Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.572 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:09
Compuhair schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:01:
[...]

En uiteindelijk hou ik een paar interessante kandidaten over, die ik nog iets beter ga onderzoeken. Soms zitten bijv. er aandelen tusssen die ieder jaar, nadat het dividend is uitgekeerd, 50% dalen. Verder kijk ik naar de nieuwsbericht die over het bedrijf te vinden zijn op google-finance.
Al met al erg veel werk, en dus stop ik het liefst het grootste gedeelte van mijn geld in index trackers. Maar bovenstaande exercitie voorkomt hopelijk dat ik volledig onwetend een aandeel aanschaf.
Weet je wat Beta (5 year) betekent?

Edit; ook leuk http://markets.ft.com/screener/predefinedScreens.asp

[ Voor 5% gewijzigd door ALPACINO op 05-08-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gemiddelde beta over de laatste 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:47
Vs aantal banen juli + 117.000; verwachting was + 75.000

off we go

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Kid Buu

Huh, Pietje?

MrFX schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:33:
Vs aantal banen juli + 117.000; verwachting was + 75.000

off we go
Zelfs 'goed' nieuws doet de beurs momenteel niet goed. We eindigen weer mooi gekleurd in het rood vandaag. Zal nog wel een tijdje zo doorgaan ook misschien, tenzij er echt GOED nieuws komt.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xterror
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-08-2024
een weekje short gaan maakt een hoop goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik ben vandaag begonnen met mijn plan om de komende weken / maanden elke week voor een bescheiden bedragje aan Think Global Equity trackers te kopen; daar betaal je nu bij Binck geen transactiekosten over. Op kleine schaal cost-averagen dus zonder dat de transactiekosten je de das om doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Ok weer een nieuwe. Brand maar los :9

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/y0ikbveyo/screen_1.jpg
gif upload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn shorts vanmiddag afgebouwd en heb een kleine long positie ingenomen. Ik zal deze positie vergroten zodra de markt opveert. Anders een korte stop en wellicht weer short.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xterror
Ik heb mijn shorts ook vandaag maar ff van de hand gedaan, er kan in het weekend genoeg gebeuren om het sentiment te keren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hmmm, Amerikaanse overheid tripla-A rating kwijt. Wat zou Graham daar van vinden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

eamelink schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:56:
Hmmm, Amerikaanse overheid tripla-A rating kwijt. Wat zou Graham daar van vinden? :P
of Moody's: http://www.moodys.com/
hun webserver had het even zwaar.
maar wel nieuwsgierig of ze S&P gaan volgen

[ Voor 14% gewijzigd door JJ Le Funk op 06-08-2011 10:07 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xterror
en dan gaan beweren dat ze een fout hebben gemaakt :S ze hadden die rating allang kwijt kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Wat zal er maandag gebeuren? Wanneer is een goed moment om long te gaan in Arcelor, Randstad of KLM? Of zijn turbo's Wti de manier om eens snek geld te verdienen?

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Witte schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 20:06:
Wat zal er maandag gebeuren? Wanneer is een goed moment om long te gaan in Arcelor, Randstad of KLM?
28 maart a.s. rond 15.20.

Komop zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xterror
nou zoals het er nu uitziet ga ik nergens long in

de komende week valt er waarschijnlijk weer lkkr winst te halen uit wat turbo's short

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
eamelink schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:56:
En wat gaat er nu gebeuren.

Blinde paniek op de beurzen, en iedereen liquide?

De "veilige haven" van staatsobligaties is weg, rendementen waren al laag op deze belegging. Staatsobligaties worden gedraaid naar bedrijfsobligaties/ aandelen?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Blinde paniek op de beurzen, en iedereen liquide?
Iedereen liquide is natuurlijk lastig; aan wie verkoop je je spullen als iedereen al z'n spullen wil verkopen? :P

Het zal er wel vanaf hangen hoeveel grote beleggers policy's hebben die ze slechts toestaan in AAA obligaties te beleggen. Die partijen moeten dan van hun obligaties af zien te geraken. Wellicht dat ze zo voordelig worden dat de rendementen aantrekkelijker worden voor particuliere beleggers?

Voor de Nederlandse staat kan het weleens gunstig zijn, omdat die nog wel de AAA rating heeft en Nederlandse obligaties dus als alternatief zouden kunnen dienen?

/lossepols

[ Voor 15% gewijzigd door eamelink op 07-08-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-09 18:58

Lifestyle71

De Jos

Ik denk wel dat we paniek gaan zien de komende week. Er zit nog genoeg stront in het vat imho.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Buffet vindt de US overigens nog wel een quadruple-A waardig als die zou bestaan:
"Think about it. The U.S., to my knowledge owes no money in currency other than the U.S. dollar, which it can print at will. Now if you're talking about inflation, that's a different question."

Read more: http://www.businessinside...le-a-2011-8#ixzz1UKlyr9mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-09 18:58

Lifestyle71

De Jos

eamelink schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:35:
Buffet vindt de US overigens nog wel een quadruple-A waardig als die zou bestaan:
[...]
Damage control ?!

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Wat is er dan fundamenteel anders? Als S&P de kredietwaardigheid gewoon op AAA had gehouden zou de beurs op maandag dan andere resultaten boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Ik denk dat maandag echt los gaat. Je kunt dit ook opmaken uit de reacties van G7 en Obama die ineens gaat bellen op een zondag. En ja ik denk ook dat Buffet de schade beperkt wil houden. We zullen zien, ik zit morgen 8.59 uur voor me scherm :9

Ik heb net goed gekeken en ben tot conclusie gekomen dat Boskalis en Asml (zie mijn vorige post) wel eens een mooie investering kunnen zijn. Zeker nadat de koersen zijn gekelderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Niemand kan het zeggen, maar ik denk wel dat dit zeker op maandag de beurs zal beinvloeden :) Reacties op kredietverlagingen op (veel) kleinere landen waren ook te merken op de beurs.
Het is triest dat er zoveel "waarde" gehecht wordt aan instanties zoals S&P.

Laat ik het zo zeggen, mij interesseert het geen fuck of S&P een bedrijf/land een triple A rating geeft, want het is enkel hun mening (zoals ze ook in Inside Job zeggen) en we weten als sinds de kredietcrisis dat hun mening nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Nu online
eamelink schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:35:

the U.S. dollar, which it can print at will. Now if you're talking about inflation, that's a different question
[...]
Die laatste zin triggert mij!
US Geldpers aanzetten, en het probleem lost zich vanzelf op door hoge inflatie.
Geld ook voor de eurozone.

Wat is een rendabele investering anticiperend bij hoge inflatie bij een nu lage rente?
Liquiditeiten
Obligaties
Aandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 11-09 23:16
Het echte probleem is dat men zich blindstaart op enkelvoudige parameters zonder zich af te vragen of die parameter volledig en juist is. Een credit-rating is bijvoorbeeld niet veel meer dan dat: de kans dat een schuldenaar aan zijn verplichtingen kan voldoen. Het zegt echter nog niets of er tegen dat risico een juiste risico-vergoeding staat. En voor landen - specifiek met een eigen munt - geldt ook nog eens dat het inflatie/geldverruimings/wisselkoers-effect niet meegewogen wordt.

Het gevolg is een te sterk vereenvoudigd wereldbeeld wat de werkelijkheid niet meer benadert. Institutionele beleggers echter zijn veelal gestopt met zelf nadenken, deels door wet- en regelgeving, en volgen als lemmingen elkaar in stupiditeit.

Ik denk dat ik maar even een volledig passieve houding aanneem. Als het nog flink doordaalt dan breid ik de posities 10 a 20% uit vergeleken met net voor de daling.

Huidige posities (in volgorde van omvang):
IMEU+MEU, Skagen Global, PHIA, INTC, BP, UVV, LPS, ALP, AKZA, Skagen Vekst

Al deze bedrijven hebben een fatsoenlijke balans en/of cash flow en zouden een (liquiditeits, krediet) crisis moeten kunnen doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stinger_Ventura schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:15:
Wat is een rendabele investering anticiperend bij hoge inflatie bij een nu lage rente?
Liquiditeiten
Obligaties
Aandelen
Aandelen.

Zal allemaal wel meevallen maandag. De media (vooral de NL publieke omroepen) maakt een enorme ophef over koersdalingen (is makkelijk te vergaren / goedkoop nieuws), gisteren Saoedi Arabie en vandaag Israel zogenaamd door S&P hard omlaag. Maar dit is gewoon in lijn met het slot donderdagavond in de US.

Israel vandaag:

http://www.tase.co.il/TASEEng/homepage.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rukapul schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:37:
Ik denk dat ik maar even een volledig passieve houding aanneem. Als het nog flink doordaalt dan breid ik de posities 10 a 20% uit vergeleken met net voor de daling.
Idem, laat de koersen maar even flink zakken. Dan sla ik weer in. Werkt prima, heb ik in 2008 ook gedaan, heeft me geen windeieren gelegd :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 17:36:
[...]

Idem, laat de koersen maar even flink zakken. Dan sla ik weer in. Werkt prima, heb ik in 2008 ook gedaan, heeft me geen windeieren gelegd :)
Dit wilde ik toen ook doen maar niet de guts gehad..
Nu de beurs weer zwaar onder druk staat (en bijna niet lager kan) zit ik zwaar te twijfelen om in te stappen met bv 2000 euro..

Ik heb 0,0% ervaring en zal niet gelijk keihard onderuit willen gaan. maar als je kijkt naar ING ofzo dan kunnen ze bijna niet verder zakken.
Mijn doel is niet gelijk geld te willen maken maar stel ik koop nu voor 6.30 ing aandelen en verkoop ze weer als ze rond de 15-18 staan, vind ik het wel prima en wil ik hier wel 2-3-4 jaar op wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:00:
Ik heb 0,0% ervaring en zal niet gelijk keihard onderuit willen gaan. maar als je kijkt naar ING ofzo dan kunnen ze bijna niet verder zakken.
Koop gewoon MSE/LYSX of DBXE. Dan ben je een beetje gespreid en heb je gigantisch dividend rendement.

In tegenstelling tot in 2008 zullen de winsten van bedrijven niet in elkaar klappen (hooguit beetje lager komende jaren) en zal de beurs o.b.v. de goede rendementen van bedrijven nu niet veel verder dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:00:
Mijn doel is niet gelijk geld te willen maken maar stel ik koop nu voor 6.30 ing aandelen en verkoop ze weer als ze rond de 15-18 staan, vind ik het wel prima en wil ik hier wel 2-3-4 jaar op wachten
Juist banken zijn het meest risicovol. Indien deze op welk moment dan ook herkapitalisatie nodig hebben dan gaat dat de komende tijd alleen maar op een hele kostbare wijze voor de zittende aandeelhouders. Je gokt er dus feitelijk op dat het goed gaat komen zonder herkapitalisatie.

Daarnaast is het de vraag of ING uberhaupt nog wel de vroegere winsten kan halen na de verkoop van zoveel onderdelen en de afsplitsing van de verzekeringstak.

Spreiding zoals hierboven al is aangegeven in een indextracker is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was maar een voorbeeld met de ING.

Ik zie mezelf eerder aandelen kopen in het bedrijf waar ik nu werk.. Door wat problemen (miljoenen fraude) en de slechte beursgang laatste tijd zijn de aandelen van 56 naar 26 gezakt in 4-5 maanden tijd en het einde is nog niet in zicht.

Nu de rotte appels een beetje weg zijn uit ons bedrijf verwacht ik wel dat binnenkort de beursval iets stabiliseerd en hoop ik dat het weer een beetje omhoog gaat... en zit te denken om dan wat aandelen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 29-07 11:23
Ik heb vandaag maar mijn positie in goud versterkt. Inflatie is het laatste waar je op zit te wachten. Ok, de goudprijs is al erg hoog, maar ja, cash geld is ook niet alles.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als het zo doorgaat worden ING perpetuals ook weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

AMX momenteel bijna 5,5 procent in de min momenteel.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Think Capital die je nu zonder transactiekosten kunt kopen via Binck (nogal logisch aangezien Binck 60% van de aandelen van dat bedrijf in handen heeft) lijken me ook wel interessant. Niet dat ze veel keus hebben, maar ze hebben ook een Think Capital Global equity tracker (hierboven ook al door iemand aangegeven), waarbij ze 250 aandelen bezitten.

Beheerskosten zijn 0.20%. Aan het einde van de week ga ik daar alvast iets van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:39:
Als het zo doorgaat worden ING perpetuals ook weer interessant.
Inderdaad. Bijna -10% en dat voor een bank waar een AAA overheid nog stevig inzit.

Voor ik een ritje overweeg met ING perps kijk ik wel na tot wanneer de overheid er minimaal inzit. Mocht het namelijk nodig zijn dat er herkapitalisatie plaatsvindt dan geloof ik niet dat perp houders nogmaals ongeschonden de strijd gaan verlaten. De staat en de EU zijn niet van lotje getikt (hoop ik).

Ander probleem wat ik zie is dat (mijn) geld schaars is en ik dus zal moeten kiezen of ik in relatief veilige perps ga met een opwaarts potentieel van zeg 20% in een jaar of aandelen. Uiteraard kan ik overwegen om zolang de overheid als backstop fungeert een deel van mijn 'veilige' spaargeld in ING perps te proppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2011 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Kan ING de rentebetalingen opschorten van die perps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Alleen uitstellen. Cumulatief preferent.

ING en Aegon perps beide nu 11% down.

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Wat is de ISIN code daarvan? (ING perps) O+ Ze hebben nogal wat uitstaan.
Die AEGON perp zou dan nu iets meer dan 5,5% rendement geven. Ook wel aardig, zeker i.c.m. eventuele koerswinst.

[ Voor 51% gewijzigd door stin op 08-08-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:46
Al met al blijft natuurlijk de vraag wanneer in te stappen...

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Nu online
Remco schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 18:37:
Al met al blijft natuurlijk de vraag wanneer in te stappen...
Bodem vissen is onmogelijk. Kan je gefaseerd instappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Dat zou ook inderdaad kunnen. Voordeel is dat ik het geld voor langere tijd kan missen, en dus best een jaar of 2 kan en wil wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
stin schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 18:00:
Wat is de ISIN code daarvan? (ING perps) O+ Ze hebben nogal wat uitstaan.
Die AEGON perp zou dan nu iets meer dan 5,5% rendement geven. Ook wel aardig, zeker i.c.m. eventuele koerswinst.
Kun je het zelf even opzoeken op basis van de callsign? ING: IND, AEGON: AEF

-13% en -14% nu trouwens.

Overigens niet het wisselkoersrisico vergeten. Alternatief is om NL varianten te kopen, maar die noteren typisch hoger.

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Trouwens, zijn de perps met een lagere nominale rente niet beter? Ze hebben een hogere discount en in het geval van een faillissement heb je dus een groter kussen, toch?

Ik heb een kleine order geplaatst voor IND op $18.

Klopt het trouwens dat er short sale verboden zijn geplaatst? IB geeft dit aan voor IND en FRD. Maar weer niet voor INTC, CSCO, MSFT en JNJ. Vaag. Automatisch verbod bij een X% verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brons schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:46:
Klopt het trouwens dat er short sale verboden zijn geplaatst? IB geeft dit aan voor IND en FRD. Maar weer niet voor INTC, CSCO, MSFT en JNJ. Vaag. Automatisch verbod bij een X% verlies?
Site geeft aan dat er voor IND en FRD resp. 60k en 40k aandelen beschikbaar zijn (niet veel dus). Wellicht inmiddels uitverkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:54:
[...]

Site geeft aan dat er voor IND en FRD resp. 60k en 40k aandelen beschikbaar zijn (niet veel dus). Wellicht inmiddels uitverkocht?
Ik denk dat het iets anders is:

short sale

Overigens IND ondertussen binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:46:
Trouwens, zijn de perps met een lagere nominale rente niet beter? Ze hebben een hogere discount en in het geval van een faillissement heb je dus een groter kussen, toch?
De hele lage nominale rentes wil je soms niet hebben omdat deze mogelijk nooit meer gecalled gaan worden (dit verandert wanneer het niet meer meetelt onder de nieuwe regels voor risicodragend kapitaal).

Of het een groter kussen biedt bij een faillisement weet ik niet. 't Is immers niet gezegd dat alles tegen dezelfde koers wordt getenderd (faillissement is onwaarschijnlijk en zowel dan is een complete wipeout waarschijnlijker).

Iets dieper gekeken:
ISG staat op -19. De yield is iets lager, maar wanneer de koers herstelt dan is er ca 43% opwaarts potentieel tegenover 37% voor IND. Geen hele grote verschillen dus. ISG is afaik ook cum pref, maar voor alle normatieve info wijs ik naar http://www.ing.com/Ons-Be...pier-ING-Groep-N.V.-1.htm .

edit:
argh wat een gruwel dat ik nu geen real-time info en orderboek heb. Na meer dan een half uur en het 2x aantikken van de koers is m'n order pas gedeeltelijk ingevuld. Kleine particuliere prutsers. Inclusief mezelf :+

edit:
en geheel ingevuld op $17.50. IND mag weer omhoog :P

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 08-08-2011 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Heeft er iemand hier ervaring wie er verantwoordelijk is als het "systeem" van IB je posities niet terugkoopt als je onder de margingrens raakt?

Ik krijg net een aantal emails van iemand die enorm zwaar in de rats zit en momenteel met een flinke restschuld zit omdat het systeem van IB vanmorgen niet fatsoenlijk werkte. Daarom is z'n verlies nogal hoog opgelopen. Ik weet dat zoiets bij Binck/Alex direct vergoed wordt, maar geen idee hoe dat bij IB zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stin schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:51:
Heeft er iemand hier ervaring wie er verantwoordelijk is als het "systeem" van IB je posities niet terugkoopt als je onder de margingrens raakt?
Niet IB lijkt me, want het auto-liquidatieproces is geen feature van maar een recht (dus geen plicht) van IB.
Ik krijg net een aantal emails van iemand die enorm zwaar in de rats zit en momenteel met een flinke restschuld zit omdat het systeem van IB vanmorgen niet fatsoenlijk werkte. Daarom is z'n verlies nogal hoog opgelopen. Ik weet dat zoiets bij Binck/Alex direct vergoed wordt, maar geen idee hoe dat bij IB zit.
Je bedoelt (m.b.t. de vergoeding) schade omdat het handelssysteem niet goed werkt a.g.v. een order (logisch dat Binck/Alex dit vergoedt) of dit in relatie tot liquidatie (wat geen order van de klant is!).

Het is gebruikelijk (en logisch) dat bij een broker die geen real-time margining heeft er een restschuld over kan blijven op margin accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Hij heeft zelf geen orders ingelegd omdat iemand van Lynx (hij zit dus via Lynx bij IB) vanmorgen zei dat z'n orders om 09.10 allemaal automatisch teruggekocht zouden worden. Dat is dus nu schijnbaar niet gebeurd. Nu had ik ook iets gelezen dat vanmorgen IB problemen had door de drukte, dus waarschijnlijk dat er iets mis is gegaan.

Ben wel benieuwd of ze hem iets gaan vergoeden. Ik zou zelf alle orders hebben ingelegd en niet hebben afgewacht in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stin schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:17:
Hij heeft zelf geen orders ingelegd omdat iemand van Lynx (hij zit dus via Lynx bij IB) vanmorgen zei dat z'n orders om 09.10 allemaal automatisch teruggekocht zouden
worden. Dat is dus nu schijnbaar niet gebeurd. Nu had ik ook iets gelezen dat vanmorgen IB problemen had door de drukte, dus waarschijnlijk dat er iets mis is gegaan.
OK, ik ging uit van IB omdat jij IB zei.

Ik neem aan dat jij hierboven i.p.v. zijn "orders" zijn "positie" bedoelt?

Ik vrees dat het feit (kan hij dit aantonen?) dat iemand van Lynx dit zei/veronderstelde niet veel waarde heeft.
Ik zou zelf alle orders hebben ingelegd en niet hebben afgewacht in ieder geval.
Helemaal mee eens.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Klopt, positie bedoelde ik.
Ik hoop voor hem dat ze bij Lynx, net zoals bij een grootbank, de gesprekken opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-09 17:20

Daniel

Kapitein NCC-1701
AEX future wijst op nog eens 5% er af. Ik blijf nog even aan de zijlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 19:32
Waarschijnlijk een nOOb vraag, en ik weet dat jullie niet helderziend zijn, maar is het nu verstandig om te verkopen of te blijven zitten? Mijn case:
  • Ik heb aandelen in mijn bedrijf (kopen tegen 15% korting) waarbij ik in de afgelopen 3 jaar ongeveer 500,- winst heb gemaakt. Vooral in de maand Juni zijn ze erg gestegen (bijna 200,-)
  • Aandelen zijn in de afgelopen week ongeveer 200,- gezakt, maar nog altijd 300,- winst over alle jaren, en gelijk op het niveau van Juni.
  • In september/oktober zullen de jaarcijfers bekend worden, en ik verwacht een positief resultaat.
  • Ik heb het geld het komende half jaar niet nodig, dus ik hoef niet perse op kort termijn te verkopen, ik zie het meer als een extra spaarpotje.
M.a.w. kan ik beter verkopen en het verlies (of eigenlijk minder winst) voor lief nemen en in november weer kopen (het bedrijf koopt 2x per jaar aandelen in voor werknemers), of de aandelen lekker laten staan en wachten tot de storm gaat liggen en de aandelen (waarschijnlijk) weer gaan stijgen mede door positieve jaarcijfers?

[ Voor 7% gewijzigd door bsmpower op 09-08-2011 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Daniel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:22:
AEX future wijst op nog eens 5% er af. Ik blijf nog even aan de zijlijn.
En inmiddels 1.2% in de plus...goes to show dat futures ook niet te vertrouwen zijn :P
Lijkt me wel een standaard relief dagje, met name de aandelen die de afgelopen dagen erg hard gezakt zijn (ING, Arcelor, Aegon, Air France) stijgen met meerdere procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Nu online

Whuzz

Dodgeball!

Daniel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:19:
[...]

En inmiddels 1.2% in de plus...goes to show dat futures ook niet te vertrouwen zijn :P
Lijkt me wel een standaard relief dagje, met name de aandelen die de afgelopen dagen erg hard gezakt zijn (ING, Arcelor, Aegon, Air France) stijgen met meerdere procenten.
272 punten nu... Dat eerste piekje zagen we gister ook en we weten waar dat eindigde ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
Heftige dagen weer zeg, jeetje. Altijd leuk voor de gedachtes "Had ik maar ............... dan was ik nu rijk geweest" :P

het verbaast me wel hoe hard de AEX nu door de 300 punten heen is gezakt, terwijl die psychologische grens de vorige keren behoorlijk lastig te doorbreken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Volgens mij is de AEX alleen in oktober 2008 in zo'n korte tijd zo hard naar beneden gegaan. Op vrijdag 3 oktober 2008 ging de beurs dicht op 344 punten om in de daaropvolgende 5 dagen 86 punten in te leveren - met dien verstande dat er op 13 oktober de beurs er weer 27 punten bij kwam - die de daaropvolgende dagen weer werd ingeleverd maar dat waren de turbulente tijden van toen :)
Ik zag net een intraday low van ergens rond de 265 dus dat houdt in een verlies van ruim 65 punten (vanaf het slot van bijna 330 op 29 juli) in nog geen zes en een halve beursdag.

Als je je hele vermogen vorige week maandag in AEX puts had gestopt had je nu stil kunnen gaan leven ja...maar dat is over het algemeen geen hele solide beleggingsstrategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
* Rukapul is geld uit diverse potjes aan het routeren richting beleggingsrekening. Wellicht dat dit eindelijk het instapmoment gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wacht nog maar effe. Uit de Telegraaf:
Ondanks de aanhoudende zware koersdalingen in de afgelopen weken is het nog veel te vroeg om weer in aandelen te stappen. Dat stelt technisch analist Royce Tostrams op het webinar 'De recente ontwikkeling op de financiële markten. Hij verwacht dat we aan de vooravond staan van een economische afkoeling.

Bij de analyse van de financiële markten maakt Tostrams gebruik van de zogenoemde 4-jarige Bussiness Cycle, die bestaat uit zes fasen. Volgens de grafiekenspecialist bevindt de cyclus zich nu in de fase met een stagnerende economie en een dalende rente. In de volgende fase is er sprake van een economische krimp en zakt de rente nog verder. In een periode van economische voorspoed zijn vastgoed en aandelen goede beleggingscategorieën, maar op dit moment is het beter om in Nederlandse en Duitse staatsobligaties te beleggen of cash aan te houden, stelt Tostrams.

Hij wijst er op dat de Amsterdamse beurs inmiddels in een rechte lijn onder de brede steunzone van 296 en 309 punten is beland. Als de hoofdgraadmeter onder de steun van 286 punten duikt, komt in zijn ogen de eerstvolgende steunniveau pas rond 242,36 in het vizier. Hij sluit niet uit dat dit niveau al op korte termijn bereikt kan worden. "Omdat de markt wel oversold is, kan af en toe wel tussentijds herstel optreden. Maar er zijn geen signalen voor een duurzaam herstel."

De grondstoffenmarkt ligt er volgens hem technisch gezien eveneens slecht bij. Hij gaat er van uit dat de olieprijs de dalende trend voortzet richting een niveau van $60-65 per vat.

Tostrams nam hij tijdens het webinar diverse aandelen onder de loep. Hij wijst er op dat Heineken zich lange tijd heeft onttrokken aan de verkoopgolf, maar met een doorbraak van de laatste koersbodem is het aandeel verkoopwaardig. Philips zit volgens hem al lange tijd gevangen in een bearmarket. Er was even sprake van een herstel, maar nu is er weer sprake van een zwak koersbeeld.

Ook raadt hij af om in ING te stappen, omdat de stijgende trend van de bankverzekeraar is gebroken. Daarnaast is volgens hem ArcelorMittal door een belangrijk vangnet gevallen.

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 09-08-2011 11:15 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als weerwoord op die TA prutser ga ik onze eigen regels een klein beetje buigen:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2yjxwye.jpg
(royce tostrams)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:08:
* Rukapul is geld uit diverse potjes aan het routeren richting beleggingsrekening. Wellicht dat dit eindelijk het instapmoment gaat worden :)
Hier ook. We hebben twee once in a lifetime momenten in korte tijd. Als dit er voor zorgt dat de pensioenen omlaag gaan ben ik helemaal blij, met een beetje mazzel zorgt dit er voor dat de babyboom generatie wat vermogen kwijt raakt aan de jongere generatie.

Eigenlijk geeft het wel een goed gevoel dat ik lagere koersen verwelkom ondanks dat ik aandelen bezit.
Rukapul schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:16:
Als weerwoord op die TA prutser ga ik onze eigen regels een klein beetje buigen:
[afbeelding]
(royce tostrams)
+1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Brons schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:42:
[...]

Als dit er voor zorgt dat de pensioenen omlaag gaan ben ik helemaal blij, met een beetje mazzel zorgt dit er voor dat de babyboom generatie wat vermogen kwijt raakt aan de jongere generatie.

[...]
Explain?

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

De dekkingsgraden duikelen weer naar beneden. Echter kunnen ze het nu niet weer op de jongeren afschuiven, ze moeten straks wel de uitkeringen verlagen. Elke cent die de komende jaren niet naar de babyboomers gaat is winst (of minder verlies) voor de jongere generaties.

Plus, de jongeren zijn, als het goed is, nu aan het accumuleren terwijl de babyboomers hun meeste kapitaal al in bezit en geïnvesteerd hebben.

EDIT: echt de AEX is nu echt belachelijk bezig: +1% -> -5% -> -2.5%, echt de weg kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door Brons op 09-08-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
Lekker volatiel :)

Even dacht ik er aan om z.s.m. mijn nieuwe Binck login info te zoeken, maar wegens gebrek aan tijd tijdens mn werk doe ik dat maar even niet. Turbo's zijn voor dit soort situaties leuk om eventueel snel te cashen, maar er hoeft maar een raar nieuws bericht of gerucht de wereld in geholpen te worden je gaat al de mist in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Brons schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:53:
EDIT: echt de AEX is nu echt belachelijk bezig: +1% -> -5% -> -2.5%, echt de weg kwijt.
Ja dat zijn nog eens intraday verschillen.
De S&P500 future ziet er niet heel dramatisch uit op dit moment (voor zover je een verlies van een procent goed kunt noemen) dus dat kan mogelijk het wat positievere sentiment verklaren - plus koopjesjagers die speculeren op overheidsingrijpen waardoor er op korte termijn koersherstel zou kunnen optreden.

Ik zou er mijn geld niet op zetten...waar het 2008-2009 debacle vooral een banken-schuldencrisis was die door de overheden opgevangen kon en moest worden zitten we nu in een overheden-schuldencrisis. En wie gaat de overheden redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Daniel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:18:
[...]
En wie gaat de overheden redden?
De burgers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:43

Herman

FP ProMod
De AEX is (als ik het goed zie) vandaag weer door een steungrens gezakt. Grote spelers hebben beveiligingen dat ze verliezen moeten nemen op het moment dat de AEX onder een bepaalde waarde komt. Dat verklaart ook die enorme drop van 10 punten.

Ik vind het opmerkelijk dat de AEX zo volatiel is. De onderliggende bedrijven presteren vrij constant. In hoeverre hebben deze schommelingen te maken met toekomstverwachting van bedrijven en in hoeverre met sentiment?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:16:
[afbeelding]
(royce tostrams)
_O- _/-\o_

Ik wacht trouwens ook nog met instappen. Misschien dat er op de korte termijn geld te halen valt, maar ik ga pas rond de 250 serieus kijken naar instappen.

[ Voor 21% gewijzigd door Cocytus op 09-08-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Juist, en als we staatsschulden moeten afbetalen hebben we geen geld om allemaal mooie producten te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Momenten met grote koersschommelingen zoals nu en ten tijde van het fortis debacle (2008) zijn altijd een uitstekende kans van daghandelaren om flink wat te verdienen.
Maar ooit komt de volledige crash dat kan gewoon niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Nu online

Whuzz

Dodgeball!

Kain_niaK schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:41:

Maar ooit komt de volledige crash dat kan gewoon niet anders.
Wat is precies een "volledige crash"? En waarom kan dat niet anders? En wanneer is ongeveer "ooit"?
Zoals je het nu neerplemt is het nogal een open deur annex onzinvoorspelling.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Een volledige crash in mijn ogen is een zo grote waardevermindering van de dollar en/of de euro.
Die zal gepaard gaan met grote dalingen op de beurs waardoor onze banken dan weer grote problemen krijgen en als dat lijd tot paniek dan kan het zo er fout gaan dat elke persoon in het westen daar mee te maken krijgt.
De reden dat het niet anders kan is omdat het financiële systeem is gebouwd op exponentiële groei.
De economie moet die groei volgen en dan kan niet eeuwig omdat de grondstoffen van de aarde beperkt zijn.

Dus of wel komen er drastische maatregelen (zoals de amerikanen deden toen ze goud van de dollar lost koppelde) of wel gaat het ooit fout.

Kijk naar de Amerikaanse schuld. Die is van 2008 tot nu met 5000 miljard groter geworden. Dat is 4,5 miljard per dag !
En toch is er geen super grote inflatie geweest ? Hoe kan dat ?

[ Voor 46% gewijzigd door Kain_niaK op 09-08-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien het verkeerde topic, maar denk toch dat ik hier de meeste expertise kan vinden omtrent mijn vraag.

Ik zit nu bij de laatste ronde voor traineeship bij een NL Bank, wat is het grote verschil voor de afdeling markets bij de 3 grote banken (rabo, ing en abn?). En iemand enig idee wat een trainee markets ongeveer zal krijgen en of hier nog onderhandelingsruimte in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik heb ook een vraag.
Wat is voor jullie de beste website om alle beurzen in de wereld te volgen ? (gewoon grafieken die af en toe geupdate worden)
Bestaat die ?

[ Voor 17% gewijzigd door Kain_niaK op 09-08-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Google en Yahoo finance zijn goede gratis diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Euronext heeft de handel in speeders/turbo's/sprinters tijdelijk stop gezet. Heel apart, omdat met name dit instrumenten zijn waarbij je a la minute wilt kunnen handelen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Brons schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:11:
Google en Yahoo finance zijn goede gratis diensten.
Reuters.com (http://www.reuters.com/finance/global-market-data) is ook uitermate bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:23:
edit:
en geheel ingevuld op $17.50. IND mag weer omhoog :P
Wat is het ook belachelijk: ING perps staan nu op +15% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Heb nog Think capital Equity en wat extra CSM gekocht. Normaal doe ik dat niet op dit soort momenten (dag voor de cijfers), maar heb de rest van de week amper tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
N.a.v. onderstaand artikel en m'n eigen modellen heb ik nog eens lopen rekenen aan de ShillerPE van de MSCI Europe.

artikel: http://www.iex.nl/Column/...indelijk-uit-koersen.aspx (zie plaatje voor ShillerPE van MSCI Europe)
MSCI Europe: http://www.mscibarra.com/...stdindex/performance.html (4 jaars termijn)

Het bizarre is dat de Shiller PE van de MSCI Europe nu op ca 11.6x staat wat vergelijkbaar is met de 11x op het dieptepunt van 2008. Echter als je kijkt naar de MSCI Europe index zelf dan stond die op 800 in 2008 en nu 1280 (+60%). Dit is compleet uit verhouding.

ShillerPE is immers gedefinieerd als P / E10. Reken je echter de E10 uit met bovenstaande gegevens dan kom je voor 2008 uit op 73 en voor nu op 110, oftewel de voor inflatie gecorrigeerde gemiddelde winsten over de afgelopen 10 jaar zou in een periode van 3 jaar zijn toegenomen met 51%! En dat terwijl een heel belangrijke component van die winsten in het afgelopen decennium uit de financiele sector kwamen in Europa. Het enige tegenwicht dat ik kan bedenken is dat verliezen uit de dotcom tijd langzaam eruit vallen, maar dan nog zou dat effect door de middeling niet zo heel fors moeten zijn.

Kortom, er stinkt iets, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:25

Jrz

––––––––––––

Is het niet zo dat "de banken, overheid, 'ZIJ'" gewoon de markt een impuls hebben proberen te geven door, zonder dat iemand het weet (anders werkt het niet), een markt te bieden? (aka kopen / verkopen om de prijs hoger te stuwen?)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:10

krvabo

MATERIALISE!

Rare ik die dacht dat we, na die enorme stijging in Amerika, hier ook wat omhoog zouden gaan.

Vannacht bestens 100 aandelen DSM besteld, en die zijn uitgevoerd op 35.89. Dat is dan ook 3 cent onder day high, en aangezien ze nu later op de dag alweer 34.37 noteren.. Dat is dus ook de laatste keer dat ik een bestens order 's nachts inleg.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
krvabo schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:03:
Rare ik die dacht dat we, na die enorme stijging in Amerika, hier ook wat omhoog zouden gaan.

Vannacht bestens 100 aandelen DSM besteld, en die zijn uitgevoerd op 35.89. Dat is dan ook 3 cent onder day high, en aangezien ze nu later op de dag alweer 34.37 noteren.. Dat is dus ook de laatste keer dat ik een bestens order 's nachts inleg.
Had het hetzelfde met een (te ruime) limietorder voor een turbo long, dus je bent niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Oepsmomentje: ineens beseffen dat je nog een plukje Lyxor MSCI Europe ETF hebt met counterparty risk naar Societe General.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjongejonge... Ik heb sinds een tijdje geen portefeuille meer staan bij Alex, omdat ze simpelweg niet meekonden met de prijzen. Nu zag ik echter dat ze fondsbeleggen hadden tegen 0 euro beheer / aankoop. Grappig dus om naast de eigen inzet te plaatsen en er weinig omkijken naar te hebben.

Ik heb al zelf beleggen, dus kijk even naar de aanmeldprocedure, en krijg het idee dat het echt een product is zonder de test voor aandelen, en dus instapproduct gepositioneerd onder zelf beleggen. Omdat het nergens vermeld staat of die kosteloze aankopen dan ook voor fondsaankopen via zelf beleggen gaan, kijk ik even in het tariefoverzicht zelf beleggen: nergens een referentie naar kosten voor beleggingsfondsen.

Als test maak ik een ordertje aan, zie nergens kosten of zelfs maar kostenregels genoemd worden. De vermelde prijs is participaties * prijs. Ik denk dus: mooi, dat fondsbeleggen is als instappproduct neergezet, maar de voorwaarden voor beleggingsfondsen gelden ook voor zelf beleggen. Ik plaats nog een klein ordertje en klaar.

Vervolgens begint het te kriebelen, en bel ik de volgende werkdag toch eens op om navraag te doen over fondsbeleggen. Medewerker geeft aan de verschillen niet echt te kennen, maar weet wel dat het echt een ander product is. Ik laat me doorverbinden naar zelf beleggen.
Daar wordt inderdaad duidelijk dat het beleggen in fondsen toch echt alléén geldt voor die speciale - en net zo goed - gratis fondsbeleggen rekening. Nee, voor bestaande klanten is het gewoon beheervergoeding dokken, en voor de door mij gekozen fondsen 30!!! euro minimale kosten - lekker op kleine orders. Ook is het de volgende werkdag al onmogelijk te annuleren, terwijl uiteindelijk de order pas dagen later wordt uitgevoerd.

Ik wijs erop dat in de tarievenlijst waarnaar verwezen wordt staat: "aandelen" en niet "beleggingfondsen" zoals ze elders apart genoemd staan. Maar nee, ze kunnen er niets aan doen. Ik stel met screenshots en al een verhaal op en stuur dat in als klacht: nergens is duidelijk hoe de producten zich verhouden, nergens wordt tijdens aankoop ook zelfs maar een kostenregel weergegeven (laat staan schatting op huidige koers) terwijl dat super super simpel te doen zou zijn, en nergens staan die tarieven vermeld voor beleggingsfondsen. Je kan niet ineens tarieven voor aandelen gaan opleggen voor beleggingsfondsen terwijl je ze overal als aparte producten noemt. Sterker nog: je noemt er een product zelfs naar, dus blijkbaar zijn het niet gewoon "aandelen".

Kijk ik verder, zie ik dat mijn kortingsstaffel die voor 2011 gewoon schriftelijk bevestigd was, zonder notificatie weg was. De laatste paar ordertjes voor ik er wegens kosten met normale aandelen wegging zijn ook al te zwaar kwa kosten gerekend. Vorig jaar netjes een brief dat ze de afspraak verlengen, en dan zonder melding of wat, ineens de afspraak eenzijdig annuleren.

Het wijzen op al die zaken is blijkbaar ook totaal niet interessant, want per saldo wordt je gewoon compleet genegeerd en krijg je niet eens een ontvangstbevestiging van je klacht. Goed leergeld van 6% (!!!!) (EUR60 op even wat uitproberen op EUR1000) kosten op de aankoop dus. Duidelijk mag zijn dat Alex met een behoorlijk goed verhaal zal moeten komen om me te overtuigen van de gang van zaken waarbij ik de kosten accepteer, of met een behoorlijk nederig stel excuses en compensatie. Wat hier gebeurt is ronduit schandalig en misleiding van klanten. Getuige de tot dusverre getoonde complete desinteresse, denk ik echter dat het een klacht bij AFM en weghalen van alle diensten bij Alex gaat betekenen.

Dus, wees gewaarschuwd: Alex is niet meer de servicegerichte cowboy. Het is het ondergeschoven kindje van Binck, en blijkbaar is alleen het uitknijpen van de klant nog het doel. Ze zijn al duur met de standaard dingen, geven aan dat het reëel is vanwege seminars en dienstverlening, maar puntje bij paaltje word je gewoon genaaid.

Bah, die 6% kosten bij wat kleine testorders zal me nog worst zijn. Ik kan niet tegen het principe wat hier tentoongespreid wordt. Doe eerlijk zaken, of ga kapot. Ben ik nu zo raar, of is dit gedrag echt compleet anders ten opzichte van het Alex van een paar jaar terug? Dit is toch niet normaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Goed dat je dit verhaal hier even meld. Ik zelf zit ook bij Alex, en zal dan ook alles even gaan controleren.
Heb je al gezocht naar alternatieven ? Zo ja, welke zijn interessant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit wel even andere dingen door te nemen, maar ik zag bijvoorbeeld ook dat ze alleen op de site melden dat voorwaarden per 21 augustus wijzigen. Gewoon een regeltje op de site... Maar als je bezwaren hebt, moet je het zélf schriftelijk doen. Dat is natuurlijk onhoudbaar voor een rechter als iemand een keer een zaak maakt. Wijziging van algemene voorwaarden doe je niet op 'pull' basis. Onhoudbaar.

Gezien de korting en verschoven tarieven destijds al (Alex matchte na verlagen van tarieven bij mijn gewone bank, maar ging niet verder) was ik verder gegaan gewoon bij m'n bank. Overboeken is direct, alle kosten netjes op een rij.
Alex hád toegevoegde waarde toen, als je een Nederlandse partner wilde. Dat is allang niet meer zo, en ze dachten de strategie om te gooien naar focus op training van particulieren. Meer kosten, meer begeleiding en service.
Dat maken ze dus eigenlijk ook gewoon niet waar. Eigenaar Binck heeft gewoon lagere tarieven - zelfde bank. Alex worstelt met het merk wat ze verplicht gesteld is door Binck: onderscheiden en dus twee significant andere productlijnen. Toch is het allemaal werk voor online beleggers; en nee die zitten gemiddeld niet te wachten op een opgenomen seminar over zaken waar het internet al mee vol staat en dan voor een fikse meerprijs.

Trouwens, Binck is hetzelfde bedrijf is en het heeft het wél duidelijk vermeld:
http://www.binck.nl/_clie...ta/pdf/tarieven_binck.pdf
Naast aandelen geldt dit tarief ook voor beleggen in onder andere beleggingsfondsen, obligaties, trackers, Sprinters, Turbo’s, speeders en warrants.
Wat tegelijk nogmaals benadrukt dat beleggingsfondsen geen aandelen zijn zoals Alex mij nu probeert wijs te maken.

De tarieven bij Alex:
https://www.alex.nl/_clie...arieven_Zelf_Beleggen.pdf
Halverwege de 1e pagina. Gaat enkel over aandelen. Er staan we ergens 2 sterretjes en dan later uitleg over waar bepaalde beleggingsfondsen worden uitgevoerd, maar niks concreet over tarieven voor beleggingsfondsen - wat mij per saldo met geen weergegeven kosten of regels bij transactie deed geloven dat fondsbeleggen er bij zelf beleggen al bij in zat. Niet dus...

Let wel, in basis is het al sowieso een significant verschil:
Binck: 6,50 + 0,10%
Alex: 9,50 + 0,15%
In de persoonlijke afspraak van toen kreeg ik bij Alex ook gewoon 6,50 + 0,10%, maar zoals gezegd is die eenzijdig en zonder mededeling weggehaald.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2011 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:36
Achterlijk paniekvoebal op de beurs.
Ik blijf het vreemd vinden dat bedrijven die prima kwartaalcijfers laten zien (beter dan 2010) toch zakken.

Is het niet de AAA rating, dan is het wel Italië of Spanje. Is het dat niet, dan mogelijk een gerucht over Frankrijk. Als het dat niet is, dan zijn het andere cijfers over economische groei die achterblijft. Banenmarkt die iets minder hard toeneemt.

De negatieve spiraal voedt zichzelf....

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waar zit je nu Floppus?

* Rukapul zit nog bij Alex met nog een paar tientjes aan gratis transactietegoed over voor de komende maand :P
Zosas schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 22:54:
Achterlijk paniekvoebal op de beurs.
Ik blijf het vreemd vinden dat bedrijven die prima kwartaalcijfers laten zien (beter dan 2010) toch zakken.

Is het niet de AAA rating, dan is het wel Italië of Spanje. Is het dat niet, dan mogelijk een gerucht over Frankrijk. Als het dat niet is, dan zijn het andere cijfers over economische groei die achterblijft. Banenmarkt die iets minder hard toeneemt.

De negatieve spiraal voedt zichzelf....
Die negatieve spiraal zorgt er mogelijk wel voor dat we goedkoop kunnen inkopen. Dat er nu een groot negatief bedrag bij m'n huidige beleggingen staat neem ik op de koop toe.

De grote vraag is echter: wat is een geschikte instapkoers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Ik wil eigenlijk ook een keertje instappen met een overzichtelijk bedrag, om eens aan te voelen hoe beleggen is.

Wat is een duidelijke en goedkope site om te starten?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:40:
Oepsmomentje: ineens beseffen dat je nog een plukje Lyxor MSCI Europe ETF hebt met counterparty risk naar Societe General.
Kan je dat uitleggen? Ik neem toch aan dat het "risico" van de Lyxor assets (bijna) losstaat van het doen en laten van SG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 23:21

PromoX

Flying solo

Matis schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:08:
Ik wil eigenlijk ook een keertje instappen met een overzichtelijk bedrag, om eens aan te voelen hoe beleggen is.

Ik heb geen ervaringen met andere brokers/sites, maar Binck heeft een eenvoudige site met redelijke tarieven.

Trouwens nog een vraagje over obligaties bij Binck: de site heeft het over beleggen in duizenden obligaties, maar als ik op de site kijk bij koersen/obligaties zie ik enkel Nederlandse. Iemand een idee waar is de rest dan te vinden is?

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:15:
[...]

Kan je dat uitleggen? Ik neem toch aan dat het "risico" van de Lyxor assets (bijna) losstaat van het doen en laten van SG?
Nope. Lyxor biedt alleen swap-based ETFs aan. Daarbij is SocGen de counterparty. Als ik het goed begrepen heb dan zijn er regels die de counterparty risk beperken tot 10%. (Dat laatste heb ik even snel gegoogled.)

Aangezien ik nog wat gratis transactietegoed heb staan boek ik morgen de boel denk ik even om naar iShares omdat dat gedekt is met aandelen.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:10

krvabo

MATERIALISE!

Matis schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:08:

Let er eerst op dat als je met kleine bedragen werkt je 'aankoopkosten' procentueel hoog uitvallen. Ik houd zelf altijd minimaal 1500 euro per order aan (Nouja, soms minder maar dan weeg ik het eerst af). Dat is dus 1500 euro voor 1 bepaald aandeel in 1 aankoop, niet meerdere aandelenfondsen.

Weet je zeker dat je op dit moment wil instappen? De beurs is zo volatiel als maar zijn kan en we gaan nu achterlijk hard naar beneden. Er is een kans dat binnen een jaar of 2 half europa default of de euro klapt. Hoewel je nu zeker _zeer_ goedkoop aandelen kunt kopen weet op dit moment eigenlijk niemand te voorspellen wanneer we weer 'up' gaan. Voor langere termijn, maar ook weer niet te lang (enkele maanden) kun je nu (binnenkort) wel gaan bodemvissen.

Ik geloof dat 'Lynx' het goedkoopst is, maar dan moet je echt wel verstand hebben van beleggen. Binck / Alex / ING zijn vrij gebruikersvriendelijk geloof ik. Qua aandelen is het beleggingspakket van de Rabobank ook zeer overzichtelijk en makkelijk, maar het is wel duur en de beleggingsfondsen zijn een lachertje (Geen Skagen bijvoorbeeld).

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb hier wat van: http://www.morningstar.nl....aspx?id=0P0000NBHJ&tab=0

Check het volume 8)7

Voor zover ik kan zien is er gewoon nauwelijks handel in dat fonds sinds april, en is de laatste transactie van 18 juli :z

Het maakt mijn rendementsberekeningen van Binck aardig kapot; die gaan nog uit van een koers van 87,50 (dat was de koers bij die laatste transactie half juli) terwijl die in werkelijkheid dichter bij de 70 zou moeten liggen...

Beginnerstip van de dag: check het volume voor je ergens instapt :P

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Ook ik volg dit topic al een tijdje, daarnaast bij IEX een tijd gespeeld met aandelen, opties en turbo's. Gezien mijn kapitaal(tje) ben ik erachter dat opties en turbo's voor mij (nu) niet he tjuiste product zijn.

Ik heb al een Alex rekening, maar vond het te onoverzichtelijk om de prijzen per transactie te zien. Ik begrijp van bovenstaande posts dat dit bij Binck beter is. Wat vindt de rest hier van de bovenstaande stelling dat EUR 1.500 per transactie als investeringsminimum wordt aangehouden?

Zelf heb ik nu sinds 3 jaar een reserve opgebouwd van een kleine EUR 12.000,- daarvan zit ik nu te denken om in 3 verschillende fondsen te stappen. EUR 4.500,- is voor mij dan ook een acceptabel bedrag. Wat is de onderliggende waarde van jullie portefeuilles? of is dit een onbehoorlijke vraag in beleggersland?

• Rukapul
eamelink schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 08:07:
Ik heb hier wat van: http://www.morningstar.nl....aspx?id=0P0000NBHJ&tab=0

Check het volume 8)7

Voor zover ik kan zien is er gewoon nauwelijks handel in dat fonds sinds april, en is de laatste transactie van 18 juli :z

Het maakt mijn rendementsberekeningen van Binck aardig kapot; die gaan nog uit van een koers van 87,50 (dat was de koers bij die laatste transactie half juli) terwijl die in werkelijkheid dichter bij de 70 zou moeten liggen...

Beginnerstip van de dag: check het volume voor je ergens instapt :P
Tip 2: bij ETFs altijd eerst de INAV checken op de site van bv Euronext voor je een order inlegt. Ook bij ETFs vindt mispricing plaats.

Die ETF had je beter aan de NYSE kunnen kopen :P

• DutchAddick
Rukapul schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:34:
[...]

Tip 2: bij ETFs altijd eerst de INAV checken op de site van bv Euronext voor je een order inlegt. Ook bij ETFs vindt mispricing plaats.
Wat is de INAV en waarom moet ik er rekening mee houden?

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
CAFC1905 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:22:
[...]

Wat is de INAV en waarom moet ik er rekening mee houden?
ff googlen.

Je moet er rekening mee houden omdat je anders een premium zou kunnen betalen bovenop de impliciete prijs.
Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.