Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.586 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Eindelijk kunnen cashen;
10 jaar geleden geinvesteerd in aandelen van het engelse bedrijf 'Autonomy'. Koers is in zeer korte tijd spectaculair gestegen; op een bepaald moment noteerde dat aandeel aan 4x mijn aankoopkoers.
In die tijd waren we nog jong en gulzig, en dacht ik: 'nog niet verkopen, het gaat nog stijgen'. (Ik had zelfs nog eens bijgekocht tegen het dubbele van mijn eerste aankoopkoers).

Toen kwam 9/11, is het aandeel serieus gezakt. Het bedrijf is gezond gebleven, koers is steeds een stijgende trend blijven volgen. Ik heb een paar jaar geleden nog eens bijgekocht aan een zéér lage koers (2.7GBP ofzo).
Steeds geduldig afgewacht.
Vorige week kwam dan het bericht dat HP een bod deed op het bedrijf tegen 25.5GBP/aandeel, en dat was voor mij het moment om te verkopen. Verkocht tegen 24.95GBP/aandeel. Verkoopwaarde is 62% hoger dan mijn totale aankoopwaarde, dus da's mooi. Alleen jammer dat ik er 10 jaar voor heb moeten wachten, en ik 9 a 10 jaar geleden niet slimmer was. :P

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:08
whoami schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:33:
Eindelijk kunnen cashen;
10 jaar geleden geinvesteerd in aandelen van het engelse bedrijf 'Autonomy'. Koers is in zeer korte tijd spectaculair gestegen; op een bepaald moment noteerde dat aandeel aan 4x mijn aankoopkoers.
In die tijd waren we nog jong en gulzig, en dacht ik: 'nog niet verkopen, het gaat nog stijgen'. (Ik had zelfs nog eens bijgekocht tegen het dubbele van mijn eerste aankoopkoers).

Toen kwam 9/11, is het aandeel serieus gezakt. Het bedrijf is gezond gebleven, koers is steeds een stijgende trend blijven volgen. Ik heb een paar jaar geleden nog eens bijgekocht aan een zéér lage koers (2.7GBP ofzo).
Steeds geduldig afgewacht.
Vorige week kwam dan het bericht dat HP een bod deed op het bedrijf tegen 25.5GBP/aandeel, en dat was voor mij het moment om te verkopen. Verkocht tegen 24.95GBP/aandeel. Verkoopwaarde is 62% hoger dan mijn totale aankoopwaarde, dus da's mooi. Alleen jammer dat ik er 10 jaar voor heb moeten wachten, en ik 9 a 10 jaar geleden niet slimmer was. :P
Mooi verhaal. Gefeli met het resultaat! In de tussentijd ook nog dividend gekregen, of deden ze daar niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:33
Het klinkt alsof het je enige/een van je weinige aandelen posities was; lekkere diversificatie... en het klinkt mooi 62% winst, maar als je je geld 10 jaar vast had gezet om een spaarrekening had je dat ook gekregen. [/negatief-modus]

[positief]
Mooi dat je na al de jaren voor een mooie prijs de aandelen hebt kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Compuhair schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:42:
[...]

Mooi verhaal. Gefeli met het resultaat! In de tussentijd ook nog dividend gekregen, of deden ze daar niet aan?
Echt dividend, daar deden ze niet aan.
Wel één keer dat ze je per aandeel dat je had, ook een aandeel van een dochter onderneming uitkeerden, en één keer dat je per 2 aandelen dat je had, kon bijkopen aan een koers lager dan de markt.
Hielko schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:45:
Het klinkt alsof het je enige/een van je weinige aandelen posities was; lekkere diversificatie... en het klinkt mooi 62% winst, maar als je je geld 10 jaar vast had gezet om een spaarrekening had je dat ook gekregen. [/negatief-modus]

[positief]
Mooi dat je na al de jaren voor een mooie prijs de aandelen hebt kunnen verkopen.
Ik heb nog wel een en ander in portefeuille zitten.
Tuurlijk klinkt het mooi, en ik besef het ook wel dat die 62% over 10 jaar gezien eigenlijk niet zo spectaculair is. Daarom zeg ik ook: had ik maar in dat eerste jaar verkocht, dan had ik op een korte termijn een veel hoger rendement. Maar toch betwijfel ik dat je op een spaarrekening 62% rendement behaalt over 10 jaar. :)

[ Voor 46% gewijzigd door whoami op 24-08-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:43
Als je meer dan 4.8% rente uitbetaald krijgt ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 12-09 06:25

Jrz

––––––––––––

Excl. transactiekosten x2 en bewaarloon, inflatie en misgelopen rente :)

Maar het is toch beter dan mijn Postbank Internetfonds lol..

Mijn motto: buy high, sell low haha

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weet iemand hoe je bij je portefeuille in Binck het dagresultaat in procenten kunt laten zien?

Ik krijg het nu alleen voor elkaar om het dagresultaat in euro's te laten zien en het totaal ongerealiseerd resultaat in procenten. Maar ik vind het ook fijn om te zien hoeveel procent mijn fondsen op de dag zelf zijn veranderd. Natuurlijk krijg je dat wel te zien als je een fonds aanklikt, maar dat vind ik nogal omslachtig. Bij de oude Bink-site stond wat ik wil volgens mij standaard aan..

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 23:21

PromoX

Flying solo

Gizz schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:01:
Weet iemand hoe je bij je portefeuille in Binck het dagresultaat in procenten kunt laten zien?
Je bedoelt de kolom 'Verschil %'?

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

* Matis heeft zijn "rijbewijs voor Niet-complexe financiële producten" gehaald bij Binck *O*

Nu maar eens koekeloeren wat voor aandelen er goed in de markt liggen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 05:13
ALPACINO schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 09:46:
Ik ben van plan om aandelen Boskalis te kopen. Fundamenteel gezien staat het bedrijf goed voor en het verdienmodel is ook divers. A.s. donderdag komen ze met cijfers alleen weet ik niet zo goed of ik nu moet kopen of nadat de cijfers zijn gepubliceerd.

-Delta Lloyd neemt belang van 5,7% in Boskalis 15-08
-Mondrian Investment neemt belang van 5,01% in Boskalis 11-08

Zijn er nog adertjes onder het gras bij Boskalis? :9
Ik zit ook naar Boskalis te loeren. Begin van het jaar verkocht voor 38, staat nu op 22,62. Met een EPS3 van 2.60 heb je een P/E van 8.7. Niet echt goedkoop, maar toch redelijk de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

DappereDodo schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:57:
Ik zit ook naar Boskalis te loeren. Begin van het jaar verkocht voor 38, staat nu op 22,62. Met een EPS3 van 2.60 heb je een P/E van 8.7. Niet echt goedkoop, maar toch redelijk de moeite waard.
EPS ken ik qua term, maar die 3 begrijp ik niet. Is dat over de afgelopen 3 boekjaren?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:09
Zo dan, Steve treedt af als CEO van Apple. Ben benieuwd naar de koers van Apple morgen :X

Overigens eind vorige week short gegaan op de DJ maar ik had mijn eerste gevoel moeten volgen: niet doen. De markt is echt weer heel raar op het moment, zelfs met al het slechte nieuws gaat de DJ omhoog, hopende dat Ben vrijdag wat leuks te melden heeft. Slaat toch nergens op?

Maarja, dat is dan weer economie hè .... Kun je theoretisch gezien je aankoop nog zo goed onderbouwen, vaak komt er toch een groot deel psychologie bij kijken :+

@ hierboven, Feli met je klapper op Autonomy :-) wij verkopen en implementeren hun Software maar had hier eigenlijk geen weet van. Ben er twee maanden geleden nog geweest voor een training, sjiek bedrijf :-)

[ Voor 16% gewijzigd door De_Bastaard op 25-08-2011 01:12 ]

• Hielko
Matis schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:27:
[...]

EPS ken ik qua term, maar die 3 begrijp ik niet. Is dat over de afgelopen 3 boekjaren?
Jup, geldt voor de meeste afkortingen, PE5 is bijv, gemiddelde PE van de afgelopen 5 jaar.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hielko schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 04:15:
Jup, geldt voor de meeste afkortingen, PE5 is bijv, gemiddelde PE van de afgelopen 5 jaar.
Duidelijk, dat gevoel had ik al :)

Toch maar wat aandelen Boskalis aangeschaft, kijken wat het me gaat brengen.

• Jrz

Jrz

––––––––––––

De_Bastaard schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 01:10:
Zo dan, Steve treedt af als CEO van Apple. Ben benieuwd naar de koers van Apple morgen :X
..
Premarket staat op -5%

After hours stond op -5%

Dieptepunt verschil van 7%.. Snap alleen niet waarom er geen trade dat hele half uur was:
18:55 $ 350.29 100
18:26 $ 375.50 100

:-)

[ Voor 26% gewijzigd door Jrz op 25-08-2011 09:56 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PromoX schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 18:17:
[...]

Je bedoelt de kolom 'Verschil %'?
Jep, bedankt! :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56
Jrz schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 09:42:
[...]
Dieptepunt verschil van 7%.. Snap alleen niet waarom er geen trade dat hele half uur was:
18:55 $ 350.29 100
18:26 $ 375.50 100

:-)
De handel heeft even stilgelegen. Beursen kunnen daartoe besluiten als bewegingen te groot zijn, gebeurd wel vaker.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
Nu wil ik beginnen met beleggen, heb de papieren voor BinckBank vandaag op de post gedaan, eerst begin ik nog niet aan opties maar vooral aan aandelen. Nu vroeg ik me af wat is het voordeel van dividend?

Van wat ik er van weet is dat een bedrijf dividend uit kan keren, bijvoorbeeld 10 euro per aandeel (is dit correct?) maar dat elk aandeel hierdoor 10 euro minder waard wordt. Hierdoor houd je dan toch exact hetzelfde over en schiet je er niet mee op? Of is mijn idee van een dividend verkeerd.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• whoami
Eh, dividend is simpel gezegd een deelname in de winst dat je krijgt. (En 10 eur dividend per aandeel, da's nogal optimistisch hoor. :) ).
Waarom je denkt dat het aandeel daarmee ook 10 euro minder waard zou worden, of van waar je dat gehoord hebt, is me een raadsel.

• ZpAz
Ik had dat van Wikipedia, of ik moet het volgende stuk verkeerd interpreteren.
Het uitkeren van dividend heeft invloed op de koers van het aandeel. Op de dag vóór de "ex dividend datum" wordt bepaald welke beleggers het aandeel in bezit hadden, en dus recht hebben op het dividend. Bij de volgende opening noteert het aandeel dus ex dividend. Meestal daalt de koers met een bedrag bijna gelijk aan de hoogte van het dividend.

Het kan hiervan afwijken als de fiscus van een land dividendbelasting inhoudt op het uitgekeerde dividend.
Wikipedia: Dividend

Het bedrag was een voorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door ZpAz op 25-08-2011 23:00 ]

• Compuhair
whoami schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:36:
Eh, dividend is simpel gezegd een deelname in de winst dat je krijgt. (En 10 eur dividend per aandeel, da's nogal optimistisch hoor. :) ).
Dat ligt natuurlijk aan de prijs van het aandeel. Als een aandeel 1000,- kost, dan is er dikke kans dat je meer dan 10,- dividend krijgt.
Maar goed, het is zinvoller om dividend in een percentage uit te drukken. Momenteel is het dividend percentage van alle aandelen in de S&P500 gemiddeld 2,1%. Bij "kleinere" aandelen, is dat vaak wat hoger, en zit je vaak op 4 à 5% dividend.

Dividend wordt uitgedrukt als percentage van de koers. Dus als een aandeel 50,- kost, en het dividend is 4%, dan krijg je 2,- aan dividend per aandeel. Als je 20 aandelen hebt, dan krijg je dus 40,- dividend.
Stijgt het aandeel een jaar later naar 60,- en wordt er weer 4% dividend uitgekeerd, dan krijg je 48,- dividend.

Overigens is het wel zo dat sommige aandelen nogal hard in koers dalen nadat het dividend is uitgekeerd. Zie bijvoorbeeld http://www.google.com/finance?q=AMS%3AFORBI
April 2010: van 10,- naar 4,48 na dividend
Sep 2010: van 5,07 naar 2,21 na dividend
April 2011: van 2,47 naar 1,66 na dividend
Jul 2011: van 1,48 naar 0,65 na dividend.

• Compuhair
whoami schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:36:
Waarom je denkt dat het aandeel daarmee ook 10 euro minder waard zou worden, of van waar je dat gehoord hebt, is me een raadsel.
Het klopt wel hoor. Meestal valt het niet zo op, omdat de koers altijd fluctueert, of het dividendpercentage is zo klein, dat de koersdaling amper opvalt.

• Hielko
ZpAz schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 21:16:
Nu wil ik beginnen met beleggen, heb de papieren voor BinckBank vandaag op de post gedaan, eerst begin ik nog niet aan opties maar vooral aan aandelen. Nu vroeg ik me af wat is het voordeel van dividend?

Van wat ik er van weet is dat een bedrijf dividend uit kan keren, bijvoorbeeld 10 euro per aandeel (is dit correct?) maar dat elk aandeel hierdoor 10 euro minder waard wordt. Hierdoor houd je dan toch exact hetzelfde over en schiet je er niet mee op? Of is mijn idee van een dividend verkeerd.
Dat klopt, het bedrag dat als dividend wordt uitgekeerd gaat direct van de koers af. Maar het grote voordeel van een dividend is dat het bedrijf geen gekke dingen gaat doen met de winst. Als het bedrijf niet direct geld kan gebruiken om verder te groeien, dan is het nergens goed voor om dat daar op de rekening te laten staan, Je wilt niet dat je effectief een lading geld bezit waar niks mee wordt gedaan, maar je wilt ook niet dat het bedrijf er dingen mee gaat doen die niet hun core-business zijn. Dus dan is de logische optie om dat geld uit te keren aan de aandeelhouders, en dat kan met een dividend. Bedrijf kan ook aandelen terugkopen, dat is over het algemeen een prima alternatief voor een dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Compuhair schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:01:
[...]
Overigens is het wel zo dat sommige aandelen nogal hard in koers dalen nadat het dividend is uitgekeerd. Zie bijvoorbeeld http://www.google.com/finance?q=AMS%3AFORBI
Ik neem aan dat je over het algemeen meer dividend (of gelijke) krijgt dan dat het aandeel terugloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Per definitie gelijk. De nieuwe koers (op Ex-Date) is niets anders dan de oude koers (Cum-Div) minus dividend. Dat de nieuwe koers soms afwijkt van deze aftreksom komt gewoon door de markt en staat los van het uitbetaalde dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
ZpAz schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:42:

Ik neem aan dat je over het algemeen meer dividend (of gelijke) krijgt dan dat het aandeel terugloopt?
Over de afgelopen 100 jaar was de gemiddelde stijging van de S&P500 ongeveer 7% geloof ik. Dus ondanks dat de koers een beetje daalt door de uitkering van dividend, gaan de koersen gemiddeld genomen omhoog. De daling die veroorzaakt wordt door de dividenduitkering is dus niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Compuhair schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:01:
Niet zo gek aangezien Fornix een leeg bedrijf is. Na de verkoop van vrijwel activiteiten wordt de resterende waarde uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Dit voorbeeld is dus de uitzondering.

Bij de meeste hele hoge dividenden (superdividend) is er een bijzondere reden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Er is helemaal geen daling uiteindelijk gekomen van Apple.
Er was wel daling, maar die was gelijk met google, maar minder dan de nasdaq
vreemd

[ Voor 12% gewijzigd door Jrz op 26-08-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
De markt heeft gewoon nog vertrouwen in Apple. Het bedrijf zal in zijn huidige vorm prima door blijven bestaan. Van mij had het wel mogen dalen, dan kon ik het goedkoper inkopen.

Met de release van een nieuwe iPhone voor de deur zal het wel weer verder omhoog klimmen namelijk.

edit: Dag twee zonder Steve, et gaat nog steeds omhoog.

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/9dZR/yuno.png

Mijn Binck account is nog niet geactiveerd, dus ik kan nog niets kopen...

[ Voor 26% gewijzigd door ZpAz op 26-08-2011 17:10 . Reden: edit: Plaatje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Inderdaad. Tim Cook loopt inmiddels geruime tijd mee en weet prima van de hoed en de rand bij Apple. Daarnaast legt Steve Job zijn functie als CEO neer, maar hij heeft vziw nog steeds wel een vinger in de applepap. Zou het vreemd vinden als Apple na deze korte stuiptrekking nog laag blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

ZpAz schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:43:
De markt heeft gewoon nog vertrouwen in Apple. Het bedrijf zal in zijn huidige vorm prima door blijven bestaan. Van mij had het wel mogen dalen, dan kon ik het goedkoper inkopen.

Met de release van een nieuwe iPhone voor de deur zal het wel weer verder omhoog klimmen namelijk.
Nou, dat was ook mijn insteek :-), dus vind het wel een beetje jammer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Na lange tijd dit topic gevolgd te hebben, toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een rekening geopend bij Binck. Ik heb € 1500 gestort om een voorzichtige start te kunnen maken. Afhankelijk van hoe eea gaat zal er mogelijk maandelijks een kleine storting naar deze account worden gedaan.

Ik weet dat mensen liever bij Lynx of IB zullen zitten, maar de minimale inleg / startkapitalen vind ik te hoog. Misschien iets voor de toekomst, maar we beginnen even rustig. Daarnaast scheelt het op mijn "kapitaal" slechts een paar euro aan kosten.

Ik wil 175 aandelen kopen van Volvo AB (ISIN: SE0000115446). Nu zullen mensen misschien zich direct afvragen waarom aandelen en dan nog notabene van Volvo. Zelf heb ik al 112 aandelen via Volvo Profit Sharing verkregen. Dit is een benefit als je medewerker bent binnen Volvo AB. Nadeel is dat je deze aandelen 3 jaar of 4 jaar (4 jaar indien verkregen via je spaarloon "ruimte") moet laten staan en dus pas na die tijd kan cashen. Ook worden ze in een bepaalde maand aangekocht en dat hoeft niet altijd gunstig te zijn. Het moment van verkoop kan je wel zelf bepalen (na de termijn van 3/4 jaar), maar je kan bijvoorbeeld geen aandelen bijkopen via je account die voor je is opgezet,

In 2009 zijn er 48 aandelen aangeschaft voor ongeveer € 4,19 per stuk (zo ongeveer het diepte punt na de kredietcrisis)
In 2011 zijn er 64 aandelen aangeschaft voor ongeveer € 11,44 per stuk

De aandelen staan nu op SEK 72,55 (7,97) en ik zit erover te denken om 175 aandelen te bestellen (misschien paar meer of minder). Dit omdat ik het vertrouwen heb dat het aandeel weer terug zal klimmen naar de SEK 120 waar het begin dit jaar op stond. Daarnaast heeft het aandeel vorig jaar ook lange tijd iets boven die waarde gezeten.

Tot zover mijn onderbouwing waarom deze aandelen.

Nu wil ik bij Binck een order inschieten voor komende maandag. Nu kan ik enkel een limietorder inschieten. Wat is nu verstandig om aan te geven bij limiet. Ik kan natuurlijk SEK 72,55 opgeven (slotkoers van vandaag), maar aangezien de aandelen vaak lager openen zat ik te denken aan SEK 70. Het kan natuurlijk zijn dat ik dan net de boot mis als het aandeel niet daaronder zakt. Of is het voor de handelaren "aan de andere kant" zichtbaar dat ik een bod doe van 175 stuks voor max SEK 70 zodat iemand daar op in kan gaan? Ik ben benieuwd of iemand hier meer over kan ophelderen...

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie denken van deze gedachtengang mbt deze specifieke aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
fredkroket schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:28:

[...] omdat ik het vertrouwen heb dat het aandeel weer terug zal klimmen naar de SEK 120 waar het begin dit jaar op stond. Daarnaast heeft het aandeel vorig jaar ook lange tijd iets boven die waarde gezeten.

Tot zover mijn onderbouwing waarom deze aandelen.
Ik zou graag een fundamentele onderbouwing zien, en niet alleen observaties over de prijs van een aandeel op enig moment.

Ik snap dat als je voor Volvo werkt, dat je er dan alle vertrouwen in hebt. Voor de beurskoers is het echter belangrijk wat de winstmarge is, de schuld, de koers/winst verhouding van het aandeel etc.
Wat is nu verstandig om aan te geven bij limiet.
Je kan wachten op de opening van maandag, en dan in het orderboek van het aandeel op de binck site kijken wat de laat-prijzen zijn. Dat zie je geloof ik als je op het koop-icoontje van het aandeel klikt. Als je een aandeel een aantal jaar vasthoudt (wat ik prefereer boven een aandeel voor een aantal maanden of korter kopen) dan maakt het niet zo heel veel uit of de aankoopprijs een half procentje hoger of lager was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

Ik zou mij niet zo druk maken over de limietorder. Ik zou gewoon het maximale bedrag opgeven waarvoor jij de aandelen zou willen kopen (of minder). De aandelen kunnen maandag net zo goed hoger openen. Als je je wel druk wil maken over de opening zou ik nog geen order aanmaken maar dat maandag om 9:05 doen.

Waar ik mij wel druk om zou maken is het beleggen in je werkgever. Natuurlijk ken ik je persoonlijke situatie niet maar ik zou niet zo snel in mijn werkgever beleggen. Als het fout gaat ben je niet alleen je investering kwijt maar ook je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Of is het voor de handelaren "aan de andere kant" zichtbaar dat ik een bod doe van 175 stuks voor max SEK 70 zodat iemand daar op in kan gaan? Ik ben benieuwd of iemand hier meer over kan ophelderen...
Ja, andere handelaren kunnen je limietorder zien, maar daar gaat natuurlijk niemand op in als de koers bijv 72 is, omdat niemand gaat verkopen voor 70 als het ook voor 72 kan. Technisch gezien kan het niet eens; als jij zegt ik wil kopen voor 70, en iemand anders zegt ik wil verkopen voor 70, maar er is ook iemand die voor 72 wilt kopen dan wordt het gewoon verkocht aan de hoogste bieder. Daarom maakt het ook niet veel uit als jij een limietprijs opgeeft die veel hoger is dan de huidige koers. Als jij zegt dat je er 100 voor wilt betalen krijg je hem ook gewoon voor 72 als dat de koers is. Kleine kanttekening; je betaald wel de spread tussen de bied- en laatkoers (is bij grote bedrijven praktisch altijd erg klein).
fredkroket schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:28:
Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie denken van deze gedachtengang mbt deze specifieke aandelen.
Ik kan me alleen maar helemaal aansluiten bij Compuhair en Brons. Je schrijft een heel verhaal met 'onderbouwing', maar je geeft helemaal geen enkel argument waarom volkswagen een koop is. Hoe staat het met de winst/aandeel, dividendrendement, beloning van de bestuurders, wat doen insiders, hoe ziet de kapitaalstructuur van het bedrijf er uit?

Daarnaast is het investeren als werknemer in het bedrijf waar je werkt niet echt verstandig vanuit een diversificatie oogpunt. Je kan nog beter in de concurrent beleggen (zou ik ook niet aanraden), maar dan heb je nog de kans dat als het slecht gaat met je werkgever (en je baan misschien op de tocht staat) dat de concurrent het veel beter doet en die aandelen nog wel prima presteren. Maar nog beter ga je in iets zitten wat helemaal niet gerelateerd is aan auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
ZpAz schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 21:16:

Uiteindelijk koop je een aandeel met het idee dat je er later kasstromen voor terug krijgt. Die kasstromen zijn toekomstige dividenden: DDM/GGM

Zie het als een perpetuity met een variabele en onzekere coupon.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
@Compuhair, Brons en Hielko

Wat betreft mijn onderbouwing: als ik het zo teruglees is het inderdaad enkel het vertrouwen in het bedrijf. Dividend is niet veel (in 2011 SEK 2,50 per aandeel, in 2010 geen). De beloningsstructuur is binnen Volvo wel "down to earth". Je hebt geen Amerikaanse taferelen waar bestuurders met 100-en miljoenen weglopen. Ik geloof dat de hoogste CEO rond de 3,5 miljoen zit (Google), buiten nog wat mogelijke opties.

Verder is het bedrijf gedurende 2008/2009 zo snel aangepast aan de kredietcrisis dat er eigenlijk weinig schade is geleden. Dit is voor mij (als niet analist) een goede indicatie dat het bedrijf gewoon financieel zeer gezond is.

Daarnaast begrijp ik de scepsis van het investeren in je eigen werkgever. Daar ben ik op zich niet bang voor. Zelf werk ik voor een Nederlandse BV, waarvan de aandelen in handen zijn van een andere Nederlandse BV, en die aandelen zijn weer in handen van Volvo AB. De aandelen die je koopt zijn van Volvo AB en mocht de BV waarin ik werk failliet gaan, dan is er slechts een piepklein onderdeel van Volvo AB failliet. Dus ik ben daar persoonlijk niet zo bang voor.

Daarnaast voor degenen die zich zorgen maken dat het de automobiel branche betreft; wees gerust. Volvo AB omvat alles van Volvo, behalve Volvo Cars (wat in Chinese handen is). Op volvo.com is bijvoorbeeld een indruk te krijgen welke Business Units\Business Area's het bedrijf bedient.

Over het aankopen: ik ga gewoon maandag eens kijken wat de koers doet, zonder nu alvast een order in te schieten. De aandelen zijn niet bedoeld om op zeer korte termijn te cashen, maar ze mogen gewoon een tijd vast staan (mag gerust enkele jaren zijn) tot de koers een naar mijn idee mooi bedrag heeft bereikt en dan zal ik ze verkopen.

Al met al toegegeven, het is wel een gevoelsaankoop als ik het zo mag zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Als je een gokje wil wagen prima maar hou jezelf niet voor de gek.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Het is bij veel bedrijven gebruikelijk dat ze met verschillende entiteiten werken. Dat wil nog niet zeggen dat ze daarmee geïsoleerd zijn van problemen van collega entiteiten. Tenzij de BV waar jij werkt helemaal niets met het moederbedrijf te maken heeft zou ik het niet doen.

Weet je hoe het met de financiering van je werkgever zit? Heeft jouw BV (desnoods via andere entiteiten) garanties of leningen van Volvo AB (of andersom)? Als deze garanties wegvallen kan jouw BV nog wel geld lenen of bestaande leningen aanhouden? Wie zorgt voor het werk van jouw BV? Kan jouw BV zonder het merk en moederbedrijf Volvo zelfstandig opereren?

Uiteindelijk moet je het zelf weten maar je neemt natuurlijk wel een extra risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
@writser: ik denk dat ik prima met beide benen op de grond sta in deze situatie

@brons: het is inderdaad een gokje, maar ik heb het vertrouwen dat de entiteit Volvo AB niet zomaar failliet zal gaan. Het is verder geen goed gefundeerde keuze, Misschien kost het me wat geld, misschien levert het nagenoeg niets op, misschien hou ik er wat leuks aan over. Ik ga jullie in ieder geval op de hoogte houden.

Daarnaast, als je de statistieken van de Staatsloterij volgt is het ook niet verstandig om hier aan mee te doen (kost meestal geld), maar toch kan je een keer goed prijs hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
fredkroket schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:16:
@writser: ik denk dat ik prima met beide benen op de grond sta in deze situatie

@brons: het is inderdaad een gokje, maar ik heb het vertrouwen dat de entiteit Volvo AB niet zomaar failliet zal gaan. Het is verder geen goed gefundeerde keuze, Misschien kost het me wat geld, misschien levert het nagenoeg niets op, misschien hou ik er wat leuks aan over. Ik ga jullie in ieder geval op de hoogte houden.

Daarnaast, als je de statistieken van de Staatsloterij volgt is het ook niet verstandig om hier aan mee te doen (kost meestal geld), maar toch kan je een keer goed prijs hebben...
Ik heb echt geen idee waarom je ineens over de Staatsloterij begint. Het is natuurlijk een vergelijking die nergens op slaat.
En als je werkt bij Volvo zou ik daar geen (extra) aandelen van kopen. Stel Volvo gaat failliet, dan ben jij je baan kwijt en daarnaast zijn je beleggingen in Volvo ook niks meer waard (dubbel pech).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Kun je als werknemer geen discount krijgen op VOLV dan?

Verder wat stin zegt over diversificatie. Aangezien je er in gelooft zou ik het zelf wel doen trouwens, als je maar op de hoogte bent van dit risico ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Waarom kom je eigenlijk advies vragen? Je krijgt goed onderbouwd advies om het niet te doen, van meerdere personen en toch ga je het doen.

Kijk, ik snap dat je er nu al aandelen van hebt, en dat je de mogelijkheid hebt om op een lagere koers bij te kopen, maar er zijn andere aandelen die voor jou een verstandigere keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Laten we het nou ook niet te principieel trekken. Ja, je dient er zeer bewust van te zijn dat er dubbele risico's zijn bij het beleggen in de eigen werkgever maar dat betekent niet dat je het in het geheel niet zou moeten doen. Mijns inziens moet je er gewoon als elk ander risico mee omgaan en dus kijken of het een goede belegging is en of je een fatsoenlijk veiligheidsmarge hebt.

Ik heb ook diverse financiele belangen in mijn werkgever (>10% totale vermogen) varierend van spaarloon, converteerbare obligaties en gewone aandelen (en natuurlijk openstaande declaraties :+). De aandelen koop ik trouwens wel tegen een discount :)

Daarentegen heb ik wel een sheet van mijn werkgever in m'n Excel sheet zitten net als elk ander bedrijf. Daarmee bepaal ik m'n veiligheidsmarge, aan- en verkoopkoersen. De veiligheidsmarge is overigens heel simpel: het bedrijf heeft netto geen schuld. Ik kan zelfs een redenering optuigen waarmee m'n financiele belang als hedge voor potentieel verlies van werk beschouwd kan worden :P

M.i. moet fredloket gewoon een keer door het jaarverslag en de jaarcijfers. Tevens zou hij eens moeten kijken of hij de aandelen niet tegen een discount kan kopen. Veel zal het voordeel niet zijn, maar alles is meegenomen :)

De meeste bedrijven zijn geen ENRON natuurlijk :) (daar werden werknemers overigens driedubbel genaaid omdat ook het pensioenfonds het grootste deel van het vermogen in aandelen ENRON had zitten)

Spreiding en risicomanagement zijn wel essentieel.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 27-08-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
@stin: staatsloterij omdat ik het toch een beetje als gokje zie?

@compuhair: ik zal jullie hier niet meer om jullie MENING komen vragen. Bedankt in ieder geval voor je advies. Ik zal het allemaal analyseren en dan een beslissing nemen. Iedereen doet dingen op zijn of haar manier en daar hoeft gelukkig niet iedereen het mee eens te zijn.

@rakapul; gelukkig deelt iemand nog (deels) mijn gedachtengang over investeren in je eigen werkgever.

Ik zal jullie hier verder niet meer lastig vallen met mijn plannen, resultaten, aan- en verkopen. Ik laat het topic vrij voor de experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Even een cartoon tussendoor:

Afbeeldingslocatie: http://img.timeinc.net//time/cartoons/20110826/cartoons_0826_01.jpg

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Weet iemand van jullie misschien hoe/waar ik kan beleggen in banken in bijv. Mongolië of andere opkomende markten? Zat laatst CNN te kijken en daar kwamen een aantal mogelijk interessante dingen voorbij maar heb geen idee hoe ik daar meer info over kan vinden.

Heb overigens een Binck account :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Voor Mongolië moet je volgens mij een lokale account hebben, Binck won't do ;).

Van een Mongolia idee op VIC:
HOW TO PLAY

Here's the tricky part. To buy shares, you need to open a brokerage account in Mongolia. This involves some paperwork. Incidentally, I bought my shares through an account I opened at BDSec.

How good is your Mongolian? Unless you've been practicing lately, you probably want to speak to a broker who speaks English. I have found Bolor Batar to be excellent. Her email is Bolor@BDSec.mn She will gladly help you out if you want to open an account. I had trouble getting mine approved the first time. She went to the exchange and fixed all problems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dank voor de snelle reply :-)

Behalve het RBS Certificaat kon ik inderdaad niets vinden, jouw copy/paste verklaart waarom :+

Als ik me zo op internet wat inlees over het land, is het op het eerste gezicht inderdaad "een goudmijn". Het land stikt van de grondstoffen, maar aan de andere kant kregen ze tot voor kort nog steun van het IMF en het is BBP in Mongolië nog lager als dat van Congo.

Aan de andere kant denk ik dan weer, dat zo'n land juist de komende tijd een enorme groei gaat meemaken. Als er veel meer mijnen worden geopend, zouden er theoretisch gezien meer mensen aan 't werk moeten raken. Die hebben dan bijv. allemaal weer een bankrekening nodig, waardoor de banken het ook beter zouden kunnen doen. Daarnaast heb je natuurlijk nog "luxere" dingen, zoals telco's die het mogelijk ook beter gaan doen naarmate men meer geld verdient en dit wilt spenderen.

Nu zal ik het wel te rooskleurig inzien, want Mongolië zal niet van vandaag op morgen een welvarend land worden. Dat certificaat is een mogelijkheid, al vind ik het voor mijn doen te passief en zou ik me liever wat actiever willen begeven daar.

Wat denken jullie van actief beleggen in zo'n markt? Mongolie of bijv. een aantal Afrikaanse landen gaan enorm hard groeien (kijk maar bijvoorbeeld naar wat India gedaan heeft de laatste jaren..) en zou ons een flink rendement kunnen opleveren.

Edit:

Die 5 dollar openings fee voor een rekening @ BDSec valt natuurlijk ook reuze mee he...

[ Voor 3% gewijzigd door De_Bastaard op 29-08-2011 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik denk dat je een schot in de roos hebt mits:
1. de politieke situatie stabiel is en blijft
2. de mensen westerlijke welvaart nastreven
3. de producten die je koopt geen woekerkosten hanteren

1: Lijkt me logisch. Afrika is vaak niet politiek stabiel, Mongolië wellicht wel. Je zou dit op kunnen zoeken op Wikipedia etc.
2: Weet ik ook niet zeker voor Mongolië. Een land staat of valt met de middenklasse: gaat iedereen zometeen met een bankrekening of mobieltje rondlopen? Het is belangrijk er geen culturele of religieuze barrières zijn.
3: Lijkt me ook zelf-evident. ETFs, geen managed funds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Kosten van beheer zijn 0,95% op jaarbasis, een tracker heeft dat natuurlijk weer niet (nja minder). Heb me nog nooit echt verdiept in ETF, toch maar eens doen :-)

En edit.... shit, er is nog geen ETF voor Mongolie :(. De enige mogelijkheden die er zijn is dus of het RBS Certificaat/fonds, of een account openen en dan direct beleggen op de beurs daar.

Hoe meer ik er over lees, hoe interessanter het wordt trouwens.

http://etfdb.com/2011/van-eck-plans-mongolia-etf/

http://www.moneyweek.com/...-ways-into-mongolia-51009
Record GDP Growth. The National Statistics Office of Mongolia data released yesterday reveals that the Mongolian economy had its best first half of the year in a decade. The economy registered breakneck GDP growth rate of 14.3% year-on-year (y-o-y) in 1H2011. In nominal terms GDP growth rate stood at incredible 29.1% y-o-y. Furthermore, 2Q2011 with 17.3% y-o-y real growth was the fastest quarter since 2005. In 1H2011 industry and construction expanded 10.1% y-o-y in real terms, services grew 16.2% y-o-y and net taxes on products increased 27.1% y-o-y. Relative laggard agriculture still registered solid 6.0% y-o-y growth.

Strong mining sector output fueling GDP growth. Industrial production contributed 19.4% to GDP growth. Mining sector output, the largest component (58.2%) in industrial output advanced 12.4% y-o-y. Coal mining surged 39.4%. Share of coal production in mining output increased to 25% in 1H2011 from 20% in the previous period. Iron ore output jumped 279.1% y-o-y.

Surging investments and revenues support increased expenditures. Mongolia remains an attractive destination for foreign investors. Favorable commodity prices, abundance of opportunities in resource sector and improving business environment brought record high FDI of US$1.44bn, up 127% y-o-y in 1H2011, according to the Bank of Mongolia data.
En hier nog een interessante read over de MSE (Mongoolse Stock Exch). http://degruben.com/how-t...mongolias-stock-exchange/

Erg de moeite waard.

[ Voor 114% gewijzigd door De_Bastaard op 29-08-2011 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De aflopen 2 dagen zijn de electronic arts aandelen omhoog gegaan met 11% terwijl er niet bijzonders nieuws is naar buiten gekomen.

Of komt dat door de verwachtende line up van games die ze gaan uitbrengen.. (hoge verwachtingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:09:
De aflopen 2 dagen zijn de electronic arts aandelen omhoog gegaan met 11% terwijl er niet bijzonders nieuws is naar buiten gekomen.

Of komt dat door de verwachtende line up van games die ze gaan uitbrengen.. (hoge verwachtingen)
Ik denk dat het te maken heeft met de berichtgeving over de Vita.

[ Voor 5% gewijzigd door De_Bastaard op 29-08-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Bij de opkomende landen moet je wel rekening houden met corruptie en fraude. Kijk bijvoorbeeld naar het grote aantal fraudegevallen in China. En een arme op grondstof gebaseerde economie is natuurlijk een mooie kans voor buitenlandse bedrijven om aan zelfverrijking te doen in samenwerking met de lokale elite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar nieuws sites als google fiance laat geen enkele gerealteerde nieuws zien met de woord combinate VITA EA
Heeft iemand link waar word uitgelegd waarom er altijd een verschil zit tussen de opening van de beurzen.
Hier bij bedoel ik dat de einstand 20.20 was en de volgende dag opent hij met 20,64..

Harstikke bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Niet alle nieuws over een bedrijf of product komt op finance of andere belegger sites te staan, dit lijkt me meer een berichtgeving over de specs van het ding. Als beleggers dat in de avonduren lezen, kan het goed zijn dat de aandelen bij opening voor meer verkocht worden omdat het zou kunnen dat die Vita beter gaat presteren als een PSP. Lekker speculeren dus :-)

@Brons, dat klopt inderdaad. Ik zie echter ook dat grote beurzen en banken in zee willen gaan met de MSE. Het is natuurlijk ook niet 'leuk' om mn centen op te zien gaan in corruptie... Iemand nog meer redenen om eventueel niet in Mongolie te beleggen? Niet dat ik jullie vraag voor mij de keus te maken tussen wel/niet, ik wil graag weten waar ik aan toe ben en waar ik aan moet denken bij het direct beleggen in opkomende markten.

Anders kan het wel behoorlijk winstgevend zijn.... Iemand die mijn bubble/wolk kan laten knappen ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:31:
Niet alle nieuws over een bedrijf of product komt op finance of andere belegger sites te staan, dit lijkt me meer een berichtgeving over de specs van het ding. Als beleggers dat in de avonduren lezen, kan het goed zijn dat de aandelen bij opening voor meer verkocht worden omdat het zou kunnen dat die Vita beter gaat presteren als een PSP. Lekker speculeren dus :-)
Dus eigenlijk kan je al voorhand kopen en verkopen ? terwijl de beurzen nog niet geopend zijn?
Ohh wacht...

gerelateerde nieuws kan invloed hebben voor de opening van het aandeel?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Als ik aandelen had voor product A, en het 's avonds na beurstijd lees dat Product A wel eens beter kan zijn als product B .... dan zou ik het de dag erna wel voor meer te koop zetten (theoretisch dan). Zo kan het ook zijn dat de koers van een bedrijf of een index lager opent doordat er na beurstijd iets bekend is geworden. Denk bijv. aan halfjaar cijfers, vóór opening van de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ik heb het nu ook even moeten opzoeken om zeker te zijn, maar was het al eens tegen gekomen in het boek van Jesse Livermore. Er is wel degelijk zoiets als voor en na het sluiten van de beurs toch nog te 'traden'. Zie dit artikel voor wat meer duiding:
http://www.nasdaq.com/new...-hours-stock-trading.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Hoe ontstaan eigenlijk zulke pieken (of dalen) in zulke korte momenten?

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0p2c132s313E0x1z2D0v/photo%20copy.png

Was ze al wel vaker tegengekomen, wordt er dan heel veel in één keer verkocht oid? Het lijkt me namelijk op deze schaal hooguit een paar minuten te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door ZpAz op 30-08-2011 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Dit soort pieken zijn niet ongewoon, maar wel opmerkelijk. In dit geval kakt het aandeel ongeveer 2,15% in elkaar en dat is met een paniektrade, een verkeerd algoritme of iemand die bij Dikke Vingers Trading BV werkt, zo voor elkaar.

Een misprint komt ook nog wel eens voor, maar daar is deze uitslag denk ik net even te lang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Het lijken mini crashes te zijn. Doet me denken aan de flash crash van 6 mei 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Waarschijnlijk een foutje; aapje bij een bank die per ongeluk een nulletje te veel intikt of een programmeerfoutje. Gebeurt wel vaker :)

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 30-08-2011 21:25 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nadeel is dat zulke crashes worden versterkt door de limieten door worden opgegeven. Veel stoplosses knallen eruit op bepaalde niveaus. Mede door de introductie van producten zoals turbo's en sprinters, maar anders was dit ook zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wel eens gekeken of je verschillende kooporders kunt opgeven op absurd lage niveau's. Als er dan een flashcrash is, die later weer wordt gecompenseerd, dan zou je extreem profiteren. Helaas moet je teveel margin aanhouden, namelijk op basis van de hoogte van de huidige marktprijs van het aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Huh? Paar ordertjes inleggen moet toch gewoon kunnen. Je hebt geen margin nodig voor een order...

(overigens heeft het waarschijnlijk weinig zin om zo te proberen te profiteren van een flashcrash; als je het voor een echt prikkie koopt worden je orders waarschijnlijk natijd toch geannuleerd)

[ Voor 50% gewijzigd door Hielko op 03-09-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Volgens mij gaat een order (bij Alex) wel van je VBR af. Dan kun je dus niet eindeloos orders inleggen waarvan je denkt dat ze nooit ingevuld gaan worden.

Ik heb bij de flash crash van vorig jaar wel een fonds opgeduikeld voor -15% zonder dat die order is teruggedraaid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 21:39:
Volgens mij gaat een order (bij Alex) wel van je VBR af. Dan kun je dus niet eindeloos orders inleggen waarvan je denkt dat ze nooit ingevuld gaan worden.

Ik heb bij de flash crash van vorig jaar wel een fonds opgeduikeld voor -15% zonder dat die order is teruggedraaid :)
Inderdaad. Bij alle Nederlandse brokers gaat het van je VBR af.

Ik ben benieuwd wat de beurs morgen gaat doen. Ik denk dat ik in de loop van de week weer in ga stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ik verwacht dat we nog veel meer ellende gaan krijgen, dus voor de lange termijn wacht ik nog even met instappen. Wel een prima tijd momenteel om met turbo's en opties te spelen vanwege de enorme koersbewegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Hoe frequent worden beleggingsfondsen orders bij Binck uitgevoerd? Ik heb vrijdag een bestens order ING Daily Consumer Goods Fund ingelegd, maar die is nog steeds niet uitgevoerd. Gebeurd dat maar 1x per dag of per week ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe laat heb je die order ingelegd? Om 10:00 zou hij uitgevoerd moeten worden.

Van wikipedia:
Er is nog maar één handelsmoment per dag. Aan- en verkooporders moeten voor 16 uur binnen zijn bij Euronext Fund Service, voor een vast aantal of een vaste prijs (als de orders via een bank gaan kan deze de uiterste tijd bijvoorbeeld op 15 uur stellen). De volgende dag om 10 uur wordt dan bekend gemaakt tegen welke koers de aandelen gekocht, dan wel verkocht zijn.
Waarom je niet veel langer orders in mag leggen is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Gizz schreef op maandag 05 september 2011 @ 12:51:
Hoe laat heb je die order ingelegd? Om 10:00 zou hij uitgevoerd moeten worden.
Klopt ik was iets te voorbarig :)
Order vrijdagmiddag ingelegd en omdat het weekend er tussen zat leek het gevoelsmatig eindeloos te duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds enkele dagen ook beschikking over een beleggings rekening bij Binck.
Ik zit laatste weken veel informatie te bekijken over hoe te beleggen..
Ik zie zelf wel iets in longterm beleggingen. Zeg max 5-10 jaar..

Nu weet ik heel goed dat resultaten uit het verleden geen garantie biedt voor de toekomst.

Maar als ik kijk naar bv aandelen Aegon staan die op dit moment rond de 2,85 per aandeel.
Kijk in in de history zie ik dat ze een paar jaar geleden rond de 15-16 hebben gestaan.. en zelfs 10 jaar geleden de 50 aantikten.

Nu heb ik geen haast, maar stel dat ik nu 1000 aandelen koop, en ik laat het gewoon staan, en hoop op een nieuwe economische boost, dan kan ik over de lange termijn misschien wel 15-17x mijn eigen inleg terug verdienen. (mocht het aandeel weer richting de 50 gaan)

Of denk ik nu te positief???

Zal ook wel tevreden zijn met factor 10 hoor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Grosso modo heeft de beurs afgelopen decennia een stijging van 10 tot 11 procent op jaarbasis laten zien.
Als je je aandelen zelf kiest en het nieuws een beetje volgt, kun je al tot de 15% gaan.

Je geeft zelf aan een fire-and-forget te willen doen, dan zal na tien jaar ongeveer je inleg met een factor 2,5 groei hebben vertoond (1.10^10).

Zoals je zelf al zegt, in het verleden behaalde resultaten.... Ik denk overigens wel dat de beurs nu behoorlijk onder zijn werkelijke waarde zit. Dus als je nu instapt, dan is de kans aanwezig dat je zelfs meer rendement haalt.

Het is natuurlijk verstandig om de beurs passief te blijven volgen, om echte verrassingen te voorkomen.

Ikzelf heb een tweetal weken terug Boskalis aangekocht (net na de dip bij het bekendmaken van de cijfers op 15-08).
Ik heb mezelf voorgehouden om de aandelen pas te verkopen als ik netto 10% rendement heb behaald op het fonds.

Dat kan morgen gebeuren, maar kan ook nog 2, 5 of 10 jaar op zich laten wachten.

Ik heb het geld niet nodig en ik krijg er "altijd" meer voor dan op de bank. Want met de vermogensbelasting en inflatie op dit moment, wordt je geld er bij de bank alleen maar minder waard.

[ Voor 27% gewijzigd door Matis op 06-09-2011 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:20:
Grosso modo heeft de beurs afgelopen decennia een stijging van 10 tot 11 procent op jaarbasis laten zien.
Als je je aandelen zelf kiest en het nieuws een beetje volgt, kun je al tot de 15% gaan.

Je geeft zelf aan een fire-and-forget te willen doen, dan zal na tien jaar ongeveer je inleg met een factor 2,5 groei hebben vertoond (1.10^10).

Zoals je zelf al zegt, in het verleden behaalde resultaten.... Ik denk overigens wel dat de beurs nu behoorlijk onder zijn werkelijke waarde zit. Dus als je nu instapt, dan is de kans aanwezig dat je zelfs meer rendement haalt.

Het is natuurlijk verstandig om de beurs passief te blijven volgen, om echte verrassingen te voorkomen.

Ikzelf heb een tweetal weken terug Boskalis aangekocht (net na de dip bij het bekendmaken van de cijfers op 15-08).
Ik heb mezelf voorgehouden om de aandelen pas te verkopen als ik netto 10% rendement heb behaald op het fonds.

Dat kan morgen gebeuren, maar kan ook nog 2, 5 of 10 jaar op zich laten wachten.

Ik heb het geld niet nodig en ik krijg er "altijd" meer voor dan op de bank. Want met de vermogensbelasting en inflatie op dit moment, wordt je geld er bij de bank alleen maar minder waard.
Ik zie mezelf niet als echte beursganger. Ik wil er niet wakker liggen van dagelijkse stijgingen/dalingen, maar zal het zeker blijven volgen.
Ik zal niet al mijn geld op 1 paard zetten, maar heb een aantal bedrijven gevonden die nu tov 5-10 jaar geleden zeer laag staan.. Die zijn nu 10-15% waard tov toen.

Naar mijn gevoel staat het echt historisch laag en kan het naar mijn idee niet verder zakken of het bedrijf valt om.. De bedrijven die ik op oog heb zijn zeer groot en voorzie eigenlijk niet dat deze zomaar omvallen, vorig jaar heeft de overheid ook al bij gesprongen bij deze bedrijven.
En ik stap zeker niet in met 20k.. in zit te denken om 3-4k te reserveren om lekker te sudderen tot betere tijden. en of dat nu 5 jaar duurt of 10 of 15 maakt me niet uit.
Het is geld dat ik niet gelijk nodig heb en dus eigenlijk ook kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 11:12:
Kijk in in de history zie ik dat ze een paar jaar geleden rond de 15-16 hebben gestaan.. en zelfs 10 jaar geleden de 50 aantikten.
Punt 1: De beurskoers op enig moment zegt niks over de beurskoers op een ander moment.
Punt 2: Tien jaar geleden was het hoogtepunt van een bubble.

Oftewel, je moet de aankoop van een aandeel niet baseren op de beurskoers uit het verleden, maar op fundamentele zaken zoals winst, marge, schuld etc.
Naar mijn gevoel staat het echt historisch laag en kan het naar mijn idee niet verder zakken
Het kan altijd lager. Lehman Brothers was de op drie na grootste investment bank van de VS en is failliet gedaan. De koers van een bedrijf kan pas niet lager als hij op 0 staat.
[...]zit te denken om 3-4k te reserveren om lekker te sudderen tot betere tijden. en of dat nu 5 jaar duurt of 10 of 15 maakt me niet uit.
Ik zou het anders aanpakken:
Eerst heel veel lezen over hoe je aandelen kiest om in te investeren. Dan een selectie maken en/of wachten tot een geschikt instapmoment. En dan pas instappen.
Nu ga je wat mij betreft te snel, door met te weinig inzicht en kennis zomaar duizenden euro's naar de beurs te brengen.

Wat mij betreft is dit het beste startpunt:

http://www.investopedia.c...picking/stockpicking3.asp

Oh, en nog even over Aegon. De boeken van een bank/verzekeraar zijn vaak ondoorgrondelijk. Dus de vraag is in hoeverre ze echt winst maken, of dat dit zo lijkt omdat ze van alles en nog wat verdraaien. Verder verkopen ze de laatste tijd nogal wat bedrijfsonderdelen om geld mee te verdienen. Ik vraag me dus af in hoeverre ze echt geld verdienen met hun core business of dat ze de bedrijfswinst kunstmatig opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
En je kunt je afvragen of slechts een aandeel in 1 bedrijf een goede spreiding is voor een lange termijn portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

CAFC1905 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 16:59:
En je kunt je afvragen of slechts een aandeel in 1 bedrijf een goede spreiding is voor een lange termijn portefeuille.
Ben ik met je eens. Volgens "Beleggen voor Dummies" is het verstandig om je leeftijd als percentage voor obligaties aan te houden.
Ik ben 22, dus als ik de beurs als lange termijnbelegging zou willen gebruiken, dan is het verstandig om 25% van mijn belegbaar vermogen in obligaties te steken en de andere 75% voor de aandelen(fondsen) te gebruiken.

Dan is het inderdaad verstandig om een beleggingsfonds aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Vooral ook om de transactiekosten niet uit de klauwen te laten lopen als je veel individuele aandelen zou gaan kopen tbv spreiding. Voor lange termijn beleggingen zou ik altijd beleggingsfondsen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ZpAz schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:42:
Hoe ontstaan eigenlijk zulke pieken (of dalen) in zulke korte momenten?

[afbeelding]

Was ze al wel vaker tegengekomen, wordt er dan heel veel in één keer verkocht oid? Het lijkt me namelijk op deze schaal hooguit een paar minuten te zijn.
Offtopic, welke app/website komt die grafiek vandaan? de kleuren kijken wel lekker

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsbel schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 18:18:
[...]

Offtopic, welke app/website komt die grafiek vandaan? de kleuren kijken wel lekker
StockTouch. Echt een supermooie app voor iOS. Maar op dit moment alleen bruikbaar voor US fondsen.

Een alternatief voor NL fondsen dat een heeeeeel klein beetje in de buurt komt van StochTouch, zijn de treemaps van beurs.nl.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
StockTouch, geniaal inderdaad.

Heeft iemand toevallig begin van het jaar veel geld gestopt in VRUS? Die is in een jaar tijd met 400% toegenomen. http://finance.yahoo.com/q?s=VRUS

Op het internet kwam ik tegen dat het bedrijf nogal overgewaardeerd wordt, maar als je toen instapte was het zeker de moeite waard, of het zo door blijft gaan, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lijkt me een goeie manier om geld door de plee te spoelen. Dat bedrijf heeft niet eens omzet die het noemen waard is; de hele koers is gebaseerd op één medicijn dat nog in de ontwikkelingsfase zit. Zelfs als dat een doorslaand succes zou worden, is het maar de vraag of dat de prijs rechtvaardigt.

[ Voor 6% gewijzigd door Cocytus op 11-09-2011 23:28 . Reden: Doh d/t fout :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cocytus schreef op zondag 11 september 2011 @ 21:51:
Lijkt me een goeie manier om geld door de plee te spoelen. Dat bedrijf heeft niet eens omzet die het noemen waard is; de hele koers is gebaseerd op één medicijn dat nog in de ontwikkelingsfase zit. Zelfs als dat een doorslaand succes zou worden, is het maar de vraag of dat de prijs rechtvaardigd.
Toen ik na het lezen van deze omschrijving de market cap van $5.1B zag spuugde ik bijna een lange vinger (don't ask) uit van 't lachen :+

Als ik bij Google Finance in het lijstje gerelateerde farmaceuticals kijk dan zie ik market caps van tussen de $9B en $175B waarvan ik van een heel stel uit m'n hoofd al weet dat ze aanzienlijk meer medicijnen op de markt hebben dan de 3 van bovenstaand bedrijf welke alleen nog maar in het goedkeurigstraject zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik ken het hele bedrijf niet, maar het is nogal gemakkelijk om 't bedrijf af te schrijven omdat ze momenteel nauwelijks omzet hebben en het medicijn nog in ontwikkeling is. Het kan zeker overgewaardeed zijn, maar een succesvol medicijn tegen de juiste ziekte kan bijzonder veel geld waard zijn. Het is niet zo dat een marketcap van 5 miljard genoeg zegt.

Wat voor omzet wordt verwacht als dat medicijn op de markt komt? Hoeveel mensen moeten het dan gebruiken/hoeveel gaat het dan kosten? Hoe is de vergelijking met alternatieven? Hoe ver is het medicijn in de testfase? Wat voor risico's zijn er nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:26
Cocytus schreef op zondag 11 september 2011 @ 21:51:
Lijkt me een goeie manier om geld door de plee te spoelen. Dat bedrijf heeft niet eens omzet die het noemen waard is; de hele koers is gebaseerd op één medicijn dat nog in de ontwikkelingsfase zit. Zelfs als dat een doorslaand succes zou worden, is het maar de vraag of dat de prijs rechtvaardigt.
Gaat het toch niet om? Als je in 2010 hierin had geïnvesteerd, had je je geld dubbel+ terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Cabo schreef op maandag 12 september 2011 @ 00:40:
[...]

Gaat het toch niet om? Als je in 2010 hierin had geïnvesteerd, had je je geld dubbel+ terug.
Tja, achteraf is dat natuurlijk makkelijk praten :) Dit bedrijf groeit enkel omdat beleggers hopen dat het medicijn dat op de markt komt, aanslaat en daarom winst zal maken. Buiten dat kan de koers ook stijgen omdat als grotere bedrijven (zoals Pfizer) dit bedrijf ook kunnen overnemen. Het lijkt me alleen onmogelijk dat dit gebeurt tegen deze koers tenzij het medicijn nogal wat potentieel heeft. Bij Crucell is dit ook ongeveer zo gegaan, maar zij maakte toen al een klein beetje winst (daar heb ik wel optimaal van geprofiteerd :) ) Het is risicovol om in zulke bedrijven te investeren, maar het kan enorme rendementen opleveren. Ik zou het aandeel alleen niet kopen met de hoop dat 1 medicijn het goed zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zijn we allemaal weer klaar voor de nieuwe slachtrondes vandaag? Stoxx50 en DAX future staan al 3% lager. AEX zal ongeveer 2% lager openen. Zal weer een 'mooie' week worden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
DJTimo schreef op maandag 12 september 2011 @ 08:39:
Zijn we allemaal weer klaar voor de nieuwe slachtrondes vandaag? Stoxx50 en DAX future staan al 3% lager. AEX zal ongeveer 2% lager openen. Zal weer een 'mooie' week worden. :o
Heb ik mooi een order voor een turbo ING short ingevoerd (koers staat nu op -8%), heeft een of andere idioot een enorme order ingelegd met een veel te ruime limiet, waardoor mijn order niet aan de beurt komt. Hoezo frustrerend :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Wat ik al voorspelde gebeurd weer.
Banken krijg al weer het eerste half uur van de beurs klappen tussen de 5 en 9%.
Ben benieuwd op welk verlies de AEX en de BEL20 vandaag eindigen.
Ik denk rond de 4%.

Bank aandelen zullen deze week flink schommelen dus leuk voor de snelle daytraders.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
CAFC1905 schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:29:
een of andere idioot een enorme order ingelegd met een veel te ruime limiet
Dat is volgens mij gewoon de bank. Je koopt en verkoopt turbo's over het algemeen gewoon van en aan de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Compuhair schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:41:
[...]

Dat is volgens mij gewoon de bank. Je koopt en verkoopt turbo's over het algemeen gewoon van en aan de bank.
Maakt niet uit wie het is, want het verkloot mijn trades. Je wordt haast gedwongen om een hele ruime limiet of zelfs een bestens order uit te voeren om uberhaupt je order er door heen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
CAFC1905 schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:09:
[...]

Maakt niet uit wie het is, want het verkloot mijn trades. Je wordt haast gedwongen om een hele ruime limiet of zelfs een bestens order uit te voeren om uberhaupt je order er door heen te krijgen.
Dat is natuurlijk een enigszins vreemde redenering. Dit is gewoon een geval van iemand die iets minder hebberig was dan jij en dus eerder in aanmerking kot voor de order. (Euronext Amsterdam heeft geen HFT etc.)

Dat de koers op -8% stond wou alleen zeggen dat er een transactie voor die koers is uitgevoerd, niet dat je daarvoor nog steeds kunt handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Kain_niaK schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:41:
Wat ik al voorspelde gebeurd weer.
Dan kan ik je feliciteren met je behaalde winst?
Of heb je hier wat geschreven en een aantal weken later kom je even melden dat je gelijk hebt en daarnaast even een paar open ramen ingooien zoals "bank aandelen zullen flink gaan schommelen komende week". No shit dude :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Cabo schreef op maandag 12 september 2011 @ 00:40:
[...]

Hindsight is always 20/20.
CAFC1905 schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:09:
[...]

In aanvulling op hetgeen al gezegd is: bij incourante aandelen en instrumenten zegt de laatste koers vrij weinig. Het komt dan vaak voor dat zowel de bied- als laatkoers boven of juist onder de laatste koers liggen. Om een concreet voorbeeld te geven: De AEX staat nu op 270. Je wil een turbo short 300 kopen. De laatste keer dat die verhandeld is stond de AEX echter nog op 280. De koers die jij ziet is gebaseerd op een stand van 280. Niemand zal echter nog willen verkopen tegen die koers. Kopen uiteraard wel, maar de bank moet ook voor verkopers markt maken en dus een koopprijs bieden die uitgaat van de huidige stand.

[ Voor 11% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
CAFC1905 schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:29:
[...]

Heb ik mooi een order voor een turbo ING short ingevoerd (koers staat nu op -8%), heeft een of andere idioot een enorme order ingelegd met een veel te ruime limiet, waardoor mijn order niet aan de beurt komt. Hoezo frustrerend :(
Jij snapt het spelletje niet.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

stin schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:28:
[...]

Dan kan ik je feliciteren met je behaalde winst?
Of heb je hier wat geschreven en een aantal weken later kom je even melden dat je gelijk hebt en daarnaast even een paar open ramen ingooien zoals "bank aandelen zullen flink gaan schommelen komende week". No shit dude :+
Ik werk gewoon, dus ik heb geen tijd om de hele dag naar grafiekjes te staren en te daytraden.
Daarbij is dat vrij link om te doen met kleine bedragen, je bent het zo kwijt.

Wat ik wel weer van plan ben te doen is hetzelfde als met Fortis in 2008.
Toen heb ik 1200 euro verdient aan een oorspronkelijke belegging van 2500 euro.
Psssst, aandeel fortis kopen?

Ik heb momenteel 5000 euro op mijn binckbank rekening staan.
Als het zelfde scenario zich gaat herhalen dan sta ik paraat.
En ik denk dat KBC wel een kans hebber is.
Die bank is veelte groot voor België of failliet te laten gaan.
Maar het aandeel staat momenteel nog veel te hoog.
Pas als het onder de 5 euro begint te komen word het interessant om op het juiste moment in te stappen.
Als tegen die tijd de hele economie nog niet naar de kloten is tenminste.

Wat er momenteel gebeurd is gewoon een herhaling van 2008.
De vraag is, komt er nu een moeder der beurs crash ? Of gaan we om de zoveel jaar een herhaling zien, maar blijft het systeem wel overeind.
Only time can tell (en de grote meneren die genoeg macht hebben om het systeem te beïnvloeden)

[ Voor 10% gewijzigd door Kain_niaK op 12-09-2011 22:40 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:02

GG85

.......

Ik heb een vraag over het openen van een rekening bij bijvoorbeeld Robeco.

Hoe werkt dit precies? Open je een rekening, stort je daar dan eenmalig en/of perodiek een bedrag op en geef je dan aan in welk fonds(en) ze dit mogen stoppen of moet je als je bijvoorbeeld 100eu per maand op de rekening stort daar dan ook elke maand weer zelf aandelen van kopen in een fonds?

Mijn idee is namelijk om met een maandelijks bedrag wat ik niet mis (zeg 100eu) automatisch aandelen te kopen in een fonds met een hoog risico (bijv Robeco Dynamic Mix of een opkomende markten fonds) en dat dan een jaar of 10-15 te laten staan. Loopt het mis, jammer dan, gaat het goed dan heb je een leuk zakcentje.
Is het mogelijk om dit volledig automatisch te doen? Dus maandelijks geld op de Robeco rekening storten en dat zij dat geld dan investeren in de gekozen fondsen?

• Hielko
Tip; open een rekening bij snsfundcoach oid, en gooi het geld maandelijks in een fonds met minimale beheerskosten (dat is dus geen Robeco Dynamic Mix), maar iets van bijv. Vanguard. Je kan daar gewoon geld overmaken naar je rekeningnummer daar, of je kan het maandelijks automatisch laten afschrijven van je rekening en dat ze automatisch de fondsen kopen die je hebt gekozen.
Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.