Ik had vanmiddag naar aanleiding van wat vragen die ik had dus Binck even gemailed met de vraag of ze konden uitleggen waarom hun informatiepagina over Obligaties zo verwarrend was, omdat de termen op die informatiepagina niet duidelijk terug te vinden waren op de pagina van een Fonds/Obligatie.
...nou, voortaan kun je dus beter bellen, want hun uitleg was bijna 1-op-1 hetzelfde als die van hun informatiepagina. En daar had ik dus niets aan. Ik ga ze binnenkort maar eens bellen in de hoop dat ze dan in ABN kunnen uitleggen wat nu de verschillen zijn tussen hun informatiepagina en de pagina van zo'n Fonds. Email contact was zéér snel bij ze, maar qua nuttigheid en duidelijkheid viel 't me best tegen.
Ze begonnen namelijk over coupures, wat me nu juist niet duidelijk was waar ze die vandaan halen. Op die Fonds/Obligatiepagina's kun je die namelijk niet terugvinden, dus je weet ook niet in welk veelvoud je een Obligatie kunt kopen bij Binck. Daarnaast staat er ook niet bij elke Obligatie duidelijk aangegeven (volgens mij ten minste) wat de rente op de Obligatie is.
Bijvoorbeeld, om een stukje te citeren uit hun uitleg via de email:
U koopt voor EUR 10.000,00 nominaal de Rabobank certificaten 6,5% FRN perp. hiervan staat de koers momenteel op 110,75%. Indien u deze kooporder opgeeft betaald u: 10.000 x 110,75% = EUR 11.075,00. De rente wordt per jaar bepaald aan de hand van de nominale waarde, u ontvangt dus 10.000 x 6,5% = EUR 650,00 aan couponrente.
Goed… maar als deze rente jaarlijks wordt bepaald aan de hand van de nominale waarde, dan is het wel zo handig als die nominale waarde ook duidelijk op hun pagina wordt vermeldt lijkt me.
Daarnaast heeft u een vraag over de coupure. Een coupure houdt in dat de obligatie in veelvouden wordt verhandeld. De Rabobank certificaten 6,5% heeft als coupure EUR 25,00, dit houdt in dat u nominaal een veelvoud dient aan te schaffen van EUR 25,00. In de regel geldt voor obligaties een coupure van EUR 1.000,00 dit houdt dus in dat u een veelvoud dient op te geven van EUR 1.000,00.
Dat deze obligatie een coupure heeft van €25 heb ik gelijk proberen terug te vinden op de Fondspagina van deze Obligatie… nergens kan ik dat bedrag vinden. Maar als ik een proefbetaling doe, kan ik nog steeds voor minder dan €1000 Obligaties kopen, terwijl ze hierin dit stukje nou net lijken te zeggen dat het een veelvouw van €1000 zou moeten zijn.
[
Voor 55% gewijzigd door
Kapotlood op 25-02-2015 18:40
]