Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.739 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

evleerdam schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:29:
[...]

En de Giro? Scheelt je €595
Ja, ik zou zelf ook voor DEGIRO kiezen, omdat het goedkoopste is, maar hij gaf aan dat hij er niet naar wilt omkijken, dan is DEGIRO geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:51
[...]

Mwja, die vertrouw ik niet echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DopjeD schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:47:
[...]

Mwja, die vertrouw ik niet echt :)
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Zonder er een slowchat van te maken: Beleggen vind ik spanneder dan geld op mijn spaarrekening zetten. Aangezien het spanneder is, beleg ik graag bij een partij welke betrouwbaar over komt en mij zorgen uit handen neemt. Ik vind de Giro wat schreeuwerig overkomen, lees dingen over uitlenen, custody account, ... zaken waar ik helemaal niet over na wil denken. Dan betaal ik over 18 jaar veel liever een paar honderd Euro aan een partij die in ieder geval betrouwbaar voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

[...]

Of kost je €500 omdat je door hun fouten te veel dividend belasting betaald. Zoals afgelopen jaar is gebeurd.
Overigens waarom perse per maand? Je kunt ook per week of per kwartaal inleggen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
DopjeD schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:10:
Ik heb zelf nog wat zitten rekeken. Als ik €50 per maand inleg kost me dat in 18 jaar:
BND: €595
Meesman (kan niet want moet €100, maar voor het idee): €486
Binck: €1020

BND en Meesman maken elkaar over 18 jaar dus vrij weinig. De ietwat lager kosten bij Meesman vind ik niet opwegen tegen de must om iedere maand €100 in te leggen. BND here I come.
Je kan ook nog overwegen om eens te mailen naar Meesman en het verhaal uit te leggen. Volgens mij zijn het best wel coulante mensen, zeker als je aangeeft dat je voor een langere tijd wil zitten. Maar als je tevreden ben met je BND-keus is dat natuurlijk ook prima; je moet vooral ergens zitten waar je je prettig voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn er hier ook Tweakers die benieuwd zijn wat Tesla vandaag gaat presenteren? Ik merkte gisteren aan de koers dat investeerders een beetje gek worden, vooral van elkaar denk ik. Ik heb al even gekeken maar kan nergens vinden of de "keynote" van Mr. Musk ook ergens live is te zien.

Verder: ik ben grotendeels overgestapt van Binck naar DeGiro. Voor de kleine man als ik is dat veel beter te behappen. Met de aantallen waar ik mee bezig ben is het een stuk lastiger om bij Binck geld te verdienen op korte termijnen. Nu heb ik nog een actieperiode waarin de transactiekosten tot een maximum van €200 worden vergoed, maar daarna zijn ze voor mijzelf. Dat betekent dus dat een aandeel (stel dat ik er 1 koop) €20 moet stijgen voordat ik aan winst kan denken. Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling... Het moet wel wat opleveren. Nu weet ik dat aandelen niet alleen maar voor de korte termijn zijn maar dan nog, €20 omhoog is nogal wat. Ik weet ook dat het te maken heeft met de wet van de grote getallen.

Al met al heb ik in de paar weken dat ik nu bezig ben toch al wat winst weten te halen, geen schokkende cijfers en misschien nog niet rendabel genoeg om te stoppen met werken... maar toch leuk om succesjes te boeken.

Naast mijn actieve beurservaring spaar ik ook nog via een beleggingsrekening, een aantal jaren geleden overgehouden van een hypotheek die beëindigd werd. Deze rekening heeft in de afgelopen 4 maanden een plus van een kleine €400 gemaakt (op een rekening van zo'n €2000), dat is wat mij betreft toch wel de moeite waard als ik dat zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:52
DeGiro rommelt maar wat aan. Zie het debacle met het Amerikaanse dividend. Zie het niet beschikbaar zijn gedurende enkele uren na middernacht (reboot van servers) en de meest bizarre foutmeldingen. Zie het gerommel met jaaropgave. Zie het volstrekt niet eenduidige beleid m.b.t. ETF transactiekosten.

Alex/Binck heeft ook zo zijn issues (waaronder TOM; orders gedeeltelijk uitvoeren en dus 2x transactiekosten opstrijken :r; niet transparante rapportage van kosten), maar is al met al betrouwbaarder dan DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor "normale" aandelen heb ik nog geen foutmelding gezien. Ik heb geen ervaring met andere financiële opties binnen de beleggingswereld. Als ik iets tegen kom dan zal ik daar een schermafbeelding van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
Ik moet ook zeggen dat ik geen problemen heb met DeGiro. Daarnaast gebruik ik Alex, maar stap daar meer en meer vanaf vanwege de transactiekosten.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rukapul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:53:
DeGiro rommelt maar wat aan. Zie het debacle met het Amerikaanse dividend. Zie het niet beschikbaar zijn gedurende enkele uren na middernacht (reboot van servers) en de meest bizarre foutmeldingen. Zie het gerommel met jaaropgave. Zie het volstrekt niet eenduidige beleid m.b.t. ETF transactiekosten.

Alex/Binck heeft ook zo zijn issues (waaronder TOM; orders gedeeltelijk uitvoeren en dus 2x transactiekosten opstrijken :r; niet transparante rapportage van kosten), maar is al met al betrouwbaarder dan DeGiro.
Hier ben ik wel benieuwd naar, hoe kun je dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Niet v.w.b. TOM en gedeeltelijk uitgevoerde orders. (Er zijn wel wat publicaties hieraan gerelateerd.)

Behalve dan de kosten natuurlijk. Die moet je letterlijk per transactie opgraven uit de PDF afschrift in plaats van dat op voorhand of bij de uitgevoerde transactie de bijbehorende kosten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
Inderdaad. Iets simpels als uitvogelen hoeveel je gedurende het jaar kwijt bent geraakt aan transactiekosten is bij Binck (en veel andere brokers...) bijna onmogelijk, laat staan dat je kan zien hoe goed hun orderuitvoering is. Hoeveel je aan transactiekosten kwijt bent kan je iig nog zien met wat moeite, maar je komt er niet achter of een aandeel wat je voor $20 koopt misschien ook voor $19.90 kon kopen als het bijv. via een andere beurs geroute was. Deze onzichtbare kosten kunnen significanter zijn dan de transactiekosten zelf, en helaas is de order routing van Binck waarschijnlijk gewoon compleet crap.

Degiro heeft daar tijdje geleden een stukje over gepubliceerd: https://www.degiro.nl/data/pdf/Onderzoeksverslag_TOM.pdf Echter is hun order routing waarschijnlijk niet veel beter aangezien ze in Europa alles richting Euronext sturen en dus ook geen gebruik maken van liquiditeit en betere prijzen die te vinden zijn op andere platformen. En dit is dan nog maar in Europa waar het qua beurzen nog redelijk overzichtelijk is. Wil niet weten hoe orders in de VS uitgevoerd worden waar 1 aandeel op meer dan een dozijn verschillende platformen verhandeld kan worden...

Als je bij Interactive Brokers zit of een afgeleide daarvan (Lynx, Todays) kan je overigens wel tot in detail zien wat je transactiekosten zijn (reports > transaction cost analysis). Maar die zijn dan ook de goedkoopste, die willen natuurlijk graag inzichtelijk maken hoe goedkoop ze precies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Soulfix schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:38:
[...]
Je kan ook nog overwegen om eens te mailen naar Meesman en het verhaal uit te leggen. Volgens mij zijn het best wel coulante mensen, zeker als je aangeeft dat je voor een langere tijd wil zitten. Maar als je tevreden ben met je BND-keus is dat natuurlijk ook prima; je moet vooral ergens zitten waar je je prettig voelt.
Wat een goeie tip! Ze hebben mijn vraag beantwoord met de mededeling dat voor een kinderrekening €50 maandelijkse inleg ook prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:52

Richard

Kuru Kuru Kururin

sypie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:47:
Zijn er hier ook Tweakers die benieuwd zijn wat Tesla vandaag gaat presenteren? Ik merkte gisteren aan de koers dat investeerders een beetje gek worden, vooral van elkaar denk ik. Ik heb al even gekeken maar kan nergens vinden of de "keynote" van Mr. Musk ook ergens live is te zien.
Powerwall, maar waarschijnlijk is dat antwoord nu niet meer relevant voor je :X

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Nog mensen die fondsen van Skagen hebben?

Ik zie zojuist dat de procedure om direct bij Skagen aan te houden is vereenvoudigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Richard schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 20:53:
[...]
Powerwall, maar waarschijnlijk is dat antwoord nu niet meer relevant voor je :X
Er is een mooie Nederlandse tegenhanger die er al een tijdje is van Nedap. De Powerrouter. En Nedap levert ook nog eens een mooi dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:29:
Inderdaad. Iets simpels als uitvogelen hoeveel je gedurende het jaar kwijt bent geraakt aan transactiekosten is bij Binck (en veel andere brokers...) bijna onmogelijk, laat staan dat je kan zien hoe goed hun orderuitvoering is. Hoeveel je aan transactiekosten kwijt bent kan je iig nog zien met wat moeite, maar je komt er niet achter of een aandeel wat je voor $20 koopt misschien ook voor $19.90 kon kopen als het bijv. via een andere beurs geroute was. Deze onzichtbare kosten kunnen significanter zijn dan de transactiekosten zelf, en helaas is de order routing van Binck waarschijnlijk gewoon compleet crap.

Degiro heeft daar tijdje geleden een stukje over gepubliceerd: https://www.degiro.nl/data/pdf/Onderzoeksverslag_TOM.pdf Echter is hun order routing waarschijnlijk niet veel beter aangezien ze in Europa alles richting Euronext sturen en dus ook geen gebruik maken van liquiditeit en betere prijzen die te vinden zijn op andere platformen. En dit is dan nog maar in Europa waar het qua beurzen nog redelijk overzichtelijk is. Wil niet weten hoe orders in de VS uitgevoerd worden waar 1 aandeel op meer dan een dozijn verschillende platformen verhandeld kan worden...

Als je bij Interactive Brokers zit of een afgeleide daarvan (Lynx, Todays) kan je overigens wel tot in detail zien wat je transactiekosten zijn (reports > transaction cost analysis). Maar die zijn dan ook de goedkoopste, die willen natuurlijk graag inzichtelijk maken hoe goedkoop ze precies zijn.
Misschien dat ik toch eens zo'n lynx account neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:05
Op 29 april rekening geopend bij BND en direct gestort, het is nu een week later en het geld staat eindelijk op mijn account maar nog altijd onder de 'Nog niet belegde geldstortingen'. Gaat weer lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:46
creator1988 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 13:06:
Op 29 april rekening geopend bij BND en direct gestort, het is nu een week later en het geld staat eindelijk op mijn account maar nog altijd onder de 'Nog niet belegde geldstortingen'. Gaat weer lekker.
Dat is niet zo gek, alleen de eerste van de maand wordt het geld in het fonds gestopt. Dat zal in jouw geval zo blijven staan tot 1 juni.

Daarnaast moeten stortingen zo rond de 29e bij ze binnen zijn zodat het ook belegd zal worden op de eerste van de maand erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
hv08 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:32:
[...]

Dat is niet zo gek, alleen de eerste van de maand wordt het geld in het fonds gestopt. Dat zal in jouw geval zo blijven staan tot 1 juni.

Daarnaast moeten stortingen zo rond de 29e bij ze binnen zijn zodat het ook belegd zal worden op de eerste van de maand erop.
Ah, wat is dit nou weer voor onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
OK. Had dit op twitter gevraagd in een DM voor ik het hier neerplempte, en werd net persoonlijk gebeld door BND. Ze nemen het gratis mee tijdens de volgende tussentijdse handelsdag.

Nette service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
BND en meesman houden onder andere hun kosten laag door maar weinig te handelen. Meesman handelt eens per week, BND over het algemeen eens per maand. Je termijn voor beleggen hoort bij hen ook lang te zijn, waardoor in- en uitstapmomenten minder uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
't Gaat erg lekker op de beurzen op 't moment… ±8% gezakt in amper 3 weken :P Heb d'r gelijk maar wat bijgekocht voor wanneer 't weer gaat stijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik wacht nog even af of het lager kan. Had voor paar 100 euro turbo/sprinter short 509 op de AEX gekocht toen ie op 504 stond. Helaas eruit geklapt toen de AEX even erboven kwam :) ik zit altijd net ernaast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
joramoudenaarde schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:39:
't Gaat erg lekker op de beurzen op 't moment… ±8% gezakt in amper 3 weken :P Heb d'r gelijk maar wat bijgekocht voor wanneer 't weer gaat stijgen :)
Never catch a falling knife

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Kopen als de rest verkoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Klopt, als bloed door de straten loopt - dat is niet het geval.
Niemand weet hoe lang men blijft verkopen

[ Voor 44% gewijzigd door poehee op 07-05-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Gaat zeker lekker, helaas heeft het wel een foutje in mn portfolio verdeling blootgelegd: veel te veel spreiding 8)7

Door de enorme klappen die momenteel vallen op de exchange markt, gaan mijn buitenlandse aandelen (USD, CAD, GBX, etc) massaal omlaag. Twijfel of ze een gezellige polonaise houden, of een race naar de finish onderaan...

Net wat aankopen gedaan toen de rate rond 1,08 stond, slechtste call tot nu toe. Denk je leuk op +5-% staan, mooie koop, is de wisselkoers zo hard omgegooid dat je alsnog op verlies staat.

Komende tijd dus maar vooral Euro gerelateerde aandelen te kopen en zorgen dat dat overweight wordt en blijft, om wisselkoers effecten op het totaal wat omlaag te brengen richting de toekomst.

[ Voor 37% gewijzigd door Xanaroth op 07-05-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik zit short op de 10 jaar bunds, dat maakt alle verliezen tot nu toe goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ach, mijn beleggingshorizon is >20 jaar, dus van mij mag het lekker door blijven dalen. Dan kan ik goedkoop kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Xanaroth, hoe kun je te veel spreiding hebben? Te weinig kan ik snappen, maar spreiding is toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Gabliboeba schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:33:
Ach, mijn beleggingshorizon is >20 jaar, dus van mij mag het lekker door blijven dalen. Dan kan ik goedkoop kopen :+
Zelfde hier, maar beetje spelen kan geen kwaad op dit moment ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 07-05-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Zenix schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:57:
Ik zit short op de 10 jaar bunds, dat maakt alle verliezen tot nu toe goed :)
Als de plussen de minnen vereffenen maak je niet heel veel rendement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

poehee schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:14:
[...]

Als de plussen de minnen vereffenen maak je niet heel veel rendement...
Heb dan ook nog niet zoveel qua aandelen, en leg maandelijks in dus mijn verliezen/rendement is niet lineair, en het grootste belegde vermorgen was vorig jaar, dus sta nog in de plus in het algemeen. Ik gebruik deze ETF http://www.bloomberg.com/quote/DSB:FP dus dubbel short. Op dit moment heb ik meer in die ETF zitten dan aandelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 07-05-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45

AMDFreak

Intel is zo..

Afgelopen dagen is de AEX wel flink in elkaar gezakt zeg.. hoop dat het nog een beetje opkrabbelt.
Wordt tijd dat we weer eens in het groen gaan sluiten aan het einde van de dag :)

Zelf ben ik wel een fan van beleggings/mixfondsen. Dan beleg je toch mee, ondanks dat je misschien niet zo heel veel kennis hebt van het wereldje.
Ik denk dat het voor beginners wel een aanrader is. Zo weet je gelijk hoe jij je voelt als de koers lager is, dan wat jij ervoor hebt betaald..

[ Voor 18% gewijzigd door AMDFreak op 07-05-2015 13:54 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
hv08 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:16:
Ik wacht nog even af of het lager kan. Had voor paar 100 euro turbo/sprinter short 509 op de AEX gekocht toen ie op 504 stond. Helaas eruit geklapt toen de AEX even erboven kwam :) ik zit altijd net ernaast :)
Of je stop-loss niet zo kort zetten. Je kan zometeen wanneer je een bodem verwacht wat turbo's long kopen op de AEX. En dan evengoed nog een ruime stop-loss nemen. Als de AEX lijkt te bodemen op 450 neem je b.v. een turbo long 420. En dan met een wat lager bedrag. Als de beurs zich lijkt te herstellen kan je alsnog wat bijkopen met een hogere stop-loss b.v. 430. Op die manier creeër je een mandje.
Als je dan toch de mist in bent gegaan met je bodem op de AEX heb je in ieder geval nog ruimte naar de 420, en mocht ook dat niet gehaald worden ben je niet zoveel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ja het was ook een beetje spielerij. Eens zien waar het heen gaat komende periode, maar bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Remco schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:47:
[...]

Of je stop-loss niet zo kort zetten. Je kan zometeen wanneer je een bodem verwacht wat turbo's long kopen op de AEX. En dan evengoed nog een ruime stop-loss nemen. Als de AEX lijkt te bodemen op 450 neem je b.v. een turbo long 420. En dan met een wat lager bedrag. Als de beurs zich lijkt te herstellen kan je alsnog wat bijkopen met een hogere stop-loss b.v. 430. Op die manier creeër je een mandje.
Als je dan toch de mist in bent gegaan met je bodem op de AEX heb je in ieder geval nog ruimte naar de 420, en mocht ook dat niet gehaald worden ben je niet zoveel kwijt.
Let erop dat het spielerij is waar je geld mee verliest op termijn...niet erg, casino kan ook leuk zijn.
Alleen de broker en bank verdient.
Punt is dat de verliezen (als je dus je inleg kwijt bent door stop/loss) de winsten niet goed maken. Alleen psychologisch zitten mensen (ook ik) zo in elkaar dat je de verliezen 'vergeet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
pirke schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:12:
Xanaroth, hoe kun je te veel spreiding hebben? Te weinig kan ik snappen, maar spreiding is toch goed?
Bijvoorbeeld Microsoft staat nu op +8%, op zich een leuke winst... maar in USD. In euro blijft daar maar +4% van over doordat de euro meer waard is geworden.

Voor mijn gevoel is er nu te veel spreiding, omdat mijn totale portfolio nu meer lijkt te worden bepaald door wisselkoers ipv aandeel bewegingen. Terwijl ik een aandeel juist koop vanwege verwachtingen in/rond het bedrijf, niet de munt... Dan zou ik wel gewoon FX traden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Xanaroth schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 15:06:
[...]
Bijvoorbeeld Microsoft staat nu op +8%, op zich een leuke winst... maar in USD. In euro blijft daar maar +4% van over doordat de euro meer waard is geworden.

Voor mijn gevoel is er nu te veel spreiding, omdat mijn totale portfolio nu meer lijkt te worden bepaald door wisselkoers ipv aandeel bewegingen. Terwijl ik een aandeel juist koop vanwege verwachtingen in/rond het bedrijf, niet de munt... Dan zou ik wel gewoon FX traden.
Je bedoelt te weinig geologische/valuta spreiding. Door veel in de VS te beleggen loop je inderdaad valuta risico. Dus moet je juist meer spreiden naar andere valuta. B.v. de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:43
Remco schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 16:51:
[...]
Je bedoelt te weinig geologische/valuta spreiding. Door veel in de VS te beleggen loop je inderdaad valuta risico. Dus moet je juist meer spreiden naar andere valuta. B.v. de euro.
Of hedgen. Bij BND heb ik de helft van mijn portefeuille gehedged, de andere helft blootgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Dat kan ook. Ik heb laatst ergens een artikel gelezen dat de performance van gehedgde fondsen wat lager is, en dat het op de langere termijn (10+ jaar) niet zoveel meer uitmaakt. Kan helaas het artikel niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Dat zou ook moeten kloppen. Hedgen is ook niet gratis, en zal dus bij verder dezelfde samenstelling een iets lager rendement op moeten leveren, gemiddeld genomen.

Zo geeft het BND hedged-fonds dit jaar een rendement van 6,33% op (en vorig jaar 11,84%), en hetzelfde niet-hedged fonds 7,27% (en vorig jaar 27,24%). Dit komt omdat de euro nog ietsje verder gedaald is in waarde.

Op de langere termijn, omdat de koersen op en neer gaan, zal het inderdaad relatief weinig uitmaken. Minder volatiliteit in de hedged variant, mits gemeten in Euros. Gemeten in globale koopkracht, zal de hedged variant een grotere volatiliteit tonen (bijvoorbeeld in $ of ponden).

Ik heb ervoor gekozen om niet te hedgen (hoewel met de huidige koersen ik wel zit na te denken om naar de hedged variant te wisselen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:43
Toen ik het onderzocht kwam ik inderdaad uit op het volgende.

Op de lange termijn is valuta een zero-sum game. Omdat valuta tegen elkaar worden uitgeruild in een gesloten systeem, ontstaat een balans. Ervan uitgegaan dat je wel over evenveel blootstelling hebt natuurlijk. Je hebt dan gelijk: hedgen is een overhead, een verzekering waar je geld voor betaalt zonder fundamentele kans op winst. Je zal dus inderdaad iets achterlopen.

Bij een portefeuille zonder gelijke blootstelling (zoals onze obligaties en aandelen) is boerenverstand aantoonbaar juist. Door alles te hedgen loop je achter, want maak je ook geen gebruik van de kansen die de valutamarkt biedt. Aan de andere kant loop je door niets te hedgen een risico dat in het systeem zit, maar feitelijk ongewenst is (tenzij je in valuta handelt). Het blijkt dan ook, net als met modern portfolio theorie, dat een gedeelte hedgen de beste resultaten biedt, waarbij de mix afhankelijk is van je risicovoorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednek
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-09 17:44
Klein vraagje tussen door. Wat is het verschil tussen een Limiet order en een Limiet HIT order.
Kan daar weinig informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Overigens een korte vraag:
Ik deze:
https://www.bourse.lu/ins...cdVal=33961&cdTypeVal=OBL

Bij kopen en dacht laat ik eens van broker wisselen maar zowel lynx als degiro bieden luxemburg niet aan.
Zijn er nog andere brokers waarbij je wel op luxemburg kunt handelen?

Overigens zie ik het er bij binck ook niet tussen staan maar daar heb ik ze toch al eerder gekocht.

[ Voor 15% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-05-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:22
Uiteindelijk ook maar eens een rekening geopend bij Meesman. Maandelijks 100 euro laten storten en we zien wel waar het schip strand. Kan dat bedrag missen en ik zie het wel :) Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen of ik voor MSCI World of Europe moet gaan.

MSCI World heeft veel meer aandelen en lijkt ook in de verschillende sectoren net wat beter gebalanceerd te zijn. Maar 55% van de aandelen komt uit Amerika en gezien de stuiterbal die EUR/USD heet, vraag ik mij af. Is dat nog iets om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iacobus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 08:37
Robkazoe schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:30:
Uiteindelijk ook maar eens een rekening geopend bij Meesman. Maandelijks 100 euro laten storten en we zien wel waar het schip strand. Kan dat bedrag missen en ik zie het wel :) Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen of ik voor MSCI World of Europe moet gaan.

MSCI World heeft veel meer aandelen en lijkt ook in de verschillende sectoren net wat beter gebalanceerd te zijn. Maar 55% van de aandelen komt uit Amerika en gezien de stuiterbal die EUR/USD heet, vraag ik mij af. Is dat nog iets om rekening mee te houden?
Ik heb zelf persoonlijk een verdeling gemaakt van 50% aandelen wereldwijd en 50% aandelen Europa. Meer voor mijn gevoel want ik ben er zelf niet zeker van of het echt zinvol is. Overigens heeft voor mij aandelen Europa sinds ik gestart ben (Oktober 2014) iets beter gepresteerd maar dit geeft geen garanties voor de toekomst natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
...Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen of ik voor MSCI World of Europe moet gaan.
Spreiden is in relatie tot risico (niet in relatie tot resultaten, achteraf is makkelijk lullen) altijd beter, en daarom zou ik in World gaan (ik heb bij Meesman 70% World en 30% Europa, geen idee waarom eigenlijk, spreiding binnen de spreiding 8)7)

Ik ben, zelf door scha en schande wijs geworden op de beurs (handelen is dodelijk), zeer enthousiast over Meesman. De simpele filosofie en bescheidenheid spreekt mij zeer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Kun je alleen uit die 2 kiezen of zijn er ook anderen? Want je hebt ook wereld ETF's die een kleinere exposure hebben naar de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:22
Meesman heeft drie aandelen "ETFs":
Aandelen Wereldwijd MSCI World 23 landen / 1.600 aandelen
Aandelen Europa MSCI Europe 16 landen / 450 aandelen
Aandelen Opkomende Landen MSCI Emerging Markets 21 landen / 850 aandelen

Dus je hebt niet echt te kiezen. Voor de spreiding hoef je het dus niet echt te doen als je kunt kiezen tussen World of Europe want het zijn allebei fondsen met veel aandelen. Ik denk dat ik er thuis nog eens over na ga denken.

[ Voor 27% gewijzigd door Robkazoe op 12-05-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Spreiding is meer dan alleen het aantal fondsen in een ETF. Geografische spreiding en spreiding tussen verschillende industrieen is veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kern
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03-2020
Een vriend van me kwam aanzetten met Timothy Sykes.. een of andere pennystocks "guru" waar bij je in de leer kan gaan en zogenaamd dikke knaken verdienen. Volgens mij is dit een grote onzin of heb ik het mis?
Iemand enige ervaring met dit concept? Kan er namelijk niks over vinden in nederland, alleen maar in het buitenland en die zijn zogenaamd allemaal razend enthousiast.

Heeft pennystocks traden uberhaupt wel zin in Nederland? Zijn hier de kosten niet veel te groot voor bij brokers?

Ga voor mezelf deze maand ook een account openen bij Meesman en beginnen met 100eu de maand neerleggen. En voor mijn zoontje van 4 bij BND een kinderrekening met 50 of 100 inleg per maand zodat hij nog een extraatje later heeft naast zijn spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 11:33
Beste Beleggers, ik ben student en 19 jaar oud. Is het slim om nu al in de wereld te stappen op het moment kan ik makkelijk 50 euro storten. Wat zou voor mij de beste keuze zijn? Zelf doen of zo als ik lees het geld bij broker doen en dat hun voor mij beleggen? Wat is wijsheid

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:35
Pukson schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 20:33:
Beste Beleggers, ik ben student en 19 jaar oud. Is het slim om nu al in de wereld te stappen op het moment kan ik makkelijk 50 euro storten. Wat zou voor mij de beste keuze zijn? Zelf doen of zo als ik lees het geld bij broker doen en dat hun voor mij beleggen? Wat is wijsheid
Kan je eenmalig 50 Euro missen of iedere maand 50 Euro? Met eenmalig 50 Euro kan je beter een goed boek over beleggen kopen dan daadwerkelijk beleggen...

Indien 50 Euro per maand is zou ik dit topic eens rustig doorlezen. Zelf actief beleggen vs zelf passief beleggen vs laten beleggen is regelmatig aan bod gekomen. Persoonlijk verkies ik zelf passief beleggen middels een maandelijkse inleg in een ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 11:33
Ik doelde ook voornamelijk op maandelijks 50 euro. Alleen dit hele topic doorlezen kom ik zelf ook niet echt uit.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
rednek schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:20:
Klein vraagje tussen door. Wat is het verschil tussen een Limiet order en een Limiet HIT order.
Kan daar weinig informatie over vinden.
Is inderdaad niet veel over te vinden, maar wat ik er van begrijp is dit eigenlijk een kruising van een limit order en een market order. Als je bv het offer wil uitnemen @ market, maar niet meer wil betalen dan het offer op dat moment. Dit voorkomt dat je dure deeluitvoeringen krijgt als het boek (aan de laat kant) dun is. Zelf nooit de behoefte aan gehad (helaas :P)
Kern schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 19:34:
Een vriend van me kwam aanzetten met Timothy Sykes.. een of andere pennystocks "guru" waar bij je in de leer kan gaan en zogenaamd dikke knaken verdienen. Volgens mij is dit een grote onzin of heb ik het mis?
Iemand enige ervaring met dit concept? Kan er namelijk niks over vinden in nederland, alleen maar in het buitenland en die zijn zogenaamd allemaal razend enthousiast.

Heeft pennystocks traden uberhaupt wel zin in Nederland? Zijn hier de kosten niet veel te groot voor bij brokers?
Op YT staan wat docu's met die Timothy. Die heb ik een tijd geleden eens zitten kijken. Het is een strategie die heel veel geld kan opleveren, als je maar strak je plan volgt. Net als met elke goede strategie dus eigenlijk. Ik moet zeggen dat ik het wel geinig vond om te zien, maar het kriebelde in ieder geval niet direct om me er verder in te verdiepen.

Zijn strategie was dus het opzoeken van pump & dump pennies. Pennies zijn in Amerika fondsen met een shareprice tot $5 en zijn veel te vinden op de OTC markt. Deze markt is nogal shady, even kort door de bocht genomen kan iedere zelfbenoemde ondernemer op de OTC markt aandelen uitgeven. Soms zit daar een bedrijfje tussen dat gehypt wordt en 99 van de 100 keer betreft dit een losse flodder. Iedereen valt over elkaar heen om 'de nieuwe belofte' te kopen waardoor het aandeel tientallen of zelfs honderden procenten stijgt (pump). Timothy zoekt deze 'pareltjes' op en short die pennies op of vlak na het hoogtepunt.(dump)

Het is een kwestie van snel winst of verlies nemen. Het heeft niets te maken met beleggen, maar alles met daghandel. Mocht je er serieus naar willen kijken zou ik in verband met transactiekosten naar een Amerikaanse broker zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mocht je aan OTC met pennyfondsen beginnen dan heb ik nog een aanbod wat je niet kunt weigeren: een fonds met een koers van $0.0001.

Je mag 300 stuks hebben tegen mijn transactiekosten :+

Iemand ervaring hoe je voor niets afstand doen van een positie bij Alex? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Ik heb dat een keer bij Binck gedaan door een formulier in te vullen, een afstandsverklaring. Dat zal bij Alex ook wel zo moeten. Zou het gewoon even bij de klantenservice vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Waarom zou je het weggeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom zou je $0.03 aan aandelen je portefeuille laten verrommelen (behalve als herinnering aan het leergeld). Het is evident dat je geen verkooptransactie wilt uitvoeren i.v.m. transactiekosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Omdat fondsen soms van de beurs worden gehaald en je dan met waardeloze stukken blijft zitten die niet verhandelbaar zijn. Ik heb ze dan ook liever niet meer in de portfolio.

In het geval van Rukapul is de waarde van de stukken geen transactie waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Pukson schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:05:
Ik doelde ook voornamelijk op maandelijks 50 euro. Alleen dit hele topic doorlezen kom ik zelf ook niet echt uit.
Gewoon in een wereldindex stoppen elke maand (evt spreiding over wereldaandelen, vastgoedaandelen, obligaties en cashdeel) en dat jaren volhouden. Genoeg aanbieders die de rekening gratis aanbieden en waar je alleen te maken hebt met (lage) fondskosten en aan- en verkoopkosten van max 0,5%.

[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 12-05-2015 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Rukapul schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:52:
Iemand ervaring hoe je voor niets afstand doen van een positie bij Alex? :+
Ik had dezelfde vraag ooit bij Alex neergelegd, en kreeg als antwoord:
Hartelijke dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over uw delisted/waardeloze positie. Wanneer u de stukken uit uw portefeuille wilt laten verwijderen dient u afstand te doen van uw positie. Hiervoor kunt u bijgevoegde Afstandsverklaring naar ons opsturen per post of ingescand per e-mail. Onderstaand vindt u onze adresgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yLqSjnz.png
Ik snap er niet zoveel van... ik heb voor DeGiro gekozen en niet voor Lynx, mensen zeiden me dat DeGiro makkelijker te begrijpen zou zijn.

Ik bied dus meer dan de laat-prijs, weet niet of dat dom is... maar dan zou de transactie toch automatisch moeten doorgaan?

Ik hoop trouwens niet dat het dom is na openingstijden van de beurs transacties door te voeren, ik snap dat aandelen niet daadwerkelijk gekocht/verkocht kunnen worden, maar zie niet in waarom ETF's niet.

[ Voor 24% gewijzigd door chronoz op 13-05-2015 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
ETF's staan niet op zichzelf, daar zit een 'echte' waarde onder die aangekocht dient te worden. De beurs is dicht, ook voor ETF's. Je bent morgen in de race (alhoewel, dit is een dagorder), maar eerst wordt de openingskoers bepaald.

Als je gewoon wilt kopen zonder in te zitten over de dubbeltjes dan ga je voor een markt order (bestens), niet de limietorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Config schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 23:06:
ETF's staan niet op zichzelf, daar zit een 'echte' waarde onder die aangekocht dient te worden. De beurs is dicht, ook voor ETF's. Je bent morgen in de race (alhoewel, dit is een dagorder), maar eerst wordt de openingskoers bepaald.

Als je gewoon wilt kopen zonder in te zitten over de dubbeltjes dan ga je voor een markt order (bestens), niet de limietorder.
Als het een gratis tracker is dan moet je wel limiet gebruiken, anders betaal je transactiekosten volgens voorwaarden. Ik heb trouwens geen optie gezien voor bestens op DEGIRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DJTimo schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:36:

[...]
Op YT staan wat docu's met die Timothy. Die heb ik een tijd geleden eens zitten kijken. Het is een strategie die heel veel geld kan opleveren, als je maar strak je plan volgt. Net als met elke goede strategie dus eigenlijk. Ik moet zeggen dat ik het wel geinig vond om te zien, maar het kriebelde in ieder geval niet direct om me er verder in te verdiepen.

Zijn strategie was dus het opzoeken van pump & dump pennies. Pennies zijn in Amerika fondsen met een shareprice tot $5 en zijn veel te vinden op de OTC markt. Deze markt is nogal shady, even kort door de bocht genomen kan iedere zelfbenoemde ondernemer op de OTC markt aandelen uitgeven. Soms zit daar een bedrijfje tussen dat gehypt wordt en 99 van de 100 keer betreft dit een losse flodder. Iedereen valt over elkaar heen om 'de nieuwe belofte' te kopen waardoor het aandeel tientallen of zelfs honderden procenten stijgt (pump). Timothy zoekt deze 'pareltjes' op en short die pennies op of vlak na het hoogtepunt.(dump)

Het is een kwestie van snel winst of verlies nemen. Het heeft niets te maken met beleggen, maar alles met daghandel. Mocht je er serieus naar willen kijken zou ik in verband met transactiekosten naar een Amerikaanse broker zoeken.
Effectief doe je dus gewoon mee aan een Ponzi scheme: Zolang je alleen een deelnemer bent is het legaal*, en als je op tijd uitstapt kan je goede winst maken, maar het blijft natuurlijk enorm risicovol en heel erg twijfelachtig.

* Ponzi schemes beginning is illegaal, en zo heb ik ook mijn twijfels over legaliteit van met valse geruchten zo'n bedrijfje hypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik koop €490 Think AEX via DeGiro en dagverschil staat na 20 seconden op €-2,04. Gaat snel. :o

Betaal ik bij een limiet-order trouwens altijd mijn limiet of de goedkoopste laat-prijs? Ik neem aan dat het gunstig voor de koper zou uitvallen?

En wat zou voor mij, gebaseerd in Londen, het beste InteractiveBrokers-account zijn? Ik kan namelijk geen brokers vinden goedkoper dan 0,35% per jaar in Engeland, wat best veel is als je alleen ETF's wilt kopen. IB.com biedt "Investor" en "Friends&Family" aan. Mijn doelstelling is maandelijks 500 tot 1000 inleggen in een portfolio van 4-5 ETF's.

[ Voor 94% gewijzigd door chronoz op 14-05-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
chronoz schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 12:02:
Betaal ik bij een limiet-order trouwens altijd mijn limiet of de goedkoopste laat-prijs? Ik neem aan dat het gunstig voor de koper zou uitvallen?
Wanneer je een passive limit order plaatst betaal je jouw opgegeven limit price. Niet meer, niet minder.
Leg je een aggressive limit order OP het offer, betaal je de offer price. Als het offer te dun is, wordt je niet geheel gevuld. Je kunt dan wachten tot je gevuld wordt of je kunt het offerboek zien weglopen en de boot missen.
Leg je een aggressive limit order in BOVEN de best offer price, betaal je het beste offer, oplopend tot jouw opgegeven limit price, afhankelijk van hoeveel loten je biedt. Je betaald dus nooit meer dan jouw limiet, mogelijk wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Bedankt. Mijn user/pass wordt steeds geweigerd. Kan dat komen omdat ik een iPhone applicatie heb geinstalleerd die als 2FA lijkt te functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Bij DeGiro betaal je bij een (ETF) limit order in mijn ervaring gewoon de marktprijs, dus kun je veilig iets meer bieden dan de actuele prijzen, om zeker te zijn van een fill.

[ Voor 40% gewijzigd door kunnen op 14-05-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:56
Ik koop €490 Think AEX via DeGiro en dagverschil staat na 20 seconden op €-2,04. Gaat snel. :o
Bij Think AEX ETF betaal je 2 euro transactiekosten per aankoop/verkoop bij DeGiro. Daarom heb je meteen bij aankoop een negatief dagverschil.

[ Voor 48% gewijzigd door Ruben0s op 14-05-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Oh ja, je hebt helemaal gelijk. 8)7

Niet zo'n slimme vraag... maar via Interactivebrokers gebruik je altijd een Java-app om in te loggen? Hoe kan het dat hij mijn user/pass steeds weigert... omdat ik 2FA via iPhone app aangezet heb of op verkeerde pagina inlog of?
Errr... volgens mij gewoon nog account approval afwachten. :9

[ Voor 86% gewijzigd door chronoz op 14-05-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:30
chronoz schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:00:
Oh ja, je hebt helemaal gelijk. 8)7

Niet zo'n slimme vraag... maar via Interactivebrokers gebruik je altijd een Java-app om in te loggen? Hoe kan het dat hij mijn user/pass steeds weigert... omdat ik 2FA via iPhone app aangezet heb of op verkeerde pagina inlog of?
Errr... volgens mij gewoon nog account approval afwachten. :9
Zit je bij Lynx? Je kan via de website van Lynx ook inloggen, maar dat is meer voor algemene informatie over je account. Je kan er wel handelen volgens mij maar dat werkt niet zo handig.

Verder altijd via het programma op de PC of via de app.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Vraagje. Ik heb een Vanguard ETF op het oog dat aan vier beurzen genoteerd staat in resp USD, GBP, EUR en CHF. De basisvaluta is (uiteraard) USD.

Hoe zit dat met de valutaconversie als ik 'm op Euronext aanschaf? Betaal ik dan nog een spread (die ik bij verkopen niet terug krijg)?

Anders gezegd: maakt het, afgezien van brokerkosten die per beurs verschillen, nog uit waar ik 'm aanschaf? De onderliggende blijft dezelfde (toch)?

[ Voor 21% gewijzigd door Knakker op 20-05-2015 13:03 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kern
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03-2020
Voor mezelf een rekening bij meesman geopend. Maandelijks beleggen ga ik daar doen. Begin nu met 105euro per maand ( 25% obligaties wereldwijd, 35% aandelen opkomende landen, 45% aandelen wereldwijd )
Als ik mijn nieuwe contract op mijn werk krijg ga ik de maandelijkse inleg verhogen aangezien mijn salaris dan van 2500 per 4weken naar 4000 per maand netto gaat (hopelijk dit jaar nog)

Voor mijn zoontje een rekening geopend bij BND nu inleg 50 per maand in de toekomst ook verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Vraagje... zou fx-trading voor £10k via een goedkope broker goedkoper zijn dan Transferwise? De vraag omdat fx-trading via veel platformen mogelijk is, maar de meeste mensen betalen gewoon volle prijs via hun eigen bank.

Vind InteractiveBrokers wel beetje moeilijk te begrijpen, ik probeer nu te funden maar hij accepteert alleen "Wire"

[ Voor 21% gewijzigd door chronoz op 21-05-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Interessant artikel m.b.t. de werkelijke kosten van een ETF:
http://www.morningstar.nl...e-kosten-van-een-etf.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Gewoon de afwijking vd index tracken, heb je min of meer ook je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6Iwkz2i.png
Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Zou ik trouwens geld moeten betalen voor een conversie van pond naar dollar? Ik wil graag zo goedkoop mogelijk voor lange termijn VTF ETF aankopen.

En kun je ergens notificaties per e-mail instellen? Bijvoorbeeld als AEX onder 480 komt. Bij voorkeur geen telefoon-applicatie.

[ Voor 30% gewijzigd door chronoz op 22-05-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Zo te zien geen trade permission voor die beurs? Account management > Trade Configuration > Trade Permissions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Bedankt. Ik zie ook dat VTF in CAD is en VUSA voor mij is, in GBP. Helaas kost het wel £6 om een transactie te doen van £200 of £1000. Dat lijkt me best veel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
chronoz schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:36:
En kun je ergens notificaties per e-mail instellen? Bijvoorbeeld als AEX onder 480 komt. Bij voorkeur geen telefoon-applicatie.
Ik gebruik hiervoor de portfolio mogelijkheden van IEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

Fuelke

Forza Ferrari

Celyad verdubbeld sinds begin dit jaar
Het biotechaandeel Celyad (Cardio3 Biosciences) zet zijn indrukwekkende opmars verder. Het aandeel verdubbelde al sinds begin dit jaar. Begin april meldde het bedrijf dat het een beursnotering op Nasdaq ging aanvragen. Vorige week verduidelijkte het bedrijf dat het daarbij maximaal 115 miljoen dollar wil ophalen. Het aandeel is intussen dermate gestegen dat het boven de koersdoelen van op één na alle beurshuizen noteert.
http://www.tijd.be/r/t/1/id/9636515#post_359

Ik was zelf (opnieuw) ingestapt in december toen de koers nog uitschoof naar 31€, slotkoers vandaag tikte af op 69,50€. Vooral deze week ging het hard, op weekbasis ging de koers 26% hoger.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Bedankt Remco, dat lijkt perfect te zijn voor mij.

Ik vind het trouwens wel moeilijk, Interactive Brokers zou goedkoop zijn, maar kost dus 6 pond voor een ETF transactie, maar er zijn ook Vanguard funds via sommige providers die gratis aan te kopen zijn en 0,10% per jaar vervolgens kosten. De broker heeft wel 0,3% management fee per jaar, maar dat is nog niet zoveel en heel makkelijk als je elke maand wat geld wilt inleggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Interactieve Brokers is ook eigenlijk niet geschikt voor mensen die de ballen van de beurs begrijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Fuelke schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 22:14:
[...]

http://www.tijd.be/r/t/1/id/9636515#post_359

Ik was zelf (opnieuw) ingestapt in december toen de koers nog uitschoof naar 31€, slotkoers vandaag tikte af op 69,50€. Vooral deze week ging het hard, op weekbasis ging de koers 26% hoger.
Wat wil je hiermee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Knakker schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:01:
Vraagje. Ik heb een Vanguard ETF op het oog dat aan vier beurzen genoteerd staat in resp USD, GBP, EUR en CHF. De basisvaluta is (uiteraard) USD.

Hoe zit dat met de valutaconversie als ik 'm op Euronext aanschaf? Betaal ik dan nog een spread (die ik bij verkopen niet terug krijg)?

Anders gezegd: maakt het, afgezien van brokerkosten die per beurs verschillen, nog uit waar ik 'm aanschaf? De onderliggende blijft dezelfde (toch)?
Iemand die het antwoord op deze vraag kan bevestigen?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Je moet hem volgens mij in EUR aanschaffen om geen conversiekosten te betalen. De VFV is Vanguard in CAD, ik heb de LON:VUSA is de Vanguard in GBP. Volgens mij moet je achterhalen wat de Vanguard in euro is...

Je zult nog steeds profiteren als de dollar meer waard wordt en nadeel hebben als de dollar minder waard wordt, dus geen valutabescherming, maar ook geen kosten voor aandelen in andere valuta.

Zo heb ik het begrepen. Volgens mij dus geen sprake van valutaconversie en er zit vaak niet zoveel verschil tussen bid-ask spread bij zulke ETF's. Zou verder inderdaad niet uit moeten maken waar je het aanschaft.

Maar ik ben nog maar relatief een beginner, zou fijn zijn als iemand anders meer duidelijkheid geeft en het met 100% zekerheid kan uitleggen hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Knakker schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:34:
[...]

Iemand die het antwoord op deze vraag kan bevestigen?
Je hebt gelijk. Onderliggende waarde blijft hetzelfde, het maakt niet uit in welke valuta of op welke beurs je hem koopt.

Als je hem in Usd koopt, dan zet je broker je euro om in Usd. Vervolgens koop je het fonds in Usd. Verkoop je het fonds, dan krijg je dus Usd die je broker weer omzet in Eur.

Overigens zou ik niet moeilijk doen en gewoon de eur versie kopen. Afhankelijk van je broker kan je nog best veel betalen bij currencies omwisselen.
chronoz schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:44:
Bedankt. Ik zie ook dat VTF in CAD is en VUSA voor mij is, in GBP. Helaas kost het wel £6 om een transactie te doen van £200 of £1000. Dat lijkt me best veel of niet?
Ja dit vind ik ook. Niet zoveel aan te doen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
evleerdam schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:20:
[...]

Overigens zou ik niet moeilijk doen en gewoon de eur versie kopen. Afhankelijk van je broker kan je nog best veel betalen bij currencies omwisselen.

[...]
Mits niet EUR hedged. Zou ik wel in de fondsspecificaties nalezen of het valutarisico wordt afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zeggen jullie van Norilsk Nickel? Dividend van dik boven de 10%.

http://www.nornik.ru/en/i.../shareholders/dividendyi4
http://www.google.com/fin...Y&ei=UDRjVcuOHYfGUcPDgqAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Dat de risico's navenant zijn. Afblijven dus. Alleen overwegen als je van gokken houdt (en dat doe je, anders zit je hier niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 07:53:
[...]

Dat de risico's navenant zijn. Afblijven dus. Alleen overwegen als je van gokken houdt (en dat doe je, anders zit je hier niet).
Je doelt op valuta risico? Heb ik naar gekeken. Koers op de beurs in Moskou is bijna 1 op 1 te converteren naar de koers in Dollars via de RUB:USD koers.

Verder heeft het bedrijf de inkomsten in Dollars ook en daarom minder kwetsbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:22:
[...]

Je doelt op valuta risico? Heb ik naar gekeken. Koers op de beurs in Moskou is bijna 1 op 1 te converteren naar de koers in Dollars via de RUB:USD koers.

Probeer je nu te verdedigen dat het een goede investering is? Dat is echt niet nodig hoor.
Een product dat 10% rendement levert, daar kijk ik niet eens meer naar (tenzij het een niet-achtergestelde deposito is en de spaarrente richting 5-6% gaat).

Ironisch dat je allerlei zaken noemt die nou net wel een risico vormen, naast het achterlijke economische dictatoriale klimaat waar je als bedrijf geen enkel idee hebt wanneer ze je komen kaalplukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 14:22:
[...]

Opzich wel een leuk aandeel. Alleen met risico wordt hier volatiliteit bedoeld denk ik. Wat hard omhoog gaat, kan ook hard omlaag gaan. Ik zie bijvoorbeeld vandaag -3% op de borden staan, ja ik weet dat de hele beurs rood is, maar dit aandeel kan best hard gaan.

Dit zegt ook genoeg lijkt me:

52wk Range: 13.82 - 21.73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:01:
[...]

Probeer je nu te verdedigen dat het een goede investering is? Dat is echt niet nodig hoor.
Een product dat 10% rendement levert, daar kijk ik niet eens meer naar (tenzij het een niet-achtergestelde deposito is en de spaarrente richting 5-6% gaat).

Ironisch dat je allerlei zaken noemt die nou net wel een risico vormen, naast het achterlijke economische dictatoriale klimaat waar je als bedrijf geen enkel idee hebt wanneer ze je komen kaalplukken.
Probeer mezelf niet te verdedigen hoor, wil gewoon beetje sparren omdat ik dat leuk vind:p

Maar niet achtergestelde deposito's en spaarrentes van 5% willen we denk ik allemaal wel, zijn alleen helaas niet meer te vinden...
Pagina: 1 ... 40 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.