Ik zet niet voor niks DeGiro niet in dat rijtjekmf schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:32:
[...]
Naja. Bij DeGiro moet je expliciet voor een custody account gaan als je niks wilt uitlenen. De winst die zij daarmee krijgen, krijg jij ook niet direct. Daarmee worden de lage tarieven mogelijk namelijk
http://www.iex.nl/Column/117156/DeGiro-en-het-risico.aspx
Je kunt bij Binck ook maandelijks beleggen, dan kost het niks. Dat je de order na 2 maanden weer uitzet maakt niks uitjoramoudenaarde schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:19:
Binck heeft toch ook de optie om automatisch het dividend uit te keren of herbeleggen? Dat gaat bij mij vanzelf ten minste, en 't kost me niets. M'n dividend van enkele aandelen werden netjes (en kostenloos) uitgekeerd, en van een paar andersn blijven ze nog als "dividend" staan omdat het niet genoeg is om te herinvesteren.
Persoonlijk heb ik 't niet zo op met brokers die alleen in banken investeren… ik probeer die banken nu net een beetje te ontwijken vanwege de heisa rondom die hele bonuscultuur (en loonsverhogingen).

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Dat is met Binck Fundcoach, toch een wezenlijk ander product van Binck (Basic). Bij Fundcoach kun je beleggen en een assortiment ETF's en fonden en betaal je jaarlijkse beheerkosten. Bij Binck (Basic) heb je dit niet en betaal je per order.zomertje schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:58:
[...]
Je kunt bij Binck ook maandelijks beleggen, dan kost het niks. Dat je de order na 2 maanden weer uitzet maakt niks uitMijn divident blijft op de rekening staan en verdwijnt zo weer in beleggingen
Om nog even terug te komen op mijn opmerking over dat ik wellicht in wil stappen in het beleggingswereldje (met beperkt vermogen). Wat adviseren jullie om mee te beginnen? Waar? Welke producten?
Garantie is dat bedrijven als ING en Binck 2 aparte entiteiten hebben. De 1e is het bedrjf zelf, de 2e is puur de opslag van de aandelen/rechten/... Als het bedrijf dus failliet gaat, kun je vanaf daar gewoon je rechten ophalen/eisen en heb je nergens last van. Immers doen ze niks met jouw aankopen, behalve netjes opslaan tot je er wat anders mee wilt doen.kmf schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:18:
[...]
Dit is een vreemde conclusie. Dat ze het uitlenen heeft weinig te maken met "in handen van het bedrijf". Geen enkele broker heeft nog een kluis liggen met de aandelenpapieren of zo. Het zijn allemaal getalletjes op het internet.
"garantie" is geregeld met de bewaarbedrijfregeling. (Zelfde geldt ook voor BND, meesman, etc)
En wat betreft het uitlenen: dit is in mensentaal uitgelegd hier:
http://www.mijnkapitaal.b...sen/degiro-nader-bekeken/
Wil je niet dat ze uitlenen, en beleg je alleen in trackers e.d. Neem dan gewoon een custody account.
Bij bedrijf als de Giro, is het mogelijk dat het 2e bedrijf geheel leeg is (omdat het wordt verpand/doorgeleend etc) waardoor je bij failliet niks meer op kan halen.
En juist dat risico ben ik niet bereid te lopen over de horizon van >30 jaar, kijkende naar de chaos rondom banken/financiele markten in de afgelopen 5-7 jaar.
Zie ook de quote in je eigen artikel:
Een artikel vol extra risico's tegenover andere brokers dat als positief wordt gezien, ik vind dat risico het niet waard.Op deze website hebben we al verschillende malen uitgelegd dat je als belegger altijd eigenaar blijft van je effecten, ook als je bank failliet gaat. Dit is bij DeGiro ook zo, behalve indien je effecten worden uitgeleend. Er is dus niet op ieder ogenblik een vermogensscheiding en je bent dus niet altijd eigenaar van je eigen effecten. Dat draagt toch wel een hoger risico met zich mee. Binckbank doet dit bijvoorbeeld nooit, Lynx doet dit wel.
Als klap op de vuurpijl, lezen we ook nog dat sommige effectenbewaarbedrijven (of zgn. custodians) die DeGiro hanteert, ook een gebruiksrecht hebben op je effecten. Ook dan is er geen vermogensscheiding, met het risico volledig voor de klant. Als het verkeerd loopt, dan worden de verliezen afgeschreven over alle klanten waarvan er effecten bij die derde partij geparkeerd staan.
DeGiro is geen bank maar een stichting. De cash op je beleggingsrekening valt dan ook niet onder het depositogarantiestelstel.
[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 24-03-2015 13:43 ]
Zoals al meerder malen vermeld kan je bij DeGiro een custody account aanvragen. Wat betreft Alex; Heb je wel goed gekeken met dividend herbeleggen? Volgens mij zijn daar geen kosten aan verbonden. Ik kan dit niet zo snel even terug vinden op de website.Xanaroth schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:38:
Zit de laatste tijd erg te kijken naar brokers, zit bij de ING maar vind de kosten daar vrij hoog voor mijn gevoel (0,24% van ingelegde bedrag per jaar). Tot nu toe afgevallen zijn:
- De Giro
- Today's Brokers/Interactive Brokers/Lynx/Traders Only (allen zelfde bedrijf - IB)
- Binck
- Alex
De eerste 2(/5) voornamelijk vanwege gebrekkige garantiestellingen (doorlenen/verkopen/verpanden/... van je aandelen) waardoor als ze failliet gaan het je aanzienlijk veel geld kan kosten - mogelijk zijn je aandelen namelijk fysiek niet in handen van het bedrijf, maar slechts getalletjes op het internet waar niks meer tegenover staat.
Dat is een risico wat ik niet bereid ben te nemen.
Binck en Alex heb ik afgeschreven omdat je dividend niet automatisch/kosteloos kunt herbeleggen.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Dit is de tekst die ik rond alex kan vinden in de voorwaarden, en dan vooral het 2e stuk:Remco schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:37:
[...]
Zoals al meerder malen vermeld kan je bij DeGiro een custody account aanvragen. Wat betreft Alex; Heb je wel goed gekeken met dividend herbeleggen? Volgens mij zijn daar geen kosten aan verbonden. Ik kan dit niet zo snel even terug vinden op de website.
Ondernemingen kunnen ervoor kiezen, als ze dividend uitkeren, cashdividend of stockdividend uit te keren.
Bij Alex Vermogensbeheer wordt eventueel dividend indien mogelijk altijd in contanten op uw rekening bijgeschreven.
U betaalt hiervoor geen provisie. Het cashdividend wordt onder aftrek van de dividendbelasting op uw
geldrekening geboekt.
Remco, voor zover ik weet kan je bij Alex en Binck niet automatisch of kosteloos dividend herbeleggen. Je kan bij bedrijven die een keuze- of stockdividend uitkeren uiteraard wel dividend in aandelen ontvangen. In mijn ogen is dividend opsparen voor grotere transacties of om verder/opnieuw te spreiden vaak interessanter, je hebt uiteindelijk toch vaak grote hoeveelheden aandelen nodig (of je moet in fracties kunnen handelen) om dividend direct te kunnen herbeleggen, maar dan wordt het ook interessanter om nog eens goed over de bestemming van het geld na te denken. Neemt niet weg dat ook de relatieve transactiekosten bij grotere transacties natuurlijk absoluut hoger zijn dan gratis.
In het documentencentrum van BND staan de factsheets van de fondsen. Of eigenlijk: welke Vanguard fondsen het betreft. Voor het volledige inzicht in dat fonds kun je dan terecht op de Vanguard site.Trezzahn schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:00:
[...]
Dat zijn er nogal wat. Ik wil niet erg actief bezig zijn en maar met een zeer kleine portefeuille(max €1000). Think vind ik vrij transparant. Daarmee bedoel ik dat je op hun website precies kan zien wat deze tracker inhoudt. Die kan ik niet kiezen bij BND maar wel bij de Giro.
Ik ben begonnen met indexbeleggen bij BND nadat ik er met grote tevredenheid een pensioenrekening had lopen. Inmiddels heb ik er ook een kinderrekening. Ik besef dat het elders (nog?) goedkoper kan, maar voor tevredenheid en betrouwbaarheid heb ik ook wat over.
Het is weer tijd voor onze jaarlijkse bonus uitbetaling in warranten, ik vraag me ieder jaar af waarom ze het zo moeilijk maken. Ik werk voor Santander Consumer Finance Benelux en je zou verwachten dat je warranten zou krijgen gekoppeld aan aandelen Banco Santander.
Nee hoor, je krijgt een ingewikkelde constructie: "Aan onderstaande werknemer aandelenopties aan te bieden van het type 'BIL 50y Very Long Term Warrant - Series VLTW 2015-3/2', hierna genoemd de aandelenopties, op beursgenoteerde kapitalisatie-aandelen van ETF iShares Euro Stoxx 50, een subfund van de iShares III plc Sicav naar Iers recht."
Omdat niet iedereen een account zou moeten openen bij de aangestelde broker kan je ze verkopen binnen de 14 dagen via het sociaal secretariaat. Ik hoop dus op een flinke stijging van de Euro Stoxx 50 omwille van het hefboom effect
Oh ja, houden kan ook gewoon: maar dan moet je een account openen bij de broker die de werkgever gekozen heeft, na 14 dagen boekt het sociaal secretariaat ze over, en die houden dan ook bedrijfsvoorheffing in op je volgende brutoloon.
Heb het geld niet meteen nodig dus ik koop ik er wel wat losse aandelen mee
Nee hoor, je krijgt een ingewikkelde constructie: "Aan onderstaande werknemer aandelenopties aan te bieden van het type 'BIL 50y Very Long Term Warrant - Series VLTW 2015-3/2', hierna genoemd de aandelenopties, op beursgenoteerde kapitalisatie-aandelen van ETF iShares Euro Stoxx 50, een subfund van de iShares III plc Sicav naar Iers recht."
Omdat niet iedereen een account zou moeten openen bij de aangestelde broker kan je ze verkopen binnen de 14 dagen via het sociaal secretariaat. Ik hoop dus op een flinke stijging van de Euro Stoxx 50 omwille van het hefboom effect
Oh ja, houden kan ook gewoon: maar dan moet je een account openen bij de broker die de werkgever gekozen heeft, na 14 dagen boekt het sociaal secretariaat ze over, en die houden dan ook bedrijfsvoorheffing in op je volgende brutoloon.
Heb het geld niet meteen nodig dus ik koop ik er wel wat losse aandelen mee

[ Voor 3% gewijzigd door Fuelke op 24-03-2015 15:08 ]
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Krijg je wel een goede prijs als je ze direct verkoopt?
1 warrant is bij uitgifte 1€, hiervan houden ze 0,05€ in als commissie. De eerste prijs waarop je ze kan verkopen is die prijs van 0,95€ + of - de stijging / daling van de Euro Stoxx 50 de dag ervoor.
https://www.bil.com/nl/pr...-long-term-warrants.aspx#
https://www.bil.com/nl/Do...ender%20BIL%202015-nl.pdf (dit sheet maakt het wat duidelijker).
https://www.bil.com/nl/pr...-long-term-warrants.aspx#
https://www.bil.com/nl/Do...ender%20BIL%202015-nl.pdf (dit sheet maakt het wat duidelijker).
Iemand al Lufthansa aandelen gekocht vandaag?
Volgens sommigen wel, ook al heeft jouw handelen geen enkele invloed op de gebeurtenis of soortgelijke toekomstige gebeurtenissen. Dit terwijl wanneer je long gaat op bedrijven die laag scoren op MVO die invloed er uiteindelijk wel indirect is.MoiZie schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:03:
Wel short gegaan... Ben ik nu morbide?
Even een vraag op het FO wezen voor ons allemaal.
Ik kwam dit artikel tegen:
http://www.nrcreader.nl/a...dt-aow-bijstandsuitkering
Nu zijn we hier volgens mij allemaal mensen die sparen voor FO zijn, wat ook in houdt dat je spaart voor een aanvullend pensioen lijkt me. Maar uit dit artikel begrijp ik dat hoe meer aanvullend pensioen je gespaard hebt, hoe minder AOW je dalijk krijgt. Dat zou dus betekenen dat je in feite voor de kat z'n viool loopt te sparen omdat de overheid je aan de andere kant lekker zit te korten op je AOW. Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik spaar graag voor wat extra's voor als ik met pensioen ben, maar als dat teniet wordt gedaan heb ik ook een beetje het gevoel dat ik dan "beter niet" kan sparen, en dat ik beter al m'n geld kan opmaken vóór ik met pensioen ga. Dan spaar ik puur voor FO-wezen tot aan m'n pensioen, en investeer ik dat vóór ik daadwerkelijk met pensioen ga, in zo duurzaam wonen als mogelijk. Dan zijn m'n lasten zo laag als mogelijk zonder dat ik direct gekort wordt op de AOW. Ik had al niet verwacht dat ik nog AOW zou krijgen, maar dat dat 1-op-1 gekort lijkt te worden op elke euro aanvullend pensioen wat je zelf spaart, daar schrok ik een beetje van.
Ik kwam dit artikel tegen:
http://www.nrcreader.nl/a...dt-aow-bijstandsuitkering
Nu zijn we hier volgens mij allemaal mensen die sparen voor FO zijn, wat ook in houdt dat je spaart voor een aanvullend pensioen lijkt me. Maar uit dit artikel begrijp ik dat hoe meer aanvullend pensioen je gespaard hebt, hoe minder AOW je dalijk krijgt. Dat zou dus betekenen dat je in feite voor de kat z'n viool loopt te sparen omdat de overheid je aan de andere kant lekker zit te korten op je AOW. Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik spaar graag voor wat extra's voor als ik met pensioen ben, maar als dat teniet wordt gedaan heb ik ook een beetje het gevoel dat ik dan "beter niet" kan sparen, en dat ik beter al m'n geld kan opmaken vóór ik met pensioen ga. Dan spaar ik puur voor FO-wezen tot aan m'n pensioen, en investeer ik dat vóór ik daadwerkelijk met pensioen ga, in zo duurzaam wonen als mogelijk. Dan zijn m'n lasten zo laag als mogelijk zonder dat ik direct gekort wordt op de AOW. Ik had al niet verwacht dat ik nog AOW zou krijgen, maar dat dat 1-op-1 gekort lijkt te worden op elke euro aanvullend pensioen wat je zelf spaart, daar schrok ik een beetje van.
Aan de ene kant heel logisch: nu heb je de situatie dat een jongere met minimumloon moet betalen voor een bejaarde met twee keer modaal inkomen, terwijl de bejaarde ook minder belasting betaalt.joramoudenaarde schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 08:17:
Maar uit dit artikel begrijp ik dat hoe meer aanvullend pensioen je gespaard hebt, hoe minder AOW je dalijk krijgt.
Feit is dat de problemen met vergrijzing al bekend waren toen ik op de basisschool zat, en de politiek nooit iets gedaan heeft om de enorme kosten op te vangen. De wal keert nu het schip.
Een andere oplossing zou zijn een basisinkomen in te voeren, dus niet alleen in de huidige vorm voor bejaarden, maar voor iedere Nederlander.
En daar ging vrijwel mn gehele beleg 'vermogen'. AEX die zo hard zakt valt niet tegenop te beleggen / speculeren. Balen
Leuke ervaring rijker though!
Mijn visie van FO is dat je ook helemaal niet meer afhankelijk bent van AOW of je pensioen. Als je het krijgt is het mooi meegenomen, krijg je niks dan moet het ook niet uitmaken voor je. Dan ben je pas FO.joramoudenaarde schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 08:17:
Nu zijn we hier volgens mij allemaal mensen die sparen voor FO zijn, wat ook in houdt dat je spaart voor een aanvullend pensioen lijkt me.
Ik krijg pas pensioen als ik 70,5 ben zag ik. Wel tot die tijd lekker ieder jaar 12% inleggen + 12% door de werkgever. Als het aan mij ligt ben ik ver voor die tijd FO, want ik zie het niet zitten om tot mijn 70e te ploeteren en dan er zo goed als niks voor terug te krijgen.
Lijkt met trouwens meer iets om te bespreken in de FO topic.
Ik ben het op zich niet eens met de reden dat het, óók over 25 jaar, nog steeds "vergrijzing" heet. Volgens mij zijn mensen in het algemeen al jaren bezig met fokken als konijnen… hoe grappig dat ook klinkt. Maar economisch gezien is dat in mijn ogen geen houdbare situatie. Dat zorgt er nu voor dat, zo voelt het althans, de huidige generatie werkenden (van ca. 20-35) dalijk tussen wal en schip komen te zitten.
Er is als ik het goed begrijp een reële kans dat deze groep mensen geen AOW krijgt namelijk. Dat hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, maar wel als die AOW wordt gekort aan de hand van de hoeveelheid aanvullend pensioen waar iemand zich het schompes voor heeft gespaard. En dat terwijl sparen (en vermogen op zich) steeds zwaarder belast wordt door de overheid.
Vandaar m'n vraag: hoe gaan jullie daarmee om?
Beleggen jullie daarom juist méér om dat mogelijke cq. waarschijnlijke ontbreken van een AOW op te vangen, werken jullie gewoon tot je 67e/70e door, of heb je zoiets van "ik zie het wel"?
p.s.: @MoiZie, ik had het inderdaad ook… maar ik heb gelijk even een aantal aandelen gekocht,
Ik heb zo'n gevoel dat die voor het einde van deze week/begin volgende week toch gewoon weer even aantrekt namelijk. Niet alleen de AEX daalde flink, maar de rest ook best wel.
@shenr; Dat is op zich ook mijn visie, maar het is nogal een bedrag (±700 euro p.m.) waar je ineens écht rekening mee moet houden… en niet iedereen kan zomaar even een dergelijk bedrag bij elkaar sparen. Het is toch ±700 euro per maand voor een x-aantal jaar namelijk. Ik zie nu dat ik deze vraag in het verkeerde draadje heb gestopt… excuses!
Er is als ik het goed begrijp een reële kans dat deze groep mensen geen AOW krijgt namelijk. Dat hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, maar wel als die AOW wordt gekort aan de hand van de hoeveelheid aanvullend pensioen waar iemand zich het schompes voor heeft gespaard. En dat terwijl sparen (en vermogen op zich) steeds zwaarder belast wordt door de overheid.
Beleggen jullie daarom juist méér om dat mogelijke cq. waarschijnlijke ontbreken van een AOW op te vangen, werken jullie gewoon tot je 67e/70e door, of heb je zoiets van "ik zie het wel"?
p.s.: @MoiZie, ik had het inderdaad ook… maar ik heb gelijk even een aantal aandelen gekocht,
@shenr; Dat is op zich ook mijn visie, maar het is nogal een bedrag (±700 euro p.m.) waar je ineens écht rekening mee moet houden… en niet iedereen kan zomaar even een dergelijk bedrag bij elkaar sparen. Het is toch ±700 euro per maand voor een x-aantal jaar namelijk. Ik zie nu dat ik deze vraag in het verkeerde draadje heb gestopt… excuses!
Verwijderd
Uit dat NRC artikel blijkt maar weer dat Nederland eigenlijk helemaal geen goed land is voor mensen die FO willen worden. Je wordt op allerlei manieren gestraft als je van plan bent om vervroegd met pensioen te gaan en ik denk niet dat dit ooit nog zal veranderen. Ik ga me in ieder geval oriënteren op landen waar de omstandigheden beter zijn voor mensen die financiële onafhankelijkheid nastreven; heeft iemand tips?
Wat betreft de beurs: de verliezen van deze laatste paar dagen hebben er flink ingehakt en het lijkt nog verder te gaan dalen. Ik heb de pech gehad om net voor de daling mijn maandelijkse trackers aan te schaffen dus het verlies is extra groot. Oh well, volgende keer beter.
Wat betreft de beurs: de verliezen van deze laatste paar dagen hebben er flink ingehakt en het lijkt nog verder te gaan dalen. Ik heb de pech gehad om net voor de daling mijn maandelijkse trackers aan te schaffen dus het verlies is extra groot. Oh well, volgende keer beter.
AEX nu al op -2%, gaat lekker...
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dalingen gaan over het algemeen altijd sneller en heftiger, ik was al een tijdje overal uit en heb een groot deel van de stijging gemist. Laat nog maar even zakken, dan kunnen we weer koopjes oppikkenMoiZie schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:21:
En daar ging vrijwel mn gehele beleg 'vermogen'. AEX die zo hard zakt valt niet tegenop te beleggen / speculeren. BalenLeuke ervaring rijker though!
Overigens kun je ook gewoon speculeren op een daling natuurlijk, ik heb ernaar gekeken van de week maar durfde het nog niet aan.
In hoeverre wil je je kunnen indekken tegen "de overheid"? Als je leuk 30 jaar geld in een fonds stopt, en de overheid besluit na 30 jaar een vermogenswinstbelasting in te voeren, waarbij je 52% inkomstenbelasting betaald over al je vermogenswinst, ben je opeens de helft kwijt...joramoudenaarde schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:37:
Het begint op de huizenmarkt te lijken: 30% stijging in een jaar is heel leuk, maar 2% daling is opeens een groot probleem...EvaluationCopy schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:24:
AEX nu al op -2%, gaat lekker...
Zo inderdaad… dat is een forse daling in één ochtend zeg! Da's meer dan 2% trouwens @RemcoDelft… volgens mij zitten we in de afgelopen 2 dagen al rond de 5% als ik me niet vergis. Ik kan er niet echt mee zitten in ieder geval
Ik ga vanavond eens kijken of ik nog wat extra aandelen ga kopen in ieder geval.
Da's helemaal geen probleem, ik ben net met alles uitgestapt, wachtend op de neergang, ik zou zeggen laat maar komen
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Mijn winst van de afgelopen maand is inderdaad compleet verdwenen. Ondanks dat ik verwacht dat het nog wel iets verder zakt ga ik niet verkopen. Ik zit er in voor de lange termijn en zal ongetwijfeld het juiste instapmoment dan ook missen
Ik ben ongeveer 2 van de 3 maanden aan rendement verloren zo uit het hoofd, maar goed… volgende week is 't toch weer anders
Bestaat je portefeuille 100% uit trackers?joramoudenaarde schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:49:
Ik ben ongeveer 2 van de 3 maanden aan rendement verloren zo uit het hoofd, maar goed… volgende week is 't toch weer anders
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Nee, ik heb een aantal Think en iShare ETF's, een paar bedrijven, en één obligatie op 't moment. Redelijk gespreid, maar ze maken allemaal verlies op 't moment. De één alleen wat harder dan de ander
Hoezo?
De euro is trouwens gestopt met 1 dollarcent per dag te dalen, en zelfs weer iets opgekrabbeld.
Mijn goud ETF is de enige die is gestegen. Heb gisteren mijn maandelijkse inleg weer aan trackers gekocht en sinds gisteren daalt het alleen maar. Maar maak me geen zorgen, ik zit er in voor de lange termijn
Verwijderd
Wat een rare week zeg. Mijn put opties op de aex was begin van de week niks meer waard en dacht een dure les, maar sinds vandaag weer veel waard. Kan snel gaan.
Als je kijkt naar de grafiek van de afgelopen 5 jaar was het een bizarre stijging afgelopen kwartaal dat vraagt om een forse correctie/crash (bijna nonstop omhoog van 400 naar 500 in 3 maanden).
Mijn inleg is aan het begin van de maand, dus ik hoop dat dit nog even doorzet deze week.
Net even gekeken, en hier staat alles echter nog op winst voor deze maand van gemiddeld 1-1,5%, dus voorlopig merk ik er niet veel van de teruggang.
Mijn inleg is aan het begin van de maand, dus ik hoop dat dit nog even doorzet deze week.
Net even gekeken, en hier staat alles echter nog op winst voor deze maand van gemiddeld 1-1,5%, dus voorlopig merk ik er niet veel van de teruggang.
[ Voor 65% gewijzigd door Xanaroth op 26-03-2015 12:38 ]
Die stijging valt reuze mee als je kijkt naar wat de Euro verloor t.o.v. andere valuta. Je kan dit dus niet zo simpel stellen.Xanaroth schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:33:
Als je kijkt naar de grafiek van de afgelopen 5 jaar was het een bizarre stijging afgelopen kwartaal dat vraagt om een forse correctie/crash (bijna nonstop omhoog van 400 naar 500 in 3 maanden).
Verder ben ik het wel gedeeltelijk eens wat betreft die gedachte, alleen met jou zijn velen die ook zo dachten rond de 350, de 400, 450 etc. Op het vinkentouw zitten zal vaker geld kosten dan opleveren.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Ik heb geluk gehad. Afgelopen maandag besloten om 3 fondsen te verkopen omdat ik het anders wil verdelen. Eentje gaat helaas vandaag pas in de verkoop, bij de andere was ik gelukkig dus mooi op tijd
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Al wordt de hosanna stemming nu zelfs onderkent door de fed. AKA het gaat omslaan binnenkort.Kid Buu schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:46:
[...]
Die stijging valt reuze mee als je kijkt naar wat de Euro verloor t.o.v. andere valuta. Je kan dit dus niet zo simpel stellen.
Verder ben ik het wel gedeeltelijk eens wat betreft die gedachte, alleen met jou zijn velen die ook zo dachten rond de 350, de 400, 450 etc. Op het vinkentouw zitten zal vaker geld kosten dan opleveren.
Ik zit er ook aan te denken om mijn aandelen te verkopen en later weer in te stappen dmv etf's.
Sta nu op mooie winsten door de daling van de euro en krijg hoogtevrees.
Anderzijds kan ik een hit pakken -20% voordat ik op 0 sta.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik kan je geen ongelijk geven: zelf ben ik in 2009 groot ingestapt in turbo AEX trackers en met een soortgelijke redenering in 2013 alles verkocht. Ik had mooie winsten die ik wilde verzilveren. Echter was dat op 356, kijk waar we nu staanicecreamfarmer schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:36:
[...]
Al wordt de hosanna stemming nu zelfs onderkent door de fed. AKA het gaat omslaan binnenkort.
Ik zit er ook aan te denken om mijn aandelen te verkopen en later weer in te stappen dmv etf's.
Sta nu op mooie winsten door de daling van de euro en krijg hoogtevrees.
Het willen timen op korte termijn terwijl je een lange horizon hebt werkt vaak averechts en bezorgt je veelal alleen extra stress en hoofdpijn om niks. Want wat is je plan als je die daling mist en het stijgt verder? Ik zelf heb nog wel in losse fondsen belegd sindsdien maar ik sta nog steeds langs de kant wat betreft index beleggen en heb daarin een grote stijging misgelopen.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Turbo's ja? Dus met leveraging?Kid Buu schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:03:
[...]
Ik kan je geen ongelijk geven: zelf ben ik in 2009 groot ingestapt in turbo AEX trackers en met een soortgelijke redenering in 2013 alles verkocht. Ik had mooie winsten die ik wilde verzilveren. Echter was dat op 356, kijk waar we nu staan
Ik snap je punt maar ik wil mijn portefeuille herstructureren plus ik ben van plan een huis te kopen om daar geld in te steken om zodoende onder de vrh grens te komen. (Lastige is dat ik niet zomaar alles wil kopen maar daar net het budget nog niet voor hebHet willen timen op korte termijn terwijl je een lange horizon hebt werkt vaak averechts en bezorgt je veelal alleen extra stress en hoofdpijn om niks. Want wat is je plan als je die daling mist en het stijgt verder? Ik zelf heb nog wel in losse fondsen belegd sindsdien maar ik sta nog steeds langs de kant wat betreft index beleggen en heb daarin een grote stijging misgelopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zoals te zien is veel gebaseerd op vaste inkomensstromen. Ik wil dit structureren naar een bdc-etf, en regio etf's met misschien uitbreiding van de dividend etf na een crash.
Verder wil ik de kleinere posities aanhouden omdat verkopen meer geld kost dan oplevert en houdt ik de obligaties aan omdat ik die toch onder pari gekocht heb. Mocht de crash lang op zich wachten dan los ik de hypotheek er mee af die ik dan zal hebben.
Ik ben nu alleen nog over het aan nadenken wanneer ik dit jaar uitstap vanwege misgeloopte dividend inkomsten.
Members only:
Inloggen
M.i. een extreem riskante positie.
Besef heel goed dat dit feitelijk equivalent staat aan aandelen. Er is namelijk niet nog meer senior kapitaal wat het beschermt.
@icecreamfarmer: Correct met leverage. Op dat moment was het wel een van de laagste hefbomen: AEX stond op rond de 250 bij mijn eerste (en grootse) aankoop en had een stop loss van rond de 90 op de turbo. Naarmate ik ze langer aanhield zakte het financieringsniveau ook door de dividenden. Dit was geloof ik nog maar rond de 60 ergens uit mijn hoofd toen ik verkocht.
Toentertijd hadden we en lage rentes en lage beurskoersen wat mij deed besluiten om voor een turbo constructie te gaan. Nu zou ik dat niet zo snel meer doen denk ik.
Toentertijd hadden we en lage rentes en lage beurskoersen wat mij deed besluiten om voor een turbo constructie te gaan. Nu zou ik dat niet zo snel meer doen denk ik.
Van mijn beleggingsportefeuille heRukapul schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:25:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
M.i. een extreem riskante positie.
Besef heel goed dat dit feitelijk equivalent staat aan aandelen. Er is namelijk niet nog meer senior kapitaal wat het beschermt.
Maar die positie is gekomen omdat ik eerst de extra ledenobligaties gekocht had van €24,40. Die werden omgezet. Zodoende bezit ik ze nog steeds omdat ze en een mooie rente opleveren en ze bijna 20% kunnen kelderen. Het was mijn eerste positie en was bezig met diversificatie.
Ik ben er mij van bewust dat het diep achtergesteld kapitaal is en dat als de rabo de lul is ik mijn geld kwijt ben. Echter heb ik er vertrouwen in dat dat niet heel snel gaat proberen gezien de kapitalisatie van de rabo.
Ik zou ze nu niet kopen trouwens.
Ik kom op ruim 110% uiticecreamfarmer schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:21:
[...]
Members only:
Zal een afronding zijn, bij de grotere posities heb ik niets achter de komma weergegeven.
Verder zie ik nu dat ik een fout in de excel formule had staan (1 positie niet bij het totaal opgeteld).
De verhouding klopt wel ongeveer, rabo zakt naar 45%.
[ Voor 25% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-03-2015 14:46 ]
Winsten/verliezen uit het verleden zouden toch eigenlijk irrelevant moeten zijn voor het bepalen van toekomstige spreiding?icecreamfarmer schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:36:
Ligt aan je doelstelling. Ik heb deze aandelen geselecteerd vanwege het inkomen wat het genereert daarom maken koerswisselingen minder uit. De ongerealiseerde winst zie ik dus meer als een soort van buffer, als van geld dat ik toch al niet had. Een beetje zoals de overwaarde op je huis.RemcoDelft schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:10:
[...]
Winsten/verliezen uit het verleden zouden toch eigenlijk irrelevant moeten zijn voor het bepalen van toekomstige spreiding?
Dat veranderd nu omdat ik het anders wil gaan aanpakken echter is nu niet het moment om bij te kopen.
Ik heb een behoorlijke beginnersvraag. Eigenlijk luidt die: 'waar en hoe koop je aandelen?' Dan bedoel ik, als je geen gebruik wil maken van portfolios van banken bijvoorbeeld, maar zelf een portfolio samen wil stellen. Het zal in dit topic ongetwijfeld al meerdere malen behandeld zijn, maar ik vraag het toch nog maar eens om zeker te zijn.
icecreamfarmer heb je me de ISIN code van die
(noteerden toch op de beurs van Luxemburg?
Members only:
, je had ze wel eens eerder hier gepost, maar dat spaart me zoekwerk
Inloggen
Members only:
... zijn dat de certificaten die ze vorig jaar naar de beurs hebben gebracht en omgezet naar een eeuwigdurende obligatie ?
Inloggen
Volgens mij kan je bij iedere bank gewoon losse aandelen kopen?Niku schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:34:
Ik heb een behoorlijke beginnersvraag. Eigenlijk luidt die: 'waar en hoe koop je aandelen?' Dan bedoel ik, als je geen gebruik wil maken van portfolios van banken bijvoorbeeld, maar zelf een portfolio samen wil stellen. Het zal in dit topic ongetwijfeld al meerdere malen behandeld zijn, maar ik vraag het toch nog maar eens om zeker te zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door Fuelke op 26-03-2015 18:42 ]
https://www.bourse.lu/ins...cdVal=33961&cdTypeVal=OBLFuelke schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:42:
icecreamfarmer heb je me de ISIN code van dieMembers only:, je had ze wel eens eerder hier gepost, maar dat spaart me zoekwerk
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen(noteerden toch op de beurs van Luxemburg?
Let wel op rare schomelingend e laatste tijd plus dat ze misschien gecalled kunnen gaan worden. Zou ze niet te hoog boven pari kopen.
jepMembers only:... zijn dat de certificaten die ze vorig jaar naar de beurs hebben gebracht en omgezet naar een eeuwigdurende obligatie ?
Ja of beter bij een broker zoals binck of de giro.[...]
Volgens mij kan je bij iedere bank gewoon losse aandelen kopen?
Ik zie op basis van een zeer beperkte correctie van de AEX enorme reacties (van bijkopen tot verkopen)...
Beide (long en short) partijen denken iets te weten, mooi instapmoment want de trend is omhoog, of liquideren en wachten op veel lagere AEX. Ik weet redelijk zeker dat dat a) de experts gelijk krijgen -- de experts zijn degenen die een goede beslissing hebben genomen (dat ze verlies leiden op langere termijn vanwege het uitmiddeleffect doet niet terzake, nu voelt het goed!), b) een stille groep niets van zich laat horen totdat ze een keer tot de expert groep behoren.
Niemand weet wat de AEX morgen of volgende week gaat doen.
Buy-and-hold scheelt tot 5% rendement per jaar. Houd liquide achter de hand als er een flinke correctie (niet een piepklein scheurtje zoals deze week!) van 20/30% plaatsvindt en ga ervan uit dat (kort) daarna nog zo'n correctie kan plaatsvinden. Weer een bijkoopmoment.
Gaat de beurs omhoog, nog mooier: dat pakt de huidige portefeuille wel op!!
Iedereen die actiever is dan dit raakt geld kwijt. Namens Binck/Alex/Lynx: alvast bedankt!!
Beide (long en short) partijen denken iets te weten, mooi instapmoment want de trend is omhoog, of liquideren en wachten op veel lagere AEX. Ik weet redelijk zeker dat dat a) de experts gelijk krijgen -- de experts zijn degenen die een goede beslissing hebben genomen (dat ze verlies leiden op langere termijn vanwege het uitmiddeleffect doet niet terzake, nu voelt het goed!), b) een stille groep niets van zich laat horen totdat ze een keer tot de expert groep behoren.
Buy-and-hold scheelt tot 5% rendement per jaar. Houd liquide achter de hand als er een flinke correctie (niet een piepklein scheurtje zoals deze week!) van 20/30% plaatsvindt en ga ervan uit dat (kort) daarna nog zo'n correctie kan plaatsvinden. Weer een bijkoopmoment.
Iedereen die actiever is dan dit raakt geld kwijt. Namens Binck/Alex/Lynx: alvast bedankt!!
[ Voor 0% gewijzigd door poehee op 27-03-2015 08:38 . Reden: typo's ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Aandelen Binck kopen danpoehee schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 08:37:
Ik zie op basis van een zeer beperkte correctie van de AEX enorme reacties (van bijkopen tot verkopen)...
Ik ben het zeker eens met je, dit soort dalinkjes hoort erbij, over een correctie kunnen we zeker nog niet spreken.
Ook mee eens. Een correctie is voor mij > 20% en zelfs dan kan het nog meevallen. In oktober vorig jaar hadden we toch ook ineens een duikvlucht van -10% in een weekje of twee, en in de twee weken daarna ging het weer +10% om op ongeveer hetzelfde uit te komen.
Ik vind het wel een mooi moment om te kijken naar een herbalancering van je portefeuille nu. Natuurlijk weet niemand hoe het gaat lopen, maar je kan altijd van je eigen aandelen berekenen hoe ze met de huidige waardering staan qua:Bonsaiboom schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:16:
Ook mee eens. Een correctie is voor mij > 20% en zelfs dan kan het nog meevallen. In oktober vorig jaar hadden we toch ook ineens een duikvlucht van -10% in een weekje of twee, en in de twee weken daarna ging het weer +10% om op ongeveer hetzelfde uit te komen.
/ = gedeeld door
- Dividend yield (ofwel dividend uitkering / koers prijs)
- Dividend growth (verwacht je dat het dividend verhoogd wordt? Zo ja, trekt dit dan de dividend yield weer gezond?)
- Winst per aandeel (totale winst / totale aantal aandelen)
- Winstverloop. Verwacht je huidig jaar meer winst dan 2014? Nee? Is het aandeel dan wel gezond geprijsd?
- Price to earnings (P/E), vooral op basis van het jaarverslag 2014 kan je nu kijken of het aandeel niet heel erg hoog staat tov de verwachte opbrengsten 2015 en de gerealiseerde opbrengsten 2014.
- Etc.
- Mocht er een dipje komen kan je herbalanceren in je bestaande posities tegen betere koerswaarderingen = win.
- Mocht er geen dipje komen blijven dezelfde aandelen te hoog gewaardeerd en kan je herbalanceren in nieuwe posities tegen gunstigere waarderingen = win.
Disclaimer: ik zit long in AEX & AMX posities. Ik heb vooralsnog nog maar één positie echt gesloten, verder hou ik vooral de waarderingen scherp in de gaten maar doe ik nog weinig bewegen
Hebben jullie ook een exit strategie?
In een eerdere post had ik aangegeven delen van mijn portefeuille te willen verkopen.
Nu heb ik een analyse gemaakt waarbij ik aandelen wil verkopen waarbij de koers winst nu >2x de dividend inkomsten is.
Nu vraag ik mij af of dat een goed criterium is. Met de posities die ik nu wil verkopen heb ik een koerswinst die 3x zo hoog is als mijn inkomen uit die aandelen. Anders gezegd als ik ze nu verkoop dekken ze 3 jaar verloren inkomsten.
Anderzijds kan ik ook redeneren dat bij een stevige daling ik er 3+ jaar over doe omdat geld terug te verdienen via dividenden. Wat is nu wijsheid?
In een eerdere post had ik aangegeven delen van mijn portefeuille te willen verkopen.
Nu heb ik een analyse gemaakt waarbij ik aandelen wil verkopen waarbij de koers winst nu >2x de dividend inkomsten is.
Nu vraag ik mij af of dat een goed criterium is. Met de posities die ik nu wil verkopen heb ik een koerswinst die 3x zo hoog is als mijn inkomen uit die aandelen. Anders gezegd als ik ze nu verkoop dekken ze 3 jaar verloren inkomsten.
Anderzijds kan ik ook redeneren dat bij een stevige daling ik er 3+ jaar over doe omdat geld terug te verdienen via dividenden. Wat is nu wijsheid?
[ Voor 15% gewijzigd door icecreamfarmer op 27-03-2015 13:30 ]
Ik denk dat je je belangrijkste vraag vergeet, je alternatief voor een exit.
Koersdaling is jammer, maar als het in dezelfde 3 jaar weer terugstijgt heb je 'gewoon' je dividenden als inkomsten. Dus wat doe je als je verkoopt:
- Wacht je tot de koers gedaald is en stap je later opnieuw in, of ga je ergens anders in beleggen?
- Wat is dan je backup als de koers toch blijft stijgen en je juist daardoor 'verlies' draait bij het terug instappen?
- Wat is het alternatief waarin je wilt beleggen, en wat doe je als het nieuwe aandeel blijkt te dalen?
En vergeet ook je transactiekosten niet...
Dus zet voor jezelf (je had het over verkopen en ETF's kopen) goed je strategie neer (wat heb je nu, wat wil je straks) en doe voor beide onderzoek. Je wilt bijvoorbeeld niet net voor dividend datum verkopen of vlak erna kopen en deze winst mislopen terwijl je dat prima kan beheersen.
Koersdaling is jammer, maar als het in dezelfde 3 jaar weer terugstijgt heb je 'gewoon' je dividenden als inkomsten. Dus wat doe je als je verkoopt:
- Wacht je tot de koers gedaald is en stap je later opnieuw in, of ga je ergens anders in beleggen?
- Wat is dan je backup als de koers toch blijft stijgen en je juist daardoor 'verlies' draait bij het terug instappen?
- Wat is het alternatief waarin je wilt beleggen, en wat doe je als het nieuwe aandeel blijkt te dalen?
Dus zet voor jezelf (je had het over verkopen en ETF's kopen) goed je strategie neer (wat heb je nu, wat wil je straks) en doe voor beide onderzoek. Je wilt bijvoorbeeld niet net voor dividend datum verkopen of vlak erna kopen en deze winst mislopen terwijl je dat prima kan beheersen.
[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 27-03-2015 14:26 ]
Optimale market timing bestaat niet, dus een beste strategie is er niet.icecreamfarmer schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:28:Hebben jullie ook een exit strategie?... Wat is nu wijsheid?
In 2012 en 2013 waren er beleggers die vonden dat het te hoog stond, hoge P/E, enorme stijgingen van de beurzen. Zij die uitgestapt waren hebben nog een deel van de boot gemist.
Indien je vroeg genoeg bent ingestapt kan je alles laten groeien tot er een bear market wordt opgeroepen (-20% onder de meest recente high). Zo konden beleggers bvb in juni 2008 al uitstappen, ver voordat de markten eind 2008 verder daalden. Dan is toch een deel van je kapitaal behouden, maar het is niet waterdicht. De mini correctie in oktober 2014 was een nepsignaal.
Het kan natuurlijk lang wachten zijn op een interessant moment om meer aandelen te kunnen kopen met je kapitaal. De dotcom crisis was een lange bear slide van 2000 tot 2003.
Tegenwoordig is de "buy and hold" strategie wel veel minder in zwang. Mensen die in 2000 instapten in de NASDAQ op 5100 en AEX op 700 zitten nog altijd met de gebakken peren. En de BEL20 zat in 2007 op 4750 en nu nog maar op 3700.
Persoonlijk meen ik dat een exit point altijd aangewezen is, zeker met individuele aandelen (Fortis keerde nooit meer om).
Je kan je geld omzetten in obligatiefondsen, maar mocht het zich binnen 1-2 jaar voordoen dan is er toch in de EU weinig aan te verdienen door de hoge prijzen en lage rentes. Dus deze safe haven is wat moeilijker in te schatten. Als de Fed de rente optrekt kunnen Amerikaanse treasuries wel interessant zijn. Historisch gezien zijn zulke fondsen wel interessant geweest, eind 2008 en in 2001.
Verder zijn er nog klompen goud, ook populair in crisissen.
Als iemand op de hoogste piek in 2000 AEX heeft gekocht, volgens buy-and-hold met herinvesteren van dividend, zou nu ook gewoon break-even tot winst staan ondanks ~700 piek tegenover nu ~480.algalid schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:17:
Tegenwoordig is de "buy and hold" strategie wel veel minder in zwang. Mensen die in 2000 instapten in de NASDAQ op 5100 en AEX op 700 zitten nog altijd met de gebakken peren. En de BEL20 zat in 2007 op 4750 en nu nog maar op 3700.
Natuurlijk kun je je afvragen hoe slim het is om op een 'hoogste piek ooit' moment te kopen instapmoment, evenals een enkele aankoop in plaats van gespreid, maar dat is een andere discussie.
Maar juist omdat het over zo'n korte periode met zware crisismomenten zichzelf heeft bewezen, is buy-and-hold meer aanwezig dan ervoor zou ik zeggen.
Je moet inderdaad wel je aandelen in de gaten houden, in een fortis/imtech/... scenario moet je vooral niet nadenken over strategieën maar zo snel mogelijk alles verkopen. Tegen dergelijke problemen kan niets tegenop.
[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 27-03-2015 14:46 ]
Ja maar er zijn zat historische hoogste pieken ooit die later weer als goedkoop beschouwd konden worden. Achteraf kan je natuurlijk zeggen dat het dom was om in 2000 in te stappen, maar ja.... met de kennis van nu
Dat is wel erg kort door de bocht. Hierbij de grafiek van de AEX herbeleggingsindex:algalid schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:17:
[...]
http://www.iex.nl/Index-Koers/99189/AEX-GR.aspx
Staat gewoon op een all-time high.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Ik zie dat ze bij Degiro nu ook een overzicht hebben van de komende dividend uitkering. Het is mij alleen niet duidelijk wanneer deze daadwerkelijk worden bijgeboekt op je rekening, er staat geen datum bij ofzo. Iemand een idee waar ik dit kan vinden?
Buy and Hold betekent niet al je kapitaal op 1 moment inzetten, maar elke maand of kwartaal bijkopen. En niet de aandelen bijkopen die als een falling knife onredbaar zijn.algalid schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:17:
[...]Tegenwoordig is de "buy and hold" strategie wel veel minder in zwang. Mensen die in 2000 instapten in de NASDAQ op 5100 en AEX op 700 zitten nog altijd met de gebakken peren. En de BEL20 zat in 2007 op 4750 en nu nog maar op 3700.
Persoonlijk meen ik dat een exit point altijd aangewezen is, zeker met individuele aandelen (Fortis keerde nooit meer om).
...
Verder zijn er nog klompen goud, ook populair in crisissen.
Natuurlijk mag je de portefeuille herwegen, maar je loopt per definitie achter de feiten aan. Of je hebt voorkennis.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Is het normaal om zoveel te betalen voor een Aberdeen Corporate Bond?
Amount you will pay annually (OCF)0.70%
Annual management charge 0.50%
Additional expenses 0.20%
Verwijderd
vergelijk met ETF aanbieder.chronoz schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:34:
Is het normaal om zoveel te betalen voor een Aberdeen Corporate Bond?
[...]
voorbeeld:
iShares Core Euro Corporate Bond UCITS ETF
TER = 0.2%
Verwijderd
Waar zie je dat overzicht staan?maxoss schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:11:
Ik zie dat ze bij Degiro nu ook een overzicht hebben van de komende dividend uitkering. Het is mij alleen niet duidelijk wanneer deze daadwerkelijk worden bijgeboekt op je rekening, er staat geen datum bij ofzo. Iemand een idee waar ik dit kan vinden?
Ik verwacht geen verdere stijging omdat de economie in de VS al weer aan het inkakken is en de fed 0 mogelijkheden heeft om nog in te grijpen.Xanaroth schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:08:
Ik denk dat je je belangrijkste vraag vergeet, je alternatief voor een exit.
1 Wacht je tot de koers gedaald is en stap je later opnieuw in, of ga je ergens anders in beleggen?
2 Wat is dan je backup als de koers toch blijft stijgen en je juist daardoor 'verlies' draait bij het terug instappen?
3 Wat is het alternatief waarin je wilt beleggen, en wat doe je als het nieuwe aandeel blijkt te dalen?
1. Wachten tot hij gedaald is.
2. Op de spaar rekening, het verschil is te overzien.
3. Dat gebruik ik dan voor aflossing op mijn (toekomstige) hypotheek.
Ik ben er over uit, ga, ondanks de hoge koersen, toch maandelijks een bedrag in een ETF pompen. Doe het niet met mijn eigen geld, maar met dat van mijn dochter
Ze is nu 2 en ik denk door maandelijks een bedrag in te leggen uiteindelijk een mooie cent op te bouwen voor als ze gaat studeren.
Favoriet op dit moment is Meesman. Lekker duidelijk, kosten horen bij de goedkoopste van de markt en ik hoeft er niet naar om te kijken doordat er iedere maand automatisch wordt ingelegd. Zijn er nog redenen om absoluut niet voor Meesman te kiezen maar voor een andere partij? Nadeel van Meesman is minimaal €100 per maand, zijn er soortgelijke partijen waarbij het bijv. ook voor €50 kan?
Favoriet op dit moment is Meesman. Lekker duidelijk, kosten horen bij de goedkoopste van de markt en ik hoeft er niet naar om te kijken doordat er iedere maand automatisch wordt ingelegd. Zijn er nog redenen om absoluut niet voor Meesman te kiezen maar voor een andere partij? Nadeel van Meesman is minimaal €100 per maand, zijn er soortgelijke partijen waarbij het bijv. ook voor €50 kan?
Ik zit zelf bij Robein, waar ik een rekening heb waarmee door Robein automatisch belegd wordt. Kost me 0,5% per storting (of opname), en 0,5% per jaar over de totale waarde. Misschien niet de goedkoopste, maar het bevalt me prima
Er is geen minimale storting vereist, en je hebt er ook geen omkijken naar... en het rendement op die rekening gaat vooralsnog ook uitstekend.
@DopjeD je kan volgens mij voor kleine bedragen in ETF's ook prima via ING beleggen.
Ik merk wel dat ik, ondanks dat ik graag optimistisch ben, inmiddels enigszins begin te geloven in een 'dit kan niet door blijven zetten'. Niet dat ik denk de markt te kunnen voorspellen, maar bijna mijn gehele watchlist blijft maar stijgen. Ik zie inmiddels (forecasted) P/E's van boven de 30! Als je die bedrijven koopt geloof je blijkbaar dat de komende jaren de wereldeconomie gaat groeien als een bezetene.
Het lijkt wel alsof er door de influx van nieuw gedrukt geld een soort mega inflatie gaande is op de beurs.
Ik merk wel dat ik, ondanks dat ik graag optimistisch ben, inmiddels enigszins begin te geloven in een 'dit kan niet door blijven zetten'. Niet dat ik denk de markt te kunnen voorspellen, maar bijna mijn gehele watchlist blijft maar stijgen. Ik zie inmiddels (forecasted) P/E's van boven de 30! Als je die bedrijven koopt geloof je blijkbaar dat de komende jaren de wereldeconomie gaat groeien als een bezetene.
Het lijkt wel alsof er door de influx van nieuw gedrukt geld een soort mega inflatie gaande is op de beurs.
Dat is toch al heel lang bekend? Niet alleen op de beurs, ook de euro (30% inflatie t.o.v de dollar in een jaar). De grote vraag is: wat gebeurt er als die inflatiedirecteur van de ECB stopt met geld drukken? Gewoon nog een paar biljoen verzinnen? Of gebeurt er daarna het tegenovergestelde?murphsy schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:49:
Want uiteindelijk levert "meer geld" en "duurdere aandelen" niets op voor de echte economie.
Voor mijn zoon zit ik bij Brand New Day tegen vergelijkbare tarieven. Daar is geen minimale inleg. Erg tevreden over.DopjeD schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:25:
Aanvulling: BND heeft naast een beleggingsrekening ook een kinderrekening. Fiscaal is de schenking en de beschikking op de 18e verjaardag automatisch geregeld.
[ Voor 11% gewijzigd door roderickvd op 30-03-2015 20:28 . Reden: aangevuld met kinderrekening ]
Ik wil voor mijn eerste stapjes in het beleggingswereldje gebruik gaan maken van Lynx, goede keuze?
Lynx heeft IMHO een vrij ingewikkeld platform. Niet echt lekker om je eerste stappen te maken.Niku schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:51:
Ik wil voor mijn eerste stapjes in het beleggingswereldje gebruik gaan maken van Lynx, goede keuze?
Volgens mij hebben Binck of degiro een platform waar je beter kan beginnen.
Disclaimer: zit zelf bij degiro en lynx, voorheen bij de Rabo.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Dat snap ik, maar het bijgedrukte geld is slechts een fractie van de waardestijging op de beurs. En minstens zo belangrijk: inflatie werkt net zo hard op het dividend & de winst van de onderneming.RemcoDelft schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:12:
[...]
Dat is toch al heel lang bekend? Niet alleen op de beurs, ook de euro (30% inflatie t.o.v de dollar in een jaar). De grote vraag is: wat gebeurt er als die inflatiedirecteur van de ECB stopt met geld drukken? Gewoon nog een paar biljoen verzinnen? Of gebeurt er daarna het tegenovergestelde?
Want uiteindelijk levert "meer geld" en "duurdere aandelen" niets op voor de echte economie.
Wat bedoel je met een ingewikkeld platform? Lees op dit forum veel negatieve reacties over DeGiro, dus daarom wil ik daar liever niet aan beginnen. Verder is qua kosten Lynx de meest voordelige geloof ik, dus vandaar.evleerdam schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:11:
[...]
Lynx heeft IMHO een vrij ingewikkeld platform. Niet echt lekker om je eerste stappen te maken.
Volgens mij hebben Binck of degiro een platform waar je beter kan beginnen.
Disclaimer: zit zelf bij degiro en lynx, voorheen bij de Rabo.
Ze hebben een platform wat vooral ontwikkeld is voor professionals. Erg veel features en veel mogelijkheden, maar daardoor ook complex. Echter kan je in plaats van de Java client met alle toeters en bellen ook gebruik maken van de web trader of de telefoon/tablet app die beiden minder features hebben en daardoor ook gebruiksvriendelijker zijn. Imo is het platform wat ze gebruiken wel echt 100x beter dan wat brokers zoals Binck en Degiro hebben.
Overigens kan je ook overwegen om ipv een account bij Lynx direct bij Interactive Brokers zelf te gaan, is hetzelfde platform maar een stuk goedkoper. Hangt wel een beetje af van hoeveel trades je verwacht te doen per maand en de grote van je account of het idd voordeliger is dan Lynx. Wat sowieso ook nog een optie is, is Placetrade. Is evenals Lynx een reseller van Interactive Brokers, maar dan goedkoper en net zoals Lynx ook prima voor kleine accounts met weinig trades (er is geen inactivity fee die IB wel heeft voor accounts kleiner dan $100K).
Overigens kan je ook overwegen om ipv een account bij Lynx direct bij Interactive Brokers zelf te gaan, is hetzelfde platform maar een stuk goedkoper. Hangt wel een beetje af van hoeveel trades je verwacht te doen per maand en de grote van je account of het idd voordeliger is dan Lynx. Wat sowieso ook nog een optie is, is Placetrade. Is evenals Lynx een reseller van Interactive Brokers, maar dan goedkoper en net zoals Lynx ook prima voor kleine accounts met weinig trades (er is geen inactivity fee die IB wel heeft voor accounts kleiner dan $100K).
Ligt er gewoon aan wat je wilt doen. DeGiro is prima voor als je veel transacties doet op een dag. Ik gebruik het zelf alleen om transacties te doen, voor TA gebruik ik tradingview PRO en Mijn Dealingroom van ABN voor newsfeed en grafieken. De reden voor DeGiro zijn dus de hele lage transactiekosten.Niku schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:44:
[...]
Wat bedoel je met een ingewikkeld platform? Lees op dit forum veel negatieve reacties over DeGiro, dus daarom wil ik daar liever niet aan beginnen. Verder is qua kosten Lynx de meest voordelige geloof ik, dus vandaar.
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Ik wil eigenlijk gewoon een beetje experimenteren. Niks ingewikkelds, niks groots.
Precies wat je zegt, IB, en alle resellers, zijn bedoeld voor professionals. Ik zou dit dus nooit aanraden aan een beginner.Hielko schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:59:
Ze hebben een platform wat vooral ontwikkeld is voor professionals. Erg veel features en veel mogelijkheden, maar daardoor ook complex. Echter kan je in plaats van de Java client met alle toeters en bellen ook gebruik maken van de web trader of de telefoon/tablet app die beiden minder features hebben en daardoor ook gebruiksvriendelijker zijn. Imo is het platform wat ze gebruiken wel echt 100x beter dan wat brokers zoals Binck en Degiro hebben.
Ik zou dan lekker naar de giro gaan, prima om een beetje mee te proberen. Lage kosten, niet te ingewikkeld. Ok voor de langere termijn zou ik misschien een andere broker kiezen, maar dat is niet het punt.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik zit bij degiro, maar beleg 500€ per maand in ETF's (horizon 20 jaar) en kan geen andere broker vinden waar ik dan niet te veel betaal aan transactiekosten of extra servicefees(Binck Fundcoach). Bij Lynx is dat 6€ per transactie en dat hakt er wel in als ik in 3 of meer ETF's wil beleggen. Heb wel het volgende bedacht, als ik nou een account opbouw bij degiro en dan als het groot genoeg is verkoop en weer koop bij Lynx bijvoorbeeld, dan zouden de kosten meevallen. Toch?
Laten we zeggen €10.000, dat is transactiekosten van 9 euro + nog wat verschil tussen verkoop en aankoop waarschijnlijk.
Of zeggen jullie dat is teveel risico, kan natuurlijk wel een paar dagen tussen zitten, waardoor ik een koersstijging mis zou kunnen lopen.
Moet ik anders maar de servicefee van fundcoach voor lief nemen? Maar minimaal 60€ hakt er ook wel in als je net begint. Is 1% servicefee bij €6000.
Omdat ik nu nog aan het begin sta wil ik wel een weloverwogen keuze maken.
Laten we zeggen €10.000, dat is transactiekosten van 9 euro + nog wat verschil tussen verkoop en aankoop waarschijnlijk.
Of zeggen jullie dat is teveel risico, kan natuurlijk wel een paar dagen tussen zitten, waardoor ik een koersstijging mis zou kunnen lopen.
Moet ik anders maar de servicefee van fundcoach voor lief nemen? Maar minimaal 60€ hakt er ook wel in als je net begint. Is 1% servicefee bij €6000.
[ Voor 5% gewijzigd door shenr op 31-03-2015 10:56 ]
Ik schat zo in dat het overboeken van een portefeuille bij De Giro nogal wat zal kosten gezien hun opzet, maar anders kan zoiets ook een optie zijn (zeker als Lynx bijvoorbeeld kosten zou willen compenseren)
[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2015 11:13 ]
Houd ook rekening met je risico. Zie bijvoorbeeld http://www.iexprofs.nl/Co...DeGiro-en-het-risico.aspxshenr schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:49:
Ik zit bij degiro, maar beleg 500€ per maand in ETF's (horizon 20 jaar) en kan geen andere broker vinden waar ik dan niet te veel betaal aan transactiekosten of extra servicefees(Binck Fundcoach). Bij Lynx is dat 6€ per transactie en dat hakt er wel in als ik in 3 of meer ETF's wil beleggen. Heb wel het volgende bedacht, als ik nou een account opbouw bij degiro en dan als het groot genoeg is verkoop en weer koop bij Lynx bijvoorbeeld, dan zouden de kosten meevallen. Toch?
DeGiro is met een reden zo enorm veel goedkoper als banken - komt doordat je hoger risico loopt (geen deposito garantie stelsel, aandelen/effecten worden uitgeleegd of anders krijg je alweer hogere tarieven, etc).
[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 31-03-2015 12:30 ]
En ik stond net op het punt om mijn beginnersrekening te openen bij DeGiroXanaroth schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:27:
[...]
Houd ook rekening met je risico. Zie bijvoorbeeld http://www.iexprofs.nl/Co...DeGiro-en-het-risico.aspx
DeGiro is met een reden zo enorm veel goedkoper als banken - komt doordat je hoger risico loopt (geen deposito garantie stelsel, aandelen/effecten worden uitgeleegd of anders krijg je alweer hogere tarieven, etc).
Zoals eerder gemeld is er ook een custody account mogelijk waar je aandelen niet uitgeleend worden, en de kosten ook nog erg laag zijn. Ik heb dat ook en ben als beginnende belegger erg tevreden. Alleen je cash geld loopt "gevaar" maar dat laat ik daar toch niet staan.
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren om over te stappen naar een andere vorm van beleggen. Op dit moment beleg ik bij Robeco One, maar na het lezen van allerlei fora ed ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter kan gaan overstappen naar een alternatief met minder kosten.
Waarschijnlijk hou ik het bij het periodiek beleggen in Trackers en fondsen en ik verwacht het geld de komende jaren niet nodig te hebben. Via BrokerTavieven.nl heb ik een vergelijking gedaan mbt de kosten en daaruit kwam naar voren dat ik het beste bij DeGiro (geen kosten) of ABN (alleen 0.18% over de waarde per jaar) kan beleggen. Nu lees ik hier (en ook op andere plekken) over het uitlenen van aandelen e.d. bij de Giro, maar geld dit ook voor trackers en fondsen?
En wat zouden jullie adviseren mbt de overstap? Alles in 1 keer verkopen bij Robeco en trackers en fondsen kopen voor het hele bedrag? Of kan ik dit beter geleidelijk doen en bijvoorbeeld spreiden over een half jaar oid?
Alvast erg bedankt voor jullie advies!
en mochten jullie nog meer informatie nodig hebben hoor ik het wel
Waarschijnlijk hou ik het bij het periodiek beleggen in Trackers en fondsen en ik verwacht het geld de komende jaren niet nodig te hebben. Via BrokerTavieven.nl heb ik een vergelijking gedaan mbt de kosten en daaruit kwam naar voren dat ik het beste bij DeGiro (geen kosten) of ABN (alleen 0.18% over de waarde per jaar) kan beleggen. Nu lees ik hier (en ook op andere plekken) over het uitlenen van aandelen e.d. bij de Giro, maar geld dit ook voor trackers en fondsen?
En wat zouden jullie adviseren mbt de overstap? Alles in 1 keer verkopen bij Robeco en trackers en fondsen kopen voor het hele bedrag? Of kan ik dit beter geleidelijk doen en bijvoorbeeld spreiden over een half jaar oid?
Wat is nu precies het risico van het uitlenen van aandelen door DeGiro eigenlijk?
Misschien moet je maar eens "DeGiro" invullen in de balk bovenaan dit topic. Dit is volgens mij al zes keer gepasseerd.Niku schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:52:
Wat is nu precies het risico van het uitlenen van aandelen door DeGiro eigenlijk?
Ik vind dit dus lichtelijke overdreven, of in ieder geval buiten z’n context geplaatst. Ja, €60,- service fee op een bedrag €6.000 komt overeen met 1% van je belegd vermogen. Ja, dit is relatief gezien erg veel.shenr schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:49:
[...]
Maar wellicht is het verstandiger om eerst alle overige money sinks te beschouwen alvorens een paar tientjes uit de service fee proberen te knijpen. Als ik even in het algemeen kijk, dan denk ik dat veel mensen relatief makkelijk geld kunnen besparen met hun mobiele telefoon, sluipverbruik of bijvoorbeeld hun rechtervoet/gaspedaal. Wellicht dat hier makkelijker en meer geld te besparen valt dan te proberen om 20 euro per jaar minder kwijt te zijn aan beheerskosten van hun portefeuille.
Ik heb zelf het gevoel dat we onszelf gek maken door te stellen dat beheerskosten absoluut zo laag mogelijk moeten zijn. Ja, natuurlijk hakken deze kosten erin (ik ken de artikelen en onderschat dit effect zeker niet) en natuurlijk heeft John Bogle een punt als hij zegt dat dit een van de belangrijkste afwegingen is wanneer je gaat beleggen. Echter, laten we ons er niet blind op staren.
Daarnaast zou ik zeggen, stap gewoon in de beurs (zeker als beginnende belegger), en mocht je over een paar jaar er achter komen dat je toch liever een andere ETF, broker of fondbeheerder zou willen, dan stap je toch lekker over? Dat is echt geen doodzonde.
Zie het als het afsluiten van een nieuwe mobiel abonnement. Als je er ooit achterkomt dat je minder kunt betalen voor hetzelfde, dan stap je toch ook over? En dan lig je toch ook niet wakker van eenmalig een paar tientjes aansluitkosten betalen wanneer je abonnement verder stukken goedkoper is dan je huidige abonnement?
Misschien geeft dat negen pagina's aan resultaten, lastig vinden wat je precies zoekt.Robkazoe schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:13:
[...]
Misschien moet je maar eens "DeGiro" invullen in de balk bovenaan dit topic. Dit is volgens mij al zes keer gepasseerd.
Maar bedankt voor je antwoord verder
Tik er dan uitlenen als 2e trefwoord bij...Niku schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:46:
[...]
Misschien geeft dat negen pagina's aan resultaten, lastig vinden wat je precies zoekt.
Maar bedankt voor je antwoord verder
Ik zat altijd bij Binck (Heb nog wel een actieve account). Maar heb vorig jaar gekozen voor ING voor mijn ETFS, dan kun je onbeperkt inleggen want je betaald alleen 16E per jaar + 0,24% (tot 75k).
Dat is toch niet heul duur?
Ik leen jouw auto, en geef jou daar 10 euro voor. Ik verkoop je auto, om hem een dag later terug te kopen voor een lagere prijs. Helaas valt dat tegen en krijg jij je auto niet terug.Niku schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:52:
Mag jij raden wat het risico is
Hier juist andersom bezig.michaeltb schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:04:
Ik zat altijd bij Binck (Heb nog wel een actieve account). Maar heb vorig jaar gekozen voor ING voor mijn ETFS, dan kun je onbeperkt inleggen want je betaald alleen 16E per jaar + 0,24% (tot 75k).
Die 0,24% en 16/jaar betekend dat ik vanaf 20.000 euro evenveel kwijt zou zijn bij ING als bij Binck FundCoach (vanaf 60 per jaar).
Dat is hetzelfde als ~9 transacties Binck Basic.
Andersom, Binck Basic met maandelijks zelf inleggen is grofweg 12x6,50 en uitgaande van 500/maand inleg nog eens 3 euro. Ofwel 81 euro per jaar. Dat is hetzelfde als 27k euro bij ING of 54k euro bij Binck Fundcoach.
Echter aan de 0.24% en 0,15% kan je niets doen, aan transacties wel. Stel ik doe mn inleg per 2 maanden ipv per maand, dan worden de kosten nog 'maar' 42 euro per jaar en ligt het break-even op 28k per jaar bijvoorbeeld.
Dus als je focus is lage kosten, is ING eigenlijk alleen interessant bij laag vermogen of bij veel transacties.
Ik heb het even snel nagerekend en omdat ik met relatief weinig geld beleg ~5k zijn de kosten niet veel hoger dan binck. Denk dat ik voor die 14 euro ook niet overstap wanneer ik wat meer spaargeld wil beleggen, zo'n hassle weer.

[ Voor 95% gewijzigd door michaeltb op 31-03-2015 16:45 ]
Dat overzichtje is niet zo eerlijkmichaeltb schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:40:
Ik heb het even snel nagerekend en omdat ik met relatief weinig geld beleg ~5k zijn de kosten niet veel hoger dan binck. Denk dat ik voor die 14 euro ook niet overstap wanneer ik wat meer spaargeld wil beleggen, zo'n hassle weer.
[afbeelding]
Fundcoach is minimaal 60 euro per jaar. Als je orders automatisch elke maand laat uitvoeren (dat kun je zelfs eenmalig maandelijks doen, daarna gelijk weer stopzetten) zijn de transactiekosten gratis. En hoe groot zijn je transacties? Want die kosten bij Binck Basic zijn weer heel hoog, ik kan me niet voorstellen dat je 4 of 12 keer per jaar je hele portefeuille verkoopt en weer andere dingen koopt.
Binck Basic had ik er puur even snel bijgezet om te zien dat ETF en binck basic niet interessant is. Die 60euro per jaar zie ik inderdaad nu ook, kleine lettertjes
. Dan is ING helemaal niet duur als je het gebruikt voor speelgeld tot 20k, zoals ik dat doe
. En ik kan me ook niet druk maken om 3-4 tientjes als ik heel eerlijk ben !
Je hebt denk ik binck active gebruikt, 4 transacties bij binck basic kost je €40 ongeacht inleg.michaeltb schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:46:
Binck Basic had ik er puur even snel bijgezet om te zien dat ETF en binck basic niet interessant is. Die 60euro per jaar zie ik inderdaad nu ook, kleine lettertjes. Dan is ING helemaal niet duur als je het gebruikt voor speelgeld tot 20k, zoals ik dat doe
. En ik kan me ook niet druk maken om 3-4 tientjes als ik heel eerlijk ben !
Maar een De Giro Custody account aanvragen voor enkel ETF's (uit de kernselectie) is toch nog steeds gratis, of zie ik een servicefee over het hoofd?
20*350ZO45°
https://www.binck.nl/tarievenicecreamfarmer schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:58:
[...]
Je hebt denk ik binck active gebruikt, 4 transacties bij binck basic kost je €40 ongeacht inleg.
Dit topic is gesloten.