Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.760 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:39
Bedankt allemaal :) 't Is me er niet echt duidelijker op geworden, maar ik denk dat ik Binck eens even mail of bel… al die percentages zonder specifieke bedragen of duidelijkheid over wat nu eigenlijk de (half)jaarlijkse rente op zo'n obligatie is maken 't er niet echt overzichtelijker op.

Ik begrijp nu als leek nog meer van aandelen dan het (vaak) veiligere staatsobligaties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52

Fuelke

Forza Ferrari

Nu we toch flink over staatsobligaties bezig zijn, iemand een idee of ervaringen met staatsobligaties uit Singapore? Deze zijn uitgedrukt in SGD uiteraard, ik zie er aantal staan die nog een YTM bieden van 2%, rating is AAA, en zoveel landen zijn er niet met dergelijk rating.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:19

icecreamfarmer

en het is

Fuelke schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:40:
Nu we toch flink over staatsobligaties bezig zijn, iemand een idee of ervaringen met staatsobligaties uit Singapore? Deze zijn uitgedrukt in SGD uiteraard, ik zie er aantal staan die nog een YTM bieden van 2%, rating is AAA, en zoveel landen zijn er niet met dergelijk rating.
Zeer solide economie, en een munt die blijft stijgen tov de us$ en euro.
Heb je een link?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Ik ben me onlangs gaan verdiepen in het indexbeleggen, heb verder geen ervaring met beleggen. Nu dacht ik dat meesman een goede optie was om op de lange termijn met maandelijks inleg een goed rendement te behalen. Tot ik me hier op het forum wat verder erin ging verdiepen. Ik begrijp dat degiro qua kosten een stuk voordeliger is en ik heb even jullie hulp hierbij nodig. Ik wil waarschijnlijk €500 p.m. in gaan leggen.
Meesman:
0.5% bewaarloon
0.25% kosten per transactie.
Dus laten we zeggen eerste jaar:
€500 p.m. -> €1,25 kosten
per jaar dus €15 transactiekosten + 0.5% bewaarloon

De giro:
Afhankelijk van de trackers verandert de bewaarloon begrijp ik. Er zijn geen transactiekosten zolang er maar 1 transactie per tracker per maand plaats vind. En bewaarloon is ook een stuk lager bij de meeste trackers, alleen ik zie door de trackerbomen het bos niet meer zogezegd.

Klopt het dat als je in trackers gebaseerd op USD belegt dat je dan wisselkosten betaalt? Wisselt de giro voor je of wisselt de bank en waar kan ik deze wisselkoerskosten vinden?

Als ik voor het gemak alleen trackers in EUR zou willen met een lage dividend lek en ik ben op zoek naar de volgende verdeling:
€175 Wereld aandelen
€100 Europa aandelen
€75 Opkomende landen aandelen
€150 Obligaties

Welke trackers raden jullie mij aan?
Ik kwam zelf op het volgende:
Wereld:
Think Global Equity 0.2% bewaarloon, of
Vanguard FTSE All-World 0.25% bewaarloon
Europa:
iShares MSCI EMU 0.33% bewaarloon
Opkomende landen:
?
Obligaties:
iShares Euro Government Bond 7-10yr 0.2%

Ik ben dus nog op zoek naar alternatieven voor europa, opkomende landen en obligaties. Of zijn de kosten voor converteren naar USD verwaarloosbaar? Pfff, heb wel gemerkt, je kan je hier echt uren in verdiepen. Het gaat mij er eigenlijk een beetje om of ik op het goede pad ben en geen denkfouten maak of dat er dingen zijn waar ik geen rekening mee hou. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik had vanmiddag naar aanleiding van wat vragen die ik had dus Binck even gemailed met de vraag of ze konden uitleggen waarom hun informatiepagina over Obligaties zo verwarrend was, omdat de termen op die informatiepagina niet duidelijk terug te vinden waren op de pagina van een Fonds/Obligatie.

...nou, voortaan kun je dus beter bellen, want hun uitleg was bijna 1-op-1 hetzelfde als die van hun informatiepagina. En daar had ik dus niets aan. Ik ga ze binnenkort maar eens bellen in de hoop dat ze dan in ABN kunnen uitleggen wat nu de verschillen zijn tussen hun informatiepagina en de pagina van zo'n Fonds. Email contact was zéér snel bij ze, maar qua nuttigheid en duidelijkheid viel 't me best tegen.

Ze begonnen namelijk over coupures, wat me nu juist niet duidelijk was waar ze die vandaan halen. Op die Fonds/Obligatiepagina's kun je die namelijk niet terugvinden, dus je weet ook niet in welk veelvoud je een Obligatie kunt kopen bij Binck. Daarnaast staat er ook niet bij elke Obligatie duidelijk aangegeven (volgens mij ten minste) wat de rente op de Obligatie is.

Bijvoorbeeld, om een stukje te citeren uit hun uitleg via de email:
U koopt voor EUR 10.000,00 nominaal de Rabobank certificaten 6,5% FRN perp. hiervan staat de koers momenteel op 110,75%. Indien u deze kooporder opgeeft betaald u: 10.000 x 110,75% = EUR 11.075,00. De rente wordt per jaar bepaald aan de hand van de nominale waarde, u ontvangt dus 10.000 x 6,5% = EUR 650,00 aan couponrente.
Goed… maar als deze rente jaarlijks wordt bepaald aan de hand van de nominale waarde, dan is het wel zo handig als die nominale waarde ook duidelijk op hun pagina wordt vermeldt lijkt me.
Daarnaast heeft u een vraag over de coupure. Een coupure houdt in dat de obligatie in veelvouden wordt verhandeld. De Rabobank certificaten 6,5% heeft als coupure EUR 25,00, dit houdt in dat u nominaal een veelvoud dient aan te schaffen van EUR 25,00. In de regel geldt voor obligaties een coupure van EUR 1.000,00 dit houdt dus in dat u een veelvoud dient op te geven van EUR 1.000,00.
Dat deze obligatie een coupure heeft van €25 heb ik gelijk proberen terug te vinden op de Fondspagina van deze Obligatie… nergens kan ik dat bedrag vinden. Maar als ik een proefbetaling doe, kan ik nog steeds voor minder dan €1000 Obligaties kopen, terwijl ze hierin dit stukje nou net lijken te zeggen dat het een veelvouw van €1000 zou moeten zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Kapotlood op 25-02-2015 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shenr schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 17:02:
Als ik voor het gemak alleen trackers in EUR zou willen met een lage dividend lek en ik ben op zoek naar de volgende verdeling:
€175 Wereld aandelen
€100 Europa aandelen
€75 Opkomende landen aandelen
€150 Obligaties

Welke trackers raden jullie mij aan?
Ik kwam zelf op het volgende:
Wereld:
Think Global Equity 0.2% bewaarloon, of
Vanguard FTSE All-World 0.25% bewaarloon
Europa:
iShares MSCI EMU 0.33% bewaarloon
Opkomende landen:
?
Obligaties:
iShares Euro Government Bond 7-10yr 0.2%

Ik ben dus nog op zoek naar alternatieven voor europa, opkomende landen en obligaties. Of zijn de kosten voor converteren naar USD verwaarloosbaar?\
over wisselkoersen: het hangt af van je bank/broker hoe die ETFs genoteerd in USD behandelt. Bijvoorbeeld: bij binck krijg je een dollar en euro rekening, als je een aandeel of ETF genoteerd in USD wil kopen, dan moet je eerst euro's omwisselen in dollars (kost geld) en vervolgens koop je de ETF in USD van je dollar rekening. Als je bank/broker geen dollar rekening voor je opent, zal de bank de wisselkoers kosten in rekening brengen bij aan/verkoop van je euro rekening.
Het is waarschijnlijk het beste als je gewoon in EUR genoteerde ETFs koopt, maar ik zou me niet zo'n zorgen maken over wisselkoerskosten.

Over je ETF selectie:
Think global equity of Vanguard All world zijn beide ok, maar hier zitten al Europese aandelen in, dus als je vervolgens ook nog eens een Europese ETF koopt, dan ben je overgewogen in Europese aandelen (op zich niets mis mee).
In de EMU ETF zit volgens mij niet de UK, dan moet je bijvoorbeeld de iShares MSCI Europe ETF nemen.

mijn advies zou zijn: of je neemt een All World ETF of je maakt je eigen onderverdeling met regio ETFs, bijvoorbeeld:
1/3 Vanguard S&P 500
1/3 Vanguard Developed Europe of iShares MSCI Europe
1/3 Vanguard Emerging Markets

kijk naar de factsheets van ETFs voor de verdeling in landen van zo'n ETF, en bepaal daarmee je eigen regio/landen verdeling:

over een Europese staatsleningen ETF: de yield is momenteel erg laag, op een spraarrekening krijg je meer. Als je bovendien geen verstand hebt van obligaties, en hoe deze fondsen reageren bij rente verhogingen/dalingen, dan zou ik spaargeld overwegen voor je vastrentende deel van je portfolio.
hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52

Fuelke

Forza Ferrari

icecreamfarmer schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:52:
[...]

Zeer solide economie, en een munt die blijft stijgen tov de us$ en euro.
Heb je een link?
SGD

Moet me wel nog verdiepen in verhandelde volumes en de fiscaliteit er van.

Er zijn nog wel emittenten met obligaties in SGD, maar de namen zeggen me amper wat, met uitzondering van ABN Amro (maar ik dacht dat de coupure daar vrij hoog lag) & RCI (de bank achter Renault, maar minimum daarvan ligt op 250 000 SGD per coupure).

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:21
In maart 2014 kwam ik met een bekende van mij aan de praat en hij zei dat hij aandelen had gekocht. Hij zei dat hij, op kleine schaal weliswaar, een paar aandeeltjes hield via De Giro. En dat dit de goedkoopste manier was om eens te beginnen. Vervolgens heb ik een rekening geopend, hier €50,- op gestort en waarna ik 3 aandelen gekocht(2x Arcelor Mittal en 1x Ten Cate) heb om eens te kijken hoe het allemaal in z’n werk gaat, ik had immers geen ervaring.

Toen ben ik iets meer nieuws gaan volgen op www.belegger.nl en www.iex.nl, alsmede de discussies op het forum van IEX. Aan de hand hiervan bepaalde aandelen gekocht en sommigen later weer verkocht en/of bijgekocht.*

Ik wil het denk ik wel weer oppakken maar weet niet nog niet op welke manier. Om elke dag het nieuws en geruchten te lezen heb ik simpelweg geen tijd voor/zin in. Heb zitten denken aan een rekening bij Brand New Day. Klinkt goed en ook na de reacties die ik hier en in een ander topic gelezen heb. Maar ik heb ook eens via De Giro een ETF/Tracker gekocht namelijk de “ISHARES S&P 500” toen gekocht voor $13,41 en een paar dagen later weer verkocht(Had er op dat moment geen kaas van gegeten en had het idee dat deze niets deed. Inmiddels is deze $5 gestegen maar dat terzijde, de aan- en verkoopkosten waren 0(valt onder de gratis ETF/Trackers)).

Zoals gezegd wil ik het denk ik wel weer oppakken, niet uiterst actief. Maar weet niet of ik gewoon simpel bij Brand New Day een rekening zal openen(aangezien deze in ETF/Trackers doet) of zelf een aantal aandelen weer zou kopen(zelf aandelen hebben traden c.q. hebben lijkt me leuker dan een ETF), of een combinatie van beiden. Of alleen in ETF/Trackers te traden/aan te schaffen via De Giro aangezien voor de meesten €0,- wordt gerekend.

[ Voor 10% gewijzigd door Trezzahn op 24-03-2015 12:43 ]

• shenr
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:19:
[...]
over wisselkoersen: het hangt af van je bank/broker hoe die ETFs genoteerd in USD behandelt. Bijvoorbeeld: bij binck krijg je een dollar en euro rekening, als je een aandeel of ETF genoteerd in USD wil kopen, dan moet je eerst euro's omwisselen in dollars (kost geld) en vervolgens koop je de ETF in USD van je dollar rekening. Als je bank/broker geen dollar rekening voor je opent, zal de bank de wisselkoers kosten in rekening brengen bij aan/verkoop van je euro rekening.
Het is waarschijnlijk het beste als je gewoon in EUR genoteerde ETFs koopt, maar ik zou me niet zo'n zorgen maken over wisselkoerskosten.

Over je ETF selectie:
Think global equity of Vanguard All world zijn beide ok, maar hier zitten al Europese aandelen in, dus als je vervolgens ook nog eens een Europese ETF koopt, dan ben je overgewogen in Europese aandelen (op zich niets mis mee).
In de EMU ETF zit volgens mij niet de UK, dan moet je bijvoorbeeld de iShares MSCI Europe ETF nemen.

mijn advies zou zijn: of je neemt een All World ETF of je maakt je eigen onderverdeling met regio ETFs, bijvoorbeeld:
1/3 Vanguard S&P 500
1/3 Vanguard Developed Europe of iShares MSCI Europe
1/3 Vanguard Emerging Markets

kijk naar de factsheets van ETFs voor de verdeling in landen van zo'n ETF, en bepaal daarmee je eigen regio/landen verdeling:

over een Europese staatsleningen ETF: de yield is momenteel erg laag, op een spraarrekening krijg je meer. Als je bovendien geen verstand hebt van obligaties, en hoe deze fondsen reageren bij rente verhogingen/dalingen, dan zou ik spaargeld overwegen voor je vastrentende deel van je portfolio.
hoop dat dit helpt.
Thanks voor de uitgebreide info. Naast de €500 pm dat naar beleggen zal gaan gaat ook €1000 pm naar een spaarrekening, dus dat spaar gedeelte is er al. Denk dat ik dan even een verdeling maak zonder obligaties. Kan zo wel aan de slag :)

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Trezzahn schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:29:
Ik wil het denk ik wel weer oppakken maar weet niet nog niet op welke manier. Om elke dag het nieuws en geruchten te lezen heb ik simpelweg geen tijd voor/zin in.
Volgen van het nieuws is in mijn ogen totaal niet nodig. Ten eerste moet je gewoon een vaste strategie hanteren, en nieuws bijhouden zal je hier alleen van afhouden. Ten tweede is enig nieuws wat je tegenkomt allang ingeprijsd tegen de tijd dat jij het leest (tenzij het handel met voorkennis betreft en dan mag je er ook niks mee doen...)

• shenr
Ik lees toevallig dit net:
https://econowiser.wordpr...unds-too-good-to-be-true/
Is dit een reële risico?

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Hielko schreef op zondag 29 juni 2014 @ 15:27:
Dividendlekkage maakt voor de provider natuurlijk niks uit. Think leent ze niet uit omdat ze denken dat dat marketingtechnisch een goede zet is, en gezien de hoeveelheid mensen die het niks vinden lijkt me dat geen gekke zet.

Zelf leen ik mijn aandelen graag uit, mits je er wat voor terug krijgt. Vanguard doet dat inderdaad heel netjes, maar zelfs bij degiro is het eigenlijk niet zo heel slecht geregeld: daar zie je het terug in lagere transactiekosten ed. Geloof dat ze tegenwoordig ook de mogelijkheid bieden om een account te nemen waarbij je de aandelen niet uitleent, maar dan wel iets meer betaald (alhoewel, ik kijk net ff bij de tarieven en zie niet zo snel iets wat duurder is). In dat geval...

De risico's van aandelen uitlenen zijn imo extreem beperkt. Je krijgt namelijk collateral, over het algemeen in de vorm van cash, ter waarde van iets van 102% a 105% van de waarde van je positie. Als je aandelen minder waard worden dan zit je over het algemeen wel goed, en juist als de beurs instort heb je natuurlijk risico's dat de tegenpartij het schip in gaat. In scenario's waarbij je aandelen meer waard worden zou het onderpand onvoldoende kunnen zijn, maar dat wordt dagelijks aangepast en het komt eigenlijk nooit voor dat de gehele beurs keihard omhoog schiet. Onwaarschijnlijk dat de tegenpartij in zo'n scenario uberhaupt in de problemen komt. Waar het potentieel mis kan gaan is als het onderpand van je lening geen cash is, maar bijv. AAA rated MBS securities die toch niet zo AAA blijken te zijn (zie 2008). Helaas heb je soms weinig inzicht in wat voor onderpand ze krijgen tegenover hun lening, denk dat de meeste partijen hier vrij conservatief mee omgaan.
Ardbeg10 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:23:
De meningen zijn hierover verdeeld. Maar eigenlijk is het heel simpel: Doordat de kosten lager zijn behaal je een hoger rendement. En zoals altijd hoort bij een hoger rendement ook een hoger risico. Of het dit hogere risico waard is moet je persoonlijk beoordelen. Ik vind het het hogere risico niet waard, maar andere hier zijn er gelukkig mee.

Ik chargeer even om m'n visie duidelijk te maken: Het hogere risico is uiteraard het uitlenen van effecten, wat wordt gedaan voor shortsellers (sowieso ben ik geen voorstander van shortsellen, want ik geloof niet in het maken van winst dmv shortsellen op de lange termijn, maar dat is een andere discussie). Ooit gaat het mis (de shorters kunnen de verliezen niet meer ophoesten en gaan failliet), en aangezien het risico volledig bij de klant ligt van wie de effecten uitgeleend worden, betekent dit dat de kans groot is dat je je effecten kwijt bent. Dit is mijn inziens een behoorlijk en een reëel risico. Ik betaal dan liever iets extra zonder dat risico te lopen.

Let wel even op, meerdere brokers kunnen effecten uitlenen, dit is niet specifiek voor DeGiro. Volgens mij lenen de meeste ETFs providers zelfs een deel van hun onderliggende effecten uit. Echter gaat het dan veelal om een relatief klein deel, waardoor ook de TER omlaag gedrukt kan worden. Wel altijd goed om je hiervan bewust te zijn. Hoe je het ook wend of keert, lagere kosten betekend in het algemeen een hoger risico. De vraag is of het dit risico altijd waard is.
Mijn mening: Het is weinig waarschijnlijk dat een ETF zeer grote (i.e., groter dan de collateral) dagelijkse fluctuaties laat optekenen. Daarom is het ook vrij onwaarschijnlijk dat het uitlenen van aandelen van EFTs zou kunnen leiden tot het failliet gaan van de tegenpartij. Voor individuele aandelen lijkt me het risico veel hoger. Er zijn talloze bedrijfsgerelateerde redenen waarom een aandeel van vandaag op morgen een duik neemt van 10-20%. Als je tegenpartij dan onvoldoende gediversifieerd is, dan zou dat wel eens een verlies kunnen betekenen voor de uitlener.

[ Voor 7% gewijzigd door Nick The Heazk op 26-02-2015 12:31 ]

Performance is a residue of good design.

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Ik dacht dat de giro erg gunstig was, maar bij het custody account wordt €1, + 3% per dividend uitkering gerekend. Daar gaat mijn rendement. Even kijken of ik mijn account om kan laten zetten, al hoewel ik daar niet zo van hou.

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Harmvdw schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:51:
Ik dacht dat de giro erg gunstig was, maar bij het custody account wordt €1, + 3% per dividend uitkering gerekend. Daar gaat mijn rendement. Even kijken of ik mijn account om kan laten zetten, al hoewel ik daar niet zo van hou.
Mijn persoonlijke mening is dat de Lynx en DeGiro moet zien als discounters/budget brokers, beetje vergelijkbaar met een RyanAir. Niks mis mee, maar er is wel een reden dat ze goedkoper zijn én voor al het extra's zal je moeten betalen.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Nick The Heazk schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:26:
[...]

[...]

Mijn mening: Het is weinig waarschijnlijk dat een ETF zeer grote (i.e., groter dan de collateral) dagelijkse fluctuaties laat optekenen. Daarom is het ook vrij onwaarschijnlijk dat het uitlenen van aandelen van EFTs zou kunnen leiden tot het failliet gaan van de tegenpartij. Voor individuele aandelen lijkt me het risico veel hoger. Er zijn talloze bedrijfsgerelateerde redenen waarom een aandeel van vandaag op morgen een duik neemt van 10-20%. Als je tegenpartij dan onvoldoende gediversifieerd is, dan zou dat wel eens een verlies kunnen betekenen voor de uitlener.
Een aandeel wat een duik neemt is geen risico omdat je onderpand hebt ter waarde van 100%+ van de oorspronkelijke positie. Alleen als het aandeel omhoog gaat loop je risico omdat dan het aandeel meer waard kan worden dan het onderpand.

• Harmvdw
snap ik ook, en ik vind het ook niet erg om te betalen voor extra's. Maar voor iets als dividend ontvangen vind ik wel een beetje "raar" om daar voor te moeten betalen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Harmvdw schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:39:
snap ik ook, en ik vind het ook niet erg om te betalen voor extra's. Maar voor iets als dividend ontvangen vind ik wel een beetje "raar" om daar voor te moeten betalen.
Kun je beter binck passive nemen.

• Harmvdw
icecreamfarmer schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:13:
[...]

Kun je beter binck passive nemen.
Ik kan binck passive nergens vinden, mis ik iets?

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Dat heet volgens mij nu Binck Basis of iets in die trant.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DarkKnight schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:50:
Dat heet volgens mij nu Binck Basis of iets in die trant.
Dit idd de tegenhanger van active.

• Wesleyyyy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-02-2022
Ik ben pas begonnen met beleggen bij Binck en in de FAQ staat dat je short kan gaan in aandelen uit de AEX en AMX, nu kan ik nergens een knop vinden oid. kijk ik ergens overheen?

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wesleyyyy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:50:
Ik ben pas begonnen met beleggen bij Binck en in de FAQ staat dat je short kan gaan in aandelen uit de AEX en AMX, nu kan ik nergens een knop vinden oid. kijk ik ergens overheen?
De verkoopknop :)

• Wesleyyyy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-02-2022
Klinkt logisch. Thanks!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je short wilt gaan moet je waarschijnlijk een speciaal contract hebben getekend, en zul je een margin moeten aanhouden om het risico gigantisch de boot in te gaan wat af te dekken (voor de broker).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Kapotlood
Tóch nog even een vraagje over obligaties naar aanleiding van onderstaand bericht:
http://daskapital.nl/2015...ntes_in_eurozone_wan.html

Ben ik heel abuis als ik begrijp dat dit betekent dat obligaties minder tot niets waard gaan worden?

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Neen. Dalende rente zorgt voor een stijgende prijs van obligaties. Stijgende rente zorgt voor een dalende prijs van obligaties. Dus als je nu obligaties bezit en de rente gaat dalen, dan stijgt de prijs van je obligaties.

Performance is a residue of good design.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Rannasha

Does not compute.

joramoudenaarde schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:32:
Tóch nog even een vraagje over obligaties naar aanleiding van onderstaand bericht:
http://daskapital.nl/2015...ntes_in_eurozone_wan.html

Ben ik heel abuis als ik begrijp dat dit betekent dat obligaties minder tot niets waard gaan worden?
Als de rente daalt, worden obligaties die al in omloop zijn juist meer waard.

Wat wel met de rente mee daalt zijn de rendementen (yields). Nederland (en sommige andere landen) kunnen momenteel sommige obligaties met een negatieve rente uitgeven. Dat betekent simpelweg dat iemand die zo'n obligatie koopt, aan het eind van de rit minder over houdt dan wat hij heeft geinvesteerd. De obligaties die reeds in omloop zijn, met een hogere (positieve) rente worden hierdoor aantrekkelijker, waardoor de koers stijgt. Maar omdat de rente en uiteindelijke terugbetaling gebaseerd zijn op de nominale waarde, betekent dat ook het rendement van deze al lopende obligaties negatief is geworden.

De reden dat dergelijke obligaties alsnog gekocht worden, ondanks dat het bezitten ervan geld kost, is dat de deposito-rentes voor banken en financiele instellingen, die geld dat ze niet gebruiken bij de centrale bank parkeren, nog sterker negatief zijn. Banken betalen geld om het veilig te kunnen stallen. Dan is het goedkoper om dat geld om te zetten in staatsobligaties. Dat kost weliswaar ook geld, maar minder. En van landen als Nederland en Duitsland is de kredietwaardigheid goed genoeg om slechts een zeer beperkt risico te lopen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat snap ik niet helemaal… als geld parkeren meer geld kost dan obligaties, dan kost obligaties toch meer dan sparen? Zelfs als je VRH over dat geld betaalt lijkt 't me dat dat minder kost dan wanneer je een obligatie met negatieve rente koopt, toch?

Maar als je als particulier nu geen obligaties hebt kun je die voorlopig beter overslaan dus :) Tenzij je wat buitenlandse obligaties vindt die het goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14
http://nos.nl/artikel/202...-door-lage-olieprijs.html

Daar gaan we weer, een dagje vol fugro shorten :P

Edit 9 uur: koersstijging 6,07%? lolwut?

[ Voor 14% gewijzigd door MoiZie op 27-02-2015 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

joramoudenaarde schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 07:43:
Dat snap ik niet helemaal… als geld parkeren meer geld kost dan obligaties, dan kost obligaties toch meer dan sparen? Zelfs als je VRH over dat geld betaalt lijkt 't me dat dat minder kost dan wanneer je een obligatie met negatieve rente koopt, toch?
Het gaat hier om banken en financiele instellingen. Die stallen hun overtollig geld bij de ECB en op dit moment heeft de ECB rekening een negatief rentepercentage.
Maar als je als particulier nu geen obligaties hebt kun je die voorlopig beter overslaan dus :) Tenzij je wat buitenlandse obligaties vindt die het goed doen.
Correct. Maar bij de buitenlandse obligaties moet je opletten op risico's (Griekse obligaties hebben momenteel een hoog rendement, maar daar zijn duidelijke redenen voor) en eventuele valuta-fluctuaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt Rannasha :) Nu snap ik een beetje hoe obligaties werken… nu nog begrijpen hoe ik ze moet "lezen". Ik zoek me een ongeluk naar het rendement en de actuele waarde (in euro's) bij Binck, maar kan die nergens vinden. Alles staat aangegeven in percentages, dus het is een beetje "bomen en bos" verhaal op 't moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

joramoudenaarde schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 09:17:
Bedankt Rannasha :) Nu snap ik een beetje hoe obligaties werken… nu nog begrijpen hoe ik ze moet "lezen". Ik zoek me een ongeluk naar het rendement en de actuele waarde (in euro's) bij Binck, maar kan die nergens vinden. Alles staat aangegeven in percentages, dus het is een beetje "bomen en bos" verhaal op 't moment :)
Rendement zul je over het algemeen niet zo snel zien in een koersoverzicht, dat wordt uitgerekend aan de hand van de couponrente en de koers. De waarde van de obligatie wordt uitgedrukt als percentage van de nominale waarde. Een koers van 110% betekent dat een obligatie met nominale waarde van 1000 EUR voor 1100 EUR verhandelt wordt (en dus een couponrente biedt die hoger is dan de rente op nieuw uitgegeven obligaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Daar zat ik ook een beetje mee Rannasha: Ik kan op de pagina van Binck nergens de nominale waarde vinden, en ook de couponrente niet. Misschien dat ze er wel staan, maar ik kan 't in ieder geval nergens terugvinden. Het enige wat me enigszins duidelijk is is de koers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAC90
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 17:00
shenr schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 08:44:
[...]

Thanks voor de uitgebreide info. Naast de €500 pm dat naar beleggen zal gaan gaat ook €1000 pm naar een spaarrekening, dus dat spaar gedeelte is er al. Denk dat ik dan even een verdeling maak zonder obligaties. Kan zo wel aan de slag :)
Waar heb je nu uiteindelijk voor gekozen?
Ik sta voor precies dezelfde keuze (Meesman of deGiro) met soortgelijk profiel.
Ik wil:
- €1000 pm inleggen; startbedrag van 1000 euro. Kan evt. ook groter bedrag per kwartaal zijn
- 100% aandelen, wereldwijde exposure, >20 jaar horizon
- Zo laag mogelijke kosten (ook rekende houdend met het dividendlek)

Ikzelf dacht aan:
- Meesman wereldwijd (80%) en opkomend (20%)
- Combinatie van Vanguard fondsen via deGiro
Ik las dit op het Bogleheads forum:
Conclusion, for the asset class stocks I think you should go for VTI + VXUS (or VT) because the combined TER is far lower than VWRD/ VWRL (based in Ireland). Also, for the US part of the portfolio (50%) you'' avoid withholding tax of 15% because there is no withholding tax within VTI. Within VWRD/ VWRL their is 15% withholding tax applied to dividend stream out of the US.

The combination VTI+VXUS contains far more stocks (>9000) than VWRD/ VWRL (>2500). And there are no small-cap stocks in VWRD/ VWRL.
VTI en VXUS zijn kerntrackers bij deGiro als ik het goed heb? Als je deze combineert (resp. 45% en 55%) heb je ongeveer Vanguard VT en lijkt dit de goedkoopste en meest gespreide optie. Al ben ik nog niet 100% zeker hoe het zit met het dividendlek. Iedereen lijkt iets anders te zeggen...

Wat raden jullie mij aan?

[ Voor 33% gewijzigd door MAC90 op 28-02-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:35
MoiZie schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:43:
http://nos.nl/artikel/202...-door-lage-olieprijs.html

Daar gaan we weer, een dagje vol fugro shorten :P

Edit 9 uur: koersstijging 6,07%? lolwut?
Hopelijk zat je niet met teveel geld short...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57
Cijfers zijn vaak reeds ingeprijsd. Outlook is veel interessanter. Bij Fugro blijkt dat nog maar eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Kennelijk, ik leer met de dag bij. Wel leuk dit, maar de markt doet soms verrassende dingen, die het voor een particuliere leek vrij moeilijk maken om mee te doen.

Toen ik de opening van fugro zag ben ik niet gaan shorten, helaas had ik verkeerd ingeschat dat hij na de stijging tot 15% vast weer wat zou zakken en toen wel short gekocht. Ach, ik wacht wel tot de koers komende week vast weer iets corrigeert om die te verkopen. En zo niet, ben ik wat geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:28
Ik heb een vraag over Vanguard indexfondsen vs ETF's. ik vraag me namelijk af welke ik het beste kan nemen.

voor zover ik heb gezien zijn er de volgende verschillen

Indexfonds
- Kan je ook in delen kopen (bv door 100 euro per maand automatisch over te boeken)
- hebben een iets hogere fee dan ETF (ze zijn nog steeds goedkoop in vergelijking met "normale beleggingsfondsen van bv ING)

ETF
- Lage fee
- wel een spread bij aan en verkoop

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?
Zoals ik het nu zie is het als je weinig handelt waarschijnlijk handig om een etf te gebruiken. als je vaker koopt/verkoopt een indexfonds wegens afwezigheid van de spread. maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rannasha schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 21:56:
[...]

Als de rente daalt, worden obligaties die al in omloop zijn juist meer waard.

Wat wel met de rente mee daalt zijn de rendementen (yields). Nederland (en sommige andere landen) kunnen momenteel sommige obligaties met een negatieve rente uitgeven. Dat betekent simpelweg dat iemand die zo'n obligatie koopt, aan het eind van de rit minder over houdt dan wat hij heeft geinvesteerd. De obligaties die reeds in omloop zijn, met een hogere (positieve) rente worden hierdoor aantrekkelijker, waardoor de koers stijgt. Maar omdat de rente en uiteindelijke terugbetaling gebaseerd zijn op de nominale waarde, betekent dat ook het rendement van deze al lopende obligaties negatief is geworden.

De reden dat dergelijke obligaties alsnog gekocht worden, ondanks dat het bezitten ervan geld kost, is dat de deposito-rentes voor banken en financiele instellingen, die geld dat ze niet gebruiken bij de centrale bank parkeren, nog sterker negatief zijn. Banken betalen geld om het veilig te kunnen stallen. Dan is het goedkoper om dat geld om te zetten in staatsobligaties. Dat kost weliswaar ook geld, maar minder. En van landen als Nederland en Duitsland is de kredietwaardigheid goed genoeg om slechts een zeer beperkt risico te lopen.
Het obligatieverhaal snap ik, mijn obligaties zijn als een raket omhoog gegaan naast een mooie rente.
Echterw at ik niet snap isw aarom banken dat doen. Waarom hoeden ze dat geld niet egwoon op hun eigen rekening ipv het bij de ecb of andere landen te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

icecreamfarmer schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:39:
[...]

Het obligatieverhaal snap ik, mijn obligaties zijn als een raket omhoog gegaan naast een mooie rente.
Echterw at ik niet snap isw aarom banken dat doen. Waarom hoeden ze dat geld niet egwoon op hun eigen rekening ipv het bij de ecb of andere landen te stellen?
Een bank kan geen geld op een rekening van zichzelf zetten. Dit heeft te maken met wat ons geld feitelijk is: Schuld. Als ik een bankrekening heb met een saldo van EUR 100, dan betekent dat dat mijn bank een schuld aan mij heeft van EUR 100. Als ik "geld" overboek, draag ik dus (een deel van) die schuld van de bank aan mij over aan iemand anders.

Als ik het geld overboek naar iemand die een rekening heeft bij een andere bank, dan heeft daarna mijn bank een schuld aan de bank van de ontvanger en de bank van de ontvanger heeft een schuld aan de begunstigde van de overboeking. En de schulden tussen banken ten gevolge van dergelijke overboekingen, worden vaak verrekend via rekeningen bij de centrale bank. Een bank kan ook geen geld hebben staan op een rekening bij zichzelf, want dan zou de bank een schuld aan zichzelf hebben. En er is al genoeg gekkigheid in de financiele wereld, dus laten we het niet nog vreemder maken dan het al is.

Voor banken bestaan de reserves uit 2 onderdelen: saldo dat uitstaat bij de centrale bank en cash. Cash is erg onpraktisch, opslag kost geld en je kunt het niet makkelijk overboeken. Het tegoed bij de centrale bank kost tegenwoordig echter ook geld, dankzij de negatieve rente-percentages, waardoor er gezocht wordt naar andere manieren om geld op te slaan. En het aankopen van staatsobligaties is de beste balans tussen kosten en risico, ondanks dat deze negatieve rendementen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
MAC90 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:40:
[...]

Ik wil:
- €1000 pm inleggen; startbedrag van 1000 euro. Kan evt. ook groter bedrag per kwartaal zijn

Ikzelf dacht aan:
- Meesman wereldwijd (80%) en opkomend (20%)
- Combinatie van Vanguard fondsen via deGiro
Ik ben voor deGiro gegaan. Vooral omdat je het dan meer zelf in de hand hebt en lagere kosten in principe. Heb het verdeeld over 4 trackers, waarbij ik 1 eigenlijk wil wijzigen omdat de kosten te hoog zijn. Allen € trackers geregistreerd op Euronext Amsterdam:
- 50% Think Global Equity (NL0009690221) TER: 0,2%
- 20% Vanguard S&P 500 (IE00B3XXRP09) TER: 0,07%!
- 20% iShares MSCI Europe (IE00B1YZSC51) TER: 0,35%
- 10% iShares MSCI Emerging Markets (IE00B4L5YC18) TER: 0,68%

Alleen over die laatste ben ik niet blij, veelste hoge TER. Alleen heel lastig om een emerging markets alternatief te vinden met lage kosten, misschien dat iemand nog tips daarvoor heeft.

Als ik het goed berekend heb een gemiddelde TER van 0.25%, op zich niet verkeerd, maar kan lager waarschijnlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door shenr op 02-03-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Vanguard VWO (Emerging markets) heeft een 0.15% TER en de Vanguard FTSE Europe heeft een 0.12% TER, dus je kan nog wat optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Europese emerging markets ETF van vanguard (euronext) heeft een TER van 0.25%
https://www.vanguard.nl/p...tId=9507&assetCode=EQUITY

Ik zou trouwens nooit voor 100% in aandelen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik neem aan dat aandelen in ETF's die obligaties bevatten daar niet onder vallen Salinas? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joramoudenaarde schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:33:
Ik neem aan dat aandelen in ETF's die obligaties bevatten daar niet onder vallen Salinas? :)
inderdaad, het gaat uiteraard om de onderliggende waardes waar je in belegt.

overigens zou ik zelf als ik nu zou beginnen met beleggen euro obligaties helemaal links laten liggen, en gewoon spaargeld aanhouden voor het vastrentende deel van mijn beleggingsportfolio: je verdient vrijwel niets meer aan euro obligaties (behalve high yield maar die zijn riskanter), en mocht de rente (als QE van de ECB voorbij is) weer gaan stijgen, dan dalen je obligatiefondsen in waarde (voor lange termijn geen probleem, maar wel als je tussentijds wilt verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Poeh, zodra die belastingaangifte en m'n andere zaken geregeld zijn ga ik eens een balletje opgooien bij een financieel adviseur… ik wil me toch eens goed, en face to face, laten uitleggen hoe die obligaties werken. Ik heb m'n risico volgens mij redelijk gespreid met diverse ETF's nu volgens mij, maar het kwartje valt nog niet echt met beleggen in obligaties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:41:
[...]

inderdaad, het gaat uiteraard om de onderliggende waardes waar je in belegt.

overigens zou ik zelf als ik nu zou beginnen met beleggen euro obligaties helemaal links laten liggen, en gewoon spaargeld aanhouden voor het vastrentende deel van mijn beleggingsportfolio: je verdient vrijwel niets meer aan euro obligaties (behalve high yield maar die zijn riskanter), en mocht de rente (als QE van de ECB voorbij is) weer gaan stijgen, dan dalen je obligatiefondsen in waarde (voor lange termijn geen probleem, maar wel als je tussentijds wilt verkopen).
Ik zou juist eerder euro dan $ obligaties kopen met in het achterhoofd het risico op renteverhogingen.
Maar misschien het beste is om alle obligaties momenteel te mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:29:
de Europese emerging markets ETF van vanguard (euronext) heeft een TER van 0.25%
https://www.vanguard.nl/p...tId=9507&assetCode=EQUITY

Ik zou trouwens nooit voor 100% in aandelen gaan.
Heb naast aandelen gewoon spaargeld. Hou nu een 60-70/30-40 ratio aan, 60-70% spaargeld en 30-40% aandelen. Leek mij wel safe genoeg, misschien zelfs te safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 14:47
Ik baal er steeds meer van dat mijn geld op een spaarrekening a 1,75% staat en wil graag beginnen met een klein gedeelte (€5000 om te beginnen ) er van te gaan beleggen in ETFs, normale aandelen en misschien ook grondstoffen. Daarnaast ben ik niet van plan om actief te daytraden met shorts/longs. Het hoofddoel is om jaarlijks een leuk rendement te behalen en daarnaast veel praktische kennis te vergaren over beleggen an sich. De theorie die ik tijdens mijn studie heb gehad is allemaal leuk en aardig, maar ik ben benieuwd hoeveel ik er van kan gebruiken in de praktijk. :P Mocht ik het leuk vinden dan ben ik van plan om maandelijks wat extra geld te beleggen.

Ik ben dus op zoek naar de broker die het beste bij mij past. Mocht het wat uitmaken, ik heb momenteel rekeningen bij de Rabobank en bij KNAB en zou daar dus relatief eenvoudig kunnen beleggen. Een vriend van me raadt me echter DeGiro aan vanwege de lage tarieven.

Hoe denken jullie hier over? Waar zou een kleine beginnende belegger als ik het beste passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Iemand enig idee of deze cursus wat is, de cursus Beurzen en beleggen bij Studieplan?

http://www.studieplan.nl/cursus/beurzen-en-beleggen

Is het wat fatsoenlijks of is het zonde van je geld? Of kun je beter bijv. boeken bij bol.com kopen over beleggen, technische analyse, etc.?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22
Tja, moeilijk te zeggen. Als je nog geen boeken hebt gelezen zijn er wel een paar waarmee je kan beginnen:
- Beleggen voor dummies
- The little book that beats the market
- Beleggen - Het complete handboek
- The intelligent Investor

En webinars van Alex:
http://webinar.nl/alexnl/#!/archived
Weet alleen niet of die toegankelijk zijn voor niet Alex-leden.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Remco schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 00:14:
Tja, moeilijk te zeggen. Als je nog geen boeken hebt gelezen zijn er wel een paar waarmee je kan beginnen:
- Beleggen voor dummies
- The little book that beats the market
- Beleggen - Het complete handboek
- The intelligent Investor
Ik heb wel wat boeken en sites gelezen zoals
- www.babypips.com
- bollinger on bollinger bands
- nog wat dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Klinkt als allemaal technische analyse crap, wat allemaal weinig te maken heeft met beleggen maar vooral met het blij maken van je broker. Ken niet alle boeken die Remco aanraadt, maar The little book that beats the market en de the intelligent Investor zijn iig prima. Als die ondere de content hebben die de titel beloofd - namelijk gewoon wat solide basisinfo - dan lijkt me dat geen gekke leeslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik weet niet of mijn broker er blij van wordt maar ik word er in ieder geval niet blij van hehehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MAC90 schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:40:
[...]

Ik wil:
Ik ben zelf in een ruwweg soortgelijke situatie voor Meesman gegaan. Ik kwam erop uit dat het onder de streep niet veel uitmaakt welke je kiest, en heb dan de keuze gemaakt omdat Meesman me eenvoudiger leek (doordat ze alleen een paar keuzes hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik heb nog een leuke site gevonden. https://www.stockflare.com/

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fees matter more than asset allocation
http://www.ft.com/intl/cm...eab7de.html#axzz3TSRePRqj

conclusie:
''So this welter of research ended up delivering a conclusion that surprises few of us.
In the long term, nothing is more important than keeping fees under control.''

en in aansluiting daarop interessant artikel over de opmars van Vanguard in Europa

Vanguard’s march to Europe tracks ECB’s quantitative easing
http://www.ft.com/intl/cm...eab7de.html#axzz3TSRePRqj

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Hmm. Ik ben inmiddels een tijdje aan het beleggen. Ik beleg enkel in losse aandelen (dus geen ETFs, derivaten, etc. ). Daarbij kies ik dan vervolgens voor bedrijven waar ik veel kennis van heb, gezien raakvlakken met mijn vakgebied.

Niet onverdienstelijk tot nog toe, dat is leuk. Nu mijn dilemma:

Wanneer pak je je winst?

Twee bedrijven, waar ik voor de lange termijn inzit, staan beide op een +19% en een +10%. In enkele weken gestegen.

Ik heb nog steeds vertrouwen in deze bedrijven, maar ik kan aanzienlijke winst pakken door nu uit te stappen. Eén van deze aandelen zit een maand voor de dividend uitkering, die zou tegen de huidige koers zo'n 2,5% zijn.

Hou je dan vast? Of waag je de aanname dat er een daling aan komt om dan opnieuw in te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 14:47
Na de dividend uitkering zakt de koers toch iets. Aan jou om te besluiten of je denkt dat de koersdaling hoger of lager gaat zijn dan de waarde van de dividenduitkering.

Heeft er iemand toevallig al een goede broker voor mij? O+ Lynx? Giro? Binck? Knab?
Awsom schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 23:15:
Ik baal er steeds meer van dat mijn geld op een spaarrekening a 1,75% staat en wil graag beginnen met een klein gedeelte (€5000 om te beginnen ) er van te gaan beleggen in ETFs, normale aandelen en misschien ook grondstoffen. Daarnaast ben ik niet van plan om actief te daytraden met shorts/longs. Het hoofddoel is om jaarlijks een leuk rendement te behalen en daarnaast veel praktische kennis te vergaren over beleggen an sich. De theorie die ik tijdens mijn studie heb gehad is allemaal leuk en aardig, maar ik ben benieuwd hoeveel ik er van kan gebruiken in de praktijk. :P Mocht ik het leuk vinden dan ben ik van plan om maandelijks wat extra geld te beleggen.

Ik ben dus op zoek naar de broker die het beste bij mij past. Mocht het wat uitmaken, ik heb momenteel rekeningen bij de Rabobank en bij KNAB en zou daar dus relatief eenvoudig kunnen beleggen. Een vriend van me raadt me echter DeGiro aan vanwege de lage tarieven.

Hoe denken jullie hier over? Waar zou een kleine beginnende belegger als ik het beste passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
murphsy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:23:
Hmm. Ik ben inmiddels een tijdje aan het beleggen. Ik beleg enkel in losse aandelen (dus geen ETFs, derivaten, etc. ). Daarbij kies ik dan vervolgens voor bedrijven waar ik veel kennis van heb, gezien raakvlakken met mijn vakgebied.

Niet onverdienstelijk tot nog toe, dat is leuk. Nu mijn dilemma:

Wanneer pak je je winst?

Twee bedrijven, waar ik voor de lange termijn inzit, staan beide op een +19% en een +10%. In enkele weken gestegen.

Ik heb nog steeds vertrouwen in deze bedrijven, maar ik kan aanzienlijke winst pakken door nu uit te stappen. Eén van deze aandelen zit een maand voor de dividend uitkering, die zou tegen de huidige koers zo'n 2,5% zijn.

Hou je dan vast? Of waag je de aanname dat er een daling aan komt om dan opnieuw in te kopen?
Bijna alle aandelen zijn flink gestegen de afgelopen weken. Ze zullen ook wel weer gaan zakken. Wat is je beleggingsplan? Wat is je beleggingshorizon. Wat is je doel met beleggen? Aan de hand van die vragen moet je bepalen wanneer je in/uit stapt. Waar je verder nog rekening mee kan houden is: Wanneer heb je je belegde geld in het ideale geval nodig, en wat is het worst case scenario: wat als jij en je (eventuele) partner jullie banen verliezen / andere tegenslagen krijgt?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Sallin schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:58:
[...]

Bijna alle aandelen zijn flink gestegen de afgelopen weken. Ze zullen ook wel weer gaan zakken. Wat is je beleggingsplan? Wat is je beleggingshorizon. Wat is je doel met beleggen? Aan de hand van die vragen moet je bepalen wanneer je in/uit stapt. Waar je verder nog rekening mee kan houden is: Wanneer heb je je belegde geld in het ideale geval nodig, en wat is het worst case scenario: wat als jij en je (eventuele) partner jullie banen verliezen / andere tegenslagen krijgt?
Ik beleg enkel met geld dat we kunnen missen. Naast beleggen houden we gewoon een buffer op een bankrekening. We geven onszelf maandelijks zakgeld, voor kleding, hobbies, etc. Van dat geld beleg ik. Ik denk dat mij dat een hobby belegger maakt! We bezitten trouwens geen koophuis (voor iemand met de tip van het aflossen van mijn hypotheek komt ;)).

Mijn beleggingsidee is simpel: alleen bedrijven waarvan ik verwacht dat ze nog 30+ jaar blijven bestaan, het liefste met een bestaande dividend uitkering. Of met zicht op een dividend uitkerende positie. Ik zit erin voor het dividend dus, daar wil ik over een tiental jaren een stabiele stroom extra inkomsten uit halen. Dit geld zou dan aangewend kunnen worden om bijv. wat minder uren in de week te gaan werken.

Ik zou beide deze bedrijven sowieso weer toevoegen aan mijn portfolio, maar ik twijfel op dit moment (vandaag, gezien het weekend) tussen verkopen, wachten & herkopen. Of vasthouden.

De kernvraag is dus eigenlijk: ga je als lange termijn dividend belegger proberen gebruik te maken van mogelijke koersfluctuaties wanneer je 15+% in de plus staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ik zou het persoonlijk niet doen, de ene keer time je goed en pak je winst, de andere keer fout en schiet het aandeel flink door. Tel transactiekosten erbij op en je maakt je broker eerder blij dan jezelf.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:46

Gast1981

room with a moose!

Maar, je moet toch ook 'een keer' je winst pakken? Of laat iedereen het staan tot ver in z'n pensioen, en probeert het rendement enkel uit dividend te halen?
Overigens, indien dividend; je moet dan een flinke som erin hebben zitten wil je van die paar procent deels kunnen leven als passieve inkomstenstroom, nietwaar? Daarbij, hoe 'zeker' is dat dividend gedurende de looptijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

De kernvraag is dus eigenlijk: ga je als lange termijn dividend belegger proberen gebruik te maken van mogelijke koersfluctuaties wanneer je 15+% in de plus staat?
Goeie vraag. Of 10%? Of 20%?
En dan? Wat is je volgende belegging, of leg je de winst apart?

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Gast1981 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:59:
Maar, je moet toch ook 'een keer' je winst pakken? Of laat iedereen het staan tot ver in z'n pensioen, en probeert het rendement enkel uit dividend te halen?
Overigens, indien dividend; je moet dan een flinke som erin hebben zitten wil je van die paar procent deels kunnen leven als passieve inkomstenstroom, nietwaar? Daarbij, hoe 'zeker' is dat dividend gedurende de looptijd?
Qua dividend is dat te overzien. Bierviltje berekening: Mijn portfolio keert gemiddeld zo'n 3% dividend uit. De meeste van deze bedrijven doen dit al 10+ jaar (verleden, geen garantie, etc. ;)). Sommige zelfs 20+ jaar. Stel ik wil een dag minder werken, en we kunnen leven van zo'n € 2000 p/mnd. Een dag loon inleveren is 20% hiervan, dus € 400. Dat vraagt tegen 3% zo'n € 13.500,- * 12 (maanden) = € 160.000 belegd vermogen in dividend uitkerende aandelen. Rekening houdende met belastingen zo'n € 200.000. Ik wil daar over zeg 20 jaar zijn, dan vraag dat zo'n € 850 per maand aan inleg. Dan laat ik alle dividend die ik de komende 20 jaar ontvang nog buiten beschouwing, die herbeleg ik natuurlijk in dividend uitkerende aandelen.

@Sallin de transactie fees bij deze twee bedrijven zijn nog geen 2% van de absolute winst die ik vandaag kan pakken. Beide bedrijven zitten in een behoorlijke pricehike. Ik heb net van de grootste stijger de cijfers doorgerekend: gebaseerd op hun forecast voor dit jaar is het aandeel geprijsd op zo'n 30 maal future earnings op dit moment. Dat is echt fors!

Ik heb nog nooit verkocht, dus ik denk dat ik één van de twee bedrijven verkoop en de andere hou. En dan kijken wat er gebeurt. Een soort a/b-test ;)

@roppedop: het staat vast dat ik in beide deze bedrijven een aandeel wil hebben. Ze zijn onderdeel van mijn portefeuille en daar sta ik nog steeds achter. De huidige waardering is echter veel hoger dan mijn eigen berekeningen. Ik zou dus verkopen en wachten op een correctie en dan opnieuw in deze bedrijven stappen. Mits er een correctie komt... anders ga ik balen ;) Alternatief: vasthouden, biertje pakken en over een maand evalueren!

[ Voor 11% gewijzigd door murphsy op 06-03-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Of een beetje met opties spelen, aangezien je kennelijk een prijsdaling verwacht (met aardige grote onzekerheid), zou je kunnen kijken of je met gedekte callopties voor een voor jou acceptabele datum en verkoopprijs nu ook al een interessant bedrag zou kunnen ophalen.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 06-03-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ik zou persoonlijk verkopen als ik denk dat mijn portefeuille uit balans is. Dit evalueer ik 2x per jaar. Wat ik zou kunnen overwegen om te profiteren van de hoge waarde is call optie(s) schrijven. Als de koers zakt (waar je op speculeert) onder de waarde van de call optie dan expireert deze zonder waarde en mag je de premie houden. Als de koers stijgt dan moet je of je optie terugkopen of je verkoopt je aandelen voor de strike prijs van de optie. Let wel op wat de multiplier van de optie is, meestal gaan deze per 100 aandelen.

Met ^^ dus :).

Optie :+ 2 is put opties kopen en verkopen als de aandelenkoers lager is.

[ Voor 15% gewijzigd door Sallin op 06-03-2015 09:49 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Awsom schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:28:
Heeft er iemand toevallig al een goede broker voor mij? O+ Lynx? Giro? Binck? Knab?
Wist niet dat Knab ook een broker was (dacht alleen internetspaarbank). Ik heb alleen ervaring met DeGiro dus kan niet veel zeggen over de andere aanbieders. DeGiro doet naar mijn mening precies wat ze adverteren; hun diensten aanbieden tegen de laagste prijs. Dat was voor mij dan ook de belangrijkste factor bij de keuze van een broker. Omdat ik alleen beleg in ETFs uit de kernselectie, betaal ik alleen het TER van de tracker zelf zonder verdere transactiekosten.

Het online platform doet wat het moet doen, maar ik denk dat andere brokers hier een streepje voor hebben. Persoonlijk hecht ik hier niet zoveel waarde aan omdat ik maar een keer per maand orders plaats. Als je van plan bent regelmatig te gaan handelen, ben je misschien beter af bij een andere aanbieder. Zoals je misschien al gelezen hebt, leent DeGiro soms onderliggende aandelen uit van mensen met een normale account. Als je dit liever niet hebt, moet je kiezen voor een custody account. De tarieven hiervan liggen een stukje hoger voor bepaalde diensten, maar beleggen in de ETF kernselectie blijft gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
DeGiro Kernselectie is ''gratis'' mits je het niet als handelsinstrument gebruikt. Als je binnen een maand meer dan 1 transactie in hetzelfde instrument doet rekenen ze wel transactiekosten.

Zie hier:
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

Fitvermogen van ING Is ook gratis, maar wel alleen maar ING fondsen die het opzich wel goed doen.

http://www.fundawards.nl/winnaars/
https://www.fitvermogen.nl/Nieuwsartikel?news_id=20002616
http://www.iex.nl/Column/...dium=e-mail&utm_campaign=

[ Voor 39% gewijzigd door Hazelnoot op 06-03-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19

Richard

Kuru Kuru Kururin

Als je nu maandelijks DCA wilt beleggen voor een bedrag van E100, en de koerst is E40

Koop je dan:
Maand 1, twee stuks
Maand 2, drie stuks
enz.
(Even er vanuit gaande dat de koers rond de E40 blijft zweven)

Of koop je iedere maand x-aantal, ongeacht de koers? Maar dan kun je het geen DCA meer noemen. (toch?)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:35
Richard schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:34:
Als je nu maandelijks DCA wilt beleggen voor een bedrag van E100, en de koerst is E40

Koop je dan:
Maand 1, twee stuks
Maand 2, drie stuks
enz.
(Even er vanuit gaande dat de koers rond de E40 blijft zweven)

Of koop je iedere maand x-aantal, ongeacht de koers? Maar dan kun je het geen DCA meer noemen. (toch?)
Je kan vaak ook gedeeltes kopen. Met andere woorden, je koopt er dan gewoon iedere maand 2,5. Zeker bij ETF's vaak mogelijk, wat een logische insteek is voor DCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Gisteren toch de verkoop uitgesteld zodat ik van het weekend nog even wat kon rekenen. Gelukkig zijn beide aandelen de week afgesloten met een mooie hoge notering, dus alle opties zijn nog open.

Wanneer ik de aandelen van het niet dividend uitkerende bedrijf maandag zou verkopen tegen de koers die ik verwacht dat het aandeel maandag gaat halen, en deze aandelen later dit jaar terug kan kopen tegen de koers waarvan ik heb berekend dat realistisch is (op 18 maal future earnings) dan zou ik met 9% meer aandelen eindigen dan dat ik nu heb. Dat is alle fees meegerekend.

Op basis daarvan ga ik nu een sell order optuigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom zou de koers nu eigenlijk niet realistisch zijn en dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
De koers is altijd de meest realistische prijs: alle informatie en toekomstverwachtingen zitten er al in verwerkt.

Verder: terwijl jij een goede deal verwacht door te verkopen, verwacht iemand anders een goede deal door te kopen. Netto is het dus een transactie zonder waarde en als je transactiekosten meerekent is de waarde voor zowel koper als verkoper negatief. Dus waarom dan verkopen?

En proberen koersen te voorspellen is hetzelfde als gokken op rood/zwart bij roulette. Hij is al 6x achter elkaar op rood gevallen, nu "moet" hij wel zwart worden. Of: hij is al 6x achter elkaar op rood gevallen, blijkbaar doet die kleur het erg goed.

Koop aandelen als je vertrouwen in het bedrijf hebt om op de lange termijn winst te maken. Dividend is dan je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18
Ik zit met een schuin oog weer beetje naar turbo long goud en zilver te kijken. Afgelopen 2 jaar is goud meerdere malen gezakt naar rond 1150-1200 en daarna weer richting 1300 gegaan.

Zijn er nog mensen hier die hierin handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

pirke schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 09:48:
De koers is altijd de meest realistische prijs: alle informatie en toekomstverwachtingen zitten er al in verwerkt.

Verder: terwijl jij een goede deal verwacht door te verkopen, verwacht iemand anders een goede deal door te kopen. Netto is het dus een transactie zonder waarde en als je transactiekosten meerekent is de waarde voor zowel koper als verkoper negatief. Dus waarom dan verkopen?

En proberen koersen te voorspellen is hetzelfde als gokken op rood/zwart bij roulette. Hij is al 6x achter elkaar op rood gevallen, nu "moet" hij wel zwart worden. Of: hij is al 6x achter elkaar op rood gevallen, blijkbaar doet die kleur het erg goed.

Koop aandelen als je vertrouwen in het bedrijf hebt om op de lange termijn winst te maken. Dividend is dan je winst.
Nee, dit vind ik niet de correcte blik op de situatie (mijn persoonlijke mening natuurlijk :)). Ik koop aandelen op basis van mijn eigen berekeningen. Deze maak ik op basis van jaarverslagen en persoonlijke doelstellingen. Zo heb ik voor mijzelf de vuistregel dat ik een bedrijf waardeer op basis van prijs per aandeel tov future earnings tov dividend yield tov payout ratio. Future earnings hou ik een marge aan van 18-22x future earnings is 'normaal' geprijsd. Future earnings haal ik uit de jaarverslagen van het bedrijf. Dividend yield streef ik naar min. 2,5%, mits de payout ratio gezond is (maximaal 50% gemiddeld over jaren, afhankelijk van de leeftijd en grootte van het bedrijf).

Op basis van die berekeningen zit ik met een aandeel dat ik heb gekocht voor 14x future earnings (goedkoop volgens mij eigen norm) dat nu verkocht kan worden voor bijna 30x future earnings (duur volgens mijn eigen norm). Tegen de huidige waardering gaat de verwachte dividend uitkering volgend jaar nog ongeveer 1% zijn. Dat is een te laag rendement op mijn geld. Met geld heb ik het dan niet over mijn inleg, maar over de waarde van de belegging op dit moment.

Op basis van alle nu beschikbare gegevens, kan ik zonder speculatie zeggen: tegen de huidige waarde van de aandelen is de yield te laag voor mijn norm, en is de koersprijs te hoog voor mijn norm.

Conclusie: beter zit dit geld in een ander aandeel.
Secundaire conclusie: ik heb vertrouwen in dit bedrijf, maar de huidige koers gaan ze naar mijn berekening niet waarmaken. Dus uitstappen. Misschien daalt de koers en kan ik her instappen. Misschien daalt de koers niet, maar dan worden mijn normen nog steeds niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:27
murphsy schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:32:
[...]
Op basis van die berekeningen zit ik met een aandeel dat ik heb gekocht voor 14x future earnings (goedkoop volgens mij eigen norm) dat nu verkocht kan worden voor bijna 30x future earnings (duur volgens mijn eigen norm).
Welk aandeel was dit dan uit jouw voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Richard schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:34:

De kracht van DCA is dat je een vast bedrag per maand inlegt, dus niet een vast aantal stuks.

Met dit mechanisme koop je meer stuks bij een lage prijs en minder stuks bij een hoge prijs (buy low, "sell" high). Zoals eerder aangegeven kan je met ETF's vaak ook fractiestuks aankopen.

[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 07-03-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sallin schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:46:
Ik zou persoonlijk verkopen als ik denk dat mijn portefeuille uit balans is. Dit evalueer ik 2x per jaar. Wat ik zou kunnen overwegen om te profiteren van de hoge waarde is call optie(s) schrijven. Als de koers zakt (waar je op speculeert) onder de waarde van de call optie dan expireert deze zonder waarde en mag je de premie houden. Als de koers stijgt dan moet je of je optie terugkopen of je verkoopt je aandelen voor de strike prijs van de optie. Let wel op wat de multiplier van de optie is, meestal gaan deze per 100 aandelen.

Met ^^ dus :).

Optie :+ 2 is put opties kopen en verkopen als de aandelenkoers lager is.
Hoe hoog is zo'n premie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat varieert, als je je wat in opties verdiept kom je het vanzelf tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 20:35
hv08 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:23:
Ik zit met een schuin oog weer beetje naar turbo long goud en zilver te kijken. Afgelopen 2 jaar is goud meerdere malen gezakt naar rond 1150-1200 en daarna weer richting 1300 gegaan.

Wat voor periode wil je ze aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18
Tot ze weer rond 1300 staan, denk persoonlijk niet dat ze weer naar 1600 gaan op korte termijn, maar wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben de afgelopen week begonnen via Binck, met een klein bedragje. €500 is mijn leergeld. Ik doe alleen in aandelen, de rest moet ik me, zeker op dit moment, te veel in verdiepen. Daar heb ik simpelweg de tijd niet voor.

De aantallen zijn natuurlijk niet hoog wanneer het budget beperkt is. Alles wat op dit moment winst gemaakt wordt is leuk, ik heb van Binck €200 transactietegoed als bonus gekregen, wat het rendement al weer wat stimuleert.

Ik heb geen strategie of periode waarin ik rendement probeer te halen. Ik kijk waar het schip strandt, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

begintmeta schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:48:
Dat varieert, als je je wat in opties verdiept kom je het vanzelf tegen
Ik vroeg mij meer af waar ik aan moest denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pirke schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 09:48:
...
Hoe realistisch de koers uiteindelijk is, is natuurlijk wel afhankelijk van de volledigheid en correctheid van de beschikbare informatie. Ook ga je er dan vanuit dat men de juiste conclusies trekt uit de beschikbare informatie.
icecreamfarmer schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:10:
...

Hoe bedoel je dat? Dat varieert nogal, je kan dat toch echt het beste even voor het concrete geval opzoeken.

[ Voor 45% gewijzigd door begintmeta op 09-03-2015 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

icecreamfarmer schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:10:
[...]

De prijs van een optie (= de premie die je ontvangt als je zo'n ding verkoopt) hangt van een aantal zaken af:
- De prijs van het onderliggende vergeleken met de strike prijs van de optie. Een optie om een aandeel te kopen voor EUR 100 terwijl het aandeel nu op EUR 50 staat zal niet veel waard zijn. Een optie om een aandeel dat nu EUR 100 kost te kopen voor EUR 50 is daarentegen een stuk meer waard.
- De (resterende) looptijd. Hoe meer looptijd de optie heeft, hoe hoger de waarde van zo'n ding.
- De verwachte volatiliteit van het onderliggende. Opties op aandelen die sterke koersschommelingen meemaken, zullen een hogere prijs hebben dan opties op hele stabiele aandelen.

Hoe de uiteindelijke prijs bepaald wordt is in eerste instantie gewoon vraag en aanbod. Maar er bestaat een uitgebreide wiskundige theorie die voorspelt wat de correcte prijs van een optie is in een efficiente markt (zoek-tip: Black-Scholes model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03-2022
Die theorie wordt volgens mij ook beschreven in het boek "beleggen in opties en futures" door M. Rila. Ik zit er ook over na te denken om een stap te nemen in de optiehandel. Daytraden in aandelen werkt, maar het rendement is niet afdoende als er met minder dan €750 gehandeld wordt. Vorige week wel wat behaald op Esperite, maar dat is winst op irrationele beslissingen, gewoon stoploss gokken op volatiliteit in principe.

Komende week maar eens een aantal opties selecteren. De afgelopen periode is het hard omhoog gegaan, denk dat er short wel wat te behalen valt de komende weken. Jullie suggesties waar te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
rr7r schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 11:35:
[...]
De kracht van DCA is dat je een vast bedrag per maand inlegt, dus niet een vast aantal stuks.

Met dit mechanisme koop je meer stuks bij een lage prijs en minder stuks bij een hoge prijs (buy low, "sell" high). Zoals eerder aangegeven kan je met ETF's vaak ook fractiestuks aankopen.
Kan je ook fracties kopen bij degiro? Want mij lukt het niet in de ETF's die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Wanneer ze via de giro gaan wel dacht ik. Vis de beurs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:29
shenr schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:04:
[...]

Kan je ook fracties kopen bij degiro? Want mij lukt het niet in de ETF's die ik heb.
ETF's alleen per stuk te koop, niet in delen. Index funds kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Laatst online: 24-08 06:41
shenr schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:04:
[...]

Binnenkort wel
Het is binnenkort bij DEGIRO mogelijk om fracties van producten (bijvoorbeeld een aandeel) aan te kopen. Dit werkt via de combinatie order. U selecteert voor welk bedrag u een combinatie van producten wilt aanschaffen en geeft vervolgens aan welke producten dit zijn. U kan per product het percentage opgeven die u hier in zou willen beleggen. U koopt vervolgens precies voor die bedragen de aandelen aan tegen de verkoopprijs. Dit is mogelijk dankzij het beleggen in fracties.
Bron: https://www.degiro.nl/vragen/

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
hv08 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:23:

Handel er niet actief in, maar zit wel sinds deze maand in een goud fonds (een beetje in alle aandelen van mijnbouwers voornamelijk in de goudwinning) naast een algemener materialen fonds wat te vergroten (dekt ook andere metalen, mineralen, edelstenen..).
Kijkend naar de ECB (-bazooka), de opmars van de USD en de massale opkoop van goud door o.a. oostbloklanden/china en dacht ook india nu de goudprijs relatief laag staat. Daarnaast is er nog de goud/zilver manipulatie van banken.

Leek me een interessant om nu (stand over de laatste 4 jaar is ~40% eraf, grofweg >$1800 tot nu grofweg $1100) long in te gaan en voorlopig vanaf te blijven. Gevoel dat de grootste hoeveelheid lucht eruit is er er komend jaar wel eens veel speculanten of vluchtbewegingen naar het goud kunnen komen op naar een volgende bubbel.

Maar blijft speculatief/gokken, aangezien er vrij veel en grote onbekende factoren zijn waardoor echt voorspellen lastig is. Onder exact dezelfde argumenten zou je net zo goed short kunnen gaan. Bijvoorbeeld, europeanen verkopen goud omdat het nu relatief hoog staat door wisselkoers, etc.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 10-03-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Sinds gister in Wessanen gestapt. Ze verkopen de laatste Amerikaanse tak en focussen zich compleet op gezond- en biovoedsel in Europa. De laatste keer dat Wessanen een tak afstootte begon er een mooie periode up, met de financiële middelen die ze door de verkoop binnengehaald hebben verwacht ik de komende periode hetzelfde. Echter, het woord overname is elders ook al gevallen. Watvoor gevolgen hebben overnames in het algemeen op de koers naar jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@Orbit Jupiter;
Hou er rekening mee dat als die TTIP handelsovereenkomst er komt tussen Amerika en Europa, dat dat grote invloeden gaat hebben op de gezond- en biovoedsel in Europa. In Amerika zijn ze namelijk al wat verder met genetisch gemanipuleerd voedsel… en dat kan een hoop roet in het eten van Wessanen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Op de site van de overheid staat niet echt up-to-date info omtrent die handelsovereenkomst. Laatste publicatie is van januari dit jaar. Heb jij enig idee wanneer deze beslissing kan komen? Ik zit trouwens in Wessanen voor de relatief korte termijn; ik oefen om succesvol te kunnen daytraden en op basis van hele kleine koersschommelingen relatief kleine winsten te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

joramoudenaarde schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:26:
@Orbit Jupiter;
Hou er rekening mee dat als die TTIP handelsovereenkomst er komt tussen Amerika en Europa, dat dat grote invloeden gaat hebben op de gezond- en biovoedsel in Europa. In Amerika zijn ze namelijk al wat verder met genetisch gemanipuleerd voedsel… en dat kan een hoop roet in het eten van Wessanen gooien.
Nieuwe berichten uit de EU laten doorschemeren dat landen zelf GM voedsel mogen verbieden.
Of te wel dat spul komt de EU niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
WTF is er aan de hand met de beurs de laatste 2 dagen, alles staat diep in het rood... Onrust mbt de politiek hier in NL? Griekenland?

Tot zo ver mn AEX long's... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag ook dit artikel vandaag:
http://nos.nl/op3/artikel/2023815-niet-naar-de-costa-maar-naar-de-aandelenbeurs.html

Ik begin een beetje natte voeten te krijgen... ten onrechte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Ik heb alleen aandelen van Amerikaanse bedrijven en heb het tegenovergestelde, 2% op mijn hele portefeuille in twee dagen. Mede ook door de wisselkoers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik probeer een sector analyse te doen voor europa, waar dat heel makkelijk gaat voor de US krijg ik maar niet makkelijk toegang tot de data van europa of makkelijk gevisualiseerd. Ik doe nu wat met trasingview en de S&P 350 Sector indexes maar dan krijg ik bv weer niet achterhaald waar deze indices uit bestaan.

Kortom zijn er sites/tools die jullie me hiervoor kunnen aanraden?
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.