Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.805 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
murphsy schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:12:
Voor de geïnteresseerden even mijn chat met een ING medewerker samengevat. Betreft de ING 'zelf op de beurs' rekening. Alles is ongetwijfeld te vinden via de bestaande documentatie, maar hier nog even op een rijtje (met wat sommetjes):
  • Zelf op de beurs kost € 16 + (0,24% * belegd vermogen) per jaar. Je betaald per kwartaal. Stel je portefeuille is € 25.000,- dan betaal je elk kwartaal (€ 16 + (€ 25.000 * 0,24))/4 = € 19.
  • Bij een portefeuille van € 25.000 betaal je dus 0,304% per jaar + transactiekosten.
  • Dividend kan in geld uitgekeerd of direct herbelegd (of stock voor losse aandelen), bij herbeleggen / stock geen transactiekosten.
  • Investeren in beleggingsfondsen of trackers heeft geen transactiekosten.
  • Investeren in aandelen (binnenlands + selectie buitenland) kost € 4 + 0,04% (max. € 150).
  • Investeren in aandelen (buitenland) kost € 4 + 0,48% (geen max).
Versimpeld rekensommetje
Stel je belegd € 10.000 in binnenlandse aandelen d.m.v. 4 transacties. Dan ben je kwijt:
  1. Transactiekosten: (€ 4 + (€ 10.000 * 0,04%)) * 4 = € 160.
  2. Servicefee: € 10.000 * 0,24% + € 16 = € 40.
  3. Totaal: € 200 kosten eerste jaar op € 10.000 in aandelen = 2%. Daarna 0,4%/jaar uitgaande van stabiel vermogen (hopelijk niet ;))
Stel je investeert deze € 10.000 in indextrackers dan ziet het er zo uit:
  1. Transactiekosten: € 10.000 in indextrackers = € 0
  2. Servicefee: € 10.000 * 0,24% + € 16 = € 40.
  3. Totaal: 0,4% eerste en daarop volgende jaren.
Volgens mij voor mensen die enkel in indextrackers en/of fondsen willen beleggen een redelijk aanbod.
Ziet er inderdaad interessant uit. Vooral de gratis transacties in ETF's lijkt me een mooi aanbod.
Maar weet je of het hier om periodieke belegging gaat, of de transacties van alle trackers? Ik kan dus vandaag voor bijvoorbeeld 500 euro trackers kopen, en als ik morgen nog wat geld terug krijg kan ik meteen voor nog 100 euro kopen, en overmorgen weer? (allemaal zonder transactiekosten te betalen)
En ik vroeg me af of daarnaast voor de transactie in aandelen minimumkosten worden gerekend?

[ Voor 49% gewijzigd door Ardbeg10 op 13-06-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 11:56

Accountant

Mindset+goal= Succes

Nielsje_8 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:32:
[...]

Ziet er inderdaad interessant uit. Vooral de gratis transacties in ETF's lijkt me een mooi aanbod.
Maar weet je of het hier om periodieke belegging gaat, of de transacties van alle trackers? Ik kan dus vandaag voor bijvoorbeeld 500 euro trackers kopen, en als ik morgen nog wat geld terug krijg kan ik meteen voor nog 100 euro kopen, en overmorgen weer? (allemaal zonder transactiekosten te betalen)
En ik vroeg me af of daarnaast voor de transactie in aandelen minimumkosten worden gerekend?
Ja geen probleem zit zelf ook o.a. bij ING vanwege dat gegeven. Ongeachte frequentie en hoeveelheid betaal je ten alle tijden voor de indextrackers 0 euro transactiekosten. Wat betreft aandelen weet ik het niet.

De website van ING is alleen even schrikken als Alex of Binck je normale broker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Accountant schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:49:
[...]

Ja geen probleem zit zelf ook o.a. bij ING vanwege dat gegeven. Ongeachte frequentie en hoeveelheid betaal je ten alle tijden voor de indextrackers 0 euro transactiekosten. Wat betreft aandelen weet ik het niet.

De website van ING is alleen even schrikken als Alex of Binck je normale broker is.
Ok, thnx. Dan ga ik binnenkort overwegen over te stappen. En het gaat hier toch over alle soorten trackers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Beleggingsfondsen en indextrackers Kosteloos (bron: ING)
https://www.ing.nl/partic...beleggen/index.aspx?#Zelf op de Beurs

Antwoord op je vraag: NEE, indextrackers alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

icecreamfarmer schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:09:
[...]

Wat dus lager is dan de 30% van NL.
Als je kijkt naar dividend beleggingen dan zie je dat ze vaak maar 4% of minder halen.

BV portfolio 1000k
Gemiddeld rendement 4%
VS belasting: €600
NL: €1200

8% rendement
VS: €1200
NL: €1200

Dus je moet 8% per jaar maken wil het NL systeem goedkoper zijn.
Wat lager kan zijn dan de 30% in Nederland, als je rendement lager is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

CyBeR schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:55:
[...]

Wat lager kan zijn dan de 30% in Nederland, als je rendement lager is.
Maar dat is al gauw het geval. Hoeveel betrouwbare bedrijven geven dividenden van 8+%

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja goed als je alleen op dividend belegt gaat t snel mis ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:30
icecreamfarmer schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:17:
[...]

Maar dat is al gauw het geval. Hoeveel betrouwbare bedrijven geven dividenden van 8+%
De meeste bedrijven keren slechts een beperkt deel van de winst uit en investeren de rest in groei waardoor het bedrijf op termijn meer waard wordt. Vaak is dat een belangrijkere bron van winst dan het dividend zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Hielko schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:37:
[...]

De meeste bedrijven keren slechts een beperkt deel van de winst uit en investeren de rest in groei waardoor het bedrijf op termijn meer waard wordt. Vaak is dat een belangrijkere bron van winst dan het dividend zelf.
Ja, maar het idee van dividend beleggen is dat je de waarde van aandelen na aanschaf zoveel mogelijk negeert. De uitkeringen / yield is je verdienmodel. Mocht je de yield herbeleggen dan kijk je natuurlijk op dat monent wel weer naar de P/E en dividend yield percentages. Maar de waardefluctuaties tussendoor hebben minder impact. Beetje zoals de prijs van een huis wanneer je toch niet wilt verhuizen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Mijn punt was dat kijken naar de huidige yield weinig zegt over het te verwachten rendement, en dus een stelling dat je 8% dividend yield nodig hebt om beter uit te zijn in Nederland niet correct is. Die groei manifesteert zich niet alleen als een hogere aandelenprijs, maar ook als hogere dividenden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:15:
Mijn punt was dat kijken naar de huidige yield weinig zegt over het te verwachten rendement, en dus een stelling dat je 8% dividend yield nodig hebt om beter uit te zijn in Nederland niet correct is. Die groei manifesteert zich niet alleen als een hogere aandelenprijs, maar ook als hogere dividenden in de toekomst.
Helemaal mee eens maar de verdubbeltijd van 4% naar 8% is meer dan 10 jaar bij veel bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
icecreamfarmer schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:25:
[...]

Helemaal mee eens maar de verdubbeltijd van 4% naar 8% is meer dan 10 jaar bij veel bedrijven.
Enig idee hoe extreem veel dat waard is tov die huidige yield van 4%? Hint: extreem veel!

Hangt af van je discount rate hoeveel het precies is, maar bij een 10% discount rate is een aandeel wat in 10 jaar tijd z'n dividend kan verdubbelen (en blijft doorgroeien met die rate - wat overigens wel wat optimistisch is) meer dan 5x zoveel waard als hetzelfde dividend aandeel zonder die groei. Oftewel meer dan 80% van de waarde zit hem in de toekomstige hogere dividend uitbetalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 15:39
Voor wie zich in het weekend verveelt:
http://pers.uu.nl/beleggi...yse-voorspellende-waarde/
En hier een link naar het proefschrift:
http://pers.uu.nl/downloa...enuniversiteitutrecht.pdf

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Zonder het hele proefschrift gelezen te hebben, wat waarschijnlijk een interessante excercitie zou zijn, en met alle respect voor de auteur... Maar dit wisten we toch eigenlijk al?

[ Voor 49% gewijzigd door Ardbeg10 op 13-06-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Nielsje_8 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:53:
[...]

Zonder het hele proefschrift gelezen te hebben, wat waarschijnlijk een interessante excercitie zou zijn, en met alle respect voor de auteur... Maar dit wisten we toch eigenlijk al?
Mwoah, niet echt hoor.
Het probleem is dat mensen van nature altijd zoeken naar patronen en dat met een hoop wiskunde het opeens heel logisch kan lijken.

Er zit best wat ingewikkelde wiskunde achter analyses, en ze zijn dan misschien niet altijd goed maar hoe BEWIJS je dat ze ook echt niet voorspellend zijn?
Dit is erg lastig en daarom dat het ook een PhD onderzoek is (4jaar lang door academicus met hulp van tal van andere academici onder begeliding van gerenomeerd en ervaren academici etc.)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Nou niet elk proefschrift is bij voorbaat hoogstaand onderzoek hoor. En ben het wel met Nielsje_8 eens dat dit onderzoek een redelijk schot in open goal lijkt te zijn en waarschijnlijk kan je letterlijk tientallen papers vinden online waarin je vergelijkbare conclusies kan vinden. Eerst wat ik met bijv. 10 seconden googlen vindt: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1077733 of http://www.ems.bbk.ac.uk/faculty/schroeder/ICC.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Sibylle schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:52:
[...]

Mwoah, niet echt hoor.
Het probleem is dat mensen van nature altijd zoeken naar patronen en dat met een hoop wiskunde het opeens heel logisch kan lijken.

Er zit best wat ingewikkelde wiskunde achter analyses, en ze zijn dan misschien niet altijd goed maar hoe BEWIJS je dat ze ook echt niet voorspellend zijn?
Dit is erg lastig en daarom dat het ook een PhD onderzoek is (4jaar lang door academicus met hulp van tal van andere academici onder begeliding van gerenomeerd en ervaren academici etc.)
Ik zou het eerder om willen draaien... Want volgens mij is het gebruikelijk in de wetenschap om te bewijzen dat iets WEL zo is. Vandaar dus dat het, mijns inziens, gebruikelijk zou moeten zijn om de toekomst voorspellende mogelijkheden van Technische Analyse te verwerpen. Overigens lijken de meeste onderzoek dit tegen-bewijs te onderbouwen, opzienbarender zou zijn als het bewijs WEL werd geleverd dat TA voorspellend is.

Anyway, bij dezen wel mijn felicitaties aan de auteur, welke ik zeker niet te kort wil doen. Promoveren is een zeer verdienstelijke gebeurtenis.

EDIT: Overigens valt de wiskunde achter analyses best wel mee. Want laten we eerlijk zijn, vrijwel alle technische analyses kun je met wat huis- tuin en keukenwiskunde zelf ook uitvoeren. Ik denk dat, zoals je zelf ook aangeeft, vooral het psychologische aspect om overal patronen in te zien zwaarder weegt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ardbeg10 op 13-06-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Mensen hier bekend met de Chowdersrule.
Als ik het goed begrijp pakt die de yield plus de verwachte groei van de komende 5 jaar.
Maar daar komen cijfers uit die niet met de mijnen matchen
http://seekingalpha.com/a...h-yield-in-your-portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:56

Don Quijote

El Magnifico

Het is huidige yield + 5 jaar compound annual growth rate (niet verwachte groei, maar groei in de afgelopen vijf jaar). Indien het getal wat hier uitkomt groter dan 12 is, "haal" je de Chowder rule. Het is voor mij altijd wel een getal wat ik meeneem wanneer ik aandeel onder de loep neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Ik zoek een liquide tracker, lees weinig verschil tussen aankoop- en verkoopkoers, waarmee ik wereldwijd kan beleggen tegen lage kosten. Iemand nog tips/aanraders?

Als ik in een wereldwijd gespreide tracker ga beleggen, klopt het dan dat het eigenlijk niet uitmaakt of die in dollars of euro's genoteerd is? Het rendement in euro's blijft hetzelfde toch?

Ik zit te denken aan het kopen van Vanguard Total World Stock Index ETF bij De Giro.

Ik moet alleen nog even navragen wat de kosten zijn. Bij hun tarieven staat AutoFX 0.1%, maar daaronder staat: indien het handmatig omwisselen van valuta niet beschikbaar is betaalt u 0,02%.

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
mrbombastic schreef op zondag 15 juni 2014 @ 14:12:
Ik zoek een liquide tracker, lees weinig verschil tussen aankoop- en verkoopkoers, waarmee ik wereldwijd kan beleggen tegen lage kosten. Iemand nog tips/aanraders?

Als ik in een wereldwijd gespreide tracker ga beleggen, klopt het dan dat het eigenlijk niet uitmaakt of die in dollars of euro's genoteerd is? Het rendement in euro's blijft hetzelfde toch?

Ik zit te denken aan het kopen van Vanguard Total World Stock Index ETF bij De Giro.

Ik moet alleen nog even navragen wat de kosten zijn. Bij hun tarieven staat AutoFX 0.1%, maar daaronder staat: indien het handmatig omwisselen van valuta niet beschikbaar is betaalt u 0,02%.
Als je aandelen in dollars koopt loop je valutarisico op de waarde van je positie in euros. Als de dollar ten opzichte van de euro 10 procent verliest, dan is je positie ook 10 procent minder waard in euros. In dollars verandert de waarde niet.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Daar staat tegenover dat wanneer de dollar in waarde daalt tov de euro, de dollarwaarde van de eurobeleggingen in het fonds natuurlijk evenredig toeneemt. Per saldo krijg je voor het stuk eurobeleggingen dus hetzelfde.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:35
mrbombastic schreef op zondag 15 juni 2014 @ 14:12:

Zo lang de ETF niet 'currency hedged' is, maakt het inderdaad niet uit in welke currency je de aandelen koopt. Je moet daar dus wel goed naar kijken, want de meeste aanbieders hebben verschillende ETF's: hedged en unhedged.

Het lijkt erop also de Vanguard ETF niet currency hedged is, dus prima voor jou. Overigens loop je nog wel risico dan dat de Euro stijgt in waarde, ten opzichte van de onderliggende currencies, maar ik neem aan dat je je daarvan bewust bent.

De Vanguard heeft een lage TER, lijkt erop alsof hij goed z'n index volgt en is behoorlijk groot. Ik zie eigenlijk geen nadelen.

Wat de kosten van DeGiro zijn weet ik niet precies.
Sallin schreef op zondag 15 juni 2014 @ 14:22:
[...]

Als je aandelen in dollars koopt loop je valutarisico op de waarde van je positie in euros. Als de dollar ten opzichte van de euro 10 procent verliest, dan is je positie ook 10 procent minder waard in euros. In dollars verandert de waarde niet.
Dit klopt dus niet helemaal..
Knakker schreef op zondag 15 juni 2014 @ 14:35:
Daar staat tegenover dat wanneer de dollar in waarde daalt tov de euro, de dollarwaarde van de eurobeleggingen in het fonds natuurlijk evenredig toeneemt. Per saldo krijg je voor het stuk eurobeleggingen dus hetzelfde.
Inderdaad!

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ravnoss schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 23:45:
Het is huidige yield + 5 jaar compound annual growth rate (niet verwachte groei, maar groei in de afgelopen vijf jaar). Indien het getal wat hier uitkomt groter dan 12 is, "haal" je de Chowder rule. Het is voor mij altijd wel een getal wat ik meeneem wanneer ik aandeel onder de loep neem.
Hoe bereken je die dan ?
wat tel je precies bij elkaar op?

de yield is 5%
growthrate is 10%

Hoe tel ik die 2 bij elkaar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Bedoel je 5*((1+10%)^5)?

Het gaat trouwens om historische groei. Dus wat was de groei over de afgelopen 5 jaar? (Vast niet exact 10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
@Ravnoss; Even een beetje off-topic, maar welke broker gebruik je? Ik ben een beetje aan het rekenen met dividend etc.. dat op je blog staat.
Ik neem aan dat je broker een fee berekend, en nogmaals een fee voor het dividend die wordt uitgekeerd?

[ Voor 0% gewijzigd door Remco op 15-06-2014 17:36 . Reden: die, de, dat....wordt moeilijker als je een tijdje weg bent uit NL..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:56

Don Quijote

El Magnifico

Remco schreef op zondag 15 juni 2014 @ 17:35:
[...]
@Ravnoss; Even een beetje off-topic, maar welke broker gebruik je? Ik ben een beetje aan het rekenen met dividend etc.. dat op je blog staat.
Ik neem aan dat je broker een fee berekend, en nogmaals een fee voor het dividend die wordt uitgekeerd?
Ik gebruik vooralsnog voornamelijk ABN Amro (en sids kort de Giro). Dividend wordt na het invullen van een W8-ben forumlier uitgekeerd na inhouding van 15% dividendbelasting. Deze 15% kan ik vervolgens weer aftrekken bij mijn jaarlijks box 3 belasting aangifte. De bank houdt verder geen fee's in voor het uitkeren van het dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

murphsy schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:59:
Bedoel je 5*((1+10%)^5)?

Het gaat trouwens om historische groei. Dus wat was de groei over de afgelopen 5 jaar? (Vast niet exact 10%).
Ja maar dan kom je niet op de benodigde waarde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Mail conversatie met Binck naar aanleiding van het leeghalen van de rekening.

Geachte heer Kleef,

Tuurlijk wil ik hier een toelichting opgeven. Laatst ook een zelfde soort mailtje van Alex ontvangen nadat ik daar ook een behoorlijk bedrag heb afgehaald (volgens mij zijn jullie toch dochterondernemingen?). Ik ben enkele jaren geleden met name klant geworden van Binck (en Alex) vanwege het feit dat jullie tegen concurrerende tarieven zelf beleggen naar de particulier brachten. Vele mensen met mij zijn toen bij jullie klant geworden. Net als de groot Banken beginnen jullie nare trekjes te krijgen: jaarlijks voorwaarden en producten wijzigen, stiekem prijzen verhogen en/of niet meegaan met prijsverlagingen van concurrenten.

Ik heb mezelf er dan ook op betrapt dat ik een slapende klant ben geworden en zonder morren jullie wijzigen maar accepteer. Aangezien kosten killing zijn voor een belegger heb ik dan ook de keuze gemaakt om over te stappen naar een goedkopere aanbieder, in mijn geval de ING. De ING kan overigens niet tippen aan de gebruiksvriendelijkheid en de overzichtelijkheid van Binck dus mochten jullie ooit de tarieven voor indextrackers (gratis bij ING) en aandelen verlagen dan ben ik waarschijnlijk weer een van de eerste die zijn geld overboekt.

Ik begrijp dat jullie vanwege mijn feedback niet direct de tarieven zullen aanpassen, maar wellicht als meerdere mensen klagen over de tarieven dat jullie deze in de toekomst wel wijzigen. Zoals gezegd voor een overzichtelijke website zal ik jullie aanprijzen voor de tarieven zal ik kennissen doorverwijzen naar de concurrent (zonder rare premies op transactiekosten voor het lokken van klanten).

Met vriendelijke groet,

XXXXXXXX

--------------------------------------------------------------------------------
From: kwaliteitsmanagement@binck.nl
To: XXXXXXXXXXXXX
Subject: Bericht van BinckBank
Date: XXXXXXXXXXXX

Geachte XXXXXXXXXXXXXXXX

Recent heeft u een geldoverboeking verricht van uw BinckBank rekening naar uw tegenrekening.

Graag zouden wij van u vernemen of u tevreden bent met onze dienstverlening en producten. Indien u de overboeking heeft verricht omdat u niet tevreden bent, dan zouden wij dit ook graag van u vernemen. In dat geval kunnen wij wellicht nog iets aan de situatie veranderen.

Wilt u zo vriendelijk zijn om contact met ons op te nemen of ons een reactie te sturen? U kunt ons telefonisch bereiken op 020 606 2666 of via e-mail kwaliteitsmanagement@binck.nl.

Met vriendelijke groet,

Bart van Kleef
Kwaliteitsmanagement

BinckBank
Barbara Strozzilaan 310
Postbus 75047
1070 AA Amsterdam

T +31 (0)20 606 2666
F +31 (0)20 320 4176
E kwaliteitsmanagement@binck.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Accountant schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:58:
Mail conversatie met Binck naar aanleiding van het leeghalen van de rekening.

Geachte heer Kleef,

Tuurlijk wil ik hier een toelichting opgeven. Laatst ook een zelfde soort mailtje van Alex ontvangen nadat ik daar ook een behoorlijk bedrag heb afgehaald (volgens mij zijn jullie toch dochterondernemingen?). Ik ben enkele jaren geleden met name klant geworden van Binck (en Alex) vanwege het feit dat jullie tegen concurrerende tarieven zelf beleggen naar de particulier brachten. Vele mensen met mij zijn toen bij jullie klant geworden. Net als de groot Banken beginnen jullie nare trekjes te krijgen: jaarlijks voorwaarden en producten wijzigen, stiekem prijzen verhogen en/of niet meegaan met prijsverlagingen van concurrenten.

Ik heb mezelf er dan ook op betrapt dat ik een slapende klant ben geworden en zonder morren jullie wijzigen maar accepteer. Aangezien kosten killing zijn voor een belegger heb ik dan ook de keuze gemaakt om over te stappen naar een goedkopere aanbieder, in mijn geval de ING. De ING kan overigens niet tippen aan de gebruiksvriendelijkheid en de overzichtelijkheid van Binck dus mochten jullie ooit de tarieven voor indextrackers (gratis bij ING) en aandelen verlagen dan ben ik waarschijnlijk weer een van de eerste die zijn geld overboekt.

Ik begrijp dat jullie vanwege mijn feedback niet direct de tarieven zullen aanpassen, maar wellicht als meerdere mensen klagen over de tarieven dat jullie deze in de toekomst wel wijzigen. Zoals gezegd voor een overzichtelijke website zal ik jullie aanprijzen voor de tarieven zal ik kennissen doorverwijzen naar de concurrent (zonder rare premies op transactiekosten voor het lokken van klanten).

Met vriendelijke groet,

XXXXXXXX

--------------------------------------------------------------------------------
From: kwaliteitsmanagement@binck.nl
To: XXXXXXXXXXXXX
Subject: Bericht van BinckBank
Date: XXXXXXXXXXXX

Geachte XXXXXXXXXXXXXXXX

Recent heeft u een geldoverboeking verricht van uw BinckBank rekening naar uw tegenrekening.

Graag zouden wij van u vernemen of u tevreden bent met onze dienstverlening en producten. Indien u de overboeking heeft verricht omdat u niet tevreden bent, dan zouden wij dit ook graag van u vernemen. In dat geval kunnen wij wellicht nog iets aan de situatie veranderen.

Wilt u zo vriendelijk zijn om contact met ons op te nemen of ons een reactie te sturen? U kunt ons telefonisch bereiken op 020 606 2666 of via e-mail kwaliteitsmanagement@binck.nl.

Met vriendelijke groet,

Bart van Kleef
Kwaliteitsmanagement

BinckBank
Barbara Strozzilaan 310
Postbus 75047
1070 AA Amsterdam

T +31 (0)20 606 2666
F +31 (0)20 320 4176
E kwaliteitsmanagement@binck.nl
Het is wel ernstig gesteld met ze wanneer zelfs de ing goedkoper is tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Nouja zoals ik ook al postte is de ING voor specifieke soorten beleggingen hartstikke scherp qua kosten. Vind wel dat je goede punten noemt Accountant. Vooral het vaak wijzigen van producten is zelden in de klant haar voordeel. Naar trekje. Voor mij is de keuze definitief Lynx + ING geworden. Formulieren ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Binck is ook echt veel en veel te duur tegenwoordig. €6.50 + 0.10% per transactie voor Nederlandse aandelen is al belachelijk duur, dit zou gewoon 0.10% moeten zijn zonder vaste kosten. Buitenlandse aandelen is al helemaal ziek: €9.50 + 0.15% per transactie...ze zijn knettergek. Ze moeten de vaste kosten laten vallen en alleen 0.10% van de transactie nemen, dan zijn ze weer concurrerend. Ik doe steeds meer via DeGiro nu, ja de trader is kloten maar ik administreer het wel buiten hun website om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Cubic X schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 19:56:
Binck is ook echt veel en veel te duur tegenwoordig. €6.50 + 0.10% per transactie voor Nederlandse aandelen is al belachelijk duur, dit zou gewoon 0.10% moeten zijn zonder vaste kosten. Buitenlandse aandelen is al helemaal ziek: €9.50 + 0.15% per transactie...ze zijn knettergek. Ze moeten de vaste kosten laten vallen en alleen 0.10% van de transactie nemen, dan zijn ze weer concurrerend. Ik doe steeds meer via DeGiro nu, ja de trader is kloten maar ik administreer het wel buiten hun website om.
VS aandelen toch ook voor de NL prijs.

Overigens zijn de minimum prijzen ook killing voor binck active.
Is precies de reden dat ik hem heb omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 20:00:
[...]

VS aandelen toch ook voor de NL prijs.

Overigens zijn de minimum prijzen ook killing voor binck active.
Is precies de reden dat ik hem heb omgezet.
Zie nu net dat dat niet het geval is. Ik ging er van uit dat dezelfde prijs gold voor alle nyse euronext beurzen.
Wat is een goede vergelijker voor een broker?

De giro komt zeer goedkoop uit de bus maar daar schijnen nogal wat haken en ogen aan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Ik stap ook steeds meer en meer over van Alex naar Degiro. Alex rekent eventjes € 7,50 + 0,15%. Met een minimum van € 10,-
Aangezien ik meestal in orders van € 300,- handel in aandelen is Degiro veel aantrekkelijker geworden.
Daar handel ik nu vaak in sprinters in orders van € 100,- omdat de transactiekosten laag zijn.
En ja, mijn administratie en analyse haal ik van andere sites af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Degiro is imo 1 van de beste opties in NL als je lage kosten wilt en geen gekke dingen wilt doen. Website is wat basic, maar zolang je aandelen kan kopen en verkopen werkt het belangrijkste. Mijn ervaring met de support is ook positief. Binck vind ik op zich ook prima, maar transactiekosten zijn idd wel wat aan de hoge kant. Maar als je niet zo heel actieve belegger bent dan maakt dat weinig uit, en met Binck Basic heb je geen bewaarloon of andere vaste kosten.

Als je goedkoop wil combineren met alle toeters en bellen dan is Interactive Brokers UK by far de beste optie, maar alle mogelijkheden zijn waarschijnlijk wel wat intimiderend voor de beginnende belegger. Via Lynx en Todays krijg je toegang tot hetzelfde platform, maar betaal je wel veel hogere fees (zo 2x tot 5x hoger). Enige voordeel is dat je dan wel een Nederlandstalige helpdesk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 00:02:
Degiro is imo 1 van de beste opties in NL als je lage kosten wilt en geen gekke dingen wilt doen. Website is wat basic, maar zolang je aandelen kan kopen en verkopen werkt het belangrijkste. Mijn ervaring met de support is ook positief. Binck vind ik op zich ook prima, maar transactiekosten zijn idd wel wat aan de hoge kant. Maar als je niet zo heel actieve belegger bent dan maakt dat weinig uit, en met Binck Basic heb je geen bewaarloon of andere vaste kosten.

Als je goedkoop wil combineren met alle toeters en bellen dan is Interactive Brokers UK by far de beste optie, maar alle mogelijkheden zijn waarschijnlijk wel wat intimiderend voor de beginnende belegger. Via Lynx en Todays krijg je toegang tot hetzelfde platform, maar betaal je wel veel hogere fees (zo 2x tot 5x hoger). Enige voordeel is dat je dan wel een Nederlandstalige helpdesk hebt.
Maar IB heeft toch een inactivity fee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

We blijven mailen deze week :) , blijkbaar heb ik niet helemaal correct de voorwaarden gelezen van de ING. Positief dat ze nog 1,2% rente vergoeden dit moet je bij Alex handmatig overboeken naar de spaarrekening. Maar wel een wazig rookgordijn om met die valutadagen te rommelen (geld moet ergens verdient worden).
Maar goed de website van ING is zwaar crap als je Alex en Binck gewend bent. Daar kan ik eigenlijk geen positief woord over verzinnen. Aangezien ik hoofdzakelijk handel in indextrakers (meerdere aan- en verkopen per maand) is het missen van de transactiekosten een zeer grote plus! De rekeningen bij Alex en Binck hou ik aan voor de info en om de koersen in de gaten te houden.

Ter info de mail van ING:
Geachte XXXXXXXXXX,

In uw e-mail vraagt u hoe creditrente en debetrente op uw Beleggingsrekening wordt berekend en of wij u hier een specificatie van kunnen sturen. Ik kan u helaas geen specificatie sturen. Graag geef ik een toelichting op de creditrente en de debetrente.

Creditrente
U ontvangt maandelijks creditrente over het positieve saldo op het gelddeel van uw Beleggingsrekening:

- tot € 100.000 krijgt u 1,20% per jaar;
- van € 100.000 tot € 500.000 krijgt u 0,75% per jaar;
- van € 500.000 tot en met € 10.000.000 krijgt u 0,1% per jaar.

Debetrente
De debetrente op uw Beleggingsrekening bedraagt het 1-maands Euribortarief + 4% per jaar. Het 1-maands Euribortarief wordt vastgesteld op de laatste werkdag van de maand. De actuele debetrentevoet per 31 mei 2014 is: 4,251%.

Meer over onze tarieven vindt u in het Tarievenoverzicht op onze website.

Verkoopopbrengst
Wanneer u effecten verkoopt, wordt de opbrengst 3 beursdagen later daadwerkelijk (valutair) bijgeschreven op het gelddeel van uw Beleggingsrekening. De opbrengst wordt wel al direct verwerkt in het saldo en de bestedingsruimte zoals u dat ziet in Mijn ING Beleggen.

Wilt u de verkoopopbrengst opnemen dan raad ik u aan 3 beursdagen te wachten met het overschrijven van de opbrengst naar uw Betaalrekening.

Meer informatie
Heeft u nog vragen? Dan kunt u hiervoor contact met ons opnemen op telefoonnummer 020 22 888 88. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Een reactie sturen op deze e-mail kan natuurlijk ook. Wij helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet,

D. de Kort
Medewerker Klantenservice
ING Bank N.V.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van:XXXXXXX
Verzonden: XXXXXXXX
Onderwerp: vraag Beleggen

Vraag/Klacht/Compliment : Kunt u mij uitleggen hoe de maandelijkse debet- en credit rente op mijn beleggingsrekening tot stand komt? Graag zou ik hier een specificatie van ontvangen zodat ik dit even kan natrekken voormezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
Wat doen jullie met de aandelen als je overstapt van broker, alles over laten zetten met als gevolg extra kosten of gewoon laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renrew81
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-11-2022
maxoss schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 18:18:
Wat doen jullie met de aandelen als je overstapt van broker, alles over laten zetten met als gevolg extra kosten of gewoon laten staan?
Check bij je nieuwe broker of deze de kosten vergoed als je de aandelen overboekt. o.a. abn amro vergoed deze kosten, zullen er vast meer zijn die dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

maxoss schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 18:18:
Is het geen optie om aandelen bij degiro te kopen en daarna over te zetten naar Binck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
Accountant schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:44:
We blijven mailen deze week :) , blijkbaar heb ik niet helemaal correct de voorwaarden gelezen van de ING. Positief dat ze nog 1,2% rente vergoeden dit moet je bij Alex handmatig overboeken naar de spaarrekening. Maar wel een wazig rookgordijn om met die valutadagen te rommelen (geld moet ergens verdient worden).
Maar goed de website van ING is zwaar crap als je Alex en Binck gewend bent. Daar kan ik eigenlijk geen positief woord over verzinnen. Aangezien ik hoofdzakelijk handel in indextrakers (meerdere aan- en verkopen per maand) is het missen van de transactiekosten een zeer grote plus! De rekeningen bij Alex en Binck hou ik aan voor de info en om de koersen in de gaten te houden.

Ter info de mail van ING:
Geachte XXXXXXXXXX,

In uw e-mail vraagt u hoe creditrente en debetrente op uw Beleggingsrekening wordt berekend en of wij u hier een specificatie van kunnen sturen. Ik kan u helaas geen specificatie sturen. Graag geef ik een toelichting op de creditrente en de debetrente.

Creditrente
U ontvangt maandelijks creditrente over het positieve saldo op het gelddeel van uw Beleggingsrekening:

- tot € 100.000 krijgt u 1,20% per jaar;
- van € 100.000 tot € 500.000 krijgt u 0,75% per jaar;
- van € 500.000 tot en met € 10.000.000 krijgt u 0,1% per jaar.

Debetrente
De debetrente op uw Beleggingsrekening bedraagt het 1-maands Euribortarief + 4% per jaar. Het 1-maands Euribortarief wordt vastgesteld op de laatste werkdag van de maand. De actuele debetrentevoet per 31 mei 2014 is: 4,251%.

Meer over onze tarieven vindt u in het Tarievenoverzicht op onze website.

Verkoopopbrengst
Wanneer u effecten verkoopt, wordt de opbrengst 3 beursdagen later daadwerkelijk (valutair) bijgeschreven op het gelddeel van uw Beleggingsrekening. De opbrengst wordt wel al direct verwerkt in het saldo en de bestedingsruimte zoals u dat ziet in Mijn ING Beleggen.

Wilt u de verkoopopbrengst opnemen dan raad ik u aan 3 beursdagen te wachten met het overschrijven van de opbrengst naar uw Betaalrekening.

Meer informatie
Heeft u nog vragen? Dan kunt u hiervoor contact met ons opnemen op telefoonnummer 020 22 888 88. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Een reactie sturen op deze e-mail kan natuurlijk ook. Wij helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet,

D. de Kort
Medewerker Klantenservice
ING Bank N.V.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van:XXXXXXX
Verzonden: XXXXXXXX
Onderwerp: vraag Beleggen

Vraag/Klacht/Compliment : Kunt u mij uitleggen hoe de maandelijkse debet- en credit rente op mijn beleggingsrekening tot stand komt? Graag zou ik hier een specificatie van ontvangen zodat ik dit even kan natrekken voormezelf.
Dat met die valutadagen is toch vrij standaard? Na een transactie zijn de gevolgen direct zichtbaar op je rekening, maar daadwerkelijke settlement vindt pas een paar dagen later plaats. IB doet dat ook, iirc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 19-09 10:35

zomertje

Barisax knorretje

SNS Fundcoach gaat nu over naar Binck. Zijn er hier gebruikers en wat vinden ze daar van?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:16
Zeker, ik heb het dit weekend direct opgezegd toen ik de brieven (had 2 accounts) kreeg. Minimaal 60 per jaar (per account) servicekosten en transactiekosten van 10 euro per order beleggingsfondsen (5 euro voor ETF) (behalve periodiek inleggen, bijvoorbeeld maandelijks, dat is gratis).

De lol van een beetje spelen met fondsen met een paar k (totaal, dus niet per fonds) is er dan snel af, omdat je dan steeds moet verkopen en aankopen als je wilt switchen en de servicekosten al een grote hap uit het rendement nemen.

Helaas pindakaas dus, ik denk ook dat Binck niet zit te wachten op mensen met een paar k.

[ Voor 3% gewijzigd door hv08 op 24-06-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

hv08 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:01:
Zeker, ik heb het dit weekend direct opgezegd toen ik de brieven (had 2 accounts) kreeg. Minimaal 60 per jaar (per account) servicekosten en transactiekosten van 10 euro per order beleggingsfondsen (5 euro voor ETF) (behalve periodiek inleggen, bijvoorbeeld maandelijks, dat is gratis).

De lol van een beetje spelen met fondsen met een paar k (totaal, dus niet per fonds) is er dan snel af, omdat je dan steeds moet verkopen en aankopen als je wilt switchen en de servicekosten al een grote hap uit het rendement nemen.

Helaas pindakaas dus, ik denk ook dat Binck niet zit te wachten op mensen met een paar k.
Je hebt opgezegd... Maar waar ga je nu spelen met fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:16
murphsy schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:15:
[...]

Je hebt opgezegd... Maar waar ga je nu spelen met fondsen?
Even nergens, heb het nu bij BND gezet. Maar mogelijke opties zijn: De Giro (selectie van fondsen /EFT's) / fitvermogen (enkel ING fondsen). Ik vind het wel jammer, want het was een mooi product (al heeft SNS het behoorlijk verziekt sinds de integratie naar SNS bank). Er komen vast weer andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
zomertje schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:59:
SNS Fundcoach gaat nu over naar Binck. Zijn er hier gebruikers en wat vinden ze daar van?
Ik heb Binck Fundcoach alvast geactiveerd en ben echt positief verrast over de layout en vooral de snelheid van het systeem. Vooral dat laatste was voor mij echt een afknapper van de laatste SNS versie.

Allereerst ga ik voor het dollar-cost-averaging principe en verwacht ik dus niet al te veel te wisselen tussen fondsen. Ik heb een maand geleden de verdeling tussen de fondsen al zo ingericht dat ik met periodiek inleggen voorlopig gered ben.

De minimum fee van 60 euro is nog iets waar ik wel wat moeite mee heb gezien de relatief lage inleg (net 10k), maar tot oktober is het nog gratis.
Het gratis periodiek beleggen is voor mij wel weer een plus, al heb ik nog geen fonds gevonden waarbij ik dat nu al zou kunnen doen. Ik heb hier nog een vraag over lopen bij Binck. Misschien dat het te maken heeft met het feit dat de overgang van SNS naar Binck Fundcoach nog plaats moet vinden.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Arthas schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 20:02:
[...]

De minimum fee van 60 euro is nog iets waar ik wel wat moeite mee heb gezien de relatief lage inleg (net 10k), maar tot oktober is het nog gratis.
60 / 10k = 0,6%

Bij ING bijv. betaal je 16 / 10k = 0,16, + 0,24% = 0,4%

Valt op zich wel mee wanneer je vermogen gestaag toeneemt.

Ik zie alleen bij het periodiek beleggen de uitzondering Beschikbaar voor bepaalde beleggingsfondsen, minimale inleg van € 20 per maand. Valt dit in de praktijk mee? Lees zojuist dat je die vraag dus uit hebt staan. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door rr7r op 24-06-2014 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
rr7r schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 23:10:
[...]

60 / 10k = 0,6%

Bij ING bijv. betaal je 16 / 10k = 0,16, + 0,24% = 0,4%

Valt op zich wel mee wanneer je vermogen gestaag toeneemt.

Ik zie alleen bij het periodiek beleggen de uitzondering Beschikbaar voor bepaalde beleggingsfondsen, minimale inleg van € 20 per maand. Valt dit in de praktijk mee? Lees zojuist dat je die vraag dus uit hebt staan. 8)7
vergelijking van Binck Basic met Binck Fundcoach:

Binck Basic

Service Fee
Geen

Aandelen, Obligaties, ETF'S
€6,50 + 0,10% (min/max €10 - €150)
Turbo's, Sprinters, Speeders
Beleggingsfondsen
€8,50 + 0,15% (min/max €10 - €150)

Binck Fundcoach

Service Fee
0,15% per jaar**

Beleggingsfondsen
€10 per transactie
ETF's
€5 per transactie
Periodiek beleggen
Geen transactiekosten*

Bij 50K vermogen betaal je 0,15% per jaar = 75 euro
Daar kun je 7.5x een beleggingsfonds voor kopen (inleg per keer <1000 euro)

Alleen dus met Periodiek beleggen in fondsen die daarvoor in aanmerking komen (welke zijn dat?!?!) kan het zijn dat je goedkoper uit bent.

Zelf zit ik in de Ierse Vanguards ETFs, in Skagen en Fidelity. Ik vraag me zeer af of die gratis periodiek te bestellen zijn. Ik zal dat eens navragen.

(ik zit bij Binck Active, was zelf overgestapt nog voordat Binck Fundcoach beschikbaar kwam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
rr7r schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 23:10:
[...]
...
Hier het antwoord van Binck:
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het plaatsen van periodieke orders via uw Fundcoach rekening. Toegevoegd als bijlage treft u een lijst waarin staat aangegeven voor welke fondsen u periodieke orders kunt plaatsen.In principe is dit mogelijk voor alle fondsen waar u ook een eenmalige aankooporder voor kunt plaatsen.

Het plaatsen van periodieke orders wordt echter inderdaad pas mogelijk wanneer uw portefeuille vanuit SNS is overgezet. Vanaf dinsdag 1 juli is uw rekening volledig klaar voor gebruik en kunt u dergelijke orders plaatsen.

Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.
...

Met vriendelijke groet,

Frank Louter
Klantenservice & Orderdesk
Bijgaand is dezelfde lijst (pdf) als die in de SNS email van eind mei werd gelinkt. (Hier die link nog eens)

Bijna alle fondsen, die Binck aanbiedt voor koop en verkoop, zijn dus periodiek te beleggen. Het zijn vooral fondsen die SNS wel aanbiedt, maar Binck alleen voor Verkoop aanhoudt, die buiten de boot vallen. Sommige fondsen,die alleen via telefonische order te krijgen zijn, vallen er ook buiten.
Torgo schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:38:
[...]

vergelijking van Binck Basic met Binck Fundcoach:

Binck Basic

Service Fee
Geen

Aandelen, Obligaties, ETF'S
Turbo's, Sprinters, Speeders
Beleggingsfondsen
€8,50 + 0,15% (min/max €10 - €150)
...

Bij 50K vermogen betaal je 0,15% per jaar = 75 euro
Daar kun je 7.5x een beleggingsfonds voor kopen (inleg per keer <1000 euro)
Ik denk dat de truc bij Basic vooral in het switchen zit. Dit geldt trouwens ook voor fondsen in Fundcoach. Een switch is namelijk zowel een verkoop als een koop-actie. Een switch van 1 fonds naar de ander kost je dus minimaal 20 euro. Bij een ETF is Fundcoach dan wel goedkoper.
Alleen dus met Periodiek beleggen in fondsen die daarvoor in aanmerking komen (welke zijn dat?!?!) kan het zijn dat je goedkoper uit bent.

Zelf zit ik in de Ierse Vanguards ETFs, in Skagen en Fidelity. Ik vraag me zeer af of die gratis periodiek te bestellen zijn. Ik zal dat eens navragen.

(ik zit bij Binck Active, was zelf overgestapt nog voordat Binck Fundcoach beschikbaar kwam)
Zoals ik het zie, is als je periodiek gaat beleggen Fundcoach de betere oplossing. Maandelijks inleggen kost je namelijk niet minimaal 120 euro zoals bij Basic , maar 75 euro. Als ik dus die lijst moet geloven zit je met de Vanguard ETF's en de Fidelity's wel goed. Skagen Tellus is alleen telefonisch en niet voor periodiek beschikbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Arthas op 25-06-2014 20:01 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Bedankt voor het antwoord van Binck. Ik zit zelf nog met 1 vraag die ik wellicht al beantwoord heb gekregen. Kan je dividend gratis herbeleggen? In die Fundcoach handleiding kom ik met de zoekwoorden "dividend" en "herbeleg" enkel op P 35, waar vermeld wordt dat cashdividend op de geldrekening wordt gestort. Dit zou ik wel een zwaar gemis vinden en moet je met je periodieke inleg er dus feitelijk rekening mee gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Voor ETF's kan je het beste DeGiro gebruiken. Daar zijn 8 v/d 10 ETF's gratis te kopen en verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Ga op zoek naar fondsen die automatisch herbeleggen. Deze worden vaak met de letters Acc(umulating) aangeduid.
iShares S&P 500 UCITS ETF (Acc) (IE00B4L5ZD99) is zo'n fonds
Cubic X schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 07:49:
Voor ETF's kan je het beste DeGiro gebruiken. Daar zijn 8 v/d 10 ETF's gratis te kopen en verkopen.
"Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie geldt alleen voor limit hit orders, indien de limit hit order nog niet beschikbaar is geldt dit tarief ook voor limit orders. Het tarief voor de DEGIRO Trackers Kernselectie is gebaseerd op een Fair use Policy."

Hoe pakken deze kleine lettertjes uit? Bij een limit order moet je betalen?

[ Voor 66% gewijzigd door Arthas op 26-06-2014 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Arthas, thanks voor de lijst met fondsen!

Ik ben positief verrast. Zelfs de Skagen (Global en KonTiki) zitten erbij terwijl deze alleen telefonisch te bestellen waren bij Binck Basic. (mischien is dat inmiddels ook wel veranderd).

Bij SNS Fundcoach gebruikte ik vaak een truuk om onder de minimum inleg uit te komen door periodiek te beleggen. Na één transactie zette ik deze dan weer stop.

Bijv: Skagen Global had als minumum inleg 1000 euro of 100 euro bij periodiek beleggen. Ik plaatste dan een periodieke order voor bijv. 500 euro en na de eerste order stopte ik deze periodieke order.

Zou dit ook werken bij Binck Fundcoach? In dat geval wordt het ineens heel aantrekkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Ter info:

Vraag aan Binck:

Is het ook mogelijk om mijn Binck basic portefuille te verplaatsen naar Binck Fundcoach of moet dan alles verkocht en opnieuw aangekocht worden?

Mocht het mogelijk zijn om dit te verplaatsen, wordt dan ook de historische data verplaatst, zoals rendement, etc?

================================================================
Antwoord van Binck:

Hartelijk dank voor uw e-mail.
U kunt de trackers en beleggingsfondsen die u bij Binck Zelf Beleggen aanhoudt en die binnen Binck Fundcoach beschikbaar zijn, telefonisch laten overboeken door contact op te nemen met mijn collega's van de klantenservice via 020 606 26 66. U dient dan voor die tijd de vervolgrekening Binck Fundcoach geopend te hebben.

Indien u stukken over laten boeken van uw Zelf Beleggen rekening naar uw te openen Fundcoach rekening, dan blijven de historische data niet behouden. U kunt dit wel handmatig in orde laten maken door de klantenservice. Het is belangrijk dat u dan vóór de overboeking een overzicht maakt van de historische data.

================================================================

Ik vind dit ook weer heel erg netjes. Dat was bij SNS wel anders, daar was alle historische data opeens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
ivm de aankoopkosten bij alle brokers ben ik toch maar bij Meesman begonnen. Een totaal (!) minimum van 150 per maand, maar in te stellen al voor 10,- per maand per fonds oid.
Erg fijn om dat helemaal automatisch te kunnen doen (in het kader van zelfdicipline en dollar cost averagen enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ik vind het lijstje met trackers & fondsen van Binck Fundcoach er interessant uitzien. Ik vroeg me af of iemand wist of het mogelijk is de periodieke belegging te verhogen of te verlagen? In de zomermaanden houd ik namelijk altijd minder geld over dan in de winter, dus ik zou gedurende enkele maanden dan een ander bedrag in willen leggen. Weet iemand of iets dergelijks mogelijk is? Als dat zo is dan denk ik dat ik ook m'n posities ga overschrijven (zit al bij Binck, dus dat zou kosteloos moeten kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Arthas schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 07:49:
Ga op zoek naar fondsen die automatisch herbeleggen. Deze worden vaak met de letters Acc(umulating) aangeduid.
Ja maar sommige fondsen hebben helaas maar één versie, een uitkerende. Vond het ook jammer dat Delta Lloyd Azië Deelnemingen er niet tussen zat. Die heeft ING bijv. weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Er word hier gesproken over fondsen en ETF's. Mijn inziens zijn fondsen minder aantrekkelijk vanwege de hogere TER. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een ETF volgt alleen maar automatisch iets anders. Bij een fonds wordt bewust nagedacht over de onderliggende aan- en verkopen en de samenstelling is soms behoorlijk anders dan een vergelijkbare ETF. Dat kan je de hogere TER waard zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 27-06-2014 08:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Daarbij aansluitende: als je een willekeurig fonds kiest, dan heb je, historisch gezien, in de VS, zo'n 75% kans dat je een slechtere keuze maakt dan gewoon een S&P500 index tracker te kiezen.

@Hieronder: Die statistiek zou inderdaad gelden voor actief beheerde fondsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Nick The Heazk op 27-06-2014 11:24 ]

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Volgens mij gaat dan vooral om actief beheerde fondsen. Ik dacht dat passief beheerde fondsen in het algemeen een vergelijkbaar (dan wel iets beter) resultaat boeken dan de S&P500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Gizz schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 08:01:
Een ETF volgt alleen maar automatisch iets anders. Bij een fonds wordt bewust nagedacht over de onderliggende aan- en verkopen en de samenstelling is soms behoorlijk anders dan een vergelijkbare ETF. Dat kan je de hogere TER waard zijn.
Een ETF en een indexfonds zijn 2 verschijningsvormen van hetzelfde.
Bij een indexfonds koop je (fracties van) participaties, een ETF is dezelfde participatie maar die wordt los verhandeld op de beurs.

Zie bijvoorbeeld:

Vanguard Total Stock Market Index Fund Investor Shares (VTSMX)
Also available as a lower-cost Admiral™ Shares mutual fund and an ETF.

Vanguard Total Stock Market ETF (VTI)
Also available as Admiral™ Shares and Investor Shares mutual funds.

https://personal.vanguard...undId=0970&FundIntExt=INT

Actief beheerd fonds is inderdaad iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 00:08
De teneur hier is dat actief belegde fondsen sowieso te duur zijn. Er is de laatste 20 jaar ook een enorme wildgroei in geweest, toen men in de jaren 90 in de gaten kreeg dat particulieren ook in grote getale "de beurs" op wilden heeft zo'n beetje elke financiële instelling z'n eigen fondsjes uitgebracht. Maar als je een beetje rondkijkt zijn er best interessante dingen te vinden.

Veel fondsen in NL zijn m.i.v. dit jaar overigens wel goedkoper geworden omdat er voor transacties geen provisie meer mag worden betaald (het beleggingsfonds betaalde die aan jouw broker voor het verkopen van hun produkt). Daardoor is de TER van veel fondsen behoorlijk gedaald en zijn de kosten weer wat transparanter geworden.

Persoonlijk beleg ik wel in wat fondsen, met name omdat ik dan beleggingstrategiën kan volgen die voor mezelf niet praktisch uitvoerbaar zijn (door bijv. transactiekosten, spreiding en het volgen van specifieke modellen die ik zelf niet kan onderhouden).

[ Voor 4% gewijzigd door timag op 27-06-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Frank-NL schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:04:
[...]
Vanguard Total Stock Market Index Fund Investor Shares (VTSMX)
Also available as a lower-cost Admiral™ Shares mutual fund and an ETF.

Vanguard Total Stock Market ETF (VTI)
Also available as Admiral™ Shares and Investor Shares mutual funds.

https://personal.vanguard...undId=0970&FundIntExt=INT

Actief beheerd fonds is inderdaad iets anders.
VTSMX: TER=0.17%
VTI: TER=0.05%

Ik heb het boek "De schitterende eenvoud van indexbeleggen" gelezen en daar concluderen ze eigenlijk dat het puur rendement verlies is. Waarom zou je dan toch voor een fonds kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Fracties kopen (maandelijks 100 euro inleggen, dan koop je een halve participatie van 200 euro bijvoorbeeld), geen bid spread, automatisch herbeleggen van dividend, geen kosten bij een broker.

De auteur van dat boek is overigens zelf directeur van Meesman dat indexfondsen aanbiedt.

Waarschijnlijk doelt hij op actief beheerde fondsen in dat boek. VTSMX is een indexfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 00:08
maxoss schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:15:
[...]

Ik heb het boek "De schitterende eenvoud van indexbeleggen" gelezen en daar concluderen ze eigenlijk dat het puur rendement verlies is. Waarom zou je dan toch voor een fonds kiezen?
Ja lage kosten zijn prettig en in principe "gratis" rendement, maar de index volgen levert niet per definitie de beste verhouding risico vs. beloning op. Wat als ik geen index wil volgen maar een andere strategie interessanter vind, al was het maar om risico te spreiden?

Indexbeleggen is een strategie, je zet er dan nl. globaal op in dat de beurs op de lange termijn altijd stijgt. Op zich geen slechte gedachte, maar je wil je eieren niet allemaal in één mandje stoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door timag op 27-06-2014 14:34 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Je noemt 1600 aandelen via een indexfonds op MSCI World één mandje?
Het enige waar je zelf invloed op hebt is hoeveel kosten je betaalt. Voor de rest is het een kwestie van hopen dat of de fondsmanager z'n werk goed doet of dat de index blijft stijgen. Bij het laatste is dat vanuit de historie gezien vrij zeker, bij een fondsmanager weet je eigenlijk helemaal niets zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Frank-NL schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:19:
Fracties kopen (maandelijks 100 euro inleggen, dan koop je een halve participatie van 200 euro bijvoorbeeld), geen bid spread, automatisch herbeleggen van dividend, geen kosten bij een broker.

De auteur van dat boek is overigens zelf directeur van Meesman dat indexfondsen aanbiedt.

Waarschijnlijk doelt hij op actief beheerde fondsen in dat boek. VTSMX is een indexfonds.
Fracties kopen is inderdaad een voordeel, ik koop echter gewoon verschillende ETF's waarbij ik dan ongeveer rond mijn maandelijkse inleg kom.

Kosten bij een broker heb ik niet bij DeGiro.
timag schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:32:
[...]
Ja lage kosten zijn prettig en in principe "gratis" rendement, maar de index volgen levert niet per definitie de beste verhouding risico vs. beloning op. Wat als ik geen index wil volgen maar een andere strategie interessanter vind, al was het maar om risico te spreiden?

Indexbeleggen is een strategie, je zet er dan nl. globaal op in dat de beurs op de lange termijn altijd stijgt. Op zich geen slechte gedachte, maar je wil je eieren niet allemaal in één mandje stoppen.
ETF's zijn inderdaad ook onderverdeelt in een paar honderd aandelen. Spreiding kun je voor zorgen door bepaalde ETF's te kiezen die bepaalde markten/werelddelen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Dat klopt, en daar komt dus een stukje risicomanagement bij kijken. Wanneer je dit niet zelf wilt uitvoeren kun je ervoor kiezen om een iets hoger TER te betalen en dit over te laten aan een fondsmanager (uiteraard enkel wanneer je het eens bent met z'n strategie en welke wel jouw vertrouwen geniet).

Overigens hebben we het hier niet over zeer grote verschillen. Veelal ontlopen de TER van ETFs en passieve fondsen elkaar niet gigantisch veel (zeker wanneer het om relatief kleine bedragen gaat, waar de particuliere belegger veelal mee werkt).

EDIT: Persoonlijk zou ik overigens niet kiezen voor DeGiro, of een andere broker welke de effecten uit kan lenen. Het kost wat minder, maar het brengt ook een reëel risico met zich mee. Ook weer iets waar je de kosten tegen het te lopen risico moet afwegen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ardbeg10 op 27-06-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
maxoss schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 14:15:
[...]

VTSMX: TER=0.17%
VTI: TER=0.05%

Lekker objectieve titel ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
DappereDodo schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 21:32:
[...]

Lekker objectieve titel ook...
Ik zou zeggen, lees het eerst en oordeel dan pas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 21:22
Weet iemand of er een tracker bestaat die vastgoed volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Think heeft een REIT etf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Sorry deze noob-vraag, maar volgens mij is dat niet echt een REIT toch? Maar een ETF voor vastgoed aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

http://www.moneychimp.com/features/monthly_returns.htm

Houden jullie hier rekening mee?
Ik heb altijd begrepen dat aandelen gemiddeld op hun hoogste punt staan in de zomer en op hun laagste punt in de winter.

Ik krijg daar echter niet echt data bij gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Laatst online: 19-09 22:02

krvabo

MATERIALISE!

Go away in may, but remember, be back in september.
Lijkt de laatste paar jaar vrij waar te zijn, al had je dit jaar beter iets eerder uit kunnen stappen dan mei. Er is de laatste paar jaar een vrij stevige trend richting de jaarlijkse eindejaarsrally, waarbij er ruwweg van na sinterklaas, tot kerst, een flinke winst te maken valt op korte termijn.

Maar zoals altijd, resultaten uit het verleden..

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

krvabo schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:52:
Go away in may, but remember, be back in september.
Lijkt de laatste paar jaar vrij waar te zijn, al had je dit jaar beter iets eerder uit kunnen stappen dan mei. Er is de laatste paar jaar een vrij stevige trend richting de jaarlijkse eindejaarsrally, waarbij er ruwweg van na sinterklaas, tot kerst, een flinke winst te maken valt op korte termijn.

Maar zoals altijd, resultaten uit het verleden..
De data geeft dus aan dat in september beginnen juist erg negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Lijkt mij toch standaard analyse die de meesten maken uit nieuwsgierigheid?
Deze heb ik tijd geleden iig gemaakt voor AEX, zoals je ziet is het van zeer beperkt nut :P

Afbeeldingslocatie: http://www.ralphhuijgen.nl/sharing/monthanalysis1992.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ralphhuijgen.nl/sharing/monthanalysis2002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ralphhuijgen.nl/sharing/weekanalysis1992.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ralphhuijgen.nl/sharing/weekanalysis2002.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Sibylle op 28-06-2014 16:22 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sibylle schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:10:
Lijkt mij toch standaard analyse die de meesten maken uit nieuwsgierigheid?
Deze heb ik tijd geleden iig gemaakt voor AEX, zoals je ziet is het van zeer beperkt nut :P

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je die ook voor s&p500 of DJ30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
icecreamfarmer schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:30:
[...]

Heb je die ook voor s&p500 of DJ30
Nee alleen voor AEX, maar ze zijn makkelijk zelf te maken.
Bij AEX heb ik de data gewoon ergens gedownload en kon ik zelf kiezen per week of per maand, dus dan in Excel gooien en een boxplotje bouwen (deze graphs heb ik met een ander programma gemaakt.

Ik zal het excelbestand uploaden na het weekend (heb het nu niet bij de hand) en dan kun je dat als voorbeeld gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Sibylle op 28-06-2014 16:44 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:35
flyingdutchboy schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 23:19:
Weet iemand of er een tracker bestaat die vastgoed volgt?
Ik weet niet precies wat je zoekt maar dit is wat ishares aanbiedt:

http://www.ishares.com/nl...tegoryId=45&lvl2=overview

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sibylle schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:41:
[...]

Nee alleen voor AEX, maar ze zijn makkelijk zelf te maken.
Bij AEX heb ik de data gewoon ergens gedownload en kon ik zelf kiezen per week of per maand, dus dan in Excel gooien en een boxplotje bouwen (deze graphs heb ik met een ander programma gemaakt.

Ik zal het excelbestand uploaden na het weekend (heb het nu niet bij de hand) en dan kun je dat als voorbeeld gebruiken.
Welk programma?
En hoeveel jaren terug ben je gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zie hier een aantal mensen kritisch reageren op DeGiro, vanwege het uitlenen van effecten. Nu zie ik dat bijvoorbeeld iShares datzelfde doet voor veel van hun ETFs.
Wat vinden we hiervan? Intuïtief vind ik het geen fijn idee, maar hoe groot is het risco nu echt? In welke economische situatie zou je je hierover zorgen moeten/kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Ardbeg10 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:59:
Sorry deze noob-vraag, maar volgens mij is dat niet echt een REIT toch? Maar een ETF voor vastgoed aandelen.
De portefeuille van die etf is vooral REITs en andere vastgoed aandelen. Dus wat je zegt klopt. Ik bedoelde het ook zo.
Kijk ook maar naar de ishares etfs die net voorbij komen. Die bestaan ook uit een hoop REITs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
icecreamfarmer schreef op zondag 29 juni 2014 @ 10:22:
[...]

Welk programma?
En hoeveel jaren terug ben je gegaan?
Alles vanaf 1992 kon ik downloaden en heb ik gebruikt.
Het programma dat ik gebruikt heb is Origin (van originlabs: http://www.originlab.com ), ik geloof dat het €70,- per jaar kost voor studenten en €1800,- voor commerciele licentie. Er zijn vast goedkopere/gratis programma's die boxplotjes kunnen bouwen :P

Maar zoals eerder aangehaald in dit topic (zelfs Phd onderzoek naar gedaan) is 'technische' analyse niet betrouwbaar. In de grafieken zie je ook duidelijk dat de laatste twee weken van December meestal winst wordt gemaakt, maar dat in 25% van de gevallen dat niet zo is...niet heel erg handig dus om die paar procentjes te hefbomen.

De analyse van onderliggende waarden en fundamentele bewegingen op de markt is nuttiger, maar ook veel moeilijker.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlterEgo schreef op zondag 29 juni 2014 @ 10:38:
Ik zie hier een aantal mensen kritisch reageren op DeGiro, vanwege het uitlenen van effecten. Nu zie ik dat bijvoorbeeld iShares datzelfde doet voor veel van hun ETFs.
Wat vinden we hiervan? Intuïtief vind ik het geen fijn idee, maar hoe groot is het risco nu echt? In welke economische situatie zou je je hierover zorgen moeten/kunnen maken?
Opzich vind ik het uitlenen van aandelen niet zo erg en het risico is beperkt. Wat ik wel zeer bezwaarlijk vind is dat ze een deel van de opbrengst houden (Bij de Giro alles en bij i-Shares 40%), hierdoor krijg je als belegger het volledige risico en niet alle opbrengsten. een scheve risico-rendementsverhouding dus. Vanguard doet dat al beter maar haalt alsnog de kosten ervanaf, dus ook enigszins scheef. Think verdient in dat opzicht mijn voorkeur omdat ze het helemaal niet doen en niet hoeven doen door het feit dat ze geen dividendlekkage kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Frank-NL schreef op zondag 29 juni 2014 @ 10:59:
[...]

De portefeuille van die etf is vooral REITs en andere vastgoed aandelen. Dus wat je zegt klopt. Ik bedoelde het ook zo.
Kijk ook maar naar de ishares etfs die net voorbij komen. Die bestaan ook uit een hoop REITs.
Misschien begrijp ik het principe van REITs niet helemaal. Ik dacht dat bij een REIT letterlijk het geld in vastgoed zit. En dat de ETFs aandelen van bedrijven volgen die in vastgoed actief zijn?
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2014 @ 12:23:
[...]

Opzich vind ik het uitlenen van aandelen niet zo erg en het risico is beperkt. Wat ik wel zeer bezwaarlijk vind is dat ze een deel van de opbrengst houden (Bij de Giro alles en bij i-Shares 40%), hierdoor krijg je als belegger het volledige risico en niet alle opbrengsten. een scheve risico-rendementsverhouding dus. Vanguard doet dat al beter maar haalt alsnog de kosten ervanaf, dus ook enigszins scheef. Think verdient in dat opzicht mijn voorkeur omdat ze het helemaal niet doen en niet hoeven doen door het feit dat ze geen dividendlekkage kennen.
Ik heb me dit ook een tijdje af zitten vragen, maar ben tot de conclusie gekomen dat er helaas niks anders opzit, omdat voor zover ik weet alle grote ETF providers (een deel van) hun effecten uitlenen. Ik weet dat Think dit inderdaad niet doet, maar ik weet niet of dit komt omdat zij geen dividendlekkage kennen. Volgens mij is dividendlekkage toch vooral voor de belegger in ETFs nadeling, en niet zozeer bij de provider ervan, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Dividendlekkage maakt voor de provider natuurlijk niks uit. Think leent ze niet uit omdat ze denken dat dat marketingtechnisch een goede zet is, en gezien de hoeveelheid mensen die het niks vinden lijkt me dat geen gekke zet.

Zelf leen ik mijn aandelen graag uit, mits je er wat voor terug krijgt. Vanguard doet dat inderdaad heel netjes, maar zelfs bij degiro is het eigenlijk niet zo heel slecht geregeld: daar zie je het terug in lagere transactiekosten ed. Geloof dat ze tegenwoordig ook de mogelijkheid bieden om een account te nemen waarbij je de aandelen niet uitleent, maar dan wel iets meer betaald (alhoewel, ik kijk net ff bij de tarieven en zie niet zo snel iets wat duurder is). In dat geval...

De risico's van aandelen uitlenen zijn imo extreem beperkt. Je krijgt namelijk collateral, over het algemeen in de vorm van cash, ter waarde van iets van 102% a 105% van de waarde van je positie. Als je aandelen minder waard worden dan zit je over het algemeen wel goed, en juist als de beurs instort heb je natuurlijk risico's dat de tegenpartij het schip in gaat. In scenario's waarbij je aandelen meer waard worden zou het onderpand onvoldoende kunnen zijn, maar dat wordt dagelijks aangepast en het komt eigenlijk nooit voor dat de gehele beurs keihard omhoog schiet. Onwaarschijnlijk dat de tegenpartij in zo'n scenario uberhaupt in de problemen komt. Waar het potentieel mis kan gaan is als het onderpand van je lening geen cash is, maar bijv. AAA rated MBS securities die toch niet zo AAA blijken te zijn (zie 2008). Helaas heb je soms weinig inzicht in wat voor onderpand ze krijgen tegenover hun lening, denk dat de meeste partijen hier vrij conservatief mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Ardbeg10 schreef op zondag 29 juni 2014 @ 14:47:
[...]

Misschien begrijp ik het principe van REITs niet helemaal. Ik dacht dat bij een REIT letterlijk het geld in vastgoed zit. En dat de ETFs aandelen van bedrijven volgen die in vastgoed actief zijn?
Real Estate Investment Trust. Een instelling die investeert in vastgoed. Als deze aandelen uitgeven kan je dus indirect investeren in vastgoed.

Als je een heleboel REITs tegelijk wilt kopen kan je een ETF kopen die bestaat uit dat soort aandelen. Zo kan je in de hele vastgoedmarkt van een regio of bijvoorbeeld winkelcentra en ziekenhuizen investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op zondag 29 juni 2014 @ 15:27:
Dividendlekkage maakt voor de provider natuurlijk niks uit. Think leent ze niet uit omdat ze denken dat dat marketingtechnisch een goede zet is, en gezien de hoeveelheid mensen die het niks vinden lijkt me dat geen gekke zet.

Zelf leen ik mijn aandelen graag uit, mits je er wat voor terug krijgt. Vanguard doet dat inderdaad heel netjes, maar zelfs bij degiro is het eigenlijk niet zo heel slecht geregeld: daar zie je het terug in lagere transactiekosten ed. Geloof dat ze tegenwoordig ook de mogelijkheid bieden om een account te nemen waarbij je de aandelen niet uitleent, maar dan wel iets meer betaald (alhoewel, ik kijk net ff bij de tarieven en zie niet zo snel iets wat duurder is). In dat geval...

De risico's van aandelen uitlenen zijn imo extreem beperkt. Je krijgt namelijk collateral, over het algemeen in de vorm van cash, ter waarde van iets van 102% a 105% van de waarde van je positie. Als je aandelen minder waard worden dan zit je over het algemeen wel goed, en juist als de beurs instort heb je natuurlijk risico's dat de tegenpartij het schip in gaat. In scenario's waarbij je aandelen meer waard worden zou het onderpand onvoldoende kunnen zijn, maar dat wordt dagelijks aangepast en het komt eigenlijk nooit voor dat de gehele beurs keihard omhoog schiet. Onwaarschijnlijk dat de tegenpartij in zo'n scenario uberhaupt in de problemen komt. Waar het potentieel mis kan gaan is als het onderpand van je lening geen cash is, maar bijv. AAA rated MBS securities die toch niet zo AAA blijken te zijn (zie 2008). Helaas heb je soms weinig inzicht in wat voor onderpand ze krijgen tegenover hun lening, denk dat de meeste partijen hier vrij conservatief mee omgaan.
Misschien beter via PM maar hoe regel je dat je je aandelen kan uitlenen en tegen welke voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Hoe kijken jullie aan tegen het rente risico dat je hebt met REITS. Ik verwacht dt in de Vs vroeg of laat de rente wat omhoog gaat, dit is volgens mij negatief voor dit soort fondsen, over het algemeen zijn vastgoed fondsen/etf;s gevoelig voor de rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
RouterJockey schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:20:
Hoe kijken jullie aan tegen het rente risico dat je hebt met REITS. Ik verwacht dt in de Vs vroeg of laat de rente wat omhoog gaat, dit is volgens mij negatief voor dit soort fondsen, over het algemeen zijn vastgoed fondsen/etf;s gevoelig voor de rente.
Beleggers zijn gewaarschuwd, dat zij gevaar lopen bij een stijgende rente. Dit gebeurde een jaar geleden al, toen de plannen van de Fed de obligatierente lieten stijgen en in een maand tijd de REIT index met 16% kelderde. http://www.iexprofs.nl/Co...t-tot-oververhitting.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
icecreamfarmer schreef op zondag 29 juni 2014 @ 15:52:
[...]

Misschien beter via PM maar hoe regel je dat je je aandelen kan uitlenen en tegen welke voorwaarden?
Bij Interactive Brokers kan je aangeven dat je aandelen uitgeleend mogen worden en dan krijg je 50% van de bruto fee die de counterparty betaalt. Maar heb over het algemeen weinig aandelen die mensen uberhaupt willen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
De laatste tijd hoor/lees je veel dat de huidige aandelen waardering niet in verhouding staat met de winstgevendheid van de onderliggende bedrijven. De waardering zou puur gebaseerd zijn op de stimuleringsmaatregelen (lage rente) en de enorme vraag naar aandelen doordat er weinig alternatieven zijn. Is het aannemelijk dat wanneer stimuleringen stoppen, dat er een flinke correctie komt? Zien jullie dit als reeel risico? Is terughoudendheid op zijn plaats?

[ Voor 4% gewijzigd door Torgo op 06-07-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Torgo schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:50:
De laatste tijd hoor/lees je veel dat de huidige aandelen waardering niet in verhouding staat met de winstgevendheid van de onderliggende bedrijven. De waardering zou puur gebaseerd zijn op de stimuleringsmaatregelen (lage rente) en de enorme vraag naar aandelen doordat er weinig alternatieven zijn. Is het aannemelijk dat wanneer stimuleringen stoppen, dat er een flinke correctie komt? Zien jullie dit als reeel risico? Is terughoudendheid op zijn plaats?
Je moet eens alle adviezen/verwachtingen/risico's van jaren geleden eens nalezen/nakijken en dan kijken wat er van uit is gekomen. Volgens mij is het zinvoller een strategie te ontwikkelen die rekening houdt met alle scenario's, zoals Dollar Cost Averaging, asset allocatie met juiste risicoprofiel, spreiding, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Torgo schreef op zondag 06 juli 2014 @ 14:50:
Ja en nee. De beurzen staan torenhoog terwijl de onderliggende economie er helemaal niet florissant voor staat. P/E voor veel bedrijven is torenhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ik sluit me aan bij wat hierboven is gezegd. Ik verwacht dat er een correctie aankomt, echter wanneer is de vraag. In 2010 werd al van een nieuwe correctie gesproken, echter ondertussen zijn we 4 jaar verder en zijn de beurzen sinds de laatste correctie bijna verdubbeld. Posities in verschillende effecten afbouwen betekent tevens de kans op groei mislopen wanneer de correctie nog even op zich laat wachten. Wanneer je echter belegt voor de lange termijn lijkt het me zinvol om je posities niet te sluiten, tenzij je zeer sterk het vermoeden hebt dat de beurs nu op z'n absolute top is (wat ikzelf niet verwacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Het probleem is dat P/E ook kan corrigeren door een stijgende E bij vlakke P. En die stijgende E hoeft niet eens een reele stijging zijn, maar kan puur komen door meerjarige inflatie wat bij het huidige monetaire beleid best een mogelijkheid is.

Je kunt dus gelijk hebben, maar alsnog ongelijk krijgen en er geen cent wijzer van worden.

Bovenstaande heb ik bij het testen van een handelsstrategie ook concreet waargenomen in minimaal 1 periode.

Ik heb mijn positie enige tijd geleden al wat beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 09:46
Tijdje geleden ook eens begonnen met beleggen. BAM leek wel wat opwaartse potentie te hebben. Nu schiet vandaag de koers omlaag door een persbericht over verliezen e.d.
Wat is nou verstandig in zo'n situatie? Dumpen, wachten? Waarnaar kijk je op zo'n moment om je beslissing te nemen?
Mijn positie is overigens beperkt ongeveer 300 euro. Al is dat vandaag ineens een stuk minder.
Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.