ETF kosten van 0,05% klinkt heerlijk! Maar dit gaat wel eeuwig door, en daar zit het addertje. Stel je hebt straks 100k en je legt elke 2 maanden een bedrag in a 10 euro transactiekosten (duurste wat ik kon vinden, US aandelen kopen).pirke schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:40:
Waarom kiezen mensen eigenlijk voor een custom made dividend portfolio ipv een bredere ETF? Dividend mantra is er zo eentje... het scheelt in TER, maar je zit wel met hogere transactiekosten en veel mindere spreiding.
ETF: 0,05%/jaar ondertussen gegroeid naar 50 euro/jaar
Eigen portfolio: 60/jaar.
Stel je hebt 200k bereikt en belegd nog steeds hetzelfde:
ETF: 100 euro/jaar.
Eigen portfolio: 60/jaar.
En stel dat je stopt met sparen, want je hebt je doel bereikt (laten we zeggen 350k als referentie waarde) aan dividendinkomsten en gaat van die portie leven. Buy-and-hold wordt dus volledig 'hold'.
ETF: 175 euro/jaar voor de rest van je leven. Mogelijk meer/minder afhankelijk van stijgingen/dalingen van de ETF.
Eigen portfolio: 0, ongeacht wat er gebeurt.
Op de korte termijn zijn je opstartkosten inderdaad aanzienlijk hoger, maar op de lange termijn zijn je totale kosten via een ETF potentieel juist hoger.
Dan even verder op dividendmantra/MMM/... oogpunt van financieel onafhankelijkheid/leven puur uit dividendinkomsten. Die ETF kosten komen dus net in de periode waar je juist de laagste kosten wilt hebben zodat je met zo min mogelijk belegd vermogen toch kunt stoppen met werken.
Verder heb je nog het inkomensdeel. Door zelf selectief te zijn met aandelen, kun je laag instappen op aandelen en een portfolio opzetten met 3-4% dividend per jaar. Even naar mn eigen portfolio kijkend, ben nu maandje of 5 zelf bezig met deze beleggingsmethode, en zit op 3,25% netto (na belastingen), vergeleken met wat ik heb ingelegd. Vanwege de korte periode heb ik nog geen dividend verhogingen gehad of belastingteruggave. Wanneer die wel gaan komen zal het vanzelf richting de 4% gaan.
Een ETF geeft vaan lagere waardes. waar ook nog belasting vanaf gaat. Dus je moet dubbel extra inleggen - compenseren van de eeuwigdurende TER kosten, en compenseren van de lagere dividendinkomsten. Betekend veel meer sparen om hetzelfde doelbedrag te bereiken.
[ Voor 48% gewijzigd door Xanaroth op 06-08-2015 10:32 ]