Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.806 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Informatie is zeker online te vinden. Ga zeker even kijken bij SeekingAlpha e.d. gewoon om het gevoel te krijgen, de perspectieven. En natuurlijk de terminologie. Voor de waan van de dag kun je naar Bloomberg, Yahoo Finance of ons eigen IEX.nl.

Echter, voor de mindset van de belegger (versus die van de speculant), die kun je vinden in The Intelligent Investor, The Snowball (echter is dat ook een biografie van Warren Buffett, met veel human interest tussen het beleggen door), en ikzelf genoot ook van A Mathematician Plays the Stock Market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:23

Don Quijote

El Magnifico

Mijn eerste stap in Dividend Growth Beleggen is gemaakt met de aankoop van 44 stuks Kinder Morgan Inc. Aantrekkelijk geprijsd en een prima yield (Hier mijn uitgebreidere verslag).
Doel is om iedere drie maanden een nieuwe positie te starten in een op dat moment aantrekkelijk dividend growth aandeel. Zijn er hier nog mensen die een DGI strategie volgen (in lijn met mannen als Dividend Mantra etc.)?

[ Voor 12% gewijzigd door Don Quijote op 23-04-2014 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik ben ingestapt in Senomyx Inc. (SNMX). Ze maken een smaakversterker die het mogelijk maakt om minder suiker in producten te stoppen, maar het is geen zoetstof. Pepsico heeft een partnership getekend, het idee is om het in te zetten in de normale (dus niet de Light) producten. Ze zijn poised for a multibagger zoals ze dat noemen ;).
• Senomyx is a food and beverage ingredients producer that has developed and recently received regulatory approval for a product that can reduce sugar usage by 35-50% in carbonated beverages.
• The share price has corrected sharply due to a momentum selloff as well as headlines of the chairman selling shares – both are unjustified and have created an attractive entry.
• PepsiCo, the company’s strategic partner, will likely imminently announce major plans to revamp its beverage product lineup to address its rapidly declining carbonated beverage volumes.
• Projections show PepsiCo alone can contribute roughly $152 million in company gross profits, leading to almost $2-3 billion in value based on PE versus current market capitalization of $358.1 million.
http://seekingalpha.com/a...pain-no-multi-bagger-gain

edit: Ter info, het gelinkte artikel is voor mij een makkelijkere manier om dit aandeel te communiceren dan het zelf uit te typen, maar mijn koop is niet gebaseerd op een SA artikeltje...

[ Voor 10% gewijzigd door Config op 23-04-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Toevallig dezelfde post vorige week gelezen. Ik was persoonlijk nog niet echt overtuigd. Alles lijkt af te hangen van de mate waarin Pepsi het echt gaan implementeren. Ik ben het wel met je eens dat het potentieel omhoog wel erg groot is, en je kan soms best een gokje wagen ;)
Heb je ook een koersdoel in je hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ravnoss schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:19:
Heb je ook een koersdoel in je hoofd?
More! ;)

Serieus: ik werk niet met koersdoelen, maar met tijd en momentum. Ik hou een positie aan voor een zekere minimale tijd (een jaar), en ik overweeg dan steeds te stoppen aan de hand van de prijs, de events, en de markt :). Ik vind het fijn dat ik met deze positie vrijwel direct ~13% in de plus sta, maar ik laat mij niet gek maken (of het nou naar boven of naar beneden gaat).

[ Voor 18% gewijzigd door Config op 23-04-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Ravnoss schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:55:
Mijn eerste stap in Dividend Growth Beleggen is gemaakt met de aankoop van 44 stuks Kinder Morgan Inc. Aantrekkelijk geprijsd en een prima yield (Hier mijn uitgebreidere verslag).
Doel is om iedere drie maanden een nieuwe positie te starten in een op dat moment aantrekkelijk dividend growth aandeel. Zijn er hier nog mensen die een DGI strategie volgen (in lijn met mannen als Dividend Mantra etc.)?
Ik ook, en KMT's zijn idd interessant.
Heb zelf voor €1000 bcd's gekocht van 4 verschillende partijen. Heb nu nog transactie tegoed van binck dus kan nu nog veel transacties doen.

Eind deze maand nog van plan te beleggen in high dividend etf's en government en company obligations etf's.
Overigens wat zijn je verwachte passieve inkomensstromen voor dit jaar?
Je stipt dat niet aan bij je portfolio.

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 23-04-2014 19:04 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

icecreamfarmer schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:32:
[...]

Overigens wat zijn je verwachte passieve inkomensstromen voor dit jaar?
Je stipt dat niet aan bij je portfolio.
Ik zal het binnenkort eens goed berekenen wat de verwachte dividend zal zijn met mijn huidige portfolio en wat ik dit jaar als doel wil stellen. Een grove schatting zou zijn dat ik ongeveer 2k verwacht dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ravnoss schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:03:
[...]

Ik zal het binnenkort eens goed berekenen wat de verwachte dividend zal zijn met mijn huidige portfolio en wat ik dit jaar als doel wil stellen. Een grove schatting zou zijn dat ik ongeveer 2k verwacht dit jaar.
Is dat niet heel laag wanneer 40% van je 50k in high yield zit?
Ik haal nu €1000 met 30k waarvan 8000 high yield is en de rest cash.

Verder een tip, ik heb een spreadsheet gemaakt om behalve mijn bankrekeningen ook mijn beleggingen bij te houden.
Het mooie van google docs is dat hij automagisch de juiste koersen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Met 2k doel ik op de rest van het kalender jaar. Dus nog 3/4 jaar.
Ik rekende:

22k High Yield waarop ik nog 6% verwacht te halen de rest van het jaar: 1320
27K ETF/Index waarop ik nog 3% op verwacht te halen: 810

Vandaar 2k.

Ik heb inderdaad een Google Docs document waarin alles staat, maar het probleem daarbij is dat de googlefinance functie volgens mij niet dividend yield kan laten zien voor individuele aandelen (volgens mij werkt dat alleen bij fondsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ravnoss schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:25:
Met 2k doel ik op de rest van het kalender jaar. Dus nog 3/4 jaar.
Ik rekende:

22k High Yield waarop ik nog 6% verwacht te halen de rest van het jaar: 1320
27K ETF/Index waarop ik nog 3% op verwacht te halen: 810

Vandaar 2k.

Ik heb inderdaad een Google Docs document waarin alles staat, maar het probleem daarbij is dat de googlefinance functie volgens mij niet dividend yield kan laten zien voor individuele aandelen (volgens mij werkt dat alleen bij fondsen)
Die bereken ik zelf, door het dividend van vorig jaar te pakken.
Houd je nog rekening met dividend belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
icecreamfarmer schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:32:
[...]

Heb zelf voor €1000 bcd's gekocht van 4 verschillende partijen. Heb nu nog transactie tegoed van binck dus kan nu nog veel transacties doen.
Sorry voor de noob question, maar wat zijn bcd's precies, en heeft iemand een voorbeeld linkje of iets dergelijs van deze BCD's? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

BCD's zijn BDC's, typefoutje ;). En het staat voor Business Development Company. Wat BDCs doen is investeren in andere bedrijven, ofwel doormiddel van het verstrekken van kredieten ofwel door een belang te nemen in kleinere bedrijven. Een beetje zoals venture capitalist funds dat ook doen, maar dan als grote voordeel dat iedere jan lul (ik) kan investeren in een BDC en je pas bij venture capitalists mag meepraten wanneer je aanzienlijk grotere bedragen op tafel legt. Daarnaast lijken BDCs veel op REITs en moeten ze net als REITS meer dan 90% van hun winst uitkeren als dividend. Je ziet dan ook vaak dat BDCs een hoge dividend yield hebben (6% tot 12% is normaal). De laatste tijd doen veel BDCs het goed doordat de rente al geruime tijd erg laag staat. Hierdoor zijn banken terughoudender met het verlenen aan kredieten aan ondernemingen, waardoor er veel mogelijkheden voor de BDCs zijn. Wanneer de rentes gaan stijgen zullen de BDCs dit ook gaan merken.

Zelf ik heb geïnvesteerd in drie BDCs te weten: MAIN, FSC en PESC makkelijk te vinden op google/yahoo finance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 21:33
Vorige week weer eens een aandeeltje erbij gekocht. Tesla, hij staat al heel lang op mijn watchlist, toen nog op een koers van $23... (had ik toen maar gekocht haha) nu gekocht op $210 na de recente daling, veel gelezen en de mening zijn enorm verdeeld. Ik kijk het even een jaartje aan. Iemand die nog meer dit aandeel in de portfolio heeft?
Ook de huidige wissel koers vond ik wel interessant om een dollar aandeel te kopen (dat heeft natuurlijk ook een risico).

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ravnoss schreef op woensdag 23 april 2014 @ 23:46:
BCD's zijn BDC's, typefoutje ;). En het staat voor Business Development Company. Wat BDCs doen is investeren in andere bedrijven, ofwel doormiddel van het verstrekken van kredieten ofwel door een belang te nemen in kleinere bedrijven. Een beetje zoals venture capitalist funds dat ook doen, maar dan als grote voordeel dat iedere jan lul (ik) kan investeren in een BDC en je pas bij venture capitalists mag meepraten wanneer je aanzienlijk grotere bedragen op tafel legt. Daarnaast lijken BDCs veel op REITs en moeten ze net als REITS meer dan 90% van hun winst uitkeren als dividend. Je ziet dan ook vaak dat BDCs een hoge dividend yield hebben (6% tot 12% is normaal). De laatste tijd doen veel BDCs het goed doordat de rente al geruime tijd erg laag staat. Hierdoor zijn banken terughoudender met het verlenen aan kredieten aan ondernemingen, waardoor er veel mogelijkheden voor de BDCs zijn. Wanneer de rentes gaan stijgen zullen de BDCs dit ook gaan merken.

Zelf ik heb geïnvesteerd in drie BDCs te weten: MAIN, FSC en PESC makkelijk te vinden op google/yahoo finance.
Waarom die drie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-08 14:43
Al een tijd ben ik geïnteresseerd in financiële planning. Na het afbetalen van mijn behoorlijke studieschuld met een relatieve hoge rente, het aankopen van een auto (ik weet het, slechte investering), ben ik begonnen met sparen. Ik begin het heffingsvrije vermogen van € 21.139 te naderen en ben de laatste jaren steeds meer aan het inlezen over beleggen/investeren. Helaas ben ik niet tijdens de crash in 2009 ingestapt. Helaas werd ik toen nog te veel beïnvloed door emoties ;)

Na enige oriëntatie zou ik toch willen starten met investeren. Bijvoorbeeld starten met € 5000,- en vervolgens elk kwartaal iets van € 1000,- Mijn horizon is relatief lang (heb het geld de eerste jaren niet nodig). Ik begreep dat je dan relatief meer risico kan nemen.

Ik heb de volgende vragen waarbij ik ze stel vanwege mijn relatief kleine bedragen (€1000) en lage frequentie van aankopen (elk kwartaal). Wat is verstandig?

1. Domweg investeren in een tracker, aandelenfonds of aandelen? Ik zou in aandelen willen investeren, maar volgens mij is dat pas interessant als je met grotere bedragen belegd?

2. Welke broker/bank? DeGiro lijkt ERG aantrekkelijk en een goed platform is voor mij (nog) niet nodig? Dat ze m'n "eigendommen" uitlenen en het geld op de rekening niet onder het depositogarantiesysteem valt, klinkt wel griezelig?

3. Ik neem aan dat handelen in euro genomineerde zaken een eerste logische stap is ipv andere valuta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Config schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:09:
Ik ben ingestapt in Senomyx Inc. (SNMX). Ze maken een smaakversterker die het mogelijk maakt om minder suiker in producten te stoppen, maar het is geen zoetstof. Pepsico heeft een partnership getekend, het idee is om het in te zetten in de normale (dus niet de Light) producten. Ze zijn poised for a multibagger zoals ze dat noemen ;).

[...]

http://seekingalpha.com/a...pain-no-multi-bagger-gain

edit: Ter info, het gelinkte artikel is voor mij een makkelijkere manier om dit aandeel te communiceren dan het zelf uit te typen, maar mijn koop is niet gebaseerd op een SA artikeltje...
Ik hoop dat je niet met te veel ingestapt bent. Sinds 23 April -25% :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ravnoss schreef op maandag 26 mei 2014 @ 17:31:
[...]
Ik hoop dat je niet met te veel ingestapt bent. Sinds 23 April -25% :(
Dit zijn nu eenmaal volatiele aandelen. De casus staat nog steeds en zolang dat zo is blijf ik erin.

En ik ben goed gespreid, of course.

edit: ik heb ze opgepikt voor ~$8.20, dus mijn tussenstand is (gelukkig) geen -25% ;).

[ Voor 12% gewijzigd door Config op 26-05-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:35
SnoopThaDoctor schreef op maandag 26 mei 2014 @ 17:24:
Al een tijd ben ik geïnteresseerd in financiële planning. Na het afbetalen van mijn behoorlijke studieschuld met een relatieve hoge rente, het aankopen van een auto (ik weet het, slechte investering), ben ik begonnen met sparen. Ik begin het heffingsvrije vermogen van € 21.139 te naderen en ben de laatste jaren steeds meer aan het inlezen over beleggen/investeren. Helaas ben ik niet tijdens de crash in 2009 ingestapt. Helaas werd ik toen nog te veel beïnvloed door emoties ;)

Na enige oriëntatie zou ik toch willen starten met investeren. Bijvoorbeeld starten met € 5000,- en vervolgens elk kwartaal iets van € 1000,- Mijn horizon is relatief lang (heb het geld de eerste jaren niet nodig). Ik begreep dat je dan relatief meer risico kan nemen.

Ik heb de volgende vragen waarbij ik ze stel vanwege mijn relatief kleine bedragen (€1000) en lage frequentie van aankopen (elk kwartaal). Wat is verstandig?

1. Domweg investeren in een tracker, aandelenfonds of aandelen? Ik zou in aandelen willen investeren, maar volgens mij is dat pas interessant als je met grotere bedragen belegd?

2. Welke broker/bank? DeGiro lijkt ERG aantrekkelijk en een goed platform is voor mij (nog) niet nodig? Dat ze m'n "eigendommen" uitlenen en het geld op de rekening niet onder het depositogarantiesysteem valt, klinkt wel griezelig?

3. Ik neem aan dat handelen in euro genomineerde zaken een eerste logische stap is ipv andere valuta?
1. Trackers. In aandelen kan ook maar dan moet je er wel research voor doen en goed spreiden. Dat is beide lastig met weinig geld en weinig tijd. Trackers zijn goedkoper dan aandelenfondsen.

2. De giro lijkt aantrekkelijk. Ik vertrouw het echter niet helemaal vanwege de korte track record, rare voorwaarden en een volgens mij verdienmodel wat niet lang kan/zal blijven bestaan. Ik geloof niet zo in trackers/aandelenfondsen gratis kopen/verkopen.

Ik zit zelf bij Lynx, goedkoper dan de grote banken en redelijk aanbod aan aandelen/fondsen. Daarnaast zit het onderliggend ook wel redelijk in elkaar bij IB volgens mij.

3. Lijkt me handigste om in Euro's te beleggen. Ander loop je een valuta risico, dat kan je afdekken maar kost weer tijd en geld.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Config schreef op maandag 26 mei 2014 @ 17:40:
[...]

Dit zijn nu eenmaal volatiele aandelen. De casus staat nog steeds en zolang dat zo is blijf ik erin.

En ik ben goed gespreid, of course.

edit: ik heb ze opgepikt voor ~$8.20, dus mijn tussenstand is (gelukkig) geen -25% ;).
Op zich houd ik ook wel van een gokje op zijn tijd. Maar dit verhaal doet me iets teveel denken aan Pharming en Antonov (met de revolutionaire versnellingsbak), ook aandelen die een enorme sprong konden maken mits één product een succes zou worden. Ik heb er geen goede herinneringen aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

evleerdam schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:23:
[...]

1. Trackers. In aandelen kan ook maar dan moet je er wel research voor doen en goed spreiden. Dat is beide lastig met weinig geld en weinig tijd. Trackers zijn goedkoper dan aandelenfondsen.

2. De giro lijkt aantrekkelijk. Ik vertrouw het echter niet helemaal vanwege de korte track record, rare voorwaarden en een volgens mij verdienmodel wat niet lang kan/zal blijven bestaan. Ik geloof niet zo in trackers/aandelenfondsen gratis kopen/verkopen.

Ik zit zelf bij Lynx, goedkoper dan de grote banken en redelijk aanbod aan aandelen/fondsen. Daarnaast zit het onderliggend ook wel redelijk in elkaar bij IB volgens mij.

3. Lijkt me handigste om in Euro's te beleggen. Ander loop je een valuta risico, dat kan je afdekken maar kost weer tijd en geld.
Ik zie nu idd dat Lynx weer goedkoper is dan binck.
Al scheelt het voor de lage aantallen die ik verhandel niet zo heel veel.
Misschien daar ook maar een rekening openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 15:39
Voordeel van Degiro zijn absoluut wel de lage kosten als je handelt in kleine eenheden.
Ik ben prima tevreden over ze. Het scheelt met mijn andere broker al snel zo'n € 16,- per aankoop en verkoop transactie bij elkaar.
Aangezien ik meestal kleine transacties doe van rondom de € 300,- moet ik al snel zo'n 5% extra winst maken om alleen al mijn transactiekosten terug te verdienen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Remco schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:56:
Voordeel van Degiro zijn absoluut wel de lage kosten als je handelt in kleine eenheden.
Ik ben prima tevreden over ze. Het scheelt met mijn andere broker al snel zo'n € 16,- per aankoop en verkoop transactie bij elkaar.
Aangezien ik meestal kleine transacties doe van rondom de € 300,- moet ik al snel zo'n 5% extra winst maken om alleen al mijn transactiekosten terug te verdienen.
Zolang je de data apart bijhoudt in bijvoorbeeld Google Docs, is DeGiro prima inderdaad. De webtrader is een rommeltje, maar alleen aan- en verkopen kan prima. Zolang je geen margin rekening hebt lenen ze je aandelen ook niet uit en zijn ze relatief betrouwbaar. Lekker goedkoop :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Cubic X schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 07:54:
[...]

Zolang je de data apart bijhoudt in bijvoorbeeld Google Docs, is DeGiro prima inderdaad. De webtrader is een rommeltje, maar alleen aan- en verkopen kan prima. Zolang je geen margin rekening hebt lenen ze je aandelen ook niet uit en zijn ze relatief betrouwbaar. Lekker goedkoop :) .
Welke data zou ik bij moeten houden dan? En wat is een margin rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Ik houd mijn data inderdaad in Google spreadsheets bij. Ik zet de aankoop koers neer, en automatisch zie ik dan wat de verkoopkoers moet zijn om quitte te spelen (dus aan- en verkoop kosten worden hierin meeberekend). Verder houd de sheet nog wat dingen bij zoals percentage winst/verlies. Hoeveel het aandeel nog moet stijgen totdat ik quitte speel etc....
Het enige jammere van Google finance is dat je geen sprinter en turbo koersen kan ophalen. Ook Yahoo finance kan deze niet ophalen.

Ook mis ik nog wat order types bij sprinters zoals een doorlopende order.

Ook heb ik ze van de week een vraag gesteld of de aankoop van ETF's inderdaad zonder kosten en bewaarloon is. Dat is inderdaad waar.
Hoe ze daaraan verdienen willen ze me niet vertellen, maar ze zullen wellicht aankoopkorting krijgen o.i.d.
De support van Degiro is trouwens wel snel en goed. Vind ik ook wel een pluspunt.

[ Voor 22% gewijzigd door Remco op 27-05-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 14:59:
Ik houd mijn data inderdaad in Google spreadsheets bij. Ik zet de aankoop koers neer, en automatisch zie ik dan wat de verkoopkoers moet zijn om quitte te spelen (dus aan- en verkoop kosten worden hierin meeberekend). Verder houd de sheet nog wat dingen bij zoals percentage winst/verlies. Hoeveel het aandeel nog moet stijgen totdat ik quitte speel etc....
Het enige jammere van Google finance is dat je geen sprinter en turbo koersen kan ophalen. Ook Yahoo finance kan deze niet ophalen.

Ook mis ik nog wat order types bij sprinters zoals een doorlopende order.

Ook heb ik ze van de week een vraag gesteld of de aankoop van ETF's inderdaad zonder kosten en bewaarloon is. Dat is inderdaad waar.
Hoe ze daaraan verdienen willen ze me niet vertellen, maar ze zullen wellicht aankoopkorting krijgen o.i.d.
De support van Degiro is trouwens wel snel en goed. Vind ik ook wel een pluspunt.
Nog iets van wat jammer is, euronext beurzen worden niet ondersteund.

Verder is het vakantiegeld gestort, nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
SnoopThaDoctor schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 08:13:
[...]

Welke data zou ik bij moeten houden dan? En wat is een margin rekening?
Bij de meeste brokers kan je 2 verschillende rekeningen hebben. Een cash rekening of een margin rekening.

Bij een cash rekening volg je de normale settlement van aandelen, dus als je je aandelen verkoopt krijg je je geld pas na 2 dagen, als je aandelen koopt hoef je ook pas na 2 dagen te betalen. Je kan niet rood staan en moet dus altijd geld op je rekening hebben.

Bij een margin rekening krijg je je geld meteen als je verkoopt, bij koop wordt het ook meteen afgeschreven. Je mag rood staan zoveel als je wilt, zolang je maar binnen je margin limits blijft (initial margin en maintenance margins).

Dit kan overigens verschillen per broker maar volgens mij is bovenstaande redelijk algemeen. De meeste buy/hold accounts hebben een cash rekening en actieve handelaren een margin rekening.
icecreamfarmer schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:16:
[...]

Nog iets van wat jammer is, euronext beurzen worden niet ondersteund.

Verder is het vakantiegeld gestort, nog tips?
Waar wordt Euronext niet ondersteund, google spreadsheets of de Giro?

Vakantiegeld: gebruiken om op vakantie te gaan :P anders wachten tot september en dan aandelen kopen :)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
evleerdam schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:32:
[...]

Bij de meeste brokers kan je 2 verschillende rekeningen hebben. Een cash rekening of een margin rekening.

Bij een cash rekening volg je de normale settlement van aandelen, dus als je je aandelen verkoopt krijg je je geld pas na 2 dagen, als je aandelen koopt hoef je ook pas na 2 dagen te betalen. Je kan niet rood staan en moet dus altijd geld op je rekening hebben.

Bij een margin rekening krijg je je geld meteen als je verkoopt, bij koop wordt het ook meteen afgeschreven. Je mag rood staan zoveel als je wilt, zolang je maar binnen je margin limits blijft (initial margin en maintenance margins).

Dit kan overigens verschillen per broker maar volgens mij is bovenstaande redelijk algemeen. De meeste buy/hold accounts hebben een cash rekening en actieve handelaren een margin rekening.

[...]

Waar wordt Euronext niet ondersteund, google spreadsheets of de Giro?

Vakantiegeld: gebruiken om op vakantie te gaan :P anders wachten tot september en dan aandelen kopen :)
Ik kan inderdaad enkele trackers niet op Euronext kopen, tenminste die staat er bij een zoekopdracht niet vermeld. Wel een beurs in Italië bijvoorbeeld. Daar zitten i.p. geen haken of ogen aan toch, dat je bij een andere beurs koopt?

Ik krijg zo'n donkerbruin vermoeden dat aandelen grotendeels overgewaardeerd zijn. Is dat de reden dat je zegt beter even te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
SnoopThaDoctor schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:02:
[...]

Ik krijg zo'n donkerbruin vermoeden dat aandelen grotendeels overgewaardeerd zijn. Is dat de reden dat je zegt beter even te wachten?
Ik zou inderdaad even wachten met instappen, de beurzen staan allemaal op het hoogst punt. Er zit een correctie aan te komen, maar wanneer is de vraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

BigWillem89 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:34:
[...]

Ik zou inderdaad even wachten met instappen, de beurzen staan allemaal op het hoogst punt. Er zit een correctie aan te komen, maar wanneer is de vraag. ;)
De hele premisse wanneer je instapt met aandelen voor de lange termijn is juist dat de beurs op lange termijn altijd blijft stijgen. En dat een hoogtepunt zal worden gevolgd door een nieuw hoogtepunt. In 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000 stond de Dow ook constant op het hoogste punt ooit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
[...]

Ik kan inderdaad enkele trackers niet op Euronext kopen, tenminste die staat er bij een zoekopdracht niet vermeld. Wel een beurs in Italië bijvoorbeeld. Daar zitten i.p. geen haken of ogen aan toch, dat je bij een andere beurs koopt?

Zitten toch wel wat haken en ogen aan. De bied-laat spread kan groter zijn (of helemaal niet bestaan). Dit kan lastig zijn met kopen/verkopen. Als je alleen in Italie kan kopen, kan je ze dus via de Giro ook alleen daar verkopen, dus dan moet er wel een beetje handel zijn.

Overgewaardeerd? Geen idee, ik denk eigenlijk dat het altijd een goed moment is om in te stappen. Met name omdat de markt zo lastig te timen is en je dus helemaal niet van een goed of slecht moment kunt spreken. Ja achteraf wel, maar vooraf is het dus volgens mij altijd een goed moment :)

Echter geloof ik wel een klein beetje in het sell in May effect, net zoals het januari effect. Daarom bedoelde ik dat je beter kan wachten tot September (of November?). Nouja, als je echt een lange termijn belegger bent maakt het ook niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

[...]
Ik vermoed dat evleerdam doelt op de vaststelling dat door de bank genomen de prijzen op de beurs bovengemiddelde stijgen van september (waar er gemiddeld prijsdalingen zijn) tot het einde van het jaar. Grafiekjes die deze seasonal variaties illustreren kun je bijvoorbeeld hier vinden. Dit zijn natuurlijk maar gemiddelden (over lange periodes weliswaar).

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
evleerdam schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:03:
[...]

Zitten toch wel wat haken en ogen aan. De bied-laat spread kan groter zijn (of helemaal niet bestaan). Dit kan lastig zijn met kopen/verkopen. Als je alleen in Italie kan kopen, kan je ze dus via de Giro ook alleen daar verkopen, dus dan moet er wel een beetje handel zijn.

Overgewaardeerd? Geen idee, ik denk eigenlijk dat het altijd een goed moment is om in te stappen. Met name omdat de markt zo lastig te timen is en je dus helemaal niet van een goed of slecht moment kunt spreken. Ja achteraf wel, maar vooraf is het dus volgens mij altijd een goed moment :)

Echter geloof ik wel een klein beetje in het sell in May effect, net zoals het januari effect. Daarom bedoelde ik dat je beter kan wachten tot September (of November?). Nouja, als je echt een lange termijn belegger bent maakt het ook niet zoveel uit.
Fear om op een verkeerd termijn in te stappen om op korte termijn te verliezen, terwijl je op lange termijn altijd wint. Toch die emotie die maar mee blijft spelen hè? Tenzij de doomdenkers gelijk krijgen over de opgeblazen wereldeconomie en dat die uit lucht zou bestaan. Hoe denken jullie daar eigenlijk over? De onhoudbare schuld van de VS, China als grootste schuldeiser, voorspellingen van een onvermijdelijk komende ongeëvenaarde financiële crisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
SnoopThaDoctor schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:09:
[...]

Fear om op een verkeerd termijn in te stappen om op korte termijn te verliezen, terwijl je op lange termijn altijd wint. Toch die emotie die maar mee blijft spelen hè? Tenzij de doomdenkers gelijk krijgen over de opgeblazen wereldeconomie en dat die uit lucht zou bestaan. Hoe denken jullie daar eigenlijk over? De onhoudbare schuld van de VS, China als grootste schuldeiser, voorspellingen van een onvermijdelijk komende ongeëvenaarde financiële crisis?
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTpKg3sqj6ozmUTdwSc9KgJ--r7oiSn4JhOjgKaxHEpZ-PGy9kLCw
Vergeet Rusland niet ;). Putin kan in zijn eentje de hele markt omlaag duwen.

Zo'n crisis kan gebeuren, maar ik reken er niet op. Mocht het gebeuren, wat wil je er aan doen?

En ben het met de anderen eens, op lange termijn maakt het niet veel uit. En het is natuurlijk moeilijk (lees: onmogelijk) om de markt te timen. Misschien komt die correctie wel in September, misschien komt die wel niet.
Zorg ervoor dat je je risico spreidt, dan kan je op elk moment in stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De permanente portefeuille vind ik een goede optie. Veel spreiding, kost relatief weinig tijd en systeem heeft een goed trackrecord over lange periode.
http://thebullionhouse.nl/permanente-portefeuille/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:59:
De permanente portefeuille vind ik een goede optie. Veel spreiding, kost relatief weinig tijd en systeem heeft een goed trackrecord over lange periode.
http://thebullionhouse.nl/permanente-portefeuille/
goede trackrecord is relatief te noemen.... underperformed de aandelen indexes, maar wel met flink minder volatiliteit. Minder risico maar ook minder rendement dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

Fuelke

Forza Ferrari

Allemaal aandelen Lotus Bakeries kopen ;)

http://www.tijd.be/r/t/1/id/9508743.
14.43 uur: Met de jongste klim (zie vorige post) is Lotus Bakeries goed op weg voor het 13de (!) jaar op rij de Bel20 te kloppen, een track record om u tegen te zeggen. Sinds nieuwjaar won het aandeel 25 procent, ruim drie keer beter dan de prestatie van de Bel20 (+8%). Dit zijn de prestaties van het Lotus-aandeel over de voorbije 12 jaar (tussen haakjes de Bel20):

2002: +17% (- 27%)
2003: +20% (+11%)
2004: +70% (+31%)
2005: +33% (+21%)
2006: +53% (+24%)
2007: +13% (- 6%)
2008: +4% (- 54%)
2009: +36% (+32%)
2010: +22% (+ 3%)
2011: +3% (- 19%)
2012: +33% (+19%)
2013: +29% (+18%)

14.29 uur: Even terug naar de voeding, maar dan Belgische: Lotus Bakeries bakt het weer aardig bruin. Het aandeel stijgt 2 procent tot 884 euro en dat is alweer een nieuw record. Van splitsen in hapklare koekjes willen ze bij Lotus niet weten.
http://www.tijd.be/beurzen/Lotus_Bakeries.60124581 meer info over bedrijf & hun koersverloop.

[ Voor 12% gewijzigd door Fuelke op 03-06-2014 16:39 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
All time high met een P/E van 25 voor een koekjesfabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Ik heb een paar vragen over het herbeleggen van dividend bij ETF's / Trackers, want er zijn een paar zaken die ik niet helemaal begrijp.

Ik heb namelijk een aantal ETF's in m'n portefeuille (zowel bij Think als bij iShares) en deze keren een aantal maal per jaar dividend uit.
Omdat ik een relatief klein bedrag heb belegd in ETF's gaat het meestal om een paar tientjes per keer. Dit dividend wordt nu cash uit betaald, maar omdat het om kleine bedragen gaat is het voor mij niet rendabel om dit zelf meteen te herbeleggen, dit in verband met transactiekosten. Ik vroeg me af of het ook mogelijk is dit dividend in aandelen uit te laten betalen?

Daarnaast vroeg ik me af wat er gebeurd wanneer een ETF aanbieder besluit het dividend te herbeleggen. Hoe zie ik dit dan in m'n portefeuille terug?
Worden hier ETF's toegevoegd in plaats van cash, of koopt de aanbieder meer aandelen op en wordt dit bijvoorbeeld verrekend in de koers van de ETF?

En dan als laatste, wanneer het dividend wordt herbelegd, dien ik hier dan ook altijd belasting over te betalen (zowel voor ETF's als voor aandelen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Een vraagje over Binck Basic. Stel ik wil hier instappen met € 1.000,-. Dit spreid ik over 4 bedrijven. Betaal ik dan:

€ 6,50 + 0,10% * € 1000 = € 7,50

Of ziet Binck dit als 4 orders en betaal ik:

4x € 6,50 + 0,10% * € 1000 = € 27,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
murphsy schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:00:
Een vraagje over Binck Basic. Stel ik wil hier instappen met € 1.000,-. Dit spreid ik over 4 bedrijven. Betaal ik dan:

€ 6,50 + 0,10% * € 1000 = € 7,50

Of ziet Binck dit als 4 orders en betaal ik:

4x € 6,50 + 0,10% * € 1000 = € 27,-
Dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Ja daar was ik al bang voor. Als je twee rekensommen hebt waarvan er één in voordeel van de bank dan is die in voordeel van de bank vaak de juiste ;)

Dat betekent helaas wel dat spreiding daardoor financieel minder interessant wordt. Meh.

Meteen wat opvolg vragen. Stel AandeelX waar ik voor € 250 in zit keer 3,5% dividend uit.

Dit dividend wil ik herinvesteren in AandeelX, betaal ik dan weer € 6,50 + 0,10% * (3,5% * € 250)?
Dit dividend wil ik investeren in AandeelY, betaal ik dan weer € 6,50 + 0,10% * (3,5% * € 250)?
Dit dividend wil ik gebruiken om een ijsje te kopen in het park, betaal ik dan weer € 6,50 + 0,10% * (3,5% * € 250)?

De Binck site weigert steeds om me direct antwoord te geven. Liever hebben ze dat ik even mijn gegevens invul zodat ze me kunnen opbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In alle gevallen betaal je per transactie het bedrag, waarbij overigens ook nog een minimum geldt van €10.

Koop je 1 aandeel X? €10. * Verkoop je het weer? €10.

*) Aannemende dat dat aandeel niet zodanig duur is dat die 0.1% boven de €3.50 uit komt.

Dat staat overigens gewoon op de binck site onder tarieven: https://www.binck.nl/tarieven

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 04-06-2014 17:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
@Murphsy: Beter kan je eens kijken naar Degiro. Deze heeft lagere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

murphsy schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 17:14:
Ja daar was ik al bang voor. Als je twee rekensommen hebt waarvan er één in voordeel van de bank dan is die in voordeel van de bank vaak de juiste ;)

Dat betekent helaas wel dat spreiding daardoor financieel minder interessant wordt. Meh.

Meteen wat opvolg vragen. Stel AandeelX waar ik voor € 250 in zit keer 3,5% dividend uit.

Dit dividend wil ik herinvesteren in AandeelX, betaal ik dan weer € 6,50 + 0,10% * (3,5% * € 250)?
Afhankelijk of het cash dividend is of niet
Dit dividend wil ik investeren in AandeelY, betaal ik dan weer € 6,50 + 0,10% * (3,5% * € 250)?
Wanneer je cash dividend krijgt klopt dit. Wanneer je stock dividend krijgt moet je eerst X verkopen a € 6,50 + 0,10% en vervolgens Y kopen a € 6,50 + 0,10%
Dit dividend wil ik gebruiken om een ijsje te kopen in het park, betaal ik dan weer € 6,50 + 0,10% * (3,5% * € 250)?
Bij cash dividend niet. Dit krijg je gewoon uitgekeerd op je rekening (na inhouding 15% div belasting) en kan je vervolgens uitgeven zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao

De Binck site weigert steeds om me direct antwoord te geven. Liever hebben ze dat ik even mijn gegevens invul zodat ze me kunnen opbellen.
Daarom kan je ook beter kijken naar index trackers. Dan heb je wel spreiding zonder dat je de enorme hoeveelheid transactie kosten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Als je een rekening opent bij binck krijg je transactietegoed.
Die gebruik ik nu ook om met relatief lage bedragen te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Bedankt voor de uitgebreide en uitstekende antwoorden. Index trackers bekijk ik ook, maar ik wil ook een aantal bedrijven sowieso in mijn portefeuille hebben. Dit zijn bedrijven waar ik persoonlijke voorkeur voor heb omdat ik hun producten interessant vind en steun. Ik heb een informatiepakket opgevraagd bij Binck, Meesman en Lynx. Ga op basis daarvan een keuze maken. Denk dat Meesman op dit moment nog te hoge instap eisen heeft, dus wordt het waarschijnlijk Binck of Lynx.

In Degiro heb ik minder vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
Nielsje_8 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:53:
Ik heb een paar vragen over het herbeleggen van dividend bij ETF's / Trackers, want er zijn een paar zaken die ik niet helemaal begrijp.

Ik heb namelijk een aantal ETF's in m'n portefeuille (zowel bij Think als bij iShares) en deze keren een aantal maal per jaar dividend uit.
Omdat ik een relatief klein bedrag heb belegd in ETF's gaat het meestal om een paar tientjes per keer. Dit dividend wordt nu cash uit betaald, maar omdat het om kleine bedragen gaat is het voor mij niet rendabel om dit zelf meteen te herbeleggen, dit in verband met transactiekosten. Ik vroeg me af of het ook mogelijk is dit dividend in aandelen uit te laten betalen?

Daarnaast vroeg ik me af wat er gebeurd wanneer een ETF aanbieder besluit het dividend te herbeleggen. Hoe zie ik dit dan in m'n portefeuille terug?
Worden hier ETF's toegevoegd in plaats van cash, of koopt de aanbieder meer aandelen op en wordt dit bijvoorbeeld verrekend in de koers van de ETF?

En dan als laatste, wanneer het dividend wordt herbelegd, dien ik hier dan ook altijd belasting over te betalen (zowel voor ETF's als voor aandelen?).
Als ik me goed herinner, dan heeft iShares fondsen die dividend uitkeren en (vergelijkbare) fondsen die dividenden herbeleggen. Herbelegging zie je terug in een hogere koers. Dat heeft op zich geen directe invloed op je portefeuille.

Verder staat iets eerder in dit topic een verhaal over dividendbelasting en ETFs. Misschien ook interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Moet ik als ik via bink in amerikaanse aandelen beleg nog steeds dit formulier:
http://www.irs.gov/uac/Fo...ed-States-Tax-Withholding

invullen? Zo ja moet ik dat dan jaarlijks doen of per aandeel of per?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

In Belgie past Binck automatisch het dubbelbelastingsverdrag tussen Belgie en de USA toe, zodat je maar 15% bronbelasting betaalt (en dan nog eens de 25% roerende voorheffing voor de Staat). Ik vermoed dat de situatie gelijkaardig is voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

icecreamfarmer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:00:
Moet ik als ik via bink in amerikaanse aandelen beleg nog steeds dit formulier:
http://www.irs.gov/uac/Fo...ed-States-Tax-Withholding

invullen? Zo ja moet ik dat dan jaarlijks doen of per aandeel of per?
Binck weet ik niet. Ik heb het bij de ABN Amro wel in "moeten" (hoeft niet maar dan loop je 15% dividend mis) vullen. Dit doe je niet per aandeel, maar per account. Ik heb na de eerste keer invullen nooit meer een nieuwe hoeven invullen. Dus het hoeft niet jaarlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
murphsy schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:14:
Bedankt voor de uitgebreide en uitstekende antwoorden. Index trackers bekijk ik ook, maar ik wil ook een aantal bedrijven sowieso in mijn portefeuille hebben. Dit zijn bedrijven waar ik persoonlijke voorkeur voor heb omdat ik hun producten interessant vind en steun. Ik heb een informatiepakket opgevraagd bij Binck, Meesman en Lynx. Ga op basis daarvan een keuze maken. Denk dat Meesman op dit moment nog te hoge instap eisen heeft, dus wordt het waarschijnlijk Binck of Lynx.

In Degiro heb ik minder vertrouwen.
Ben ook net bij Meesman begonnen. Het mooie daar is weer dat je al vanaf 150,- per maand kan meedoen zonder de hoge transactie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ik las dat ING haar verzekeringstak NN op korte termijn naar de beurs brengt. Totale opbrengst zou 2 miljard bedragen terwijl ING hoopt op een waardering van het bedrijf van 8 miljard.
Wellicht een interessante investering, wat vinden jullie? Het zou een dividendaandeel moeten worden.

bron: http://www.nuzakelijk.nl/...ten-beursgang-van-nn.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:21
Zijn er ook goede EFTS die maandelijks dividend uitkeren? Ik zie met name kwartaaldividenden, terwijl ik bij Amerikaanse blogs vaak zie dat men maandelijks uitkerende fondsen heeft. Zijn er Europese equivalenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Nielsje_8 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:35:
Ik las dat ING haar verzekeringstak NN op korte termijn naar de beurs brengt. Totale opbrengst zou 2 miljard bedragen terwijl ING hoopt op een waardering van het bedrijf van 8 miljard.
Wellicht een interessante investering, wat vinden jullie? Het zou een dividendaandeel moeten worden.

bron: http://www.nuzakelijk.nl/...ten-beursgang-van-nn.html
Als een algemene regel kijk je de kat best uit de boom bij een plaatsing van nieuwe aandelen. Een van de redenen hiervoor is dat de persoon die de aandelen uitgeeft en hiermee kapitaal ophaalt daar typisch de beste prijs wil voor vangen, ongeacht of dit een redelijke prijs is of niet. Laat de markt de prijs zetten, niet de bankiers. Het is meestal verstandig om een paar kwartalen als publiek bedrijf af te wachten om een beter inzicht te krijgen in de werking van het bedrijf. Bij een publiek bedrijf zijn er immers verschillende rapporteringsverplichten naar de aandeelhouders toe; vooral op de Amerikaanse markt is dit goed geregeld. Waarom denk je dat het een interessante investering is of zal worden? (Ik ben totaal niet vertrouwd met NN.)

Zijn er hier trouwens mensen die via hun broker aandelen van Cohen & Steers Global Income Builder kunnen kopen? Zo ja, kunnen zij hun dividend in aandelen laten uitkeren? Volgens hun website zou je standaard worden uitbetaald in aandelen, met de optie om het dividend in cash te ontvangen. Via Binck is het helaas niet mogelijk om het dividend in aandelen te ontvangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nick The Heazk op 05-06-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
nikao schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:08:
[...]
Ben ook net bij Meesman begonnen. Het mooie daar is weer dat je al vanaf 150,- per maand kan meedoen zonder de hoge transactie kosten.
Toevallig van de week eens zitten vergelijken. Toen bleek voor mij dat een ING beleggers rekening de juiste optie was.
€ 16,- per jaar plus 0,24% over vermogen.
Daarnaast transactiekosten gratis.
Beheersvergoeding is afhankelijk van het fonds. Keuze uit zo'n kleine 200 fondsen. O.a. Blackrock, Ishares, Robeco, ING etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Remco schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 15:21:
[...]

Toevallig van de week eens zitten vergelijken. Toen bleek voor mij dat een ING beleggers rekening de juiste optie was.
Beheersvergoeding is afhankelijk van het fonds. Keuze uit zo'n kleine 200 fondsen. O.a. Blackrock, Ishares, Robeco, ING etc...
En wat is de TER van die fondsen? ... dat is nou juist waar het verschil in kosten zitten vaak. Je betaald voor robeco zo 1.5% ofzo tegen 0.5% bij meesman. Scheelt toch weer 1% rendement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
henkjobse schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:44:
Zijn er ook goede EFTS die maandelijks dividend uitkeren? Ik zie met name kwartaaldividenden, terwijl ik bij Amerikaanse blogs vaak zie dat men maandelijks uitkerende fondsen heeft. Zijn er Europese equivalenten?
http://www.bestdividendet...stribution/monthly/1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
nikao schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:16:
[...]
En wat is de TER van die fondsen? ... dat is nou juist waar het verschil in kosten zitten vaak. Je betaald voor robeco zo 1.5% ofzo tegen 0.5% bij meesman. Scheelt toch weer 1% rendement...
Robeco High Yield Bond Fund (DHdg) ISIN:LU0792910563 0,75 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
henkjobse schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:50:
[...]

Dankje, helaas 0 EUR fondsen.
Nou en? Volgens mij staan hier zat fondsen tussen die je via Binck ofzo wel kunt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Nielsje_8 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:53:

Volgens mij had er nog niemand gereageerd op je bovenstaande post, dus hierbij.

Ik ken je precieze ETF's niet, soms is er een variant die geld geeft als dividend en sommige herinvesteren het zelf. Als ze geld uitkeren zal je zelf bij moeten kopen.

Als een aanbieder het zelf gaat herbeleggen, wordt je aandeel meer waard. Sommige bedrijven geven dan extra aandelen uit maar ETF's doen dat meestal niet en laten de NAV stijgen.

Wanneer het dividend wordt herbelegd in de vorm van aandelen (dus je krijg extra aandelen) betaal je inderdaad belasting, maar de meeste ETFs laten hun NAV stijgen en dan betaal je geen belasting
Remco schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 15:21:
[...]

Klinkt goed zo lang je niet teveel geld hebt. Ook is 200 fondsen niet zoveel, maar kan natuurlijk genoeg zijn.
Remco schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:45:
[...]

Robeco High Yield Bond Fund (DHdg) ISIN:LU0792910563 0,75 %
Grappig, die heb ik in mijn pensioen fonds. Ik heb echter een zelfde soort gevonden, dan iets goedkoper:

Deze bij Ishares met een TER van 0.5%.

Ik heb ze echter goed vergeleken maar moet toegeven dat ik er nog niet uit ben welke nu beter is.
nikao schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:35:
[...]

Nou en? Volgens mij staan hier zat fondsen tussen die je via Binck ofzo wel kunt kopen?
Ja, maar we leven in Nederland en hier betalen we in Euro's. Daarom willen we geen dollar fondsen want dan zit je ook nog met het risico dat de Euro in waarde gaat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Na uitgebreid vergelijken tussen Meesman, Degiro, ING, Binck en Lynx is voor mij toch Lynx als winnaar uit de bus gekomen. Misschien wanneer ik een grotere portefeuille heb dat Meesman een betere optie wordt, maar voor nu lijkt Lynx veruit de goedkoopste en meest volledige.

Maandag maar even rustig de tijd nemen om alle formulieren in te gaan vullen.

::edit:: ik ga denk ik nog wel even een fictieve klantenservice vraag stellen, om de reactiesnelheid en het niveau te toetsen. Uitkomst laat ik wel horen. :P

[ Voor 18% gewijzigd door murphsy op 07-06-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
murphsy schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 09:14:
Na uitgebreid vergelijken tussen Meesman, Degiro, ING, Binck en Lynx is voor mij toch Lynx als winnaar uit de bus gekomen. Misschien wanneer ik een grotere portefeuille heb dat Meesman een betere optie wordt, maar voor nu lijkt Lynx veruit de goedkoopste en meest volledige.

::edit:: ik ga denk ik nog wel even een fictieve klantenservice vraag stellen, om de reactiesnelheid en het niveau te toetsen. Uitkomst laat ik wel horen. :P
In die vergelijking maakt het vooral ook uit hoe vaak je in wilt leggen en kan juist Meesman er positief uitspringen als je bijv. maandelijks 150,- wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10

Volgens mij een prima keuze, zeker als je goed naar informatie gekeken hebt omtrent de verschillende aanbieders.
Ik zit zelf bij Binck, maar ik heb ook getwijfeld over Lynx. Op dit moment heb ik nog een active account, maar ben aan het denken om over te stappen op Binck Fundcoach. Heeft iemand hier al ervaringen mee? Vooral wanneer ze het mogelijk maken om periodiek in ETFs te beleggen (met lage of geen transactie kosten) lijkt mij dit een interessante optie. Of weet iemand misschien een andere aanbieder waar dit mogelijk is?
evleerdam schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:11:
[...]

Volgens mij had er nog niemand gereageerd op je bovenstaande post, dus hierbij.

Ik ken je precieze ETF's niet, soms is er een variant die geld geeft als dividend en sommige herinvesteren het zelf. Als ze geld uitkeren zal je zelf bij moeten kopen.

Als een aanbieder het zelf gaat herbeleggen, wordt je aandeel meer waard. Sommige bedrijven geven dan extra aandelen uit maar ETF's doen dat meestal niet en laten de NAV stijgen.

Wanneer het dividend wordt herbelegd in de vorm van aandelen (dus je krijg extra aandelen) betaal je inderdaad belasting, maar de meeste ETFs laten hun NAV stijgen en dan betaal je geen belasting
[...]
Bedankt voor je reactie, wordt een stuk duidelijker. Een vraagje nog: Je zegt dat de meeste ETFs hun NAV laten stijgen, en je dan geen belasting betaalt. Valt dit dan ook niet onder de vermogensbelasting?

[ Voor 29% gewijzigd door Ardbeg10 op 07-06-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik ga automatisch over van SNS fundcoach naar binck fundcoach. Nadeel zijn de minimale kosten per jaar van 60 euro. En handelen kost 10 euro per transactie (behalve periodieke inleg, maar als je wilt wisselen van fonds ben je dus 20 EUR kwijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Voor het periodiek inleggen in ETFs gebruik ik dus Meesman. Via Binck kan ik dan de meer 'ad hoc' aankopen doen.
Fundcoach was volgens mij nog behoorlijk prijzig met standaard kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mijn ervaring met de klantenservice is tot nu toe positief geweest :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Nielsje_8 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 10:08:
[...]

Volgens mij een prima keuze, zeker als je goed naar informatie gekeken hebt omtrent de verschillende aanbieders.
Ik zit zelf bij Binck, maar ik heb ook getwijfeld over Lynx. Op dit moment heb ik nog een active account, maar ben aan het denken om over te stappen op Binck Fundcoach. Heeft iemand hier al ervaringen mee? Vooral wanneer ze het mogelijk maken om periodiek in ETFs te beleggen (met lage of geen transactie kosten) lijkt mij dit een interessante optie. Of weet iemand misschien een andere aanbieder waar dit mogelijk is?

[...]

Bedankt voor je reactie, wordt een stuk duidelijker. Een vraagje nog: Je zegt dat de meeste ETFs hun NAV laten stijgen, en je dan geen belasting betaalt. Valt dit dan ook niet onder de vermogensbelasting?
Ik weet niet hoeveel vermogen jij hebt en hoeveel transacties je doet. Maar ik kwam na wat rekenen eruit dat binck basic for buy and hold goedkoper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Hier http://www.brokertarieven.nl/Vergelijker/Stap1/ kan je tarieven vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Nielsje_8 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 10:08:
[...]

Dat gaat om dividendbelasting, dat is weer anders dan vermogensbelasting.

Dividendbelasting wordt vaak op 2 manieren geheven:

1. Dividendbelasting als een ETF dividend krijgt van de onderliggende bedrijven. Afhankelijk van de locatie van de ETF en van de onderliggende bedrijven. Hier kan je als particulier niets aan doen (behalve dan de juiste ETF kiezen).

2. Dividendbelasting als een ETF uitkeert aan jou. Afhankelijk ook in welk land de ETF zit. Maar als een ETF dus geen dividend uitkeert maar z'n NAV laat stijgen betaal je dit sowieso niet.

Dan heb je nog vermogensbelasting. Maar dat heeft niets met dividend te maken, vermogensbelasting gaat namelijk om totale vermogen en een dividend verminderd of vermeerderd je vermogen niet. Deze belasting is effectief 1.2% van je vermogen. Als een fonds dividend uitkeert wordt je vermogen niet hoger natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 22:46

Fuelke

Forza Ferrari

Voor wie het zich mocht afvragen:
[Lang niet alle beurzen in Europa zijn open op deze Pinkstermaandag. Onder meer Luxemburg, alle Noord-Europese beurzen (Kopenhagen, Oslo, Stockholm, Helsinki, Reykjavik), Wenen, Zürich en de meeste Oost-Europese beurzen zijn gesloten.

[ Voor 52% gewijzigd door Fuelke op 09-06-2014 11:39 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Ik heb begin dit jaar een account bij Lynx geopend. Ik ben goed bekend met de concepten achter investment & risicomanagement, maar had nog nooit daadwerkelijk zelf gehandeld. Nu kijk ik voor het eerst wat uitgebreider naar hoe mijn portefeuille & resultaat is opgebouwd, en heb twee vragen - wellicht dat één van jullie hier wat licht kan schijnen :)

1. Ik heb nu vier ETFs in mijn portefeuille, één in EUR en drie in USD. Eén van de USD fondsen heeft een negatief ongerealiseerd resultaat van ongeveer USD 70 en ik zie tevens dat ik voor hetzelfde bedrag "short" ben in cash. Vanuit mijn 'conceptuele' begrip ;-) zou ik verwachten dat ik met mijn Euro's 'fysieke' aandelen in het fonds aangekocht zou hebben - en elke waardeverandering dus ten laste komt van stocks, en niet cash. Wat is de mechaniek hierachter?

2. Waarschijnlijk gerelateerd aan het bovenstaande, zie ik in het "Cash Report" een item "Broker Interest Paid" staan. Dit is opgebouwd uit maandelijkse "USD Debit Interest" vergoedingen sinds ik een aantal position in USD ETFs heb ingenomen. Het gaat om USD 30 per maand (ongeveer 0.2% van het totale bedrag in USD) en het lijkt me vrij veel, eigenlijk. Is dit normaal? Wat kan ik hieraan doen?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Je denkt logisch, maar IB werkt toch anders.

Als je een euro account hebt en USD aandelen koopt, worden er dollars geleend en blijf je de euro's houden. Vervolgens worden er met de dollars aandelen gekocht voor je. Zie ook:
http://ibkb.interactivebrokers.com/node/722

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Aah. Je bedoelt dus te zeggen dat op dit moment mijn beleggingen in USD op margin zijn, terwijl de Euros die ik daarvoor wou gebruiken nog netjes in mijn EUR cash balance staat? Dat verklaart een hoop.

Hmmm... niet helemaal de bedoeling :) Kan ik deze short positie USD sluiten door USD te kopen met mijn EUR cash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Dat klopt. De reden is eigenlijk dat IB geen risico wil lopen voor een FX instructie die je niet zelf aangegeven hebt. Daar hebben ze dus een andere instructie voor nodig.

Je kan deze USD positie wel sluiten maar ik weet niet helemaal hoe dat moet en kan het ook niet checken voor je, aangezien ik alleen Euro posities heb.

Lees dit even door: IB: How can I close out the nominal FOREX positions in my account?

En anders even de helpdesk van lynx vragen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Ik kon in de trader onder 'Account', waar idd +10k EUR en -14k USD stond bij cash, op de -14k USD klikken en 'Close position' (of iets in die trant) selecteren om automatisch een market order voor EUR/USD in te voeren. Eigenlijk best logisch.

Dank voor zover iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Interessant stukje over dollar averaging en het timen van je investering: http://money.msn.com/how-...stocks-today?alcmpid=view

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Wellicht interessant voor de de Dividendbeleggers onder ons, ik heb op basis van het maandelijks geupdate Dividend Champion document van David Fish (klik), een simpele screener gemaakt die het wat makkelijker moet maken om een eerste schifting te doen wanneer je op zoek bent naar een nieuwe investering. Hier te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Ik zag het op je blog. Echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 20:32
Mooie opzet inderdaad. Leuk om een beetje mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
@Ravnoss; super. Ik vind je blog ook zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ravnoss schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 18:22:
Wellicht interessant voor de de Dividendbeleggers onder ons, ik heb op basis van het maandelijks geupdate Dividend Champion document van David Fish (klik), een simpele screener gemaakt die het wat makkelijker moet maken om een eerste schifting te doen wanneer je op zoek bent naar een nieuwe investering. Hier te vinden
Hoe heb jij snel de dividend rendementen gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Bedankt voor de positieve reacties. Wanneer iemand nog iets mist of verbeterpunten heeft hoor ik het graag,
icecreamfarmer schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:57:
[...]
Hoe heb jij snel de dividend rendementen gevonden?
Alle onderliggende cijfers komen bij de CCC-lijst van David Fish vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ravnoss schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:17:
Bedankt voor de positieve reacties. Wanneer iemand nog iets mist of verbeterpunten heeft hoor ik het graag,

[...]

Alle onderliggende cijfers komen bij de CCC-lijst van David Fish vandaan.
Oh dat is wel makkelijk, ik had ze handmatig berekend via morningstar.
Mooie daarvan is wel dat ze aan de hand van de huidige koers berekend worden (via google financials).
Staan wel veel bedrijven tussen waar ik nog nooit van gehoord had.

Overigens een andere vraag, tegenwoordig is alles digitaal wat mooi en makkelijk is maar hoe kun je in godesnaam bewijzen dat jij de aandelen bezit wanneer het systeem een fout heeft gemaakt?

[ Voor 21% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-06-2014 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

@Ravnoss, ja, heel mooi hulpmiddel!

Ik ben nog maar net begonnen met deze vorm van beleggen (voorheen gefaald met forex, heb wat BTC en heb ooit Antonov gehad, maar dat was allemaal gebaseerd op snel winst proberen te krijgen), dus ik ken nog niet alle begrippen, maar het merendeel is me inmiddels duidelijk. Dankzij blogs als Dividend Mantra en die van jou, ben ik eigenlijk begonnen. Waarvoor nog dank. :)

Als stok achter de deur, ben ik ook maar een blog begonnen. Daar staat nog bijna geen content op, dus ik wacht nog even met reclame maken tot er meer info op staat.

Eerder dacht ik dat dividend beleggen vooral was voor mensen die gewoon van hun salaris €1000 per maand over hielden, een groot startkapitaal hadden en zodoende met geld, geld maakte. Maar ook Dividend Mantra is klein begonnen.. en ook nog eens relatief kort geleden! Heel inspirerend om te zien, al weet ik vrij zeker dat ik het niet voor elkaar ga krijgen om 50% van m'n inkomen te sparen.
Volgens mij is dat in Nederland ook veel lastiger dan in USA.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 11:56

Accountant

Mindset+goal= Succes

Voor de mensen die wat actiever beleggen:

Ik merk dat ik te vaak iets te snel winst neem. Hier probeer ik nu wat in te schaven, volgens mij heb ik de volgende opties:
- Niet zeuren en tevreden zijn met mijn winsten
- helft van de positie verkopen en restant door laten lopen
- Geavenceerde order plaatsen (brackinglimiet/trailing-stop), hier heb ik nog geen ervaring mee. Maar dit lijken me eigenlijk wel de juiste ordertypes voor mijn doel??
-Combinatie van alle bovenstaande

Ik wil niet in een strategie discussie belanden maar liefst tips krijgen in het nemen van winsten alleen gericht op aandelen posities (dus niet in combinatie met sprinters/opties).
PromWarMachine schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 10:25:
Heel inspirerend om te zien, al weet ik vrij zeker dat ik het niet voor elkaar ga krijgen om 50% van m'n inkomen te sparen.
Waarom schrijf je ga krijgen? Je wilt het gewoon niet voor elkaar krijgen! Je hebt de keuzes er niet voor over om het te willen ;) , daar is overigens niets mis mee! Er zit mijn inziens geen verschil tussen NL en de USA. Sparen is een persoonlijke keuze en heeft niets met het (vrije en democratische) land te maken waar je woont. Met andere personen/landen vergelijken heeft geen zin je moet altijd van je eigen uitgangspunt uitgaan.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar je blog en zal het vol interesse gaan lezen :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ik ben nog maar net begonnen met deze vorm van beleggen (voorheen gefaald met forex, heb wat BTC en heb ooit Antonov gehad, maar dat was allemaal gebaseerd op snel winst proberen te krijgen), dus ik ken nog niet alle begrippen, maar het merendeel is me inmiddels duidelijk.
Heel veel mensen zijn begonnen met het idee snelle winst te krijgen ;). Ook in mijn portefeuille zie je de neiging nog teveel terugkomen (risicovolle hoog dividend aandelen)
Dankzij blogs als Dividend Mantra en die van jou, ben ik eigenlijk begonnen. Waarvoor nog dank. :)
Als stok achter de deur, ben ik ook maar een blog begonnen. Daar staat nog bijna geen content op, dus ik wacht nog even met reclame maken tot er meer info op staat.
Geen probleem :). Ik ben ook begonnen na het lezen onder andere Dividend Mantra. Ik ben benieuwd naar je blog! Voor mij werkt het erg goed als motivator, zeker ook omdat de community best actief is en je al snel redelijk wat traffic en comments krijgt. Dat maakt je weer enthousiaster om door te gaan etc.

Als je een paar posts hebt, heb je meer dan genoeg om online te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik weet niet exact naar waar je naar op zoek bent (je kunt "tips voor het nemen van winsten" moeilijk los zien van "strategie" ;)) maar my 2 cents: ik heb de nodige ervaring met het bouwen van complexe, long-term value beleggingsmodellen. Bekende exit-strategiën zoals (trailing) stop-loss en posities langzaam afbouwen hebben in mijn simulaties meestal weinig effect op het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ik ben nog maar net begonnen met deze vorm van beleggen (voorheen gefaald met forex, heb wat BTC en heb ooit Antonov gehad, maar dat was allemaal gebaseerd op snel winst proberen te krijgen), dus ik ken nog niet alle begrippen, maar het merendeel is me inmiddels duidelijk. Dankzij blogs als Dividend Mantra en die van jou, ben ik eigenlijk begonnen. Waarvoor nog dank. :)

Eerder dacht ik dat dividend beleggen vooral was voor mensen die gewoon van hun salaris €1000 per maand over hielden, een groot startkapitaal hadden en zodoende met geld, geld maakte. Maar ook Dividend Mantra is klein begonnen.. en ook nog eens relatief kort geleden! Heel inspirerend om te zien, al weet ik vrij zeker dat ik het niet voor elkaar ga krijgen om 50% van m'n inkomen te sparen.
Het grote probleem in NL is de 1,2% vermogensbelasting. Die zorgt er samen met de inflatie doelstelling van 2% al snel voor dat je min 3,2% per jaar moet maken wil je positief draaien.

In de VS betaal je gewoon 15% dividend belasting, wat in goede tijden minder is maar juist in wat slechtere economische tijden veel beter.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 12-06-2014 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Vermogensbelasting is toch pas boven de € 39.000 (uit mijn hoofd)?
Even opgezocht:
€ 21.139 en met fiscale partner € 42.278

[ Voor 33% gewijzigd door Remco op 12-06-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 19:32:
Vermogensbelasting is toch pas boven de € 39.000 (uit mijn hoofd)?
Even opgezocht:
€ 21.139 en met fiscale partner € 42.278
Klopt maar daar zit je zo aan als je financieel onafhankelijk wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

icecreamfarmer schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 19:22:
[...]

Het grote probleem in NL is de 1,2% vermogensbelasting. Die zorgt er samen met de inflatie doelstelling van 2% al snel voor dat je min 3,2% per jaar moet maken wil je positief draaien.

In de VS betaal je gewoon 15% dividend belasting, wat in goede tijden minder is maar juist in wat slechtere economische tijden veel beter.
Ik ben eigenlijk veel blijer met het Nederlandse systeem.

Wij betalen namelijk 30% belasting over een fictief rendement van 4%, wat imo redelijk laag is. (Iig ik ga er met een paar honderd procentpunt overheen.) De Amerikanen hebben een belasting van 30% (als je 't aandeel minder dan een jaar in bezit hebt) of 15% (indien langer) over het werkelijke rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Een paar honderd procentpunt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

CyBeR schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 23:37:
[...]

Ik ben eigenlijk veel blijer met het Nederlandse systeem.

Wij betalen namelijk 30% belasting over een fictief rendement van 4%, wat imo redelijk laag is. (Iig ik ga er met een paar honderd procentpunt overheen.) De Amerikanen hebben een belasting van 30% (als je 't aandeel minder dan een jaar in bezit hebt) of 15% (indien langer) over het werkelijke rendement.
Wat dus lager is dan de 30% van NL.
Als je kijkt naar dividend beleggingen dan zie je dat ze vaak maar 4% of minder halen.

BV portfolio 1000k
Gemiddeld rendement 4%
VS belasting: €600
NL: €1200

8% rendement
VS: €1200
NL: €1200

Dus je moet 8% per jaar maken wil het NL systeem goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Voor de geïnteresseerden even mijn chat met een ING medewerker samengevat. Betreft de ING 'zelf op de beurs' rekening. Alles is ongetwijfeld te vinden via de bestaande documentatie, maar hier nog even op een rijtje (met wat sommetjes):
  • Zelf op de beurs kost € 16 + (0,24% * belegd vermogen) per jaar. Je betaald per kwartaal. Stel je portefeuille is € 25.000,- dan betaal je elk kwartaal (€ 16 + (€ 25.000 * 0,24))/4 = € 19.
  • Bij een portefeuille van € 25.000 betaal je dus 0,304% per jaar + transactiekosten.
  • Dividend kan in geld uitgekeerd of direct herbelegd (of stock voor losse aandelen), bij herbeleggen / stock geen transactiekosten.
  • Investeren in beleggingsfondsen of trackers heeft geen transactiekosten.
  • Investeren in aandelen (binnenlands + selectie buitenland) kost € 4 + 0,04% (max. € 150).
  • Investeren in aandelen (buitenland) kost € 4 + 0,48% (geen max).
Versimpeld rekensommetje
Stel je belegd € 10.000 in binnenlandse aandelen d.m.v. 4 transacties. Dan ben je kwijt:
  1. Transactiekosten: (€ 4 + (€ 10.000 * 0,04%)) * 4 = € 160.
  2. Servicefee: € 10.000 * 0,24% + € 16 = € 40.
  3. Totaal: € 200 kosten eerste jaar op € 10.000 in aandelen = 2%. Daarna 0,4%/jaar uitgaande van stabiel vermogen (hopelijk niet ;))
Stel je investeert deze € 10.000 in indextrackers dan ziet het er zo uit:
  1. Transactiekosten: € 10.000 in indextrackers = € 0
  3. Totaal: 0,4% eerste en daarop volgende jaren.
Volgens mij voor mensen die enkel in indextrackers en/of fondsen willen beleggen een redelijk aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Investeren in aandelen (buitenland) kost € 4 + 0,48% (geen max).

Ik dacht dat dat 8 euro was??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 06:30
icecreamfarmer schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:09:
Dus je moet 8% per jaar maken wil het NL systeem goedkoper zijn.
Zo makkelijk kan je dat niet stellen. De capital gains tax hoef je in de VS alleen te betalen als je winsten realiseert en kan je dus in principe oneindig lang uitstellen. Dividendbelasting moeten ze wel elk jaar betalen terwijl bij ons de dividendbelasting een voorheffing is op de vermogensbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
murphsy schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:12:
Voor de geïnteresseerden even mijn chat met een ING medewerker samengevat. Betreft de ING 'zelf op de beurs' rekening. Alles is ongetwijfeld te vinden via de bestaande documentatie, maar hier nog even op een rijtje (met wat sommetjes):
  • Zelf op de beurs kost € 16 + (0,24% * belegd vermogen) per jaar. Je betaald per kwartaal. Stel je portefeuille is € 25.000,- dan betaal je elk kwartaal (€ 16 + (€ 25.000 * 0,24))/4 = € 19.
  • Bij een portefeuille van € 25.000 betaal je dus 0,304% per jaar + transactiekosten.
  • Dividend kan in geld uitgekeerd of direct herbelegd (of stock voor losse aandelen), bij herbeleggen / stock geen transactiekosten.
  • Investeren in beleggingsfondsen of trackers heeft geen transactiekosten.
  • Investeren in aandelen (binnenlands + selectie buitenland) kost € 4 + 0,04% (max. € 150).
  • Investeren in aandelen (buitenland) kost € 4 + 0,48% (geen max).
Versimpeld rekensommetje
Stel je belegd € 10.000 in binnenlandse aandelen d.m.v. 4 transacties. Dan ben je kwijt:
  1. Transactiekosten: (€ 4 + (€ 10.000 * 0,04%)) * 4 = € 160.
  3. Totaal: € 200 kosten eerste jaar op € 10.000 in aandelen = 2%. Daarna 0,4%/jaar uitgaande van stabiel vermogen (hopelijk niet ;))
Stel je investeert deze € 10.000 in indextrackers dan ziet het er zo uit:
  1. Transactiekosten: € 10.000 in indextrackers = € 0
  3. Totaal: 0,4% eerste en daarop volgende jaren.
Volgens mij voor mensen die enkel in indextrackers en/of fondsen willen beleggen een redelijk aanbod.
Volgens mij klopt dat niet, (10000x0.04% (dus x 0.0004) + 4) x 4 = 32
Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.