As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Verwijderd
door de dollarkoers sta ik nog steeds wel zeer gunstig en maak ik zelfs vandaag nog niet gek veel verlies. Ik kijk het nog even aan.Ballebek schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:44:
[...]
J.P. Morgan all the way, ik heb weinig meer open staan op dit moment want ik vermoed hetzelfde.
Mijn kapper begon vanmorgen over de beurs en dat het op een verjaardag over beleggen ging.
Maar de verhalen van de kappers die beginnen hoor je steeds vaker...
Ik heb de paar onderdelen in mijn portefeuille die op flinke winst stonden vorige week maar even gecashed. Eerst maar eens zien waar het naartoe gaat. Maak alleen mijn ritje short op de EUR/USD nog even af. Vooralsnog gaat het nog de goede kant op (omlaagBallebek schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:44:
[...]
J.P. Morgan all the way, ik heb weinig meer open staan op dit moment want ik vermoed hetzelfde.
Mijn kapper begon vanmorgen over de beurs en dat het op een verjaardag over beleggen ging.
Ik vind het wel grappig dat ik eigenlijk dit topic weer eens ging lurken om dezelfde meningen te zien. Nou zocht ik overigens geen bevestiging.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik heb vooral veel kleinere posities dus de transactiekosten maken verkopen duur maar zit idd ook te denken aan eventueel verkopen. Of aanhouden voor dividend en kijken wat de eur/usd doet.eborn schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:31:
[...]
Ik heb de paar onderdelen in mijn portefeuille die op flinke winst stonden vorige week maar even gecashed. Eerst maar eens zien waar het naartoe gaat. Maak alleen mijn ritje short op de EUR/USD nog even af. Vooralsnog gaat het nog de goede kant op (omlaag), maar iets zegt me dat we parity niet gaan halen. Dan pak ik liever de winsten die voor het oprapen liggen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:13:
http://nos.nl/op3/artikel/2023815-niet-naar-de-costa-maar-naar-de-aandelenbeurs.html
Ik begin een beetje natte voeten te krijgen... ten onrechte?
Tja, zo zit ik er ook wel enigszins in... aangezien sparen bijna niets oplevert en het qua alternatieven verder ook zo'n beetje ophoudt is die ontwikkeling niet zo vreemd. Ja, je kan met instappen wachten tot de 'bubbel' weer knapt, maar wanneer is dat..joramoudenaarde schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:38:
Natte voeten of niet, iets anders dan beleggen is er niet echt… sparen levert ook daadwerkelijk amper iets opIk laat 't geld vooralsnog lekker even staan; heb tot nu toe totaal zo'n 6,5% rendement op m'n aandelen gehaald, dus ik kijk voorlopig nog even of ik de verhoudingen aanpas of dat ik 't zo laat zitten.
Persoonlijk heb ik nog als alternatief iets extra's in te leggen in mijn spaarhypotheek en een stuk aflosvrij af te lossen, maar daar houdt het zo te zien dan ook op qua slimme dingen doen met de centen. Of zeg ik nou hele gekke dingen

Enige nadeel is dat je liquiditeit verliest, maar een gedeelte van je hypotheek aflossen in deze tijden is best verstandig denk ik zelf.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Hoe kan je zien welke EFT's wat bevatten? Als ik bijvoorbeeld op dividend wil sturen, hoe zie ik welke dan voor mij positief kunnen uitvallen?
Ik zit er met een tophypotheek sinds 2008 voor 5,25% in, met nog 14 jaar rentevast als ik het goed heb.Kid Buu schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:22:
Wanneer je een best wel hoge hypotheek rente hebt (zoals ik) t.o.v de huidige rentestanden, is het aflossen van je aflossingsvrije hypotheek een prima besteding van je spaargeld.
Enige nadeel is dat je liquiditeit verliest, maar een gedeelte van je hypotheek aflossen in deze tijden is best verstandig denk ik zelf.
Dus ja, beter dan de huidige spaarrentes
Dat plan is al in werking gezet, althans het bijstorten in het spaardeel binnen bandbreedte. Aflosvrij kleiner maken gaat daar parallel aan lopen denk ik, want een ton 'winst' maken op mijn woning zie ik niet zo snel gebeuren
70% omhoog in de komende 2 jaar.
In het sombere scenario gaan aandelen 'maar' 40% omhoog tot eind 2016.
Dat wordt geen bubbeltje, maar een skippybal. Natuurlijk helpt de dik 1000 miljard (slechts 15 landen hebben groter BBP...) die de ECB uitgeeft om record na record te gaan breken.. Maar net als de kappers verhalen, gaat dit wel weer erg naar de 'sky is the limit' en 'new normal' verhalen.
Toch is een voorzichte 'Zet je schrap' alvast op zn plaats geloof ik, ook al is de kans groot dat we pas in 2016/2017 de echte klapper krijgen.
edit: nog even als bonus link naar het beruchte verloop grafiekje. Lijkt me dat we dus nu met 'media attention/enthousiasm' bezig zijn, en we weer van voor af aan beginnen. http://blogs-images.forbe...ses-of-a-Bubble-Graph.png
[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 11-03-2015 15:04 ]
Maar als het echt gaat gebeuren verkoop ik de boel (tijdelijk) rond het eind van 2016
Edit: never mind: https://www.abnamromarkets.nl/ "Vanwege een technisch probleem zijn er momenteel geen prijzen in Turbo’s en Traders. Wij stellen alles in het werk om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. Onze excuses voor het ongemak."
[ Voor 46% gewijzigd door MoiZie op 11-03-2015 15:34 ]
Daar hoort ook een beperkte analyse bij van de 30 aandelen uit de DAX. Deel 1 belicht Deutsche Post, BMW, Daimler, Deutsche Telekom, E.On, Fresenius Medical Care, RWE, SAP, Siemens en Volkswagen.
http://data.kbcsecurities.../Topic_DAX30_06032015.pdf
Misschien ook nuttig voor iemand hier.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Ik moet zeggen dat het mij altijd tegenvalt hoeveel dit oplevert. Ik zit met een hypotheek uit 2007 met 4,6% op het aflossingsvrije deel. Maar extra aflossen (bijv. 10k) is al niet meer voordelig vanaf 2,21% rendement per jaar. Als ik het beleggingsrendement niet meeneem en alleen de spaarrente, dan bespaar je 70 euro per jaar. Voor dat bedrag hou ik die 10k liever achter de hand en zet ik nog eens wat aandeeltjes bijGast1981 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:33:
[...]
Ik zit er met een tophypotheek sinds 2008 voor 5,25% in, met nog 14 jaar rentevast als ik het goed heb.
Dus ja, beter dan de huidige spaarrentesEn zeker voor het deel waarover vrh gaat.
Moet je bij die 2.21 % ook niet de vermogensheffing nog optellen die je dan niet meer hoeft te betalen? Dan zou het 3.41% zijn of reken ik dan te makkelijk. Natuurlijk ervan uitgaande dat je boven het heffingsvrije vermogen zit.eborn schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 23:08:
[...]
Ik moet zeggen dat het mij altijd tegenvalt hoeveel dit oplevert. Ik zit met een hypotheek uit 2007 met 4,6% op het aflossingsvrije deel. Maar extra aflossen (bijv. 10k) is al niet meer voordelig vanaf 2,21% rendement per jaar. Als ik het beleggingsrendement niet meeneem en alleen de spaarrente, dan bespaar je 70 euro per jaar. Voor dat bedrag hou ik die 10k liever achter de hand en zet ik nog eens wat aandeeltjes bij
Zorgwekkend al lijkt het niet uit te gaan komen. Na 3 dagen lijkt het erop dat de ecb al weer wil stoppen met qe.
Heb je iets van links/bronnen dat de ECB alweer wilt stoppen?icecreamfarmer schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:03:
[...]
Zorgwekkend al lijkt het niet uit te gaan komen. Na 3 dagen lijkt het erop dat de ecb al weer wil stoppen met qe.
Ik heb niks anders gezien, dan volhouden met de QE tot minimaal september 2016.
http://www.zerohedge.com/...urope-two-days-q%E2%82%ACXanaroth schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:51:
[...]
Heb je iets van links/bronnen dat de ECB alweer wilt stoppen?
Ik heb niks anders gezien, dan volhouden met de QE tot minimaal september 2016.
Ze hebben niets om te kopen.
Ik ben benieuwd wat er de komende maand(en) gaat gebeuren met de beleggingswereld. Ik denk dat we wel een dipje gaan krijgen omdat de mensen die hun hoop hadden gevestigd dat er wél massaal opgekocht zou worden, nu met hun neus op de feiten worden gedrukt.
Nou ja, dat is een pak minder dan de 3x 60 milj die de bedoeling was. Van een bazooka is het een slingshot gewordenHazelnoot schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 13:40:
ECB heeft anders weinig moeite, tot nu toe in 3 dagen bijna 10 miljard uitgegeven.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Ach het moet 60 mld worden per maand. Met deze hoeveelheden nu lijkt dat wel te lukkenDarkKnight schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:02:
[...]
Nou ja, dat is een pak minder dan de 3x 60 milj die de bedoeling was. Van een bazooka is het een slingshot geworden.
Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.
Oh ja, we hebben het over maanden. Mijn leesfout. Maar die paar miljard meer of minder, waar hebben we het nog over.bat266 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:05:
[...]
Ach het moet 60 mld worden per maand. Met deze hoeveelheden nu lijkt dat wel te lukken
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
http://nos.nl/artikel/202...huwt-voor-zeepbellen.html
Was al bekend maar toch een officiële waarschuwing over het knappen van die zeepbellen in aandelen.....
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Klopt. Nee, daar zit ik nog niet boven. Gaat wel hard die kant op, dus mogelijk is het eind van het jaar interessanter.shenr schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:26:
[...]
Moet je bij die 2.21 % ook niet de vermogensheffing nog optellen die je dan niet meer hoeft te betalen? Dan zou het 3.41% zijn of reken ik dan te makkelijk. Natuurlijk ervan uitgaande dat je boven het heffingsvrije vermogen zit.
Dat is altijd interessanter. Het meetmoment is 1 januari, dus als je je hypotheek op 2 januari aflost betaal je dat jaar gewoon 1,2% vrh over je aflossing.eborn schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 17:20:
[...]
Klopt. Nee, daar zit ik nog niet boven. Gaat wel hard die kant op, dus mogelijk is het eind van het jaar interessanter.
Ik heb wat spaargeld 'over'. Grotendeel van spaargeld staat bij de Rabo, oftewel weinig rente. Hierin wil ik al wat gaan spreiden. Maar ook overweeg ik een deel te gaan beleggen, al is dit geheel nieuw voor mij. Op termijn van zeker 5 jaar verwacht ik niet opnieuw een huis te gaan kopen. In de verschillende vormen van beleggen moet ik me nog verdiepen.
Waarover ik twijfel, de koersen staan redelijk hoog. Als ik nu dus instap met beleggen, is er een grotere kans aanwezig dat de koersen gaan dalen tov als koersen laag staan. Wat zijn jullie argumenten om er wel of niet op dit moment in te stappen.
Wachten met instappen is een stijgende koers mislopen!
Verwijderd
Niet: angst om geld te verliezen.
Ja, de koersen staan hoog, maar dit betekent niet dat er een grotere kans is op een crash of dip. De beurzen kunnen net zo goed nog een lange tijd doorgaan met stijgen en als je er dan niet in zit "verlies" je ook geld. Uiteindelijk komt het erop neer wat je doelstellingen zijn en hoe je denkt dat de markt zich zal gedragen gedurende de periode dat je belegt. Als je, zoals velen hier, erin gelooft dat de markt op de lange termijn altijd omhoog gaat, is er niet echt een verkeerd moment om in te stappen.
Als je daarentegen over vijf jaar wilt cashen, kun je beter een klein gedeelte beleggen en de rest in een spaardeposito knallen omdat dit minder risico's heeft, maar ook een lager rendement. Een tussenoplossing is bijvoorbeeld nu een deel van je spaargeld investeren (lump sum) en de rest te spreiden over een langere periode (dollar cost averaging). Op deze manier heb je meteen de kans om rendement te behalen, maar bouw je toch een anti-crash maatregel in omdat je nog een aanzienlijk deel van je geld beschikbaar hebt om te investeren als de koersen laag staan. Als de koers dan weer stijgt, heb je laag gekocht en kun je op een later moment hoog verkopen.
Je zult je hoe dan ook eerst moeten gaan inlezen voordat je een rekening opent en als je dit gaat doen, krijg je vanzelf een beter beeld over welke manier van beleggen het beste bij je past. Er zijn heel veel goede literatuurbronnen en websites te vinden in dit topic, dus ga hier vooral mee aan de slag!
Wat is de ratio hierachter?[b][message=43909158,noline]Als je daarentegen over vijf jaar wilt cashen, kun je beter een klein gedeelte beleggen en de rest in een spaardeposito knallen omdat dit minder risico's heeft, maar ook een lager rendement.
Beleggen over 5 jaar is gewoon zwaar gokken (over een periode van 20 jaar ook). Niet voor niets wordt er op een langlopende aandelenportefeuille met pensioendoelstelling al 10 jaar (!!!) voor het einde afgebouwd naar laag risicodragend kapitaal...
Over een lange periode kun je wel door bijvoorbeeld maandelijks instappen de risico's van verzachten (van te voren niet te zeggen of dat in gunstige of in ongunstige richting is)
Je kunt je afvragen of een maandelijks staatslot niet beter is (minder kosten, kleine kans op hoog rendement).
Een spaardeposito heeft niet minder risico, maar GEEN risico (garantiestelsel in acht genomen). Beleggen heeft een HOOG risico.
5 Jaar? Ik zeg een deposito van 5 jaar a 2,25% of ga gokken op de beurs....iemand die zegt dat beleggen beter is gaat niet voor jou garant staan...tjsa
You're either part of the solution or you're part of the problem
Maar je moet inderdaad niet op één paard wedden: niet door al je geld op één fonds in te zetten, maar ook sowieso door niet al je geld in beleggingen te steken. Persoonlijk doe ik het met hooguit 20% (op 't moment) van m'n totale spaartegoed. Dat bedrag moet, voor mij, daarnaast ook een bedrag zijn dat ik kan missen mocht ik alles verliezen. Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld 5-10% winst ziet en je beleggingen kelderen ineens door naar de -5%, dan is het misschien wel een mooi moment om je verliezen te nemen en te verkopen.
Ik heb een bedrag wat ik gebruik voor puur indexbeleggen, en die staat nu op een prettige +13,4%. Daarnaast heb ik een stuk in aandelen/ETF's belegd wat nu op +7,8% staat. Als één van de 2 (of allebij) ineens een flink verlies laat zien dan verkoop ik de grootste verliezende onderdelen en kijk ik opnieuw naar de investeringen. Maar als dat elk jaar lijkt te gebeuren dan moet je daar toch ook wel een beetje doorheen kijken… beleggingen fluctueren nogal, dus niemand die je met zekerheid kan zeggen hoe ver je aandelen zakken of stijgen in een week/maand/jaar.
Maar ik ben er persoonlijk wel redelijk gerust op dat beleggen op de lange termijn meer oplevert dan alleen sparen. En wat verzekeraars ook al doen: zodra mijn FO-doel of pensioen in zicht komt wil ik zelf ook 't roer omgooien. Het bedrag wat er dan op staat, wil ik in de jaren vóór het FO-zijn/pensioen, omzetten naar óf obligaties óf deposito sparen.
Beleggen met een horizon van 5 jaar is voor mij persoonlijk net zo prettig als met één van 10 of 20 jaar. Er kan áltijd iets gebeuren. Misschien heb je met een horizon van 20 jaar, 18 jaar lekker winst gemaakt om vervolgens in de laatste 2 jaar flink verlies te draaien… niemand die het weet.
Ik weet niet of ik je nu wel begrijp, maar het lijkt er nu op dat je juist bij verliezen gaat verkopen?joramoudenaarde schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:35:
Ik heb een bedrag wat ik gebruik voor puur indexbeleggen, en die staat nu op een prettige +13,4%. Daarnaast heb ik een stuk in aandelen/ETF's belegd wat nu op +7,8% staat. Als één van de 2 (of allebij) ineens een flink verlies laat zien dan verkoop ik de grootste verliezende onderdelen en kijk ik opnieuw naar de investeringen. Maar als dat elk jaar lijkt te gebeuren dan moet je daar toch ook wel een beetje doorheen kijken… beleggingen fluctueren nogal, dus niemand die je met zekerheid kan zeggen hoe ver je aandelen zakken of stijgen in een week/maand/jaar.
20*350ZO45°
Ik was een beetje snel/onduidelijk met m'n verhaal merk ik… sorry!
Verwijderd
Ik hou hem nog even aan maar ga verhoudingsgewijs niet meer investeren en als het onder een bepaald % winst zakt neem ik dat denk ik.
Je vergeet: hoe hoger de koers nu is, hoe kleiner de potentie voor stijgingen de komende tijd.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:56:
Wel: de beurs heeft geen plafond, market timen is zinloos, hoe vroeger je instapt hoe eerder je vermogen rendement geeft.
Persoonlijk vind ik de enorme stijgingen erg zorgwekkend. Een maand geleden begon ik serieus naar Meesman te kijken en heb ik me aangemeld. Die automatische inleg begint pas in april. Ondertussen is de wereldfondskoers al gestegen van 92 naar 100 euro. Of nauwkeuriger: de euro is zo hard door het putje gegaan.
Als de Italiaanse inflatiedirecteur van de ECB z'n zin krijgt gaat dat nog wel even verder, $0,50 per euro of lager gaat wel lukken als-ie biljoenen euro's uit z'n hoge hoed blijft toveren.
Het hoeft niet, maar stabiliteit en zekerheid zie ik er niet in...
Als je historisch kijkt is er geen pijl op te trekken. Het kan volgende maand instorten (ik begin ook in april bij Meesman, dus dan zijn wij redelijk veiligRemcoDelft schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:32:
[...]
Je vergeet: hoe hoger de koers nu is, hoe kleiner de potentie voor stijgingen de komende tijd.
Als je je zulke zorgen maakt, nog voordat je begint met beleggen, is beleggen niets voor je.RemcoDelft schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:32:
[...]
Je vergeet: hoe hoger de koers nu is, hoe kleiner de potentie voor stijgingen de komende tijd.
Persoonlijk vind ik de enorme stijgingen erg zorgwekkend. Een maand geleden begon ik serieus naar Meesman te kijken en heb ik me aangemeld. Die automatische inleg begint pas in april. Ondertussen is de wereldfondskoers al gestegen van 92 naar 100 euro. Of nauwkeuriger: de euro is zo hard door het putje gegaan.
Als de Italiaanse inflatiedirecteur van de ECB z'n zin krijgt gaat dat nog wel even verder, $0,50 per euro of lager gaat wel lukken als-ie biljoenen euro's uit z'n hoge hoed blijft toveren.
Het hoeft niet, maar stabiliteit en zekerheid zie ik er niet in...
Bovendien, resultaten uit het verleden bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Dit houdt ook in dat de stijgingen van de afgelopen tijd niets zeggen over het koersverloop van de komende tijd.
Als ik jou was zou ik of lekker bij je spaarrekening blijven, of een klein gedeelte beleggen maar iets minder het nieuws volgen, of in ieder geval je er niet druk om maken.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Geld op deposito zetten voor 5 jaar en dan 2,05% krijgen (Agenta), nee a. aangezien een kwartaal rente bij Knab 1,7% oplevert(zakt mogelijk wel), b. 2,05% is erg laag binnen 5 jaar verwacht ik zeker dat het gaat stijgen.
Dus mijn huiswerk voor het weekend is, verdiepen in wat er allemaal mogelijk is en de voors en tegens hiervan.
En wanneer denk je dat tante Bep instapt? Op het moment dat het duidelijk is dat de beurs niet meer aan het instorten is. Dat is juist het hele punt, niemand weet wanneer dat is.RemcoDelft schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 06:49:
Ik houd het uiteraard bij een klein deel beleggen. Zeg maar om klaar te zijn als de beurs instort om in te stappen. Dus niet op het moment dat tante Bep instapt, maar als zij met verlies uitstapt!
Wat nu als volgende week de beurs gaat instorten. Stap je dan een maand later in? Een jaar? Drie jaar? Zeggen dat je dan op de bodem instapt is geen valide antwoord, omdat niemand weet wanneer die is. Dat weet je pas achteraf.
Als ik nu met een hele zwik geld in één keer zou beginnen ermee zou ik me er ook druk over maken, maar dat is imo juist het voordeel van maandelijks wat inleggen: als hij nu aan het begin naarbeneden gaat maakt het niet zoveel uit want je hebt er toch nog niet veel in zitten. Zodra je er wel een redelijk bedrag in heb zitten zou je hopen dat het in de loop van de tijd dat je dat hebt ingelegd ook al redelijk rendement heeft gehaald. Al blijft dat natuurlijk onzeker.
[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 17-03-2015 07:34 ]
Hoeveel moet de beurs instorten? 10%, 20%, 30%? De beurs is net bijna 15-20% gestegen, was dat niet genoeg potentiële stijging voor je om in te stappen? Of is het voor jou net zo moeilijk als voor anderen om te timen?RemcoDelft schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 06:49:
Ik houd het uiteraard bij een klein deel beleggen. Zeg maar om klaar te zijn als de beurs instort om in te stappen. Dus niet op het moment dat tante Bep instapt, maar als zij met verlies uitstapt!
Kijk eens naar het koersverloop van deze tracker over de afgelopen 5 jaar, een etf die 600 Europeese aandelen volgt: http://funds.ft.com/UK/Tearsheet/Summary?s=EXSA:GER:EUR
Zat daar niet een mooi instapmoment in?
Alternatieve link naar Google finance als FT niet werkt: http://tiny.cc/e6pmvx
[ Voor 5% gewijzigd door Sallin op 17-03-2015 07:41 ]
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Natuurlijk is timen moeilijk. Maar dat neemt niet weg dat er redelijke indicatoren zijn, zoals de P/E-ratio. En die is nu gewoon heel erg laag hoog.Sallin schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:38:
Hoeveel moet de beurs instorten? 10%, 20%, 30%? De beurs is net bijna 15-20% gestegen, was dat niet genoeg potentiële stijging voor je om in te stappen? Of is het voor jou net zo moeilijk als voor anderen om te timen?
Bij 10 cent dividend per euro aandeel is kopen natuurlijk erg aantrekkelijk, ongeacht of de koers nou omhoog of omlaag gaat, je krijgt toch je dividend. Maar als dat 2 cent per aandeel wordt, is de verhouding 80% ongunstiger.
Wie weet binnen 5 jaar stijgen!? Maar dan eerst nog wel even richting de 0%headhunter1985 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:25:
Bedankt voor jullie reacties, ik ga zowieso eerst goed inlezen. Maar wat ik al heb begrepen zijn aandelen niets voor mij.
Geld op deposito zetten voor 5 jaar en dan 2,05% krijgen (Agenta), nee a. aangezien een kwartaal rente bij Knab 1,7% oplevert(zakt mogelijk wel), b. 2,05% is erg laag binnen 5 jaar verwacht ik zeker dat het gaat stijgen.
Dus mijn huiswerk voor het weekend is, verdiepen in wat er allemaal mogelijk is en de voors en tegens hiervan.
Bron: Warren Buffet
Dan ben je al te laat...het beste is liquide hebben en bijkopen.joramoudenaarde schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:06:
Oh, niet zo direct hoorMaar als je nieuwsberichtgen tegen gaat komen dat er bijvoorbeeld oorlog komt, of dat je van +13% winst naar -5% winst gaat vanwege aanhoudende slechte berichten over de economie, dan kún je ervoor kiezen om te verkopen om te voorkomen dat je ál je geld kwijt raakt.
Ik was een beetje snel/onduidelijk met m'n verhaal merk ik… sorry!
Alex vermogensbeheer staat onder zware kritiek...verkopen als de beurs daalt...en kopen als de beurs stijgt....hallooooo!!!!! Ik ben weggegaan, ik had de meest defensieve portefeuille....er werd op gehandeld als een gek....3x raden wie dat betaalt.
Ik zit bij Meesman, 30% aandelen, 70% obligaties of zo. Gaat de beurs omlaag...lekker blijven zitten..
[ Voor 27% gewijzigd door poehee op 18-03-2015 10:27 ]
Laag? De Shiller P/E staat historisch nogal hoog zou ik zeggen.RemcoDelft schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:53:
[...]
Natuurlijk is timen moeilijk. Maar dat neemt niet weg dat er redelijke indicatoren zijn, zoals de P/E-ratio. En die is nu gewoon heel erg laag.
Daarom is alleen naar het dividend kijken redelijk onzinnig. De houdbaarheid van het dividend is veel belangrijker.Bij 10 cent dividend per euro aandeel is kopen natuurlijk erg aantrekkelijk, ongeacht of de koers nou omhoog of omlaag gaat, je krijgt toch je dividend. Maar als dat 2 cent per aandeel wordt, is de verhouding 80% ongunstiger.
Hoe komt het eigenlijk dat de AEX nog zo ver van zijn toppunt zit terwijl Amerikaanse beurzen al zoveel eerder zijn hersteld naar hun toppunt? Amerikaanse beurzen hebben hun toppunt allang weer ingehaald en zitten nu op hun maximum ooit, of niet?
zie ook: http://www.meesman.nl/wat...en-een-herbeleggingsindex
Er is overigens van de AEX ook een herbeleggingsversie, en die ging eerder deze week naar een all-time high: http://www.iex.nl/Index-Koers/99189/AEX-GR.aspx
[ Voor 22% gewijzigd door DJTimo op 18-03-2015 13:07 ]
Dat bedoelde ik inderdaadDivWhis schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:47:
Laag? De Shiller P/E staat historisch nogal hoog zou ik zeggen.
S&P500 is ook een koersindex, dus dat legt het verschil niet uit.DJTimo schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:02:
De AEX corrigeert de dividenden. Het is geld dat uit deze index verdwijnt. Andere indexen houden de uitbetaalde dividenden vast en tellen dit op bij de koersen in die index.
zie ook: http://www.meesman.nl/wat...en-een-herbeleggingsindex
Er is overigens van de AEX ook een herbeleggingsversie, en die ging eerder deze week naar een all-time high: http://www.iex.nl/Index-Koers/99189/AEX-GR.aspx
Het verschil kan ik niet precies verklaren, maar zal een optelsom zijn van verschillende factoren die daar invloed op hebben. Valutakoersen, sentiment, monetair beleid etc.
Er zijn er zoveel.KIMBLE schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:10:
Hebben jullie aanraders voor websites/bronnen voor informatie uit het verleden over aandelen en fondsen? Denk aan koersontwikkeling/yields/earnings/dividend e.d. Heb voor mij nog niet de perfecte website ontdekt.
www.iex.nl
finance.yahoo.com
Die gebruik ik vaak.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
En zolang er gewerkt wordt, wordt er normaliter netto vermogen gecreëerd (het totale wereldwijde vermogen is een afspiegeling van de totale hoeveelheid geleverde arbeid, cumulatief over alle jaren minus alle vermogens destructie). Dat gecreëerde vermogen moet ergens blijven, daarom blijven de koersen op lange termijn stijgen. Danwel omdat mensen aandelen kopen om iets met het vermogen te doen (meer vraag: hogere prijs) of omdat mensen hun geld omruilen voor producten: bedrijf maakt winst: hogere koers.
Inflatie helpt ook mee: schulden worden goedkoper en elk bezit (op harde cash na) wordt meer waard. De waarde van geld daalt, maar dat boeit niet. Als producten duurder worden verdienen bedrijven meer geld, dus stijgen de koersen. Een inflatie van 2% resulteert grofweg in een vergelijkbare stijging vd waarde van een aandeel (grof gemiddeld gezien). Dat leidt dus ook tot 2% meer dividend uitkeringen etc. Daarom is een huis kopen een goede investering: na 30 jaar inflatie is je huis veel meer waard en je schuld veel minder.
Dit geldt allemaal voor de lange termijn (30-50 jaar of langer). Op korte termijn kan je er geen touw aan vastknopen. En je hebt nog het risico van milieurampen en oorlogen. Die zijn netto vermogens verlagend, danwel voor de eigenaar, danwel voor de verzekeraar.
Zolang de vermogensstijging door wereldwijde arbeid groter blijft dan de vermogens daling door destructie (consumptie, natuurramp, oorlog, ...) dan zit het wel goed. Merk op dat consumptie ook een vermogensdestructie is: als een land structureel meer vermogen consumeert dan produceert, dan gaat dat op de lange termijn een keer fout, zie de laatste crisis door onaflosbare schulden in Amerika...
Alex vermogensbeheer doet het anders nu best goed. Het behoedzaam profiel is in een paar maand tijd met 16% gestegen.poehee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:24:
[...]
Dan ben je al te laat...het beste is liquide hebben en bijkopen.
Alex vermogensbeheer staat onder zware kritiek...verkopen als de beurs daalt...en kopen als de beurs stijgt....hallooooo!!!!! Ik ben weggegaan, ik had de meest defensieve portefeuille....er werd op gehandeld als een gek....3x raden wie dat betaalt.
Ik zit bij Meesman, 30% aandelen, 70% obligaties of zo. Gaat de beurs omlaag...lekker blijven zitten..
Zie ook: http://www.iex.nl/Column/...-klanten-heb-je-Alex.aspx
[ Voor 5% gewijzigd door Ruben0s op 19-03-2015 06:45 ]
Maar in welke wereld is 16% omhoog behoedzaam? Dat is echt heel risicovol.Ruben0s schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 06:37:
[...]
Alex vermogensbeheer doet het anders nu best goed. Het behoedzaam profiel is in een paar maand tijd met 16% gestegen.
De categorieën bij Alex kloppen echt niet.
16% omhoog in een paar maanden betekent dat ze ook 16% omlaag kunnen in een paar maanden.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Dat is de dividendbelasting á 15%. Deze kun je als particulier weer terugvragen bij je inkomstenbelasting over 2015.shenr schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:34:
Even een vraagje, ik ben pas sinds vorige maand ingestapt in etfs. Nu zie ik dat de think etf dividend uit gaat keren deze maand, op de website van think staat €0.13 per aandeel maar bij de giro staat €0.11 per aandeel. Waar wordt dit door veroorzaakt?
Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.
Weet je ook waar je dat moet opgeven in de aangifte? Of word dat ook automatisch ingevuld voor je?bat266 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 08:11:
[...]
Dat is de dividendbelasting á 15%. Deze kun je als particulier weer terugvragen bij je inkomstenbelasting over 2015.
Bij het kopje beleggen kan je gewoon invullen wat je totaal aan dividendbelasting hebt betaald. Het bedrag kan je als het goed is kopiëren uit de jaaropgaaf van je broker.robertobadjo schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 08:46:
[...]
Weet je ook waar je dat moet opgeven in de aangifte? Of word dat ook automatisch ingevuld voor je?
Thx. Heb in december voor het eerst een ETF gekocht. toen wel dividend uitgekeerd gekregen maar zie op het jaaropgave daar niks van terug. Zal wel voor volgend jaar erbij staan dan.DivWhis schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:06:
[...]
Bij het kopje beleggen kan je gewoon invullen wat je totaal aan dividendbelasting hebt betaald. Het bedrag kan je als het goed is kopiëren uit de jaaropgaaf van je broker.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Ik heb zeer ruime ervaring met zelf beleggen en laten beleggen (min of meer actief). Duur leergeld. Het businessmodel van Alex is handelen (lees die idiote adviseurs als Sem v Berkel, Siks e.d., zelfs als je geen verstand van beleggen hebt zie je dat hij onzin uitkraamt) - Schijnt dat Binck een behoorlijke flater heeft begaan door een beleggingsclub te liquideren...wat een prutsers...Ruben0s schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 06:37:
[...]
Alex vermogensbeheer doet het anders nu best goed. Het behoedzaam profiel is in een paar maand tijd met 16% gestegen.
Ik heb 1 portefeuille met wat "rustige" aandelen (Ahold, CSM, Unilever, Kon.Olie, etc) waar ik niet mee handel: niemand verslaat die jaar na jaar (misschien 1 of 2 keer). En 1 zo'n zelfde portefeuille in Amerika (bij Alex) - ook passief, alleen bijkopen.
Disclaimer: Ik zit bij Meesman, Ohpen/Robein, BrandNewDay. Geeft rust in je hoofd en tijd aan je leven.
Is de waarde van aandelen niet juist gebaseerd op arbeid die nog geleverd moet worden, in de komende jaren? Bij een IPO wordt vaak meer geld opgehaald dan het bedrijf ooit verdiend heeft.pirke schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 00:52:(het totale wereldwijde vermogen is een afspiegeling van de totale hoeveelheid geleverde arbeid, cumulatief over alle jaren minus alle vermogens destructie).
Je mag 2 cent afronden naar boven op hele euro'sshenr schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:02:
Aha, achteraf wel logisch. Thanks. Nu is het bedrag zo klein dat het terugvragen niet waard is, maar goed om te weten voor in de toekomst.
Dat is supermarkt afronden.Je mag 2 cent afronden naar boven op hele euro's
Voor de belasting mag je naar boven afronden naar hele euro's...
Je mag ook naar beneden afronden in jouw voordeel.
0,01 cent is 1 euro (dividend belasting).
0,99 cent is 0 euro (vermogen).
Blijven zitten. Gaat het (flink) omlaag, stukje bijkopen met een deel van wat je kan missen. Eventueel na flinke klap daarna weer bijkopen. Maar dit is al flink speculeren. Beste is om maandelijks in te leggen (niemand kent de pieken en dalen van de toekomst).Zebby schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:38:
Maandje geleden ingestapt bij ASN aandelenfonds, gaat erg de goede kant op, maar ben toch wat huiverig voor de geruchten over de komende daling. Het is een long-term idee, maar toch niet prettig als je in korte tijd na start al omlaag gaat.
Over lange periodes komen flinke dalingen voor, het laatste wat je moet doen is daarop reageren (behalve het als kans zien om bij te kopen). Wat je ook niet moet doen is winst pakken (heel verleidelijk), maar maakt de verliezen nooit goed - nog eens verergerd door transactiekosten.
Wat je wel moet doen is een x aantal jaar voordat je het geld wilt opnemen naar lager risicodragend kapitaal (kortlopende deposito's of obligaties) brengen. Aandelenportefeuilles kunnen zomaar 20/30% dalen, en dat is nog een positief scenario...het kan ook met 60/70%.
Je hebt geen ASN aandelenportefeuille om mee te handelen...
Handelen kost geld, je verliest van brokers en andere grote partijen...die pakken veilig, en systematisch de marges.
Genoeg fondsen en trackers zonder transactiekosten. Je zou anders ook 60/40 kunnen aanhouden, 60 aandelen, 40 obligaties/spaargeld. Bij een afwijking na een stijging of daling van enkele procentpunten kan je desgewenst herbalanceren. Op die manier leg je ook extra in na een daling en room je winsten af, maar op een systematische wijze. Het obligatie/spaargeld deel zorgt ook dat je grote verliezen (en winsten) dempt.poehee schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:33:
[...]
Over lange periodes komen flinke dalingen voor, het laatste wat je moet doen is daarop reageren (behalve het als kans zien om bij te kopen). Wat je ook niet moet doen is winst pakken (heel verleidelijk), maar maakt de verliezen nooit goed - nog eens verergerd door transactiekosten.
Inmiddels zijn we een stukje verder en durf ik wel iets te zeggen over of het nou slim was om te verkopen of dat ik beter had kunnen houden. Beide aandelen hebben dezelfde lijnen gevolgd, een kleine daling gevolgd door een wat grilligere periode. De trendlijn van beide aandelen bleef echter stabiel. Dat betekent dat het bedrijf waar ik in ben blijven zitten nog steeds goed presteert, maar het bedrijf waar ik uitgestapt ben ook.
Ik heb wel op het hoogste punt tot nu toe verkocht, echter als ik zou terugkopen levert dat me bijna niks extra's op. Dan praat je over 1% meer aandelen. Dat betekent dat het aandeel verder moet dalen, voordat terugkopen echt zin heeft. Misschien doet het dat nog, misschien ook wel niet.
Wat mij betreft was verkopen dus niet zo slim. Het was speculeren op een daling (op een bereikte piek). Het was een gokje. Het was een poging tot slimmer zijn dan de markt, en dat ben ik niet. Ik zou volgende keer gewoon blijven zitten, en alleen verkopen wanneer dividend uitkeringen onder de door mij gestelde normen zouden zakken.
disclaimer: ik ben een buy&hold belegger. Dit was het eerste aandeel dat ik ooit verkocht. Waarschijnlijk ben ik dus bevooroordeeld
Nee eerlijk gezegd niet. Ik moet me daarin zeker nog eens gaan verdiepen, maar voel me nu te slecht ingelezen om opties of derivaten te overwegen.begintmeta schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:05:
Had je nog opties overwogen?
Nog een vraag over.DivWhis schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:06:
[...]
Bij het kopje beleggen kan je gewoon invullen wat je totaal aan dividendbelasting hebt betaald. Het bedrag kan je als het goed is kopiëren uit de jaaropgaaf van je broker.
Moet je dat per aandeel doen? Want nu heb ik gewoon opegegevn:
Binck € en Binck $
Komende week zal dat toch wel gehaald worden! Hoogste stand in 7 jaar nu, gaat hard nu. Al die hoge standen zijn wel killing voor je dividend yield, de dividend growth houdt alle waarde toenames niet bij momenteel. Vind ik wel een indicatie voor overwaardering.MoiZie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:49:
Slot op 500 deze week? Zou dat lukken?
Je moet toch per aandeel per land specificeren? Ik heb daar vorig jaar nog gedoe over gehad omdat ze wilden weten van welke aandelen het afkomstig wasHielko schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:01:
Per land. Dat is toch niet te missen als je de aangifte invuld? Je moet zelfs een land opgeven als je zegt dat niet alles uit Nederland komt.

Volgens mij wordt dat nergens in de aangifte gevraagd. Alleen land, hoeveelheid dividend en hoeveel belasting er al is ingehouden.Cubic X schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:13:
[...]
Je moet toch per aandeel per land specificeren? Ik heb daar vorig jaar nog gedoe over gehad omdat ze wilden weten van welke aandelen het afkomstig was.
zit staartje aan, bekijkt het maar eens

Gast1981 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:33:
[...]
Ik zit er met een tophypotheek sinds 2008 voor 5,25% in, met nog 14 jaar rentevast als ik het goed heb.
Dus ja, beter dan de huidige spaarrentesEn zeker voor het deel waarover vrh gaat.
Dat plan is al in werking gezet, althans het bijstorten in het spaardeel binnen bandbreedte. Aflosvrij kleiner maken gaat daar parallel aan lopen denk ik, want een ton 'winst' maken op mijn woning zie ik niet zo snel gebeuren
Ja, dit is mij wel bekend. Maar, dat is toch niks nieuws? Dat is het risico van een rentevaste periode kleiner dan 30 jaar. In het restant v/d tijd zal het restant van het spaardoel bij elkaar gespaard moeten worden. Hoge(re) rente betekent lage inleg door het hoge redement en bij een lage(re) rente zal je meer premie moeten betalen. De af te dragen rente drukt dat verschil natuurlijk ook nog iets, in beide gevallen.letscomputero schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:05:
http://www.telegraaf.nl/b...ama_spaarhypotheek__.html
zit staartje aan, bekijkt het maar eens![]()
[...]
Hoe dan ook, door tussentijds bij te storten kom je sneller dichterbij het spaardoel.
Een lagere rente heb je dan soort van opgevangen door de inmiddels al gedaalde premie. Bij stijgende rente kan je qua 1:10 bandbreedte in de knoei komen, maar dat is eventueel te ondervangen door de looptijd in te korten, er is t.z.t. immers al 20 jaar lang premie betaald, dus zou fiscaal gezien zonder gevolgen moeten kunnen (met de huidige regelgeving, en anders zien we dan wel weer).
edit: Zojuist even e.e.a. nagerekend, maar als ik straks van 5,4% naar bijv 3,0% terugval voor de resterende 10 jaar dan kom ik alleszins flink aan het betalen trouwens
maar, edit 2: dan draag je ook minder hyporente af, dus onderaan de streep betaal je netto gewoon minder... een stijgende rente lijkt juist netto meer te kosten omdat de betaalde rente meer kost dan de lagere premie oplevert

[ Voor 15% gewijzigd door Gast1981 op 23-03-2015 16:24 ]
Maar hoe kun je dit bijvoorbeeld aanpakken als je bij bijvoorbeeld De Giro zit en daar in trackers gaat zitten? Als je elke maand bijvoorbeeld €100,- wilt storten is dit dan ook het overwegen waard? Je hebt bij De Giro geen stortingskosten namelijk alleen aan- en verkoopkosten.
- De Giro
- Today's Brokers/Interactive Brokers/Lynx/Traders Only (allen zelfde bedrijf - IB)
- Binck
- Alex
De eerste 2(/5) voornamelijk vanwege gebrekkige garantiestellingen (doorlenen/verkopen/verpanden/... van je aandelen) waardoor als ze failliet gaan het je aanzienlijk veel geld kan kosten - mogelijk zijn je aandelen namelijk fysiek niet in handen van het bedrijf, maar slechts getalletjes op het internet waar niks meer tegenover staat.
Dat is een risico wat ik niet bereid ben te nemen.
Binck en Alex heb ik afgeschreven omdat je dividend niet automatisch/kosteloos kunt herbeleggen. Dat betekend dus elke keer opnieuw transactie kosten betalen, en als dividendbelegger gaat dat dan ook serieus veel geld kosten als je dat per aandeel 4-12x per jaar doet vanaf 6,- per transactie.
Dan blijft er vergeleken met huidige broker (ING) geen voordeel over - bij serieus hoge bedragen kan het wel in voordeel van Binck/Alex zijn, maar als ik in die luxepositie kom zie ik het dan wel weer.
Zijn er nog andere brokers welke mogelijk interessant kunnen zijn om me in te verdiepen?
Gewoon in aandelen blijft DeGiro wel goedkoop misschien een beperkt bedrag daar aanhouden.
AEX weer 500+
[ Voor 38% gewijzigd door Hazelnoot op 24-03-2015 11:26 ]
Persoonlijk heb ik 't niet zo op met brokers die alleen in banken investeren… ik probeer die banken nu net een beetje te ontwijken vanwege de heisa rondom die hele bonuscultuur (en loonsverhogingen).
Dus ben nooit echt verder gaan rondneuzen.Dividend wordt contant uitgekeerd
Maar nu ik er verder in de voorwaarden documenten in duik, zie ik daar inderdaad terugkomen wat je zegt: ze lijken inderdaad combinaties te hanteren en kosteloos dividend herbeleggen hoort er ook bij. Ik ga er maar eens wat verder in duiken dan.
Huh? draai je het niet een beetje om. Bij BND heb je geen stortingskosten, alleen aankoopkosten.Trezzahn schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:12:
Ik heb al eens gekeken naar Brand New Day(BND). Vrij eenvoudig en weinig omkijken naar. Maandelijks geld storten en een fonds kiezen.
Maar hoe kun je dit bijvoorbeeld aanpakken als je bij bijvoorbeeld De Giro zit en daar in trackers gaat zitten? Als je elke maand bijvoorbeeld €100,- wilt storten is dit dan ook het overwegen waard? Je hebt bij De Giro geen stortingskosten namelijk alleen aan- en verkoopkosten.
DeGiro heeft een pakketje "gratis" trackers. Die hebben dus geen aan/verkoopkosten.
Ik beleg zowel met BND, Meesman, Binck en DeGiro.
BND en Meesman leg ik maandelijks automatisch in.
BND en Meesman hebben andere fondsen. Vanguard vs Thinks geloof ik. Binck had ik al een tijdje. Die ben ik aan het afbouwen. (net toch maar wat winst genomen.)
DeGiro beleg ik in die gratis trackers. Eens in de zoveel tijd wat grotere bedragen. En dan wat meer verschillende trackers.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Nee, dacht van niet.kmf schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:42:
[...]
Huh? draai je het niet een beetje om. Bij BND heb je geen stortingskosten, alleen aankoopkosten.
DeGiro heeft een pakketje "gratis" trackers. Die hebben dus geen aan/verkoopkosten.
Ik beleg zowel met BND, Meesman, Binck en DeGiro.
BND en Meesman leg ik maandelijks automatisch in.
BND en Meesman hebben andere fondsen. Vanguard vs Thinks geloof ik. Binck had ik al een tijdje. Die ben ik aan het afbouwen. (net toch maar wat winst genomen.)
DeGiro beleg ik in die gratis trackers. Eens in de zoveel tijd wat grotere bedragen. En dan wat meer verschillende trackers.
https://www.brandnewday.nl/Beleggen.html#Kosten --> Stortingskosten: 0,50% over elke geldstorting
Dat zijn er nogal wat. Ik wil niet erg actief bezig zijn en maar met een zeer kleine portefeuille(max €1000). Think vind ik vrij transparant. Daarmee bedoel ik dat je op hun website precies kan zien wat deze tracker inhoudt. Die kan ik niet kiezen bij BND maar wel bij de Giro.
Weet niet zo goed wat het makkelijkst is. Trackers bij De Giro of BND(en er geen omkijken meer naar).
Maar moet dat per aandeel?Hielko schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:01:
Per land. Dat is toch niet te missen als je de aangifte invuld? Je moet zelfs een land opgeven als je zegt dat niet alles uit Nederland komt.
De omschrijving is daar wat vaag over.
De stortingskosten zijn de aankoopkosten omdat die direct volledig gebruikt voor aankoopo van de fondsen. Datzelfde heb je ook met meesman.Trezzahn schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:00:
[...]
Nee, dacht van niet.
https://www.brandnewday.nl/Beleggen.html#Kosten --> Stortingskosten: 0,50% over elke geldstorting
BND doet in Vanguard. Meesman in Think. En dan wel als fondsen.Dat zijn er nogal wat. Ik wil niet erg actief bezig zijn en maar met een zeer kleine portefeuille(max €1000). Think vind ik vrij transparant. Daarmee bedoel ik dat je op hun website precies kan zien wat deze tracker inhoudt. Die kan ik niet kiezen bij BND maar wel bij de Giro.
Weet niet zo goed wat het makkelijkst is. Trackers bij De Giro of BND(en er geen omkijken meer naar).
Enkel bij brokers koop je direct ETFs.
Bij Binck had ik uitgerekend dat bij maandelijkse bedragen < 1500 ik beter bij BND/meesman kan zitten.
Bij DeGiro heb je geen probleem, alleen moet je wel maandelijks zelf een order plaatsen. Koop/verkoop je hetzelfde product meerdere keren in 1 maand, dan komen daar ook weer orderkosten bij kijken.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dit is een vreemde conclusie. Dat ze het uitlenen heeft weinig te maken met "in handen van het bedrijf". Geen enkele broker heeft nog een kluis liggen met de aandelenpapieren of zo. Het zijn allemaal getalletjes op het internet.Xanaroth schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:38:
Zit de laatste tijd erg te kijken naar brokers, zit bij de ING maar vind de kosten daar vrij hoog voor mijn gevoel (0,24% van ingelegde bedrag per jaar). Tot nu toe afgevallen zijn:
- De Giro
- Today's Brokers/Interactive Brokers/Lynx/Traders Only (allen zelfde bedrijf - IB)
- Binck
- Alex
De eerste 2(/5) voornamelijk vanwege gebrekkige garantiestellingen (doorlenen/verkopen/verpanden/... van je aandelen) waardoor als ze failliet gaan het je aanzienlijk veel geld kan kosten - mogelijk zijn je aandelen namelijk fysiek niet in handen van het bedrijf, maar slechts getalletjes op het internet waar niks meer tegenover staat.
Dat is een risico wat ik niet bereid ben te nemen.
"garantie" is geregeld met de bewaarbedrijfregeling. (Zelfde geldt ook voor BND, meesman, etc)
En wat betreft het uitlenen: dit is in mensentaal uitgelegd hier:De effecten die bij DeGiro worden aangehouden staan wel zoals bij alle banken geparkeerd in een apart bewaarbedrijf. Dat betekent dat er geen problemen zijn mocht DeGiro failliet gaan. DeGiro staat onder toezicht van De Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiële Markten.
http://www.mijnkapitaal.b...sen/degiro-nader-bekeken/
Wil je niet dat ze uitlenen, en beleg je alleen in trackers e.d. Neem dan gewoon een custody account.
Naja. Bij DeGiro moet je expliciet voor een custody account gaan als je niks wilt uitlenen. De winst die zij daarmee krijgen, krijg jij ook niet direct. Daarmee worden de lage tarieven mogelijk namelijkHielko schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:27:
Sowieso lenen Todays/IB/Lynx/Traders Only alleen je aandelen uit als je daar toestemming voor geeft, en vervolgens krijg je ook een deel van de opbrengst. Daarnaast kan je ook keurig zien welke aandelen je hebt uitgeleend, tegen welk percentage etc
http://www.iex.nl/Column/117156/DeGiro-en-het-risico.aspx
Dit topic is gesloten.