Ja, en ik ben er sinds zondag mee opgehouden. Heb alle centen die ik er nog had eruit getrokken. Totaal zo'n honderd euro verlies geleden op ongeveer 1000 euro totale inleg. En dat verlies was waarschijnlijk hoger geweest als ik niet short SNS had gezeten bij de nationalisatie.Luxicon schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 20:15:
Er zijn vast mensen die hier voor langere tijd gebruik maken van Plus500 (of niet meer).
Is het al met al betrouwbaar gebleken? En hebben jullie misschien nog wat opgemerkt waar u in eerste instantie niet bij nagedacht had? Bijvoorbeeld extra kosten?
Dingen waar ik in het begin niet aan gedacht heb.
- Verloopdatum. Dan denk je een leuke trade in handen te hebben, de DAX bijvoorbeeld. En dan sluit jouw positie omdat de verloopdatum is bereikt. Met tot gevolg een verlies in plaats van een winst.
- Spread, vooral veel te grote spread is dodelijk voor je balans. Door schade en schande wijs geworden.
Plus500 was in het begin nogal makkelijk met mijn inschrijving. De eerste maand kon ik leuk met 100-150 euro inleg aan de gang, na een maand werd mijn minimale inleg per trade ineens 500 euro, "omdat ik zoveel verhandelde". Met veel moeite heb ik dit weer terug kunnen draaien.
Ik heb Plus500 vooral voor de lol gebruikt. Puur om de day-trade te bekijken. Ik moet zeggen dat het wel betrouwbaar is, alleen lijkt het of de machine bewust een lag inbouwt waardoor je niet altijd op de jouw gekozen prijs kunt cashen. Dit kan behoorlijk schelen, hoewel het wel twee kanten op werkt. Dit lijkt dus meer op gokken, dan werkelijk traden.
Met uitbetalen duurt het vaak wel even. De eerste keer duurde 3 dagen voordat ik mijn uitbetaling had, nu wacht ik dus al bijna twee dagen.
Waarom de denkfout?Avalaxy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:56:
I heb een paar vragen waarvan ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden. Er werden van de week cijfers bekend gemaakt uit Japan. Ik voorspelde dat die cijfers slecht zouden zijn. Ik had dus kort voor die gebeurtenis USD/JPY gekocht. De Japanse cijfers bleken echter nog slechter te zijn dan verwacht, wat mij juist positief leek voor mijn buy USD/JPY paar, Echter vloog de waarde daarvan binnen een paar seconden gelijk zo'n 30 pips in de min zodra het nieuws bekend werd gemaakt. In de uren daarna steeg deze juist weer.
Mijn vragen zijn dus:
- Waar zit mijn denkfout? Hoort de JPY niet minder waard te worden bij slecht nieuws uit Japan? Hoort de waarde van mijn buy USD/JPY paar dan niet omhoog te gaan?
- Hoe kan het dat deze cijfers 's nachts om 1:50 verschenen, en dat echt op de seconde dat ze online stonden gelijk de waarde keihard kelderde? Wordt dit soort data allemaal verzameld met bots die het hele web crawlen? Lijkt mij erg foutgevoelig. Wie bepaalt überhaupt of iets 10 pips omlaag gaat of 20?
Vergeef mijn onwetendheid, ik ben pas een aantal weken bezig met manual trades doen, tot nu toe kopieerde ik lekker de pro's op Etoro.
De allergrootste denkfout die je maakt, is dat je economie in een vast stramien probeert te leggen. Economie is grotendeels psychologie en een klein deel wiskunde. Kijk maar naar de aandelen Apple in het verleden en nu met Tesla. Er zit heel veel sentiment in aandelen.
Daar komt nog eens bij:
1. Jouw idee hoeft niet de markt zijn idee te zijn. Slecht nieuws kan in dit geval namelijk ook betekenen dat de economie verder gestimuleerd zal gaan worden. Kijk maar naar Bernanke en de Fed op het moment.
2. De Buy USD/JPY is een short op de yen. Jij gaat er immers vanuit dan je meer yens gaat krijgen voor je dollars. Door de slechte cijfers zou je dan inderdaad verwachten dat de prijs van de USD/JPY omhoog gaat. Dat ie ineens 30pips zakt lijkt op een grotere buy USD/JPY ergens.
Kijk hier eens naar een uitleg over high speed traders en een paar praktijk voorbeelden hoe het er in de markt aan toe kan gaan.
De data wordt inderdaad met crawlers van het net gehaald. Zeer geleerde wiskundigen zul je dan ook eerder algoritmes bedenken en verwerken in de high-speeds trading bots van de verschillende handelaren, dan dat ze in stoffige universiteitsgebouwen formules uit staan te werken. Ook zul je de snelste dataverbindingen vinden rondom de beurzen. Een milliseconde verschil in een trade kan al miljoenen extra winst of verlies opleveren.
Dit en mijn bovenstaande ervaring met Plus500 hebben er voor gezorgd dat ik me nu ver van daytraden houd en via SNS Fundcoach nog iets probeer mee te pikken van de aandelenbeurzen.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett