Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.808 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49
De (voorganger van) S&P500 zelf valt niets aan te curvefitten. Dat is gewoon een kapitaal gewogen index.

ShillerPE is los daarvan gedefinieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:18:
De (voorganger van) S&P500 zelf valt niets aan te curvefitten. Dat is gewoon een kapitaal gewogen index.

ShillerPE is los daarvan gedefinieerd.
maar inclusie en exclusie in een index heeft meetbare effecten op een aandelenprijs, aangezien de index nog niet bestond dan doe je alsof de index wel bestond terwijl hij niet bestond en negee rje de mogelijke negatieve/positieve effecten die dit gehad zou kunnen hebben op het model? of zie ik dit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick The Heazk schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:33:
[...]

En midden 1989 stond de S&P500 ook op het hoogste niveau toen, amper anderhalf jaar na de market crash in 1987. Vervolgens is de index nog met een goede 300% gestegen---zo goed als onafgebroken---in de 10 daaropvolgende jaren, tot eind 1999. Het prijsniveau an sich is maar een klein onderdeel van het verhaal. Ik denk bijvoorbeeld niet dat de huidige valuaties van grote Amerikaanse bedrijven exuberant hoog is---maar zeker ook niet (spot)goedkoop (zoals in 2008/2009).
de markt lijkt ook helemaal niet op de markt van 2000 of 2007. De Fed draint geen liquidity, de werkloosheid is hoog, de olieprijs is stabiel, de yield curve is positief, het enige negatieve is dat de seasonals aangeven dat de markt moeilijk is tot sep 2014. De markt heeft meer overeenkomsten met 2009 dan 2007 of 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 08:48
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:50:
[...]
persoonlijk heb ik voor een eigen ETF fondsen portfolio gekozen om twee redenen:
aandelen: MSCI fondsen zijn naar mijn mening overgewogen voor VS/UK tov Europa (MSCI World USA/UK aandeel is zo'n 65%)
obligaties: op Westerse staatsleningen verdien je momenteel weinig, je kunt naar mijn mening net zo goed een lange termijn desposito nemen. Of als je meer rendement wilt, moet je kijken naar High yield en degelijke. Uiteraard wel meer risico.
Belangrijkste is je doel: is het voor inkomen nu, of inkomen later? Aan de hand daarvan kun je je eigen ETF mix bepalen (zie die van mij hierboven). Meesman bepaalt die nu voor je.
Ik heb ongeveer 30k spaargeld staan. Door de rentepercentages gecombineerd met de belasting over spaargeld verdien ik aan die laatste 10k dus al zo goed als niks.

Ik heb een hypotheek, banksparen, waarvan ik afgelopen voorjaar nog even snel het resterende aflossingsvrije deel heb laten omzetten naar volledig banksparen. Aflossen daarvan is daarmee minder interessant omdat me dat dan ook renteteruggaaf scheelt. Wanneer ze daaraan gaan morrelen wordt aflossen interessanter, maar voorlopig doe ik er nog even mijn voordeel mee.

Ik verwacht de komende paar jaren nog wel in deze woning te wonen, maar de kans is aanzienlijk dat ik binnen 5 jaar wel een keer ga samenwonen met mijn vriendin. Maar tegen die tijd heb ik het spaargeld nog wel wat verder aangevuld, ze heeft zelf ook spaargeld en we kunnen dan uiteraard een betere hypotheek financieren.

Kortom: het leek mij wel interessant om bijvoorbeeld die 10k opzij te schuiven om daarmee voor de lange termijn wat rendement te gaan halen. Er zou een aandelenronde van mijn bedrijf komen waar we tegen 20% korting konden kopen, ik stond klaar om dat te gaan doen maar die ronde is zonder duidelijke reden opgeschort. Zo kwam ik uiteindelijk bij de ETF's uit, als je de verschillende sites moet geloven bieden die een redelijk rendement tegen een redelijk risico. Maar als ik jullie reactie nu lees ga ik toch weer twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 15:48
Het te verwachten rendement op je investering is op dit moment historisch gezien gewoon laag, of in ieder geval lager dan gemiddeld. Er is dus wel nog een verschil tussen de US markt en Europa, maar beiden bieden geen gunstige instapkoersen. Hiermee kun je waarschijnlijk wel de huidige spaarrente verslaan (op lange termijn, 10+ jaar).

Gefaseerd instappen kun je ook nog overwegen, dat lijkt me sowieso aan te bevelen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Okay, ga ik toch eens heroverwegen. Wat zouden eventueel nog alternatieven kunnen zijn? Als die er al zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:04
jsiegmund schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 11:42:
[...]
Er zou een aandelenronde van mijn bedrijf komen waar we tegen 20% korting konden kopen
Meteen weer verkopen betekent dus direct 25% winst maken op die aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Zitten soms voorwaarden aan, maar in principe wel ja. Die marge is wel gewoon belastbaar in box 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jsiegmund schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 11:42:
[...]

Ik heb ongeveer 30k spaargeld staan. Door de rentepercentages gecombineerd met de belasting over spaargeld verdien ik aan die laatste 10k dus al zo goed als niks.

Ik heb een hypotheek, banksparen, waarvan ik afgelopen voorjaar nog even snel het resterende aflossingsvrije deel heb laten omzetten naar volledig banksparen. Aflossen daarvan is daarmee minder interessant omdat me dat dan ook renteteruggaaf scheelt. Wanneer ze daaraan gaan morrelen wordt aflossen interessanter, maar voorlopig doe ik er nog even mijn voordeel mee.
Beetje offtopic voor dit topic maar dit lijkt mij een rare keuze. Ik zou begonnen zijn met maximaal bijstorten in je spaardeel. Als je daar de max bereikt he t gaan aflossen op je aflossingsvrije deel. Je kan niet aflossen op je bankspaardeel.
Ik verwacht de komende paar jaren nog wel in deze woning te wonen, maar de kans is aanzienlijk dat ik binnen 5 jaar wel een keer ga samenwonen met mijn vriendin. Maar tegen die tijd heb ik het spaargeld nog wel wat verder aangevuld, ze heeft zelf ook spaargeld en we kunnen dan uiteraard een betere hypotheek financieren.

Kortom: het leek mij wel interessant om bijvoorbeeld die 10k opzij te schuiven om daarmee voor de lange termijn wat rendement te gaan halen. Er zou een aandelenronde van mijn bedrijf komen waar we tegen 20% korting konden kopen, ik stond klaar om dat te gaan doen maar die ronde is zonder duidelijke reden opgeschort. Zo kwam ik uiteindelijk bij de ETF's uit, als je de verschillende sites moet geloven bieden die een redelijk rendement tegen een redelijk risico. Maar als ik jullie reactie nu lees ga ik toch weer twijfelen...
Extra storten in spaardeel levert je gelijke rente op je als dat je betaalt op je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:56
Het Fantoom schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:37:
[...]

Meteen weer verkopen betekent dus direct 25% winst maken op die aandelen?
9 van de 10 keer kan je niet direct verkopen, zou de voorwaarden nog maar eens doorlezen!

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik heb een constructie gezien waarbij je van tevoren moest aangeven of je meedeed, en dan wordt een paar weken later de transactie gedaan. Daarna duurt het nog 2-3 weken voordat je mag verkopen. In al deze tijd kan er van alles gebeuren waar je dan niet op kunt reageren.

Kijk in ieder geval even of dit het geval is, en zo ja, of er gedurende deze 'blinde' weken nog kwartaalcijfers worden gepresenteerd of aandeelhoudersvergaderingen worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Er zitten inderdaad voorwaarden aan vast om te voorkomen dat je meteen weer verkoopt, geloof dat je ze minimaal een jaar in je bezit moet houden.

Qua hypotheek; daar ga ik zeker ook nog even naar kijken. Ik geloof dat het deel wat ik zonder boete bij mag storten maar beperkt is, maar in een paar jaar kun je zo natuurlijk ook de nodige euro's besteden, dat is waar. Daar krijg ik 5,45% op, dus dat is op zich niet eens een heel verkeerde deal. Bedankt voor die tip!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:34:
hebben hier mensen goede ervaringen met eeuwigdurende obligaties?

Risico's zoals ik ze begrepen heb:
- achtergestelde obligaties, dus achteraan aansluiten als bedrijf failliet gaat. Maar hoe hoog is nu nog de kans dat een ING failliet gaat?
- als rente stijgt, dan kunnen deze obligaties fors in koers dalen. Maar persoonlijk zie ik nog heel lang lage rente.
- misschien niet liquide genoeg
Nog andere grote risico's?

hier een lijstje, sommigen geven zeer aantrekkelijk rendement in deze magere spaarjaren
http://www.oblis.be/nl/selection#perp
Kun je leuk mee verdienen, maar zoals gezegd zeer gevoelig voor de marktrente. Dat betekent dat de koers de komende jaren gaan dalen en dat je alleen maar moet kijken naar de couponrente (die oninteressant is, tenzij je naar slechtere ondernemingen kijkt (die het niet waard zijn)).

Het beste kun je perp. en normale obligaties in 2014 beter niet overwegen, omdat je er gewoon bijna niks mee verdient. Als het bedrijf omvalt, dan krijg je in de meeste gevallen nog steeds niks/weinig of je wordt keihard genaaid. Beter kijk je dan naar aandelen of je gooit het op een spaarrekening voor 1.8% rente.

edit: het lijstje in je link kun je niet echt goed gebruiken om te vergelijken. Tenzij jezelf het rendement gaat berekenen bij iedere obligatie :p

[ Voor 5% gewijzigd door stin op 03-01-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Ik ben momenteel een portfolio aan het samenstellen om een deel van ons kapitaal in te beleggen (met gefaseerde instap: 1/3 nu, 1/3 in 2015, 1/3 in 2016), met de volgende doelstellingen:
(1) laag totale kostenpercentage;
(2) het kapitaal te beschermen tegen inflatie;
(3) voor eenvoudige, gediversifieerde kapitaalaangroei op lange termijn zonder actief beheer;
(4) extra inkomstenstroom (die momenteel herbelegd zal worden); en
(5) ietwat beschermd zijn tegen extreme valutakoersfluctuaties.

Om aan deze doelstellingen te voldoen, ben ik van plan om (bij Binck) een portfolio van ETFs samen te stellen die zelf 100% beleggen in de aandelenmarkt, met de helft van het kapitaal belegd in USD, en de andere helft in EUR.

Voor ETFs genoteerd in USD viel mijn oog op:
1. Vanguard Consumer Staples ETF;
2. iShares Russell 1000 Value ETF;
3. iShares Nasdaq Biotechnology ETF;
4. iShares S&P 500 Index ETF;

Voor fondsen die noteren in Euro's heb ik de indruk dat het aanbod van goede ETFs (goed rendement op 10 jaar) eerder beperkt is. Mijn oog viel op SPDR MSCI Europe Consumer Staples ETF en SPDR MSCI Europe Health Care ETF, maar bij die eerste viel het me echter op dat Nestle SA een gewicht van 20% in dit fonds heeft, iets waar ik me nu toch niet helemaal comfortabel bij voel. Kent iemand nog andere goede fondsen die in Euro's noteren (hoeft niet noodzakelijk tot de Europese markt beperkt te zijn)?

Heeft iemand hier bedenkingen of suggesties bij? Zou ik ook nog een deel van het kapitaal investeren in een obligatiefonds, gezien de huidige interestvoeten?

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb naar de volgende in Europa gekeken:
iShares STOXX Europe 600 ETF: DE0002635307
AMUNDI ETF STOXX EUROPE 600 UCITS: FR0010791004
Amundi ETF MSCI Europe UCITS: FR0010655696
ISHARES MSCI Europe: IE00B1YZSC51
Lyxor UCITS ETF MSCI Europe: FR0010261198

Ik kies voor de iShares STOXX Europe 600 ETF vanwege de grootte van het fonds en het gevoerde beleid. Ten opzichte van de MSCI Europe hebben de Stoxx 600 lagere beheerskosten. Daarnaast heb ik nog een emerging market tracker gekozen: WisdomTree Emerging Markets Small Cap Dividend Fund (USD).

In vergelijking met jouw plan heb ik wel mijn US dollar blootstelling tot 25% beperkt, meer vind ik persoonlijk wat te riskant.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Sallin schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:03:

Ik kies voor de iShares STOXX Europe 600 ETF vanwege de grootte van het fonds en het gevoerde beleid. Ten opzichte van de MSCI Europe hebben de Stoxx 600 lagere beheerskosten. Daarnaast heb ik nog een emerging market tracker gekozen: WisdomTree Emerging Markets Small Cap Dividend Fund (USD).

In vergelijking met jouw plan heb ik wel mijn US dollar blootstelling tot 25% beperkt, meer vind ik persoonlijk wat te riskant.
Jouw genoemde volgt toch gewoon alle aandelen in europa (of de 600 grootste?).

Ik vroeg mij trouwens af hoe het met dividend gaat wanneer je trackers koopt.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
icecreamfarmer schreef op maandag 06 januari 2014 @ 11:27:
Ik vroeg mij trouwens af hoe het met dividend gaat wanneer je trackers koopt.
Dat rendement hoort te worden opgenomen in de koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ligt eraan of het Acc of Inc is. Inc keert het dividend uit, Acc wordt het herbelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick The Heazk schreef op zondag 05 januari 2014 @ 10:51:

Om aan deze doelstellingen te voldoen, ben ik van plan om (bij Binck) een portfolio van ETFs samen te stellen die zelf 100% beleggen in de aandelenmarkt, met de helft van het kapitaal belegd in USD, en de andere helft in EUR.

Voor ETFs genoteerd in USD viel mijn oog op:
1. Vanguard Consumer Staples ETF;
2. iShares Russell 1000 Value ETF;
3. iShares Nasdaq Biotechnology ETF;
4. iShares S&P 500 Index ETF;

Voor fondsen die noteren in Euro's heb ik de indruk dat het aanbod van goede ETFs (goed rendement op 10 jaar) eerder beperkt is. Mijn oog viel op SPDR MSCI Europe Consumer Staples ETF en SPDR MSCI Europe Health Care ETF, maar bij die eerste viel het me echter op dat Nestle SA een gewicht van 20% in dit fonds heeft, iets waar ik me nu toch niet helemaal comfortabel bij voel. Kent iemand nog andere goede fondsen die in Euro's noteren (hoeft niet noodzakelijk tot de Europese markt beperkt te zijn)?

Heeft iemand hier bedenkingen of suggesties bij? Zou ik ook nog een deel van het kapitaal investeren in een obligatiefonds, gezien de huidige interestvoeten?
Mijn opmerkingen zouden zijn:
Waarom beleg je in sectoren en niet de gehele markt? Naar mijn mening kun je nooit voorspellen welke sector het goed doet en welke niet, dus kun je beter beleggen in de totale markt.
Ik zou alleen geografische keuzes maken. Dus een aandelen tracker voor de gehele Europese markt (bv MSCI Europe) en eentje voor de VS (bijvoorbeeld S&P500) of een wereldwijd fonds voor zowel Europa, VS, andere ontwikkelde markten en emerging markets (bijvoorbeeld Vanguard All world, al is deze ondergewogen voor Europa).
Ik zou altijd iets van 20% in obligaties of cash aanhouden, zodat bij een aandelen crash je wat geld achter de hand hebt om goedkoop bij te kopen. En afhankelijk van leeftijd het obligatiegedeelte op termijn verhogen.
Of een fonds in euros of dollars genoteerd staat is niet zo relevant, het gaat om de valuta van de beleggingen van het fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Hier ongeveer hetzelfde als jsiegmund, alleen dan zonder huis maar wel met spaargeld wat gewoon niets opleverd en wel belasting over betaalt moet worden.

Ik zit me een beetje te orienteren op wat nou handig is om te doen, zelf al gekeken bij ING, welke een 'Beleggen met Beheer' dienst leveren. Maar na wat research en toch een sceptische houding naar het bankwezen wat dieper in gegaan op de materie en hier geeindigd.

Ik snap het principe; hoe groter het risico, hoe groter de winst. Maar wat zijn jullie ervaringen de laatste tijd (2 / 3 jaar)? Behalen jullie bijvoorbeeld makkelijk 5% rendement op een jaar? Is dit reeel, of kost dit heel veel kennis, interesse, interactie mbt inkoop/verkoop van aandelen/obligaties?

Zoals jullie misschien aan mijn post op kunnen maken, zit ik er niet op te wachten om hier dagelijks mee bezig te zijn, meer eens in de 2 weken en dan nog oppervlakkig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Sallin schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:03:

Vroeger kon je via de SNS fund coach iedere maand een bedrag inleggen zonder dat je daarvoor iedere keer aankoopkosten voor moest betalen? Is dit ook mogelijk met bijv. bovenstaande fondsen bij Binck of een andere aanbieder?

edit: Na een kleine research lees ik dat dit via Binck niet mogelijk is (ze adviseren om jaarlijks in te stappen) en via Todays Brokers betaal je gewoon het volle bedrag, maar raden ze je aan te beleggen via hun collega's van Vermogensbeheer (waar ik absoluut geen interesse in heb, aangezien ik net vertrokken ben bij Todays).

Het kan toch niet zijn dat je nergens maandelijks kan beleggen in ETFs voor een normale prijs?

[ Voor 17% gewijzigd door stin op 06-01-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 15:39
LinuX-TUX schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:53:Maar wat zijn jullie ervaringen de laatste tijd (2 / 3 jaar)? Behalen jullie bijvoorbeeld makkelijk 5% rendement op een jaar? Is dit reeel, of kost dit heel veel kennis, interesse, interactie mbt inkoop/verkoop van aandelen/obligaties?
Zoals al eerder is voorbij gekomen heb ik o.a. een deel belegd via Alex Vermogensbeheer. Je kan zelf instellen wel risico profiel je wilt hebben. Dit profiel wordt voor je ingesteld aan de hand van vragen die je gesteld worden. En ja, hoger risico, is hogere winst, maar ook kans op een groter verlies.
De afgelopen jaren was mijn rendement per jaar:

2010+/- +20%
2011+/- -11%
2012+/- +19%
2013+/- +16%

Ik heb het risico cijfer van 70, en dat staat voor behoedzaam.
Kennis benodigd, is 0 en interactie is ook 0.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Inclusief of exclusief kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
stin schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:49:
Inclusief of exclusief kosten?
Dat is exclusief kosten. Ze rekenen 10% prestatievergoeding over de winst. Indien geen winst, dan betaal je ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ok, ik heb het toevallig net gelezen.

[ Voor 94% gewijzigd door stin op 06-01-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Ik snap het principe; hoe groter het risico, hoe groter de winst. Maar wat zijn jullie ervaringen de laatste tijd (2 / 3 jaar)? Behalen jullie bijvoorbeeld makkelijk 5% rendement op een jaar? Is dit reeel, of kost dit heel veel kennis, interesse, interactie mbt inkoop/verkoop van aandelen/obligaties?
In principe is een redement van 5%/jaar goed haalbaar, maar juist omdat dit rendement de laatste jaren door bijna iedereeen (makkelijk) gehaald is heb je nu een grotere kans dat toekomstige rendementen gaan tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 06 januari 2014 @ 18:30:
[...]

In principe is een redement van 5%/jaar goed haalbaar, maar juist omdat dit rendement de laatste jaren door bijna iedereeen (makkelijk) gehaald is, heb je nu een grotere kans dat toekomstige rendementen gaan tegenvallen.
Ik zou het vergelijken tussen aandelen en obligaties. Met obligaties is het een ander verhaal als met aandelen. Aandelen hebben de afgelopen jaren goed gepresteerd, maar obligaties minder. Het is nogal logisch uiteraard, maar als je minder risico wilt nemen en je in obligaties investeert, dan had je de afgelopen 2 jaar misschien met geluk net 4/5%.

Als iemand bijvoorbeeld denkt dat komende jaren even makkelijk 5% rendement te halen met obligaties, dan kun je beter ermee stoppen :P

[ Voor 57% gewijzigd door stin op 06-01-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:47:
[...]
Zoals al eerder is voorbij gekomen heb ik o.a. een deel belegd via Alex Vermogensbeheer. Je kan zelf instellen wel risico profiel je wilt hebben. Dit profiel wordt voor je ingesteld aan de hand van vragen die je gesteld worden. En ja, hoger risico, is hogere winst, maar ook kans op een groter verlies.
De afgelopen jaren was mijn rendement per jaar:

2010+/- +20%
2011+/- -11%
2012+/- +19%
2013+/- +16%

Ik heb het risico cijfer van 70, en dat staat voor behoedzaam.
Kennis benodigd, is 0 en interactie is ook 0.
Dat is niet slecht.
Zijn er ook cijfers van toen de beurs klapte?
Gewoon ter info of ze zich toen gehedged hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49
stin schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:33:
[...]

Vroeger kon je via de SNS fund coach iedere maand een bedrag inleggen zonder dat je daarvoor iedere keer aankoopkosten voor moest betalen? Is dit ook mogelijk met bijv. bovenstaande fondsen bij Binck of een andere aanbieder?

edit: Na een kleine research lees ik dat dit via Binck niet mogelijk is (ze adviseren om jaarlijks in te stappen) en via Todays Brokers betaal je gewoon het volle bedrag, maar raden ze je aan te beleggen via hun collega's van Vermogensbeheer (waar ik absoluut geen interesse in heb, aangezien ik net vertrokken ben bij Todays).

Het kan toch niet zijn dat je nergens maandelijks kan beleggen in ETFs voor een normale prijs?
Dat kun je bij SNS toch nog gewoon doen en wellicht ook nog wanneer Binck het oude Fundcoach gedeelte binnenkort overneemt?

Ik dacht dat een aantal andere banken ook zoiets aanboden (voor huisfondsen en een beperkt aantal anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:40:
[...]

Dat is niet slecht.
Zijn er ook cijfers van toen de beurs klapte?
Gewoon ter info of ze zich toen gehedged hebben.
Ik kijk toch vooral sceptisch naar die resultaten, leg dat naast de MSCI World index oid over dezelfde periode en je zult (zeker na fees) een vergelijkbare performance zien. Ik heb zeer mijn twijfels of Alex vermogensbeheer op lange termijn en na fees een passieve oplossing met index trackers kan verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:53:
[...]

Ik kijk toch vooral sceptisch naar die resultaten, leg dat naast de MSCI World index oid over dezelfde periode en je zult (zeker na fees) een vergelijkbare performance zien. Ik heb zeer mijn twijfels of Alex vermogensbeheer op lange termijn en na fees een passieve oplossing met index trackers kan verslaan.
Klopt, heb net hun website bekeken en pak ik elke andere periode eruit dan wint de index.
Gezegd hebbende dat ze wel alleen in EU aandelen handelen.

https://www.alex.nl/vermogensbeheer/rendementen/behoedzaam

Hun grootste winst zit erin dat ze eind 2008 op tijd uitgestapt zijn en begin 2009 weer ingestapt.
Hetzelfde in 2011.
Dat punt is natuurlijk van te voren lastig te maken voor een consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:43:
[...]

Dat kun je bij SNS toch nog gewoon doen en wellicht ook nog wanneer Binck het oude Fundcoach gedeelte binnenkort overneemt?

Ik dacht dat een aantal andere banken ook zoiets aanboden (voor huisfondsen en een beperkt aantal anderen).
Ik doelde eigenlijk meer op trackers zoals iShares STOXX Europe 600, die SNS fund coach niet aanbiedt. Ik vind het maandelijks inleggen prettig, maar ik wil mijn fondsen graag kunnen uitkiezen. Ik vind dit nogal belangrijk, aangezien het voor mijn oude dag is en ik niet gebonden wil zijn aan een instelling. Ik kan het bijvoorbeeld bij de Allianz doen, maar die hebben vrij hoge kosten (tussen 1-2% per jaar) Als we dan uitgaan van een beleggingsduur van ca. 40 jaar, dan gaat het hier om een grote som geld die ik niet graag wil weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
@stin ik koop maandelijks Vanguard fondsen bij Brand New Day. Aankoopkosten zijn 0.5%, TER is 0.59% voor Global Stock Index fund. Dit is nadat ik lang rond heb gekeken de goedkoopste oplossing voor regelmatig aankopen. Omdat de aankoopkosten een percentage zijn en niet minimaal €10 maakt het niet uit of je nou 50 of 500 euro inlegt.

Andere optie is Meesman. Die hebben de aankoopkosten verlaagd naar 0.25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:53
icecreamfarmer schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:59:
[...]

Klopt, heb net hun website bekeken en pak ik elke andere periode eruit dan wint de index.
Gezegd hebbende dat ze wel alleen in EU aandelen handelen.

https://www.alex.nl/vermogensbeheer/rendementen/behoedzaam

Hun grootste winst zit erin dat ze eind 2008 op tijd uitgestapt zijn en begin 2009 weer ingestapt.
Hetzelfde in 2011.
Dat punt is natuurlijk van te voren lastig te maken voor een consument.
Waar ik zelf een beetje moeite mee heb, is de periode die aangegeven wordt. De jaren vanaf 2008 waren natuurlijk de jaren dat herstel optrad en rendementen van 10% waren makkelijk gemaakt. Toch moet ik aangeven dat Alex wel aardig op het juiste moment uitstapt maar wie zegt dat ze er in de toekomst weer op het juiste moment uitstappen...

Fortis OBAM was ook altijd een goed fonds en die wordt nu in tijd van herstel zelfs door de AEX voorbij gestreefd. Om nog maar te zwijgen over de MSCI World.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank-NL schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:24:
@stin ik koop maandelijks Vanguard fondsen bij Brand New Day. Aankoopkosten zijn 0.5%, TER is 0.59% voor Global Stock Index fund. Dit is nadat ik lang rond heb gekeken de goedkoopste oplossing voor regelmatig aankopen. Omdat de aankoopkosten een percentage zijn en niet minimaal €10 maakt het niet uit of je nou 50 of 500 euro inlegt.

Kan goedkoper.
Vanguard FTSE All world ETF: TER is 0.25%
https://www.vanguard.nl/portal/site/nl/en/etf#funds_tab
bij meeste banken betaal je 0.1% aankoopkosten, en bij bijvoorbeeld Binck geen bewaarkosten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:12:
[...]

Kan goedkoper.
Vanguard FTSE All world ETF: TER is 0.25%
https://www.vanguard.nl/portal/site/nl/en/etf#funds_tab
bij meeste banken betaal je 0.1% aankoopkosten, en bij bijvoorbeeld Binck geen bewaarkosten,
Reken maar eens uit wat het kost als je maandelijks wilt inleggen. Dan is Binck schreeuwend duur en beleggen bij ING of andere grootbanken is ook echt niet goedkoper.

Bovendien kan je bij Brand New Day gratis switchen tussen fondsen, wat handig is om te rebalancen.

Ben het eens met de opmerking dat de TER aan de hoge kant is, maar als je alle kosten in beschouwing neemt is het voor mensen die maandelijks kleinere bedragen willen inleggen een goede oplossing.

Nog beter zou zijn dat Vanguard ook Europeanen de mogelijkheid geeft direct een account bij hun te openen als particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 11:56

Accountant

Mindset+goal= Succes

Frank-NL schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:33:
[...]

Reken maar eens uit wat het kost als je maandelijks wilt inleggen. Dan is Binck schreeuwend duur en beleggen bij ING of andere grootbanken is ook echt niet goedkoper.

Bovendien kan je bij Brand New Day gratis switchen tussen fondsen, wat handig is om te rebalancen.

Ben het eens met de opmerking dat de TER aan de hoge kant is, maar als je alle kosten in beschouwing neemt is het voor mensen die maandelijks kleinere bedragen willen inleggen een goede oplossing.

Nog beter zou zijn dat Vanguard ook Europeanen de mogelijkheid geeft direct een account bij hun te openen als particulier.
Kun je me het principe van Vanguard misschien iets verduidelijken. Lees er veel over op fora uit Amerika en Canada maar heb me er zelf nooit helemaal in verdiept. Ik begrijp uit je post dat je in Nederland via Brand New Day(dacht dat dit verzekeringsmaatschappij is) kunt inleggen en je dan over je inleg kosten afdraagt, zonder een minimum bedrag (betaal nu wel een minimum prijs per order bij Binck en Alex)?
En wat is TER?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Vanguard is de eerste partij die is begonnen met indexfondsen.
Als je alles wilt weten raad ik je Bogleheads aan (John Bogle is de founder van Vanguard)

http://www.bogleheads.org...%AE_investment_philosophy

Hier nog meer info: http://www.mrmoneymustach...-about-that-stock-market/

Brand New Day biedt verschillende producten waaronder verzekering maar ook pensioen en beleggingsrekeningen, waarbij gebruikt wordt gemaakt van Vanguard fondsen.

In de fact sheets kan je lezen welk fonds het eigenlijk is:

https://www.brandnewday.n...BND-Wereld-Indexfonds.pdf

Je hoeft geen minumumbedrag in te leggen omdat Brand New Day al het minimum heeft aangekocht met institutional shares.

TER is total expense ratio. Veruit het belangrijkste aspect waar je op moet letten bij het kiezen van een fonds of ETF. Het totaal van alle kosten voor het fonds, uitgedrukt in percentage. Hoe lager hoe beter, want als je 5% rendement haalt en er gaan nog 1.5% kosten en 2% inflatie vanaf heb je opeens nog maar 1.5% rendement over.

Bij Meesman kan je ook indexfondsen kopen maar die zijn overgestapt van Vanguard naar Northern Trust (TER is ongeveer hetzelfde)
https://www.meesman.nl/me...fonds-aandelen-wereldwijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Iemand Wolf of Wall Street al gezien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

@ Frank-NL:

Thnx voor je toelichting, op mr geldsnor was ik inderdaad al veelvuldig de term Vanguard tegen gekomen.

Ik ga me eens inlezen!

Wellicht is Brand New Day interessant als grootouders een rekening willen openen voor ons aankomend kindje. Een kind kan immers niet vroeg genoeg beginnen met investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:41
Voor degenen die willen investeren in Vanguard, Ishares of ander ETF nog een bericht over het zogenaamde dividendekkage. Landen heffen dividendbelasting van rond de 15% op het dividend van aandelen van bedrijven die in hun land zijn gevestigd. De vraag is dan in welke mate een wereld index fonds dit dividend doorgeeft. Meer info is te vinden op:
http://www.iex.nl/Column/106580/Dividendlekkage.aspx

In het ergste geval kan dit zo'n 0,5% rendement kosten en dit mag je bij je TER optellen. Ikzelf ben er niet helemaal achter hoeveel het in de praktijk is en hoeveel het verschilt per fond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mazzel123 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:33:
Voor degenen die willen investeren in Vanguard, Ishares of ander ETF nog een bericht over het zogenaamde dividendekkage. Landen heffen dividendbelasting van rond de 15% op het dividend van aandelen van bedrijven die in hun land zijn gevestigd. De vraag is dan in welke mate een wereld index fonds dit dividend doorgeeft. Meer info is te vinden op:
http://www.iex.nl/Column/106580/Dividendlekkage.aspx

In het ergste geval kan dit zo'n 0,5% rendement kosten en dit mag je bij je TER optellen. Ikzelf ben er niet helemaal achter hoeveel het in de praktijk is en hoeveel het verschilt per fond.
ik begrijp niet waarom dit een specifiek probleem zou zijn voor trackers, zoals dat artikel suggereert, en niet ook bij actieve fondsen.
Als je alleen belegt in Nederlandse aandelen, of Nederlandse beleggingsfondsen van Nederlandse aandelen die misschien een deal hebben gemaakt met de fiscus om de bronbelasting te vermijden, dan ja.
Maar als je belegt in internationale aandelen dan maakt het volgens mij niet uit of het om een actief beheerd dan wel tracker gaat, ze kampen beide met het probleem dat ze dividend zouden terug moet vragen bij tientallen landen, als dit al mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Inderdaad dit geldt ook voor fondsen. Mijn punt is dat je bij de keuze van een fonds of tracker rekening moet houden met dit effect. Sommige fondsen kunnen misschien beter of doen meer moeite om dit dividend doorgeven dan andere fondsen. Voor Think met hun Think etf beweren dit dividend beter door te geven, al twijfel ik wel een beetje aan hun verhaal. Ook zie je dat bijvoorbeeld ishares en Vanguard hun domicilie hebben in Ierland dat dividenden niet schijnt te belasten.
Het valt me op dat de beheerders van trackers en fondsen heel vaag doen over dividendlekkage, dus ik vind dit bij voorbaat verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Frank-NL schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:24:

Bedankt. Dan ga ik daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
stin schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:51:
[...]

Bedankt. Dan ga ik daar eens naar kijken.
Me too, dank voor de info Frank-NL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dat het Vanguard Global Stock Index Fund waar brandnewday mee werkt euro-hedged is, dit verklaart misschien de wat hoge TER van 0.59%

https://www.brandnewday.n...BND-Wereld-Indexfonds.pdf

Ik vraag me af of het de moeite waard is om met euro hedged trackers te werken, of de kosten opwegen tegen de eventuele baten. Iemand hier een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Er is ook een non hedged variant met dezelfde TER.

Als je meer wilt weten lees deze column en de reacties: http://www.iex.nl/Column/62751/De-onzin-van-valutahedgen/ waar ook een medewerker van BND reageert.

Ik heb eind vorig jaar een goede discussie gevoerd met BND over de TER want Vanguard heeft de TER zelf inmiddels verlaagd naar 0.25% (https://www.vanguard.nl/c...irish-domiciled-funds.pdf) en mijn vraag was of dit ook doorberekend zou worden aan BND klanten. Het blijkt dat BND zelf al een TER van 0.09% heeft bedongen bij Vanguard dus dat een verlaging naar 0.25% niet relevant is.

Hieronder quote ik het antwoord van de klantenservice:
Hartelijk dank voor uw bericht en de punten die u aandraagt. Wij begrijpen het dat u vragen heeft over de kosten. Brand New Day streeft er voortdurend naar om tegen de laagste kosten in de markt te werken. Dit betekent dat wij voortdurend op zoek zijn naar betere deals, die ons en onze klanten een kostenbesparing kunnen opleveren. Ideeën van klanten over mogelijkheden op dit vlak, zijn dus zeer welkom. Uw mail heb ik daarom doorgenomen met een van onze productontwikkelaars.

Uit uw mail maken wij twee punten op:
1) U beoordeelt het kostenverschil tussen de Vanguard-fondsen en de fondsen die Brand New Day aanbiedt als relatief groot.
2) Op basis van punt 1 geeft u aan het idee te hebben dat het mogelijk toch meer oplevert als u in de Vanguardfondsen belegt op een andere manier.

Om verder te verhelderen wat mijn collega precies bedoelde met zijn citaat, stuur ik u hierbij een aanvullende toelichting.

Het BND wereldindexfonds belegt in het Vanguard Global Stock index Fund Euro-hedged. De totale kosten hiervoor zijn 0.59% inclusief de kosten van Vanguard: Brand New Day rekent een beheerfee van 0.5% en de kosten van Vanguard zijn 0.09%. Deze 0.09% is een tarief voor grote institutionele klanten en is nog steeds aanzienlijk lager dan het reguliere tarief waar Vanguard mee rekent na de kostenverlaging. De 0.5% kosten die Brand New Day zelf in rekening brengt, is om kostendekkend te kunnen werken en u de nodige dienstverlening te kunnen bieden. Deze percentages dienen echter wel uit elkaar gehouden te worden: de deal met Vanguard is nog steeds zeer scherp en ook de kosten die Brand New Day zelf rekent behoren tot de laagste kosten in de markt.

In juni 2013 heeft Vanguard een aantal ETF’s (indexfondsen die op de beurs verhandeld worden) op euronext geintroduceerd. Deze kunnen worden aangeschaft worden via een broker, zoals Binck, alex of via uw eigen bank. De broker of bank rekent hiervoor kosten (transactiekosten en bewaarloon bijvoorbeeld). Vanguard heeft bijvoorbeeld de Vanguard FTSE All-World ETF geintroduceerd. Deze heeft een totale kosten ratio (TER) van 0.25%. Hierbij komen echter nog de kosten van de bank of broker. Deze ETF is voor BND daarom niet interessant omdat hij duurder is dan het Vanguardfonds waarin het BND Wereldindexfonds nu belegt (0.25% versus 0.09%).

Binnen het fonds waarin Brand New Day nu belegt, wordt het dividend automatisch kosteloos herbelegd. De ETF van Vanguard keert elk kwartaal dividend uit dat moet worden herbelegd. Bij een goedkope broker als Binck zijn de minimum kosten per transactie minimaal 10 euro. Uitgaande van vier maal per jaar komt dat dus uit 40 euro. Bij een belegd vermogen van 10.000 euro is dat 0.4%. Deze kosten kennen de huidige BND fondsen niet. Wanneer u geen rekening houdt met deze en eerder genoemde kosten, wordt al snel helder dat het voor particulieren die de ETF kopen via hun bank of broker niet snel goedkoper is als rekening wordt gehouden met de kosten van de bank of broker. Voor uw pensioenrekening komt hier nog een extra aandachtspunt bij. Binnen deze ETF’s is het namelijk niet mogelijk om fiscaal vriendelijk te beleggen, omdat Vanguard deze fondsen niet binnen ‘Banksparen’ aanbiedt. Dit betekent dat de fiscale voordelen van Banksparen zoals Brand New Day die aanbiedt (bijvoorbeeld voor uw pensioenrekening) bij deze ETF's niet van toepassing zijn. Denk bij de belastingvoordelen onder meer aan de mogelijkheid voor aftrek van inkomstenbelasting, met mogelijk lagere belasting bij uitkering en het uitblijven van 1.2% vermogensrendementsheffing. Als u deze voordelen meeweegt is de constructie van beleggen in een ETF via bank of broker met iets lagere beheerkosten per saldo aanzienlijk onvoordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank!

Je hoeft dividend natuurlijk niet te herbeleggen (ben ik niet van plan). Het hangt uiteindelijk allemaal af van hoe en hoeveel je belegt. Het wordt er allemaal niet transparanter op met dit soort verschillende tarief structuren.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Ik denk dat een fonds als BND vooral interessant is als je vaak, kleine bedragen wilt inleggen. En dat je geautomatiseerd je dividend wil laten herbeleggen. Voor je rendement op lange termijn is dat sowieso aan te bevelen bij een relatief klein vermogen (dan is ook je dividend meteen weer in de beurs gestoken).

Bijvoorbeeld Binck heeft nu bij één van de rekeningvarianten geen bewaarkosten meer, dan komt het dus alleen neer op de transactiekosten. Dat is natuurlijk snel te berekenen. Bij kwartaalaankopen of zelfs minder, lijkt me dat al snel goedkoper worden. Bovendien kun je dan zelf bepalen wat je met je dividend doet. Afhankelijk van de geselecteerde ETF kun je dat ook automatisch laten herbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-09 14:11
Hoe zit het eigenlijk met de fiscale voordelen van BND? Bestaan die nog nu het banksparen is afgeschaft?

EDIT: En waarom niet gewoon bij Vanguard de ETFs kopen? https://personal.vanguard...sbondscds/feescommissions

EDIT2: Volgens mij is het het beste om een deel als vermogensbelegging te doen (dus in 1 keer inbrengen) bij bijvoorbeeld een binckbank in een ETF van vanguard. Met de huidige aanbieding (200 euro transactietegoed) betaal je helemaal geen transactiekosten (tenzij je meer dan 200k inlegt, wat bij mij niet het geval is) en kan je bijvoorbeeld de FTSE All-World UCITS ETF aankopen (TER: 0,25%, geen verdere beheerskosten). Ik zat erover te denken om 30-40% van mijn huidige vermogen als spaargeld te houden en de rest daarin te stoppen.

Voor de rest zou ik ook maandelijks graag een klein bedrag inleggen, bijvoorbeeld 100 euro, hiervoor zou ik een ander account openen.
Een redelijk optie lijkt mij ThinkETF bij Todays broker.
Voordeel:
- (relatief) lage TER: 0,55%
- lage aankoopkosten: 0,40% (komt neer op 40 cent per maand)

Een alternatief is Meesman:
Voordeel:
- lage TER: 0,50%
- lage aankoopkosten: 0,25%
Nadeel:
- jaarlijkse kosten: 25 euro (dus(uitgaande van een half jaar *100) = ruim 4%!!!)

Dit kan opgelost worden door bijvoorbeeld 30-50% in Binck en 10-30% in Meesman te bewaren, waardoor de jaarlijkse kosten voor Meesman onder de 1% komen. Aan de andere kant kan ik ook 1 keer per kwartaal geld in een ETF stoppen bij Binck en kom ik op dezelfde jaarlijkse kosten en lagere TER uit... Punt is dat dan een handmatige actie moet gaan worden, waar ik niet op zit te wachten.. *zucht*

[ Voor 114% gewijzigd door gabn88 op 08-01-2014 21:25 . Reden: toegevoegd x2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Overigens heb ik bij alex wat gegevens opgevraagd over dat vermogensbeheer van hun maar je moet er als ik goed lees gelijk 25k insteken. Met de verwachting dat ik volgend jaar een huis ga kopen doe ik dat liever niet.

Lees ik het goed of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-01-2014 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Een Vanguard Brokerage account is volgens mij niet beschikbaar voor Nederlandse particulieren. Amerikanen bijvoorbeeld kunnen de nog goedkopere Index Funds van Vanguard kopen, maar die zijn volgens mij helemaal niet te koop in NL, alleen de ETF's via een broker als Binck.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyclonist op 08-01-2014 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
gabn88 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 18:48:
Hoe zit het eigenlijk met de fiscale voordelen van BND? Bestaan die nog nu het banksparen is afgeschaft?

EDIT: En waarom niet gewoon bij Vanguard de ETFs kopen? https://personal.vanguard...sbondscds/feescommissions
Ik woon in Duitsland, dus ik heb ook eens naar Duitse alternatieven gezocht die ook interessant kunnen zijn voor mensen die in Nederland wonen.

De eerste is On Vista Bank/broker (een broker a la Binck, maar dan in Duitsland) Daar heb je zogenoemde spaarplannen waarmee je maandelijks (Min. EUR 50 - Max. EUR 1000) kunt inleggen zonder aankoopkosten of depotkosten. Alleen bij verkoop betaal je dan een prijs. Het enige minpunt is dat ze momenteel maar 24 ETFs aanbieden dat het wellicht niet zo interessant maakt.

De andere mogelijkheid is ComDirekt die ca. 150 ETFs aanbiedt en 1,5% kosten rekent per aankoop. Dat is ook een spaarplan waarbij je maandelijks kunt inleggen. Dat maakt het helaas weer wat te duur als je het over meerdere jaren gaat bekijken.

BND is leuk en aardig, maar het aanbod is wel een beetje minimaal. Als ik mijn inleg wil verspreiden over meerdere regios of als ik bijvoorbeeld de komende 5 jaar een gedeelte van mijn inleg in een bepaalde regio wil investeren, dan is dat daar niet mogelijk. Ze bieden nl. alleen maar wereld, emerging markets en small caps aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
MSCI World + Emerging + Small Cap is zo'n beetje alle aandelen ter wereld die er toe doen.
Waarom zou je een bepaalde regio alleen willen aanhouden als je ook alles kan aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Frank-NL schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:18:
MSCI World + Emerging + Small Cap is zo'n beetje alle aandelen ter wereld die er toe doen.
Waarom zou je een bepaalde regio alleen willen aanhouden als je ook alles kan aankopen.
Laten we zeggen dat ik bijvoorbeeld 150 euro per maand wil inleggen en momenteel vind ik bijv. Turkije weer interessant om een paar jaar in te beleggen dan gaat dat niet. Na bijvoorbeeld 3 jaar schroef ik dat daar bijvoorbeeld terug en betaal daar niet meer maandelijks in en laat weer een groter percentage in een ander fonds lopen.

Zo heb je wat meer mogelijkheden die bij BND niet direct mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:03
Beste Tweakers, ook ik ben sinds een tijdje weer bezig wat centen op de beurs te beleggen. Ik ken alle basisbegrippen en kom redelijk uit de voeten. Ik ben echter nog steeds geïnteresseerd in een leerzaam/leuk beleggersboek.
Ik zoek niet iets als een studieboek waarin enkel de definities worden opgedreund maar eerder een 'praktijkboek' met eventueel wat ervaringen?

Bijvoorbeeld zoiets: http://www.bol.com/nl/p/l...rren-bu/9200000010836763/

Hebben jullie toevallig tips? iets wat jullie in de kast hebben staan? Dank :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
stin schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:32:
[...]

Laten we zeggen dat ik bijvoorbeeld 150 euro per maand wil inleggen en momenteel vind ik bijv. Turkije weer interessant om een paar jaar in te beleggen dan gaat dat niet. Na bijvoorbeeld 3 jaar schroef ik dat daar bijvoorbeeld terug en betaal daar niet meer maandelijks in en laat weer een groter percentage in een ander fonds lopen.

De beste dienst die BD levert is juist de beperkte keuze. Hoe meer opties, hoe meer domme dingen je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:58
WWAS schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:22:
Beste Tweakers, ook ik ben sinds een tijdje weer bezig wat centen op de beurs te beleggen. Ik ken alle basisbegrippen en kom redelijk uit de voeten. Ik ben echter nog steeds geïnteresseerd in een leerzaam/leuk beleggersboek.
Ik zoek niet iets als een studieboek waarin enkel de definities worden opgedreund maar eerder een 'praktijkboek' met eventueel wat ervaringen?

Bijvoorbeeld zoiets: http://www.bol.com/nl/p/l...rren-bu/9200000010836763/

Hebben jullie toevallig tips? iets wat jullie in de kast hebben staan? Dank :).
Lijkt mij niks. Een Nederlands boek (alarmbel), wat niet door Warren zelf is geschreven (alarmbel 2). Ik zou lekker een van de boeken pakken waar hij zelf co-autheur van is: http://www.goodreads.com/author/list/756.Warren_Buffett.

Sowieso gaat bij mij al direct een alarmbel rinkelen bij alle boeken waarin staat "leer beleggen ......." of "verdien geld ......". Dat leer je niet uit een boekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij kun je het hier gratis krijgen?

http://www.warrenbuffett.nl

Zou niet m'n primaire mailadres invoeren overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:58
Een bestseller gratis beschikbaar maken. Wat genereus. Benieuwd waarom Kingfisher Capital ons zo graag betere traders wilt maken voor nop d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
stin schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:32:
[...]

De vraag is waarom je dat zou willen. Investeren in één regio of land is juist niet interessant als je verstandig wilt indexbeleggen. Niemand kan voorspellen dat een bepaalde regio het zo goed gaat doen dat het interessant is om alleen daar geld in te steken.

Hou het eenvoudig en hou een goede spreiding aan is volgens velen de beste tactiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dividend indices of niet?

Ik zit nog te twijfelen tussen Vanguard FTSE All World en FTSE All world High Dividend.
Doel is een inkomen te genereren uit fonds, dus een selectie op dividend aandelen lijkt aantrekkelijk, maar je kunt natuurlijk ook een inkomen genereren door te verkopen, en als niet dividend aandelen harder groeien op lange termijn zou het gewone All World beter kunnen zijn.
Al zou dit volatieler kunnen zijn, waardoor je het risico loopt te moeten verkopen in een dip.

Ik kon geen historische informatie vinden over de FTSE All World High dividend index.
Wel over de Stoxx Global 1800 (soort All world)
http://www.stoxx.com/indi...rmation.html?symbol=SXW1E
en de Stoxx Global Select Dividend 100 (100 dividend aandelen uit Global 1800):
http://www.stoxx.com/indi...ormation.html?symbol=SDGP

uit de factsheet haal ik dat sinds 1998 de Global Select Dividend 100 een annualised return heeft van 5.33% terwijl de Global Stoxx 1800 over dezelfde periode een annualised return heeft van slechts 1.11%
http://www.stoxx.com/down...stx_selectdividend_fs.pdf
(toch wel even schrikken, die lage returns sinds 1998 in die pdf sheet voor verschillende indices)

Een dividend index fonds lijkt dus aantrekkelijk: hogere dividend uitkering, en ook nog eens een reeele kans op hoger rendement.
Iemand hier een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:56
Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:33:
Dividend indices of niet?

Ik zit nog te twijfelen tussen Vanguard FTSE All World en FTSE All world High Dividend.
Doel is een inkomen te genereren uit fonds, dus een selectie op dividend aandelen lijkt aantrekkelijk, maar je kunt natuurlijk ook een inkomen genereren door te verkopen, en als niet dividend aandelen harder groeien op lange termijn zou het gewone All World beter kunnen zijn.
Al zou dit volatieler kunnen zijn, waardoor je het risico loopt te moeten verkopen in een dip.

Ik kon geen historische informatie vinden over de FTSE All World High dividend index.
Wel over de Stoxx Global 1800 (soort All world)
http://www.stoxx.com/indi...rmation.html?symbol=SXW1E
en de Stoxx Global Select Dividend 100 (100 dividend aandelen uit Global 1800):
http://www.stoxx.com/indi...ormation.html?symbol=SDGP

uit de factsheet haal ik dat sinds 1998 de Global Select Dividend 100 een annualised return heeft van 5.33% terwijl de Global Stoxx 1800 over dezelfde periode een annualised return heeft van slechts 1.11%
http://www.stoxx.com/down...stx_selectdividend_fs.pdf
(toch wel even schrikken, die lage returns sinds 1998 in die pdf sheet voor verschillende indices)

Een dividend index fonds lijkt dus aantrekkelijk: hogere dividend uitkering, en ook nog eens een reeele kans op hoger rendement.
Iemand hier een mening over?
Hier is veel onderzoek over geweest en inderdaad, meestal is de return/risk hoger bij dividend aandelen.

Zijn verschillende theorieën over, maar de meeste komen volgens mij neer op het verhaal growth vs value.

Ik investeer zelf ook voornamelijk in dividend bedrijven, maakt het ook makkelijker om te herbalanceren eens in het jaar omdat je steeds wat cash opbouwt. Je kan ook aandelen verkopen om inkomen te genereren maar dat heeft meestal hogere kosten dan dividend.

Overigens bij dividend wel handig om een broker te kiezen die het zonder kosten uitkeert en een fonds te kiezen met een gunstigbelastingklimaat vanwege dividend belasting.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
TrailBlazer schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:29:
[...]

Beetje offtopic voor dit topic maar dit lijkt mij een rare keuze. Ik zou begonnen zijn met maximaal bijstorten in je spaardeel. Als je daar de max bereikt he t gaan aflossen op je aflossingsvrije deel. Je kan niet aflossen op je bankspaardeel.

[...]

Extra storten in spaardeel levert je gelijke rente op je als dat je betaalt op je hypotheek.
Ik heb inmiddels antwoord gehad van Nationale Nederlanden (duurde even...). Bijstorten in het spaardeel is volgens de voorwaarden van mijn hypotheek niet toegestaan. Dus dat idee gaat helaas niet werken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank voor je bevestiging
evleerdam schreef op zondag 12 januari 2014 @ 14:03:
[...]
Overigens bij dividend wel handig om een broker te kiezen die het zonder kosten uitkeert en een fonds te kiezen met een gunstigbelastingklimaat vanwege dividend belasting.
Kosten ben ik veel mee bezig geweest.
Brokers als Binck, maar ook grootbanken als ABN Amro brengen volgens mij geen kosten in rekening (meer) voor dividend uitkeringen.

Ik gebruik ETFs van Vanguard, iShares en dbx (Deutsche bank), die ofwel in Ierland of Luxemburg gevestigd zijn voor belastingredenen. Maar ik neem aan dat er nog steeds bronbelasting op dividenden wordt ingehouden op bijvoorbeeld Amerikaanse aandelen door de VS, ik zie niet hoe dit voorkomen kan worden.

Als ik het goed begrijp, zou je theoretisch zelf individuele Amerikaanse aandelen kunnen kopen en afhankelijk van het belastingverdrag tussen Nederland en de VS (een deel van) de bronbelasting terugvragen, maar dat lijkt me wel ver gaan.

Verder zijn er mogelijk wisselkoerskosten bij aan/verkoop en dividend uitkeringen aangezien veel van die ETFs en/of genoteerd staan in dollars en dividend uitbetalen in dollars (bv MSCI trackers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:58:
dank voor je bevestiging

[...]

Kosten ben ik veel mee bezig geweest.
Brokers als Binck, maar ook grootbanken als ABN Amro brengen volgens mij geen kosten in rekening (meer) voor dividend uitkeringen.

Ik gebruik ETFs van Vanguard, iShares en dbx (Deutsche bank), die ofwel in Ierland of Luxemburg gevestigd zijn voor belastingredenen. Maar ik neem aan dat er nog steeds bronbelasting op dividenden wordt ingehouden op bijvoorbeeld Amerikaanse aandelen door de VS, ik zie niet hoe dit voorkomen kan worden.

Als ik het goed begrijp, zou je theoretisch zelf individuele Amerikaanse aandelen kunnen kopen en afhankelijk van het belastingverdrag tussen Nederland en de VS (een deel van) de bronbelasting terugvragen, maar dat lijkt me wel ver gaan.

Verder zijn er mogelijk wisselkoerskosten bij aan/verkoop en dividend uitkeringen aangezien veel van die ETFs en/of genoteerd staan in dollars en dividend uitbetalen in dollars (bv MSCI trackers).
Je krijgt 15% dividend terug van de belastingdienst bij het invullen van je belastingaangifte. Die 15% is namelijk ingehouden dividendbelasting, maar dat bedrag mag je aftrekken (krijg je dus indirect terug) van je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cubic X schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:10:
[...]

Je krijgt 15% dividend terug van de belastingdienst bij het invullen van je belastingaangifte. Die 15% is namelijk ingehouden dividendbelasting, maar dat bedrag mag je aftrekken (krijg je dus indirect terug) van je aangifte.
als ik het goed begrepen heb, geldt dit alleen voor Nederlandse aandelen.
Nederland houdt immers alleen 15% bronbelasting in op Nederlandse aandelen (die je mag verrekenen met de vermogensrendementsheffing), niet op Amerikaanse aandelen.
Daar moet je voor naar de Amerikaanse belastingdienst. Ik kan me voorstellen dat als niet ingezetene in de VS, en afhankelijk van het belastingverdrag tussen Nederland en de VS, je dividend bronbelasting zou kunnen terugvragen bij de Amerikaanse belastingdienst. Maar ik ben geen epxert op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Nee, het is afhankelijk van het land, maar bij de meeste buitenlandse dividendbelasting kan je deze opvoeren als aftrekpost op je betaalde vermogensrendementheffing tot een max van 15%. Dit is wel iets anders dan bij betaalde Nederlandse dividendbelasting: die kan je namelijk altijd terug krijgen. Als je bijv. een vermogen hebt van minder dan 20.000 dan betaal je geen vermogensredementsbelasting, en dus kan je niks met de aftrekpost van de buitenlandse dividendbelasting. Ontvang je dividenden uit een land waar meer dan 15% wordt ingehouden dan moet je voor het bedrag boven de 15% dit zelf uit het desbetreffende land terughalen (zelf geen ervaring mee).

Maar ondanks het feit dat je buitenlandse dividendbelasting kan wegstrepen tegen je box3 belasting verlies je volgens mij wel geld aan dividenden bij een ETF. Want eerst betalen bedrijven hun dividend aan de ETF, en daarbij wordt belasting ingehouden die je niet kan terugvragen. Vervolgens betaald de ETF een dividend uit aan de aandeelhouders, en alleen de eventuele belasting die daarbij wordt ingehouden kan je wel gebruiken als aftrekpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:56:
Nee, het is afhankelijk van het land, maar bij de meeste buitenlandse dividendbelasting kan je deze opvoeren als aftrekpost op je betaalde vermogensrendementheffing tot een max van 15%.
Heb je hier ervaring mee?
Maar ondanks het feit dat je buitenlandse dividendbelasting kan wegstrepen tegen je box3 belasting verlies je volgens mij wel geld aan dividenden bij een ETF. Want eerst betalen bedrijven hun dividend aan de ETF, en daarbij wordt belasting ingehouden die je niet kan terugvragen.
Ik vraag me af waarom die ETF fondsen dan niet de dividend bronbelasting terugvragen. Misschien kunnen alleen personen bronbelasting terugvragen, of misschien is het teveel werk. Maar als het potentieel veel zou opleveren, dan zie ik ETF fondsen het onder druk van concurrentie nog wel gaan doen. Lijkt me goed te automatiseren.
Vervolgens betaald de ETF een dividend uit aan de aandeelhouders, en alleen de eventuele belasting die daarbij wordt ingehouden kan je wel gebruiken als aftrekpost.
volgens mij is de reden dat veel ETF fondsen gevestigd zijn in landen als Ierland en Luxemburg, is omdat die landen geen belasting op die uitbetaling heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Ja.
[...]

Ik vraag me af waarom die ETF fondsen dan niet de dividend bronbelasting terugvragen. Misschien kunnen alleen personen bronbelasting terugvragen, of misschien is het teveel werk. Maar als het potentieel veel zou opleveren, dan zie ik ETF fondsen het onder druk van concurrentie nog wel gaan doen. Lijkt me goed te automatiseren.
Veel werk, en verschillend papierwerk voor elk land. En waarschijnlijk is er veel belasting die ze niet kunnen terugvragen. De 15% VS dividendbelasting kan jij bijvoorbeeld gebruiken als aftrekpost als je hem zelf ook betaalt, maar kan een ETF het ook terughalen uit de VS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:24

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Pharming :'(
Net verkocht (met 2,5 cent winst) en nu weer 3 cent gestegen 8)7

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Hielko schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:56:
Maar ondanks het feit dat je buitenlandse dividendbelasting kan wegstrepen tegen je box3 belasting verlies je volgens mij wel geld aan dividenden bij een ETF. Want eerst betalen bedrijven hun dividend aan de ETF, en daarbij wordt belasting ingehouden die je niet kan terugvragen. Vervolgens betaald de ETF een dividend uit aan de aandeelhouders, en alleen de eventuele belasting die daarbij wordt ingehouden kan je wel gebruiken als aftrekpost.
Ok dus voor Vanguard/Ishares met domicilie in Ierland waar geen dividenbelasting heerst, kun je dus geen aftrekpost opgeven?

Bij Ishares heb ik de volgende tekst gevonden, waaruit ik afleid dat dividendbelasting waar de ETF zelf last van heeft niet mag worden weggestreept of afgetrokken tegen de Nederlandse dividendbelasting.

"Also, whether or not a Dutch investor can offset withholding taxes suffered by the ETF itself at the portfolio level, would depend on whether or not the ETF is considered as a separate legal entity. Where the ETF is considered separate from its participants, the participants would not generally be able to offset any portfolio-level withholding taxes against their own tax liabilities. Since Irish-domiciled and US-domiciled iShares in particular are set up as corporate structures, Dutch investors may not be able to offset underlying withholding taxes against their own Dutch tax liability."

Overig beweert Think ETF die dividendbelasting wel te kunnen terugkrijgen doordat zij een Nederlands investeringsvehikel is. Hoe dat werkt is zelfs na het lezen van de tekst op hun site mij niet duidelijk...

[ Voor 43% gewijzigd door mazzel123 op 13-01-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Volgens mij gaat het hier om:
Think ETF’s heeft, in tegenstelling tot andere aanbieders, een Nederlandse juridische structuur en fiscaal gezien de FBI (Fiscale Beleggingsinstelling) status. Hierdoor kunnen de Think ETF’s de ontvangen dividenden efficiënt doorgeven aan de belegger.
Bij andere ETF's ziet de belastingdienst de dividend uitkeringen als volgt:

Bedrijf->dividend->ETF->dividend->jij

En omdat Think een FBI status heeft wordt het gezien als

Bedrijf->dividend->jij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Hielko schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:12:

Bedrijf->dividend->ETF->dividend->jij

En omdat Think een FBI status heeft wordt het gezien als

Bedrijf->dividend->jij
Ja bovenstaande lijkt me een goede weergave van de situatie. Het probleem zit hem echter niet in de laatste stap van dividend ontvangen van Think of Ishares. Bij Think kun je de dividendbelasting aftrekken en Ishares betaalt niet eens dividend belasting. Het gaat erom of Ishares of Think wel de dividendbelasting kan terugvorderen die de Amerikaanse overheid heft op dividend uitgekeerd door Amerikaanse bedrijven in het ETF fonds. Think of Ishares of Vanguard moeten dan gebruik maken van belastingverdragen tussen NL en VS (Think) of Ierland en VS (Ishares, Vanguard). Tenminste, zo begrijp ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Nee, niet helemaal. Think vordert geen belasting terug, maar vanwege de speciale status van Think als een soort van transparante tussenpartij kan jij gewoon alle betaalde belasting in aftrek brengen als voorheffing op je vermogensbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Hielko schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:07:
Nee, niet helemaal. Think vordert geen belasting terug, maar vanwege de speciale status van Think als een soort van transparante tussenpartij kan jij gewoon alle betaalde belasting in aftrek brengen als voorheffing op je vermogensbelasting.
Ik leid uit onderstaande tekst van Think iets anders af. Zij melden dat het voordeel van deze speciale status als FBI het feit is dat Nederland vergeleken met Ierland zoveel internationale belastingverdragen heeft en niet dat je de betaalde belasting in aftrek kan brengen als voorheffing op je vermogensbelasting.

Belastingverdragen

Bij ETF’s die een buitenlandse/wereldwijde index volgen werkt dit fiscale aspect anders, dividend uit het buitenland wordt in eerste instantie verminderd met buitenlandse dividendbelasting. Dus bij dividendbetalingen van over de grens vindt dubbele belasting plaats: één keer ‘dividend withholding tax’ in het land waar de vennootschap is gevestigd en dividendbelasting in het vestigingsland van het fonds.

Om de gevolgen van dubbele belasting te verzachten, sluiten landen onderling vaak belastingverdragen, zo ook Nederland. De Nederlandse overheid vindt het belangrijk dat Nederlandse investeerders op buitenlandse markten onder dezelfde voorwaarden kunnen investeren als andere investeerders. En dat buitenlandse investeerders onder dezelfde voorwaarden in Nederland kunnen investeren. Nederland is het land met enorm veel belastingverdragen, veel meer dan bijvoorbeeld een Ierland en Luxemburg, ter voorkoming van dubbele heffing van directe belastingen (onder andere inkomstenbelasting en dividendbelasting).

U als belegger heeft dus een aanzienlijk voordeel om te beleggen in Nederlandse ETF’s die een buitenlandse/wereldwijde index volgen. Door de grote hoeveelheid verdragen die Nederland heeft, wordt uw dividend veelal efficiënt doorgegeven en dit resteert direct in vermogenswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Je lijkt idd gelijk te hebben. Vraag me dan wel af hoe groot het voordeel dan precies is voor internationale ETF's, want de belasting die in de stap ETF->belegger betaalt wordt is niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Ik denk dat dat met name afhangt van hoe goed Think, Ishares en Vanguard hun best doen om middels belastingverdragen tussen landen het dividend te claimen. Hier is in ieder geval bij Think en Ishares niets over te lezen...

Update: vraag staat uit bij Think.

[ Voor 7% gewijzigd door mazzel123 op 13-01-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
frankwopereis schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:24:
Pharming :'(
Net verkocht (met 2,5 cent winst) en nu weer 3 cent gestegen 8)7
Dat is niet beleggen maar speculeren.. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 07:00
Omdat ik het idee heb dat de aandelen AMD weleens kunnen gaan stijgen :*) (klik!) als gevolg van de massale inkoop van hun videokaarten (cryptocoin mining), overweeg ik een paar aandelen AMD kopen.

Echter, via plus500.nl kom ik uit bij CFD's. Natuurlijk heb eea opgezocht en ben ik me er van bewust dat deze manier van beleggen risicovoller is, maar bij verwachte stijging interessanter kan zijn (door de leverage).
(http://www.plus500.nl/Instruments/AMD)

Mijn vraag is: stel dat ik 100 Euro stort, CFD's AMD koop en de koers zakt. Zelfs tot een niveau waarbij ik meer dan die 100E zou verliezen. Heb ik dan een probleem of ben ik dan gewoon die 100E kwijt en stopt het dan? O-)

(andere overwegingen die ik over het hoofd zie? :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Antwoord van Think over dividendbelasting. Blijkbaar kun je via deze constructie wel 100% dividend krijgen.

Alle Think ETF’s hebben de status van Fiscale Beleggings Instelling (FBI). Hierdoor is het mogelijk om de claim op dividendbelasting via de ETF door te geven aan de belegger in de ETF en om gebruik te maken van de belastingverdragen die Nederland met andere landen gesloten heeft.

Als we Amerikaanse aandelen als voorbeeld nemen werkt het als volgt. Een Amerikaans aandeel keert bijvoorbeeld € 100 dividend uit. Hierop wordt in eerste instantie 15% dividendbelasting ingehouden. De Think ETF ontvangt dus € 85 dividend. Elk kwartaal hebben we de mogelijkheid om het gedurende het kwartaal ontvangen dividend via een dividenduitkering van de ETF aan de belegger in de ETF uit te keren. Op het moment van uitkeren mogen wij wegens de fiscale status van de ETF’s die claim van 15% doorgeven aan de belegger. We betalen dus € 100,- bruto dividend (netto € 85,-) uit waarvan de ingehouden 15% bij de Nederlandse fiscus kan worden verrekend of teruggevorderd. Uiteindelijk is op deze manier dividendbelastinglekkage voorkomen. Ik heb een document bijgesloten die in meer detail uitlegt hoe dit werkt.

De behandeling van dividend werkt op dezelfde wijze voor aandelen uit andere landen dan de VS. In sommige landen (denk aan Zwitserland) wordt een deel terugvorderbare dividendbelasting ingehouden naast de hierboven beschreven verrekenbare belasting. Deze terugvorderbare dividendbelasting wordt als vordering meegenomen in de intrinsieke waarde van de ETF en door onze bewaarbank (custodian) Kasbank teruggevorderd.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Cyclonist schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:15:
[...]

Dat is niet beleggen maar speculeren.. :>
Pennystocks in mijn geval goed voor de adrenaline slecht voor mijn beurs. Ik blijf ervan af ik heb mijn lesje ermee geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mazzel123: interessante info

Ik denk dus dat de crux zit in het doel van belastingverdragen: voorkomen van DUBBELE belasting.
Bij bronbelasting in de VS, en vervolgens vermogensrendementsheffing in NL is er sprake van dubbele belasting, volgens belastingverdrag kan dit niet, dus kun je al betaalde bronbelasting aftrekken.
Zet je er een ETF tussen (bijvoorbeeld in Ierland) dan is er opeens geen sprake meer van dubbele belasting, niet tussen VS en Ierland (alleen bronbelasting in VS), en niet tussen Ierland en Nederland, want ETF geeft alles gewoon door.
Dus kan de ETF waarschijnlijk niets regelen aan de hand van belastingverdragen.

Het speciale van die Think ETF's zit hem er blijkbaar in dat zij dit wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Andere vraag ik zit te denken om een tracker met hoge dividend aandelen te kopen.
Ik zal dan ongeveer 6x per jaar ofzo een keer bijkopen.
Welke broker is het goedkoopste=
Momenteel zit ik bij de Rabo maar die is niet goedkoop volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:57:
Andere vraag ik zit te denken om een tracker met hoge dividend aandelen te kopen.
Ik zal dan ongeveer 6x per jaar ofzo een keer bijkopen.
Welke broker is het goedkoopste=
Momenteel zit ik bij de Rabo maar die is niet goedkoop volgens mij.
Je kan op voorgaande pagina's wel discussies vinden over verschillende brokers en ook voor vergelijkbare doelen die jij voor ogen hebt :).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Iemand enig idee waarom er 1 cent verschil zit in het dividend van een Think AEX Tracker?
Volgens de site van ThinkETFS zou het dividend 9 cent bedragen maar ik zie 8 cent bij Alex verschijnen. Voorheen nooit zo opgelet valt me nu voor het eerst op. Dividendbelasting zal het toch niet zijn, die verrekenen ze toch pas later dacht ik :? ??

[ Voor 15% gewijzigd door Accountant op 15-01-2014 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sallin schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:42:
[...]

Je kan op voorgaande pagina's wel discussies vinden over verschillende brokers en ook voor vergelijkbare doelen die jij voor ogen hebt :).
Klopt maar dat liep meer uit op een discussie dan een daadwerkelijk advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzel123
Accountant schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:52:
Iemand enig idee waarom er 1 cent verschil zit in het dividend van een Think AEX Tracker?
Volgens de site van ThinkETFS zou het dividend 9 cent bedragen maar ik zie 8 cent bij Alex verschijnen. Voorheen nooit zo opgelet valt me nu voor het eerst op. Dividendbelasting zal het toch niet zijn, die verrekenen ze toch pas later dacht ik :? ??
Als het verschil precies 15% is, dan vermoed ik dat het wel dividendbelasting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:21:
[...]

Klopt maar dat liep meer uit op een discussie dan een daadwerkelijk advies.
Nu heb je een lijstje met brokers, kan je naar de websites gaan en daar tarieven vergelijken voor de hoeveelheid transacties die jij wil doen, bewaarloon over het bedrag dat jij voor ogen hebt, andere diensten waar jij gebruik van wilt maken en voor wilt betalen, et c. :). De kostenevaluatie is uiteindelijk afhankelijk van die zaken en wat jij daarvan vindt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Nee, dividendbelasting wordt over het algemeen direct ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:10
Gisteren zag ik een interessant bericht over www.wealthfront.com . Een online beleggingsadviseur.
Het concept spreekt me wel aan, lage instap, zeer lage kosten, dynamisch beleggen.
Met de huidige rente is het gewoon niet meer interessant om je (beetje) spaargeld op een spaarrekening te laten staan. Zelf beleggen is dan weer te arbeids intensief, en volgens mij mis je altijd net de boot als je er niet continue boven op zit.
Hebben we ook zoiets in Nederland of europa? Heb in het verleden wel naar Alex vermogensbeheer gekeken, maar dat vond ik toch best prijzig, en de instap is (voor mij) te hoog.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt dat u nu in het overzicht € 0,08 ziet staan terwijl wij bruto € 0,09 aan dividend hebben uitgekeerd voor de Think AEX UCITS ETF. Deze € 0,09 aan bruto dividend keren wij namelijk onder inhouding van 15% dividendbelasting uit. U ontvangt dus in eerste instantie het netto dividend. Voor de volledigheid zou er eigenlijk in het overzicht van uw bank € 0.0765 moeten staan, maar omdat banken het vaak op 2 cijfers achter de komma afronden ziet u € 0,08 staan.

Deze post aan ingehouden dividendbelasting ziet u duidelijk op het jaaroverzicht van uw bank staan en zo kunt u dit later via de IB of VpB aangifte verrekenen of terugvorderen, waardoor u het volledige bruto dividend ontvangt.

Joost Tieland (Think ETF's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:01:
[...]

Het klopt dat u nu in het overzicht € 0,08 ziet staan terwijl wij bruto € 0,09 aan dividend hebben uitgekeerd voor de Think AEX UCITS ETF. Deze € 0,09 aan bruto dividend keren wij namelijk onder inhouding van 15% dividendbelasting uit. U ontvangt dus in eerste instantie het netto dividend. Voor de volledigheid zou er eigenlijk in het overzicht van uw bank € 0.0765 moeten staan, maar omdat banken het vaak op 2 cijfers achter de komma afronden ziet u € 0,08 staan.

Deze post aan ingehouden dividendbelasting ziet u duidelijk op het jaaroverzicht van uw bank staan en zo kunt u dit later via de IB of VpB aangifte verrekenen of terugvorderen, waardoor u het volledige bruto dividend ontvangt.

Joost Tieland (Think ETF's)
Wat bijzonder een reactie van het bedrijf :) . Bedankt voor het heldere antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Dit staat overigens ook op de site van Think ETF's.
Wanneer dividend uitgekeerd wordt, dan gebeurt dit netto, onder inhouding van dividendbelasting. Bij aandelen kan deze ingehouden dividendbelasting aan het einde van het jaar teruggevorderd worden via de Nederlandse fiscus.
http://thinketfs.nl/uitleg-usps/fiscale-aspecten

Maar inderdaad goede communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Ik lees op het fora van IEX.nl dat ze veel spreken over een draaidag op de beurs. Ik heb al gezocht op google, maar kan iemand mij uitleggen wat een draaidag is?
En misschien nog belangrijker, hoe kan je deze bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Een dag dat de richting omgekeerd tov de richting van de afgelopen dagen.

Hoe je dit bepaalt? Er zijn geen zekerheden in beleggen, maar er zijn wel veel theorieen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Mijn Shell...wat doe je! :( .
Al jaren bezit ik Shell vanwege het dividend (dividend growth investor hier!) maar de waarschuwing van vandaag heeft mij toch ernstig aan het twijfelen gebracht over de toekomst van Shell. De wist is gekelderd en al jaren zijn er structurele problemen, daarnaast brokkelt de sector af en staat de olieprijs voortdurend onder druk. Ze moeten weer lenen om het dividend te kunnen blijven betalen. Tekenen van een zinkend schip :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Maar het is nog niet terug te zien in de koers :? Hij eindigt met -0,04%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:23

Don Quijote

El Magnifico

Ik ben niet bepaald een beleggingsexpert, en daarom wil ik mijn beleggings strategie zo simpel mogelijk houden. Mijn idee is om onder het mom van Dollar Cost Averaging, maandelijks een vast bedrag in een brede ETF te stoppen. Dit met een belegginhorizon van 25+ jaar. Dit om tegen die tijd als passief aanvullend inkomen te kunnen dienen. Echter de bedragen die ik maandelijks wil inleggen zijn vrij laag (250 euro), waardoor bij maandelijks aankopen de transactiekosten al een behoorlijke hap nemen. Nu sta ik dus een beetje in dubio, moet ik die transactiekosten voor lief nemen en gewoon Maandelijks inleggen, of doe ik er beter aan om mijn pure maandelijkse DCA strategie aan te passen en per kwartaal 750 euro in te leggen?
Iemand hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Je kan overwegen om bij een goedkope broker zoals degiro te gaan zitten, dan kan je voor een halve euro Amerikaanse ETF's kopen. Als je bij een broker zit met hogere transactiekosten dan kan je denk ik beter voor inleggen per kwartaal gaan. Op een horizon van 25 jaar zal het ook niet veel uitmaken of je per maand of per kwartaal instapt.
Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.