pirke schreef op maandag 06 juli 2015 @ 13:19:
Laten we nu een aantal scenario's bekijken:
Ik=Nederland | Amerikaans Bedrijf | Europees bedrijf |
Amerikaanse ETF | 0% bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting | ? bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting |
Ierse ETF | 15% verloren bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting | ? bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting |
Nederlandse ETF | 0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting | waarschijnlijk 0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting |
Ik heb hier een aanname dat een Amerikaanse ETF geen bronbelasting kent voor Amerikaanse bedrijven. Klopt dat? Hoe zit dat met overige landen bij een Amerikaanse ETF?
Voor wat betreft Ierland heb je volgens mij meestal wel een 15% verloren bronbelasting.
De Nederlandse ETF (Think, of Meesman pakket) lijkt in het voordeel, maar de TER is weer significant hoger, en het aanbod en aantal posities is redelijk beperkt vergeleken bij iets als Vanguard (250 vs 7000). Ook is het aandeel financiele dienstverlening naar mijn mening veel te groot.
Ik probeer dus een zo breed mogelijke ETF portefeuille te zoeken (geografisch en over sectoren) met een zo min mogelijk blootstelling aan hoge TER of dividendlekken. Voor Amerikaanse aandelen is iets als Vanguard (in dollars - US gevestigd) een goede keus. Ik zit alleen te kijken naar de rest vd wereld, wat is daar wijsheid? Wat voor belastingverdragen heeft Amerika daar mee die Ierland niet heeft of omgekeerd? Denk aan Azie, rest van Europa, etc. Vaak zie ik ook fondsen die de naam "Wereld" hebben maar dan toch 5%-10% Apple zijn. Zo'n groot aandeel Apple hoef ik niet.
Een Amerikaanse ETF betaalt inderdaad geen dividendbelasting aan haar overheid voor Amerikaanse aandelen, dit omdat Amerikanen persoonlijk worden belast. Om jouw tabel aan te vullen:
Ik=Nederland | Amerikaans Bedrijf | Europees bedrijf |
Amerikaanse ETF | 0% bronbelasting, 15% VS dividendbelasting te verrekenen met te betalen box 3 belasting | bronbelasting afhankelijk van land van het bedrijf dat aan de ETF uitkeert, 15% VS dividendbelasting te verrekenen in box 3 |
Ierse ETF | 15% verloren bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting dividend afkomstig van een Ierse ETF wordt niet belast door Ierland, dus je ontvangt het bruto dividend minus de weggelekte dividendbelasting (wat voor Amerikaanse aandelen 15% zou zijn) | verloren% bronbelasting afhankelijk van land herkomst dividend, 15% terug te vragen dividendbelasting n.v.t. geen Ierse dividendbelasting |
Nederlandse ETF | 0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting via inkomstenbelasting | 0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting via inkomstenbelasting |
Wat een Amerikaanse ETF ontvangt uit landen buiten de VS is het verdragstarief; dus bijvoorbeeld 15% Nederlandse dividendbelasting op Unilever -> Amerikaanse ETF lekt deze 15%. De Vanguard FTSE All-World Ex-US Stock ETF (VXUS) lekt ongeveer 6% van het dividendpercentage per jaar. Dus wanneer je een 50/50 verdeling hebt tussen VS en ex-VS dan is de jaarlijkse belastinglekkage 0,03xdividendrendement. Kanttekening hierbij is dat Nederlandse wereldwijde indexfondsen als die van Meesman en Think vaak ook niet 100% van het dividend kunnen doorschuiven, dit percentage ligt ongeveer op 95-98%. Een vergelijkbaar lek dus naar mijn mening.
De Ierse All-World ETF van Vanguard (VWRL) lekte de afgelopen twee jaar ongeveer 10-11% keer het dividendrendement. Dat dit geen 15% is, komt doordat de VS met een verdragstarief van 15% vrij hoog zit. Inclusief belastinglekkage is dit fonds dus ongeveer even duur als het fonds van Meesman.
Wat de dividendbelastinglekkage betreft voor aandelen buiten de VS: Europese fondsen lekken ongeveer evenveel voor Europese aandelen als Amerikaanse fondsen die beleggen in Europese aandelen. Zelfde geldt voor opkomende markten. Ik zou me dus niet blind staren op de dividendlekkage, ga ervan uit dat het bij werelwijd gespreide fondsen op ongeveer 10% keer het dividendrendement ligt voor Ierse fondsen en ongeveer 3% keer het dividendrendement voor NL/VS fondsen.
Zelf kies ik voor Amerikaanse ETF's vanwege de grote spreiding en lage kosten (incl. de kleine belastinglekkage). Hiermee val je bijvoorbeeld wel onder de Amerikaanse erfbelasting (waarvoor NL een verdrag heeft afgesloten) en eventuele nare geintjes van de VS in de toekomst. Of je met Ierse/Nederlandse fondsen op de lange termijn beter zit, zou ik wat dat betreft niet durven zeggen.
Eventueel zou je gelijkgewogen producten kunnen bekijken als je je stoort aan de 1-2% die Apple momenteel van de wereldindex bezet, hierbij is het uitgangspunt om elke positie dezelfde weging te geven. Bedenk hierbij dan wel dat je kleine bedrijven evenveel waarde toekent als grote bedrijven.