Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.729 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

pirke schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:29:
Bedankt voor de reacties. Er zijn inderdaad verschillende wereld fondsen ex US. Wat dat betreft zou een Amerikaanse ETF voor de US markt (lage TER en geen lek) gecombineerd met een Europees gevestigde Wereld ex US ETF wel wat zijn.

De iShares world uit de gequote post heeft 57% US, dat noem ik geen wereld... ook een emerging markets ETF die voor het grootste deel in Chinese financiele dienstverlening zit is niet echt gespreid. Dan kun je nog zoveel kleine posities hebben, effectief zet je alles in op de top 5 / top 10 grootste spelers en 1 a 2 sectoren.
Bij FTSE zal het niet anders zijn, de indices worden niet zomaar gemaakt maar volgens bepaalde methodes die je kan vinden op de MSCI en FTSE website. https://www.msci.com/index-methodology Het is wel duidelijk gespreid, veel meer spreiding is er niet te bereiken.

Het enige waar je meer spreiding mee zal kunnen krijgen als je MSCI World IMI met Emerging Markets IMI combineerd of de ACWI IMI (World & EM). Daarbij zitten ook nog een deel mid en small caps. https://www.msci.com/reso...t_sheet/msci-acwi-imi.pdf
Lulukai schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:37:
[...]

Ben ik het volledig mee eens en is inderdaad een goede basis. Het hangt wel af wat jouw definitie van veilig is. Ook al beleg je wereldwijd, bij een crisis neem je vol het risico. In 2008 bijna een halvering
Dat zou ook niet anders zijn bij andere aandelen, aangezien deze indices beleggen in zogenaamde large caps aandelen van de grote bedrijven. https://www.msci.com/reso...heet/msci-world-index.pdf Ondanks dat gewoon 7% gemiddelde return, met de crisis erbij. Wat is jouw definitie van veilig dan? Jij probeert de markt te timen, opzich niks mis mee maar daarmee ben je minder veilig bezig dan periodiek inleggen in een ETF. Eigenlijk is het gewoon gokken dat je op het goede moment instapt, stel je voor de beurs daalt 20% en jij stapt in en het jaar daarop weer 20% zoals in 2001 en 2002, dat zou wel zonde zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Zenix op 06-07-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
pirke schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:29:
Bedankt voor de reacties. Er zijn inderdaad verschillende wereld fondsen ex US. Wat dat betreft zou een Amerikaanse ETF voor de US markt (lage TER en geen lek) gecombineerd met een Europees gevestigde Wereld ex US ETF wel wat zijn.

De iShares world uit de gequote post heeft 57% US, dat noem ik geen wereld... ook een emerging markets ETF die voor het grootste deel in Chinese financiele dienstverlening zit is niet echt gespreid. Dan kun je nog zoveel kleine posities hebben, effectief zet je alles in op de top 5 / top 10 grootste spelers en 1 a 2 sectoren.
Met betrekking tot de 57% US moet je je realiseren dat (net als in het voorbeeld van Apple) dit niet enkel over de domestic market van de VS gaat; er zijn bergen multinationals genoteerd op de Amerikaanse beurzen wier inkomsten van over de hele wereld komen.

Mijn doel is dus niet om mijn geld zo goed mogelijk over beursnoteringen te spreiden, maar zo goed mogelijk over de wereldeconomie, en de grote bedrijven en economieën verdienen vaak een groot deel van hun geld internationaal.

[ Voor 6% gewijzigd door kunnen op 06-07-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
kunnen schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:01:
[...]

Met betrekking tot de 57% US moet je je realiseren dat (net als in het voorbeeld van Apple) dit niet enkel over de domestic market van de VS gaat; er zijn bergen multinationals genoteerd op de Amerikaanse beurzen wier inkomsten van over de hele wereld komen.

Mijn doel is dus niet om mijn geld zo goed mogelijk over beursnoteringen te spreiden, maar zo goed mogelijk over de wereldeconomie, en de grote bedrijven en economieën verdienen vaak een groot deel van hun geld internationaal.
Ja, maar in andere landen zijn net zo goed veel multinationals genoteerd op de beurs (aangezien bijna alle grote bedrijven multinationals zijn) en dat zal dat effect waarschijnlijk grotendeels opheffen. Samsung zal bijv onder het kopje Korea staan, maar ondertussen verkopen ze natuurlijk super veel in de VS en andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 06 juli 2015 @ 18:15:
[...]

Ja, maar in andere landen zijn net zo goed veel multinationals genoteerd op de beurs (aangezien bijna alle grote bedrijven multinationals zijn) en dat zal dat effect waarschijnlijk grotendeels opheffen. Samsung zal bijv onder het kopje Korea staan, maar ondertussen verkopen ze natuurlijk super veel in de VS en andere landen.
Jazeker, en de mate waarin een bedrijf (internationaal) belangrijk is kan worden benaderd door zijn market cap., en dat is nou precies wat een index als de MSCI World doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
kunnen schreef op maandag 06 juli 2015 @ 18:18:
[...]

Jazeker, en de mate waarin een bedrijf (internationaal) belangrijk is kan worden benaderd door zijn market cap., en dat is nou precies wat een index als de MCSI World doet.
Belangrijk? Het zijn gewoon de grootste bedrijven ter wereld. Niks meer en niks minder. Dat wil niet direct zeggen dat het een logische en gediversifieerde asset allocatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pirke schreef op maandag 06 juli 2015 @ 13:19:
Laten we nu een aantal scenario's bekijken:

Ik=NederlandAmerikaans BedrijfEuropees bedrijf
Amerikaanse ETF0% bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting? bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting
Ierse ETF15% verloren bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting? bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting
Nederlandse ETF0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelastingwaarschijnlijk 0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting

Ik heb hier een aanname dat een Amerikaanse ETF geen bronbelasting kent voor Amerikaanse bedrijven. Klopt dat? Hoe zit dat met overige landen bij een Amerikaanse ETF?

Voor wat betreft Ierland heb je volgens mij meestal wel een 15% verloren bronbelasting.

De Nederlandse ETF (Think, of Meesman pakket) lijkt in het voordeel, maar de TER is weer significant hoger, en het aanbod en aantal posities is redelijk beperkt vergeleken bij iets als Vanguard (250 vs 7000). Ook is het aandeel financiele dienstverlening naar mijn mening veel te groot.

Ik probeer dus een zo breed mogelijke ETF portefeuille te zoeken (geografisch en over sectoren) met een zo min mogelijk blootstelling aan hoge TER of dividendlekken. Voor Amerikaanse aandelen is iets als Vanguard (in dollars - US gevestigd) een goede keus. Ik zit alleen te kijken naar de rest vd wereld, wat is daar wijsheid? Wat voor belastingverdragen heeft Amerika daar mee die Ierland niet heeft of omgekeerd? Denk aan Azie, rest van Europa, etc. Vaak zie ik ook fondsen die de naam "Wereld" hebben maar dan toch 5%-10% Apple zijn. Zo'n groot aandeel Apple hoef ik niet.
Een Amerikaanse ETF betaalt inderdaad geen dividendbelasting aan haar overheid voor Amerikaanse aandelen, dit omdat Amerikanen persoonlijk worden belast. Om jouw tabel aan te vullen:

Ik=NederlandAmerikaans BedrijfEuropees bedrijf
Amerikaanse ETF0% bronbelasting, 15% VS dividendbelasting te verrekenen met te betalen box 3 belasting bronbelasting afhankelijk van land van het bedrijf dat aan de ETF uitkeert, 15% VS dividendbelasting te verrekenen in box 3
Ierse ETF15% verloren bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting dividend afkomstig van een Ierse ETF wordt niet belast door Ierland, dus je ontvangt het bruto dividend minus de weggelekte dividendbelasting (wat voor Amerikaanse aandelen 15% zou zijn)verloren% bronbelasting afhankelijk van land herkomst dividend, 15% terug te vragen dividendbelasting n.v.t. geen Ierse dividendbelasting
Nederlandse ETF0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting via inkomstenbelasting0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting via inkomstenbelasting

Wat een Amerikaanse ETF ontvangt uit landen buiten de VS is het verdragstarief; dus bijvoorbeeld 15% Nederlandse dividendbelasting op Unilever -> Amerikaanse ETF lekt deze 15%. De Vanguard FTSE All-World Ex-US Stock ETF (VXUS) lekt ongeveer 6% van het dividendpercentage per jaar. Dus wanneer je een 50/50 verdeling hebt tussen VS en ex-VS dan is de jaarlijkse belastinglekkage 0,03xdividendrendement. Kanttekening hierbij is dat Nederlandse wereldwijde indexfondsen als die van Meesman en Think vaak ook niet 100% van het dividend kunnen doorschuiven, dit percentage ligt ongeveer op 95-98%. Een vergelijkbaar lek dus naar mijn mening.
De Ierse All-World ETF van Vanguard (VWRL) lekte de afgelopen twee jaar ongeveer 10-11% keer het dividendrendement. Dat dit geen 15% is, komt doordat de VS met een verdragstarief van 15% vrij hoog zit. Inclusief belastinglekkage is dit fonds dus ongeveer even duur als het fonds van Meesman.

Wat de dividendbelastinglekkage betreft voor aandelen buiten de VS: Europese fondsen lekken ongeveer evenveel voor Europese aandelen als Amerikaanse fondsen die beleggen in Europese aandelen. Zelfde geldt voor opkomende markten. Ik zou me dus niet blind staren op de dividendlekkage, ga ervan uit dat het bij werelwijd gespreide fondsen op ongeveer 10% keer het dividendrendement ligt voor Ierse fondsen en ongeveer 3% keer het dividendrendement voor NL/VS fondsen.

Zelf kies ik voor Amerikaanse ETF's vanwege de grote spreiding en lage kosten (incl. de kleine belastinglekkage). Hiermee val je bijvoorbeeld wel onder de Amerikaanse erfbelasting (waarvoor NL een verdrag heeft afgesloten) en eventuele nare geintjes van de VS in de toekomst. Of je met Ierse/Nederlandse fondsen op de lange termijn beter zit, zou ik wat dat betreft niet durven zeggen.

Eventueel zou je gelijkgewogen producten kunnen bekijken als je je stoort aan de 1-2% die Apple momenteel van de wereldindex bezet, hierbij is het uitgangspunt om elke positie dezelfde weging te geven. Bedenk hierbij dan wel dat je kleine bedrijven evenveel waarde toekent als grote bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Thanks, mooie verduidelijking!

Ik vind het prima dat een groot bedrijf zwaarder aanwezig is dan kleine bedrijven, maar op 7000 posities vind ik 1.7% Apple wel erg hoog... Maar goed, als ik minder dan 57% US aandelen wil dan kan ik inderdaad zelf een leuke mix van verschillende ETFs pakken waardoor het aandeel Apple ook weer omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Wat is jullie exit strategie?
Ik zit zelf in de dividend aandelen maar gezien de laatste stijgingen en de beurscrash in China zit ik na te denken om mijn portefeuille af te bouwen.

Echter wat zijn de criteria die je kunt hanteren. Je wilt immers niet alles verkopen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Exit? Bijkopen! AEX is best flink gedaald laatste tijd, mooie koerswinsten in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
icecreamfarmer schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:14:
Wat is jullie exit strategie?
Ik zit zelf in de dividend aandelen maar gezien de laatste stijgingen en de beurscrash in China zit ik na te denken om mijn portefeuille af te bouwen.

Echter wat zijn de criteria die je kunt hanteren. Je wilt immers niet alles verkopen.
Blijven zitten. Je verkoopt nu, en koopt straks weer als de beurs stijgt...tel uit je winst verlies
Emotioneel zeer verklaarbaar (en zelfs vermogensbeheer van Alex doet dit fout en ze zeggen het ook: verkopen als het tegenzit...Tsja)

Ook niet EXTRA bijkopen (never catch a falling knife) - maar nog altijd beter dan nu verkopen.

[ Voor 2% gewijzigd door poehee op 07-07-2015 11:20 . Reden: added tel uit je winst/verlies ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

poehee schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:19:
[...]

Blijven zitten. Je verkoopt nu, en koopt straks weer als de beurs stijgt...tel uit je winst verlies
Emotioneel zeer verklaarbaar (en zelfs vermogensbeheer van Alex doet dit fout en ze zeggen het ook: verkopen als het tegenzit...Tsja)

Ook niet EXTRA bijkopen (never catch a falling knife) - maar nog altijd beter dan nu verkopen.
Nee ik wil nu verkopen en ik sta op winst, aka ik wil de daling voor zijn.
Later wanneer het gecrashed is weer bijkopen.

Ik zie mijn dividend aandelen bv een koerswinst hebben van 3x hun dividend. Mijn verwachting is is dat dit niet nog 3 jaar goed door zal gaan en ik beter nu kan cashen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
icecreamfarmer schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:24:
[...]

Nee ik wil nu verkopen en ik sta op winst, aka ik wil de daling voor zijn.
Later wanneer het gecrashed is weer bijkopen.

Ik zie mijn dividend aandelen bv een koerswinst hebben van 3x hun dividend. Mijn verwachting is is dat dit niet nog 3 jaar goed door zal gaan en ik beter nu kan cashen.
Je doet alsof je weet wat de beurs gaat doen. Geloof me, dat weet je niet.
Alle doemscenario's (Griekenland, China e.d.) zijn grotendeels ingeprijsd. Tegenover elke "professional" die zegt dat het daalt, is er één te vinden die zegt dat het stijgt...ze hebben beide in 50% van de gevallen gelijk en zullen dat op dat moment van de daken schreeuwen.

Ik doe alles al 20 jaar fout met beleggen (kostte me veel geld), sinds ik passief ben gaan beleggen een aantal jaar terug gaat het goed.

Winst nemen is een gevaarlijke en op emoties gebaseerde handeling. Wat er meestal gebeurt is dat je extra winsten misloopt en op hogere koersen weer instapt...

(disclaimer: doe wat je zelf het beste lijkt en waar je het beste van slaapt - de beurs gaat of omhoog, of naar beneden, dus je beslissing is of goed, of fout)

[ Voor 15% gewijzigd door poehee op 07-07-2015 12:00 . Reden: Disclaimer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
poehee schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:39:
[...]

(disclaimer: doe wat je zelf het beste lijkt en waar je het beste van slaapt - de beurs gaat of omhoog, of naar beneden, dus je beslissing is of goed, of fout)
Of hij beweegt heel lang zijwaarts en komt niet van z'n plaats. Alles is mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:22
Maar dan heb je in ieder geval je dividend nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

poehee schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:24:
Je doet alsof je weet wat de beurs gaat doen. Geloof me, dat weet je niet.
Alle doemscenario's (Griekenland, China e.d.) zijn grotendeels ingeprijsd.
Ik denk dat het een belangrijke misvatting is dat de markt alle risico's al correct heeft ingeprijsd. Mijn inziens is het bijna theoretisch onmogelijk dat de Chinese markt correct rekening houdt met hoge niveaus van margin debt bij Chinese beleggers/speculanten. Zoniet hadden ze die hoogte nooit bereikt (daar elke intelligente marktdeelnemer weet wat de implicaties zijn van een plots sterk dalende beurs op margin debt). Van zodra dat besef begint in te zinken kan het snel naar beneden gaan. Heel snel. Type dot-com bubble of kredietcrisis.

edit:
Foutje bij het quoten! |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Nick The Heazk op 08-07-2015 08:23 ]

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Nick The Heazk schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:42:
[...]

Ik denk dat het een belangrijke misvatting is dat de markt alle risico's al correct heeft ingeprijsd...
Je quote mij, maar dat heb ik noch gezegd, noch bedoeld. Wat ik wilde zeggen is dat de uitkomst van referendum in Griekenland of het al dan niet uitstappen van Griekenland de beurs nauwelijks nog in beweging brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
poehee schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:48:
[...]

Je quote mij, maar dat heb ik noch gezegd, noch bedoeld. Wat ik wilde zeggen is dat de uitkomst van referendum in Griekenland of het al dan niet uitstappen van Griekenland de beurs nauwelijks nog in beweging brengt.
Ik begrijp je punt dat het niet logisch is dat Griekenland als zo'n klein land, de Europese beursen een impact kan geven van 10-15%... maar de daling van vandaag lijkt toch voornamelijk te komen door de situatie met de Grieken, denk je niet?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v62u2Knm.png

Je zou denken dat de meeste schade al is gedaan en dat Griekenland als klein land geen verdere schade meer kan doen, omdat het meeste al verwerkt is in de koers... maar het lijkt van niet?

[ Voor 13% gewijzigd door chronoz op 07-07-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
chronoz schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:32:
[...]

Ik begrijp je punt dat het niet logisch is dat Griekenland als zo'n klein land, de Europese beursen een impact kan geven van 10-15%... maar de daling van vandaag lijkt toch voornamelijk te komen door de situatie met de Grieken, denk je niet?
[afbeelding]

Je zou denken dat de meeste schade al is gedaan en dat Griekenland als klein land geen verdere schade meer kan doen, omdat het meeste al verwerkt is in de koers... maar het lijkt van niet?
Hoe kan zoiets al in de koers verwerkt zitten? Ten eerste weet niemand de precieze gevolgen van een Grexit. Daarnaast, als de negatieve gevolgen al in de koersen verwerkt zitten, wat gaan we dan krijgen als er ineens wel een permanente oplossing komt. Stijgen de koersen dan ineens met 20%?

Het is de onzekerheid die zorgt voor deze volatiliteit. Niemand weet wat er gaat gebeuren en men reageert sterk op ieder stukje nieuws, zowel negatief als positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is makkelijk te zeggen dat vanaf 2009 buy and hold een goede strategie is. Alleen 2011 was geen bull jaar.

Een crash is moeilijk te voorspellen maar het is vaak wel een big event. Griekenland zou dat goed kunnen zijn. Achteraf zal dat makkelijk praten zijn. Rusland was een grotere event. Als je toen uitgestapt was heb je flink wat winst laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Niemand kan voorspellen wat er gebeurt, gewoon elke maand altijd bijkopen en niet meer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:56
Lekker beursweertje inderdaad. Eens kijken of er nog leuke koopjes te vinden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Hoi Allemaal,

De laatste tijd ben ik mij aan het verdiepen in het beleggen. Als eerste ben ik bezig met het lezen van een aantal boeken over dit onderwerp. Ik heb ook een Demo accountje op Plus500. Maar eigenlijk is dit meer Spielerij omdat het juist in de richting van gokken gaat vs. beleggen.

Nu denk ik nog wel even nodig te hebben om echt goed wegwijs te worden in het beleggen. Dus dacht ik, waarom laat ik (een deel van) mijn geld niet alvast beleggen door een bank. Het zal vast meer rendement opleveren dan op een spaarrekening. Weet iemand een goede bank waar je met relatief lage bedragen kunt beginnen met beleggen en die het ook nog eens "goed" doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:46:
zoals sommigen misschien is opgevallen, is de Chinese shanghai beurs in een jaar spectaculair gestegen
http://www.google.com/fin...1&ei=YVZvVYGvGo2R8gPXhYFI

veel aandelen aan die beurs zijn zogenaamde A-shares, tot voor kort alleen toegankelijk voor Chinese beleggers, maar nu ook steeds meer toegankelijk voor internationale beleggers.

De grote index makers (FTSE, MSCI) hebben aangegeven nu ook meer A-shares op te nemen in hun indices.
Volgens dit plaatje is bijvoorbeeld FTSE van plan om van 400 A-shares nu naar 4000(!) A-shares in de toekomst te gaan in hun EM index:
http://www.ftseangle.com/...epare-for-china-a-shares/

Betekent dit dat de Chinese beurs nog maar aan het begin van veel meer groei staat als alle internationale beleggingsfondsen Chinese A-shares gaan toevoegen? Iemand hier een mening over?
Ik hoop niet dat je teveel aandelen gekocht heb van die Chinese beurs die je linkte http://www.google.com/fin...1&ei=YVZvVYGvGo2R8gPXhYFI

Die beurs is sinds je post met ongeveer 30% gedaald, wat best veel is in 1 maand O-)

Handel in de meeste aandelen wordt continu bevroren, overheid probeert met allerlei maatregelen de daling te stoppen maar lijkt nog niet te lukken. Vandaag ook weer 6% eraf.

Lijkt te komen doordat met name particulieren waren ingestapt met heel veel leverage. Bij een kleine daling worden ze gedwongen te verkopen wat dus alleen nog maar meer dalingen veroorzaakt. Eigenlijk wat ik eerder al aangaf
evleerdam schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 12:53:
[...]

Wie er verder kan gaan verkopen? Tja, ik geloof dat het vooral institutionele investors zijn daar met veel geleend geld. Dus die kunnen gaan verkopen als 1. de eerste daling inzet of 2. de rente iets stijgt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
DeGiro loopt al een tijdje te zeggen dat Binck en TOM niet goed zijn ivm mogelijke flash trades. Toen ik deze week echter via DeGiro een redelijke order invoerde (400 aandelen a 15k), zag ik wel het orderboek oplopen, maar regelmatig zag ik het orderboek fluctueren op mijn biedprijs tussen 400 en veel meer (tot 2500 ofzo). Het kwam echter nooit onder de 400, heel toevallig. Pas toen we door mijn biedprijs heenvielen werd mijn order uitgevoerd.

Ik had op dat moment sterk het vermoeden dat ook DeGiro niet helemaal lekker orders uitvoert, en dat ze wachten ofzo tot er meer geboden wordt voordat een order daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Ik heb hier natuurlijk geen bewijs van, maar gewoon een onderbuik gevoel.

Of zie ik spoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
een rond bedrag is voor sommige mensen toch een soort mentale grens, zodat je daar langer op kan blijven hangen.

als je 400.01 had ingevoerd, was je order wellicht (zeker) eerder uitgevoerd.

uiteindelijk is het toch uitgevoerd op de door jouw gewenste prijs, dus lijkt me weinig raars aan.

heeft verder weinig te maken met de geruchten rond TOM lijkt me?

[ Voor 18% gewijzigd door indexample op 08-07-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
Dit lijken mij gewoon computers die om jouw order heen aan het dansen zijn. Heeft verder niks te maken met je broker. Dit gebeurd ook wanneer je direct op de beurs handelt (dus zonder tussenkomst van een broker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
chronoz schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 18:32:
...
Waarom lijkt je dat niet? Welk nieuws omtrent Griekenland zou de beurs nog verder naar beneden kunnen brengen? Iedereen gaat uit van een exit...

Er is een niet te voorkomen neiging om verklaringen te geven voor beursbewegingen. Die verklaringen zijn 100% nutteloos. De beurs stijgt en daalt door vraag en aanbod (en handel). Punt, period.

De beurs is dit jaar en ook vandaag flink gedaald en flink gestegen...door? kopers en verkopers!
ALLE op dit moment beschikbare informatie is verwerkt in de koers. Er ligt een pikzwart scenario voor Griekenland. Dit weten we allemaal, dus dan zit dat in de koers. Tuurlijk zal het een beetje uitschudden nog uiteindelijk...

Wat je nu ook merkt is als er ietwat positieve signalen (lees: minder negatief dan verwacht) uit de Euro-top komen, de beurzen weer omhoog schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47
poehee schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:42:
[...]

Waarom lijkt je dat niet? Welk nieuws omtrent Griekenland zou de beurs nog verder naar beneden kunnen brengen? Iedereen gaat uit van een exit...

Er is een niet te voorkomen neiging om verklaringen te geven voor beursbewegingen. Die verklaringen zijn 100% nutteloos. De beurs stijgt en daalt door vraag en aanbod (en handel). Punt, period.

De beurs is dit jaar en ook vandaag flink gedaald en flink gestegen...door? kopers en verkopers!
ALLE op dit moment beschikbare informatie is verwerkt in de koers. Er ligt een pikzwart scenario voor Griekenland. Dit weten we allemaal, dus dan zit dat in de koers. Tuurlijk zal het een beetje uitschudden nog uiteindelijk...

Wat je nu ook merkt is als er ietwat positieve signalen (lees: minder negatief dan verwacht) uit de Euro-top komen, de beurzen weer omhoog schieten.
Dus wat als Griekenland uit de euro stapt en terug gaat naar de drahme. En vervolgens gaat het weer beter met het land, sterker nog, vanwege hun eigen munt laten ze een sterke groei zien.

Vervolgens wil Spanje ook naar hun eigen munt. En Italië ook. Dan valt heel de EU uit elkaar.

Natuurlijk zit alle beschikbare informatie in de koers. Niemand kan voorspellen wat er precies gaat gebeuren en alle mogelijkheden zijn ook verwerkt, als een soort gewogen gemiddelde.

Maar bovenstaande kan toch wel zorgen dat de beurs klappen krijgt. Een gewogen gemiddelde Is verwerkt van alle mogelijkheden maar uiteindelijk wordt maar 1 mogelijkheid waarheid.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emerging Markets daalt al een aantal dagen gigantisch vanwege China. Slim om daar iets van bij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-09 09:27
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:30:
Emerging Markets daalt al een aantal dagen gigantisch vanwege China. Slim om daar iets van bij te kopen?
Zou aandelen en trackers die iets met China te maken hebben tijdelijk even voorbij laten gaan. Voorlopig zie ik het alleen nog slechter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Inderdaad, China is in een vrije val, lekker laten vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Thinkother schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:40:
[...]

Zou aandelen en trackers die iets met China te maken hebben tijdelijk even voorbij laten gaan. Voorlopig zie ik het alleen nog slechter worden.
Ik snap de neiging, ik heb die ook.
Inmiddels weet ik: never catch a falling knife...

In dalende trend zal de beurs vaak iets opkrabbelen om vervolgens de daling voort te zetten. Zo'n tussenstijging is een moment om short (gokken op verdere daling) te gaan.
Maar speculeren blijft het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:49:
[...]

Ik snap de neiging, ik heb die ook.
Inmiddels weet ik: never catch a falling knife...

In dalende trend zal de beurs vaak iets opkrabbelen om vervolgens de daling voort te zetten. Zo'n tussenstijging is een moment om short (gokken op verdere daling) te gaan.
Maar speculeren blijft het.
Maar het idee is toch juist in te stappen als het slecht gaat? Wanneer kies je dan voor in te stappen? Juist als het weer opkrabbelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Instappen wanneer jij denkt dat het een goed moment is. En in het algemeen geldt inderdaad de Warren Buffet wijsheid: kopen als de rest verkoopt, en verkopen als de rest koopt. De AEX staat ook een stuk lager, daar wil ik wel van profiteren. De Chinese beurs is voor mij te risicovol momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:00:
[...]

Maar het idee is toch juist in te stappen als het slecht gaat? Wanneer kies je dan voor in te stappen? Juist als het weer opkrabbelt?
Het idee van kopen wanneer het slecht gaat is in mijn idee niet altijd van toepassing. Als we kijken naar de beurs van China, hebben we stijging van gezien van 150% (klinkt als een bubbel in de maak). De aandelen worden in grote getallen gekocht met geleend geld (klinkt als een bubbel in de maak). Dit maakt het in mijn idee een te groot risico. Zou me eerder toeleggen op vastgoed in Noord-Amerika of opkomende landen gericht op Zuid-Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
pirke schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:31:
Instappen wanneer jij denkt dat het een goed moment is. En in het algemeen geldt inderdaad de Warren Buffet wijsheid: kopen als de rest verkoopt, en verkopen als de rest koopt. De AEX staat ook een stuk lager, daar wil ik wel van profiteren. De Chinese beurs is voor mij te risicovol momenteel.
Er is een verschil tussen een beurs die wat lager staat (10/15% zoals de AEX uitgesmeerd over weken is niet bijzonder) en wanneer het bloed door de straten stroomt, zoals in China.
Kopen wanneer de beurs laag staat is prima.

AEX kun je prima kopen (let wel:het kan ook mis gaan), in China zou ik wegblijven (daar sloeg "never catch een falling knife" op)...

Je zou bijvoorbeeld nu best 20/30% voor beleggingen beschikbaar kapitaal in Europa/Amerika kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Was weer een mooie dag vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evleerdam schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:46:
[...]

Ik hoop niet dat je teveel aandelen gekocht heb van die Chinese beurs die je linkte http://www.google.com/fin...1&ei=YVZvVYGvGo2R8gPXhYFI

Die beurs is sinds je post met ongeveer 30% gedaald, wat best veel is in 1 maand O-)
Nee, ik heb niet gekocht. Dank voor je bezorgdheid :)
Af en toe wil ik wel een gokje wagen, maar ik besloot dat ik simpelweg te weinig weet van wat er gebeurt in China.
Lijkt te komen doordat met name particulieren waren ingestapt met heel veel leverage. Bij een kleine daling worden ze gedwongen te verkopen wat dus alleen nog maar meer dalingen veroorzaakt. Eigenlijk wat ik eerder al aangaf
Klopt. Ik weet niet precies wat er allemaal op de Shanghai en Shengzen beuzen genoteerd staat, ik denk dat het probleem zit in al die tech mickey mouse aandelen.
Blijft staan dat als de grote index beheerders Chinese A-shares gaan opnemen in hun indices, er automatisch een koopgolf aankomt, al weet ik niet welke aandelen dit zullen zijn. Maar bijvoorbeeld MSCI had bekend gemaakt nog te wachten. Verstandig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 09:47
Noobie vraagje: Ik heb al jaren 2 beleggingsfondsen die destijds door mijn ouders in gang zijn gestoken, op het eerste zicht zag het rendement er wel ok uit. Ik zou graag echter zelf beginnen met beleggen.

Doe ik er goed aan om alles gewoon af te sluiten, een deel op mijn spaarrekening te plaatsen en met een klein deel te gaan beleggen, of zijn deze fondsen lang zo slecht niet?

Het betreft onderstaande fondsen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

SanderH_ schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:49:
Noobie vraagje: Ik heb al jaren 2 beleggingsfondsen die destijds door mijn ouders in gang zijn gestoken, op het eerste zicht zag het rendement er wel ok uit. Ik zou graag echter zelf beginnen met beleggen.

Doe ik er goed aan om alles gewoon af te sluiten, een deel op mijn spaarrekening te plaatsen en met een klein deel te gaan beleggen, of zijn deze fondsen lang zo slecht niet?

Het betreft onderstaande fondsen:
Het is handig om de fondsen te vergelijken met een index zoals de MSCI World
Als je IWDA:NA kiest bij Comparison zie je dat het eerste fonds het redelijk heeft gedaan wel minder dan de MSCI World Index. Hetzelfde geld voor het tweede fonds.

Het eerste fonds probeer de AEX te volgen http://www.morningstar.be...apshot.aspx?id=f0gbr04ntt, dat is eigenlijk te weinig spreiding, want de AEX bestaat maar uit 25 aandelen terwijl de MSCI World bijvoorbeeld uit 1600 bestaat.

Het tweede fonds is een zogenaamd mix fonds dat ook obligaties heeft en aandelen blijkbaar http://www.morningstar.be...apshot.aspx?id=f0gbr04moi

De kosten voor deze beleggingsfondsen zijn relatief hoog, bij het beleggen in ETF's zijn de kosten een stuk lager. Als je dan zelf gaat beleggen, gewoon maandelijks een bepaald bedrag inleggen voor een aantal jaren om het risico te spreiden, misschien heb je nog wat aan deze post: Zenix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

[ Voor 30% gewijzigd door Zenix op 11-07-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:27

Lulukai

God's gift to women

Zenix schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:23:
Waar moet je dan in beleggen? Kijk bijvoorbeeld bij https://thinketfs.nl/ op hun website staat ook veel informatie over passief beleggen, zelfs voorbeelden van portefeuilles. Zelf gebruik ik de de volgende ETF's 90% World en 10% Emerging markets.

http://www.ishares.com/nl...-world-ucits-etf-acc-fund
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000SPRN
Is er een reden waarom je voor IWDA kiest en niet IWDE (of een mix van die 2)? IWDA heeft immers USD als basisvaluta, en de dollar is enorm gestegen het laatste jaar. Wie zijn kapitaal in EUR houdt doet er volgens mij beter aan om de hedged versie van MSCI World te nemen (hoewel dat tegen een kost komt uiteraard, 0,55% vs 0,20% TER)

Ik hou een 50/50 mix aan van beide. Wanneer ik geld nodig heb kan ik kijken hoe het gesteld is met de USD/EUR koers en zo beslissen. Het wisselkoersrisico is mi iets wat zwaar onderbelicht wordt door Europese investeerders. De meeste blogs en boeken komen uit Amerika, en dat is iets waar zij geen rekening mee hoeven te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Lulukai op 12-07-2015 00:55 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lulukai schreef op zondag 12 juli 2015 @ 00:50:
[...]

Is er een reden waarom je voor IWDA kiest en niet IWDE (of een mix van die 2)? IWDA heeft immers USD als basisvaluta, en de dollar is enorm gestegen het laatste jaar. Wie zijn kapitaal in EUR houdt doet er volgens mij beter aan om de hedged versie van MSCI World te nemen (hoewel dat tegen een kost komt uiteraard, 0,55% vs 0,20% TER)

Ik hou een 50/50 mix aan van beide. Wanneer ik geld nodig heb kan ik kijken hoe het gesteld is met de USD/EUR koers en zo beslissen. Het wisselkoersrisico is mi iets wat zwaar onderbelicht wordt door Europese investeerders. De meeste blogs en boeken komen uit Amerika, en dat is iets waar zij geen rekening mee hoeven te houden.
Ik denk dat het belangrijk te begrijpen is dat wanneer een wereldwijd gespreid fonds als IWDA in dollars genoteerd staat, je niet automatisch aan valutarisico blootgesteld wordt. Dat gebeurt pas wanneer het fonds zelf ook alleen in aandelen/obligaties/etc. in dollars investeert. IWDA bijvoorbeeld investeert zo'n 57% in USD aandelen, 12% EUR, 9% JPY, 8% GBP enzovoorts.

Het klopt dus inderdaad dat je valutarisico hebt ten aanzien van de 88% van het fonds dat niet in euro's genoteerd is, al is het wanneer je dit afdekt ook een risico dat de euro onderpresteert ten opzichte van de andere valuta's. En dat terwijl je waarschijnlijk al redelijk veel van de euro afhankelijk bent, bijvoorbeeld je inkomen en woning.

Ik vond in dit document het artikel vanaf pagina 17 erg nuttig. Korte samenvatting: bij een lange tijdhorizon lijkt valutarisico zichzelf uit te balanceren en is het alleen bij obligaties een groot deel van het risico.

Voor aandelen lijkt het dus geen waarde te hebben om te hedgen als je beleggingshorzion voldoende lang is (obligaties zou ik wel in euro's aanhouden omdat ik daar risico het liefst minimaliseer op korte termijn). Afdekken van valutarisico bij aandelen lijkt mij op lange termijn alleen maar geld te kosten en vind ik dus niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Wat trackerbelegger aangeeft kan ik mij goed in vinden, de hedged ETF's zijn daarnaast vaak ook een stuk kleiner van formaat. De kosten zijn inderdaad hoger. En de IWDE zit niet in gratis kernselectie bij DEGIRO, waardoor ik transactiekosten moet betalen elke maand.

Ik vind ook dat obligaties wel gehedged moeten worden, omdat die moeten zorgen voor minder volatiliteit. Als je bijvoorbeeld bij Barclays global aggregate kijkt zie je dat het hedgen van obligaties meestal een stuk beter uitpakt. Anders gedragen obligaties zich meer als aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:27

Lulukai

God's gift to women

Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 09:52:
[...]

Het klopt dus inderdaad dat je valutarisico hebt ten aanzien van de 88% van het fonds dat niet in euro's genoteerd is, al is het wanneer je dit afdekt ook een risico dat de euro onderpresteert ten opzichte van de andere valuta's. En dat terwijl je waarschijnlijk al redelijk veel van de euro afhankelijk bent, bijvoorbeeld je inkomen en woning.
Ik plan de rest van mijn leven te wonen en leven in Europa, dus ik ben en wil ook volledig afhankelijk zijn van de euro. Er zijn door te beleggen in USD nu 4 scenario's: je investeringen kunnen hoog/laag staan en de wisselkoers kan hoog/laag staan. Wat gaan jullie dan doen op het moment dat je geld nodig hebt en wilt verkopen? Jouw investeringen kunnen historisch hoog staan, maar als de wisselkoers op dat moment ongunstig is zit je nog steeds met een nuloperatie.

Ik heb nergens beweerd dat hedgen de returns zou verhogen, uiteraard niet want je betaalt er een prijs voor van 0.35%. Maar voor mij is dat het waard, gezien de lagere volatiliteit.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lulukai schreef op zondag 12 juli 2015 @ 12:06:
[...]

Ik plan de rest van mijn leven te wonen en leven in Europa, dus ik ben en wil ook volledig afhankelijk zijn van de euro. Er zijn door te beleggen in USD nu 4 scenario's: je investeringen kunnen hoog/laag staan en de wisselkoers kan hoog/laag staan. Wat gaan jullie dan doen op het moment dat je geld nodig hebt en wilt verkopen? Jouw investeringen kunnen historisch hoog staan, maar als de wisselkoers op dat moment ongunstig is zit je nog steeds met een nuloperatie.

Ik heb nergens beweerd dat hedgen de returns zou verhogen, uiteraard niet want je betaalt er een prijs voor van 0.35%. Maar voor mij is dat het waard, gezien de lagere volatiliteit.
Het ging mij er meer om dat wanneer de eurozone geraakt wordt en je daardoor jouw baan verliest, je aan alle kanten geraakt wordt. Als je beleggingen dan in andere valuta genoteerd staan, kan dat weer positief voor je uitpakken (voor zoverre een dergelijke situatie positief te noemen valt). Maar goed, in principe hoef ik mijn beleggingen niet aan te raken wanneer ik mijn baan zou verliezen, hiervoor heb ik een buffer en neem ik verder niet teveel risico in mijn beleggingsportefeuille (ik zou dus eerst de meer waardevaste beleggingen zoals obligaties kunnen verkopen ).

Op de zeer korte termijn (<5 jaar) beleg ik überhaupt geen geld in aandelen omdat het neerwaarts risico mij te groot is, ook wanneer je valutarisico afdekt. Het afdekken kan op korte termijn ook voor hogere volatiliteit zorgen, dus je bent niet per definitie beter af als je valutarisico afdekt. Historisch lijkt het op korte termijn inderdaad wel beter zijn om te hedgen, maar ik beleg niet voor de korte termijn. Op de lange termijn ga ik mij niet tegen hogere kosten vastbinden aan één valuta, maar verklein ik richting het einde van mijn beleggershorizon (bijv. wanneer ik ervan wil gaan leven) wel het deel in aandelen om zo het totale risico te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 13:56:
[...]

Het ging mij er meer om dat wanneer de eurozone geraakt wordt en je daardoor jouw baan verliest, je aan alle kanten geraakt wordt. Als je beleggingen dan in andere valuta genoteerd staan, kan dat weer positief voor je uitpakken (voor zoverre een dergelijke situatie positief te noemen valt). Maar goed, in principe hoef ik mijn beleggingen niet aan te raken wanneer ik mijn baan zou verliezen, hiervoor heb ik een buffer en neem ik verder niet teveel risico in mijn beleggingsportefeuille (ik zou dus eerst de meer waardevaste beleggingen zoals obligaties kunnen verkopen ).

Op de zeer korte termijn (<5 jaar) beleg ik überhaupt geen geld in aandelen omdat het neerwaarts risico mij te groot is, ook wanneer je valutarisico afdekt. Het afdekken kan op korte termijn ook voor hogere volatiliteit zorgen, dus je bent niet per definitie beter af als je valutarisico afdekt. Historisch lijkt het op korte termijn inderdaad wel beter zijn om te hedgen, maar ik beleg niet voor de korte termijn. Op de lange termijn ga ik mij niet tegen hogere kosten vastbinden aan één valuta, maar verklein ik richting het einde van mijn beleggershorizon (bijv. wanneer ik ervan wil gaan leven) wel het deel in aandelen om zo het totale risico te verkleinen.
Inderdaad Vanguard zegt hetzelfde, voor lange termijn is een unhedged ETF beter. Zie dit onderzoek https://personal.vanguard.com/pdf/ISGCMC.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op zondag 12 juli 2015 @ 22:46:
[...]

Inderdaad Vanguard zegt hetzelfde, voor lange termijn is een unhedged ETF beter. Zie dit onderzoek https://personal.vanguard.com/pdf/ISGCMC.pdf
Ja klopt, goed artikel is dat. Vind daarin met name die callan-achtige tabel mooi waarin je goed de onvoorspelbaarheid van valutakoersen ziet. Verder ook die grafiek op pagina 8; valutarisico afdekken bij safe-haven valuta's zou juist meer volatiliteit opleveren. Omdat IWDA/IWDE alleen in ontwikkelde landen investeert, lijkt me de casus voor afdekken van valutarisico dus niet zo sterk.

Uiteraard niets mis mee als je het wel de moeite waard vindt of het er bijvoorbeeld voor zorgt dat je minder emotioneel nadenkt over je portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2max
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 14:02
Goedemiddag,
Ik vul me dagen deels met radio luisteren. Net hoorde ik op BNR dat het aandeel Intel wel aantrekkelijk was. Toen schoot het in me hoofd of het gewoon eens te proberen. Ik was eerder wel benieuwd hoe het aandelen gebeuren werkt en heb wel wat gelezen.
Kan je uberhaupt 1 aandeel van intel kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

E2max schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:54:
Goedemiddag,
Ik vul me dagen deels met radio luisteren. Net hoorde ik op BNR dat het aandeel Intel wel aantrekkelijk was. Toen schoot het in me hoofd of het gewoon eens te proberen. Ik was eerder wel benieuwd hoe het aandelen gebeuren werkt en heb wel wat gelezen.
Kan je uberhaupt 1 aandeel van intel kopen?
Ja, dat kan.
Is het verstandig? Nee. :+
Eerste tip: Niet luisteren naar de radio en daarop handelen in het kader van belegging (eigenlijk ook niet als je speculeert, maar goed, daar zullen de meningen over verdeeld zijn).
Tweede tip: Verdiep je in beleggingen (kan al deels in dit topic gebeuren).
Derde tip: Kosten (bij order voor 1 aandeel is de verhouding transactiekosten vs waarde order nogal... fout).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie DeGiro en Binck hier vaak voorbij komen, maar wat zijn de ervaringen met andere Nederlandse beleggingsdiensten (en dan niet resellers van Interactive Brokers)? Bijvoorbeeld die van ING, ABN AMRO, of Rabobank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar lees regelmatig dat beleggingsrekeningen bij de "grote jongens" (ABN AMRO, ING, Rabobank) vaak duur zijn voor wat ze bieden. Daarnaast heb ik persoonlijk niet zoveel goeds te zeggen over hoe deze 3 banken te werk zijn gegaan in het verleden: denk aan bonuscultuur, hun inbreng in de crisis destijds, etc. Ik heb dan zelf meer met een bank die, al dan niet actief of passief, een beleggingsrekening biedt zoals: Binck, Robein, Meesman, DeGiro, en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Zr40 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:01:
Ik zie DeGiro en Binck hier vaak voorbij komen, maar wat zijn de ervaringen met andere Nederlandse beleggingsdiensten (en dan niet resellers van Interactive Brokers)? Bijvoorbeeld die van ING, ABN AMRO, of Rabobank?
Waar wil je op vergelijken?
- Aanbod (verschillende beurzen, afgeleide producten, beleggingsfondsen, e.d.)?
- Prijs
- Uptime (o.a. bij drukte)
- Veiligheid portefeuille/vermogen (onderling uitlenen van aandelen zoals bij DeGiro, custody account verhaal)
- Interface / GUI / gebruiksgemak / security
- Betrouwbaarheid (wordt dividend goed afgewikkeld?)

Afhankelijk wat voor gewicht je hangt aan deze aspecten komen verschillende brokers naar boven...

Voor mij bijvoorbeeld is Prijs belangrijk.Ik handel in beleggingsfondsen (ETF), aandelen en opties. Ik ben geen daytrader, meer een month-trader (wat betreft opties) en none-trader wat betreft aandelen (buy-and-hold). Bij DeGiro kun je tegen een flink bedrag per maand heel goedkoop in opties handelen.

DeGiro en InteractiveBrokers zijn voor mij dus prima (zit ook bij Alex, maar ik heb wat tegen Binck/Alex vanwege hun marktpositie (monopolie) met TOM/opties en exposure met nonsense experts a la Sem van Berkel - zonde van het geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

poehee schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:25:
[...]
Waar wil je op vergelijken?
- Aanbod (verschillende beurzen, afgeleide producten, beleggingsfondsen, e.d.)?
- Prijs
- Uptime (o.a. bij drukte)
- Veiligheid portefeuille/vermogen (onderling uitlenen van aandelen zoals bij DeGiro, custody account verhaal)
- Interface / GUI / gebruiksgemak / security
- Betrouwbaarheid (wordt dividend goed afgewikkeld?)
Ik zou met name willen vergelijken op prijs, uptime, interface, security, en betrouwbaarheid. Qua aanbod ben ik alleen geïnteresseerd in ETFs en specifieke aandelen (en wellicht beleggingsfondsen) op de Europese en Amerikaanse beurzen. Opties en andere afgeleide producten doe ik niets mee.

Ik deel je mening over Binck en daarom valt die voor mij bij voorbaat af. IB ziet er aan de interface gezien uit dat ze richten op daghandel, daar doe ik niet aan. Het uitlenen door DeGiro heb ik weinig moeite mee, maar ik heb enkele concrete technische bezwaren waardoor ik DeGiro niet meer wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2max
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 14:02
DarkKnight schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:17:
[...]

Ja, dat kan.
Is het verstandig? Nee. :+
Eerste tip: Niet luisteren naar de radio en daarop handelen in het kader van belegging (eigenlijk ook niet als je speculeert, maar goed, daar zullen de meningen over verdeeld zijn).
Tweede tip: Verdiep je in beleggingen (kan al deels in dit topic gebeuren).
Derde tip: Kosten (bij order voor 1 aandeel is de verhouding transactiekosten vs waarde order nogal... fout).
Bedankt voor je reactie DarkKnight. Wat zou een zinvol bedrag zijn om mee te beginnen? In de grote lijnen, zondere belegings expert te zijn of te speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
evleerdam schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:35:
Dus wat als Griekenland uit de euro stapt en terug gaat naar de drahme. En vervolgens gaat het weer beter met het land, sterker nog, vanwege hun eigen munt laten ze een sterke groei zien.
Groei wel, maar ze kunnen er niets mee kopen doordat hun inflatie enorm wordt. En hun euroschulden betalen ze ook niet met waardeloze dragmes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
E2max schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:33:
[...]

Bedankt voor je reactie DarkKnight. Wat zou een zinvol bedrag zijn om mee te beginnen? In de grote lijnen, zondere belegings expert te zijn of te speculeren.
Onder de zeg een totale portefeuille van 5.000 euro zou ik eens kijken naar brokers die gratis transacties aanbieden op huisfondsen (zoals ING en DeGiro dat doen). En dan voornamelijk naar ETF's kijken, ook weer i.v.m. lage kosten.

Boven die 5k kun je naar aandelen kijken. Persoonlijk koop ik alleen nog maar bedrijven na gedegen onderzoek, maar daar zijn jaren van hobbyen aan vooraf gegaan. Neus eens wat rond op IEX.nl, the Motley Fool, Yahoo Finance, en kijk eens of het je trekt. Het gaat je sowieso heel veel tijd kosten, wil je het echt goed doen. Zo niet dan kun je het ook met grotere sommen geld heel simpel houden met de hierboven genoemde ETF's.

Sowieso een paar boeken lezen, The Intelligent Investor vooral.

[ Voor 27% gewijzigd door Config op 15-07-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Weet iemand toevallig een goede bank / organisatie waar je als beginner je geld zou kunnen beleggen? Ik weet dat elke bank dat doet maar wat zijn de ervaringen met de verschillende banken en welke banken / brokers kunnen jullie aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Jigs schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:25:
Weet iemand toevallig een goede bank / organisatie waar je als beginner je geld zou kunnen beleggen? Ik weet dat elke bank dat doet maar wat zijn de ervaringen met de verschillende banken en welke banken / brokers kunnen jullie aanraden.
Heb je al navraag gedaan bij je eigen bank?

En wat wil je gaan doen? Actief beleggen? Daytrading? Buy-and-hold? Grote bedragen? Kleine bedragen?
Wat is je beleggingshorizon?
Daarna zou ik pas gaan kijken wat de verschillende partijen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Ik hebhier wel over nagedacht. Ik wil graag beginnen met een eerste inleg van 100 a 200 euro en dan steeds als ik geld beschikbaar heb wat bij storten. Ik wil graag op een verantwoorde manier beleggen en zo in een aantal jaar een kapitaal opbouwen.
Ik zou wel graag willen weten op welke manier het geld belgegd gaat worden. O.a. of de fondsen tegen het juiste bedrag worden aangekocht en of het op een verantwoorde manier gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:57
Jigs schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:34:
Ik hebhier wel over nagedacht. Ik wil graag beginnen met een eerste inleg van 100 a 200 euro en dan steeds als ik geld beschikbaar heb wat bij storten. Ik wil graag op een verantwoorde manier beleggen en zo in een aantal jaar een kapitaal opbouwen.
Ik zou wel graag willen weten op welke manier het geld belgegd gaat worden. O.a. of de fondsen tegen het juiste bedrag worden aangekocht en of het op een verantwoorde manier gebeurt.
Dat lijkt mij te weinig om te beginnen met beleggen, het merendeel van de kosten ben je dan kwijt aan transactiekosten en zodoende zul je niet snel een winst gaan maken.

Met dergelijke bedragen kun je het beste eens beginnen met zoiets als indexbeleggen, lage kosten en op termijn bouw je daar ook een vermogen mee op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Om even terug te komen op Intel. Ik las net een artikel op Zerohedge dat ze vanwege een belastingtruc hun EPS op 0.55 hebben gehouden en dat het eigenlijk een onhoudbare situatie is.

Nu lees ik vooral ZH voor de entertainment en minder om er concrete info uit te halen. Iemand anders sterke meningen over ZH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Blik1984 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:54:
[...]

Dat lijkt mij te weinig om te beginnen met beleggen, het merendeel van de kosten ben je dan kwijt aan transactiekosten en zodoende zul je niet snel een winst gaan maken.

Met dergelijke bedragen kun je het beste eens beginnen met zoiets als indexbeleggen, lage kosten en op termijn bouw je daar ook een vermogen mee op
Maar voor indexbeleggen moet je ook verstand van zaken hebben. Aangezien ik die nog niet heb opgebouwd wil ik dat door bijv. een bank laten doen.
Hoe gaan anderen daar overigens mee om? Je moet ergens beginnen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan ook zonder geld beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Jigs schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:30:
[...]

Maar voor indexbeleggen moet je ook verstand van zaken hebben. Aangezien ik die nog niet heb opgebouwd wil ik dat door bijv. een bank laten doen.
Hoe gaan anderen daar overigens mee om? Je moet ergens beginnen ;-)
Als je het door een bank laat doen bouw je toch ook geen kennis op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Blik1984 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:11:
[...]

Als je het door een bank laat doen bouw je toch ook geen kennis op?
Eens, maar ik wil wel alvast beginnen. Ik denk namelijk dat het best een tijd duurt voordat ik de juiste kennis heb. Maar onderstussen wil ik al wel iets gaan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo lastig is beleggen nou ook weer niet, begin maar gewoon wat te lezen en rekenen en kijk dan wat met 100-200€ + wat eventueel beschikbaar komt verstandig is. Je kan eventueel ook eens met fictieve portefeuilles handelen om te kijken hoe dat gaat/wat daarmee mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
begintmeta schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:20:
Zo lastig is beleggen nou ook weer niet, begin maar gewoon wat te lezen en rekenen en kijk dan wat met 100-200€ + wat eventueel beschikbaar komt verstandig is. Je kan eventueel ook eens met fictieve portefeuilles handelen om te kijken hoe dat gaat/wat daarmee mogelijk is.
Ik denk dat je te simplistisch denkt. Er komt best wat bij kijken bij beleggen. Welke fondsen selecteer je, hoe bepaal je of de prijs juist is dus op welke koers kopen en op welke koers verkopen. Welke dingen zijn van invloed op de koers etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heerst
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 18:58
Jigs schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:25:
Ik heb als beginner een beleggingsrekening geopend bij mijn eigen bank (ING, een 'zelf op de beurs' rekening, dus zonder actief beheerde fondsen). Kosten € 16 per jaar. Daarna is het een kwestie van maandelijks x bedrag overmaken naar de beleggingsrekening en zoveel mogelijk stukken van een ETF aankopen. In mijn geval Think Global Equity. Dit is wat mij betreft een manier van beleggen waar je weining omkijk naar hebt en die goede spreiding combineert met lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Lees ook eens de methoden en principes bij Meesman of BrandNewDay. Die komen tot de saaie conclusie dat je beter je tijd kunt stoppen in je eigen ontwikkeling en via periodiek storten een index moet volgen

Als je pro-actief wil beleggen ga je het niet beter doen dan de Indexfondsen (waarschijnlijk veel slechter, zoals ik) en zijn transactiekosten in één keer significant.

Heeeeel veel mensen denken dat ze het beter kunnen dan anderen of indexfondsen (omdat ze een veel te positief beeld van zichzelf hebben), maar met een beetje statistisch inzicht weet je dat dat niet kan...

Ik vind beleggen heel interessant, ik heb redelijke portefeuilles met saaie aandelen in Amerika, AEX en ook Meesman en BND. Ik kijk passief vanaf de zijlijn toe en koop soms wat bij.
Heerst hierboven doet het heel verstandig denk ik.

Spelbreker? Nee, beleggen is ook leuk, het kan best een hobby zijn. En hobbies kosten geld. Maar benader het dan ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Jigs schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:01:
[...]

Ik denk dat je te simplistisch denkt. Er komt best wat bij kijken bij beleggen. Welke fondsen selecteer je, hoe bepaal je of de prijs juist is dus op welke koers kopen en op welke koers verkopen. Welke dingen zijn van invloed op de koers etc etc.
Dat is een leuke aanpak als je (lichtelijk overdreven) miljoenen te besteden hebt. Maar als jij 100-200 euro per keer gaat beleggen gaat dat nergens over. Alleen aan transactiekosten ben je de komende jaren al je rendement aan kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jigs schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:01:
...
Als je daar allemaal mee aan de slag wil en met grote precisie bewegingen van diverse aandelen zou willen modelleren (waarbij het natuurlijk twijfelachtig is of je daarin überhaupt zal slagen omdat je nu eenmaal beperkte informatie en tijd hebt. Er wordt misschien niet voor niets gezegd dat elke aap wel de markt kan verslaan...) is het inderdaad buitengewoon ingewikkeld, veel kenbare factoren die prijsbepalend zijn zijn redelijk voordehandliggend. En verder wordt het al snel hocuspocus (of misschien wel rocketscience).

Zeker als je 100-200€ ter beschikking hebt is het vermoedelijk, financieel, niet qua plezier/hobby, interessanter, de tijd die je bij (dag)handel in specifieke aandelen op basis van kennis uit je modellen aan beleggen zou besteden te gebruiken om desnoods vakken te vullen.

Je kan je natuurlijk prima wat verdiepen in beleggen, je zal dan vermoedelijk snel tot de conclusie komen dat de transactiekosten in jou geval een zwaarwegende factor zullen zijn voor wat een goed beleggingsplan is. Je kan dan doen waar je dan op uitkomt, en dan eventueel een grotere portefeuille simuleren zodat je de rest van je ideeen ook 'in de praktijk kan brengen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
begintmeta schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:21:
[...]

Als je daar allemaal mee aan de slag wil en met grote precisie bewegingen van diverse aandelen zou willen modelleren (waarbij het natuurlijk twijfelachtig is of je daarin überhaupt zal slagen omdat je nu eenmaal beperkte informatie en tijd hebt. Er wordt misschien niet voor niets gezegd dat kan elke aap wel de markt kan verslaan...) is het inderdaad buitengewoon ingewikkeld, veel kenbare factoren die prijsbepalend zijn zijn redelijk voordehandliggend. En verder wordt het al snel hocuspocus (of misschien wel rocketscience).

Zeker als je 100-200€ ter beschikking hebt is het vermoedelijk, financieel, niet qua plezier/hobby, interessanter, de tijd die je bij (dag)handel in specifieke aandelen op basis van kennis uit je modellen aan beleggen zou besteden te gebruiken om desnoods vakken te vullen.

Je kan je natuurlijk prima wat verdiepen in beleggen, je zal dan vermoedelijk snel tot de conclusie komen dat de transactiekosten in jou geval een zwaarwegende factor zullen zijn over wat een goed beleggingsplan is. Je kan dan doen waar je dan op uitkomt, en dan eventueel een grotere portefeuille simuleren zodat je de rest van je ideeen ook 'in de praktijk kan brengen'.
Eigenlijk sla je de spijker op z'n kop. Ik ben bang dat het te veel informatie is om je snel en goed op in te lezen. Kennis komt met de jaren. Als die tijd dat je niks doet, maak je ook geen rendement.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets waar ik redelijk goedkoop kan instappen en nu met een relatief kleine portefeulle in kan groeien.
Als het ik goed begrijp kan ik het beste kijken naar index beleggen. Ik zal vanavond dit document eens doorlezen om basis begrip te krijgen van het beleggen met indexen.http://www.meesman.nl/l/l...brochure.def.pdf?ext=.pdf

Ik wil er graag snel mee starten. En alle infromatie die ik daarbij nodig heb / leesvoer is van harte welkom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Jigs schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:01:
[...]

Eigenlijk sla je de spijker op z'n kop. Ik ben bang dat het te veel informatie is om je snel en goed op in te lezen. Kennis komt met de jaren. Als die tijd dat je niks doet, maak je ook geen rendement.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets waar ik redelijk goedkoop kan instappen en nu met een relatief kleine portefeulle in kan groeien.
Als het ik goed begrijp kan ik het beste kijken naar index beleggen. Ik zal vanavond dit document eens doorlezen om basis begrip te krijgen van het beleggen met indexen.http://www.meesman.nl/l/l...brochure.def.pdf?ext=.pdf

Ik wil er graag snel mee starten. En alle infromatie die ik daarbij nodig heb / leesvoer is van harte welkom ;-)
Kijk dan ook bij Brand New Day en Think ETF's website, daar wordt ook veel uitgelegd. Ik half jaar geleden op hetzelfde punt. Kijk ook de laatste 5 pagina's in dit topic, er is veel discussie geweest over index beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/K7YFCv1.png

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Waarom beleggen zoveel mensen met meesman? Ik gebruik Binck fundcoach en volgens mijn berekeningen is dat goedkoper (op termijn) en je hebt meer keus in de fondsen waar je in wilt beleggen.

Edit: Excuses, als je €200 pm inlegt is meesman wel goedkoper ja. Rekende het alleen voor mijn eigen situatie uit :P

[ Voor 26% gewijzigd door shenr op 16-07-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

shenr schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:04:
Waarom beleggen zoveel mensen met meesman? Ik gebruik Binck fundcoach en volgens mijn berekeningen is dat goedkoper (op termijn) en je hebt meer keus in de fondsen waar je in wilt beleggen.

Edit: Excuses, als je €200 pm inlegt is meesman wel goedkoper ja. Rekende het alleen voor mijn eigen situatie uit :P
En dat is dus exact wat ik ook wil benadrukken: Reken áltijd jouw situatie uit.
Elke variant/broker levert door de verschillende manieren van kosten in rekening te brengen weer een ander resultaat op.
Bij mij kwam Binck en Meesman ook duurder uit dan mijn huidige 'oplossing'. Maar dat is dan dus wel voor mijn situatie en manier van beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
DarkKnight schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:42:
[...]

Elke variant/broker levert door de verschillende manieren van kosten in rekening te brengen weer een ander resultaat op.
Bij mij kwam Binck en Meesman ook duurder uit dan mijn huidige 'oplossing'. Maar dat is dan dus wel voor mijn situatie en manier van beleggen.
En bij mij Binck het goedkoopste weer, vanwege geen service fee/bewaarkosten. Het is net als aandelen, goed onderzoek doen vanuit je eigen strategie en daarnaar handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
DarkKnight schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:42:
[...]

Hoe maak je die berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

Jigs schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 16:26:
[...]

Hoe maak je die berekening?
Ik kijk wat ik wil gaan doen qua orders (bijv: elke maand € 1000,- en initieel € 2500,-, verder geen handel tussendoor en alleen maar aandelen AEX), dan een spreadsheet maken met brokers plus de gehanteerde formules door hen. Stel: 0.05%*(waarde order)*(aantal orders) + bewaarkosten = jaarbedrag.
Wat er dan zou uit kunnen komen in het voorbeeld is: 0.0005*2500+12*0.0005*1000 + € 0,- = € 7,25 per jaar.
En dan goed opletten dat je kosten variëren niet alleen met waarde order maar kan ook met aantal variëren. In dit geval niet, toch zijn er ook veel brokers waar je een vaste minimum kostprijs hebt per order, dus dan wordt de formule bijv: € 2 + 0.0005*2500 + 12*2 + 12*0.0005*1000. Dan kan het lonen om in plaats per maand, naar per kwartaal te gaan met grotere bedragen.

Hopelijk is dat een beetje duidelijk, anders kan ik wel een voorbeeld spreadsheet geven, zoals ik die heb gebruikt.

Vaak is het zo dat brokers een 'basis' en een 'actieve' variant hebben, waarbij dan de kosten per order veranderd en/of juist de basisprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door DarkKnight op 16-07-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is DeGiro dan niet veel interessanter? Gratis ETF's kopen, geen beheerskosten en eenvoudig en gratis geld overboeken via iDeal. Vond het heel eenvoudig om mee te beginnen en om wat ETF's te kopen en te zien hoe dat loopt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
DeGiro leent de waarden van jouw portefeuille uit. Dat heeft als voordeel dat je geen kosten hebt als beheerfee's en gratis aankopen van instrumenten voor jouw portefeuille. Maar mocht dat uitlenen ooit eens fout gaan, dan heb je wel een probleem. En sommige willen bij voorbaat niet in zo'n situatie terecht komen en betalen ze liever dus iets meer. Gevalletje kosten/risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Robkazoe schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 18:17:
DeGiro leent de waarden van jouw portefeuille uit. Dat heeft als voordeel dat je geen kosten hebt als beheerfee's en gratis aankopen van instrumenten voor jouw portefeuille. Maar mocht dat uitlenen ooit eens fout gaan, dan heb je wel een probleem. En sommige willen bij voorbaat niet in zo'n situatie terecht komen en betalen ze liever dus iets meer. Gevalletje kosten/risico.
Daar kan je zelf voor kiezen, bij een custody profiel doen ze dat niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Tsurany schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 18:18:
[...]

Daar kan je zelf voor kiezen, bij een custody profiel doen ze dat niet.
Nee, maar dan betaal je weer meer in beheerkosten of eenmalige kosten. Maar nogmaals, het is de afweging tussen risico/kosten die je maakt. Accepteer je het risico, dan zijn je kosten lager. Accepteer je het risico niet, dan kost het je wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Robkazoe schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 18:21:
[...]

Nee, maar dan betaal je weer meer in beheerkosten of eenmalige kosten. Maar nogmaals, het is de afweging tussen risico/kosten die je maakt. Accepteer je het risico, dan zijn je kosten lager. Accepteer je het risico niet, dan kost het je wat meer.
Ik betaal geen beheerkosten of eenmalige kosten. Vraag me af welke kosten ze dan wel in rekening brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Tsurany schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 18:26:
[...]

Ik betaal geen beheerkosten of eenmalige kosten. Vraag me af welke kosten ze dan wel in rekening brengen?
Met een DeGiro Custody account gaan hogere tarieven gepaard, die je in een afzonderlijke tarievenlijst op de site van DeGiro kan vinden. Bestudeer die tarieven goed, want we lezen bv. dat er een vergoeding wordt aangerekend voor het uitbetalen van coupons en dividenden.
http://www.mijnkapitaal.b...sen/degiro-nader-bekeken/

Ik weet niet of het nog steeds actueel is want ik zit niet bij DeGiro. Maar linksom of rechtsom. Als je geen risico wilt lopen, dan kost je dat wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je het tarievenoverzicht bekijkt zie je dat dit echt meevalt.
Standaard profiel: https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
Custody profiel: https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht_CUSTODY.pdf

Aandelen: Poolse beurs is 5 euro duurder per transactie.
Trackers: Zelfde tarieven
Beleggingsfondsen: Zelfde tarieven
Obligaties: Zelfde tarieven
Opties/Futures: Niet mogelijk bij custody
Valuatie: Zelfde tarieven
Debet rente: 1% hoger bij custody
Koersen: Amsterdam, Brussel, Lissabon, Parijs kost 5 euro per maand voor live koersen, 15 minuten vertraging is gratis.

Dan zie je nog bij extra diensten dat dividend en coupon verwerking geld kost. Dat kost je respectievelijk 1 euro + 3% en 1 euro + 0,10%.

Je hebt bij het handelen in ETF's dus enkel kosten bij het uitkeren van dividend. Maar dan zijn de kosten alsnog aardig schappelijk te noemen. En dan kan je wel zeer toegankelijk instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Met hierboven.
En als je zoals ik geen dividend ETF's hebt, maar herbeleggende heb je dus totaal geen kosten als je maandelijks inlegt bij een custody account. Trouwens de koersen van Euronext zijn wel gewoon gratis.
Het uitdelen van aandelen gebeurd trouwens ookbij Lynx of interactive brokers. Ik zie geen enkel risico als je een custody account hebt.

[ Voor 57% gewijzigd door Zenix op 16-07-2015 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Bij Lynx of Interactive Brokers worden je aandelen alleen uitgeleend als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven, en daarnaast krijg je daar de helft van de inkomsten die ze maken met het uitlenen van de aandelen. Overigens is of je wel of niet je aandelen wilt uitlenen praktisch irrelevant voor het risicoprofiel van je portfolio, alleen snappen de meeste mensen niet precies hoe het werkt en klinkt het eng...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Hielko schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:22:
Bij Lynx of Interactive Brokers worden je aandelen alleen uitgeleend als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven, en daarnaast krijg je daar de helft van de inkomsten die ze maken met het uitlenen van de aandelen. Overigens is of je wel of niet je aandelen wilt uitlenen praktisch irrelevant voor het risicoprofiel van je portfolio, alleen snappen de meeste mensen niet precies hoe het werkt en klinkt het eng...
Klopt, die keuze maak je bij DeGiro nu door een bepaald account te kiezen, wat in het verleden niet kon. Laatste ben ik ook mee eens, volgens mij is het vergelijkbaar met securities lending bij de meeste ETF's alleen gaat hierbij wel alle winst naar DeGiro, waardoor de lage kosten mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:22:
Voor zover ik weet delen ze alleen inkomsten uit het uitlenen van jouw effecten met je wanneer je meedoet aan het stock yield enhancement program. Je kunt een cash-rekening nemen bij Lynx/IB wanneer je niet wilt dat jouw effecten uitgeleend worden (heeft wel het gevolg dat je drie dagen moet wachten op je geld wanneer je stukken verkoopt).

Risico zal inderdaad behoorlijk klein zijn, maar daar is het rendement ook naar. Zelf heb ik overigens zowel een rekening bij DeGiro (non-custody) als een cash-rekening bij Lynx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Aangezien ik graag de switch zou maken naar ETF's ga ik binnenkort mijn beleggingsfonds afsluiten. De kosten zijn namelijk wat te hoog:

KBC Multi Track Netherlands
instapvergoeding2%
beheerloon0.7%
lopende kosten incl. beheerloon1%

Sivek Global Medium
instapvergoeding2.5%
beheerloon1.2%
lopende kosten incl. beheerloon1.9%

Als ik kijk naar het verloop van de twee fondsen (respectievelijk 1 en 2) is het allemaal zo slecht nog niet. Op welk punt stap ik er nu het best uit? Zo snel mogelijk? Wacht ik beter nog even af?

Het verloop lijkt me zeker niet slecht, alleen vrees ik dat een groot deel teniet wordt gedaan door de hoge kosten en misschien trek ik er dus best zo snel mogelijk de stekker uit?

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 16-07-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
SanderH_ schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:45:
Aangezien ik graag de switch zou maken naar ETF's ga ik binnenkort mijn beleggingsfonds afsluiten. De kosten zijn namelijk wat te hoog:

KBC Multi Track Netherlands
instapvergoeding2%
beheerloon0.7%
lopende kosten incl. beheerloon1%

Sivek Global Medium
instapvergoeding2.5%
beheerloon1.2%
lopende kosten incl. beheerloon1.9%

Als ik kijk naar het verloop van de twee fondsen (respectievelijk 1 en 2) is het allemaal zo slecht nog niet. Op welk punt stap ik er nu het best uit? Zo snel mogelijk? Wacht ik beter nog even af?

Het verloop lijkt me zeker niet slecht, alleen vrees ik dat een groot deel teniet wordt gedaan door de hoge kosten en misschien trek ik er dus best zo snel mogelijk de stekker uit?
Jemig, wat een afzetters! Zo snel mogelijk eruit en in een ETF stoppen. Als je kijkt naar de 10 jaars grafiek zie je hoeveel rendement ze afgeroomd hebben door de jaren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:35:
[...]

Voor zover ik weet delen ze alleen inkomsten uit het uitlenen van jouw effecten met je wanneer je meedoet aan het stock yield enhancement program. Je kunt een cash-rekening nemen bij Lynx/IB wanneer je niet wilt dat jouw effecten uitgeleend worden (heeft wel het gevolg dat je drie dagen moet wachten op je geld wanneer je stukken verkoopt).
Als je niet meedoet worden je aandelen ook niet uitgeleend, en met een cash-rekening kan je ook meedoen aan het stock yield enhancement program. Aantekening hierbij is wel dat als je een margin account hebt in combinatie met een margin loan de aandelen die als onderpand dienen voor de lening volgens mij wel door IB uitgeleend kunnen worden zonder je toestemming.
Risico zal inderdaad behoorlijk klein zijn, maar daar is het rendement ook naar. Zelf heb ik overigens zowel een rekening bij DeGiro (non-custody) als een cash-rekening bij Lynx.
Meestal is het rendement ook super laag, maar sommige aandelen die moeilijk in te lenen zijn hebben hele hoge rates. Had zelf eerder dit jaar een positie in een aandeel die ik kon uitlenen voor 30%+ op jaarbasis, dat tikt toch wel aan. Doodzonde als je zo'n aandeel toevallig in je portfolio hebt en je krijgt er niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:39:
[...]

Als je niet meedoet worden je aandelen ook niet uitgeleend, en met een cash-rekening kan je ook meedoen aan het stock yield enhancement program. Aantekening hierbij is wel dat als je een margin account hebt in combinatie met een margin loan de aandelen die als onderpand dienen voor de lening volgens mij wel door IB uitgeleend kunnen worden zonder je toestemming.
Wat je zegt klopt volgens mij helemaal, Hielko. Lynx heeft mij aangegeven inderdaad alleen aandelen uit te lenen in een margin-account wanneer je van bevoorschotting gebruik maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinkother
Nog een voordeel voor Binck Bank is dat deze onder de bankgarantie valt en Degiro niet.
Bankgarantie telt natuurlijk alleen voor het geld en niet de aandelen.
Overigens heb ik ze zelf allebei en gebruik Binck voor langere termijn en Degiro voor handelen, lees turbo's, opties en dollar aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
BINCK Fundcoach
Tarieven
BELEGGINGSFONDSEN €10 per transactie
ETF'S €5 per transactie
PERIODIEK BELEGGEN Geen transactiekosten*
SERVICE FEE 0,15% per jaar**
* Minimale inleg van €20 per maand.
** Minimaal €60 en maximaal €200 per jaar over de waarde van uw portefeuille. De service fee wordt maandelijks afgerekend.

Toch iets om rekening mee te houden bij Binck Fundcoach.. 60-200 euro is best veel voor service fee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
abalone schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:55:
[...]

Jemig, wat een afzetters! Zo snel mogelijk eruit en in een ETF stoppen. Als je kijkt naar de 10 jaars grafiek zie je hoeveel rendement ze afgeroomd hebben door de jaren heen.
Eerste fonds ben ik ondertussen uitgestapt, al wordt dit pas maandag geregistreerd.

Gezien de evolutie van het 2e fonds wacht ik liever nog wat af, of zorg ik beter dat ik daar als de bliksem weg ben gezien de hoge kosten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Stel je de vraag - zou ik fonds 2 nu kopen als ik geld heb of zou ik ETFs kopen?

Het antwoord op die vraag is het antwoord op jouw vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
SanderH_ schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:58:
[...]

Eerste fonds ben ik ondertussen uitgestapt, al wordt dit pas maandag geregistreerd.

Gezien de evolutie van het 2e fonds wacht ik liever nog wat af, of zorg ik beter dat ik daar als de bliksem weg ben gezien de hoge kosten? :+
Zie je die rode lijn? Als je zelf hetzelfde bedrag 50%/50% had belegd in twee goedkope ETF die resp de Barclays en FTSE TR indices hadden belegd, had je meer overgehouden.

Wegwezen dus :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Knakker schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 11:56:
[...]

Zie je die rode lijn? Als je zelf hetzelfde bedrag 50%/50% had belegd in twee goedkope ETF die resp de Barclays en FTSE TR indices hadden belegd, had je meer overgehouden.

Wegwezen dus :)
Aan de andere kant, als hij nu lump sum bij de ETF's instapt, dan stapt hij wel op een hoog moment in.
Ik weet niet over hoeveel kapitaal het gaat, maar hij zou ook eerst periodiek kunnen inleggen in ETF's met het kapitaal van de KBC Multitrack, als dat kapitaal ingelegd is dat andere fonds verkopen. Aantal maanden extra in dat fonds zal geen wereld van verschil maken. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een goed moment om te verkopen omdat de koersen hoog staan :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 18-07-2015 13:08 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.