Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 837.571 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Luxicon schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:15:
Er zijn vast mensen die hier voor langere tijd gebruik maken van Plus500 (of niet meer).
Is het al met al betrouwbaar gebleken? En hebben jullie misschien nog wat opgemerkt waar u in eerste instantie niet bij nagedacht had? Bijvoorbeeld extra kosten?
Ja, en ik ben er sinds zondag mee opgehouden. Heb alle centen die ik er nog had eruit getrokken. Totaal zo'n honderd euro verlies geleden op ongeveer 1000 euro totale inleg. En dat verlies was waarschijnlijk hoger geweest als ik niet short SNS had gezeten bij de nationalisatie.

Dingen waar ik in het begin niet aan gedacht heb.
- Verloopdatum. Dan denk je een leuke trade in handen te hebben, de DAX bijvoorbeeld. En dan sluit jouw positie omdat de verloopdatum is bereikt. Met tot gevolg een verlies in plaats van een winst.
- Spread, vooral veel te grote spread is dodelijk voor je balans. Door schade en schande wijs geworden.

Plus500 was in het begin nogal makkelijk met mijn inschrijving. De eerste maand kon ik leuk met 100-150 euro inleg aan de gang, na een maand werd mijn minimale inleg per trade ineens 500 euro, "omdat ik zoveel verhandelde". Met veel moeite heb ik dit weer terug kunnen draaien.

Ik heb Plus500 vooral voor de lol gebruikt. Puur om de day-trade te bekijken. Ik moet zeggen dat het wel betrouwbaar is, alleen lijkt het of de machine bewust een lag inbouwt waardoor je niet altijd op de jouw gekozen prijs kunt cashen. Dit kan behoorlijk schelen, hoewel het wel twee kanten op werkt. Dit lijkt dus meer op gokken, dan werkelijk traden.

Met uitbetalen duurt het vaak wel even. De eerste keer duurde 3 dagen voordat ik mijn uitbetaling had, nu wacht ik dus al bijna twee dagen.
Avalaxy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:56:
I heb een paar vragen waarvan ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden. Er werden van de week cijfers bekend gemaakt uit Japan. Ik voorspelde dat die cijfers slecht zouden zijn. Ik had dus kort voor die gebeurtenis USD/JPY gekocht. De Japanse cijfers bleken echter nog slechter te zijn dan verwacht, wat mij juist positief leek voor mijn buy USD/JPY paar, Echter vloog de waarde daarvan binnen een paar seconden gelijk zo'n 30 pips in de min zodra het nieuws bekend werd gemaakt. In de uren daarna steeg deze juist weer.

Mijn vragen zijn dus:

- Waar zit mijn denkfout? Hoort de JPY niet minder waard te worden bij slecht nieuws uit Japan? Hoort de waarde van mijn buy USD/JPY paar dan niet omhoog te gaan?
- Hoe kan het dat deze cijfers 's nachts om 1:50 verschenen, en dat echt op de seconde dat ze online stonden gelijk de waarde keihard kelderde? Wordt dit soort data allemaal verzameld met bots die het hele web crawlen? Lijkt mij erg foutgevoelig. Wie bepaalt überhaupt of iets 10 pips omlaag gaat of 20?

Vergeef mijn onwetendheid, ik ben pas een aantal weken bezig met manual trades doen, tot nu toe kopieerde ik lekker de pro's op Etoro.
Waarom de denkfout?
De allergrootste denkfout die je maakt, is dat je economie in een vast stramien probeert te leggen. Economie is grotendeels psychologie en een klein deel wiskunde. Kijk maar naar de aandelen Apple in het verleden en nu met Tesla. Er zit heel veel sentiment in aandelen.

Daar komt nog eens bij:
1. Jouw idee hoeft niet de markt zijn idee te zijn. Slecht nieuws kan in dit geval namelijk ook betekenen dat de economie verder gestimuleerd zal gaan worden. Kijk maar naar Bernanke en de Fed op het moment.
2. De Buy USD/JPY is een short op de yen. Jij gaat er immers vanuit dan je meer yens gaat krijgen voor je dollars. Door de slechte cijfers zou je dan inderdaad verwachten dat de prijs van de USD/JPY omhoog gaat. Dat ie ineens 30pips zakt lijkt op een grotere buy USD/JPY ergens.

Kijk hier eens naar een uitleg over high speed traders en een paar praktijk voorbeelden hoe het er in de markt aan toe kan gaan.

De data wordt inderdaad met crawlers van het net gehaald. Zeer geleerde wiskundigen zul je dan ook eerder algoritmes bedenken en verwerken in de high-speeds trading bots van de verschillende handelaren, dan dat ze in stoffige universiteitsgebouwen formules uit staan te werken. Ook zul je de snelste dataverbindingen vinden rondom de beurzen. Een milliseconde verschil in een trade kan al miljoenen extra winst of verlies opleveren.

Dit en mijn bovenstaande ervaring met Plus500 hebben er voor gezorgd dat ik me nu ver van daytraden houd en via SNS Fundcoach nog iets probeer mee te pikken van de aandelenbeurzen.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Bedankt voor de toelichting.
De delay is me opgevallen, opzich best irritant.
Is dit ook zo wanneer 'Sluiten bij winst' actief is?
Wat ik nogal jammer vind, is dat men na 'veel' handelen minimaal € 500 in moet leggen?

Ik las op een website dat CFD;s niet geschikt zijn om voor langere termijn te beleggen, gezien de kosten,
Wat ik me afvraag is welke kosten gaat dit over?
Afhankelijk per belegging wordt er premie betaald of juist ontvangen.
Gister kreeg ik een dividend uitgekeert.
Ik merk niets op dat op langere termijn zorgt voor kosten, indien de premie afspraak zo is dat ik die ontvang?

[ Voor 27% gewijzigd door Luxicon op 16-08-2013 00:23 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:40
Maar bij wat voor trades krijg je een premie, shorts?

Bij een lange termijn strategie, buy and hold (long) betaal je premie en op langere termijn is dat bij cfd's gewoon veel.

Als short gaan je lange termijn strategie is, is dat ten eerste een beetje vreemd en ten tweede krijg je bij andere short trades meer premies dan bij cfd's.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:33
Dat is het lastige aan speculeren ... ik ben zo wel eens de mist in gegaan met het kopen van turbo's/sprinters. Je argumentatie van "de koers moet wel dalen" omdat je weet dat bedrijf met slechte cijfers komt kan wel kloppen, maar op het eind is het vooral een psychologisch spelletje dat er gespeeld wordt ..

Daarom koop ik eigenlijk ook geen turbo's meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
evleerdam schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 06:44:
Maar bij wat voor trades krijg je een premie, shorts?

Bij een lange termijn strategie, buy and hold (long) betaal je premie en op langere termijn is dat bij cfd's gewoon veel.

Als short gaan je lange termijn strategie is, is dat ten eerste een beetje vreemd en ten tweede krijg je bij andere short trades meer premies dan bij cfd's.
Hier krijg ik ook vaak premie in geval van kopen. Bij verlies ook mogelijk maar dit verschil per instrument.
Bijvoorbeeld bij Imtech wordt er premie uitgekeerd wanneer men koopt.

Ik wist niet dat short gaan op de lange termijn vreemd is.
Wat wordt als lange termijn gezien? In mijn geval doel ik op een paar maanden, niet een (meer) jarenplan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Luxicon schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 00:11:
Bedankt voor de toelichting.
De delay is me opgevallen, opzich best irritant.
Is dit ook zo wanneer 'Sluiten bij winst' actief is?
Wat ik nogal jammer vind, is dat men na 'veel' handelen minimaal € 500 in moet leggen?
Sluiten bij winst of een trailing stop wordt gewoon op het moment gedaan wanneer dat bedrag wordt gehaald.

Dat van die €500 heb ik terug kunnen draaien
Ik las op een website dat CFD;s niet geschikt zijn om voor langere termijn te beleggen, gezien de kosten,
Wat ik me afvraag is welke kosten gaat dit over?
Afhankelijk per belegging wordt er premie betaald of juist ontvangen.
Gister kreeg ik een dividend uitgekeert.
Ik merk niets op dat op langere termijn zorgt voor kosten, indien de premie afspraak zo is dat ik die ontvang?
Als je bij Plus500 een CFD bekijkt, zie je een premietijd staan. Op dat moment wordt een premie ingehouden. Dit is de onderhoudsmarge. Bijvoorbeeld Nederland 25 heeft een premietijd om 20:00 en de onderhoudsmarge is 2%. Je kunt je voorstellen dat de volgende dag je inleg 2% meer moet gaan opleveren dan dat deze vandaag zou doen, wil je dezelfde winst pakken. Je kunt nagaan dat je je CFD's eigenlijk dezelfde dag nog kwijt wilt :)

Een dividend bij een CFD wordt uitgekeerd als je onderliggende aandeel ex-dividend gaat. Aangezien normaal een aandeel dan in waarde zakt, krijg je dus het dividend. Uiteindelijk zal het onder de streep geen verschil maken. Zit je short met je CFD, dan ben je het dividend verschuldigd!

Short gaan op de lange termijn is heel vreemd, tenzij je er bijna zeker van bent dat de koers alleen maar kan zakken. Je kunt namelijk heel veel verliezen. Gemiddeld genomen op de lange termijn (langer dan een paar maand of zelfs jaren) zal een koers stijgen, en dat zou betekenen dat je short je heel veel geld gaat kosten. Zit je short met een CFD dan gaat je inleg met de hefboom naar beneden of naar boven. Naar beneden totdat de koers 0 is geworden en je flink kunt cashen. Gaat de koers echter naar boven, dan is je verlies onbeperkt, met de hefboom!

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Arthas schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:27:
[...]

Sluiten bij winst of een trailing stop wordt gewoon op het moment gedaan wanneer dat bedrag wordt gehaald.

Dat van die €500 heb ik terug kunnen draaien

[...]

Als je bij Plus500 een CFD bekijkt, zie je een premietijd staan. Op dat moment wordt een premie ingehouden. Dit is de onderhoudsmarge. Bijvoorbeeld Nederland 25 heeft een premietijd om 20:00 en de onderhoudsmarge is 2%. Je kunt je voorstellen dat de volgende dag je inleg 2% meer moet gaan opleveren dan dat deze vandaag zou doen, wil je dezelfde winst pakken. Je kunt nagaan dat je je CFD's eigenlijk dezelfde dag nog kwijt wilt :)

Een dividend bij een CFD wordt uitgekeerd als je onderliggende aandeel ex-dividend gaat. Aangezien normaal een aandeel dan in waarde zakt, krijg je dus het dividend. Uiteindelijk zal het onder de streep geen verschil maken. Zit je short met je CFD, dan ben je het dividend verschuldigd!

Short gaan op de lange termijn is heel vreemd, tenzij je er bijna zeker van bent dat de koers alleen maar kan zakken. Je kunt namelijk heel veel verliezen. Gemiddeld genomen op de lange termijn (langer dan een paar maand of zelfs jaren) zal een koers stijgen, en dat zou betekenen dat je short je heel veel geld gaat kosten. Zit je short met een CFD dan gaat je inleg met de hefboom naar beneden of naar boven. Naar beneden totdat de koers 0 is geworden en je flink kunt cashen. Gaat de koers echter naar boven, dan is je verlies onbeperkt, met de hefboom!
Dat over de € 500 is fijn om te horen, mocht ik in de toekomst ditzelfde voorval krijgen.

Bedankt voor de uitleg betreft de premies.
Al zie ik dat het per instrument verschilt.
Zowel bij aan- als verkoop worden er negatieve, dan wel positieve premies gehanteerd.
Dus als je olie short gaat, krijg je premie toe. Maar als je Imtech koopt, krijg je ook premie toe.
Zo heb ik als voorbeeld een instrument gesloten met € 1,07 en had een premie van - 0,06, dus netto kreeg ik € 1,13.

Betreft de shorts zal ik dit in gedachte houden.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
FabiandJ schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 01:09:
[...]

Als ander platform kan ik je Metatrader aanraden.

En voor leesvoer raad ik je dit forum aan: http://www.forexfactory.com/
Denk ook om nieuws berichten die uitkomen die mogelijk invloed kunnen hebben op jou trade: http://www.forexfactory.com/calendar.php
Op deze site kan je zien wat andere mensen op de betreffende site doen met betrekking trades op currency pairs: http://www.myfxbook.com/community/outlook
Thanks. ForexFactory is een mooie site. Die is nu onderdeel van mijn handelen. Alhoewel ik daar nog geen harde beslissingen op maak, want enkel een nieuwsbericht zonder achtergrond en geschiedenis is riskant. De laatste site heb ik nog niet actief gebruikt. Ook erg interessante info, die komt er binnenkort bij. Alles stap voor stap.

Het ForexFactory forum en dan met name het grote EUR/USD topic kan ik nog niet zo heel makkelijk volgen. Veel gegooi met tot nu toe onbekende termen, wat door het hoge small talk gehalte nog wat verergerd wordt. Ik zal ook wat andere topics gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hoe kan het dat er bij de openingen vandaag wereldwijd zoveel instrumenten omlaag geschoten waren?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Mass psychology, as always ;).

Men denkt dat de FED steun gaat afbouwen, dit zet druk op de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke, maar ik blijf het vreemd vinden dat er met 100 gesloten kan worden, en erna met 95 geopend.
Gister was dat wel heel opvallend in zowel Australië als Europa. Bij de VS heb ik er niet op gelet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Dat kan zeker, vooral omdat de koers (tick) niet continue maar discreet wordt vastgesteld. Het is dus een momentopname, elke X seconden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
Gebruikt iemand hier Lynx als broker? En zo ja, hoe bevalt dat? Ik wil toch wat meer transacties gaan doen en heb nu Binck, maar die transactiekosten zijn belachelijk hoog. Vooral voor Amerikaanse aandelen scheelt het bij Lynx per transactie al snel 10 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
IB software viel mij tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een introductiewebtraining gevolgd en ik vond de software erg onoverzichtelijk over komen. Verder ben ik niet gekomen. Je kan eens kijken of je ook zoiets kan volgen. Ze zullen het wel regelmatig doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sallin op 24-08-2013 11:50 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 02-05 15:35
Je kan ipv de downloadbare TWS met alle functionaliteit ook gebruikmaken van bijv. de simpelere webtrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Kreeg zojuist een mail waarin stond mijn Plus500-account is geüpgrade naar Gold-account.

5% premie korting en de mogelijkheid meer in te kunnen leggen. Maar je moet ook hoger inleggen.
Aangezien ik niet standaard met bedragen tussen de € 70 en € ...? wil inleggen, heb ik een mail gestuurd om dit terug te draaien. Na 5 minuten de reactie of ik dit echt wil. Ja dus.
Ik kan op de website bijvoorbeeld niet meer informatie vinden over dit soort account upgrades.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:32
Zijn er hier mensen met een SNS Fundcoach account?

Ik heb nu al twee emails gekregen met meldingen rond een overgang naar SNS Bank, maar het is geheel onduidelijk wat voor dienst dat precies is, welke fondsen aangeboden worden, en wat de kostenstructuur gaat worden. Bizar genoeg kun je gewoon nog SNS Fundcoach accounts openen 8)7

Eigenlijk zoek ik alleen een vervangende aanbieder voor Skagen Global. Liefst zo goedkoop mogelijk. Bij Skagen zelf kan het ook, maar dan moet je een identiteitsbewijs laten certificeren wat nogal een gedoe lijkt. Ook flauw dat je dan niet eens een deel van de kickback / distributievergoeding terugkrijgt in de vorm van korting op de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:21
Vandaag flink geprofiteerd van de stijgende goudprijzen. Ik heb er nog een flinke investering op staan, dus hopen dat die de komen maanden bullish blijft, maar dat verwacht ik eigenlijk wel. Ook maar wat brent oil gekocht, kan nog interessant worden met het oog op Syrië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Cubic X schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:09:
Gebruikt iemand hier Lynx als broker? En zo ja, hoe bevalt dat? Ik wil toch wat meer transacties gaan doen en heb nu Binck, maar die transactiekosten zijn belachelijk hoog. Vooral voor Amerikaanse aandelen scheelt het bij Lynx per transactie al snel 10 euro...
Yup, het werkt voor mij prima - maar zoals al hierboven gemeld is de software en het gebruiksgemak niet zoals je gewend zal zijn.

Ik heb bijvoorbeeld moeten zoeken waar ik de dividenden terug kon vinden: dan moet je dus ineens weer op de site zijn en niet in TWS. Nieuws en informatie is niet standaard aanwezig, en je moet nogal wat dingen gaan activeren als je een beetje internationaal wil kunnen handelen.

Maar... Alles went. Je kan wel allerlei dingen makkelijk in eigen dashboards zetten om te volgen, grafieken tekenen, en zo verder.

Je kan de software downloaden volgens mij en met de demo-portefeuille prutsen. Zou ik zeker aanraden, want het zal zeker niet voor iedereen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Avalaxy schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:30:
Vandaag flink geprofiteerd van de stijgende goudprijzen. Ik heb er nog een flinke investering op staan, dus hopen dat die de komen maanden bullish blijft, maar dat verwacht ik eigenlijk wel. Ook maar wat brent oil gekocht, kan nog interessant worden met het oog op Syrië.
Zag het langskomen, dat zag er goed uit... Ik had zelf even precies de verkeerde kant op gegokt met de olieprijzen, dus dat pakte vannacht verkeerd uit (SL gehit). Ik hou het nu weer even bij anderen kopiëren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
RBS trekt de stekker uit Marketindex. 8 november 2013 is het weg.

Persoonlijk betekent dit nieuws dat ik snel ga overstappen op een of meerdere andere platformen voor het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 22:41

icecreamfarmer

en het is

MrAcid schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 08:12:
[...]

Zag het langskomen, dat zag er goed uit... Ik had zelf even precies de verkeerde kant op gegokt met de olieprijzen, dus dat pakte vannacht verkeerd uit (SL gehit). Ik hou het nu weer even bij anderen kopiëren. :+
Het gaat momenteel niet helemaal lekker met het copieren. Paar dure fouten van degene die ik copieer.
Wat denken jullie over de nzd usd?

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-08-2013 21:51 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 08:29
Dellos doe het niet zo goed he? :)

ik hoop dat het weer goed komt. (je hebt pas verlies als je het neemt)

• Avalaxy
Ik heb vandaag alles maar geclosed, ik had het geld nodig en ik werd er moedeloos van. Opnieuw beginnen dan maar, dit keer iets verstandiger :P

• MrAcid
  • Niet online
Hoezo had je "het geld nodig"? Ik heb inmiddels mijn gemiddelde positie bepaald op NZDUSD (0.8003) en ben van plan om alles te gaan trailen met een SL zodra hij daar boven komt (ook alle posities die hoger zijn geopend). Mijn copiers portfolio was overigens ook niet echt divers genoeg, maar ik had geluk dat ik een relatief klein bedrag erop had staan en dat er een groter bedrag nog onderweg was, wat nu dus niet geïnvesteerd is in NZDUSD buys.

Wat ga jij anders doen?

eToro trader tip: manuel23783 (alleen even zijn posities in OIL van afgelopen week niet meerekenen - dat was voor mij een flink verlies maar ondanks dat is hij mijn enige trader die deze week op winst staat).

[ Voor 18% gewijzigd door MrAcid op 29-08-2013 17:13 ]

• Avalaxy
MrAcid schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 17:10:
Hoezo had je "het geld nodig"? Ik heb inmiddels mijn gemiddelde positie bepaald op NZDUSD (0.8003) en ben van plan om alles te gaan trailen met een SL zodra hij daar boven komt (ook alle posities die hoger zijn geopend). Mijn copiers portfolio was overigens ook niet echt divers genoeg, maar ik had geluk dat ik een relatief klein bedrag erop had staan en dat er een groter bedrag nog onderweg was, wat nu dus niet geïnvesteerd is in NZDUSD buys.

Wat ga jij anders doen?

eToro trader tip: manuel23783 (alleen even zijn posities in OIL van afgelopen week niet meerekenen - dat was voor mij een flink verlies maar ondanks dat is hij mijn enige trader die deze week op winst staat).
Ik probeerde m'n verliezen te hedgen door op korte termijn goud te kopen, wat best goed ging omdat goud echt omhoog schoot tot > 1425, maar gisteren en vandaag kelderde die ineens richting 1405, waardoor ik meer geld nodig had om de stop loss te verhogen.

Wat ik anders ga doen:
  • De meeste traders kopiëren direct of indirect Unser53 of Dellos, ik wil daar vanaf... Het levert leuke winsten op als het goed gaat, maar ook extreme verliezen als het fout gaat, zoals nu.
  • In plaats van al m'n geld continu herinvesteren wil ik vanaf nu gewoon elke maand aan het begin van de maand 20% van m'n inkomsten terughalen naar m'n bankrekening.
  • En wat gelijkere verdeling van het geld... Winsten wegsnoepen van traders die goed lopen, en het onderbrengen bij wat meer safe traders (mfmfuzz bijvoorbeeld).
Wat betreft m'n eigen trades wil ik minder kijken naar het sentiment, en meer naar m'n eigen analyse.

Die manuel is trouwens echt krankzinnig... 2,468,547% winst? :/

• MrAcid
  • Niet online
Thanks voor je toelichting. :)

1: Dat heb ik inderdaad ook gemerkt, daar wil ik ook vanaf. Maar ik blijf die twee wel kopiëren: de afgeleiden niet meer.
2: Dat is uiteindelijk ook mijn doel, al moet je dan wel even de fees in de gaten houden om te kijken of dat interessant (genoeg) is. Het is wellicht interessanter om het eens per 3 maanden te doen, zodat je (hopelijk) flink boven de $500 zit (en dus hooguit $25 fee betaalt).
3: Ok. Dat weet ik nog niet. Ik wil best risico lopen met (een deel van) mijn geld namelijk - als daar een hoger potentieel rendement tegenover staat. Het deel dat veilig moet staan en de inflatie (net niet) bijhoudt staat gewoon op een spaarrekening. :)

Wat betreft je eigen analyse: is er ergens een mooie site of een mooi stukje software waarin je een "dashboard" kan maken van Forex pairs met een aantal technische indicatoren ernaast? Antwoord is ongetwijfeld "ja", maar heb jij toevallig al iets dat je kunt aanraden?

Update:
Volgens mij klopt dat percentage bij Manuel niet. Dat stond er ook niet toen ik hem ging volgen. Hij heeft ergens in een comment gisteren of eergisteren gereageerd dat hij van $500 naar $15.000 is gegaan in een jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door MrAcid op 29-08-2013 17:47 ]

• Avalaxy
@ je laatste vraag: http://www.forexfactory.com/ is een goede site imho :) Als aanvulling de technische analyses van http://www.marketwatch.com/ en http://www.fxempire.com/. Misschien zijn er betere sites, maar ik vond deze wel fijn.

Verder gebruik ik het nieuws van sites als bloomberg.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:33:
[...]

Yup, het werkt voor mij prima - maar zoals al hierboven gemeld is de software en het gebruiksgemak niet zoals je gewend zal zijn.

Ik heb bijvoorbeeld moeten zoeken waar ik de dividenden terug kon vinden: dan moet je dus ineens weer op de site zijn en niet in TWS. Nieuws en informatie is niet standaard aanwezig, en je moet nogal wat dingen gaan activeren als je een beetje internationaal wil kunnen handelen.

Maar... Alles went. Je kan wel allerlei dingen makkelijk in eigen dashboards zetten om te volgen, grafieken tekenen, en zo verder.

Je kan de software downloaden volgens mij en met de demo-portefeuille prutsen. Zou ik zeker aanraden, want het zal zeker niet voor iedereen zijn.
Is er ook level II quote voor de Amerikaanse indices (Lynx, IB)? Ik wil me meer richten op Amerikaanse aandelen die niet altijd bij binck te vinden zijn. Voor Nederlandse aandelen en hedgeproducten in NL blijf ik gewoon Binck gebruiken. Maar via Binck in Amerikaanse aandelen beleggen is toch hele andere koek, de bid en ask zijn niet eens real time, laggen en je hebt geen level II. Het is alsof je blind koopt en verkoopt.. :/

Prima dat Binck als je binnen Nederland blijft, dat wel. Makkelijk en overzichtelijk, zal toch heel anders zijn met IB software.

Maar ik voel me te beperkt met Binck/Alex.

[ Voor 6% gewijzigd door Arsenius op 29-08-2013 20:19 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Avalaxy schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 16:46:
Ik heb vandaag alles maar geclosed, ik had het geld nodig en ik werd er moedeloos van. Opnieuw beginnen dan maar, dit keer iets verstandiger :P
Nu ben ik pas net begonnen maar ik mag toch hopen dat je het met geld gedaan hebt dat je in 1x hebt afgeschreven?

Verder idd jammer dat dellos en consorten opeens all in gingen op een all time high.
Ik snap de reden daar achter nog steeds niet. Net als dat ik de plotselinge duikeling van de nzd niet begrijp.
Volgens mij was er niets wat dat kan verklaren.

• MrAcid
  • Niet online
Dat was niet bepaald een all-time high. :) En mei stond NZDUSD nog op 0.86xx. Waarschijnlijk hebben ze daar ook op gespeculeerd (dat hij weer die kant op zou gaan).

• Avalaxy
icecreamfarmer schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:16:
[...]

Nu ben ik pas net begonnen maar ik mag toch hopen dat je het met geld gedaan hebt dat je in 1x hebt afgeschreven?
Ik snap niet echt wat je met deze zin bedoelt.
Verder idd jammer dat dellos en consorten opeens all in gingen op een all time high.
Hij is de afgelopen tijd van strategie veranderd :( Vroeger had hij een redelijk goed gediversifiseerd portfolio met een hoop middelgrote trades, maar de laatste maand ging hij steeds vaker all-in op 1 currency pair, of gewoon all-in op één trade. Erg jammer, ik ben helemáál geen fan van dat soort praktijken... Dat is gewoon gokken.
Ik snap de reden daar achter nog steeds niet. Net als dat ik de plotselinge duikeling van de nzd niet begrijp.
Volgens mij was er niets wat dat kan verklaren.
Die redenen zijn er wel (zijn er meerdere), maar een belangrijke factor was de zéér negatieve trade balance van -774M, tegen een forecast van -18M (en de keer daarvoor 374M): http://www.forexfactory.c...y=aug26.2013#detail=44718.

• Arthas
Rukapul schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:11:
Zijn er hier mensen met een SNS Fundcoach account?

Ik heb nu al twee emails gekregen met meldingen rond een overgang naar SNS Bank, maar het is geheel onduidelijk wat voor dienst dat precies is, welke fondsen aangeboden worden, en wat de kostenstructuur gaat worden. Bizar genoeg kun je gewoon nog SNS Fundcoach accounts openen 8)7

Eigenlijk zoek ik alleen een vervangende aanbieder voor Skagen Global. Liefst zo goedkoop mogelijk. Bij Skagen zelf kan het ook, maar dan moet je een identiteitsbewijs laten certificeren wat nogal een gedoe lijkt. Ook flauw dat je dan niet eens een deel van de kickback / distributievergoeding terugkrijgt in de vorm van korting op de kosten.
Ik, en ik heb dezelfde email (1 maar) ook gekregen. In het kort staat er dat per eind september, SNS Fundcoach gekoppeld gaat worden aan MijnSNS, de "normale" SNS internetbankieren website (kort door de bocht)
Ik heb het zelf vreemd gevonden dat SNS Fundcoach separaat van SNS bankieren gebruikt kon worden. Dit gaat dus blijkbaar veranderen. Wat ik wel vreemd vind, is dat er niks over wordt gerept op de SNS fundcoach pagina's

Volgens mij blijft de huidige opzet verder gelijk, maar ga je dus gebruik moeten maken van een SNS inlog. Ik neem aan dat je die nog niet hebt?

Een advies voor een vervanger van Skagen Global: Vanguard Global Stock of Fidelity World. Maar om heel eerlijk te zijn, zou ik Skagen Global aanhouden. Een veel beter gemiddeld rendement op een wereldwijd aandelenfonds zul je niet snel vinden.

Met de woorden van Warren Buffett, het orakel van Omaha: "The stock market is designed to transfer money from the active to the patient"

• Rukapul
Ik geloof er weinig van dat er niks verandert met de overgang van Fundcoach. Het is immers bekend dat de distributievergoedingen eraan gaan en anders had de email ook wel vermeld dat het fondsaanbod gelijk zal blijven ipv dat er een grote keuze zou zijn/blijven.

Overigens schijnt Skagen Global de laatste tijd ook wat minder te presteren waarbij dan wordt verwezen naar de wisseling van fondsmanager een paar jaar geleden. Zelf moet ik er nog eens wat nader naar kijken. Qua uitgangspunten is het echter het enige beleggingsfonds wat me aanspreekt afgezien van wellicht Berkshire Hathaway

• Arthas
Misschien dat je hier iets mee kunt? http://www.snsfundcoach.n...ielijst_SNS_Fundcoach.pdf

Skagen Global heeft vooral veel grote deelnemingen. Niet echt divers, waarbij Samsung zelfs 7.72% van het totaal vertegenwoordigd. Dat is natuurlijk risicovol, zeker als je bedenkt dat de 5 grootste deelnemingen bijna 25% van de portefeuille betekenen. Dit in tegenstelling tot Vanguard met Apple als grootste 1.5% en totaal van de 5 grootsten nog geen 5%, of Fidelity World met Sanofi 2.4% en totaal van de 5 grootsten geen 8%.

Jammer dat je geen Berkshire kunt kiezen bij SNS Fundcoach :)

• Rukapul
Arthas schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:36:
Misschien dat je hier iets mee kunt? http://www.snsfundcoach.n...ielijst_SNS_Fundcoach.pdf

Skagen Global heeft vooral veel grote deelnemingen. Niet echt divers, waarbij Samsung zelfs 7.72% van het totaal vertegenwoordigd. Dat is natuurlijk risicovol, zeker als je bedenkt dat de 5 grootste deelnemingen bijna 25% van de portefeuille betekenen. Dit in tegenstelling tot Vanguard met Apple als grootste 1.5% en totaal van de 5 grootsten nog geen 5%, of Fidelity World met Sanofi 2.4% en totaal van de 5 grootsten geen 8%.
Je kunt een value fund als Skagen Global niet vergelijken met een index fund als Vanguard.

Beide fondsen hebben ook een fundamenteel verschil van visie ten aanzien van risico. Skagen controleert risico door ondergewaardeerd te kopen. Vanguard controleert risico door spreiding. Het verschil is enorm, want Skagen richt zich daarmee (meer) op absolute risicobeperking (en winst) terwijl Vanguard zich richt op het niet slechter doen dan de gemiddelde van de markt. Ik doe overigens beide, want ik heb ook een fors deel in een MSCI Europe indextracker.

Ik heb geen enkel probleem ermee dat Skagen zich concentreert op een paar fonsen. Sterker nog dat verwacht ik van ze en loop ook een paar keer per jaar even door de lijst met beleggingen heen. Daarbij voorkom ik ook meteen dat ik ook nog eens in eenzelfde fonds stap met m'n directe stockpicks. Al met al is m'n indirecte positie in Samsung (via Skagen) iets van een tiende van m'n grootste individuele belegging (Intel).

Persoonlijk zou ik bijna ongelukkig worden van een fonds wat als grootste positie Apple heeft. Het is namelijk het typische fonds waar ik niet in zou willen zitten.
Jammer dat je geen Berkshire kunt kiezen bij SNS Fundcoach :)
Niks houd je tegen om het zelf aan te schaffen op de beurs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Avalaxy schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:47:
[...]

Ik snap niet echt wat je met deze zin bedoelt.

[...]

Hij is de afgelopen tijd van strategie veranderd :( Vroeger had hij een redelijk goed gediversifiseerd portfolio met een hoop middelgrote trades, maar de laatste maand ging hij steeds vaker all-in op 1 currency pair, of gewoon all-in op één trade. Erg jammer, ik ben helemáál geen fan van dat soort praktijken... Dat is gewoon gokken.

[...]

Die redenen zijn er wel (zijn er meerdere), maar een belangrijke factor was de zéér negatieve trade balance van -774M, tegen een forecast van -18M (en de keer daarvoor 374M): http://www.forexfactory.c...y=aug26.2013#detail=44718.
Ik bedoelde met die zin dat ik er al vanuit ging dat ik het geld verloren had toen ik het inzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:09

Brons

Fail!

Heerlijk die soap rond KPN. Als aandeelhouder moet je spontaan aan de antidepressiva. Er is iemand die KPN komt redden en de aandeelhouders zelfs nog een paar euro wil meegeven en ze verkloten het opnieuw. Is dit verhaal in eerste instantie niet rond de €7 begonnen? Dat afhouden van Slim heeft de aandeelhouder in ieder geval weinig mogen opleveren nu het rond de €2.20 staat.

Ondertussen hoop ik gewoon dat Carlos Slim alles laat vallen en zijn belang op de markt gooit. Hoop dat de bestuurders blij zijn met een terugval onder de €2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
icecreamfarmer schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:27:
[...]

Ik bedoelde met die zin dat ik er al vanuit ging dat ik het geld verloren had toen ik het inzette.
Ah, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
ik heb 1000 stock van het bedrijf waar ik werk. deze stock kreeg ik bij mijn aanstelling als 'grant' en zou na een jaar van mij worden. Het jaar is nu voorbij, en de waarde van de stock is op de beurs verdrievoudigd.

als ik mijn stock nu verkoop, hoeveel % belasting betaal ik daarover?

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Brons schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:36:
Heerlijk die soap rond KPN. Als aandeelhouder moet je spontaan aan de antidepressiva. Er is iemand die KPN komt redden en de aandeelhouders zelfs nog een paar euro wil meegeven en ze verkloten het opnieuw. Is dit verhaal in eerste instantie niet rond de €7 begonnen? Dat afhouden van Slim heeft de aandeelhouder in ieder geval weinig mogen opleveren nu het rond de €2.20 staat.

Ondertussen hoop ik gewoon dat Carlos Slim alles laat vallen en zijn belang op de markt gooit. Hoop dat de bestuurders blij zijn met een terugval onder de €2.
Heb je een idee over de bekendheid van deze constructie bij aandeelhouders van KPN? Het zou op zich toch niet als een verrassing moeten komen. Zie het doel van de stichting:
Doel
De Stichting is opgericht ter behartiging van de belangen van KPN, de met KPN verbonden ondernemingen en alle daarbij betrokkenen, onder meer door invloeden die de continuïteit, zelfstandigheid of identiteit van KPN in strijd met die belangen zouden bedreigen, zoveel mogelijk te weren.
Als er een machtige stichting is die als doel heeft de zelfstandigheid van KPN te bewaren, lijkt het me in de lijn der verwachtingen dat die zich gaat roeren als er een overnamepoging op stapel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 529996

Haha we bakken er niets van...http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/particuliere-belegger-blijkt-slechte-belegger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:40
PZOOO schreef op zondag 01 september 2013 @ 13:49:
ik heb 1000 stock van het bedrijf waar ik werk. deze stock kreeg ik bij mijn aanstelling als 'grant' en zou na een jaar van mij worden. Het jaar is nu voorbij, en de waarde van de stock is op de beurs verdrievoudigd.

als ik mijn stock nu verkoop, hoeveel % belasting betaal ik daarover?
Zoals ik het begrijp: loonbelasting (dus waarschijnlijk 42 of 52%) over de waarde op het moment dat ze van jou worden. Verkoop heeft er niets mee te maken.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik sluit me daarbij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 16:44
Eindelijk een topic gevonden op GoT over mijn huidige hobby. :)

Ik ben sinds april bezig met forex beleggen na een tijdje aandelen/turbo's te hebben gedaan.
Aangezien ik lui ben heb ik me gelijk verdiept in het schrijven van expert advisors in mql en heb sinds
begin juli de eerste draaien met (tot nu toe) succes op een aantal valutaparen.

Zijn er meer traders hier die gebruik maken van robots?

edit: Voor een goede forex en CFD broker heb ik wel een tweetal tips maar voor ik gelijk als reclamemeneer wordt neergezet laat ik ze nu nog even achterwege. :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Uberprutser op 04-09-2013 09:05 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:54
Kun je op hoofdlijnen beschrijven waar die expert advisors op gebaseerd zijn? Technische analyse? Kan me niet al te veel voorstellen bij langdurig succes namelijk van dat soort (semi-)automatische processen :)

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Allemaal technische analyse, combinatie van verschillende indicatoren (e.g. volumes, MACD, Bollinger Bands) en trades worden gemaakt op basis van daaruit bewezen trends. Ik heb meerdere EA's lopen en sommige strategien heb ik van andere websites af, vertaald in MQL en vervolgens een backtest laten draaien over meerdere jaren om te zien of het idd rendabel zou kunnen zijn.

Natuurlijk veranderen markten en zal een EA niet altijd blijven werken tot in den treure maar dat vind ik nou juist het leuke. Een van mijn EA's (draait op de M1 grafiek en heeft tot nu toe zichzelf het meest bewezen) krijgt regelmatig een update en draait naast mijn live omgeving een demo account om te zien wat ie doet. Backtesten is leuk maar resultaten in het eggie zijn soms toch anders. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 04-09-2013 13:02 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat voor data heb je om de backtesten op te draaien? En dan vooral wat voor tijdsresolutie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
M1 data van mijn broker.

Helaas leveren de meeste brokers niet langer dan een aantal weken die data dus kan je minder gericht testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 23:47
Anoniem: 529996 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:21:
Haha we bakken er niets van...http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/particuliere-belegger-blijkt-slechte-belegger/
Ja, duh! Ik ben jaren beleggingsadviseur geweest en zag keer op keer beleggers dezelfde fouten maken, ook mensen die het al 20+ jaar deden. Het menselijk brein is van nature niet geschikt om te beleggen, het vergt een hele andere mindset waarbij je je emoties volledig moet kunnen uitschakelen.

Eigenlijk is de enige manier om zelf een algoritme te bedenken waarmee je per saldo geld kan verdienen, dan haal je de menselijke factor eruit en kan je dat programmatje gewoon laten draaien op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:42

PromWarMachine

Forsaken Archer

Sakete schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:40:
[...]

Ja, duh! Ik ben jaren beleggingsadviseur geweest [...]
Misschien heb je nog wat tips voor ons? ;)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
PromWarMachine schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:19:
[...]

Laat het door een dikbetaalde adviseur doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:07
Als ik op buitenlandse beleggingsforums kijk, lees ik wel eens over transactiekosten van 1 dollar, en 6 dollar wordt daar als normaal gezien bij brokers. Waarom is er eigenlijk niet meer concurrentie op de markt in Nederland? Ik weet dat Lynx en IB goedkoper zijn dan Binck o.i.d., maar vraag me toch af waar die verschillen in zitten met het buitenland. Zeker voor kleine beleggers hakt het er nogal in als je zelf een gespreid portfolio wilt aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 08:36
De (broker)markt is niet efficient :) Maar een IB account kun je gewoon openen, kosten meeste US trades iets van dollartje.

[ Voor 53% gewijzigd door writser op 10-09-2013 19:00 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
writser schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:59:
De (broker)markt is niet efficient :) Maar een IB account kun je gewoon openen, kosten meeste US trades iets van dollartje.
IB is alleen als je VS staatsburger bent toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Cubic X schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 19:38:
[...]

IB is alleen als je VS staatsburger bent toch?
Nee hoor, kan je als NL'er ook gewoon een account openen. Heb zelf bij zowel IB als Binck een account, en gebruik als het even kan IB vanwege de veel lagere transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
PromWarMachine schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:19:
[...]

Haha, kant en klare tips heb ik nooit, dat hangt er altijd vanaf wat je wil bereiken met je beleggingen.

Belangrijkste algemene tip is denk ik dat je van tevoren voor jezelf wil bepalen hoeveel risico je wil nemen. Wil je speculeren, prima. Maar met hoeveel geld ga je dan speculeren? Ik adviseerde nooit meer dan 10% van je totale liquide vermogen (dus vastgoed e.d. niet meenemen daarin).

Daarnaast, gooi theoriën zoals de moderne portefeuilletheorie van Markowitz de deur uit, die slaan helemaal nergens op. En kijk ook niet teveel naar risico maatstaven, die slaan ook nergens op. Al die maatstaven zijn gebaseerd op wiskundige modellen die helemaal niet geschikt zijn voor financiële markten (helaas wil de financiële sector hier nog niet aan geloven en blijven ze maar krampachtig volhouden aan die zaken).

Accepteer dat de beurzen vooral willekeurig van aard zijn (random) en dat voorspellen in principe onmogelijk is (tenzij je voorkennis hebt, maar dat is weer illegaal).

Wat uit persoonlijke ervaring wel werkt is eenvoudige technische analyse waarmee je een trade setup kan doen. Of eenvoudige algoritmes waarmee je op de lange termijn geld kan verdienen. Bij eenvoudige technische analyse, google eens naar de 'Ross hook', mijn inziens een prima methode om een entry te bepalen. En het geeft ook handvaten voor het bepalen van een exit.

Sowieso als je gaat traden, bepaal van tevoren exact wat je gaat doen. Wanneer ga je in de markt? Wanneer neem je verlies? Wanneer pak je winst? Hoe groot moet je positie zijn? En wees vooral gedisciplineerd en probeer je emoties zoveel mogelijk uit te schakelen. Besef dat je emoties je meestal op het verkeerde been proberen te zetten. En besef dat er veel gemanipuleerd wordt in de markt op kleine schaal. Grotere handelaren en market makers kunnen bijv. vaak zien waar de meeste stop-loss niveau's liggen en zullen vaak proberen de koers net even richting die niveau's te duwen alvorens er een echte beweging op gang komt. Een vies spelletje, maar als je je ervan bewust bent dat het gebeurt dan kan je er ook mee omgaan en kan je er je voordeel mee doen.

Verder, in mijn optiek zijn bepaalde TA methodes waardeloos, zoals bijvoorbeeld de Elliott Wave theorie. Je kan daar in mijn optiek absoluut geen koersbeweging mee voorspellen. En het is ook veel te complex. Ga vooral zelf aan de gang en bestudeer veel grafieken en zie je of je zelf patronen kan herkennen. Als jij iets weet wat het merendeel niet weet dan heb je al een grote voorsprong in de markt.

Overigens, TA heeft niets met het voorspellen van koersbewegingen te maken. TA heeft te maken met het analyseren van koersbewegingen en op basis van ervaringen uit het verleden je met enige statistische zekerheid kan stellen dat een dergelijke beweging zich wellicht zal herhalen en je daarmee geld kan verdienen. That's it.

Bovenalles, ik hanteer uiteindeijk altijd het KISS principe (Keep It Simple Stupid). Maak het jezelf niet onnodig ingewikkeld. En verder, word nooit te gierig. Traden gaat vooral om het verzamelen van veel kleine winsten, die uiteindelijk samen een grote stapel worden :)

• Sakete
Hielko schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:08:
[...]

Laat het door een dikbetaalde adviseur doen ;)
Tja, de meeste adviseurs heb je helemaal niks aan. Tegenwoordig heb je als consument net zo makkelijk toegang tot informatie als de meeste adviseurs. Dus laat die vooral links liggen. En snap waar hun 'incentive' ligt. Zij hebben er vooral baat bij dat jij zoveel mogelijk transacties doet, zodat zij provisie vangen. En daarnaast zijn ze vooral bezig met het indekken van hun eigen claimrisico, iets wat niet altijd het beste is voor de klant.

Gebruik gewoon je eigen boeren verstand, dat is goed genoeg. Luister vooral niet naar al die mooie praatjes.

• Frank-NL
  • Niet online
Wat vinden beleggers hier van de 'nieuwe' (eigenlijk voor particulieren opengestelde) prijsstunter DeGiro.nl?

De tarieven zijn tot 80% lager dan andere brokers. 2 euro + 0,2 voor aandelen.

Op internet zijn diverse discussies over de voorwaarden van DeGiro, met name over securities lending die ze gebruiken waarbij het risico voor de klanten is... Ik ben benieuwd naar de meningen hier.

• Hielko
Het lijkt mij interessant, voornamelijk omdat ze ook van plan zijn om veel internationale markten aan te bieden.

• Cyclonist
Ze hebben geen bankvergunning volgens mij, en de voorwaarden lijken ook wat fishy.

• Frank-NL
  • Niet online
Aantal zaken waaronder de afhandeling van cash staat hier uitgelegd:
http://www.veb.net/conten...Artikelen2013/degiro.aspx
DeGiro valt niet onder het depositogarantiestelsel. Hoe groot is dat nadeel?
"Het klopt dat wij daar niet onder vallen, wij zijn geen bank. Maar het geld dat niet wordt belegd komt in het FundShare Umbrella Cash Fund, een geldmarktfonds.

In het geval dat DeGiro failliet gaat is de klant dat geld echt niet kwijt, het is bij wet verboden in Nederland een dienst aan te bieden waarbij de klant een dergelijk tegenpartijrisico zou lopen."

• Saturnus
  • Niet online
Metatrader is aangeslingerd. :)

Wie kan mij dit uitleggen:
Afbeeldingslocatie: http://charts.mql5.com/2/630/eurusd-m1-safecap-investments-ltd.png
Wat ik tot nu toe zag en ook geleerd heb is dat elk balk een in en uit heeft.
Waarom sluiten ze hier niet op elkaar aan?

Bijvoorbeeld de grote rode balk voor het midden. Waarom sluit het uitsteeksel van de groene balk rechts daarvan niet aan bij het rode uitsteeksel?

• Rukapul
Dat iemand 's avonds voor een bepaalde prijs handelt betekent niet dat de volgende ochtend iemand anders voor exact die prijs ook wil handelen ;)

• Saturnus
  • Niet online
Dit is een tijdlijn zonder onderbreking. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Als de horizontale as de tijdlijn is, en er zitten 'gaten' tussen de meetpunten op die as, dan is het toch logisch dat het in en uit dat elkaar opvolgt in de tussentijd een verschil geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Volgens mij zijn die gaten voor het oog. Elk balk beschrijft het gedrag gedurende 60 seconden.

Hier hoe het in RBS Marketindex gaat:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/20itiwz.png
Tijdsinterval hier anders omdat er anders geen data is.

[ Voor 15% gewijzigd door Saturnus op 29-09-2013 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ook bij jouw grafiek kunnen er gaps ontstaan.

In de eerste grafiek van Saturnus zie je soms een gap ontstaan om de reden die Rukapul geeft. Er zitten geen gaps in de tijd, alleen in de koers. De openingskoers van minuut n != openingskoers minuut n-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Rukapul, wat zijn je eerste ervaringen met de nieuwe SNS fundcoach/Beleggen?

Ikzelf ben nogal teleurgesteld. Hoewel er veel meer mogelijkheden zijn met het sorteren en kiezen van aangekochte fondsen, vind ik het gemak van SNS Fundcoach nergens meer terug in SNS Beleggen.
Een paar voorbeelden:
  • Het inloggen. Ik had al een paar rekeningen bij SNS, dus dat gaf geen probleem. Alleen het openen van de Fund Account wel. Alle rekeningen open je door op de naam van de rekening te klikken, de Fund Account moet je openen via het driehoekje (popup menu) achter de rekeningnaam. Waarom?
  • Indeling van informatie over het scherm is belabberd. Ik open mijn portefeuille en het eerste en hoogte van het scherm vullend op een 22" widescreen, zie ik de waarde van de portefeuille. De rechterhelft van het scherm wordt niet eens gebruikt. Mijn werkelijke portefeuille zit lager, maar niet in het scherm. Ik moet eerst naar beneden scrollen om iets te kunnen zien.
  • De portefeuille op zich (als je hem eenmaal hebt gevonden) is dan wel naar eigen inzicht in te delen.
  • Fondsen zoeken. Behaald rendement alleen vanaf 1-1-2013 beschikbaar? Huh, wat? Waar zijn de keuzes, 1 maand, 3 maand, sinds aanschaf, 3 jaar, 5 jaar en 10 jaar?
  • Fonds-selectie bij Orderen. Sorry, maar dit vond ik echt het topdeel van het oude SNS fundcoach. Nu kan ik op letter filteren en via Fondsen zoeken wel categorieën kiezen. Er zijn dus twee methodes om je fonds te zoeken op dezelfde pagina. Waarom? Dit werkt verwarrend.
  • Portefeuille instellingen kan via twee wegen. Niet handig.
  • Afkortingen en banktermen. Maak een mouse-over met uitleg over de verschillende afkortingen en hernoem goedbedoelde termen naar iets simpeler Nederlands: Ik noem alleen "Fiatteer deze opdracht" kan ook "Opdracht goedkeuren" heten.
Voor mijn gevoel is de nieuwe website opgezet met de beste intenties, maar niet op functionaliteit getest door een groep beta-testers. Bovengenoemde dingen waren dan al afgevangen. Ik verwacht dan ook een update van de website in de komende paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Cyclonist schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:42:
Ze hebben geen bankvergunning volgens mij, en de voorwaarden lijken ook wat fishy.
Hoe (on)veilig is DeGiro nu echt in vergelijking met bijvoorbeeld Lynx? Ik zit nu bij Binck maar vind de transactiekosten veel te hoog voor mijn handelsvolume. Ik overwoog om naar Lynx te gaan want die is iets goedkoper, maar opeens kwam DeGiro die nog een heel stuk goedkoper is. Ik heb nog geen account aangemaakt bij DeGiro omdat ik op veel beleggersfora lees dat het onveilig is en de voorwaarden zijn inderdaad wat schimmig, maar het is wel een vertrouwd bedrijf (ze doen al een aantal jaar beleggen voor professionals) en ik neem aan dat ze niet zomaar failliet gaan.

DeGiro heeft een rare constructie, geen bankvergunning en dus geen garantiestelsel, maar als je er nou voor zorgt dat je geld altijd belegd is in een aandeel? Is het dan wel veilig? Het aandeel wordt apart bewaard zeggen ze.

DeGiro leent je aandelen uit een mensen die short gaan, Lynx doet dit ook en Binck niet. Hoe groot is nu echt dit risico? Zijn er verhalen bekend van mensen die er problemen mee hebben gekregen? Verder doet DeGiro aan 'in-house matching', is dit niet gewoon oplichting? Als ik een aankooporder doe en iemand anders een verkooporder, dan krijg ik zijn aandelen zonder dat het op de 'beursvloer' is geweest...bezit ik dan wel of niet die aandelen of is dit een administratieve truc en bezit ik gewoon 'lucht'?

De tarieven zijn wel heel mooi voor mij, maar ik twijfel of het betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Config schreef op zondag 29 september 2013 @ 09:07:
Ook bij jouw grafiek kunnen er gaps ontstaan.

In de eerste grafiek van Saturnus zie je soms een gap ontstaan om de reden die Rukapul geeft. Er zitten geen gaps in de tijd, alleen in de koers. De openingskoers van minuut n != openingskoers minuut n-1.
Ik snap de reactie van Rukapul nu.
Het doet mij denken aan ticks. Die lopen vaak ook niet vloeiend.

Waarom deze twee verschillende weergaven door de brokers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Cubic X schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:51:

Verder doet DeGiro aan 'in-house matching', is dit niet gewoon oplichting? Als ik een aankooporder doe en iemand anders een verkooporder, dan krijg ik zijn aandelen zonder dat het op de 'beursvloer' is geweest...bezit ik dan wel of niet die aandelen of is dit een administratieve truc en bezit ik gewoon 'lucht'?
Als klant A 10 stukken verkoopt die klant B net wil kopen en het is niet duurder dan op de beurs kan je ze dus ook direct van A naar B schuiven, dan wordt er nog steeds een transactie met aandelen gedaan maar niet via de beurs, wat weer kosten scheelt. De administratie wordt natuurlijk wel gewoon bijgewerkt.

Zie het als peer-to-peer verkeer dat niet via de AMS-IX verloopt als beide peers bij dezelfde isp zitten.

Verder ben ik zelf ook nog erg benieuwd naar meer argumenten tegen het uitlenen van aandelen, als je bijvoorbeeld ETFs koopt of stort in mutual funds worden de aandelen ook vaak uitgeleend. Maar het klinkt toch als extra risico.

[ Voor 11% gewijzigd door Frank-NL op 29-09-2013 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:48
Ballebek schreef op woensdag 04 september 2013 @ 09:04:
Eindelijk een topic gevonden op GoT over mijn huidige hobby. :)

Ik ben sinds april bezig met forex beleggen na een tijdje aandelen/turbo's te hebben gedaan.
Aangezien ik lui ben heb ik me gelijk verdiept in het schrijven van expert advisors in mql en heb sinds
begin juli de eerste draaien met (tot nu toe) succes op een aantal valutaparen.

Zijn er meer traders hier die gebruik maken van robots?

edit: Voor een goede forex en CFD broker heb ik wel een tweetal tips maar voor ik gelijk als reclamemeneer wordt neergezet laat ik ze nu nog even achterwege. :*)
Eindelijk iemand op het forum die zich met FX bezig houdt _/-\o_

Ik ben tot de conclusie gekomen dat robots voor mijn niet werken. Vaak werken ze in trending markets maar in ranging markets zijn ze dodelijk. Daarnaast vind ik het niets om het weekend in te gaan met een open positie en richt me voornamelijk op de 5 minuten grafiek in MT4.

Daar ik al een eeuwigheid bezig ben met het vinden van het juiste systeem ga ik de komende periode naast wat Juniper studies serieus aan de bak om wat munten binnen te harken.

p.s. een tip voor de gene die nog een FX broker zoekt.

Als je echt de Forexmarkt wilt betreden zoek dan een DMA/STP broker welke onder toezicht staat van een financiële waakhond. Deze brokers verdienen hun geld op een eerlijke manier dus aan commissiekosten en een kleine spread tussen vraag en aanbod. Non DMA/STP brokers zijn meestal dealingdesks en zijn verdienen geld door tegen je te handelen, ze lokken je met geld wat ze vervolgens dubbel en dwars aan je terug verdienen.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Arthas schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:34:
Rukapul, wat zijn je eerste ervaringen met de nieuwe SNS fundcoach/Beleggen?

Ikzelf ben nogal teleurgesteld. Hoewel er veel meer mogelijkheden zijn met het sorteren en kiezen van aangekochte fondsen, vind ik het gemak van SNS Fundcoach nergens meer terug in SNS Beleggen.
Een paar voorbeelden:
  • Het inloggen. Ik had al een paar rekeningen bij SNS, dus dat gaf geen probleem. Alleen het openen van de Fund Account wel. Alle rekeningen open je door op de naam van de rekening te klikken, de Fund Account moet je openen via het driehoekje (popup menu) achter de rekeningnaam. Waarom?
  • Indeling van informatie over het scherm is belabberd. Ik open mijn portefeuille en het eerste en hoogte van het scherm vullend op een 22" widescreen, zie ik de waarde van de portefeuille. De rechterhelft van het scherm wordt niet eens gebruikt. Mijn werkelijke portefeuille zit lager, maar niet in het scherm. Ik moet eerst naar beneden scrollen om iets te kunnen zien.
  • De portefeuille op zich (als je hem eenmaal hebt gevonden) is dan wel naar eigen inzicht in te delen.
  • Fondsen zoeken. Behaald rendement alleen vanaf 1-1-2013 beschikbaar? Huh, wat? Waar zijn de keuzes, 1 maand, 3 maand, sinds aanschaf, 3 jaar, 5 jaar en 10 jaar?
  • Fonds-selectie bij Orderen. Sorry, maar dit vond ik echt het topdeel van het oude SNS fundcoach. Nu kan ik op letter filteren en via Fondsen zoeken wel categorieën kiezen. Er zijn dus twee methodes om je fonds te zoeken op dezelfde pagina. Waarom? Dit werkt verwarrend.
  • Portefeuille instellingen kan via twee wegen. Niet handig.
  • Afkortingen en banktermen. Maak een mouse-over met uitleg over de verschillende afkortingen en hernoem goedbedoelde termen naar iets simpeler Nederlands: Ik noem alleen "Fiatteer deze opdracht" kan ook "Opdracht goedkeuren" heten.
Voor mijn gevoel is de nieuwe website opgezet met de beste intenties, maar niet op functionaliteit getest door een groep beta-testers. Bovengenoemde dingen waren dan al afgevangen. Ik verwacht dan ook een update van de website in de komende paar weken.
Zover ben ik nog helemaal niet gekomen :D Sowieso was ik te laat met het activeren van m'n SNS account waardoor ik via een omweg m'n oude accountnr heb moeten opduikelen.

Vervolgens liep ik er tegenaan dat m'n email blijkbaar nog niet geactiveerd was.

En toen zag ik dat een jarenoud adres bij SNS genoteerd staat terwijl de feitelijke brief wel juist is bezorgd 8)7. Het adres aanpassen lukte vervolgens niet wegens een 'technische fout'.

Wel een mail gehad dat m'n portefeuille overgezet zou zijn, maar nog niet gecontroleerd of dat ook daadwerkelijk zo is. Gezien alle fouten die ze gemaakt hebben en vage overgang had ik wel een screenshot van m'n portefeuille mogen maken op voorhand :X

Met zoveel incompetentie verbaast het me niks dat die toko failliet is genationaliseerd moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Private banking bij SNS was ook te triest voor woorden. Dat is nu opgekocht door Ten Cate geloof ik. Daar waren niet eens alle obligaties beschikbaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
MrFX schreef op maandag 30 september 2013 @ 20:44:
[...]

Ik ook hoor. :P Een maand of 5 nu, maar niet intensief en nog steeds demo.

Misschien is het een idee om een topic te maken voor FX. Het is volgens mij toch net een andere hoek dan de reguliere handel op de beurs.

Ik speel nu een paar dagen met Metatrader 4 maar ik word er nog niet vrolijk van. Bijna alles kan, maar het ontwerp/uiterlijk is barbaars. Heikin Ashi indicator gedownload...ga je dan in- of uitzoomen, dan schalen de balkjes niet mee waardoor ze of te dun of te dik zijn...mag je dat eerst weer gaan aanpassen...
:/

SaxoTrader heeft geen Heikin Ashi, waar momenteel mijn handelskunsten op gebasseerd zijn dus die valt ook al af. Protrader 2 schijnt een alternatief voor Metatrader te zijn, maar een achterliggende community en handleidingen lijken te ontbreken. De software van Plus500 zou te traag zijn...toch nog even testen.

Nooit aan Heikin Ashi beginnen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Een FX topic lijkt me leuk! Ik ben een redelijke n00b maar vind het wel interessant! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Saturnus schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:25:
[...]

Misschien is het een idee om een topic te maken voor FX. Het is volgens mij toch net een andere hoek dan de reguliere handel op de beurs.

Ik speel nu een paar dagen met Metatrader 4 maar ik word er nog niet vrolijk van. Bijna alles kan, maar het ontwerp/uiterlijk is barbaars. Heikin Ashi indicator gedownload...ga je dan in- of uitzoomen, dan schalen de balkjes niet mee waardoor ze of te dun of te dik zijn...mag je dat eerst weer gaan aanpassen...
:/

SaxoTrader heeft geen Heikin Ashi, waar momenteel mijn handelskunsten op gebasseerd zijn dus die valt ook al af. Protrader 2 schijnt een alternatief voor Metatrader te zijn, maar een achterliggende community en handleidingen lijken te ontbreken. De software van Plus500 zou te traag zijn...toch nog even testen.

Nooit aan Heikin Ashi beginnen. :')
Een apart FX topic is een zeer goed idee! Je kunt niet genoeg demo-en ik heb me in het verleden wel vaker aan de FX steen gestoten door te snel live te gaan. Een van de belangrijkste zaken die je op orde moet hebben is moneymanagement. MT4 is niet perfect maar wel een veelzijdig open platform waarbij je elk denkbare indicator kan gebruiken. Neem maar eens een kijkje op forexfactory.com en je vind er diverse systemen en indicators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
MrFX schreef op maandag 30 september 2013 @ 20:44:
[...]
Is een redelijk kleine club mensen die aan FX doet in Nederland dus vaak kom je ze niet tegen.
Op mijn werk was verder niemand ermee bekend terwijl er best een aantal doorgewinterde beursguru's tussen zitten.

Inmiddels weer een nieuwe robot gebouwd in MT4 en die doe het redelijk met 9 verschillende valutaparen.
Helaas was de eur/usd weer een flinke instabiele factor waardoor er redelijk wat verliezende trades tussen zaten maar aangezien er 3x zoveel trades waren dan in Augustus was September best wel een mooie rendabele maand (laatste beetje voor mijn nieuwe TV erbij geharkt).
Saturnus schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:25:
[...]
Demo blijft toch echt anders dan the real deal.
Pas als je voor het eggie gaat merk je de emoties en gevoelens die erbij komen kijken (die je snel moet leren meester te worden).

Hoop niet over te komen als een of andere wijze dude dus zo moet je het niet lezen. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Waar basseer je je robots op? Nieuws of patronen?

Ja dat lees ik wel veel dat demo anders is. Dat is ook goed voor te stellen. Nu ben ik niet het type persoon die denkt: 'Ach demo, ik probeer dit en dat en zie wel hoe het gaat, het is toch nep.' Elke actie is met het idee in het achterhoofd dat het om geld gaat.

Moneymanagement, waar MrFX het over heeft is lastiger te simuleren in demo maar als ik bijvoorbeeld www.moneyshow.com/trading...rex-Money-Management-Tips lees dan moet ik zeggen dat ik dat ook wel (deels onbewust) meegenomen heb.

Het enige waar ik (bewust) grote problemen heb is het instellen van een Stop Loss. Tip 2 uit de link zegt 'Cut Losses Short, Let Profits Run On.' Ik heb (te) vaak dat mijn trade in zakt, maar na die periode komt die terug en pak ik alsnog een winst. Des te lastiger om dan maar af te gaan kappen, ook al zou het wel moeten.

Edit:
Na overleg met Rukapul...het zal niet morgen zijn maar het FX topic gaat komen! *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 10-10-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Moneymanagement vergt discipline maar de redementen kunnen aanzienlijk worden verbeterd m.b.v. moneymanagement. Zo heb ik wel eens een systeem gehad wat nog winst nog verlies gaf. Na de implementatie van stricte moneymanagement rules ging de winstgevendheid vors omhoog daar de verlieslatende trades beperkt werden.

Enkele tips m.b.t. money management:
  • Stel het percentage van het max te verliezen bedrag van je kapitaal per trade vast Risc ratio
  • Stel je stoploss en exit point vast (meest aan de hand support/resistance levels)
  • Check de risk/reward ratio
  • Aan de hand van punt 1 en 3 bepaal je lotsize

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 16:30
Sinds enige tijd ben ik me aan het oriënteren op het beleggerswereldje, vooral het bekend worden met de terminologieën is een behoorlijke kluif, en ik denk dat gewoon starten de beste leerschool is. Nu kwam ik tijdens mijn voorbereidingen Robeco ONE tegen, een laagdrempelige toegang tot beleggen, met wat vaste kosten en geen transactiekosten lijkt dit me een leuk begin. Ik kan er in dit topic niets over vinden, en ik ben erg benieuwd wat jullie indruk is van ONE.

https://www.robeco.nl/pro...NX9oc3IkboCFYfMtAodP0EARw

Mijn doel is om op lange termijn een leuke pot op te bouwen, ik wil starten door een maandelijks bedrag te sparen, en een deel te investeren. Ik ga nu dus geen startkapitaal van 1000-en euro's inleggen. Ik denk eraan om bijvoorbeeld te starten met 500 euro, en dan per maand een bedrag in te leggen naast het sparen (wat ik al langer deed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Saturnus schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 15:10:
Waar basseer je je robots op? Nieuws of patronen?
Ik werk puur met technische indicatoren, niks met nieuws dus (want een nieuwsbericht kan ook anders uitpakken en vaak gebeuren de grote fluctuaties al ruim VOOR het nieuws).

Ja dat lees ik wel veel dat demo anders is. Dat is ook goed voor te stellen. Nu ben ik niet het type persoon die denkt: 'Ach demo, ik probeer dit en dat en zie wel hoe het gaat, het is toch nep.' Elke actie is met het idee in het achterhoofd dat het om geld gaat.
Het is mooi om te zien hoeveel een lot doet per pip en of je patronen kan vinden.
Verder moet je er niet te lang op stukstaren want als je het gevoel eenmaal hebt en je hebt wat goede trades met je demo gedaan dan is het toch echt tijd voor een volgende stap.
Saturnus schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 15:10:[/b]
Moneymanagement, waar MrFX het over heeft is lastiger te simuleren in demo maar als ik bijvoorbeeld www.moneyshow.com/trading...rex-Money-Management-Tips lees dan moet ik zeggen dat ik dat ook wel (deels onbewust) meegenomen heb.
Zie niets anders dan de standaard zaken die je altijd in je achterhoofd moet halen.
Ik hou rekening met 2% van mijn eq (compound interest) op de eur/usd aangezien die redelijk stabiel is. Op alle andere valuta gebruik ik 1%.
Het enige waar ik (bewust) grote problemen heb is het instellen van een Stop Loss. Tip 2 uit de link zegt 'Cut Losses Short, Let Profits Run On.' Ik heb (te) vaak dat mijn trade in zakt, maar na die periode komt die terug en pak ik alsnog een winst. Des te lastiger om dan maar af te gaan kappen, ook al zou het wel moeten.
Heel lastig, een van mijn robots verplaatst ook de TP van trades (en later ook de SL) om hier op mee te kunnen gaan. Let wel dat deze op de 4H grafiek draait en best wel een verre SL (100 pips bijvoorbeeld).

Heb sinds maandag een nieuwe EA draaien (scalper) die geen SL meer heeft staan maar alleen een TP op 10 pips. In een week heeft deze een rendement van 36% gehaald op de eur/usd (nadat ie 2 maanden in test heeft gedraaid met weinig verliezen maar leuke winsten).

Overal goed om in te zetten op meerder valuta met verschillende wensen. Een eur/usd reageert bijvoorbeeld heel anders dan een gbp/nzd die veel meer fluctuaties kent.
Edit:
Na overleg met Rukapul...het zal niet morgen zijn maar het FX topic gaat komen! *O*
Vind 'm een beetje dubbel, dit beleggen topic heeft al weinig posts per week en tot nu toe is er maar een klein clubje die zich gemeld heeft die fx doet. Misschien dat het meer volk aantrekt maar denk dat het nog redelijk overbodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-04 15:53

fynrd1

Fooled by Randomness

Misschien gewoon een los topic voor hefboom producten in het algemeen. Van dit topic kan je misschien beleggen en sparen maken?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:01
Wat vinden jullie van dit bericht:
Meesman Index Investments introduceert naar eigen zeggen het eerste indexfonds in Nederland dat de MSCI World Index volgt en de dividendbelasting kan terugkrijgen. Dit betekent 0,4 tot 0,5 procent extra rendement per jaar.

Het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd is een indexfonds (tracker) dat de wereldaandelenindex MSCI World Index volgt. Het fonds belegt in zo'n 1.600 aandelen die dividend uitkeren waar dividendbelasting op wordt ingehouden.

Dividendlek gedicht

Met dit fonds heeft Meesman het dividendlek 'gedicht'. Ten behoeve van dit doel is Meesman overgestapt van Vanguard naar Northern Trust en is de fiscale structuur gewijzigd. Verschil is onder meer ook dat het fonds van Northern Trust geen aandelen uitleent.
De grootte van het dividendlek schat directeur-oprichter Hendrik Meesman 0,4 tot 0,5 procent per jaar. Hierdoor worden de kosten van het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd (0,5 procent per jaar) vrijwel volledig terugverdiend. Het fonds is volgens Meesman het voordeligste MSCI World Indexfonds dat in Nederland verkrijgbaar is.

Nederlandse belastingverdragen
Meesman kan wereldwijd de dividendbelasting terugkrijgen omdat het - als Nederlands fonds - gebruik kan maken van de vele Nederlandse belastingverdragen. De meeste indexfondsen en ETF’s zijn in Ierland of Luxemburg gevestigd waar dit niet mogelijk is.

Daarvoor gaat het Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd beleggen in een (institutioneel) indexfonds dat wordt beheerd door Northern Trust.

bron: http://www.fondsnieuws.nl...dexfonds-dividendlek.html
Ik beleg ook, maar heb tot nu toe weinig gemerkt van dividendlekkage. Hoe kan ik nagaan, hoeveel er divindend er bij mijn beleggingsfondsen weglekt?

[ Voor 3% gewijzigd door _starbuck_ op 12-10-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
analogue schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 17:12:
Sinds enige tijd ben ik me aan het oriënteren op het beleggerswereldje, vooral het bekend worden met de terminologieën is een behoorlijke kluif, en ik denk dat gewoon starten de beste leerschool is. Nu kwam ik tijdens mijn voorbereidingen Robeco ONE tegen, een laagdrempelige toegang tot beleggen, met wat vaste kosten en geen transactiekosten lijkt dit me een leuk begin. Ik kan er in dit topic niets over vinden, en ik ben erg benieuwd wat jullie indruk is van ONE.

Mijn doel is om op lange termijn een leuke pot op te bouwen, ik wil starten door een maandelijks bedrag te sparen, en een deel te investeren. Ik ga nu dus geen startkapitaal van 1000-en euro's inleggen. Ik denk eraan om bijvoorbeeld te starten met 500 euro, en dan per maand een bedrag in te leggen naast het sparen (wat ik al langer deed).
Na kort beraad, en niks kunnen vinden heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en een account aangemaakt, morgen geld storten en dan zien we wel wat de resultaten zijn. Het ziet er dusver goed uit, ik zie dit als een mooie opmaat naar het wat gerichter en zelfstandig beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
analogue schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 17:12:

Robeco rekent 1.45% kosten. Dit is vrij hoog. Bijna 3X zo hoog als een index-fonds. Terwijl er geen enkele reden is om te verwachten dat Robeco het beter zal doen dan een index-fonds.

Ik zou eens gaan kijken op Meesman.nl. Daar kun je veel lezen over index-fondsen, en waarom investeren in een beleggingsfonds met kosten van 1.45% meestal geen goed idee is. Ik zou je trouwens niet aanraden om bij Meesman gaan beleggen omdat ze vaste kosten hanteren van 25 euro per jaar. Dat is teveel als je met 500 euro wilt gaan starten.
analogue schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:30:
[...]

Na kort beraad, en niks kunnen vinden heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en een account aangemaakt, morgen geld storten en dan zien we wel wat de resultaten zijn. Het ziet er dusver goed uit, ik zie dit als een mooie opmaat naar het wat gerichter en zelfstandig beleggen.
Waarom zou je "gerichter en zelfstandiger" willen beleggen? Je moet dat vooral niet doen omdat je verwacht dat je dan meer rendement zult halen. Dat is natuurlijk niet persoonlijk bedoelt, maar als je je beetje inleest, zul je zien dat het vrijwel onmogelijk is voor een particulier beleggere om op lange termijn de index te verslaan. Dus dat als doel te nemen is, op zijn zachst gezegd, niet handig.

[ Voor 19% gewijzigd door _starbuck_ op 13-10-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Bedankt voor je feedback Starbuck!

Die kosten vond ik ook prijzig inderdaad, maar ik mis gewoon nog teveel kennis van de verschillende instellingen die er zijn en hun kwaliteiten. Ik ben me op de achtergrond al een tijdje aan het inlezen, en kwam inderdaad in een rapport van VEB hetzelfde argument tegen wat jij nu noemt.
De keuze is dus vooral gemak en om maar een start te hebben en zodoende wat ervaring op te doen. Ik zal dan uiteraard op de achtergrond nog veel meer rondkijken (Meesman o.a., waarvoor dank!) en dan kan ik uiteindelijk mijn geld overhevelen, of ik laat het naast elkaar lopen, mocht Robeco hoge overstapkosten rekenen.

Het gerichter en zelfstandiger beleggen is dus ook meer een zijspoor, het lijkt me leuk om het een tijdje te proberen, maar alleen als ik het geld kan missen, en dus naast het index en fondsbeleggen. Ik heb momenteel ook niet voldoende vermogen om dan een goede selectie te maken.

Concreet: ik ben vooral gestart omdat ik nu 30 ben, ik ben zelfstandige en zit momenteel in een goede markt, en verdien nu lekker. Sparen vind ik gewoonweg zonde. Ik blijf sparen, maar al mijn inkomen wat nu 'extra' binnenkomt wil ik anders verdelen over sparen, beleggen en investeren. De reden om te sparen/beleggen is dus vooral om op lange termijn 10j+ een gezonde financiële buffer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:54
Je redenen om te gaan beleggen zijn verder prima. De keuze voor Robeco ONE kan minder goed uitpakken, want je betaalt 1.45% per jaar. Het enige wat je daarvoor terugkrijgt, zijn geen aan- of verkoopkosten - maar als je niet vaak inlegt en je geld lang laat staan (wat je, met jou ervaring, zou moeten doen), dan weegt dat bij lange na niet op tegen de hogere jaarlijkse kosten.

Ter vergelijking: een wereldwijd aandelenfonds als dat van bijvoorbeeld Vanguard rekent 0.35% per jaar. Het verschil over de langere termijn kan aanzienlijk zijn: als ik uitga van 1.000 euro inleg per jaar, gedurende 10 jaar, en 5% brutorendement per jaar voor zowel dat Vanguard indexfonds als het Robeco fonds, dan is je rendement na zelf aan- en verkopen via Binck 30% hoger dan bij Robeco (2.833 euro vs 2.176 euro).

[ Voor 43% gewijzigd door Knakker op 14-10-2013 13:23 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Robeco rekent 1.45% kosten. Dit is vrij hoog. Bijna 3X zo hoog als een index-fonds. Terwijl er geen enkele reden is om te verwachten dat Robeco het beter zal doen dan een index-fonds.
Zoals ik het lees zijn dit wel gewoon alle kosten, en zijn er verder ook geen transactiekosten. Het kan zeker goedkoper, maar het kan slechter, en als je met kleine bedragen aan de slag gaat zijn transactiekosten wel een potentieel probleem.
Waarom zou je "gerichter en zelfstandiger" willen beleggen? Je moet dat vooral niet doen omdat je verwacht dat je dan meer rendement zult halen. Dat is natuurlijk niet persoonlijk bedoelt, maar als je je beetje inleest, zul je zien dat het vrijwel onmogelijk is voor een particulier beleggere om op lange termijn de index te verslaan. Dus dat als doel te nemen is, op zijn zachst gezegd, niet handig.
Het is de vraag hoe onmogelijk dat is voor de particuliere belegger. De meeste mensen kunnen het inderdaad niet, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Probleem is o.a. dat veel particulieren juist instappen als het al jaren goed gaat op de beurs (zeg vandaag de dag) en uitstappen juist als het slecht gaat (2008).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Enorm bedankt mensen! Ik merk dat ik dit soort klankborden echt goed kan gebruiken, ik ga alles eens goed doornemen en nu ik weer wat leads heb weet ik waar ik verder moet zoeken.

Nog één vraag die direct bij me opkomt. Ik lees dat de laatste jaren, waaronder het laatste jaar specifiek de tarieven bij de internet aanbieders flink gedaald zijn. Kan het dan dus ook zijn, dat je na verloop van tijd de omgekeerde situatie meemaakt? Of hangt het af van de overeenkomstdatum wat je kosten zijn? M.a.w. is zo'n keuze proces een doorgaand proces of blijf je dus vooral zo lang mogelijk met je belegging bij één broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abidan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 22:56
Ballebek schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:11:
Heb sinds maandag een nieuwe EA draaien (scalper) die geen SL meer heeft staan maar alleen een TP op 10 pips. In een week heeft deze een rendement van 36% gehaald op de eur/usd (nadat ie 2 maanden in test heeft gedraaid met weinig verliezen maar leuke winsten).

d 'm een beetje dubbel, dit beleggen topic heeft al weinig posts per week en tot nu toe is er maar een klein clubje die zich gemeld heeft die fx doet. Misschien dat het meer volk aantrekt maar denk dat het nog redelijk overbodig is. :)
Ik doe ook ongeveer een jaar FX, met wisselend succes. Ik beschouw mezelf ook als een beginner. Wat ik wel heb gezien in de verschillende robots die ik gebouwd heb, is dat het prima mogelijk is om iets te bouwen wat >90% profitable trades maakt, maar dat het juist gaat om de succes rate X de profit - failure rate X loss. In dit opzicht ben ik heel sceptisch t.o.v. (maar stiekem ook wel benieuwd naar) je scalping strategie zonder SL. Immers, die anderhalve maand dat je lekker winst compound kan in een trade teniet gedaan worden door een klap de verkeerde kant op. 2 maanden demo trading is niet genoeg om statistisch iets te kunnen zeggen over de long-term profit van je strategie.

Ik vermoed dat een apart FX topic ook niet zo hard zal lopen, hoewel het wel 'vervuiling' van dit topic met FX tegen gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Abidan op 14-10-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Wat betreft mensen die het minder zien zitten om deel te nemen in een los FX topic:
Rukapul vertelde dat de meeste beleggers FX meer als speculeren zien, waardoor een scheiding op zijn plaats is.
Zelf denk ik dat het goed is zodat we wat dieper op individuele trades en strategieën in kunnen gaan. Meer kleinere posts en discussies. Zoals hier: http://www.forexfactory.c...php?goto=lastpost&t=10372. Zonder de small talk natuurlijk.

Als er nog mensen zijn die de inhoud van de komende topic start willen keuren, dan mag er geDMd worden...oh of hier melden. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 14-10-2013 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om voor mijn US handel een Interactive Brokers account te openen. Iemand ervaring met IB? Werkt dat allemaal gemakkelijk? Verder een vraagje over de inschrijving bij IB, waarom moet je je werkgever opgeven?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:01

Kid Buu

Huh, Pietje?

Sallin schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:27:
Ik zit er aan te denken om voor mijn US handel een Interactive Brokers account te openen. Iemand ervaring met IB? Werkt dat allemaal gemakkelijk? Verder een vraagje over de inschrijving bij IB, waarom moet je je werkgever opgeven?
Heb een maandje Lynx gebruikt (reseller van IB) maar ben nu overgestapt naar IB zelf ivm lagere commissie.

Software kan in het begin misschien ingewikkeld aanvoelen als je gewend bent om met Binck oid te werken, maar moet zeggen dat ik het nu erg fijn en snel vind om mee te werken.

Die gegevens vragen ze allicht omdat het een US broker is, die wat meer informatie vereist van zijn klanten. Andere verklaring heb ik er eerlijk gezegd niet voor :)

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Kid Buu schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 23:27:
[...]

Heb een maandje Lynx gebruikt (reseller van IB) maar ben nu overgestapt naar IB zelf ivm lagere commissie.

Software kan in het begin misschien ingewikkeld aanvoelen als je gewend bent om met Binck oid te werken, maar moet zeggen dat ik het nu erg fijn en snel vind om mee te werken.

Die gegevens vragen ze allicht omdat het een US broker is, die wat meer informatie vereist van zijn klanten. Andere verklaring heb ik er eerlijk gezegd niet voor :)
Bedankt! Heb je ook aandelen vanuit de ene portefeuille naar de andere laten overschrijven? Ging dat allemaal ook gemakkelijk?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Lynx gebruikt ook hetzelfde platform als IB dacht ik, het verschil is het gebrek aan een inactivity-fee, een beetje extra Nederlandse support maar vooral hogere transactiekosten.

Bij een buy-and-hold beleggingsstrategie met weinig transacties per jaar is het echter niet altijd interessant om naar IB over te stappen, maar kan Lynx ook een interessant alternatief vormen t.o.v. bijvoorbeeld Binck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:01

Kid Buu

Huh, Pietje?

Sallin schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:17:
[...]

Bedankt! Heb je ook aandelen vanuit de ene portefeuille naar de andere laten overschrijven? Ging dat allemaal ook gemakkelijk?
Toen ik bij Lynx zat, zat ik technisch gezien al bij IB. Daardoor kon ik intern alles makkelijk transferen. Verder geen ervaring mee.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
analogue schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 15:49:
Nog één vraag die direct bij me opkomt. Ik lees dat de laatste jaren, waaronder het laatste jaar specifiek de tarieven bij de internet aanbieders flink gedaald zijn. Kan het dan dus ook zijn, dat je na verloop van tijd de omgekeerde situatie meemaakt? Of hangt het af van de overeenkomstdatum wat je kosten zijn? M.a.w. is zo'n keuze proces een doorgaand proces of blijf je dus vooral zo lang mogelijk met je belegging bij één broker?
Wat ik me ook afvraag. Als een andere broker goedkoper wordt, is het dan simpel en goedkoop om te wisselen, en je aandelen, ETFs, fondsen mee te nemen? Of is dat juist lastig en duur / of zelfs onmogelijk?
Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.