Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.745 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:51
Richard schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:16:
Maar een De Giro Custody account aanvragen voor enkel ETF's (uit de kernselectie) is toch nog steeds gratis, of zie ik een servicefee over het hoofd?
De laatste keer dat ik dit heb opgevraagd bij De Giro kostte een Custody account 5 euro per maand.

Edit: Dat lag aan de automatische koppeling aan realtime koersen voor de AEX. Zo te zien in hun prijslijst hebben ze dat nu aangepast in 15 minuten vertraagd en kun je tegen betaling van 5 euro alsnog real time AEX koersen erbij nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door hv08 op 01-04-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:19

icecreamfarmer

en het is

Je hebt gelijk. Maar wil je dan daad werkelijk 4x pj 5000 inzetten?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
icecreamfarmer schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:35:
[...]

Je hebt gelijk. Maar wil je dan daad werkelijk 4x pj 5000 inzetten?
Minimum bedrag aan kosten is 10 euro per transactie (9 euro bij active)

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
Zijn er mensen met dividend etf trackers?

Ik heb nu deze twee:
- SPDR S&P Dividend ETF (US78464A7634)
- Vanguard High Dividend Yield ETF (US9219464065).

Beide laten een prima koers zien en ze keren ook een leuk dividend uit. Nu zit ik er aan te denken om de vanguard te verkopen en het geld van deze ETF in de spdr ETF te stoppen. Beide focussen vooral op bedrijven uit de USA, maar volgen een andere index en hebben een verschillende verdeling in industrie.

Deze trackers heb ik naast mijn Think ETF producten.

Zijn er betere/interessantere ETF trackers voor dividend? Of zal ik toch alles in mijn Think producten stoppen?

Ik twijfel nogal over mijn strategie en wat wel / niet aan te houden... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Emperor_ op 02-04-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

We hebben iets meer informatie nodig! Wat is je reden om al je geld in 1 van de twee te stoppen? En hoe zijn de kosten per ETF opgebouwd? En hoeveel heb je belegd? (Bij overhevelen moet je transactiekosten meerekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Persoonlijk vind ik de Think ETFen het meest interessant, omdat ze Nederlands zijn samen met lage kosten. Dat scheelt toch het dividend lek en wisselkoers effecten, wat op de lange termijn best een verschil kan opleveren. Vooral met de huidige (vrij dure) dollar.

Verder zou ik zeggen, kijk eens richting Aristocrates ETF-en. Dat zijn ETF producten welke alleen in dividend bedrijven beleggen die >10-25 jaar non-stop dividend uitkeren. Deze heb je van verschillende aanbieders (SPDR, S&P, Vanguard, Proshares..) en varianten (euro, us, worldwide..).

Voorbeelden zijn SDY (SPDR) NOBL (Proshares) WDIV (SPDR) of VIG (Vanguard).

Geven allen dividend en zijn toch relatief defensief. Immers bedrijven die 10+ jaar dividend uitkeren, zijn dus tijdens o.a. 2008, 2011 en mogelijk ook 2000-2003 gewoon doorgegaan - als zoveel zware crisismomenten niks doen met het bedrijf zit het best snor.

Dan is het een kwestie van vergelijken wat bij je situatie het beste past, want ze zijn allemaal toch net anders.

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 03-04-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Ik beleg sindskort bij BND, die ook in ETF's beleggen. Ik heb zelf nog nooit belegd en vind het wel handig dat BND alles regelt tegen redelijke kosten. Maar toch lijkt mij het wel leerzaam om zelf ook wat te beleggen, zodat ik er wat meer over kan leren. Op basis van wat BND doet qua ETF's en de gratis kernselectie van deGiro ben ik op onderstaande ETF's uitgekomen, allen EURO bij de Euronext Amsterdam

iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF TER 0,20%
iShares Euro Aggregate Bond UCITS ETF TER 0,25%
iShares Core MSCI World UCITS ETF TER 0,40% of Think Global Equity UCITS ETF TER 0,20%

Think heeft cap van 40% per regio, en heeft maar 250 onderliggende aandelen, terwijl iShares World veel meer heeft, maar de TER is wel stuk lager. Ik heb ook nog gekeken naar de S&P500 maar daar zitten ook bedrijven in die in de world index zitten. Tevens wil ik het graag overzichtelijk houden, dus zo min mogelijk ETF's.

Ik wil het redelijk defensief spelen dus ik dacht aan 40% aandelen 60% obligaties. Is het nodig om je goed in te lezen als je alleen maar passief gaat beleggen met ETF's? Ik kan nog een minor beleggen volgen in mijn 4de studiejaar, misschien wel interresant om te doen.

Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:35
Zenix schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 23:27:

Ik wil het redelijk defensief spelen dus ik dacht aan 40% aandelen 60% obligaties. Is het nodig om je goed in te lezen als je alleen maar passief gaat beleggen met ETF's? Ik kan nog een minor beleggen volgen in mijn 4de studiejaar, misschien wel interresant om te doen.

Graag jullie mening.
Ik weet niet of ik obligaties in de huidige markt als defensief zou bestempelen. Overigens leer je mijns inziens meer van een paar goede boeken lezen dan van een paar ETF's kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Hoezo is de Nederlandse index zo onstabiel (gestegen met 66% recentelijk) en de Engelse index zo stabiel?

https://uk.finance.yahoo.com/echarts?s=^FTSE#symbol=^FTSE;range=5y
http://finance.yahoo.com/echarts?s=^AEX+Interactive#

Ik woon in Engeland, dus zou graag 50% van mijn investeringsgeld investeren in http://documents.financia...t/Literature/11654001.pdf en 50% in corporate bonds.

[ Voor 15% gewijzigd door chronoz op 04-04-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Al zorgt de daling van de rentekoersen niet voor een stijging in de obligatiekoersen? Dan lijken me 5% obligaties nu erg duur om te kopen. Het wordt ook een beetje onduidelijk met obligatiefondsen, gezien de waarde daarvan waarschijnlijk aardig is gestegen en het moeilijk kan zijn over hoeveel geld je hoeveel procent rente krijgt, gezien de obligatierente wordt uitgekeerd over de initiele/nominale uitgiftekoers, niet over de huidige waarde van de obligiatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:30
DeZaag schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 05:56:
[...]

Ik weet niet of ik obligaties in de huidige markt als defensief zou bestempelen. Overigens leer je mijns inziens meer van een paar goede boeken lezen dan van een paar ETF's kopen.
Obligaties zijn altijd defensiever dan aandelen. Waarom is deze tijd anders?

Als je op de lange termijn belegt moet je een strategie bedenken. Bijvoorbeeld 20% bonds en 80% stocks. Een idee is je leeftijd in bonds, 20% in bonds als je 20 jaar bent.
Wijk vervolgens niet van je strategie af. Laat je niet leiden door lage/hoge rentes van bonds, lage/hoge waarderingen van aandelen.

Ik bedoel, bonds hebben nu een hele lage rent, dat klopt. Maar aandelen hebben momenteel een hele hoge waardering. Wat is wijsheid? Hou je gewoon vast aan je originele strategie.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
chronoz schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 15:01:

Ik woon in Engeland, dus zou graag 50% van mijn investeringsgeld investeren in http://documents.financia...t/Literature/11654001.pdf en 50% in corporate bonds.
Ik ken je persoonlijke situatie niet, maar als je in de UK woont en je belegd ook in de UK dan heb je (mogelijk) in een zeker opzicht een gedeeld risico, namelijk de afhankelijkheid van de UK's economie. Bij een wereldindex is dit veel beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DeZaag schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 05:56:
[...]

Ben ook zeker van plan om nog wat meer in te lezen eerst, waarom is het in de huidige markt niet defensief? Wat zou jij aanraden dan qua verdeling of ETF's? Het geld wat ik voornamelijk beleg is een studielening( ja ik weet met geleend geld is niet echt verstandig om te beleggen.. maar het is de beste lening die je ooit kan krijgen, zelfs met de huidige spaarrente zou ik winst maken) Daarom kijk ik voornamelijk naar een defensief portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
http://finance.yahoo.com/echarts?s=^AEX+Interactive#symbol=^AEX;range=2y
https://uk.finance.yahoo.com/echarts?s=^FTSE#symbol=^FTSE;range=2y

Enig idee hoe het komt dat de Engelse index zo matig presteert vergeleken met de Nederlandse over de laatste 2 jaar?
AEX: +66%
FTSE-100: +5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
chronoz schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 16:48:
http://finance.yahoo.com/echarts?s=^AEX+Interactive#symbol=^AEX;range=2y
https://uk.finance.yahoo.com/echarts?s=^FTSE#symbol=^FTSE;range=2y

Enig idee hoe het komt dat de Engelse index zo matig presteert vergeleken met de Nederlandse over de laatste 2 jaar?
AEX: +66%
FTSE-100: +5%
Je linkjes doen het niet helemaal. Ik zie echter dit:

AEX 4 april 2013 - 2 april 2015: +44%
FTSE 100 4 april 2013 - 2 april 2015: +9%

Komt denk ik voornamelijk omdat de Euro het zo slecht gedaan heeft (of de pond zo goed). De pond is 16% meer waard geworden ten opzichte van de euro.

http://finance.yahoo.com/...%22%2C%22weight%22%3A1}}}

Dat zie je dit jaar ook bij de S&P500, AEX en eur/usd. In Europa had je heel veel geld verdiend dit jaar, in euro's. Had je echter in dollars belegd in Europa had je vrijwel niets verdiend.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
evleerdam schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 15:41:
[...]

Obligaties zijn altijd defensiever dan aandelen. Waarom is deze tijd anders?

Als je op de lange termijn belegt moet je een strategie bedenken. Bijvoorbeeld 20% bonds en 80% stocks. Een idee is je leeftijd in bonds, 20% in bonds als je 20 jaar bent.
Wijk vervolgens niet van je strategie af. Laat je niet leiden door lage/hoge rentes van bonds, lage/hoge waarderingen van aandelen.

Ik bedoel, bonds hebben nu een hele lage rent, dat klopt. Maar aandelen hebben momenteel een hele hoge waardering. Wat is wijsheid? Hou je gewoon vast aan je originele strategie.
Vanwege de lage rentestand inderdaad. Verder overigens eens met je lange termijn insteek.
Zenix schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 15:53:
[...]

Ben ook zeker van plan om nog wat meer in te lezen eerst, waarom is het in de huidige markt niet defensief? Wat zou jij aanraden dan qua verdeling of ETF's? Het geld wat ik voornamelijk beleg is een studielening( ja ik weet met geleend geld is niet echt verstandig om te beleggen.. maar het is de beste lening die je ooit kan krijgen, zelfs met de huidige spaarrente zou ik winst maken) Daarom kijk ik voornamelijk naar een defensief portfolio.
Je bent nog jong, dus defensief beleggen is mijns inziens nergens voor nodig, indien je belegt met geld dat je kan missen. Gezien het stukje over de studielening is dat enigszins twijfelachtig, maar dan is defensief beleggen eveneens (te) risicovol (vind ik). Persoonlijk zou ik in jouw situatie 75% in een global ETF en 25% in een emerging markets ETF stoppen van je maandelijkse beleggingsbudget, uitgaande van een beleggingshorizon van 20+ jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
Xanaroth schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 09:33:
Persoonlijk vind ik de Think ETFen het meest interessant, omdat ze Nederlands zijn samen met lage kosten. Dat scheelt toch het dividend lek en wisselkoers effecten, wat op de lange termijn best een verschil kan opleveren. Vooral met de huidige (vrij dure) dollar.
Wat betreft wisselkoers effecten ben ik het niet helemaal met je eens. Je ziet het waarschijnlijk niet direct, om dat je koopt/verkoopt in euro's. Maar het fund zal toch wel in $ de stukken moeten kopen, en er komt € in vanaf de beleggers. Zij hebben dus te maken met een wisselkoers.
Ik neem aan dat dit ook met synthetische replicatie zo werkt.

Bovenstaande is natuurlijk niet van toepassing als de ETF alleen in euro aandelen belegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Remco op 04-04-2015 21:06 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DeZaag schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 17:11:
[...]

Je bent nog jong, dus defensief beleggen is mijns inziens nergens voor nodig, indien je belegt met geld dat je kan missen. Gezien het stukje over de studielening is dat enigszins twijfelachtig, maar dan is defensief beleggen eveneens (te) risicovol (vind ik). Persoonlijk zou ik in jouw situatie 75% in een global ETF en 25% in een emerging markets ETF stoppen van je maandelijkse beleggingsbudget, uitgaande van een beleggingshorizon van 20+ jaar.
Bedankt voor het advies. Mijn beleggingshorizon is alleen geen 20 jaar, eerder 10 jaar. Ik ga eerst wel beginnen met de Think Global Equity UCITS ETF TER 0,20% door de diverse redenen eerder aangedragen in dit topic. Misschien in de toekomst een EM tracker erbij, maar dan zal ik mij wel eerst meer inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik zou bij een horizon van 10 jaar toch een beetje oppassen met het geheel in 1x inzetten van het geld wat je middels je studielening hebt verkregen in een dergelijk fonds. Dat is toch een beetje een fonds wat je volgens mij wel kunt vergelijken in trends met de msci world index.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/MSCI_World.png

Stel je gaat all-in in 1999, dan stond je 9 jaar later bijna op -50%
1972 - 1982 is ongeveer gelijk
2001 - 2011 is ook zo ongeveer gelijk

Uiteraard is 1978 tot 1988 flink in de plus net zoals 1996 - 2006, maar je snapt mijn punt. Je weet helaas pas achteraf op welk punt we nu staan. Dus mijn advies zou zijn: eerst studieschuld aflossen of het op een spaarrekening laten staan waarmee je winst maakt op de lening. Maar als je toch wilt beleggen, wellicht gespreid inleggen of iets minder risico?

Maarja gespreid inleggen (DCA) is ook niet altijd goed, in een opgaande markt mis je zo aardig wat rendement, in een dalende markt bescherm je jezelf wat omdat je dan ook goedkoper instapt.

Afbeeldingslocatie: http://gordianadvisors.com.westhostsite.com/wp-content/uploads/2013/10/3-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Historische rendementen met een beleggingshorizon van 10 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://novelinvestor.com/wp-content/uploads/2014/09/SP-500-10-Year-Annual-Returns.png

Bron: https://novelinvestor.com/best-time-sp-500/

(heb m helaas niet van MSCI World gevonden)

[ Voor 15% gewijzigd door rr7r op 05-04-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

hv08 schreef op zondag 05 april 2015 @ 16:59:
Ik zou bij een horizon van 10 jaar toch een beetje oppassen met het geheel in 1x inzetten van het geld wat je middels je studielening hebt verkregen in een dergelijk fonds. Dat is toch een beetje een fonds wat je volgens mij wel kunt vergelijken in trends met de msci world index.

Stel je gaat all-in in 1999, dan stond je 9 jaar later bijna op -50%
1972 - 1982 is ongeveer gelijk
2001 - 2011 is ook zo ongeveer gelijk

Uiteraard is 1978 tot 1988 flink in de plus net zoals 1996 - 2006, maar je snapt mijn punt. Je weet helaas pas achteraf op welk punt we nu staan. Dus mijn advies zou zijn: eerst studieschuld aflossen of het op een spaarrekening laten staan waarmee je winst maakt op de lening. Maar als je toch wilt beleggen, wellicht gespreid inleggen of iets minder risico?
Bedankt voor je inzicht.

Het is twijfelachtig of ik mijn studieschuld uberhaupt kan aflossen, aangezien ik door beperkingen niet fulltime kan werken dus waarschijnlijk niet veel meer dan minimumloon kan verdienen. Overigens ben ik nog niet klaar met studie, hoef pas over 5 jaar te beginnen met afbetalen.

Maar daarom was mijn statergie in eerste instantie ook redelijk defensief. Op dit moment is het qua verdeling bij BND 65% obligaties en 35% aandelen, misschien iets te defensief. Daarom ben ik van plan om nieuw geld wat ik kan beleggen in de Think ETF te doen zodat de gehele balans iets meer richting 50/50 gaat. Als de balans dan teveel in aandelen valt, dan zou ik die obligatie ETF's erbij kunnen nemen, die ik eerder aangaf. Of heb jij daar nog andere goede ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Zenix schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:57:
[...]

Bedankt voor je inzicht.

Het is twijfelachtig of ik mijn studieschuld uberhaupt kan aflossen, aangezien ik door beperkingen niet fulltime kan werken dus waarschijnlijk niet veel meer dan minimumloon kan verdienen. Overigens ben ik nog niet klaar met studie, hoef pas over 5 jaar te beginnen met afbetalen.

Maar daarom was mijn statergie in eerste instantie ook redelijk defensief. Op dit moment is het qua verdeling bij BND 65% obligaties en 35% aandelen, misschien iets te defensief. Daarom ben ik van plan om nieuw geld wat ik kan beleggen in de Think ETF te doen zodat de gehele balans iets meer richting 50/50 gaat. Als de balans dan teveel in aandelen valt, dan zou ik die obligatie ETF's erbij kunnen nemen, die ik eerder aangaf. Of heb jij daar nog andere goede ideeën over?
Hoef je het ook niet af te lossen als je vermogen hebt maar toch weinig inkomen? Kromme regels... :)

Sja, obligaties, ik heb het zelf ook zo rond die verhouding in mijn BND pensioenrekening (je moet toch kiezen, obl of aandelen), maar of het rendement daarvan heel hoog zal worden de komende periode is ook maar de vraag. Ik vind het sowieso een lastige markt :)

Edit: goeie grafiek die 10 jaar rolling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik zit eraan te denken een gedeelte in de FTSE-100 te investeren. Dat spreek je uit als foetsie toch?

Ik denk wel dat er een risco is dat je geld foetsie raakt als je in de foetsie 100 investeert. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
[...]

Het is twijfelachtig of ik mijn studieschuld uberhaupt kan aflossen, aangezien ik door beperkingen niet fulltime kan werken dus waarschijnlijk niet veel meer dan minimumloon kan verdienen.
Bij het gebruiken van een studielening (die je verwacht niet af te kunnen lossen...) voor beleggen op de beurs, gaan er bij mij wel wat alarmbellen rinkelen. Gezien je verwachtingen is het verstandiger om voor een nog defensievere insteek te kiezen en weg te blijven bij de beurs. Een deposito levert tenslotte ook al meer op dan de rente die aan DUO betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Hoe zit het met het rendement dat je op je belegging maakt en hoe dat in de draagkrachtmeting wordt meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Napo schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:26:
[...]

Hoe zit het met het rendement dat je op je belegging maakt en hoe dat in de draagkrachtmeting wordt meegenomen?
De schuld kan ik aftrekken in box3, daardoor kan ik meer dan 20k hebben, zodat ik minder belasting hoef te betalen.

Voor de rest wordt er alleen gekeken naar inkomen, als rendement bij inkomen meetelt zal ik iets meer moeten betalen.

Kan eventueel de aflossing 5 jaar op pauze zetten als ik meer zou verdienen bijvoorbeeld. Dan kan ik gewoon de lening 7 jaar hebben zonder iets te betalen,want er is ook nog een aanloop na de studie van twee jaar. Maar lening die ik uiteindelijk zal hebben is niet heel hoog omdat ik aanvullende beurs krijg, Dus we praten hier over sowieso minder dan 20k.

Het nieuwe leenstelsel zou nog gunstiger zijn voor mij want dan krijg je meer aanvullende beurs als je daar recht op hebt en je kan nog meer lenen. Tevens is de aflossingstijd 35 jaar waardoor de studieschuld minder impact heeft op een hypotheek. Kortom door het nieuwe leenstelsel kan je een goedkope lening krijgen voor een huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 06-04-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:09:
[...]

De schuld kan ik aftrekken in box3, daardoor kan ik meer dan 20k hebben, zodat ik minder belasting hoef te betalen.
Je hebt niet meer dan 20k, of je moet de schuld niet meetellen in bezit maar dan ga je wel een heel rooskleurig beredenering toepassen. Ja je beschikt over 20k aan vrij besteedbaar geld maar daar staat wel eenzelfde schuld tegenover. Blijkt je rendement wat minder goed te zijn dan gedacht (verlies) dan blijft die schuld staan.
Voor de rest wordt er alleen gekeken naar inkomen, als rendement bij inkomen meetelt zal ik iets meer moeten betalen.

Kan eventueel de aflossing 5 jaar op pauze zetten als ik meer zou verdienen bijvoorbeeld. Dan kan ik gewoon de lening 7 jaar hebben zonder iets te betalen,want er is ook nog een aanloop na de studie van twee jaar. Maar lening die ik uiteindelijk zal hebben is niet heel hoog omdat ik aanvullende beurs krijg, Dus we praten hier over sowieso minder dan 20k.
Meningen verschillen natuurlijk maar met een schuld van 20k eindigen zou ikzelf niet als laag beschouwen zeker als je zelf al aangeeft dat je naar alle waarschijnlijkheid niet ver boven het minimumloon zult uitkomen.
Het nieuwe leenstelsel zou nog gunstiger zijn voor mij want dan krijg je meer aanvullende beurs als je daar recht op hebt en je kan nog meer lenen. Tevens is de aflossingstijd 35 jaar waardoor de studieschuld minder impact heeft op een hypotheek. Kortom door het nieuwe leenstelsel kan je een goedkope lening krijgen voor een huis.
Dat precentage is natuurlijk ook variabel, Die zal op het ene moment meer impact hebben dan het andere. Het is natuurlijk maar de vraag hoe nuttig het is om meer te kunnen lenen. In mijn ogen blijft de overheid de minst betrouwbare 'partner' waar je een overeenkomst mee kan sluiten .Nu is het percentage laag maar komt er iemand anders aan het roer kan dat zomaar omslaan. Iets wat je in je achterhoofd moet houden.

Mijn insteek zou zijn om niet te beleggen met geld dat niet van jou is/je niet kan missen. Er kleven altijd risico's aan. Dan zou je idd beter voor een deposito kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zenix schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:09:
Dit is een veelgemaakte denkfout: "spaargeld bezit je, de schuld tel je niet mee"!
Als je er vanuit gaat dat over 15/35 jaar je schuld wordt kwijtgescholden dankzij draagkrachtmeting, zou het best eens kunnen tegenvallen als ze op een bepaald punt spaargeld ook gaan meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Napo schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:38:
[...]

Mijn insteek zou zijn om niet te beleggen met geld dat niet van jou is/je niet kan missen. Er kleven altijd risico's aan. Dan zou je idd beter voor een deposito kunnen gaan.
Niet al het geld wat ik beleg is studielening, deels. Deel gaat ook wel naar spaarrekening. Ik ga sowieso zorgen dat ik de lening in spaargeld heb na de studie, zodat ik daar geen risico in loop en dat ik gewoon direct kan aflossen als de rentes negatief gaan uitvallen, zoals jij aangeeft. Ik hou dit dus zeker in mijn achterhoofd.

Het is gewoon de beste lening die je kan nemen tegen zeer gunstige voorwaarden. Als je van het geld kan afblijven en er goed mee kan omgaan, dan is het eigenlijk zonde als je er geen gebruik van maakt.
RemcoDelft schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:41:
[...]

Dit is een veelgemaakte denkfout: "spaargeld bezit je, de schuld tel je niet mee"!
Als je er vanuit gaat dat over 15/35 jaar je schuld wordt kwijtgescholden dankzij draagkrachtmeting, zou het best eens kunnen tegenvallen als ze op een bepaald punt spaargeld ook gaan meetellen.
Schuld kan je aftrekken in box3 met een drempel van 3000 euro. Dus over het geleende geld hoef ik niet gelijk vermogensbelasting te betalen. Tijdens de studie is mijn schuld nog veel hoger door de OV kaart,basisbeurs en aanvullende beurs wat al zo'n 4000 euro per jaar is, zonder lening. Zelfs als ik bijvoorbeeld 40k heb zal ik geen vermogensbelasting hoeven betalen de komende jaren.

Als de basisbeurs, ov, aanvullende beurs een gift wordt dan zal dat waarschijnlijk wel gebeuren, maar na een studie kan het geld ook aan nuttigere dingen worden uitgegeven.

Indien door de draagkrachtmeting ik alsnog de lening moet terugbetalen vind ik dat geen probleem, waarschijnlijk zal het meer opleveren op termijn dan het gaat kosten. Ik val overigens onder de de huidige terugbetalingsregeling van 15 jaar, tenzij ik veel langer ga doen over de studie, dan kan ik in het nieuwe leenstelsel vallen. Lijkt mij sterk dat ze nog gaan sleutelen aan de terugbetalingsregeling voor de huidige studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Kun je niet 50% in obligaties zetten die 5% uitkeren en 50% aandelen? Dan heb je in ieder geval een les geleerd als de aandelenmarkt met 15% zakt en is de schade nog best beperkt. 1.05*50+50*0.85=€95, -5% verlies, valt mee. Superstijging zou 1.05*50+1.15*50=+10% winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Is het nu trouwens niet heel gevaarlijk (liquidity risk) in obligaties te investeren met zo'n lage rentestand? Ik weet wat er met de waarde van je obligaties gebeurt bij een stijging van de rente, maar zo kun je op korte termijn nog best wat geld verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
chronoz schreef op maandag 06 april 2015 @ 14:05:
Is het nu trouwens niet heel gevaarlijk (liquidity risk) in obligaties te investeren met zo'n lage rentestand? Ik weet wat er met de waarde van je obligaties gebeurt bij een stijging van de rente, maar zo kun je op korte termijn nog best wat geld verliezen.
Als de rente stijgt dalen de koersen voor obligaties inderdaad. Obligaties die 5% betalen.... Die ga je niet zo snel vinden of tegen een flinke aankoopkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
hv08 schreef op maandag 06 april 2015 @ 14:10:
[...]

Als de rente stijgt dalen de koersen voor obligaties inderdaad. Obligaties die 5% betalen.... Die ga je niet zo snel vinden of tegen een flinke aankoopkoers.
Obligaties heb je in verschillende soorten, zo ook de huidige yields:
http://online.wsj.com/mdc...rk.html?mod=topnav_2_3021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Zeker, maar zonder (grote) risico's en 5% is een lastige combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06
Ik was een beetje aan het lezen over dividend, en d'r schoot me ineens iets te binnen waar jullie misschien/hopelijk wel een antwoord op weten :)

Even een heel onwaarschijnlijk scenario, maar goed;
Stel, je hebt een aantal aandelen in Pepsi, wat op dit moment $10 per aandeel waard is en waar je dividend op ontvangt. Wat zou er dan gebeuren met je aandelen én dividend als Pepsi zou worden overgenomen door Coca Cola? Als Coca Cola bijvoorbeeld $15 per aandeel waard is, stijgt je waarde per aandeel dan met 50%? Of krijg je 1-op-1 de dagwaarde van je huidige aandelen omgezet naar Coca Cola-aandelen… dus als je 15 aandelen had in Pepsi, dan krijg je 10 aandelen in Coca Cola, dus totaal $150.

Beetje een vreemde vraag zo uit het niets misschien, maar ik vroeg 't me gewoon af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:32

Sandyman538

SandstorM [148839]

Coco cola biedt bijvoorbeeld voor de overname 12 dollar per aandeel. De koers zal waarschijnlijk snel richting die 12 dollar omhoog schieten en dan wordt bijvoorbeeld 10 aandelen pepsi omgezet in 8 aandelen coca cola op datum x.

[ Voor 7% gewijzigd door Sandyman538 op 06-04-2015 15:48 ]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ahh ok, duidelijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ligt maar net aan het bod, is het in contanten dan krijg je geld. Is het in aandelen dan krijg je aandelen. Combinatie is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Weet iemand of je bij Lynx ook over een Nederlandse mobiele telefoon moet beschikken om bij het inloggen extra te verifiëren via een SMS?
Ik beschik namelijk niet over een NL mobiel nummer.
Bij Alex was het ook zo ingesteld, maar dat hebben ze voor mij uitgeschakeld.
Ik was namelijk van plan om de overstap van Alex naar Lynx te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Remco schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 01:56:
Weet iemand of je bij Lynx ook over een Nederlandse mobiele telefoon moet beschikken om bij het inloggen extra te verifiëren via een SMS?
Ik beschik namelijk niet over een NL mobiel nummer.
Bij Alex was het ook zo ingesteld, maar dat hebben ze voor mij uitgeschakeld.
Ik was namelijk van plan om de overstap van Alex naar Lynx te maken.
Zit zelf bij lynx. Om in te loggen heb je geen mobiele telefoon nodig. Je krijgt een pasje met codes. Elke keer dat je inlogt worden 2 codes van je pasje gevraagd. Als je wil inloggen heb je altijd je pasje nodig.
Tenzij je inlogt op de app, dan heb je niets nodig als je read-only access kiest.

Je moet als je een account aanvraagd wel 1x bellen, volgens mij zodat ze zien dat je aanvraag echt is. Maar dit kan volgens mij van een willekeurige telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Daar is ie dan, AEX boven de 500. En nu? Verder omhoog of toch even pas op de plaats? Aandeelhouders TNT expres iig gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

hv08 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:34:
Daar is ie dan, AEX boven de 500. En nu? Verder omhoog of toch even pas op de plaats? Aandeelhouders TNT expres iig gefeliciteerd :)
Zeker mooi en diegene met TNT express aandelen hebben zeker goede dag!
Welke emerging markets trackers gebruiken jullie trouwens? Ik zag deze http://nl.investing.com/e...etf-msci-emerging-markets met TER 0,20 of zijn er nog betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Zenix schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:36:
[...]
Welke emerging markets trackers gebruiken jullie trouwens? Ik zag deze http://nl.investing.com/e...etf-msci-emerging-markets met TER 0,20 of zijn er nog betere alternatieven?
Ik heb die wel in mijn favorieten staan, maar doordat het geen dividend uitkeert heb ik nog geen aandelen ervan gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Oke, en dan Shell.
Ik was van plan Shell te gaan kopen als dividend aandeel. Maar na het nieuws van vandaag twijfel ik een beetje. Nu kopen, of toch een paar weken wachten.
Tuurlijk is de markt niet te time, en voor een dividend aandeel moet je niet kijken naar de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse koersen, maar toch. Een paar extra procentjes pakken op een aandeelwaarde is mooi meegenomen.
Zelf ben ik er nog niet helemaal achter wat de aankoop voor invloed is voor Shell. De eerste analyses verschijnen al op Seekingalpha en andere websites. Ik ga sowieso even een paar dagen wachten kijken wat de koers doet, en wat meer analyses lezen.

Een deel van de koop wordt gedaan met B-aandelen. Het lijkt mij dat deze verwatering ook invloed heeft op de A-aandelen.
Ze gaan desinvesteringen doen van 2016-2018 wat naar verwachting $30 miljard zal ophalen. Maar het verkopen van winstgevende onderdelen kan ook leiden tot minder winst lijkt mij.
En vanaf 2017 tot 2020 gaan ze voor $25 miljard aan eigen aandelen inkopen.
En zo is de lijst nog even langer.

Heeft iemand van jullie zich al ingelezen, of ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

shenr schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:29:
[...]

Ik heb die wel in mijn favorieten staan, maar doordat het geen dividend uitkeert heb ik nog geen aandelen ervan gekocht.
Ik heb Think gevraagd of zij ook met een EM ETF komen, of iets wat er op lijkt en dit blijkt het geval :) Zij konden mij al vertellen dat de nieuwe ETF zal beleggen in een index bestaande uit 100 aandelen uit opkomende markten. De index zal consistent met de Global Equity ETF gelijkgewogen zijn. Na de zomer hopen ze hiermee te komen. Aangezien alle andere Think ETF's ook dividend uitkeren, zal dit misschien wel een goede optie zijn. Ik ga daar nu ook op wachten, aangezien ik ook graag dividend uitgekeerd wil hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 08-04-2015 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Laatst online: 08-08 22:31
Zenix schreef op woensdag 08 april 2015 @ 18:48:
[...]

Ik heb Think gevraagd of zij ook met een EM ETF komen, of iets wat er op lijkt en dit blijkt het geval :) Zij konden mij al vertellen dat de nieuwe ETF zal beleggen in een index bestaande uit 100 aandelen uit opkomende markten. De index zal consistent met de Global Equity ETF gelijkgewogen zijn. Na de zomer hopen ze hiermee te komen. Aangezien alle andere Think ETF's ook dividend uitkeren, zal dit misschien wel een goede optie zijn. Ik ga daar nu ook op wachten, aangezien ik ook graag dividend uitgekeerd wil hebben.
Dat is goed om te weten. Moet zeggen dat ik wel een fan ben van Think producten. TER is altijd acceptabel bij hun producten en geen dividend lek spreekt me wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 18-09 21:43

fynrd1

Fooled by Randomness

Remco schreef op woensdag 08 april 2015 @ 18:28:
Oke, en dan Shell.
Ik was van plan Shell te gaan kopen als dividend aandeel. Maar na het nieuws van vandaag twijfel ik een beetje. Nu kopen, of toch een paar weken wachten.
Tuurlijk is de markt niet te time, en voor een dividend aandeel moet je niet kijken naar de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse koersen, maar toch. Een paar extra procentjes pakken op een aandeelwaarde is mooi meegenomen.
Zelf ben ik er nog niet helemaal achter wat de aankoop voor invloed is voor Shell. De eerste analyses verschijnen al op Seekingalpha en andere websites. Ik ga sowieso even een paar dagen wachten kijken wat de koers doet, en wat meer analyses lezen.

Een deel van de koop wordt gedaan met B-aandelen. Het lijkt mij dat deze verwatering ook invloed heeft op de A-aandelen.
Ze gaan desinvesteringen doen van 2016-2018 wat naar verwachting $30 miljard zal ophalen. Maar het verkopen van winstgevende onderdelen kan ook leiden tot minder winst lijkt mij.
En vanaf 2017 tot 2020 gaan ze voor $25 miljard aan eigen aandelen inkopen.
En zo is de lijst nog even langer.

Heeft iemand van jullie zich al ingelezen, of ideeën?
Afbeeldingslocatie: https://www.tradingview.com/x/KdjmhWyt/
*Sorry van de rode lijn, is mijn ijkpunt voor waar de koers was op het moment dat Euronext sloot.
Dat gaan we morgen/aankomende-week zeker wel terug zien in de prijs van Shell. http://nl.investing.com/e.../crude-oil-inventories-75

[ Voor 5% gewijzigd door fynrd1 op 08-04-2015 20:54 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ik sta klaar om in te stappen bij Shell, zit alleen nog te wachten op het openen van mijn nieuwe rekening en hopelijk kan ik dan ook nog dividenduitgave van mei meepikken.

Je hebt prijsdruk vanuit zoveel hoeken nu (grote investeringen voor beter langetermijnperspectief, lage olieprijs etc) dat het voor mij een koopje lijkt op de lange termijn.
Daarnaast betekend een lage prijs een relatief hoog dividend, waardoor het bij herinvesteren niet alleen een mooi dividend geeft maar ook relatief veel aandelen voor je eigen langetermijngroei.

Hetzelfde geld trouwens voor alle oliereuzen.. exxon mobile, total, chevron, BP, conocophilips... allemaal staan ze tijdelijk heel laag als gevolg van met name de olieprijs. Er werd ook al paar weken gespeculeerd over grote overnames binnen deze sector, omdat meerdere bedrijven grote cash bedragen begonnen aan te trekken en de waarderingen van concurrenten laag staan.

Even voor mezelf - heeft iemand nog oog op een aandeel/etf/fonds met maandelijks dividend binnen Europa (dus op een Europese beurs genoteerd, in euro's) of Azie (mag europees zijn, maar voorkeur voor aziatisch)?
Heb al een paar te pakken die maandelijks uitkeren en daarnaast behoorlijk divers zijn (goldcorp, realty income, vanguard dividend bond ETF, student transportation..). Maar buiten de US lijkt er een soort gapend gat te zijn en is de focus meer op 1x/jaar dividend, als je geluk hebt 1x/kwartaal...

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 09-04-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Richard schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:16:
Maar een De Giro Custody account aanvragen voor enkel ETF's (uit de kernselectie) is toch nog steeds gratis, of zie ik een servicefee over het hoofd?
Je ziet iets over het hoofd, namelijk de kleine letters. En nog erger, de kleine letters op een andere plak.

1) er kan kosten berekend worden als je meer dan 1x per maand dezelfde product aan of verkoop.
2) je betaalt kosten over de dividend die je ontvangt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:21
Hier kan je bijv. de dividendaandelen van de AEX zien: http://wijzerbeleggen.nl/...idendrendement-overzicht/

Veel uitgebreider overzicht: http://www.nomorewaffles.com/euro-dividend-all-stars/

Maar inderdaad, maandeiljkse dividenduitkering is met name US, niet in de EU.
Xanaroth schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:56:
Ik sta klaar om in te stappen bij Shell, zit alleen nog te wachten op het openen van mijn nieuwe rekening en hopelijk kan ik dan ook nog dividenduitgave van mei meepikken.

Je hebt prijsdruk vanuit zoveel hoeken nu (grote investeringen voor beter langetermijnperspectief, lage olieprijs etc) dat het voor mij een koopje lijkt op de lange termijn.
Daarnaast betekend een lage prijs een relatief hoog dividend, waardoor het bij herinvesteren niet alleen een mooi dividend geeft maar ook relatief veel aandelen voor je eigen langetermijngroei.

Hetzelfde geld trouwens voor alle oliereuzen.. exxon mobile, total, chevron, BP, conocophilips... allemaal staan ze tijdelijk heel laag als gevolg van met name de olieprijs. Er werd ook al paar weken gespeculeerd over grote overnames binnen deze sector, omdat meerdere bedrijven grote cash bedragen begonnen aan te trekken en de waarderingen van concurrenten laag staan.

Even voor mezelf - heeft iemand nog oog op een aandeel/etf/fonds met maandelijks dividend binnen Europa (dus op een Europese beurs genoteerd, in euro's) of Azie (mag europees zijn, maar voorkeur voor aziatisch)?
Heb al een paar te pakken die maandelijks uitkeren en daarnaast behoorlijk divers zijn (goldcorp, realty income, vanguard dividend bond ETF, student transportation..). Maar buiten de US lijkt er een soort gapend gat te zijn en is de focus meer op 1x/jaar dividend, als je geluk hebt 1x/kwartaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Xanaroth schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:56:
Maandelijks dividend niet, maar Amsterdam Commodities (ACOMO) is een mooi NL dividend aandeel.
Zelf zit ik ook te kijken naar Kas Bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Laatst online: 09:54
Zenix schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:36:
[...]

TNT express fink omhoog inderdaad, maar wanneer moet je dit nu verkopen? Is het te verwachten dat de koers nog stijgt nadat de overname rond is? Eventuele andere partij die met een bod komt? Of wordt er wederom een stokje tussen gestoken zoals destijds met UPS en zakt het weer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57
Dat is natuurlijk lastig met zekerheid te zeggen, maar dit bod van FedEx heeft wel de goedkeuring van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen van TNT. Tevens is PostNL als grootaandeelhouder van TNT akkoord. Doordat FedEx samen met TNT minder dominant in Europa worden dan UPS samen met TNT zouden zijn geworden, zou de Europese Commissie deze fusie waarschijnlijk eerder goedkeuren dan bij UPS+TNT.

Officieel heeft UPS destijds het bod ingetrokken, toen zij weerstand roken vanuit de EC. Zij kunnen nu dus (binnen 8 weken en minimaal 8% hoger bieden) een tegenbod doen. Als ik UPS was echter, zou ik alleen al om FedEx te zieken €9 bieden. :+

Ik weet niet hoeveel stukjes TNT je nu hebt, maar je kunt overwegen om nu de helft af te bouwen en de andere helft van je positie aan te bieden als de overname rond is. Mocht je even niet opletten en de overname ketst om wat voor reden dan ook toch af, dan staat er binnen no-time weer €6 op het bord.

Ik zit/zat zelf helaas niet in TNT, maar heb nog wel positie in Wessanen en Tom2. ASML had ik helemaal afgebouwd op €101.40 (kom vanaf de €89). Mag dus ook niet klagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
DJTimo schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:42:
Dat is natuurlijk lastig met zekerheid te zeggen, maar dit bod van FedEx heeft wel de goedkeuring van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen van TNT. Tevens is PostNL als grootaandeelhouder van TNT akkoord. Doordat FedEx samen met TNT minder dominant in Europa worden dan UPS samen met TNT zouden zijn geworden, zou de Europese Commissie deze fusie waarschijnlijk eerder goedkeuren dan bij UPS+TNT.

Officieel heeft UPS destijds het bod ingetrokken, toen zij weerstand roken vanuit de EC. Zij kunnen nu dus (binnen 8 weken en minimaal 8% hoger bieden) een tegenbod doen. Als ik UPS was echter, zou ik alleen al om FedEx te zieken €9 bieden. :+

Ik weet niet hoeveel stukjes TNT je nu hebt, maar je kunt overwegen om nu de helft af te bouwen en de andere helft van je positie aan te bieden als de overname rond is. Mocht je even niet opletten en de overname ketst om wat voor reden dan ook toch af, dan staat er binnen no-time weer €6 op het bord.

Ik zit/zat zelf helaas niet in TNT, maar heb nog wel positie in Wessanen en Tom2. ASML had ik helemaal afgebouwd op €101.40 (kom vanaf de €89). Mag dus ook niet klagen. :)
UPS heeft TNT expres wel 200 miljoen euro moeten betalen omdat de deal niet rond konden krijgen vanwege het te grote marktaandeel na de fusie. Een bod doen is leuk maar je moet het ook waar maken op dit niveau ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 12:57
200 mio op een marketcap van ~90 mrd, ach is just the risk of doing business. Maar ik snap je punt en ik denk ook niet dat UPS opnieuw met een bod zal komen. Vandaar de :+

Mijn Wessies en Tommies spoten er vrijdag in de laatste uurtjes nog even vandoor. Lekker zeg! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:19:
[...]

Je ziet iets over het hoofd, namelijk de kleine letters. En nog erger, de kleine letters op een andere plak.

1) er kan kosten berekend worden als je meer dan 1x per maand dezelfde product aan of verkoop.
2) je betaalt kosten over de dividend die je ontvangt.
Om gratis te kunnen blijven op een custody account kun je kijken naar niet-uitkerende (accumulating) fondsen uit Europa.

[ Voor 12% gewijzigd door kunnen op 13-04-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

kunnen schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:54:
[...]

Om gratis te kunnen blijven op een custody account kun je kijken naar niet-uitkerende (accumulating) fondsen uit Europa.
Bij de meeste trackers van Amundi en Lyxor is dit het geval, vaak wel synthetisch. Tevens zijn er hoop trackers van Amundi en Lyxor in kernselectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 13 april 2015 @ 20:06:
[...]

Bij de meeste trackers van Amundi en Lyxor is dit het geval, vaak wel synthetisch. Tevens zijn er hoop trackers van Amundi en Lyxor in kernselectie.
Ik heb iShares Core MSCI World UCITS in mijn custody account. Deze heeft een lage spread (~0.05%) en geen al te hoge TER (0.20%). Probleem is echter wel dat hij in Ierland 15% belasting betaalt over dividend uit de VS (uiteindelijke kosten van dit dividendlek voor mij ~0.16% per jaar), terwijl ik dit zelf niet zou hoeven te doen als ik een VS-based ETF zou hebben. Maar die betaalt dan weer dividend, wat in een custody account te veel geld kost aan fees richting degiro.

Ik zal eens naar jouw trackers kijken, thanks voor de suggesties. Vooralsnog zijn mijn US-based Vanguard ETFs in een non-custody account iets goedkoper, zelfs na de 2x 0.10% wisselkoersopslag bij aan- en verkoop.

Edit:
Ik heb naar de MSCI World trackers gekeken van Amundi en Lyxor. Amundi heeft 0.40% kosten en 0.05% spread, Lyxor heeft 0.45% kosten, en momenteel ~0.11% spread (tevens dividenduitkerend).

[ Voor 12% gewijzigd door kunnen op 14-04-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

kunnen schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:11:
[...]

Ik heb iShares Core MSCI World UCITS in mijn custody account. Deze heeft een lage spread (~0.05%) en geen al te hoge TER (0.20%). Probleem is echter wel dat hij in Ierland 15% belasting betaalt over dividend uit de VS (uiteindelijke kosten van dit dividendlek voor mij ~0.16% per jaar), terwijl ik dit zelf niet zou hoeven te doen als ik een VS-based ETF zou hebben. Maar die betaalt dan weer dividend, wat in een custody account te veel geld kost aan fees richting degiro.

Ik zal eens naar jouw trackers kijken, thanks voor de suggesties. Vooralsnog zijn mijn US-based Vanguard ETFs in een non-custody account iets goedkoper, zelfs na de 2x 0.10% wisselkoersopslag bij aan- en verkoop.

Edit:
Ik heb naar de MSCI World trackers gekeken van Amundi en Lyxor. Amundi heeft 0.40% kosten en 0.05% spread, Lyxor heeft 0.45% kosten, en momenteel ~0.11% spread (tevens dividenduitkerend).
Amundi World is 0.38% hun emerging markets is maar 0.2%, laagste EM wat ik tot nu toe heb gezien. Daarnaast als je interesse hebt in obligaties zijn hun trackers ook interessant, altijd onder de 0.20% en dus goedkoper dan iShares.

AMUNDI ETF GOVT BOND EUROMTS BROAD INVESTMENT GRADE UCITS ETF TER 0.14%
AMUNDI ETF EURO CORPORATES UCITS ETF TER 0.16%
AMUNDI ETF GOVT BOND LOWEST RATED EUROMTS INVESTMENT GRADE UCITS ETF 0.14%

Die laatste geeft een hoger rendement met iets meer risico, maar alsnog investment grade, alleen zonder (AAA). Minder risicovol alternatief voor de high yield bonds. By Lyxor is het over het algemeen iets duurder, maar die hebben ook nog covered bonds en inflation linked bonds met TER van 0.165%. De wat meer exotische ETF's bied lyxor ook aan die zich focussen op specifieke sectoren/continenten en staan vaak ook bij de kernselectie bij de DEGIRO.

Kortom er wordt vaak gekeken naar de iShares en de Vanguard, maar er zijn genoeg alternatieven. Bij db-x trackers staan er ook heelveel, maar zitten maar paar bij gratis kernselectie.

Alleen is de informatie van vooral Lyxor en Amundi op hun website wel wat mager als je dat vergelijkt met iShares.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 14-04-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:25:
[...]

Kortom er wordt vaak gekeken naar de iShares en de Vanguard, maar er zijn genoeg alternatieven. Bij db-x trackers staan er ook heelveel, maar zitten maar paar bij gratis kernselectie.

Alleen is de informatie van vooral Lyxor en Amundi op hun website wel wat mager als je dat vergelijkt met iShares.
Amundi ETFs zijn volgens mij gevestigd (domiciled) in Frankrijk. Hoe zit het met belastingen?
Van ETFs die in Ierland en Luxemburg gevestigd zijn weet je dat je geen belasting op dividend en rente betalingen betaalt (afgezien van eventuele bronbelasting bij onderliggende effecten), maar van andere EU landen weet ik niet of dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 18:19:
[...]

Amundi ETFs zijn volgens mij gevestigd (domiciled) in Frankrijk. Hoe zit het met belastingen?
Van ETFs die in Ierland en Luxemburg gevestigd zijn weet je dat je geen belasting op dividend en rente betalingen betaalt (afgezien van eventuele bronbelasting bij onderliggende effecten), maar van andere EU landen weet ik niet of dit het geval is.
Zowat alle Amundi ETF's keren geen dividend uit, is meestal ook wat lastiger omdat het synthetische trackers zijn. Ze volgen gewoon exact de index, waarbij dividend dus in de koers inbegrepen is. Kortom je hebt niks met belastingen te maken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet helemaal precies waar ik dit moet plaatsen, hier of in het spaartopic..

Ik zit met het volgende, ik doe eigenlijk weinig aan vermogensopbouw, ik heb een buffer en verder spaar ik alleen voor doelen.
Op zich niets mis mee en kom eigenlijk ook nooit geld te kort.
Maar nu wil ik ook voor later gaan sparen. (voor over 15-20 jaar).
Nu zijn de spaar rentes vrij laag.. en zit ik meer te kijken naar beleggen.

Nu zie ik bijvoorbeeld bij Brand New Day een beleggersrekening. hier stort je een x bedrag per maand op en kun je beleggen in diverse fondsen.

Ik wil er eigelijk ook niet teveel naar om kijken of steeds te moeten handelen. Ik wil gewoon maandelijks inleggen en een hoger rendement behalen dan op een spaar rekening..

Iemand ervaringen of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ik heb (korte) ervaring met Robeco One, gekozen voor defensief (verwacht nog wel een flinke crash op termijn) en heb na 3 maanden ruim 4% rendement. Afhankelijk van je risicobereidheid wordt je inleg gespreid over vastgoed, obligaties, aandelen enz. Dat zal overal wel zo zijn. Historisch rendement ligt ook vrij hoog, al heb je natuurlijk nooit garanties. Geld kan je storten wanneer je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:35

zomertje

Barisax knorretje

Zijn er al mensen hier die winst gaan nemen, zo na de enorme stijging de afgelopen tijd? Ik overweeg een stukje van mijn China fonds te verkopen, die is enorm hard gegaan :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@zomertje;
Ik zat er even over na te denken, maar ik heb persoonlijk 't gevoel dat we de top nog niet bereikt hebben. Amerika gaat qua economie nog best aardig… minder snel dan voorheen, maar de groei is er volgens mij nog niet uit. En de EU heeft en bubbel die zich op dit moment aan het vullen is vanwege de ECB's obligatie-opkoperijtjes.

Ik wacht zelf af tot eind van het jaar, als de invloeden van de ECB beter bekend zijn en de afbouw daarvan z'n intrede gaat doen… dat zou eind van het jaar wat beter inzichtelijk moeten zijn volgens mij. De emerging markets en vastgoed e.d. laat ik zoals ik er nu in sta nog wat langer gewoon staan. Al met al denk ik dat 2015 een topjaar gaat worden, en dat ik vanaf 2016 wat moet cashen om vervolgens weer lager in te kopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kapotlood op 17-04-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ik zit momenteel heel erg te twijfelen. Dit jaar met een fonds bij Robeco 20% rendement gepakt vanaf 1-1.
En vanaf de lunch is de AEX aan het kelderen (echter zit ik natuurlijk wel met die fondsen vrij gespreid, waardoor ik het niet meteen voel).
Maar in hoeverre zal de beurs deze daling de komende dagen/weken voortzetten.... Ik ben er echt wel van overtuigd dat er een flinke bubbel in zit...

Zit namelijk te denken om van Robeco over te stappen naar Meesman (Europese/Wereldwijde aandelen) ivm lagere kosten...

Het enige wat mij tegenhoud is dus dat de beurs nu wel hoog zit en ik niet op het hoogst wil overstappen en straks maandelijks inleggen... Nu rendeert het rustig aan, straks wil ik maandelijks gaan bijleggen, als dan de klad er in komt kan ik beter wachten met geld inleggen....

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
coazter schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 10:42:
[...]

Ik heb (korte) ervaring met Robeco One, gekozen voor defensief (verwacht nog wel een flinke crash op termijn) en heb na 3 maanden ruim 4% rendement. Afhankelijk van je risicobereidheid wordt je inleg gespreid over vastgoed, obligaties, aandelen enz. Dat zal overal wel zo zijn. Historisch rendement ligt ook vrij hoog, al heb je natuurlijk nooit garanties. Geld kan je storten wanneer je wil.
Ik zit zelf ook bij Robeco, maar denk er wel aan om weg te gaan. De kosten zijn wat mij betreft te hoog. De "historische rendementen" van Robeco zijn mooi maar geven een vertekend beeld (rendementen in een periode van een bullmarkt). Op het forum van Robeco zijn ook genoeg gevallen van mensen die een rekening bij Robeco hebben geopend in de jaren 80 en tot nu toe een negatief rendement hebben behaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruben0s op 17-04-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meest gevolgde strategie heet niet voor niets buy & hold. Als je bij een daling van 1 of 1.5% al overweegt om uit te stappen, moet je misschien maar gaan daytraden in plaats van beleggen. Steeds verkopen bij een klein dipje en kopen als de markt stabiliseert, gaat alleen maar voor een lager rendement zorgen door de extra transactiekosten. Ik blijf in ieder geval lekker zitten, ervan uitgaande dat het niveau van gisteren waarschijnlijk volgende week weer geëvenaard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn doelstelling is om zonder dat ik het echt merk een vermogentje opbouwen de komende 15-20 jaar.
Ik zat er aan te denken om 166 euro p/m (2k p/j) ergens in te leggen. (neutraal)
Dit geld mis ik niet echt, maar wil wel een redelijk rendement.
Volgens BND zou je dan rond de 78K uitkomen (bij historisch rendement).
Nu weet ik dat het verleden geen garanties bied voor de toekomst, maar met sparen (1,2% en dalende) schiet het helemaal niet op.
Als ik de 60K haal na 20 jaar ben ik wel tevreden, alles erboven is mooi meegenomen..

Volgens mij vallen de kosten ook wel mee bij BND tov Robeco...
Is deze doelstelling reëel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RickvN schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:04:Nu rendeert het rustig aan, straks wil ik maandelijks gaan bijleggen, als dan de klad er in komt kan ik beter wachten met geld inleggen....
Waarom begin je niet met maandelijks inleggen bij Meesman, en laat je Robeco nog even zoals het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:45:
Mijn doelstelling is om zonder dat ik het echt merk een vermogentje opbouwen de komende 15-20 jaar.
Ik zat er aan te denken om 166 euro p/m (2k p/j) ergens in te leggen. (neutraal)
Dit geld mis ik niet echt, maar wil wel een redelijk rendement.
Volgens BND zou je dan rond de 78K uitkomen (bij historisch rendement).
Nu weet ik dat het verleden geen garanties bied voor de toekomst, maar met sparen (1,2% en dalende) schiet het helemaal niet op.
Als ik de 60K haal na 20 jaar ben ik wel tevreden, alles erboven is mooi meegenomen..

Volgens mij vallen de kosten ook wel mee bij BND tov Robeco...
Is deze doelstelling reëel?
Dat weet niemand. Ik zit nu ook bij BND, en daar blijf ik nog wel even want ben op redelijk gunstig moment ingestapt. Maar als ik nu weer zou moet dan zou ik gewoon zelf inkopen kopen bij deGiro, vanuit hun gratis kernselectie.

BND gebruikt voor hun Wereld Indexfonds gewoon MSCI World. Als je kijkt bij DeGiro heb je de Think Global Equity(redelijk vergelijkbaar) en bijvoorbeeld Amundi MSCI world in de gratis kernselectie. Je kan met twee trackers van DeGiro (maximaal 1x per mand beleggen, anders moet je wel transactiekosten te betalen). De kosten bij BND zijn een stuk hoger bij elke storting 0.50% en beheerkosten 0.59%

Terwijl als je bijvoorbeeld BND gaat nabootsten op gebied qua aandelen:
Think Global Equity TER 0,20%
Amundi MSCI World TER 0,38% in euro ( geen dividend, kan makkelijker zijn )

Als obligatie tracker, bijvoorbeeld.
iShares Euro Aggregate Bond UCITS ETF TER 0,25% daar zitten bedrijfsobligaties en staatsobligaties in bijvoorbeeld. Of je pakt meerdere ETF's voor obligaties als je meer verdeling wilt hebben.

Dan heb je dus minder kosten op de lange termijn. Je moet dan alleen wel maandelijks zelf de boel aankopen en een verdeling maken van obligaties en aandelen. Ik kan mij voorstellen dat je daar geen zin in hebt, dan is BND een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:51:
[...]

Waarom begin je niet met maandelijks inleggen bij Meesman, en laat je Robeco nog even zoals het is?
True, misschien inderdaad eerst eens een paar maanden aankijken. Met een maand of 4-5 € 100 inleg kan je ook niet veel verliezen inderdaad.
Eerst maar eens mijn bankrekeningen centraliseren, eea doorvoeren en dan naar Meesman.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
Bij Meesman moet je wel 10k geld meenemen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
http://goudvergelijken.nl...erdubbelen-goud-posities/

Hedgefondsen hebben short posities kennelijk massaal afgebouwd de afgelopen weken en zijn overgegaan op long (die posities verdubbeld). Kennelijk verwachten ze dat het niet veel lager meer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iacobus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 08:37
Robkazoe schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:56:
Bij Meesman moet je wel 10k geld meenemen geloof ik.
Maandelijks beleggen bij Meesman is minimaal 100 euro (eventueel verdeeld over hun fondsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Xanaroth schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 17:01:
http://goudvergelijken.nl...erdubbelen-goud-posities/

Hedgefondsen hebben short posities kennelijk massaal afgebouwd de afgelopen weken en zijn overgegaan op long (die posities verdubbeld). Kennelijk verwachten ze dat het niet veel lager meer gaat.
Je weet dat het over goud gaat? Dat is redelijk contrair aan de economie. Gaat het goed met de aandelen, goud daalt en andersom. Als ze long gaan in goud verwachten ze dus juist dat de top is bereikt en dat aandelen gaan dalen en goud dus zal stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
BigWillem89 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 02:31:
[...]

Je weet dat het over goud gaat? Dat is redelijk contrair aan de economie. Gaat het goed met de aandelen, goud daalt en andersom. Als ze long gaan in goud verwachten ze dus juist dat de top is bereikt en dat aandelen gaan dalen en goud dus zal stijgen.
Ja, goud gaat niet lager betekend potentieel dat aandelen niet veel hoger gaan.

Gaat er vooral om dat het een interessant signaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 17:37
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met BUX.
Is het wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
kleefding schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:42:
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met BUX.
Is het wat?
Vrienden van mij, niet heel veel verstand van beleggen (lees: niets) vonden het super goed werken met hun dummy geld. Maar kan dat ook anders de laatste weken met die beurs die omhoog knalt.... Persoonlijk geen ervaringen mee, maar ik ben er nooit zo een fan van zelf...

[ Voor 5% gewijzigd door RickvN op 25-04-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Zo even snel te zien zijn het CFD's. Ik weet niet wat de transaction costs zijn en de spread, maar volgens mij zullen daar best wel goedkopere traders in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou zo'n grapje als met Intesa Sanpaolo nou een strategie zijn van mensen om door een koersbeweginkje wat geld te verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat zou er gaan gebeuren met koersen (EU en wereldwijd) igv Grexit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
stok schreef op zondag 26 april 2015 @ 02:45:
Wat zou er gaan gebeuren met koersen (EU en wereldwijd) igv Grexit?
Defensief gaat omhoog (denk aan goud etc). De rest leert grotendeels skydiven in de EU. Mogelijk dat US aandelen, gezien de aansterkende dollar en betere uitzichten, hier aan ontkomen en dat het geld wat uit de EU gehaald wordt daar terecht komt.

Het gaat nu niet om een klein pietluttig landje, maar om 'een ontwikkeld westers land'. De impact op o.a. sentiment zal daardoor vele malen groter zijn dan met bijvoorbeeld zimbabwe.
Ook is het een gevalletje 'to important to fail', beetje als als banken. Als je als Groots Europa je medeland gewoon laat stikken en wegtrapt, dan zal de stemming richting andere probleemlanden (Ierland, Spanje, Portugal, Italie) ook een enorme ommezwaai maken met alle problemen van dien.

Compleet andersom, kan ook zijn dat er helemaal niks gebeurt, omdat dit spelletje nu al zo lang duurt dat het overal ingeprijsd is en de andere probleemlanden hebben laten zien de crisis waarschijnlijk met slechts wat kleerscheren te doorstaan. Dus niks domino effect, men hoort het sochtends bij de koffie en gaat gewoon door alsof er niks gebeurt is.
Ik denk wel dat de meeste mensen niet verwachten dat het echt zo ver loopt tot een Grexit, en het toch een aardige schokgolf zal creëren van hoge volatiliteit door onzekerheid.

Het is echter wel al duidelijk dat griekenland het zonder eigen munt niet gaat redden, en dat zowel de banken als andere landen de hit kunnen opvangen van afschrijven van de investeringen. Dus of je gaat weer 1-2 jaar samen ronddansen en smijt ze dan weg, of je doet het nu. Vraag zal vooral zijn hoeveel kans ze achten op een domino effect naar andere landen met alle gevolgen van dien, of dat ze verwachten dat er niks gebeurt omdat iedereen al jaren wacht op de grexit.
Gezien dat ondanks de angst de andere probleemlanden <2% lenen, lijkt het erop dat ze griekenland aardig kunnen isoleren van de rest van de markt en de gevolgen wel eens mee kunnen vallen wat ze kan bewegen om de trekker over te halen.

Persoonlijk denk ik echter dat het toch niet gebeurt op de korte termijn, maar pas op zn vroegst bij de volgende 'griekenland crisis'.
Alles staat er behoorlijk goed klaar voor, behalve de zwakke economie zelf (massale deflatie + de laatste wanhoopspoging ECB met 1000 miljard investeringen) denk ik dat men het uiteindelijk niet aan zal durven omdat ze de laatste hoop op economisch herstel, het alternatief is immers japan scenario, niet willen blokkeren.
Dat betekend op het laatste moment een akkoordje waarbij griekenland weer vooruit kan (net in het nieuws: de minster van financien wordt mogelijk vervangen, en het werken aan een plan B wordt door de EU ook niet ontkend - handreiking naar elkaar?), met een datum rond/na afloop van de ECB operatie.

[ Voor 118% gewijzigd door Xanaroth op 26-04-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Xanaroth schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:18:
[...]

Defensief gaat omhoog (denk aan goud etc). De rest leert grotendeels skydiven in de EU.

Compleet andersom, kan ook zijn dat er helemaal niks gebeurt, omdat dit spelletje nu al zo lang duurt dat het overal ingeprijsd is en de andere probleemlanden hebben laten zien de crisis waarschijnlijk met slechts wat kleerscheren te doorstaan. Dus niks domino effect, men hoort het sochtends bij de koffie en gaat gewoon door alsof er niks gebeurt is.
Je verwacht een crash maar tegelijkertijd geef je ook de mogelijkheid aan dat het al zit ingeprijst, terwijl de koersen 50% hoger staan sinds 2011. Zeg gewoon dat je geen flauw idee hebt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
rr7r schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:25:
[...]

Je verwacht een crash maar tegelijkertijd geef je ook de mogelijkheid aan dat het al zit ingeprijst, terwijl de koersen 50% hoger staan sinds 2011. Zeg gewoon dat je geen flauw idee hebt dan.
Ik geef aan dat er meerdere mogelijkheden zijn, en wat ik zelf denk/verwacht. Het is echter vooral dat je zelf afwegingen moet maken omdat het volledig onbekend terrein is. Potentieel failliet gaan van een westers land was voor het laatste Duitsland (door zowel 1e als 2e wereld oorlog).

Dit gedoe duurt nu al ruim 7 jaar duurt (waarbij note: ze nog steeds geen grip hebben op de crisis, zie o.a. wanhoopspoging ECB), en dat maakt het erg lastig in te schatten waar er is ingeprijsd en waar er lucht/speculatie zit en vaststellen wat een 'redelijk' waarde is voor een aandeel of obligatie. Het gaat immers niet alleen over het inprijzen van een Grexit, maar ook hoeveel mensen er speculeren op 'too big too fail' achtige scenario's waarbij ze griekenland koste wat kost blijven redden vanwege de gevolgen voor de andere landen, wat gevolgen van een Grexit potentieel veel groter maakt.

Kijk bijvoorbeeld naar toen ze een klein bankje lieten ompleuren op Cyprus en de reacties daarop bij andere banken - wat zou er kunnen gebeuren als reactie bij landen, wanneer ze met een land hetzelfde geintje uithalen?
Cyprus ging om 'maar' 10-20 miljard ofzo, klein budgetje en interessant experiment wat ze altijd zouden kunnen opvangen. Griekenland is vele malen groter met geloof ~350miljard aan schuld, als de domino's verkeerd reageren en er andere landen last krijgen, kun je het niet meer stoppen met nog een 2e 1000 miljard injectie aan gratis geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 26-04-2015 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Xanaroth schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:49:
[...]

Ik geef aan dat er meerdere mogelijkheden zijn, en wat ik zelf denk/verwacht. Het is echter vooral dat je zelf afwegingen moet maken omdat het volledig onbekend terrein is. Potentieel failliet gaan van een westers land was voor het laatste Duitsland (door zowel 1e als 2e wereld oorlog).

Dit gedoe duurt nu al ruim 7 jaar duurt (waarbij note: ze nog steeds geen grip hebben op de crisis, zie o.a. wanhoopspoging ECB), en dat maakt het erg lastig in te schatten waar er is ingeprijsd en waar er lucht/speculatie zit en vaststellen wat een 'redelijk' waarde is voor een aandeel of obligatie. Het gaat immers niet alleen over het inprijzen van een Grexit, maar ook hoeveel mensen er speculeren op 'too big too fail' achtige scenario's waarbij ze griekenland koste wat kost blijven redden vanwege de gevolgen voor de andere landen, wat gevolgen van een Grexit potentieel veel groter maakt.

Kijk bijvoorbeeld naar toen ze een klein bankje lieten ompleuren op Cyprus en de reacties daarop bij andere banken - wat zou er kunnen gebeuren als reactie bij landen, wanneer ze met een land hetzelfde geintje uithalen?
Cyprus ging om 'maar' 10-20 miljard ofzo, klein budgetje en interessant experiment wat ze altijd zouden kunnen opvangen. Griekenland is vele malen groter met geloof ~350miljard aan schuld, als de domino's verkeerd reageren en er andere landen last krijgen, kun je het niet meer stoppen met nog een 2e 1000 miljard injectie aan gratis geld.
Dat zeg ik. Je hebt dus geen flauw idee. Ik ook niet, maar ik spreek mezelf dan ook niet tegen in 1 bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24

Fuelke

Forza Ferrari

Morgen is op de Brusselse beurs de eerste notering voorzien van Biocartis

De inschrijvingsperiode werd vervroegd afgesloten wegens de grote belangstelling. Als je intekende bij de begeleidende banken krijg je tussen de 15 - 40% van de gevraagde aandelen, als je intekende via een andere bank krijg je tussen 4,5% en 12% toegewezen.

Ik verwacht morgen een flink volume verhandelde aandelen.

https://media.biocartis.c..._PR_IPO%20RESULT_NL-1.pdf

http://www.tijd.be/markte...ljoen_op.9625915-2969.art

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Hoe denken jullie trouwens over smart beta ETF's?

Bijvoorbeeld:AMUNDI ETF GLOBAL EQUITY MULTI SMART ALLOCATION SCIENTIFIC BETA UCITS ETF die deze index volgt: http://www.scientificbeta.com/#/index/WDX-xxRh-c5x
Deze index gebruikt meerdere 'smart' methodes. Als je kijkt naar de performance is het over een langere periode toch een stukje beter en zijn de dieptepunten iets lager, in vergelijking met bijvoorbeeld de MSCI World.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 03:40
Zenix schreef op maandag 27 april 2015 @ 10:13:
Hoe denken jullie trouwens over smart beta ETF's?

Bijvoorbeeld:AMUNDI ETF GLOBAL EQUITY MULTI SMART ALLOCATION SCIENTIFIC BETA UCITS ETF die deze index volgt: http://www.scientificbeta.com/#/index/WDX-xxRh-c5x
Deze index gebruikt meerdere 'smart' methodes. Als je kijkt naar de performance is het over een langere periode toch een stukje beter en zijn de dieptepunten iets lager, in vergelijking met bijvoorbeeld de MSCI World.
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2594941

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mooie paper. Denk jij er zelf ook over? Die index die ik vermelde is wel wat meer 'smart' dan de meesten smart beta benchmarks vermeld in die paper, aangezien er van meerdere technieken gebruik wordt gemaakt.
Die index provider laat ook duidelijk zien de performance over een langere tijd, terwijl je dat van de meeste smart beta indexes niet kan vinden.

Het zal denk ik op de lange termijn niet zoveel uitmaken, zoals je ook kan zien in de vergelijkingen. De ETF die daarop gebaseerd is valt qua kosten ook wel mee 0.40%. Maar ik denk wel dat de kosten van gewone ETF indexes eerder gaan dalen dan de smart beta varianten, waardoor je op termijn misschien minder kosten kwijt bent aan een gewone index en daardoor meer rendement kan halen dan een smart index.

[ Voor 27% gewijzigd door Zenix op 27-04-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Betreft Griekenland - ik verwacht dat de keuze vrij snel aan Griekenland gelaten wordt, al dan niet via een algemeen referendum. Of de Eurovoorwaarden slikken en niet meer zeuren, of naar de Drachme. En ik verwacht dat de andere Eurolanden dat liever nu zien, wanneer er geen acute crisis is in de rest van het stelsel, dan wanneer er wel meer aan de hand is. Want dan willen ze niet nog meer onzekerheid creeeren.

En gezien de lage rentes voor de andere PIIGS landen, ziet de markt Griekenland niet meer als een systeemrisico. Een vrije val van EU aandelen bij een Grexit zie ik dan ook niet echt gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Het niet toekennen van een paar miljard steun komende maanden betekent overigens wel een directe afboeking op de € 96 miljard exposure van de ECB TARGET2 saldi. Wat de Grieken winnen met een Grexit is mij overigens onduidelijk. Het lijkt me dan ook in ieders belang om er gewoon uit te komen.

http://www.eurocrisismoni..._Eurosystem_balances.xlsx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
Allen, ik heb het plan om maandelijks een bedrag voor mijn kids te beleggen ipv op de bankrekening te zetten. Horizon is een jaar of 18. Ik heb nu 2 opties op het vizier:

- BND kinderrekenig: TER: 0,59%, storting kost 0,50% van bedrag van storting.
- Meesman: TER: 0,50%, storting kost 0,25% van bedrag van storting.

Meesman iets goedkoper, echter moet ik hier €100 per maand op storten en dat vind ik wat veel. Zijn er nog andere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
DopjeD schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:45:
Allen, ik heb het plan om maandelijks een bedrag voor mijn kids te beleggen ipv op de bankrekening te zetten. Horizon is een jaar of 18. Ik heb nu 2 opties op het vizier:

- BND kinderrekenig: TER: 0,59%, storting kost 0,50% van bedrag van storting.
- Meesman: TER: 0,50%, storting kost 0,25% van bedrag van storting.

Meesman iets goedkoper, echter moet ik hier €100 per maand op storten en dat vind ik wat veel. Zijn er nog andere alternatieven?
Je kan ook kijken naar Binck. Moet je geloof ik zelf iets actiever mee zijn mbt selecteren van fondsen/ETF's, en geloof dat je 5-10 euro betaald per transactie. Hierdoor kan het opstarten heel erg prijzig zijn.
Maar de kosten daarna zijn 'slechts' 0,15% TER, en periodiek beleggen is gratis bij 20 euro/maand inleg. Dus potentieel kan dat zich over 18 jaar best terugverdienen.

Verder, dat je dit wilt doen voor je kinderen is erg leuk, maar wat is het uiteindelijke doel van het geld?

Als het gewoon appeltje voor de dorst is, lijkt het me prima om voor ze te beleggen. Maar als het bijvoorbeeld is om te gaan studeren (gezien je horizon), dan zou ik meer richting lange termijn sparen kijken ()deposito's en/of eventueel obligaties). Dan is de potentiële groei wel lager, maar wel een stuk zekerder - en dan kijk ik met name naar de zekerheid van het budget.
Als er net een crisis is wanneer ze studeren, dan blijft er ineens erg weinig over van je jarenlange inleg en groei. Terwijl bijvoorbeeld een aankoop van auto/woning of een lange vakantie wel prima in de ijskast kunnen tot de beurs er beter voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 03:40
Met een horizon van 18 jaar is (een groot deel) beleggen waarschijnlijk een goed idee, onafhankelijk van het doel. Je kan beter onzekerheid hebben in het eindelijke resultaat en met 95% tussen de 10,000 en 20,000 euro uitkomen dan met 100% zekerheid op 10,000 uitkomen (getallen uit mijn duim gezogen).

Afhankelijk van de resultaten kan je dan eventueel je risico's afbouwen wanneer je dichter bij de einddatum komt. Als je bijv. 10,000 nodig hebt maar de portfolio is 20,000 waard op jaar 15 dan kan je gewoon bijna vol in aandelen blijven zitten omdat je veel ruimte hebt om negatieve resultaten op te vangen. Zit je echter op 9,000 oid dan wordt het tijd om voor een laag risico en een laag rendement te gaan zodat je zeker weet dat je keurig op de 10,000 kan komen, en niet per ongeluk op 5,000 oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Hielko schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:01:
Met een horizon van 18 jaar is (een groot deel) beleggen waarschijnlijk een goed idee, onafhankelijk van het doel. Je kan beter onzekerheid hebben in het eindelijke resultaat en met 95% tussen de 10,000 en 20,000 euro uitkomen dan met 100% zekerheid op 10,000 uitkomen (getallen uit mijn duim gezogen).

Afhankelijk van de resultaten kan je dan eventueel je risico's afbouwen wanneer je dichter bij de einddatum komt. Als je bijv. 10,000 nodig hebt maar de portfolio is 20,000 waard op jaar 15 dan kan je gewoon bijna vol in aandelen blijven zitten omdat je veel ruimte hebt om negatieve resultaten op te vangen. Zit je echter op 9,000 oid dan wordt het tijd om voor een laag risico en een laag rendement te gaan zodat je zeker weet dat je keurig op de 10,000 kan komen, en niet per ongeluk op 5,000 oid...
Inderdaad. Met BND kan je trouwens automatisch naarmate einddatum nadert meer in obligaties beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Hielko schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:01:
Precies, zo bekijk ik het ook. Naast reedsgenoemde Meesman, BND, Binck (tnx) nog alternatieven. Ik heb er het liefst zo weinig mogelijk omkijken naar. Automatisch afschrijven en inleggen in een ETF lijkt mij ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DopjeD schreef op woensdag 29 april 2015 @ 16:28:
[...]

Precies, zo bekijk ik het ook. Naast reedsgenoemde Meesman, BND, Binck (tnx) nog alternatieven. Ik heb er het liefst zo weinig mogelijk omkijken naar. Automatisch afschrijven en inleggen in een ETF lijkt mij ideaal.
Als je zo min mogelijk omkijken naar wilt hebben vind ik BND de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Ik heb zelf nog wat zitten rekeken. Als ik €50 per maand inleg kost me dat in 18 jaar:
BND: €595
Meesman (kan niet want moet €100, maar voor het idee): €486
Binck: €1020

BND en Meesman maken elkaar over 18 jaar dus vrij weinig. De ietwat lager kosten bij Meesman vind ik niet opwegen tegen de must om iedere maand €100 in te leggen. BND here I come.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
DopjeD schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:10:
Ik heb zelf nog wat zitten rekeken. Als ik €50 per maand inleg kost me dat in 18 jaar:
BND: €595
Meesman (kan niet want moet €100, maar voor het idee): €486
Binck: €1020

BND en Meesman maken elkaar over 18 jaar dus vrij weinig. De ietwat lager kosten bij Meesman vind ik niet opwegen tegen de must om iedere maand €100 in te leggen. BND here I come.
En de Giro? Scheelt je €595

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.