Om hier dan maar mee te beginnen: iets met stieren en wat die in het kleinste kamertje produceren...
In die tarievenlijst staat EUR30 kosten als minimum voor transacties op buitenlandse beurzen in
Aandelen. Nergens staat een dergelijk tarief voor beleggingsfondsen. En dat beleggingsfondsen geen aandelen zijn, mag duidelijk zijn uit de eerste regel van jullie tarievenlijst.
"NYSE Euronext Amsterdam - aandelen, beleggingsfondsen, trackers, sprinters, turbo’s en obligaties"
Ofwel, beleggingsfondsen zijn geen aandelen, en de tarievenlijst vemeldt tarieven voor aandelen en futures op buitenlandse beurzen. Geen tarieven voor beleggingsfondsen. Ja, er staan 2 sterretjes met ergens een verwijzing dat beleggingsfondsen in Luxemburg verhandeld worden, dat is geen tariefsvermelding - dat is hetzelfde als op de achterkant van pagina 38 van je jaarverslag in lichtgrijs een melding plaatsen dat het hele verslag op basis van schatting is.
En als het dan toch zo "expliciet" is; waarom kan grote broer Binck deze tarieven dan wél duidelijk vermelden? (om gelijk even te melden dat ze het met 8,50 + 0,1% beter doen dan Alex met € 9,50 + 0,4% en dan MIN!!! € 30)
Let ook even op de onderste bullet: "Naast aandelen geldt dit tarief ook voor..." etc.
Nee hoor, ik wil mijn 2x transactiekosten gewoon terug... Of eigenlijk 4x want ik zal ze ook nog moeten verkopen... Of zet het maar kostenloos om naar een fondsenrekening. Dan moet je je tarievenlijst maar op orde hebben, en me dunkt dat ik hier voldoende duidelijk maak dat dat niet het geval is. Of zullen we dat statement op jullie kosten eens laten toetsen voor een rechter / voorleggen aan de AFM? Het klopt gewoon niet.
Fijn dat er nu een onderscheid wordt uitgelegd, goede zaak. Maar, ik heb weinig zin die 2 fondsen weer te verkopen tegen nóg eens EUR60 kosten om het bij Alex op een fondsrekening te zetten. Ik neem aan dat je dat niet vreemd vind.
Overigens heb ik behalve inmiddels een ontvangstbevestiging, helemaal niets meer van Alex gehoord - tot dusverre het beantwoorden van mail binnen het uur (goed, het zit er dicht bij, de eerste mail was ook slechts 8 dagen geleden). Dus ook geen mededeling dat deze reactie hier staat. En terzijde, de bedoeling van een discussiemedium, is niet mensen naar een mailadres te trekken. Er staan hier geen geheimen, maar er zijn wel mensen met vragen of klachten.
Wat me trouwens ook tegenvalt, is dat alle bestaande, trouwe klanten van zelfbeleggen gestrafd worden door weer achter een rekening aan te gaan. En dat terwijl in dit digitale tijdperk geen enkele reden is die kosteloze fondsen niet ook gewoon onder zelf beleggen te bieden.
Er is dan ook maar één denkbare reden: Alex vind het wel best dat bestaande klanten die het misschien niet actief in de gaten hebben nog steeds onnodig kosten maken. Alex laat daarmee duidelijk zien, dat het niet de klanten voorop heeft staan maar de eigen inkomsten.
Wéér een extra rekening, om dan pas van betere tarieven gebruik te kunnen maken.
Per saldo: ik blijf ook bij mijn analyse dat uit de verslagen van Binck duidelijk blijkt dat het merk Alex niet gepusht wordt als zelfbeleggingsproduct. Maar de kans dat ik op een dergelijke analyse een straight answer krijg... Acht ik niet zo groot
Om even aan te sluiten bij mijn bovenbuurman: als er nu nog ergens een indicatie van kosten tijdens aanschaf zou staan (kleine moeite)... Dan hadden we de discussie ook niet gehad. Maar nee, het enige wat er staat zijn de kosten van de dingen zelf.

(Dit effectieve bedrag van <47 euro is dus
effectief net geen 77 euro - dan was dit gelukkig nog een voorbeeld
[
Voor 62% gewijzigd door
Verwijderd op 16-08-2011 21:59
]