Bij de ETF die in ierland zit wordt er 2x belasting betaald. Het 2e stuk kun je deels terug vragen.Mojo schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:57:
Ik heb me de afgelopen dagen flink zitten inlezen over ETF's en dividend lekkages. Ik snap wel waar de kosten in zitten, maar het helpt me nu niet echt voor het kiezen van de juiste ETF.Heb een account bij de Giro.
Voor nu ga ik beleggen met maandelijks kleine bedragen, dus ik zit vast aan één van De Giro kernfondsen. Want anders gaat die €2,- kosten per transactie echt te veel worden. Ik kom daarmee tot de vanguard all world fondsen, of een Think all world fonds.
US9220427754 Vanguard VANGUARD FTSE ALL WORL NYSE Arca USD All World (ex-US)
IE00B3RBWM25 Vanguard VANGUARD FTSE AW Euronext Amsterdam EUR All World
NL0009690221 Think THINK GLOBAL EQ. Euronext Amsterdam EUR All World, kleiner aantal aandelen.
De eerste is gevestigd in de US, maar bied aandelen buiten de US. Relatief groot dividendlek dus?
De tweede zit gevestigd in Ierland en heeft aandelen in de hele wereld. Mogelijk dividendlek dus, maar grotendeels terug te vragen via belastingdienst. (Moet nog uitzoeken hoe, maar dat lukt wel).
De derde zit in Nederland
Als laatste kan een Think ETF. Deze heeft geen (heel klein?) lek, maar niet terug te vragen.
Bij de ETF die in Nederland zit kun je als goed is meer terug vragen. Al heb ik ook nog geen idee hoe dat werkt