Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste
Acties:
  • 839.678 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 584612

evleerdam schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:50:
[...]

Opzich wel een leuk aandeel. Alleen met risico wordt hier volatiliteit bedoeld denk ik. Wat hard omhoog gaat, kan ook hard omlaag gaan. Ik zie bijvoorbeeld vandaag -3% op de borden staan, ja ik weet dat de hele beurs rood is, maar dit aandeel kan best hard gaan.

Dit zegt ook genoeg lijkt me:

52wk Range: 13.82 - 21.73
Volatiliteit is er inderdaad. 13.82 stond ie begin dit jaar op, toen rub:dollar "crash" op zijn hoogtepunt was. Wel spijt dat ik toen niet heb gekocht, had je 2.40$ dividend op een prijs van 14$ kunnen hebben.

Verder is de business case van dit bedrijf west uniek te noemen, zeer grote platina en paladium afzettingen die tegen de laatste kosten gewonnen kunnen worden. Is dan ook een van de grootste mijnbouwbedrijven in de wereld. Fondsen als Blackrock mining trust zitten ook met meerdere procenten in dit bedrijf.

Kijk voor de lol eens de corporate presentation door: http://www.nornik.ru/asse...ilding-New-Norilsk(3).pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:34
@FreezFM; Rusland houdt mij een beetje tegen, maar ik ga van het weekend toch mijzelf eens rustig inlezen op dit bedrijf.
En sparren is altijd leuk. Wellicht komt een ieder tot andere inzichten.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 22:57

Fuelke

Forza Ferrari

In dit artikel op De Tijd verwijzen ze kort naar dit bedrijf:
Bovendien winnen sommige bedrijven ook door de crisis. 'Vele exporterende bedrijven in Oost-Europa hebben hun kosten fors zien verminderen, wat positief is voor de competitiviteit en de cashflows. De belangrijkste partijen die er voordeel uit halen zijn exporterende bedrijven van materialen en energie. Verschillende privébedrijven in deze sectoren bieden vandaag dividendrendementen tussen 5 en 20 procent', zegt Holmes. De beheerder noemt onder meer Lukoil (dividendrendement van minstens 6,5%) en Norilsk Nickel (12%).
http://www.tijd.be/nieuws...e_crisis.9603124-1615.art

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 20:56
Anoniem: 584612 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:12:
[...]

... wil gewoon beetje sparren omdat ik dat leuk vind:p ...
Same here :-)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Fuelke schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:24:
In dit artikel op De Tijd verwijzen ze kort naar dit bedrijf:

[...]

http://www.tijd.be/nieuws...e_crisis.9603124-1615.art
Uit het artikel: "Een volledige ineenstorting in Oekraïne zou geen grote impact op Europa mogen hebben."

Dan weet ik al genoeg, daarachter lees ik automatisch...."maar het kan wel".... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik woon in Londen en investeer ponden. Ik denk eraan £15k te investeren nu (heb deze in belastingvrije ISA al) en dan maand-op-maand £1k bij te leggen. Ik heb "The Intelligent Investor" beluisterd, maar ik vind 25% investeren in bonds die 1-1,5% opleveren momenteel ook niet zo fijn.
  • 1/3rd Vanguard FTSE Developed Europe ex-U.K.Equity Index Fund Acc
  • 1/3rd Vanguard FTSE Developed World ex-U.K.Equity Index Fund Acc
  • 1/3rd Vanguard U.S.Equity Index Fund Acc
Belangrijk voor mij is een heel neutraal beleggingsprofiel te hebben die niet te afhankelijk ergens vanaf is. Diversificatie wordt dan ook voor mij aangeraden in het algemeen en door het boek aangeraden, maar de Vanguard funds lijken al erg gediversifieerd te zijn, of niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:20
chronoz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:17:
Ik woon in Londen en investeer ponden. Ik denk eraan £15k te investeren nu (heb deze in belastingvrije ISA al) en dan maand-op-maand £1k bij te leggen. Ik heb "The Intelligent Investor" beluisterd, maar ik vind 25% investeren in bonds die 1-1,5% opleveren momenteel ook niet zo fijn.
  • 1/3rd Vanguard FTSE Developed Europe ex-U.K.Equity Index Fund Acc
  • 1/3rd Vanguard FTSE Developed World ex-U.K.Equity Index Fund Acc
  • 1/3rd Vanguard U.S.Equity Index Fund Acc
Belangrijk voor mij is een heel neutraal beleggingsprofiel te hebben die niet te afhankelijk ergens vanaf is. Diversificatie wordt dan ook voor mij aangeraden in het algemeen en door het boek aangeraden, maar de Vanguard funds lijken al erg gediversifieerd te zijn, of niet genoeg?
Dat lijkt me een leuke start, ben een aantal jaren terug op dezelfde manier begonnen. Paar opmerkingen:

- Bovenstaande lijkt niet neutraal, vanwege geen bonds, maar dit is blijkbaar een bewuste keuze. Heb zelf besloten een klein deel in high yield bonds te beleggen, beetje tussenvorm van equity/bonds.

- Het 2e fonds investeert voornamelijk in de US (60%). Het ontgaat met waarom je dan ook nog het derde fonds wilt kopen, die in z'n geheel in de US investeert. Lijkt me dat je al genoeg exposure hebt naar de US.

- Waarom geen UK equity? Je woont er toch, wel zo leuk om ook daarin te investeren dan? :) Persoonlijke keuze natuurlijk.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 584612

Remco schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:45:
@FreezFM; Rusland houdt mij een beetje tegen, maar ik ga van het weekend toch mijzelf eens rustig inlezen op dit bedrijf.
En sparren is altijd leuk. Wellicht komt een ieder tot andere inzichten.
Ok, mooi! Ben wel benieuwd naar je observaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
evleerdam schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:51:
[...]

Dat lijkt me een leuke start, ben een aantal jaren terug op dezelfde manier begonnen. Paar opmerkingen:

- Bovenstaande lijkt niet neutraal, vanwege geen bonds, maar dit is blijkbaar een bewuste keuze. Heb zelf besloten een klein deel in high yield bonds te beleggen, beetje tussenvorm van equity/bonds.

- Het 2e fonds investeert voornamelijk in de US (60%). Het ontgaat met waarom je dan ook nog het derde fonds wilt kopen, die in z'n geheel in de US investeert. Lijkt me dat je al genoeg exposure hebt naar de US.

- Waarom geen UK equity? Je woont er toch, wel zo leuk om ook daarin te investeren dan? :) Persoonlijke keuze natuurlijk.
Je hebt gelijk. Het is heel erg op de VS geconcentreerd. In het VK investeren zou ik graag doen, maar de beide Vanguard funds hebben entry costs van 0,2 en 0,4%, dat vind ik het niet echt waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Hoe kan trouwens de Vanguard FTSE Developed World ex-UK zowel FTSE als ex-UK zijn? Is de FTSE niet de Britse index?

En ik zou moeten profiteren van een val van de pond als ik geinvesteerd heb ik de Vanguard EU-index?

[ Voor 31% gewijzigd door chronoz op 27-05-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
chronoz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:29:
Hoe kan trouwens de Vanguard FTSE Developed World ex-UK zowel FTSE als ex-UK zijn? Is de FTSE niet de Britse index?
het fonds wordt verhandeld op de FTSE beurs, maar bestaat uit aandelen buiten de UK.

de verwarring komt waarschijnlijk omdat de "FTSE 100 index" wel een fonds is dat uit 100 grootste aandelen op de FTSE beurs bestaat.

[ Voor 76% gewijzigd door indexample op 27-05-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ah, dat maakt wel sense dan. :)

Ik heb deze transacties gedaan, ik heb wel beetje slecht gevoel bij zoveel geld in een keer inleggen, gezien de markt niet te timen is en dit best slechte timing zou kunnen zijn.
  • £3500 Vanguard FTSE Developed World ex-U.K.Equity Index Fund Acc
  • £3000 Vanguard US Equity Index A
  • £5000 Vanguard FTSE Developed Europe ex-U.K.Equity Index Fund Acc Komt hopelijk beetje mooi uit met verhouding GBP-EUR
  • £1500 BlackRock CIF UK Gilts All Stocks Tracker H Acc (Bonds)
  • £2000 L&G UK 100 Index I Acc Toch wel leuk betrokken zijn bij de economie van het VK 8)7
  • €5000 THINK AEX
Wel beetje kut dat corporate bonds fondsen al snel gemiddeld 0.55% per jaar kosten, nauwelijks goedkopen beschikbaar-O- en ze hebben soms corporate bonds ertussen met 0,3% interest. Hoe dat ooit winstgevend kan worden.

Wel beetje kut dat corporate bonds fondsen al snel gemiddeld 0.55% per jaar kosten, nauwelijks goedkopen beschikbaar en ze hebben soms corporate bonds ertussen met 0,3% interest. Hoe dat ooit winstgevend kan worden.

[ Voor 97% gewijzigd door chronoz op 27-05-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
chronoz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 16:55:

Ik heb deze transacties gedaan, ik heb wel beetje slecht gevoel bij zoveel geld in een keer inleggen, gezien de markt niet te timen is en dit best slechte timing zou kunnen zijn.
  • £5000 Vanguard FTSE Developed Europe ex-U.K.Equity Index Fund Acc Komt hopelijk beetje mooi uit met verhouding GBP-EUR
  • £2000 L&G UK 100 Index I Acc Toch wel leuk betrokken zijn bij de economie van het VK 8)7
  • €5000 THINK AEX
Wel beetje kut dat corporate bonds fondsen al snel gemiddeld 0.55% per jaar kosten, nauwelijks goedkopen beschikbaar-O- en ze hebben soms corporate bonds ertussen met 0,3% interest. Hoe dat ooit winstgevend kan worden.

Wel beetje kut dat corporate bonds fondsen al snel gemiddeld 0.55% per jaar kosten, nauwelijks goedkopen beschikbaar en ze hebben soms corporate bonds ertussen met 0,3% interest. Hoe dat ooit winstgevend kan worden.
Niet aan gedacht om gespreid in te stappen dan? Zijn hier op got nog wel leuke discussies over geweest.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:03

• €5000 THINK AEX

Beste klap geld inderdaad. Over slechte timing, daar valt weinig over te zeggen. Wanneer je beleggingshorizon >20 jaar is, is er weinig aan de hand denk ik. Aan het begin van het jaar dacht ik ook dat het wel eens een slechte timing kon zijn, maar hebben we het beste kwartaal ooit gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45

Als particuliere belegger heb je t.o.v. institutionele beleggers een enorm voordeel op dit gebied: je kan tegen iets meer dan 1% ongeveer sparen op een spaarrekening onder het DGS. Kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200

• €5000 THINK AEX

waarom deze % verdeling over fondsen (die ook nog eens overlappen)?
en waarom geen UK? (Engelse beurs heeft veel internationale bedrijven die je nu mist)

een logische verdeling zou zijn:
- een market cap gewogen verdeling, dan heb je voldoende aan bv. FTSE All World ETF
- een GDP (grootte economie) gewogen verdeling, dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor 1/3 S&P 500 (VS), 1/3 Europa (incl UK) en 1/3 Emerging markets ETF

trouwens, zijn die fondsen speciaal voor Engelse beleggers?
Voor de Europese belegger heeft Vanguard deze ETFs (keren wel dividend uit):
https://www.vanguard.nl/p...duct-list?productType=etf

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 386200 op 28-05-2015 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb met de L&G UK 100 de Engelse beurs toegevoegd. Het is gewoon dat de fondsen van mijn broker alle goedkope Vanguard-fondsen exclusief VK aanbieden, geen idee waarom.

Voorbeeldfonds: http://www.iii.co.uk/inve...ld-ex-uk-equity-index-acc

[ Voor 25% gewijzigd door chronoz op 28-05-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 18:11
Als student met een goede baan heb ik elke maand wel geld over.
Voor de huidige rente, 1,5 procent hoef je niet te sparen. Nu zou ik wel willen beleggen, maar zou graag even op het droge willen oefenen.

Hebben jullie hier suggesties? In de openingspost staat alleen interactive brokers genoemd, maar hier moet je eerst een 'echt' account maken waar je geld op stort. Verder ken ik wel de demo modus van plus500. Maar CFD's zijn toch wel een groot risico om mee te beginnen als je wilt beleggen hoor ik.

Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:45
Met binck(basic) kun je een schaduw portefeuille aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Beste allemaal,

Onlangs heb ik besloten om mij eens te gaan verdiepen in het beleggen en dan voornamelijk in CFD's. Om me meer in te lezen in het beleggen heb ik het boek "Leer Beleggen als Warren Buffet" aangeschaft.
In dit boek leer ik vooral het e.e.a. over value beleggen en dat je je moet verdiepen in de bedrijven. Daarnaast heb ik een demo account bij Plus500 en daar heb ik tot nu toe een tweetal transacties gedaan en die leverden beiden winst op. Een best wel redelijke winst in een zeer korte tijd (<1uur)

Nu is mijn vraag: wat zeggen de pro's over het beleggen met CFD's. Is het echt zoals het lijkt? Kan je er snel geld mee verdienen? Is het hebben van kennis over de bedrijven hier echt in mindere mate van belang?

Tevens vraag ik me af wat een goede start is voor het analyseren van bedrijven. Waar begin je? Hoe selecteer je een goed bedrijf?

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 7% gewijzigd door Jigs op 29-05-2015 13:07 . Reden: additionele vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Jigs schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:06:
Beste allemaal,

Onlangs heb ik besloten om mij eens te gaan verdiepen in het beleggen en dan voornamelijk in CFD's. Om me meer in te lezen in het beleggen heb ik het boek "Leer Beleggen als Warren Buffet" aangeschaft.
In dit boek leer ik vooral het e.e.a. over value beleggen en dat je je moet verdiepen in de bedrijven. Daarnaast heb ik een demo account bij Plus500 en daar heb ik tot nu toe een tweetal transacties gedaan en die leverden beiden winst op. Een best wel redelijke winst in een zeer korte tijd (<1uur)

Nu is mijn vraag: wat zeggen de pro's over het beleggen met CFD's. Is het echt zoals het lijkt? Kan je er snel geld mee verdienen? Is het hebben van kennis over de bedrijven hier echt in mindere mate van belang?

Tevens vraag ik me af wat een goede start is voor het analyseren van bedrijven. Waar begin je? Hoe selecteer je een goed bedrijf?

Alvast bedankt voor de reacties.
CFD's zijn een leuke tool om in korte tijd veel winst of veel verlies te maken. Dit noemen we ook wel speculeren. Ik denk niet dat je hier echt bedrijven voor moet analyseren. Dit gaat meer om het korte termijn nieuws volgen, waan van de dag, technische analyse etc. etc.

Je kan ook beleggen, dan ga je bedrijven analyseren, meer voor de lange termijn. Dan zijn CFD's geen goede optie.

Wat wil je nu echt doen? Speculeren of beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:45
Belegging volgens de filosofie van Warren Buffett staat per definitie haaks op speculeren met derivaten (zoals bijvoorbeeld CFDs).

Ik denk dat het verstandig is om, voordat je daadwerkelijk gaat beleggen, nog een of meerdere boeken door te spitten. Dit is zeker waar als je daadwerkelijk met derivaten aan de slag wilt gaan, omdat je mogelijke verliezen groot kunnen zijn (bij CFDs zelfs groter dan je initieel belegde vermogen).

Ik kan je sowieso "Beleggen voor Dummies" aanraden. Volgens mij wordt in dat boek alles dat je moet weten voordat je daadwerkelijk op de beurs aan de slag gaat in het kort behandeld .
Afhankelijk van de richting die je dan op wilt gaan zou je nog wat boeken kunnen lezen welke aansluiten bij je keuze. Bijvoorbeeld boeken over technische anylse, opties en CFDs enerzijds of over fundamentele analyse anderzijds.

Wat betreft je concrete vraag:
Jigs schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 13:06:
Ik weet niet precies hoe jij het vindt lijken. Ik ga er (wellicht ten onrechte) even vanuit dat je het beeld dat je zonder veel moeite in korte tijd bergen geld kunt verdienen. Uiteraard is dit zeker niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb vrienden al 2 jaar aan het spreadbetten. Een keer had een £6000 verloren in een maand, lekkere kutmaand haha. Maar ze zijn er vrij fanatiek in, heb overigens niet het gevoel dat ze er allebei goed in zijn, zeker die van de £6000 heb ik naar zijn monitor zien staren en gewoon hopen.

2 miljoen mensen doen het in het VK volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Spreadbetten, CFD's, Forex market. Er zijn zoveel verhalen van mensen die hieraan hun geld zijn verloren...
Hier is trouwens wel een apart topic over:
Het Foreign Exchange (Forex) topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Ik denk inderdaad beleggen met CFD's haaks staan op de filosofie van Buffet zoals @Ardberg10 terecht opmerkt. Zelf verwacht ik nu niet veel tijd te hebben om me te verdiepen in het lange termijn beleggen. Dit vergt veel diepgaand onderzoek.

Op de websites die ik bezocht heb in de afgelopen weken kom ik vooral dingen tegen als van ga een starten met een demo account en let op neem niet te veel risico. Men probeert mensen snel te verleiden om een account aan te maken.

Ik denk dat ik me maar eens op de forex ga storten en kijken of het lukt om met een beperkte inleg wat rendement te maken. Puur om wat ervaring op te doen en niet per se direct om grote klappen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Jigs schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 16:21:
Zelf verwacht ik nu niet veel tijd te hebben om me te verdiepen in het lange termijn beleggen. Dit vergt veel diepgaand onderzoek.
Dit lijkt me een beeld dat je hebt dat wellicht niet helemaal juist hoeft te zijn. Een buy-and-hold strategie (wellicht van een EFT) met een lange horizon vergt relatief weinig onderzoek en relatief weinig tijd die je daadwerkelijk met het beleggen zelf kwijt bent.
Daytraden vergt sowieso meer tijd om je in te verdiepen en per definitie meer tijd met het in de gaten houden van koersen, grafieken en het nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Ik denk inderdaad beleggen met CFD's haaks staan op de filosofie van Buffet zoals @Ardberg10 terecht opmerkt. Zelf verwacht ik nu niet veel tijd te hebben om me te verdiepen in het lange termijn beleggen. Dit vergt veel diepgaand onderzoek.

Op de websites die ik bezocht heb in de afgelopen weken kom ik vooral dingen tegen als van ga een starten met een demo account en let op neem niet te veel risico. Men probeert mensen snel te verleiden om een account aan te maken.

Ik denk dat ik me maar eens op de forex ga storten en kijken of het lukt om met een beperkte inleg wat rendement te maken. Puur om wat ervaring op te doen en niet per se direct om grote klappen te maken.
Ik denk dat tegenwoordig lange termijn beleggen niet zoveel onderzoek meer vergt.

1. Open een broker account.
2. Koop een ETF die de wereld dekt (vanguard world, msci ishares world etc. etc.)

Meer is er niet nodig denk ik :)

Korte termijn beleggen, cfd's etc. wellicht hetzelfde:

1. Open een broker account
2. Koop of verkoop cfd's
3. Duimen dat je de goede kant op gaat.

Geen idee of bij korte termijn of lange termijn beleggen veel studie betere resultaten geeft? Het geeft wel meer vertrouwen en je weet wat je doet. Als je geld verliest kan je alleen maar jezelf de schuld geven. Maar meer kans op betere resultaten? Ik denk niet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Zelf verwacht ik nu niet veel tijd te hebben om me te verdiepen in het lange termijn beleggen.

Hmmm, en met Forex hoef je je niet in te lezen? Dat is volgens mij 99% Technische Analyse, en daar zijn best wel wat boeken over geschreven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Hoe weet ik trouwens of mijn broker is te vertrouwen? Gister later in de middag zag ik mijn L&S100 verschijnen:

You paid: 1.936 / Fund Unit (on average)
You paid: 2,000.00
Worth: 1.921 / Fund Unit
Fund worth: 1,984.50

Ik had ze een e-mailtje gestuurd voor support. Vanmiddag na 12:00 (dagelijks valueringsmoment) gekeken en hij staat op 2000.00 exact... vind dat wel heel raar. Dit is de reactie, maar die snap ik ook niet echt.
I’ve had a look at that fund and the value I can see is currently 2000. I can’t see anywhere on your account where it shows 1984,50.

If you saw this information in ‘Investment performance’ section of the account then this information wouldn’t have been correct at the time because you only recently invested in the fund and the details on the investment performance page would have been based on a historic price (a few days before you had the fund) and this is why there was a discrepancy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9lklm29h.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ErwirFph.png
Ik vind het ook raar dat mijn Vanguard FTSE World waarvan ik £500 had was gezakt naar 490 over 2 maand, wat heel goed mogelijk is en dat Vanguard FTSE World nu zo vlakbij de £3500.17, initiele investeringswaarde, zit, maar dat zal wel toekomst zijn. De US equity index is dag eerder aangeschaft, die zal ook wel £1,47 omhoog gegaan kunnen zijn.

Maar wel raar dat ik gisteravond in deze afbeelding nog '£1984,50 zag staan onder Current Value bij L&S UK 100. Ik weet ook niet echt of ik een grafiek van de LT94.LN met current value per fund unit, kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosttweakers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 22:01
Ik heb op infonu een artikel over Bux geschreven. Ik zag de vraag hierover een paar dagen terug voorbij komen (en vroeg mij hetzelfde af)

http://www.infonu.nl/members/beheer/artikelen/wijzigen.php

Zelf ben ik als beginner vrijdag met Bux begonnen. Het werkt aardig, vooral het werken met (gratis) punten is erg fijn. Mocht ik het echt onder de knie krijgen dan kan ik later nog de stap maken om naar een betaalde variant over te stappen.

Wat mij nog niet duidelijk is over CFD's is het volgende:

Als ik een trade inzet waarbij ik inschat dat een aandeel in waarde zal stijgen, en het aandeel daalt juist in waarde, kan ik dan het beste de trade sluiten, of is het ook een goed idee om die trade net zo lang open te houden tot het weer een beetje stijgt. Als in, heeft een trade een tijdslimiet (of zijn er boetes verbonden aan het lang aanhouden van een trade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52
Als ik antwoord geef op die vraag dan zou ik me later wellicht bezwaard voelen een naieve belegger op speculatieve wijze z'n geld te hebben laten verliezen.

Daarom: koop een boek. Dat is een betere investering dan wel 'speel'- of 'oefen'account dan ook bij brokers die je centen uit de zak willen kloppen. Zo'n boek zal ergens de woorden 'leverage', 'zero-sum game' (eigenlijk negative sum game) naast 'value', etc. CFD bevindt zich ergens aan het de rand van het speculatieve spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
chronoz schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:29:
Hoe weet ik trouwens of mijn broker is te vertrouwen? Gister later in de middag zag ik mijn L&S100 verschijnen:

You paid: 1.936 / Fund Unit (on average)
You paid: 2,000.00
Worth: 1.921 / Fund Unit
Fund worth: 1,984.50

Ik had ze een e-mailtje gestuurd voor support. Vanmiddag na 12:00 (dagelijks valueringsmoment) gekeken en hij staat op 2000.00 exact... vind dat wel heel raar. Dit is de reactie, maar die snap ik ook niet echt.
[...]
Dit is vaker zo. Je koopt voor 2000 euro 10 participaties van 200 per stuk met koersdatum 31/5 op 31/5. Deze order heb je 30/5 opgegeven. Vervolgens verschijnt het op 31/5 in je overzicht maar de koersdatum is nog van 30/5 en die was 190. De waarde wordt berekening als volgt: 10*190 = 1900. Op 1/6 kijk je opnieuw. Dan staat er wel de koersdatum van 31/5. De berekening is dan 10*200 = 2000.

Die gemiddelde aankoopkoers kan ik niet verklaren overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door rr7r op 31-05-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
[b][message=44329837,noline]
Daarom: koop een boek. Dat is een betere investering dan wel 'speel'- of 'oefen'account dan ook bij brokers die je centen uit de zak willen kloppen. Zo'n boek zal ergens de woorden 'leverage', 'zero-sum game' (eigenlijk negative sum game) naast 'value', etc. CFD bevindt zich ergens aan het de rand van het speculatieve spectrum.
Is er ergens een boekenlijst met goede boeken over dit topic? Namelijk over beleggen in het algemeen en over specifieke onderwerpen zoals CFD's, bedrijfsanalyse, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Joosttweakers schreef op zondag 31 mei 2015 @ 09:46:
Ik heb op infonu een artikel over Bux geschreven. Ik zag de vraag hierover een paar dagen terug voorbij komen (en vroeg mij hetzelfde af)

http://www.infonu.nl/members/beheer/artikelen/wijzigen.php

Zelf ben ik als beginner vrijdag met Bux begonnen. Het werkt aardig, vooral het werken met (gratis) punten is erg fijn. Mocht ik het echt onder de knie krijgen dan kan ik later nog de stap maken om naar een betaalde variant over te stappen.

Wat mij nog niet duidelijk is over CFD's is het volgende:

Als ik een trade inzet waarbij ik inschat dat een aandeel in waarde zal stijgen, en het aandeel daalt juist in waarde, kan ik dan het beste de trade sluiten, of is het ook een goed idee om die trade net zo lang open te houden tot het weer een beetje stijgt. Als in, heeft een trade een tijdslimiet (of zijn er boetes verbonden aan het lang aanhouden van een trade).
Normaal gesproken kan je het beste de aandelen verkopen waar je verlies op maakt en de aandelen aanhouden waar je winst op maakt.

Dat Is overigens iets wat behoorlijk tegen je instinct in gaat: de meeste mensen houden de verliesgevende aandelen vast (hopen dat het weer gaat stijgen) en verkopen hun goede aandelen (winst pakken). Maar dat moet je dus juist niet doen.

Het kost geld om long CFD's aan te houden: lees je maar eens in over de exacte werking. Een short zou geld op moeten leveren maar meestal je neemt je broker dat geld in.

Boeken om te lezen over dit korte termijn handelen?
Kijk hier eens https://masterclass.lynx.nl/bibliotheek.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
rr7r schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:44:
[...]

Dit is vaker zo. Je koopt voor 2000 euro 10 participaties van 200 per stuk met koersdatum 31/5 op 31/5. Deze order heb je 30/5 opgegeven. Vervolgens verschijnt het op 31/5 in je overzicht maar de koersdatum is nog van 30/5 en die was 190. De waarde wordt berekening als volgt: 10*190 = 1900. Op 1/6 kijk je opnieuw. Dan staat er wel de koersdatum van 31/5. De berekening is dan 10*200 = 2000.

Die gemiddelde aankoopkoers kan ik niet verklaren overigens.
Voor £2000 1033.058 units gekocht tegen een prijs van £1,936/unit.

Iets minder duidelijk is misschien de Vanguard US Equity Index A, waarbij in twee stappen is ingelegd.
Eerst £1000 waarvoor 3,52 units geleverd zijn. Prijs/unit dus £284,090
Een dag later nog eens £2000, waarvoor nu 7,03 unit zijn geleverd. Prijs/unit voor die batch is £284,495

Gemiddelde aankoopprijs £3000 / 10,5499 = £284.3629
De huidige waarde per unit is £284,5025. Totale huidige waarde is dus 10,5499 x 284,5025 = £3001,47 (afgerond)

Hetzelfde geldt ook voor de Vanguard FTSE Developed World ex-UK. De koers is inderdaad nauwelijks vooruit gegaan de laatste twee maanden (of iig gezien de momentopnamen 31 maart en 28 mei)
Jigs schreef op zondag 31 mei 2015 @ 11:29:
[...]

Is er ergens een boekenlijst met goede boeken over dit topic? Namelijk over beleggen in het algemeen en over specifieke onderwerpen zoals CFD's, bedrijfsanalyse, etc...
De boeken die ik zelf heb gelezen zijn o.a.:
- "The Intelligent Investor" (1949) door Benjamin Graham
- "Beating the Street" (1994) door Peter Lynch
- "Learn To Earn" (1995) door Peter Lynch

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Met vertraging heb ik deze PDF-documenten het weekend ontvangen, wordt blijkbaar automatisch verstuurd binnen 24-48 uur na transactiedatum. Het ziet zo wel professioneel en betrouwbaar uit. Je kunt in ieder geval zien op welk exact tijdstip je hebt ingekocht tegen welke prijs. Ik heb de berekeningen nog niet gedaan, ben beetje moe nog, maar zal morgenochtend even alles netjes narekenen. Het ziet er goed en transparant uit in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ndhnvpq.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hS7Llk8.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sWqyj9r.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s8tUuci.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s8tUuci.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ND9d0ug.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/40SAV5r.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Als je gevoel zegt dat je het niet zo vertrouwd, dan zou ik het opzeggen. Lijkt mij die paar euro besparing niet waard imo. Maar aan elke broker mankeert wel wat. Heb zelf ING rekening gehad en daar had ik ingelegd in een ETF, wat enkel bestens kon en geen zichtbaar orderboek had op de site. Werd ik later gebeld dat dit gevaarlijk was en dat ik een limiet order moest inleggen, kennelijk werd het ETF verhandeld met een bied- en laatkoers en had het wel een orderboek. Dit aangegeven, gemaild op verzoek, vervolgens na een maand niets meer vernomen en is het nog steeds niet hersteld.

Betrof ETF: IE00BMW3QX54

Orderboek: http://www.borsaitaliana....isin=IE00BMW3QX54&lang=en

Kan zelf niet meer controleren of het nog steeds zo is. Heb je ING dan kan je het evt. controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
Netjes van ING dat ze je bellen als jij gewoon iets doms doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heerst
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-07 23:44
rr7r schreef op zondag 31 mei 2015 @ 15:00:
Als je gevoel zegt dat je het niet zo vertrouwd, dan zou ik het opzeggen. Lijkt mij die paar euro besparing niet waard imo. Maar aan elke broker mankeert wel wat. Heb zelf ING rekening gehad en daar had ik ingelegd in een ETF, wat enkel bestens kon en geen zichtbaar orderboek had op de site. Werd ik later gebeld dat dit gevaarlijk was en dat ik een limiet order moest inleggen, kennelijk werd het ETF verhandeld met een bied- en laatkoers en had het wel een orderboek. Dit aangegeven, gemaild op verzoek, vervolgens na een maand niets meer vernomen en is het nog steeds niet hersteld.
Ik heb bij de ING tegenwoordig wel de mogelijkheid om limiet orders in te voeren evenals stop loss voor ETFs. Ook orderboek is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Hielko schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:20:
Netjes van ING dat ze je bellen als jij gewoon iets doms doet!
Rr7r geeft aan dat via de ING website je alleen een bestens order in kon leggen. Als je dat vervolgens doet wordt je opgebeld door de ING met de mededeling dat je een limiet order moet inleggen, terwijl dat dus niet kan. Lijkt me gewoon een fout van de ING.

Ligt een beetje aan de etf of je beter via een limiet order of bestens moet kopen. Ligt aan closed of open end fund. In het geval van een closed end fund zoals in bovenstaand geval, kan je beter een limiet order ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hij legt toch zelf een bestens order in? Dat is eigenlijk nooit slim. Dat er blijkbaar niks anders mogelijk is bij ING is ook niet zo netjes, maar goed; je moet ook geen wonderen verwachten van een partij die het niet als core business heeft. Overigens is een ETF sowieso geen closed end fund, en hoewel het wel eigenschappen heeft van een open ended fund is een ETF dat eigenlijk niet: ETF's worden over het algemeen gezien als aparte beleggingscategorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Hielko schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:58:
Hij legt toch zelf een bestens order in? Dat is eigenlijk nooit slim. Dat er blijkbaar niks anders mogelijk is bij ING is ook niet zo netjes, maar goed; je moet ook geen wonderen verwachten van een partij die het niet als core business heeft. Overigens is een ETF sowieso geen closed end fund, en hoewel het wel eigenschappen heeft van een open ended fund is een ETF dat eigenlijk niet: ETF's worden over het algemeen gezien als aparte beleggingscategorie.
ING biedt trackers en ETF's aan die via de beurs, beursgiro en "trackers" verlopen. Er zijn ook fondsen/trackers/ETF's die dus via een inleg middels een bedrag verlopen en dus altijd verhandeld worden op een vast tijdstip tegen de NAV. Wanneer je dit dus niet uitgebreid onderzoekt weet je dit dus niet.

Zoals eerder aangegeven is het dus niet mogelijk om een limietorder op te geven. ING biedt dan dus alleen bestens aan waar dit dus ook limiet zou moeten zijn. Dit is gewoon een fout, die bekend is, maar niet opgelost wordt. Bovendien hoort er een orderboek te staan, wat er dus ook niet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Heerst schreef op zondag 31 mei 2015 @ 17:42:
[...]

Ik heb bij de ING tegenwoordig wel de mogelijkheid om limiet orders in te voeren evenals stop loss voor ETFs. Ook orderboek is aanwezig.
Dat klopt, maar niet bij IE00BMW3QX54. Als je niet oplet en buiten website van ING je research doet, zou je denken hier te maken hebben met een fonds die tegen NAV wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981

Na een tijdje gespendeerd te hebben met inlezen, ben ik begonnen met indexbeleggen. Nu ben ik op zoek naar een ETF dat aantrekkelijk is om mijn spaargeld in te beleggen, en maandelijks aan te vullen.

Op Bogleheads en andere blogs zie ik dat veel mensen enthousiast zijn over de Vanguard ETF's, met name door de lage TER. Veelal wordt VTI genoemd, Vanguard Total Stock Market ETF (de US market dus).

Ik heb een account geopend bij De Giro, en kan dus kosteloos ETF's aankopen. Op zich allemaal prima dus.

De vraag die ik nu heb is de volgende. Is het verstandig om te beleggen in dit fonds als Nederlander? Ik ben op de hoogte van het currency risico, maar ik vroeg me met name af of ik iets over het hoofd zie qua dividend(belasting) of iets dergelijks. Mocht er iemand zijn die hier meer ervaring mee heeft, zou ik dat graag willen horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kosteloos ETF's aankopen? Serieus?

Vind wel zonde dat ik €2 heb betaald voor mijn Think AEX-ETF voor €500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-07 21:45
ETF's aankopen voor 500 euro zet sowieso geen zoden aan de dijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Anoniem: 178981 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:04:
Na een tijdje gespendeerd te hebben met inlezen, ben ik begonnen met indexbeleggen. Nu ben ik op zoek naar een ETF dat aantrekkelijk is om mijn spaargeld in te beleggen, en maandelijks aan te vullen.

Op Bogleheads en andere blogs zie ik dat veel mensen enthousiast zijn over de Vanguard ETF's, met name door de lage TER. Veelal wordt VTI genoemd, Vanguard Total Stock Market ETF (de US market dus).

Ik heb een account geopend bij De Giro, en kan dus kosteloos ETF's aankopen. Op zich allemaal prima dus.

De vraag die ik nu heb is de volgende. Is het verstandig om te beleggen in dit fonds als Nederlander? Ik ben op de hoogte van het currency risico, maar ik vroeg me met name af of ik iets over het hoofd zie qua dividend(belasting) of iets dergelijks. Mocht er iemand zijn die hier meer ervaring mee heeft, zou ik dat graag willen horen. :)
Dat zou volgens mij geen dividenlek moeten opleveren, mits je genoeg vermogen hebt om de dividendbelasting te kunnen aftrekken in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
chronoz schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:27:
Kosteloos ETF's aankopen? Serieus?

Vind wel zonde dat ik €2 heb betaald voor mijn Think AEX-ETF voor €500.
Ja, zie website DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:28
Je hebt een aantal ETF's die "gratis" zijn bij DeGiro. Bij het grootste gedeelte moet je gewoon 2 euro per transactie betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Ruben0s schreef op maandag 01 juni 2015 @ 00:33:
Je hebt een aantal ETF's die "gratis" zijn bij DeGiro. Bij het grootste gedeelte moet je gewoon 2 euro per transactie betalen.
Nouja.. De trackers uit de kernselectie zijn gratis. De kernselectie bestaat uit 21 pagina's (zo'n 600 ETF's gok ik), daarin staan de meest gangbare trackers zoals een paar pagina's van Vanguard en Ishares. Anders betaal je 2 euro + 0,02%, maar dit is ook afhankelijk van de beurs waar ze verhandeld worden.

Hetzelfde geld voor mutual funds, maar de selectie van die gratis fondsen is een stuk kleiner.

Overigens geldt hier wel een 'fair use policy'. Dit houdt in: je kan zoveel aankopen/verkopen als je wilt, zolang het maar of aankopen zijn of verkopen. Zodra je zowel gaat kopen als verkopen in 1 maand moet je transactiekosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

evleerdam schreef op maandag 01 juni 2015 @ 07:44:
[...]

Overigens geldt hier wel een 'fair use policy'. Dit houdt in: je kan zoveel aankopen/verkopen als je wilt, zolang het maar of aankopen zijn of verkopen. Zodra je zowel gaat kopen als verkopen in 1 maand moet je transactiekosten betalen.
Als je 1 ETF x koopt, en een dag later nog 1 ETF x, dan betaal je voor die 2e wel transactiekosten.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Richard schreef op maandag 01 juni 2015 @ 08:01:
[...]

Als je 1 ETF x koopt, en een dag later nog 1 ETF x, dan betaal je voor die 2e wel transactiekosten.
Ok ik zie het nu, dat is toch wat minder dan. Zelfs als je al 2 keer koopt per maand krijg je 1 keer transactiekosten.

Van de website:

DEGIRO rekent u transactiekosten wanneer u de DEGIRO Trackers Kernselectie gebruikt als handelsinstrument. Kortom: wanneer u, binnen een maand, meer dan 1 transactie doet in hetzelfde instrument uit de DEGIRO Trackers Kernselectie worden deze transacties afgerekend tegen het tarief van de desbetreffende beurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Jullie hebben gelijk, de "IShares ISHARES AEX Euronext Amsterdam E" is wel gewoon gratis. Ik had de Think genomen, omdat hij Nederlands is en omdat ik gelezen had dat dat voordeel had met dividendlek, maar kost inderdaad wel €2 per transactie. Ik wil binnenkort nog €4500 bijleggen, maar dan zou €2 ook niet zoveel moeten uitmaken (i.t.t. bij bijvoorbeeld €500 maandelijks inleggen).

DeGiro Trackers Kernselectie

[ Voor 12% gewijzigd door chronoz op 01-06-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178981

Dank voor de reacties.

Ik zit ernstig te twijfelen tussen het zelf blijven doen bij De Giro, of automatisch via Meesman. De laatste spreekt me erg aan omdat ze maandelijks een incasso doen en direct beleggen. Scheelt toch weer eens per maand inloggen bij De Giro en het zelf doen. Ook omdat ik horizon heb van 20+ jaar vind ik het prettig om niet in de verleiding te komen om zelf te gaan handelen als ik iedere maand bij De Giro zelf mijn aankopen moet gaan doen.. Meesman is eenmalig opzetten; en geen omkijken meer naar. Op het jaarlijkse herbalanceren na natuurlijk.

Op de (Amerikaanse) blogs en forums die ik lees kiezen velen voor Vanguard, en dan met name voor VTI (Total Stock US) en VT (Total World). Ik zie het als Nederlander echter niet helemaal zitten, door het valuta risico en dividendlek (?). Meesman opereert volgens dezelfde filosofie als Vanguard, alleen de iets hogere TER moet op de koop toegenomen worden. Is de keuze van automatische bijstortingen in Meesman's MSCI World Index in jullie opinie een goede keuze, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kern
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03-2020
Anoniem: 178981 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:22:
Is de keuze van automatische bijstortingen in Meesman's MSCI World Index in jullie opinie een goede keuze, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb afgelopen maand een rekening geopend bij meesman. Ik zat zelf ook erg te twijfelen wat nou verstandiger zou zijn maar Meesman gaf mij een goed gevoel en de klantenservice is erg goed moet ik zeggen vandaar dat mijn keuze toch hier op is gevallen. Maandelijks een bedrag inleggen trok mij ook wel aan. Ik gebruik dit als alternatief/extra spaarrekening want mijn 0.9% rente bij ING slaat nergens op.
Ik ben nu begonnen met 20% in wereld obligaties en 45% wereld aandelen en 35% aandelen andere landen.
Mijn plan is minimaal 15jaar bij meesman te lopen en vanaf 10jaar rustig aan meer in obligaties te douwen. Met het percentage aandelen ga ik jaarlijks evalueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Er is natuurlijk weinig mis mee, maar de meeste ETF's kosten 0,1% jaarlijks en je kunt gratis aankopen/verkopen via degiro.nl.

Meesman.nl kost 0,5% jaarlijks, 0,25% inkoop per ingelegde euro, 0,25% verkoop per uitgehaalde euro en biedt dus precies hetzelfde als degiro.nl, behalve automatisch geld van je rekening halen en investeren.

Ik beleg zelf ook in index-fondsen zonder entree-kosten (m.u.v. AEX-tracker via degiro.nl) via een Engelse broker die het 1e jaar geen service-kosten reken. Ze hebben ook de optie tot maandelijks bijleggen via regular payments, ik weet niet of ze het ook investeren.

Alles automatisch laten goed en er gewoon niet naar om kijken en genieten van het leven of je richten om iets productiefs* richten is een goed idee, misschien zou je nog naar iets goedkopere opties kunnen kijken.

*Ik denk dat de extra winst die actieve investeerders maken omgerekend naar winst per geïnvesteerd uur in actief beleggen niet erg hoog is, zeker als ZZP'er kan ik waarschijnlijk beter mijn aandacht richten op mijn uurloon verhogen en extra uren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenhof
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 08:22
Wat zijn zoal de nadelen van het openen van een rekening rechtstreeks bij Vanguard? Ik zou graag mijn transactiekosten beperken omdat ik regelmatig stortingen wil doen. Ik zit momenteel bij Binck en dit kost me 12.75 euro aan transactiekost iedere keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dank voor de reacties.

Op de (Amerikaanse) blogs en forums die ik lees kiezen velen voor Vanguard, en dan met name voor VTI (Total Stock US) en VT (Total World). Ik zie het als Nederlander echter niet helemaal zitten, door het valuta risico en dividendlek (?). Meesman opereert volgens dezelfde filosofie als Vanguard, alleen de iets hogere TER moet op de koop toegenomen worden. Is de keuze van automatische bijstortingen in Meesman's MSCI World Index in jullie opinie een goede keuze, of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou mn exposure uitbreiden om niet alleen van de performance van amerikaanse bedrijven afhankelijk te zijn. Vanguard Total World (VT) lijkt me dan een betere hands-off oplossing. Hoef je ook niet meer te herbalanceren.

Wat ik zelf doe is een combinatie van VTI (Total Stock US) en VEU (alles behalve US). Ongeveer hetzelfde als VT, maar dan met een lagere gemiddelde TER. Moet je wel nog af en toe herbalanceren, maar dat doe ik door per kwartaal in te leggen in de 'achterlopende' ETF.
svenhof schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:05:
Wat zijn zoal de nadelen van het openen van een rekening rechtstreeks bij Vanguard? Ik zou graag mijn transactiekosten beperken omdat ik regelmatig stortingen wil doen. Ik zit momenteel bij Binck en dit kost me 12.75 euro aan transactiekost iedere keer.
dit lijkt mij ook interessant. minimale inleg is 10k geloof ik. Maar toen ik even kort keek op de vanguard website zag ik dat het via de fax moet (!) en dat het in ierland gevestigd is (dividend lek?)

[ Voor 20% gewijzigd door indexample op 02-06-2015 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 676731

indexample schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:00:
[...]

Ik zou mn exposure uitbreiden om niet alleen van de performance van amerikaanse bedrijven afhankelijk te zijn. Vanguard Total World (VT) lijkt me dan een betere hands-off oplossing. Hoef je ook niet meer te herbalanceren.

Wat ik zelf doe is een combinatie van VTI (Total Stock US) en VEU (alles behalve US). Ongeveer hetzelfde als VT, maar dan met een lagere gemiddelde TER. Moet je wel nog af en toe herbalanceren, maar dat doe ik door per kwartaal in te leggen in de 'achterlopende' ETF.

[...]

dit lijkt mij ook interessant. minimale inleg is 10k geloof ik. Maar toen ik even kort keek op de vanguard website zag ik dat het via de fax moet (!) en dat het in ierland gevestigd is (dividend lek?)
Ik hanteer zelf een combinatie van VTI en VXUS. VEU mist small-caps en is maar liefst een hele basispunt (0.01%) duurder volgens Vanguard ;) . VT is trouwens iets minder gespreid dan VTI en VXUS bij elkaar, maar dat zal waarschijnlijk geen tot nauwelijks effect hebben, wel is de combinatie inderdaad een stuk goedkoper.

Waarom zou je trouwens moeten herbalanceren (ervan uitgaande dat je de weging van VT in US vs ex-US wilt aanhouden)? Stel de US gaat van 50->60% in marktweging en ex-US blijft gelijk in waarde, dan stijgt in de combinatie VTI en VXUS de hoeveelheid in VTI in verhouding tot VXUS ook naar 60%. Als je precieze percentages in het een of ander wilt hebben, dan zou je inderdaad wel moeten herbalanceren.
Meesman biedt inderdaad mooie fondsen aan, koopt alle aandelen fysiek aan en het automatisch inleggen lijkt mij ook heerlijk simpel. Daartegenover staat wel dat je met 0.50% meer betaalt dan met de Amerikaanse combi en je geen small-caps hebt.

Het dividendlek is naar mijn idee minimaal. In het jaarverslag van het eerder genoemde VXUS staat dat ze ongeveer 5,5% buitenlandse belasting betalen (welke jij niet kan verrekenen/terugkrijgen omdat de aanbieder deze kosten betaalt, niet jij). VTI ontvangt 100% van het dividend omdat het een Amerikaans fonds is dat alleen Amerikaanse aandelen koopt. Bij een 50-50 verdeling dus ongeveer 2-3% keer het dividendrendement. Dat lek zou dus niet groter dan ongeveeer 0.10% moeten zijn.

Valutarisico zou ik me ook niet al teveel zorgen over maken. Het gaat om de valuta waarin de onderliggende stukken genoteerd staan, niet de valuta van het fonds zelf. Dus bij een wereldwijd fonds heb je sowieso valutarisico (kan uiteraard positief of negatief uitpakken, op de lange termijn waarschijnlijk neutraal), of je deze nu via Meesman in euro's aankoopt of via Vanguard in dollars. Een voorbeeld: als je een fonds in euro's aankoopt dat belegt in Amerikaanse aandelen, zal het fonds jouw euro's omzetten naar dollars om die Amerikaanse aandelen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ben ik de enige die het jammer vind dat het topic "beleggen op de beurs in de praktijk" steeds meer gaat over je geld stallen bij een vermogensbeheerder met 0.xx% beheerskosten? Volgens mij heeft dit weinig met het "beleggen op de beurs in de praktijk te maken".

EDIT: Misschien is het een idee om hier een apart topic voor aan te maken? Ik kan me namelijk best voorstellen dat dit een interessant onderwerp is, en zo te zien is er veel interesse in.

[ Voor 26% gewijzigd door Ardbeg10 op 02-06-2015 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Ardbeg10 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:29:
Ben ik de enige die het jammer vind dat het topic "beleggen op de beurs in de praktijk" steeds meer gaat over je geld stallen bij een vermogensbeheerder met 0.xx% beheerskosten? Volgens mij heeft dit weinig met het "beleggen op de beurs in de praktijk te maken".

EDIT: Misschien is het een idee om hier een apart topic voor aan te maken? Ik kan me namelijk best voorstellen dat dit een interessant onderwerp is, en zo te zien is er veel interesse in.
Afgezien van het feit dat het de meest rendabele beleggingsstrategie is, denk ik dat je gelijk hebt.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Nou ja, de hoeveelheid posts is anders minimaal.

De enige posts over aan aandeel i.t.t. index waren 3 posts over een Russisch aandeel met hoog dividend: Norilsk Nickel, al zou je met beetje slechte timing 22% verlies gemaakt hebben. Of gaat de koers altijd iets omlaag na uitkering dividend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
chronoz schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:58:
Of gaat de koers altijd iets omlaag na uitkering dividend?
Volgens de financiële boeken die ik heb gelezen wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Naar aanleiding van eerdere posts op dit forum ben ik de laatste dagen nog eens flink aan het snuffelen geweest op het internet. Ik ben random een beetje aan het kijken wat kan ik kopen of waar zou ik in kunnen beleggen. Dit doe ik natuurlijk wel met een 'demo' account.

Toch heb ik het idee dat ik veel basis informatie mis. Het is niet lastig om uit te vinden wat ETF, CFD's , Indices, aandelen & obligaties zijn. Dat kan je overal op internet nalezen.

Waar ik echt naar op zoek ben en ik kan daar nog niet echt een goede bron voor vinden is, het HOE. Hoe ga je te werk bij het selecteren van een aandeel (ETF / CFD / TURBO etc..) om in te investeren. Waar let je precies op? Wat zijn de indicatoren om juist iets te kopen of te verkopen.

Ik heb eigenlijk op zoek naar een website / boek met vrij complete informatie over dit onderwerp. Voor de duidelijkheid. Niet een boek / site die bij wijze van spreke een lijstje met definities opsomt. Maar juist meer basis informatie geeft over de aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ik kan je enkel boeken wat betreft Fundamentele Analyse aanraden, Technische Analyse ben ik helemaal niet thuis in (op de column van Bas Heijink op iex.nl na, welke ik af en toe voor m’n eigen vermaak lees).

Een mooi boek, in het algemeen, is "The Intelligent Investor" van Benjamin Graham. Welliswaar enigszins verouderd, maar de informatie die wordt gepresenteerd is van alle tijden. “Security Analysis” van dezelfde auteur is ook een aanrader, maar wellicht wat teveel in detail treden voor particulieren/beginners/hobbyisten.

Daarnaast vond ik “The Warren Buffett Way” van Robert Hagstrom zeer interessant.
Wellicht de grootste aanrader die ik je kan geven is “Beleggen voor Dummies”. In tegenstelling tot veel andere “…voor Dummies” boeken vind ik dit boek heel helder, volledig en praktijk gericht. Ik kan iedereen die wilt beginnen met beleggen op de beurs aanraden dit boek eerst aan te schaffen.

En tenslotte is investopedia.com een utopia voor de belegger. Hier kun je wel echt in de informatie verdrinken als je zomaar begint te zoeken, dus wellicht is het verstandiger om eerst wat boeken in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 676731 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:01:
[...]
VTI ontvangt 100% van het dividend omdat het een Amerikaans fonds is dat alleen Amerikaanse aandelen koopt.
Het ligt volgens mij iets ingewikkelder: Niet Amerikanen betalen 30% dividend belasting. Afhankelijk van belastingverdrag wordt dit 15% (Nederland), mits je dit administratief regelt. En je kunt de resterende 15% (deels) verrekenen met de Nederlandse vermogensrendementsheffing bij je belastingaangifte. Er is al veel over dit onderwerp geschreven in dit topic.

Overigens beleg ik alleen in Europa geregistreerde beleggingsfondsen en ETFs omdat ik graag onder Europese (UCITS) regelgeving val. Ik wil geen risico lopen, en je weet nooit 100% zeker of er in geval van een crisis (denk 2008) of andere gebeurtenissen (belasting claim bij erfrecht) geen gekke dingen kunnen gebeuren met fondsen die zijn ingericht voor in de VS woonachtige beleggers, en geen rekening houden met niet ingezetenen / EU burgers.
Een ander potentieel issue bij Amerikaanse fondsen is capital gains tax: als binnen een fonds aandelen verkocht worden, kan het volgens mij gebeuren dat er capital gains belasting door dat fonds betaald moet worden.
Disclaimer: Ik ben geen expert op dit gebied, maar door enkel te beleggen in juridisch in de EU geregistreerde fondsen hoef ik me er ook niet in te verdiepen.
In Europa zijn er trouwens ook verschillen per land, maar zolang je je beperkt tot fondsen in bijvoorbeeld Ierland en Luxemburg zit je qua belastingen volgens mij relatief veilig.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 386200 op 02-06-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 12:59

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Hier een specifieke vraag waarvan ik niet zeker weet of iemand hier die kan beantwoorden. Ik ben nu ook al een maandje aan het mee- en inlezen. Instappen met een startbedrag en vervolgens maandelijkse inleg in ETF's is wat ik ook graag wil doen. Echter, nu ga ik (als het meezit, eindelijk) aan het einde van deze maand naar de VS verhuizen (een aantal jaar met een werkvisum). Dus ik wacht liever even en stap dan daar in omdat ik niet alles eerst wil converteren naar Euros.

Weet iemand vergelijkbare partijen waarbij ik dit kan doen? Ik ben Interactive Brokers al tegengekomen, maar dat ziet er zéér complex uit. Het mag best iets meer kosten als ik daar helderheid en gebruiksgemak voor terugkrijg (zoals een Meesman).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 10:14

DarkKnight

Narf

handige_harrie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:30:
Hier een specifieke vraag waarvan ik niet zeker weet of iemand hier die kan beantwoorden. Ik ben nu ook al een maandje aan het mee- en inlezen. Instappen met een startbedrag en vervolgens maandelijkse inleg in ETF's is wat ik ook graag wil doen. Echter, nu ga ik (als het meezit, eindelijk) aan het einde van deze maand naar de VS verhuizen (een aantal jaar met een werkvisum). Dus ik wacht liever even en stap dan daar in omdat ik niet alles eerst wil converteren naar Euros.

Weet iemand vergelijkbare partijen waarbij ik dit kan doen? Ik ben Interactive Brokers al tegengekomen, maar dat ziet er zéér complex uit. Het mag best iets meer kosten als ik daar helderheid en gebruiksgemak voor terugkrijg (zoals een Meesman).
Als je meerdere jaren in de VS gaat wonen, zou ik daar gewoon een broker zoeken. Alle verhalen vanuit de VS duiden erop dat het een stuk goedkoper is dan de brokers in Nederland. Plus je kan dan rechtstreeks in dollars beleggen ipv te converteren (of je moet natuurlijk nog steeds volledig in euro betaald worden...).
Maar dat is mijn observatie die niet gestoeld is op eigen ervaringen. :+

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Dat bedoel ik ook :). Mijn vraag is: kan iemand een broker adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Op www.reddit.com/r/investing kun je beter terecht met je vraag. De meeste mensen raden daar Vanguard aan direct via Vanguard zelf. Als Nederlanders kunnen wij ook niet zoveel advies geven, je hebt in de VS andere dingen die meespelen, 401k (matching), Roth, etc. etc.

Vanuit het VK is direct bij Vanguard niet mogelijk. Vanuit Nederland uh... ik zag een pagina en daarop leek het dat alle instructies per fax naar Vanguard in Ierland moesten. -O-

Interactive Brokers beetje onduidelijk voor mij ook inderdaad, ik weet niet of ze populair zijn in de VS. Degiro.nl is goed te begrijpen en goede keuze als je regelmatig transacties wilt doen en in Nederland gebaseerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Thanks! Vanguard wordt daar zo te zien aanbeden en dit is een mooi topic over complementaire brokers: http://www.reddit.com/r/i...r_to_complement_vanguard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:09:
[...]

Het ligt volgens mij iets ingewikkelder: Niet Amerikanen betalen 30% dividend belasting. Afhankelijk van belastingverdrag wordt dit 15% (Nederland), mits je dit administratief regelt. En je kunt de resterende 15% (deels) verrekenen met de Nederlandse vermogensrendementsheffing bij je belastingaangifte. Er is al veel over dit onderwerp geschreven in dit topic.

Overigens beleg ik alleen in Europa geregistreerde beleggingsfondsen en ETFs omdat ik graag onder Europese (UCITS) regelgeving val. Ik wil geen risico lopen, en je weet nooit 100% zeker of er in geval van een crisis (denk 2008) of andere gebeurtenissen (belasting claim bij erfrecht) geen gekke dingen kunnen gebeuren met fondsen die zijn ingericht voor in de VS woonachtige beleggers, en geen rekening houden met niet ingezetenen / EU burgers.
Een ander potentieel issue bij Amerikaanse fondsen is capital gains tax: als binnen een fonds aandelen verkocht worden, kan het volgens mij gebeuren dat er capital gains belasting door dat fonds betaald moet worden.
Disclaimer: Ik ben geen expert op dit gebied, maar door enkel te beleggen in juridisch in de EU geregistreerde fondsen hoef ik me er ook niet in te verdiepen.
In Europa zijn er trouwens ook verschillen per land, maar zolang je je beperkt tot fondsen in bijvoorbeeld Ierland en Luxemburg zit je qua belastingen volgens mij relatief veilig.
Wat de dividendbelasting betreft, klopt het inderdaad wat je zegt. Ik probeerde de dividendlekkage duidelijk te maken. VTI zou geen lekkage kennen, het fonds lekt geen belasting en je kan evt de 15% belasting die je persoonlijk betaalt (via w-8ben van 30->15%) verrekenen met de vermogenrendementsheffing.

Capital gains tax is geen probleem, dit geldt niet voor non resident aliens en fondsen betalen dit niet. Als US person betaal je dit alleen wanneer je stukken verkoopt.

Het laatste punt geef ik je groot gelijk, je bent inderdaad wel afhankelijk van de Amerikaanse overheid. Zelfde geldt ook voor Ierland als je een Iers fonds koopt, maar is wellicht een kleiner risico. Wat lekkage betreft, afgelopen twee jaarverslagen had het Ierse VWRL een lekkage van ongeveer 0.10% keer het dividendrendement. Maakt naar mijn idee een Meesman een stuk aantrekkelijker (wanneer je geen fondsen uit de VS wilt aankopen). En die disclaimer geldt ook voor mij uiteraard, leer nog vaak en graag bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Anoniem: 386200 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:09:
[...]

Het probleem van het beleggen in Europese fondsen is dat deze juist wel een dividendlek hebben als deze beleggen in Amerikaanse aandelen. Dan betaald het fonds 15% dividendbelasting die het niet terug kan vragen volgens mij. Amerikaanse fondsen hebben dit probleem niet, en de 15% dividendbelasting die je zelf betaald kan je verrekenen met je vermogensbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hielko schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:10:
[...]

Het probleem van het beleggen in Europese fondsen is dat deze juist wel een dividendlek hebben als deze beleggen in Amerikaanse aandelen. Dan betaald het fonds 15% dividendbelasting die het niet terug kan vragen volgens mij. Amerikaanse fondsen hebben dit probleem niet, en de 15% dividendbelasting die je zelf betaald kan je verrekenen met je vermogensbelasting.
Dat klopt, maar dit geldt alleen voor Amerikaanse aandelen (ongeveer 30% van mijn portfolio), en je moet wel het papierwerk regelen.
Bij niet Amerikaanse aandelen is een ETF geregistreerd in Europa (Ierland) volgens mij weer handiger omdat je dan niet met de Amerikaanse dividend belasting te maken hebt.
Ik heb gekozen voor Europese ETFs omdat die onder EU wetgeving vallen, en het kleine dividend lek van 15% voor Amerikaanse aandelen, wat neer komt op 15% van 2% dividend yield, of ongeveer 0.3% kosten accepteer ik.

Hoe dan ook, ik zie hier mensen maar van alles kopen in de wereld, en ik vraag me af of ze zich wel volledig bewust zijn van eventuele gevolgen. Als het niet uit zou maken, dan zou bijvoorbeeld Vanguard enkel Amerikaanse fondsen verkopen aan alle beleggers waar ook ter wereld, maar dat doen ze uitdrukkelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
handige_harrie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:39:
Dat bedoel ik ook :). Mijn vraag is: kan iemand een broker adviseren?
Ik zit bij VanGuard en WealthFront in de US, let er ook op dat je NL brokerage accounts wellicht gesloten moeten worden ivm US regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 00:15:
[...]

Dat klopt, maar dit geldt alleen voor Amerikaanse aandelen (ongeveer 30% van mijn portfolio), en je moet wel het papierwerk regelen.
Bij niet Amerikaanse aandelen is een ETF geregistreerd in Europa (Ierland) volgens mij weer handiger omdat je dan niet met de Amerikaanse dividend belasting te maken hebt.
Ik heb gekozen voor Europese ETFs omdat die onder EU wetgeving vallen, en het kleine dividend lek van 15% voor Amerikaanse aandelen, wat neer komt op 15% van 2% dividend yield, of ongeveer 0.3% kosten accepteer ik.

Hoe dan ook, ik zie hier mensen maar van alles kopen in de wereld, en ik vraag me af of ze zich wel volledig bewust zijn van eventuele gevolgen. Als het niet uit zou maken, dan zou bijvoorbeeld Vanguard enkel Amerikaanse fondsen verkopen aan alle beleggers waar ook ter wereld, maar dat doen ze uitdrukkelijk niet.
Dat 15% lek voor Amerikaanse aandelen klopt inderdaad, maar het lek is alsnog aanzienlijk voor de overige regio's bij de Ierse ETF's. De Vanguard Developed Europe ETF (VEUR) heeft een belastinglek van ongeveer 5,5% in het vorige jaarverslag, de Vanguard Emerging Markets ETF (VFEM) een lek van zo'n 9,0% en de all-world ETF (VWRL) uiteindelijk een lekkage van ongeveer 10% keer het dividendrendement.

Ter vergelijk, de Amerikaanse ETF's hebben dus geen lek voor de Amerikaanse aandelen. Afhankelijk van jouw portie VS kan dit inderdaad een groot of juist klein verschil maken. De Vanguard European Stock index fund lekte in het afgelopen jaarverslag ongeveer 4,5% en de Vanguard Emerging Markets Stock Index Fund 10,5%.

Voor aandelen buiten de VS lijkt het dus niet zo dat Amerikaanse fondsen meer of minder lekken dan de Ierse tegenhangers. Je voorkomt met Ierse fondsen inderdaad wel dat de Amerikaanse overheid dividendbelasting inhoudt, wat als je geen W-8BEN wilt invullen of als je nog geen vermogensrendementsheffing betaalt best veel kan schelen. Ik geloof trouwens dat de termijn voor het verrekenen van Amerikaanse dividendbelasting bij de belastingdienst drie jaar is.

Wat dat laatste punt betreft, wij zijn als Nederlanders in een vrij goede positie. Het heeft (voorlopig) geen nadelige belastingconsequenties, er is een belastingverdrag voor zowel dividend als erfbelasting en er is een actieve FATCA overeenkomst. Een belegger buiten de VS zal al gauw afhaken vanwege het risico op erfbelasting of kan geen gebruik maken van een belastingverdrag waardoor ze 30% op het dividend mogen aftikken of heeft nadelige binnenlandse belastingheffing bovenop de Amerikaanse heffing. Ik ben het wel met je eens dat het een risico vormt, maar dat geldt net zo goed (in mindere mate wellicht) voor Ierse fondsen. Als je dat wilt uitbannen, zou ik voor een Nederlandse aanbieder als ThinkETF's of Meesman bijvoorbeeld gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 676731 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:49:
[...]

maar het lek is alsnog aanzienlijk voor de overige regio's bij de Ierse ETF's. De Vanguard Developed Europe ETF (VEUR) heeft een belastinglek van ongeveer 5,5% in het vorige jaarverslag, de Vanguard Emerging Markets ETF (VFEM) een lek van zo'n 9,0% en de all-world ETF (VWRL) uiteindelijk een lekkage van ongeveer 10% keer het dividendrendement.
bedankt voor de cijfers. Die zijn min of meer in lijn met wat ik verwachtte, aangezien ik er van uitga dat je te maken hebt met een mix van landen die wel of geen dividend bronbelasting inhouden
Wat dat laatste punt betreft, wij zijn als Nederlanders in een vrij goede positie. Het heeft (voorlopig) geen nadelige belastingconsequenties, er is een belastingverdrag voor zowel dividend als erfbelasting en er is een actieve FATCA overeenkomst. Een belegger buiten de VS zal al gauw afhaken vanwege het risico op erfbelasting of kan geen gebruik maken van een belastingverdrag waardoor ze 30% op het dividend mogen aftikken of heeft nadelige binnenlandse belastingheffing bovenop de Amerikaanse heffing. Ik ben het wel met je eens dat het een risico vormt, maar dat geldt net zo goed (in mindere mate wellicht) voor Ierse fondsen. Als je dat wilt uitbannen, zou ik voor een Nederlandse aanbieder als ThinkETF's of Meesman bijvoorbeeld gaan.
Bedankt voor de nuttige informatie, je hebt je er duidelijk in verdiept.
Maar ik zie hier soms mensen dingen kopen waarbij ik me afvraag of ze wel weten wat ze kopen en al lijkt het dat er met internet geen grenzen meer zijn, er zijn nog wel degelijk belasting/juridische grenzen.

eerder zei je dat capital gains tax geen probleem is bij Amerikaanse fondsen voor non-residents, maar ik vraag me af hoe dit precies werkt met capital gains.
stel dat je belegt in een actief Amerikaans fonds, dat veel koopt/verkoopt, moet dit fonds dan niet capital gains belasting betalen op deze transacties binnen dat fonds? Anders zou het volgens mij oneerlijk zijn als je als actieve belegger met individuele aandelen wel capital gains tax betaalt, maar als fonds niet.

vanguard geeft bij hun Amerikaanse fondsen cijfers voor ''realized and unrealized gains and losses''
en deze uitleg:
''A realized capital gain/loss is an increase (or decrease) in the value of a security that is "real" because the security has been sold by the portfolio manager. The capital gains/losses are "realized" by the fund, and any distributions to the shareholder as a result of realized gains (adjusted for any realized losses) are taxable during the tax year in which the security was sold. Realized losses can be used to offset realized gains in an attempt to reduce taxable gains. If realized losses are higher than realized gains, a fund can "carry forward" these excess losses to offset future gains.''
https://personal.vanguard...dsAboutGainsLossesJSP.jsp

hoe werkt dit met capital gains tax precies? Moet je zelf de capital gains van een fonds bij je belastingaangifte aangeven?
En wat bedoelen ze met ''distributions to the shareholder as a result of realized gains'', capital gains worden toch niet net als dividend uitgekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
ETF's hoeven in de VS geen capital gains tax te betalen, die hoeven namelijk zelf geen aandelen te kopen en te verkopen: dat doen namelijke andere partijen via het creatie- en redemptiemechanisme. Bij normale belegginsfondsen heb je wel te maken met capital gains taxes die door het fonds worden ingehouden, en dergelijke fondsen zijn dan ook niet zo geschikt voor Nederlandse beleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:19:
Bedankt voor de nuttige informatie, je hebt je er duidelijk in verdiept.
Maar ik zie hier soms mensen dingen kopen waarbij ik me afvraag of ze wel weten wat ze kopen en al lijkt het dat er met internet geen grenzen meer zijn, er zijn nog wel degelijk belasting/juridische grenzen.

eerder zei je dat capital gains tax geen probleem is bij Amerikaanse fondsen voor non-residents, maar ik vraag me af hoe dit precies werkt met capital gains.
stel dat je belegt in een actief Amerikaans fonds, dat veel koopt/verkoopt, moet dit fonds dan niet capital gains belasting betalen op deze transacties binnen dat fonds? Anders zou het volgens mij oneerlijk zijn als je als actieve belegger met individuele aandelen wel capital gains tax betaalt, maar als fonds niet.

vanguard geeft bij hun Amerikaanse fondsen cijfers voor ''realized and unrealized gains and losses''
en deze uitleg:
''A realized capital gain/loss is an increase (or decrease) in the value of a security that is "real" because the security has been sold by the portfolio manager. The capital gains/losses are "realized" by the fund, and any distributions to the shareholder as a result of realized gains (adjusted for any realized losses) are taxable during the tax year in which the security was sold. Realized losses can be used to offset realized gains in an attempt to reduce taxable gains. If realized losses are higher than realized gains, a fund can "carry forward" these excess losses to offset future gains.''
https://personal.vanguard...dsAboutGainsLossesJSP.jsp

hoe werkt dit met capital gains tax precies? Moet je zelf de capital gains van een fonds bij je belastingaangifte aangeven?
En wat bedoelen ze met ''distributions to the shareholder as a result of realized gains'', capital gains worden toch niet net als dividend uitgekeerd?
Bedankt voor het mooie compliment! Ik ben het zeker met je eens dat mensen zich vaak niet genoeg inlezen in wat ze kopen (iets waar ik bij jou overigens niet over twijfel).

Wat Hielko zegt klopt, ETF's (mutual funds kom je vaak als buitenlander niet direct binnen) betalen zelf geen capital gains tax op gerealiseerde koerswinsten maar schuiven dit door naar de investeerders die deze capital gains distributions moeten opgeven bij de belastingaangifte. Waar de ETF nog de waarde noteert inclusief het bedrag dat door de investeerders aan koerswinstbelasting betaald zou moeten worden, heeft die investeerder uiteindelijk de waarde van de ETF minus de betaalde belasting. Deze capital gains tax die wordt betaald door de Amerikaan op de distributies van het fonds (of bij verkoop van een fonds) is bovendien afhankelijk van de inkomenscategorie (de genoemde distributies zijn dan ook de waarde die in aanmerking komt voor belastingen, niet de te betalen belasting). ETF's hebben overigens nauwelijks capital gains distributions vanwege het creatie-redemptie proces dat Hielko noemt, naast dat indexfondsen weinig handelen, kunnen ze handelen middels in-kind redemptions: ETF aandelen worden geruild voor de onderliggende effecten, er vindt dus geen verkoop van de effecten plaats en dus zijn er dus geen gerealiseerde koerswinsten. NRA's (non-resident aliens) kunnen het bovenstaande in ieder geval negeren, zij betalen geen capital gains tax en hoeven deze distributions niet op te geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt voor de uitleg
als ik kijk bij performance VTI dan zie ik dit voor return sinds 2001:
Returns before taxes 6.34%
Returns after taxes on distributions (ik neem aan dividend distr.) 5.97%
Returns after taxes on distributions and sale of fund shares 5.13%
(ik neem aan dat met taxes on sale of fund shares capital gains tax bedoeld wordt)

https://personal.vanguard...0970&FundIntExt=INT#tab=1

dus als ik het goed begrijp betaalt een Amerikaan 6.34% - 5.13% = 1.21% van zijn rendement aan belasting?
Grappig dat dit % gelijk is aan onze vermogensrendementsheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:20:
bedankt voor de uitleg
als ik kijk bij performance VTI dan zie ik dit voor return sinds 2001:
Returns before taxes 6.34%
Returns after taxes on distributions (ik neem aan dividend distr.) 5.97%
Returns after taxes on distributions and sale of fund shares 5.13%
(ik neem aan dat met taxes on sale of fund shares capital gains tax bedoeld wordt)

https://personal.vanguard...0970&FundIntExt=INT#tab=1

dus als ik het goed begrijp betaalt een Amerikaan 6.34% - 5.13% = 1.21% van zijn rendement aan belasting?
Grappig dat dit % gelijk is aan onze vermogensrendementsheffing.
Klopt, inderdaad opvallend dichtbij. Als je doorklikt op Learn more about after-tax returns lees je dat dit wel de hoogste staffel is en exclusief gemeentelijke/state belasting is. Met distributions bedoelen ze volgens mij zowel cap gains tax distributions als dividendbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het blijft verwarrend: wat bedoelen ze precies met ''sale of fund shares''?
verkoop van aandelen binnen fonds, of de aanname dat je alle aandelen in VTI verkoopt aan het eind van die periode?
ik zie trouwens geen capital gains distributions bij dit fonds, alleen dividend uitbetalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 386200 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:44:
het blijft verwarrend: wat bedoelen ze precies met ''sale of fund shares''?
verkoop van aandelen binnen fonds, of de aanname dat je alle aandelen in VTI verkoopt aan het eind van die periode?
ik zie trouwens geen capital gains distributions bij dit fonds, alleen dividend uitbetalingen.
Kan goed kloppen vanwege die in-kind redemptions, de after tax returns zijn dus na inhouding van dividendbelasting (en eventuele belasting op capital gains distributions). De after tax returns na verkoop van aandelen van het fonds is het rendement na capital gains tax als je het fonds verkoopt plus de dividendbelasting en eventuele tax op capital gains. Als je het na 1 jaar verkoopt betaal je dus over de stijging van dat jaar belasting over de koerswinst. Als de koerswinst laag is, betaal je lage belasting na verkopen, hoge koerswinst is weer hogere cap gains tax. Als je het fonds langer dan één jaar hebt vastgehouden, betaal je als het goed is ook lagere capital gains belasting omdat het dan longterm capital gains worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46694

Vorige maand lekker gedraaid, 12 ruggen gepakt. Daar moet ik in loondienst een half jaar over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Voor de lange termijn heb ik de volgende trackers, allen aan de Euronext:

- Vanguard FTSE All World
- Vanguard Emerging Market
- Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan
- iShares MSCI Europe UCITS ETF

Ik heb de Europe erbij genomen, omdat de All World al 50% USA dekt en Europa ~10-15%. Ik wilde graag iets meer EU exposure. Uiteraard is het bedrag in de Europe tracker lager dan de All World. Exposure US en EU is ongeveer gelijk getrokken.

Iemand nog aan- of opmerkingen? Misschien nog een tracker erbij voor meer China exposure? Porto mag best wat risico lopen, wordt het niet al te saai ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:37
Anoniem: 46694 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:24:
Vorige maand lekker gedraaid, 12 ruggen gepakt. Daar moet ik in loondienst een half jaar over doen.
Is dat netto winst? Mag ik vragen wat het percentage winst is over je inleg in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trent900 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:55:
Voor de lange termijn heb ik de volgende trackers, allen aan de Euronext:

- Vanguard FTSE All World
- Vanguard Emerging Market
- Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan
- iShares MSCI Europe UCITS ETF

Ik heb de Europe erbij genomen, omdat de All World al 50% USA dekt en Europa ~10-15%. Ik wilde graag iets meer EU exposure. Uiteraard is het bedrag in de Europe tracker lager dan de All World. Exposure US en EU is ongeveer gelijk getrokken.

Iemand nog aan- of opmerkingen? Misschien nog een tracker erbij voor meer China exposure? Porto mag best wat risico lopen, wordt het niet al te saai ;)
aangezien het allemaal large caps indices zijn, misschien een small cap tracker?

er zit trouwens wel meer overlap in je fondsen dan alleen Europa: EM en Developed Asia zitten ook in All world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Anoniem: 386200 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:31:
[...]

er zit trouwens wel meer overlap in je fondsen dan alleen Europa: EM en Developed Asia zitten ook in All world.
Dat klopt, maar niet in de zwaarte die ik wil, vandaar de eigen toevoeging :) Ik zocht een ~30/30/20(Asia)/10 (EM/Other) verhouding

[ Voor 7% gewijzigd door Trent900 op 03-06-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoals sommigen misschien is opgevallen, is de Chinese shanghai beurs in een jaar spectaculair gestegen
http://www.google.com/fin...1&ei=YVZvVYGvGo2R8gPXhYFI

veel aandelen aan die beurs zijn zogenaamde A-shares, tot voor kort alleen toegankelijk voor Chinese beleggers, maar nu ook steeds meer toegankelijk voor internationale beleggers.

De grote index makers (FTSE, MSCI) hebben aangegeven nu ook meer A-shares op te nemen in hun indices.
Volgens dit plaatje is bijvoorbeeld FTSE van plan om van 400 A-shares nu naar 4000(!) A-shares in de toekomst te gaan in hun EM index:
http://www.ftseangle.com/...epare-for-china-a-shares/

Betekent dit dat de Chinese beurs nog maar aan het begin van veel meer groei staat als alle internationale beleggingsfondsen Chinese A-shares gaan toevoegen? Iemand hier een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trent900 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:41:
[...]

Dat klopt, maar niet in de zwaarte die ik wil, vandaar de eigen toevoeging :) Ik zocht een ~30/30/20(Asia)/10 (EM/Other) verhouding
waarom dan niet 30 Vanguard SP500, 30 Vanguard Developed Europe, 20 Developed Asia, 10 Japan en 10 Vanguard EM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Anoniem: 386200 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:46:
zoals sommigen misschien is opgevallen, is de Chinese shanghai beurs in een jaar spectaculair gestegen
http://www.google.com/fin...1&ei=YVZvVYGvGo2R8gPXhYFI

veel aandelen aan die beurs zijn zogenaamde A-shares, tot voor kort alleen toegankelijk voor Chinese beleggers, maar nu ook steeds meer toegankelijk voor internationale beleggers.

De grote index makers (FTSE, MSCI) hebben aangegeven nu ook meer A-shares op te nemen in hun indices.
Volgens dit plaatje is bijvoorbeeld FTSE van plan om van 400 A-shares nu naar 4000(!) A-shares in de toekomst te gaan in hun EM index:
http://www.ftseangle.com/...epare-for-china-a-shares/

Betekent dit dat de Chinese beurs nog maar aan het begin van veel meer groei staat als alle internationale beleggingsfondsen Chinese A-shares gaan toevoegen? Iemand hier een mening over?
Ik heb er wel een mening over: die beurs is flink overgewaardeerd, een P/E ratio van 100+. Wellicht kan het de komende tijd nog meer stijgen, maar ik denk dat er een flinke klap aankomt. Sowieso veel te volatiel voor mij, ik zag dat ze vorige week (?) met iets van 8% naar beneden gingen op een dag. Ik mag blij zijn als ik 8% in een jaar verdien. En dan zijn aandelen gecapped op een 10% daling per dag, dus wellicht waren ze nog veel meer gedaald als er geen cap was.

A J Kamp van IEX heeft er een paar stukjes over geschreven, zie bijvoorbeeld

http://www.iex.nl/Column/155579/China-de-gekste.aspx
http://www.iex.nl/Column/155447/Bubbel-Goreng-Speciaal.aspx

Dat ze opgenomen worden in meer indices is leuk, maar gebeurt na de stijging. Wat is eerder? Opgenomen worden in een index of flink stijgen? Ik denk dat het nu al te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Anoniem: 46694 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 19:24:
Dat is non-informatie, weet niet precies wat je hiermee wilt zeggen behalve een beetje pochen.
Niet erg, maar hoe heb je dat gedaan? En wat is je resultaat van dit jaar tot nu toe en van vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joramoudenaarde schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:17:
[...]

Is dat netto winst? Mag ik vragen wat het percentage winst is over je inleg in dat geval?
Ja. Dat is 12%. Wel een uitschieter hoor, normaal boek ik circa 3% per maand (tot nu toe dan). Uiteraard is dit 0 garantie voor de toekomst, en valt niets door te trekken.

Ik zit nu ook niet in loondienst overigens, dus ik leef van stock picking, stop er ook aardig wat tijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

poehee schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:58:
[...]

Dat is non-informatie, weet niet precies wat je hiermee wilt zeggen behalve een beetje pochen.
Niet erg, maar hoe heb je dat gedaan? En wat is je resultaat van dit jaar tot nu toe en van vorig jaar?
Haha het is een beetje pochen, toegegeven ;-)

Ik specialiseer in micro-caps, dat zijn hele kleine en onderbelichte fondsjes. Wat niet veel mensen weten dat dit een groot gedeelte van de markt is. Wat cijfers: in Amerika staan 40000 aandelen genoteerd, waarvan meer dan 30000 microcaps zijn. Keuze zat dus, maar er zit veel bagger tussen. Een goede selectie is de truc (dit is bepaald niet makkelijk).

Mijn resultaat vorig jaar is iets meer dan 100%, en voor dit jaar sta ik op circa 25%.

Ik heb veel opgestoken van deze site: www.microcapclub.com. Dit is geen commerciële site, maar een educatieve en community blog. Hun essays over investeren in micro-caps zijn echt de moeite waard om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ah… als je een beetje kennis en inzicht in beleggen hebt lijkt me dat ook wel interessant om te doen. Ik begin net, maar hoop het in de komende 10 jaar wel dusdanig te kunnen uitbreiden dat het een leuk extra stukje inkomen kan worden. (zowel qua kennis als geïnvesteerd vermogen) :)

Ik zit zelf nu met Robein (indexbeleggen) ook rond de 12% op 't moment, over een periode van 10 maanden. Zegt 100% niets natuurlijk, maar waar het ook eindigt, er zit in ieder geval meer leven in dan sparen. Weliswaar een lager bedrag dus ook lagere rente, maar dat wil ik de komende jaren uitbreiden door ca. 30% van het vrije vermogen in beleggen te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
joramoudenaarde schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:50:
Ah… als je een beetje kennis en inzicht in beleggen hebt lijkt me dat ook wel interessant om te doen. Ik begin net, maar hoop het in de komende 10 jaar wel dusdanig te kunnen uitbreiden dat het een leuk extra stukje inkomen kan worden. (zowel qua kennis als geïnvesteerd vermogen) :)
Mag ik zo vrij zijn om je te vragen hoe je begonnen bent met beleggen? Hoe heb je je ingelezen? Welke literatuur heb je gebruikt? Hoe heb je een keuze gemaakt waarin je ging beleggen? Ben je helemaal op 0 begonnen (qua kennis) of had je al het e.e.a. in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:58

CeesKees

I rest my Kees

Anoniem: 46694 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:48:
[...]

Haha het is een beetje pochen, toegegeven ;-)

Ik specialiseer in micro-caps, dat zijn hele kleine en onderbelichte fondsjes. Wat niet veel mensen weten dat dit een groot gedeelte van de markt is. Wat cijfers: in Amerika staan 40000 aandelen genoteerd, waarvan meer dan 30000 microcaps zijn. Keuze zat dus, maar er zit veel bagger tussen. Een goede selectie is de truc (dit is bepaald niet makkelijk).

Mijn resultaat vorig jaar is iets meer dan 100%, en voor dit jaar sta ik op circa 25%.

Ik heb veel opgestoken van deze site: www.microcapclub.com. Dit is geen commerciële site, maar een educatieve en community blog. Hun essays over investeren in micro-caps zijn echt de moeite waard om te lezen.
Zeer interessant, ik ga me eens inlezen.

Wat natuurlijk heeft geholpen om die 100% over 2014 te halen is de gestegen USD koers, laatste halfjaar van 2014

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik ben helemaal op 0 begonnen. Ik ben begonnen door me hier in dit topic in te lezen, en een paar blogs (heb de linkjes thuis helaas) die me wat meer inzicht gaven over hoe je kunt beleggen.

Daarna heb ik een stukje geld wat ik, mocht het mis gaan, zonder probleem kan missen. Ik had een paar aandelen gekocht, waarvan één waar ik al heel lang aandelen van wilde hebben: Apple. Nu weet ik dat aandelen kopen puur op emotie meestal niet zo'n best idee is, maar het zijn 4 aandelen van alleen dit bedrijf :)

De andere aandelen heb ik gaandeweg wat meer leren begrijpen, waaronder ook dingen zoals spreiding e.d. Als ik aandelen koop kijk ik naar of ik begrijp wat een bedrijf of ETF doet. Begrijp ik 't niet, dan koop ik 't niet. Voor mezelf vind ik 't prettig als ik een beetje weet wat een bedrijf doet, zo kan ik wat beter (voor mezelf) zien of ik denk dat een bedrijf het goed doet/gaat doen. Ik heb ongeveer 6 bedrijven waar ik aandelen van heb, en ongeveer 6 ETF's. Nu nog iShares en Think, waarvan er een paar elkaar overlappen qua dekking (World, EU, US, Emerging markets bijvoorbeeld). Ik wilde voor mezelf even zien hoe ze van elkaar verschillen qua rendement namelijk. Afhankelijk van wat het in de komende 7 maanden doet ga ik deze daarna samenvoegen, of over naar Vanguard. Dan hebben ze 12 maanden kunnen draaien en heb ik weer wat inzicht.

Ik ben trouwens nog steeds een ontzettende beginner hoor. De meeste termen (indices e.d.) snap ik niet, en ik ben geheid niet helemaal goed aan het beleggen. Maar ik vind 't zelf het prettigst om te leren door te zien, en niet zozeer door te lezen. Als ik zie wat een bedrijf doet, dan snap ik ook beter wat ze kunnen gáán doen. Hetzelfde met ETF's… als ik zie wat ze kosten en opbrengen, dan kan ik beter een keuze maken of het wat voor mij is.

Ik hoop na 7 maanden (dan heb ik 12 maanden belegd) wat meer inzicht te hebben zodat ik er met de kennis van dat moment m'n portfolio wat meer op de lange(re) termijn kan indelen. Vanaf dat moment wil ik eens per jaar de boel optimaliseren. Nu kijk ik elke dag wel even op m'n Binck rekening, puur omdat ik 't interessant vind om te zien wat het doet.

Daarnaast kijk ik graag op www.beursgorilla.nl en Morningstar naar het nieuws om op die manier wat extra op te steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Nou, zal ik je iig 1 tip geven: de informatie die je kan halen uit het verschil in rendement in 7 maanden is 0,0000.
Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.