Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.715 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
pirke schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:40:
Waarom kiezen mensen eigenlijk voor een custom made dividend portfolio ipv een bredere ETF? Dividend mantra is er zo eentje... het scheelt in TER, maar je zit wel met hogere transactiekosten en veel mindere spreiding.
ETF kosten van 0,05% klinkt heerlijk! Maar dit gaat wel eeuwig door, en daar zit het addertje. Stel je hebt straks 100k en je legt elke 2 maanden een bedrag in a 10 euro transactiekosten (duurste wat ik kon vinden, US aandelen kopen).

ETF: 0,05%/jaar ondertussen gegroeid naar 50 euro/jaar
Eigen portfolio: 60/jaar.

Stel je hebt 200k bereikt en belegd nog steeds hetzelfde:
ETF: 100 euro/jaar.
Eigen portfolio: 60/jaar.

En stel dat je stopt met sparen, want je hebt je doel bereikt (laten we zeggen 350k als referentie waarde) aan dividendinkomsten en gaat van die portie leven. Buy-and-hold wordt dus volledig 'hold'.
ETF: 175 euro/jaar voor de rest van je leven. Mogelijk meer/minder afhankelijk van stijgingen/dalingen van de ETF.
Eigen portfolio: 0, ongeacht wat er gebeurt.

Op de korte termijn zijn je opstartkosten inderdaad aanzienlijk hoger, maar op de lange termijn zijn je totale kosten via een ETF potentieel juist hoger.

Dan even verder op dividendmantra/MMM/... oogpunt van financieel onafhankelijkheid/leven puur uit dividendinkomsten. Die ETF kosten komen dus net in de periode waar je juist de laagste kosten wilt hebben zodat je met zo min mogelijk belegd vermogen toch kunt stoppen met werken.

Verder heb je nog het inkomensdeel. Door zelf selectief te zijn met aandelen, kun je laag instappen op aandelen en een portfolio opzetten met 3-4% dividend per jaar. Even naar mn eigen portfolio kijkend, ben nu maandje of 5 zelf bezig met deze beleggingsmethode, en zit op 3,25% netto (na belastingen), vergeleken met wat ik heb ingelegd. Vanwege de korte periode heb ik nog geen dividend verhogingen gehad of belastingteruggave. Wanneer die wel gaan komen zal het vanzelf richting de 4% gaan.

Een ETF geeft vaan lagere waardes. waar ook nog belasting vanaf gaat. Dus je moet dubbel extra inleggen - compenseren van de eeuwigdurende TER kosten, en compenseren van de lagere dividendinkomsten. Betekend veel meer sparen om hetzelfde doelbedrag te bereiken.

[ Voor 48% gewijzigd door Xanaroth op 06-08-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Ik ben iemand die erg op de kosten let, maar voordat je de 0,05% van een goedkope ETF kan verslaan moet je wel erg veel vermogen hebben of je moet toch een deel van de spreiding opgeven. Immers zal er ook in een grote hold forever portfolio genoeg turnover zijn vanwege overnames en andere corporate actions.

Een veel beter argument om zelf een portfolio op te bouwen is het voorkomen van een dividendlek, dat zal afhankelijk van de index/etf etc meer schelen. Denk zo'n 0.20% of 0.30% op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

RevQ schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:22:
Hebben jullie dividend yield ETF's in je portfolio? Wil gaan kijken om 10% van mn portfolio in zon ETF te steken en liefst europese bedrijven (al grote positie US met VTI etf). Onderzoek nog beginnen maar al suggesties bij voorbaat?
Nee, maar is wel te vinden http://www.ishares.com/nl...s-euro-dividend-ucits-etf

https://www.spdrseurope.c...-397873490?ticker=SPYW+GY

Als je weging naar Europa wil verhogen, dan kan je ook naar small-caps kijken.
Hielko schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:48:
Ik ben iemand die erg op de kosten let, maar voordat je de 0,05% van een goedkope ETF kan verslaan moet je wel erg veel vermogen hebben of je moet toch een deel van de spreiding opgeven. Immers zal er ook in een grote hold forever portfolio genoeg turnover zijn vanwege overnames en andere corporate actions.

Een veel beter argument om zelf een portfolio op te bouwen is het voorkomen van een dividendlek, dat zal afhankelijk van de index/etf etc meer schelen. Denk zo'n 0.20% of 0.30% op jaarbasis.
Dit ja, als je bijvoorbeeld VTI + VXUS zo'n 10k aandelen. Dat kan als gewone belegger nooit evenvaren. Tevens het beleggen in opkomende landen is ook wat ingewikkelder als je het zelf moet doen. Het grote voordeel van index is dat hij aangepast of uitgrebreid kan worden, terwijl je dat bij eigen aandelen portefeuille zelf moet doen. Tevens kost het tijd en uitzoekwerk wat ik persoonlijk niet het waard vind. Want tijd kost ook geld. ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Zenix op 06-08-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13
Ok, dus Imtech gaat slecht. Gedachtenexperiment: wat nou als je in het bezit bent van 'short' hefboomproducten als het bedrijf failliet gaat...? Krijg je dan je geld retour op 'last market value' of wordt het dag zwaaien naar je geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:54
Ik kan het je niet uit ervaring vertellen, maar er zal dan wel cash worden afgewikkeld inderdaad. De waarde van Imtech bij een faillissement is 0 en in principe kun je daaruit ook de waarde van het bewuste short product bepalen. Het blijft hoe dan ook een derivaat. Ik zit in ieder geval gewoon stukken short, dus geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Dividendlek is een punt, maar een TER van 0.5% is net zo hard een punt. De twee voordelen van een ETF die ik zie zijn spreiding en niet na hoeven denken. Ik weet niet of ik het 0.5% TER en 15% minder dividend per jaar waard vind om echt een wereldwijde spreiding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

pirke schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:14:
Dividendlek is een punt, maar een TER van 0.5% is net zo hard een punt. De twee voordelen van een ETF die ik zie zijn spreiding en niet na hoeven denken. Ik weet niet of ik het 0.5% TER en 15% minder dividend per jaar waard vind om echt een wereldwijde spreiding te hebben.
Dat ligt aan het product wat je koopt.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Voor andere exposure zoals vastgoed is een REIT ETF interessant, dat is in mijn ogen meer spreiding dan veel aandelen die allemaal gecorreleerd zijn aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmarko
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-01 14:12
pirke schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:14:
Je kunt je afvragen wat die wereldwijde spreiding voorstelt, en of je daar meer voor zou moeten betalen. De grote bedrijven, hebben zelf al een exposure naar bijna de gehele wereld. Unilever haalt bijvoorbeeld 60% van haar inkomsten uit "opkomende markten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TER van 0.5% geeft je enorm veel spreiding. Als je zelf aan stock picking doet, kost dit tijd en je hebt minder spreiding. Zelfs professionals die portefeuilles van miljarden euros beheren zitten in ETFs, dus als het zelfs voor hen goedkoper is om ETFs in te kopen dan losse aandelen, is het met de kleine bedragen als particulier een no-brainer IMHO.
Stel je hebt 100k en je wil zelf losse aandelen kopen. Per fonds koop je dan minimaal 5k om niet te veel transactiekosten te betalen. Dan kan je die 100k maar in 20 fondsen beleggen. Als 1 van die fondsen dan failiet gaat ben je meteen 5% rendement kwijt. Of als je 20 fondsen underperformen tov de markt dan maak je al snel 0.5% minder rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

elmarko schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:20:
[...]

Je kunt je afvragen wat die wereldwijde spreiding voorstelt, en of je daar meer voor zou moeten betalen. De grote bedrijven, hebben zelf al een exposure naar bijna de gehele wereld. Unilever haalt bijvoorbeeld 60% van haar inkomsten uit "opkomende markten".
Dan focus je alleen op large caps, terwijl er ook nog mid en small caps zijn, die vaker lokaal hun winst halen. Over het algemeen levert small caps meer rendement op over lange termijn en dit zijn vaak geen bedrijven die veel dividend uitkeren. Zo'n dividend portefeuille zal meestal bestaan uit large caps en daardoor mis je toch een deel diversificatie en potentieel rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:33
Zenix schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:17:
[...]

Dan focus je alleen op large caps, terwijl er ook nog mid en small caps zijn, die vaker lokaal hun winst halen. Over het algemeen levert small caps meer rendement op over lange termijn en dit zijn vaak geen bedrijven die veel dividend uitkeren. Zo'n dividend portefeuille zal meestal bestaan uit large caps en daardoor mis je toch een deel diversificatie en potentieel rendement.
De laatste tijd zit ik veel in mid en smallcap maar dat is echt een feest. De ene overname na de andere die koersen lekker omhoog trekken. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
DJTimo schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:11:
Ik kan het je niet uit ervaring vertellen, maar er zal dan wel cash worden afgewikkeld inderdaad. De waarde van Imtech bij een faillissement is 0 en in principe kun je daaruit ook de waarde van het bewuste short product bepalen. Het blijft hoe dan ook een derivaat. Ik zit in ieder geval gewoon stukken short, dus geen gedoe.
Dit is lastige en onvoorspelbare materie. Meestal mompelt men wat over fair value, en oudere optie-schrijvers worden daar niet blij van. Ik zou eruit stappen voordat het bijltje valt.
De bepaling hoe dit wordt afgewikkeld is niet vooraf in prospectus vastgelegd.

Call schrijvers zullen niets te klagen hebben 8)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

LED-Maniak schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:36:
[...]

De laatste tijd zit ik veel in mid en smallcap maar dat is echt een feest. De ene overname na de andere die koersen lekker omhoog trekken. :)
Zie mijn eerdere vraag in dit topic:
Hoe wordt dat afgehandeld als een partij een hostile takeover bid doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
MoiZie schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:43:
Ok, dus Imtech gaat slecht. Gedachtenexperiment: wat nou als je in het bezit bent van 'short' hefboomproducten als het bedrijf failliet gaat...? Krijg je dan je geld retour op 'last market value' of wordt het dag zwaaien naar je geld?
Mijn gedachtenexperiment (ik weet het dus ook niet) is als volgt:

Met short verkoop je eerst en koop je later terug. Bij een faillissement stopt de handel in het aandeel, kan je niet meer terugkopen en kan je daarmee niet aan je koopverplichting voldoen. Maar wellicht denk ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als de waarde van het aandeel 0 is, maakt een short positie ook niks meer uit... En je kan vaak nog een paar weken tegen 0,1 euro terugkopen als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:17
In plaats van te speculeren is het makkelijker om even in de recente geschiedenis van dergelijke casussen te kijken hoe dat is afgehandeld. De nationalisatie van SNS biedt wellicht wat inzicht al was die nog wat complexer omdat er technisch gezien geen sprake was van een faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Het kan best tricky zijn als je je aandelen niet terug gekocht hebt. Als het bedrijf failliet gaat dan kan het best lang duren voordat de aandelen daadwerkelijk opgeheven worden (moeten alle eventuele rechtszaken afgerond zijn) en ondertussen moet je wel de aandelen blijven inlenen en een borrow fee betalen die in dergelijke gevallen soms best hoog kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hoe wordt zo'n borrow fee in zo'n geval dan vastgesteld? Is er technisch nog een markt? In hoeverre is de laatst toegepaste fee nog van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Goede vraag, hoe worden die vastgesteld... Bij een niet nader te noemen clearing huis betalen wij 0.7% p.j. voor onze SNS Reaal short positie. Dat valt prima mee, ook als je 5 jaar op de afwikkeling moet wachten, blijft er onder de streep genoeg over. En dan is SNS inderdaad nog een bijzonder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:55:
Hoe wordt zo'n borrow fee in zo'n geval dan vastgesteld? Is er technisch nog een markt? In hoeverre is de laatst toegepaste fee nog van toepassing?
Dat hangt volgens mij een beetje af van je broker/clearer, geloof niet dat daar gestandaardiseerde regels voor zijn. Bij IB blijf je gewoon dezelfde fee betalen als op de laatste beursdag, en je collateral en fee wordt berekend op de waarde van een positie die naar boven wordt afgerond op hele dollars. Dus als je bijvoorbeeld nog iets short zit wat handelde op een paar cent en een 10%+ borrow fee had oid dan kan zoiets een hele dure grap worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Net op de wires vernomen dat Imtech Duitsland failliet is. (aanvraag gedaan iig)

edit: aandeel limit down (voor de tigste keer vandaag)

[ Voor 41% gewijzigd door DJTimo op 06-08-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

hoe komen de koersen tot stand?
Er is sprake van vraag en aanbod, hierdoor varieren de koersen. Maar wie verzint hoe hoog de koers is? Wie schrijft al die getallen neer op de beurzen?
Voorbeeld: de euro-dollar heeft een bepaalde koers. Maar wie bedenkt wat de koers is?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het zal neem ik aan iets van een gemiddelde zijn van de prijzen waarop ze op dit moment worden gekocht en verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Sissors schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:04:
Het zal neem ik aan iets van een gemiddelde zijn van de prijzen waarop ze op dit moment worden gekocht en verkocht.
dan vind ik het nog vreemd dat de koers varieert, kopers en verkopers kunnen immers niet weten op welke koers anderen willen verkopen/kopen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
https://www.binck.nl/beleggen/beleggen-abc/beurskoersen

Uiteraard kun je in het orderboek kijken tegen welke prijs partijen hun aandelen willen (ver)kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Puts schrijven ipv aandelen kopen blijft leuk :)

Cash storten en put schrijven, met een verwacht rendement van 4-6% op de gestorte cash bij waardeloze expiratie (looptijd 4 maanden, jaarrendement 10-17%). Bij een ITM expiratie zo'n 5-10% korting op de huidige koers. In beide gevallen ben ik blij, want ik had de aandelen ook nu best al willen kopen voor buy&hold :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51

Fuelke

Forza Ferrari

icecreamfarmer schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:57:
[...]

Zie mijn eerdere vraag in dit topic:
Hoe wordt dat afgehandeld als een partij een hostile takeover bid doet?
Bij een gewoon bod krijg je van je broker de boodschap dat een bepaalde partij jou een voorstel doet om je aandelen over te nemen voor een welbepaalde prijs. Je kan dan het bod aanvaarden of weigeren. Ik denk dat 95% van alle uitstaande aandelen het bod moeten aanvaarden om definitief te zijn.

Bij een vijandige overname zal het gewoon moeilijk zijn om aan de 95% te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fuelke op 06-08-2015 18:47 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Fuelke schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:45:
[...]

Bij een gewoon bod krijg je van je broker de boodschap dat een bepaalde partij jou een voorstel doet om je aandelen over te nemen voor een welbepaalde prijs. Je kan dan het bod aanvaarden of weigeren. Ik denk dat 95% van alle uitstaande aandelen het bod moeten aanvaarden om definitief te zijn.

Bij een vijandige overname zal het gewoon moeilijk zijn om aan de 95% te komen.
Er is een hostile overname van baxalta maar 0 bericht van binck.

Overigens als ik een aandeel wil verkopen kan dat dan ook via een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 09:27
Zojuist een rekening geopend bij Meesman om periodiek te beleggen (had ik eigenlijk 2 dagen geleden moeten doen zodat ik op tijd was geweest voor de eerste vrijdag van de maand).

Nou wilde ik ook even kijken om wat bij te storten maar dat gaat natuurlijk pas vanaf 10k. Iemand ervaring met je maandelijkse inleg 1x op bijv 5k te zetten en later weer terug te zetten naar 200 p/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bij DeGiro kun je gewoon met ideal geld overmaken. Wel max 10k per transactie (Knab limiet). Voor 50k zit je 10 minuten codes in te typen op dat rekenmachientje :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bij ING is het iets beter, maar bij grote bedragen moet je ook eerst apart de limiet verhogen (wat pas na 15 min ingaat en afaik alsnog een limiet van 50k kent). Tevens krijg je dan extra SMSjes met waarschuwingen voor de TAN-code binnenkomt.

M.i. zou het meer helpen dat je bij banken 'vertrouwde' rekeningen op kunt geven waar je makkelijk geld heen kunt schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pirke schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:34:
Bij DeGiro kun je gewoon met ideal geld overmaken. Wel max 10k per transactie (Knab limiet). Voor 50k zit je 10 minuten codes in te typen op dat rekenmachientje :s
Het is ook pas recentelijk gewijzigd dat iDEAL zelf per betaling tot 50.000 euro ondersteund. Voorheen had iDEAL een limiet van 10.000 euro per betaling. Verwacht dat veel banken dit nog wel gaan aanpassen daarvoor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Luxe probleem zullen we maar zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:16

johan_solar

kitesurfing and coding

Ik heb eens wat anders gelezen in de vakantie:

- Your money or your life - Vicki Robin, Joe Dominguez
Duidelijke stap voor stap aanpak om je (geld)gedrag onder controle te krijgen en over je toekomst na te denken

- A random walk down wall street - Burton G. Malkiel.
Erg zware kost, bijna niet doorheen te komen. Viel er wel goed bij in slaap :)

- The total money makeover - Dave Ramsey
Vlotter geschreven boek, vooral voor Amerikanen die van creditcards houden. Dave spreekt uit eigen ervaring.

- The millionaire next door - Thomas J. Stanley
Beetje oudbollig, erg veel lijstjes en feitjes maar ook weer oude waarheden komen boven. Niet alles is wat het lijkt.

- I will teach you to be rich - Ramit Sethi
Leuk en vlotgeschreven boek/blog, doelpubliek is ong 20-25 jaar. Titel klinkt wat negatief maar er staan leuke praktische zaken in.

- Bogleheads guide to investing en Intelligent investor ben ik niet meer aan toegekomen.

Ik heb 0 ervaring in beleggen, hoor alleen verhalen van mensen die 40x hun jaarsalaris hebben verdiend maar ook zij die alles kwijt zijn. Daarom wilde ik er nooit zo aan.

Ergo, van alle boeken is de conclusie aangaande beleggen dat je het beste kunt indexbeleggen, en dat je daar zo vroeg mogelijk mee moet beginnen door maandelijks een bedrag te storten en vervolgens na 20 of 30 jaar nog eens kijkt wat het resultaat is.

Vandaar dat ik op het vertrouwde tweakers heb gezocht naar indexbeleggen en ben (ook vanwege de eenvoud) terecht gekomen bij meesman.nl . Ik heb daar een rekening geopend en ga vandaag nog kennis maken met de woeste dynamische wereld van indexbeleggen :)

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:13:
[...]

Er is een hostile overname van baxalta maar 0 bericht van binck.

Overigens als ik een aandeel wil verkopen kan dat dan ook via een optie?
Ja kan met een cal optie. Voor AEX fondsen kan je cal optie schrijven met expiratie op elke vrijdag van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Z___Z schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:29:
[...]

Ja kan met een cal optie. Voor AEX fondsen kan je cal optie schrijven met expiratie op elke vrijdag van de week.
En die call moet dan wel iemand kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdjager
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 14:23
Bartjeh schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 19:20:
Zojuist een rekening geopend bij Meesman om periodiek te beleggen (had ik eigenlijk 2 dagen geleden moeten doen zodat ik op tijd was geweest voor de eerste vrijdag van de maand).

Nou wilde ik ook even kijken om wat bij te storten maar dat gaat natuurlijk pas vanaf 10k. Iemand ervaring met je maandelijkse inleg 1x op bijv 5k te zetten en later weer terug te zetten naar 200 p/m?
Ik heb dit toevallig vorige maand gedaan, maar dan door in de eerste maand een eenmalige storting te doen van minder dan 10k. Daarnaast dus mijn periodieke storting ingesteld. De eenmalige storting werd gewoon verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
icecreamfarmer schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:46:
[...]

En die call moet dan wel iemand kopen?
Dat handel je 9 van de 10 keer met een market maker. Die is speciaal daarvoor in het leven geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DJTimo schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:50:
[...]
Dat handel je 9 van de 10 keer met een market maker. Die is speciaal daarvoor in het leven geroepen.
Maar dan maak je toch altijd winst?

Ik heb nu aandelen gekocht met een waarde van zeg €30.
Ik wil deze verkopen en kan nu €33 krijgen als ik een verkoopopdracht geef.
Wat als ik nu een call schrijf voor €38? Ik krijg daar een vergoeding voor plus €38 per aandeel als ze de optie uitoefenen. Maar dat laatste hoeven ze niet te doen als ik het goed begrijp.

Hoe hoog is zo'n vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:02:
[...]

Maar dan maak je toch altijd winst?

Ik heb nu aandelen gekocht met een waarde van zeg €30.
Ik wil deze verkopen en kan nu €33 krijgen als ik een verkoopopdracht geef.
Wat als ik nu een call schrijf voor €38? Ik krijg daar een vergoeding voor plus €38 per aandeel als ze de optie uitoefenen. Maar dat laatste hoeven ze niet te doen als ik het goed begrijp.

Hoe hoog is zo'n vergoeding?
30% boven de huidige koers een cal schrijven levert niks op, tenzij de koers van het aandeel heel hard beweegt. Maar stel je schrijft een cal voor 33 euro, en je krijgt er 1 euro voor. Dan maak je "verlies" als de koers stijgt naar boven de 34 euro. Daar zit de winst van de cal koper in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Ben benieuwd of ik mijn short posities in Imtech vandaag nog kan verkopen... En dan hou ik er 1 aan om te kijken wat er gebeurt ná eventueel faillisement. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van:
- looptijd vd optie
- hoeveel in of out of the money hij is
- volatiliteit vh aandeel

En ja als je een optie schrijft mag je de premium houden. Echter, als de koers van het aandeel daalt (in jouw geval met geschreven call) dan verlies je wel in waarde van het aandeel (je had ook nu tegen 33 kunnen verkopen). Als je dat niet erg vindt dan is er niks aan de hand :) Als het aandeel echter stijgt naar 45 euro dan mis je 7 euro koerswinst. Sommigen zien misgelopen koerswinst als verlies, anderen kijken meer naar de absolute winst die wel gehaald is (38-33+premium).

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 07-08-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Vorig jaar heb ik een rekening geopend bij Robeco. Veel geld om te beleggen (paar honderd euro) heb ik op het moment niet, want ik heb op korte termijn geld nodig voor m'n huis. Ik vind het echter allemaal erg interessant en ben daarom daar gestart. Je kreeg een startbonus van €50,- bij inleg van €50,- dus dat is mooi verdiend. :p

Enfin, de kosten (TER?) van Robeco zijn echt hoog, het is een actief gemanaged fonds en de performance is ten opzichte van de markt toch al niet bijzonder.

Ik heb een rekening geopend bij De Giro. Voor nu eerst een order geplaatst voor een ETF van de AEX (wel mooi die preferred ETF's). Daarna eens speculeren met wat aandelen. :) Weet nog niet of de AEX wel de meest geschikte ETF is, maar die is wel dicht bij huis en is wat gemakkelijker te volgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mojo op 07-08-2015 09:42 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
MoiZie schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:37:
Ben benieuwd of ik mijn short posities in Imtech vandaag nog kan verkopen... En dan hou ik er 1 aan om te kijken wat er gebeurt ná eventueel faillisement. :+
Vanaf welk niveau zit je short? Ik vanaf 3 euro gemiddeld (iets hoger begonnen, maar later bijgegeven). Ik weet nog niet of en op welke prijs ik ze terug koop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
DJTimo schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:46:
[...]
Vanaf welk niveau zit je short? Ik vanaf 3 euro gemiddeld (iets hoger begonnen, maar later bijgegeven). Ik weet nog niet of en op welke prijs ik ze terug koop. :)
Ik zát op 0.97 euro gemiddeld, nu net op 3 verkocht. Vanavond lekker uit eten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Een call schrijven als je de aandelen hebt is een mooie manier om stukjes winst te maken als je geen grote omhoog gaande beweging verwacht. Dit is een aanvulling op dividenden die je in de tussentijd ontvangt. Dit wordt ook wel een "covered call" genoemd, omdat de optie gedekt is door fysieke aandelen. Let op dat 1 optie over 100 aandelen gaat. Een premium van 1 euro is dus effectief 100 euro.

Een alternatief met dezelfde opbrengst en risico profiel is cash achter de hand houden een put schrijven. Het verschil met een covered call is dat je geen dividenden krijgt, maar je hebt ook minder transactie kosten: 1 put verkopen (85 cent) vergeleken bij 100 aandelen kopen en 1 call verkopen (2,85 + beetje variabel), prijzen DeGiro. Daarnaast zit er vaak een verschil in de premium die je krijgt. Ipv 1 euro op een geschreven call kun je misschien 1,30 krijgen op een geschreven put (fictieve getallen). 30% winst in dit voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Mojo schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:41:
Vorig jaar heb ik een rekening geopend bij Robeco. Veel geld om te beleggen (paar honderd euro) heb ik op het moment niet, want ik heb op korte termijn geld nodig voor m'n huis. Ik vind het echter allemaal erg interessant en ben daarom daar gestart. Je kreeg een startbonus van €50,- bij inleg van €50,- dus dat is mooi verdiend. :p

Enfin, de kosten (TER?) van Robeco zijn echt hoog, het is een actief gemanaged fonds en de performance is ten opzichte van de markt toch al niet bijzonder.

Ik heb een rekening geopend bij De Giro. Voor nu eerst een order geplaatst voor een ETF van de AEX (wel mooi die preferred ETF's). Daarna eens speculeren met wat aandelen. :) Weet nog niet of de AEX wel de meest geschikte ETF is, maar die is wel dicht bij huis en is wat gemakkelijker te volgen.
Beleggen en speculeren zijn twee heel verschillende zaken. De ene is een lange termijn investering die bijna altijd veel winst oplevert op de lange termijn 10-30 jaar). Het andere is een avondje casino en je geld op rood inzetten bij roulette... Het kan goed gaan maar ook fout. Let dus op welke je gaat doen.

Er is overigens niks mis met een avondje casino hoor, als je je maar bewust bent waar je mee bezig bent. Gedekte opties verkopen is een veilige manier om winst te nemen. Opties kopen of ongedekte opties schrijven is casino :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

pirke schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:56:
[...]

Beleggen en speculeren zijn twee heel verschillende zaken. De ene is een lange termijn investering die bijna altijd veel winst oplevert op de lange termijn 10-30 jaar). Het andere is een avondje casino en je geld op rood inzetten bij roulette... Het kan goed gaan maar ook fout. Let dus op welke je gaat doen.

Er is overigens niks mis met een avondje casino hoor, als je je maar bewust bent waar je mee bezig bent. Gedekte opties verkopen is een veilige manier om winst te nemen. Opties kopen of ongedekte opties schrijven is casino :)
Nou ik wilde het eigenlijk beiden doen. Een lange termijn investering voor de toekomst (ik ben 27), maar tegelijkertijd als hobby speculeren (casino). Uiteraard zijn dit ook twee andere budgetten. :) Wellicht voor m'n dochtertje van een half jaar ook wat geld in een ETF investeren, daar ga ik niet mee speculeren. :z

Zit me nu vooral in de lezen in gedekte opties verkopen, zover ik het begrijp is dat o.a. een call schrijven voor een aandeel dat je hebt en een neutrale koers verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Mojo op 07-08-2015 10:04 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik doe meerendeel van mijn geld in wat indexfondsen bij Meesman, maar ik koop af en toe ook wat losse aandelen, voor de lol vooral en dat doe ik op DeGiro. De losse aandelenhandel heeft me inmiddels ~800 EUR opgeleverd.

Ik heb gisteren voor ~8000 EUR gekocht aan United States Brent Oil Fund LP. Deze zit op zijn laagste punt sinds tijden (voor zover ik begrepen heb vanwege concurrentie met shale en ook omdat de Arabische landen olie vanwege shale concurrentie nu met veel minder rendement verkopen). Deze moet mijn inziens wel weer gaan stijgen binnenkort. Ik had die weer verkopen als ik tussen de 5% en 10% rendement heb.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

MacWolf schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:16:
Deze moet mijn inziens wel weer gaan stijgen binnenkort. Ik had die weer verkopen als ik tussen de 5% en 10% rendement heb.
Vind jij dat de olieprijs moet gaan stijgen, of vindt de markt dat?
Want als ik jou vertel dat Saudi-Arabië 27 miljard gaat lenen op korte termijn, omdat voorlopig de olieprijs laag blijft. En dat er gewoon gigantische hoeveelheden olie gedumpt worden, omdat voornamelijk het Midden-Oosten hun economie afhankelijk is van olieverkopen, dus die móeten wel verkopen, tegen elke prijs.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
DarkKnight schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:35:
[...]

Vind jij dat de olieprijs moet gaan stijgen, of vindt de markt dat?
Want als ik jou vertel dat Saudi-Arabië 27 miljard gaat lenen op korte termijn, omdat voorlopig de olieprijs laag blijft. En dat er gewoon gigantische hoeveelheden olie gedumpt worden, omdat voornamelijk het Midden-Oosten hun economie afhankelijk is van olieverkopen, dus die móeten wel verkopen, tegen elke prijs.
Ik had gelezen dat veel olieproducerende landen op dit moment hun olieprijzen dumpen omdat ze last ondervinden van schalie gas en dit weg willen concurreren. Ze willen dat bedrijven die met schalie gas bezig zijn (gebeurt veel in de US), dat deze failliet gaan. Dit geeft veel schalie gas producerende bedrijven op dit moment al een probleem, want ook zij moeten wel doorgaan met produceren, want niets doen kost meer geld als de productie stop zetten. Maar op de lange duur is dat natuurlijk geen houdbare situatie. Schalie-productie zou duurder moeten zijn als olie-productie.

Ook is de verwachting dat China in de toekomst een steeds grotere vraag zal krijgen naar olie, dus dat kan uiteindelijk zorgen voor een stijging op de olieprijs. Zonder stijging van vraag vanuit China zou de olieprijs per vat moeten stabiliseren rond de $65. Dat denkt tenminste energie-magnaat Fred Olson.

Bronnen:
- http://www.bloombergview....cers-still-pump-and-pray-
- http://www.fxnewscall.com...riffs-drop-to-55/1913655/
- http://www.bloomberg.com/...-to-extend-the-age-of-oil
- http://fortune.com/2015/03/07/fred-olsen/

Ik geloof zelf dus dat de vraag naar olie zal stijgen in de nabije toekomst en daarmee de prijs van het United States Brent Oil Fund LP. Ik verwacht dat ik voor het einde van het jaar hier winst op ga hebben, maar ik verkoop die aandelen al weer zo snel ik een kleine winst hebt tussen de 5% en 10%. Dan doe ik een gedeelte van het geld weer in indexfonds en de rest gebruik ik om schulden af te lossen (studieschuld of hypotheek oid).

[ Voor 10% gewijzigd door MacWolf op 07-08-2015 11:33 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

pirke schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:51:
Een call schrijven als je de aandelen hebt is een mooie manier om stukjes winst te maken als je geen grote omhoog gaande beweging verwacht. Dit is een aanvulling op dividenden die je in de tussentijd ontvangt. Dit wordt ook wel een "covered call" genoemd, omdat de optie gedekt is door fysieke aandelen. Let op dat 1 optie over 100 aandelen gaat. Een premium van 1 euro is dus effectief 100 euro.

Een alternatief met dezelfde opbrengst en risico profiel is cash achter de hand houden een put schrijven. Het verschil met een covered call is dat je geen dividenden krijgt, maar je hebt ook minder transactie kosten: 1 put verkopen (85 cent) vergeleken bij 100 aandelen kopen en 1 call verkopen (2,85 + beetje variabel), prijzen DeGiro. Daarnaast zit er vaak een verschil in de premium die je krijgt. Ipv 1 euro op een geschreven call kun je misschien 1,30 krijgen op een geschreven put (fictieve getallen). 30% winst in dit voorbeeld.
Ok ik kan dus geen optie de deur uit doen voor 20 aandelen? Of kan ik 1/5de optie verkopen?
Wie betaald die fees trouwens als je voor zowel een call als een put geld ontvangt.

Het lijkt er trouwens op dat je een tegengestelde put en call optie kan schrijven?
Maar dan verdien je toch altijd?

Stel een aandeel is €30, ik schrijf een verkoopcall op €33 en een put op €27. Met de put kan ik dan toch voldoen aan de call? En is er altijd winst (tenzij transactiekosten). En mocht het echt in de soep lopen dan kan ik er voor kiezen de optie niet uit te oefenen en verlies ik alleen de transactiekosten?

Ik vind het put en call gebeuren reuze interessant maar zou graag eens oefenen zonder echt geld om er feeling voor te krijgen. Dat lijkt alleen niet mogelijk bij binck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:42
icecreamfarmer schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:28:
[...]

Het lijkt er trouwens op dat je een tegengestelde put en call optie kan schrijven?
Maar dan verdien je toch altijd?

Stel een aandeel is €30, ik schrijf een verkoopcall op €33 en een put op €27. Met de put kan ik dan toch voldoen aan de call? En is er altijd winst (tenzij transactiekosten). En mocht het echt in de soep lopen dan kan ik er voor kiezen de optie niet uit te oefenen en verlies ik alleen de transactiekosten?
[...]
Ik zit niet heel erg in de opties, maar ik kan niet helemaal volgen waarom je altijd winst zou maken en waarom je de transactiekosten niet mee zou nemen in je beschouwing. Lijkt me dat deze kosten altijd relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

[...]

Ik vind het put en call gebeuren reuze interessant maar zou graag eens oefenen zonder echt geld om er feeling voor te krijgen. Dat lijkt alleen niet mogelijk bij binck.
Als je wilt oefenen met 'speelgeld' dan zou je kunnen proberen bij iets als beursspel.nl (gesponsord door een bepaalde bank) of iex.nl (gesponsord door IEX, let op: veel spam mogelijk).
Daar kan je veel (niet alles) uitproberen tegen de werkelijke koersen en acties, maar dan met fake geld. Let wel op, vaak worden transactie kosten niet meegenomen, omdat dit broker afhankelijk is.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
1 optie is voor 100 aandelen, niet meer en niet minder.

Je hebt twee soorten opties: call en put. Degene die de optie koopt betaalt een premie aan degene die de optie verkoopt. De koper koopt een recht om op een afgesproken tijd aandelen tegen een bepaalde prijs te kopen (call) of verkopen (put). Hij is niet verplicht om dit ook te doen en in de praktijk doet hij dit alleen als het voor hem voordelig is: de koers staat op dat moment gunstig tov de afgesproken prijs.

Transactiekosten moet je altijd meenemen in dit geheel! Het uitoefenen van een optie op expiratiedatum kost ook nog eens geld.

Bij aandelen kun je maximaal je inleg verliezen, bij opties heb je in theorie oneindige verliezen die mogelijk zijn. Als jij een ongedekte call schrijft ben je verplicht om die aandelen te leveren. Heb je die niet dan zul je ze op dat moment tegen de marktprijs moeten kopen. Aandeelkoersen kunnen soms explosief stijgen, en opties gaan per 100. Heb je 10 opties verkocht voor een premium van 1 euro, krijg je 1000 euro. Heb je aandelen niet en ze zitten 15 euro boven de afgesproken prijs mag je 15000 euro extra bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

pirke schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:36:
1 optie is voor 100 aandelen, niet meer en niet minder.

Je hebt twee soorten opties: call en put. Degene die de optie koopt betaalt een premie aan degene die de optie verkoopt. De koper koopt een recht om op een afgesproken tijd aandelen tegen een bepaalde prijs te kopen (call) of verkopen (put). Hij is niet verplicht om dit ook te doen en in de praktijk doet hij dit alleen als het voor hem voordelig is: de koers staat op dat moment gunstig tov de afgesproken prijs.
Maar aan het niet uitoefenen zitten vervolgens geen sancties vast?
Transactiekosten moet je altijd meenemen in dit geheel! Het uitoefenen van een optie op expiratiedatum kost ook nog eens geld.
Dat snap ik maar dit was een theoretisch voorbeeld.
Bij aandelen kun je maximaal je inleg verliezen, bij opties heb je in theorie oneindige verliezen die mogelijk zijn. Als jij een ongedekte call schrijft ben je verplicht om die aandelen te leveren. Heb je die niet dan zul je ze op dat moment tegen de marktprijs moeten kopen. Aandeelkoersen kunnen soms explosief stijgen, en opties gaan per 100. Heb je 10 opties verkocht voor een premium van 1 euro, krijg je 1000 euro. Heb je aandelen niet en ze zitten 15 euro boven de afgesproken prijs mag je 15000 euro extra bijleggen.
Dat kun je hedgen door een tegengestelde optie te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Iemand al in de Griekse aandelen? De Lyxor ETF Athex 20 FR0010405431 ETF staat op dit moment 3.50%. Voor de mensen die gek zijn op gokken. ;) Voor mij is het niks, want het kost mij teveel tijd om erop te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:40

Brons

Fail!

De koper kan kiezen om uit te oefenen. De verkoper heeft geen keuze en zal aan zijn verplichtingen moeten voldoen als dat nodig is.

Jouw specifieke voorbeeld noemen ze een short strangle: Wikipedia: Strangle (options). Als het aandeel tussen €27 en €33 blijft mag je de premie als winst houden. Gaat het aandeel onder €27 of boven €33 begin je geld te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
MoiZie schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:49:
[...]

Ik zát op 0.97 euro gemiddeld, nu net op 3 verkocht. Vanavond lekker uit eten :P
Je had een Sprinter short? Gefeliciteerd en alvast eet smakelijk. Ik ben er ook net uit voor een mooie rit naar beneden. 63% in een week met een voor mij bovengemiddeld grote positie.

In het geval van Imtech voelt het extra goed, want ik ben toen in 2012 flink op mijn bek gegaan. Dat verlies heb ik nu terug and some more. Ik trek een lekker flesje open. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 14:25
MacWolf schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:25:
[...]

Ik had gelezen dat veel olieproducerende landen op dit moment hun olieprijzen dumpen omdat ze last ondervinden van schalie gas en dit weg willen concurreren. Ze willen dat bedrijven die met schalie gas bezig zijn (gebeurt veel in de US), dat deze failliet gaan. Dit geeft veel schalie gas producerende bedrijven op dit moment al een probleem, want ook zij moeten wel doorgaan met produceren, want niets doen kost meer geld als de productie stop zetten. Maar op de lange duur is dat natuurlijk geen houdbare situatie. Schalie-productie zou duurder moeten zijn als olie-productie.

Ook is de verwachting dat China in de toekomst een steeds grotere vraag zal krijgen naar olie, dus dat kan uiteindelijk zorgen voor een stijging op de olieprijs. Zonder stijging van vraag vanuit China zou de olieprijs per vat moeten stabiliseren rond de $65. Dat denkt tenminste energie-magnaat Fred Olson.

Bronnen:
- http://www.bloombergview....cers-still-pump-and-pray-
- http://www.fxnewscall.com...riffs-drop-to-55/1913655/
- http://www.bloomberg.com/...-to-extend-the-age-of-oil
- http://fortune.com/2015/03/07/fred-olsen/

Ik geloof zelf dus dat de vraag naar olie zal stijgen in de nabije toekomst en daarmee de prijs van het United States Brent Oil Fund LP. Ik verwacht dat ik voor het einde van het jaar hier winst op ga hebben, maar ik verkoop die aandelen al weer zo snel ik een kleine winst hebt tussen de 5% en 10%. Dan doe ik een gedeelte van het geld weer in indexfonds en de rest gebruik ik om schulden af te lossen (studieschuld of hypotheek oid).
Wat ook wel interessant is, is dat Iran geen embargo meer heeft en dus helemaal los kan gaan met de olie export... Dus dat kan ook weer een dempend effect hebben op de olieprijs. Blijft een beetje koffiedik kijken natuurlijk, net als de goud prijs. Toch gek dat zoiets in een jaar in prijs kan halveren terwijl het onderliggende product niet is veranderd. :) ondertussen ben ik ook ingestapt, paar dagen geleden, maar ik hou het voor nu bij Shell. Niet voor de korte termijn maar voor hun dividend (6%) en omdat het een NL fonds is, lekker makkelijk om de dividend belasting weer terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Torgo schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:06:
[...]

Wat ook wel interessant is, is dat Iran geen embargo meer heeft en dus helemaal los kan gaan met de olie export... Dus dat kan ook weer een dempend effect hebben op de olieprijs. Blijft een beetje koffiedik kijken natuurlijk, net als de goud prijs. Toch gek dat zoiets in een jaar in prijs kan halveren terwijl het onderliggende product niet is veranderd. :) ondertussen ben ik ook ingestapt, paar dagen geleden, maar ik hou het voor nu bij Shell. Niet voor de korte termijn maar voor hun dividend (6%) en omdat het een NL fonds is, lekker makkelijk om de dividend belasting weer terug te krijgen.
Ja, ik zit ook nog een beetje aan Shell te denken vanwege het dividend. Ze zijn lekker consistent geweest tot nog toe (4x per jaar dividend o.i.d. en over de langere periode is het bedrag dividend steeds iets gegroeid).

Ik ga misschien nog kijken naar een ETF dat de focus op dividend heeft, daar zijn er een aantal van, las ik vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
MacWolf schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:15:
[...]

Ja, ik zit ook nog een beetje aan Shell te denken vanwege het dividend. Ze zijn lekker consistent geweest tot nog toe (4x per jaar dividend o.i.d. en over de langere periode is het bedrag dividend steeds iets gegroeid).

Ik ga misschien nog kijken naar een ETF dat de focus op dividend heeft, daar zijn er een aantal van, las ik vandaag.
Ja, dat vind/vond ik ook interessant maar kwam tot de conclusie dat het dividend lek lastig kan zijn. Als je bijv. een Ierse ETF neemt dan betaald Shell dividend aan de ETF en daar gaat 15% belasting vanaf en die krijg je niet meer terug. Al met al vind ik het lastig. Daarom maar besloten om te index beleggen via ETF en te dividend beleggen met individuele aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 20:33
Shell sta ik al jaren in de min maar doordat het dividend best OK is(vrijwel elk kwartaal) heb ik die aangehouden. Wat dat betreft zijn ze best betrouwbaar.

Op het moment lijkt tech het goed te doen en inderdaad commodities slecht.

Ik zet nu dus langzaam in op Shell, ArcelorMittal, goud, etc. Tech gaat mij te goed om nu in te stappen.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 07-08-2015 15:20 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:42
Brons schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:31:
[...]
Jouw specifieke voorbeeld noemen ze een short strangle: Wikipedia: Strangle (options). Als het aandeel tussen €27 en €33 blijft mag je de premie als winst houden.
Gaat het aandeel onder €27 of boven €33 begin je geld te verliezen.
[...]
Dit is precies waar ik ook meteen aan dacht. Vandaar de vraag waarom je altijd winst zou kunnen maken met de constructie die icecreamfarmer beschrijft. Volgens mij is dit zeker niet het geval.

Daarnaast lijkt dat als je de transactiekosten niet meeneemt in je beschouwing je erg kort door de bocht gaat. Nogmaals de vraag aan icecreamfarmer waarom je deze niet mee zou hoeven te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Inderdaad. Basisgrondstoffen (olie, metalen, gas) zijn enorm hard de grond in gestampt, terwijl een aantrekkende economie juist hogere consumptie (en dus prijzen) zou moeten betekenen.

Dus of ze zijn een voorloper voor een komende correctie, of ze gaan nog omhoog binnenkort. In beide gevallen zijn ze inderdaad veel interessanter dan veel andere sectoren momenteel.

Bij meer dan 50% vanaf hun top lijken de waarderingen mij heel erg interessant, mits je echt voor lange termijn instapt en bij de grote reuzen die het relatief makkelijk een paar jaar kunnen volhouden.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 07-08-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ardbeg10 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:50:
[...]

Dit is precies waar ik ook meteen aan dacht. Vandaar de vraag waarom je altijd winst zou kunnen maken met de constructie die icecreamfarmer beschrijft. Volgens mij is dit zeker niet het geval.

Daarnaast lijkt dat als je de transactiekosten niet meeneemt in je beschouwing je erg kort door de bocht gaat. Nogmaals de vraag aan icecreamfarmer waarom je deze niet mee zou hoeven te nemen?
Omdat je je risico's afdekt door een tegengestelde positie, het leek mij ook onwerkelijk en ik blijk fout te zitten ;) . Die transactiekosten liet ik er even uit omdat die 1 verschillen en 2 het mij om het onderliggende mechanisme te doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
In principe zijn opties zo geprijsd dat je nooit een positie kan maken die altijd winst geeft zonder risico. Soms kun je een box spread vormen die risicoloos een paar euro oplevert, maar zo'n situatie blijft meestal maar een paar seconde mogelijk voordat een automatisch algoritme dit weer corrigeert. Gratis geld bestaat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Torgo schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:20:
[...]

Ja, dat vind/vond ik ook interessant maar kwam tot de conclusie dat het dividend lek lastig kan zijn. Als je bijv. een Ierse ETF neemt dan betaald Shell dividend aan de ETF en daar gaat 15% belasting vanaf en die krijg je niet meer terug. Al met al vind ik het lastig. Daarom maar besloten om te index beleggen via ETF en te dividend beleggen met individuele aandelen.
Voor US bedrijven heeft DeGiro een regeling om (een gedeelte van) de dividendbelasting terug te krijgen. Moet je digitaal een W-8BEN formuliertje voor invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
MacWolf schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:19:
[...]

Voor US bedrijven heeft DeGiro een regeling om (een gedeelte van) de dividendbelasting terug te krijgen. Moet je digitaal een W-8BEN formuliertje voor invullen.
Het probleem daarmee is, volgens mij dat dat W-8BEN alleen van toepassing is op belasting die jij betaald. Als jij een ETF hebt dan betaald de ETF belasting over het ontvangen dividend. Jij kan alleen de belasting terug krijgen die grheven wordt over de dividend betaling van het ETf aan jou.

Bij Binck kan ik trouwens niks vinden over W-8BEN dus weet niet hoe dat kan dat je via de giro zo'n formulier moet/kan invullen en via Binck niet.

Ze mogen het wat mij betreft nog wel wat simpeler maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Torgo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:23:
[...]

Het probleem daarmee is, volgens mij dat dat W-8BEN alleen van toepassing is op belasting die jij betaald. Als jij een ETF hebt dan betaald de ETF belasting over het ontvangen dividend. Jij kan alleen de belasting terug krijgen die grheven wordt over de dividend betaling van het ETf aan jou.

Bij Binck kan ik trouwens niks vinden over W-8BEN dus weet niet hoe dat kan dat je via de giro zo'n formulier moet/kan invullen en via Binck niet.

Bij DeGiro is dat heel makkelijk, je moet je BSN invullen en de rest heeft DeGiro al ingevuld datum invullen en je naam en klaar. Je zal even contact op moeten nemen met Binck.

Ten tweede je betaald volgens mij normaal 30% belasting over Amerikaanse aandelen, door W-8BEN betaal je maar 15% en dat kan je weer terugkrijgen via de belasting. Aangezien het overgrote deel van de aandelen in ETF's vaak toch Amerikaanse aandelen zijn, zal het dividendlek minimaal zijn. Mooie blog die het veel beter uitgelegd: http://www.trackerbelegger.nl/beleggen-in-amerikaanse-etfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Torgo schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:06:
[...]

Persoonlijk geloof ik dat vanwege het geopolitieke belang (Druk op Rusland en nu in mindere mate Iran de olieprijs nog omlaag kan). Goldman heeft pas weer 40$ als richtprijs genoemd, al heb ik dat soort uitspraken niet hoog zitten.

Disclaimer: Heb zelf een short positie WTI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Azqi schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:20:
[...]

Persoonlijk geloof ik dat vanwege het geopolitieke belang (Druk op Rusland en nu in mindere mate Iran de olieprijs nog omlaag kan). Goldman heeft pas weer 40$ als richtprijs genoemd, al heb ik dat soort uitspraken niet hoog zitten.

Disclaimer: Heb zelf een short positie WTI.
Ik denk ook dat de olie nog wel wat kan zakken / tijden laag blijft. Toch vermoedt ik dat opkomende economieën (deels, een deel zal direct duurzaam gaan) nog een hoop olie nodig gaan hebben. Daarnaast is olie ook een belangrijke grondstof voor allerlei kunststoffen. Als je horizon 30 jaar buy & hold is dan is een echte fossiele brandstof reus misschien niet de meest voor de hand liggende keuze, maar... Dividend nu is zeer aantrekkelijk!

Disclaimer: kniediep in Shell ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sowieso moet je met die voorspellingen kijken naar informatie die jij wel hebt, en de rest van de wereld niet. Vooral bij iets als olie, wat de hele wereld probeert te voorspellen wat ermee gaat gebeuren, heeft iedereen dezelfde bronnen als jij hebt, en zit alles dus al lang in de aandelenprijzen verwerkt.

Als jij nu iets weet wat al die analisten niet weten, zonder dat het op insider trading neerkomt, want hoewel effectief mag dat schijnbaar niet :P, dan is dat heel interessant. Anders niet zo imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Torgo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:23:
[...]

Bij DeGiro kreeg ik een mededeling te zien om het formulier in te vullen:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6487838/degiro-mededelingen.png

Invullen kon gewoon digitaal, dus ook digitaal ondertekend:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6487838/degiro-W8BEN.png

[ Voor 8% gewijzigd door MacWolf op 08-08-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Sissors schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:14:
Sowieso moet je met die voorspellingen kijken naar informatie die jij wel hebt, en de rest van de wereld niet. Vooral bij iets als olie, wat de hele wereld probeert te voorspellen wat ermee gaat gebeuren, heeft iedereen dezelfde bronnen als jij hebt, en zit alles dus al lang in de aandelenprijzen verwerkt.

Als jij nu iets weet wat al die analisten niet weten, zonder dat het op insider trading neerkomt, want hoewel effectief mag dat schijnbaar niet :P, dan is dat heel interessant. Anders niet zo imo.
Als Piet Particulier iets te weten komen dat geen enkele analist weet, dat is nog niet zo simpel. Dan moet je op de een of andere manier toch dicht bij het vuur komen, of bevriend zijn met een bankier of zo iets.

Gelukkig kun je soms ook nog prima geld verdienen terwijl alle info open en bloot op straat ligt. Bv dus met Imtech de afgelopen week. Gewoon lekker met de meute meelopen en ka-ching. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Ik ben beginnend belegger en wil starten met wat dividend aandelen. Inmiddels heb ik wat Shell en nu is mijn oog gevallen op Delta Lloyd. Deze geeft momenteel 6% dividend rendement.
Toch zie ik die vrijwel nergens genoemd of aanbevolen.
Wat is er mis met DL?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Dan kijk je niet goed ;)
http://www.iex.nl/Aandeel...Delta-Lloyd/adviezen.aspx

Maar goed. Die koersdoelen moet je niet al te letterlijk nemen. Zie bijvoorbeeld imtech. Rabo geeft koersdoel van 2.50 en week later komt een belgische bank met een doel van 0.10.
Aandelen willen wel eens opveren bij een hoger koersdoel van een grote partij, maar ik zou mijn portefeuille keuze er absoluut niet op basseren.

Kijk je trouwens ook niet blind op dividend. Partijen als Delta hebben veel last van de lage rente. Als volgend jaar de winst tegen valt kan het zo zijn dat ze het dividend skippen.
Ander mooi voorbeeld is misschien Besi. Leuk dividend a 8% maar wel erg volatiel aandeel. Als de koers 20% zakt doet dat het dividend natuurlijk teniet.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Ik had het niet over koersdoel adviezen.
Wat ik bedoelde is dat als het over dividend gaat, je altijd Shell als voorbeeld hoort. Over een ander hoog dividend aandeel als DL hoor je weinig.
Ik las dat voor 2015 het dividend los van het resultaat staat, misschien dat dit afschrikt?

Besi is leuk, net als Kasbank, maar ik heb liever wat grotere bedrijven.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Komt waarschijnlijk omdat Shell sinds de oorlog zijn dividend niet heeft verlaagd waardoor het een beetje een schoolvoorbeeld is geworden. Beetje hetzelfde als Unilever.
Daarnaast zal het natuurlijk erg afhangen van de bronnen die je raadpleegt. Een rtl z b.v. zal snel terugvallen op de klassieke dividend aandelen omdat deze bij het "grote" publiek bekend zijn.

Edit: daarnaast hebben zojuist genoemde jongens natuurlijk een erg zware weging in de Aex waardoor ze waarschijnlijk ook vaker behandeld worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Switchie op 08-08-2015 23:45 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik hoorde gisteren iets bijzonders.

Een kameraad vertelde me dat indien je werknemer bij randstad bent je elk jaar aandelen kunt kopen. Of dit daadwerkelijk aandelen van het bedrijf zijn of iets anders weet ik niet. Zo vertelde hij dat je 2x per jaar een gedeelte of volledige brutoloon kan inleggen. Aan het einde van dat jaar krijg je gegarandeerd 40% (!) rendement over je inleg. Oftewel iemand met een brutoloon van 2500 kan 2x per jaar maximaal 5000 euro inleggen en krijgt daar aan het einde van het jaar 40% rendement over.

Ik vraag mij een beetje af of dit wel klopt. Welk bedrijf geeft nu al zijn werknemers gegarandeerd een rendement van 40% over hun inleg? Dat kan toch nooit goed gaan? Heeft iemand hier wel eens van gehoord of maakt er misschien zelf deel van uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Het lijkt waar te zijn van dat Randstad inkoopprogramma.
Greyfox schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:22:

Besi is leuk, net als Kasbank, maar ik heb liever wat grotere bedrijven.
Google eens naar aristocrats dividend stocks, misschien zit daar wat interessants voor je bij.

[ Voor 56% gewijzigd door DJTimo op 09-08-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Hangt er vanaf hoe je de term rendement interpreteert.
Vriend van mij werkt voor een Aex-genoteerd bedrijf en kan aandelen aanschaffen met korting.
Als je 40% korting krijgt zou je dit natuurlijk kunnen zien als 40% rendement (huidige koers is 40% hoger dan zijn aanschafkosten)

"• Zes maanden na de aankoop ontvang je bovenop de reeds gekochte aandelen 40% bonusaandelen over het aantal gekochte aandelen dat je op dat moment nog bezit, mits je op dat moment nog in dienst bent van Randstad."

Is natuurlijk wel iets anders dan 40% rendement maar alsnog een aardige regeling :)

[ Voor 35% gewijzigd door Switchie op 09-08-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Je betaalt dan wel IB over die korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Even terug komend op de discussie over dividend belasting en W-8BEN. Binck meldde mij het volgende:

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het W-8BEN formulier, ook wel het treaty statement genoemd. In de Verenigde Staten betaalt u een hoger dividendbelastingpercentage dan in Nederland. Personen woonachtig buiten de Verenigde Staten kunnen in aanmerking komen om een gereduceerd belastingpercentage te betalen. Doordat Nederland een belastingverdrag heeft met de Verenigde Staten betalen particulieren al een gereduceerd tarief. Dit is gelijk aan het dividendbelastingpercentage in Nederland, namelijk 15%. Particulieren kunnen der halve niets terugvorderen.

Voor (Vanguard) fondsen genoteerd in Ierland wordt er geen dividendbelasting gerekend.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
biggydeen2 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 11:42:
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik hoorde gisteren iets bijzonders.

Een kameraad vertelde me dat indien je werknemer bij randstad bent je elk jaar aandelen kunt kopen. Of dit daadwerkelijk aandelen van het bedrijf zijn of iets anders weet ik niet. Zo vertelde hij dat je 2x per jaar een gedeelte of volledige brutoloon kan inleggen. Aan het einde van dat jaar krijg je gegarandeerd 40% (!) rendement over je inleg. Oftewel iemand met een brutoloon van 2500 kan 2x per jaar maximaal 5000 euro inleggen en krijgt daar aan het einde van het jaar 40% rendement over.

Ik vraag mij een beetje af of dit wel klopt. Welk bedrijf geeft nu al zijn werknemers gegarandeerd een rendement van 40% over hun inleg? Dat kan toch nooit goed gaan? Heeft iemand hier wel eens van gehoord of maakt er misschien zelf deel van uit?
Dat is wel een hoop. Ik geloof echter niks van dat je je volledige brutoloon mag inleggen. Je zal iig boven het minimumloon aan cash moeten blijven gok ik (zo is dat bij mij iig).

Bij mijn werkgever mag ik 2x per jaar maximaal 10% ofzo van mijn brutoloon ook zo gebruiken, en dat moet minimaal een half jaar staan, en bij aankoop betaal je 15% minder voor je aandelen (dus niet zo indrukwekkend als 40%). Dan gaat het ook nog eens via een Amerikaans kantoor wat niet bepaald goedkoop is als je weer gaat verkopen, en als je dan elk half jaar het verkoopt kwam ik geloof ik op een rendement ergens tussen de 5 en 10% uit (bij stilstaande aandelenkoers). Wat leuk is, maar met 10% inleg nou ook niet zo indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

Torgo schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:22:
Even terug komend op de discussie over dividend belasting en W-8BEN. Binck meldde mij het volgende:

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het W-8BEN formulier, ook wel het treaty statement genoemd. In de Verenigde Staten betaalt u een hoger dividendbelastingpercentage dan in Nederland. Personen woonachtig buiten de Verenigde Staten kunnen in aanmerking komen om een gereduceerd belastingpercentage te betalen. Doordat Nederland een belastingverdrag heeft met de Verenigde Staten betalen particulieren al een gereduceerd tarief. Dit is gelijk aan het dividendbelastingpercentage in Nederland, namelijk 15%. Particulieren kunnen der halve niets terugvorderen.

Voor (Vanguard) fondsen genoteerd in Ierland wordt er geen dividendbelasting gerekend.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.

Die reactie heb ik ook gehad op de vraag over bronbelasting in de USA. Binck blinkt niet uit in heldere informatie wat dat betreft. Ondanks de info weet nu nog steeds niet of ik zo'n W-8BEN moet invullen.
Iemand die ook bij Binck zit die het weet?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Naar DeGiro gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47
Sissors schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:27:
[...]

Dat is wel een hoop. Ik geloof echter niks van dat je je volledige brutoloon mag inleggen. Je zal iig boven het minimumloon aan cash moeten blijven gok ik (zo is dat bij mij iig).

Bij mijn werkgever mag ik 2x per jaar maximaal 10% ofzo van mijn brutoloon ook zo gebruiken, en dat moet minimaal een half jaar staan, en bij aankoop betaal je 15% minder voor je aandelen (dus niet zo indrukwekkend als 40%). Dan gaat het ook nog eens via een Amerikaans kantoor wat niet bepaald goedkoop is als je weer gaat verkopen, en als je dan elk half jaar het verkoopt kwam ik geloof ik op een rendement ergens tussen de 5 en 10% uit (bij stilstaande aandelenkoers). Wat leuk is, maar met 10% inleg nou ook niet zo indrukwekkend.
Je moet even dat document lezen uit een paar posts terug. Het gaat om maximaal 5 %.

Daarnaast wordt het opgehouden van je netto loon en over de bonus aandelen betaal je ook belasting.

Het voordeel, bij gelijkblijvende koers Is 40*5= 2% van je bruto salaris, op jaarbasis.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Greyfox schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:43:
[...]

Die reactie heb ik ook gehad op de vraag over bronbelasting in de USA. Binck blinkt niet uit in heldere informatie wat dat betreft. Ondanks de info weet nu nog steeds niet of ik zo'n W-8BEN moet invullen.
Binck houdt inderdaad gewoon 15% in, dus volgens mij hoeft het invullen daarvan niet. Die 15% kun je overigens in je belastingopgave ook weer opgeven, om in mindering te laten brengen op je vermogensbelasting (mits je vermogensbelasting moet betalen).

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 10-08-2015 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Greyfox schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:43:
[...]

Binck doet dat automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
W-8BEN geldt alleen voor Amerikaanse brokers of situaties zoals bij deGiro waar het van de clearingparty afhangt (mogelijk is die Amerikaans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

Geldt het dividendlek ook als je ETF's hebt die in Ierland of Luxemburg gevestigd zijn?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Heb ook onderzoek gedaan naar dividend lek bij ETFs. Binck regelt dat er slechts 15% wordt ingehouden dus je hoeft het formulier niet in te vullen. Bij de Giro wordt dit niet voor je geregeld (30% ingehouden) omdat zij met een amerikaanse bedrijf samenwerken en daarom moet je bij hun zo'n W-8BEN formulier invullen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirved op 10-08-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Zolang een ETF niet in Nederland is gevestigd heb je potentieel dividendlek. Kijk maar eens een paar pagina's terug in dit topic, daar staat een overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Zijn er hier nog mensen met goede informatie om stock picking te doen voor dividend aandelen? Met google finance kan ik de volgende metrics gebruiken:

Market cap
P/E ratio
Div yield (%)
EBITDA margin (%)

Wat ik hier een beetje in mis is de mogelijkheid om een average dividend yield (%) te zien van de afgelopen 5 of 10 jaar en ook zie je hier niet of de bedrijven hun dividend structureel hebben uitgekeerd en verhoogd.

Welke manieren zijn er om deze informatie te verzamelen om zo een lijst met potentiële dividend aandelen te krijgen waar ik een keuze uit kan gaan maken?

Mijn idee is om aandelen van 33 verschillende bedrijven te kopen en deze vast te houden voor de zeer lange termijn (forever). Dividend wil ik cash uit laten keren en ik hoop een dividend rendement te halen van bruto 3.6% Het dividend wil ik jaarlijks herinvesteren (in een nieuw aandeel) om zo mijn portefuille te laten groeien met elk jaar een bedrijf erbij.

Ik wil een beetje een mix maken van Amerikanse Dividend Aristocrats met Europese aandelen en een paar in USD genoteerde Aziatische aandelen. Het broker account zal in USD zijn.

Mijn grootste zorgpunt is de enorm hoge koersen van de S&P500, maarja daar verander je ook niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Als je zoekt op dividend aandelen, gewoon zoeken naar grote bedrijven met uitgebreide geschiedenis. Denk aan de Dividend Champions list voor America, de UK dividend aristrocrates of de NoMoreWaffles spreadsheet.
Vanuit daar kun je dan vanzelf verder zoeken en de lijst aanvullen.

Van deze bedrijven moet je dan wel zelf (zoals altijd) inhoudelijk onderzoek doen zoals yield/growth/discount/moat etc. Kost je waarschijnlijk 1-2 uurtjes per bedrijf om de ruwe data te verzamelen, de verdere data kun je dan laten automatiseren (uit google finance halen, excel laten rekenen) en natuurlijk analyses van anderen opzoeken.

Ik raad zelf dan ook aan een spreadsheet op te zetten om al deze info in vast te leggen. Dan loop je niet het risico een bedrijf meerdere keren te onderzoeken en hoef je slechts elk jaar de resultaten van het voorgaande jaar bij te voegen. Verder is het natuurlijk erg aan te raden deze 33 aankopen niet in 1x te doen, maar elke maand alle bedrijven te bekijken en degene te kopen met de beste waardering (als in, relatief goedkoopste).

Verder zul je niet alleen 33 'goede' bedrijven willen, maar ook opletten hoe gevoelig je portfolio is voor koerswisselingen en differentiatie van sectoren. Dus je eerste selectie is op dingen als yield/chowder/discount, 2e op basis van bijvoorbeeld munteenheid en/of sector, en de paar die over blijven kun je dan in meer detail onderzoeken om die maand tussen te gaan kiezen.

Mijn eigen opzet (in progress) via google spreadsheets geeft je misschien wat ideeën voor opzet of basis om uit verder te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 10-08-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Xanaroth schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:15:
Mijn eigen opzet (in progress) via google spreadsheets geeft je misschien wat ideeën voor opzet of basis om uit verder te werken.
En om toch even een waarschuwing toe te voegen: bovenstaande lijst bevat dus een bedrijf wat ondanks z'n (dividend)geschiedenis afgelopen vrijdag 13% in koers daalde.

Mij maakt het niet uit, want het bedrijf (Univeral, UVV) heeft mooie ratios. Veel beleggers verlaten bij een verlies echter meteen het schip :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voortboordurend op het hele Dividend lekkage verhaal.

Op dit moment beleg ik in
IE00B4L5Y983 IWDA iShares MSCI World UCITS ETF (Acc)

Dit zou ik kunnen vervangen door
NL0009690221 TGET Think Global Equity UCITS ETF (EUR)

Beiden hebben een TER van 0,20%.
iShares volgt de MSCI world en Think de 250 grootste bedrijven, dus per saldo ook niet heel veel verschil normaal gesproken.

Bij Think kan ik dus de dividend belasting terug vragen. Zie ik wat over het hoofd?

*edit*
Zie niet in de prospectus van Think
Regionale caps zijn vastgesteld op 40%. De index is een gelijk gewogen index waarbij tijdens de jaarlijkse herweging elk aandeel een gelijk gewicht krijgt toegekend van 0,4%.

Dus is toch een ander soort index

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ik heb me de afgelopen dagen flink zitten inlezen over ETF's en dividend lekkages. Ik snap wel waar de kosten in zitten, maar het helpt me nu niet echt voor het kiezen van de juiste ETF. :p Heb een account bij de Giro.

Voor nu ga ik beleggen met maandelijks kleine bedragen, dus ik zit vast aan één van De Giro kernfondsen. Want anders gaat die €2,- kosten per transactie echt te veel worden. Ik kom daarmee tot de vanguard all world fondsen, of een Think all world fonds.

US9220427754 Vanguard VANGUARD FTSE ALL WORL NYSE Arca USD All World (ex-US)
IE00B3RBWM25 Vanguard VANGUARD FTSE AW Euronext Amsterdam EUR All World
NL0009690221 Think THINK GLOBAL EQ. Euronext Amsterdam EUR All World, kleiner aantal aandelen.

De eerste is gevestigd in de US, maar bied aandelen buiten de US. Relatief groot dividendlek dus?
De tweede zit gevestigd in Ierland en heeft aandelen in de hele wereld. Mogelijk dividendlek dus, maar grotendeels terug te vragen via belastingdienst. (Moet nog uitzoeken hoe, maar dat lukt wel).
De derde zit in Nederland
Als laatste kan een Think ETF. Deze heeft geen (heel klein?) lek, maar niet terug te vragen.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.