Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 839.883 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-07 14:14
Oh, ik doe meer dan alléén die 12 maanden (7, plus de al belegde 4-5 van de afgelopen tijd) gebruiken als leidraad natuurlijk. Daarom lees ik me ook in op sites als Beursgorilla, Morningstar, en een paar beleggersblogs, en hou ik 't nieuws bij van bedrijven waar ik aandelen in heb. Plus ik kijk naar hun resultaten uit het verleden... die bieden geen garantie, maar leert je samen met 't nieuws van die tijd wel over hoe een bedrijf het heeft gedaan, en wat ze doen om te groeien.

Maar daarom volg ik dit topic ook omdat er een hoop goede tips in staan. Boeken blijven bij mij niet echt heel goed hangen omdat ik de termen zelf vaak nog niet goed kan plaatsen, maar als je andere tips hebt hou ik m'n oren/ogen open natuurlijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Kapotlood op 04-06-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CeesKees schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:04:
[...]

Zeer interessant, ik ga me eens inlezen.

Wat natuurlijk heeft geholpen om die 100% over 2014 te halen is de gestegen USD koers, laatste halfjaar van 2014
Rendement is in euro. De USD hedge ik altijd. In 2013 had ik >200% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houdt Lime Energy de komende dagen in de gaten. Ticker = LIME. Staat op de NASDAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Valt me trouwens wel op dat de beurs de afgelopen week klap na klap krijgt: olie, Griekenland, Amerika… alles lijkt even pas op de plaats te doen de afgelopen week… tot nu toe in een week of wat tijd ±5-7% aan dalingen gezien, en het lijkt voorlopig nog wel even door te zetten. Die hele malaise met Griekenland helpt al niet, en de olieprijs en Amerikaanse markt ook al niet echt.

Da's meer beweging dan ik in de paar maanden ervoor heb gezien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
joramoudenaarde schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:48:
Valt me trouwens wel op dat de beurs de afgelopen week klap na klap krijgt: olie, Griekenland, Amerika… alles lijkt even pas op de plaats te doen de afgelopen week… tot nu toe in een week of wat tijd ±5-7% aan dalingen gezien, en het lijkt voorlopig nog wel even door te zetten. Die hele malaise met Griekenland helpt al niet, en de olieprijs en Amerikaanse markt ook al niet echt.

Da's meer beweging dan ik in de paar maanden ervoor heb gezien! :)
Eens. Alles wat ik verkoop gaat verder omlaag, en alles wat ik koop ook.
En om een bizarre reden schiet de Euro omhoog in waarde terwijl Griekenland definitief voor de default lijkt te kiezen :?

En ondertussen schieten de bonds voorbij het punt waar het ECB opkoopprogramma begon, met de grootste daling in 20 jaar geloof ik. En dat terwijl er de grootste opkoop actie ooit plaatsvindt van dik 1000 miljard?

Er gebeurt iets met veel beweging, maar begrijpen is een ander verhaal.

Edit: enige wat ik kan zien, is dat zo'n beetje alles een piek lijkt te hebben gehad in maart, en sindsdien langzaam omlaag duikelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 04-06-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik denk dat het vooral komt door de puinhoop in/met Griekenland, en dat de kans nu wat groter is dat er een eind aan gebreid wordt… of dit nu betekent dat er een Grexit komt of niet weet ik niet, maar het lijkt nu wat meer impact te hebben dan voorheen.

Ik ben in ieder geval benieuwd waar het eindigt met die dalingen. Wat ik nog opvallender vind is dat de beurssites (zoals beursgorilla) toch telkens lijken aan te geven dat de Euro/AEX e.d. weer inlopen, en dat de huizenmarkt weer "genezen" is e.d.… terwijl de beurs toch echt flinke en ogenschijnlijk lange dalingen laat zien. Ze (het nieuws en de werkelijkheid) lijken op 't moment behoorlijk langs elkaar heen te lopen.

Trouwens, hoe houden jullie je portfolio bij? Passen jullie die eens per jaar aan, helemaal niet, telkens als je de kriebels bij een bepaald aandeel krijgt? Ik was zelf van plan om eens per jaar de boel goed door te lichten, en te kijken welke aandelen/ETF's ik liever vervang voor een ander, maar ik kan me ook voorstellen dat je er gewoon helemaal niet aan komt bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Kapotlood op 04-06-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Allen, ik heb een vraag waar ik niet uitkom. Het gaat om crosslisting en voordelen en nadelen voor de belegger. Ik heb al veel gevonden over de voordelen voor bedrijven, maar daar ben ik nou net niet in geïnteresseerd.

Ik wil namelijk de iShares UK Dividend UCITS ETF kopen en deze staat genoteerd in londen, duitsland, zwitserland en italie. Ik heb dus te maken met 3 verschillende valuta, waar een risico in zit. Maar daarnaast is de prijs van een aandeel heel anders op elke beurs, dit snap ik niet echt, waarom is dit zo?

Ook is het zo dat de liquiditeit in londen veel hoger is dan op de andere beurzen, gevoel zegt dat meer liquiditeit een lagere spread oplevert en dus dat het aandeel dichter bij de "echte" marktprijs is. Maar hij zou ook een koopje kunnen zijn op 1 van de andere 3 beurzen met het verschil in valuta.

In heb dan ook nog niet gekeken naar verschillende belasting regimes, maar ik meende dat dat allemaal gelijk is getrokken door de UCITS.

In essentie, waar zou ik hem moeten kopen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200

evleerdam schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:57:
[...]

Ik heb er wel een mening over: die beurs is flink overgewaardeerd, een P/E ratio van 100+.
heb je een bron dat de p/e 100+ is?

volgens de Shanghai stock exchange website is de p/e van de A-shares 23.47

http://english.sse.com.cn/
Dat ze opgenomen worden in meer indices is leuk, maar gebeurt na de stijging. Wat is eerder? Opgenomen worden in een index of flink stijgen? Ik denk dat het nu al te laat is.
het lijkt me dat als alle beleggingsfondsen en trackers die de bekende indices volgen of proberen te verslaan A-shares gaan opnemen, ze alleen maar verder zullen stijgen.
Dat zal misschien een proces van jaren zijn, maar zal voor een grote opwaartse druk zorgen.
Waar moet dan de daling vandaan komen? Van Chinese beleggers die verkopen?
Misschien zie ik iets over het hoofd, dus ik ben benieuwd of er hier iemand is die verstand heeft van de Chinese aandelenmarkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 386200 op 04-06-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-07 10:38
Sorry, ik haal 2 indices door elkaar: Shanghai en Shenzen.

Voor Shanghai: ik zie P/E van 44 als per eerder dit jaar in Maart: http://www.bloomberg.com/...io-as-market-math-upended

Ik heb er verder niet veel verstand van, maar met dat soort PE ratio's laat ik het wel zitten :)

Wie er verder kan gaan verkopen? Tja, ik geloof dat het vooral institutionele investors zijn daar met veel geleend geld. Dus die kunnen gaan verkopen als 1. de eerste daling inzet of 2. de rente iets stijgt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 14:24
Wel een aardige samenvatting van de Economist over de Chinese aandelenmarkt: http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21652337-economic-dangers-chinas-manic-bull-market-goring-concern

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:38:
Houdt Lime Energy de komende dagen in de gaten. Ticker = LIME. Staat op de NASDAQ.
@-Sovereign- zou je me eens willen DM'en? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:38:
Daar ben ik ook wel nieuwschierig naar… waarom moeten we die in de gaten houden? Ik kan er vooralsnog niet echt heel veel over vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:26
joramoudenaarde schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:25:
Ik ben in ieder geval benieuwd waar het eindigt met die dalingen. Wat ik nog opvallender vind is dat de beurssites (zoals beursgorilla) toch telkens lijken aan te geven dat de Euro/AEX e.d. weer inlopen, en dat de huizenmarkt weer "genezen" is e.d.… terwijl de beurs toch echt flinke en ogenschijnlijk lange dalingen laat zien. Ze (het nieuws en de werkelijkheid) lijken op 't moment behoorlijk langs elkaar heen te lopen.
Ik denk dat je even verder moet kijken dan een 1/2 jaar. Er is al jaren een bull markt aan de gang met hier en daar een (mini)-correctie.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:48:
[...]

Daar ben ik ook wel nieuwschierig naar… waarom moeten we die in de gaten houden? Ik kan er vooralsnog niet echt heel veel over vinden :)
Inderdaad, je kan er niets over vinden. Dat maakt het juist zo interessant. De laagst gewaardeerde aandelen zijn vaak de onbekendste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Remco; Dan lijkt die bull op 't moment afgeschoten te worden :D

@-Sovereign-; Oh, ik bedoelde meer dat het erop leek dat er een willekeurig bedrijf opgenoemt werd zonder dat die ergens (makkelijk) terug te vinden is over de status van het bedrijf. Maar interessant is 't zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
430 - 2015-01-01
395 - 2015-01-15 / -10%
505 - 2015-04-20 / +25%
485 - 2015-06-03 / -5%

Het valt allemaal nog wel mee. We hebben een sterkere daling gehad eerder dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zou interessant zijn als al het geld wat uit bonds verdwijnt de 'gewone' markt op zou komen.

Als de ECB met ruim 1000 miljard aan investeringen het tij niet kan keren (yield is nu hoger dan vooraf aan het programma) dan moet er nu ergens serieus veel cash op een bank staan te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat is ook het probleem wat ik meer lees: al die opkopingen van bonds door de ECB, dat gebeurt allemaal met geld wat in die financiële wereld blijft steken. Terwijl dat geld eigenlijk z'n rondje moet maken in de gehele economie, en dus óók bij de burger terecht moet komen op de één of andere manier… zonder financiële ruimte bij de burgers komt het geld ook niet aan het rollen.

Persoonlijk geloof ik niet zo dat die 1000 miljard écht een verschil gaat maken zolang dat geld krampachtig vastgehouden wordt daar. Sterker nog, ik denk dat beleggers ná die hele opkoopgebeurtenis, nog best een klap gaan krijgen in de vorm van sterke dalingen op de beurs. 't Is maar een persoonlijke mening, maar ik hou m'n ogen rond de tijd dat dat programma afloopt wel open. Het enige wat dat programma nu doet, is in plaats van rust én geld rondpompen, alleen rust geven. Dat rondpompen van die 1000 miljard gebeurt heel lokaal (bij de instanties en bedrijven die die bonds verkopen).

Maar goed… een beetje rust in de tent helpt beleggingen ook wel denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 676731

Zag zojuist dat DeGiro nu het W-8BEN formulier faciliteert, wellicht handig om in te vullen als je Amerikaanse effecten bezit (zodat het verdragstarief van 15% dividendbelasting wordt aangehouden en je netjes als niet-Amerikaan te boek staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:48:
[...]

Koers staat inmiddels 15% hoger sinds ik hierover postte in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Tja, typisch gevalletje pech voor me in dat geval :P Maar dat beantwoord nog steeds niet de vraag waarom we dat bedrijf in de gaten moesten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:22

Zenix

BOE!

Twee maanden geleden begonnen met het dubbel shorten van de bunds en dat gaat nog steeds goed :) http://www.bloomberg.com/quote/DSB:FP gratis tracker in kernselectie van deGiro ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 11-06-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
*O* Up and Down -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:56

Lulukai

God's gift to women

Anoniem: 286207 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:21:
[...]

Ticker Name Beurs TER
IE00B3XXRP09 Vanguard S&P 500 UCITS ETF (EUR) Euronext Amsterdam 0,07%
IE00B4L5Y983 iShares MSCI World UCITS ETF (Acc) Euronext Amsterdam 0,40%
FR0010959676 AMUNDI ETF MSCI EM Euronext Parijs 0,40%

Afhankelijk van het beurs sentiment stort ik bij in een bepaalde categorie.
Op dit moment dus alleen aandelen en geen obligaties. Rentes zullen nog wel wat dalen, maar de rek is er daar voornamelijk uit.

Een categorie waar ik nog naar aan het kijken ben is vastgoed. Hier verwacht ik de komende tijd ook wel een flinke groei en zou goed passen bij de deversificatie van mijn portefuille.

PS. Ik ben trouwens ook wel benieuwd welke EFT's de rest hier heeft :)
Tenzij ik me vergis, heeft iShares Core MSCI World UCITS ETF een TER van 0.20 en niet 0.40
http://www.ishares.com/nl...-world-ucits-etf-acc-fund

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286207

Lulukai schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:02:
[...]

Tenzij ik me vergis, heeft iShares Core MSCI World UCITS ETF een TER van 0.20 en niet 0.40
Klopt. De Amundi ook trouwens.
Ik had verkeerd gekeken op de morningstar site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 286207 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:20:
[...]

Klopt. De Amundi ook trouwens.
Ik had verkeerd gekeken op de morningstar site :)
Kan best zijn dat het eerder wel 0.40% was.

Ik gebruik trouwens ook de Ishares MSCI World en de AMUNDI ETF MSCI EM in beiden gevallen een TER van 0.20% inderdaad. Ze hebben beiden ook een hoge volume en keren geen dividend uit. Tevens zijn het beiden gratis trackers bij de deGiro. En omdat ze geen dividend uitkeren kan je ze heel goed gebruiken met een custody account, want je moet bij dividend uitkeringen kosten betalen bij een custody account.

Voor bonds dacht ik eraan om deze tracker http://etf.deutscheawm.co...-AGGREGATE-BOND-UCITS-ETF in de toekomst te nemen, nu heb ik nog geen bonds nodig gezien mijn leeftijd. Die tracker volgt bijna 17 duizend obligaties in 72 landen. Ik denk dat als de inflatie gaat stijgen het verstandiger is om een global bond ETF te hebben omdat niet overal gelijk de inflatie gaat stijgen, waardoor de impact ook minder groot kan zijn.

Dan heb je met drie ETF's in zowat in de gehele wereld belegd in aandelen en obligaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-07 19:35
Ik heb morgen afspraak met mijn bank om mijn kapitaal te bespreken; Ik ben 23 jaar en heb een goeie, vaste job. Ik heb momenteel 40K op mijn bankrekening staan en kan maandelijks makkelijk €1400 opzijleggen. Ik wil iets met mijn geld doen maar heb zo goed als geen kennis van de financiele wereld.(ben werkzaal in IT-sector) Ik woon nog thuis dus heb zo goed als geen risico's waar ik rekening moet mee houden. Iemand tips/hints om rekening mee te houden bij dit gesprek? Ik probeer de financiele markt/nieuws ietwat op de voet te volgen maar heb qua kennis echt nog veel achterstand. Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 06:24
Het allerbelangrijkst is dat je zelf blijft snappen waar en hoe je belegd.

Persoonlijk vertrouw ik geen enkele financieel adviseur (in die zin dat hij kennis/kunde/zin heeft om de optimale keuzes te maken). Daarnaast wijzen zo ongeveer alle wetenschappelijke studies uit dat niemand consequent de markt kan verslaan, dus maken ze hun eigen kosten nooit goed.

Hierboven, en in het financieel onafhankelijk topic, staat veel over index beleggen bij bv. Meesman. Als je geen verstand van beleggen hebt raad ik je aan je daarin te verdiepen (zelf snappen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:50
En als je over een jaar of 3 tot 5 uit huis wilt zou ik al helemaal niet gaan beleggen maar mooi een deel in je huis stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:03
dotacom schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 01:03:
Ik heb morgen afspraak met mijn bank om mijn kapitaal te bespreken;
Met alle respect, maar wat valt er bij een bank te bespreken over een 'kapitaal' van 40k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-07 19:35
Het Fantoom schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:13:
[...]

Met alle respect, maar wat valt er bij een bank te bespreken over een 'kapitaal' van 40k?
Eens horen wat de opties zijn? Ik kan maandelijks ook een redelijk groot bedrag aflossen. Wil gewoon vermijden dat mijn geld wegrot op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 23:00
hv08 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 08:52:
En als je over een jaar of 3 tot 5 uit huis wilt zou ik al helemaal niet gaan beleggen maar mooi een deel in je huis stoppen.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50
dotacom schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:19:
Wil gewoon vermijden dat mijn geld wegrot op de bank.
Kijk uit met deze mindset.

Tijdelijk een negatief reeel rendement met praktisch nul risico kan een hele acceptabele allocatie zijn. Bescherming van de hoofdsom wordt zwaar onderschat.

* Rukapul vreest veel pijnlijke en confronterende verhalen van mensen die door de huidige spaarrentes gedreven worden richting aandelen en dan naar dividendrendement kijkt alsof het spaarrentes zijn, aangejaagd door misleidende termen als 'dividend aristocrats' en wat niet meer.

Als je helemaal niets met geld en financien hebt dan is er niets mis met een paar jaar zitten op je geld en dan lekker toekomstige woonruimte mee financieren. Niet het onderste uit de kan, maar op termijn een zeker rendement tegen zeer laag risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Sowieso is de bank de allerlaatste plaats waar je heen moet gaan voor advies over wat je met je geld moet doen. Die doen alleen maar aan vermogensbeheer omdat het zo lekker makkelijk is om overpriced producten te verkopen aan mensen waarmee ze toch al een relatie hebben, maar die ook geen idee hebben wat een goed product is en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Rukapul schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 11:15:
[...]

Kijk uit met deze mindset.

Tijdelijk een negatief reeel rendement met praktisch nul risico kan een hele acceptabele allocatie zijn. Bescherming van de hoofdsom wordt zwaar onderschat.

* Rukapul vreest veel pijnlijke en confronterende verhalen van mensen die door de huidige spaarrentes gedreven worden richting aandelen en dan naar dividendrendement kijkt alsof het spaarrentes zijn, aangejaagd door misleidende termen als 'dividend aristocrats' en wat niet meer.

Als je helemaal niets met geld en financien hebt dan is er niets mis met een paar jaar zitten op je geld en dan lekker toekomstige woonruimte mee financieren. Niet het onderste uit de kan, maar op termijn een zeker rendement tegen zeer laag risico.
En al helemaal op de korte tot middellange termijn.

Waarom waren alle grote bedrijven/banken bezig te investeren in obligaties, waarbij ze over 10 jaar (!!) minder geld terug krijgen dan nu erin stoppen? En dat is nog VOOR dingen als inflatie (dus die krijgen mogelijk wel slechter rendement dan -2% per jaar op het geld over de volledige duur).
Dan is gewoon op de bank gooien van je geld ineens geen slecht alternatief.

Beleggen en dividenden zijn leuk, maar alleen als je het risico aan kunt en vooral als je voldoende tijd^2 erin stopt. Namelijk tijd als in een beleggingshorizon die ver weg genoeg is (denk aan 15-20 jaar of verder) en tijd als in het onderzoeken en uitzoeken van je kandidaten en regelmatig opnieuw beoordelen of het nog steeds een goede keuze is.

Als je zegt dat je nu nog thuis woont en geen verstand hebt, dan lijken mij de keuzes enorm makkelijk:
- Begin een beleggersrekening waarbij anderen voor jou beleggen, tal van bedrijven en voorbeelden om dat te doen. Stop daar zeg 3-5k in en kijk gewoon eens wat er gebeurt en hoe.
- Zet de rest van het geld opzij en spaar goed door om straks op jezelf te gaan wonen (geloof me, dat kan veel sneller de 5 getallen in gaan dan je denkt).
- Kijk over 1-1,5 jaar eens hoe het met je beleggersrekening is gegaan, terwijl je al die tijd bezig bent met je meer in de materie te verdiepen en regelmatig de rekening te volgen. Dan kun je daarna als het je bevalt langzaam aan verdere stapjes maken (eerst zelf gaan beleggen in fondsen/ETF's en daarna eventueel langzaam overgaan naar direct in aandelen beleggen).

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 13-06-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand tips/hints om rekening mee te houden bij dit gesprek? Ik probeer de financiele markt/nieuws ietwat op de voet te volgen maar heb qua kennis echt nog veel achterstand. Alle tips zijn welkom!
mijn advies is, begin hier:
https://www.bogleheads.or...%AE_investment_philosophy
en maak een lange termijn plan gebaseerd op zelf investeren in beleggingsfondsen (bij voorkeur ETFs, aangezien die de laagste kosten hebben).
Alles wat je van je bank nodig hebt is een beleggingsrekening, en ga vervolgens zelf aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb morgen afspraak met mijn bank om mijn kapitaal te bespreken; Ik ben 23 jaar en heb een goeie, vaste job. Ik heb momenteel 40K op mijn bankrekening staan en kan maandelijks makkelijk €1400 opzijleggen. Ik wil iets met mijn geld doen maar heb zo goed als geen kennis van de financiele wereld.(ben werkzaal in IT-sector) Ik woon nog thuis dus heb zo goed als geen risico's waar ik rekening moet mee houden. Iemand tips/hints om rekening mee te houden bij dit gesprek? Ik probeer de financiele markt/nieuws ietwat op de voet te volgen maar heb qua kennis echt nog veel achterstand. Alle tips zijn welkom!
Ik ben niet veel ouder, maar heb mij de afgelopen maanden ook ingelezen. Ben overigens ook een IT'er zoals het overgrote deel hier. Het nieuws volgen op de financiële markt is helemaal niet nodig, tenzij je actief wilt beleggen. Omdat onze kennis niet voldoende is, kan je het beste passief beleggen, als je zoekt op passief beleggen kan je er meer over lezen. Dan stort je gewoon elke maand of kwartaal wat in een wereld ETF en vervolgens hou je dat gewoon twintig jaar vast, tijdens een financiële crisis moet je dan niet gaan verkopen, eerder bijkopen omdat de aandelen dan goedkoper zijn.

Waar moet je dan in beleggen? Kijk bijvoorbeeld bij https://thinketfs.nl/ op hun website staat ook veel informatie over passief beleggen, zelfs voorbeelden van portefeuilles. Zelf gebruik ik de de volgende ETF's 90% World en 10% Emerging markets.

http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000SPRN

De eerste belegt in de ontwikkelde landen van de wereld en in de grote bedrijven zoals Apple, Microsoft en Coca-Cola de tweede belegd in opkomende landen zoals Samsung in Zuid Korea en China etc. Als je MSCI World en MSCI Emerging Markets zoekt op Google kan je er meer over lezen. Deze ETF's keren geen dividend uit en herbeleggen het gelijk, waardoor je er totaal geen omkijken naar hebt. Een alternatief voor beiden ETF's is bijvoorbeeld deze http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=0P0000YXJO die belegd in ontwikkelelde landen en opkomenden markten, dus een combinatie. Nadeel daarvan is dat het dividend uitkeert, wat je dus zelf eventueel moet herbeleggen.

Op dit moment heb ik geen obligaties omdat die nogal raar reageren door het opkoopprogramma van de ECB.

Bij het aankopen van aandelen moet je normaal gesproken transactiekosten betalen. Bij DEGIRO een broker waar je aandelen via kan kopen heb je een gratis kernselectie https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf waarbij je geen transactiekosten hoeft te betalen, tenzij je binnen een maand na aankoop weer een transactie doet in dezelfde ETF, dan zien ze het als handelen en moet je alsnog transactiekosten betalen. Maar als je passief gaat beleggen, dan zal je niet gaan handelen en op deze manier kan je dus transactiekosten besparen. Bij DEGIRO ga je vervolgens naar trackers voer je het ISIN in van een tracker of je zoekt hem gewoon op. Vervolgens kijk je bij bied en laat en druk je bij de laagste laat prijs op de (K) Koop knop en doe je een limietorder van de laatste laatprijs geef je aantal op en dan voert die als het goed is gelijk de order uit, indien het niet zo is moet je limiet even weer aanpassen zodat je gelijk de aandelen hebt gekocht. Je kan ook ander brokers nemen zoals Binck en Lynx, maar die zullen qua transactiekosten waarschijnlijk wel duurder zijn.

Op deze manier is passief beleggen is het goedkoopste. Maar als je dit toch teveel werk vind zijn er nog meer alternatieven waarbij het nog simpeler wordt gemaakt. In dit topic is regelmatig Meesman besproken waarbij je nog makkelijker automatisch kan beleggen in de indexes die ik eerder genoemd hebt, hieraan zitten wel hogere kosten verbonden. Nog een optie is Brand New Day, dat vind ik persoonlijk de allermakkelijkste vorm van beleggen, die beleggen standaard alleen in de MSCI World. Bij Brand New Day zijn de kosten wel een stuk hoger.

Op een termijn van 20 jaar zijn de kosten best belangrijk, dus als je wat moeite erin wilt steken is dat het wel waard. Tenslotte op Morningstar kan je veel lezen over alle verschillende ETF's en is ook veel informatie te vinden.

Ik zou overigens niet direct je 40k gaan beleggen. Maar gewoon gespreid inleggen tot je 10~20k hebt belegd, want je moet er wel rekening mee houden dat je het geld wel twintig jaar kan missen. Als je verwacht dat je het komende jaren nodig hebt, niet gaan beleggen. Verder is wat salinas aangeeft ook zeker goed om door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Hoewel ik dezelfde visie op de zaken heb als Zenix; toch deze toevoeging: die EFT's beschermen je niet tegen kapitaalsverlies, je neemt zelf het volle risico. Je kan binnen een jaar zomaar de helft van je kapitaal (virtueel) kwijt zijn.
Daarom zou ik geen product met risicoklasse 6 op een schaal van 7 aanraden voor een beginner die iets met zijn geld wil doen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Lulukai schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:44:
Hoewel ik dezelfde visie op de zaken heb als Zenix; toch deze toevoeging: die EFT's beschermen je niet tegen kapitaalsverlies, je neemt zelf het volle risico. Je kan binnen een jaar zomaar de helft van je kapitaal (virtueel) kwijt zijn.
Daarom zou ik geen product met risicoklasse 6 op een schaal van 7 aanraden voor een beginner die iets met zijn geld wil doen.
Van de aandelen is de MSCI World toch wat minder risicovol dan een zelf een aantal losse aandelen kopen, de MSCI World heeft bij Amundi bijvoorbeeld 5 als risico, dus dat ligt er net aan wat een partij voor risico er aan toekent. Over het algemeen zijn aandelen altijd 5-6-7 en obligaties 2-3-4. De Emerging markets is wel behoorlijk risicovol, maar kan ook meer rendement geven, daarom is het in mijn portefeuille ook maar 10% van de 100% Ik zou niet weten wat ik anders moet aanraden?

Normaal gesproken zou ik ook obligaties aanraden, maar over een lange horizon kan je best beginnen met 100% in aandelen, zeker gezien de huidige situatie van obligaties.

Maar als toevoeging op mijn verhaal, kom je meer tot je einddoel dan is het verstandig om jaarlijks je aandelen af te bouwen en deels te beleggen in obligaties ETF, zodat het risico wat minder wordt tegen het einde. Voorbeelden van obligatie ETF's staan bij Think ETFS, IShares, Lyxor en Amundi of die Global bond ETF die ik paar posts hierboven heb benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Lulukai schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:44:
Mwa, die risicoklasses zeggen toch niet zoveel. Wat voor risicoklasse zou het hebben als je al je geld in 1 speculatief bedrijf stopt? 20? 50? 100? Daarnaast, als je een lange termijn horizon hebt is een product uit risicoklasse 1 juist waarschijnlijk risicovoller dan iets uit de aandelen categorie: waarschijnlijk blijft er met zo'n product weinig over van de koopkracht die het geld nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik vind dat je iemand die nu waarschijnlijk alles op een spaarrekening heeft staan, niet direct vol in aandelen en trackers moet duwen. Het ging de afgelopen jaren uitstekend met de markt, maar niets garandeert dat dit gaat blijven duren.
Als voorbeeldje iets uit risicoklasse 7: op minder dan 4 jaar tijd is 70% van je kapitaal weg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PUvLo4M.png

[ Voor 15% gewijzigd door Lulukai op 13-06-2015 15:20 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Lulukai schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 15:16:
Ik vind dat je iemand die nu waarschijnlijk alles op een spaarrekening heeft staan, niet direct vol in aandelen en trackers moet duwen. Het ging de afgelopen jaren uitstekend met de markt, maar niets garandeert dat dit gaat blijven duren.
Als voorbeeldje iets uit risicoklasse 7: op minder dan 4 jaar tijd is 70% van je kapitaal weg
[afbeelding]
Dat heeft ook niemand beweerd dat hij volledig in de aandelen moet gaan. Het voorbeeld laat goed zien waarom je juist voor ETF's moet kiezen die spreiding hebben. Er zijn ook ETF's voor 1 sector zoals Goud Producenten, daar moet je dus ook niet in gaan beleggen, dat is meer iets voor actieve beleggers.

Je had met een risco 7 product ook gewoon 70% rendement kunnen hebben in 1 jaar! http://www.bloomberg.com/quote/CL2:FP dat is dan gespreid over Amerika en met Leverage. Met leverage moet je helemaal niet beginnen als je geen verstand van hebt, hetzelfde geld voor de ETF die jij benoemd.

https://www.msci.com/reso...heet/msci-world-index.pdf https://www.msci.com/reso...i-world-index-eur-net.pdf dat is dus een risco 5-6 product, die 70% verlies is nog nooit voorgekomen bij de MSCI World, zelfs niet bij de Emerging Markets.

Hij wilt graag beleggen, jij zei dat risicofactor nogal hoog vond van de producten die zijn aangedragen. Wat zou jij dan adviseren? Volgens mij is er geen alternatief voor de dingen die ik aangaf met minder risico.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 13-06-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
dotacom schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:19:
[...]

Wil gewoon vermijden dat mijn geld wegrot op de bank.
Grootste drogreden om maar met je geld naar de beurs te gaan. "Iedereen" schreeuwt maar dat je naar de beurs moet vanwege de spaarrentes, zonder te beseffen dat je vele malen meer kunt verliezen dan wat je anders had moeten afdragen aan de belasting, ja ook met ETF's.

Ondanks het negatieve rendement, heb je nog steeds een bepaalde zekerheid bij de bank. Stel je steekt nu 20k in ETF's, op korte termijn zakt het 10% bij een standaard correctie, Piet Particulier raakt in paniek, want 2k in de min en verkoopt de boel weer. Hoeveel jaar belasting had ie daar voor kunnen betalen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Lulukai schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 15:16:
[afbeelding]
Volgens mij moet ie helemaal niet in aandelen of obligaties gaan, maar het gewoon lekker laten staan op de spaarrekening. 40K is "kleingeld" als je over aantal jaar een huis gaat kopen oid en dus is er helemaal niet de lange termijnhorizon die nodig is voor beleggen, maar als je die lange termijnhorizon wel hebt dan zijn obligaties oid niet noodzakelijkerwijs een keuze met minder risico.

Overigens blijkt jouw voorbeeld maar in hoeverre die risicocijfers een wassen neus zijn, als er wat meer onderscheidend vermogen zat in de verschillende cijfers had dat product een veel hogere score moeten hebben dan slechts 1 punt boven een wereldwijd, en over alle mogelijke industrieën, gediversifieerde ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tja, zolang risico voornamelijk door volatiliteit wordt bepaald heb je er niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zenix schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:51:
[...]

Normaal gesproken zou ik ook obligaties aanraden, maar over een lange horizon kan je best beginnen met 100% in aandelen, zeker gezien de huidige situatie van obligaties.
je hoeft ook niet in obligaties te beleggen, spaargeld is een prima alternatief.

ik zou niet 100% in aandelen gaan, zelfs niet voor lange termijn. Een gemiddeld, neutraal beleggingsprofiel is 50% aandelen, 50% vastrentende waardes (spaargeld, spaardepositos of obligaties). Lijkt me een prima start.

Verder ontstaat deze hele discussie omdat vragensteller niet heeft aangegeven wat hij wil bereiken. Begin met een doel, dan kun je gaan praten of beleggen de juiste methode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nog een opmerking over de lage rente: enkele jaren terug kreeg je misschien 3-4% op een spaarrekening of deposito, maar de inflatie was toen 2%. Nu krijg je als je geluk hebt 1% rente maar de inflatie is vrijwel 0.
Per saldo maakt het naar mijn mening dus weinig uit.
Maar de lage rente lijkt mensen wel aan te zetten tot kopen van aandelen, precies wat de ECB wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 386200 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 16:48:
[...]

je hoeft ook niet in obligaties te beleggen, spaargeld is een prima alternatief.

ik zou niet 100% in aandelen gaan, zelfs niet voor lange termijn. Een gemiddeld, neutraal beleggingsprofiel is 50% aandelen, 50% vastrentende waardes (spaargeld, spaardepositos of obligaties). Lijkt me een prima start.

Verder ontstaat deze hele discussie omdat vragensteller niet heeft aangegeven wat hij wil bereiken. Begin met een doel, dan kun je gaan praten of beleggen de juiste methode is.
Daar ben ik het mee eens en zo pak ik het zelf op dit moment ook aan. Ik had het bij 100% ook alleen over het beleggingsdeel in mijn verhaal stond verder dat ik het ook over 10~20k had, niet over het gehele vermogen. Bij mij is de verdeling zelfs 20% 80% op dit moment omdat ik verwacht dat ik komende jaren een deel van het spaargeld nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286207

Zenix schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 17:16:
[...]

Daar ben ik het mee eens en zo pak ik het zelf op dit moment ook aan. Ik had het bij 100% ook alleen over het beleggingsdeel in mijn verhaal stond verder dat ik het ook over 10~20k had, niet over het gehele vermogen. Bij mij is de verdeling zelfs 20% 80% op dit moment omdat ik verwacht dat ik komende jaren een deel van het spaargeld nodig heb.
100% eens met alle posts van Zenix. Iedereen zal zelf goed moeten nadenken wat zijn situatie is.
Indien je niet verwacht op middellange termijn (5-10 jaar) het geld nodig te hebben wordt het interessant om te kijken naar beleggen/obligaties.

In de situatie waar je het geld wel nodig hebt zou ik het cash houden, of in depositos (als je de precieze datum weet). Het meest vervelende wat je kan overkomen is natuulijk dat je op een slecht moment moet verkopen omdat je het geld nu nodig hebt.

Als je het geld voor langere tijd kan missen, en eventueel maandelijks wil bijstorten is het makkelijkste om te gaan voor een MSCI World ETF (acc). Aankopen en verder niet meer naar omkijken todat je 5-10 jaar van je pensioen bent verwijderd (of andere groot event waar je het geld weer nodig hebt).

Op dat moment kun je ervoor kiezen om je risico te gaan afbouwen. Terug naar depositos of naar obligaties, afhankelijk van de situatie op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 14:32

murphsy

Product Monkey

Ik wil graag een leuk duurzaam energie aandeel toevoegen aan mijn portefeuille. In eerste instantie heb ik naar GDF Suze (of 'Engie', brakke naam) gekeken. Maar ondanks dat de koers daarvan op dit moment best laag staat heb ik weinig vertrouwen in het aandeel. Ook is het toch voornamelijk een traditioneel gas- & energiebedrijf.

Iemand nog tips voor leuke, grote, bedrijven die in de categorie 'de wereld iets beter maken vallen? Ik denk dan bijvoorbeeld in de categorieën: duurzaam bouwen (isolatiemateriaal bijv.), duurzame energie (zon, wind, bijv. zonnepanelen fabrikant of energiebedrijf die hierin grote stappen maakt), energie besparende oplossingen (bijv. LED verlichting, win-back systemen, etc.).

Paar tips om mijn horizon te verbreden zouden welkom zijn :)

Wat betreft de verdeling discussie geloof ik erg in: maximaal cash (tot vermogensbelasting), dan een deel in je huis, dan een deel depositos, dan een deel in obligaties, daarna beetje bij beetje een portefeuille opbouwen als je dat leuk vindt, of world trackers kopen.

Niemand weet wat de toekomst ons brengt; cash heeft misschien niet zoveel groeipotentie maar ook weinig risico, zelfde geldt voor een huis (mits verstandig aangekocht); wonen moet je toch, aandelen zijn best volatiel.

Maarja, risicomijdend zijn is veilig maar risico's wel nemen biedt ook kansen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vermoed dat de duurzame/groene/"brave" aandelen/sectoren eerder lichtelijk overgewaardeerd zouden kunnen zijn, omdat er een hoop fondsen zijn (zie bijv. het Noorse staatsfonds) die enkel/vooral daarin mogen beleggen. Dat je dus een kleine rendementspremie inlevert als betaling voor het goede gevoel dat je krijgt.

Onder die hypothese zou ik voor maximaal rendement dan moeten beleggen in iets als VICEX (Wikipedia: Barrier Fund), of bij gebrek aan de mogelijkheid daartoe, het zelf moeten reproduceren door een algemene wereldtracker te kopen en een duurzame-wereldtracker te shorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

murphsy schreef op zondag 14 juni 2015 @ 15:46:
Ik wil graag een leuk duurzaam energie aandeel toevoegen aan mijn portefeuille. In eerste instantie heb ik naar GDF Suze (of 'Engie', brakke naam) gekeken. Maar ondanks dat de koers daarvan op dit moment best laag staat heb ik weinig vertrouwen in het aandeel. Ook is het toch voornamelijk een traditioneel gas- & energiebedrijf.

Iemand nog tips voor leuke, grote, bedrijven die in de categorie 'de wereld iets beter maken vallen? Ik denk dan bijvoorbeeld in de categorieën: duurzaam bouwen (isolatiemateriaal bijv.), duurzame energie (zon, wind, bijv. zonnepanelen fabrikant of energiebedrijf die hierin grote stappen maakt), energie besparende oplossingen (bijv. LED verlichting, win-back systemen, etc.).

Paar tips om mijn horizon te verbreden zouden welkom zijn :)

Wat betreft de verdeling discussie geloof ik erg in: maximaal cash (tot vermogensbelasting), dan een deel in je huis, dan een deel depositos, dan een deel in obligaties, daarna beetje bij beetje een portefeuille opbouwen als je dat leuk vindt, of world trackers kopen.

Niemand weet wat de toekomst ons brengt; cash heeft misschien niet zoveel groeipotentie maar ook weinig risico, zelfde geldt voor een huis (mits verstandig aangekocht); wonen moet je toch, aandelen zijn best volatiel.

Maarja, risicomijdend zijn is veilig maar risico's wel nemen biedt ook kansen!
Misschien de MSCI Low carbon iets voor je? Think heeft ook een tracker die wat groener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Thanks voor de tips! Ik ga de Low Carbon & Think trackers eens bekijken. Was eigenlijk op zoek naar bedrijven/aandelen, maar een tracker erbij kan natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Mijn 'probleem' is eigenlijk dat ik met veel geld zit te wachten op een goed moment om in te stappen. Ik heb een tijd terug mijn winst genomen en wacht nu op een forse daling. Europese aandelen zijn m.i. te hoog geprijsd, en door de hoge USD/lage EUR wisselkoers is het allerminst interessant nu iets te kopen met een notering in USD.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Lulukai schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:57:
Mijn 'probleem' is eigenlijk dat ik met veel geld zit te wachten op een goed moment om in te stappen. Ik heb een tijd terug mijn winst genomen en wacht nu op een forse daling. Europese aandelen zijn m.i. te hoog geprijsd, en door de hoge USD/lage EUR wisselkoers is het allerminst interessant nu iets te kopen met een notering in USD.
Waarom probeer je de markt te timen? Twee jaar geleden zeiden mensen ook dat aandelen te hoog stonden, zie waar we nu staan. Ik zou gewoon gespreid beleggen en bij een flinke koersdaling nog wat meer inleggen. Stel je voor dat het nu nog 5-6 jaar zo blijft en de koers gaat nog weer wat verder stijgen, dan heb je behoorlijk wat rendement gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Lulukai schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:57:
Ik vind trouwens ook zat aandelen, ook van langlopende grote bedrijven met prima geschiedenis en resultaten, die gewoon 'fair' geprijsd zijn. Ja je moet even zoeken, maar dat is het hele idee. Een stelling als 'de beurs is te hoog geprijsd' daarmee doe je vooral jezelf te kort. Zoek de pareltjes en koop die nu gefaseerd. De te dure aandelen dalen dan hopelijk vanzelf wel weer zodat je daar ook weer kan instappen, mocht je dat dan nog willen.

Zoals Zenix al zegt; de markt timen kan (waarschijnlijk) niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik ben een indexbelegger, doe niet aan stock picking. Het klopt wat jullie zeggen hoor, maar mijn gevoel is op dit moment dat alles te hoog staat. De emotie zegt dat ik liever nu even wat winst mis, dan terug inkopen op een hoogtepunt.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je je er goed bij voelen is natuurlijk ook wat waard, maar het is wel apart dat je niet aan stock picking wil doen, maar wel het wil gaan timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:08
Sissors schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:46:
Je je er goed bij voelen is natuurlijk ook wat waard, maar het is wel apart dat je niet aan stock picking wil doen, maar wel het wil gaan timen.
Helemaal mee eens, en scherp gezien...

Indexbeleggers moeten consequent en stelselmatig inleggen. Niets meer en niets minder. Emotie "uit".

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik denk sowieso dat tot eind juni de markt voornamelijk dalingen laat zien vanwege de onderhandelingen met Griekenland. Als die stuklopen kan het zomaar gebeuren dat Griekenland wanbetaler wordt en/of uit de EU stapt. Het is nogal een cruciale maand voor Griekenland/IMF/ECB/Brussel in dat opzicht, en dat doen de Europese markten niet veel goeds.

Persoonlijk wacht ik een update m.b.t. deze dingen even af, en koop ik volgende maand weer wat aandelen. Ik zie de hele maand al dalingen namelijk, en zie dat de komende week/weken nog wel doorgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Lulukai schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:39:
Ik ben een indexbelegger, doe niet aan stock picking. Het klopt wat jullie zeggen hoor, maar mijn gevoel is op dit moment dat alles te hoog staat. De emotie zegt dat ik liever nu even wat winst mis, dan terug inkopen op een hoogtepunt.
Er zijn ook mensen die die emotie hadden in 1990, sindsdien zijn de markten alleen maar omhoog gegaan, en die staan nu nog steeds lang de zijkant met een compleet kakrendement. Kan helaas even de bron niet meer vinden, maar ik overdrijf niet met dat verhaal.

Er is altijd een reden waarom het even een goed idee lijkt om uit de markt te stappen. In 2010 - nadat de beurzen de verliezen van 2007/8 grotendeels weer goed hadden gemaakt - waren er ook genoeg mensen die dachten dat ze weer veel te hoog stonden. Ik vraag me af hoeveel daarvan nu nog steeds aan de zijkant staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Laatst online: 22-07 19:35

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Dat klopt, maar als we deze grafiek erbij pakken, kan ik begrijpen dat heel veel mensen denken dat dit jaar een enorme daling op gaat treden als zij zich focussen op de laatste 20 jaar.

http://finance.yahoo.com/...allowChartStacking":true}

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-07 21:36
Gelet op de price to earnings (P/E ratio) zijn aandelen nu "normaal" gewaardeerd. Niet onder-, ook (nog) niet overgewaardeerd. Huidige P/E op de standard-poor is nu rond de 20, net voor de dotcom zeepbel was dit hoger dan 40.

http://online.barrons.com...0210-indexespeyields.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

poehee schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:26:
Indexbeleggers moeten consequent en stelselmatig inleggen. Niets meer en niets minder. Emotie "uit".
Klopt volledig, bedankt om me te herinneren :+

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oKrw9LLh.png
Enig idee waar ik mijn transacties zie hier bij degiro.nl? Ik heb 2x AEX aangekocht, maar staat niet tussen transacties. Ik ben wel benieuwd op welke dagen ik die nu had aangekocht.

En ik heb nu €3,61 in mijn vrije ruimte, dat zal wel dividend zijn of niet? Kon dat niet automatisch herinvesteerd worden?

[ Voor 25% gewijzigd door chronoz op 23-06-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk je range van de data even vergroten. Dus de "begindatum" eerder zetten. Staat wel in dat overzicht namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 22:54

PromWarMachine

Forsaken Archer

chronoz schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:39:
[afbeelding]
Enig idee waar ik mijn transacties zie hier bij degiro.nl? Ik heb 2x AEX aangekocht, maar staat niet tussen transacties. Ik ben wel benieuwd op welke dagen ik die nu had aangekocht.

En ik heb nu €3,61 in mijn vrije ruimte, dat zal wel dividend zijn of niet? Kon dat niet automatisch herinvesteerd worden?
Als hij inderdaad in die periode aangekocht is, zou hij daarbij moeten staan.
Dat is bij mijn recente aankoop in ieder geval wel het geval.
Staat er in die periode bij Orders misschien iets?

Dat is je dividend ja. Of je vrije ruimte die je nog over had van de vorige keer.
Nu kan dat nog niet herinvesteert worden, helaas.
Ze hebben wel aangegeven in de toekomst fractial purchases in te gaan bouwen.
Dan kun je gewoon voor $10 een aandeel kopen dat $100 kost. Je hebt dan 0.1 aandeel.
Hopelijk gaan ze dan ook DRIP (dividend reinvestment program) ondersteunen, maar dat hebben ze nog niet aangegeven.

Side question: weet iemand of er Nederlandse brokers zijn die wel DRIP ondersteunen?
Anders dan Meesman, want daarvan weet ik dat ze de dividenten automatisch herinvesteren.

[ Voor 7% gewijzigd door PromWarMachine op 23-06-2015 12:46 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Hij staat ook niet meer onder orders. Ik heb ze een e-mail gestuurd.

Ik heb namelijk 2 maanden geleden 10 AEX gekocht en vorige maand 90 AEX. Ze staan wel in mijn portfolio, maar ik zou graag de exacte data achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Apart dan want ik kon laatst transacties bij Degiro achterhalen.
En als je bij rekeningafschriften kijkt zie je dan wel de transactie met het bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Geachte heer Ujjain,

Bedankt voor uw e-mail.

Dit kan veroorzaakt worden door de firewall instellingen. Deze kunt u controleren. Daarnaast kunt u de cookies en geschiedenis van de webbrowser verwijderen. Zou u kunnen aangeven indien u nog steeds geen overzichten ziet staan?

Mochten er nog onduidelijkheden zijn dan vernemen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,
DEGIRO
Het bleek met mijn firewall op werk te maken te hebben inderdaad, want via een proxy ging het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Lulukai schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 20:39:
Ik zou er niet zo wakker van liggen als je écht long term bent. The Economist Intelligence Unit, van het Britse weekblad The Economist lijkt het met mij eens te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/inline_large/public/content/images/2015/06/23/paul1_1.png?itok=3LHGPJJP

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/e...omie-2050-azie-overheerst

Zal toch uiteindelijk wel tot uitdrukking komen in de wereldindex, verwacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door rr7r op 23-06-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 22:06
Zijn er hier mensen die hun geld duurzaam beleggen? En hebben jullie hier, naast het idealistische oogpunt, nog een andere belangrijke reden voor,

Ik ben aan het onderzoeken om m'n portefeuille met bijv. een Sust. World ETF aan te vullen (bijvoorbeeld deze van Think), maar omdat het een relatief nieuw product is ben ik nog aan het zoeken naar belangrijke pro's en cons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:05
Ik zit bij BND voor een gedeelte in het Duurzaam Wereld Indexfonds, wat feitelijk het Vanguard SRI Global Stock Fund is. Zit er niet persé om ideële redenen. Het heeft de afgelopen jaren een goed rendement geboekt met beperkte volatiliteit, en heeft dus een gunstige Sharpe ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
roderickvd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:40:
Ik zit bij BND voor een gedeelte in het Duurzaam Wereld Indexfonds, wat feitelijk het Vanguard SRI Global Stock Fund is. Zit er niet persé om ideële redenen. Het heeft de afgelopen jaren een goed rendement geboekt met beperkte volatiliteit, en heeft dus een gunstige Sharpe ratio.
Voor de duurzaamheid had je het ook niet hoeven te doen, de top 10 bevat: Apple (Foxconn nieuws), Exxon en diverse ("schurken")banken. https://www.brandnewday.n...aam-Wereld-Indexfonds.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door rr7r op 25-06-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Laatst online: 22-07 19:35

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Erg opvallend inderdaad. Zie ik het verkeerd of zit er bar weinig verschil tussen het BND Wereldfonds en het BND Duurzaam wereldfonds?

De portefeuille ziet er niet echt verschillend uit:
https://www.brandnewday.n...BND-Wereld-Indexfonds.pdf

Zowel bij de 10 grootste beleggingen en de sectorverdeling is er soms maar een paar procent verschil.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 22:06
mark de man schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:53:
Erg opvallend inderdaad. Zie ik het verkeerd of zit er bar weinig verschil tussen het BND Wereldfonds en het BND Duurzaam wereldfonds?

[...]
Dit is inderdaad de achterliggende reden dat ik de vraag stelde. Dergelijke overeenkomsten zie ik overigens bij verschillende ETF aanbieders. Vandaar dat ik me afvraag waarom je eventueel voor een duurzame belegging zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Als ik op die fondsnaam zoek lijkt het gewoon ftse all World developed index te volgen, staat niks over duurzaam in. Met die index heb je zowat dezelfde performance als de MSCI World, want die volgt ook de ontwikkelde landen. Kan wat afwijken van elkaar maar over algemeen maakt niet uit. Het verschil zit in landen verdeling, bij ftse is Zuid-Korea ontwikkeld bijvoorbeeld en bij MSCI opkomend.

Als je dus verdeling maakt tussen ontwikkeld en opkomend is het verstandig om dezelfde index provider te kiezen of dat MSCI of FTSE is maakt tegenwoordig weinig uit.

[ Voor 80% gewijzigd door Zenix op 26-06-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Mooi hoor, die el cheapo brokers. Beurs opent 4-5% lager en DeGiro ligt al 25 minuten plat. Binck is dan wel duurder, maar kun je iig wel handelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
DJTimo schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:25:
Mooi hoor, die el cheapo brokers. Beurs opent 4-5% lager en DeGiro ligt al 25 minuten plat. Binck is dan wel duurder, maar kun je iig wel handelen. :)
Vanochtend rond 9:15 kon ik nog inloggen bij DeGiro en leek alles te werken. Nu inderdaad plat, en de telefoon wordt niet opgenomen.

Edit:
Ik kom nog wel in de mobiele site: https://m.degiro.nl/TraderMobile/main/portfolio.

[ Voor 10% gewijzigd door kunnen op 29-06-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Die werkt inderdaad nog wel. Beetje karig opgezet, maar voor noodgevallen beter dan bellen. Toch weer een mooi weekloon bij elkaar geharkt vanmorgen. Was elke dag maar zo makkelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 24-07 09:02

zomertje

Barisax knorretje

DJTimo schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:25:
Toevallig stonden er nog wat maandelijkse orders klaar bij Binck voor vandaag. Mazzeltiming :o

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Laatst online: 20:25
DJTimo schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:03:
Die werkt inderdaad nog wel. Beetje karig opgezet, maar voor noodgevallen beter dan bellen. Toch weer een mooi weekloon bij elkaar geharkt vanmorgen. Was elke dag maar zo makkelijk. :)
Hoe heb je dat dan aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Met turbo's. In dit geval op TomTom. Deze kun je al vanaf 8u handelen (ook turbo's op aandelen), dus ik had voor de opening al wat posities opgezet. Kon ze dus alleen niet sluiten, maar uiteindelijk nog goedgekomen. En ik was blij dat ik nog niet al mijn geld bij Binck had weggehaald, dus daar kon ik nog wel gewoon stukken handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Als passieve belegger lag ik lekker op bed tijdens de daling vanmorgen. Heb al vakantie ;)

Het enige wat ik nog actief had was het dubbel shorten op de Duitse bunds, die heb ik afgelopen vrijdag verkocht, vandaag -3%. Bij de passieve beleggingen is de MSCI World van IShares is het nu -1.20 en de Amundi Emerging Markets -1.80 dit laat toch weer zien dat een goede spreiding je verliezen kan beperken. Als je al je geld had in een AEX tracker was dit wel een mindere dag geweest...

DeGiro werkt overigens inderdaad voor geen meter op dit moment. Dus je kan zeker beter bij Binck zitten als actieve belegger.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 29-06-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Griekenland hoogwaarschijnlijk nee.

Daar zit je dan met 70% van je vermogen in europa. Hopen dan Evi en Alex het nog een beetje recht kunnen trekken, want verlies ga ik zeker maken morgen ...

Dax stond net -6% (klimt iets op naar -4%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
De EURUSD staat nu ruim 1% lager, dat valt mee, zal ook wel rond zoiets openen straks. ik verwacht morgen ook zeker 5% eraf in de aandelenmarkten (net als vorige week maandag), wellicht met uitloop tot -7%. Ik lig morgenochtend in ieder geval op de loer om een paar fundamenteel solide aandelen in te slaan. Die herstellen hopelijk weer vrij snel daarna.

DeGiro zal er wel weer uitliggen om 9u, dus dat wordt weer extra spannend. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
DJTimo schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:23:
De EURUSD staat nu ruim 1% lager, dat valt mee, zal ook wel rond zoiets openen straks. ik verwacht morgen ook zeker 5% eraf in de aandelenmarkten (net als vorige week maandag), wellicht met uitloop tot -7%. Ik lig morgenochtend in ieder geval op de loer om een paar fundamenteel solide aandelen in te slaan. Die herstellen hopelijk weer vrij snel daarna.

DeGiro zal er wel weer uitliggen om 9u, dus dat wordt weer extra spannend. :+
Ik zou langs de zijlijn wachten. Zeker niet in Europese aandelen. Of je wil gaan shorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Het lijkt niet zo'n bloedbad te worden als vorige week. Wellicht komt dit door het opstappen van Varoufakis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
DJTimo schreef op maandag 06 juli 2015 @ 08:54:
Het lijkt niet zo'n bloedbad te worden als vorige week. Wellicht komt dit door het opstappen van Varoufakis. :)
Ik denk dat alle opties al ingeprijsd waren. De ergste uitkomst is "We gaan weer onderhandelen...", dan kunnen we over drie maanden het hele circus weer overdoen.

Wat betreft Griekenland heeft de beurs een soort van bodem bereikt, ander niet-Griekenland nieuws is nodig voor verdere daling (of verkooppaniek).

Ik zit aan de zijlijn met wat liquide middelen als het verder instort. Stijgt de beurs, ook prima :-) -- geduld...

[ Voor 0% gewijzigd door poehee op 06-07-2015 12:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 21:26

icecreamfarmer

en het is

poehee schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat alle opties al ingeprijsd waren. De ergste uitkomst is "We gaan weer onderhandelen...", dan kunnen we over drie maanden het hele circus weer overdoen.

Wat betreft Griekenland heeft de beurs een soort van bodem bereikt, ander niet-Griekenland nieuws is nodig voor verdere daling (of verkooppaniek).

Ik zit aan de zijlijn met wat liquide middelen als het verder instort. Stijgt de beurs, ook prima :-) -- geduld...
Had een heftigere reactie op china verwacht. Griekenland is daarbij kinderspel.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelb86
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2020
Ik ben een periode geleden begonnen met beleggen en het plan was maandelijks te storten.
Dat heb ik ook gedaan, maar door een aantal grote aankopen van mijn spaarrekening heb ik naar verhouding nu meer op de trackers staan dan het plan was, vergeleken met mijn spaarrekening. Wat is dan slim? Even niets storten (waarbij je de marktbeweging misloopt) of nu iets eraf halen maar wel blijven storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
michelb86 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 12:38:
Ik ben een periode geleden begonnen met beleggen en het plan was maandelijks te storten.
Dat heb ik ook gedaan, maar door een aantal grote aankopen van mijn spaarrekening heb ik naar verhouding nu meer op de trackers staan dan het plan was, vergeleken met mijn spaarrekening. Wat is dan slim? Even niets storten (waarbij je de marktbeweging misloopt) of nu iets eraf halen maar wel blijven storten?
Interessante vraag die je eigenlijk vóóraf (voor het starten met beleggen) had moeten beantwoorden. Dat is wijsheid achteraf helaas.
Eigenlijk kun je die vraag alleen zelf beantwoorden.

Je kunt de spaarrekening aanvullen tot de verhouding weer hersteld is.
Bij van de beleggingsrekening eraf halen en blijven storten heb je het nadeel van transactiekosten.

Je kunt ook prima doorgaan met maandelijks storten mits je ook nog steeds spaart en de verhouding langzaam weer herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:36
michelb86 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 12:38:
Minder bijstorten dan sparen.

Maar uiteindelijk gaat de balans, mede dankzij koerswinsten sowieso omslaan naar dat je belegggingen meer zullen zijn dan je spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Met hierboven.

De daling val mee vandaag. Ik blijf netjes maandelijks storten in mijn ETF's. Bij grote dalingen heb ik ook nog wel genoeg liquide middelen om wat meer in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 13:26
poehee schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:25:
[...]
Same here, heb niet vreselijk veel verstand van aandelen e.d., maar ook ik denk te weten dat laag instappen goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:42
Voor een geschikte world ETF portefeuille zit ik nog eens naar het dividendlek te kijken. Wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb (hier en elders):

1. Bedrijf keert dividend uit aan ETF, daar wordt belasting over ingehouden (bronbelasting)
2. ETF keert dividend uit aan mij, daar wordt belasting over ingehouden

De hoogte vd eerste dividendbelasting is afhankelijk van het land van het bedrijf en het land vd ETF. Als er geen verdrag is tussen die 2 landen dan is die dividendbelasting weg en wordt dat verder niet aan mij uitgekeerd.

De 2e dividendbelasting is weer afhankelijk van het verdrag tussen het land vd ETF en Nederland, meestal kun je dat wel weer terugkrijgen (verrekenen in box 3).

Tot zo ver snap ik het nog.

Laten we nu een aantal scenario's bekijken:

Ik=NederlandAmerikaans BedrijfEuropees bedrijf
Amerikaanse ETF0% bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting? bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting
Ierse ETF15% verloren bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting? bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting
Nederlandse ETF0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelastingwaarschijnlijk 0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting

Ik heb hier een aanname dat een Amerikaanse ETF geen bronbelasting kent voor Amerikaanse bedrijven. Klopt dat? Hoe zit dat met overige landen bij een Amerikaanse ETF?

Voor wat betreft Ierland heb je volgens mij meestal wel een 15% verloren bronbelasting.

De Nederlandse ETF (Think, of Meesman pakket) lijkt in het voordeel, maar de TER is weer significant hoger, en het aanbod en aantal posities is redelijk beperkt vergeleken bij iets als Vanguard (250 vs 7000). Ook is het aandeel financiele dienstverlening naar mijn mening veel te groot.

Ik probeer dus een zo breed mogelijke ETF portefeuille te zoeken (geografisch en over sectoren) met een zo min mogelijk blootstelling aan hoge TER of dividendlekken. Voor Amerikaanse aandelen is iets als Vanguard (in dollars - US gevestigd) een goede keus. Ik zit alleen te kijken naar de rest vd wereld, wat is daar wijsheid? Wat voor belastingverdragen heeft Amerika daar mee die Ierland niet heeft of omgekeerd? Denk aan Azie, rest van Europa, etc. Vaak zie ik ook fondsen die de naam "Wereld" hebben maar dan toch 5%-10% Apple zijn. Zo'n groot aandeel Apple hoef ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Mijn conclusie na soortgelijke verkenningen was dat een iShares Core MSCI World UCITS ETF (in Ierland, niet-uitkerend) in een DeGiro custody account voorlopig een optie is die voor mij goedkoop, veilig en eenvoudig genoeg lijkt. Je verliest dan inderdaad wel een stukje aan Ierse dividendbelasting over niet-Europese dividenden. De TER is 0.2%, het dividendlek zal iets van 0.1% zijn, de bid-/ask-spread is rond de 0.07%, en er zijn verder geen transactiekosten.

Houd bij je kosten dus ook rekening met de (bid-ask-)spread bij aan- en verkopen; die verschillen per tracker, afhankelijk van de populariteit.

De reden dat Apple 2.2% is, is dat de holdings van een index gewogen worden aan de hand van de market cap van de bedrijven. Apple is nu eenmaal, doordat ze hun winst off-shore vasthouden, een reusachtig bedrijf. Dit is niet per se een probleem: de aandelenkoers representeert niet enkel de toekomst van Apple's producten, maar ook de waarde van hun berg geld, en de status van de hele technologiesector. Die 2.2% is dus niet meteen weg als de iPhone 8 een mislukking blijkt.

[ Voor 104% gewijzigd door kunnen op 06-07-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

pirke schreef op maandag 06 juli 2015 @ 13:19:
Voor een geschikte world ETF portefeuille zit ik nog eens naar het dividendlek te kijken. Wat ik tot nu toe allemaal gelezen heb (hier en elders):

1. Bedrijf keert dividend uit aan ETF, daar wordt belasting over ingehouden (bronbelasting)
2. ETF keert dividend uit aan mij, daar wordt belasting over ingehouden

De hoogte vd eerste dividendbelasting is afhankelijk van het land van het bedrijf en het land vd ETF. Als er geen verdrag is tussen die 2 landen dan is die dividendbelasting weg en wordt dat verder niet aan mij uitgekeerd.

De 2e dividendbelasting is weer afhankelijk van het verdrag tussen het land vd ETF en Nederland, meestal kun je dat wel weer terugkrijgen (verrekenen in box 3).

Tot zo ver snap ik het nog.

Laten we nu een aantal scenario's bekijken:

Ik=NederlandAmerikaans BedrijfEuropees bedrijf
Amerikaanse ETF0% bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting? bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting
Ierse ETF15% verloren bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting? bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting
Nederlandse ETF0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelastingwaarschijnlijk 0% (doorgeschoven) bronbelasting, 15% terug te vragen dividendbelasting

Ik heb hier een aanname dat een Amerikaanse ETF geen bronbelasting kent voor Amerikaanse bedrijven. Klopt dat? Hoe zit dat met overige landen bij een Amerikaanse ETF?

Voor wat betreft Ierland heb je volgens mij meestal wel een 15% verloren bronbelasting.

De Nederlandse ETF (Think, of Meesman pakket) lijkt in het voordeel, maar de TER is weer significant hoger, en het aanbod en aantal posities is redelijk beperkt vergeleken bij iets als Vanguard (250 vs 7000). Ook is het aandeel financiele dienstverlening naar mijn mening veel te groot.

Ik probeer dus een zo breed mogelijke ETF portefeuille te zoeken (geografisch en over sectoren) met een zo min mogelijk blootstelling aan hoge TER of dividendlekken. Voor Amerikaanse aandelen is iets als Vanguard (in dollars - US gevestigd) een goede keus. Ik zit alleen te kijken naar de rest vd wereld, wat is daar wijsheid? Wat voor belastingverdragen heeft Amerika daar mee die Ierland niet heeft of omgekeerd? Denk aan Azie, rest van Europa, etc. Vaak zie ik ook fondsen die de naam "Wereld" hebben maar dan toch 5%-10% Apple zijn. Zo'n groot aandeel Apple hoef ik niet.
Meesman volgt gewoon MSCI Indices, dat is de marktleider op het gebied van aandelen indices. Misschien heb je nog iets aan deze post: Zenix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Volgens mij zijn ETF's uit de Verenigde Staten en Nederland het beste om het divdenlek te verkleinen. Aangezien er een belastingverdrag is tussen Nederland en de Verenigde Staten. Dus wat jij aangeeft klopt volgens mij ook. Over de andere belastingverdragen valt weinig te zeggen.

Die World ETF's waar je het over hebt zijn market cap indices, waarbij de best presenterende aandelen vaker een groter aandeel krijgen, volgens mij. Maar dit blijft niet altijd aan, de indices worden regelmatig gereset en dan kan het aandeel Apple een stuk lager zijn. Een alternatief voor market cap is dan gelijk gewogen aandelen of equal, maar daar zijn amper ETF's van te vinden.

Het heeft trouwens weinig nut om voor Verenigde Staten aandelen een extra fonds te nemen als je Wereldwijd wilt beleggen, aangezien in bijna elke wereldwijde ETF diezelfde aandelen zitten, tenzij je een ETF hebt wat bijvoorbeeld ex-USD is.

Ik beleg overigens gewoon via de Euronext Amsterdam/Parijs omdat ik geen zin heb bij mijn maandelijkse inleg de valutakosten te moeten betalen, en ik heb geen gratis realtime koersen bij de Amerikaanse beurzen. Vergeet niet de transactie en spreadkosten. Het goedkoopste beleggen in ETF's is bij DEGIRO. Aangezien je bij hun hele kernselectie geen transactiekosten hoeft te betalen, tenzij je vaker dan 1x per maand transactie hebt binnen dezelfde ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:42
Bedankt voor de reacties. Er zijn inderdaad verschillende wereld fondsen ex US. Wat dat betreft zou een Amerikaanse ETF voor de US markt (lage TER en geen lek) gecombineerd met een Europees gevestigde Wereld ex US ETF wel wat zijn.

De iShares world uit de gequote post heeft 57% US, dat noem ik geen wereld... ook een emerging markets ETF die voor het grootste deel in Chinese financiele dienstverlening zit is niet echt gespreid. Dan kun je nog zoveel kleine posities hebben, effectief zet je alles in op de top 5 / top 10 grootste spelers en 1 a 2 sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

kunnen schreef op maandag 06 juli 2015 @ 13:40:
Mijn conclusie na soortgelijke verkenningen was dat een iShares Core MSCI World UCITS ETF (in Ierland, niet-uitkerend) in een DeGiro custody account voorlopig een optie is die voor mij goedkoop, veilig en eenvoudig genoeg lijkt. Je verliest dan inderdaad wel een stukje aan Ierse dividendbelasting over niet-Europese dividenden. De TER is 0.2%, het dividendlek zal iets van 0.1% zijn, de bid-/ask-spread is rond de 0.07%, en er zijn verder geen transactiekosten.
Ben ik het volledig mee eens en is inderdaad een goede basis. Het hangt wel af wat jouw definitie van veilig is. Ook al beleg je wereldwijd, bij een crisis neem je vol het risico. In 2008 bijna een halvering

.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.