Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.723 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je alleen overstapt dan maakt het weinig uit of de koersen hoog of laag staan. Je wisselt alleen van fonds met een vaste hoeveelheid geld.

Daarnaast wie zegt dat ze hoog staan momenteel ;). Ze staan niet heel laag natuurlijk, maar pas of een aantal jaar weet je of ze nu hoog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
De uitgangssituatie is dat hij nu al geld belegd heeft. Dan is dat fonds nu verkopen en instappen in twee ETFs altijd de betere keuze.

Jij zegt eigenlijk dat hij nu beter kan uitstappen. Dat is een andere discussie. Onderzoek wijst uit dat 'de markt timen' over het algemeen altijd verliest, dus objectief is dat een slechte keuze. Overigens maak ik me daar ook schuldig aan, maar dat terzijde.

[ Voor 3% gewijzigd door Knakker op 18-07-2015 14:45 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

Daar valt ook wat voor te zeggen natuurlijk :P Daarom periodiek inleggen en de markt niet proberen te timen :) En ja misschien gaat de AEX nog naar de 700 volgend jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 09:47
Ondertussen bij het andere fonds ook uittreding aangevraagd. Zou normaal maandag geklonken moeten zijn. Bedrag van beide fondsen komt terug naar mijn zichtrekening en dan ga ik uitkijken naar een paar ETF's waar ik volledig achter sta.

Bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OptiBenz1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01-2023
Als ik zo brutaal mag,

Vraagje hoe zijn jullie begonnen met beleggen? Dus hoe kwam je op het idee en hoe begon je?
Bijvoorbeeld Oom die al belegde en via hem en boeken de basis geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Qua idee, tja combinatie van wat rondlezen op tweakers, en met de huidige rentestanden zoeken naar een alternatief.

Hoe begonnen: Niet de basis leren, geen boeken kopen en vooral niet denken te kunnen beleggen: Oftewel het moest makkelijk zijn en ik moest er geen omkijken naar hebben. En zo bij Meesman uitgekomen. Simpele site, lage kosten (ja je kan vast ergens anders ETF's halen met nog iets lagere kosten, maar de eenvoud bevalt me bij Meesman, en tov van een beheerd fonds nog steeds veel lagere kosten), en geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:59
Compuhair schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:42:

Lijstje ziet er na bijna anderhalf jaar toch best goed uit:

Atoss Software +48,02%
Cegid Group +6,97%
GB Group PLC +104,14%
GK Software AG -28,31%
IDOX PLC +105,21%
Softing AG +63,56%
Tessi SA +18,87%

Gemiddeld dus 45% rendement in bijna anderhalf jaar (hoger zelfs, omdat het dividend niet is meegerekend). Terwijl de DAX maar 37% haalt en de AEX 15%.
Grappig om dit weer terug te zien. Heb al een hele tijd geleden alles verkocht behalve GB Group en Softing. De rest van de aandelen vond ik niet goed genoeg. Ondertussen staat GB Group op 671,26% en Softing op 105,70%.

Ik ben zo goed als hemaal gestopt met individuele aandelen en heb nu deze twee ETF's:
Lyxor ETF DAX
Lyxor ETF Nasdaq-100

[ Voor 99% gewijzigd door Compuhair op 18-07-2015 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Compuhair schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 22:38:
[...]

Grappig om dit weer terug te zien. Heb al een hele tijd geleden alles verkocht behalve GB Group en Softing. De rest van de aandelen vond ik niet goed genoeg. Ondertussen staat GB Group op 671,26% en Softing op 105,70%.

Ik ben zo goed als hemaal gestopt met individuele aandelen en heb nu deze twee ETF's:
Lyxor ETF DAX
Lyxor ETF Nasdaq-100
Waarom die etf's? En geen MSCI World of combinatie van s&p 500 en stoxx 600 of MSCI Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Omdat de Nasdaq een veel beter rendement oplevert dan MSCI World. De Nasdaq haalt ongeveer 10-11% per jaar gemiddeld, als je de afgelopen 40 jaar bekijkt.

De DAX etf heb ik erbij omdat ik geloof dat Duitsland het economisch best presterende land is. Bovendien dek ik me daarmee in tegen daling van de dollar koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Compuhair schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:39:
Omdat de Nasdaq een veel beter rendement oplevert dan MSCI World. De Nasdaq haalt ongeveer 10-11% per jaar gemiddeld, als je de afgelopen 40 jaar bekijkt.

De DAX etf heb ik erbij omdat ik geloof dat Duitsland het economisch best presterende land is. Bovendien dek ik me daarmee in tegen daling van de dollar koers.
Alleen mis je wel heel Azië, Oceanië, Midden-Oosten, Canada, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk om maar wat te noemen. Je kan ook een Azië ETF toevoegen, of alleen bijvoorbeeld Japan, waarbij rendement ook goed is afgelopen jaren. Als je kijkt naar MSCI Europa of stoxx 600 of eventueel euro stoxx 50 met 50 beste bedrijven kan je hetzelfde bereiken als met de Dax, maar large caps in heel Europa, dus meer risico spreiding.

Het rendement is vast goed geweest, maar op twee landen mijn geld inzetten, zou ik niet doen. Misschien kan je wat met mijn tips om je portefeuille meer diversificeren met behoudt van je huidige etf's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 12:07

Kid Buu

Huh, Pietje?

Meeste bedrijven die bijv op de Nasdaq staan genoteerd zijn gewoon mondiaal actief. Dus stellen dat het inzetten op 1 land is, is niet waar. Dat gaat overigens op voor bijna alle Large Cap indices.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Inderdaad, als je voor de large caps gaat, bestaat een land niet meer.

Kijk naar de grote jongens, de facebooks, googles, apples, microsofts, unilevers... ze halen uit elk continent geld, dus per definitie ben je met dergelijke aandelen al gespreid over de hele wereld. Een mogelijke uitzondering zijn Utilities, maar die hebben vaak een dusdanige moat (je maakt niet snel een 2e elektriciteitsnet, waternet, gasnet..) dat ze behoorlijk stabiel zijn.
Pas als je richting smal en misschien midcaps gaat kijken, komt het risico van spreiding langs.

Enige puntje is wel natuurlijk de ForEx rates. Die 10-11% klinkt leuk, maar stel de euro gaat van de 1,08 weer terug naar de 1,5+ pas je toch een enorme (eenmalige) hit op je rendement tot wel 40-50% als je kijkt naar winst/verlies in euro's.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 20-07-2015 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Stoxx 600 Technology vind ik wel een interessante index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

BabyRattle schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:27:
BINCK Fundcoach
Tarieven
BELEGGINGSFONDSEN €10 per transactie
ETF'S €5 per transactie
PERIODIEK BELEGGEN Geen transactiekosten*
SERVICE FEE 0,15% per jaar**
* Minimale inleg van €20 per maand.
** Minimaal €60 en maximaal €200 per jaar over de waarde van uw portefeuille. De service fee wordt maandelijks afgerekend.

Toch iets om rekening mee te houden bij Binck Fundcoach.. 60-200 euro is best veel voor service fee..
Best veel vind ik nog een understatement. Ook grappig dat ze een minimale inleg van € 20 per maand hanteren, terwijl je al € 5,- kwijt bent aan service fees élke maand. Dus stel dat je 20 euro inlegt, dan heb je een afdracht van 25% élke maand. Dat schiet dan lekker op :+ .

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:05
DarkKnight schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:10:
[...]

Best veel vind ik nog een understatement. Ook grappig dat ze een minimale inleg van € 20 per maand hanteren, terwijl je al € 5,- kwijt bent aan service fees élke maand. Dus stel dat je 20 euro inlegt, dan heb je een afdracht van 25% élke maand. Dat schiet dan lekker op :+ .
Bij periodieke inleg betaal je geen transactiekosten. En een workaround voor helemaal geen transactiekosten is gewoon een periodieke order inleggen en na 1 maand weer stopzetten :)

Verder valt die service fee wel mee (daarbovenop komt de TER van de fonds nog), als je elke maand losse aankopen ergens anders wilt doen betaal je ook transactiekosten. Bij Meesman is het 0,25% bij aankoop en 0,5% per jaar inclusief TER, Bij BND 0,5% per storting en 0,59% jaarlijks inclusief TER (andere fondsen met andere TER mogelijk). Uiteindelijk zul je zelf in excel een berekening moeten maken wat het goedkoopste/beste/flexibelste/enz is voor welke spaarbedrag per x periode. Ze hebben allemaal voors en tegens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DarkKnight schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:10:
[...]

Die vaste laag 60 is wel relatief hoog, maar ze hebben ook een maximum wat ze rekenen. Bij grotere bedragen worden ze juist weer interessant door het relatief lage percentage en hanteren van een maximum aan service fee.
Bij de ING bijvoorbeeld vragen ze 0,24% waar Binck 0,15% vraagt dus vanaf 25k is het break-even, en daarboven wordt Binck goedkoper. Voor andere brokers gelden weer andere regels, zo is DeGiro relatief goedkoop zolang je geen dividend aandelen koopt - doe je dat wel mag je per dividenduitkering >1 euro overmaken. Ga je richting sommige Large Caps die 2x,4x of zelfs 12x per jaar uitkeren, betekend dat dus potentieel ook hele hoge kosten.

Zoals altijd dus, vergelijk je specifieke situatie/plan met meerdere brokers, en kijk wat voor jou de komende 1-2-5 jaar voordeliger is. Soms kan het namelijk ook interessant zijn een duurdere te kiezen, omdat je op zeer korte termijn verwacht een omslagpunt te bereiken waardoor die op de lange termijn interessanter is.

Het kost gewoon altijd geld, dat is het enige waar we echt niet omheen kunnen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 20-07-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DeGiro kost geen geld als je geen dividend ontvangt en maandelijks in kernselectie belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Kid Buu schreef op maandag 20 juli 2015 @ 00:45:
Meeste bedrijven die bijv op de Nasdaq staan genoteerd zijn gewoon mondiaal actief. Dus stellen dat het inzetten op 1 land is, is niet waar. Dat gaat overigens op voor bijna alle Large Cap indices.
Dat klopt.
Maar dit gaat over nasdaq 100, niet gehele nasdaq en voornamelijk technologie bedrijven. Bij dotcom bubbel was je in drie jaar meer dan 90% kwijt, stuk meer dan een brede large caps. De laatste jaren stijgt het zeker goed met Apple en Google in combinatie met de sterkere dollar. Eigenlijk is dit gewoon een IT ETF. Zelfs al zijn het globale bedrijven als nog is er weinig diversifcatie. De Dax etf is in dat aspect beter gespreid.
Compuhair schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:27:
Stoxx 600 Technology vind ik wel een interessante index.
Als je de focus daarop wilt houden dan lijkt mij dat een prima etf, zodat je ook de grote Europese IT bedrijven mee pakt. Een ASML bijvoorbeeld lijkt mij een goede toevoeging. Vergeet niet dat er wel wat overlap kan zijn met je Dax ETF.

Oeps dubbel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het kan ook interessant zijn te kijken naar eventuele kosten en vergoedingen voor omboeken van portefeuilles

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 20-07-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Het is een beetje een zijstraatje, maar het valt nog steeds onder beleggen:

Ik heb op 't moment een bankspaarrekening bij Delta Lloyd voor m'n pensioen, waar ik elk jaar een stuk geld in leg om te sparen én beleggen. Maar ik zie steeds vaker dat mensen (hier, en bij het FO-topic op Tweakers) een pensioenrekening bij Brandnewday hebben. Ik was dus eens 2 proefberekeningen gaan doen bij beide sites, en de uitkomst verbaasde me nogal.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kent iemand beide beleggersrekeningen toevallig? Nu weet ik dat "resultaten uit het verleden…" verhaal natuurlijk, maar zo'n groot verschil lijkt me ook zo abnormaal. Ik zou bijna geneigd zijn om al m'n toekomstige pensioen-investeringen bij Brandnewday te stoppen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Xanaroth schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:33:
[...]

Bij de ING bijvoorbeeld vragen ze 0,24% waar Binck 0,15% vraagt dus vanaf 25k is het break-even, en daarboven wordt Binck goedkoper. Voor andere brokers gelden weer andere regels, zo is DeGiro relatief goedkoop zolang je geen dividend aandelen koopt - doe je dat wel mag je per dividenduitkering >1 euro overmaken. Ga je richting sommige Large Caps die 2x,4x of zelfs 12x per jaar uitkeren, betekend dat dus potentieel ook hele hoge kosten.
Dividend uitkering bij Degiro kost alleen geld voor het custody account. Bij een gewone rekening is het gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 18:03
joramoudenaarde schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:16:
[mo]Bij een eenmalige inleg van €10.000, en een maandelijkse inleg van €200, over een periode van 30 jaar, was het verschil tussen Brandnewday's en DeltaLloyd's eindbedrag enorm groot:
- Brandnewday gaf aan het einde van deze looptijd een gemiddeld eindbedrag van ±€240.000.
- DeltaLloyd gaf aan het einde van deze looptijd een gemiddeld eindbedrag van ±€128.000.

[...]

Kent iemand beide beleggersrekeningen toevallig? Nu weet ik dat "resultaten uit het verleden…" verhaal natuurlijk, maar zo'n groot verschil lijkt me ook zo abnormaal. Ik zou bijna geneigd zijn om al m'n toekomstige pensioen-investeringen bij Brandnewday te stoppen! :)
Ik ken alleen BND. Als het goed is, dan kun je daar op "uitgebreide resultaten" klikken naast de grafiek (of zoiets). Daar zie je meerdere scenario's: optimistisch (20% beste gevallen), historisch (vastgesteld door AFM: 8,3% jaarrendement op aandelen en 4,2% op obligaties), 4% vast en pessimistisch (10% slechtste gevallen).

Vanwege de korte bestaansgeschiedenis van de BND fondsen zijn ze, voor zover ik weet, verplicht de AFM standaard aan te bieden. Na zoveel jaren geschiedenis, ik weet niet precies hoeveel, zijn ze verplicht het geannualiseerd jaarrendement te tonen. Als Delta Lloyd al wel rekent met die jaarrendementen, dan kan dat het verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zag inderdaad dat BND nog niet héél lang bestaat. Ik wist niet dat je pas na een x-aantal jaar geschiedenis de geannualiseerde jaarrendementen moet tonen, maar kan zoiets echt een verschil opleveren van 200%? Dat er enkele 10.000'en euro's aan verschil in zit kan ik nog wel begrijpen als je verschillende index-ETF's volgt bijvoorbeeld. Maar zo'n dag-en-nacht verschil tussen de eindbedragen kan ik op geen enkele manier een plekje geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Avinator88 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:33:
[...]

Dividend uitkering bij Degiro kost alleen geld voor het custody account. Bij een gewone rekening is het gratis.
Klopt, maar dan krijg je weer het risico van aandelen uitlenen, waardoor je bij problemen niet zeker bent je geld/aandelen daadwerkelijk terug te zien.

Er zit bij elke keus altijd een addertje onder, en het hangt volledig af van wat je belangrijk vindt en het best geschikt is voor je eigen doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
Xanaroth schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:54:
[...]

Klopt, maar dan krijg je weer het risico van aandelen uitlenen, waardoor je bij problemen niet zeker bent je geld/aandelen daadwerkelijk terug te zien.

Er zit bij elke keus altijd een addertje onder, en het hangt volledig af van wat je belangrijk vindt en het best geschikt is voor je eigen doel.
Eerlijk gezegd vind ik het risico meevallen (persoonlijk natuurlijk). Bij een goed gespreide portfolio is het risico maar klein, omdat de kans is dat er meestal maar een enkele aandeel uitgeleend wordt op een enkel moment.
Daarnaast is het uitlenen meestal voor hedgefunds die een grote cash positie hebben en hun short trades indekken. Degiro vraagt ook 104% cash marge voor het uitlenen, dus alleen als het verlies groter is dan 4% gaat het pas tellen.
Degiro zal ws ook eerst een verlies aanvullen vanuit eigen kapitaal dan dat de beleggers gedwongen worden dat te doen, namelijk slechte reclame.

Al met al, kan ik er dus prima mee leven. (Tenzij ik natuurlijk iets verkeerd begrepen heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

joramoudenaarde schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:51:
Ik zag inderdaad dat BND nog niet héél lang bestaat. Ik wist niet dat je pas na een x-aantal jaar geschiedenis de geannualiseerde jaarrendementen moet tonen, maar kan zoiets echt een verschil opleveren van 200%? Dat er enkele 10.000'en euro's aan verschil in zit kan ik nog wel begrijpen als je verschillende index-ETF's volgt bijvoorbeeld. Maar zo'n dag-en-nacht verschil tussen de eindbedragen kan ik op geen enkele manier een plekje geven :)
Welkom in de wondere wereld van Compounding Interest, maar... ik vind het wel vreemd want dan zou BND rekenen met 10.5% rendement:
Beginbedrag1000010000
Maandelijks 200 200
Rendement 8% 10.5%
Eindtotaal (30j) € 124.776,95 € 247.907,71

Toch geeft het wel aan dat 2.5% al een gigantisch verschil geeft over 30 jaar, ondanks dat het máár 2.5% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@DarkKnight:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me niet heb ingelezen op wat "compounding interest" is (rente op rente toch?), maar tijdens die proefberekening gaf DeltaLloyd (bij neutraal beleggen) aan dat ik ongeveer 5% rente zou kunnen krijgen, en BND rekent naar mijn weten met netto ongeveer 6,2% rente. Nu is 1,2% rente over 30 jaar natuurlijk een behóórlijk verschil zoals je zelf ook aangeeft in jouw berekening, maar 1,2% rente zorgt niet voor een verschil wat 2x zo groot is :)

Bij beiden zijn de eventuele kosten inbegrepen in die proefberekening, dus dan blijft een rendementsverschil over van hooguit 1,2% als ik 't goed gelezen heb. Het blijft een wonderbaarlijk verschil in eindresultaat met zo'n klein verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 18-09 11:05

Tazzios

..

@DarkKnight
dat je op 10.5% uitkomt kan komen door de maandinleg rendementberekening . Zelfde maand of volgende maand?
joramoudenaarde schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:37:
@DarkKnight:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me niet heb ingelezen op wat "compounding interest" is (rente op rente toch?), maar tijdens die proefberekening gaf DeltaLloyd (bij neutraal beleggen) aan dat ik ongeveer 5% rente zou kunnen krijgen, en BND rekent naar mijn weten met netto ongeveer 6,2% rente. Nu is 1,2% rente over 30 per jaar natuurlijk een behóórlijk verschil zoals je zelf ook aangeeft in jouw berekening, maar 1,2% rente zorgt niet voor een verschil wat 2x zo groot is :)

Bij beiden zijn de eventuele kosten inbegrepen in die proefberekening, dus dan blijft een rendementsverschil over van hooguit 1,2% als ik 't goed gelezen heb. Het blijft een wonderbaarlijk verschil in eindresultaat met zo'n klein verschil :)
30 jaar *1,2% rente = 36% + nog wat rente over rente komt je denk wel tot 2x zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Tazzios schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:59:
@DarkKnight
dat je op 10.5% uitkomt kan komen door de maandinleg rendementberekening . Zelfde maand of volgende maand?

[...]

30 jaar *1,2% rente = 36% + nog wat rente over rente komt je denk wel tot 2x zo groot.
Oh, je hebt helemaal gelijk. Ik heb 'gewoon' jaarlijkse rendementen gebruikt, niet rekening gehouden met maandinleg rendementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Tazzios schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:59:
@DarkKnight
1,012^30=1,43

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga nooit rijk worden met beleggen.
Had 300,- op een sprinter van AEX op Long gezet. En ja hoor, alles kwijt door dat Stop-loss niveau.

Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Hier gaat 't eigenlijk vooralsnog best ok. Ik doe niet met het Long/Short gedoe beleggen… daar snap ik echt veel te weinig van. Maar aandelen kopen gaat tot nu toe best ok. Heb nog een hoop te leren, en 't zal wel een jaar of wat duren voor ik écht lekker bezig ben, maar met gemiddeld 5% rendement in een half jaar ga ik niet klagen. Ok… het is maar een half jaartje natuurlijk. :P

Maar als ik het vergelijk met m'n index beleggersrekening waar alles automatisch gaat, en m'n actieve beleggersrekening waar ik het zelf doe, dan ontloopt de rente elkaar niet bijzonder veel. De indexrekening gaat iets harder, maar met de actieve beleggersrekening ontvang ik een leuk stukje dividend. Allebij leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:12:
Had 300,- op een sprinter van AEX op Long gezet. En ja hoor, alles kwijt door dat Stop-loss niveau.

Zucht.
Op die manier is het dan ook eerder speculeren dan beleggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Turbo's zijn ook niet in het leven geroepen voor ons, maar voor de brokers en uitgevende partijen...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:50
Niks mis met een turbo of sprinter. Je moet er alleen verstandig mee om gaan en van de risico's bewust zijn.
Persoonlijk vind ik hefboomproducten alleen geschikt voor scalpen of andere korte termijn handel. Beleggen op de middellange of lange termijn kan beter gewoon met aandelen of ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Beleggen = aandelen kopen. Geavanceerd beleggen = aandelen kopen en opties verkopen (gedekte call schrijven of een put schrijven terwijl je genoeg cash hebt en je het aandeel wilt hebben).

Casino = de rest.

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 21-07-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zelfs voor het speculeren zijn ETF's makkelijk te gebruiken, er zijn genoeg short of leverage ETF's met eventueel een hefboom. Het voordeel hiervan is je kan elk moment uitstappen en je gaat nooit meer verliezen dan je inzet, en als het tegenzit kan je er nog wat langer inlijven tot je de inleg weer terug hebt. Lyxor en Amundi hebben bijvoorbeeld wel een aantal ETF's daarvoor, zelfs behoorlijk aantal van Lyxor zijn in de gratis kernselectie bij Degiro ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 21-07-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:12:

Zucht.
Dit heeft niks met beleggen te maken, maar is gewoon gokken. Zeker als je zo kort op de bal zit dat je na 2 weken stijging op de eerste mindag al uitknockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Als er mensen zijn die roepen dat ze met hefboomproducten geld verdienen dan dien je ook de strategie daarvan uit een te zetten. Ik ga er van uit dan niemand beweert dat dit succesvol kan ZONDER strategie (dus strakke stoploss e.d.).
Roepen dat je nooit je inleg kan kwijtraken is fijn, maar dat weer goed maken met winst is onmogelijk.

Ik kan niet genoeg herhalen, speculeren is prima en ook leuk, maar wel een hobby die geld KOST. Een klein percentage speculanten gaat met winst naar huis (sommigen winnen ook de staatsloterij) en denken (helaas, slim is de mens niet) dat dat een kwaliteit is in plaats van dom geluk. Enger zijn de professionals die je niet hoort als ze blunderen en op de bres gaan als ze weer eens wat rendement hebben.

Mensen vergeten hun verliezen en onthouden hun successen (gelukkig maar, anders is het leven een stuk ondraaglijker).

Kortom, pirke zei het al:
Beleggen = aandelen kopen. Geavanceerd beleggen = aandelen kopen en opties verkopen (gedekte call schrijven of een put schrijven terwijl je genoeg cash hebt en je het aandeel wilt hebben).

Casino = de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Geen idee wat er aan de hand is op de beurs. Afgelopen weken dalen-dalen-dalen vanwege Griekenland. Vorige week was het leuk, verlies van de vorige 5-6 weken ruimschoots goedgemaakt. Heel erg fijn :).

Maar nu kijk ik vandaag, en staat het er na 3 dagen slechter voor dan de afgelopen weken heb gezien. Mis ik soms een of andere enorme correctie/crisis dan het spontaan zo extreem omslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik denk dat dat komt omdat mensen op 't moment nog goed zien dat ged wat o.a. de ECB aan Griekenland heeft overgemaakt, gebruikt wordt om (jawel) een aflossing te doen aan de vórige lening die Griekenland bij het ECB had. (en nog wat andere betalingen aan o.a. het IMF). Broekzak vestzak verhaal dus eigenlijk.

Dat, en de toch weer dalende olieprijzen, en de verhalen dat het met Spanje toch eigenlijk niet zo best gaat, en dat de Amerikaanse economie het wat minder goed doet dan verwacht... en de aandelen zakken weer een beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Gisteren wat half jaar cijfers gepresenteerd toch? Waren niet goed bij een aantal in ieder geval. Dat was volgens mij de reden waarom de US beurs een beetje somber was, waardoor weer de andere beurzen somber worden denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Mooi moment om wat in te kopen in ieder geval: ik heb mooi een aantal extra aandelen gekocht afgelopen dinsdag waar ik nu alweer de aanschaf kosten uit heb. :) Niet dat het iets zegt of boeit zo na een dag, maar het is wel leuk om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:03
joramoudenaarde schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:27:
Mooi moment om wat in te kopen in ieder geval: ik heb mooi een aantal extra aandelen gekocht afgelopen dinsdag waar ik nu alweer de aanschaf kosten uit heb. :) Niet dat het iets zegt of boeit zo na een dag, maar het is wel leuk om te zien :)
Wat ook leuk is, is als door relatief dom geluk een oude openstaande buy order van Goog C uitgevoerd wordt (a $518) en er opeens mooie cijfers volgen :+ Soms moet je wat geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Ten Cate heeft een overnamebod ontvangen van 24,60 euro per aandeel. Alles ziet er rooskleurig uit maar de deal is nog niet rond.

Het aandeel staat nu ~24,20. Is het dan nog verstandig om je positie uit te breiden zodat je 40 cent meepakt? Al is dat maar ~1.7% bruto.

[edit]
Lijkt mij het r:r toch niet waard gezien 2x transactiekosten die bij bijvoorbeeld 10k al metten spelen.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 22-07-2015 18:32 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
LED-Maniak schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:35:
Ten Cate heeft een overnamebod ontvangen van 24,60 euro per aandeel. Alles ziet er rooskleurig uit maar de deal is nog niet rond.

Het aandeel staat nu ~24,20. Is het dan nog verstandig om je positie uit te breiden zodat je 40 cent meepakt? Al is dat maar ~1.7% bruto.

[edit]
Lijkt mij het r:r toch niet waard gezien 2x transactiekosten die bij bijvoorbeeld 10k al metten spelen.
Bij verkoop aan zo'n partij hoef je toch geen transactiekosten te betalen? Meende het in ieder geval niet te hoeven toen Nutreco verkocht werd:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de transactiekosten die in rekening worden gebracht voor het aanmelden van uw aandelen Nutreco. Indien het overnamebod gestand wordt gedaan worden de aandelen verkocht. Hiervoor worden geen transactiekosten in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Oh dan heb ik weer wat geleerd :) .

Toch was het mij uiteindelijk de moeite niet waard om het te doen. De laatste tijd probeer ik wat meer investeringen in small- & midcap te doen. Werpt al zijn vruchten af.

Alleen erg jammer om te zien dat bepaalde aandelen die ik twee maanden geleden verkocht had verder zijn gestegen.. ik stond al op 150% profit door exact op de dip te kopen vorig jaar en was iets te eager om ze van de hand te doen

Mijn lijstje tot nu toe:
ArcelorMittal
OCI
Shell
Ten Cate
Brunel
Arcadis

en wat groenfondsen. Die doen het al jaren goed.

Lekker spreiden in de verschillende markten :) . 39% in 4 jaar ben ik best OK mee.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 23-07-2015 00:08 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
LED-Maniak schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 23:55:
39% in 4 jaar ben ik best OK mee.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen:

Tussen 1 juli 2011 en nu is de AEX met 50% gestegen. Dat is nog zonder dividend.
Tussen 1 juli 2011 en nu is de DAX met 60% gestegen. Dat is inclusief dividend.
Tussen 1 juli 2011 en nu is de NASDAQ met 95% gestegen. Dat is nog zonder dividend

Dat je tevreden bent met 39% in 4 jaar is natuurlijk prima. Maar de vraag die je jezelf moet stellen is of het niet veel zinvoller is om een etf op een index te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nee, want (meer dan)de helft van de beschikbare funds hebben twee jaar stilgestaan. Die trekken het gemiddelde behoorlijk omlaag door niet te renderen.. Maar wel zo eerlijk om mee te tellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

Fuelke

Forza Ferrari

De Belgische regering heeft ons weer weten te vinden in haar zoektocht naar extra geld voor de begroting / taxshift :(
  • Roerende voorheffing wordt verhoogd van 25 naar 27%
  • Meerwaardebelasting voor aandelen die binnen 6 maanden na aankoop worden verkocht

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:21:
Nee, want (meer dan)de helft van de beschikbare funds hebben twee jaar stilgestaan. Die trekken het gemiddelde behoorlijk omlaag door niet te renderen.. Maar wel zo eerlijk om mee te tellen. :)
Dat verandert toch niks aan Compuhair's conclusie?

Wat ik overigens bij Meesman apart vind is dat dividend als aparte inleg wordt gezien: Oftewel als je inleg zelf 50 euro in de min staat, maar je hebt wel ondertussen voor 100 euro aan dividend gekregen (wat automatisch weer wordt belegd), dan sta je volgens het overzicht 50 euro in de min. Terwijl voor mij ik dan toch echt 50 euro in de plus sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sissors schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 18:54:
[...]

Dat verandert toch niks aan Compuhair's conclusie?
De conclusie dat ik beter ETF kan traden omdat ik 11 procent minder rendement heb? :?
Natuurlijk verandert dit de conclusie. Als je 100% rendement hebt maar de helft van je beschikbare funds hebben 0% rendement gemaakt, dan hou je nog maar de helft aan rendement over als je het op een grote hoop gooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarom heb je dan de helft van je geld in fondsen met 0% rendement gedaan :?

Gokje: Omdat je dat niet vantevoren wist. Achteraf beleggen is natuurlijk makkelijk, maar je kan natuurlijk niet zeggen dat je beste fondsen x% rendement hebben en dan de rest niet meenemen. Oftewel je moet het rendement van het geheel doen (wat je ook deed), en dat dan vergelijken met een ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Omdat ik de helft van het geld niet geïnvesteerd heb :P want: zolang als in twijfel, niet inzetten.

Misschien was dat niet geheel duidelijk. Met "stilstaan" is het dus niet actief. Dat bedoelde ik er mee.

[ Voor 64% gewijzigd door LED-Maniak op 23-07-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik heb tijdens het weekend de afsluiting aangevraagd van 2 beleggingsfondsen. Ik heb dan ook op dat moment netjes de waarde genoteerd. Bij afsluiting kreeg ik als uiterste tijdstip van registratie 20/07 (respectievelijk 06u en 14u) mee.

Ondertussen heb ik beide bedragen ontvangen maar zie ik dat de waarde hiervan minder is dan wat ik zondag heb genoteerd. Zo een slordige 16 EUR minder. Er waren geen uitstapkosten. Beide fondsen zijn tussen het moment van aanvraag en 20/07 gestegen. Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 23-07-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47
Sissors schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:07:
Waarom heb je dan de helft van je geld in fondsen met 0% rendement gedaan :?

Gokje: Omdat je dat niet vantevoren wist. Achteraf beleggen is natuurlijk makkelijk, maar je kan natuurlijk niet zeggen dat je beste fondsen x% rendement hebben en dan de rest niet meenemen. Oftewel je moet het rendement van het geheel doen (wat je ook deed), en dat dan vergelijken met een ETF.
Risico = return

Door te zeggen dat je alles in een ETF op de aex had moeten zetten is geen slimme reactie. Alleen aandelen Is heel risicovol. Ik raad altijd aan om een gedeelte cash/obligaties/liquide fondsen aan te houden.

Mijn return is ook lager dan de aex, maar ook veel minder risico.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik begreep hem verkeerd, ik dacht dat met stilstaan hij fondsen bedoelde die weinig rendement hadden opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

SanderH_ schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 20:04:
Ik heb tijdens het weekend de afsluiting aangevraagd van 2 beleggingsfondsen. Ik heb dan ook op dat moment netjes de waarde genoteerd. Bij afsluiting kreeg ik als uiterste tijdstip van registratie 20/07 (respectievelijk 06u en 14u) mee.

Ondertussen heb ik beide bedragen ontvangen maar zie ik dat de waarde hiervan minder is dan wat ik zondag heb genoteerd. Zo een slordige 16 EUR minder. Er waren geen uitstapkosten. Beide fondsen zijn tussen het moment van aanvraag en 20/07 gestegen. Zie ik iets over het hoofd?
Beurstaks bij uitstap op minstens 1 van de twee (1,32%) bij de kapitaliserende variant.
htttp://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/feed/am/funds/FA/FA_BE0146659926_NL.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Fuelke op 23-07-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Had me blind zitten staren op de 0.000% uitstapvergoeding en zo de beurstaks niet zien staan :)B :X

Anyway. Met de overschakeling naar ETF's kan er (hopelijk) alleen maar beterschap in komen.

[ Voor 32% gewijzigd door SanderH_ op 23-07-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Welke broker is gunstig om voor lange termijn wat aandelen met een focus op dividend aan te houden?
Het zullen dus weinig tot geen transacties zijn.
Ik zie online wel vergelijkers, maar ik vind het lastig om door alle speciale voorwaarden en regels heen te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

SanderH_ schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 21:36:
Had me blind zitten staren op de 0.000% uitstapvergoeding en zo de beurstaks niet zien staan :)B :X

Anyway. Met de overschakeling naar ETF's kan er (hopelijk) alleen maar beterschap in komen.
Welke ga je kiezen denk je?
Ik heb deels IWDA en AEEM zoals eerder aangegeven als EU ETF's.

Maar sinds kort heb ik ook Vanguard VTI en VXSUS 50/50 omdat daar ook small caps inzitten en de TER een stuk lager is dan de ETF's in de de EU. En het dividend lek is minder groot dan met Ierse ETF's. VTI en VXSUS. Enig nadeel is dat je eerst om moet zetten naar dollars, maar dat is bij DEGIRO niet erg duur. Dit heb ik besloten naar onder andere de blog op trackerbelegger.nl. Maar als Belg is het niet verstandig, dan zou ik gaan voor herbeleggende ETF's zoals IWDA en AEEM.
gri- schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:01:
Welke broker is gunstig om voor lange termijn wat aandelen met een focus op dividend aan te houden?
Het zullen dus weinig tot geen transacties zijn.
Ik zie online wel vergelijkers, maar ik vind het lastig om door alle speciale voorwaarden en regels heen te prikken.
DeGiro en Lynx zijn het goedkoopste, maakt niet zoveel uit welke termijn. Je moet bij DEGIRO wel opletten dat je bij een custody account extra betaald voor het ontvangen van dividend. Bij een normaal account heb je die kosten niet, maar kunnen effecten wel worden uitgeleend.

[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 27-07-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Zenix schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:31:
[...]

Welke ga je kiezen denk je?
Ik heb deels IWDA en AEEM zoals eerder aangegeven als EU ETF's.

Maar sinds kort heb ik ook Vanguard VTI en VXSUS 50/50 omdat daar ook small caps inzitten en de TER een stuk lager is dan de ETF's in de de EU. En het dividend lek is minder groot dan met Ierse ETF's. VTI en VXSUS. Enig nadeel is dat je eerst om moet zetten naar dollars, maar dat is bij DEGIRO niet erg duur. Dit heb ik besloten naar onder andere de blog op trackerbelegger.nl. Maar als Belg is het niet verstandig, dan zou ik gaan voor herbeleggende ETF's zoals IWDA en AEEM.

[...]
Ik dacht aan deze:
  • iShares Core MSCI World
  • iShares MSCI Emerging Markets
  • iShares MSCI Europe
Drie lijkt me ideaal en zo heb ik toch een vrij internationale exposure. Moet alleen nog even nadenken over het bedrag. De opgevraagde beleggingsfondsen die ik heb laten afsluiten waren rond de 3K. Deze ga ik integraal "omzetten" naar ETF's en waarschijnlijk nog wat toevoegen. Velen hier zullen grotere bedragen hanteren, zeker bij ETF's. Al blijft er natuurlijk altijd een risico aan verbonden..

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 28-07-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

SanderH_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:36:
[...]

Ik dacht aan deze:
  • iShares Core MSCI World
  • iShares MSCI Emerging Markets
  • iShares MSCI Europe
Drie lijkt me ideaal en zo heb ik toch een vrij internationale exposure. Moet alleen nog even nadenken over het bedrag. De opgevraagde beleggingsfondsen die ik heb laten afsluiten waren rond de 3K. Deze ga ik integraal "omzetten" naar ETF's en waarschijnlijk nog wat toevoegen. Velen hier zullen grotere bedragen hanteren, zeker bij ETF's. Al blijft er natuurlijk altijd een risico aan verbonden..
de MSCI Europe en de MSCI World hebben overlap. Als je toch meer gewicht wilt geven aan Europa, neem dan een MSCI Europe Small Caps. Ik weet dat db-x trackers daarvoor een tracker heeft http://etf.deutscheawm.co...-Index-UCITS-ETF-%28DR%29 .Dat zijn de kleinere bedrijven in Europa die hier voornamelijk hun winst behalen, waardoor het meer Europa is dan de grote bedrijven ETF MSCI Europe. Dan heb je geen overlap en 900 Europese aandelen erbij. Als je toch alleen maar grote bedrijven wilt kan je ook kijken naar de STOXX 600 ETF, die is completer dan de MSCI Europa.
Ik vind juist dat ETF's voor kleinere bedragen ideaal zijn, zelf heb ik ook niet een groot bedrag in ETF's.

Kies trouwens wel de herbleggende variant van ETF's, aangezien dividend belasting niet gunstig is voor Belgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 28-07-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb zelf het volgende gekocht:
ISHARES MSCI WOR A A
ISHARES STOXX 50 A
LYXOR ETF NSDQ 100 A
THINK GLOBAL EQ. I
VANGUARD FTSE AW A
De laatste moet ik nog wel 9 stuks bij kopen, dan heb ik van elke 10 stuks. Dan loopt mijn BrandNewDay af en komt er hopelijk iets meer dan 5000 euro vrij. Was een beetje stom, vorige maand gekocht en een maand later wil ik zelf m'n ETF's gaan beheren. Maar ach, het is maar geld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Vind zelf beheren ook leuker, vandaar ook niet gekozen voor brand new day of meesman.

Even een vraag in het algemeen, ik merk dat er een beetje twee kampen bestaan in het lange termijn beleggen. Namelijk de index beleggers en de dividend (groei) beleggers. Nu zie ik zelf geen reden om niet beide methodes te doen, dus via maandelijks beleggen een index portefeuille opbouwen en af en toe wat dividend aandelen kopen (als ze in de "aanbieding" zijn) om een dividend portefeuille op te bouwen. Zie het als een manier van risico spreiden. Zijn er redenen om niet aan beide te doen? Ik vind alleen een dividend portefeuille vooral in het begin nogal risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Tsurany schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:45:
Ik heb zelf het volgende gekocht:
ISHARES MSCI WOR A A
ISHARES STOXX 50 A
LYXOR ETF NSDQ 100 A
THINK GLOBAL EQ. I
VANGUARD FTSE AW A
De laatste moet ik nog wel 9 stuks bij kopen, dan heb ik van elke 10 stuks. Dan loopt mijn BrandNewDay af en komt er hopelijk iets meer dan 5000 euro vrij. Was een beetje stom, vorige maand gekocht en een maand later wil ik zelf m'n ETF's gaan beheren. Maar ach, het is maar geld.
Wat is de reden dat je deze etf's hebt gekozen, want er is behoorlijke overlap tussen alle etf's. Dit kan jezelf ook onderzoeken door portefeuille te maken bij morningstar en dan de x-ray feature te gebruiken.

Ik zat trouwens in hetzelfde schuitje van BND naar zelf beheer, gelukkig had in die korte periode wel 4% winst. Het zelf beheren vind ik ook wel leuk om te doen en geeft meer ruimte voor diversificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Komt doordat DeGiro enkel toestaat om eens per maand gratis ETF's te verhandelen. Ik had eerst een enkele van Vanguard gekocht om even uit te proberen hoe DeGiro werkt. Daarna wat extra geld in gestopt en de bovenste gekocht. Even later wat meer geld er in gestoken en die van Think gekocht tezamen met de Lyxor om wat meer op technologie in te zetten en de Stoxx 50 om wat meer specifiek op Europa in te zetten.
Ik zie ook niet direct nadelen in diverse ETF's te hebben met overlap. TER scheelt ook niet heel veel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Tsurany schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:38:
Komt doordat DeGiro enkel toestaat om eens per maand gratis ETF's te verhandelen. Ik had eerst een enkele van Vanguard gekocht om even uit te proberen hoe DeGiro werkt. Daarna wat extra geld in gestopt en de bovenste gekocht. Even later wat meer geld er in gestoken en die van Think gekocht tezamen met de Lyxor om wat meer op technologie in te zetten en de Stoxx 50 om wat meer specifiek op Europa in te zetten.
Ik zie ook niet direct nadelen in diverse ETF's te hebben met overlap. TER scheelt ook niet heel veel.
Klopt, maar 1x keer per maand is ook wel voldoende voor mij :) Ik probeer het wat simpeler te houden, misschien is een small caps ETF dan ook nog interessant voor je portefeuille, aangezien je nu in large-mid cap aandelen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Fuelke schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 18:45:
De Belgische regering heeft ons weer weten te vinden in haar zoektocht naar extra geld voor de begroting / taxshift :(
  • Roerende voorheffing wordt verhoogd van 25 naar 27%
  • Meerwaardebelasting voor aandelen die binnen 6 maanden na aankoop worden verkocht
Tja die meerwaardebelasting wil ik nog zien hoe ze dat gaan doen. Dividendbelasting betaal ik al niet meer sinds Di Rupo het heft verhoogd van 15 naar 25%. Heb daar toen mijn strategie al op aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dividendbelasting betaal ik al niet meer sinds Di Rupo het heft verhoogd van 15 naar 25%.
Zou je dat eens willen toelichten Galactic? Laat je geen dividend meer uitkeren?

Ik ben wel benieuwd of (en hoe) ze dat in Nederland uiteindelijk gaan doen, áls het ook echt gaat gebeuren. Belasting op beleggersrendement is leuk, maar ik neem aan dat je geen geld terugkrijgt als je verlies maakt. En zo pakken ze het sparen (VRH) én beleggen aan… hartelijk dank daarvoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zenix schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:42:
[...]

Klopt, maar 1x keer per maand is ook wel voldoende voor mij :) Ik probeer het wat simpeler te houden, misschien is een small caps ETF dan ook nog interessant voor je portefeuille, aangezien je nu in large-mid cap aandelen zit.
Ja dat is wellicht nog te overwegen. Even wachten tot BrandNewDay uitkeert en dan eens kijken wat interessant is om erbij te nemen of te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

joramoudenaarde schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:00:
[...]

Zou je dat eens willen toelichten Galactic? Laat je geen dividend meer uitkeren?

Ik ben wel benieuwd of (en hoe) ze dat in Nederland uiteindelijk gaan doen, áls het ook echt gaat gebeuren. Belasting op beleggersrendement is leuk, maar ik neem aan dat je geen geld terugkrijgt als je verlies maakt. En zo pakken ze het sparen (VRH) én beleggen aan… hartelijk dank daarvoor :(
Er is wel sprake dat je minwaarden kan inbrengen, maar hoe het precies in zijn werk zal gaan dan is nog niet uitgewerkt.

Spaargeld is tot 1880€ interest vrijgesteld, en daarboven is het ook maar 15% voorheffing die er af gaat. Dividenden en obligatie coupons worden dus 27% (nu 25%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:21
Ik doe inderdaad ook beiden. Vindt het te leuk om ook wat losse aandelen mee te pakken op dipjes. Maar mijn strategie is om toch het meeste in de index te stoppen.
shenr schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:12:
Vind zelf beheren ook leuker, vandaar ook niet gekozen voor brand new day of meesman.

Even een vraag in het algemeen, ik merk dat er een beetje twee kampen bestaan in het lange termijn beleggen. Namelijk de index beleggers en de dividend (groei) beleggers. Nu zie ik zelf geen reden om niet beide methodes te doen, dus via maandelijks beleggen een index portefeuille opbouwen en af en toe wat dividend aandelen kopen (als ze in de "aanbieding" zijn) om een dividend portefeuille op te bouwen. Zie het als een manier van risico spreiden. Zijn er redenen om niet aan beide te doen? Ik vind alleen een dividend portefeuille vooral in het begin nogal risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
shenr schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:12:

Ik heb over beide ook na zitten denken maar uiteindelijk enkel indexbeleggen gedaan. Met dividend beleggen kun je twee kanten op gaan:
1. Handmatig aandelen kiezen.
2. Een dividend index/tracker/EFT kopen.

Bij punt 1: Stel dat je handmatig het aandeel KPN had geselecteerd op zijn dividend in 2011. De verwachting was dat je toen dik dividend zou scoren (0,85 per aandeel). Het aandeel startte 2011 met een koers van 11 euro en eindigde de koers met 9 euro. Dat zou dan betekenen dat je 8,5% dividend zou scoren. We leven nu in 2015. Vorig jaar stond de koers rond de 3 euro, nu rond de 3,50 euro. Dividend is gekort naar 0,07 euro per aandeel (2% bij een koers van 3,50 euro).

Nu is het koersverlies wat je geleden hebt vervelend. Maar daar doen de dividend aandeelhouders het niet voor. Die doen het voor het dividend. Maar dat is dus ook volledig in elkaar gedonderd.

Er wordt naar mijn mening teveel gestuurd op dividend en ik geloof gewoon niet dat dit altijd een juist instrument is om je aandelen uit te kiezen. En bij punt 1 ga je volledig het schip in. Bij punt 2 heb je nog enige spreiding om dit te voorkomen. Maar dan nog blijf ik erbij dat dividend niet een heilig middel is om je aandelen te bepalen.

Overigens als je een MSCI World EFT hebt, krijg je ook nog wel wat dividend. Al is het lang niet zoveel als een dividend fonds natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Bij dividendbeleggen kijk je ook niet naar de hoogte van het dividend, maar naar de zekerheid/houdbaarheid op de lange termijn. Specifiek zelfs, hoe groot de kans is dat je dividend stijgt.

Je zou dan dus eerder iets hebben gekocht als Wolters Kluwer: bijna 25 jaar non-stop dividend verhoogt, geloof 2-3x een jaartje stabiel ipv verhoogd. Dan had je in 2011 0,68/aandeel gehad, en nu 0,71/aandeel. Totaal niet spannend, maar dat is juist je focus. Je wilt geen spannende speculaties, maar zekerheid/groei.

KPN komt niet eens op mijn long-list voor. Wel op de speculatielijst, aangezien er steeds meer overnamegeruchten zijn. Maar dat is niet lange-termijn dividend beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Ja ik denk ook dat KPN geen goed voorbeeld is. Je kiest juist aandelen uit die niet zomaar in elkaar kunnen storten. Daarentegen staan bijvoorbeeld VOD, VZ of T ook bij veel dividend beleggers op het lijstje en dat een van die in elkaar stort zou ook zomaar kunnen door ontwikkelingen op de telecom markt. Dus Robkazoe heeft wel een punt denk ik. Ook al betaalt/verhoogt een bedrijf 25 jaar dividend, in elkaar storten zou zomaar kunnen, niemand heeft een glazen bol.

Denk wel dat als je eenmaal een gebalanceerde portefeuille heb opgebouwd, dat zelfs het instorten van een enkele bedrijf weinig invloed heeft, maar dat is pas als je portefeuille zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrodx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 21:12
Even een vraag over dividend. Ik ben deze week begonnen met aandelen en heb een aantal aandelen in Microsoft gekocht. Het is meer een probeersel dan de overtuiging om een hoog rendement te halen. Nu weet ik dat Amerikaanse bedrijven 4x per jaar dividend uitkeren en dat Microsoft dat ook doet. Wel zo'n $0.31 per aandeel.

Mijn vraag is hoe krijg je die dividend? Wordt dat gewoon gestort in de portefeuille van je broker? Mijn broker is DeGiro.

[ Voor 0% gewijzigd door Nimrodx op 30-07-2015 16:24 . Reden: typo ]

Engage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:50
Je broker regelt dat voor je. Bij een niet-custody account is de verwerking daarvan gratis. Vergeet niet voor Amerikaanse dividenden een w8ben formulier in te vullen om een gedeelte van de dividendbelasting terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vraagje over DeGiro:

Ik zie het onderstaande staan op mijn overzichtspagina:

ISHARES STOXX EUROPE 50 UCITS ETF Dividend 0.3900 x 10 shares EUR 3.90 3.900000
ISHARES STOXX EUROPE 50 UCITS ETF Dividend Tax -0.0580 x 10 shares EUR -0.58 -0.580000

Krijg ik de uitkering minus de belasting nu op mijn DeGiro rekening gestuurd zodat ik het geld weer kan gebruiken of wordt dit op een andere manier afgehandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:52:
Vraagje over DeGiro:

Ik zie het onderstaande staan op mijn overzichtspagina:

ISHARES STOXX EUROPE 50 UCITS ETF Dividend 0.3900 x 10 shares EUR 3.90 3.900000
ISHARES STOXX EUROPE 50 UCITS ETF Dividend Tax -0.0580 x 10 shares EUR -0.58 -0.580000

Krijg ik de uitkering minus de belasting nu op mijn DeGiro rekening gestuurd zodat ik het geld weer kan gebruiken of wordt dit op een andere manier afgehandeld?
Het komt tzt op je DeGiro rekening (kijk even wat de payable date is, zal waarschijnlijk nog een maand duren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ehoutgast schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:10:
[...]

Het komt tzt op je DeGiro rekening (kijk even wat de payable date is, zal waarschijnlijk nog een maand duren).
Ah top. Kon er verder niks over vinden, enkel een regeltje met deze info maar verder geen details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 14:25
Ik ben wel nieuwsgierig om te zien wat het verschil is tussen een dividend belegger zijn rendement versus de Index (in de vorm van Vanguard all world) over verschillende periodes bekeken. Beetje lastig natuurlijk, want iedereen heeft zo zijn eigen portefuille, maar bijv. Dividend Mantra versus de Index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
Torgo schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:00:
Ik ben wel nieuwsgierig om te zien wat het verschil is tussen een dividend belegger zijn rendement versus de Index (in de vorm van Vanguard all world) over verschillende periodes bekeken. Beetje lastig natuurlijk, want iedereen heeft zo zijn eigen portefuille, maar bijv. Dividend Mantra versus de Index.
Er zijn genoeg dividend beleggers die hun portfolio en rendement in een blog bijhouden. Dus niet te lui zijn, en zelf zoeken lijkt mij.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik denk ook dat het 2 hele verschillende manieren van beleggen zijn:
- De indexbelegger volgt de index en hoopt op een stukje rendement op z'n aandelen.
- De dividendbelegger zoekt bedrijven die een stabiel/groeiend stukje dividend betalen, en kijken minder naar het rendement op de aandelen zelf.

Indexbeleggen kun je zelf doen, of wat "luier" via een Indexbelegger (zoals Robein, Meesman e.d.). Dividendbeleggen hangt een hoop af van je eigen voorkeur en is volgens mij meer een zaak van zelf zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Er zijn ook dividenttrackers te vinden (https://finance.yahoo.com...ocrat-etfs-134430827.html), let wel op waar ze gevestigd zijn in verband met mogelijke ingewikkelde belastingafdracht en -verdragen. Die in het linkje lijken vooral US-gebaseerd, even verder kijken dus voor Europees, als je dat wilt.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:11:
Ik denk ook dat het 2 hele verschillende manieren van beleggen zijn:
- De indexbelegger volgt de index en hoopt op een stukje rendement op z'n aandelen.
- De dividendbelegger zoekt bedrijven die een stabiel/groeiend stukje dividend betalen, en kijken minder naar het rendement op de aandelen zelf.

Indexbeleggen kun je zelf doen, of wat "luier" via een Indexbelegger (zoals Robein, Meesman e.d.). Dividendbeleggen hangt een hoop af van je eigen voorkeur en is volgens mij meer een zaak van zelf zoeken :)
Uiteindelijk zit er nauwelijks verschil in. Een index belegger kan ook jaarlijks een stukje van zijn portefuille schaven om als "dividend" aan zichzelf uit te keren.

Een dividend aandeel doet eigenlijk niets anders, behalve dat het bedrijf deze keuze voor jou maakt.
Bij optie 1 heb je transactie kosten en bij optie 2 dividend belasting.

Als laatste beperk je je bij dividend aandelen tot een beperkte groep aandelen, terwijl je met de eerste strategie geen beperkingen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Even een vraagje over degiro. Ben sinds kort ook gaan beleggen in US aandelen en doe dit via degiro. Heb vorige maand een W8BEN formulier ingevuld op de site, maar zie dat deze maand gewoon 30% ingehouden is van de dividend. Hebben jullie hier ervaring mee? Gaat de W8BEN gelijk in of wordt dit later verrekend? Wil niet meteen contact opnemen met de klantenservice als dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Bij mij is het ook 30%, ook al heb ik het form al een tijdje geleden ingevuld...ff navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Svp ook graag de uitkomst even delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shenr schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:26:
Even een vraagje over degiro. Ben sinds kort ook gaan beleggen in US aandelen en doe dit via degiro. Heb vorige maand een W8BEN formulier ingevuld op de site, maar zie dat deze maand gewoon 30% ingehouden is van de dividend. Hebben jullie hier ervaring mee? Gaat de W8BEN gelijk in of wordt dit later verrekend? Wil niet meteen contact opnemen met de klantenservice als dit normaal is.
Ik zou inderdaad even met DeGiro contact opnemen hierover. Begin juli kreeg ik van mijn Amerikaanse ETF's het dividend met inhouding van 15% US withholding tax (had +-2 weken eerder het W-8BEN formulier getekend). Bij aandelen zou dat niet anders moeten zijn als je het W-8BEN formulier vooraf hebt ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Check ook of het echte US aandelen zijn. Als het bijvoorbeeld Canadese aandelen zijn die je toevallig aan de US beurs hebt gekocht, dan wordt zover ik weet het dividend volgens de regels in het land van herkomst uitgekeerd. Dus dan moet je bij dat betreffende land de belasting terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Het zijn wel echt US aandelen, het gaat om ARLP. Heb de klantenservice een mailtje gestuurd, dus even afwachten. Bedankt voor de reacties.
Edit:
Reactie van degiro:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus even afwachten wat er daadwerkelijk wordt verrekend denk ik.

[ Voor 65% gewijzigd door shenr op 05-08-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Waarom kiezen mensen eigenlijk voor een custom made dividend portfolio ipv een bredere ETF? Dividend mantra is er zo eentje... het scheelt in TER, maar je zit wel met hogere transactiekosten en veel mindere spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:05
pirke schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:40:
Waarom kiezen mensen eigenlijk voor een custom made dividend portfolio ipv een bredere ETF? Dividend mantra is er zo eentje... het scheelt in TER, maar je zit wel met hogere transactiekosten en veel mindere spreiding.
Ik doe dat ook, omdat het leuk is om uit te zoeken! Ik ben zo uren zoet om een leuk fonds te vinden met mooie yield, blogs lezen enz. Ik doe om de maand een transactie van 1500, dan valt het % aan transactiekosten wel mee en daarna betaal ik niets meer (zolang ik ze aanhou, bij verkoop natuurlijk wel) voor bewaarloon, TER of dividendafhandeling.

Het is ook een beetje hobby natuurlijk (voor mij dan) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Een TER van 0.05% vind ik zelf niet echt de moeite, dat is slechts 1,5% lager return na 30 jaar. Bij een TER van 0,5% zit je op 16% lagere return na 30 jaar, dat is best significant. De meeste ETFs zitten hier ergens tussen.

Puur naar kosten kijkend is een buy and hold van echte aandelen op de lange termijn dus voordeliger, ervan uitgaande dat je geen herweging of iets dergelijks gaat doen. Spreiding krijg je door elke maand iets anders te kopen, ipv elke keer in hetzelfde te investeren. Je volgt geen index of pakket van indices, de kans op afwijkende returns is dus reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:15
Hebben jullie dividend yield ETF's in je portfolio? Wil gaan kijken om 10% van mn portfolio in zon ETF te steken en liefst europese bedrijven (al grote positie US met VTI etf). Onderzoek nog beginnen maar al suggesties bij voorbaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:21:
Puur naar kosten kijkend is een buy and hold van echte aandelen op de lange termijn dus voordeliger, ervan uitgaande dat je geen herweging of iets dergelijks gaat doen. Spreiding krijg je door elke maand iets anders te kopen, ipv elke keer in hetzelfde te investeren. Je volgt geen index of pakket van indices, de kans op afwijkende returns is dus reëel.
Waarom zou je elke maand iets anders kopen (transactiekosten) in plaats van elke 3 of 6 maanden een of enkele trackers die je de jouw gewenste exposure geven, met wellicht een balanceerstap op gezette tijden (6 maanden / 1 jaar)? Aandelen kiezen blijkt voor de gemiddelde particulier een risicovolle oefening en dat elke maand doen lijkt mij wat onnodig, zeker als het eindresultaat toch spreiding is.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

http://www.morningstar.com/stocks/XNYS/BXLT/quote.html
Shire is offering Baxalta holders 0.1687 Shire American depositary share for each Baxalta share held, implying a value of $45.23 per Baxalta share and a premium of 36% based on Monday's closing share price.
Zie dit bericht. Ik was al niet zo'n fan van BXLT maar hoe kun je hier aan mee doen?
Ik verkoop mijn aandeel graag aan die gasten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
RevQ schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:22:
Hebben jullie dividend yield ETF's in je portfolio? Wil gaan kijken om 10% van mn portfolio in zon ETF te steken en liefst europese bedrijven (al grote positie US met VTI etf). Onderzoek nog beginnen maar al suggesties bij voorbaat?
Ik heb zelf ams:idvy in mijn portfolio. Ben nog ah kijken of ik ook iukd toevoeg. Qua TER is het niet optimaal als ik het me goed herinner, maar kon niet iets beters vinden voor de europese markt. Ik sta dus ook open voor suggesties :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:21:
Een TER van 0.05% vind ik zelf niet echt de moeite, dat is slechts 1,5% lager return na 30 jaar. Bij een TER van 0,5% zit je op 16% lagere return na 30 jaar, dat is best significant. De meeste ETFs zitten hier ergens tussen.

Je moet niet alleen naar TER kijken, maar ook naar performance tov de benchmark. Daarnaast geeft een ETF die de MSCI world index volgt een veel grotere spreiding dan je zelf ooit kan kopen met losse aandelen. Als je een AEX ETF koopt, dan ben ik het met je eens dat het goedkoper is om zelf losse aandelen te kopen. Maar de AEX heeft sowieso weinig spreiding. ING + RDS zijn samen al een groot deel van deze index.
Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.