Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 838.892 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05
_starbuck_ schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:03:
[...]

Wat ik me ook afvraag. Als een andere broker goedkoper wordt, is het dan simpel en goedkoop om te wisselen, en je aandelen, ETFs, fondsen mee te nemen? Of is dat juist lastig en duur / of zelfs onmogelijk?
Vaak willen brokers, als je een nieuwe klant bent, de kosten op zich nemen die komen kijken bij het verplaatsen van je portfolio. Maar als ze dat niet doen dan kan je beter gewoon de aandelen vast houden bij de originele broker tot het moment komt dat je wilt verkopen, dan heb je immers geen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Cyclonist schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:20:
Lynx gebruikt ook hetzelfde platform als IB dacht ik, het verschil is het gebrek aan een inactivity-fee, een beetje extra Nederlandse support maar vooral hogere transactiekosten.

Bij een buy-and-hold beleggingsstrategie met weinig transacties per jaar is het echter niet altijd interessant om naar IB over te stappen, maar kan Lynx ook een interessant alternatief vormen t.o.v. bijvoorbeeld Binck.
Je betaalt bij IB inderdaad minimaal 10 dollar fees per maand. Ik denk dat ik niet zo veel handel met mijn US aandelen om dat er uit te halen. Ik ga Lynx maar eens proberen. Laatste keer dat ik er naar had gekeken vond ik de interface wat onoverzichtelijk. Hopelijk is het een kwestie van wennen. Ik zit nu bij Alex, op zich weinig over te klagen, behalve de hoge kosten. Zeker bij US aandelen en opties schiet het wel hard op.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sallin schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 22:33:
[...]

Je betaalt bij IB inderdaad minimaal 10 dollar fees per maand. Ik denk dat ik niet zo veel handel met mijn US aandelen om dat er uit te halen. Ik ga Lynx maar eens proberen. Laatste keer dat ik er naar had gekeken vond ik de interface wat onoverzichtelijk. Hopelijk is het een kwestie van wennen. Ik zit nu bij Alex, op zich weinig over te klagen, behalve de hoge kosten. Zeker bij US aandelen en opties schiet het wel hard op.
Ik heb de laatste paar jaar niks betaald. Heb de data gewoon uitgezet. Zeker bij een buy and hold strategie boeit dat niet echt veel. Maar goed, als je niet vaak koop en verkoopt is IB ook niet echt de broker die je wilt hebben. Die paar euro meer gaan het verschil echt niet maken in het rendement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik zou je activity statements nog maar eens goed checken. Die $10 betaal je hoe dan ook minimaal elke maand, ook als je geen real time data feed hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:53

Kid Buu

Huh, Pietje?

https://www.interactivebr...p?f=minimumDeposits&p=act

$10 per maand fee als je niet de vereiste commissie genereert (en anders het verschil tussen betaalde commissie en de $10 fee bijbetalen).

Voor een buy/hold broker zou ik ze dan ook idd niet aanraden. Persoonlijk gebruik ik daar ook nog gewoon Binck voor.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 00:43:
Ik zou je activity statements nog maar eens goed checken. Die $10 betaal je hoe dan ook minimaal elke maand, ook als je geen real time data feed hebt.
Heb het een paar maanden geleden opgezegd. Kan het niet meer bekijken. Dacht echt dat als ik geen data had, dan ik dan ook niks hoefde te betalen 8)7 Wellicht een beetje naïef :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Testje van vannacht:

Een long en short met T/P op ~10 pips, geen S/L. De hypothese was dat er schommelingen zouden zijn waardoor ze beide zouden sluiten. Soort van gelukt dus. Echt praktisch (betrouwbaar) lijkt het mij niet.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/30a4dp0.png

Voor de rest een paar vrij gare dagen gehad. Ingezet op te kleine intervallen...de drop van gister ochtend had mij te pakken. 'Gelukkig' de trade niet gesloten waardoor het verlies nu enorm terug gelopen is.

Lezers voor de aankomende TS voor het Forex topic nog steeds welkom. Het is geen grote lap tekst.

[ Voor 9% gewijzigd door Saturnus op 16-10-2013 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:39
Wat voor leverage gebruiken jullie over het algemeen met FX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik demo met 1:100 in gedachten. Als het echte werk begint zal dat wel 1:50 worden.

Ja hoor, even uit huis en dan weer een drop, deze keer met 2 trades open. :')

[ Voor 33% gewijzigd door Saturnus op 16-10-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 12:22
Knakker schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 13:09:

Ter vergelijking: een wereldwijd aandelenfonds als dat van bijvoorbeeld Vanguard rekent 0.35% per jaar. Het verschil over de langere termijn kan aanzienlijk zijn: als ik uitga van 1.000 euro inleg per jaar, gedurende 10 jaar, en 5% brutorendement per jaar voor zowel dat Vanguard indexfonds als het Robeco fonds, dan is je rendement na zelf aan- en verkopen via Binck 30% hoger dan bij Robeco (2.833 euro vs 2.176 euro).
Goed uitgelegd! :)

Op Vanguard.nl kun je tegenwoordig ook deze ETF vinden:
https://www.vanguard.nl/p...PDF?country=nl&docId=1011

met een TER van 0.25%.
stin schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 23:36:
[...]
Maar goed, als je niet vaak koop en verkoopt is IB ook niet echt de broker die je wilt hebben.
Welke dan wel? :)
Frank-NL schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:43:
Wat vinden beleggers hier van de 'nieuwe' (eigenlijk voor particulieren opengestelde) prijsstunter DeGiro.nl?

De tarieven zijn tot 80% lager dan andere brokers. 2 euro + 0,2 voor aandelen.

Op internet zijn diverse discussies over de voorwaarden van DeGiro, met name over securities lending die ze gebruiken waarbij het risico voor de klanten is... Ik ben benieuwd naar de meningen hier.
Ook even een account aangemaakt: idd op het eerste gezicht vrij vage voorwaarden.
Ook de webinterface is vrij brak: het zoeken is niet echt gebruikersvriendelijk. Maar het kan altijd nog erger (SNS beleggen |:( )

[ Voor 57% gewijzigd door _starbuck_ op 16-10-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:53

Kid Buu

Huh, Pietje?

Paar maanden geleden had ik mijn KPN stukken verkocht op 1.99 (had ze op inkoopprijs 1.65). Achteraf gezien was ik toen toch te voorbarig met de uitverkoop, maar ik denk dat we morgen die koers of nog zelfs lager wel weer terug kunnen zien.

Ik ben bang dat KPN zijn hand enorm heeft overspeeld, wat denken jullie?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Kid Buu schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 01:44:
Ik ben bang dat KPN zijn hand enorm heeft overspeeld, wat denken jullie?
Ik denk dat dat wel mee valt, vooral omdat het niet echt duidelijk was wat Slim nu wilde gaan doen met KPN en dat de manier waarop Slim het spel speelde geen vertrouwen wekte. Dat wil niet zeggen dat KPN nu in een makkelijke situatie is terechtgekomen en het is te hopen dat het management het goed oppikt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2lbiczo.png

:X Dat moeten wel mijn 2 slechtste trades ooit zijn, qua strategie. Mooi dat er toch geen verlies is gedraaid, jammer dat hij dan nog zo hard over het T/P heen knalt. Om daarop mee te liften is gewoon een bot nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:25
Saturnus schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:28:
[afbeelding]

:X Dat moeten wel mijn 2 slechtste trades ooit zijn, qua strategie. Mooi dat er toch geen verlies is gedraaid, jammer dat hij dan nog zo hard over het T/P heen knalt. Om daarop mee te liften is gewoon een bot nodig.
je kunt een hoge T/P hanteren i.c.m. een trailing stop.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Alleen is die ten alle tijden ingeschakeld toch? Wat hier zou hebben betekent dat ik de S/L zou hebben geraakt.
Toen de situatie naar winst omkeerde had ik een trailing stop kunnen inschakelen...ware het niet dat ik toen nog niet wakker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kun je niet automatisch een trailing stop laten meelopen vanaf het moment dat je op profit komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat is dan wat je inderdaad wilt. Van wat ik tot nu toe gelezen en gezien heb kan dat standaard in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:25
Saturnus schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 21:19:
Dat is dan wat je inderdaad wilt. Van wat ik tot nu toe gelezen en gezien heb kan dat standaard in ieder geval niet.
http://forex-strategies-revealed.com/mt4/trailing-stop-eas

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
fynrd1 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:17:
Misschien gewoon een los topic voor hefboom producten in het algemeen. Van dit topic kan je misschien beleggen en sparen maken?
Inderdaad. Ik denk ook dat twee verschillende topics een goed idee zijn
(1) Korte termijn beleggen, hefboomproducten, FX, etc
(2) Lange termijn vermogensopbouw, ETFs, beleggingsfondsen, indexfondsen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:03
Daar ben ik het ook mee eens, ook om discussies wat overzichtelijker te houden. Het zijn immers twee uitdrukkelijk verschillende strategieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 12:20
@ Analogue: Leuk om te lezen hoe het jou als startende belegger bevalt. Ik ben zelf ook een paar maanden geleden begonnen op de beurs. Ook mijn kennis was vrij beperkt, maar gewoon de stouten schoenen aantrekken en gaan leek mij een prima manier om wat ervaring op te doen.
Ik ben wel ook echt een buy & hold belegger en heb een tijdje geleden een account op Binck aangemaakt. Wellicht dat ik in de toekomst overstap, maar het gebruiksgemak en de relatief lage kosten waren voor mij een reden om voor Binck te kiezen (maar uiteraard sta ik open voor suggesties :))

Om wat meer kennis op te doen lees ik veel op websites als analist.nl en iex.nl. Maar ik heb een vraag bij de koersdoelen die gegeven worden voor aandelen, hoe weet ik namelijk hoe lang een koersdoel geldig is?
Bijvoorbeeld: Stel er worden door een bank koersdoelen voor twee aandelen gegeven, eentje met een rendement van 2% en eentje met een rendement van 5%.
Die 5% ziet er natuurlijk wel interessant uit, maar als dat koersdoel over een jaar gehaald wordt dan is het aandeel met het rendement van 2% misschien interessanter (als dat koersdoel bijvoorbeeld al over een paar weken gehaald wordt).
Ik weet dat koersdoelen gelden totdat ze gehaald zijn of herzien worden, maar op die manier kan toch altijd een koersdoel worden gegeven met een rendement van bijvoorbeeld 50%? Over 20 jaar zal dat vast gehaald zijn, maar of dat interessant is, is maar de vraag. Ik begrijp waarschijnlijk iets verkeerd, maar zou iemand het me uit kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Het is interessanter om zelf de waarde van aandelen te bepalen (lees: inschatten), op basis van de beschikbare cijfers van een bedrijf en ontwikkelingen in de markt. Je kunt dan op een relatief betrouwbare manier inschatten of je boven, op of onder marktwaarde kunt inkopen. Een lijstje met koersdoelen kunnen leuk zijn als extra'tje maar het zijn absoluut geen zekerheden waar je een belegging op zou moeten baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Bedankt voor je reactie Cyclonist. Ik ben ook zeker niet van plan om m'n beleggingen enkel op koersdoelen te baseren (hoewel ik me voor kan stellen dat je dat uit de manier waarop ik de vraag stel kunt begrijpen).
Ik vroeg het me gewoon in het algemeen af, of er een looptijd voor een advies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Niet openbaar, maar die adviezen worden doorgaans verder besproken in een nieuwsbrief die naar klanten wordt gestuurd (niet openbaar). Daar kan een datum in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb nu ook een account bij DeGiro om eens te kijken wat het is, maar het valt me wat tegen. Bij het aanmeldproces heb ik twee keer een euro overgemaakt via Ideal, maar hij bleef erop staan dat ik nog niks had overgemaakt. Dit hebben ze gisteren rechtgetrokken en ik kan er nu in.

Algemene indruk, het is wat spartaans en werkt niet altijd even handig. Het zoeken is wat lastig, maar werkt wel via een omweg. Maar ik krijg het nog niet voor elkaar om detailinfo van een turbo te pakken te krijgen (historisch koersverloop, diepte orderboek).

Prijzen zijn wel erg goed (scheelt 80% met Binck :X) maar of ik het nou vertrouw ben ik nog niet uit. Misschien maar eens gebruiken voor wat speelgeld en wat traden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:19
Het is inderdaad redelijk sjofel allemaal nog, maar wel potentieel goedkoop. Op AmsterdamTrader vergeleken ze het met een 'Roemeense vestiging van de LIDL'. Aardige vergelijking :)

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 20:17
Tja...ik heb er ook al een tijd een account met €2. Verder nog niks mee gedaan maar ik wil het wel eigenlijk, het scheelt toch verdomd veel transactiekosten in vergelijking met Binck (ze zijn echt minstens 50% te duur...) en het iets uitgebreidere handelsplatform van Binck kan ik wel missen. Ik vertrouw de club DeGiro alleen niet echt om er echt grotere bedragen op te zetten en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Cyclonist schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:08:
Daar ben ik het ook mee eens, ook om discussies wat overzichtelijker te houden. Het zijn immers twee uitdrukkelijk verschillende strategieën.
Misschien dat een mod er nog eens over na wil denken.... :)

[ Voor 9% gewijzigd door _starbuck_ op 22-10-2013 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik heb het Forex topic af...dat wil zeggen, de basis ligt er en ik sta open voor verdere suggesties wat inhoud betreft.

Het Foreign Exchange (Forex) topic

Andere vormen van beleggen kunnen zich ook gaan afsplitsen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:57
Hier een backtest van een trading algoritme die ik bedacht heb. Dit is de S&P 500 op dagbasis vanaf ~1980 tot heden. Doet het over de hele periode goed, behalve tussen 2003 - 2007.

Afbeeldingslocatie: http://sakete.net/images/spxcurve.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 18:55
Sakete schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:31:
Hier een backtest van een trading algoritme die ik bedacht heb. Dit is de S&P 500 op dagbasis vanaf ~1980 tot heden. Doet het over de hele periode goed, behalve tussen 2003 - 2007.

[afbeelding]
De grafiek moet je eigenlijk op een log schaal plotten.

En heb je ook slippage, transactiekosten en dividend meegewogen?

En waarom begint de equity curve boven de S&P curve?

En tenslotte: afgaande op deze grafiek doet je algoritme het niet beter dan de S&P 500.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2013 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ben vandaag wat aan het spelen geweest bij DeGiro en het bevalt redelijk: de prijzen zijn goed, de snelheid van de website is okay en orders worden vlot aan de beurs gemeld. De user interface is echter ongepoetst en het gebrek aan terugmelden is echt erg irritant.

Zo moeilijk is het niet om bij een event een mailtje de deur uit de drukken zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Rukapul schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:21:
[...]

De grafiek moet je eigenlijk op een log schaal plotten.

En heb je ook slippage, transactiekosten en dividend meegewogen?

En waarom begint de equity curve boven de S&P curve?

En tenslotte: afgaande op deze grafiek doet je algoritme het niet beter dan de S&P 500.
De blauwe lijn maakt gebruik van de rechteras, niet de linkeras. De inleg is gestart met 1.000 en bij elke trade is de positiegrootte hetzelfde. Dus van 1.000 naar 400.000 over een periode van 33 jaar is geen slecht rendement (40.000%, oftewel gemiddeld ~1.200% per jaar, dus een stuk beter dan de S&P). De blauwe lijn is niet bedoeld om de S&P te verslaan, het is om te zien of het algoritme geld verdient ongeacht de richting van de beurs. Alleen in de periode 2003-2007/2008 is tie niet succesvol.

Maar, ik heb dit nog niet kunnen backtesten in een echt trading programma, dus kosten en slippage zijn er niet in meegenomen, dus het werkelijke rendement zou een stuk lager zijn. Dividend is wat minder van belang omdat elke dag een trade geopend en gesloten wordt. Het was eigenlijk meer een test of het idee wat ik had nadat ik veel grafieken had bestudeerd ook klopte en dat blijkt dus zo te zijn. Het is eigenlijk een heel simpel idee en de meeste trades zijn zelfs verlieslatend (al zijn het steeds kleine verliesjes). Maar het is een beetje gebaseerd op momentum.

Ik ben van plan dit idee nog een keer verder uit te werken en een robot te maken die automatisch voor mij handelt. Dit is een algoritme die op de lange termijn geld verdient en dat was ook precies mijn bedoeling :) Intraday stuff is niet mijn ding.

Edit: Ik zag dat ik een verbeterde versie van dit algoritme had in een andere spreadsheet. Zie hier de grafiek met de oorspronkelijke equity curve en de verbeterde (de rode lijn). De SPX is nu in log schaal. De equity curve niet omdat hij aan het begin weleens negatief ging en dan krijg je een hele rare grafiek in log schaal. En de equity curve is dus de rechteras.

Afbeeldingslocatie: http://sakete.net/images/spxcurve2.png

[ Voor 11% gewijzigd door Sakete op 25-10-2013 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Wellicht leuk als je uitgaat van CAGR ipv rendement/aantal_jaar.

Je CAGR is 48%. Warren Buffet zit rond de 20%. Gefeliciteerd je wordt miljardair! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Sakete schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:00:
De SPX is nu in log schaal. De equity curve niet omdat hij aan het begin weleens negatief ging en dan krijg je een hele rare grafiek in log schaal. En de equity curve is dus de rechteras.

[afbeelding]
Waarom denk je dat ik die equity in log schaal zou willen zien ;) Negatieve equity is natuurlijk in principe een nogo: 100% verlies. Dan is het waarschijnlijk beter om met meer equity te beginnen om zo het geheel te offsetten.

En ik neem aan dat trade groottes verband houden met het vermogen en niet constant zijn over de gehele periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Negatieve equity is geen probleem, in mijn model reken ik daar natuurlijk rente over, en je kunt gewoon rood staan bij je broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Rukapul schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:22:
[...]

Waarom denk je dat ik die equity in log schaal zou willen zien ;) Negatieve equity is natuurlijk in principe een nogo: 100% verlies. Dan is het waarschijnlijk beter om met meer equity te beginnen om zo het geheel te offsetten.

En ik neem aan dat trade groottes verband houden met het vermogen en niet constant zijn over de gehele periode.
De trade grootte is in dit algoritme steeds constant. In de praktijk zou ik op den duur wellicht de positie grootte verhogen omdat anders je relatieve rendement t.o.v. totaal kapitaal afneemt.

En het is eigenlijk niet echt negatieve equity, want ik zou dan bijv. 10.000 stallen bij de broker en met 1.000 handelen steeds. Dus ik zou feitelijk niet negatief komen. In dit algoritme was mijn startkapitaal 1.000 en belegde ik dat volledig. Dus ik zou niet feitelijk echt negatief komen te staan :) En anders kun je idd rood staan bij je broker.

En ja, CAGR is een zuiverdere manier om het te berekenen, maar ik deed het ff op de achterkant van een bierviltje :) Het ging vooral ff om het idee.

Ik heb dit algoritme overigens ongeveer een jaar geleden ontwikkeld, maar door drukte en andere prioriteiten er niet meer naar gekeken. Had me anders geen windeieren gelegd als ik er serieus wat mee gedaan had toen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Wellicht lag het er niet dik genoeg op dat ik een CAGR van 48% over 33 jaar wat hoog vond. Wat er nog eens bovenop komt is dat je nu zegt dat je trade grootte steeds hetzelfde was. Hoe kan dat :?. Naar hoeveel instrumenten kijk je en hoeveel posities moet je wel niet open hebben staan? Honderden?

[ Voor 20% gewijzigd door Config op 25-10-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Config schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:00:
Wellicht lag het er niet dik genoeg op dat ik een CAGR van 48% over 33 jaar wat hoog vond. Wat er nog eens bovenop komt is dat je nu zegt dat je trade grootte steeds hetzelfde was. Hoe kan dat :?. Naar hoeveel instrumenten kijk je en hoeveel posities moet je wel niet open hebben staan? Honderden?
In werkelijkheid zal het rendement dus lager zijn omdat ik geen rekening heb gehouden met kosten, slippage en dat soort zaken.

In principe ben ik er vanuit gegaan dat ik in future achtige producten beleg. 1 punt stijging of daling in de index is 100 euro die je pakt of verliest (ook weer even voor het gemak, het ging puur om de berekening, wat je in werkelijkheid kan verdienen met daadwerkelijk contractgroottes zal ik een keer testen in een handelssysteem, zoals bijv. NinjaTrader waarin je prima kan backtesten). Winst of verlies wordt bij je kapitaal opgeteld of afgetrokken. En cumulatief over een lange periode kan dat aardig oplopen (of heel snel leeglopen als je het verkeerd doet).

Je moet je ook voorstellen dat 1% stijging nu ca. 17 punten is in de SPX, waar dat aan het begin van de jaren 80 ca. 1 punt was. Als ik nu zou starten met dit algoritme zou ik ook met een veel hoger startkapitaal moeten beginnen omdat de uitslagen veel groter zijn en vooral in het begin kan dat riskant zijn. Maar zodra het potje gegroeid is wordt het risico steeds lager (relatief). Het absolute risico blijft altijd hetzelfde als je altijd dezelfde positiegrootte aanhoudt.

Ik open maximaal 1 trade per dag en sluit die dezelfde dag weer, op 1 instrument. De rest is vooral money management en dat levert op de lange termijn geld op. Het principe is kinderlijk simpel :) Bestudeer de grafieken, misschien kom je er zelf een keer achter :) Overigens is maar 39% van de trades winstgevend, maar door money management technieken van het principe 'verliezen afkappen en winsten laten lopen' verdien je toch geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Sakete op 25-10-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Een interessant algoritme (zeker voor mij als beginnende belegger). Ik heb ook even je CAGR bepaald, maar ik kom zelfs nog lager uit dan Config (maar misschien maak ik een rekenfoutje?):

(400.000 / 1.000) ^(1/33) -1 = circa 20%

Een stuk lager dan het rendement van 1200% per jaar welke jezelf claimt, maar nog altijd een stuk hoger dan het gemiddelde rendement op aandelen van de afgelopen 150 jaar van circa 8%.

Maar ik denk wel dat als je zegt dat je elke dag een order plaats (ik stel me dus voor dat je eenmalig een inleg van 1000 euro doet en hiermee elke dag gaat schuiven) dat je dan toch echt rekening moet houden met transactiekosten.
Laten we uitgaan van 6 euro per transactie (kosten volgens lynx ), dan is dat dus 0,6% die je eerst moet terugverdienen... Elke dag!
Ik denk dat ik het verkeerd begrijp, maar als ik uitga van een rendement van 20% per jaar maak je het eerste jaar 200 euro winst, verdeeld over 250 beursdagen is dat 80 cent per dag. Haal hier 6 euro per dag aan transactiekosten vanaf en je houdt een negatief rendement van 5,20 euro per dag over.
Waarschijnlijk handel je echter niet in aandelen, maar in opties / futures en zijn de transactiekosten dus lager. Echter zelfs dan blijf ik op een negatief rendement steken.

Ik ben nog een beginnende belegger, dus als iemand me kan vertellen wat ik fout doe in m'n getallenwerk, dan zou ik dat zeer op prijs stellen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ardbeg10 op 25-10-2013 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Wat vinden jullie van dit artikel op Marketupdate? http://marketupdate.nl/ni...stijgt-die-aandelenmarkt/

Ik maak me ook zorgen over de toenemende 'disconnect' tussen de aandelenmarkt en de toestand van de economie. Ik heb niet het idee dat de hogere koersen nou gedreven worden door dramatisch betere omzet- en winstcijfers van bedrijven. Wat denken jullie?

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tja, ik heb dan ook al heel lang niets meer aangekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
frankknopers schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:32:
Wat vinden jullie van dit artikel op Marketupdate? http://marketupdate.nl/ni...stijgt-die-aandelenmarkt/

Ik maak me ook zorgen over de toenemende 'disconnect' tussen de aandelenmarkt en de toestand van de economie. Ik heb niet het idee dat de hogere koersen nou gedreven worden door dramatisch betere omzet- en winstcijfers van bedrijven. Wat denken jullie?
Nouja: dat ;)

Ik hou Deflationland altijd een beetje in de gaten, ik ben benieuwd of hij gelijk krijgt met z'n 2013-2015 Bear Market :P

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-lqedBRkC71Y/UmiwbauO0PI/AAAAAAAAEDo/YzYzNNDs_Rg/s1600/SPX+10-23+3PDH.png

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Aha, het bekende 3-bergen-en-een-kerk-met-klokken patroon. Bel de POTUS, dit *moet* hij zien :P. En al helemaal als Finonacci meedoet. Ik bedoel, het klinkt al goed, Fibonatsjieeee. Dan moet het wel waar zijn!

/flame, fundamentele belegger hier :P. Heb al sinds de middelbare school geen geodriehoek meer..

Afijn, die CAGR berekening was idd niet 48%, je moet zoiets ook niet proberen in windows calc...Maar 20% is nog steeds erg indrukwekkend. Maar ongeloofwaardig. Als je dit ooit een keer hebt gedaan inclusief frictiekosten en inflatie en gaat compenseren voor risicovrije rendementen. Oh, en je hebt een amazing boom market gekozen ;).

Ik ga verder liever niet te ver in op:
Het principe is kinderlijk simpel :) Bestudeer de grafieken, misschien kom je er zelf een keer achter :)
Let's agree to disagree.

edit: het artikel hierboven is in feite een reiteratie van wat er al jarenlang op zerohedge wordt geschreven en bevat niks nieuws. Nu ben ik zelf totaal geen goede bear. Je hebt mensen die heel goed kunnen zien aankomen waar en vooral wanneer iets misgaat en die verdienen geld met short gaan. Ik heb vroeg geleerd dat ik niet zoiemand ben, ik ga liever long :).

[ Voor 17% gewijzigd door Config op 25-10-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ik zal nog een keer een kosten en slippage element toevoegen, kijken waar het dan op uitkomt.

En voor wat betreft de gekozen periode, als je goed oplet zie je dat de curve ook stijgt in dalende markten, dus het staat los van de richting van de markt. Bij de bekende 1987 crash zie je zelfs een klein blipje omhoog.

Ondanks dat de hitratio maar 39% is, worden die verliezen ruimschoots goedgemaakt op de dagen dat een beurs bijv. met meerdere procenten oploopt (of daalt). Als je 9 dagen op rij een verliesje maakt van 1 punt, en op de 10e dag pak je 17 punten, dan is je rendement 8 punten, maar je hitratio slechts 10%. Het aantal winnende trades is niet belangrijk. Alleen de opbrengst moet hoger zijn dan verlieslatende trades. En dat lukt alleen met goede money management technieken, iets wat alle succesvolle traders heel goed weten.

En het is geen technische analyse wat ik toepas, dat is iets handers. Het is gewoon een handelsstrategie, wat losstaat van TA. Je kan TA wel gebruiken bij een handelsstrategie. Maar je kan je handelsstrategie ook prima baseren op FA. Ik kwam alleen op het idee voor dit algoritme doordat ik naar grafieken aan het staren was en ineens een lampje ging branden :) Een hint, het lijkt een heel klein beetje op één van de technieken van DeMark, maar dan wel sterk vereenvoudigd.

Wat TA betreft, ik ben niet zo van de patroon herkenning. Het enige wat ik in het verleden heb gebruikt is een simpele 1-2-3 met Ross hook als timing instrument en that's it. Werkt prima. Het KISS principe werkt heel goed op de beurs :) En overigens, analisten die Elliott Wave Theorie toepassen negeer ik sowieso altijd, dat is m.i. de meest waardeloze TA theorie die er maar is. En hij wordt door de meeste mensen nog verkeerd gebruikt ook :)

En ik ben verder ook helemaal niet geïnteresseerd in het voorspellen van de beurs (iets wat een grote sport is onder analisten), maar alleen in het verdienen van geld. En dat zijn twee compleet verschillende dingen, maar dat halen de meeste mensen door elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Sakete op 25-10-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Voor mij als beginnende belegger is een dergelijk algoritme zeker interessant. Niet zozeer omdat ik geloof dat het echt werkt, maar meer als "studiemateriaal" om wat rekenwerk op los te laten en wat onvolkomenheden in de achterliggende gedachten te achterhalen.

Ook geloof ik niet niet dat bovengemiddelde winst gemaakt kan worden door automatisering.
Algoritmes welke ik zelf heb geprobeerd wisten vaak wel winst te maken op de historische koers van één bepaald aandeel of index. Maar zo gauw ik het betreffende algoritme losliet op een ander fonds was de winst vaak verdwenen. Het algoritme dat ik tegenkwam dat het meest in de buurt kwam van wat de markt deed was een algoritme dat willekeurig aandelen kocht / verkocht...

Verder sluit ik me aan bij Config, agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Iemand een idee hoe ik (eenvoudig) kan leren aandelen fundamenteel te waarderen op basis van fair value? Ik ben al een tijdje aan het investeren, maar merk dat ik dat meer 'op gevoel doe' en op basis van wat de schrijvers van verschillende blogs die ik volg kopen. Ik lees altijd wel even een financiel statement van een bedrijf en kijk naar de revenue en sales growth van de afgelopen drie jaar, maar dan houdt het eigenlijk ook wel op...ik hang er nooit een prijskaartje aan. Technische analyse ben ik niet in geïnteresseerd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Cubic X schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 18:28:
Iemand een idee hoe ik (eenvoudig) kan leren aandelen fundamenteel te waarderen op basis van fair value? Ik ben al een tijdje aan het investeren, maar merk dat ik dat meer 'op gevoel doe' en op basis van wat de schrijvers van verschillende blogs die ik volg kopen. Ik lees altijd wel even een financiel statement van een bedrijf en kijk naar de revenue en sales growth van de afgelopen drie jaar, maar dan houdt het eigenlijk ook wel op...ik hang er nooit een prijskaartje aan. Technische analyse ben ik niet in geïnteresseerd :) .
Als je 'op gevoel' aandelen koopt en zorgt dat je je aankopen een beetje spreidt (bv 10-15 fondsen) dan doe je het gemiddeld gezien niet zo slecht. Een alternatief voor deze strategie is gewoon dax/aex/et c. trackers kopen :). Sowieso is het voor amateurs en een aanzienlijk deel van de profs enorm moeilijk om het beter dan een tracker te doen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Weet iemand waar ik kan investeren in bitcoins? Ik ben om eerlijk te zijn volledig nieuw in bitcoins dus heb nog niet echt door hoe het precies werkt, maar ik heb me wat ingelezen en denk dat bitcoins een verstandige investering kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
In Bitcoins (BTC) kun je niet echt investeren zoals je dat met Forex en aandelen kunt. Er is bijvoorbeeld nog geen exchange waar je short kunt gaan (voor zover ik weet). Kopen, wachten tot het stijgt, verkopen op de top, terugkopen in een dal dus. Helaas zijn de transactiekosten op de meest gangbare Exchange (Mt. Gox) hoog (0,6% per transactie). Dat is dus 1,2% per buy - sell - buy...

Persoonlijk was voor mij daardoor de lol eraf, omdat je amper kunt profiteren van koersschommelingen, behalve als ze heel groot zijn. Ik heb er zelf wel leuk mee verdiend, door te speculeren. Uiteindelijk iets van 80% winst in 5 á 6 maanden.

Hier een topic + lijstje met waar je kunt aankopen:
rickiii in "Bitcoins - Virtueel Geld"

Mt. Gox ontbreekt op die lijst, maar voordat je daar kunt handelen ben je ook wel even verder. Handmatige overschrijving nadat je je paspoort hebt toegestuurd, etc... Moeilijk gedoe.

[edit] Ik zou je sowieso eerst even inlezen trouwens. Zorg dat je je comfortabel voelt bij het concept, lees ook zeker de tegenargumenten (systeem van deflatie, risico dat één partij meer dan 50% van de mining capaciteit in het bezit krijgt).

[ Voor 17% gewijzigd door MrAcid op 29-10-2013 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Thanks. Ik wil qua bitcoins ook vooral voor de wat langere termijn gaan (maanden ipv dagen), dus transactiekosten zijn dan iets minder van belang. Ik zit even te kijken naar Mt Gox, eens kijken of ik snel aan die eisen kan voldoen, en dan eens e.e.a. kopen om te kijken of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Er is eigenlijk geen eenvoudige methode.

Leren kan wel. Persoonlijk vond ik 'Security Analysis' van Graham wel aardig, maar dat is taaie korst. Waarschijnlijk ben je beter af door naar voorbeelden te kijken. Je kunt het blog van Hielko er eens op naslaan al is daar een sterke focus op special situations/arbitrage/micro caps tegenwoordig. Er staan wel enkele links naar andere blogs. Ook informatief kan zijn om een guest account te nemen op valueinvestorsclub en daar de zgn theses door te nemen van hoogscorende entries. Skagen heeft ook regelmatig rapporten waarin ze hun beleggingen verantwoorden al is dat niet al te diepgaand.

Verbaas je overigens niet als je maar weinig kansen spot.

Ik heb trouwens weer een recente bron gevonden van de huidige marktwaarderingen en de markten zijn hoog gewaardeerd:
Shiller PE voor MSCI Europe: ca 15
Shiller PE voor S&P 500: ca 23
Afbeeldingslocatie: http://mrmarket.eu/img/Henderson_20130930_11.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ik kwam trouwens langs deze pagina bij Lynx: http://www.lynx.nl/bibliotheek.php Boeken die zij hun klanten aanraden.

Op seekingalpha.com staan trouwens vaak leuke stukken met vaak een mix van technische en fundamentele analyse.

Ik ga trouwens toch maar van Alex naar Lynx overstappen. De transactiekosten zijn altijd aanzienlijk lager. Voor IB nog weer lager, maar voor die verschillen vind ik het wel makkelijk dat Lynx in Nederland gevestigd is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 22:02:
[...]

Er is eigenlijk geen eenvoudige methode.

Leren kan wel. Persoonlijk vond ik 'Security Analysis' van Graham wel aardig, maar dat is taaie korst. Waarschijnlijk ben je beter af door naar voorbeelden te kijken. Je kunt het blog van Hielko er eens op naslaan al is daar een sterke focus op special situations/arbitrage/micro caps tegenwoordig. Er staan wel enkele links naar andere blogs. Ook informatief kan zijn om een guest account te nemen op valueinvestorsclub en daar de zgn theses door te nemen van hoogscorende entries. Skagen heeft ook regelmatig rapporten waarin ze hun beleggingen verantwoorden al is dat niet al te diepgaand.
Die focus op special situations/micro caps is er altijd al geweest hoor :) Toevallig de laatste tijd zelfs wat namen gekocht met (een voor mij) grote market cap: Burelle, FFP en Awilco Drilling zitten allemaal in de buurt van een 1 miljard market cap. Dat de free float dan weer een stuk kleiner is, is weer een ander verhaal :p

Maar om ook mijn duit te voegen aan hoe je dit kan leren: gewoon beginnen op een gegeven moment! Pak een bedrijf wat je misschien al in je portfolio hebt, pak de jaarverslagen van de laatste 5 jaar erbij en probeer maar uit te vogelen wat ze precies doen, hoeveel ze verdienen, wat voor rendement ze halen op hun geïnvesteerd vermogen etc. Met behulp van google en investopedia moet je een heel eind komen om uit te vogelen wat alles precies betekent in zo'n jaarverslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
FFP is een aardige case.

Voor de beoordeling ervan vind ik persoonlijk dat er wel rekening met de onderliggende waarden moet worden gehouden. Immers, als je een aandeel koopt moet je doen alsof je het hele bedrijf koopt en daarmee maakt het natuurlijk niet uit of je het indirect koopt.

30% van FFP zit in Peugeot wat een bedrijf in grote problemen is. Het schijnt dat er actief gesproken wordt over een nieuwe kapitaalinjectie.

Maargoed, zelfs tegen een waardering van 0 voor het belang in Peugeot koop je het met een korting. Dat is dus op zich niet erg. Wat wel jammer zou kunnen zijn is als andere belangen gedesinvesteerd worden om te kunnen investeren in Peugeot.

Ik overweeg wel in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Daar ben ik het wel mee eens, maar de vraag is natuurlijk hoeveel research je moet doen in de onderliggende bedrijven. Als je een kleine positie in FFP neemt dan heb je een minuscule positie in de meeste van de onderliggende waarden. Even op Morningstar kijken of de waardering een beetje redelijk lijkt te zijn vind ik dan wel genoeg, muv van Peugeot zijn het niet de meest goedkope bedrijven, maar gezien de historische groei en winstgevendheid is het ook niet gek dat het geen stocks zijn met een <10x PE.

Peugeot is dan weer een groter deel van FFP, en ook weer een stuk goedkoper, maar heb je ook een business waar je eigenlijk al a priori van je research weet dat je daar met geen goed fatsoen van kan voorspellen hoe de toekomst er uit ziet. Stond nog wel aardig artikel over Peugeot afgelopen week in de economist: http://www.economist.com/...are-looking-up-back-brink Cliffnotes: voorlopig zijn ze uit de problemen, maar toekomst blijft onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 17:55

Matis

Rubber Rocket

Vandaag (na 9 maanden) mijn aandelen KPN verkocht.

Uiteindelijk 43% rendement gemaakt :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 18:52
Twitter opent $45.10. Iemand hier toevallig stukken gekregen uit de inschrijving? zo ja, gefeliciteerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zie ik een market cap op Google Finance van $25B B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

What the... Ik begrijp toch echt werkelijk niet hoe een dergelijk aandeel zo kan starten. Zijn er werkelijk zo veel mensen die 'omdat ze het gebruiken / naam kennen' er gewoon voor gaan?

Ik kan werkelijk geen enkele ondergrond vinden waaruit iets is te bedenken waarom ze serieus geld zouden kunnen gaan verdienen en het dus een investering waard is.

[edit]Ah, ik zie dat het alweer aardig begint in te zakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 07-11-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 19:45
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 17:04:
What the... Ik begrijp toch echt werkelijk niet hoe een dergelijk aandeel zo kan starten. Zijn er werkelijk zo veel mensen die 'omdat ze het gebruiken / naam kennen' er gewoon voor gaan?

Ik kan werkelijk geen enkele ondergrond vinden waaruit iets is te bedenken waarom ze serieus geld zouden kunnen gaan verdienen en het dus een investering waard is.
Agree. Ik zie ook helemaal geen toekomst in dat hele Twitter-gebeuren. Integendeel. Het zal me niks verbazen als dat steeds minder populair gaat worden binnenkort. Twitter bestaat alweer even en mijn ervaring is dat mensen op den duur altijd dat soort geintjes beu worden. Zie zoals vroeger: CU2, Hyves en nu een daling van Facebookgebruikers.

Ik denk dan ook dat het weer de waan van de beleggers is die elkaar allemaal achterna gaan, totdat de boel hard zakt en niemand er meer vertrouwen in heeft. Zoiets kan altijd nog een hele tijd duren en in de tussentijd worden er weer veel rijk en arm. Bottom line is dat ik denk dat het gewoon een hype is waar mensen hun gokje kunnen wagen en het geen realistische waarde representeert. Hetzelfde denk ik van Facebook en Linkedin. Ze bestaan alweer even, maar ik zie dit niet als een solide bedrijf zo nog een jaar of 5 doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Of de waarde van het bedrijf zoals dat nu blijkbaar door de kopers wordt gezien terecht is laat ik even in het midden, maar ik denk wel dat Twitter weldegelijk een unieke dienst met een uniek gebruiksdoel vertegenwoordigd. Het is niet voor niks dat veel bedrijven tegenwoordig een belangrijk deel van hun klantenservice via Twitter laten verlopen. Tussen alle onzin door zit ook een schat aan informatie. Denk aan het voorspellen van griepgolven, beurskoersen, meten van sentiment rond een merk/product/stad/land. Het verschil van Twitter met Facebook en ook LinkedIn is volgens mij dat een veel breder publiek het gebruikt en nagenoeg alle informatie openbaar is (by design).

Het is al lang niet meer alleen maar een dienst waarvan je kunt zeggen "ik hoef niet te lezen dat mensen zitten te poepen". Dat is echt een hele achterhaalde gedachte en doet Twitter te kort.

CU2 en Hyves stellen internationaal gezien natuurlijk helemaal niks voor, dus die vergelijking gaat sowieso niet op. Het zou me niks verbazen als Twitter binnenkort in de top van 100 best bekende merknamen staat. Facebook staat hier al op plek 52.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

benchMarc schreef op donderdag 07 november 2013 @ 17:10:
[...]

Agree. Ik zie ook helemaal geen toekomst in dat hele Twitter-gebeuren. Integendeel. Het zal me niks verbazen als dat steeds minder populair gaat worden binnenkort. Twitter bestaat alweer even en mijn ervaring is dat mensen op den duur altijd dat soort geintjes beu worden. Zie zoals vroeger: CU2, Hyves en nu een daling van Facebookgebruikers.

Ik denk dan ook dat het weer de waan van de beleggers is die elkaar allemaal achterna gaan, totdat de boel hard zakt en niemand er meer vertrouwen in heeft. Zoiets kan altijd nog een hele tijd duren en in de tussentijd worden er weer veel rijk en arm. Bottom line is dat ik denk dat het gewoon een hype is waar mensen hun gokje kunnen wagen en het geen realistische waarde representeert. Hetzelfde denk ik van Facebook en Linkedin. Ze bestaan alweer even, maar ik zie dit niet als een solide bedrijf zo nog een jaar of 5 doorgaan.
De grap van dergelijke diensten is naar mijn inschatting nu *juist* dat ze zo populair zijn omdat je niet erg lastig gevallen wordt met een verdienmodel.

Skype ging als een olievlek, maar werd log, lomp en niet data-efficient na overname door MS en de vele advertentiezooi die er bij kwam. Resultaat: ruimte voor bv Whatsapp als klein, zuinig, en snel alternatief.

Het enige directe verdienmodel voor Twitter zal reclame zijn, en wellicht services voor bedrijven om support goed te kunnen verlenen plus wat user data-analyse. De dwang om nu ROI voor aandeelhouders te moeten generen gaat dan per definitie ten koste van de user experience en hoe de gemiddelde persoon tegen het bedrijf aankijkt.

Facebook ging over tot het overnemen van allerlei dingen die geen core-business zijn, omdat hetgeen waarvoor mensen de aandelen kochten *eigenlijk* nooit om te turnen zijn in een fatsoenlijk verdienmodel wat die investering rechtvaardigt. Je koopt dus aandelen op de gok dat die gasten die bij toeval een gat in de markt vonden dat soort trucs kunnen herhalen met dingen waar ze niet toevallig al leuk bedreven in waren - want vooraf is het niet of er een degelijk plan of strategie lag.

Maar goed. Er is een reden dat ik een lange termijn, fundamenteel belegger ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
MrAcid schreef op donderdag 07 november 2013 @ 17:24:
CU2 en Hyves stellen internationaal gezien natuurlijk helemaal niks voor, dus die vergelijking gaat sowieso niet op. Het zou me niks verbazen als Twitter binnenkort in de top van 100 best bekende merknamen staat. Facebook staat hier al op plek 52.
Waarom gaat die vergelijking niet op? Het is beide een social media model waarbij in no-time een hype is ontstaan en flink is gegroeid. Dat CU2 en Hyves Nederlands waren doet geen afbreuk aan die vergelijking. Waar het om gaat is dat in het digitale tijdperk veel van dit soort hypes flink worden opgeblazen en daarna volledig leeglopen omdat mensen massaal overlopen naar een ander vernieuwend idee.
Ik kan ook andere zaken noemen zoals chatprogramma's als ICQ en MSN. Het gaat zo razendsnel dat dit soort zaken weer worden vervangen door iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1995 belde: Niets gaat ooit Netscape verslaan als browser, en als je écht iets gevonden wil hebben gebruik je altavista. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik kan het niet zo snel vinden maar ergens stond een artikel dat social media elke X (geloof 5 of 7) jaar verschuift. Dus je had CU2 -> MySpace -> Facebook -> etc etc. Twitter zal net als Myspace doodvallen. Linkedin vind ik een ander verhaal, die hebben een best aardig verdienmodel en aangezien het zakelijk is zal het niet zo snel verschuiven als bij de jongerensites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Twitter is géén jongerensite. In tegendeel misschien wel. Twitter is een stuk volwassener dan dat jullie doen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Aan de andere kant is het geen bidirectioneel netwerk: jij kan iemand volgen die jou niet terugvolgt. Het is daarom veel meer een platform met enkele leiders (politici, celebrities) die worden gevolgd door een grote groep die zelf geen invloed hebben. Bij Facebook heb je tenminste nog een echte band met je netwerk, vergeleken met Twitter dan. Ik denk dat daarom Twitter makkelijker vervangen kan worden zodra ze meer advertenties gaan tonen.

De IPO is nóg idioter verlopen dan die van FB. Maar FB maakte tenminste winst...gekke wereld. Twitter gaat stevig corrigeren, daar twijfel ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Tegelijkertijd relevant voor de discussie over interhypes alsook over beleggen:
Zal Google+ nog serieus groot gaan worden? Je ziet dat Google inmiddels (tot mijn grote ergernis en daarom ben ik ook Google-af) alles probeert te bundelen in één account en daarin één grote share/social media/etc van probeert te maken. Misschien worden onbewust veel gebruikers vanuit Youtube daarin gedrukt en gaan ze wellicht Google+ gebruiken ipv bijvoorbeeld Facebook?
Dat zou waarschijnlijk ook een groei in Google-aandelen kunnen betekenen. Wat denken jullie: gaat dit groot worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Config schreef op donderdag 07 november 2013 @ 22:58:
Aan de andere kant is het geen bidirectioneel netwerk: jij kan iemand volgen die jou niet terugvolgt. Het is daarom veel meer een platform met enkele leiders (politici, celebrities) die worden gevolgd door een grote groep die zelf geen invloed hebben. Bij Facebook heb je tenminste nog een echte band met je netwerk, vergeleken met Twitter dan. Ik denk dat daarom Twitter makkelijker vervangen kan worden zodra ze meer advertenties gaan tonen.

De IPO is nóg idioter verlopen dan die van FB. Maar FB maakte tenminste winst...gekke wereld. Twitter gaat stevig corrigeren, daar twijfel ik niet aan.
Deze koers geeft gewoon aan dat Twitter veeel meer had kunnen ophalen. Bij een IPO kun je redelijk inschatten (als een bank) wat de koers gaat doen.. Als de vraag groot is, weet je dat de koers gaat stijgen. Twitter verdient geen ene moer aan deze stijging. Ze krijgen 26/27 dollar (en ca. 7% gaat nog naar de banken), terwijl het ook makkelijk 40 had kunnen zijn.

De bank(en) die de IPO verzorgen wijzen weer extra aandelen aan persoon x en y die weer relaties hebben met bedrijf x en y die wellicht in de toekomst een overname gaan doen of ook naar de beurs willen gaan, zodat ze de relaties weer een beetje verbeteren. Veel onderzoek naar gedaan, oude artikelen maar vandaag de dag nog steeds een verneukt systeem (maar wel leuk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 21:05

Fuelke

Forza Ferrari

Dat ik dit topic nu pas ontdek ... altijd gedacht dat er vast nog wel meer beleggers hier rondhingen, maar nooit actief op zoek gegaan naar topics er over.

Door de jaren heen toch vooral in Belgische aandelen geïnvesteerd, wat voor mij de thuismarkt is, en bedrijfsnieuws dan makkelijker op te pikken is. Laatste anderhalf jaar zijn daar ook wat buitenlandse namen bijgekomen, momenteel slechts 1 Nederlands aandeel in de portefeuille, en dat is UNIT4.

Verder hou ik het eenvoudig, koop / verkoop aandelen, obligaties en investeer maandelijks in een beleggingsfonds. Geavanceerde producten zoals trackers, opties, warrants, laat staan traders zijn niet aan mij besteed, maar wel leuk om er hier over te lezen.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
stin schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:12:
[...]

Deze koers geeft gewoon aan dat Twitter veeel meer had kunnen ophalen. Bij een IPO kun je redelijk inschatten (als een bank) wat de koers gaat doen.. Als de vraag groot is, weet je dat de koers gaat stijgen. Twitter verdient geen ene moer aan deze stijging. Ze krijgen 26/27 dollar (en ca. 7% gaat nog naar de banken), terwijl het ook makkelijk 40 had kunnen zijn.
Klinkt lekker zo rant vs de evil banken, maar de realiteit is toch een stuk genuanceerder. Ten eerste willen alle grote banken maar al te graag mee werken aan deze deal, en daarom betaalt Twitter maar een fee van 3.25% ipv het gemiddelde (iets minder dan 6%).

Daarnaast, en dit is wellicht nog veel belangrijker: Twitter verkoopt maar een relatief klein percentage van de aandelen (~10%). Dus stel dat ze idd $40 er voor hadden kunnen krijgen dan is dat alleen maar een kost tov die 10%. Verder is het natuurlijk heel waarschijnlijk dat die aandelen nu voor $40 verkocht worden, juist omdat ze maar 10% op de markt hebben gebracht: kwestie van vraag en aanbod. Als ze een groter deel hadden willen verkopen zou de prijs waarschijnlijk ook lager uitvallen. Deze dynamiek zorgt er ook voor dat het juist aantrekkelijk is voor de verkopende partij om de initiële aandelen niet te duur in de markt te zetten. Zo creëer je een beetje een hype, en dan wordt het makkelijker om die andere 90% op een later tijdstip voor de volle mep te verkopen. En last but not least. De investeerders in Twitter zijn geen zielige jongens. Dat zijn ook vermogende partijen die precies weten hoe het spelletje wordt gespeeld. De enige partij die hier waarschijnlijk slechter uit komt zijn de investeerders die denken dat het kopen van de aandelen op de open markt, vlak na de IPO, een goed idee is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik begrijp ook wel dat, als er minder in de markt wordt gezet, dan er dan meer vraag is dan aanbod waardoor de prijs stijgt.
En wat betreft de fee: als ze het voor minder hebben gedaan, dan was daar waarschijnlijk een goede reden voor. Er is geen enkele bank die iets graag wil doen, alleen maar omdat ze dan iets bij hun portfolio erbij kunnen schrijven. Het moet wel iets opbrengen natuurlijk.

Het was niet zo zeer een rant van mijn kant. Ik heb een klein jaar in die industrie gewerkt en mijn ervaringen zijn redelijk negatief helaas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 19:30
Zit in de luxe positie dat ik maandelijks veel geld overhoud wat tot nu toe naar de spaarrekening gaat. Ik heb besloten langzaamaan geld te gaan beleggen, met als doel vermogensgroei op de langere termijn. Kijkend naar mijn persoonlijke situatie dan verwacht ik de komende twee jaar zo'n 40k euro hiervoor 'vrij te kunnen maken' zonder dat mijn cash buffer in het gedrang komt.

Ik heb geen beleggingservaring maar ben wel bewust van de risico's (heb CFA). Ik pretendeer niet zelf goede individuele beleggingskeuzes te kunnen maken en 'geloof' evenmin in alpha, dus (index-trackende) ETFs liggen voor de hand. Ik wil de kosten laag houden en niet teveel afhankelijk worden van het instapmoment, dus denk er nu aan om elke twee maanden met een vast bedrag aankopen te doen. Ik ben er nog niet over uit of ik alles in één 'hoofdfonds' met zo goed mogelijke spreiding (zeg vnl large cap, 1/3 elk Europa, VS en Azie/Oceanie, max 15-20% per industrie?) wil stoppen, of dat ik 20%-30% in wat hoger risicoprofiel stop (emerging markets ofzo).

Wat vinden jullie als ervaren beleggers van dit plan? Andere zaken om te overwegen? En wat voor fondsen/trackers komen in jullie op waar ik naar zou kunnen kijken met bovenstaande beschrijving in het achterhoofd? Dank :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Op de huidige waarderingen lijkt het me in elk verstandig om niet in een keer all-in te gaan.

Persoonlijk geloof ik niet zo in 'emerging markets' gezien de vele haken en ogen.
Qua geografische spreiding zou je kunnen mee laten wegen wat de huidige waarderingen zijn per geografie:
http://www.henderson.com/...s_pi/getdoc.ashx?ID=20933

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 19:30
Dat is in ieder geval een handig overzicht! Dank.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Sarepta Therapeutics staat -50% in pre-market door FDA uitspraken. Ik kom hier even goed weg, ik ben enkele dagen geleden uitgestapt. Het leuke is dat mijn model mij dat adviseerde en ik het gedaan op ook al wou ik ze eigenlijk vasthouden :). Biotech...big risks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De lijdensweg van Fundcoach wordt nog wat langer. Net na de chaotische integratie met SNS Mijn Beleggen en de net zo chaotische omzetten van het betaalmodel gaat het het nu over naar Binck.

Ik houd m'n hart vast aangezien die SNS prutsers m'n adres hebben verkloot.
En de vraag is natuurlijk hoe de integratie er uit gaat zien want ik ben natuurlijk al klant bij het Alex 'merk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Rukapul schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:55:

En de vraag is natuurlijk hoe de integratie er uit gaat zien want ik ben natuurlijk al klant bij het Alex 'merk'.
Ben ook erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien...

Zouden ze daarom de basisvoorwaarden per 4 december a.s. hebben aangepast?

Dit artikel al gezien?
17.6 Cliënt verleent Binck op voorhand toestemming om een Beleggingsfonds kosteloos te vervangen door een andere subklasse in datzelfde Beleggingsfonds, met een gelijkwaardige beleggingsportefeuille en dezelfde of lagere kosten mits Cliënt hiervan geen financieel nadeel ondervindt.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Ik ben wel benieuwd hoe Fundcoach in Binck geïntegreerd gaat worden, ik vind Fundcoach opzich wel interessant maar heb nooit zin gehad om me daarvoor aan te melden. Ik heb wel een rekening bij Binck.

Ik hoopte eigenlijk dat Binck hun prijzen met minstens 50% zou verlagen, dat is wel nodig want ze zijn momenteel heel duur. €9,50 + 0.1% voor Amerikaanse aandelen is echt niet meer van deze tijd. Dat kan makkelijk voor +/- €4 (zie Lynx, DeGiro, etc.).

[ Voor 16% gewijzigd door Cubic X op 12-11-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 13-06 21:05

Fuelke

Forza Ferrari

15.40 uur: Twitter, eat your heart out. U dacht dat een beursdebuut met een stijging van 90 procent van de koers spectaculair was? Het Australische bedrijf Freelancer.com geeft het sociale netwerk het nakijken met een piek van liefst 400 procent tijdens zijn eerste beursdag in Sydney: van de introductieprijs van 0,50 Australische dollar tot 2,50. Het sloot op 1,60. Freelancer.com(2) brengt freelancers en opdrachtgevers wereldwijd samen, vooral voor copywriting en grafisch design. Het haalde omgerekend goed 10 miljoen euro op. Wat dan weer peanuts is tegenover de circa 1,3 miljard euro van Twitter.
Vanaf http://www.tijd.be/r/t/1/id/9431241

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Klaver 4 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 18:03:
[...]

Ben ook erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien...

Zouden ze daarom de basisvoorwaarden per 4 december a.s. hebben aangepast?

Dit artikel al gezien?
17.6 Cliënt verleent Binck op voorhand toestemming om een Beleggingsfonds kosteloos te vervangen door een andere subklasse in datzelfde Beleggingsfonds, met een gelijkwaardige beleggingsportefeuille en dezelfde of lagere kosten mits Cliënt hiervan geen financieel nadeel ondervindt.
Ik was verbaasd dat na de IMO dramatische overgang van SNS Fundcoach naar SNS Mijn Beleggen, de hele boel nu over gaat naar Binck. Ik heb er wel vertrouwen in, aangezien beleggen voor Binck core-business is.

De aanpassing in de basisvoorwaarden van Binck is volgens mij een gevolg van de komende integratie van Fundcoach. Ook Fundcoach is hier al mee bezig. Ik heb al bepaalde fondsen op de lijst staan om te verkopen, aangezien een goedkopere variant niet altijd een beter renderende variant is. Financieel nadeel is dus maar hoe je het omschrijft. Dat ze het opnemen in de voorwaarden vind ik wel slecht, aangezien ze nu kunnen showen met Fonds A met subklasse X, terwijl ze eigenlijk de goedkopere Y in gaan zetten, die mogelijk minder rendeert.

Persoonlijk ken ik Binck nog niet, maar ik hoop een paar onderdelen van de oude SNS Fundcoach terug te vinden, die ik nu behoorlijk mis bij SNS Beleggen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Knakker schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:33:
Zit in de luxe positie dat ik maandelijks veel geld overhoud wat tot nu toe naar de spaarrekening gaat. Ik heb besloten langzaamaan geld te gaan beleggen, met als doel vermogensgroei op de langere termijn. Kijkend naar mijn persoonlijke situatie dan verwacht ik de komende twee jaar zo'n 40k euro hiervoor 'vrij te kunnen maken' zonder dat mijn cash buffer in het gedrang komt.

Ik heb geen beleggingservaring maar ben wel bewust van de risico's (heb CFA). Ik pretendeer niet zelf goede individuele beleggingskeuzes te kunnen maken en 'geloof' evenmin in alpha, dus (index-trackende) ETFs liggen voor de hand. Ik wil de kosten laag houden en niet teveel afhankelijk worden van het instapmoment, dus denk er nu aan om elke twee maanden met een vast bedrag aankopen te doen. Ik ben er nog niet over uit of ik alles in één 'hoofdfonds' met zo goed mogelijke spreiding (zeg vnl large cap, 1/3 elk Europa, VS en Azie/Oceanie, max 15-20% per industrie?) wil stoppen, of dat ik 20%-30% in wat hoger risicoprofiel stop (emerging markets ofzo).

Wat vinden jullie als ervaren beleggers van dit plan? Andere zaken om te overwegen? En wat voor fondsen/trackers komen in jullie op waar ik naar zou kunnen kijken met bovenstaande beschrijving in het achterhoofd? Dank :)
Lees je in zou ik zeggen. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.bogleheads.org/wiki/Main_Page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Sallin schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 07:55:
[...]

Ik kwam trouwens langs deze pagina bij Lynx: http://www.lynx.nl/bibliotheek.php Boeken die zij hun klanten aanraden.
Hmm. Lynx heeft er natuurlijk belang bij dat jij zoveel mogelijk handelt, niet dat je zoveel mogelijk rendement haalt. Houd dat vooral in het achterhoofd bij dat lijstje. Er zullen (denk ik) geen boeken bij zitten die een buy-and-hold strategie aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door _starbuck_ op 16-11-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

_starbuck_ schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 15:24:
[...]

Hmm. Lynx heeft er natuurlijk belang bij dat jij zoveel mogelijk handelt, niet dat je zoveel mogelijk rendement haalt. Houd dat vooral in het achterhoofd bij dat lijstje. Er zullen (denk ik) geen boeken bij zitten die een buy-and-hold strategie aanraden.
Goed punt :). 11 boeken waar iets als 'trading' in de titel voorkomt versus 0 boeken waar iets als 'investing' in de titel voorkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Laatst online: 13-06 09:20
Wat me opvalt is dat er veel handelen bij Bink en SNS. Is er dan niemand die bij Alex handelt? De fee is € 7,50 + 0,15% met een minimum van € 10,-
Dat is dus hetzelfde als Binck.
Er wordt een TA gegeven, en je hebt ook gratis een abonnement bij Tostrams. Ook zijn er interessante Webinars in de Academy.

En nee, geen aandelen, opties, turbo's of whatever in Alex.....

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tuurlijk handelen er wel mensen bij Alex waaronder ikzelf. Het ontloopt elkaar allemaal niet zo bar veel als je weinig handelt.

De SNS klanten die je hier ziet zullen voornamelijk Fundcoach klanten zijn (waaronder ikzelf) voor beleggingsfondsen.

Alex is overigens gewoon een merk van Binck.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 16-11-2013 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Er zijn kleine verschillen tussen Binck en Alex, o.a. dat er bij Alex nog bewaarloon moet worden betaald bij het basis account. Maar krijg je niet bij één van de twee juist ook weer rente over je rekeningsaldo? Het ontloopt elkaar niet veel in ieder geval.

Het zou natuurlijk mooi zijn als Binck meegaat in het verlagen van de transactiekosten, hoe meer mensen overstappen naar Lynx/IB/Giro hoe sneller ze dat overwegen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:02
Graag zou ik een fonds als Vanguard Total Stock Market Index Fund Admiral Shares (VTSAX) aankopen, maar volgens mij is dit niet mogelijk als Nederlander? Zijn hier vergelijkbare fondsen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Je zou simpelweg de vergelijkbare ETF kunnen kopen, waarschijnlijk nog goedkoper ook: VTI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het Fantoom schreef op zondag 17 november 2013 @ 12:38:
Graag zou ik een fonds als Vanguard Total Stock Market Index Fund Admiral Shares (VTSAX) aankopen, maar volgens mij is dit niet mogelijk als Nederlander? Zijn hier vergelijkbare fondsen voor?
Bij de standaard fondsboeren in NL zoals SNS Fund niet, maar het lijkt me vrij triviaal om aan te kopen in alternatieve vorm.

Ten eerste is op de website van Vanguard direct al te zien dat er een ETF variant wordt aangeboden: Vanguard Total Stock Market ETF . Deze is in elk geval via Alex te kopen.

Ten tweede lijkt het me dat varianten eenvoudig te vinden zouden moeten zijn. Het klinkt namelijk als een Russel 2000 variant of anders gewoon een S&P500 variant.

Wel een goede keus om voor Vanguard te gaan want die hebben traditoneel de laagste kosten in de markt. Nadeel is wel dat er kosten bijkomen als je ze via de beurs koopt en aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Het Fantoom schreef op zondag 17 november 2013 @ 12:38:
De volgende Vanguard-ETFs zijn gewoon in Nederland verkrijgen (b.v. via Binck):
https://www.vanguard.nl/portal/site/nl/en/etf#funds_tab

(PS: "Vanguard Total Stock Market" zit toch alleen in bedrijven van de VS? Wil je dat specifiek?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
eamelink schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 18:51:
[...]

Goed punt :). 11 boeken waar iets als 'trading' in de titel voorkomt versus 0 boeken waar iets als 'investing' in de titel voorkomt :)
Plus, mist de klassiekers: Graham, Dodd, Buffet.

Trouwens, over DeGiro:
1. Aandelen die vindbaar zijn in het systeem zijn niet altijd verhandelbaar :(
2. De website is heerlijk spartaans, en netjes. Dus 0 fratsen, dus je moet 'overal' voor naar andere sites.

[ Voor 25% gewijzigd door Config op 17-11-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Hoi mensen,

Om even terug te komen op de algoritme waar ik het een tijdje geleden over had, ben vanavond aan de slag geweest met een wat realistischer scenario. Ik heb nu een kostenaspect erin verwerkt en ben uitgegaan van een E-mini S&P Future contract grootte ($50 per punt, elke tick is 0,25 punten, oftewel $12,50), waarbij ik telkens maar 1 contract aankoop. Ik heb de koersen wel even gebaseerd op de $SPX, omdat die het makkelijkst verkrijgbaar zijn.

Als ik kijk naar bijv een site als Interactive Brokers zie ik dat hun transactiekosten $0,85 per contract zijn, dus ben ik voor het gemak even uitgegaan van $1 transactiekosten per transactie (twee transacties per trade, aankoop en verkoop).

Voor wat betreft slippage zit ik even te tobben hoe ik dat het beste erin kan verwerken. Want in principe kan slippage zowel in je voordeel als je nadeel werken, dus wellicht moet ik dat eruit laten omdat het op de lange termijn niet zoveel uit zou moeten maken, aangezien ik met dit algoritme op bijna elke handelsdag een trade doe. (graag nog jullie mening hierover).

In elk geval, het startkapitaal is $10.000 en de 'Equity' lijn handelt elke handelsdag, zonder uitzonderingen en de 'Filter' lijn zal sommige handelsdagen geen trade verrichten als aan bepaalde criteria voldaan zijn.

Overigens heb ik de grafiek wat ingekort, het is vanaf 3-1-2000 t/m 24-10-2013. En heb ff geen log schaal gebruikt, dat maakt in deze grafiek niet zoveel uit.

Startkapitaal dus $10.000 en op 24-10-2013 o.b.v. Filter algoritme $152.476. In bijna 14 jaar tijd een verdienste van $142.476, dus een totaalrendement van 1424%. CAGR = 21,5% (even afgerond op 14 jaar).

Edit: even voor de duidelijkheid, de linker as is dus de stand van de S&P 500 cash market, en de rechter as is de ontwikkeling van het startkapitaal.

Afbeeldingslocatie: http://sakete.net/images/spxalgo_new.png

[ Voor 4% gewijzigd door Sakete op 18-11-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
De tarieven voor beleggen bij ING gaan in 2014 omlaag.

Binnenlandse aandelen, de belangrijkste buitenlandse aandelen, obligaties, gestructureerde producten en de belangrijkste buitenlandse aandelen € 4 + 0,04% (maximaal € 150)

Per jaar wel vast € 16,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
@Sakate: nice. Que slippage kun je wellicht wel wegkomen met neutraal, maar dan moet je ook totaal geen regels in je model hebben over het vergroten danwel verkleinen van posities op het moment dat de prijs verandert.

Dus: Je model triggert een long en je plaatst een order. De prijs zakt ineens weg. Koop je het dan nog? Of de prijs stijgt ineens, koop je het dan nog?

Verder: hoe ingewikkeld is je algoritme ongeveer? Simpeler schijnt beter te zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Mijn algoritme is kinderlijk eenvoudig (ik geloof heel erg in het KISS principe) :) En als tie eenmaal een positie heeft geopend zal hij niet op eenzelfde dag bijkopen o.i.d. Hij gaat long of short en sluit die positie aan het einde van de handelsdag. Volgende dag weer een nieuwe positie o.b.v. bepaalde criteria. En met behulp van een ingebouwde filter slaat ie sommige dagen over (wat op de lange termijn dus wel resultaat levert).

Het grootste deel van het algoritme bestaat eigenlijk alleen maar uit money management regels, om verlies zoveel mogelijk te beperken.

Ik ben me er overigens volkomen van bewust dat de realiteit anders zal zijn en het rendement wellicht niet zo hoog zal zijn als gepresenteerd in dit model. Je hebt dan te maken met de markt, met fillen van je order (al zal 1 contract prima moeten lukken), met gap openingen, etc. Ook zullen de openingskoersen van een index niet altijd helemaal zuiver zijn, omdat op de eerste tick van een index niet altijd alle fondsen geopend zijn en je niet per se op die koers kan handelen (heb dit soort van opgevangen door er in het model van uit te gaan dat de volgende positie geopend wordt net voor het sluiten van de beurs op de vorige handelsdag. Afhankelijk van je broker heb je niet altijd te maken met funding kosten voor het gaan van overnight met futures).

Ik ben nog steeds van plan dit algoritme om te zetten naar iets zoals NinjaTrader waar je een wat geavanceerder backtesting systeem hebt, maar moet daarvoor a) de tijd hebben en b) de scripttaal leren. Maar tot nu toe is het principe van mijn algoritme veelbelovend, nu alleen nog finetunen en in de praktijk testen. De praktijk is altijd anders dan de theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Plaats je je orders bestens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
In het model wel, hoe het in de praktijk het beste uitpakt moet ik nog bepalen. Limiet order is ook niet altijd handig, want dan wordt je order misschien niet gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Intel wordt instantaan even $6B lager gewaardeerd omdat verwachtingen van analysten niet gehaald worden.
Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.