Dat klink als precies datgene waar ik naar opzoek ben, thx.
Naast dat het vandaag een bijzondere dag was op de beurs, heb ik een mailtje van de Triodos bank gekregen. Ik kon beleggen in de Triodos bank. Nu was ik nieuwsgierig want naar mijn weten is de Triodos bank niet genoteerd op de AEX, AMX of AScX terwijl het wel een NV is. Maar via dit linkje kwam ik erachter dat het gaat om een certificaat op een aandeel (zelf deze constructie nog nooit gezien maar ben ook niet zo heel ervaren met beleggen in certificaten).
Het certificaat weet al jaren een aardig rendement te halen (~4,5% per jaar) en betaalde de afgelopen 3 jaar 2 euro dividend. Bij de huidige koers (73 euro) is dat bijna 3%. Het enige nadeel wat ik zie aan deze belegging is dat je wel vragen mag stellen bij de vergaderingen maar volgens mij niet mag stemmen. Al met al ziet het er vrij stabiel uit, maar heb het idee dat ik nog iets mis (een addertje?). Hoe kijken jullie naar het certificaat? En is het interessant? Heb zelf niet veel geld dus ga sowieso niet beleggen maar ben wel benieuwd naar jullie oordeel hierover.
Het certificaat weet al jaren een aardig rendement te halen (~4,5% per jaar) en betaalde de afgelopen 3 jaar 2 euro dividend. Bij de huidige koers (73 euro) is dat bijna 3%. Het enige nadeel wat ik zie aan deze belegging is dat je wel vragen mag stellen bij de vergaderingen maar volgens mij niet mag stemmen. Al met al ziet het er vrij stabiel uit, maar heb het idee dat ik nog iets mis (een addertje?). Hoe kijken jullie naar het certificaat? En is het interessant? Heb zelf niet veel geld dus ga sowieso niet beleggen maar ben wel benieuwd naar jullie oordeel hierover.
Als ik het even snel bekijk; de certificaten zijn in weze gewoon aandelen met beperkt stemrecht. Aandelen van een bank hebben flink wat risico, en ik zou niet weten waarom dat voor de Triodos bank anders zou zijn.
Hoeveel Nederlandse of Belgische banken hebben aandelen te koop die meer waard zijn als voor 2007 ?
Om nu bank aandelen voor lange termijn te kopen lijkt met niet echt slim.
De bodem is nog lang niet bereikt.
Pas als er echt gunstige tekenen van herstel zijn dan zou ik eventueel weer investeren in aandelen van banken om een aantal jaar bij te houden.
Om nu bank aandelen voor lange termijn te kopen lijkt met niet echt slim.
De bodem is nog lang niet bereikt.
Pas als er echt gunstige tekenen van herstel zijn dan zou ik eventueel weer investeren in aandelen van banken om een aantal jaar bij te houden.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
ING had (heeft?) ook een constructie van certificaten van aandelen.
Als zo'n bank onderhands (certificaten van) aandelen uitgeeft dan wil je: de reden van kapitaalsvergroting, prospectus, uitgebreide financiele verslaglegging, etc.
Als zo'n bank onderhands (certificaten van) aandelen uitgeeft dan wil je: de reden van kapitaalsvergroting, prospectus, uitgebreide financiele verslaglegging, etc.
Vergeet ook niet vorig jaar:
http://www.kwakzalverij.n...js_2010_voor_Triodos_Bank
Geeft me persoonlijk weinig vertrouwen in de bank .. Maar goed; if the price is right
http://www.kwakzalverij.n...js_2010_voor_Triodos_Bank
Geeft me persoonlijk weinig vertrouwen in de bank .. Maar goed; if the price is right
Onvoorstelbaar!
persoonlijke mening:Matis schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 17:53:
[...]
Ben ik met je eens. Volgens "Beleggen voor Dummies" is het verstandig om je leeftijd als percentage voor obligaties aan te houden.
Ik ben 22, dus als ik de beurs als lange termijnbelegging zou willen gebruiken, dan is het verstandig om 25% van mijn belegbaar vermogen in obligaties te steken en de andere 75% voor de aandelen(fondsen) te gebruiken.
Dan is het inderdaad verstandig om een beleggingsfonds aan te schaffen.
Vergeet niet dat je op dit moment 10 jaar Duitsland (proxy voor 'veilig') koopt voor 1.7 procent en 30 jaar Duitsland voor 2.4 ofzo. Mijn gevoel zegt dan dat je als (kleine) particuliere belegger beter op korte looptijd (kasgeld) kan gaan zitten voor een rente die er ongeveer tussenin zit dan veilige bondjes.
Als de yield 50 basispunten omhoog gaat verlies je procenten op je tien jaars en meer dan 10 procent op je 30 jaars. Uiteraard kunnen de yields ook nog verder naar beneden (Japan 10 jaar is 1 procent ongeveer). maar dat wil ik eigenlijk niet geloven.
Zelf ga ik voorzichtig aan wat aandelenexposure opbouwen de komende weken (als de koersen niet enorm rebounden voordat mijn rekening geopend is.Ik ga dit overigens conservatief doen tot 1/5e van mijn vermogen.
Heb gehoord dat Griekse, Portugese en Ierse obligaties een stuk beter renderen.
Onvoorstelbaar!
Berkshire gaat aandelen terugkopen voor maximaal 110% van de boekwaarde van het bedrijf. De afgelopen keer dat Buffett dit aankondigde heeft hij geen aandelen teruggekocht omdat de prijs bijna onmiddellijk omhoog schoot.
Volgens mijn snelle berekening gaat Buffett aandelen terugkopen zolang ze onder $108671 (cijfers van 30-6) noteren. Als je het aandeel met de huidige koers koopt is er dus nog zo'n 3% winst te behalen.
Interessante note uit de press release:
Volgens mijn snelle berekening gaat Buffett aandelen terugkopen zolang ze onder $108671 (cijfers van 30-6) noteren. Als je het aandeel met de huidige koers koopt is er dus nog zo'n 3% winst te behalen.
Interessante note uit de press release:
Een terugkoopprogramma met oneindigende looptijd dus.The repurchase program is expected to continue indefinitely and the amount of purchases will depend entirely upon the levels of cash available
[ Voor 24% gewijzigd door Brons op 26-09-2011 16:27 ]
Neem aan dat de boekwaarde van BRK sinds 30-6 samen met de rest van de markt naar beneden is gezakt.Volgens mijn snelle berekening gaat Buffett aandelen terugkopen zolang ze onder $108671 (cijfers van 30-6) noteren. Als je het aandeel met de huidige koers koopt is er dus nog zo'n 3% winst te behalen.
Buffett verwacht dus wellicht wel een bodem te hebben bereikt. Anders doe je namelijk geen buyback.
Waarschijnlijk wel. Ik denk ook niet dat dit een arbitrage mogelijkheid is. Alleen al omdat het afhankelijk is van de hoeveelheid cash BRK heeft (ze willen tenminste $20 miljard op de bank laten staan). Ik dacht het misschien een interessant nieuwsbericht isHielko schreef op maandag 26 september 2011 @ 17:28:
[...]
Neem aan dat de boekwaarde van BRK sinds 30-6 samen met de rest van de markt naar beneden is gezakt.
Ik heb een beetje BRK sinds twee weken. Een groot gedeelte van de verliezen in de markt zullen waarschijnlijk goed gemaakt worden door de operationele winsten van BRK. Waarschijnlijk zal het komende kwartaalverslag wel een aardig verlies laten zien. 2008 hadden ze ook een aardig boekverlies maar als je de lange termijn puts die ze geschreven hebben (waarvan ik verwacht dat ze uiteindelijk netto $0* moeten betalen) daar weer afhaalt valt het reuze mee.
*De exacte details zijn niet openbaar maar het komt erop neer dat ze moeten gaan betalen als een aantal indices vanaf 2018 tot 2026 lager staan vergeleken met 2007-2008. Ze hoeven echter geen marge te plaatsen bij hun tegenpartij en kunnen dus de premies vrij beleggen. Een aantal mensen hebben berekeningen gemaakt en het komt erop neer dat als de indices 25% lager staan ze ~4% per jaar moeten verdienen op de ontvangen premie en als de indices 100% lager staan ze zo'n 12% per jaar moeten verdienen. Zelfs als ze dus moeten betalen gaan ze dus hoogstwaarschijnlijk een mooie winst maken. Maar ondertussen drukken de puts de boekwaarde best hard als de beurzen een kwartaal omlaag gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Brons op 26-09-2011 18:01 ]
Nee. Hij denkt dat zijn aandelen onder fair value handelen, heeft veel cash en ziet op dit moment geen betere investeringsmogelijkheden.Config schreef op maandag 26 september 2011 @ 17:48:
Buffett verwacht dus wellicht wel een bodem te hebben bereikt. Anders doe je namelijk geen buyback.
Onvoorstelbaar!
Dat is toch wat ik zeiwritser schreef op maandag 26 september 2011 @ 20:01:
Hij denkt dat zijn aandelen onder fair value handelen
Nee, tussen fair value en bodem zit potentieel een wereld van verschil. Buffet zal niet snel beweren te bodemvissen.
Gezien: nieuws: AMD kampt met apu-tekorten .. nee?
Tekorten door lage yields en in een bear market.. Verbaasd me weinig eigenlijk. ArcelorMittal deed een paar dagen geleden nog -9% ongeveer, en dat was dan nog zonder aantoonbare problemen.
Tekorten door lage yields en in een bear market.. Verbaasd me weinig eigenlijk. ArcelorMittal deed een paar dagen geleden nog -9% ongeveer, en dat was dan nog zonder aantoonbare problemen.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
ArcelorMittal (MT) is een fonds wat sowieso al sterk reageerd op algemene berichten in de markt. Veel daghandelaren gebruiken dit fonds om te speculeren waardoor deze vaak heftigere bewegingen laat zien dan andere fondsen. Vorige week werd echter ook bekend dat Nippon Steel en Sumitomo Metal Industries gaan fuseren, waarmee zij na MT het grootste staalconcern ter wereld zullen worden. Toch wel een soort van aantoonbaar probleem dus en een goede reden om MT er eens extra hard in te trappen.
Was een reactie op krvabo die meld dat Arcelor Mittal zonder aantoonbare reden 9% verloor. Die reden was er echter wel degelijk. Of praten we hier langs elkaar heen?
Iemand hier nog Dexia gevolgd? al -30% in twee dagen. Doet mij verdacht veel denken aan de 'Fortis-crisis'. Met een schuld hoger dan de staatssculd van hel Belgie lijkt het mij persoonlijk totaal onrealistisch dat de overheid deze bank overeind zou kunnen houden.
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Maar dat betekent niet dat ze het niet gaan proberen, gok ik... Ten koste van best wat verspilde centen, maar aangezien vele gemeenten en instanties er ook rekeningen hebben lopen, zal er toch iets moeten gebeuren. De vraag is nu wat.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Ze hoeven ook niet alle liabilities van de bank over te nemen. Ik ken de getallen niet maar het eigen vermogen zal opgekrikt moeten worden. Niet dat ik daarmee zeg dat het daarmee eenvoudig op te lossen is.
Ik las trouwens ook dat Frankrijk mee doet en die kunnen een wat hogere last dragen.
Ik las trouwens ook dat Frankrijk mee doet en die kunnen een wat hogere last dragen.
Klopt, tevens zouden in zo'n geval een aantal onderdelen ook verkocht worden. Desondanks zou dit grapje de Belgische overheid toch enkele tientallen miljarden gaan kosten en om zo'n beslissing er in deze tijden doorheen te jagen heb je toch echt wel stalen ballen nodig.
Oh, en FreezeXJ, de eerste gemeente die zijn centjes er weg heeft gehaald (overgeboekt naar ING overigens) heeft zich al gemeld.
Oh, en FreezeXJ, de eerste gemeente die zijn centjes er weg heeft gehaald (overgeboekt naar ING overigens) heeft zich al gemeld.
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Is het echt zo dat je bij Binck pas 3 beursdagen nadat je je aandelen hebt verkocht je geld terug kunt sluizen naar je lopende rekening, als je geen debetrente wilt betalen? Zo begrijp ik het uit de basishandleiding tenminste...
Daar zegt config dat het niet waar is:
Wel vervelend als je elke keer dat je besluit de aandelen even met rust te laten en ergens anders spaarrente te willen scoren eerst 3 dagen moet wachten voor je het weg kunt boeken.
Ik zie dat dit reeds eerder besproken is: Dutchmega in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"Houdt u er rekening mee dat effectentransacties pas drie beursdagen na de transactiedatum valutair
worden verwerkt op uw rekening. Zodoende bestaat de kans dat u debetrente betaalt zodra u direct na een
effecten-verkoop geld overboekt naar uw tegenrekening.
Daar zegt config dat het niet waar is:
Is er iemand die hier ervaring mee heeft die met zekerheid kan vertellen hoe het zit?Die melding is soms een beetje onzin en lijkt één van de vele bugs te zijn van de nieuwe site. Zolang je nergens negatief staat betaal je geen rente.
Wel vervelend als je elke keer dat je besluit de aandelen even met rust te laten en ergens anders spaarrente te willen scoren eerst 3 dagen moet wachten voor je het weg kunt boeken.
[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 10-10-2011 16:13 ]
Meeste beurzen wordt ook gehandeld met T+3 settlement, dwz je krijgt je geld ook pas echt na 3 dagen.
Onvoorstelbaar!
@woekele: dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Het ging in mijn geval over transacties tussen valutarekeningen, waarbij deze rekeningen beide bij Binck waren.
Had een beetje geld over (gelukkig niet al te veel
) wat te weinig was om een extra Apple aandeel te halen, dit was nog voor de lancering van de nieuwe iPhone. Ik dacht, laat ik Sprint eens doen, die gaat dit jaar als het goed is voor het eerst de iPhone voeren.
Krijg je van die onzinnige nieuwsberichten dat Sprint voor 20 Miljard aan iPhone's wou gaan kopen.... in de opvolgende dagen is de stock met 40% gedaald
Kostenpost was wel te overzien, zo'n 40 euro. (Had 32 aandelen
) Maar ja.
Krijg je van die onzinnige nieuwsberichten dat Sprint voor 20 Miljard aan iPhone's wou gaan kopen.... in de opvolgende dagen is de stock met 40% gedaald
Kostenpost was wel te overzien, zo'n 40 euro. (Had 32 aandelen
[ Voor 7% gewijzigd door ZpAz op 10-10-2011 22:09 ]
Ik snap niks meer van het verloop van de aandelenkoersen en baal er ook enigszins van. De afgelopen weken ben ik vrijwel passief gebleven op een enkele niet aangetikte doorlopende kooporder na. Alle cash die ik heb vrijgespeeld was dus tot op heden voor niks 
Daar staat tegenover dat ik YTD slechts op ca -5% sta
Daar staat tegenover dat ik YTD slechts op ca -5% sta
Waarom zijn de beurzen afgelopen dagen zo omhoog gegaan?
Er is negatief nieuws in overvloed, en als je het aan mij vraagt komt er weer een nieuwe crisis aan wat misschien wel weer wat banken het leven gaat kosten.
Wat nu ook al het geval is, Dexia, die Oostenrijkse bank die in zwaar weer zit...
En dat reddingsplan wat Dui en Fr willen gaan uitvoeren is madness!
Aangezien Griekenland tot op het bot rot is, en ze het nu dus waarschijnlijk "gecontroleerd" failliet gaan, moeten de Duitse en Franse banken een enorme klap opvangen + nog behoorlijk wat andere investeringen in Griekenland die dan later ook nog eens weg gestreept moeten worden van de balans.
Als Frankrijk en Duitsland dit willen gaan betalen vanuit de staats kas (wat dus rond de 300 miljard licht) is de kans groot dat hun krediet waardigheid ook verlaagd word. En dit zou echt de klapper van de eeuw zijn...
Ik ben bang dat dit niet de goede kant op gaat.
Er is negatief nieuws in overvloed, en als je het aan mij vraagt komt er weer een nieuwe crisis aan wat misschien wel weer wat banken het leven gaat kosten.
Wat nu ook al het geval is, Dexia, die Oostenrijkse bank die in zwaar weer zit...
En dat reddingsplan wat Dui en Fr willen gaan uitvoeren is madness!
Aangezien Griekenland tot op het bot rot is, en ze het nu dus waarschijnlijk "gecontroleerd" failliet gaan, moeten de Duitse en Franse banken een enorme klap opvangen + nog behoorlijk wat andere investeringen in Griekenland die dan later ook nog eens weg gestreept moeten worden van de balans.
Als Frankrijk en Duitsland dit willen gaan betalen vanuit de staats kas (wat dus rond de 300 miljard licht) is de kans groot dat hun krediet waardigheid ook verlaagd word. En dit zou echt de klapper van de eeuw zijn...
Ik ben bang dat dit niet de goede kant op gaat.
Gelukkig maar dat dat één van de premissen van jouw beleggingsstrategie is!Rukapul schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 23:42:
Ik snap niks meer van het verloop van de aandelenkoersen
Yup. Maar dat wil niet zeggen dat op je handen blijven zitten niet moeilijk iseamelink schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 09:37:
[...]
Gelukkig maar dat dat één van de premissen van jouw beleggingsstrategie is!
Zaterdag vertelde ik Rukapul en Brons tijdens een conversatie over beleggen dat ik een positie heb in een indextracker waarin al maanden totaal geen handel meer is. Daarvan zou ik de isin nog even posten, en dat is deze: US78467X1090
Wellicht zien jullie wat er mis mee is
Is er in IB de mogelijkheid om bv de DOW 30 in één keer toe te voegen, of de NASDAQ. Nu moet ik dat één voor één doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Cabo op 17-10-2011 10:58 ]
Er wordt gewoon niet in gehandeldeamelink schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:35:
Zaterdag vertelde ik Rukapul en Brons tijdens een conversatie over beleggen dat ik een positie heb in een indextracker waarin al maanden totaal geen handel meer is. Daarvan zou ik de isin nog even posten, en dat is deze: US78467X1090
Ik zie trouwens dat hetzelfde fonds (zelfde ISIN) ook een notering heeft in de VS (NYSE ARCA). Je broker zal waarschijnlijk een verkoop op die beurs wel niet (goedkoop) willen facilliteren.
Euronext lijkt trouwens aan te geven dat dit een closed-end fund is. Dat verbaast me voor een ETF.
Het lijkt me essentieel om toch eens de brochure op te snorren ("Fund manager : PDR Services LLC"?) om te kijken of men geen market hoeft te maken. Op basis daarvan zou je eens bij de fondsbeheerder, Euronext en broker aan de bel kunnen trekken.
Ik ben aan het nadenken om aandelen te kopen, maar ik las laatst dat er ook websites zijn waar je "neppe aandelen" kan kopen. Deze kosten dan geen geld maar dan je ervaren wat het is om aandelen te hebben.
Weten jullie misschien een goeie site waar je "neppe"aandelen kan kopen?
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.
Dat kan inderdaad, het wordt meestal paper-trading of een schaduwportefeuille genoemd. Bij de meeste brokers kan je zo'n schaduwportefeuille aanmaken maar ook bij bijvoorbeeld belegger.nl of beursgorilla.nl kan je er een maken.
Ik ben vrij snel overgegaan naar het handelen met echt geld. Een papertrading is anders, want je neemt meer risico. Maar je weet wel hoe het werkt, je raakt er bekent mee.Fastclaimer schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:44:
Ik ben aan het nadenken om aandelen te kopen, maar ik las laatst dat er ook websites zijn waar je "neppe aandelen" kan kopen. Deze kosten dan geen geld maar dan je ervaren wat het is om aandelen te hebben.
Ik ben echt benieuwd wat de beurzen maandag gaan doen...
Of we vallen als een baksteen, of we gaan als een speer omhoog.
Wat denken jullie?
Of we vallen als een baksteen, of we gaan als een speer omhoog.
Wat denken jullie?
Ik neig nu naar vallen, Merkel begint al schoorvoetend terug te krabbelen, en ik betwijfel of landen zin hebben om 1biljoen, laat staan het dubbele, op te hoesten voor een stel malloten dat het basisexamen boekhouden nog niet gesnapt heeft... Of ze het uberhaupt kunnen betalen blijft de vraag. Echter, mocht Griekenland failliet gaan (waar iedereen al maanden rekening mee houdt) dan zal de klap even flink hard aankomen (AEX even richting 270 zeg maar), en daarna gaat iedereen door met business as usual.
Desnogwelteplus, als je precies kunt voorspellen wat er gaat gebeuren, zou ik er vooral op 'gokken'. Kun je rijk mee worden
(aka; my guess is as good as yours)
Desnogwelteplus, als je precies kunt voorspellen wat er gaat gebeuren, zou ik er vooral op 'gokken'. Kun je rijk mee worden
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Griekenland is niet het probleem, maar Spanje en Italie. En als het daar mis gaat kan je er echt wel op rekenen dat het niet een dipje in de AEX is, en daarna business als usual. Denk meer in de richting van einde euro zone, grenzen dicht, wereldwijde recessie etc.
puts on overhyped rumours, sell when reality strikes
Leuk topic om te lezen dit! Ikzelf handel ook weleens op de beurs via Alex. Maar nu lees ik dat sommige bijvoorbeeld 30 aandelen kopen van een bepaald fonds. Mijn vraag is of dit via een bepaalde broker rendabel is of niet?
Om maar een voorbeeld te stellen, als ik een aandeel koop betaal ik meestal zo een 12,50 aan transactiekosten, bij verkoop idem dito. Dat kost je dus al 25 euro. Met 30 aandelen (met niet al te hoge waarde) moet je dus gigantisch stijgen om die kosten dekkend te krijgen. Om dit te ondervangen koop ik meestal tussen de 1000-2000 euro per aandeel fonds. Zodat bij een stijging van 2 procent er al winst te behalen valt. Uiteraard gaat het bij verlies net zo hard, maar dit calculeer ik dan maar in.
Vandaag overigens mijn vrijdag aangeschafte TomTom aandelen maar gelijk de deur uitgedaan!
Dat ondervangt wel een klein verlies de komende periode
Om maar een voorbeeld te stellen, als ik een aandeel koop betaal ik meestal zo een 12,50 aan transactiekosten, bij verkoop idem dito. Dat kost je dus al 25 euro. Met 30 aandelen (met niet al te hoge waarde) moet je dus gigantisch stijgen om die kosten dekkend te krijgen. Om dit te ondervangen koop ik meestal tussen de 1000-2000 euro per aandeel fonds. Zodat bij een stijging van 2 procent er al winst te behalen valt. Uiteraard gaat het bij verlies net zo hard, maar dit calculeer ik dan maar in.
Vandaag overigens mijn vrijdag aangeschafte TomTom aandelen maar gelijk de deur uitgedaan!
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik wou net vragen: wie heeft er ff 20% winst geboekt?! Jij dus
Gefeliciteerd.
Goedkoopste broker die ik ken kost 6 euro per transactie (lynx). Maar 30 aandelen kan soms best een redelijk bedrag zijn, afhankelijk van de waarde van het aandeel natuurlijk
Als die 90 euro is, dan is het toch 2700 euro
Goedkoopste broker die ik ken kost 6 euro per transactie (lynx). Maar 30 aandelen kan soms best een redelijk bedrag zijn, afhankelijk van de waarde van het aandeel natuurlijk
Dat is inderdaad waar. Maar ik bedoelde bijvoorbeeld het voorbeeld van degene hierboven die aandelen Sprint had gekocht en zichzelf gelukkig prijsde met het feit dat hij maar 32 aandelen had en 40 euro verlies. Dat aandeel noteert 2,7 dollar, vandaar dat ik me afvroeg of er wellicht een broker was die heel voordelig was.woekele schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 11:40:
Ik wou net vragen: wie heeft er ff 20% winst geboekt?! Jij dusGefeliciteerd.
Goedkoopste broker die ik ken kost 6 euro per transactie (lynx). Maar 30 aandelen kan soms best een redelijk bedrag zijn, afhankelijk van de waarde van het aandeel natuurlijkAls die 90 euro is, dan is het toch 2700 euro
Wat betreft TomTom: TNX
Tsjah, bij 32 aandelen van 2,7 dollar, omgerekend ongeveer 64 euro dus... Zul je minimaal al 12 euro (18,75%) 'winst' moeten maken om je transactiekosten eruit te hebben. Dat snap ik dus ook niet
En damn, ik wou dat ik ook T2 had gekocht
Goedkoopste broker die ik ken is IB. Voorbeeld: koop 200 stuks SPY (S&P500 ETF) via BATS exchange met limiet order. Waarde aandelen is ca. 25.000 dollar, transactie kost 16 dollarcent.woekele schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 11:40:
Goedkoopste broker die ik ken kost 6 euro per transactie (lynx).
Jup, maar geloof dat je wel 10K$ als startbedrag nodig hebt? Dat zullen de mensen die 100$ aandelen/transactie kopen en verkopen wel niet hebben.Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 12:20:
[...]
Goedkoopste broker die ik ken is IB. Voorbeeld: koop 200 stuks SPY (S&P500 ETF) via BATS exchange met limiet order. Waarde aandelen is ca. 25.000 dollar, transactie kost 16 dollarcent.
Ik ben toch altijd een beetje huiverig voor die internetbrokers. Anderzijds voel ik me nu wel een beetje dief van m'n eigen portemonnee, als je kijkt naar het verschil met Binck.
Erg benieuwd wat CSM morgen gaat doen. Vandaag gesloten op hoogste koers van de dag... morgen bekendmaking van 'slechte' cijfers waar al 2 keer een waarschuwing voor is geweest (dus al ingecalculeerd) en aankondiging reorganisaties. Zo'n stunt als die 20% van TomTom zal het wel niet worden, maar hopen mag altijd, toch?
IB is groter, bestaat langer, is beursgenoteerd, een stuk goedkoper en bied veel meer opties.Cocytus schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:39:
Ik ben toch altijd een beetje huiverig voor die internetbrokers. Anderzijds voel ik me nu wel een beetje dief van m'n eigen portemonnee, als je kijkt naar het verschil met Binck.
Onvoorstelbaar!
Overigens las ik dat Binck gewoon een reseller van IB is? Dus 
Edit: @hieronder: sorry, inderdaad in de war.
Edit: @hieronder: sorry, inderdaad in de war.
[ Voor 27% gewijzigd door woekele op 26-10-2011 20:08 ]
Oh mensen wat maak ik vandaag veel geld...
3 November nog de 3e kwartaal cijfers nog van ING en dan ben ik helemaal blij.
3 November nog de 3e kwartaal cijfers nog van ING en dan ben ik helemaal blij.
Jammer dat CSM helaas toch niet zo goed ontvangen is. Zelfs de enige daler op de beurs op het moment. Hoop niet dat je groot heb ingezetwoekele schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 18:51:
Erg benieuwd wat CSM morgen gaat doen. Vandaag gesloten op hoogste koers van de dag... morgen bekendmaking van 'slechte' cijfers waar al 2 keer een waarschuwing voor is geweest (dus al ingecalculeerd) en aankondiging reorganisaties. Zo'n stunt als die 20% van TomTom zal het wel niet worden, maar hopen mag altijd, toch?
Ik heb gister net voor sluiten beurs besloten om toch maar een paar honderd euro aan sprinters op ING te kopen. Hopend op een goede afloop van de eurotop. En wederom ben ik vandaag een gelukkig persoon
Ik snap niet dat men uberhaupt overweegt in CSM te beleggen. Ik heb dat bedrijf een aantal maal doorgerekend, maar het is gewoon een kansloze exercitie. Klassiek geval van een bedrijf wat gewaardeerd wordt tegen beloften in plaats van harde reproduceerbare resultaten.
Overigens heb ik gisteren m'n perpetuals ING gedumpt (met een leuke winst). Wellicht dat ik weer instap, maar ik wilde even niet afhankelijk zijn van de willekeur van de politiek gisteren.
Overigens heb ik gisteren m'n perpetuals ING gedumpt (met een leuke winst). Wellicht dat ik weer instap, maar ik wilde even niet afhankelijk zijn van de willekeur van de politiek gisteren.
Hehe, nee, ik had al CSM vanaf 11.11, dus niks ingezet. En vandaag vroeg nog voor de grote daling verkocht. Jij wederom goed gedaan trouwenspeugeot206gt schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 12:56:
[...]
Jammer dat CSM helaas toch niet zo goed ontvangen is. Zelfs de enige daler op de beurs op het moment. Hoop niet dat je groot heb ingezet
Ik heb gister net voor sluiten beurs besloten om toch maar een paar honderd euro aan sprinters op ING te kopen. Hopend op een goede afloop van de eurotop. En wederom ben ik vandaag een gelukkig persoon![]()
@Rukapul: ik zie toch vrij goede omzetten/winsten afgelopen jaren etc.? Maarja, ik ben verre van een expert, dus wat weet ik
[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 27-10-2011 13:08 ]
Tnx again, het grappige is dat ik minimale ervaring op de beurs heb. Ik doe bijvoorbeeld niets verzekeren en hou mijn posities niet meer als een aantal dagen aan. Ik heb voornamelijk gekeken naar de dalers en gehoopt dat deze wederom snel zullen stijgen. Tomtom was daarin een mooie meevaller en ING was en wilde gok. Kortom handelen naar pure emotie en gevoel kan je zeggen.woekele schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:07:
[...]
Hehe, nee, ik had al CSM vanaf 11.11, dus niks ingezet. En vandaag vroeg nog voor de grote daling verkocht. Jij wederom goed gedaan trouwens
@Rukapul: ik zie toch vrij goede omzetten/winsten afgelopen jaren etc.? Maarja, ik ben verre van een expert, dus wat weet ik
Het heeft wel geresulteerd in een stijging van 2000 euro begin deze week naar dik 3000 euro nu.
Omdat de drang is als een dagobert duck met groot risico door te beleggen heb ik nu dus alle posities geloten en ga ik van de winst eens een goed boek bestellen (iemand tips?). Voor deze week ga ik het voor gezien houden en wellicht dat ik volgende week weer wat ga proberen
Zolang CSM dividend blijft betalen vind ik het best 
Binnenkort eens shell calls schrijven. Koers staat echt hoog.
Binnenkort eens shell calls schrijven. Koers staat echt hoog.
Ik zie dat de koers sinds m'n laatste analyse waarschijnlijk gehalveerd is. Dat maakt een verschil 
Een hoog dividend is leuk, maar als er een hele hoge payout ratio voor nodig is (waar het bij CSM wel op lijkt de afgelopen jaren) dan is de kans op een value trap significant.
Een hoog dividend is leuk, maar als er een hele hoge payout ratio voor nodig is (waar het bij CSM wel op lijkt de afgelopen jaren) dan is de kans op een value trap significant.
Uiteraard. Dat blijft altijd het probleem met dividend, maar een bedrijf zal meestal niet zo snel het dividend gaan verlagen aangezien dat extreme gevolgen heeft voor de koers.
Ik heb ook de fout gemaakt met CSM om het niet tussentijds eens te bekijken of het tijd werd om te verkopen toen ze voor 25 euro verkocht werden. Ik ga ze op het moment niet verkopen uiteraard, aangezien het er nu beter uitziet dan toen ze 25 euro stonden
Het bedrijf vind ik op zich niet verkeerd. De sector waarin ze opereren is echter op dit moment lastig aangezien ze hun stijgende kosten niet geheel kunnen doorberekenen. Over een langere tijd, als ze hun marges weer wat verbeteren door de kosten eens flink te drukken, zie ik dat weer goedkomen. Dividendbetaling is alleen cruciaal op dit moment. Als ze daarmee stoppen, wordt de gehele situatie anders.
Ik heb ook de fout gemaakt met CSM om het niet tussentijds eens te bekijken of het tijd werd om te verkopen toen ze voor 25 euro verkocht werden. Ik ga ze op het moment niet verkopen uiteraard, aangezien het er nu beter uitziet dan toen ze 25 euro stonden
Het bedrijf vind ik op zich niet verkeerd. De sector waarin ze opereren is echter op dit moment lastig aangezien ze hun stijgende kosten niet geheel kunnen doorberekenen. Over een langere tijd, als ze hun marges weer wat verbeteren door de kosten eens flink te drukken, zie ik dat weer goedkomen. Dividendbetaling is alleen cruciaal op dit moment. Als ze daarmee stoppen, wordt de gehele situatie anders.
Ik heb ze nog. Zelfs als de politici gisternacht een verkeerde of geen beslissing hadden genomen was het gevaar voor de perpetuals volgens mij helemaal niet zo hoog. Maar ik ga wel even kijken wat de opening straks gaat doen, misschien verkoop ik ze dan alsnogRukapul schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:00:Overigens heb ik gisteren m'n perpetuals ING gedumpt (met een leuke winst). Wellicht dat ik weer instap, maar ik wilde even niet afhankelijk zijn van de willekeur van de politiek gisteren.
Ik ben trouwens benieuwd hoe het gedwongen herkapitaliseren van volgend jaar gaat. Het zou mij niets verbazen als de gewone aandeelhouders de enige zijn die een verlies moeten incasseren. Ik denk niet dat de overheden in Europa de ballen hebben om de andere belanghebbende aan te pakken. En het zou mij helemaal niets verbazen als ze daar de wetgeving helemaal niet voor hebben.
De beurskoersen in Europa zijn goed aan het stijgen vandaag.
CAC 40 al dik 6%
Credit Agricole staat nu op 22,29 % winst vandaag.
Van 4,872 naar 5,995. Dat is een behoorlijk stijging op één dag.
CAC 40 al dik 6%
Credit Agricole staat nu op 22,29 % winst vandaag.
Van 4,872 naar 5,995. Dat is een behoorlijk stijging op één dag.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
N.a.v. nieuws: Nintendo stevent af op jaarverlies door slechte Wii- en 3DS-verkopen vroeg ik me af of Nintendo niet een potentiele value investment is. De koers staat nu op het laagst sinds 2005/2006 (afhankelijk van koers in YEN of USD).
Het aandeel noteert nu 1.15x tangible boekwaarde. En weet je wat het mooie is? Alle software franchises zoals Mario en Pokemon staan niet op de balans
Vraag me alleen af hoe het bedrijf in 6 maanden 8% aan equity/boekwaarde heeft kunnen verliezen.
4% dividend yield.
Heb er maar heel kort naar gekeken, maar zou dit wat kunnen zijn?
Uiteraard staat of valt alles met terugkomst van de (monster)winsten, maar met een nieuwe console en handheld moet dat toch kunnen zou je denken. Vraag is alleen wanneer en wat de cashburn in de tussentijd zal zijn.
De grote vraag is natuurlijk wanneer de winsten zich herstellen.
Het aandeel noteert nu 1.15x tangible boekwaarde. En weet je wat het mooie is? Alle software franchises zoals Mario en Pokemon staan niet op de balans
4% dividend yield.
Uiteraard staat of valt alles met terugkomst van de (monster)winsten, maar met een nieuwe console en handheld moet dat toch kunnen zou je denken. Vraag is alleen wanneer en wat de cashburn in de tussentijd zal zijn.
gefeliciteerd. Hoewel ik weinig verwacht ten nadele van perphouders wilde ik ze in aanloop van de top niet in bezit hebben. Idem eigenlijk voor wanneer de splitsing een feit is want je weet niet aan welk bedrijfsonderdeel ze gaan toevallen.Brons schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 14:55:
[...]
Ik heb ze nog. Zelfs als de politici gisternacht een verkeerde of geen beslissing hadden genomen was het gevaar voor de perpetuals volgens mij helemaal niet zo hoog. Maar ik ga wel even kijken wat de opening straks gaat doen, misschien verkoop ik ze dan alsnog.
Ik ben trouwens benieuwd hoe het gedwongen herkapitaliseren van volgend jaar gaat. Het zou mij niets verbazen als de gewone aandeelhouders de enige zijn die een verlies moeten incasseren. Ik denk niet dat de overheden in Europa de ballen hebben om de andere belanghebbende aan te pakken. En het zou mij helemaal niets verbazen als ze daar de wetgeving helemaal niet voor hebben.
[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 27-10-2011 21:08 ]
Zelf zou ik, door onderbuikgevoelens, niet in Nintendo beleggen voor de lange termijn.
Mijns inziens hebben handhelds al jaren geleden hun hoogtepunt behaald en zijn ze in de afgelopen paar jaar hard ingehaald door mobiele telefoons en simpele spelletjes daarop. Een handheld biedt weinig tot geen meerwaarde, zeker niet als je ook al een console thuis hebt.
Qua specs loopt Nintendo ook chronisch achter op concurrenten, zelfs al flink op budget-pc's qua graphics. De Wii was een succes omdat het enigszins vernieuwend was qua bediening, maar qua hardware was het niet meer dan een gamecube in een nieuw jasje.
Hun software bestaat voornamelijk uit Mario X, Zelda X en Pokemon, en om nou te zeggen dat die nog in hun 'hype-jaren' zitten.. nee.
Tenzij je hoopt op een vernieuwende console zou ik er niet in investeren, zeker niet nu ze hun 'eerste verlies sinds de oprichting' hebben behaald van (236 miljoen) in het laatste fiscale boekjaar.
Mijns inziens hebben handhelds al jaren geleden hun hoogtepunt behaald en zijn ze in de afgelopen paar jaar hard ingehaald door mobiele telefoons en simpele spelletjes daarop. Een handheld biedt weinig tot geen meerwaarde, zeker niet als je ook al een console thuis hebt.
Qua specs loopt Nintendo ook chronisch achter op concurrenten, zelfs al flink op budget-pc's qua graphics. De Wii was een succes omdat het enigszins vernieuwend was qua bediening, maar qua hardware was het niet meer dan een gamecube in een nieuw jasje.
Hun software bestaat voornamelijk uit Mario X, Zelda X en Pokemon, en om nou te zeggen dat die nog in hun 'hype-jaren' zitten.. nee.
Tenzij je hoopt op een vernieuwende console zou ik er niet in investeren, zeker niet nu ze hun 'eerste verlies sinds de oprichting' hebben behaald van (236 miljoen) in het laatste fiscale boekjaar.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Verwijderd
Ik ben me aan het verdiepen in diverse indices, zoals de S&P 100, wat een subset is van de S&P 500. Ik zou graag willen weten wat het gewicht van elk bedrijf in deze index is. Van de 10 grootste ondernemingen (gemeten naar marketcap), staan de gewichten genoemd in de S&P 100 factsheet (pdf alert). Echter, hoe ik ook niet zoek (binnen en buiten de site van S&P) - ik kan nergens de gewichten van de overige 90 ondernemingen vinden. Wie weet waar ik dergelijke informatie wel kan krijgen?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2011 22:18 ]
Ik heb Nintendo niet bekeken. Het belangrijkste lijkt mij om uit te zoeken hoeveel geld en tijd het kost om nieuw en goed product te maken en wat de kans van slagen is. Ik denk dat dit behoorlijk tegen zal vallen.
Ondertussen verkocht.Rukapul schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:01:
gefeliciteerd. Hoewel ik weinig verwacht ten nadele van perphouders wilde ik ze in aanloop van de top niet in bezit hebben. Idem eigenlijk voor wanneer de splitsing een feit is want je weet niet aan welk bedrijfsonderdeel ze gaan toevallen.
Dit. Sowieso lijkt het me dan handiger om je netwerk raad te plegen voor een beetje betrouwbare informatie. Het lijkt me bijvoorbeeld niet dat Nintendo stil zit. Ik heb geen verstand van die industrie en dat maakt het nog moeilijker dat soort zaken te bepalen.Brons schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:17:
Ik heb Nintendo niet bekeken. Het belangrijkste lijkt mij om uit te zoeken hoeveel geld en tijd het kost om nieuw en goed product te maken en wat de kans van slagen is. Ik denk dat dit behoorlijk tegen zal vallen.
[ Voor 8% gewijzigd door stin op 27-10-2011 22:29 ]
Aan de andere kant staan er hier in huis een Wii (voorheen GC), een DS en talloze originele games. Idem bij diverse familieleden. Vrijwel elk kind loopt rond met een DS.
Puntje van zorg bij Nintendo is dat het annual report nog tig keer minder verteld dan dat van Apple
Het is toch van de zotte dat er geen cijfers per productcategorie in het jaarverslag staan?
Ook investeringen in ontwikkeling van nieuwe producten is nauwelijks terug te vinden. Een enkele opmerking in het verslag over 2011 noemt ca $600M als research en development kosten, maar dat zegt natuurlijk nog vrij weinig zonder uitsplitsing.
Toch schrijf ik het nog niet helemaal af voor als de daling doorzet.
Puntje van zorg bij Nintendo is dat het annual report nog tig keer minder verteld dan dat van Apple
Toch schrijf ik het nog niet helemaal af voor als de daling doorzet.
Binck is ook beursgenoteerd en heeft een bankvergunning van DNB. Zegt natuurlijk niet alles, maar het geeft mij een veiliger gevoel...writser schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 19:08:
[...]
IB is groter, bestaat langer, is beursgenoteerd, een stuk goedkoper en bied veel meer opties.
Ik heb jaren terug gekeken naar Nintendo, maar de aandelen worden alleen op de beurs van Tokyo en OTC verhandeld. De meeste Nederlandse aanbieders geven geen toegang tot de Nikkei en OTC wilde ik niet.Rukapul schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 21:01:
N.a.v. nieuws: Nintendo stevent af op jaarverlies door slechte Wii- en 3DS-verkopen vroeg ik me af of Nintendo niet een potentiele value investment is. De koers staat nu op het laagst sinds 2005/2006 (afhankelijk van koers in YEN of USD).
Het aandeel noteert nu 1.15x tangible boekwaarde. En weet je wat het mooie is? Alle software franchises zoals Mario en Pokemon staan niet op de balansVraag me alleen af hoe het bedrijf in 6 maanden 8% aan equity/boekwaarde heeft kunnen verliezen.
4% dividend yield.
[ Voor 64% gewijzigd door Cocytus op 27-10-2011 23:31 ]
Misschien kun je meer data zien waneeer je geregistreerd bent op standardandpoors.com? Het is gratis en als je je er in wilt verdiepen evengoed wel handig.Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 22:12:
Ik ben me aan het verdiepen in diverse indices, zoals de S&P 100, wat een subset is van de S&P 500. Ik zou graag willen weten wat het gewicht van elk bedrijf in deze index is. Van de 10 grootste ondernemingen (gemeten naar marketcap), staan de gewichten genoemd in de S&P 100 factsheet (pdf alert). Echter, hoe ik ook niet zoek (binnen en buiten de site van S&P) - ik kan nergens de gewichten van de overige 90 ondernemingen vinden. Wie weet waar ik dergelijke informatie wel kan krijgen?
Als ik in m'n bloomberg terminal op zoek ga naar de S&P100 weightings krijg ik de melding dat ik hiervoor 'special permission' nodig heb. Lees: betaal extra. Ik denk niet dat je de info ergens gratis online zult vinden.
Donderdag Boskalis gecashed
25-08 aangekocht en donderdag (27-10) verkocht met een netto-rendement van 14,6 %
Nu weer op zoek naar iets nieuws om in te stappen. Iemand nog tips?
25-08 aangekocht en donderdag (27-10) verkocht met een netto-rendement van 14,6 %
Nu weer op zoek naar iets nieuws om in te stappen. Iemand nog tips?
[ Voor 22% gewijzigd door Matis op 29-10-2011 16:09 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Groot gedeelte van z'n portfolio bestaat uit gebouwen die meer dan 40 jaar oud zijn. Geen idee wat de staat van die gebouwen is, maar ik zie dat op bepaalde gebouwen de hoogte van de hypotheek nog steeds hoger is dan de boekwaarde. Kan dus zijn dat ze gerenoveerd zijn of dat hij de gebouwen gebruikt als onderpand voor een andere financiering. Voor de rest lijkt het me ook handig hoeveel huur hij binnenkrijgt en hoelang de contracten vastliggen, aangezien, zeker met de huizenmarkt in USA, de executiewaarde niet zoveel hoeft op te brengen zoals ze in dat document staan.
Wel interessant. Hoe kom je eraan?
Wel interessant. Hoe kom je eraan?
Zeker een interessante om eens verder te bekijken. Natuurlijk gaan de gebruikelijke waarschuwingen voor vastgoed op maar dat is uit te zoeken.
Zelf heb ik vooral vragen bij de catalist.
Suggestie staat op 2 fora genoemd (waaronder VIC).
Heb er even vluchtig naar gekeken, en ziet er imo op het eerste gezicht wel uit als een solide idee.
Als het vastgoed voor de aankoopwaarde in de boeken staat is het niet gek dat de hypotheek zo hoog is. (geen idee of dat het geval is)stin schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:31:
Groot gedeelte van z'n portfolio bestaat uit gebouwen die meer dan 40 jaar oud zijn. Geen idee wat de staat van die gebouwen is, maar ik zie dat op bepaalde gebouwen de hoogte van de hypotheek nog steeds hoger is dan de boekwaarde.
Overigens vind ik het gebruik van een 6% cap rate in die PDF wel erg optimistisch. Ik ken de vastgoedmarkt in LA (bubbelcentral?) en Texas niet maar volgens mij heb je het dan echt over de meest gunstige situatie.
De gebouwen worden afgeschreven (de meeste over 40 jaar), maar in het overzicht van de hypotheekkosten staat inderdaad alleen de aankoopwaarde. De gebouwen met een hypotheek ver over de aankoopwaarde zijn dan ook de gebouwen die die rond 1970 zijn gekocht, en neem aan dat die in de tussentijd gemoderniseerd zijn, en dat daar die hoge hypotheken vandaan komen.Brons schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 18:10:
[...]
Als het vastgoed voor de aankoopwaarde in de boeken staat is het niet gek dat de hypotheek zo hoog is. (geen idee of dat het geval is)
Ik heb er geen verstand van, maar als ik een beetje google op average cap rate etc dan lijkt het een redelijke aanname, bijvoorbeeld: http://journalrecord.com/...p-rates-steadily-decline/Overigens vind ik het gebruik van een 6% cap rate in die PDF wel erg optimistisch. Ik ken de vastgoedmarkt in LA (bubbelcentral?) en Texas niet maar volgens mij heb je het dan echt over de meest gunstige situatie.
The latest piece of evidence pointing to recovery in the apartment sector came today from REIS, Inc., which reported that apartment capitalization rates have steadily declined over the past few months. According to their data, the 12-month rolling cap rate is now exhibiting a similar pattern as the mean cap rate. The mean cap rate has declined from a high of 7.7 percent in the third quarter of 2009 and 7.5 percent in the first quarter of 2010 to just under 6.6 percent in the fourth quarter of 2010. The 12-month cap rate has also declined from a high of 7.3 percent in the second quarter of 2010 to just under 7 percent in the fourth quarter of 2010. I have posted a chart below that was provided by REIS that better illustrates the changes in apartment cap rates.
Ik raad aan om de 10K SEC filing van INTG en LODE eens te lezen.
Het vastgoed staat in de boeken voor aankoopprijs minus lineaire afschrijving.
INTG heeft wel heel veel weg van een beleggingsfonds. Naast de hotel en vastgoed activiteiten is er ook een significante beleggingsactiviteit inclusief ruimhartige beloning (20%) voor de CEO bij winst boven een benchmark (met regeling voor verliezen) inclusief margin/leverage.
De balans is roept ook vragen op. Zo zou er in 2010 een negatieve equity zijn voor de common shareholders van INTG.
Zelf zou ik niet gaan voor de hoofdactiviteiten van INTG aangezien dat een speelbal is van de CEO en tevens grootaandelhouder.
Blijft over de onderwaardering door het belong in LODE. Daar heb ik twee belangrijke punten voor:
• wanneer verwacht LODE concreet de eerste mining revenue?
• zal een mogelijke waarde toename van LODE doorwerken in INTG? Immers, dit kan potentieel lang duren door de intransparantie van INTG en door het feit dat het tegen het belang van de CEO kan zijn om daadwerkelijk te converteren.
Ach, en anders misschien gewoon LODE kopen en eens een vakantie boeken. Schijnt dat bij een van de aandeelhoudersvergaderingen of iets dergelijks dat er een twee daagse rondleiding bij de mijnen bij zat
Het vastgoed staat in de boeken voor aankoopprijs minus lineaire afschrijving.
INTG heeft wel heel veel weg van een beleggingsfonds. Naast de hotel en vastgoed activiteiten is er ook een significante beleggingsactiviteit inclusief ruimhartige beloning (20%) voor de CEO bij winst boven een benchmark (met regeling voor verliezen) inclusief margin/leverage.
De balans is roept ook vragen op. Zo zou er in 2010 een negatieve equity zijn voor de common shareholders van INTG.
Zelf zou ik niet gaan voor de hoofdactiviteiten van INTG aangezien dat een speelbal is van de CEO en tevens grootaandelhouder.
Blijft over de onderwaardering door het belong in LODE. Daar heb ik twee belangrijke punten voor:
• wanneer verwacht LODE concreet de eerste mining revenue?
• zal een mogelijke waarde toename van LODE doorwerken in INTG? Immers, dit kan potentieel lang duren door de intransparantie van INTG en door het feit dat het tegen het belang van de CEO kan zijn om daadwerkelijk te converteren.
Ach, en anders misschien gewoon LODE kopen en eens een vakantie boeken. Schijnt dat bij een van de aandeelhoudersvergaderingen of iets dergelijks dat er een twee daagse rondleiding bij de mijnen bij zat
Perfect is het niet, maar het is natuurlijk wel zo dat in principe voor het juiste bedrag elk bedrijf een goede investering kan zijn. Het gespeel van de CEO met aandelen zou ik ook niet zo kunnen waarderen tenzij hij Warren Buffet heet, maar anderzijds lijkt het er iig redelijk op dat je de spreekwoordelijke dollar voor 50 cent kan kopen. En de afgelopen 30 jaar heeft ie het niet zo verkeerd gedaan met INTG.
Wel positief; het bedrijf koopt veel eigen aandelen terug, en aangezien het INTG management al 69% bezit willen ze misschien op termijn de rest van de aandeelhouders uitkopen? Negatief; wie weet houden ze LODE juist lekker ondergewaardeerd in de boeken om zo voor een prikje de overige aandeelhouders uit te kunnen kopen? Het is natuurlijk wel een mooi dingetje als je een optie gebaseerde compensatie krijgt. Eerst lekker die strike laag vastzetten, en dan pas de waarde van LODE realiseren (maar dat zou dan iig een catalyst kunnen zijn).
Wat betreft LODE:
* volgens de write-up zijn ze bijna klaar voor productie, maar zo'n junior mining bedrijf is natuurlijk een redelijk risky business. Maar in theorie zou dat natuurlijk ook al in de huidige aandelenprijs voor LODE verwerkt moeten zitten. Zag wel dat de prijs van 3$ richting de 2$ was gezakt, zag niet zo snel concreet nieuws wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn, misschien toch een tegenvaller?
* Op het moment lijkt een waardetoename van LODE niet echt door te werken in de aandelenprijs van INTG. Afgelopen maand ging LODE bijv. 30% omhoog (om vervolgens weer net zo hard naar beneden te gaan) terwijl INTG helemaal niks deed. Aangezien LODE ongeveer de helft van de waarde van INTG representeert is dat opmerkelijk, en toch ook wel een bevestiging dat de markt hier iets mist.
* Denk dat er niet echt een goede reden is voor INTG om zijn aandelen te converteren, ze zijn immers superieur aan de gewone aandelen aangezien ze dividend opleveren en 5x zoveel stemrecht hebben. Zag zo snel niet dat ze na een bepaalde tijd oid automatisch geconverteerd worden.
Wel positief; het bedrijf koopt veel eigen aandelen terug, en aangezien het INTG management al 69% bezit willen ze misschien op termijn de rest van de aandeelhouders uitkopen? Negatief; wie weet houden ze LODE juist lekker ondergewaardeerd in de boeken om zo voor een prikje de overige aandeelhouders uit te kunnen kopen? Het is natuurlijk wel een mooi dingetje als je een optie gebaseerde compensatie krijgt. Eerst lekker die strike laag vastzetten, en dan pas de waarde van LODE realiseren (maar dat zou dan iig een catalyst kunnen zijn).
Wat betreft LODE:
* volgens de write-up zijn ze bijna klaar voor productie, maar zo'n junior mining bedrijf is natuurlijk een redelijk risky business. Maar in theorie zou dat natuurlijk ook al in de huidige aandelenprijs voor LODE verwerkt moeten zitten. Zag wel dat de prijs van 3$ richting de 2$ was gezakt, zag niet zo snel concreet nieuws wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn, misschien toch een tegenvaller?
* Op het moment lijkt een waardetoename van LODE niet echt door te werken in de aandelenprijs van INTG. Afgelopen maand ging LODE bijv. 30% omhoog (om vervolgens weer net zo hard naar beneden te gaan) terwijl INTG helemaal niks deed. Aangezien LODE ongeveer de helft van de waarde van INTG representeert is dat opmerkelijk, en toch ook wel een bevestiging dat de markt hier iets mist.
* Denk dat er niet echt een goede reden is voor INTG om zijn aandelen te converteren, ze zijn immers superieur aan de gewone aandelen aangezien ze dividend opleveren en 5x zoveel stemrecht hebben. Zag zo snel niet dat ze na een bepaalde tijd oid automatisch geconverteerd worden.
Idd had hem zelf van VIC. Waar nog meer trouwens?Rukapul schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 17:35:
Zeker een interessante om eens verder te bekijken. Natuurlijk gaan de gebruikelijke waarschuwingen voor vastgoed op maar dat is uit te zoeken.
Een mogelijke verklaring voor de daling van LODE van $3 naar $2 in september zou er wellicht rekening mee kunnen houden dat in de informatie die in die tijd is gepubliceerd geen melding is gemaakt van start van de productie en uitzicht op positieve cash flow in 2011 terwijl dat in de originele plannen wel de bedoeling was. Sterker nog, ik vind het vaag dat nergens in de laatste presentatie concreet een datum/plan genoemd wordt. Tegelijkertijd lees je tussen de regels door dat het er aan zit te komen.
Ik heb ook nog proberen te kijken naar de operationele resultaten van INTG de afgelopen jaren, maar kan ik niet zoveel mee eerlijk gezegd. Ik ga er maar vanuit dat gezien de historie dat het in orde is. Op basis van de cijfers van Google finance maakt de toko de laatste jaren niet veel winst uit normale bedrijfsvoering. Op zich te verklaren door de crisis.
Al met al zie ik voldoende perspectief voor opwaarts potentieel voor INTG. Centrale vraag die overblijft is of er voldoende margin of safety inzit. Het antwoord daarop luidt m.i. ook ja:
• de minimale waarderingen van INTG uit het investment idea zit op $25/share excl LODE en LODE vertegenwoordigt nu op $17/share. Ik zie geen reden daaraan te twijfelen.
• LODE zelf lijkt goed gemanaged, heeft voorlopig nog voldoende kapitaal, en zal waarschijnlijk indien nodig ook nog wel genoeg kapitaal aan kunnen trekken. Blijft over of er daadwerkelijk voldoende metalen uit de grond gehaald gaan worden om een fatsoenlijke waardering te rechtvaardigen
Termijnen en catalysatoren is een open vraag. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat een of meerdere kwartaalcijfers voor INTG en LODE uitgezeten moeten worden. Dat is immers het enige moment dat het management toch enig inzicht moet bieden.
Onderschat trouwens niet het effect van VIC etc zelf. Ik had het al wel ergens gelezen, maar kijk eens naar de koersontwikkeling de dagen na de post: +17% met flinke volumes vergeleken met normaal
edit:
OMG. Alex heeft dit fonds niet in het assortiment.
Ik heb ook nog proberen te kijken naar de operationele resultaten van INTG de afgelopen jaren, maar kan ik niet zoveel mee eerlijk gezegd. Ik ga er maar vanuit dat gezien de historie dat het in orde is. Op basis van de cijfers van Google finance maakt de toko de laatste jaren niet veel winst uit normale bedrijfsvoering. Op zich te verklaren door de crisis.
Al met al zie ik voldoende perspectief voor opwaarts potentieel voor INTG. Centrale vraag die overblijft is of er voldoende margin of safety inzit. Het antwoord daarop luidt m.i. ook ja:
• de minimale waarderingen van INTG uit het investment idea zit op $25/share excl LODE en LODE vertegenwoordigt nu op $17/share. Ik zie geen reden daaraan te twijfelen.
• LODE zelf lijkt goed gemanaged, heeft voorlopig nog voldoende kapitaal, en zal waarschijnlijk indien nodig ook nog wel genoeg kapitaal aan kunnen trekken. Blijft over of er daadwerkelijk voldoende metalen uit de grond gehaald gaan worden om een fatsoenlijke waardering te rechtvaardigen
Termijnen en catalysatoren is een open vraag. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat een of meerdere kwartaalcijfers voor INTG en LODE uitgezeten moeten worden. Dat is immers het enige moment dat het management toch enig inzicht moet bieden.
Blijkbaar iets met de naam SumZero.Config schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 09:31:
[...]
Idd had hem zelf van VIC. Waar nog meer trouwens?
Onderschat trouwens niet het effect van VIC etc zelf. Ik had het al wel ergens gelezen, maar kijk eens naar de koersontwikkeling de dagen na de post: +17% met flinke volumes vergeleken met normaal
edit:
OMG. Alex heeft dit fonds niet in het assortiment.
SZ joh? Had hem niet gezien..heb daar natuurlijk ook geen échte access
. Bovendien gaat SZ vernieuwen, als in: je moet gaan betalen voor delayed partial read access.
VIC heeft idd een effect. Maar het idee is gepost op $25 terwijl de stock nu op $20 en een beetje staat, wat het alleen nog maar aantrekkelijker maakt
.
VIC heeft idd een effect. Maar het idee is gepost op $25 terwijl de stock nu op $20 en een beetje staat, wat het alleen nog maar aantrekkelijker maakt
Hmm, dan zijn de marges wel flinterdun zeg. Ik zag in de laatste 10-k dat INTG in april nog een hypotheek heeft gekregen tegen 5,6%.Hielko schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 19:23:
Ik heb er geen verstand van, maar als ik een beetje google op average cap rate etc dan lijkt het een redelijke aanname, bijvoorbeeld: http://journalrecord.com/...p-rates-steadily-decline/
Wat ik bij INTG eigenlijk mis is een katalysator. En ik vind het eigenlijk eng dat een groot gedeelte van de waarde in een junior miner zit. Je zou eventueel de miner kunnen shorten om zo het vastgoed gratis te kunnen kopen maar zonder katalysator (omhoog en omlaag) zal er weinig relatie tussen de twee zijn.
Die goldmine shorten is nu juist tegen het betoog. Het argument is juist dat je de mijn er gratis bij krijgt.
Ik had het andersom in mijn hoofd zitten. Maar andersom werkt het toch ook? Dan krijg je het vastgoed met korting. Maar goed, zoals ik al opmerkte werkt het shorten van de mijn niet zolang de markt de relatie tussen INTG en de mijn niet door heeft. En zonder catalyst kan dat lang duren.
Bij die kleine fondsen zie je elke sheet op elke site langskomen bij Google Finance. Dan is een artikeltje op een van die prutsites me de (controleerbare) feiten voldoende om de kennis te verspreiden.
Het echte probleem met LODE is dat het op dit moment gewoon niks waard is zolang er geen mining revenues zijn.
Het echte probleem met LODE is dat het op dit moment gewoon niks waard is zolang er geen mining revenues zijn.
Ik ken heel SZ niet, maar op VIC werd het in de comments genoemd. Als SZ gaat vernieuwen dan hoef ik me er ook niet verder in te vernieuwenConfig schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:36:
SZ joh? Had hem niet gezien..heb daar natuurlijk ook geen échte access. Bovendien gaat SZ vernieuwen, als in: je moet gaan betalen voor delayed partial read access.
Meer over de changes van SumZero:
First, instead of continuing to send weekly sample ideas from SumZero, we will be developing premium products based on the absolute best research from our community. As we speak, the SumZero team is busy building a variety of tools and offerings that are intended to inform your mind, expand your access to the most exclusive parts of the investment universe and most important: help you make money.
Second, for as long as you wish to do so, you will continue to receive the SumZero email with sample SumZero investment research completely free of charge. The volume of these sample emails, however, will shift from weekly to quarterly.
Niet echt, de waarde van LODE is nog harder gezakt. Eerst krijg je bij een bedrijf van 60 miljoen een stuk mijn van 60 miljoen kado, nu is het bedrijf 50 miljoen waard en krijg je 40 miljoen aan mijn kado [/beetje kort door de bocht].Config schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:36:
VIC heeft idd een effect. Maar het idee is gepost op $25 terwijl de stock nu op $20 en een beetje staat, wat het alleen nog maar aantrekkelijker maakt.
Ja, aan dat idee had ik ook gedacht, maar denk eigenlijk dat het helemaal niet zo erg is als je long een junior miner zit; immers de markt prijst de waarde van LODE niet of nauwelijks in, dus als de waarde van LODE keldert dan kan je hopelijk INTG van de hand doen met minimale verliezen. En als dat niet gebeurt dan moet je wachten op het moment dat het bedrijf credit krijgt voor het aandeel LODE wat het bezit, maar zonder catalyst kan dat natuurlijk lang duren. Maar je moet de markt toch wel een beetje credit geven en verwachten dat zo'n situatie niet oneindig lang blijft bestaan.Wat ik bij INTG eigenlijk mis is een katalysator. En ik vind het eigenlijk eng dat een groot gedeelte van de waarde in een junior miner zit. Je zou eventueel de miner kunnen shorten om zo het vastgoed gratis te kunnen kopen maar zonder katalysator (omhoog en omlaag) zal er weinig relatie tussen de twee zijn.
valueinvestorsclub.comVerwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 16:00:
Wat is VIC?
http://valueinvestorsclub.com/Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 16:00:
Wat is VIC?
Hoe komt INTG aan $1 miljoen aan trading expenses op een portefeuille van $20 miljoen aan marketable securites? Iets klopt niet.
EDIT: iets verder hebben ze het over trading and management expenses. Het is mij echter onduidelijk wat de management expenses zijn.Margin interest and trading expenses increased to $1,577,000 for the year ended June 30, 2011 from $1,398,000 for the year ended June 30, 2010. The increase is primarily due to the increase in margin interest expense to $547,000 for the year ended June 30, 2011 from $435,000 for the year ended June 30, 2010. The increase is the result of the maintenance of higher margin balances.
[...]
As of June 30, 2011 and 2010, the Company had investments in marketable equity securities of $19,438,000 and $7,712,000, respectively.
[ Voor 7% gewijzigd door Brons op 30-10-2011 16:09 ]
Goede vraag, in de 10K staat:Brons schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 16:05:
[...]
http://valueinvestorsclub.com/
Hoe komt INTG aan $1 miljoen aan trading expenses op een portefeuille van $20 miljoen aan marketable securites? Iets klopt niet.
[...]
EDIT: iets verder hebben ze het over trading and management expenses. Het is mij echter onduidelijk wat de management expenses zijn.
Zo te zien betalen ze een schandalig hoog rentepercentage...The use of leverage could be viewed as risky and the market values of the portfolio may be subject to large fluctuations. As of June 30, 2011, the Company had a margin balance of $9,454,000 and incurred $547,000 and $435,000 in margin interest expense during the year ended June 30, 2011 and 2010, respectively.
Ze betalen een half miljoen aan rente (niet laag maar ook niet schandalig, imo). Maar ook een miljoen aan trading en management. In het jaar 2010 hadden ze 7,7 miljoen aan marketable securities en $963k aan trading en management kosten. Of ze hebben een schandalig dure broker of er gaat hier iets fout.
[ Voor 44% gewijzigd door Brons op 30-10-2011 16:50 ]
Gezien de rente die ze betalen ga ik iig voor een schandalig dure broker, maar ik vraag me ook wat de gemiddelde holding period is van de aandelen die ze kopen. Je moet toch ook wel redelijk wat transacties doen voordat je dergelijke kosten hebt lijkt me.
Ik ben de laatste 10-k aan het lezen maar die kosten zijn ongeveer gelijk voor 2011 en 2010. Ik maak mij daar wel wat zorgen over, ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een broker zoveel kosten in rekening brengt. Tenzij ze aan het day traden zijn.
Dat terugkopen van aandelen valt trouwens ook wel mee. De ingekochte aandelen gaan rechtstreeks terug naar het management als beloning. Het beloningspakket van $1 miljoen+ (en een salaris van LODE?) voor de CEO vind ik trouwens ook behoorlijk voor dit bedrijf.
Dat terugkopen van aandelen valt trouwens ook wel mee. De ingekochte aandelen gaan rechtstreeks terug naar het management als beloning. Het beloningspakket van $1 miljoen+ (en een salaris van LODE?) voor de CEO vind ik trouwens ook behoorlijk voor dit bedrijf.
Dit topic is gesloten.