Tjongejonge... Ik heb sinds een tijdje geen portefeuille meer staan bij Alex, omdat ze simpelweg niet meekonden met de prijzen. Nu zag ik echter dat ze fondsbeleggen hadden tegen 0 euro beheer / aankoop. Grappig dus om naast de eigen inzet te plaatsen en er weinig omkijken naar te hebben.
Ik heb al zelf beleggen, dus kijk even naar de aanmeldprocedure, en krijg het idee dat het echt een product is zonder de test voor aandelen, en dus instapproduct gepositioneerd onder zelf beleggen. Omdat het nergens vermeld staat of die kosteloze aankopen dan ook voor fondsaankopen via zelf beleggen gaan, kijk ik even in het tariefoverzicht zelf beleggen: nergens een referentie naar kosten voor beleggingsfondsen.
Als test maak ik een ordertje aan, zie nergens kosten of zelfs maar kostenregels genoemd worden. De vermelde prijs is participaties * prijs. Ik denk dus: mooi, dat fondsbeleggen is als instappproduct neergezet, maar de voorwaarden voor beleggingsfondsen gelden ook voor zelf beleggen. Ik plaats nog een klein ordertje en klaar.
Vervolgens begint het te kriebelen, en bel ik de volgende werkdag toch eens op om navraag te doen over fondsbeleggen. Medewerker geeft aan de verschillen niet echt te kennen, maar weet wel dat het echt een ander product is. Ik laat me doorverbinden naar zelf beleggen.
Daar wordt inderdaad duidelijk dat het beleggen in fondsen toch echt alléén geldt voor die speciale - en net zo goed - gratis fondsbeleggen rekening. Nee, voor bestaande klanten is het gewoon beheervergoeding dokken, en voor de door mij gekozen fondsen 30!!! euro minimale kosten - lekker op kleine orders. Ook is het de volgende werkdag al onmogelijk te annuleren, terwijl uiteindelijk de order pas dagen later wordt uitgevoerd.
Ik wijs erop dat in de tarievenlijst waarnaar verwezen wordt staat: "aandelen" en niet "beleggingfondsen" zoals ze elders apart genoemd staan. Maar nee, ze kunnen er niets aan doen. Ik stel met screenshots en al een verhaal op en stuur dat in als klacht: nergens is duidelijk hoe de producten zich verhouden, nergens wordt tijdens aankoop ook zelfs maar een kostenregel weergegeven (laat staan schatting op huidige koers) terwijl dat super super simpel te doen zou zijn, en nergens staan die tarieven vermeld voor beleggingsfondsen. Je kan niet ineens tarieven voor aandelen gaan opleggen voor beleggingsfondsen terwijl je ze overal als aparte producten noemt. Sterker nog: je noemt er een product zelfs naar, dus blijkbaar zijn het niet gewoon "aandelen".
Kijk ik verder, zie ik dat mijn kortingsstaffel die voor 2011 gewoon schriftelijk bevestigd was, zonder notificatie weg was. De laatste paar ordertjes voor ik er wegens kosten met normale aandelen wegging zijn ook al te zwaar kwa kosten gerekend. Vorig jaar netjes een brief dat ze de afspraak verlengen, en dan zonder melding of wat, ineens de afspraak eenzijdig annuleren.
Het wijzen op al die zaken is blijkbaar ook totaal niet interessant, want per saldo wordt je gewoon compleet genegeerd en krijg je niet eens een ontvangstbevestiging van je klacht. Goed leergeld van 6% (!!!!) (EUR60 op even wat uitproberen op EUR1000) kosten op de aankoop dus. Duidelijk mag zijn dat Alex met een behoorlijk goed verhaal zal moeten komen om me te overtuigen van de gang van zaken waarbij ik de kosten accepteer, of met een behoorlijk nederig stel excuses en compensatie. Wat hier gebeurt is ronduit schandalig en misleiding van klanten. Getuige de tot dusverre getoonde complete desinteresse, denk ik echter dat het een klacht bij AFM en weghalen van alle diensten bij Alex gaat betekenen.
Dus, wees gewaarschuwd: Alex is niet meer de servicegerichte cowboy. Het is het ondergeschoven kindje van Binck, en blijkbaar is alleen het uitknijpen van de klant nog het doel. Ze zijn al duur met de standaard dingen, geven aan dat het reëel is vanwege seminars en dienstverlening, maar puntje bij paaltje word je gewoon genaaid.
Bah, die 6% kosten bij wat kleine testorders zal me nog worst zijn. Ik kan niet tegen het principe wat hier tentoongespreid wordt. Doe eerlijk zaken, of ga kapot. Ben ik nu zo raar, of is dit gedrag echt compleet anders ten opzichte van het Alex van een paar jaar terug? Dit is toch niet normaal?
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 10-08-2011 22:44
]