Ah, ik zie al waar de schoen wringt. ARLP is geen normaal bedrijf, maar een limited partnership. Bij een limited partnership betaalt het bedrijf geen belasting, maar betalen alle individuele unit bezitters (een LP heeft geen aandelen) hun deel van de belasting van het bedrijf en kunnen ze ook hun deel van de afschrijvingen van het bedrijf met hun eigen belasting verrekenen. Logischerwijs zijn units in LP dan ook vooral geschikt voor Amerikaanse beleggers omdat die daar belastingtechnisch wat aan kunnen hebben. Wat je krijgt is overigens ook geen dividend, maar “effectively connected income”, als ik even Google lijkt de withholding tax rate inderdaad 39.6% te zijn voor "foreign partners".
Kijk, daar heb ik wat aan. Dacht al dat het zoiets was, kreeg van deGiro steeds maar te horen dat er ook bedrijven zijn waar 39,6% dividend voor geldt, maar niet hoe het verder zat. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Die tax kan je zeker ook niet meer terugvragen? Niet dat het om een groot bedrag gaat, maar meer voor toekomstige beleggingen.
Dat kan je inderdaad wel op je buik schrijven.
Mooi he, belastingen. Nadeel is dat je er eigenlijk alleen in detail achterkomt als je tegen een bijzondere casus aanloopt. Neem bijvoorbeeld eens hoe Fransen effectief buitenlanders weten te discrimineren met een theoretische optie om belasting terug te krijgen die in de praktijk onhaalbaar is.
Dat is niet anders dan bij de Duitsers of alle andere landen waar het standaard percentage >15% is.
Inmiddels staat de koers van KPN wat hoger. Komende vrijdag loopt de optieperiode af.Mojo schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:25:
[...]
Ik snap dat opties een zerosum game zijn. Ik wil gewoon weten hoe het werkt, hoe je ze koopt en etc. Op dit moment vind ik het niet zo heel interessant om winst te maken op speculaties, het is voor nu ook een hobby. :-)
Voor de lange termijn staat al wat geld in een ETF.
Ik heb een optie om KPN te kopen voor €3,50. Doordat de koers wat hoger staat (lees: er is vraag) kan ik een call schrijven om KPN te verkopen op €3,60 voor een kleine premie.
Hiermee "hedge" ik dus in feite mijn risico op een koersdaling en kan ik tegelijkertijd nog steeds profiteren van een koers stijging.
Ik weet alleen niet hoe dit dan precies zit met het uitoefenen van de opties. Ik wil graag 100 aandelen KPN houden en dus alleen mijn optie van KPN uitoefenen als mijn geschreven call afloopt en wordt uitgeoefend. Hoe werkt dat precies qua timing? Weet iemand dat, of gewoon ff bij De Giro vragen?
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ik heb zojuist een aantal aandelen gekocht van 3 Vanguard ETF's:
- Vanguard Div Appreciation Index Fd (VIG)
- Vanguard Total Intern Stock Index Fd (VXUS)
- Vanguard Total Stock Market (VTI)
Daarnaast heb ik nog een Dividend ETF die zich richt op de EU-markt (iShares EURO Dividend UCITS), en een Think Sustainable ETF. Binnenkort wil ik daar nog een Emerging Markets ETF aan toevoegen, en volgens mij begin ik dan een redelijke dekking te krijgen in m'n ETF-mandje.
Nu heb ik daarnaast enkele losse aandelen van bedrijven zoals Realty Income, Apple, Lockheed Martin en Unilever Cert. Maar ik zou nog graag een paar extra losse dividend-aandelen willen toevoegen. Een beetje voor de lol, maar ook om te zien wat een individueel aandeel van zo'n bedrijf doet ten opzichte van een Dividend ETF.
Wat hebben jullie zoal aan ETF's en/of losse aandelen op 't moment als ik vragen mag?
Het is trouwens de laatste tijd lekker rumoerig op de beurs... sommige aandelen gingen wekelijks met hele procenten op en neer, en anderen leken er zich helemaal niets van aan te trekken. Ik had een aantal ETF's die ik had (paar iShares en Think ETF's) verkocht omdat ik teveel overlap had en de kosten op de lange termijn wilde verlagen. En omdat de beurs toch zo rumoerig was vond ik 't, ondanks een klein verliesje, toch een mooi moment om de boel even op te schonen en er wat betere/goedkopere/gespreidere ETF-mand voor aan te schaffen.
Maar je zou zeggen dat met de iet-wat stabielere situatie rondom Griekenland (hoewel), dat het in Europa wel wat gekalmeerd zou zijn. Totdat China de onrust-stok overnam
Daarnaast heb ik nog een Dividend ETF die zich richt op de EU-markt (iShares EURO Dividend UCITS), en een Think Sustainable ETF. Binnenkort wil ik daar nog een Emerging Markets ETF aan toevoegen, en volgens mij begin ik dan een redelijke dekking te krijgen in m'n ETF-mandje.
Nu heb ik daarnaast enkele losse aandelen van bedrijven zoals Realty Income, Apple, Lockheed Martin en Unilever Cert. Maar ik zou nog graag een paar extra losse dividend-aandelen willen toevoegen. Een beetje voor de lol, maar ook om te zien wat een individueel aandeel van zo'n bedrijf doet ten opzichte van een Dividend ETF.
Wat hebben jullie zoal aan ETF's en/of losse aandelen op 't moment als ik vragen mag?
Het is trouwens de laatste tijd lekker rumoerig op de beurs... sommige aandelen gingen wekelijks met hele procenten op en neer, en anderen leken er zich helemaal niets van aan te trekken. Ik had een aantal ETF's die ik had (paar iShares en Think ETF's) verkocht omdat ik teveel overlap had en de kosten op de lange termijn wilde verlagen. En omdat de beurs toch zo rumoerig was vond ik 't, ondanks een klein verliesje, toch een mooi moment om de boel even op te schonen en er wat betere/goedkopere/gespreidere ETF-mand voor aan te schaffen.
Maar je zou zeggen dat met de iet-wat stabielere situatie rondom Griekenland (hoewel), dat het in Europa wel wat gekalmeerd zou zijn. Totdat China de onrust-stok overnam
Je doelt op het devalueren van hun munt, of de vermoedelijk achterliggende oorzaak: een slabakkende economie die de groeicijfers van haar hoogdagen niet meer kan waarmaken? Daarmee sterk verbonden: de vlucht uit emerging markets (Brazilie die bijvoorbeeld sterk afhang van Chinese vraag naar haar goederen). Daarnaast de commodity rout en de crash van de olieprijs als specifiek geval. Er zijn de laatste tijd verschillende aanleidingen die tot minder optimisme stemmen.joramoudenaarde schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:07:
Performance is a residue of good design.
Kanttekening voor ik hierop reageer: niemand kan voorspellen wat de markt gaat doen en ben nog redelijk nieuw in de aandelen/dividend beleggen wereld, dus ik geef zeker geen advies, maar meer mijn visie.joramoudenaarde schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:07:
Ik heb een lijst van 60 dividend aandelen die ik op het moment in de gaten hou. Zodra ik wat cash over heb en er een leuke deal is koop ik iets. Olie aandelen zijn natuurlijk op het moment interessant nu de olieprijs zo laag is, zoals XOM, RDSA, CVX, etc. Hoe ver ze nog door kunnen zakken weet niemand, dacht een maand geleden dat het wel een goed moment was om in te stappen in NOV en sindsdien 10% gedaald. EMR heb ik ook in mijn portfolio en is nog steeds aantrekkelijk geprijsd, is zo'n beetje de koning van dividend verhogingen. En ik ben de laatste tijd PG in de gaten aan het houden, hebben het even moeilijk, maar denk dat dat tijdelijk is. Even een goed moment vinden om in te stappen.
Als je meer ideeën wilt opdoen voor dividend aandelen moet je eigenlijk portfolio's van dividend beleggers bekijken en zelf een mening vormen. Dividendmantra/nomorewaffles/dutchdividend bijvoorbeeld.
Ja.Nick The Heazk schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:32:
Je doelt op het devalueren van hun munt, of de vermoedelijk achterliggende oorzaak
Ik neem geen enkel bericht in dit topic als "advies". Hooguit als tip om ergens dieper in te duikenshenr schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:03:
Kanttekening voor ik hierop reageer: niemand kan voorspellen wat de markt gaat doen en ben nog redelijk nieuw in de aandelen/dividend beleggen wereld, dus ik geef zeker geen advies, maar meer mijn visie.
Dividendmantra lees ik al een poosje steeds vaker, ook omdat hij gewoon een leuke manier van schrijven heeft en omdat 't leuk is om te zien dat iemand daar zo mee bezig is. Alleen de uitleg die een hoop van die dividend blogs geven over hoe ze hun berekeningen maken snap ik niet… is er hier iemand die dat misschien meer in "jip en janneke-taal" kan uitleggen?
Bijvoorbeeld hoe ze hun risico berekenen met o.a. termen/dingen zoals:
- Debt to Equity ratio
- De rekensom "Payout Ratio = Dividends per share : Earnings per share" (hoe kom je achter earnings per share? En wat voor Payout Ratio is wenselijk en waarom?)
- En waarom een lagere Payout Ratio (vaak) beter bevonden wordt door dividend investors
Ik heb een paar ebooks gedownload die ik eens op m'n gemak wil gaan lezen. M'n Engels is prima (dankzij m'n Amerikaanse vrouw), maar sommige termen heb ik soms toch liever in het Nederlands uitgelegd dan in het Engels
Check investopedia, die heeft voor vrijwel alle termen de bijbehorende uitleg. Zo heb ik zelf ook alles één voor één opgezocht. Vervolgens kun je het beste zelf een spreadsheetje maken waar je al deze termen in terug laat komen, waarbij je voor een paar bedrijven deze informatie opzoekt en invult in je sheet. (door bijv. Reuters/Morningstar info te bekijken). Als je het een paar keer hebt opgezocht en ingevuld dan blijft het goed hangenjoramoudenaarde schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:25:
[...]
Alleen de uitleg die een hoop van die dividend blogs geven over hoe ze hun berekeningen maken snap ik niet… is er hier iemand die dat misschien meer in "jip en janneke-taal" kan uitleggen?
Bijvoorbeeld hoe ze hun risico berekenen met o.a. termen/dingen zoals:
- Debt to Equity ratio
- De rekensom "Payout Ratio = Dividends per share : Earnings per share" (hoe kom je achter earnings per share? En wat voor Payout Ratio is wenselijk en waarom?)
- En waarom een lagere Payout Ratio (vaak) beter bevonden wordt door dividend investors
http://www.investopedia.com/terms/e/eps.asp
-verkeerde topic-
[ Voor 94% gewijzigd door Blik1984 op 21-08-2015 12:59 ]
Waarom nog Emerging market ETF? In VXUS zit al 18% EM.joramoudenaarde schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:07:
Ik heb zojuist een aantal aandelen gekocht van 3 Vanguard ETF's:
Oh, heb ik die nou over het hoofd gezien dan? Dat scheelt weer 
't Zijn trouwens best drukke tijden op de beurs: 1% omhoog, 2% omlaag, en dat de hele week al. Binnenkort nieuwe verkiezingen in Griekenland er bij, Japan die met een vergrijzing zit, China met z'n devaluerende Yuan... volgend jaar weer een beetje rust in de tent hopelijk
't Zijn trouwens best drukke tijden op de beurs: 1% omhoog, 2% omlaag, en dat de hele week al. Binnenkort nieuwe verkiezingen in Griekenland er bij, Japan die met een vergrijzing zit, China met z'n devaluerende Yuan... volgend jaar weer een beetje rust in de tent hopelijk
Ja, het is total international, dus ook echt total. Alleen de China A shares missen nog, maar dat is bij zowat alle EM indices het geval. Maar Vanguard gaat het komende jaar nog wel A shares toevoegen aan VWO elke keer wat meer, uiteindelijk gaat dat ook wel bij VXUS komen.joramoudenaarde schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:41:
Oh, heb ik die nou over het hoofd gezien dan? Dat scheelt weer
Maar op dit moment geen A shares is niet onongunstig.
Misschien geeft dit wel aan dat de huidige opzet van de wereldwijde economie onhoudbaar is. Je ziet dat de rek er uit is en de swings steeds groter worden en grotere impact hebben.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ja dit was niet het mooie moment om in te stappen, al flink wat procentjes verloren.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Lijkt erop alsof de onrust uit China aardig aan het overwaaien is. Zelfs de Fed notulen (mogelijk rente verhoging volgende maand) hielp niet. Sterker nog, USD werd juist zwakker ipv sterker sinds die uitkomst.
Net even de lijst bekeken, en het begint aardig op een beurscrash te lijken, veel donkerrode -10% tot -20% in korte tijd, sommigen zelfs ruim -30%. Inderdaad wel mooi moment voor cost averaging onder buy-and-hold, alleen met zoveel koopjes weet je niet waar te beginnen.
Net even de lijst bekeken, en het begint aardig op een beurscrash te lijken, veel donkerrode -10% tot -20% in korte tijd, sommigen zelfs ruim -30%. Inderdaad wel mooi moment voor cost averaging onder buy-and-hold, alleen met zoveel koopjes weet je niet waar te beginnen.
Lekker beursweertje inderdaad. Hier ook flinke min en wel zin om wat bij te kopen. Nog geen idee wat
Ik ben inderdaad ook rustig bezig met inkopen doen. Vooral bedrijven die zich met commodities bezig houden. Die corrigeren vanzelf wel weer. Nu even op een houtje bijten
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Tot wanneer kan ik verwachten dat opties op de expiratie datum worden uitgevoerd?
Ik had 2 putjes geschreven maar tot op heden is er maar 1 uitgeoefend.
Ik had 2 putjes geschreven maar tot op heden is er maar 1 uitgeoefend.
MSX 2 rulez more
De koper vd optie beslist, hij mag het uitvoeren maar hoeft niet. T/m de expiratiedatum mag hij hem uitvoeren. Dus wel eerder maar niet later.
Hi allemaal,
Ik lees al een hele tijd deze twee topics door en heb een tijdje geleden besloten om naast mijn bezit in vastgoed ook het liquide deel in beleggingen te stoppen. Ik heb destijds (+/- 9 maanden geleden) voor de volgende opzet gekozen:
- Bijna al het vermogen lump sump (1) geïnvesteerd in de volgende fondsen:
- Meesman Aandelen Wereldwijd - 50%
- Meesman Aandelen Europa - 25%
- Meesman Opkomende Markten - 25%
Deze fondsen hebben als voordeel:
- Geen dividendlek (onduidelijk hoeveel dit precies is)
- Makkelijk maandelijks bijstorten
TER:
- 0,25% per aankoop en verkoopopdracht
- 0,50% per jaar
De kosten vind ik echter nog te hoog. Gezien het feit dat deze beleggingen voor lange termijn zijn (>20 jaar) en ik maandelijks nog bijleg is het wellicht nu nog de moeite waard om te switchen.
Ik heb als vooronderzoek al enorm veel gelezen, op Bogleheads, Vanguard, dit topic, Bogleheads forum etc. Maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Mijn wensen:
- Brede spreiding
- Zo laag mogelijke kosten (dividendlek meegerekend)
- Eenmalig een hoog bedrag dus inleggen (switchen van meesman)
- Daarna 1x per maand bijleggen.
Nu kwam ik naar aanleiding van onder andere dit topic en dit topic (over lage kosten) voor de volgende fondsen uit:
Keuzemogelijkheid 1 (duurder, wel makkelijk)
100% - Vanguard Total World Stock ETF (VT) 0,17% kosten per jaar - dividendlek? Bij DeGiro Gratis
Keuzemogelijkheid 2 (goedkoper, herbalanceren noodzakelijk)
50% - Vanguard Total Stock Market ETF 0,05% kosten per jaar - dividendlek? - Bij DeGiro Gratis
50% - Vanguard Total International Stock - 0,14% kosten per jaar - dividendlek? - Bij DeGiro Gratis
Totale kosten: 0,095% per jaar. Geen aankoopkosten - geen overige kosten.
Mijn vragen:
- Wat vinden jullie van deze opzet? Slim om dit te doen? En is het goedkoper denk je? (dividendlek meegerekend)
- Ik moet dan wel switchen, en maak dus nu eenmalig wat kosten. Slim? (Ik ga wel van >20 jaar uit)
- Weet iemand hoe het precies zitmet het dividendlek? Ik begreep dat je de helft wel inmiddels via het speciale US formulier terug kan vragen. Ik kan dit dan verrekenen met box 3.
- Ik begreep dat je beter Admiral Shares kunt kopen. Kan dit ook via Degiro? (kan ik niet vinden). En zou dit slimmer zijn? Er staat hier van wel. De minimum heb ik.
Bronnen:
1) Dollar Cost Averaging just means taking risk later (Vanguard)
Ik lees al een hele tijd deze twee topics door en heb een tijdje geleden besloten om naast mijn bezit in vastgoed ook het liquide deel in beleggingen te stoppen. Ik heb destijds (+/- 9 maanden geleden) voor de volgende opzet gekozen:
- Bijna al het vermogen lump sump (1) geïnvesteerd in de volgende fondsen:
- Meesman Aandelen Wereldwijd - 50%
- Meesman Aandelen Europa - 25%
- Meesman Opkomende Markten - 25%
Deze fondsen hebben als voordeel:
- Geen dividendlek (onduidelijk hoeveel dit precies is)
- Makkelijk maandelijks bijstorten
TER:
- 0,25% per aankoop en verkoopopdracht
- 0,50% per jaar
De kosten vind ik echter nog te hoog. Gezien het feit dat deze beleggingen voor lange termijn zijn (>20 jaar) en ik maandelijks nog bijleg is het wellicht nu nog de moeite waard om te switchen.
Ik heb als vooronderzoek al enorm veel gelezen, op Bogleheads, Vanguard, dit topic, Bogleheads forum etc. Maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Mijn wensen:
- Brede spreiding
- Zo laag mogelijke kosten (dividendlek meegerekend)
- Eenmalig een hoog bedrag dus inleggen (switchen van meesman)
- Daarna 1x per maand bijleggen.
Nu kwam ik naar aanleiding van onder andere dit topic en dit topic (over lage kosten) voor de volgende fondsen uit:
Keuzemogelijkheid 1 (duurder, wel makkelijk)
100% - Vanguard Total World Stock ETF (VT) 0,17% kosten per jaar - dividendlek? Bij DeGiro Gratis
Keuzemogelijkheid 2 (goedkoper, herbalanceren noodzakelijk)
50% - Vanguard Total Stock Market ETF 0,05% kosten per jaar - dividendlek? - Bij DeGiro Gratis
50% - Vanguard Total International Stock - 0,14% kosten per jaar - dividendlek? - Bij DeGiro Gratis
Totale kosten: 0,095% per jaar. Geen aankoopkosten - geen overige kosten.
Mijn vragen:
- Wat vinden jullie van deze opzet? Slim om dit te doen? En is het goedkoper denk je? (dividendlek meegerekend)
- Ik moet dan wel switchen, en maak dus nu eenmalig wat kosten. Slim? (Ik ga wel van >20 jaar uit)
- Weet iemand hoe het precies zitmet het dividendlek? Ik begreep dat je de helft wel inmiddels via het speciale US formulier terug kan vragen. Ik kan dit dan verrekenen met box 3.
- Ik begreep dat je beter Admiral Shares kunt kopen. Kan dit ook via Degiro? (kan ik niet vinden). En zou dit slimmer zijn? Er staat hier van wel. De minimum heb ik.
Bronnen:
1) Dollar Cost Averaging just means taking risk later (Vanguard)
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Wat?- Eenmalig een hoog bedrag dus inleggen
Je doet zoveel onderzoek, en dan kom je hiermee?
De enige opties zijn of obligatiefonds OF deposito.
Ik kan op geen enkele manier verzinnen hoe dit VERSTANDIG kan zijn bij aandelen of aandelenfondsen...behalve als je WEET (en dat is niet zo) dat je ongeveer op een lange termijn bodem instapt.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik begrijp deze reactie niet helemaal. Maar ik zal het e.e.a. nog nader toelichten.poehee schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 21:29:
[...]
Wat?
Ik kan op geen enkele manier verzinnen hoe dit VERSTANDIG kan zijn bij aandelen of aandelenfondsen...behalve als je WEET (en dat is niet zo) dat je ongeveer op een lange termijn bodem instapt.
Dit deel van mijn vermogen, wat ik heb gereserveerd voor beleggingen, wil ik graag inzetten voor lange termijn, beleggingen met een verwacht hoog rendement (en dus ook risico). Ik heb dit geld NIET nodig. Ik begrijp dat er keuzes zijn tussen DCA en Lump Sump. Ik heb gekozen voor Lump Sump. Ik leg maandelijks nog bij. Daarnaast is het zo dat nu al het geld in beleggingen zit via Meesman, het gaat dus om een switch. Of dit nu een hoog of laag punt is in de markt doet er niet toe.
Ik ben dus niet geïnteresseerd in deposito, sparen, huizen, obligaties of wat dan ook. Dit deel gaat naar 100% aandelen, niets meer en niets minder ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 23-08-2015 21:38 ]
De reactie slaat op een van je voorwaarden: " Eenmalig een hoog bedrag dus inleggen"Radeoxx schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 21:35:
[...]
Ik begrijp deze reactie niet helemaal. Maar ik zal het e.e.a. nog nader toelichten.
Dit deel van mijn vermogen, wat ik heb gereserveerd voor beleggingen, wil ik graag inzetten voor lange termijn, beleggingen met een verwacht hoog rendement (en dus ook risico). Ik heb dit geld NIET nodig. Ik begrijp dat er keuzes zijn tussen DCA en Lump Sump. Ik heb gekozen voor Lump Sump. Ik leg maandelijks nog bij. Daarnaast is het zo dat nu al het geld in beleggingen zit via Meesman, het gaat dus om een switch. Of dit nu een hoog of laag punt is in de markt doet er niet toe.
Ik ben dus niet geïnteresseerd in deposito, sparen, huizen, obligaties of wat dan ook. Dit deel gaat naar 100% aandelen, niets meer en niets minder ;-)
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ok, maar dan is het nu duidelijk toch?poehee schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 21:48:
[...]
De reactie slaat op een van je voorwaarden: " Eenmalig een hoog bedrag dus inleggen"
Overigens. Beetje vreemde reactie. Ik citeer:
Je insinueert met bovenstaande reactie het volgende: 1) Eenmalig een hoog bedrag inleggen is niet wenselijk / zelfs stupide. 2) Als je eenmalig een hoog bedrag inlegt dan is de 'oplossing' daarvoor een obligatiefonds of deposito.poehee schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 21:29:
[...]
Wat?
Ik begrijp jouw reactie totaal niet. Heb je mijn hele post wel gelezen? Verder help ik je graag voorruit. Hier wat leesvoer (stond overigens ook in mijn initiële post). Dit gaat over het eenmalig inleggen vs het gespreid inleggen. Sowieso erg goede informatie:
- Lump Sump VS Dollar Cost Averaging
- Do Not use dollar cost average for more than 12 months
Lump sum of DCA moet jezelf beslissen. Beiden zijn prima of combinatie voor lange termijn.
Die Admiral shares zijn beleggingsfondsen geen ETF's dus. Zijn dacht ik ook meer voor de Amerikanen, via Vanguard.
VTI+VXUS beste optie gezien de kosten en meer spreiding qua VS aandelen. Tevens gratis via DEGIRO. Over dividendlek hebben we het al zo vaak gehad in het topic. Trackerbelegger.nl staat ook veel informatie op.
Die Admiral shares zijn beleggingsfondsen geen ETF's dus. Zijn dacht ik ook meer voor de Amerikanen, via Vanguard.
VTI+VXUS beste optie gezien de kosten en meer spreiding qua VS aandelen. Tevens gratis via DEGIRO. Over dividendlek hebben we het al zo vaak gehad in het topic. Trackerbelegger.nl staat ook veel informatie op.
[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 23-08-2015 22:32 ]
Dankje.Zenix schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:29:
Lump sum of DCA moet jezelf weten.
Denk je dat het wijsheid is om te switchen van Meesman naar VTI + VXUS?
Ik zou zelf wel switchen gezien kosten op termijn. Je kan ook gewoon beiden in eerste instantie aanhouden en nieuwe beleggingen in je nieuwe strategie doen.Radeoxx schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:31:
[...]
Dankje.
Denk je dat het wijsheid is om te switchen van Meesman naar VTI + VXUS?
Waarom niet switchen? Meesman doet het niet beter qua resultaten maar heeft wel hogere kosten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Vanguard en alle Amerikaanse ETFs hebben zowel dividendlek als valuta risico. Als je gehele vermogen fijn gespreid zit over honderden aandelen maar alles zit in dollars heb je nog steeds veel te weinig spreiding. Als de dollar keldert kun je dag dag zeggen.
In Euro's gaat dat verhaal niet op omdat jouw uitgaves ook in Euro's zijn. Een deel in Amerika beleggen is niet verkeerd, maar doe niet alles daar...
In Euro's gaat dat verhaal niet op omdat jouw uitgaves ook in Euro's zijn. Een deel in Amerika beleggen is niet verkeerd, maar doe niet alles daar...
Ja die in Ierland met hogere ter en dividendlek.joramoudenaarde schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:44:
Vanguard heeft toch ook niet-US ETF's?
Nee, alleen genoteerd in euro, niet hedged.pirke schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:59:
Klopt, valuta hedged, maar die hebben weer een hogere TER...
Hetzelfde kan je over de euro zeggen. Ik betwijfel of de euro nog aanwezig is over 20 jaar, de dollar is een stuk sterker.pirke schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 23:41:
Vanguard en alle Amerikaanse ETFs hebben zowel dividendlek als valuta risico. Als je gehele vermogen fijn gespreid zit over honderden aandelen maar alles zit in dollars heb je nog steeds veel te weinig spreiding. Als de dollar keldert kun je dag dag zeggen.
En valuatie risico maakt niet uit, met een gewone MSCI World in Ierland heb je hetzelfde valutarisco maar wel hoger dividendlek.
Over lange termijn is niet hedgen voordeliger volgens Vanguard https://personal.vanguard.com/pdf/ISGCMC.pdf Tevens is het dividendlek minimaal met Amerikaanse ETF alleen al omdat de helft bestaat uit de Verenigde staten.
[ Voor 37% gewijzigd door Zenix op 24-08-2015 10:26 ]
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Zenix op 24-08-2015 10:18 ]

De beurs stort wel rampzalig in. Alle ETF's een procent of 10 gedaald de afgelopen week.
't Is uitverkoop he. Wellicht binnenkort maar weer eens m'n spaarrekening plunderen om wat in te slaan.Tsurany schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:19:
geldje
De beurs stort wel rampzalig in. Alle ETF's een procent of 10 gedaald de afgelopen week.
Van mij mag het nog wel wat dalen tot donderdag, dan ga ik weer inkopen.
Ja ik heb helaas geen geld meer over om echt in te kopen. Nu moet je natuurlijk met een paar duizend instappen maar al het geld dat ik hiervoor beschikbaar had heb ik begin deze maand er al in gestopt.
Achja, het is lange termijn dus we zien over een jaar of twee wel weer hoe het er voor staat en wat we dan gaan doen
Moet mezelf alleen afleren dagelijks te kijken
Achja, het is lange termijn dus we zien over een jaar of twee wel weer hoe het er voor staat en wat we dan gaan doen
Inderdaad. Maar dat dagelijks koersen kijken maakt voor mij weinig uit. Aangezien ik maandelijks inleg, als het dan in de plus staat denk ik mooi dat ik op winst sta, en als ik in de min sta dan denk ik goed inkoopmoment. Zolang je maar er verder van afblijft is het prima inderdaadTsurany schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:38:
Ja ik heb helaas geen geld meer over om echt in te kopen. Nu moet je natuurlijk met een paar duizend instappen maar al het geld dat ik hiervoor beschikbaar had heb ik begin deze maand er al in gestopt.
Achja, het is lange termijn dus we zien over een jaar of twee wel weer hoe het er voor staat en wat we dan gaan doenMoet mezelf alleen afleren dagelijks te kijken
[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 24-08-2015 10:50 ]
Pfff, toch wel een beetje waardeloos dit. Net twee weken geleden een extra storting in de MSCI World gedaan op mijn Meesman rekening. Nu snap ik dat je verlies kan maken met je beleggingen maar meteen in twee weken tijd tussen de 5 en 10 procent kwijtraken is wel weer heel extreem/zuur. Niet dat ik het er nu meteen vanaf ga halen want dat zou helemaal stom zijn.
Je maakt alleen verlies als je verkoopt. Het gaat er niet om wat het vandaag waard is, of volgend jaar, het gaat er om wat het waard is op het moment dat je verkoopt. Laat je niet misleiden door iedereen die roept dat ze dit jaar al xx% rendement hebben, je hebt pas rendement op het moment dat je met winst verkoopt.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Verwijderd
Daarom beleggen in EFT voor lange termijn. Niet te veel naar kijken nu, het zal waarschijnlijk nog wel erger worden. Ik verkoop niets en blijf elke maand met een vast bedrag bijkopen.Robkazoe schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:52:
Pfff, toch wel een beetje waardeloos dit. Net twee weken geleden een extra storting in de MSCI World gedaan op mijn Meesman rekening. Nu snap ik dat je verlies kan maken met je beleggingen maar meteen in twee weken tijd tussen de 5 en 10 procent kwijtraken is wel weer heel extreem/zuur. Niet dat ik het er nu meteen vanaf ga halen want dat zou helemaal stom zijn.
Waarheid als een koe. Zeker ook omdat beurzen veelal te voet stijgen en te paard dalen.Devil schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:58:
Je maakt alleen verlies als je verkoopt. Het gaat er niet om wat het vandaag waard is, of volgend jaar, het gaat er om wat het waard is op het moment dat je verkoopt. Laat je niet misleiden door iedereen die roept dat ze dit jaar al xx% rendement hebben, je hebt pas rendement op het moment dat je met winst verkoopt.
Ik weet nog begin 2011 dat ik enorm glunderde ook bij de beurs die zo hard was gestegen toen de afgelopen 2 jaar. Het had maar aantal maanden nodig om dat allemaal teniet weer te doen.
Wanneer het voor lange termijn is moet je net zo goed de euforie van stijgingen uitschakelen als wel de teleurstellingen van dalingen. Hoe lastig dat ook misschien zal zijn.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
* Rukapul gaat eens observeren hoe alle 'nieuwe' beleggers van de afgelopen paar jaar gaan reageren 
Maar laten we wel wezen: 10% eraf is nog helemaal niets
Verwijderd
Tijdje hier niets gepost en nu met daling toch ff kijken naar de reacties. Ik verbaasde me bij een beurs 480 enige tijd geleden over de adviezen om grote bedragen gewoon te beleggen want het is toch voor de lange termijn. Dat je in die huidige beurs maandelijks een bedragje inlegt kan ik volgen maar grote bedragen ???? Wacht met grote bedragen gewoon tot de beurs weer ergens rond de 250 staat of zo. Ik heb juist bij beurs rond 500 hele zwikje verkocht en heb mijn winst in de pocket terwijl mijn fonds in hypotheek weer fijn onder water staat wat toch al zo'n 15 jaar belegd is inclusief dividend in een seperaat effectendepot waar ik niet in kan verkopen. Hoezo levert lange termijn beleggen altijd geld op als je hoog koopt?Robkazoe schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:52:
Verwijderd
Ja, dat heb ik ookZenix schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:48:
[...]
Inderdaad. Maar dat dagelijks koersen kijken maakt voor mij weinig uit. Aangezien ik maandelijks inleg, als het dan in de plus staat denk ik mooi dat ik op winst sta, en als ik in de min sta dan denk ik goed inkoopmoment. Zolang je maar er verder van afblijft is het prima inderdaadHet nadeel van DEGIRO dat je maar één keer per maand in een ETF een transactie kan doen is dan eigenlijk een voordeel, omdat je als zuinige Nederlander geen transactiekosten wilt betalen, wacht je toch maar tot de datum dat het wel weer mag. Daardoor heb ik ook minder de neiging om impulsief transacties te doen.
Dit is ook wel een beetje mijn fout geweest. In januari ingestapt, dus het valt nu nog wel mee, maar had beter meer kunnen spreiden. Ik wilde in mei nog met een deel uitstappen toen ik flink in de plus stond, maar niet gedaan. Maarja, dat is achteraf in een koe zijn kont kijken.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:20:
[...]
Tijdje hier niets gepost en nu met daling toch ff kijken naar de reacties. Ik verbaasde me bij een beurs 480 enige tijd geleden over de adviezen om grote bedragen gewoon te beleggen want het is toch voor de lange termijn. Dat je in die huidige beurs maandelijks een bedragje inlegt kan ik volgen maar grote bedragen ???? Wacht met grote bedragen gewoon tot de beurs weer ergens rond de 250 staat of zo. Ik heb juist bij beurs rond 500 hele zwikje verkocht en heb mijn winst in de pocket terwijl mijn fonds in hypotheek weer fijn onder water staat wat toch al zo'n 15 jaar belegd is inclusief dividend in een seperaat effectendepot waar ik niet in kan verkopen. Hoezo levert lange termijn beleggen altijd geld op als je hoog koopt?Succes verder allemaal!
Wie zegt dat de AEX ooit weer op de 250 komt te staan? Dan sta je straks 5 jaar te kijken terwijl je rendement misloopt.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:20:
[...]
Tijdje hier niets gepost en nu met daling toch ff kijken naar de reacties. Ik verbaasde me bij een beurs 480 enige tijd geleden over de adviezen om grote bedragen gewoon te beleggen want het is toch voor de lange termijn. Dat je in die huidige beurs maandelijks een bedragje inlegt kan ik volgen maar grote bedragen ???? Wacht met grote bedragen gewoon tot de beurs weer ergens rond de 250 staat of zo. Ik heb juist bij beurs rond 500 hele zwikje verkocht en heb mijn winst in de pocket terwijl mijn fonds in hypotheek weer fijn onder water staat wat toch al zo'n 15 jaar belegd is inclusief dividend in een seperaat effectendepot waar ik niet in kan verkopen. Hoezo levert lange termijn beleggen altijd geld op als je hoog koopt?Succes verder allemaal!
De beurs is niet te timen, verschillende onderzoeken wijzen dat aan. Als je uiteindelijk telkens probeert te timen loop je ontzettend veel rendement mis omdat je cash zit.
Natuurlijk is dat zo en zeker voor lange termijn is in/uit stappen continue natuurlijk niet verstandig.
Maar dat gezegd te hebben: de AEX heeft in 2009 en 2011 op 250 gestaan. Waar ik zo nieuwsgierig naar ben: waar waren de mensen die nu op 500 zijn ingestapt toen? Ik vind het altijd zo frappant dat er opeens hordes mensen besluiten in te stappen nadat de beurzen in korte tijd zo enorm al zijn gestegen.
Buy high (en vaak sell low) is toch wel een herhalend thema van euforische particuliere beleggers.
Maar dat gezegd te hebben: de AEX heeft in 2009 en 2011 op 250 gestaan. Waar ik zo nieuwsgierig naar ben: waar waren de mensen die nu op 500 zijn ingestapt toen? Ik vind het altijd zo frappant dat er opeens hordes mensen besluiten in te stappen nadat de beurzen in korte tijd zo enorm al zijn gestegen.
Buy high (en vaak sell low) is toch wel een herhalend thema van euforische particuliere beleggers.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Verwijderd
Maar iedereen die een beetje de beurs volgt weet dat hij op dit moment vol " lucht" zit. Maar blijf vooral kopen op overdreven hoge niveaus. Je moet juist kopen als bloed door de straten stroomt en iedereen bang is om te kopen. Exact timen is inderdaad onmogelijk maar een beetje volgen hoe de verhouding economie tov beurs is is echt niet onmogelijk. Koop grote bedragen als de volgende crisis vol aan de gang is en je zal nog eens aan me terugdenken. Ik ben toch blij dat ik al weer 2 maanden volledig cash zit. Ervaring doet veel.Rprp schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:31:
[...]
De beurs is niet te timen, verschillende onderzoeken wijzen dat aan. Als je uiteindelijk telkens probeert te timen loop je ontzettend veel rendement mis omdat je cash zit.
Edit: http://www.iex.nl/Beleggi...World-UCITS-ETF-Dist.aspx kijk eens even wat je nu had verdient als je tijdens de crisis 2008/2009 vol had gekocht maar toen durfde bijna niemand (ik overigens wel).
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 12:58 ]
Verwijderd
Valkuil van mensen die beginnen met beleggen is eruit stappen als het minder gaat. Wij weten dat al en volgen het al bovengemiddeld, aangezien we dit topic volgen. Maar Jan die in de Telegraaf leest dat het goed gaat, vervolgens al zijn spaargeld in aandelen stopt, en ze na een kleine beursval weer verkoopt: Dat zijn degene die er echt verlies op lijden.Kid Buu schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:38:
Natuurlijk is dat zo en zeker voor lange termijn is in/uit stappen continue natuurlijk niet verstandig.
Je financiele situatie moet dit natuurlijk wel toelaten. Maar al daalt het nu naar 250; ik ben van plan periodiek in te blijven zetten. Vanzelf kom je weer in de plus.
Verwijderd
Die strategie is wel te verdedigen want daarmee middel je je aankoop. Maar nu fors groot aankopen is gewoon dom. Sorry, maar anders kan ik het niet noemen.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:41:
[...]
Je financiele situatie moet dit natuurlijk wel toelaten. Maar al daalt het nu naar 250; ik ben van plan periodiek in te blijven zetten. Vanzelf kom je weer in de plus.
Realiseer je dat je ook bij een dergelijke DCA strategie uitgaat vaan aannames, namelijk dat er bekeken vanuit jouw beleggingshorizon (tijdpad) gemiddeld een positief rendement zal zijn.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:41:
Maar al daalt het nu naar 250; ik ben van plan periodiek in te blijven zetten. Vanzelf kom je weer in de plus.
Die aanname kan juist of onjuist zijn.
Jij snapt het spelletje blijkbaar en bent nu schathemeltje rijk .. Gefeliciteerd .. Ik gun het jeKid Buu schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:38:
Verwijderd
Nee, hij heeft gewoon gelijk.Squ1zZy schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:03:
[...]
Jij snapt het spelletje blijkbaar en bent nu schathemeltje rijk .. Gefeliciteerd .. Ik gun het je
Hij had natuurlijk wel meer rendement (aan het einde), als hij op een wat lager punt had gekocht. Maar dat is allemaal heel makkelijk achteraf te beredeneren. Ik ga niet zeggen dat niemand een beetje consistent de beurs weet te voorspellen, maar het zijn er iig heel weinig en die zullen er heel veel tijd in steken. En er zijn er veel meer die er consistent in falen. En dan is er Musicmasters die het allemaal prima weet te voorspellen.Devil schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:58:
Oftewel: Ja het heeft je uiteindelijk rendement gekost, maar als je vantevoren weet wat er gaat gebeuren moet je gewoon het casino ingaan en je kennis van de toekomst daar gebruiken aan de roulette tafel
Even AEX grafiekje bekeken (ligt er natuurlijk aan waar je precies in zit), maar als we daar de laatste paar dagen afknippen is die gewoon stabiel geweest. Dus behalve transactie kosten heeft het je niks gekost (die waarschijnlijk wel significant zijn), maar ook niks opgeleverd. (Behalve natuurlijk als hij nu door gaat dalen, maar ik kan de toekomst niet voorspellen helaas).Ik ben toch blij dat ik al weer 2 maanden volledig cash zit
[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 24-08-2015 13:12 ]
Ik zeg dit niet om zout in de wonden te strooien. Het is gewoon een oprechte vraag. Wanneer je periodiek inlegt middel je het inderdaad mooi uit. Ik doel op mensen die opeens lump sum groot ingestapt zijn. Waarom op 500 wel en op 250 niet?Squ1zZy schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:03:
[...]
Jij snapt het spelletje blijkbaar en bent nu schathemeltje rijk .. Gefeliciteerd .. Ik gun het je
misschien hadden ze gewoon geen geld toen de beurs op 250 stond ?Kid Buu schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:11:
[...]
Ik zeg dit niet om zout in de wonden te strooien. Het is gewoon een oprechte vraag. Wanneer je periodiek inlegt middel je het inderdaad mooi uit. Ik doel op mensen die opeens lump sum groot ingestapt zijn. Waarom op 500 wel en op 250 niet?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Verwijderd
Tja, moet je dan 10 jaar wachten voor je in gaat stappen?Kid Buu schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:11:
[...]
Ik zeg dit niet om zout in de wonden te strooien. Het is gewoon een oprechte vraag. Wanneer je periodiek inlegt middel je het inderdaad mooi uit. Ik doel op mensen die opeens lump sum groot ingestapt zijn. Waarom op 500 wel en op 250 niet?
*knip niet-constructieve reactie*
[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2015 19:42 ]
Kan je dat ook doen voor de komende 12 maanden? Alvast bedankt!
Dat zal je aan Kid Buu moeten vragen. Hij kent het spelletje wel goed. Ik persoonlijk heb de afgelopen week ongeveer een mooie BMW door het putje zien verdwijnen.Ascension schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:20:
Kan je dat ook doen voor de komende 12 maanden? Alvast bedankt!
Laat ik beginnen te zeggen dat ik twee jaar geleden (beurs was toen 350) ben ingestapt en een maand geleden voor een groot deel uitgestapt. Een mooi rendement in die twee jaar, maar de timing was puur geluk.Kid Buu schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:11:
[...]
Ik denk dat er zat redenen zijn om wel in te stappen op 500 en niet op 250. Een ervan is dat je het geld (inclusief ik) niet had toen de beurs in 2009 en 2011 op 250 stond. Een ander punt is dat het statistisch gezien het verstandigste is meteen lump sum te beleggen (zie ook dit artikel). Nog een ander punt zou kunnen zijn dat je het enkel doet voor dividenden. Maar wellicht het belangrijkste punt is het sentiment.
Zelf zit ik nu twee jaar in de aandelen, en dit is de eerste keer dat ik dollar tekens in m'n ogen krijg bij een dalende beurs. In het verleden had ik ook vaak de vinger al op de "verkoop" knop, maar gelukkig altijd de kalmte bewaard om gewoon te blijven zitten.
Anyway, genoeg rationale en irrationele redenen te verzinnen waarom je wel op 500 maar niet op 250 instapt. Sterker nog, gelukkig maar, want anders was geld verdienen met aandelen wel erg lastig geweest.
Salvatron schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:14:
[...]
misschien hadden ze gewoon geen geld toen de beurs op 250 stond ?
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:17:
[...]
Tja, moet je dan 10 jaar wachten voor je in gaat stappen?
Dat is dus mijn gevoel in drie posts samengevat. Toen de AEX op 199 punten stond, riep ik ook dat het nu wel een heel erg mooi moment is om in te stappen. Maar ja, ik had toen net een appartement gekocht en die moest aangekleed worden en uiteindelijk was ik door al mijn geld heen. In de tussentijd een beetje buffers zitten opbouwen, nog een paar dure aankopen moeten/willen doen en dan nu in 2015 eindelijk op het punt staan dat je financieel ruim genoeg zit dat je kunt gaan beleggen.Squ1zZy schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:18:
[...]
I know, en daarom is die nu schathemeltje rijk.
Ik zal zijn geheim verklappen!
Het is doodeenvoudig.. Voor IEDEREEN die geld wilt maken hier een simpele uitleg. Iedereen kan het!
Bestudeer het volgende plaatje goed en wordt schatrijk:
[afbeelding]
Graag gedaan!
En nu beleg ik een aantal maanden met een standaard bedrag per maand + ik heb nu deze maand éénmalig een extra bedrag ingelegd. Als de AEX dan op 600 punten sta, heb ik er goed aan gedaan. Staat ie op 250 punten, dan niet. Maar in beide gevallen maakt het niet zo heel veel uit want het is voor de langere termijn (10+ jaar). Maar het blijft wel zuur.
Ondertussen -4,8% op de borden in Amsterdam. Gaat hard met Shell en Arcelor voorop.
Flitsedit: Ondertussen al 5% in de min.
Flitsedit2: En ondertussen 5,2%. Dit gaat echt superhard.
[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 24-08-2015 13:43 ]
*knip*
Ik snap het. Je hebt geld verloren en je bent gefrustreerd. Geloof me, ik weet hoe het is. Maar je reactie is geenszins relevant op het geen wat ik in al mijn posts er boven heb gezegd.Squ1zZy schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:23:
[...]
Dat zal je aan Kid Buu moeten vragen. Hij kent het spelletje wel goed. Ik persoonlijk heb de afgelopen week ongeveer een mooie BMW door het putje zien verdwijnen.
[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2015 19:43 ]
Hehe. Ik was twee weken geleden nog van plan om met een groot bedrag te gaan instappen. Gelukkig toch maar besloten om maandelijks een bedrag te beleggen.
Ben inmiddels al iets langer dan een jaar bezig met actief beleggen met een klein bedrag. Dat heeft mij nog geen rooie cent opgeleverd, maar heb er wel veel kennis mee opgedaan.
Ben inmiddels al iets langer dan een jaar bezig met actief beleggen met een klein bedrag. Dat heeft mij nog geen rooie cent opgeleverd, maar heb er wel veel kennis mee opgedaan.
*knip*
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2015 19:43 ]
Iedereen klaar met de plaatjes? Mooi, laten we het dan weer gezellig houden.
Verwijderd
Reageer dan ajb ook even inhoudelijk terug op de mensen die met argumenten komen waarom niet alles te timen is, of waarom je op 500 instapt ipv 200. Want er worden genoeg voorbeelden genoemd.Kid Buu schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:43:
Ik snap het. Je hebt geld verloren en je bent gefrustreerd. Geloof me, ik weet hoe het is. Maar je reactie is geenszins relevant op het geen wat ik in al mijn posts er boven heb gezegd.
Of verspreid je wijsheid over hoe je wel zo goed mogelijk de markt kunt timen om zo veel winst te halen (want ergens geloof ik er in dat het kan).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 14:14 ]
Het lijkt hier een van de weinige dagen te worden waarbij de "discussie" hier even onderhoudend is als de beurskoersenRukapul schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:19:
* Rukapul gaat eens observeren hoe alle 'nieuwe' beleggers van de afgelopen paar jaar gaan reageren
Ik ben vooral tevreden dan minstens 1 van mijn hedges (short op S&P) het beoogde effect bereikt. Een andere is vandaag helaas uitgestopt (short op EUR). De overige twee (short op Deutsche Bund en short op US Treasuries) blijven stabiel.
Performance is a residue of good design.
Ik volg dit draadje normaal ook niet, maar wel interessant om even te kijken hoe anderen reageren inderdaad
.
Zelf heb ik nu overigens geen behoefte om opeens te gaan (ver)kopen ofzo, gewoon rustig vasthouden aan de van te voren bepaalde strategie.
Zelf heb ik nu overigens geen behoefte om opeens te gaan (ver)kopen ofzo, gewoon rustig vasthouden aan de van te voren bepaalde strategie.
Ik denk dat jij een mooie personificatie bent van het probleem van veel particuliere beleggers. Euforisch wanneer de boel stijgt en zwaar gefrustreerd wanneer de boel daalt. Zelfs in die mate blijkbaar dat je niet eens meer normaal kan reageren en inhoudelijk in kan gaan op wat ik heb gezegd.Squ1zZy schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:54:
[...]
Om maar even in de Simpsons sfeer te blijven. Jij snapt het spelletje en geniet van je vermogen:
Year to date staat de AEX gewoon VLAK. Vanwaar die paniek of enerzijds de verbazing dat we nu eens dalen na een jarenlange bull markt?
Om nog even in te gaan op wat posts boven mij:
Natuurlijk, dat kan. Maar je denkt toch niet dat niemand toen spaargeld had? Of zal de verklaring zijn dat de euforie bij de particuliere belegger toeslaat op momenten dat de berichten verschijnen van wereldwijde all time highs?Salvatron schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:14:
[...]
misschien hadden ze gewoon geen geld toen de beurs op 250 stond ?
Even in alle serieusheid, waarom niet? 2011 was 4 jaar geleden en 2009 was 6 jaar geleden. Periodiek inleggen geef ik je verder groot gelijk in.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:17:
[...]
Tja, moet je dan 10 jaar wachten voor je in gaat stappen?
Waar heb ik dat in vredesnaam gepredikt? Squ1zZy bagatelliseert met zijn posts alles wat ik heb gezegd.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 14:13:
[...]
Reageer dan ajb ook even inhoudelijk terug op de mensen die met argumenten komen waarom niet alles te timen is, of waarom je op 500 instapt ipv 200. Want er worden genoeg voorbeelden genoemd.
Of verspreid je wijsheid over hoe je wel zo goed mogelijk de markt kunt timen om zo veel winst te halen (want ergens geloof ik er in dat het kan).
Ik constateer dat in tijden van euforie mensen vaak pas bereid zijn te kopen. Terwijl de momenten dat de koopjes er juist zijn men liever de kat uit de boom kijkt (of hun verlies nemen met buy high sell low).
Mijn geschreven puts staan allemaal onder water
Kan ik de aandelen tenminste met korting kopen vergeleken bij de koersen van een paar weken terug
10% daling is inderdaad niks, maar meestal gebeurt het niet in 3 dagen. Ik vind het wel leuk
(ook al kost het een paar k eurotjes...) Over een weekje heb ik weer extra cash, hopelijk staat het dan nog steeds zo laag! *more put selling*
Implied volatility is omhoog geschoten, oftewel de premies schieten omhoog. Ik geniet wel en koop lekker met kortingen
10% daling is inderdaad niks, maar meestal gebeurt het niet in 3 dagen. Ik vind het wel leuk
Implied volatility is omhoog geschoten, oftewel de premies schieten omhoog. Ik geniet wel en koop lekker met kortingen
[ Voor 14% gewijzigd door pirke op 24-08-2015 14:32 ]
Het is op geen enkel forum (open of gesloten) anders als het gaat om beleggen.
Iedereen maakt winst, iedereen post dat die short zit als er bloed door de straten vloeit of long wanneer de markten euforisch openen... Ze maken allemaal winst terwijl het verlies toch ergens vandaan moet komen.
Irritatie is er altijd wanneer er geld wordt verloren. Ook als je nog steeds in de plus staat of de boot hebt gemist van een aandeel wat 50% stijgt. Zo werkt het gewoon...
Ik raak niet zozeer gefrustreerd dat ik heel veel geld ben verloren, maar ik raak gefrustreerd door mensen die domme vragen stellen.
"Waarom stap je niet in op 250 nu de koers op 500 staat?" Goede vraag sherlock ..
Iedereen maakt winst, iedereen post dat die short zit als er bloed door de straten vloeit of long wanneer de markten euforisch openen... Ze maken allemaal winst terwijl het verlies toch ergens vandaan moet komen.
Irritatie is er altijd wanneer er geld wordt verloren. Ook als je nog steeds in de plus staat of de boot hebt gemist van een aandeel wat 50% stijgt. Zo werkt het gewoon...
Ik raak niet zozeer gefrustreerd dat ik heel veel geld ben verloren, maar ik raak gefrustreerd door mensen die domme vragen stellen.
"Waarom stap je niet in op 250 nu de koers op 500 staat?" Goede vraag sherlock ..
Voor het eerst in mijn leven gelijk gehad mbt beleggingen... Een maand of vier geleden gestopt met het periodiek kopen van aandelen. Vraag is natuurlijk nu kopen of 'morgen'?
Gezien mijn ervaringen in het verleden ga ik nu ook weer op het verkeerde moment kopen. Denk ik lager kan het niet, koop ik vol blijkt er nog een procent of 25 van af te kunnen. (collega's vragen mij altijd kun je me waarschuwen wanneer je gaat kopen, dan verkoop ik de boel de dag er voor )
Gezien mijn ervaringen in het verleden ga ik nu ook weer op het verkeerde moment kopen. Denk ik lager kan het niet, koop ik vol blijkt er nog een procent of 25 van af te kunnen. (collega's vragen mij altijd kun je me waarschuwen wanneer je gaat kopen, dan verkoop ik de boel de dag er voor )
Hier evenmin. Ik zat short in de DAX... tot vorige week maandag

Geef mij maar een Warsteiner.
Volgens mij heb ik de hardst gedumpte aandelen op dit moment
.
-10% tot -30% in een week of 2~3(zelfs OCI waar ik leuk profit in stond staat nu op -10). Gelukkig is dit voor langere termijn en ga ik nu dus ook niet in paniek verkopen.

-10% tot -30% in een week of 2~3(zelfs OCI waar ik leuk profit in stond staat nu op -10). Gelukkig is dit voor langere termijn en ga ik nu dus ook niet in paniek verkopen.
Ik snap wat je bedoelt. Ik ben twee weken begonnen met wat kleingeld voor grotendeels korte termijn. (€850,-) Ik heb zo'n €225 in een ETF gestopt en €525,- in aandelen KPN en ASML. Had niet op een slechter punt kunnen instappen.Ruben0s schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:46:
Hehe. Ik was twee weken geleden nog van plan om met een groot bedrag te gaan instappen. Gelukkig toch maar besloten om maandelijks een bedrag te beleggen.
Heb even geëxperimenteerd met een optie. Ging niet goed. En een speeder short op Altice, ging wel goed.
Enfin, aandelen ASML en KPN houd ik nu wel even aan. De ETF is lange termijn dus die sowieso.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Het hardst gedumpt was Imtech. Het kan dus altijd erger 
Nogmaals: als je niet van plan was om te verkopen maakt deze daling totaal niks uit...
Nogmaals: als je niet van plan was om te verkopen maakt deze daling totaal niks uit...
Nee inderdaad. Daarom zijn deze woorden wel van toepassing:
Zo denk ik er ook over. Over een jaar kijk ik wel weer in de portefeuille.rube schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 14:26:
Marshall Wace (hedge fund) heeft er aardig aan verdient in ieder geval aan Imtechpirke schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:08:
Het hardst gedumpt was Imtech. Het kan dus altijd erger
Als je veel risico loopt of als je insider kennis hebt kun je veel verdienen. Met veel risico kun je overigens ook veel verliezen... dat mes snijdt aan twee kanten. Bewegingen van 50% op 1 dag kunnen zowel positief als negatief uitpakken, dat is meer casino werk.
Heerlijk VUSA al op 8,5% verlies vandaag. Van mij mag het helemaal instorten, heb er nog niet veel geld inzitten maar stort elke maand een vast bedrag. Interessant om te zien dit.
Mooi dagje dit, tijd om wat aandelen in te slaan.
Durft iemand al te speculeren op een korte termijn correctie naar boven morgen?
*knip flame*
[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2015 19:55 ]
En de beurzen in de US zijn open, VUSA 10,5% verlies
Technische indicatoren zullen nu wel een dikke oversold geven. Maar er is ook nog zoiets als geen vallende messen proberen op te vangen. -8,7% op de AEX.
[ Voor 5% gewijzigd door Robkazoe op 24-08-2015 15:36 ]
Speciaal voor jou: morgen komt er een 30% correctie omhoog, echt waarAscension schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:31:
Durft iemand al te speculeren op een korte termijn correctie naar boven morgen?
Dan koop ik even voor 50K wat call opties ;-)
Sinds januari 2015 koop ik elke maand voor 1250 EUR van 1 ETF (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - IE00B3RBWM25).
Ondanks dat de beurs toch nog wel serieus lager kan plan ik morgen toch wel wat extra in te kopen voor 2500 EUR. Verder heb ik ook al wat extra geld vrijgemaakt (50% van mijn Belfius kasbons verkocht met mooie winst) om eventueel wat extra in te kopen als de beurs blijft dalen.
Ik beleg sowieso op de lange termijn (20+ jaar). Mijn volgende maandelijkse aankoop zal er ook aankomen tweede helft van volgende week.
Ondanks dat de beurs toch nog wel serieus lager kan plan ik morgen toch wel wat extra in te kopen voor 2500 EUR. Verder heb ik ook al wat extra geld vrijgemaakt (50% van mijn Belfius kasbons verkocht met mooie winst) om eventueel wat extra in te kopen als de beurs blijft dalen.
Ik beleg sowieso op de lange termijn (20+ jaar). Mijn volgende maandelijkse aankoop zal er ook aankomen tweede helft van volgende week.
Ik snap niet hoe beurzen zo hard kunnen vallen. Als iedereen verkoopt dan wil je toch juist kopen? Wie doet er zo graag aan verliesnemingen? Of zijn dat allemaal automatische stop loss triggers?
Gekke dag. Prima moment om weer wat mooie stukken op te halen tegen betere prijzen.
Dit topic is gesloten.