Ik ben helemaal op 0 begonnen. Ik ben begonnen door me hier in dit topic in te lezen, en een paar blogs (heb de linkjes thuis helaas) die me wat meer inzicht gaven over hoe je kunt beleggen.
Daarna heb ik een stukje geld wat ik, mocht het mis gaan, zonder probleem kan missen. Ik had een paar aandelen gekocht, waarvan één waar ik al heel lang aandelen van wilde hebben: Apple. Nu weet ik dat aandelen kopen puur op emotie meestal niet zo'n best idee is, maar het zijn 4 aandelen van alleen dit bedrijf
De andere aandelen heb ik gaandeweg wat meer leren begrijpen, waaronder ook dingen zoals spreiding e.d. Als ik aandelen koop kijk ik naar of ik begrijp wat een bedrijf of ETF doet. Begrijp ik 't niet, dan koop ik 't niet. Voor mezelf vind ik 't prettig als ik een beetje weet wat een bedrijf doet, zo kan ik wat beter (voor mezelf) zien of ik denk dat een bedrijf het goed doet/gaat doen. Ik heb ongeveer 6 bedrijven waar ik aandelen van heb, en ongeveer 6 ETF's. Nu nog iShares en Think, waarvan er een paar elkaar overlappen qua dekking (World, EU, US, Emerging markets bijvoorbeeld). Ik wilde voor mezelf even zien hoe ze van elkaar verschillen qua rendement namelijk. Afhankelijk van wat het in de komende 7 maanden doet ga ik deze daarna samenvoegen, of over naar Vanguard. Dan hebben ze 12 maanden kunnen draaien en heb ik weer wat inzicht.
Ik ben trouwens nog steeds een ontzettende beginner hoor. De meeste termen (indices e.d.) snap ik niet, en ik ben geheid niet helemaal goed aan het beleggen. Maar ik vind 't zelf het prettigst om te leren door te zien, en niet zozeer door te lezen. Als ik zie wat een bedrijf doet, dan snap ik ook beter wat ze kunnen gáán doen. Hetzelfde met ETF's… als ik zie wat ze kosten en opbrengen, dan kan ik beter een keuze maken of het wat voor mij is.
Ik hoop na 7 maanden (dan heb ik 12 maanden belegd) wat meer inzicht te hebben zodat ik er met de kennis van dat moment m'n portfolio wat meer op de lange(re) termijn kan indelen. Vanaf dat moment wil ik eens per jaar de boel optimaliseren. Nu kijk ik elke dag wel even op m'n Binck rekening, puur omdat ik 't interessant vind om te zien wat het doet.
Daarnaast kijk ik graag op
www.beursgorilla.nl en Morningstar naar het nieuws om op die manier wat extra op te steken