacties van mensen die nu snel 'bij gaan kopen'. Let op: dit is ook market timen. Market timen is niet alleen het verkopen, maar ook het extra bijkopen van aandelen. Het is het beste, (let op, dit is dus wetenschappelijk meerdere keren aangetoond) om een plan te maken en hierbij te blijven. Dit staat uiteraard los van het feit of je Lump Sump hebt geïnvesteerd of DCA, en of je maandelijks nog bijkoopt of niet. Dit gewoon blijven doen.In volatile markets, with very visible winners and losers, market-timing is another dangerous temptation. The appeal of market-timing—altering a portfolio's asset allocation in response to short-term market developments—is strong. This is because of hindsight: An analysis of past returns indicates that taking advantage of market shifts could result in substantial rewards. However, the opportunities that are clear in retrospect are rarely visible in prospect.
Indeed, Vanguard research has shown that while it is possible for a market-timing strategy to add value from time to time, on average these strategies have not consistently produced returns exceeding market benchmarks (Stockton and Shtekhman, 2010). Vanguard is not alone in this finding. Empirical research conducted in both academia and the financial industry has repeatedly shown that the average professional investor persistently fails to time the market successfully. The chart below lists nine studies making this point, starting back in 1966 when J.L. Treynor and Kay Mazuy analyzed 57 mutual funds and found that only one showed significant market-timing ability.
PS: zelf houd ik me aan alle wetenschappelijk onderbouwde adviezen. Ik heb op basis van DCA VS lump Sump (Vanguard Research) + Do Not Dollar Cost Average More than 12 months gekozen om destijds mijn volledige liquide middelen die ik beschikbaar had voor beleggen in 1 keer in te leggen, en ik maak nu maandelijks nog een bedrag over naar de EFT's. Dit verander ik niet op basis van de koersen. Ik balanceer mijn portfolio jaarlijks op 1 juli.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Goed dat je zorgt voor een objectieve kijk op de zaak. Maar wat zou een negatief gevolg kunnen zijn van extra bijkopen bij een dip/correctie?
Eigen poging: Dat het nog verder in zakt, en je dus nog lager had kunnen kopen als je bij je vaste plan bleef om elke Y weken X te kopen.
Eigen poging: Dat het nog verder in zakt, en je dus nog lager had kunnen kopen als je bij je vaste plan bleef om elke Y weken X te kopen.
.
Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens Radeoxx, en is het echt super goed advies voor 99% van de mensen. Maar durf te wedden dat je ook genoeg onderzoek kan vinden dat suggereert dat dynamische asset allocatie gebaseerd op bijv bond yields en earnings yield beter werkt dan een statische allocatie. En durf ook wel te wedden dat wat bijkopen als er paniek op de beurs is beter werkt dan helemaal niks doen. Reden dat market timing niet werkt is niet omdat dat niet werkt, maar mensen juist verkopen om proberen verliezen te vermijden.
Bij DeGiro inleggen en je ETF's zijn morgen ochtend gekocht zodra de beurzen open gaan.SanderH_ schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:51:
Lijkt met zowat het ideale moment om eindelijk in een tracker te gaan beleggen gezien de huidige situatie. Of zijn er andere mogelijkheden die ik nu zeker niet mag missen?![]()
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hey allemaal, ik ben al een tijdje van plan om mijn overgebleven spaargeld te beleggen i.p.v. te laten zitten, en nu met die extra aandacht denk ik er weer aan en heb ik bedacht dat ik maar eens moet beginnen. Ik heb niet alle 190 pagina's gelezen maar wel de laatste en de startpost.
Mijn bedoeling is om een plan te maken voor de lange termijn en dat een beetje met rust te laten, ik ben dus niet van plan om regelmatig actief bezig te zijn met alle nieuws bijhouden in een poging om altijd de optimale combinatie van aandelen te hebben. Wel kan ik best een behoorlijk risico hebben. Op dit moment ben ik op zoek naar links en naar een broker die voor zo'n scenario voordelig is. Waar moet ik dan kijken?
Mijn bedoeling is om een plan te maken voor de lange termijn en dat een beetje met rust te laten, ik ben dus niet van plan om regelmatig actief bezig te zijn met alle nieuws bijhouden in een poging om altijd de optimale combinatie van aandelen te hebben. Wel kan ik best een behoorlijk risico hebben. Op dit moment ben ik op zoek naar links en naar een broker die voor zo'n scenario voordelig is. Waar moet ik dan kijken?
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
Wil je individuele aandelen, brede indices of een combinatie?Jeroen schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:07:
Relevante factor voor je broker-keuze en tariefstructuur.
Ik wil vooral brede (index) fondsen maar als het met weinig nadeel een mogelijkheid zou zijn om ook losse aandelen te kopen (voor de lange termijn) dan is dat misschien gunstig. Ik kan ook twee accounts openen in dat geval.rr7r schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:22:
[...]
Wil je individuele aandelen, brede indices of een combinatie?
Relevante factor voor je broker-keuze en tariefstructuur.
Goed dat je hier bent! Ik zou zeggen: lees wel de laatste 10 pagina's door, dan heb je al wat belangrijke adviezen meegekregen. Ik zou je onderstaand willen meegeven om uit te kiezen. Zelf ben ik gestart met optie 1 bij Meesman maar ik ga deze week switchen naar de derde optie. Dit vanwege mijn lange beleggingstermijn (>20 jaar) en het verschil in jaarlijkse kosten (TER).Jeroen schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:07:
Hey allemaal, ik ben al een tijdje van plan om mijn overgebleven spaargeld te beleggen i.p.v. te laten zitten, en nu met die extra aandacht denk ik er weer aan en heb ik bedacht dat ik maar eens moet beginnen. Ik heb niet alle 190 pagina's gelezen maar wel de laatste en de startpost.
Eenvoudig, maar wat duurder: www.meesman.nl
- Totale kosten 0,25% bij aankoop & bij verkoop
- Totale kosten 0,50% per jaar over de beleggingen (TER)
- Geen dividendlek
- Wel met automatische incasso
Bijv: 50% aandelen wereldwijd, 25% europa, 25% opkomend
Eenvoudig & goedkoop (gratis via degiro.nl)
- Vanguard Total World Stock ETF 100% - 0,17% TER
Zeer laag TER (0,17%). Wel dividendlek.
Geen automatische incasso mogelijk.
Goedkoopste - herbalanceren noodzakelijkgratis via degiro.nl)
- 50% Vanguard Total Stock Market
- 50% Vanguard Total International Stock ex-US ETF
Extreem laag TER (0,095%). Wel dividendlek. (Jaarlijks) herbalanceren noodzakelijk
Geen automatische incasso mogelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door radeoxx op 24-08-2015 21:48 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Ik heb even heel snel een artikeltje over dividendlek gelezen, hoe zit dat precies in dit geval? Waar kan ik zien hoe veel dat scheelt?
Ik heb vandaag een flink stuk cash omgezet in twee ETFs. Voorlopig geen cashbehoefte, dus het is voor de lange termijn.
Ik was het al wat langer van plan, maar met de huidige sale toch maar de knoop doorgehakt
Dus toch geprobeerd om de markt te timen...
Ik was het al wat langer van plan, maar met de huidige sale toch maar de knoop doorgehakt
Dus toch geprobeerd om de markt te timen...
Het Warren Buffet advies is om te kopen als alle anderen verkopen, en om te verkopen als iedereen koopt. Met de uitverkoop van vandaag is het dus een goed moment om te kopen. Afgelopen vrijdag was ook een goed moment en morgen zal het ook nog wel een goed moment zijn. Het gaat niet om het maximaliseren van die laatste procent, of je nu 10% of 20% winst maakt is niet zo'n groot verschil. Het verschil tussen 10% winst en 20% verlies is veel groter. Iedereen die vanmiddag mee deed aan de uitverkoop (short posities daargelaten) zit op 20-30% verlies. Die gaan kopen als de markt allang weer hersteld is de aex weer rond de 500 danst zonder geweldig draaiende wereld economie. Kopen kopen kopen is het dan, en dan raar kijken als ze weer met verlies verkopen dankzij een knullige stop loss.
Bij dalingen van 10-20% in een week over de gehele index is het mooi instappen. Daalt hij nog eens 10-20% koop je nog meer. Dat is geen slechte strategie, naast een algemene elke maand bijkopen voor lange termijn buy&hold. Op termijn gaat alles omhoog, zo niet, nouja, jammer dan
In 2008 had ik het geld helaas niet, nu wel. Van mij mag hij naar de 100 zakken, ik vul mijn portefeuille wel hoor, en ik heb geduld. Laat het weer 10 jaar zijn voordat alles weer 5x zoveel waard is en je hoort mij niet klagen. Laat de nieuwe crisis maar weer beginnen, de vorige was ook leuk aan de zijlijn
Bij dalingen van 10-20% in een week over de gehele index is het mooi instappen. Daalt hij nog eens 10-20% koop je nog meer. Dat is geen slechte strategie, naast een algemene elke maand bijkopen voor lange termijn buy&hold. Op termijn gaat alles omhoog, zo niet, nouja, jammer dan
In 2008 had ik het geld helaas niet, nu wel. Van mij mag hij naar de 100 zakken, ik vul mijn portefeuille wel hoor, en ik heb geduld. Laat het weer 10 jaar zijn voordat alles weer 5x zoveel waard is en je hoort mij niet klagen. Laat de nieuwe crisis maar weer beginnen, de vorige was ook leuk aan de zijlijn
Precies. Ondernemers die failliet gaan, mensen die ontslagen worden, gezinnen die ontwricht worden. Genieten geblazen...pirke schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 00:16:
Laat de nieuwe crisis maar weer beginnen, de vorige was ook leuk aan de zijlijn
Nee, ik bedoelde niet het algemene China probleem. Iets anders, zoals bijvoorbeeld systeembank in problemen, ergens iets in midden-oosten dat rommelt. Zelf volg ik China niet op de voet, maar als daar serieuse afkoeling is, kan dat een serieus probleem geven voor banken daar. Nogmaals, ben geen China banken expert maar zijn volgens mij zijn deze minder goed gekapitaliseerd dan de gem. Amerikaanse of Europese bank. Kortom, het zou mij niet verbazen moest er de komende dagen nog iets serieus tevoorschijn komen (hoeft niet natuurlijk).Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:29:
[...]
De gewone belegger kan toch ook lezen? Volgens mij zit de groei in China een beetje tegen en dalen daar de koersen een beetje. Dat weten we al een aantal weken of vertel ik nu iets nieuws? (einde cynisme).![]()
De beurzen in China zijn nog steeds in een vrije val. Ik verwacht dat de beurzen nog wel even door dalen.
Moeilijk te zeggen, de Economie in China is al jaren aan het afkoelen. Toen daar een 5 tal jaar geleden nog een groei was van bijna 10%, is dat ondertussen eerder 6%. Dat is nog steeds gigantisch tenopzichte van de westerse wereld. Kans dat dit doorzet is natuurlijk groot, maar dat is niet erg en hoort bij een normale manier van ontwikkelen van een economie/land. Goede nieuws is dat de groei niet abrupt terugvalt, maar heel gelijdelijk daalt. Zelf ga ik er vanuit dat groei tegen 2020 nog wat afvlakt naar 4-5%, maar is moeilijk te zeggen natuurlijk. Als ik persoonlijk kijk naar dat groeicijfer, en de huidige waardering, vind ik de Chinese beurs eerder correct gewaardeerd. Idem met de westerse beurzen op dit moment.maxoss schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 07:04:
De beurzen in China zijn nog steeds in een vrije val. Ik verwacht dat de beurzen nog wel even door dalen.
AEX op 500 vond ik bijvoorbeeld niet realistisch meer (lees overgewaardeerd). Haal ik een eenvoudig voorbeeld aan Unilever @ 42,00 euro impliceerde een k/w van bijna 25. Daar neem ik het risico niet voor! Maar zoals gezegd, ondertussen naar mijn mening meer fair gewaardeerd op de beuzen.
Wie zegt dat die cijfers van China de afgelopen jaren kloppen? Er zijn steeds meer indicaties dat het ook ten tijde van de gerapporteerde 10% maar de helft was.
Een soort groot Griekenland dus qua statistieken.
Ik denkt dat de landing in werkelijkheid niet zo zacht is.
Een soort groot Griekenland dus qua statistieken.
Ik denkt dat de landing in werkelijkheid niet zo zacht is.
MSX 2 rulez more
Verwijderd
Ben benieuwd wat vandaag weer gaat brengen. China opent met fors verlies, verder valt het nog mee.
Even een kort zijstraatje m.b.t. een vraag waar ik mee zit: weet iemand hier of de index-fondsen waar Brand New Day mee belegt, ook last hebben van dividendlek?
En bij je belastingaangifte kun je dat dividendlek toch weer (deels) opvangen via de belastingaangifte?
En bij je belastingaangifte kun je dat dividendlek toch weer (deels) opvangen via de belastingaangifte?
Misschien was ik wel gefrustreerd en ik kwam inderdaad wat bot over. Mijn excuses hiervoor.
Misschien wel een leuk artikel om te lezen:
http://www.iex.nl/Column/...rdeert-u-een-aandeel.aspx
Overigens ben ik niet op 500 ingestapt en ik doe niet aan indexes. Als ik 10% in de plus sta en een aandeel, optie, valuta, whatever dropped met 3% dan voelt dat wel als verlies ook al sta ik dan nog steeds 7% in de plus.
Ik heb naast mijn rekening bij Meesman (momenteel 60% aandelen, 40% obligaties), ook ETF's bij DeGiro aangeschaft. Heb dit voornamelijk gedaan vanwege mijn beleggingshorizon (>30jr) en het verschil in kosten tussen Meesman en DeGiro. Bij Meesman doe ik aan maandelijks inleggen en ben ik dus grofweg 0,75% aan kosten per jaar kwijt (0,5% vaste jaarlijke kosten, 0,25% per transactie. Bij DeGiro zit ik voor de helft in Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) (0,05% TER) en voor de andere helft in Vanguard Total International Stock ETF (VXUS) (0,14% TER). Ik ben van plan op termijn alles in ETF's via DeGiro te storten. Dat maandelijks inleggen doe ik dan wel handmatig en het dividend herbeleg ik ook wel zelf. Ook zal het dividendlek bij deze verdeling onder de 0,10% komen te liggen en kom ik dus bij lange na niet aan de 0,75% kosten die Meesman rekent. Op lange termijn scheelt dat toch aardig van rendement. Op basis vanhttps://personal.vanguard...nvesting-truth-about-cost scheelt dat na 25 jaar grofweg 15% rendement en na 50 jaar zelfs ruim 20%.
Als ik hier ergens iets heb gezegd wat niet klopt hoor ik het graag. Dat geldt ook voor andere inzichten.
Als ik hier ergens iets heb gezegd wat niet klopt hoor ik het graag. Dat geldt ook voor andere inzichten.
Excuses aanvaard. Verliezen is nooit leuk en brengt altijd emotie met zich mee, niemand is hier immuun voor. Toen ik begon met beleggen was het een regelrechte sprint omhoog en dan komt het moment dat armageddon lijkt uit te breken. In een tijdbestek van enkele maanden was grotendeels al mijn winst als sneeuw voor de zon verdwenen. Een leerzaam moment voor iedereen om niet je zelf meteen al rijk te rekenen op het moment dat het nog slechts papieren winst is. Anderzijds geldt dat ook voor verliezen.Squ1zZy schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:08:
[...]
Misschien was ik wel gefrustreerd en ik kwam inderdaad wat bot over. Mijn excuses hiervoor.
Misschien wel een leuk artikel om te lezen:
http://www.iex.nl/Column/...rdeert-u-een-aandeel.aspx
Overigens ben ik niet op 500 ingestapt en ik doe niet aan indexes. Als ik 10% in de plus sta en een aandeel, optie, valuta, whatever dropped met 3% dan voelt dat wel als verlies ook al sta ik dan nog steeds 7% in de plus.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Breaking news 
*Chinese centrale bank: verlagen ratio aanhouden reservekapitaal gericht op hebben van voldoende liquiditeit, stabiele groei kredietverstrekking
*Chinese centrale bank: renteverlagingen vanaf woensdag, gericht op verlagen financieringskosten bedrijfsleven
*Chinese centrale bank verlaagt ratio reservekapitaal eisen met 0,5 procentpunt, gaat 6 sept in
*Chinese centrale bank verlaagt benchmarkrente met 0,25 procentpunt
*Chinese centrale bank verlaagt rentetarieven
*Chinese centrale bank: verlagen ratio aanhouden reservekapitaal gericht op hebben van voldoende liquiditeit, stabiele groei kredietverstrekking
*Chinese centrale bank: renteverlagingen vanaf woensdag, gericht op verlagen financieringskosten bedrijfsleven
*Chinese centrale bank verlaagt ratio reservekapitaal eisen met 0,5 procentpunt, gaat 6 sept in
Snelste is om even te zoeken in deze topic naar dividenlek, daar zijn een "aantal" pagina's terug veel goede, nuttige informatie over gegeven door meerdere mensen.joramoudenaarde schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:12:
Even een kort zijstraatje m.b.t. een vraag waar ik mee zit: weet iemand hier of de index-fondsen waar Brand New Day mee belegt, ook last hebben van dividendlek?
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Goed advies toch? Je call opties zijn nu een veelvoud waard van gisterenAscension schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:38:
Dan koop ik even voor 50K wat call opties ;-)
Nu snap ik hem, analist uitleg:pirke schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:42:
Ik snap niet hoe beurzen zo hard kunnen vallen. Als iedereen verkoopt dan wil je toch juist kopen? Wie doet er zo graag aan verliesnemingen? Of zijn dat allemaal automatische stop loss triggers?
Veel fondsen gingen forser dan verwacht achteruit omdat ze met hefbomen constructies hadden opgezet, die zich nu tegen hen keerden. Een aantal fondsen kreeg een margin call en moest leveren. Dat versterkte de paniek, waarvan vandaag geen sprake meer is
Ben gister wel ingestapt...pirke schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:06:
[...]
Goed advies toch? Je call opties zijn nu een veelvoud waard van gisteren
Volgens mij heb je dat niet over een custody account, en levert dat nog wel wat andere risico's op qua uitlenen van aandelen e.d.Gabliboeba schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:00:
Ik heb naast mijn rekening bij Meesman (momenteel 60% aandelen, 40% obligaties), ook ETF's bij DeGiro aangeschaft. Heb dit voornamelijk gedaan vanwege mijn beleggingshorizon (>30jr) en het verschil in kosten tussen Meesman en DeGiro. Bij Meesman doe ik aan maandelijks inleggen en ben ik dus grofweg 0,75% aan kosten per jaar kwijt (0,5% vaste jaarlijke kosten, 0,25% per transactie. Bij DeGiro zit ik voor de helft in Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) (0,05% TER) en voor de andere helft in Vanguard Total International Stock ETF (VXUS) (0,14% TER). Ik ben van plan op termijn alles in ETF's via DeGiro te storten. Dat maandelijks inleggen doe ik dan wel handmatig en het dividend herbeleg ik ook wel zelf. Ook zal het dividendlek bij deze verdeling onder de 0,10% komen te liggen en kom ik dus bij lange na niet aan de 0,75% kosten die Meesman rekent. Op lange termijn scheelt dat toch aardig van rendement. Op basis vanhttps://personal.vanguard...nvesting-truth-about-cost scheelt dat na 25 jaar grofweg 15% rendement en na 50 jaar zelfs ruim 20%.
Zou dat maar eens goed onderzoeken
Ik met een flink kleiner bedrag, wel optie. Ik verwacht dat deze 100% winst gaat maken in een paar weken/maanden als de beurs weer teruggeklommen is. Nu kan ik hem al met leuke winst verkopen, maar dat zou zonde zijn
Dat had ik gedaan, maar daar wordt niets gemeld of BrandNewDay zelf ook last heeft van dividendlek. En het is me na het lezen van die posts eigenlijk nog steeds niet duidelijk hoe (en wie) daar de belasting van terug kan vragen, en hoe je dat op je jaaroverzicht kan zien óf je dividendlek hebt.DarkKnight schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:05:
Snelste is om even te zoeken in deze topic naar dividenlek, daar zijn een "aantal" pagina's terug veel goede, nuttige informatie over gegeven door meerdere mensen.
Zo staat er over Meesman bijvoorbeeld dat zij dit hebben opgelost, maar ik dacht altijd dat je dit soort belastingaanslagen juist via de belastingaangifte moest terugvragen.
Dividendlek gaat over dat het fonds dividendbelasting betaalt die jij juist niet kan terugvragen. Het lekt bij het fonds, niet bij jou. Als het fonds 30% belasting betaalt, en jij kan 15% terugkrijgen, dan ben je 15% dividendinkomsten kwijt.
Tot zover snapte ik 't 
Maar wie die overige 15% kan terugvragen (Meesman of je "belastingmannetje" bijvoorbeeld?) is me niet duidelijk, en hoe je dat op het jaaroverzicht van een beleggingsrekening kunt zien ook niet.
Je moet natuurlijk ook nagaan of de lagere dividendinkomsten, opwegen tegen de lagere kosten die een ETF kost. Zo kunnen de kosten van Vanguard dusdanig lager zijn dan bijvoorbeeld iShares of Think, dat dat de eventuele kosten van een dividendlek weer goed maakt. 15% verlies op een gemiddeld dividend van 3%, betekent dat je effectief 0,45% minder dividend krijgt, terwijl de lagere beheerkosten van een ETF een gelijkwaardig percentage goedkoper kan zijn.
Maar wie die overige 15% kan terugvragen (Meesman of je "belastingmannetje" bijvoorbeeld?) is me niet duidelijk, en hoe je dat op het jaaroverzicht van een beleggingsrekening kunt zien ook niet.
Je moet natuurlijk ook nagaan of de lagere dividendinkomsten, opwegen tegen de lagere kosten die een ETF kost. Zo kunnen de kosten van Vanguard dusdanig lager zijn dan bijvoorbeeld iShares of Think, dat dat de eventuele kosten van een dividendlek weer goed maakt. 15% verlies op een gemiddeld dividend van 3%, betekent dat je effectief 0,45% minder dividend krijgt, terwijl de lagere beheerkosten van een ETF een gelijkwaardig percentage goedkoper kan zijn.
Stel je hebt een ETFvan Vanguard, genoteerd in Ierland. (VT geloof ik). De bedrijven keren dividend uit aan het fonds van 15-30%. Door Ierse belastingverdragen wordt er maximaal 15% bronbelasting geheven in het land waar de onderliggende aandelen genoteerd staan.joramoudenaarde schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:32:
Tot zover snapte ik 't
Vervolgens keert de ETF dividend uit naar jou. Daar is al belasting over geheven, dus is dat belastingvrij. Die 15% die je normaliter kan verrekenen met je eigen belastingaangifte is er nu niet, omdat je het dividend al belastingvrij krijgt. Maar er is per saldo al wel 15% betaald.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Bron?Squ1zZy schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:26:
Breaking news
De val van China had ik toch wat later ingeschat, maar de lawine aan verkeerde beleidsbeslissingen heeft de aandacht wel hard op hen gevestigd.
Hoewel ik de komende weken, maanden de markt terug zie opveren is het fundamentele risico van de Chinese slowdown geenszins geweken. De conversie van exporteconomie naar consumentenmaatschappij zal tijd, geld en ontwrichtingen vragen.
De export richting China zal nog een tijd op een lager pitje draaien. Of de Chinezen dan genoeg vertrouwen hebben als de rust weerkeert op de beurs is een grote vraag.
De groei in de VS en EU is ook niet om over naar huis te schrijven, 2% in US is weinig en vele EU landen zitten er nog (ver) onder. Ik denk dat in de herfst neerwaartse revisies en prognoses nodig zullen zijn. Dus ik denk dat 2016 wel eens een sisser zou kunnen zijn ipv het begin van een knallende en boomende economische revival.
Er zijn over China ook twee kampen: zij die geloven dat China een grote afzonderlijke reus is die we opzij kunnen schuiven voor groeiprognoses bij ons en zij die ervan overtuigd zijn dat China een groeimotor is waaarvan de sputters ook ons zullen bereiken. Geen van de twee heeft 100% zekerheid van hun prognoses, enkel achteraf kunnen we zien wie gelijk heeft gehad.
Hoewel ik de komende weken, maanden de markt terug zie opveren is het fundamentele risico van de Chinese slowdown geenszins geweken. De conversie van exporteconomie naar consumentenmaatschappij zal tijd, geld en ontwrichtingen vragen.
De export richting China zal nog een tijd op een lager pitje draaien. Of de Chinezen dan genoeg vertrouwen hebben als de rust weerkeert op de beurs is een grote vraag.
De groei in de VS en EU is ook niet om over naar huis te schrijven, 2% in US is weinig en vele EU landen zitten er nog (ver) onder. Ik denk dat in de herfst neerwaartse revisies en prognoses nodig zullen zijn. Dus ik denk dat 2016 wel eens een sisser zou kunnen zijn ipv het begin van een knallende en boomende economische revival.
Er zijn over China ook twee kampen: zij die geloven dat China een grote afzonderlijke reus is die we opzij kunnen schuiven voor groeiprognoses bij ons en zij die ervan overtuigd zijn dat China een groeimotor is waaarvan de sputters ook ons zullen bereiken. Geen van de twee heeft 100% zekerheid van hun prognoses, enkel achteraf kunnen we zien wie gelijk heeft gehad.
[ Voor 17% gewijzigd door algalid op 25-08-2015 13:50 ]
Klopt, dat is een risico wat ik niet benoemd heb, maar waar wel rekening mee moet worden gehouden. Ik denk dat niemand de precieze risico's van het uitlenen van ETF's kent. Ikzelf schat ze vrij klein in.Blik1984 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:20:
[...]
Volgens mij heb je dat niet over een custody account, en levert dat nog wel wat andere risico's op qua uitlenen van aandelen e.d.
Zou dat maar eens goed onderzoeken
Een alternatief zou kunnen zijn om voor een ETF te kiezen die dividenden zelf herbelegd, echter hebben die een veel hogere TER. Dus ook hierbij geldt: meer risico=meer rendement.
Nu ben ik wel benieuwd:
Poll: Beleg je ETF bij DeGiro met een custody account?
• Ja
• Nee
• Ik beleg niet in ETF's bij DeGiro
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Verwijderd
@ algalid:
Ik denk dat de beurzen helemaal niet zullen doorstomen. Het opkoopprogramma vd ECB is de enige reden dat beurzen Europa omhoog gingen en die zeepbel gaat ook barsten.
Verder komt er geen economische revival meer zoals voor de crisis doordat banken bij lange niet meer zoveel kunnen uitlenen aan zowel particuliere als bedrijven (en dat is maar goed ook).
Verder zijn er teveel geopolitieke brandhaarden en sluimerende brandhaarden die denk ik ook nog eens roet in het eten gaan gooien.
In mijn ogen is het huidige beurs niveau nog steeds veel te hoog en zou de AEX bijvoorbeeld niet hoger dan 300 moeten staan.
Ik denk dat de beurzen helemaal niet zullen doorstomen. Het opkoopprogramma vd ECB is de enige reden dat beurzen Europa omhoog gingen en die zeepbel gaat ook barsten.
Verder komt er geen economische revival meer zoals voor de crisis doordat banken bij lange niet meer zoveel kunnen uitlenen aan zowel particuliere als bedrijven (en dat is maar goed ook).
Verder zijn er teveel geopolitieke brandhaarden en sluimerende brandhaarden die denk ik ook nog eens roet in het eten gaan gooien.
In mijn ogen is het huidige beurs niveau nog steeds veel te hoog en zou de AEX bijvoorbeeld niet hoger dan 300 moeten staan.
@Musicmasters. De beurs staat misschien in absolute zin hoog, maar je moet het in verhouding zien. Het is altijd een afweging tussen rendement en risico. Op dit moment zijn rendementen op alle publieke beleggingen (aandelen en obligaties) laag. Dat rechtvaardigd dus de hoge beurskoersen. Stel dat de ECB de rente opeens verhoogt naar 4%, dan kan je met weinig risico 4% rendement krijgen en zullen aandelen gaan zakken.
Aangezien niemand op dit moment verwacht dat de ECB de rente binnenkort gaat verhogen, lijkt mij aandelen op dit moment nog steeds het beste instrument om in te zitten.
Aangezien niemand op dit moment verwacht dat de ECB de rente binnenkort gaat verhogen, lijkt mij aandelen op dit moment nog steeds het beste instrument om in te zitten.
Verwijderd
Mee eens. Zolang dividend van aandelen hoger is dan 10 jaars rente van veilige staats obligaties blijven aandelen aantrekkelijk, zelfs met economische stagnatie.
En als de rente omhoog gaat, dan zal dit alleen gebeuren met een verder aantrekkende economische groei, wat de aandelenbeurzen vervolgens weer zal ondersteunen.
Tenzij er weer een crisis uitbreekt (maar dat risico bestaat altijd), denk ik dat aandelen ook de komende jaren de place to be zijn.
En met name Europese aandelen, aangezien die ondergewaardeerd zijn tov de Amerikaanse en QE net begonnen is. Gisteren was een mooi instap moment.
In de VS is QE gestopt, maar aandelen zijn niet gecrasht zoals sommigen voorspelden, dus ook die angst lijkt overtrokken.
Misschien zullen we geen hoge rendementen meer zien, maar alles beter dan obligaties op dit moment, en dat blijft de aandelen ondersteunen denk ik.
En als de rente omhoog gaat, dan zal dit alleen gebeuren met een verder aantrekkende economische groei, wat de aandelenbeurzen vervolgens weer zal ondersteunen.
Tenzij er weer een crisis uitbreekt (maar dat risico bestaat altijd), denk ik dat aandelen ook de komende jaren de place to be zijn.
En met name Europese aandelen, aangezien die ondergewaardeerd zijn tov de Amerikaanse en QE net begonnen is. Gisteren was een mooi instap moment.
In de VS is QE gestopt, maar aandelen zijn niet gecrasht zoals sommigen voorspelden, dus ook die angst lijkt overtrokken.
Misschien zullen we geen hoge rendementen meer zien, maar alles beter dan obligaties op dit moment, en dat blijft de aandelen ondersteunen denk ik.
Verwijderd
Het is maar wat je wil geloven. Ik heb echt een bak spaargeld en investeer op dit moment alleen periodiek wat en laat het toch echt uit mijn hoofd om een groot bedrag ineens te investeren. Daarmee wacht ik wel tot na de volgende echte grote correctie. Ik koop wanneer niemand meer echt durft.
Ik ben oud genoeg om het jaar 2000 te hebben meegemaakt. Toen zat er ook veel te veel lucht in aandelen en iedereen weet hoe dat is afgelopen.
Ik ben oud genoeg om het jaar 2000 te hebben meegemaakt. Toen zat er ook veel te veel lucht in aandelen en iedereen weet hoe dat is afgelopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 18:11 ]
Verwijderd
Het is geen kwestie van geloof, maar kijk naar de feiten:Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:11:
Het is maar wat je wil geloven. Ik heb echt een bak spaargeld en investeer op dit moment alleen periodiek wat en laat het toch echt uit mijn hoofd om een groot bedrag ineens te investeren. Daarmee wacht ik wel tot na de volgende echte grote correctie. Ik koop wanneer niemand meer echt durft.
Hier zie je correcties van de MSCI World index sinds 1970.
Wikipedia: MSCI World
De crash van 2008 (-40%) was vrij uniek, er is geen vergelijkbare crash sinds 1970. Als je wilt wachten op een echt grote correctie kun je lang wachten.
En als je wacht op een kleinere correctie, zeg 10-20% dan kun je ook jaren wachten en mis je alle winst in de tussenliggende jaren en kun je per saldo nog steeds slechter af zijn dan wanneer je vandaag instapt.
Stel dat je in 2000 was ingestapt, na de dotcom crisis, vervolgens is de MSCI world in 2001 en 2002 verder gedaald, dus je kunt ook het juiste instapmoment niet bepalen.
Je kunt de markt niet timen.
En als je echt wacht tot het moment dat niemand meer durft te kopen, dan durf je misschien zelf ook niet meer, want dat zijn meestal momenten dat iedereen denkt dat het einde van de wereld nabij is.
Verwijderd
Ik durf altijd. 2009 vol gekocht en mijn inleg 3x over
de kop zien gaan. Heb al eerder gezegd, ik koop wanneer het bloed door de straten stroomt. Blijkbaar time ik redelijk goed, de laatste 15 jaar.
Succes verder.
Succes verder.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 18:46 ]
Verwijderd
Gefeliciteerd, maar hoeveel moet de beurs dalen voordat je weer vol instapt met je bak spaargeld? En wat als dit 20+ jaar duurt?Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:45:
Ik durf altijd. 2009 vol gekocht en mijn inleg 3x overde kop zien gaan.
20% correctie was gisteren, van 500 naar 400 is toch echt 20% er af. Nu zitten we alweer bijna 10% hoger dan het dieptepunt gisteren.
Aandelen kopen is inderdaad het meest winstgevend historisch gezien.
Het lijkt de kant op te gaan van een V-shaped correction en je hoort allerlei grootbanken en institutional investors roepen dat je *NU* de markt in moet stappen. Dat geeft me wel nare herinneringen van oktober 2008. Na ettelijke dalingen en een paar relief rallies werd ook omgeroepen dat het dieptepunt wel weg was.
Het is zaak om in deze tijden je ogen goed open te houden en niet blind erin stappen met de verwachting dat we zonder problemen weer aan 500 raken. De DAX is nog verder van huis door de exposure van autofabrikanten aan China. Je kan niet zeggen dat het een tijdelijk dipje is dat wel overgaat alsof er niets is gebeurd.
Een aantal media hadden in juni en juli de crash in China wat geridiculiseerd, als een sideshow van amateuristische kleine gepensioneerden waar de volwassen US en EU markten geen hinder van zouden ondervinden. De dips waren zelfs gouden opportuniteiten om erin te stappen. Dat draaide anders uit...
Het lijkt de kant op te gaan van een V-shaped correction en je hoort allerlei grootbanken en institutional investors roepen dat je *NU* de markt in moet stappen. Dat geeft me wel nare herinneringen van oktober 2008. Na ettelijke dalingen en een paar relief rallies werd ook omgeroepen dat het dieptepunt wel weg was.
Het is zaak om in deze tijden je ogen goed open te houden en niet blind erin stappen met de verwachting dat we zonder problemen weer aan 500 raken. De DAX is nog verder van huis door de exposure van autofabrikanten aan China. Je kan niet zeggen dat het een tijdelijk dipje is dat wel overgaat alsof er niets is gebeurd.
Een aantal media hadden in juni en juli de crash in China wat geridiculiseerd, als een sideshow van amateuristische kleine gepensioneerden waar de volwassen US en EU markten geen hinder van zouden ondervinden. De dips waren zelfs gouden opportuniteiten om erin te stappen. Dat draaide anders uit...
Hmmm... Ik dacht ff dat ik leuk kan beginnen met Binck Fundcoach, tot ik veelvoorkomende naam Meesman tegenkom.
Om begin te maken met beleggen, moet er natuurlijk gelezen (en begrepen) worden. Om goed en rustig te beginnen, kan ik beter passief gaan beleggen. Dus indexbeleggen.
Maar... met Fundcoach van Bink kan ik ook beetje actief gaan beleggen. Klopt dat?
Om begin te maken met beleggen, moet er natuurlijk gelezen (en begrepen) worden. Om goed en rustig te beginnen, kan ik beter passief gaan beleggen. Dus indexbeleggen.
Maar... met Fundcoach van Bink kan ik ook beetje actief gaan beleggen. Klopt dat?
Amerika eindigde op het eind gewoon ook weer rood vandaag. En de AEX futures staan nu op 425. Ben benieuwd naar China vannacht en de opening van Europa morgen.pirke schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:10:
20% correctie was gisteren, van 500 naar 400 is toch echt 20% er af. Nu zitten we alweer bijna 10% hoger dan het dieptepunt gisteren.
Had niet verwacht dat dat nog in de min zou eindigen. Als China wederom flink lager gaat kan die 425 nog wel wat lager. We wachten maar weer afKid Buu schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:45:
[...]
Amerika eindigde op het eind gewoon ook weer rood vandaag. En de AEX futures staan nu op 425. Ben benieuwd naar China vannacht en de opening van Europa morgen.
Nikkei en ASX futures staan licht negatief, China futures licht positief maar met de volatiliteit van de laatste dagen is het all bets off.Kid Buu schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:45:
Amerika eindigde op het eind gewoon ook weer rood vandaag. En de AEX futures staan nu op 425. Ben benieuwd naar China vannacht en de opening van Europa morgen.
Ik dacht dat ogen open houden zou volstaan, maar in de tijdspanne van een koffie of visite naar het toilet kan al een complete ommekeer gebeuren. De laatste 2 dagen ging de US eerst in stijgende lijn intraday om dan terug te verkopen in het laatste uur. Het lijkt dat er meer daytrading gedaan wordt ipv buying the dips and hold. Morgan Stanley kwam iets te vroeg met haar groene lichten.
Als China morgen de mist in gaat, dan zijn we goed gezien. Het was makkelijker te slikken als de US minimaal in de plus eindigde, nu heerst er grote onzekerheid.
[ Voor 3% gewijzigd door algalid op 25-08-2015 23:18 ]
De VS is inderdaad effetjes op het nippertje nog flink omlaag gegaan, hopelijk zet het door morgen, dan kan ik een paar euro incasseren.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Herken me hier wel in. Belegging intereseerd me al bij al nu zo een 15 jaar. MAAR heb ook pas mijn eerste aankopen gedaan in 2003 om in eind 2006 weer helemaal uit de beurs te stappen. In deze periode was ik nog wat jonger dus het te beleggen vermogen was niet zo groot. Toen heb ik even langs de zijlijn gestaan en heb ik de bankencrisis Mogen toeschouwen zonder iets belegd te hebben. Om eind 2008 te beginnen met instappen na reeds fikse daling. Alhoewel al hard gedaald zijn er nog enkele gebeurtenissen gekomen, die me hebben doen besluiten om de paar aankopen die ik had gedaan weer van de hand te doen (met ong. 10% verlies).Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:45:
Ik durf altijd. 2009 vol gekocht en mijn inleg 3x overde kop zien gaan. Heb al eerder gezegd, ik koop wanneer het bloed door de straten stroomt. Blijkbaar time ik redelijk goed, de laatste 15 jaar.
Succes verder.
Tot ergens maart 2009 het bloed door de straten liep, ik weet nog dat op het moment de Dow onder de 6.500 is gedaan en dat het dagverlies opliep tot rond de 10%. Toen heb ik fikse aankopen gedaan (50% van mijn cash vermogen, en opgetrokken naar 80% de weken erna). Moet je niet vertellen dat ik toen de grootste winsten in mijn beleggingscarriere heb gemaakt. Nu ben ik weer volledig uit de beurs sinds eind 2014. Momenteel heb ik vermogen nodig voor andere zaken, maar 24 augustus rond 14.00 uur was zeker een moment dat ik aankopen gedaan had! De bloedrode dagen zijn steeds de beste kansen. Solden op de beurs, maar helaas zijn die onaangekondigd en moet je vaak (zeer) snel kunnen anticiperen.
Je had die vraag ook direct bij BND kunnen stellen, dan was je sneller op het juiste antwoord gekregenjoramoudenaarde schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:25:
[...]
Dat had ik gedaan, maar daar wordt niets gemeld of BrandNewDay zelf ook last heeft van dividendlek. En het is me na het lezen van die posts eigenlijk nog steeds niet duidelijk hoe (en wie) daar de belasting van terug kan vragen, en hoe je dat op je jaaroverzicht kan zien óf je dividendlek hebt.
Zo staat er over Meesman bijvoorbeeld dat zij dit hebben opgelost, maar ik dacht altijd dat je dit soort belastingaanslagen juist via de belastingaangifte moest terugvragen.
Ik had het een maandje geleden ook gesteld. Antwoord was dat ze er nu inderdaad last van hebben, maar ze zijn bezig met een nieuwe fonds welke dividendlek moet voorkomen. Zal waarschijnlijk rond oktober beschikbaar zijn.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik had ze al gebeld met een andere vraag, maar ik wilde even een meer onafhankelijk antwoord hebben over dit soort zaken, vandaar dat ik de vraag hier stelde
Ook omdat ik in navolging daarvan wilde weten hoe je dat (deels) via de belasting terug zou kunnen vragen.
Ik heb zelf al jaren Binck fundcoach. Je kunt hier je eigen fondsen of ETF's kiezen en balanceren. Kopen kun je wanneer je wil tegen kosten, maar maandelijks inleggen is gratis. Ik ben er tevreden over, ook al is het waarschijnlijk niet het goedkoopste.Silver7 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:36:
Hmmm... Ik dacht ff dat ik leuk kan beginnen met Binck Fundcoach, tot ik veelvoorkomende naam Meesman tegenkom.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Heb je daar voorbeelden van, of eerder onderbuikgevoel? Ik beleg (als Belg) enkel in iShares die dividenden niet uitbetalen maar automatisch herbeleggen, en die zijn niet duurder hoor; integendeel zelfs!Gabliboeba schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:45:
Een alternatief zou kunnen zijn om voor een ETF te kiezen die dividenden zelf herbelegd, echter hebben die een veel hogere TER. Dus ook hierbij geldt: meer risico=meer rendement.
Hier een tegenvoorbeeld, waarbij automatisch herbeleggen en pak goedkoper is dan uitbetalen
https://www.ishares.com/n...-500-b-ucits-etf-acc-fund
vs
https://www.ishares.com/n.../nl/producten/251900/IUSA
0,07 vs 0,40
.
Maar beiden wel dividendlek van 15% op het uitgekeerde dividend omdat ze genoteerd zijn in Ierland.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Dat klopt, maar die eerste is dan weer niet beschikbaar via DeGiro. Die tweede wel. Ik heb op DeGiro tussen de kernselectie trackers nog geen ETF kunnen vinden met een TER onder de 0,20% die dividenden zelf herbelegt.Lulukai schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:44:
[...]
Heb je daar voorbeelden van, of eerder onderbuikgevoel? Ik beleg (als Belg) enkel in iShares die dividenden niet uitbetalen maar automatisch herbeleggen, en die zijn niet duurder hoor; integendeel zelfs!
Hier een tegenvoorbeeld, waarbij automatisch herbeleggen en pak goedkoper is dan uitbetalen
https://www.ishares.com/n...-500-b-ucits-etf-acc-fund
vs
https://www.ishares.com/n.../nl/producten/251900/IUSA
0,07 vs 0,40
Ze zijn allebei beschikbaar via DeGiro, alleen zit de eerste niet in de gratis kernselectie. Maar de kosten blijven wel extreem laag, dus koop ik die.
Ik heb er expliciet bijgezet dat ik een Belg ben zodat die discussie niet over dividendlek zou gaan. Het ging om de opmerking dat automatisch herbeleggen binnen een EFT een hogere TER heeft.Mojo schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:48:
Maar beiden wel dividendlek van 15% op het uitgekeerde dividend omdat ze genoteerd zijn in Ierland.
.
Oké, excuus.Lulukai schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:51:
Ze zijn allebei beschikbaar via DeGiro, alleen zit de eerste niet in de gratis kernselectie. Maar de kosten blijven wel extreem laag, dus koop ik die.
[...]
Ik heb er expliciet bijgezet dat ik een Belg ben zodat die discussie niet over dividendlek zou gaan. Het ging om de opmerking dat automatisch herbeleggen binnen een EFT een hogere TER heeft.

Belgische regelgeving zo anders dan? Zal eens gaan rondneuzen. :-)
Er komt in België nog iets anders bij kijken.
Voor niet in BE geregistreerde trackers (zoals CSPX hierboven) betaal je 0.27% beurstaks bij aan- en verkoop voor zowel distributie als kapitalisatievarianten
Voor wel in BE geregistreerde trackers (zoals IUSA hierboven) betaal je 0.09% beurstaks bij aan- en verkoop bij distributietrackers en 1.32% bij kapitalisatietrackers.
Moet je ook allemaal meerekenen eigenlijk.
Er bestaan trouwens trackers die dividend uitkeren maar aan een zodanig laag rendement dat het eigenlijk quasi kapitalisatietrackers zijn, en waar je zo eigenlijk toch maar 0.09% taks betaald. Lijkt alsof ze gemaakt zijn voor de Belgische markt...
Voor niet in BE geregistreerde trackers (zoals CSPX hierboven) betaal je 0.27% beurstaks bij aan- en verkoop voor zowel distributie als kapitalisatievarianten
Voor wel in BE geregistreerde trackers (zoals IUSA hierboven) betaal je 0.09% beurstaks bij aan- en verkoop bij distributietrackers en 1.32% bij kapitalisatietrackers.
Moet je ook allemaal meerekenen eigenlijk.
Er bestaan trouwens trackers die dividend uitkeren maar aan een zodanig laag rendement dat het eigenlijk quasi kapitalisatietrackers zijn, en waar je zo eigenlijk toch maar 0.09% taks betaald. Lijkt alsof ze gemaakt zijn voor de Belgische markt...
[ Voor 4% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 26-08-2015 11:14 ]
Klopt volledig, daarom dat er amper tot geen kapitalisatietrackers staan geregistreerd in België. Wie als Belg belegt in een ETF is volgens mij gek, je hebt dividendbelasting en hogere TER (die verlaagde 0,09 beurstaks is niet zo een groot voordeel)
Via DeGiro kan je als Belg de beurstaks ook nog eens legaal ontwijken
Via DeGiro kan je als Belg de beurstaks ook nog eens legaal ontwijken
[ Voor 14% gewijzigd door Lulukai op 26-08-2015 11:19 ]
.
Bron: http://www.telegraaf.nl/d...ds_kunnen_stappen___.htmlDEN HAAG -
De helft van de werkenden wil uit zijn pensioenfonds kunnen stappen als dat er slecht voor staat. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP).
„Die vertrekkers willen dan naar een ander pensioenfonds dat beter presteert”, zegt Stella Hoff van het SCP. Deze groep denkt dat hun pensioen daar zekerder van wordt en verkiest dat belang boven solidariteit binnen het fonds.
Dit is weer zo'n mooie buy high sell low strategie: als het slecht resultaat heeft opgeleverd overstappen naar iets dat het recentelijk erg goed gedaan heeft
Verwijderd
Volgens mij is dit pas het begin van de rally naar beneden. Ik wacht tot paniek weer hoogtij viert en alle particulieren weer allemaal roepen dat ze nooit meer gaan beleggen. Zoals gezegd zit er op dit moment nog veel te veel lucht in aandelen die is ontstaan door trucs van centrale banken (China probeert het nu ook met renteverlagingen en die truc werkt ondertussen al niet meer in Europa/USA) en QE. Beurzen lopen vooruit op wat gaat komen en dat is nu eenmaal op dit moment GEEN groei meer en dat besef begint nu door te dringen. Ik heb geduld, mijn tijd komt wel weer. Geduld en niet hebberig zijn is de sleutel tot succes al is de meerderheid het hier daar niet mee eens en koopt op dit moment vrolijk. Zoals reeds meerdere keren gemeld heb ik Obam helaas gekocht in 2000 in mijn hypotheek (top beurs toen) en dat heeft me inclusief dividend geen stuiver opgeleverd dus ik weet dat het verhaal, het is voor de lange termijn niet opgaat als je nu vol koopt. Ik stop mijn betoog hier en wens iedereen veel succes met zijn strategie. Ik volg de mijne en dat gaat reeds lange tijd goed afgezien van mijn hypotheek potje.Galactic schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 07:22:
[...]
Herken me hier wel in. Belegging intereseerd me al bij al nu zo een 15 jaar. MAAR heb ook pas mijn eerste aankopen gedaan in 2003 om in eind 2006 weer helemaal uit de beurs te stappen. In deze periode was ik nog wat jonger dus het te beleggen vermogen was niet zo groot. Toen heb ik even langs de zijlijn gestaan en heb ik de bankencrisis Mogen toeschouwen zonder iets belegd te hebben. Om eind 2008 te beginnen met instappen na reeds fikse daling. Alhoewel al hard gedaald zijn er nog enkele gebeurtenissen gekomen, die me hebben doen besluiten om de paar aankopen die ik had gedaan weer van de hand te doen (met ong. 10% verlies).
Tot ergens maart 2009 het bloed door de straten liep, ik weet nog dat op het moment de Dow onder de 6.500 is gedaan en dat het dagverlies opliep tot rond de 10%. Toen heb ik fikse aankopen gedaan (50% van mijn cash vermogen, en opgetrokken naar 80% de weken erna). Moet je niet vertellen dat ik toen de grootste winsten in mijn beleggingscarriere heb gemaakt. Nu ben ik weer volledig uit de beurs sinds eind 2014. Momenteel heb ik vermogen nodig voor andere zaken, maar 24 augustus rond 14.00 uur was zeker een moment dat ik aankopen gedaan had! De bloedrode dagen zijn steeds de beste kansen. Solden op de beurs, maar helaas zijn die onaangekondigd en moet je vaak (zeer) snel kunnen anticiperen.
Zijn er hier trouwens nog steeds mensen die met DeGiro beleggen? Ik heb er alleen 2 ETFs, maar gisteren of eergisteren in the heat of the moment presenteerde de site alleen maar 503 errors terwijl andere brokers zonder problemen bleven functioneren. Dat kun je zo langzamerhand toch niet meer serieus nemen.
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 26-08-2015 11:53 ]
Tja, ze zijn niet voor niets het goedkoopste. Vind het systeem van die herbeleggingen van de Giro sowieso niets. Komt er op neer dat jij eigenlijk je eigen inleg niet direct bezit.Rukapul schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:52:
Zijn er hier trouwens nog steeds mensen die met DeGiro beleggen? Ik heb er alleen 2 ETFs, maar gisteren of eergisteren in the heat of the moment presenteerde de site alleen maar 503 errors terwijl andere brokers zonder problemen bleven functioneren. Dat kun je zo langzamerhand toch niet meer serieus nemen.
Ik heb er nog een halve positie, en als die wordt verkocht dan kan ik DeGiro eindelijk helemaal gedag zeggen. Ook mooi, zelfs met 1 positie weten ze de boel te verpesten. Toen ik die kocht werd er incorrect transactiebelastingen ingehouden, en dat heeft maanden geduurd voordat dat is gecorrigeerd. Nu wacht ik al tijden totdat het dividend op mijn rekening wordt bijgeschreven. Geld is bij Binck al wel binnen (waar ik ook een positie in hetzelfde aandeel heb)... HOE MOEILIJK KAN HET ZIJNRukapul schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:52:
Edit; en net nu ik dit schrijf log ik in, dividend hebben ze iig vandaag bij weten te schrijven
Edit 2; maar er mist somehow wel 12 cent, vraag je je toch af wat ze in hemelsnaam aan het doen zijn...
[ Voor 10% gewijzigd door Hielko op 26-08-2015 13:03 ]
Vergeet niet erbij te vertellen dat er wel lopende kosten zijn:zomertje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:55:
[...]
Ik heb zelf al jaren Binck fundcoach. Je kunt hier je eigen fondsen of ETF's kiezen en balanceren. Kopen kun je wanneer je wil tegen kosten, maar maandelijks inleggen is gratis. Ik ben er tevreden over, ook al is het waarschijnlijk niet het goedkoopste.
De ‘lopende kosten’ van een fonds geven de totale kosten weer (inclusief beheervergoeding) die in de loop van één jaar aan het fonds worden onttrokken. U vindt de lopende kosten onder meer in de Essentiële Beleggersinformatie.
Dit kan van 0.2% tot meerdere %-en zijn.
Treurig toch. M'n ETFs durf ik er nog wel aan te houden, maar voor handel zou ik er niet op durven vertrouwen. Ook bij obligaties heb ik weinig vertrouwen dat ze opgebouwde rente etc. goed verwerken (niet geprobeerd).
Doet me denken aan Alex wat jarenlang bij dividend in buitenlandse valuta een van de posten in de verkeerde valuta afrekende (wat bij EUR/USD, EUR/GBP, etc. maar tot hele kleine verschillen leidde, maar in theorie significant kon zijn).Edit 2; maar er mist somehow wel 12 cent, vraag je je toch af wat ze in hemelsnaam aan het doen zijn...
Ik heb nog 1 ander aandeel bij de Giro gehad waar ik nu uit ben, maar dankzij hun gepruts heeft me dat een flinke lading geld gekocht. Wilde er namelijk al lang uitstappen, maar elke keer als de prijs omhoog schoot kon ik niet handelen via DeGiro omdat ze hun systeem dan dacht dat ik teveel buiten de bid/ask probeerde te handelen (niet het geval). En voordal je via de helpdesk het voor elkaar hebt gekregen dat het weer werkt is de verkoopkans verdwenen (was wat dubieus aandeeltjeRukapul schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:08:
[...]
Treurig toch. M'n ETFs durf ik er nog wel aan te houden, maar voor handel zou ik er niet op durven vertrouwen. Ook bij obligaties heb ik weinig vertrouwen dat ze opgebouwde rente etc. goed verwerken (niet geprobeerd).
Kun je bij DeGiro geen override doen bij een afwijking op de koers?
Ik ben namelijk niet anders gewend bij bv IB omdat ik niet betaal voor real-time koersinfo
Bij DeGiro heb ik ook een keer geld verloren omdat ik een fonds niet verkocht kreeg. DeGiro reboot de servers als de Australische beurs opengaat en het enige wat ik kreeg als ik er speciaal voor opgebleven was een obscure foutmelding. En doorlopende orders waren natuurlijk ook geen optie.
Ik ben namelijk niet anders gewend bij bv IB omdat ik niet betaal voor real-time koersinfo
Bij DeGiro heb ik ook een keer geld verloren omdat ik een fonds niet verkocht kreeg. DeGiro reboot de servers als de Australische beurs opengaat en het enige wat ik kreeg als ik er speciaal voor opgebleven was een obscure foutmelding. En doorlopende orders waren natuurlijk ook geen optie.
Verwijderd
Vandaag ook maar eens ingestapt in het beleggerswereldje..
Ik heb er niet bijster veel kaas van gegeten daarom stap ik ook in bij BrandNewDay. (weinig omkijken naar)
Ik heb de aandelen wel op 100% gezet (zeer offensief).
en heb de volgende fondsen geselecteerd:
BND Duurzaam Wereld Indexfonds
BND Wereld Indexfonds niet euro-hedged
Deze hebben de laatste jaren het meeste rendement opgeleverd volgens hun overzichten..
Rendamenten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar je moet ook vertrouwen hebben..
Verder zullen we het wel zien komende maanden hoe mijn "vermogen" groeit..
Ik begin rustig met 166 euro per maand (2000 per jaar).
Ik heb er niet bijster veel kaas van gegeten daarom stap ik ook in bij BrandNewDay. (weinig omkijken naar)
Ik heb de aandelen wel op 100% gezet (zeer offensief).
en heb de volgende fondsen geselecteerd:
BND Duurzaam Wereld Indexfonds
BND Wereld Indexfonds niet euro-hedged
Deze hebben de laatste jaren het meeste rendement opgeleverd volgens hun overzichten..
Rendamenten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar je moet ook vertrouwen hebben..
Verder zullen we het wel zien komende maanden hoe mijn "vermogen" groeit..
Ik begin rustig met 166 euro per maand (2000 per jaar).
Verwijderd
Nu wordt het echt link op de beurs. Minister Kamp zegt net op het Journaal dat we ons geen zorgen hoeven te maken. De vorige keer zei ene meneer Bos dit en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Waar heb jij accounts bij IB, Binck en De Giro voor nodig??Rukapul schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:16:
Kun je bij DeGiro geen override doen bij een afwijking op de koers?
Je vergeet Alex nogDappereDodo schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:52:
[...]
Waar heb jij accounts bij IB, Binck en De Giro voor nodig??
Binck is kwalitatief goed en geschikt voor bepaald soort aanbod zoals NL obligaties en sommige beurzen.
Lynx (IB) is kwalitatief goed en goedkoop.
DeGiro is goedkoop, maar vooral ook k*t. Het is wel de makkelijkste manier om goedkoop (gratis) Skagen beleggingsfondsen aan te houden.
Overigens doe ik niet zo moeilijk over het aanhouden van betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen. Heb er met het gemak 10+ en opzeggen is meer werk dan aan houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 26-08-2015 21:00 ]
Als hij had gezegd dat we ons wel zorgen moeten maken, had jij dan nu wat anders gepost? Of als hij niks had gezegd? Nogal makkelijk, als onafhankelijk van wat er gebeurd, je het altijd ziet als bevestiging dat je gelijk hebtVerwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:17:
Nu wordt het echt link op de beurs. Minister Kamp zegt net op het Journaal dat we ons geen zorgen hoeven te maken. De vorige keer zei ene meneer Bos dit en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Lopende kosten van het fonds heb je vast ook bij andere aanbieders. Wel kost Binck ook maandelijks nog wat. Ik schreef ook dat t niet de goedkoopste is maar wel prettig werktSqu1zZy schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 13:59:
[...]
Vergeet niet erbij te vertellen dat er wel lopende kosten zijn:
De ‘lopende kosten’ van een fonds geven de totale kosten weer (inclusief beheervergoeding) die in de loop van één jaar aan het fonds worden onttrokken. U vindt de lopende kosten onder meer in de Essentiële Beleggersinformatie.
Dit kan van 0.2% tot meerdere %-en zijn.
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Dit topic is gesloten.