Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.807 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Overweeg dan ook zeker clubs als Brand New Day, tenzij je veel invloed wil hebben op elke ETF je precies koopt. Zie https://www.brandnewday.nl/Beleggen.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 11:56

Accountant

Mindset+goal= Succes

Ravnoss schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:48:
Ik ben niet bepaald een beleggingsexpert, en daarom wil ik mijn beleggings strategie zo simpel mogelijk houden. Mijn idee is om onder het mom van Dollar Cost Averaging, maandelijks een vast bedrag in een brede ETF te stoppen. Dit met een belegginhorizon van 25+ jaar. Dit om tegen die tijd als passief aanvullend inkomen te kunnen dienen. Echter de bedragen die ik maandelijks wil inleggen zijn vrij laag (250 euro), waardoor bij maandelijks aankopen de transactiekosten al een behoorlijke hap nemen. Nu sta ik dus een beetje in dubio, moet ik die transactiekosten voor lief nemen en gewoon Maandelijks inleggen, of doe ik er beter aan om mijn pure maandelijkse DCA strategie aan te passen en per kwartaal 750 euro in te leggen?
Iemand hier een idee over?
2 vraagjes uit nieuwsgierigheid. Hoe ga je bij DCA om met het feit dat 250 euro over 10-20 jaar niet meer dezelfde waarde als nu vertegenwoordigd? Vraag 2 hoe speel je in op het feit dat je in de toekomst wellicht meer spaarruimte hebt en je 500 kunt/wilt gaan inleggen?
Heb zelf ook nog een lange beleggingshorizon (30-40jaar) en ben ook zoekende naar een strategie. Maar DCA voelt bij mij niet fijn aan. Zelf zou ik dan eerder afwachten en na bijvoorbeeld een correctie van 35-50% beginnen met instappen. Ik zou me met name zorgen maken bij DCA als je onder je historische kostprijs duikt dat je dan moet blijven aankopen, waarschijnlijk zit je dan in een dalende markt. Ik zou dan liever de gehele positie kopen en op een lager niveau weer terug kopen.

Als je via een broker aankoopt zou ik inderdaad richting het kwartaal gaan dan hakken de kosten er toch minder hard in. Daarnaast vraag ik me af of het veel aan rendement zou schelen per maand of kwartaal inleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Accountant op 18-01-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:23

Don Quijote

El Magnifico

Hielko schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:49:
Je kan overwegen om bij een goedkope broker zoals degiro te gaan zitten, dan kan je voor een halve euro Amerikaanse ETF's kopen. Als je bij een broker zit met hogere transactiekosten dan kan je denk ik beter voor inleggen per kwartaal gaan. Op een horizon van 25 jaar zal het ook niet veel uitmaken of je per maand of per kwartaal instapt.
Ik heb ondertussen een account bij deGiro, maar ben nog niet zeker of ik daar echt voor de lange termijn wil beleggen. De voorwaarden daar staan me nog een beetje tegen.
Config schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:38:
Overweeg dan ook zeker clubs als Brand New Day, tenzij je veel invloed wil hebben op elke ETF je precies koopt. Zie https://www.brandnewday.nl/Beleggen.html.
Dat brand new day verhaal klinkt niet slecht. Daar ga ik me eens in verdiepen. Eens even doorrekenen hoe die kosten zich verhouden tot de reguliere transactie en ETF kosten. Bedankt
Accountant schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:45:
[...]

2 vraagjes uit nieuwsgierigheid. Hoe ga je bij DCA om met het feit dat 250 euro over 10-20 jaar niet meer dezelfde waarde als nu vertegenwoordigd? Vraag 2 hoe speel je in op het feit dat je in de toekomst wellicht meer spaarruimte hebt en je 500 kunt/wilt gaan inleggen?
Heb zelf ook nog een lange beleggingshorizon (30-40jaar) en ben ook zoekende naar een strategie. Maar DCA voelt bij mij niet fijn aan. Zelf zou ik dan eerder afwachten en na bijvoorbeeld een correctie van 35-50% beginnen met instappen. Ik zou me met name zorgen maken bij DCA als je onder je historische kostprijs duikt dat je dan moet blijven aankopen, waarschijnlijk zit je dan in een dalende markt. Ik zou dan liever de gehele positie kopen en op een lager niveau weer terug kopen.

Als je via een broker aankoopt zou ik inderdaad richting het kwartaal gaan dan hakken de kosten er toch minder hard in. Daarnaast vraag ik me af of het veel aan rendement zou schelen per maand of kwartaal inleggen.
Het bedrag wat maandelijks wordt ingelegd zal, onafhankelijk van wat de beurs doen, jaarlijks worden bepaald op basis van het vrij te besteden inkomen. Het plan is dat het bedrag wat maandelijks ingelegd wordt ieder jaar stijgt. Dus bijvoorbeeld na jaar een 300, na jaar twee 350 etc.

Ik ga juist niet proberen het juiste instap moment en uitstap moment te bepalen. Ik geloof niet dat ik daar beter in ben dan de grote institutionele beleggers. Het enige waarin ik vertrouwen heb is dat op een lange termijn (25+) de markt in zijn geheel rendeert. Daarbij komt dat je in de komende 35+ jaar genoeg pieken en dalen gaat meemaken, door consequent te zijn in je DCA strategie zal je juist de meeste stuks aandelen kopen op het absolute dieptepunt en de minste stukken op de pieken. Uiteraard kan jij hier anders inzitten als je denkt wel altijd het het juiste instap/uitstap moment denkt te kunnen timen.

Dus DCA gebruik ik omdat het bepalen van pieken en dalen wat mij betreft gokken is, en het feit dat ik in ETFs wil beleggen doe ik omdat ik niet denk dat zelf stockpicken er op de lange termijn voor zorgt dat ik de index zal verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Ravnoss schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:46:
[...]
Uiteraard kan jij hier anders inzitten als je denkt wel altijd het het juiste instap/uitstap moment denkt te kunnen timen.

Dus DCA gebruik ik omdat het bepalen van pieken en dalen wat mij betreft gokken is, en het feit dat ik in ETFs wil beleggen doe ik omdat ik niet denk dat zelf stockpicken er op de lange termijn voor zorgt dat ik de index zal verslaan.
Wat ETF's betreft helemaal met je eens. Ik zit zelf voor 1/4 in individuele aandelen en voor de rest ook in ETF's met de door jou genoemde reden. De extreme koersfluctuaties (positief en negatief) van aandelen passen minder bij mij en een resultaat dat dicht bij de Index ligt daar neem ik genoegen mee. Maar ik wil wel proberen in te spelen op tussentijdse correcties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Accountant schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:20:
[...]

Maar ik wil wel proberen in te spelen op tussentijdse correcties.
Mits je ze echt goed weet te timen, kan dit natuurlijk een behoorlijk positieve invloed op je rendement hebben. Ik heb alleen niet zo veel vertrouwen in mijn kunnen ;), dus koop ik gewoon ongeacht de koers :). Dat wil niet zeggen dat ik op dit moment ook niet het gevoel heb dat de beurs overgewaardeerd is. de Shiller PE staat ondertussen zo hoog, dat alleen in vlak voor de crisis in de jaren 20 en voor de dotcom bubble dit nog hoger was.
Desalniettemin weerhoudt dat me er niet van om nu te beginnen. Immers begin ik niet met een grote initiële storting, maar gewoon met de 250e per maand. Mocht de beurs onverhoopt in 2015 crashen dan valt de schade nog reuze mee.

Maar ja, iedereen moet daar een beetje zijn eigen weg in vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Ravnoss schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:39:
[...]

Mits je ze echt goed weet te timen, kan dit natuurlijk een behoorlijk positieve invloed op je rendement hebben. Ik heb alleen niet zo veel vertrouwen in mijn kunnen ;), dus koop ik gewoon ongeacht de koers :). Dat wil niet zeggen dat ik op dit moment ook niet het gevoel heb dat de beurs overgewaardeerd is. de Shiller PE staat ondertussen zo hoog, dat alleen in vlak voor de crisis in de jaren 20 en voor de dotcom bubble dit nog hoger was.
Desalniettemin weerhoudt dat me er niet van om nu te beginnen. Immers begin ik niet met een grote initiële storting, maar gewoon met de 250e per maand. Mocht de beurs onverhoopt in 2015 crashen dan valt de schade nog reuze mee.

Maar ja, iedereen moet daar een beetje zijn eigen weg in vinden :)
Nope ik ben ook geen topper. Maar door een aantal malen hard op mijn bek te zijn gegaan weet ik wel al gelukkig wat niet bij me past/wat ik moet vermijden (penny stocks en ondernemingen die failliet gaan) . Daarnaast heelt tijd vele wonden maar moet je weer oppassen dat het geen zinkend schip is. En t.o.v. aandelen zijn ETF's toch een stuk minder risicovol dus zover ben ik al. Nu nog een aantal keer op mijn bek gaan en ik sluit me zeer zeker bij je visie aan. Maar probeer wel inderdaad de markt te timen omdat ik ook geleerd heb van mijn fouten dat ik verlies zoveel mogelijk moet beperken en tussentijds ook winsten moet nemen.

Het vinden van die weg en je emoties uitschakelen is verdomd lastig (zo niet onmogelijk voor 99% van de mensen)!

[ Voor 5% gewijzigd door Accountant op 18-01-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 20:32
Accountant schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:55:
[...]

Maar probeer wel inderdaad de markt te timen omdat ik ook geleerd heb van mijn fouten dat ik verlies zoveel mogelijk moet beperken en tussentijds ook winsten moet nemen.
Het proberen te timen van de markt vind ik persoonlijk ambitieus. De kans dat je hiermee nat gaat is mijns inziens vrij groot. Je kan overwegen om met je 'beleggingsbudget' voor 75% wel de DCA-methode middels indextrackers toe te passen en met de overige 25% proberen de markt te timen. Ik denk dat na 10-15 jaar zal blijken dat de 75% DCA-methode een hoger rendement oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 06:30
Maar probeer wel inderdaad de markt te timen omdat ik ook geleerd heb van mijn fouten dat ik verlies zoveel mogelijk moet beperken en tussentijds ook winsten moet nemen.
Ik heb eerder het idee dat je weinig geleerd hebt van je fouten... eerst gooi je blijkbaar geld weg in pennystocks, en vervolgens wil je de markt gaan timen; een activiteit die er voor zorgt dat de gemiddelde individuele belegger significant slechter presteert dan de index. En jij denkt dat je de uitzondering bent?

Afbeeldingslocatie: http://www.thereformedbroker.com/wp-content/uploads/2013/05/behavior-gap.png

[ Voor 20% gewijzigd door Hielko op 19-01-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben op dit moment The intelligent investor aan het lezen (na tips uit dit topic trouwens) en het is een aanrader als reality check :). Mijn zelfoverschatting wordt toch wel moeilijk te ontkennen met zo'n spiegel voor je O-).

Wat ik ook interessant leesvoer vind zijn de blogs van Barry Ritholtz die ook graag agiteert tegen zelfoverschatting.

[ Voor 20% gewijzigd door Sallin op 19-01-2014 14:42 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Verwijderd schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:04:
[...]
Mijn opmerkingen zouden zijn:
Waarom beleg je in sectoren en niet de gehele markt? Naar mijn mening kun je nooit voorspellen welke sector het goed doet en welke niet, dus kun je beter beleggen in de totale markt.
Ik zou alleen geografische keuzes maken. Dus een aandelen tracker voor de gehele Europese markt (bv MSCI Europe) en eentje voor de VS (bijvoorbeeld S&P500) of een wereldwijd fonds voor zowel Europa, VS, andere ontwikkelde markten en emerging markets (bijvoorbeeld Vanguard All world, al is deze ondergewogen voor Europa).
Met enige vertraging alsnog een antwoord. Ik vermoed dat je dan eerder doelt op mijn focus op consumer goods en medische/biotechnologie fondsen, want voor de rest waren het gediversifieerde ETFs. Beide ETFs hebben een uitstekende prestaties op lange termijn, in het verleden uiteraard, (10y returns zijn bovengemiddeld), zijn zeer defensief van aard (goederen die je vaak moet blijven kopen op regelmatige basis, redelijke sterke consumentenbinding, goede winstmarges, vaak levensnoodzakelijk), hebben elk nog groeipotentieel (expanderende middenklasse in ontwikkelende economieën in het geval van consumer goods; en ontwikkelen en ontdekken van nieuwe medicatie en behandelingswijzen in het geval van het Biotechnology ETF); het Biotechnologie ETF heeft overigens een interessante compositie: het bestaat voor ongeveer de helft uit grote stalwarts, en de andere helft uit kleinere start-ups die voor een enorm groeipotentieel zorgen. Vooral dat laatste is voor mij een belangrijk voordeel: je krijgt de stabiliteit van de grote farmaceutische reuzen, terwijl je ook voor een belangrijk deel bent blootgesteld aan kleinere groeibedrijven. Bij gelegenheid moet je eens kijken naar de scatterplot van holding size versus returns van dit fonds. Dit zijn eigenschappen die ik persoonlijk belangrijker vind dan de geografische regio.

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 20:32
De grafiek maakt pijnlijk duidelijk dat veel (bijna alle...) beleggers/speculanten de markt niet kunnen timen, maar ik vrees dat het mens eigen is om te denken het alsnog op individuele basis beter te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Hielko schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:17:
[...]

Ik heb eerder het idee dat je weinig geleerd hebt van je fouten... eerst gooi je blijkbaar geld weg in pennystocks, en vervolgens wil je de markt gaan timen; een activiteit die er voor zorgt dat de gemiddelde individuele belegger significant slechter presteert dan de index. En jij denkt dat je de uitzondering bent?

DeZaag schreef op maandag 20 januari 2014 @ 08:26:
[...]

De grafiek maakt pijnlijk duidelijk dat veel (bijna alle...) beleggers/speculanten de markt niet kunnen timen, maar ik vrees dat het mens eigen is om te denken het alsnog op individuele basis beter te kunnen doen.
Ik wil toch even een tegengeluid geven.
Afbeeldingslocatie: http://load.stocktradingzone.com/wp-content/uploads/2013/02/nikkei-225-index-price-chart.jpg

Dan had je dus met DCA over een periode van 30 jaar een probleem gehad (los van de vraag of je moet investeren in de Nikkei). Het gaat om het feit dat je bij DCA ervan uitgaat dat over tig jaren sprake is van een stijgende markt en je na verloop van tijd zult middelen. Maar dit hoeft niet zo te zijn en dan is een exit strategie wel handig lijkt me!

En over die exit momenten/strategie lees ik gewoon te weinig. Met name als je met een omslag te maken krijgt van een stijgende markt naar een (langdurig) dalende markt. Ik ben van mening dat je met het oog op risicobeperking wel je historische kostprijs in de gaten moet blijven houden. Mocht je eronder duiken is het mijn inziens voordeliger om de gehele positie te verkopen en op een willekeurig lager niveau weer terug te kopen. Klakkeloos bij blijven kopen om te middelen vind ik dan niet verstandig.

[ Voor 7% gewijzigd door Accountant op 20-01-2014 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Nikkei is inderdaad niet een typisch voorbeeld, maar je opmerking is valide. Er zit ook een groot verschil tussen daytraden en principieel nooit meer iets verkopen. Ik denk dat de meesten hier wel kijken naar globale- en sectoromstandigheden en daar de keuzes mede op baseren wat voor ETF te kiezen.

Zo heb ik een Azië ETF ex. Japan in de portfeuille, en ETFs op stijging van consumptie in Azië en Zuid Amerika. Laat ik de klassieke grote Telecomfondsen liggen, en zo verder.

Als er macro-omstandigheden zijn die veranderen, dan bekijk ik ieder jaar / anderhalf een keer hoe mijn perceptie van de toekomstige wereld veranderd is ten opzichte van de portefeuille en breng daar waar echt nodig veranderingen aan. Als er echt grote gebeurtenissen zijn kan je soms ook tussendoor ingrijpen.
Maar dat is nog steeds iets heel anders dan actief gokken op goede in- en uitstapmomenten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:59:
Als er macro-omstandigheden zijn die veranderen, dan bekijk ik ieder jaar / anderhalf een keer hoe mijn perceptie van de toekomstige wereld veranderd is ten opzichte van de portefeuille en breng daar waar echt nodig veranderingen aan. Als er echt grote gebeurtenissen zijn kan je soms ook tussendoor ingrijpen.
Maar dat is nog steeds iets heel anders dan actief gokken op goede in- en uitstapmomenten. :)
Helder en mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Dan had je dus met DCA over een periode van 30 jaar een probleem gehad (los van de vraag of je moet investeren in de Nikkei). Het gaat om het feit dat je bij DCA ervan uitgaat dat over tig jaren sprake is van een stijgende markt en je na verloop van tijd zult middelen. Maar dit hoeft niet zo te zijn en dan is een exit strategie wel handig lijkt me!
Als je iets koopt waarvan je verwacht dat het op de lange termijn niet ophoog gaat dan moet je het niet kopen... daarnaast, iemand die DCA had toegepast op de Nikkei had het waarschijnlijk relatief goed gedaan tov iemand die probeerde slim in en uit te stappen. Makkelijk om zo'n grafiek te bekijken en te denken, in 89 was het tijd om uit te stappen, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Wellicht was jij in '87 uitgestapt (waar waarschijnlijk toen goede redenen voor te bedenken waren), om vervolgens in '89 of '90 weer in te stappen na de "correctie". Zoveel manieren om de fout in te gaan door actief te handelen...
Zo heb ik een Azië ETF ex. Japan in de portfeuille, en ETFs op stijging van consumptie in Azië en Zuid Amerika. Laat ik de klassieke grote Telecomfondsen liggen, en zo verder.
En hoeveel waarde voegen die beslissingen toe? Volgens mij is Japan bijv. vorig jaar 50/60% omhoog gegaan oid. Hoe presteert je portfolio tov een benchmark zoals de MSCI world index?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:59:
De Nikkei is inderdaad niet een typisch voorbeeld, maar je opmerking is valide. Er zit ook een groot verschil tussen daytraden en principieel nooit meer iets verkopen. Ik denk dat de meesten hier wel kijken naar globale- en sectoromstandigheden en daar de keuzes mede op baseren wat voor ETF te kiezen.

Maar in het geval van de nikkei ligt dat er aan omdat er deflatie is met inflatie zal de koers gemiddeld gezien daar meestijgen en vaak overtreffen.

Overigens een vraag. Ik heb nu rabo leden certificaten die beursverhandelbaar worden. Ik heb dus een beleggersrekening bij de rabo maar ik heb eens naar de veranderde kosten gekeken en €5 per kwartaal betalen puur om een rekening open te houden staat mij als principe tegen.

Is er een (goedkope) mogelijkheid om die hele handel bv over te brengen bij binck of een andere broker?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49
deponeren is bij Alex gratis en bij Binck wellicht ook
lichten van een fonds bij Rabo is niet noodzakelijkerwijs gratis
sommige brokers hebben acties dat bij het overboeken van een portefeuille men tot een bepaald maximum de kosten van het lichten/overboeken op zich nemen.

Checken dus met bovenstaande keywords in de hand :)

verkopen en kopen kan eventueel ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:19:
[...]

En hoeveel waarde voegen die beslissingen toe? Volgens mij is Japan bijv. vorig jaar 50/60% omhoog gegaan oid. Hoe presteert je portfolio tov een benchmark zoals de MSCI world index?
Dit zijn geen beslissingen voor verandering van de portefeuille geweest, dit is waar ik van meet af aan voor gekozen heb al jaren geleden. Je ziet nu de laatste tijd wellicht de effecten van ander economisch beleid, maar desalniettemin zie ik voor de middellang-lange termijn gewoon meer potentie in de aziatische landen die nog niet op een dusdanig hoog welvaartsniveau zitten en daar wel hard aan werken.

Mijn portfolio heeft het afgelopen jaar iets minder gedaan dan de world index, met name door sterke herstellen in de 'westerse wereld' die bij mij licht onderwogen is algemeen maar wel relatief zwaar in hoog-dividend ETFs. De jaren ervoor zat het dan weer wat boven de index. Ik zou moeten kijken hoe het precies de laatste jaren is gegaan met deze fondsen, want ik ben gestopt het allemaal precies bij te houden. Was leuk voor de hobby, maar het nodigt ook uit te actief te worden.

Al met al ben ik niet ontevreden met de groei over de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 21:45

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

icecreamfarmer schreef op maandag 20 januari 2014 @ 23:08:
[...]

Ik heb dus een beleggersrekening bij de rabo maar ik heb eens naar de veranderde kosten gekeken en €5 per kwartaal betalen puur om een rekening open te houden staat mij als principe tegen.

Is er een (goedkope) mogelijkheid om die hele handel bv over te brengen bij binck of een andere broker?
Ik heb om dezelfde reden pas mijn laatste fondsen verhuisd van Rabo naar Binck.

Als je de rekening van de Rabobank (voor het overboeken) opstuurt naar Binck krijg je het bedrag uitgekeerd in transactietegoed. Zie ook http://www.binck.nl/vraag-en-antwoord.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Accountant schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:05:
[...]

dit los je op door niet beleggen in een index van een land, maar van de totale wereld economie (MSCI World of vergelijkbaar). Altijd wel ergens groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Cubic X schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:08:
Mijn Shell...wat doe je! :( .
Al jaren bezit ik Shell vanwege het dividend (dividend growth investor hier!) maar de waarschuwing van vandaag heeft mij toch ernstig aan het twijfelen gebracht over de toekomst van Shell. De wist is gekelderd en al jaren zijn er structurele problemen, daarnaast brokkelt de sector af en staat de olieprijs voortdurend onder druk. Ze moeten weer lenen om het dividend te kunnen blijven betalen. Tekenen van een zinkend schip :'( .
"Olie- en gasbedrijf Shell gaat binnen nu en twintig jaar ter ziele. Reden daarvoor is dat het bedrijf niet goed inspeelt op de ontwikkeling van duurzame energie. Dat zegt Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit, op BNR."
http://www.bnr.nl/nieuws/414519-1310/shell-overleeft-niet

Wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Te makkelijk gezegd. Tabak- en sigarettenindustrie zal op termijn ook marginaal worden, maar zijn als belegging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Malarky schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:07:
[...]

"Olie- en gasbedrijf Shell gaat binnen nu en twintig jaar ter ziele. Reden daarvoor is dat het bedrijf niet goed inspeelt op de ontwikkeling van duurzame energie. Dat zegt Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit, op BNR."
http://www.bnr.nl/nieuws/414519-1310/shell-overleeft-niet

Wegwezen.
Verder heb ik die kerel wel meer popi jopi onzin zien uitkramen.
Wat overigens niet wil zeggen dat ze zich eens moeten gaan focussen op alternatieve manieren om geld binnen te harken.

[ Voor 10% gewijzigd door icecreamfarmer op 22-01-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hier meer mensen problemen gehad met het etoro platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 15:39
icecreamfarmer schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 20:40:
Hier meer mensen problemen gehad met het etoro platform?
Dat kan je beter hier vragen:
Het Foreign Exchange (Forex) topic
Maar ik heb inderdaad wel wat problemen met de grafieken. Alhoewel het de afgelopen 2 dagen alweer wat beter gaat.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:17:
[...]

Dat kan je beter hier vragen:
Het Foreign Exchange (Forex) topic
Maar ik heb inderdaad wel wat problemen met de grafieken. Alhoewel het de afgelopen 2 dagen alweer wat beter gaat.
Als dat alles was, paar $100 verloren omdat ik trades niet kon sluiten. Ik emailde ze daar trouwens al over voordat echt alles in de soep liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:33

Fuelke

Forza Ferrari

Cubic X schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:08:
Mijn Shell...wat doe je! :( .
Al jaren bezit ik Shell vanwege het dividend (dividend growth investor hier!) maar de waarschuwing van vandaag heeft mij toch ernstig aan het twijfelen gebracht over de toekomst van Shell. De wist is gekelderd en al jaren zijn er structurele problemen, daarnaast brokkelt de sector af en staat de olieprijs voortdurend onder druk. Ze moeten weer lenen om het dividend te kunnen blijven betalen. Tekenen van een zinkend schip :'( .
Vandaag klinkt het dat het dividend behouden blijft en naar volgend jaar toe spreken ze over een verhoging van het dividend.
08:35 - 30 januari 2014 - Na de eer­ste winst­waar­schu­wing in een de­cen­ni­um mogen de kwar­taal­cij­fers niet lan­ger ver­ba­zen. De aan­ge­pas­te winst voor uit­zon­der­lij­ke ele­men­ten kwam zoals aan­ge­ge­ven op slechts 2,9 mrd. USD uit. Eu­ro­pa's groot­ste oliegroep gaat zijn Noord-Ame­ri­kaan­se ac­ti­vi­tei­ten her­struc­tu­re­ren en ook de focus op des­in­ves­te­rin­gen zal nog een tijd­je aan­hou­den. Gis­te­ren nog ver­kocht de 'Ko­nink­lij­ke' een 23%-be­lang in het Bra­zi­li­aan­se olie­veld BC-10(Par­que des Co­chas) voor 1 mrd. USD. In de week voor­dien stap­te het uit de LNG-ac­ti­vi­tei­ten in Au­stra­lië. De nieu­we top­man Ben van Beur­den heeft al­les­zins aan­dacht voor de aan­deel­hou­der: over het vier­de kwar­taal blijft die on­ver­an­derd op 45 dol­lar­cent per aan­deel, maar voor het daar­op­vol­gen­de kwar­taal wordt een di­vi­dend van 0,47 USD p.a. be­oogd.
http://belegger.tijd.be/vandaag/9460543 (geen idee of deze link werkt voor jullie)

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Fuelke schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:00:
[...]

Vandaag klinkt het dat het dividend behouden blijft en naar volgend jaar toe spreken ze over een verhoging van het dividend.

[...]

http://belegger.tijd.be/vandaag/9460543 (geen idee of deze link werkt voor jullie)
Dat is opzich goed nieuws, echter ben ik bang dat ze weer geld moeten lenen voor het dividend. Volgens mij hebben ze dat al eerder moeten doen. Het is natuurlijk geen goed nieuws als een bedrijf schulden moet maken om het dividend te kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cubic X schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:44:
[...]

Dat is opzich goed nieuws, echter ben ik bang dat ze weer geld moeten lenen voor het dividend. Volgens mij hebben ze dat al eerder moeten doen. Het is natuurlijk geen goed nieuws als een bedrijf schulden moet maken om het dividend te kunnen betalen.
Het kan goedkoper zijn om geld te lenen dan om eigen geld te gebruiken.

Apple heeft 100 miljard aan cash in de bank maar toch recent om die reden obligaties uitgeschreven; de rente daarop is (ruim) lager dan de belasting die ze zouden moeten betalen om geld naar de VS te halen.

Ik zeg niet dat dat hier aan de hand is maar 't hoeft niet per see een slecht teken te zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:13
wat vinden jullie van Sony Corp? (SNE)
staat nu rond de $17,-
Zoals het nu uitziet hebben ze een steeds beter draaiende mobile division, ps4 die het waarschijnlijk veel beter gaat doen dan de tegenhanger en stoten ze verliesgevende onderdelen af. Er zijn flinke reorganisaties geweest en momenteel nog aan de gang met de laatste fase.

dat gezegd gaan ze hun piek rond jaar 2000 nooit meer terugzien , maar een koers rond de $30-40 moet mogelijk zijn binnen 1 a 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Ik heb onlangs mijn positie in Sony beëindigd, daar het niet meer aansluit bij mijn beleggingsfilosofie (met 24% winst op iets meer dan een jaar tijd, overigens). Het is misschien nuttig om te weten dat Sony een groot conlgomeraat is dat tegenwoordig het grootste deel van haar omzet uit haar financiële activiteiten haalt (verzekeraar). Ik deel je visie dat de PS4 het waarschijnlijk goed gaat doen (relatief ten opzichte van de Xbox), maar ik ben er veel minder van overtuigd dat dit zich gaat vertalen in de beurskoers. Ik, persoonlijk, blijf er met mijn handen vanaf. Het is een bedrijf met een complexe structuur dat bovendien een groot deel van haar inkomsten uit Japan zelf haalt (de financiële tak); het voordeel dat Sony haalt uit de gunstige wisselkoers tussen dollar en yen voor haar technologische divisie gaat eerder beperkt zijn. De technologische divisie (ps4, smartphones; de tv's hebben ze ondertussen afgestoten meen ik me te herinneren?) heeft lage marges. Ik kan geen zinvolle waarde op het bedrijf plakken, niettegenstaande mijn buikgevoel zegt dat het zeker niet royaal gewaardeerd is. Ik zoek m'n 2-baggers alvast elders :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Ga mijn port. vandaag uitbreiden met enkele turbos long. met Baidu

opwaardering van sachs naar $220,
baidu is de google van 7 jaar geleden met focus natuurlijk in China, Torenhoge inkomsten uit mobile marketing en waarschijnlijk 50% meer omzet daaruit vergeleken met q4 2012
Ook niet geheel onwaarschijnlijk enkele geruchten dat facebook met baidu een samenwerking wil in China om zo daar de markt te betreden.

zodra NY straks opengaat ga ik ze kopen. staat nu op $172
schat zelf dat ze komende weken hopelijk +10% op $190,- zitten
dat is met turbos een rendement van 95%
tuurlijk een stoploss op $165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
SonyEricsson schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 13:52:
Ga mijn port. vandaag uitbreiden met enkele turbos long. met Baidu

opwaardering van sachs naar $220,
baidu is de google van 7 jaar geleden met focus natuurlijk in China, Torenhoge inkomsten uit mobile marketing en waarschijnlijk 50% meer omzet daaruit vergeleken met q4 2012
Ook niet geheel onwaarschijnlijk enkele geruchten dat facebook met baidu een samenwerking wil in China om zo daar de markt te betreden.

zodra NY straks opengaat ga ik ze kopen. staat nu op $172
schat zelf dat ze komende weken hopelijk +10% op $190,- zitten
dat is met turbos een rendement van 95%
tuurlijk een stoploss op $165
Je hebt een stop-loss afstand van 4%, tegen een hefboom van 9,5.
Je verwacht dat kwartaalcijfers maar liefst een schommeling van 10 % teweegbrengen, in dat geval...in diezelfde gedachte lijkt mij een (tijdelijke) daling van 4 % bij tegenvallende cijfers/geruchten niet ondenkbaar.

Als ik mag vragen, met welk percentage van je portefeuille ga je hierop?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Sibylle schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 14:23:
[...]

Je hebt een stop-loss afstand van 4%, tegen een hefboom van 9,5.
Je verwacht dat kwartaalcijfers maar liefst een schommeling van 10 % teweegbrengen, in dat geval...in diezelfde gedachte lijkt mij een (tijdelijke) daling van 4 % bij tegenvallende cijfers/geruchten niet ondenkbaar.

Als ik mag vragen, met welk percentage van je portefeuille ga je hierop?
Het is risicovol , heb afgelopen nachten alles van Baidu doorgenomen wat ik maar kan vinden. Nu zeggen analisten natuurlijk ook niet alles en kan het zomaar de andere kant opgaan. het is dus echt speculatief, maar ook weer niet geheel blind en ongegrond.

ga er met +/-10% van mijn port. in. Heb een max van 25% die ik in hoge risicovolle aandelen beleg. Deze 10% heb ik toch afgelopen nacht verdient met bitcoin :P , maar dat is nu weer even voorbij

En natuurlijk hoop ik op goede reacties nav de jaarcijfers, maar verwacht niet een bump van 10% alleen maar daarvan. Schat hooguit op 3-4%, Maar de weken erop hoop ik wel de 10% te bereiken op $190.

[ Voor 9% gewijzigd door SonyEricsson op 26-02-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 11:36

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik heb zelf de 185 calls en kleine positie 195 calls, allebei voor deze week. Ben benieuwd naar ER vanavond.

Overigens een grote winner deze week met TSLA. Heb ze redelijk vroegtijdig verkocht als je nu naar de koers vandaag kijkt :) Had de 222.5 en 230 weekly calls, en dag er voor zelfs de 217.5 calls met een klein winstje verkocht.

http://gyazo.com/c1bf932dcb54c7e62c89d5e1e56e15c1.png

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Als ik mijn baidu nu zou sluiten (174.4) heb ik 22% (1:20)winst. niet slecht voor 2 dagen.
Maar ik ga voor de 190 punten :)

Heb sina vandaag meegenomen @ 70. Blijft een beetje zo hangen. Gok erop dat morgen sina wordt meegetrokken door baidu

[ Voor 38% gewijzigd door SonyEricsson op 26-02-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
SonyEricsson schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 14:42:Het is risicovol , heb afgelopen nachten alles van Baidu doorgenomen wat ik maar kan vinden. Nu zeggen analisten natuurlijk ook niet alles en kan het zomaar de andere kant opgaan. het is dus echt speculatief, maar ook weer niet geheel blind en ongegrond.
Hoort bij "alles" ook de informatie van Baidu, haar concurrenten, de sector, de politiek en de markt? Je suggereert hier dat je alles van de analisten hebt doorgenomen, dat is niet hetzelfde als "alles" ;).
Tijd voor een topicsplit? :>

[ Voor 13% gewijzigd door Config op 26-02-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Back on topic...vandaag werd een prachtige uiteenzetting van AMBC ("Ambac Financial") geplaatst op SA: Ambac Financial: Several Potential Drivers For Large Gains.
Conclusion
Ambac is definitely a black-box special situation play that isn't getting a lot of press or sell-side coverage. For those that have read "You Can Be A Stock Market Genius" (and if you haven't, you should!), this is the type of situation that Greenblatt pines for. There are several potential sources of optionality for investors, any one of which will add significantly to the share price. The lack of coverage, along with investors shunning many segments of the financial sector are the individual investors' gain. I see substantial upside over the next two years as these catalysts play out and the company gets its traditional insurance business up and running.
Sum of parts valuation:
Afbeeldingslocatie: http://static.cdn-seekingalpha.com/uploads/2014/2/24/16243802-13932577494589353-Alpha-Gen-Capital.png

Had het zelf niet beter kunnen zeggen. Ook VIC heeft hier onlangs een mooie write-up van gepost.

AMBC +11% intraday, new all-time high :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Config schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:57:
[...]

Hoort bij "alles" ook de informatie van Baidu, haar concurrenten, de sector, de politiek en de markt? Je suggereert hier dat je alles van de analisten hebt doorgenomen, dat is niet hetzelfde als "alles" ;).

[...]

Tijd voor een topicsplit? :>
haha blijkbaar toch een goede gok. Het is nog vroeg natuurlijk .... 8pm est komt jaarverslag uit.
Afgelopen dag een rustige dag voor Baidu. +/- 0%-3% . Ben de dag goed doorgekomen zonder al te grote schommelingen. Maar nu 2 uur after market is Baidu als een racket omhoog gegaan +7,58%

Nu is het echt afwachten op goede reacties van de earnings. Kan het zomaar zijn dat morgen Baidu op $200 (+15%) zit. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

SonyEricsson schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 23:52:
[...]

haha blijkbaar toch een goede gok. Het is nog vroeg natuurlijk .... 8pm est komt jaarverslag uit.
Afgelopen dag een rustige dag voor Baidu. +/- 0%-3% . Ben de dag goed doorgekomen zonder al te grote schommelingen. Maar nu 2 uur after market is Baidu als een racket omhoog gegaan +7,58%

Nu is het echt afwachten op goede reacties van de earnings. Kan het zomaar zijn dat morgen Baidu op $200 (+15%) zit. 8)
Ik duim met je mee, als mijn 195 calls ook ITM komen is het een jackpotje. Maar uit ervaring weet ik dat AH koersen niet zoveel zeggen (zowel positief als negatief :)).

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• SonyEricsson
Kid Buu schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 23:56:
[...]

Ik duim met je mee, als mijn 195 calls ook ITM komen is het een jackpotje. Maar uit ervaring weet ik dat AH koersen niet zoveel zeggen (zowel positief als negatief :)).
Ach we denken postief :9
Tis wel balen van jouw Tesla

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

SonyEricsson schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 00:05:
[...]

Ach we denken postief :9
Tis wel balen van jouw Tesla
Ik schreef het beetje onduidelijk: alleen de 217.5 voor de stijging verkocht. Enorm winst gemaakt op de 222.5 en 230 calls (ruim 500%) alleen zouden die calls vandaag bij elkaar eerder richting de 1500-1600% waard zijn geweest :)

Als als als :+ ben uiteraard allang blij met het resultaat, maar stiekem baal je toch altijd als het enorm doorstijgt.

Update: Baidu toch helemaal niet geworden wat ik er van had gehoopt. AH noteerde het 187 maar inmiddels staat het weer onder de 175. Eens kijken naar volgende week dan maar :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kid Buu op 27-02-2014 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nick The Heazk schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:06:
Ik heb onlangs mijn positie in Sony beëindigd, daar het niet meer aansluit bij mijn beleggingsfilosofie (met 24% winst op iets meer dan een jaar tijd, overigens). Het is misschien nuttig om te weten dat Sony een groot conlgomeraat is dat tegenwoordig het grootste deel van haar omzet uit haar financiële activiteiten haalt (verzekeraar).
Sony verkoopt volgens mij al sinds 1980 levensverzekeringen, dus echt iets nieuws is dat niet. Het is alleen onbekend voor ons, omdat ze hier niet actief zijn in dat segment onder de naam Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Kid Buu schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 00:52:
[...]

Ik schreef het beetje onduidelijk: alleen de 217.5 voor de stijging verkocht. Enorm winst gemaakt op de 222.5 en 230 calls (ruim 500%) alleen zouden die calls vandaag bij elkaar eerder richting de 1500-1600% waard zijn geweest :)

Als als als :+ ben uiteraard allang blij met het resultaat, maar stiekem baal je toch altijd als het enorm doorstijgt.

Update: Baidu toch helemaal niet geworden wat ik er van had gehoopt. AH noteerde het 187 maar inmiddels staat het weer onder de 175. Eens kijken naar volgende week dan maar :)
Heb baidu verkocht toen het op 177 en 178 stpnd
2 x dus nog 50 & 70% winst kunnen pakken voordat het helemaal kelderde.
Anders had ik een close margin gehad toen het naar 165 zakte

Toen weer 2x ingekocht helaas pas weer op 169 en vandaag al 1tje geincasseerd met 40% winst
andere laat wil ik morgen afwachten hoe het verder gaat. Vandaag lijkt het zo rond de 172-3 te stabliseren.

Wel €3000 verlies gehad met sina die ik heb ingekocht op 69.11
gelukkig op tijd verkocht op 68.10.

Al met al niet heel slecht gedaan en onder de streep toch wat rendement gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Het lijkt dat baidu echt een klassieke tree shake heeft gehad na de ER
alle zwakke handen totaal weg gespeeld met een drop naar 165

vandaag op 185 +6.1%
sina op +9.18% ,wat een spijt dat ik sina niet behouden heb :')

Nu loop ik te dubben. Mijn winstmarge is bereikt , Sina verlies is goedgemaakt en het geld kan ik mooi investeren in mijn andere pool(low risk) en nog geld overhouden voor een mooie 60" en dan weer op zoek naar een andere speeder

Of natuurlijk wachten dat Bidu de 200-220 aantikt :+

[ Voor 8% gewijzigd door SonyEricsson op 06-03-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Of even long op goud en olie en naar de Oekraine vliegen om wat russen te bekogelen met stenen :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Sibylle schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:03:
Of even long op goud en olie en naar de Oekraine vliegen om wat russen te bekogelen met stenen :P
vind daar de situatie best wel interessant om mee te speculeren, maar meer op valutabasis dan op goud / olie basis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

SonyEricsson schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 17:51:
Het lijkt dat baidu echt een klassieke tree shake heeft gehad na de ER
alle zwakke handen totaal weg gespeeld met een drop naar 165

vandaag op 185 +6.1%
sina op +9.18% ,wat een spijt dat ik sina niet behouden heb :')

Nu loop ik te dubben. Mijn winstmarge is bereikt , Sina verlies is goedgemaakt en het geld kan ik mooi investeren in mijn andere pool(low risk) en nog geld overhouden voor een mooie 60" en dan weer op zoek naar een andere speeder

Of natuurlijk wachten dat Bidu de 200-220 aantikt :+
Ik heb vandaag mooi verdiend aan BIDU, maar ik weet uit ervaring dat vooral die Chinese aandelen heel onbetrouwbaar zijn na een grote stijging. Vanavond komt QIHU met cijfers, als die tegenvallen kan BIDU mee omlaag.

Ik heb iig een deel van de winst gestopt in de 180 puts voor morgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Kid Buu schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:01:
[...]

Ik heb vandaag mooi verdiend aan BIDU, maar ik weet uit ervaring dat vooral die Chinese aandelen heel onbetrouwbaar zijn na een grote stijging. Vanavond komt QIHU met cijfers, als die tegenvallen kan BIDU mee omlaag.

Ik heb iig een deel van de winst gestopt in de 180 puts voor morgen >:)
Hij mag nu van mij ook omlaag :P shorts gekocht @ 184 O-)
en weer weg

leuk om hele tijd snel wat euros binnen te harken.

[ Voor 7% gewijzigd door SonyEricsson op 06-03-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik was niet thuis en had geen sell order ingelegd (stom) had een snelle verdubbeling kunnen pakken. Had me voorgenomen ze vrijdag in te nemen maar een verdubbeling had ik genoegen mee genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Kid Buu schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:54:
Ik was niet thuis en had geen sell order ingelegd (stom) had een snelle verdubbeling kunnen pakken. Had me voorgenomen ze vrijdag in te nemen maar een verdubbeling had ik genoegen mee genomen.
ik ken het gevoel. Gisteren was ik vrij dus kan ik lekker koersverloop in de gaten houden en a la minuut erop inspelen.

vandaag begin ik om 15:00 en dan heb ik totaal geen tijd om de NYSE in de gaten te houden dus ben ik ook wat huiverig om wat te gaan doen. Vooralsnog heb ik nog gisteren wat bidu long ingeslagen op 182.6
en voor de rest laat ik voor wat het is. Risico is te groot als ik niet achter mijn scherm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Van de puts niks terecht gekomen. Maar vanochtend op een discount de 185 calls gekocht op 75 cent (40 stuks) en op 2.87 kunnen verkopen. Moment van schrijven staan ze nu zelfs 4.50, bizar :9~

Edit: vanochtend qua tijd op de NYSE en NASDAQ :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kid Buu op 07-03-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Is het nu niet slimmer om naar SINA te kijken ipv BIDU, je ziet dat daar volume begint toe te nemen en de macd ziet er ook positiever uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:21
Sinds een week heb ik een rekening bij De Giro. Dit om eens goedkoop kennis te maken met beleggen en dergelijke, aan ervaring ontbreekt het echter aangezien dit de eerste keer is dat ik me hier mee bezig hou.

Momenteel ben ik me wel aan het verdiepen in hoe het allemaal gaat en heb 1 aandeel bij bedrijf X en 2 aandelen bij bedrijf Y. Bij het openen van de rekening €50,- gestort om mee te beginnen. Deze is nu "op" aan de aandelen en heb nog een vrije ruimte van €0,69. Ik keek onderin bij extra diensten in het tarievenoverzicht "Kosten bij onvoldoende saldo €7,50 per keer". Ik heb gebeld en daarmee wordt de vrije ruimte bedoeld. Echter, hoe kan deze negatief(onvoldoende saldo) worden? Toch niet door het fluctueren van het aandeel?

Toen ik de voorgenoemde aandelen had gekocht kwam ik al snel tot de conclusie dat de kosten voor het kopen(€2,-) eerst moeten worden terug verdiend(logisch, dit wist ik). Raden jullie aan om de volgende keer een groter volume af te nemen?

Tevens ben ik benieuwd hoe je het beste kan starten als beginnende belegger, qua inleg, spreiding en informatie. Ik kijk nu elke dag maar dit wordt juist afgeraden las ik.

Vooralsnog tevreden met De Giro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Bereid je maar voor op een hele berg aan informatie ;).

De leercurve is best wel scherp, realiseer je dat. Lees The Intelligent Investor, daarin staan de belangrijkste lessen zoals je niet gek laten maken door dagelijkse koersen (kijken mag, gewoon niet gek laten maken) en blijven bij je vooropgezette strategie. Lees IEX.nl voor terminologie en current events, maar toch vooral om te zien hoe emoties verstorend werken (zie hun forum), en ook om een belangrijke les vroeg te leren: brokers, nieuwsmedia, adviseurs en guru's verdienen hun geld door beleggers hun geld af te romen, en het is jouw taak als belegger zo min mogelijk te worden afgeroomd. Betaal niet voor advies en blijf bij een prijsvechtende broker.

Afijn, voor wat betreft je direct vragen. Ja 50 euro is erg weinig om mee te beginnen, en het gedeelte van je winst dat je kwijt zult zijn aan kosten is dan relatief gigantisch. Daarom kun je waarschijnlijk beter af zijn door in ETF's te gaan zitten (want zelf spreiden, dat is een no-no met deze getallen), en ondertussen een schaduwportefeuille bij te houden om van te leren :).

Kosten onvoldoende saldo gaat over je cash, niet over je aandelenposities. Als de koers daalt gebeurt er in principe niks. Die 'vrije ruimte' is vermoedelijk je eigen geld + krediet dat je krijgt van DeGiro, waarbij de rest van je aandelen als onderpand van dat krediet gelden. Tip: blijf weg van kredieten for the time being. Koop dus alleen waar je geld voor hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Config op 28-03-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Config schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 11:16:
De leercurve is best wel scherp, realiseer je dat. Lees The Intelligent Investor, daarin staan de belangrijkste lessen zoals je niet gek laten maken door dagelijkse koersen (kijken mag, gewoon niet gek laten maken) en blijven bij je vooropgezette strategie.
Naar mijn mening het beste advies dat al meermaals in dit topic gepasseerd is en met goede reden. Dit boek is voor mij ook het startpunt geweest, nu toch anderhalf jaar geleden. Ik kan het je hartelijk aanbevelen indien je wenst te starten met beleggen.

De boeken die mijn beleggingsfilosofie het meest geschapen hebben zijn naast The Intelligent Investor van Graham, The Little Book that (Still) Beats the Market van Joel Greenblatt, Margin of Safety van Seth Klarman, One Up on Wall Street van Peter Lynch, en You Can Be A Stock Market Genius van Joel Greenblatt.

Maar goed, je zult een strategie moeten vinden die past bij je persoonlijk temperament. Als je je makkelijk laat beïnvloeden door de marktfluctuaties, dan denk ik bijvoorbeeld niet dat een contraire aanpak erg succesvol gaat uitpakken; misschien dat indexbeleggen dan meer je ding is. Om een voorbeeld te geven, in januari 2013 heb ik een positie geopend in PBR aan 19.2$. Anderhalve maand later noteerde het aandeel aan een kleine 15$, een goede 20% verlies (op papier). Wat doe je dan? Ik vond dat de markt wat pessimistisch deed, dus ik heb mijn positie toen verdrievoudigd (van 65 aandelen naar 194). Na wat op en neer gehobbel heb ik die positie nog verder uitgebouwd in juni, na een paar weken van koersdalingen (van 19$ terug naar 15$ gevallen), naar 290 aandelen. Nu, de markt is het absoluut niet eens met mijn oordeel over PBR (en dus impliciet de Braziliaanse overheid), en het aandeel is sindsdien bijna enkel naar beneden gegaan. In februari van dit jaar vond ik het wel goed geweest toen het aandeel aan een kleine 12$ noteerde (dit is -38% t.o.v. mijn initiële inleg). Een jaar later en enkel dalen, wat doe je dan? Nog eens goed nagaan of je geen fout hebt gemaakt! Een belangrijk truïsme is dat er voor elke verkoper een koper is, en omgekeerd. Echter, maar een van de twee kan het bij het rechte eind hebben. Met elke keer dat je een aankoop maakt, wed je er eigenlijk op dat een hele hoop andere mensen een foute beslissing maken :). Goed, mijn thesis over PBR is nog steeds dezelfde, en ik denk dat de markt nog steeds belachelijk doet. Ik heb dus gewoon aan een koopjesprijs 110 stuks bijgekocht. Deze positie staat nog steeds 13% in het rood (is tevens mijn grootste positie) op het moment van schrijven. Misschien gaat dit nog wel een tijdje door. Hoeveel geduld heb jij? Wat zou jij doen als de prijs van het aandeel zakt naar 10$? Naar 5$? Ik houd vast aan dit bedrijf, omdat ik denk dat mijn margin of safety groot is. Ik denk dat de markt belachelijk pessimistisch doet (en er zullen hier ongetwijfeld mensen mij voor gek verklaren). Ik begrijp waarom de markt er zo over denkt (en dit is belangrijk, want de markt kan het ook gewoon bij het rechte eind hebben), maar mijn inschatting is dat heel veel pessimisme in de prijs verrekend zit (overheidscontrole, verplicht verlieslatende downstream activiteiten, geopolitiek risico, omkoopschandaal, hoge schuldengraad, etc). Maar ik weet ook dat PBR voor mij (met mijn belang in het bedrijf), als mede-eigenaar, het equivalent van 0.14 vaten olie (equivalent) produceert. Per dag. Als het aandeel naar 5$ zakt en de thesis ondertussen niet veranderd is, dan koop ik graag bij.

Edit: Om jou niet te ontmoedigen, voel ik wel enigszins de nood om aan te stippen dat de prestaties van mijn portfolio (15 bedrijven) ongeveer on par, i.e. +19%, zijn met de S&P500 van maart 2013 tot nu, zelfs met die PBR positie van -13% (die een gewicht van 27% van mijn initiële inleg heeft). Met dank aan Peter Lynch moet ik bekennen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nick The Heazk op 28-03-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Trezzahn schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 10:56:
Sinds een week heb ik een rekening bij De Giro. Dit om eens goedkoop kennis te maken met beleggen en dergelijke, aan ervaring ontbreekt het echter aangezien dit de eerste keer is dat ik me hier mee bezig hou.

Momenteel ben ik me wel aan het verdiepen in hoe het allemaal gaat en heb 1 aandeel bij bedrijf X en 2 aandelen bij bedrijf Y. Bij het openen van de rekening €50,- gestort om mee te beginnen. Deze is nu "op" aan de aandelen en heb nog een vrije ruimte van €0,69. Ik keek onderin bij extra diensten in het tarievenoverzicht "Kosten bij onvoldoende saldo €7,50 per keer". Ik heb gebeld en daarmee wordt de vrije ruimte bedoeld. Echter, hoe kan deze negatief(onvoldoende saldo) worden? Toch niet door het fluctueren van het aandeel?
Niet in het geval van kopen zonder krediet of margin. Maar je hebt nu 69ct op die rekening staan, dus als er een afschrijving wordt gedaan voor bijvoorbeeld servicekosten zit je onder nul. (Ik neem even aan dat De Giro die heeft.)
Toen ik de voorgenoemde aandelen had gekocht kwam ik al snel tot de conclusie dat de kosten voor het kopen(€2,-) eerst moeten worden terug verdiend(logisch, dit wist ik). Raden jullie aan om de volgende keer een groter volume af te nemen?
Dat is de juiste conclusie. Op zich is een allereerste begin met een klein bedrag zodat je een idee krijgt van hoe alles werkt niet slecht, maar ga er maar niet van uit dat je op die manier winst kunt maken. Beleggen wordt pas interessant bij een paar (zeg drie ofzo) duizend euro.

* CyBeR is ook begonnen met 3 aandelen. Apple en Google, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:07
Sinds korte tijd ben ik aan het twijfelen om geleidelijk over te stappen naar een andere broker. Ik zit nu bij Binck, maar heb het idee dat ik geld kan besparen, waarbij ik twijfel tussen Lynx en DeGiro. Ik ben een redelijke buy-and-hold belegger, dus mijn transactie kosten zijn al vrij minimaal, maar minder is altijd beter ;-)

Heeft iemand van jullie ervaringen bij Lynx en/of DeGiro? Voordeel van DeGiro is natuurlijk dat ze een stuk goedkoper zijn, maar ik twijfel over de betrouwbaarheid en over eventueel verborgen kosten. Lynx is dan wel iets duurder, maar in mijn mening een naam die meer is gevestigd en dus meer zekerheid biedt. Daarnaast zijn de Op jaarbasis bedragen mijn transactie kosten nu rond de 150 euro, waarbij ik vooral handel in aandelen en trackers op de Europese beurzen. Wel ben ik van plan om binnenkort ook in te stappen op de Amerikaanse beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 18-09 05:59
Nielsje_8 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 12:10:
Sinds korte tijd ben ik aan het twijfelen om geleidelijk over te stappen naar een andere broker. Ik zit nu bij Binck, maar heb het idee dat ik geld kan besparen, waarbij ik twijfel tussen Lynx en DeGiro. Ik ben een redelijke buy-and-hold belegger, dus mijn transactie kosten zijn al vrij minimaal, maar minder is altijd beter ;-)

Heeft iemand van jullie ervaringen bij Lynx en/of DeGiro? Voordeel van DeGiro is natuurlijk dat ze een stuk goedkoper zijn, maar ik twijfel over de betrouwbaarheid en over eventueel verborgen kosten. Lynx is dan wel iets duurder, maar in mijn mening een naam die meer is gevestigd en dus meer zekerheid biedt. Daarnaast zijn de Op jaarbasis bedragen mijn transactie kosten nu rond de 150 euro, waarbij ik vooral handel in aandelen en trackers op de Europese beurzen. Wel ben ik van plan om binnenkort ook in te stappen op de Amerikaanse beurs.
Misschien interessant voor je: http://www.iex.nl/Column/117156/DeGiro-en-het-risico.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik zat een jaar geleden in hetzelfde schuitje Nielsje_8. Uiteindelijk bij Binck gebleven:

- Lynx/Today's/IB: Zijn IB of resellers van IB. Kreeg direct ruzie met de webinterface, ik vond het totaal niet intuitief. Plus Lynx had configuratiefouten gemaakt waardoor ik eigenlijk niks kon met de software. Het was het niet waard om over te stappen.

- DeGiro: Wellicht een opstartprobleem, maar ik heb ze voor het openen van de rekening specifiek gevraagd naar een aandeel uit de US Pinksheets dat op Binck niet te krijgen was. Hun antwoord was bevestigend ("wij hebben het aandeel" + een screenshot voor bewijs), ik heb dus direct een rekening geopend en geld gedeponeerd. Wat blijkt nou: dat aandeel staat wel in het systeem maar was niet te orderen (dat werd dan simpelweg een dode orderbutton in het systeem). Bij navraag bleek het aandeel toch niet beschikbaar...

Ik heb toen gebeld naar Binck en het bleek dat ze bijna elk aandeel kunnen activeren in een paar dagen. Goed, die paar dagen is natuurlijk nog steeds niet juist, maar daar kon het tenminste :). Dit, i.c.m. mijn lage aantal transacties, heeft mij bij Binck gehouden. Zo duur zijn ze voor mij niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Config op 31-03-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DeGiro doet inderdaad niet aan OTC; staat ook niet op de site dat ze dat wel doen (geen 'OTC Markets' bij de list van beuzen.) Binck wel maar je moet er even een formurlietje voor invullen en daarna heb je er geen gezeur meer aan.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 31-03-2014 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik neem even aan dat je dat zegt in reactie op mijn reactie. Zelf vind ik het ontbreken van een vinkje op een website minder sterk dan een directe persoonlijke reactie van een service medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Config schreef op maandag 31 maart 2014 @ 14:20:
Ik neem even aan dat je dat zegt in reactie op mijn reactie. Zelf vind ik het ontbreken van een vinkje op een website minder sterk dan een directe persoonlijke reactie van een service medewerker.
Ja, dat ze gezegd hebben dat 't wel kan is gewoon slecht. Maar ik had ook al gekeken naar DeGiro en dat was de nr. 1 reden dat ik er niet mee in zee gegaan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Zijn er hier nog mensen die geld hebben geïnvesteerd in REIT en/of BDC aandelen? Ik zelf heb recent mijn eerste BDC aangekocht (Main Street Capital - ticker: MAIN) en ben zelf erg gecharmeerd van het concept en ook de maandelijkse dividend uitkering vind ik een prettig gevoel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsje_8 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 12:10:

Ik ben naar Lynx gegaan; gewoon gedekt door garantiefonds in ieder geval.
De kosten zijn significant lager dan Binck inderdaad, en in het begin is het inderdaad worstelen met de interface. Maar, als je je een beetje inzet, bouw je de dashboards ook gewoon precies zoals je ze wil.
Ook op je mobiel kan je gewoon kijken en evt. handelen - Alex heeft nog altijd de app niet bijgewerkt voor bv mijn Samsung S3, en dat zal bij Binck dan neem ik aan hetzelfde zijn (zelfde toko)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Define "bijgewerkt voor S3"? Ik kan bij Binck iig de meestgebruikte functies op mijn Android uitvoeren. Uitmuntend is de app echter niet...

[ Voor 14% gewijzigd door Config op 31-03-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Config schreef op maandag 31 maart 2014 @ 15:51:
Define "bijgewerkt voor S3"? Ik kan bij Binck iig de meestgebruikte functies op mijn Android uitvoeren. Uitmuntend is de app echter niet...
Oh, Bij Alex tot Mei vorig jaar is de App echt al meerdere jaren uit de market geweest. Daarna weet ik niet want toen was ik al weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
Ik heb nu voor ongeveer 10k in aandelen belegd (via m'n werkgever) - maar wil ongeveer 80% van m'n spaargeld beleggen in relatief risicoloze beleggingen voor de wat langere termijn. Ik wil daarom ook af van m'n huidige aandelen in 1 bedrijf (teveel eieren in 1 mandje).Ik wil me hiervoor niet al teveel gaan verdiepen in beleggen en het niet regelmatig bijhouden.

Nu heb ik een Binck-accountje en zou ik kunnen gaan index-beleggen, maar ik zou me dan eerst moeten gaan verdiepen in de verschillende trackers etc, terwijl Alex aan beheerd beleggen doet en ik daarbij perfect verschillende bedragen in verschillende risico-groepen kan beleggen (grootst gedeelte defensief dan). Zou het wat dat betreft verstandig zijn om in mijn spaargeld door Alex te laten beleggen? Rendementen zijn netter dan bij de spaarbank..

[ Voor 12% gewijzigd door Hbeez op 31-03-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hbeez schreef op maandag 31 maart 2014 @ 18:46:
Zou het wat dat betreft verstandig zijn om in mijn spaargeld door Alex te laten beleggen?
Nee: "U betaalt bij Alex een onkostenvergoeding van 1% over uw vermogen per kalenderjaar, en een prestatievergoeding van 10% over de vermogensgroei die wij voor u behalen per kalenderjaar.
Door onze winst deels afhankelijk te maken van het rendement dat we voor u behalen, delen we een gezamenlijk belang."

Dat is veel te veel. Dan kun je beter zelf in indextrackers beleggen.

Bovendien geven die rendementen ook niet echt een reëel beeld. Begon in het dieptepunt van de crisis, de aandelen zijn daarna weer omhoog geschoten.

[ Voor 11% gewijzigd door BigWillem89 op 31-03-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:07
Bedankt, dat was zeker een interessante read! Ik had al op iex en veb rondgesnuffeld, maar was dat artikel nog niet tegengekomen.
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2014 @ 15:39:
Ik ben naar Lynx gegaan; gewoon gedekt door garantiefonds in ieder geval.
Ik wist niet dat DeGiro niet werd gedekt en Lynx wel. Weet iemand tot wat voor een bedrag Kynx wordt gedekt (voor banken volgens mij standaard 100.000, maar ik weet niet of Lynx hieronder valt).

Zoals het er nu uitziet heeft Lynx inderdaad een voorkeur. De relatief slechte interface van de software is wat mij betreft overkomelijk.

Overigens, Hbeez, ik zou ook niet voor beheerd beleggen kiezen, maar dan even kort wat onderzoek doen naar indexbeleggen en daar mee beginnen. Met minimale middelen kom je waarschijnlijk al snel op een hoger rendement uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk net Tros Radar en daar blijkt Brand New Day ook gewoon Kick-Backs (nieuwe stijl) te betalen, net zo'n boevenclub als al die partijen waar ze tegen afgeven dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kan iemand SNS Fundcoach niet versneld uit haar lijden verlossen :X
U belegt bij SNS Bank met een SNS Fund Account. Binnenkort betaalt u voor het eerst servicekosten voor het gebruik van uw beleggingsrekening. In deze e-mail leest u wanneer en hoe u deze servicekosten betaalt. Ook leest u hoe u voorkomt dat u rood komt te staan.

Wanneer betaalt u de servicekosten?
Uw servicekosten zijn 0,5% van uw gemiddeld belegde vermogen per jaar. Rond 12 april brengen we u de servicekosten over het 1e kwartaal in rekening. We berekenen uw servicekosten over uw gemiddeld belegde vermogen aan het eind van januari, februari en maart 2014.

Hoe betaalt u de servicekosten?
We incasseren de servicekosten van de geldrekening die is gekoppeld aan uw SNS Fund Account. Op basis van uw belegde vermogen per eind februari zijn uw servicekosten over het 1e kwartaal ongeveer €17. Dit is een schatting; het definitieve bedrag wijkt hier van af.

Hoe voorkomt u dat u rood komt te staan?
Voor u is het nieuw dat we de kosten van uw geldrekening afschrijven. Het is belangrijk dat u op tijd voldoende saldo op uw geldrekening heeft. Zo voorkomt u dat u rood komt te staan. U vult uw saldo aan door geld over te boeken vanaf uw tegenrekening, of door een gedeelte van uw belegging te verkopen.
Dus na alle chaos, administratieve ellende, onbereikbaarheid, slechte communicatie, late beschikbaarheid jaaropgaven, en onduidelijkheid over kosten per fonds durven ze nog een rekening te sturen ook :X

En hoe: door een email te sturen met 1) nog meer vaagheden, 2) een uiterst klantonvriendelijke wijze om kosten te incasseren. Met name dat laatste past niet bij de typisch klant die geen gezeur wil en daarom fondsen aanhoudt bij een fondsenhuis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

deze kan weg

[ Voor 105% gewijzigd door Salvatron op 01-04-2014 00:50 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:21
Config schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 11:16:
Bereid je maar voor op een hele berg aan informatie ;).

De leercurve is best wel scherp, realiseer je dat. Lees The Intelligent Investor, daarin staan de belangrijkste lessen zoals je niet gek laten maken door dagelijkse koersen (kijken mag, gewoon niet gek laten maken) en blijven bij je vooropgezette strategie. Lees IEX.nl voor terminologie en current events, maar toch vooral om te zien hoe emoties verstorend werken (zie hun forum), en ook om een belangrijke les vroeg te leren: brokers, nieuwsmedia, adviseurs en guru's verdienen hun geld door beleggers hun geld af te romen, en het is jouw taak als belegger zo min mogelijk te worden afgeroomd. Betaal niet voor advies en blijf bij een prijsvechtende broker.
Momenteel probeer ik eerst wat praktische begrippen en handelingen op te doen. Zoals je al noemde IEX voor terminologie en dat soort zaken op verschillende site te lezen en proberen te begrijpen.
En een prijsvechter is De Giro wel zoals al vaker voorbij is gekomen, echter komen ook in voorgaande posts berichten voorbij met betrekking tot risico's?!
Betalen voor advies zal ik niet doen aangezien ik momenteel nog kleinschalig begin.
Afijn, voor wat betreft je direct vragen. Ja 50 euro is erg weinig om mee te beginnen, en het gedeelte van je winst dat je kwijt zult zijn aan kosten is dan relatief gigantisch. Daarom kun je waarschijnlijk beter af zijn door in ETF's te gaan zitten (want zelf spreiden, dat is een no-no met deze getallen), en ondertussen een schaduwportefeuille bij te houden om van te leren :).
Ja, daar kwam ik dus inderdaad later achter. Echter die 3 aandeeltjes doen het nog wel goed en geven elke dag "winst". Dus zal heeeeel langzaam richting quitte gaan. :P
ETF's heb ik naar gekeken wat het een beetje is en klinkt, naar wat ik gelezen heb, wel interessant. Ook al omdat je zei dat deze een soort automatische spreiding hebben, hetgeen wat met deze instap- en beginners fase nog even onbereikbaar is. Qua basis weet ik nu wel wat dat is maar als ik ga kijken via De Giro staan daar alleen namen van bedrijven(?) die zo'n ETF verhandelen. Erg veel aanbod waardoor ik wat dat betreft door het bomen het bos niet meer zie en er voorlopig nog even van af zie. Ook omdat ik bij een ETF niet duidelijk heb waar het over gemeten/getrackt wordt.
Kosten onvoldoende saldo gaat over je cash, niet over je aandelenposities. Als de koers daalt gebeurt er in principe niks. Die 'vrije ruimte' is vermoedelijk je eigen geld + krediet dat je krijgt van DeGiro, waarbij de rest van je aandelen als onderpand van dat krediet gelden. Tip: blijf weg van kredieten for the time being. Koop dus alleen waar je geld voor hebt.
Thanks!
Nick The Heazk schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:39:
[...]

Naar mijn mening het beste advies dat al meermaals in dit topic gepasseerd is en met goede reden. Dit boek is voor mij ook het startpunt geweest, nu toch anderhalf jaar geleden. Ik kan het je hartelijk aanbevelen indien je wenst te starten met beleggen.

De boeken die mijn beleggingsfilosofie het meest geschapen hebben zijn naast The Intelligent Investor van Graham, The Little Book that (Still) Beats the Market van Joel Greenblatt, Margin of Safety van Seth Klarman, One Up on Wall Street van Peter Lynch, en You Can Be A Stock Market Genius van Joel Greenblatt.
Voorlopig ga ik alleen nog even voor de basis en probeer het kleinschalig te houden. Wel bedankt voor je boekentips, klinken veel belovend. Echter nu afstudeerstadium dus voorlopig even weinig boeken voor mij. :)
Maar goed, je zult een strategie moeten vinden die past bij je persoonlijk temperament. Als je je makkelijk laat beïnvloeden door de marktfluctuaties, dan denk ik bijvoorbeeld niet dat een contraire aanpak erg succesvol gaat uitpakken; misschien dat indexbeleggen dan meer je ding is. Om een voorbeeld te geven, in januari 2013 heb ik een positie geopend in PBR aan 19.2$. Anderhalve maand later noteerde het aandeel aan een kleine 15$, een goede 20% verlies (op papier). Wat doe je dan? Ik vond dat de markt wat pessimistisch deed, dus ik heb mijn positie toen verdrievoudigd (van 65 aandelen naar 194). Na wat op en neer gehobbel heb ik die positie nog verder uitgebouwd in juni, na een paar weken van koersdalingen (van 19$ terug naar 15$ gevallen), naar 290 aandelen. Nu, de markt is het absoluut niet eens met mijn oordeel over PBR (en dus impliciet de Braziliaanse overheid), en het aandeel is sindsdien bijna enkel naar beneden gegaan. In februari van dit jaar vond ik het wel goed geweest toen het aandeel aan een kleine 12$ noteerde (dit is -38% t.o.v. mijn initiële inleg). Een jaar later en enkel dalen, wat doe je dan? Nog eens goed nagaan of je geen fout hebt gemaakt! Een belangrijk truïsme is dat er voor elke verkoper een koper is, en omgekeerd. Echter, maar een van de twee kan het bij het rechte eind hebben. Met elke keer dat je een aankoop maakt, wed je er eigenlijk op dat een hele hoop andere mensen een foute beslissing maken :). Goed, mijn thesis over PBR is nog steeds dezelfde, en ik denk dat de markt nog steeds belachelijk doet. Ik heb dus gewoon aan een koopjesprijs 110 stuks bijgekocht. Deze positie staat nog steeds 13% in het rood (is tevens mijn grootste positie) op het moment van schrijven. Misschien gaat dit nog wel een tijdje door. Hoeveel geduld heb jij? Wat zou jij doen als de prijs van het aandeel zakt naar 10$? Naar 5$? Ik houd vast aan dit bedrijf, omdat ik denk dat mijn margin of safety groot is. Ik denk dat de markt belachelijk pessimistisch doet (en er zullen hier ongetwijfeld mensen mij voor gek verklaren). Ik begrijp waarom de markt er zo over denkt (en dit is belangrijk, want de markt kan het ook gewoon bij het rechte eind hebben), maar mijn inschatting is dat heel veel pessimisme in de prijs verrekend zit (overheidscontrole, verplicht verlieslatende downstream activiteiten, geopolitiek risico, omkoopschandaal, hoge schuldengraad, etc). Maar ik weet ook dat PBR voor mij (met mijn belang in het bedrijf), als mede-eigenaar, het equivalent van 0.14 vaten olie (equivalent) produceert. Per dag. Als het aandeel naar 5$ zakt en de thesis ondertussen niet veranderd is, dan koop ik graag bij.

Edit: Om jou niet te ontmoedigen, voel ik wel enigszins de nood om aan te stippen dat de prestaties van mijn portfolio (15 bedrijven) ongeveer on par, i.e. +19%, zijn met de S&P500 van maart 2013 tot nu, zelfs met die PBR positie van -13% (die een gewicht van 27% van mijn initiële inleg heeft). Met dank aan Peter Lynch moet ik bekennen.
Leuk om die filosofie(om het maar even zo te noemen) te lezen. Eigenlijk weer een hele andere kant van het statisch-financiele plaatje waar het veelal om gaat.
CyBeR schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:56:
[...]

Niet in het geval van kopen zonder krediet of margin. Maar je hebt nu 69ct op die rekening staan, dus als er een afschrijving wordt gedaan voor bijvoorbeeld servicekosten zit je onder nul. (Ik neem even aan dat De Giro die heeft.)
Oke bedankt. Ik heb nu een normale/basis account en zag al dat dat met deze niet kan. :)
[...]

Dat is de juiste conclusie. Op zich is een allereerste begin met een klein bedrag zodat je een idee krijgt van hoe alles werkt niet slecht, maar ga er maar niet van uit dat je op die manier winst kunt maken. Beleggen wordt pas interessant bij een paar (zeg drie ofzo) duizend euro.

* CyBeR is ook begonnen met 3 aandelen. Apple en Google, dat wel.
Dan heb je goede aandelen gekocht als je kijkt naar de grote waarde stijging!
Ik hou het voorlopig klein(ben een nieuwsgierige student) en kan me zulke grote bedragen niet veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Trezzahn schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 12:40:
ETF's heb ik naar gekeken wat het een beetje is en klinkt, naar wat ik gelezen heb, wel interessant. Ook al omdat je zei dat deze een soort automatische spreiding hebben, hetgeen wat met deze instap- en beginners fase nog even onbereikbaar is. Qua basis weet ik nu wel wat dat is maar als ik ga kijken via De Giro staan daar alleen namen van bedrijven(?) die zo'n ETF verhandelen. Erg veel aanbod waardoor ik wat dat betreft door het bomen het bos niet meer zie en er voorlopig nog even van af zie. Ook omdat ik bij een ETF niet duidelijk heb waar het over gemeten/getrackt wordt.
Geen dank.

Er zijn (ik weet ze niet, maar ze zijn er) sites waar ETF's worden vergeleken met dito achtergrondinformatie zoals hun opbouw en risicoprofiel. Ga daar idd goed doorheen en kies iets dat je aanspreekt, wat je begrijpt (ik koop zelf bijvoorbeeld geen vastgoed in Ohio) en wat gaat stijgen (protip: als het in de krant staat is het meestal al voorbij: Buy the rumor, sell the news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Trezzahn schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 12:40:
[...]

Dan heb je goede aandelen gekocht als je kijkt naar de grote waarde stijging!
Ik hou het voorlopig klein(ben een nieuwsgierige student) en kan me zulke grote bedragen niet veroorloven.
Dat was ook het idee. Ik wilde iets om mee te beginnen maar wat niet al te veel risico met zich mee zou brengen. Inmiddels heb ik die drie aandelen al lang weer verkocht natuurlijk. Dus die waardestijging van $600 per GOOG aandeel naar $1200 de afgelopen tijd heb ik niet meegekregen. Maar dat is maar goed ook want dat geld heeft me met andere aandelen veel meer opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Config schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 13:31:
[...]

Geen dank.

Er zijn (ik weet ze niet, maar ze zijn er) sites waar ETF's worden vergeleken met dito achtergrondinformatie zoals hun opbouw en risicoprofiel. Ga daar idd goed doorheen en kies iets dat je aanspreekt, wat je begrijpt (ik koop zelf bijvoorbeeld geen vastgoed in Ohio) en wat gaat stijgen (protip: als het in de krant staat is het meestal al voorbij: Buy the rumor, sell the news.
Ik kijk vaak op website Morningstar, daar kan je gemakkelijk waardevolle informatie over ETF's vinden. Zo ben ik bij Think ETF's uitgekomen en beleg ik nu het beetje vermogen dat ik heb in de Think Global Equity ETF en doe ik dat middels een dollar cost averaging strategie.

Iemand anders ervaringen met Think of deze strategie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dubbele post, hoe haal ik dit weg?

[ Voor 168% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
Rukapul schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:37:

[...]

Dus na alle chaos, administratieve ellende, onbereikbaarheid, slechte communicatie, late beschikbaarheid jaaropgaven, en onduidelijkheid over kosten per fonds durven ze nog een rekening te sturen ook :X

En hoe: door een email te sturen met 1) nog meer vaagheden, 2) een uiterst klantonvriendelijke wijze om kosten te incasseren. Met name dat laatste past niet bij de typisch klant die geen gezeur wil en daarom fondsen aanhoudt bij een fondsenhuis 8)7
Hebben ze niet al eerder een bericht gestuurd dat ze geld gaan vragen? Achteraf vertellen dat ze geld gaan vragen kan helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 20:11

Ves

A gadget addicted Bounty

Ik hou KCAP goed in de gaten. Dit na een artikel op Motley Fool over bedrijven die regelmatig dividend uitkeren. Verwacht zelf geen hoge stijgingen in het aandeel.

Baal wel dat ik ITRN begin vorig jaar.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 22:17
Rukapul schreef op maandag 31 maart 2014 @ 22:37:

[...]

Wellicht dat de chaos komt door de recente overname door Binck? Heb me er verder niet in verdiept, las toevallig net dat Binck deze club heeft overgenomen en over 2 weken live zal gaan.

http://www.iex.nl/Nieuws/...eert-Binck-Fundcoach.aspx

zie ook: https://www.binck.nl/fundcoach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:00
En de tarieven zijn ook bekend... Helaas dus voor mij (en ik denk voor veel mensen) al gelijk wat minder interessant.

Service fee (vanaf 1 oktober 2014)
0,15% over uw belegde vermogen
- Minimum € 60 per jaar
- Maximum € 200 per jaar

Eenmalige orders
- Beleggingsfondsen € 10 per transactie
- ETF’s (trackers) € 5 per transactie

Periodieke orders
- Geen kosten (minimum € 20 per maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werving is niet toegestaan

[ Voor 92% gewijzigd door Standeman op 03-04-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 19:32:
[...]

Ik kijk vaak op website Morningstar, daar kan je gemakkelijk waardevolle informatie over ETF's vinden. Zo ben ik bij Think ETF's uitgekomen en beleg ik nu het beetje vermogen dat ik heb in de Think Global Equity ETF en doe ik dat middels een dollar cost averaging strategie.

Heb jij een betaald abbo dan.
Want veel krijg ik daar niet gevonden van inhoudelijke analyses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 10:33

Fuelke

Forza Ferrari

Iets waar ik altijd aan getwijfeld heb.

Stel dat een aandeel op 14/04 ex-dividend noteert en dit dividend wordt pas uitbetaald op 02/05. Uiteraard krijg ik dit dividend als ik het aandeel voor 14/04 aankoop. Maar krijg ik ook dividend uitbetaald als ik de aandelen pas koop op 15/04?

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Nee, zodra het aandeel ex-dividend gaat dan krijg je dat dividend niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 22:17
De dag dat een fonds ex gaat is niet bepalend voor het rechthebbende van uitbetaling. Je moet ze op "record date" in bezit hebben. De dag dat een fonds ex gaat is niet meer dan de dag dat het dividend fysiek van de slotkoers van ex-div -1 wordt afgetrokken.

Je kunt de aandelen dus op record date + 1 weer verkopen en toch recht op dividend hebben. Ook als record date + 1 voor ex-div valt. :z ik zat te slapen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJTimo op 08-04-2014 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Dat is onmogelijk: als je voor de ex-div date verkoopt krijg je per definitie niet het dividend. Het is wel zo dat je record holder moet zijn om het dividend te krijgen, en dat ben je alleen op tijd als je koopt voor de ex-div date omdat er over het algemeen 3 dagen nodig zijn voor de trade settlement. Daarom juist dat de hele constructie met de ex-dividend dag bedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 19:32:
[...]

Klinkt goed en think heeft een zeer heldere website waar ook de dividend uitkeringen staan.
Echter hoe wordt de TER betaald?

Uit de dividenden of wordt het van je broker account genomen?
Verder wordt het dividend gestort of automatisch herbelegd?

Dit is trouwens een algemene vraag mbt tot etf's

Ik ben opzoek naar een etf met een hoge dividend uitkeer percentage die het liefst geografisch en over sectoren verspreid is.

[ Voor 10% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-04-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
BigWillem89 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 19:41:
[...]

Dat is veel te veel. Dan kun je beter zelf in indextrackers beleggen.
Is een goed startpunt De schitterende eenvoud van indexbeleggen en The Intelligent Investor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moikvin
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-08-2022
Iemand hier enig idee wat de meest voordelige plek is voor een Nederlander om in te leggen op de Vanguard S&P 500 ETF?

Kan je als particulier uit Nederland niet direct terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Die kan je gewoon kopen via bijv, Binck of een andere broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
icecreamfarmer schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 15:48:
[...]

Klinkt goed en think heeft een zeer heldere website waar ook de dividend uitkeringen staan.
Echter hoe wordt de TER betaald?
Niet gehinderd door enige kennis, maar wordt de TER niet in de koers verdisconteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DappereDodo schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:41:
[...]

Niet gehinderd door enige kennis, maar wordt de TER niet in de koers verdisconteerd?
Ja dat weet ik dus niet, wordt het van je binck saldo afgehaald (zoals de rabo doet) of wordt het van je dividend ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Kosten van een ETF worden altijd bij de ETF zelf ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icecreamfarmer schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:16:
[...]

Ja dat weet ik dus niet, wordt het van je binck saldo afgehaald (zoals de rabo doet) of wordt het van je dividend ingehouden.
Dat gebeurt inderdaad in de ETF zelf, vandaar dat de koers ook altijd iets achterloopt op de index. Hier staat daar ook iets over (filmpje over kosten) maar niet zo diepgaand dat ik nu precies weet hoe het werkt :| .... http://thinketfs.nl/academy/wat-zijn-de-voordelen-van-etfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
DJTimo schreef op donderdag 03 april 2014 @ 08:53:
[...]
Wellicht dat de chaos komt door de recente overname door Binck? Heb me er verder niet in verdiept, las toevallig net dat Binck deze club heeft overgenomen en over 2 weken live zal gaan.

http://www.iex.nl/Nieuws/...eert-Binck-Fundcoach.aspx

zie ook: https://www.binck.nl/fundcoach
Wat is hier precies het praktisch nut van? Met een gewone Binck-rekening kan ik toch ook al fondsen / ETFs kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
hv08 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:23:
En de tarieven zijn ook bekend... Helaas dus voor mij (en ik denk voor veel mensen) al gelijk wat minder interessant.

Service fee (vanaf 1 oktober 2014)
0,15% over uw belegde vermogen
- Minimum € 60 per jaar
- Maximum € 200 per jaar
Dit vind ik zelf eerlijk gezegd nog niet zo heel erg... Bij veel andere banken waar ik nu net gerekend heb kom ik op een bedrag van tussen de 50-100 euro uit per jaar als 'service fee'.

Voor kleinere beleggers is zo'n ondergrens inderdaad wel killing.
- Beleggingsfondsen € 10 per transactie
- ETF’s (trackers) € 5 per transactie
Dit daarentegen... bij diezelfde andere banken is dit soms gratis (ing) en anders vaak 0,2%, soms onderaan gelimiteerd (zoals 50ct bij de rabo of 1 euro abn) en soms bovenaan gelimiteerd. Met de bedragen die ik meestal inleg of ontrek zou ik dan normaal gesproken tussen de 0.2 en 2 euro kwijt zijn en de afgelopen jaren waren we bij fundcoach natuurlijk helemaal verwend omdat het 'gratis' was geworden.
Periodieke orders
- Geen kosten (minimum € 20 per maand)
Voor eenmalige aankopen kan je dit soms handig gebruiken (timing is bij beleggingsfondsen doorgaans niet zo belangrijk als bij losse aandelen/daytrading) door na 1 maandelijkse inleg de order weer te stoppen. Maar voor verkopen helpt dat natuurlijk niet, dus dat blijft duur.
Cocytus schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 13:23:
Wat is hier precies het praktisch nut van? Met een gewone Binck-rekening kan ik toch ook al fondsen / ETFs kopen?
Het zou twee voordelen moeten hebben (dat had SNS Fundcoach iig)
- Lage transactiekosten die geschikt zijn voor een lage (maandelijkse) inleg (bijv 50 of 100 euro per maand). In het begin zat het vaak rond de 0.2% met uitschieters naar 1%, later was het voor de meeste fondsen 0.
- Toegang tot fondsen die je niet op de (amsterdamse) beurs kan kopen. Zeker in het begin had fundcoach een behoorlijk groot aanbod van interessante (of interessant ogende) fondsen :)

Dat eerste voordeel hebben ze nogal verpest door een vaste transactieprijs van 10 euro te hanteren, waardoor ze juist de kleine belegger (een beetje) wegjagen. Overigens is maandelijks beleggen nog wel gratis, waardoor dat nog wel goed kan. Althans, totdat je je positie wilt verkopen natuurlijk...
Bij de andere Binck-producten betaal je geen service fee/bewaarloon, maar vanaf een bepaald bedrag wel hogere transactiekosten en sowieso ook bij een periodieke belegging (die je bovendien waarschijnlijk niet kan automatiseren).

Maar met deze kosten ga ik zelf in ieder geval kijken of er betere alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Maandelijkse inleg met geen of weinig kosten zou nog wel interessant zijn, maar met een minimum van €20 moet je wel heel maandelijkse inleggen om dit interessant te laten zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hbeez schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:46:
[...]

Is een goed startpunt De schitterende eenvoud van indexbeleggen en The Intelligent Investor?
Dat kan ik je niet vertellen, beide boeken niet gelezen.
Ik denk dat je niet per se een boek nodig hebt, op internet is veel meer informatie te vinden (misschien té veel).
Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.