Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Ben na een tijdlang lezen gegaan voor de HP ZR24w, maar ben inmiddels al aan mijn derde exemplaar en hij is nog niet goed. De eerste had een groenige vlek in het midden en een blauwe rechts. De tweede was van onderen donker:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2wmmky9.jpg

De derde (refurbished) is van onderen nog steeds iets donkerder, heeft een dooie pixel, een flinke kras van buiten en zat onder de vingerafdrukken op het scherm zelf.

Anyway, wellicht stap ik dus van HP af, maar ben dan nog wel op zoek naar een monitor. Mijn eisen:

Digitaal aan te sluiten (duh), DVI of HDMI of DP, ik heb een HD5850
24" of groter
1920x1200 of groter
16:10
Iets beters dan TN (dus IPS of PVA of zo), ik heb colorimeter en doe soms wat aan fotobewerking
Zo min mogelijk input lag, ik moet er wel een beetje op kunnen gamen (op de ZR24w gaat dat prima m.i.)
In hoogte verstelbaar, portretstand niet nodig
Nice zou zijn: glossy

[ Voor 39% gewijzigd door jelbo op 05-09-2011 19:39 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webcustoms schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:27:
Het is voornamelijk voor gamen. Werk bedoel ik veel Photoshop en videobewerking. Voor de rest ben ik programmeur, dus verder hoef ik me niet druk te maken.

Men budget zit echt rond de 250 a 270 euro. Er is toch wel iets beters te vinden voor die prijs. De resolutie 1920 * 1200 vind ik wel erg lekker.
Voor gamen kijk je naar totaal andere schermen dan voor foto- en videobewerking.

Als je wel 1920x1200 wil, maar je vind de U2412M te duur, of te traag, dan kan je kijken naar de Samsung Syncmaster 2443BW. Als je die ook niet wil zou ik 1920x1200 sowieso laten vallen. Dan moet je maar gewoon naar 1920x1080 kijken.

Als het voornamelijk om gamen gaat kan je kijken naar één van deze schermen:

Acer S243HLAbmii
Iiyama E2472HD-B1
Iiyama E2473HDS-B1

Maar wat is er dan mis met de U2412M? rockhopper wist de U2412M mooi te omschrijven in [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 17:
rockhopper schreef op maandag 05 september 2011 @ 01:14:
...jack-of-all-trades, master-of-none...
Ik geef toe dat de U2412M nergens echt in uit blinkt, maar allround is het gewoon een prima scherm voor het geld. Juist voor jouw nogal uiteenlopende gebruiksdoeleinden lijkt me dat scherm zeer geschikt.

Maatje kleiner, maar ook erg goed en sneller dan de U2412M is de Dell Ultrasharp U2311H.
jelbo schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:35:
...wellicht stap ik dus van HP af, maar ben dan nog wel op zoek naar een monitor. Mijn eisen:

Digitaal aan te sluiten (duh), DVI of HDMI of DP, ik heb een HD5850
24" of groter
1920x1200 of groter
16:10
Iets beters dan TN (dus IPS of PVA of zo), ik heb colorimeter en doe soms wat aan fotobewerking
Zo min mogelijk input lag, ik moet er wel een beetje op kunnen gamen (op de ZR24w gaat dat prima m.i.)
In hoogte verstelbaar, portretstand niet nodig
Dell Ultrasharp U2412M of Dell Ultrasharp U2410.

De HP LP2475w is enigszins overpriced vergeleken met de U2410, bovendien zal je die wel niet willen, omdat dat ook een HP is (zit wel een ander type paneel in).

Ook zou je nog kunnen kijken naar het nieuwe S-PLS scherm van Samsung: Samsung Syncmaster S24A850DW. Maar die lijkt me ook behoorlijk overpriced. Op papier is die namelijk echt vrijwel exact hetzelfde als de U2412M, maar wel €120 duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:29
Kid Jansen schreef op maandag 05 september 2011 @ 22:12:
[...]

Voor gamen kijk je naar totaal andere schermen dan voor foto- en videobewerking.

Als je wel 1920x1200 wil, maar je vind de U2412M te duur, of te traag, dan kan je kijken naar de Samsung Syncmaster 2443BW. Als je die ook niet wil zou ik 1920x1200 sowieso laten vallen. Dan moet je maar gewoon naar 1920x1080 kijken.

Als het voornamelijk om gamen gaat kan je kijken naar één van deze schermen:

Acer S243HLAbmii
Iiyama E2472HD-B1
Iiyama E2473HDS-B1

Maar wat is er dan mis met de U2412M? rockhopper wist de U2412M mooi te omschrijven in [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 17:
Ik heb me er een beetje verder in verdiept. Nog steeds niet veel verstand van alle nummertjes, maar de volgende schermen lijken mij wel wat.

pricewatch: Iiyama ProLite B2712HDS
pricewatch: Samsung Syncmaster S27A350H

Vergelijking: http://tweakers.net/pricewatch/compare/344/280678;248860

pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW

Wat is wijsheid in dit geval?

Ik ben veel aan het gamen, dus wil graag goede kwaliteit. Dit is belangrijker dan het Photoshop werk wat ik zo nu en dan doe. Hiernaast had ik nog een aantal vragen die ik graag beantwoord zie.
  • In hoeverre word 1920 * 1200 een standaard. Of kan ik beter een 1920 * 1080 nemen
  • Welke monitoren zijn echt goed voor gaming en blijven binnen mijn budget van 260,-
  • In hoeverre moet ik kijken naar onderdelen zoals contrast en helderheid etc. ?
Al vast bedankt !

[ Voor 43% gewijzigd door Wimbjorno op 06-09-2011 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Kid Jansen schreef op maandag 05 september 2011 @ 19:17:
Die CG222W lijkt me dan een betere optie voor €600. Er zit volgens mij toch hetzelfde paneel in als in de CG223W, dus zo veel kunnen de prestaties niet van elkaar verschillen.
Het belangrijkste verschil is dat de CG223w, behalve een DVI met 16,7 miljoen kleuren (24 bit) tevens een displayport aansluiting heeft waarmee 1 miljard kleuren (30 bit) mogelijk zijn.

En de voet is anders.

Maar ja, of die Displayport nou zoveel verschil zal maken? Bovendien vermoed ik dat mijn GT120 dat niet kan trekken. Of wel?

Mijn kernprobleem hier is eigenlijk IPS vs PVA. Eizo = PVA in de prijsklasse waarin ik moet kopen. Dus als ik IPS wil moet ik NEC kopen. Alleen vind ik NEC zo verdomde onsympathiek met het nogal discriminerende beleid (US vs EU). Plus hun Europese ondersteuning schijnt nogal beroerd te zijn.

Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampover
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 11:56
Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een monitor met best wel specifieke eisen denk ik.

Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Ten eerste voor PC gaming (BF3 als eerst), maar daarnaast ook om m'n PS3 aan te kunnen sluiten. Daarnaast ook browsing en evt. opdrachten voor school (ICT beheer MBO Niv. 4/later HBO).

Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
23" of 24"

Welke resolutie had je in gedachte?
1920 * 1080 of 1920 * 1200

Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Tussen de €200,- en +- €275,-

Ik wil dus het liefst een Full HD scherm van het liefst Samsung hebben (of andere goede suggesties) wie dus HDCP ondersteunt. Vooral HDCP zie je in de pricewatch niet terug, om een onbekende reden voor mij.

Het scherm moet verder een DVI en HDMI aansluiting hebben, of 2x DVI of 2x HDMI. Ook moet er een audio ingang in zitten, om mijn 2.1 speakerset aan te kunnen sluiten.

Het scherm zelf gaat dus aangesloten worden op een PS3 en op een Sapphire HD6950 Dirt3 Edition videokaart.

Ik weet het; erg veel eisen maar ik ben gewoon benieuwd of er schermen zijn rond deze prijs!

iRacing Profiel | PSN: kampover91

Acties:
  • 0 Henk 'm!
levdr schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 15:44:
Het belangrijkste verschil is dat de CG223w, behalve een DVI met 16,7 miljoen kleuren (24 bit) tevens een displayport aansluiting heeft waarmee 1 miljard kleuren (30 bit) mogelijk zijn.

En de voet is anders.

Maar ja, of die Displayport nou zoveel verschil zal maken? Bovendien vermoed ik dat mijn GT120 dat niet kan trekken. Of wel?

Mijn kernprobleem hier is eigenlijk IPS vs PVA. Eizo = PVA in de prijsklasse waarin ik moet kopen. Dus als ik IPS wil moet ik NEC kopen. Alleen vind ik NEC zo verdomde onsympathiek met het nogal discriminerende beleid (US vs EU). Plus hun Europese ondersteuning schijnt nogal beroerd te zijn.
Dan lijkt Eizo mij inderdaad ook een betere keuze dan NEC. Die 10 bit kleurdiepte per kanaal heb je trouwens niet heel veel aan, want ik kan je nu al vertellen dat er geen 10 bit PVA panelen zijn. Sterker nog, er zijn volgens mij helemaal geen 10 bit 23" panelen, zelfs niet als je 8 bit + FRC ook meetelt.
RbBdOs schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 18:39:
Ten eerste voor PC gaming (BF3 als eerst), maar daarnaast ook om m'n PS3 aan te kunnen sluiten. Daarnaast ook browsing en evt. opdrachten voor school (ICT beheer MBO Niv. 4/later HBO).

Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
23" of 24"

1920 * 1080 of 1920 * 1200

Tussen de €200,- en +- €275,-

Ik wil dus het liefst een Full HD scherm van het liefst Samsung hebben (of andere goede suggesties) wie dus HDCP ondersteunt. Vooral HDCP zie je in de pricewatch niet terug, om een onbekende reden voor mij.

Het scherm moet verder een DVI en HDMI aansluiting hebben, of 2x DVI of 2x HDMI. Ook moet er een audio ingang in zitten, om mijn 2.1 speakerset aan te kunnen sluiten.

Het scherm zelf gaat dus aangesloten worden op een PS3 en op een Sapphire HD6950 Dirt3 Edition videokaart.

Ik weet het; erg veel eisen maar ik ben gewoon benieuwd of er schermen zijn rond deze prijs!
Misschien dat deze twee schermen wel wat zijn:

Samsung Syncmaster XL2370
Samsung Syncmaster FX2490HD

Voor dat geld kan je overigens ook al voor 27" gaan:

Samsung Syncmaster P2770FH
Samsung Syncmaster P2770HD

Die eerste van die twee is een erg goede gaming monitor, die tweede is een beetje een combinatie van monitor en TV in één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Bedankt voor de advies, Kid Jansen. Ik krijg vandaag de 4e ZR24w, dus wacht die nog even af. Die 24" Dell is eigenlijk het enige alternatief voor mij, alleen las ik dat ie bromt en dat veel mensen ook problemen hebben met groene en roze vlekken.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke 24" Dell bedoel je? De U2410 of de U2412M? De U2412M die ik hier op m'n bureau heb staan bromt in ieder geval niet, zelfs niet met de Brightness op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Ik dacht de U2410. De U2412M lijkt het betere alternatief te zijn voor mij, ik houd hem in gedachten mocht de 4e ZR24w die ik hier heb staan ook brak te zijn als ik hem vanavond test. Hopelijk heeft Dell net zulke goeie pickup service als HP, want behalve tijd en ongemak heeft het me gelukkig geen verzendkosten gekost.

Heeft jouw U2412M wel een mooi helderheidsverdeling en geen roze/groene/blauwe kleurzwemen? Ik kijk uit naar de dag dat ik een goede 16:10, 1920x1200, IPS met weinig inputlag heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reactie Kid Jansen, ik zal even contact opnemen met cs-solutions, het lijkt mij verder namelijk wel een goede winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampover
Kid Jansen schreef op woensdag 07 september 2011 @ 09:30:

Misschien dat deze twee schermen wel wat zijn:

Samsung Syncmaster XL2370
Samsung Syncmaster FX2490HD

Voor dat geld kan je overigens ook al voor 27" gaan:

Samsung Syncmaster P2770HD

Die eerste van die twee is een erg goede gaming monitor, die tweede is een beetje een combinatie van monitor en TV in één.
Toevallig hebben we op mijn stage adres ook 24" Samsung monitoren, en dat werkt erg fijn vind ik.
Wordt 27" dan niet te groot? Ook qua resolutie en afstand tov het scherm? Want qua prijs lijkt het niet veel duurder...

Die 23" die je gelinkt hebt doet het niet geweldig bij een PS3 zoals in 1 van de reviews te lezen is, dus die valt af. De 24" vind ik stiekem wel een lelijke poot hebben, maar als er geen ander alternatief is neem ik die waarschijnlijk maar wil eerst nog even het antwoord op mijn vraag afwachten. ;)

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Waaah, m'n 4e ZR24w maakt een brommend geluid :( En een strook van 6 cm breed rechts heeft een blauwe zweem. Ik geef het op en heb eigenlijk ook geen zin in een mogelijk avontuur met Dell. Terug naar m'n glossy TN w2207 dan maar.

RbBdOs schreef op woensdag 07 september 2011 @ 19:11:
Toevallig hebben we op mijn stage adres ook 24" Samsung monitoren, en dat werkt erg fijn vind ik.
Wordt 27" dan niet te groot? Ook qua resolutie en afstand tov het scherm? Want qua prijs lijkt het niet veel duurder...

Die 23" die je gelinkt hebt doet het niet geweldig bij een PS3 zoals in 1 van de reviews te lezen is, dus die valt af. De 24" vind ik stiekem wel een lelijke poot hebben, maar als er geen ander alternatief is neem ik die waarschijnlijk maar wil eerst nog even het antwoord op mijn vraag afwachten.
Voor gamen maakt de resolutie niet zo heel veel uit, dan is de schermgrootte belangrijker voor de ervaring. Voor overige dingen kan 1920x1080 wat laag zijn voor 27", maar dat is heel persoonlijk. Er zijn ook zat mensen die het heerlijk vinden.
jelbo schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:22:
Waaah, m'n 4e ZR24w maakt een brommend geluid :( En een strook van 6 cm breed rechts heeft een blauwe zweem. Ik geef het op en heb eigenlijk ook geen zin in een mogelijk avontuur met Dell. Terug naar m'n glossy TN w2207 dan maar.
Dan kan ik je niet verder helpen denk ik. Ik heb zelf goede ervaringen met Dell, maar er zijn inderdaad ook zat mensen die daar klachten over hebben. Je kan natuurlijk altijd pech hebben.

• levdr
Kid, ken jij misschien de Nec P221w?

Specs zijn zo'n beetje dezelfde als die van de duurdere Eizo, namelijk 22", S-PVA, 1680x1050, Wide Gamut, en het is tevens de goedkoopste hardwarematig te kalibreren Nec.

Prad heeft er goede dingen over te zeggen (en heeft wel een paar kanttekeningen natuurlijk, maar dat kan ook niet anders met een scherm in deze prijsklasse).

Zou prijs stellen op je mening over dit scherm (en of de Eizo 200 euro meer waard is!).

[ Voor 5% gewijzigd door levdr op 08-09-2011 12:16 . Reden: kleine aanvulling ]

Verwijderd

Hallo allemaal,

Een vraag ongeveer als deze zal vast vaker gesteld zijn en heb al heel wat pagina's gelezen in deze topic.
Toch specificeer ik de vraag toch wat naar mijn eigen persoonlijke wensen.

Ik heb net een nieuwe pc in onderdelen besteld, deze pc is heeft genoeg kracht om de recente games in alle grafische pracht te tonen.
Nu nog het laatste maar zeer belangrijk punt en dat is de monitor.
Ik heb wel een idee wat ik ongeveer wil, maar ik zit enorm te twijfelen. Dit komt ook doordat ik nog geen ervaring heb in het gebruik met 23 inch, 24 inch, 16:9 en 16:10 heb.

De monitor zal ik gebruiken voor redelijk allround gebruik zoals
- internet
- MS Office (scripties voor mijn deeltijd studie van 3 jaar)
- Casual gaming zoals mijn waarschijnlijke nieuwe favoriet Diablo III en af en toe een fps.
- film kijken doe ik wel achter de tv

Zelf had ik één van de volgende in gedachte
◦Dell UltraSharp U2311H
◦Dell UltraSharp U2312HM
◦Dell UltraSharp U2412M
Of is een Samsung Syncmaster 2443BW toch een betere keuze?

Kunnen jullie mij een advies geven?

Alvast heel erg bedankt.

Groeten, Daniël

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2011 12:52 ]

• levdr
Daniël, voor waar je de monitor voor wilt gebruiken zou ik in elk geval kiezen voor een 16:10 resolutie omdat die extra pixels in de hoogte net dat beetje meer ruimte geven en dat is prettiger werken in Office. Een 16:9 verhouding is vooral handig voor films omdat je dan in veel gevallen (ook niet alle overigens) geen zwarte balken onder en boven krijgt, maar zoals je zelf zegt kijk je films wel op de tv.

Uit het rijtje Dells zou ik zonder aarzelen de U2412M kiezen. Die is ook zeker te prefereren boven de Samsung omdat in de Dell een IPS paneel zit dat verre superieur is aan het TN paneel van de Samsung. Vooral met gamen zul je dat waarderen.

Verwijderd

levdr schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:11:
Daniël, voor waar je de monitor voor wilt gebruiken zou ik in elk geval kiezen voor een 16:10 resolutie omdat die extra pixels in de hoogte net dat beetje meer ruimte geven en dat is prettiger werken in Office. Een 16:9 verhouding is vooral handig voor films omdat je dan in veel gevallen (ook niet alle overigens) geen zwarte balken onder en boven krijgt, maar zoals je zelf zegt kijk je films wel op de tv.

Uit het rijtje Dells zou ik zonder aarzelen de U2412M kiezen. Die is ook zeker te prefereren boven de Samsung omdat in de Dell een IPS paneel zit dat verre superieur is aan het TN paneel van de Samsung. Vooral met gamen zul je dat waarderen.
Hallo Levdr,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. Het wordt erg gewaardeerd.
De extra ruimte van 16:10 is een goed punt en ik kan mij voorstellen dat dat prettiger werkt met Office.

Wel heb ik nog een tweetal vragen.
De U2412M heeft een klein beetje last van ghosting volgens een review hier op tweakers.
Denk je dat dit nog problemen met gamen geeft of zal dat in de praktijk reuze mee kunnen vallen?
Dit is voor mij nog een laatste puntje van twijfel.
Zijn er nog monitors van andere merken waar ik na zou kunnen kijken?
Of zou ik het toch bij deze Dell's moeten houden?

Groeten Daniël

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:49:
Hallo allemaal,

Een vraag ongeveer als deze zal vast vaker gesteld zijn en heb al heel wat pagina's gelezen in deze topic.

Ik heb net een nieuwe pc in onderdelen besteld, deze pc is heeft genoeg kracht om de recente games in alle grafische pracht te tonen.
Ik heb wel een idee wat ik ongeveer wil, maar ik zit enorm te twijfelen. Dit komt ook doordat ik nog geen ervaring heb in het gebruik met 23 inch, 24 inch, 16:9 en 16:10 heb.

- internet
- Casual gaming zoals mijn waarschijnlijke nieuwe favoriet Diablo III en af en toe een fps.

◦Dell UltraSharp U2311H
◦Dell UltraSharp U2312HM
◦Dell UltraSharp U2412M

Kunnen jullie mij een advies geven?

Alvast heel erg bedankt.

Groeten, Daniël
Ik stond voor een vergelijkbare keuze. Ben voor de U2311H gegaan. Had hiervoor een 1920x1200 scherm en moet zeggen dat ik de pixels niet mis. Hoe belangrijk is verticale ruimte nu echt? Scrollen is zo gedaan. Heb met de U2311H ook geen last van ghosting of input lag tijdens gamen.

Als je foto- of videobewerking doet zou ik kijken naar de U2412M wegens de extra ruimte.

hoi

• levdr
De ratio 16:9 is toch echt een film scherm IMO. Als werkscherm is het niet ideaal. Zeker kun je scrollen, maar het is wel zo prettig als dat niet hoeft. Documenten, internetpagina's, het past beter op een 16:10 scherm. Maar goed, het zal zeker ook persoonlijke voorkeur zijn.

Wat betreft reactietijd bij het gamen, geen idee. Een hardcore gamer zal waarschijnlijk iets van een 2 ms scherm willen, maar dan moet je uitwijken naar een TN paneel omdat dat de enige schermtechniek is die zulke snelle reactietijden mogelijk maakt. PVA en IPS panelen zijn trager. Toch vraag ik me ernstig af of voor een casual gamer een reactietijd van 8 ms nou echt te merken zal zijn.

Maar wacht even op Kid. Die heeft de Dell U2412M en kan je daar meer over vertellen.

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

levdr schreef op donderdag 08 september 2011 @ 15:43:
[...]
Maar wacht even op Kid. Die heeft de Dell U2412M en kan je daar meer over vertellen.
Of check zijn review van de Dell U2412M :)

Ik heb zelf inmiddels contact gehad met de webshop waar ik mijn ZR24w heb gekocht en ze willen m'n geld niet teruggeven omdat de aankoop 3 weken geleden was :/ Ze sturen me wel een nieuwe op dus ik hoop heel erg dat ie goed is.

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

De ratio 16:9 is toch echt een film scherm IMO. Als werkscherm is het niet ideaal. Zeker kun je scrollen, maar het is wel zo prettig als dat niet hoeft. Documenten, internetpagina's, het past beter op een 16:10 scherm. Maar goed, het zal zeker ook persoonlijke voorkeur zijn.

Wat betreft reactietijd bij het gamen, geen idee. Een hardcore gamer zal waarschijnlijk iets van een 2 ms scherm willen, maar dan moet je uitwijken naar een TN paneel omdat dat de enige schermtechniek is die zulke snelle reactietijden mogelijk maakt. PVA en IPS panelen zijn trager. Toch vraag ik me ernstig af of voor een casual gamer een reactietijd van 8 ms nou echt te merken zal zijn.

Tja, het zijn ook maar marketingtermen hoor. Ik was een aantal jaar terug een serieuze gamer (30 uur per week Call of Duty) en heb alleen op het allergoedkoopste TN-scherm wat ghosting gezien. Verder een iets beter TN-scherm, PVA, MVA en IPS om op te gamen en tussen die schermen nooit een verschil kunnen zien. Ook is een responstijd van 16 ms prima om mee te gamen, want die schermen die 2 ms adverteren halen dat echt niet hoor. Dat zit ook boven de 10 ms in de praktijk.

Ik denk dat het gewoon komt omdat naast TN veel alternatieve panelen populair worden. Dan proberen ze de responstijd aan te prijzen als selling point van de TN-schermen.

hoi

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Inderdaad, Phrantic.

Verder heb je (alleen of vooral met >TN (IPS/*VA)?) nog zoiets als 'input lag' wat voor extra vertraging zorgt.

En die-hard fps gamers: de standaard Windows USB HID driver zorgt ook voor vertraging van muis-input. De 'polling rate' is standaard maar 125Hz, wat wil zeggen dat Windows maar iedere 8ms (!) de input checkt. Dat is gelukkig te verhogen met een gehackte driver :)

Zelf heb ik input lag op mijn ZR24w niet gemerkt, maar het verschil met muizen op 125 of 1000Hz merk ik heel erg!

[ Voor 8% gewijzigd door jelbo op 08-09-2011 16:23 ]

• levdr
Volgens mij had Daniël daar nou juist gelezen over de ghosting en wil er daarom wat meer over weten... :)

Verwijderd

jelbo schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:16:
En die-hard fps gamers: de standaard Windows USB HID driver zorgt ook voor vertraging van muis-input. De 'polling rate' is standaard maar 125Hz, wat wil zeggen dat Windows maar iedere 8ms (!) de input checkt. Dat is gelukkig te verhogen met een gehackte driver :)
Dat is vanuit power saving overwegingen. Met USB 3 heb je dat probleem overigens niet omdat dat interrupt gebaseerd is.

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

RbBdOs schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 18:39:
Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een monitor met best wel specifieke eisen denk ik.

Ik heb een pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1 en dat is echt een heel fijn beeldschermpje! Ik game er zelf ook op met mijn PS3, heeft 2 HDMI en 1 DVI. Dat HDCP weet ik niet moet je even kijken. Audio in en uit gang zit er volgens mij, take a look yourself. Ik vindt het een mooi beeldschermpje!

Ik moet zelf ook een nieuw beeldscherm hebben om op te gamen. Ik zou eigenlijk wel een 3D beeldscherm willen voor ATI (HD 6950 Dirt 3 CFX) ik heb daar flink wat op gezocht maar ik kom er gewoon niet uit! Wat een
vage bende.. :+ Ik vraag me nou gewoon af of ik een nVidea 3D beeldscherm kan kopen en daar met mijn Ati op kan gamen (in 3D). Ook raar gedoe met die 3D drivers van derde partij software voor 3D van ATI. Je moet ervoor betalen tenzij je iets van AMD hebt. (als je nVidea hebt heb je toch al goede 3D drivers, dus waarom kan je het uberhaupt kopen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 21:06

Knaak

It's me, Mario!

Na mijn 3 Dell 2311's terug te hebben gebracht ivm verschrikkelijke black-levels ben ik opzoek naar een nieuwe eyefinity setup. Budget reikt van 600-1200euro.

Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
AMD 6950 (2x DVI, 2x DP) komt een 2e kaart bij.

Gamen / Grafisch werk

Responsetijd
Zolang deze normaal is is het prima (onder de 8ms)

Inputlag
Zelfde als hierboven

Kleurweergave
Het hoeft niet persee een IPS scherm te zijn. Maar dit zou wel mooi zijn voor de kleurweergave.

Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer?
Liefst geen bagger-dell coating, ookal zit die op ieder dell scherm. :(

Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie?
Hoogte verstelbaar is geen vereiste maar zeker handig. :)

Ik zat zelf te denken aan 3x Dell 2410. Maar dan zit ik wel weer met die baggercoating. En er moeten toch wel goedkopere opties zijn die in de buurt komen van dezelfde kwaliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Heren / Dames,

Mijn nieuwe game systeem is besteld en ben nu opzoek naar een geschikt scherm. Ik vind 24" groot genoeg en had al een aantal gezien die me misschien wel zullen bevallen.

De volgende eisen stel ik aan men scherm:
  • 2ms
  • €200,- max
  • Gaming
  • Zuinig
  • Mooie kleuren
  • Full HD
Het volgende scherm had ik gezien. Is dit een goed gaming scherm?
- pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1

Verder heb ik er geen verstand van en vandaar dat ik jullie vraag om passend advies op korte termijn. Mijn systeem bestaat uit de volgende componenten.

Let op, 2 videokaarten!

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,40€ 5,40
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 171,-€ 171,-
1XFX PRO750W€ 82,85€ 82,85
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 44,25€ 44,25
2Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 222,-€ 444,-
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 127,50€ 127,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,50
levdr schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:05:
Kid, ken jij misschien de Nec P221w?

Specs zijn zo'n beetje dezelfde als die van de duurdere Eizo, namelijk 22", S-PVA, 1680x1050, Wide Gamut, en het is tevens de goedkoopste hardwarematig te kalibreren Nec.

Prad heeft er goede dingen over te zeggen (en heeft wel een paar kanttekeningen natuurlijk, maar dat kan ook niet anders met een scherm in deze prijsklasse).

Zou prijs stellen op je mening over dit scherm (en of de Eizo 200 euro meer waard is!).
In zowel de CG222W als de P221W wordt het Samsung LTM220M3 paneel gebruikt. Het verschil tussen die twee, buiten unit-to-unit variaties, zal dus alleen aan de elektronica er omheen liggen.

Eén puntje waar de Eizo sowieso in het voordeel is, is de garantie, want die is bij de Eizo 5 jaar tegenover 3 jaar bij de NEC.

Waar de Eizo het ook beter doet is bij de componenten die de hardwarematige kalibratie mogelijk maken. De Eizo heeft een 12bit LUT en een 16bit rekenkern (waardoor er bij de tussenstappen minder afrondingsfouten ontstaan). De NEC heeft een 10bit LUT en omdat er niet apart wordt gesproken over de rekenkern denk ik dat je er van uit kan gaan dat die ook een nauwkeurigheid heeft van 10bit.

Het lijkt misschien onzinnig om dergelijke zaken te implementeren in combinatie met een 8bit paneel, maar het heeft wel effect. De NEC heeft volgens Prad in sommige gevallen nog wel een heel klein beetje last van banding, terwijl dat bij de Eizo niet het geval is en het paneel zoals ik al eerder aangaf hetzelfde is.

Waar de Eizo ook voordelen biedt is bij de meegeleverde accessoires, bij de Eizo krijg je namelijk ook een monitorhood.

Met geluid is het zo dat de ruimte waarin de apparatuur wordt gebruikt een erg groot effect kan hebben op het resultaat. Hoe goed je versterker en speakers ook zijn, als de akoestiek van de ruimte waardeloos is, of er teveel omgevingsgeluid is, zal het resultaat alsnog slecht zijn, of op z'n minst niet optimaal.

Met licht is het niet veel anders, ook daar kunnen omgevingsfactoren een grote rol spelen. Je kan nog zo'n goed schermen hebben en het nog zo nauwkeurig kalibreren, als er teveel licht op valt zal je nog steeds geen nauwkeurig resultaat krijgen. Om te voorkomen dat je in het pikkedonker moet werken (wat overigens ook niet goed is voor je ogen), krijg je bij dit soort high-end schermen dus zo'n monitorhood erbij om de lichtinval te minimaliseren.

De echte professionals zorgen er overigens daarnaast dan nog steeds voor dat hun omgevingslicht zo goed mogelijk is afgesteld. Alleen verlichting op de meest gunstige plekken, niet te hoge helderheid, en alleen speciale daglicht lampen (je kan lampen kopen met een kleurtemperatuur van 5000K of 6500K, afhankelijk van met welk witpunt je zelf werkt). Ter vergelijking, een gloeilamp heeft een kleurtemperatuur van maar zo'n 3000K, en zal dus een veel te gelig licht geven.

Overigens is het denk ik handig om alsnog de aanvullende vragen die van toepassing zijn te beantwoorden:
Kleurintensieve applicaties (fotobewerking, videobewerking, DCC, eventueel ook CAD)
  • Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie?
  • Met welke programma's werk je? (alles wat onder foto-/videobewerking, DCC en CAD valt)
  • Werk je in een standaard kleurruimte? (bijvoorbeeld Adobe RGB of sRGB)
  • Heb je al een colorimeter en/of een spectraal fotometer? (bijvoorbeeld X-Rite i1Display 2)
  • Is het eindresultaat drukwerk of digitaal? (web, PDF, PowerPoint, etc.)
  • Stel je nog specifieke eisen aan kleurafwijking en uniformiteit? (bijvoorbeeld DeltaE < 2)
  • Stel je specifieke eisen aan de helderheid? (bijvoorbeeld DeltaE < 2 bij 120 cd/m²)
  • Moet de monitor aan bepaalde kleurgerelateerde standaarden voldoen? (Fogra, Ugra)
De belangrijkste daarvan heb ik rood gemaakt. Je hebt het meerdere keren gehad over hardwarematige kalibratie, maar ik heb je geen één keer gehoord over een colorimeter / spectraalfotometer. Je weet wel dat je ook voor hardwarematige kalibratie één van die twee nodig zal hebben?

Ik weet eigenlijk niet of de nieuwe X-Rite i1Display Pro of X-Rite ColorMunki Display zullen werken met de ColorEdge software, ik ben bang van niet.

Ik heb zelf een OEM versie van de X-Rite i1Display Pro in combinatie met ChromaPure Professional, want retail versies van de i1Display Pro werken niet met third party software. Nadeel is dat OEM versies andersom weer niet zullen werken in i1Profiler. Misschien dat het voor de ColorMunki anders is, maar ik denk het niet.

Buiten die twee zijn er eigenlijk geen colorimeters (en al helemaal geen spectraal fotometers) onder de €250 die echt goed overweg kunnen met wide gamut CCFL (en overigens ook niet met White LED, RGB LED en glossy panelen). Dan kom je al snel uit bij de i1Pro spectraal fotometer, maar zelfs in de goedkoopste kit waar die in zit is hij dan nog duurder dan het scherm zelf.
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:49:

- internet

◦Dell UltraSharp U2311H
◦Dell UltraSharp U2312HM
◦Dell UltraSharp U2412M
Je hebt geen budget genoemd, maar de Dell Ultrasharp U2412M is zonder meer de beste optie als je er dat geld voor over hebt.

Voor scripts is het wel fijn zoveel mogelijk regels tegelijk op je scherm kwijt te kunnen, dus dan komen die extra pixels in de hoogte wel goed van pas.
levdr schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:11:

Voor gamen wordt juist meestal een scherm met TN paneel geprefereerd vanwege de lagere inputlag en kortere reactietijden (waardoor je minder last hebt van ghosting). Maar de inputlag van de U2412M is alsnog prima om op te gamen. Zeker als het casual is en het gaat om RPG games zoals Diablo III en niet om snelle shooters.

Gezien Diablo III een vrij donkere game is, is vooral een goede gamma response belangrijk. Een te lage gamma waarde en alles ziet er wat grauwig uit, weinig contrast. Met een te hoge gamma waarde zal je schaduw detail verliezen, alle donkere kleuren lopen wat dicht. Bij de U2412M is die standaard al behoorlijk goed en is hij ook prima te kalibreren met bijna perfecte waardes als resultaat.
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 15:08:
Wel heb ik nog een tweetal vragen.
De U2412M heeft een klein beetje last van ghosting volgens een review hier op tweakers.
Denk je dat dit nog problemen met gamen geeft of zal dat in de praktijk reuze mee kunnen vallen?
Dit is voor mij nog een laatste puntje van twijfel.
Zijn er nog monitors van andere merken waar ik na zou kunnen kijken?
Of zou ik het toch bij deze Dell's moeten houden?
Met een goede camera en een synthetische test zoals PixPerAn kan je eigenlijk bij elk scherm wel ghosting aantonen. Ook bij 2 ms schermen en ook bij 120 Hz schermen.

Van de 32 foto's die ik had geschoten voor m'n review kon je op 20 foto's één frame ghosting zien, dat is niet geweldig, maar ook niet heel slecht. Bij 16 daarvan zag je ook nog eens één frame RTC overshoot / overdrive trailing, maar dat was vaak een stuk minder goed zichtbaar. Op 8 andere foto's van die 32 zag je alleen RTC overshoot / overdrive trailing, maar geen echte ghosting. Op 4 foto's was helemaal geen ghosting te zien.

Als je deze waarden ziet lijkt het alsof het scherm behoorlijk veel last heeft van ghosting, maar in de praktijk valt dat nog best wel mee. Met het blote oog is het vrijwel nooit zichtbaar, ik moet er zelf heel goed op letten wil ik het kunnen zien. Dat komt vooral doordat de ghostimage vaak een stuk minder helder is dan het nieuwe beeld, waardoor het bijna niet opvalt.

Voor casual gaming is dit scherm echt snel genoeg.

Laat je niet misleiden door die 2 ms. Die getallen zijn niet de gemiddelde reactietijd, maar dat is de reactietijd van de snelste overgang van alle gemeten overgangen.

Zie ook Kid Jansen in 'nieuws: Samsung introduceert drie nieuwe Super PLS-schermen'
jelbo schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:16:
Verder heb je (alleen of vooral met >TN (IPS/*VA)?) nog zoiets als 'input lag' wat voor extra vertraging zorgt.

Zelf heb ik input lag op mijn ZR24w niet gemerkt, maar het verschil met muizen op 125 of 1000Hz merk ik heel erg!
Inputlag is niet iets van alleen IPS of VA schermen, TN schermen hebben het ook. De getallen zijn vaak alleen een stuk lager dan bij IPS en VA panelen.

Dat komt vooral doordat TN panelen vaak niet zoveel beeldverbeterende elektronica om het paneel hebben liggen. Dingen als een goede scaler die ook lage resolutie videobronnen kan upscalen naar de native resolutie zonder dat het er afschuwelijk uit ziet, of een complex color management systeem zorgen allemaal voor extra vertraging.

TN schermen hebben dat vrijwel nooit, dus daar zie je dan vaak ook veel lagere waarden bij de inputlag.

Wat ook nog meehelpt is de reactietijd van het scherm. De effectieve inputlag, is namelijk niet alleen de zuivere inputlag, maar ook een deel van de reactietijd. Dat hebt ik overigens ook al eerder in dit topic proberen uit te leggen. Misschien heb je daar ook nog wat aan. Maakt wellicht het één en ander wat duidelijker.
MOAW schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:33:
Na mijn 3 Dell 2311's terug te hebben gebracht ivm verschrikkelijke black-levels ben ik opzoek naar een nieuwe eyefinity setup. Budget reikt van 600-1200euro.

Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
AMD 6950 (2x DVI, 2x DP) komt een 2e kaart bij.

Gamen / Grafisch werk

Responsetijd
Zolang deze normaal is is het prima (onder de 8ms)

Inputlag
Zelfde als hierboven

Kleurweergave
Het hoeft niet persee een IPS scherm te zijn. Maar dit zou wel mooi zijn voor de kleurweergave.

Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer?
Liefst geen bagger-dell coating, ookal zit die op ieder dell scherm. :(

Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie?
Hoogte verstelbaar is geen vereiste maar zeker handig. :)

Ik zat zelf te denken aan 3x Dell 2410. Maar dan zit ik wel weer met die baggercoating. En er moeten toch wel goedkopere opties zijn die in de buurt komen van dezelfde kwaliteit.
Die coating die jij als "bagger Dell coating" omschrijft heeft vrij weinig met Dell te maken. Dat is de standaard anti-glare coating die LG Display op vrijwel al z'n IPS panelen gebruikt. Je zal dus exact dezelfde coating ook aantreffen op schermen van Eizo, NEC, HP, Fujitsu, Philips, etc.

Ik ben bang dat je dus niet alleen de Dell UltraSharp schermen moet afstrepen, maar eigenlijk alle IPS beeldschermen.

Veel glossy IPS schermen zijn er ook niet:

Dell ST2220T Touch
Apple Cinema Display LED 24" EOL
Apple Cinema Display LED 27"
Apple Thunderbolt Display (eigenlijk zelfde als 27" LED Cinema Display, op interface na)
Hazro HZ27WA
Hazro HZ27WC

Bovendien heeft een glossy coating ook weer nadelen voor grafisch werk, aangezien je de kleuren dan meer verzadigd lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Wat betreft de coating kan ik dus alleen zeggen: deal with it, of streep IPS in z'n geheel af.

Als je IPS afstreept kan je nog kijken naar Samsung's S-PLS schermen:

Samsung Syncmaster S24A850DW
Samsung Syncmaster S27A850

Van wat we er tot nu toe van gezien hebben presteert S-PLS vrijwel hetzelfde als IPS, eigenlijk is het ook gewoon IPS, alleen dan Samsung's variant. Van wat ik er van gehoord heb hebben die schermen een wat mildere AG coating.
Webcustoms schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 19:20:
Mijn nieuwe game systeem is besteld en ben nu opzoek naar een geschikt scherm. Ik vind 24" groot genoeg en had al een aantal gezien die me misschien wel zullen bevallen.

• 2ms
  • €200,- max
  • Gaming
  • Zuinig
  • Mooie kleuren
  • Full HD
Het volgende scherm had ik gezien. Is dit een goed gaming scherm?
- pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1

Verder heb ik er geen verstand van en vandaar dat ik jullie vraag om passend advies op korte termijn. Mijn systeem bestaat uit de volgende componenten.

Let op, 2 videokaarten!

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,40€ 5,40
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 171,-€ 171,-
1XFX PRO750W€ 82,85€ 82,85
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 44,25€ 44,25
2Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 222,-€ 444,-
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 127,50€ 127,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,50
Die iiyama lijkt me een prima scherm voor jou, voor andere gameschermen zou je eventueel nog wat terug kunnen lezen in dit topic. Ze zijn al erg vaak voorbij gekomen en vaak komen er dezelfde schermen uit.

Verwijderd

Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 01:28:
[...]

Je hebt geen budget genoemd, maar de Dell Ultrasharp U2412M is zonder meer de beste optie als je er dat geld voor over hebt.

Voor scripts is het wel fijn zoveel mogelijk regels tegelijk op je scherm kwijt te kunnen, dus dan komen die extra pixels in de hoogte wel goed van pas.

[...]

Voor gamen wordt juist meestal een scherm met TN paneel geprefereerd vanwege de lagere inputlag en kortere reactietijden (waardoor je minder last hebt van ghosting). Maar de inputlag van de U2412M is alsnog prima om op te gamen. Zeker als het casual is en het gaat om RPG games zoals Diablo III en niet om snelle shooters.

Gezien Diablo III een vrij donkere game is, is vooral een goede gamma response belangrijk. Een te lage gamma waarde en alles ziet er wat grauwig uit, weinig contrast. Met een te hoge gamma waarde zal je schaduw detail verliezen, alle donkere kleuren lopen wat dicht. Bij de U2412M is die standaard al behoorlijk goed en is hij ook prima te kalibreren met bijna perfecte waardes als resultaat.

[...]

Met een goede camera en een synthetische test zoals PixPerAn kan je eigenlijk bij elk scherm wel ghosting aantonen. Ook bij 2 ms schermen en ook bij 120 Hz schermen.

Van de 32 foto's die ik had geschoten voor m'n review kon je op 20 foto's één frame ghosting zien, dat is niet geweldig, maar ook niet heel slecht. Bij 16 daarvan zag je ook nog eens één frame RTC overshoot / overdrive trailing, maar dat was vaak een stuk minder goed zichtbaar. Op 8 andere foto's van die 32 zag je alleen RTC overshoot / overdrive trailing, maar geen echte ghosting. Op 4 foto's was helemaal geen ghosting te zien.

Als je deze waarden ziet lijkt het alsof het scherm behoorlijk veel last heeft van ghosting, maar in de praktijk valt dat nog best wel mee. Met het blote oog is het vrijwel nooit zichtbaar, ik moet er zelf heel goed op letten wil ik het kunnen zien. Dat komt vooral doordat de ghostimage vaak een stuk minder helder is dan het nieuwe beeld, waardoor het bijna niet opvalt.

Voor casual gaming is dit scherm echt snel genoeg.

[...]
Hallo Kid,

Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Hier heb ik heel veel aan!
Ik ben blij dat de ghosting van de Dell Ultrasharp U2412M in praktijk meevalt. Al zal een TN paneel voor gaming iets beter zijn.
Vanwaar dan toch een ISP paneel van Dell? Ik vind de beeldkwaliteit en de verstelbaarheid van de hoogte belangrijk. Ook heb ik het advies gekregen om voor Office gebruik voor de 16:10 verhouding te kiezen.

Mijn budget zit voor mijn gevoel rond de 300 euro, dit budget heb ik verleden week (na advies 16:10 verhouding) al verhoogt van 199 euro ( Dell Ultrasharp U2311H). Als ik voor aanvaardbaar bedrag (lees paar tientjes, anders moet ik er een nacht over slapen) er een andere maar betere monitor is voor mijn doeleinden, dan krijg ik graag het advies.

De doeleinden zijn: Office voor deeltijd studie, Internet, af en toe een spel (rts, rpg en af en toe een shooter)

Groeten Daniël
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 10:17:
Ik ben blij dat de ghosting van de Dell Ultrasharp U2412M in praktijk meevalt. Al zal een TN paneel voor gaming iets beter zijn.
Vanwaar dan toch een IPS paneel van Dell? Ik vind de beeldkwaliteit en de verstelbaarheid van de hoogte belangrijk. Ook heb ik het advies gekregen om voor Office gebruik voor de 16:10 verhouding te kiezen.

Mijn budget zit voor mijn gevoel rond de 300 euro, dit budget heb ik verleden week (na advies 16:10 verhouding) al verhoogt van 199 euro ( Dell Ultrasharp U2311H). Als ik voor aanvaardbaar bedrag (lees paar tientjes, anders moet ik er een nacht over slapen) er een andere maar betere monitor is voor mijn doeleinden, dan krijg ik graag het advies.

De doeleinden zijn: Office voor deeltijd studie, Internet, af en toe een spel (rts, rpg en af en toe een shooter)
Op papier is de HP ZR24w iets beter, kortere reactietijden, iets betere sRGB dekking en native 8 bit kleurdiepte, waardoor je ook wat minder last hebt van banding.

Maar als ik jelbo zo hoor over de ZR24W in dit topic durf ik hem bijna niet meer aan te raden. Reviews komt hij goed uit (zie startpost voor links naar reviews), maar 4 slechte exemplaren op rij kan je moeilijk negeren.

Je zou er alsnog naar kunnen kijken, maar ik raad je aan om gewoon bij de U2412M te blijven. Dat scheelt je ook weer €61,50.

Ik zie dat de U2412M het goedkoopst is bij CS Solutions. Dat is een prima winkel om dat scherm te kopen, ondanks dat ze in België zitten. Ik heb er eigenlijk nog nooit negatieve ervaringen over gehoord en hij was ook erg populair in Topicreeks: [TFT] Dell UltraSharp Serie. In deel 17 waren ze niet zo heel populair meer, omdat ze toen met de meeste Dell UltraSharp schermen een stuk duurder waren dan andere winkels. Maar als ze de goedkoopste zijn met een scherm is het bijna en no brainer.

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 11:54:
[...]

Maar als ik jelbo zo hoor over de ZR24W in dit topic durf ik hem bijna niet meer aan te raden. Reviews komt hij goed uit (zie startpost voor links naar reviews), maar 4 slechte exemplaren op rij kan je moeilijk negeren.
I.p.v. met de webshop heb ik het met HP proberen af te handelen. 4 slechte na elkaar komt doordat ik van HP steeds een 'gerefurbished' exemplaar kreeg, waarvan ik vermoed dat die gewoon van mensen komen die de mankementen net als ik opmerken en niet aanvaardbaar vinden.

Inmiddels heb ik met de winkel zelf contact gehad, de situatie uitgelegd en van hun een gloednieuw exemplaar ontvangen. En guess what -- hij is piekfijn in orde! :) Geen kleurzwemen, backlight bleeding, donkere onderkant of wat dan ook.

Dat is mooi, veel succes met je scherm! Laat maar weer eens zien dat kritisch zijn loont en dat de aanhouder wint. :)

Verwijderd

Helleu,

Ik ben al een aantal dagen/weken op zoek naar een nieuw beeldscherm, aangezien mijn oude beeldscherm is ontvreemd (lees: gejat bij een inbraak). Dit was een Samsung Syncmaster 226BW, waar ik overigens erg tevreden over was maar te weinig gebruik van heb kunnen maken.

De aanschaf van een nieuwe monitor heeft geen haast, aangezien ik ook nog een laptop heb.

Waar wil je de monitor voor gebruiken? standaard pc gebruik (internetten, tekstverwerking) en gamen (van Minecraft tot Crysis)
Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)22 tot 24". 27" is echt te groot gezien de beperkte diepte van mijn bureau.
Welke resolutie had je in gedachte? 1900 x 1080 / 1900 x 1200
Wat mag het allemaal gaan kosten? tussen de € 200 en € 350, waarbij een scherm van € 350 wel aantoonbare meerwaarde moet hebben.

Welke videokaart heb je in je systeem zitten? een wat oudere, nieuwe zal worden aangeschaft.
Welke aansluitingen zitten daar op? Er zit wel een DVI-D op, deze zal ook op de nieuwe videokaart zitten.
Hoe wil je de monitor aansluiten? middels DVI-D neem ik aan
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten? Nee, staat niet in de planning.

Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms? Er wordt vaak vermeld dat dit getal nogal subjectief is, gezien de verschillende testmethoden (0-100 , 20-80-20 etc.). Ik ga wel FPS spelen, dus een snelle respons is gewenst.
Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz? Is 120Hz niet specifiek bedoeld voor 3D? 60 Hz zou voldoende moeten zijn voor 'normaal' gebruik toch?
Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)? Zo laag mogelijk, is een inputlag van 33ms nog speelbaar? Geen ervaring mee..
Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?Nee daar heb ik een tv voor :)
Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? wellicht dat ik sporadisch mijn Xbox 360 zou willen aansluiten middels HDMI.
Moet de monitor 3D ondersteuning hebben? nee
Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? nee, nooit.
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? eigenlijk nooit zo op gelet, komt wel in een redelijke lichte ruimte te staan (woonkamer met grote ramen)
Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? niet perse, maar in hoogte verstelbaar en kunnen kantelen is wel net zo handig
Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik? nee
Moet de monitor aan bepaalde milieuvriendelijkheidseisen voldoen? nee
Moet het scherm een VESA mount hebben? geen vereiste
Stel je nog bepaalde eisen aan de garantie? nee
Wil je de monitor van te voren kunnen bekijken in een winkel? geen vereiste
Heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur of andere vormgevingsaspecten? zwarte kleur

Mijn eigen zoektocht in combinatie met reviews van o.a. HWI en dit forum hebben mij tot een aantal monitors geleid, waarbij ik een persoonlijke voorkeur heb voor een monitor van Samsung. Dit gezien eerdere ervaringen, mijn persoonlijk smaak qua design en het feit dat ongeveer 90% van de elektronica in mijn huis van Samsung is. Dit is echter geen vereiste, ik sta open voor alle suggesties.

Hieronder een greep uit de schermen die ik momenteel in mijn gedachten heb:
Samsung Syncmaster PX2370 (lijkt niet al te populair, ook al scoort deze goed in reviews)
Samsung Syncmaster 2443BW (een klassieker, nog steeds up to date ?)
Samsung Syncmaster P2470HD (ook te gebruiken als tv, maar geen vereiste)
Dell UltraSharp serie

Ik hoop dat jullie mij een stuk verder op weg kunnen helpen met het maken van mijn keuze. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 12:20 ]

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:04:
Waar wil je de monitor voor gebruiken? standaard pc gebruik (internetten, tekstverwerking) en gamen (van Minecraft tot Crysis)
Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)22 tot 24". 27" is echt te groot gezien de beperkte diepte van mijn bureau.
Wat mag het allemaal gaan kosten? tussen de € 200 en € 350, waarbij een scherm van € 350 wel aantoonbare meerwaarde moet hebben.

Welke videokaart heb je in je systeem zitten? een wat oudere, nieuwe zal worden aangeschaft.
Welke aansluitingen zitten daar op? Er zit wel een DVI-D op, deze zal ook op de nieuwe videokaart zitten.
Hoe wil je de monitor aansluiten? middels DVI-D neem ik aan
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten? Nee, staat niet in de planning.

Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms? Er wordt vaak vermeld dat dit getal nogal subjectief is, gezien de verschillende testmethoden (0-100 , 20-80-20 etc.). Ik ga wel FPS spelen, dus een snelle respons is gewenst.
Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz? Is 120Hz niet specifiek bedoeld voor 3D? 60 Hz zou voldoende moeten zijn voor 'normaal' gebruik toch?
Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)? Zo laag mogelijk, is een inputlag van 33ms nog speelbaar? Geen ervaring mee..
Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?Nee daar heb ik een tv voor :)
Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? wellicht dat ik sporadisch mijn Xbox 360 zou willen aansluiten middels HDMI.
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? eigenlijk nooit zo op gelet, komt wel in een redelijke lichte ruimte te staan (woonkamer met grote ramen)
Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? niet perse, maar in hoogte verstelbaar en kunnen kantelen is wel net zo handig
Heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur of andere vormgevingsaspecten? zwarte kleur

Mijn eigen zoektocht in combinatie met reviews van o.a. HWI en dit forum hebben mij tot een aantal monitors geleid, waarbij ik een persoonlijke voorkeur heb voor een monitor van Samsung. Dit gezien eerdere ervaringen, mijn persoonlijk smaak qua design en het feit dat ongeveer 90% van de elektronica in mijn huis van Samsung is. Dit is echter geen vereiste, ik sta open voor alle suggesties.

Hieronder een greep uit de schermen die ik momenteel in mijn gedachten heb:
Samsung Syncmaster PX2370 (lijkt niet al te populair, ook al scoort deze goed in reviews)
Samsung Syncmaster 2443BW (een klassieker, nog steeds up to date ?)
Samsung Syncmaster P2470HD (ook te gebruiken als tv, maar geen vereiste)
Dell UltraSharp serie
Als je budget €350 is, is de Dell Ultrasharp U2412M misschien ook voor jou wel een interessant scherm.

De echte inputlag van de U2412M is 0.9 ms volgens de review van Prad (en gezien hun meetmethode kan je wel op die waarde vertrouwen). De netto of effectieve inputlag (waar ook de reactietijd gedeeltelijk in is verwerkt) is volgens Prad 7.4 ms, ongeveer hetzelfde als de 8.0 ms waar ik zelf op uit kwam.

In dat opzicht is de U2412M dus ruimschoots snel genoeg voor snelle games, zoals racegames en first person shooters. Doordat er in de U2412M een e-IPS paneel wordt gebruikt zijn de reactietijden wel hoger dan bij TN schermen, in dat opzicht ben je dus wel beter uit met een scherm met een TN paneel. Maar daar staan dan wel weer een wat betere kleurweergave, maar vooral veel betere kijkhoeken tegenover. Bovendien valt de ghosting nog wel mee. Voor casual gaming is het sowieso nog prima geschikt en afhankelijk van hoe gevoelig je er voor bent lijkt het mij ook nog wel acceptabel voor snelle games.

Je hebt iets meer dan de helft van de tijd wel één frame ghosting, maar de helderheid daarvan is meestal een stuk lager dan van het nieuwe beeld, waardoor het nauwelijks zal opvallen. Ik denk dat je nog behoorlijk je best moet doen om in de praktijk echt ghosting waar te nemen, laat staan er last van hebben.

Wat verder vooral bij de niet-game activiteiten een voordeel is, is de resolutie van 1920x1200 pixels. Op schermen met een TN paneel kom je dat alleen nog tegen bij een paar al bijna bejaarde schermen, zoals de Samsung Syncmaster 2443BW.

Waar de U2412M het ook heel goed doet is verstelbaarheid:
  • pivot
  • tilt 21° naar achter en 4° naar voren
  • draaibaar 45° naar links en rechts
  • 115 mm in hoogte verstelbaar
Tilt (naar voren of naar achteren kantelen), kan bijna elk scherm wel. Maar vooral een in hoogte verstelbare voet is bij TN schermen vrij zeldzaam. Hetzelfde geldt voor swivel (naar links of naar rechts draaien) en pivot (het scherm in portretstand kunnen zetten). Nou had je al aangegeven die laatste niet te gaan gebruiken, maar alleen al het behoorlijk grote bereik van de hoogte instelling is naar mijn mening een groot pluspunt van dit scherm.

Als laatste vind ik ook het design van de U2412M erg strak. Voor een 24" zijn de randen erg smal: 17.5 mm breed aan de linker- en rechterkant en 18 mm breed aan de boven- en onderkant. En ze zijn ook mat zwart, niet van dat goedkoop ogende glossy plastic wat veel TN scherm tegenwoordig hebben.

Verwijderd

Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 13:16:
[...]

Als je budget €350 is, is de Dell Ultrasharp U2412M misschien ook voor jou wel een interessant scherm.

De echte inputlag van de U2412M is 0.9 ms volgens de review van Prad (en gezien hun meetmethode kan je wel op die waarde vertrouwen). De netto of effectieve inputlag (waar ook de reactietijd gedeeltelijk in is verwerkt) is volgens Prad 7.4 ms, ongeveer hetzelfde als de 8.0 ms waar ik zelf op uit kwam.

In dat opzicht is de U2412M dus ruimschoots snel genoeg voor snelle games, zoals racegames en first person shooters. Doordat er in de U2412M een e-IPS paneel wordt gebruikt zijn de reactietijden wel hoger dan bij TN schermen, in dat opzicht ben je dus wel beter uit met een scherm met een TN paneel. Maar daar staan dan wel weer een wat betere kleurweergave, maar vooral veel betere kijkhoeken tegenover. Bovendien valt de ghosting nog wel mee. Voor casual gaming is het sowieso nog prima geschikt en afhankelijk van hoe gevoelig je er voor bent lijkt het mij ook nog wel acceptabel voor snelle games.

Je hebt iets meer dan de helft van de tijd wel één frame ghosting, maar de helderheid daarvan is meestal een stuk lager dan van het nieuwe beeld, waardoor het nauwelijks zal opvallen. Ik denk dat je nog behoorlijk je best moet doen om in de praktijk echt ghosting waar te nemen, laat staan er last van hebben.

Wat verder vooral bij de niet-game activiteiten een voordeel is, is de resolutie van 1920x1200 pixels. Op schermen met een TN paneel kom je dat alleen nog tegen bij een paar al bijna bejaarde schermen, zoals de Samsung Syncmaster 2443BW.

Waar de U2412M het ook heel goed doet is verstelbaarheid:
  • pivot
  • tilt 21° naar achter en 4° naar voren
  • draaibaar 45° naar links en rechts
  • 115 mm in hoogte verstelbaar
Tilt (naar voren of naar achteren kantelen), kan bijna elk scherm wel. Maar vooral een in hoogte verstelbare voet is bij TN schermen vrij zeldzaam. Hetzelfde geldt voor swivel (naar links of naar rechts draaien) en pivot (het scherm in portretstand kunnen zetten). Nou had je al aangegeven die laatste niet te gaan gebruiken, maar alleen al het behoorlijk grote bereik van de hoogte instelling is naar mijn mening een groot pluspunt van dit scherm.

Als laatste vind ik ook het design van de U2412M erg strak. Voor een 24" zijn de randen erg smal: 17.5 mm breed aan de linker- en rechterkant en 18 mm breed aan de boven- en onderkant. En ze zijn ook mat zwart, niet van dat goedkoop ogende glossy plastic wat veel TN scherm tegenwoordig hebben.
Ik heb jouw review van dit scherm inderdaad gelezen, maar de focus bij dit scherm lijkt meer te liggen op de ergonomie, goede kijkhoek en laag energiegebruik (en voor de rest een leuke allrounder met een aardige prijs). Alle drie deze onderwerpen zijn nou juist hetgeen wat mij niet interesseert. Daarnaast zeg je dat de ghosting aanvaardbaar is, ik wil dit toch zoveel mogelijk uitsluiten. De inputlag is wel weer goed te noemen.
Ik denk niet dat dit scherm voor mij de meerwaarde heeft om tegen de bovengrens van mijn budget te geraken. Wat vind je van de andere 3? (PX2370, 2443BW en P2470HD)

edit:
mooi design als wens verwijderd, komt neer op smaak

• levdr
Kid, ontzettend bedankt voor je uitleg over de verschillen tussen de twee schermen (NEC vs Eizo). Eindelijk iemand die gewoon verstandige dingen weet te zeggen i.p.v. meteen te roepen dat de NEC veel meer waarde voor zijn geld levert... Je hebt het voor mij beslist: ik ga de Eizo aanschaffen.

Overigens: de mensen van Calumet vertelden mij dat de Spyder 3 Pro uitstekend werkt met de Eizo software. En die heb ik, dus daar is in voorzien.

Nogmaals veel dank.

Verwijderd

Dame en heren bedankt voor jullie reacties en adviezen. De u2412m is besteld, dinsdag of woensdag verwacht ik de monitor te kunnen testen.

Dan nog een vraag. Hoe en met welke software kan de monitor het beste calibreren? Ben nog een leek op dit gebied maar ben bereid om het te leren en er wat tijd in te steken.

Fijn weekend!

Groeten Daniël

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 15:24 ]

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 14:36:
Ik heb jouw review van dit scherm inderdaad gelezen, maar de focus bij dit scherm lijkt meer te liggen op de ergonomie, goede kijkhoek en laag energiegebruik (en voor de rest een leuke allrounder met een aardige prijs). Alle drie deze onderwerpen zijn nou juist hetgeen wat mij niet interesseert. Daarnaast zeg je dat de ghosting aanvaardbaar is, ik wil dit toch zoveel mogelijk uitsluiten. De inputlag is wel weer goed te noemen.
Ik denk niet dat dit scherm voor mij de meerwaarde heeft om tegen de bovengrens van mijn budget te geraken. Wat vind je van de andere 3? (PX2370, 2443BW en P2470HD)

edit:
mooi design als wens verwijderd, komt neer op smaak
De 2443BW zal ik niet zo gauw aanraden, want ondanks dat die alweer drie jaar bestaat heb ik er nooit een fatsoenlijke review van kunnen vinden. Hij is populair hier op Tweakers.net, doordat hij heel vaak in de BBG's heeft gestaan, wat zorgde voor een zichzelf in stand houdende cirkel: hij was populair omdat hij in de BBG's stond en kwam weer in volgende BBG's omdat hij populair was.

Buiten Tweakers.net heb ik er eigenlijk nooit zoveel van gehoord en ik betwijfel nog steeds of dat scherm echt zo goed is als hier op Tweakers.net wordt gesuggereerd.

De P2470HD is niet heel erg snel, door de extra elektronica om het paneel heen voor de TV functionaliteit, zoals een scaler.

Het beste uit dat rijtje is dan zonder meer de PX2370. In de test van HWI komt eigenlijk alleen de kleurweergave er slecht uit. De responsetijden zijn in alle gevallen erg kort, dus ik ga er van uit dat dat scherm vrijwel geen last zal hebben van ghosting.

Inputlag kan je weinig over zeggen, want HWI geeft zelf een onnauwkeurigheid op van 20 ms bij hun inputlag test, waardoor de resultaten eigenlijk altijd onbruikbaar zijn. Ze geven een inputlag op van 0 ms, maar in het meest ongunstige geval zou dat dus 20 ms zijn.

Dat de getallen niet erg nauwkeurig zijn blijkt wel uit het zeer hoge aantal schermen met een inputlag van 0 ms. Op alle andere reviewsites is dat aantal veel lager. De enige site met inputlag testresultaten die echt betrouwbaar zijn is Prad, waarom kan je in deze post lezen.
levdr schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 15:17:
Kid, ontzettend bedankt voor je uitleg over de verschillen tussen de twee schermen (NEC vs Eizo). Eindelijk iemand die gewoon verstandige dingen weet te zeggen i.p.v. meteen te roepen dat de NEC veel meer waarde voor zijn geld levert... Je hebt het voor mij beslist: ik ga de Eizo aanschaffen.

Overigens: de mensen van Calumet vertelden mij dat de Spyder 3 Pro uitstekend werkt met de Eizo software. En die heb ik, dus daar is in voorzien.

Nogmaals veel dank.
Ik heb zelf een Datacolor Spyder 3 Elite, een X-Rite i1Display Pro en een X-Rite i1Basic (waar de i1Pro spectraal fotometer bij zit).

Die laatste is van nature erg nauwkeurig, doordat het niet werkt met filters om de tristimulus waarden van onze ogen na te bootsen, maar echt de spectrale verdeling meet van het licht. Door de resultaten te vergelijken was duidelijk te zien dat de Spyder 3 colorimeter grote afwijkingen gaf met wide color gamut schermen.

Dat is overigens ook terug te zien in m'n reviews van de U2410, U2711 en U3011. Bij alle drie gaf de Spyder 3 colorimeter namelijk een te klein kleurbereik op. De y-coördinaat van groen week in alle drie de gevallen ongeveer 0.040 af voor het CIE 1931 xy chromaticity diagram. Als dat echt aan de panelen zou liggen zouden die schermen niet eens door de kwaliteitscontrole komen. LG Display specificeert namelijk voor elke kleurcoördinaat een nauwkeurigheid van ±0.030.

Toen ik het bereik mat met de i1Pro waren de afwijkingen veel kleiner en voldeden alle waarden ruimschoots aan de gespecificeerde nauwkeurigheid.

Bij schermen met een standaard kleurbereik werkt de Spyder 3 colorimeter een stuk beter, maar dan nog is hij minder nauwkeurig dan de X-Rite i1Display 2 en X-Rite i1Display Pro.

Nou schijnt het zo te zijn dat er grote onderlinge verschillen in de Spyder 3 colorimeters zitten. Ongeveer 1/3 zou goed zijn, 1/3 acceptabel tot redelijk en 1/3 vrijwel onbruikbaar. Het zou best kunnen dat jij geluk hebt en wel een nauwkeurige colorimeter hebt en ik pech met m'n Spyder 3 (niet dat het me wat kan schelen, want ik gebruik hem nu toch niet meer). Maar dan nog heb je niet gegarandeerd goede resultaten. De X-Rite i1Display Pro is namelijk de eerste consumenten / prosumer / semi-pro colorimeter die echt geschikt is voor wide gamut CCFL en white LED en zelfs redelijk overweg kan met RGB LED. Alle andere colorimeters onder de €1000 zijn dat eigenlijk niet. Daarom moest je voor de i1Display Pro al snel kijken naar spectraal fotometers als je een scherm had met wide gamut CCFL, white LED, of RGB LED.

In het kort: ik betwijfel of je goede resultaten zult hebben met de Spyder 3 Pro en dat zou zonde zijn als je zo'n high-end scherm koopt om juist zo goed mogelijke kleuren te hebben. Misschien kan ik wel wat voor je betekenen, zodat je niet zelf die dure apparatuur hoeft aan te schaffen, maar dat bespreken we dan wel per DM.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 15:18:
Dame en heren bedankt voor jullie reacties en adviezen. De u2412m is besteld, dinsdag of woensdag verwacht ik de monitor te kunnen testen.

Dan nog een vraag. Hoe en met welke software kan de monitor het beste calibreren? Ben nog een leek op dit gebied maar ben bereid om het te leren en er wat tijd in te steken.

Fijn weekend!

Groeten Daniël
Kalibreren gaat eigenlijk altijd met een combinatie van hardware en software. Je hebt software die bepaalde kleuren op het scherm weergeeft en de software weet hoe die kleuren weergegeven zouden moeten worden. Dan hang je een apparaatje voor het scherm (colorimeter of spectraal fotometer), die meet hoe dat scherm de kleur daadwerkelijk weergeeft.

Vervolgens vertelt de software hoe je de instellingen van het scherm moet wijzigen om de kleur goed te krijgen, of hij schrijft een ICC kleurprofiel weg, waardoor je gebruik maakt van de LUT van de videokaart om de kleuren zo om te zetten dat ze goed worden weergegeven op het scherm.

Bij sommige kalibratieoplossing wordt gebruik gemaakt van een combinatie van die twee.

Dan heb je ook nog hardwarematig kalibreerbare schermen. In dat geval schrijft de software de benodigde informatie naar de LUT van het scherm zelf (alleen hardwarematig kalibreerbare schermen hebben ook zelf een LUT). Dat gaat dan of via USB (zoals onder andere bij de Eizo ColorEdge schermen), of via het DDC/CI kanaal (zoals bij de NEC SpectraView Reference schermen).

Je kan natuurlijk ook de kleuren proberen op het oog goed te krijgen, maar dat zal bij lange na niet zo nauwkeurige resultaten opleveren als een echte kalibratie.

[ Voor 5% gewijzigd door Kid Jansen op 14-09-2011 13:59 ]

• levdr
Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 15:54:

In het kort: ik betwijfel of je goede resultaten zult hebben met de Spyder 3 Pro en dat zou zonde zijn als je zo'n high-end scherm koopt om juist zo goed mogelijke kleuren te hebben. Misschien kan ik wel wat voor je betekenen, zodat je niet zelf die dure apparatuur hoeft aan te schaffen, maar dat bespreken we dan wel per DM.
Aha. Ok, dat wist ik niet. Ik dacht die lui van Calumet zullen het wel weten. Misschien heb ik geluk met mijn Spyder. Ik ga de Eizo na het weekend bestellen (ga er even heen). Mocht blijken dat kalibreren inderdaad toch niet goed lukt, dan maak ik graag gebruik van je wel heel erg aardige aanbod (dank je wel!). Ik laat je in elk geval nog weten hoe e.e.a. zal gaan. (Kan wel even duren want dat ding moet speciaal bij Eizo besteld worden!)

Wow, Kid, ik ben zo blij dat de knoop nu is doorgehakt. Het heeft maanden gekost!! Ik ben je echt erg dankbaar.

De ideologie dat mensen die, bijvoorbeeld vanwege hun werk of opleiding, ergens verstand van zouden moeten hebben daar ook daadwerkelijk verstand van hebben ben ik al lang geleden van af gestapt.

Ik ben nogal koppig en eigenwijs, waardoor ik het sowieso al niet zo snel met anderen eens ben :) Maar als ik af en toe hoor wat voor onzin verkopers je op de mouw proberen te spelden kan ik wel janken. Dan ben ik blij dat ik kritisch en eigenwijs ben en niet als een schaap koop wat de verkoper aanbeveelt. Niet alleen hebben ze er de ballen verstand van, wat nog erger is, is dat ze vaak niet eens weten dat ze er geen verstand van hebben.

Waar ik me al helemaal mateloos aan kan irriteren is de verkoopdrang van sommigen. Als je ergens naar op zoek bent en ze hebben niet, dan is er altijd wel iets anders dat ze wel hebben dat dan zogenaamd ook nog eens beter is.

Als je een beetje goed bent in het inschatten van de betrouwbaarheid van bronnen en bereid bent er tijd in te steken lukt het eigenlijk altijd om veel beter te bepalen wat je wil en wat je dan het beste kan kopen om dat te bereiken dan een verkoper jou zou kunnen adviseren.

offtopic:
Zou je even je DM functionaliteit aan kunnen zetten?

vinkje plaatsen bij My Tnet > Voorkeuren > Forum > Privacy > Direct messages - Ja - Gebruikers kunnen mij een direct message sturen

[ Voor 7% gewijzigd door Kid Jansen op 10-09-2011 17:24 ]

• Wimbjorno
Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 01:28:

[...]

Die iiyama lijkt me een prima scherm voor jou, voor andere gameschermen zou je eventueel nog wat terug kunnen lezen in dit topic. Ze zijn al erg vaak voorbij gekomen en vaak komen er dezelfde schermen uit.
Kid Jansen, erg bedankt. Maar ik heb nog een keer naar de werkelijke afmetingen van het scherm zelf gekeken. En het blijkt nu dat de hoogte van die iiyama lager is dan mijn huidige 19inch scherm. Ik wil er niet op achteruit gaan om het zo maar even te zeggen.

Die monitor heb ik dus uit men gedachten gezet, en ben opzoek gegaan naar reviews, dit topic door gespit en kwam tot de volgende conclusie. De onderstaande link gaat naar mijn wensenlijst. Zouden mensen hier naar willen kijken en 1tje willen kiezen als advies. OF een ander scherm is ook welkom.

gallery: Webcustoms

Ik vind het echt moeilijk. Een maat van me zegt, doe gewoon een scherm... lekker boeiend. Maar ik wil wel goed spul voor een mooie prijs.

Graag reageren!
Webcustoms schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 17:37:
Kid Jansen, erg bedankt. Maar ik heb nog een keer naar de werkelijke afmetingen van het scherm zelf gekeken. En het blijkt nu dat de hoogte van die iiyama lager is dan mijn huidige 19inch scherm. Ik wil er niet op achteruit gaan om het zo maar even te zeggen.

Die monitor heb ik dus uit men gedachten gezet, en ben opzoek gegaan naar reviews, dit topic door gespit en kwam tot de volgende conclusie. De onderstaande link gaat naar mijn wensenlijst. Zouden mensen hier naar willen kijken en 1tje willen kiezen als advies. OF een ander scherm is ook welkom.

gallery: Webcustoms

Ik vind het echt moeilijk. Een maat van me zegt, doe gewoon een scherm... lekker boeiend. Maar ik wil wel goed spul voor een mooie prijs.
Als je nu een 19" 5:4 scherm hebt dan is 24" 16:9 inderdaad iets lager, maar dat scheelt nog geen 2 mm. Om je daar nou druk over te gaan maken is ook weer zo wat. Alternatieven zijn 24" 16:10, of 27" 16:9.

Drie van de vier schermen in jouw wenslijst zijn ook 24" 16:9, dus die zijn net zo groot als die iiyama, daar schiet je dus ook niks mee op dan.

Met 24" 16:10 is er niet zoveel keuze onder de €300, dan zijn dit de interessantste twee:

Samsung Syncmaster 2443BW
Dell Ultrasharp U2412M

Maar die tweede daarvan wilde je niet, omdat die iets boven je budget zat. Inmiddels al €89, omdat je de hele tijd je budget loopt te verlagen. Eerst was het €275, toen werd het €270, vervolgens €260 en in je één na laatste post werd het in één keer nog een stuk verder gereduceerd tot €200.

Als je die 2443BW ook niet wil moet je eigenlijk al naar 27" 16:9 gaan kijken en dan kom je al snel op deze drie schermen uit:

iiyama ProLite B2712HDS
Samsung Syncmaster S27A350H

Die eerste is een erg goed scherm voor een schappelijke prijs. Gezien je budget lijkt dat mij dan de beste optie voor jou.
Graag reageren!
Hiermee help je jezelf echt niet, het werkt eerder averechts. Het klinkt namelijk niet erg vriendelijk, of vind jij van wel?

• Wimbjorno
Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 18:05:
[...]

Als je nu een 19" 5:4 scherm hebt dan is 24" 16:9 inderdaad iets lager, maar dat scheelt nog geen 2 mm. Om je daar nou druk over te gaan maken is ook weer zo wat. Alternatieven zijn 24" 16:10, of 27" 16:9.

Drie van de vier schermen in jouw wenslijst zijn ook 24" 16:9, dus die zijn net zo groot als die iiyama, daar schiet je dus ook niks mee op dan.

Met 24" 16:10 is er niet zoveel keuze onder de €300, dan zijn dit de interessantste twee:

Samsung Syncmaster 2443BW
Dell Ultrasharp U2412M

Maar die tweede daarvan wilde je niet, omdat die iets boven je budget zat. Inmiddels al €89, omdat je de hele tijd je budget loopt te verlagen. Eerst was het €275, toen werd het €270, vervolgens €260 en in je één na laatste post werd het in één keer nog een stuk verder gereduceerd tot €200.

Als je die 2443BW ook niet wil moet je eigenlijk al naar 27" 16:9 gaan kijken en dan kom je al snel op deze drie schermen uit:

iiyama ProLite B2712HDS

Die eerste is een erg goed scherm voor een schappelijke prijs. Gezien je budget lijkt dat mij dan de beste optie voor jou.

[...]

Hiermee help je jezelf echt niet, het werkt eerder averechts. Het klinkt namelijk niet erg vriendelijk, of vind jij van wel?
Aller eerst bedankt voor je snelle reactie.

Ik vind het niet echt een probleem dat hij even hoog is als mijn huidige scherm. Het punt wat ik aangaf was dat die iiyama die ik eerst wilde nemen, kleiner is. Er staat bij dat hij 24" is, maar in werkelijkheid is het een 23,6" scherm.
En het blijkt nu dat de hoogte van die iiyama lager is dan mijn huidige 19inch scherm.
Qua budget ben ik inderdaad iets naar beneden gegaan. Dit in verband met toch een tweede videokaart bij besteld te hebben. Dus als ik dat naar beneden wil schroeven mag dit toch gewoon?

Ik ben bij de mediamarkt geweest en heb gezien dat een 27" echt groot is. Te groot voor mij in verband met dat ik nog geen 50cm van men scherm af zit (wat normaal is volgens mij). Na mijn mening is dat iets te groot denk ik persoonlijk.

Het Graag reageren! stukje zette ik er onder omdat ik graag een nieuw scherm wil bestellen en echt met allemaal opties in men kop zit maar niet echt weet welke wel of niet goed is. Ik ben iemand die alle perfect moet hebben en eerste 10x alle na leest voor ik iets haal. Persoonlijkheids-dingetje denk ik dan maar.

Al vast bedankt, en als je 1 scherm noemt van die moet je nemen... dan zal ik niet weer zeuren _/-\o_

Mijn wensenlijst met monitoren die misschien wel wat zijn: wenslijst: #5 10/09/2011

Verwijderd

Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 15:54:

Kalibreren gaat eigenlijk altijd met een combinatie van hardware en software. Je hebt software die bepaalde kleuren op het scherm weergeeft en de software weet hoe die kleuren weergegeven zouden moeten worden. Dan hang je een apparaatje voor het scherm (colorimeter of spectraal fotometer), die meet hoe dat scherm de kleur daadwerkelijk weergeeft.

Vervolgens vertelt de software hoe je de instellingen van het scherm moet wijzigen om de kleur goed te krijgen, of hij schrijft een ICC kleurprofiel weg, waardoor je gebruik maakt van de LUT van de videokaart om de kleuren zo om te zetten dat ze goed worden weergegeven op het scherm.

Bij sommige kalibratieoplossing wordt gebruik gemaakt van een combinatie van die twee.

Dan heb je ook nog hardwarematig kalibreerbare schermen. In dat geval schrijft de software de benodigde informatie naar de LUT van het scherm zelf (alleen hardwarematig kalibreerbare schermen hebben ook zelf een LUT). Dat gaat dan of via USB (zoals onder andere bij de Eizo ColorEdge schermen), of via het DDC/CI kanaal (zoals bij de NEC SpectraView Reference schermen).

Je kan natuurlijk ook de kleuren proberen op het oog goed te krijgen, maar dat zal bij lange na niet zo nauwkeurige resultaten opleveren als een echte kalibratie.
Oh gaat het zo. Ik als leek wist niet dat er een colorimeter of spectraal fotometer nodig is voor het kalibreren. Ik dacht namelijk dat software genoeg was, helaas verkeerd en te gemakkelijk gedacht.
Naja dan maar niet kalibreren helaas. Out of the box zal het voor een leek als mij er vast goed genoeg uitzien. Heb je nog tips voor de beste globale instellingen van de monitor?

Verwijderd

Als het zo makkelijk was als "zet rood op 105% en blauw op 90%" had de fabrikant dat al lang gedaan ;) Elk paneel is anders, al zijn er bepaalde fabrikanten die het paneel fabrieks-af caliberen. Ik geloof de ultrasharp lijn onder andere.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 20:50:
Als het zo makkelijk was als "zet rood op 105% en blauw op 90%" had de fabrikant dat al lang gedaan ;) Elk paneel is anders, al zijn er bepaalde fabrikanten die het paneel fabrieks-af caliberen. Ik geloof de ultrasharp lijn onder andere.
Ach.. ja... aldoende leert men en ik dus ook ;)

• levdr
Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 17:16:
Als je een beetje goed bent in het inschatten van de betrouwbaarheid van bronnen en bereid bent er tijd in te steken lukt het eigenlijk altijd om veel beter te bepalen wat je wil en wat je dan het beste kan kopen om dat te bereiken dan een verkoper jou zou kunnen adviseren.
Je hebt gelijk. Maar toch is dat soms erg lastig. Ik ben maanden lang op zoek geweest naar mensen met kennis over Eizo en Nec monitoren om tot een keus te kunnen komen en iedereen vindt zichzelf een expert, maar het enige dat ze riepen was: Allebei zijn goede monitoren, ze lijken erg op elkaar, de Nec heeft alleen een betere prijs/kwaliteit verhouding. Ja, ik wist al dat ze goed zijn en dat ze op elkaar lijken. Anders was de keus ook niet zo moeilijk geweest! Ik had dus steeds maar het gevoel dat mensen bevooroordeeld waren. Alsof ze iets tegen Eizo hadden. Misschien had ik het bij het verkeerde eind hoor, maar ik wilde inhoudelijke argumenten en die kreeg ik niet. Tot ik jou hier vond. Jij bent echt de eerste die gewoon de verschillen opnoemt en de keus aan mij laat. Chapeau hoor.
Kid Jansen schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 17:16:
offtopic:
Zou je even je DM functionaliteit aan kunnen zetten?

vinkje plaatsen bij My Tnet > Voorkeuren > Forum > Privacy > Direct messages - Ja - Gebruikers kunnen mij een direct message sturen
Bijna de grijze lettertjes gemist. Maar inmiddels gedaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Voornamelijk gamen; huidige games zoals WoW en Deus Ex HR en heel soms CS Source. Nieuwe games die ik wil spelen zijn onder andere Skyrim, BF3, Diablo 3, Reckoning, etc.. Veelal RPG's met hier en daar een shooter. Naast gamen gebruik ik m'n pc voor internetten, af en toe wat tekstverwerking. Films kijken doe ik op m'n TV en photoshoppen doe ik niet meer.

Ik dacht eerst aan een 24" maar na wat meten en kijken in de winkel ga ik toch liever voor een 27", dan merk ik namelijk echt dat ik een groter scherm heb. Plus de grotere pixelpitch (?) zorgt voor iets grotere tekste/iconen wat ook niet onwenselijk is. M'n huidige scherm staat namelijk op ongeveer 90cm van m'n gezicht bij normaal gebruik, ruim één meter als ik relaxed onderuit hang en 70cm als ik dichtop zit tijdens spannende momenten.

Welke resolutie had je in gedachten?
1920 x 1080 (FullHD)

Geld komt weer maandelijks binnen dus krap kijken doe ik niet, wil gewoon een goed scherm voor mijn wensen. Voor €300 moet je wel een degelijk TN scherm kunnen kopen?

Verdere uitleg / wensen:
Ik wil graag een ander scherm omdat m'n huidige Samsung SyncMaster 215TW toch wel gewend is geraakt. En m'n bureau laat een groot scherm toe dus waarom niet? In de nabije toekomst komt er weer een nieuwe PC (kast) te staan die een hogere resolutie soepel toelaat (zie m'n wenslijst).
M'n huidige 21,5" scherm (1680 x 1050) staat altijd op de hoek van m'n bureau, en mijn bureau staat ook tegen 2 muren in de hoek. Dus m'n monitor wordt nooit verplaatst of bewogen of wat dan ook.
Vandaar dat ik hier nu advies vraag, want ik zoek nu een groot, snel en simpel scherm waarop ik lekker kan gamen. Mogelijkheden die m'n 215TW heeft zoals draaien en kantelen gebruik ik totaal niet, ook gebruik ik momenteel alleen de DVI aansluiting en niks anders. Oftewel, om te voorkomen dat ik weer een scherm koop die veel meer te bieden heeft dan ik zoek vraag ik hier om hulp.

Zelf heb ik al redelijk wat zitten zoeken en vergelijken, vaak kwam in dit topic de Iiyama ProLite E2473HDS naar voren als een goed gamescherm. Maar omdat ik toch een 27" wil is mijn oog nu gevallen op de deze maand uit te komen Iiyama ProLite E2773HDS. Mijn keuze hiervoor is omdat Iiyama mij een goed merk lijkt, en dit specifieke beeldscherm is volgens mij precies wat ik zoek: groot, simpel en snel? Verder geen poespas, alleen vraag ik mij af of dit ook zo is? Kan nog geen review vinden namelijk, en vraag mij ook af of dit scherm 'scaling' ondersteund? Wel leuk voor de oudere games, al zou ik het scherm op dit punt niet laten vallen.

Alvast bedankt voor jullie advies. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Freaky Maus op 11-09-2011 14:37 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampover
MiliaanR schreef op donderdag 08 september 2011 @ 18:21:
[...]

Ik heb een pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1 en dat is echt een heel fijn beeldschermpje! Ik game er zelf ook op met mijn PS3, heeft 2 HDMI en 1 DVI. Dat HDCP weet ik niet moet je even kijken. Audio in en uit gang zit er volgens mij, take a look yourself. Ik vindt het een mooi beeldschermpje!

Ik moet zelf ook een nieuw beeldscherm hebben om op te gamen. Ik zou eigenlijk wel een 3D beeldscherm willen voor ATI (HD 6950 Dirt 3 CFX) ik heb daar flink wat op gezocht maar ik kom er gewoon niet uit! Wat een
vage bende.. :+ Ik vraag me nou gewoon af of ik een nVidea 3D beeldscherm kan kopen en daar met mijn Ati op kan gamen (in 3D). Ook raar gedoe met die 3D drivers van derde partij software voor 3D van ATI. Je moet ervoor betalen tenzij je iets van AMD hebt. (als je nVidea hebt heb je toch al goede 3D drivers, dus waarom kan je het uberhaupt kopen 8)7 )
Maar als je dit zo'n fijn scherm vind, waarom wil je dan een nieuwe voor gaming? Alleen voor een gimmick als 3d?

Ik heb hem trouwens in m'n wenslijst gezet, mooi goedkoop scherm met uitstekende prijs-kwaliteit prestaties! En hij ondersteunt HDCP! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webcustoms schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 19:57:
Qua budget ben ik inderdaad iets naar beneden gegaan. Dit in verband met toch een tweede videokaart bij besteld te hebben. Dus als ik dat naar beneden wil schroeven mag dit toch gewoon?
Ik vind van €275 naar €200 een wel wat grotere stap dan "iets naar beneden", het is ruim 27% minder...

Hoeveel jij aan een scherm uit wil geven moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar als je advies gaat vragen aan anderen is het wel zo fijn als je dan in één keer bedenkt hoeveel dat is en het niet nog eens drie keer verandert.

Ik wil je best helpen, maar op deze manier ben je echt mijn tijd aan het verdoen, want ik moet nu eigenlijk iedere keer weer opnieuw beginnen. Dat er enige wisselwerking ontstaat naar aanleiding van mijn advies vind ik niet erg, als je bijvoorbeeld je eisen verder wilt specificeren / aanscherpen. Maar ik ga er wel van uit dat de vier basiseisen zoals die in de startpost staan niet meer veranderen. Dat is namelijk gewoon echt irritant.
Het Graag reageren! stukje zette ik er onder omdat ik graag een nieuw scherm wil bestellen en echt met allemaal opties in men kop zit maar niet echt weet welke wel of niet goed is. Ik ben iemand die alle perfect moet hebben en eerste 10x alle na leest voor ik iets haal. Persoonlijkheids-dingetje denk ik dan maar.
Helemaal prima, dat heb ik zelf ook. Verschil is alleen wel dat ik het dan zelf uitzoek...
Al vast bedankt, en als je 1 scherm noemt van die moet je nemen... dan zal ik niet weer zeuren _/-\o_
Laatste keer dan...
  • 2ms
  • €200,- max
  • Gaming
  • Zuinig
  • Mooie kleuren
  • Full HD
Die 2 ms kijk ik niet per se naar, ik let meer op de schermen die in reviews geen, of maar heel weinig, last hebben van ghosting. Die 2 ms is namelijk toch onzin (zie ook Kid Jansen in 'nieuws: Samsung introduceert drie nieuwe Super PLS-schermen'). Als ik naar getallen kijk, dan zijn het getallen van de tests van HWI of Prad.

Mooie kleuren is natuurlijk iets wat volledig subjectief is. Het kan best zijn dat jij goede kleuren helemaal niet mooi vindt. Het zou zo maar kunnen dat jij het mooier vindt als de kleuren wat meer verzadigd zijn, of als de kleurtemperatuur van het witpunt wat lager ligt, zodat de kleuren er warmer uit zien (meer rood).

Goede kleuren zou ik met dat budget niet op rekenen. Dan zou je voor de Dell Ultrasharp U2311H moeten gaan en hem ook kalibreren. Met je initiële budget van €275 was de Dell Ultrasharp U2412M een goede optie geweest. Maar die vond je te duur en niet genoeg toegespitst op gamen. Dat laatste heb je ook gelijk in, maar ga er dan niet van uit dat je ook goede kleuren krijgt.

Ik denk dat met die eisen je het beste kan kijken naar één van deze twee schermen:

LG W2442PE-BF
Acer S243HLAbmii

Van de schermen in je wenslijst is alleen de LG Flatron W2486L-PF wel redelijk goed, maar die had je dan eind juni moeten kopen, toen hij onder de €200 zat, nou is hij veel te duur geworden.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 20:38:
Oh gaat het zo. Ik als leek wist niet dat er een colorimeter of spectraal fotometer nodig is voor het kalibreren. Ik dacht namelijk dat software genoeg was, helaas verkeerd en te gemakkelijk gedacht.
Naja dan maar niet kalibreren helaas. Out of the box zal het voor een leek als mij er vast goed genoeg uitzien. Heb je nog tips voor de beste globale instellingen van de monitor?
Je zou kunnen kijken of de instellingen waar ik op uit kwam een beter resultaat geven:

[list]• Brightness: 34
• Contrast: 75
• Custom Color
  • Red: 98
  • Green: 99
  • Blue: 97
Of naar die van Simon van TFT Central:

[list]• Brightness: 35
• Custom Color
  • Green: 90
  • Blue: 92
Maar zoals Darkstone het zegt gaat het niet alleen om verschillen per model (met name paneel), maar ook om exemplarische verschillen. Elke U2412M zal weer net iets anders zijn, ondanks dat ze allemaal hetzelfde paneel gebruiken.
levdr schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 21:19:
Je hebt gelijk. Maar toch is dat soms erg lastig. Ik ben maanden lang op zoek geweest naar mensen met kennis over Eizo en Nec monitoren om tot een keus te kunnen komen en iedereen vindt zichzelf een expert, maar het enige dat ze riepen was: Allebei zijn goede monitoren, ze lijken erg op elkaar, de Nec heeft alleen een betere prijs/kwaliteit verhouding. Ja, ik wist al dat ze goed zijn en dat ze op elkaar lijken. Anders was de keus ook niet zo moeilijk geweest! Ik had dus steeds maar het gevoel dat mensen bevooroordeeld waren. Alsof ze iets tegen Eizo hadden. Misschien had ik het bij het verkeerde eind hoor, maar ik wilde inhoudelijke argumenten en die kreeg ik niet. Tot ik jou hier vond. Jij bent echt de eerste die gewoon de verschillen opnoemt en de keus aan mij laat. Chapeau hoor.
Het probleem is dat de echte experts op beeldschermgebied vaak al werken bij één van de paneelfabrikanten of beeldschermfabrikanten. Dus die zijn dan ook al bevooroordeeld.

Ik ben zelf geen expert op beeldschermgebied, ik weet er gewoon veel vanaf. Expert ben je naar mijn mening pas als je er echt voor gestudeerd hebt en ook al een paar jaar werkervaring hebt in die richting.

Maar voor veel dingen hoef je ook geen expert te zijn. Die verschillen waren mij al duidelijk toen ik de specificaties van de fabrikanten had gelezen en van beide de review op Prad had gelezen.
Freaky Maus schreef op zondag 11 september 2011 @ 14:29:
Voornamelijk gamen; huidige games zoals WoW en Deus Ex HR en heel soms CS Source. Nieuwe games die ik wil spelen zijn onder andere Skyrim, BF3, Diablo 3, Reckoning, etc.. Veelal RPG's met hier en daar een shooter. Naast gamen gebruik ik m'n pc voor internetten, af en toe wat tekstverwerking. Films kijken doe ik op m'n TV en photoshoppen doe ik niet meer.

Ik dacht eerst aan een 24" maar na wat meten en kijken in de winkel ga ik toch liever voor een 27", dan merk ik namelijk echt dat ik een groter scherm heb. Plus de grotere pixelpitch (?) zorgt voor iets grotere tekste/iconen wat ook niet onwenselijk is. M'n huidige scherm staat namelijk op ongeveer 90cm van m'n gezicht bij normaal gebruik, ruim één meter als ik relaxed onderuit hang en 70cm als ik dichtop zit tijdens spannende momenten.

Welke resolutie had je in gedachten?
1920 x 1080 (FullHD)

Geld komt weer maandelijks binnen dus krap kijken doe ik niet, wil gewoon een goed scherm voor mijn wensen. Voor €300 moet je wel een degelijk TN scherm kunnen kopen?

Verdere uitleg / wensen:
Ik wil graag een ander scherm omdat m'n huidige Samsung SyncMaster 215TW toch wel gewend is geraakt. En m'n bureau laat een groot scherm toe dus waarom niet? In de nabije toekomst komt er weer een nieuwe PC (kast) te staan die een hogere resolutie soepel toelaat (zie m'n wenslijst).
M'n huidige 21,5" scherm (1680 x 1050) staat altijd op de hoek van m'n bureau, en mijn bureau staat ook tegen 2 muren in de hoek. Dus m'n monitor wordt nooit verplaatst of bewogen of wat dan ook.
Vandaar dat ik hier nu advies vraag, want ik zoek nu een groot, snel en simpel scherm waarop ik lekker kan gamen. Mogelijkheden die m'n 215TW heeft zoals draaien en kantelen gebruik ik totaal niet, ook gebruik ik momenteel alleen de DVI aansluiting en niks anders. Oftewel, om te voorkomen dat ik weer een scherm koop die veel meer te bieden heeft dan ik zoek vraag ik hier om hulp.

Zelf heb ik al redelijk wat zitten zoeken en vergelijken, vaak kwam in dit topic de Iiyama ProLite E2473HDS naar voren als een goed gamescherm. Maar omdat ik toch een 27" wil is mijn oog nu gevallen op de deze maand uit te komen Iiyama ProLite E2773HDS. Mijn keuze hiervoor is omdat Iiyama mij een goed merk lijkt, en dit specifieke beeldscherm is volgens mij precies wat ik zoek: groot, simpel en snel? Verder geen poespas, alleen vraag ik mij af of dit ook zo is? Kan nog geen review vinden namelijk, en vraag mij ook af of dit scherm 'scaling' ondersteund? Wel leuk voor de oudere games, al zou ik het scherm op dit punt niet laten vallen.
Ik zou dan toch eerder voor een scherm gaan waar wel reviews van te vinden zijn. De twee onderstaande schermen presteren erg goed op de vlakken die belangrijk zijn voor gamen:

Acer S273HLbmii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kid Jansen schreef op maandag 12 september 2011 @ 16:48:[...]

Je zou kunnen kijken of de instellingen waar ik op uit kwam een beter resultaat geven:

[list]• Brightness: 34
• Custom Color
  • Green: 99
  • Blue: 97
Of naar die van Simon van TFT Central:

[list]• Brightness: 35
• Custom Color
  • Green: 90
  • Blue: 92
Maar zoals Darkstone het zegt gaat het niet alleen om verschillen per model (met name paneel), maar ook om exemplarische verschillen. Elke U2412M zal weer net iets anders zijn, ondanks dat ze allemaal hetzelfde paneel gebruiken.

Kid en Darkstone opnieuw bedankt voor jullie reactie en tijd

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2011 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Ja Kid, ik bedoel het niet slijmerig, maar het advies wat je geeft en het geduld wat je hebt waardeer ik enorm, grote klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
Kid Jansen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 21:00:
[...]

Als je voor gamen niet alle drie de schermen gaat gebruiken in een Eyefinity opstelling zou ik met dat budget gaan voor een 27" 2560x1440 scherm en een simpel TN scherm voor ernaast. Daar heb je dan denk ik veel meer aan.

Dan zet je de 27" gewoon recht voor je en dat ander scherm staat er dan gewoon naast, eventueel in portretstand.

Als je voor de Hazro HZ27WC gaat zou je zelfs bijna 2x 27" 2560x1440 kunnen krijgen met dat budget (misschien het ophogen wel waard?)

Dat laatste is denk ik wel een interessante optie, want je komt met 2560x1440 @ 27" nooit uit met een scherm ernaast.

Eerst was de Dell Ultrasharp U2711 met 2x Dell E1709W aan weerszijde in portret wel een mooie optie geweest, maar die laatste is niet meer verkrijgbaar. Dat was volgens mij de laatste 17" 1440x900 monitor, dus een alternatief is er niet echt.

Een 21.5" 1920x1080 scherm in portret is bijvoorbeeld al veel hoger, qua resolutie al, maar fysiek nog meer, omdat de pixel pitch ook nog eens groter is.
Dank je, hier zat ik idd ook al aan te denken, voornamelijk gewoon een widescreen 16x9 of 16x10 groter scherm en dan een kleiner scherm erbij, wellicht gewoon 4x3.

Een mooie combinatie zoeken is op het moment idd wat lastig puur resolutie-wise en altijd lastig op fysieke afmeting, maar ik heb echt het gewoon dat ik de 3x u2311 eyefinity portrait mode setup meer voor de gimmick mooi zou vinden, dan ook echt handig. En als ik eigenlijk graag extra screen area wil hebben voor overige progjes, waarom dan voor een tripple monitor setup waarbij je dat kwijt bent..

Ik heb de mazzel dat wij op het werk hier bijna alle soorten dell monitoren hebben en dat ik ze kan uitproberen, de 19" 4x3 1280x1024 naast een U2311 is bijvoorbeeld erg naar (de 23" is fysiek korter maar heeft meer pixels in de hoogte), terwijl een 24" 1920x1200 dat dus beter doet.

Uberhaupt kan ik er nog even over nadenken, mijn budget is waarschijnlijk nodig voor een huisje eerst :)

Maar ieg al bedankt voor het mee denken en idd die Hazro schermen zien er goed uit zeg

• PrinceXEvil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 11:04
Goedemiddag allen,

Zouden jullie mij ook van advies kunnen voorzien? Alvast bedankt. Ik quote Ernum, omdat hij bijna al mijn wensen ook heeft. Ik haal er even dingen uit die van mij niet zo van belang zijn en verander.

Ook heb ik een algemene vraag die ik niet zo snel kan antwoorden via het net. Het is ook een gevoels kwestie. Hoeveel verschil zit er tussen IPS en TN met LED backlit. Dan heb ik het over de "scherpte". Ik heb een laptop in China gezien die was zo gruwlijk scherp, heb die specs nooit kunnen vinden. Maar scherpe kleuren zou echt cool zijn. Hoop een hoge kwaliteit boost te zien.

Ik heb nu een oude Samsung Syncmaster 226BW. Ik ga mijn PC verkopen en wil mijn laptop gaan aansluiten. Die heeft een DisplayPort aansluiting en VGA. Ik zal dan ook een DP naar DVI of HDMI converter moeten kopen.

Mijn budget is max € 200,- ietsjes meer kan ook.
-- edit
Ghosting of een soort van lag op mn scherm, is absoluut niet gewenst. Ik weet niet welke spec ik hiervoor in acht moet nemen. Maar als ik bv van links naar rechts ga, mag hij niet op de helft of schokkend overgaan. Ook niet de witte waas die je soms kan achterlaten bij sommige monitors. Mijn ogen nemen dit soort dingen goed waar, ik merk het snel en ervaar het als ontzettend vervelend. Als jullie mij hier ook kunnen waarschuwen waardeer ik dat erg, thanks!
-- edit

Ik ben tot de volgende 2 keuzes gekomen, zie onderste link voor de 4 opties,
Asus ML239H
LG IPS236V
-- edit 2
Het liefts heb ik een DP aansluiting op de monitor, (voor als het echt meerwaarde biedt). Van de 4 monitors heeft alleen die Dell UltraSharp dat, alleen heeft die weer geen backlit LED. Is dat een groot verschil vergeleken met CCFL/TN? Wil echt graag een scherp scherm. Enige verschil is dan alleen die DisplayPort en lever ik wel LED backlight voor in.
-- edit 2

Het liefst heb ik een 24" monitor met dezelfde eigenschappen.
De overgebleven 4 opties
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 12:04:

Waar wil je de monitor voor gebruiken? standaard pc gebruik (internetten, tekstverwerking) en gamen (van Minecraft tot Crysis) -- voor mij dan een laptop
Wat mag het allemaal gaan kosten? tm 200 euro

Welke videokaart heb je in je systeem zitten? Firepro m7820
Welke aansluitingen zitten daar op? DP en VGA
Hoe wil je de monitor aansluiten? Zo handig mogelijk, heb nu veel DVI kabels liggen, maar als DP kabel beter is, zou dit ook kunnen.

Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms? Er wordt vaak vermeld dat dit getal nogal subjectief is, gezien de verschillende testmethoden (0-100 , 20-80-20 etc.). Ik ga wel FPS spelen, dus een snelle respons is gewenst. Het liefst 2ms maar hoger mag ook. Hoger dan 8ms zou ik niet willen.
Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz? Is 120Hz niet specifiek bedoeld voor 3D? 60 Hz zou voldoende moeten zijn voor 'normaal' gebruik toch? -- Aanvulling ik zie het niet in de specs staan, het liefst zo hoogmogelijk.
Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)? Zo laag mogelijk, is een inputlag van 33ms nog speelbaar? Geen ervaring mee.. -- Hetzelfde
Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?Nee daar heb ik een tv voor :) -- Ik ook
Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? Misschien een PS3, heb ik ook gedaan bij mn huidige monitor, maar niet dedicated.
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? Eigenlijk nooit zo op gelet, komt wel in een redelijke lichte ruimte te staan (woonkamer met grote ramen)
Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? niet perse, maar in hoogte verstelbaar en kunnen kantelen is wel net zo handig, -- inderdaad een nice to have, geen must
Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik? nee,

-- Bedankt Ernum, we hebben bijna gelijke wensen

[ Voor 7% gewijzigd door PrinceXEvil op 16-09-2011 00:38 ]

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Hallo allemaal,

Ik ben toe aan een nieuwe beeldscherm. Mijn oude Samsung Syncmaster 223BW begint langzaam aan minder te worden en daarnaast wil ik graag overstappen op een grotere resolutie.

Ik heb de TS doorgenomen, maar daar kwam ik niet bij een beeldscherm uit wat mij beviel. Sommige, zoals de LG IPS'sen, leken op het eerste oog wel goed, maar als je bij reviews ging kijken bleken ze niet zo goed te zijn voor gaming, hetgeen ik voornamelijk op de PC doe waar het nieuwe beeldscherm op wordt aangesloten.

Ik zoek dus een monitor met de volgende specificatie's:
schermgrootte 20 tot 23 inch
resolutie va 1920 bij 1080
inputlag van 5 ms of minder
DVI en HDMI hebben
Maximaal 160 euro

Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor gaming, maar ook voor het bekijken van video's en office/programmeerwerk

Overall moet het een redelijk goed beeld geven wat rustig is aan de ogen.

Wat misschien ook nog belangrijk is om te melden is dat hij vooral gebruikt zal worden in een omgeving met wat natuurlijk lichtinval, van zowel van achteren als van de zijkant, wat niet geheel gedimmed kan worden.

Verwijderd

Hallo Tweakers, ik ben ook op zoek naar een nieuwe 120hz monitor, maar ik zie dat het prijsverschil tussen 27" 1920*1080 en 23,6" 1920*1080 erg klein is en ik kan niet kiezen. Wat ik zoek is een lage inputlag en weinig screentearing monitor dat ideaal is om mee te gamen.

Waar wil je de monitor voor gebruiken? Games en films op de computer.
Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches) 23,6" of 27" EDIT: Oh en omdat ik ook films wil kijken moet het absoluut een 16:9 verhouding hebben!
Welke resolutie had je in gedachte? 1920*1080
Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk) ~300euro

Welke videokaart heb je in je systeem zitten? Club3d Radeon 5870
Welke aansluitingen zitten daar op? 1x Display Port, 2x DVI, 1x HDMI
Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart) HDMI of DVI
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten? Ik denk dat ik mijn huidige Acer AL1916 op een DVI poort er naast zet als tweede desktop als het niet voor drastische performanceverlies tijdens gamen zorgt.

Waar wil je de monitor voor gebruiken? Games en films
Gamen - stel je bepaalde eisen aan de snelheid van het beeldscherm? Zo snel mogelijk!
Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms? Ik heb gelezen dat het tegenwoordig niet veel meer uitmaakt, maar omdat heel veel monitoren een ms hebben van 2 lijkt dat me wel een sterk getal. verbeter me als ik het fout heb! :)
Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz? Ja, 120hz!
Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)? Zo laag mogelijk, dit is één van de belangrijkste punten, naast dat het 120hz en 1920*1080 moet zijn.

Kleurintensieve applicaties (fotobewerking, videobewerking, DCC, eventueel ook CAD) nee
Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie? hobby en studie
Met welke programma's werk je? (alles wat onder foto-/videobewerking, DCC en CAD valt) geen
Werk je in een standaard kleurruimte? (bijvoorbeeld Adobe RGB of sRGB) ?
Heb je al een colorimeter en/of een spectraal fotometer? (bijvoorbeeld X-Rite i1Display 2) nee
Is het eindresultaat drukwerk of digitaal? (web, PDF, PowerPoint, etc.) ?
Stel je nog specifieke eisen aan kleurafwijking en uniformiteit? (bijvoorbeeld DeltaE < 2) ?
Stel je specifieke eisen aan de helderheid? (bijvoorbeeld DeltaE < 2 bij 120 cd/m²) helder genoeg voor games, mijn huidige monitor is ontzettend donker wat heel irritant kan zijn in bijvoorbeeld horror games waar als je de brightness softwarematig hoger zet alles heel lelijk wordt.
Moet de monitor aan bepaalde kleurgerelateerde standaarden voldoen? (Fogra, Ugra) ?

Monitor als TV gebruiken nee
Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen? nee
Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? (welke? en welke aansluiting wil je gebruiken?) nee

Moet de monitor 3D ondersteuning hebben? nee, ga ik niet gebruiken
Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot) nee
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare) Ik heb nu een matte beeldscherm, om risico te voorkomen dat ik niet van glans houd wil ik denk ik hetzelfde.
Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen) hoogte en kantelen zijn erg handig, mijn huidige scherm kan alleen kantelen.
Moet de monitor aan bepaalde milieuvriendelijkheidseisen voldoen? (TCO, EPEAT, Energy Star) nee
Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen) nee

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2011 18:19 . Reden: verhouding beeldscherm 16:9, DVI toegevoegd ]

Verwijderd

@Kid: bedankt voor al je reviews en commentaren, ik (lurker) heb afgelopen maandag de Dell Ultrasharp U2711 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje79
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-03-2024
Hallo allemaal,

Inmiddels ook weer zoekende naar een nieuw beeldscherm voor aan de PC, dus redelijk kort:

--> Internet surfen, mmo's, soms 3D shooters
--> 23-24 Inch
--> Liefst 1920/1080 (optie 1920-1200)
--> 200-300Euro
EXTRA eisen:
--> Gebruik nu Asus GTX560 met DVI & mini-HDMI, dus een scherm met die aansluitingen en een responsetijd van 2-5ms zal wel voldoende zijn. 60Hz is denk ik ook nog altijd goed genoeg, ga er niet met 3D'en. Eventueel, een handigheid, in hoogte verstelbaar.

Ben altijd wel fan geweest van Samsung (LCD TV, TFT schermen enz), dus daar zou mijn voorkeur naar uit gaan ;-)
Alvast bedankt voor enige feedback! Greetz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythix
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 18:31

Mythix

www.ctrl-f5.net

Zijn PC monitoren met VESA mounts zo moeilijk te vinden? Ik heb momenteel een 32" samsung LCD televisie die ik als monitor gebruik; maar zou die graag vervangen door een 27" LED met een snellere response tijd (2ms).

Maar ik vindt er nauwelijks met mounting info; is dit een naald in een hooiberg of is er keuze te over en ben ik zo blind als een mol? :(

Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to pause and reflect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:18

Nox

Noxiuz

in de PW staan misschien niet alle vesa opties. Check even bij de fabrikant of kijk op google of er aan de achterkant 4 gaten zitten. De meesten hebben het namelijk wel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag eindelijk de Samsung Syncmaster PX2370 kunnen bestellen. Was een tijdje uitverkocht of te duur, maar inmiddels weer voorradig bij verschillende (goedkopere) webshops. Ik zal mijn bevindingen hier posten.

• Albinosaurus
  • Niet online
PrinceXEvil schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:50:
Goedemiddag allen,

Zouden jullie mij ook van advies kunnen voorzien? Alvast bedankt. Ik quote Ernum, omdat hij bijna al mijn wensen ook heeft. Ik haal er even dingen uit die van mij niet zo van belang zijn en verander.

Ook heb ik een algemene vraag die ik niet zo snel kan antwoorden via het net. Het is ook een gevoels kwestie. Hoeveel verschil zit er tussen IPS en TN met LED backlit. Dan heb ik het over de "scherpte". Ik heb een laptop in China gezien die was zo gruwlijk scherp, heb die specs nooit kunnen vinden. Maar scherpe kleuren zou echt cool zijn. Hoop een hoge kwaliteit boost te zien.

Ik heb nu een oude Samsung Syncmaster 226BW. Ik ga mijn PC verkopen en wil mijn laptop gaan aansluiten. Die heeft een DisplayPort aansluiting en VGA. Ik zal dan ook een DP naar DVI of HDMI converter moeten kopen.

Mijn budget is max € 200,- ietsjes meer kan ook.
-- edit
Ghosting of een soort van lag op mn scherm, is absoluut niet gewenst. Ik weet niet welke spec ik hiervoor in acht moet nemen. Maar als ik bv van links naar rechts ga, mag hij niet op de helft of schokkend overgaan. Ook niet de witte waas die je soms kan achterlaten bij sommige monitors. Mijn ogen nemen dit soort dingen goed waar, ik merk het snel en ervaar het als ontzettend vervelend. Als jullie mij hier ook kunnen waarschuwen waardeer ik dat erg, thanks!
-- edit

Asus ML239H
LG IPS236V
-- edit 2
Het liefts heb ik een DP aansluiting op de monitor, (voor als het echt meerwaarde biedt). Van de 4 monitors heeft alleen die Dell UltraSharp dat, alleen heeft die weer geen backlit LED. Is dat een groot verschil vergeleken met CCFL/TN? Wil echt graag een scherp scherm. Enige verschil is dan alleen die DisplayPort en lever ik wel LED backlight voor in.
-- edit 2

De overgebleven 4 opties

[...]
Scherpte heeft alleen te maken met de resolutie tov de schermgrootte. Als je een hoge reso op een klein oppervlak gebruikt is de scherpte hoog, lage reso op een groot oppervlak is in die vorm niet scherp.

De Dell zou ik het meest vertrouwen in je lijstje. Kid zal er vast meer over kunnen vertellen maar het scherm heeft zich zeker bewezen.
Ruudje79 schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 09:34:
Hallo allemaal,

Inmiddels ook weer zoekende naar een nieuw beeldscherm voor aan de PC, dus redelijk kort:

--> Internet surfen, mmo's, soms 3D shooters
--> 23-24 Inch
--> Liefst 1920/1080 (optie 1920-1200)
--> 200-300Euro
EXTRA eisen:
--> Gebruik nu Asus GTX560 met DVI & mini-HDMI, dus een scherm met die aansluitingen en een responsetijd van 2-5ms zal wel voldoende zijn. 60Hz is denk ik ook nog altijd goed genoeg, ga er niet met 3D'en. Eventueel, een handigheid, in hoogte verstelbaar.

Ben altijd wel fan geweest van Samsung (LCD TV, TFT schermen enz), dus daar zou mijn voorkeur naar uit gaan ;-)
Alvast bedankt voor enige feedback! Greetz.
Met jouw budget zou ik eerder voor een snelle IPS dan een TN gaan. TN is welliswaar wat sneller, downside is dat ze een minder goede kleurweergave hebben en qua kijkhoeken slecht zijn.

Als ik je eisen en voorkeuren in een filter stop zou ik hier op uit komen.

De Fujitsu heb ik niet zoveel over gehoord, de Dell's staan vrij goed in de markt.

Eens kijken hoe dit loopt, ik ben zeker geen expert op dit gebied. Ben alleen vrij handig in het filter gebruiken.

Kid, zou je als je weer eens tijd heb kunnen checken of mijn advies een beetje de goede kant op gaat. Mocht dat zo zijn zal ik mijn licht laten schijnen op de rest van openstaande vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01
Ola!

De laatste tijd begin ik mij steeds meer te storen aan de niet egale kleurweergave van mijn 21" eizo. Blijkbaar wordt dit veroorzaakt door afwijkende gammawaardes en ben ik ook niet de enige die er last van heeft, hoe dan ook.. het is vervelend.
  • Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Voornamelijk fotobewerking. Een goede kleurweergave is dus belangrijk. Af en toe wil ik ook nog wel eens een film kijken maar dat is van ondergeschikt belang.
  • Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
De 21" die ik nu heb, heb ik altijd prima gevonden. Het hoeft voor mij allemaal niet heel groot maar ik denk dat ietsje groter toch niet heel verkeerd zou zijn. Dus 24" of groter, lijkt me.
  • Welke resolutie had je in gedachte?
Tja, ik had niet echt specifiek een minimum resolutie in m'n hoofd zitten, maar een groot scherm met lage resolutie werkt ook niet prettig.
  • Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Ik zat te denken aan 600 of 650 euro max.

Nu ben ik zelf na enig uitzoekwerk uitgekomen op 2 schermen. Namelijk de Dell U2711 en de Eizo EV2333WH.

Nu heb ik bij de Eizo niet echt nadelen kunnen ontdekken. De U2711 schijnt (oa review van Kid Jansen, waarvoor hulde _/-\o_ en prad.de) qua homogeniteit en contrast niet helemaal optimaal te presteren.

De Eizo is dan ook nog eens bijna 200 euro (380 tegen 570) goedkoper. De Eizo is 23" terwijl ik hierboven eigenlijk minstens 24" had gezegd :+ .

De echte vraag is dus eigenlijk: lever ik bij de U2711 niet te veel in op eerder genoemde punten t.o.v. de Eizo? Als dat meevalt dan lijkt het me die 200 euro wel waard.

Of zijn er nog schermen die ik over het hoofd zie nu? Ik heb ook even naar de NEC PA241W zitten gluren, maar toen besloten dat ik 950 euro uitgeven aan een monitor niet aan mezelf kan verantwoorden. Als 'ie nou 27" was had overwogen om er serieus over na te gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Isdatzo schreef op zondag 18 september 2011 @ 16:51:
De laatste tijd begin ik mij steeds meer te storen aan de niet egale kleurweergave van mijn 21" eizo. Blijkbaar wordt dit veroorzaakt door afwijkende gammawaardes en ben ik ook niet de enige die er last van heeft, hoe dan ook.. het is vervelend.
Ik heb zelf (verrassend snel) mijn eigen Eizo (zie eerder in deze draad) thuisgekregen en ook ik neem het fenomeen waar. Volgens mij heeft het te maken met de grootte van het scherm en de geringe kijkhoek van PVA schermen. Het midden van het scherm ziet er goed uit als ik er recht voor zit, maar links en rechts zijn gelig. Echter, als ik verschuif en recht voor de linker- of rechterkant ga zitten, is die kant goed en de rest gelig. Buitengewoon irritant. De mijne gaat terug en voor mij geen PVA panelen meer.

Misschien is het ook voor jou verstandiger om te kiezen voor een ips scherm?
Isdatzo schreef op zondag 18 september 2011 @ 16:51:
Of zijn er nog schermen die ik over het hoofd zie nu? Ik heb ook even naar de NEC PA241W zitten gluren, maar toen besloten dat ik 950 euro uitgeven aan een monitor niet aan mezelf kan verantwoorden.
Kijk anders ook eens naar de NEC PA231w. Dat is een 23 inch monitor met een IPS scherm en hardwarematig te kalibreren met de Spectraview ii software. Overigens, je hoeft niet de Speciale (en dure) Spectraview uitvoering te kopen. Je kunt volstaan met de gewone uitvoering en dan de Spectraview ii software ergens los kopen.

Ik overweeg deze monitor nu zelf ook, ondanks dat ik eigenlijk geen 16:9 ratio wil. Maar ja...

Overigens zag ik iets raars. Hij is er in twee uitvoeringen: een zwarte en een zilveren en het prijsverschil tussen die twee is enorm. De zwarte kost € 669,00 terwijl de zilveren uitvoering maar € 339,00 kost. Het verschil is zelfs zo groot dat ik me afvraag of het wel om dezelfde monitor gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
levdr schreef op zondag 18 september 2011 @ 21:30:
[...]

Ik heb zelf (verrassend snel) mijn eigen Eizo (zie eerder in deze draad) thuisgekregen en ook ik neem het fenomeen waar. Volgens mij heeft het te maken met de grootte van het scherm en de geringe kijkhoek van PVA schermen. Het midden van het scherm ziet er goed uit als ik er recht voor zit, maar links en rechts zijn gelig. Echter, als ik verschuif en recht voor de linker- of rechterkant ga zitten, is die kant goed en de rest gelig. Buitengewoon irritant. De mijne gaat terug en voor mij geen PVA panelen meer.
Nee, bij mij is het niet de kijkhoek die het hem doet. Kijk en oordeel zelf:

Afbeeldingslocatie: http://files.isthatso.nl/Public/no-browse/zie.jpg

Als ik er anders voor ga zitten blijven de "vlekken" op dezelfde plek zichtbaar.
Misschien is het ook voor jou verstandiger om te kiezen voor een ips scherm?

[...]

Kijk anders ook eens naar de NEC PA231w. Dat is een 23 inch monitor met een IPS scherm en hardwarematig te kalibreren met de Spectraview ii software. Overigens, je hoeft niet de Speciale (en dure) Spectraview uitvoering te kopen. Je kunt volstaan met de gewone uitvoering en dan de Spectraview ii software ergens los kopen.

Ik overweeg deze monitor nu zelf ook, ondanks dat ik eigenlijk geen 16:9 ratio wil. Maar ja...

Overigens zag ik iets raars. Hij is er in twee uitvoeringen: een zwarte en een zilveren en het prijsverschil tussen die twee is enorm. De zwarte kost € 669,00 terwijl de zilveren uitvoering maar € 339,00 kost. Het verschil is zelfs zo groot dat ik me afvraag of het wel om dezelfde monitor gaat...
Ha, thanks! Dat is misschien ook een goede optie inderdaad (als de 340-euro-versie echt dezelfde is). Om het even nog nét wat lastiger te maken, bedankt hè :+ .

Wat die verschillende versies betreft, volgens mij is het inderdaad echt alleen de kleur die anders is. Als je bij wat webwinkels doorklikt naar de productinformatie kom je op dezelfde pagina bij NEC uit. Alleen zo'n groot verschil blijft vreemd ja :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinceXEvil
Scherpte heeft alleen te maken met de resolutie tov de schermgrootte. Als je een hoge reso op een klein oppervlak gebruikt is de scherpte hoog, lage reso op een groot oppervlak is in die vorm niet scherp.

De Dell zou ik het meest vertrouwen in je lijstje. Kid zal er vast meer over kunnen vertellen maar het scherm heeft zich zeker bewezen.
Hey BertHier,

Met scherpte bedoelde ik niet het verschil in resolutie. Mijn laptop heeft uit zichzelf een resolutie van 1900 x 1200. Das wel relaxed. Met scherpte bedoelde ik de kleur, en hoe het op de display eruit ziet. Op dit laptop die ik had gezien, leek het net alsof er iemand een papiertje op de laptop scherm had geplakt. De kleuren waren zo mooi en scherp. Als in, hard, maar mooi licht. De vraag is dan ook, is de IPS al voldoende, of TN + LED, of IPS + LED?

Ik weet niet hoe ik even snel het verschil kan testen van al die set ups. =(

Thanks voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een scherp scherm wil, neem dan een glossy scherm. Dit klinkt ongelofelijk verkeerd, dat klopt. Maar alle matte schermen die ik heb gezien zijn gewoon dof vergeleken met mijn laptop. En dat is heus geen überscherm.

Welke laptop was dat eigenlijk? Een sony F of Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Isdatzo schreef op zondag 18 september 2011 @ 22:43:
[...]
Nee, bij mij is het niet de kijkhoek die het hem doet. Kijk en oordeel zelf:
Ja, dat is inderdaad iets anders. Bij mij waren het zuiver de kijkhoeken.

Ik kijk momenteel ook naar de NEC Multisync 2490WUXi2. Dat is een H-IPS scherm, 1920x1200 en met de Spectraview ii software hardwarematig te kalibreren. Krijgt ook goede kritieken (Prad b.v.). Hij is met € 670 wel een stukje duurder, maar volgens mij heb je dan ook wat.

Overigens, zowel de 23" als deze 24" hebben het standaard kleurenspectrum en zijn dus niet Wide Gamut!

Edit: Ik ben er net achter dat in de 2490 niet een H-IPS scherm zit, maar een e-IPS scherm. Het H-IPS scherm zat in versie 1, maar niet meer in deze opvolger. Staat dus verkeerd in de pricewatch.
En ook betreft de Prad review de eerste versie van dit scherm en niet de huidige.

[ Voor 17% gewijzigd door levdr op 20-09-2011 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
levdr schreef op maandag 19 september 2011 @ 14:32:
[...]

Ja, dat is inderdaad iets anders. Bij mij waren het zuiver de kijkhoeken.

Ik kijk momenteel ook naar de NEC Multisync 2490WUXi2.

[knip]
Als ik zo een aantal reviews en gebruikerservaringen bekijk dan is men niet allemaal even tevreden over het scherm. Dat icm de hoge prijs zorgt ervoor dat hij bij mij eigenlijk al afgevallen is.

Wanneer ik er voor die 300 euro extra (tov de eizo) echt op vooruit zou gaan dan was het me wel waard, maar ik heb het idee dat de eizo het beter doet. Dan zou ik voor die 300 euro liever voor de U2711 gaan en dan zijn we weer terug bij 't oude dilemma :+ .

Nouja, of de NEC PA231w maar daar kan ik niet bijster veel over vinden. Misschien kan iemand ook nog iets zinnigs zeggen over hoe die zich verhoudt ten opzichte van de EV2333WH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinceXEvil
Als je een scherp scherm wil, neem dan een glossy scherm. Dit klinkt ongelofelijk verkeerd, dat klopt. Maar alle matte schermen die ik heb gezien zijn gewoon dof vergeleken met mijn laptop. En dat is heus geen überscherm.

Welke laptop was dat eigenlijk? Een sony F of Z?
Volgens mij een Z, kan me niet meer herinneren, heb de model gegevens uiteindelijk maar verwijdert. In dezelfde winkel lag een Alienware, en qua specs was die Sony gewoon veel beter. Nog goedkoper ook. Wilde hem graag kopen, maar kon hem nergens in Europa vinden.

Hoge specs i7 en dergelijke een Nvidia kaart zat erin, ergens in de 4xx. Hij was volgens mij ook Glossy. Alleen wil ik weten of IPS al voldoende is, of anders IPS + LED, of TN + LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

(jarig!)
- Films, amateur foto/filmbewerking, tekstverwerken, en later combineren met een 27" iMac

- 27"

- Minimaal 1920 x 1080

Wat mag het allemaal gaan kosten?
- Max 350,-

De volgende 3 modellen blijven steeds opduiken, en ik kan er gewoonweg niet uit kiezen:

Asus VE278Q
Iiyama ProLite B2712HDS

Ondanks dat bovenstaand Iiyama-scherm een vrij lage contrastwaarde heeft, ben ik altijd erg tevreden geweest over de kwaliteit van Iiyama.
De Samsung heeft daarentegen betere specs, maar heeft weer een design waar ik nu niet heel enthousiast over ben. Overigens heb ik al diverse keren gehoord dat de kleuren op dit scherm wat 'flets' overkomen
Met Asus heb ik totaal geen ervaring..

Gezien mijn vrij geringe kennis betreft beeldschermen, hoop ik dat er hier iemand is die mij verder kan helpen :) Ik kan overigens ook nergens terugvinden wat voor 'toplaag' er op de schermen zit: mat of glanzend.

Of mis ik nog een essentieel scherm dat past binnen mijn budget? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 19-09-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PrinceXEvil schreef op maandag 19 september 2011 @ 19:38:
[...]

Volgens mij een Z, kan me niet meer herinneren, heb de model gegevens uiteindelijk maar verwijdert. In dezelfde winkel lag een Alienware, en qua specs was die Sony gewoon veel beter. Nog goedkoper ook. Wilde hem graag kopen, maar kon hem nergens in Europa vinden.

Hoge specs i7 en dergelijke een Nvidia kaart zat erin, ergens in de 4xx. Hij was volgens mij ook Glossy. Alleen wil ik weten of IPS al voldoende is, of anders IPS + LED, of TN + LED.
Dat moet een Z1 zijn geweest:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/typo3temp/pics/f20b45449a.jpg

Scherpste laptopscherm wat er bestaat in termen van pixels per inch. Alleen bepaalde telefoons scoren 'hoger'. Hij is wel erg prijzig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
Ik ben opzoek naar een IPS scherm van 27" met een hogere reslutie dan 1200p dus kom ik uit op de
pricewatch: Dell Ultrasharp U2711
pricewatch: HP ZR2740w

Nou vraag ik me af of de HP die 230 euro extra wel waard is?
Als je ze naast elkaar zet: http://tweakers.net/pricewatch/compare/344/253713;290640
zie ik niet echt iets waarvan ik zeg je dat is dat geld wel waard of zie ik dat verkeerd?

Op de iets hogere helderheid na heeft de HP volgens mij een mindere monitor dan de Dell op de markt gezet.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Isdatzo schreef op maandag 19 september 2011 @ 19:23:
[...]
Als ik zo een aantal reviews en gebruikerservaringen bekijk dan is men niet allemaal even tevreden over het scherm. Dat icm de hoge prijs zorgt ervoor dat hij bij mij eigenlijk al afgevallen is.
Ja, het blijkt dat versie 2 minder is dan de eerste. Het is trouwens niet de eerste monitor die ik tegenkom waarvan de opvolger mindere specs heeft dan het originele model. Vreemd.
Isdatzo schreef op maandag 19 september 2011 @ 19:23:
[...]
Nouja, of de NEC PA231w maar daar kan ik niet bijster veel over vinden. Misschien kan iemand ook nog iets zinnigs zeggen over hoe die zich verhoudt ten opzichte van de EV2333WH.
Hier de review op Prad (alleen gratis toegankelijk in het Duits). Het gaat hier om de Spectraview 231, maar als je de US Spectraview software loslaat op de gewone PA231w, krijg je hetzelfde.

En ze hebben ook een review van de EV2333WH. Beide krijgen de hoogste waardering (Very Good). Een verschil is in elk geval dat de Eizo een PVA scherm heeft en de NEC een e-IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
levdr schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 00:23:
En ze hebben ook een review van de EV2333WH. Beide krijgen de hoogste waardering (Very Good). Een verschil is in elk geval dat de Eizo een PVA scherm heeft en de NEC een e-IPS.
Belangrijk om te vermelden is alleen wel dat het niet het high-end S-PVA is (wat je overigens ook niet meer ziet), maar de goedkopere variant cPVA (een beetje de tegenhanger van e-IPS).

Voordelen van cPVA ten opzichte van S-PVA zijn naast de lagere prijs onder andere het lagere energieverbruik en de hogere contrasten, beide zijn toe te schrijven aan de hogere pixel aperture ratio (zie deze reactie voor uitleg).

Nadeel van cPVA is voornamelijk black crush, wat je ook veel ziet bij MVA. De aller donkerste kleuren worden allemaal naar zwart toe gezogen, waardoor ze niet meer van elkaar te onderscheiden zijn, allemaal worden ze weergegeven als zwart.

Nou schijnt het bij de EV2333W wel mee te vallen, maar het is wel iets waar je op moet letten. Daarnaast is het zonder overdrive heel erg traag, met valt het wel mee, maar dan krijg je weer overdrive trailing. Nou is dat vooral bij gamen van belang, maar het zou ook hinderlijk kunnen zijn bij het kijken van films, vooral bij panning.

Ik zal trouwens kijken of ik morgen even alles wat nog open staat kan bekijken en waar nodig beantwoorden. Sinds m'n laatste post van inmiddels een week geleden heb ik alleen wat vlugge blikken op dit topic geworpen.

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
naaitsab schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:28:
Ik ben opzoek naar een IPS scherm van 27" met een hogere reslutie dan 1200p dus kom ik uit op de
pricewatch: Dell Ultrasharp U2711
pricewatch: HP ZR2740w

Nou vraag ik me af of de HP die 230 euro extra wel waard is?
Als je ze naast elkaar zet: http://tweakers.net/pricewatch/compare/344/253713;290640
zie ik niet echt iets waarvan ik zeg je dat is dat geld wel waard of zie ik dat verkeerd?

Op de iets hogere helderheid na heeft de HP volgens mij een mindere monitor dan de Dell op de markt gezet.
De HP staat pas net een week in de Pricewatch (heb deze zelf gesubmit ;)), denk dat dit de reden is dat de prijs nog erg hoog is. Waar ik nog niet veel heb over kunnen vinden is hoe erg de AG coating bij de HP is, bij de Dell wordt deze door sommigen (waaronder ikzelf) als dealbreaker gezien.
Een optie die je niet in de pricewatch tegenkomt maar welke wel interessant is zijn de Hazro monitoren, die zijn enkel op hun eigen site en op overclockers.co.uk te verkrijgen. Als het goed is dan zijn over twee weken ook de 'non-glass' modellen bij Hazro zelf te verkrijgen als je niet zo een grote fan bent van spiegelende glasplaten.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

• levdr
naaitsab schreef op maandag 19 september 2011 @ 23:28:
Ja, daar ziet het wel naar uit. Als je de specs met elkaar vergelijkt scoort de Dell op een aantal punten beter. Maar dat zegt op zich nog niets over hoe de HP presteert. Probleem is dat hij net uit is en er nog geen reviews en/of gebruikerservaringen zijn.

Een belangrijk verschil tussen de twee monitoren is dat de HP een standaard kleurenspectrum heeft terwijl de Dell een Wide Gamut monitor is. Als je geen kleurkritisch werk doet is een Wide Gamut monitor niet echt aan te raden. Je moet dan colour managed gaan werken en daarbij moet je redelijk weten wat je doet. Hoewel ik geloof dat de Dell een behoorlijke sRGB emulatie heeft.

Ik denk ook dat mijn bovenbuurman gelijk heeft wat de prijs van de HP betreft. Over een paar maanden zal die zeker wel gezakt zijn.

• PrinceXEvil
Dat moet een Z1 zijn geweest:
[afbeelding]

Scherpste laptopscherm wat er bestaat in termen van pixels per inch. Alleen bepaalde telefoons scoren 'hoger'. Hij is wel erg prijzig..
Hey DarkStone,

Bedankt voor je reacties alvast. Die van China was toen dr tijd iets van 1800-1900 euro. Op zich prijzig, maar qua specs is het heel redelijk. Als je dan naar dat scherm kijkt he, kan je me dan helpen voor de keuze van IPS of TN met LED, of alleen IPS is voldoende?

Dat scherm sprong gewoon echt uit, zo lijp mooi damn.

• Isdatzo
Hmm.. nou had ik na nog eens een avond gespendeerd te hebben aan het lezen van reviews / ervaringen besloten dat ik misschien toch maar de knip moest trekken en voor de PA241W gaan. Je hebt natuurlijk wel een tijd profijt van zo'n investering en wanneer je het uitsmeert over de jaren dat zo'n scherm meegaat valt het ook wel weer mee (jaja ik praat 't al voor mezelf goed, laat me :') ).

Maar wat denken ze daar bij NEC nou, wat is dat voor een onzin met die Spectraview-software die je buiten Noord-Amerika niet kan kopen 8)7 ? Waar slaat dat op :? .

Jaja, natuurlijk kán het wel als je echt wil.. maar het slaat gewoon nergens op Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/13.gif.
Ook heb ik een algemene vraag die ik niet zo snel kan antwoorden via het net. Het is ook een gevoels kwestie. Hoeveel verschil zit er tussen IPS en TN met LED backlit. Dan heb ik het over de "scherpte". Ik heb een laptop in China gezien die was zo gruwelijk scherp, heb die specs nooit kunnen vinden. Maar scherpe kleuren zou echt cool zijn. Hoop een hoge kwaliteit boost te zien.
Het verschil tussen IPS en TN is niet echt afhankelijk van de backlight. Het grootste voordeel van IPS ten opzichte van TN is dat IPS veel betere kijkhoeken heeft.

Grootste voordeel van TN ten opzichte van IPS is dat de reactietijd een stuk lager is.

Eigenlijk heeft de backlight alleen maar invloed op het kleurbereik, de maximale helderheid en het energieverbruik.

Dingen als contrast, reactietijden, resolutie, kleurdiepte, kijkhoeken, etc. zijn allemaal alleen maar afhankelijk van het paneel.

Overigens heb ik echt geen flauw idee wat je met "scherpe kleuren" bedoelt... Ik neem aan dat het in ieder geval niet flets is, eerder het tegenovergestelde. Bedoel je (over)verzadigde kleuren? Of natuurgetrouwe kleuren?
Ghosting of een soort van lag op m'n scherm, is absoluut niet gewenst. Ik weet niet welke spec ik hiervoor in acht moet nemen. Maar als ik bv van links naar rechts ga, mag hij niet op de helft of schokkend overgaan. Ook niet de witte waas die je soms kan achterlaten bij sommige monitors. Mijn ogen nemen dit soort dingen goed waar, ik merk het snel en ervaar het als ontzettend vervelend. Als jullie mij hier ook kunnen waarschuwen waardeer ik dat erg, thanks!
Als je dat niet weet heb je overduidelijk niet **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? doorgelezen...

Ghosting is afhankelijk van de reactietijden en de lag waar jij het over hebt zal je wel inputlag mee bedoelen. Die laatste is geen specificatie voor, enige manier om daar achter te komen is reviews lezen.

Als je van jezelf weet dat je erg gevoelig bent voor ghosting is het aan te raden om gewoon voor TN te gaan. Op IPS zou je dan misschien nog ghosting kunnen zien.

Witte waas bedoel je waarschijnlijk het "white glow" effect mee, nog een reden voor jou om niet voor IPS te gaan, want dat is de enige technologie die er last van heeft. Ik vind het zelf overigens wel vaak zwaar overdreven, je kan het wel zien, maar het is echt niet zo erg als veel mensen doen geloven.
Asus ML239H
LG IPS236V
-- edit 2
-- edit 2

De overgebleven 4 opties
Ik snap niet waarom je alleen maar hebt gekeken naar IPS beeldschermen. Je budget is niet erg hoog en je gebruiksdoelen wijzen eerder in de richting van TN dan in de richting van IPS.

De U2311H is uit dat rijtje dan nog wel een interessante keuze, omdat die vrij lage responsetijden heeft (maar dat is wel met overdrive) en een verwaarloosbaar lage inputlag, maar ik denk dat een monitor met een TN scherm voor jou een betere keuze is.

Die ASUS is niet geweldig volgens de review op Prad, vooral waardeloze sRGB dekking (wat zorgt voor fletse kleuren) en een waardeloos contrast. De IPS231P en IPS236V komen op zich wel goed uit reviews, maar ik heb nog vrijwel niemand gezien die er zelf één heeft en er positief over is. Ze schijnen last te hebben van gigantische exemplarische verschillen. Belangrijkste problemen zijn uniformiteit en backlight bleeding.

Voordeel van de U2311H is dat hij DisplayPort heeft en dus direct via DisplayPort op je laptop aangesloten kan worden, verder biedt de voet ook veel instelmogelijkheden, wat ook wel fijn is.

Het probleem is een beetje dat je net op een moment komt dat er veel van de wat oudere schermen net wel of net niet EOL zijn, waardoor de prijzen weer omhoog gaan en ze lastiger te krijgen zijn.

De nieuwe Samsung schermen heb ik nog weinig reviews van gezien en de reviews die ik heb gezien waren niet echt overtuigend (zou best kunnen dat de vorige generatie beter was...)

De iiyama E2473HDS-B1 is lekker snel en prima geschikt voor gamen, maar die heeft niet echt goede kleurweergave en waardeloze kijkhoeken.

Misschien is de Samsung Syncmaster PX2370 nog wel de moeite waard om naar te kijken. Voor de rest is er op dit moment vrij weinig interessants te krijgen als ik dat zo zie...
Gropah schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:30:
Ik ben toe aan een nieuwe beeldscherm. Mijn oude Samsung Syncmaster 223BW begint langzaam aan minder te worden en daarnaast wil ik graag overstappen op een grotere resolutie.

Ik heb de TS doorgenomen, maar daar kwam ik niet bij een beeldscherm uit wat mij beviel. Sommige, zoals de LG IPS'sen, leken op het eerste oog wel goed, maar als je bij reviews ging kijken bleken ze niet zo goed te zijn voor gaming, hetgeen ik voornamelijk op de PC doe waar het nieuwe beeldscherm op wordt aangesloten.

Ik zoek dus een monitor met de volgende specificaties:
schermgrootte 20 tot 23 inch
resolutie va 1920 bij 1080
inputlag van 5 ms of minder
DVI en HDMI hebben
Maximaal 160 euro

Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor gaming, maar ook voor het bekijken van video's en office/programmeerwerk

Overall moet het een redelijk goed beeld geven wat rustig is aan de ogen.

Wat misschien ook nog belangrijk is om te melden is dat hij vooral gebruikt zal worden in een omgeving met wat natuurlijk lichtinval, van zowel van achteren als van de zijkant, wat niet geheel gedimd kan worden.
Ook in dit segment heb je op het moment dat er weinig interessants te vinden is. Veel schermen waarvan bekend is dat ze goed zijn, zijn inmiddels veel duurder, waardoor ze gewoon echt niet meer interessant zijn.

Bovendien zie je heel erg weinig reviews van schermen < 23" en dan heb je ook nog eens het probleem dat eigenlijk alleen Prad inputlag goed meet (en ik zelf, maar ik test niet zoveel schermen :P). Daarnaast is een inputlag van 5 ms of minder sowieso erg lastig te vinden, zeker als je naar de netto inputlag kijkt en niet naar de echte inputlag.
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:36:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe 120hz monitor, maar ik zie dat het prijsverschil tussen 27" 1920*1080 en 23,6" 1920*1080 erg klein is en ik kan niet kiezen. Wat ik zoek is een lage inputlag en weinig screentearing monitor dat ideaal is om mee te gamen.

Waar wil je de monitor voor gebruiken? Games en films op de computer.
Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches) 23,6" of 27" EDIT: Oh en omdat ik ook films wil kijken moet het absoluut een 16:9 verhouding hebben!
Welke resolutie had je in gedachte? 1920*1080
Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk) ~300euro

Welke videokaart heb je in je systeem zitten? Club3d Radeon 5870
Welke aansluitingen zitten daar op? 1x Display Port, 2x DVI, 1x HDMI
Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart) HDMI of DVI
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten? Ik denk dat ik mijn huidige Acer AL1916 op een DVI poort er naast zet als tweede desktop als het niet voor drastische performanceverlies tijdens gamen zorgt.

Waar wil je de monitor voor gebruiken? Games en films
Gamen - stel je bepaalde eisen aan de snelheid van het beeldscherm? Zo snel mogelijk!
Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms? Ik heb gelezen dat het tegenwoordig niet veel meer uitmaakt, maar omdat heel veel monitoren een ms hebben van 2 lijkt dat me wel een sterk getal. verbeter me als ik het fout heb! :)
Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz? Ja, 120hz!
Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)? Zo laag mogelijk, dit is één van de belangrijkste punten, naast dat het 120hz en 1920*1080 moet zijn.

Kleurintensieve applicaties (fotobewerking, videobewerking, DCC, eventueel ook CAD) nee
Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie? hobby en studie
Met welke programma's werk je? (alles wat onder foto-/videobewerking, DCC en CAD valt) geen
Werk je in een standaard kleurruimte? (bijvoorbeeld Adobe RGB of sRGB) ?
Heb je al een colorimeter en/of een spectraal fotometer? (bijvoorbeeld X-Rite i1Display 2) nee
Is het eindresultaat drukwerk of digitaal? (web, PDF, PowerPoint, etc.) ?
Stel je nog specifieke eisen aan kleurafwijking en uniformiteit? (bijvoorbeeld DeltaE < 2) ?
Stel je specifieke eisen aan de helderheid? (bijvoorbeeld DeltaE < 2 bij 120 cd/m²) helder genoeg voor games, mijn huidige monitor is ontzettend donker wat heel irritant kan zijn in bijvoorbeeld horror games waar als je de brightness softwarematig hoger zet alles heel lelijk wordt.
Moet de monitor aan bepaalde kleurgerelateerde standaarden voldoen? (Fogra, Ugra) ?

Monitor als TV gebruiken nee
Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen? nee
Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? (welke? en welke aansluiting wil je gebruiken?) nee

Moet de monitor 3D ondersteuning hebben? nee, ga ik niet gebruiken
Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot) nee
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare) Ik heb nu een matte beeldscherm, om risico te voorkomen dat ik niet van glans houd wil ik denk ik hetzelfde.
Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen) hoogte en kantelen zijn erg handig, mijn huidige scherm kan alleen kantelen.
Moet de monitor aan bepaalde milieuvriendelijkheidseisen voldoen? (TCO, EPEAT, Energy Star) nee
Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen) nee
Van de drie schermen die in de startpost staan, die toch wel het populairst zijn van de 120 Hz schermen, is de pricewatch: LG W2363D verreweg het snelste wat betreft inputlag, jammer genoeg niet wat betreft reactietijden.

Volgens Prad.de:

SchermInputlagNetto inputlagGemiddelde grey-to-grey reactietijd
Acer GD245HQbid18.2 ms21.3 ms6.9 ms
BenQ XL2410T7.3 ms11.1 ms7.5 ms
LG W2363Dverwaarloosbaar laag?17.8 ms

Overigens heb ik van de reviews van 120 Hz schermen die ik heb gelezen wel geleerd dat 120 Hz schermen helemaal niet per se de beste keuze zijn om op te gamen. Doordat ze vaak veel hogere reactietijden en een veel hogere inputlag hebben.

Het irritante is dat de reactietijd juist lager zou moeten zijn, aangezien je frames elkaar twee keer zo snel opvolgen. Elk frame duurt maar 8.3 ms, dus LG zal nooit de target halen met snel opeenvolgende frames. Als hij van 20% naar 80% moet zou het best kunnen dat hij bij 60% alweer de informatie voor een nieuw frame krijgt.

Waarschijnlijk is het meer een placebo effect dat mensen vinden dat het beter speelt op een 120 Hz monitor, want eigenlijk zijn die dingen helemaal niet zo geweldig.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik 120 Hz schermen kan vinden met lagere reactietijden en inputlag. Maar dat wordt niet meer vanavond.

• levdr
Isdatzo schreef op woensdag 21 september 2011 @ 20:29:
Maar wat denken ze daar bij NEC nou, wat is dat voor een onzin met die Spectraview-software die je buiten Noord-Amerika niet kan kopen 8)7 ? Waar slaat dat op :? .

Jaja, natuurlijk kán het wel als je echt wil.. maar het slaat gewoon nergens op.
Aah, nee! Je wordt verondersteld de Spectraview versie van de PA241 te kopen. Die kost maar € 1.506,98 tegen de gewone versie € 891,99... >:)

Ik heb een tijdje terug ook nog even de Nec P221w overwogen en had Nec gemaild met welke software ik die hardwarematig kon kalibreren. Ik wist dat overigens wel maar was erg benieuwd naar hun antwoord. Kreeg ik al na 10 dagen een antwoord. Ze gaven twee mogelijkheden: de Spectraview ii (dat is dus de US versie hoewel ze dat er niet bij zeiden). En de Spectraview Profiler (de EU versie, ook niet bij naam genoemd) die in een bundel komt met een monitorhood en die nota bene behoorlijk wat meer kostte dan de monitor zelf!
Hoe ik als Europeaan dan aan de Spectraview ii versie moet komen, zeiden ze er niet bij...

Nee, ik heb het idee dat Nec aan de Europeanen een fijn melkkoetje heeft. Alleen daarom al vind ik het een akelig bedrijf en ik kan het niet uitstaan dat ik vandaag de Nec PA231w heb besteld... :(

[ Voor 0% gewijzigd door levdr op 22-09-2011 15:04 . Reden: typo ]

• Isdatzo
levdr schreef op woensdag 21 september 2011 @ 23:50:
[...]

Nee, ik heb het idee dat Nec aan de Europeanen een fijn melkkoetje heeft. Alleen daarom al vind ik het een akelig bedrijf en ik kan het niet uitstaan dat ik vandaag de Nec PA231w heb besteld... :(
_O-

Ja, ik ben bang dat hier iets soortgelijks gaat gebeuren. Het is eigenlijk een beetje tegen m'n principes in..mja.

Maar Eizo doet het andersom, die dingen zijn in Amerika godsgruwelijk duur vergeleken met wat je er in Europa voor betaalt.

Die Multiprofiler kan je overigens gewoon downloaden vanaf de NEC site, ik weet niet in hoeverre dat verschilt van de Spectraview II :? . Morgen eens uitzoeken wat dat Multiprofiler precies doet, ik heb geen flauw idee namelijk.

• levdr
Ja, de Multiprofiler kun je downloaden, maar de Spectraview ii software niet. Ik vond het nogal opvallend dat ze die wel noemden in hun mail aan mij terwijl je hem hier nergens kunt krijgen. Dat was nogal hmm... schizofreen? :+

De Multi Profiler software is als ik het goed begrepen heb identiek aan de BasICColor Display 4 software die je voor 100 euro kunt aanschaffen. Je mag ook eerst een testversie downloaden.

Wat ik op forums heb gelezen is trouwens behoorlijk tegenstrijdig. De ene zegt dat de US versie beter is, de ander zegt dat de EU versie beter is. Maar ik heb reviews gelezen (Prad en/of tftcentral waarschijnlijk) waarin een Nec monitor gecalibreerd werd met zowel de ene als de andere versie en die het beide even goed deden.

Wat wel grappig is: ik heb vanmiddag even met een van de winkels gechat om te vragen naar dat prijsverschil tussen de zwarte en de zilveren PA231. Ze hebben de distributeur gebeld die bevestigde dat het dezelfde is. Ik heb hem daar ook meteen besteld maar toen ik later nog even op hun site kwam bleek dat ze de prijs hadden verhoogd; hij is daar nu net zo duur als de zwarte! _O-

Edit: Correctie! Al die verschillende termen...

Nec heeft drie verschillende soorten kalibratie software:
1. de MultiProfiler: alleen voor softwarematig kalibreren (gratis te downloaden van de NEC site)
2. de Spectraview Profiler (alleen te koop in Europa): voor hardwarematig kalibreren maar die werkt alleen op de dure Spectraview Reference monitoren (ook alleen te koop in Europa). Het is deze software die gelijk is aan de BasICColor software.
3. de Spectraview ii software: voor hardwarematig kalibreren. Werkt op alle hardwarematig te kalibreren NEC monitoren waar ook ter wereld maar wordt alleen verkocht in Amerika.

[ Voor 21% gewijzigd door levdr op 23-09-2011 15:22 . Reden: correctie ]

• Romer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06-2012
Hi hi,

Ik ga deze week mijn nieuwe game pc kopen, daarbij heb ik ook een monitor nodig.
Ik dacht dat ik met een monitor rond de 150 euro keurig zat, maar na het bestuderen van dit topic krijg ik het idee dat ik mijn prijs toch moet gaan aanpassen? Er wordt amper gesproken over die prijs en begin ik te twijfelen.
Ik ga mijn nieuwe game PC aanschaffen voor een prijs van ongeveer 950,-.
Dan komt mijn vraag; is een monitor van rond de 150 euro goed genoeg? Of moet ik eigenlijk mijn prijs gaan aanpassen en is het zonde om een relatief dure pc te kopen met een (blijkbaar) goedkoop beeldscherm.

Mijn eisen zijn:
- 22" t/m 24"
- Minimaal - 1920*1080 (Full HD)
- 16x9
- Misschien in de toekomst een PS3 aansluiten, maar geen vereiste als het geld scheelt.
- Gamen, video en film bewerking als hobby (en die combi is natuurlijk weer een probleem).

M'n videokaart wordt een van deze twee, of iets in deze richting.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC€ 239,90€ 239,90
1Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 227,-€ 227,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 466,90

Hier heb ik naar gekeken:
#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ G2420HD€ 130,50€ 130,50
1Iiyama E2473HDS-B1€ 172,-€ 172,-
1Iiyama ProLite E2409HDS-B1€ 149,-€ 149,-
1LG Flatron E2360V-PN€ 146,99€ 146,99
1Samsung Syncmaster BX2335€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,49

Dus, is het zonde om bij mijn nieuwe systeem een goedkoper beeldscherm te kopen of is dat geen enkel probleem?
Het is mogelijk dat ik voor een duurder beeldscherm ga maar dan wordt het nog even sparen, is het dat waard de ja of de nee?

Alvast heel erg bedankt dat je mijn gebrabbel leest..
Romer

Edit 1.
Ik vond zelf de BenQ wel erg geschikt, vond 'm mooi, voldeed aan wat ik wist en was erg goedkoop. Maar in dit topic heb ik 'm geen een keer voorbij zien komen..

Verwijderd

Kid Jansen schreef op woensdag 21 september 2011 @ 23:38:Van de drie schermen die in de startpost staan, die toch wel het populairst zijn van de 120 Hz schermen, is de pricewatch: LG W2363D verreweg het snelste wat betreft inputlag, jammer genoeg niet wat betreft reactietijden.

Volgens Prad.de:

SchermInputlagNetto inputlagGemiddelde grey-to-grey reactietijd
Acer GD245HQbid18.2 ms21.3 ms6.9 ms
BenQ XL2410T7.3 ms11.1 ms7.5 ms
LG W2363Dverwaarloosbaar laag?17.8 ms

Overigens heb ik van de reviews van 120 Hz schermen die ik heb gelezen wel geleerd dat 120 Hz schermen helemaal niet per se de beste keuze zijn om op te gamen. Doordat ze vaak veel hogere reactietijden en een veel hogere inputlag hebben.

Het irritante is dat de reactietijd juist lager zou moeten zijn, aangezien je frames elkaar twee keer zo snel opvolgen. Elk frame duurt maar 8.3 ms, dus LG zal nooit de target halen met snel opeenvolgende frames. Als hij van 20% naar 80% moet zou het best kunnen dat hij bij 60% alweer de informatie voor een nieuw frame krijgt.

Waarschijnlijk is het meer een placebo effect dat mensen vinden dat het beter speelt op een 120 Hz monitor, want eigenlijk zijn die dingen helemaal niet zo geweldig.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik 120 Hz schermen kan vinden met lagere reactietijden en inputlag. Maar dat wordt niet meer vanavond.
Aha, zelf zat ik te denken dat de Acer GD245HQbid een goed scherm was, maar met ~20ms inputlag is dat het dus zeker niet!! Ik kijk alvast uit naar je betere suggesties, in elk geval al ontzettend bedankt voor je hulp!!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ten eerste: bedankt voor het advies
Als ik jouw begrijp is mijn budget dus niet toereikend voor wat ik wil. Ik zou mijn budget wel willen opschuiven naar 200 euro, als ik dan wel een goed beeldscherm krijg. Daarom viel mijn blik op de Dell UltraSharp 23H11, maar in dezelfde post geef je ook aan dat de Dell UltraSharp ook niet goed is voor gaming terwijl in de review geen problemen tijdens gaming werden geconstateerd.

Nu vraag ik mij af waarom jij de Dell UltraSharp 23h11 afraad.

• PrinceXEvil
@Kid Jansen

Bedankt voor de feedback, heb het wel gelezen, alleen kon ik mijn antwoord niet 1, 2, 3 vinden. Een vriend van mij had een heel lange tijd terug een Acer scherm die lagde zo erg, daar kon je gewoon niet op gamen. Zodoende dat ik dat niet wil zien op mijn scherm.

Ik zit nu tegen jouw advies van iiyama te kijken. Hij lijkt perfect voor mijn nood, alleen zeg je zelf dat kleurweergave belabberd is, bedoel je dan in details of in het algemeen? Ook de kijkhoek zou niet goed zijn, ik ben best lang met mijn huidig monitor heb ik hier geen last van. Zal dit dan een probleem zijn, of is dit specifieke stuk een downgrade tegenover de oude? (226BW Samsung)

Als ik de Pricewatch opnieuw opent en een TN paneel zoek met LED en 24" kom ik ook op een veel goedkoper model uit, bv HP cheapy wat is dan het verschil als de specs bijna gelijk zijn? Ik vind het zo lastig met monitors om kwaliteit te kunnen meten als de specs gelijk zijn alleen de prijzen niet.

Als die iiyama qua kijk hoek hetzelfde of beter is dan Samsung voorzie ik geen problemen. Kleurweergave is dit dan een up/downgrade? Op zich maakt het me niet zoveel uit, als rood maar rood blijft.

PS

Met scherpte bedoelde ik dan die Sony Z laptop die BierHier had geraden.

• levdr
Even een update:

De NEC PA231W is aangekomen en hij is echt schitterend. Het 16:9 formaat zal voor mij even wennen zijn, maar het is werkelijk een prachtige monitor. Het beeld lijkt wel een kopie van mijn prachtige oude iMac te zijn.

Om deze 'gewone' versie hardwarematig te kunnen kalibreren heb je de Amerikaanse Spectraview ii nodig, die werkt op elke NEC waar ook ter wereld. Zoals al was vastgesteld is die niet van NEC zelf te betrekken omdat de Spectraview ii alleen voor de Amerikaanse markt bestemd is. Maar op Imagescience b.v. kun je de software zo kopen. Bij B&H verkopen ze de software niet los en moet je de colorimeter erbij kopen. Zonde als je al een colorimeter hebt (ik heb een Spyder 3 Pro).

Enfin, mijn zoektocht naar een monitor is teneinde en ik ben zeer tevreden met de uiteindelijke keus.

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 09:45
PHILIPS 221EL2SB is nu in de aanbieding bij de Mediamarkt voor 100 euro..

is dat nog wat ?

LED schermpje; 22 inch; wel goed contrast zo te zien

maar wat zegt de kenner er van :D?

http://www.mediamarkt.nl/...iavandaag+-+dagaanbieding

• Isdatzo
levdr schreef op donderdag 22 september 2011 @ 19:17:
Even een update:

De NEC PA231W is aangekomen en hij is echt schitterend. Het 16:9 formaat zal voor mij even wennen zijn, maar het is werkelijk een prachtige monitor. Het beeld lijkt wel een kopie van mijn prachtige oude iMac te zijn.

Om deze 'gewone' versie hardwarematig te kunnen kalibreren heb je de Amerikaanse Spectraview ii nodig, die werkt op elke NEC waar ook ter wereld. Zoals al was vastgesteld is die niet van NEC zelf te betrekken omdat de Spectraview ii alleen voor de Amerikaanse markt bestemd is. Maar op Imagescience b.v. kun je de software zo kopen. Bij B&H verkopen ze de software niet los en moet je de colorimeter erbij kopen. Zonde als je al een colorimeter hebt (ik heb een Spyder 3 Pro).

Enfin, mijn zoektocht naar een monitor is teneinde en ik ben zeer tevreden met de uiteindelijke keus.
Gefeliciteerd!

Maar eh, 159 AUD is ook ongeveer 155 USD. Terwijl NEC hem zelf aanbiedt voor 89 dollar.

Nu wilde ik sowieso een andere colorimeter (nu een spyder 2) en volgens mij is dat ding in de kit dezelfde meter als de i1Display2. Op Amazon met gratis verzending voor $284 (+/- 210 euro).

Alleen ik wilde er eigenlijk ook nog andere monitoren mee kalibreren.. dus misschien toch die Spectraview los kopen en dan een i1Display Pro :? .

Die kan je met software voor +/- 200 op de kop tikken.. met die spectraview II erbij kom je dan op 275 uit en dat is ook nog wel te doen.

• levdr
Bedankt!

Ja, ergerlijk dat je die software dan niet gewoon bij NEC zelf kunt kopen. Hoe dat met die andere pucks zit weet ik niet. Hopelijk komt Kid gauw weer eens meelezen, want die weet daar geloof ik alles van.

Ikzelf heb de Spyder 3 Pro en wil alleen de software. Ik google me suf, maar denk dat het waarschijnlijk Imagescience gaat worden.

Overigens ziet het scherm er zo, out of the box, al erg goed uit.

• Isdatzo
Om het nog leuker te maken (gaat over de PA271W maar ik neem aan dat dit ook voor de rest van de serie geldt):
In Europe the "SpectraView Profiler" software is provided by BasICColor who offer a free 14 day license for the full version of the software. After speaking with NEC Europe to clarify we discovered that this software allows three levels of calibration of the PA series, depending on whether you have bought the regular PA monitor or the special SpectraView II edition in European countries. The latter is referred to over here as the NEC PA271W-SV or the 'SpectraView Reference 271". It comes at a higher cost but is aimed at users who require that extra level of specialist performance and high end professional application. I would like to emphasise that there are significant differences between the regular PA271W and the SV edition of the screen, something which every NEC representative highlighted to me during our conversations.

[knip]

Also, importantly for calibration the PA271W regular edition and PA271W-SV have a slight firmware difference which allows for different levels of calibration. The PA271W only allows you to use the European software to calibrate at a software (graphics card LUT) level alone, or at a hard/software level which also controls limited monitor settings such as brightness and the RGB channels automatically. It does not however control the monitors 14-bit LUT and the option for "hardware calibration" within the software is greyed out. If you purchase the SV version of the screen, the firmware communicates with the software automatically and the software will then allow full calibration of the monitor's LUT.
Note: dit gaat dus over Spectraview Profiler, met de Spectraview II-software gelden die beperkingen niet. Naar het schijnt. Maar dan heb je weer:
This US software is also inferior (in the view of NEC Europe) to the BasICColor provided SpectraView Profiler software and does not offer the accuracy or performance that the Euro software can. Part of this relates to the fact that the US SpectraView II software can calibrate at a hardware level, but only a matrix based profile is used. The Euro software can create a hardware based table profile which is superior in accuracy.
Om het lekker makkelijk te maken allemaal. Wat nu het beste resultaat oplevert is me niet bepaald duidelijk :') .

Ja, de Europse spectraview-editie kopen maar dat gaat dus niet gebeuren :z .

[ Voor 17% gewijzigd door Isdatzo op 22-09-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Hmmm, ik geloof die laatste uitspraak van NEC niet zo. Ze proberen hier volgens mij alleen maar die hoge EU prijzen te verantwoorden. Als je ook op forums leest wat mensen erover weten/zeggen dan zijn er volgens mij niet of nauwelijks verschillen.

En in elk geval zeggen ze dat niet tegen de Amerikanen, want op de US site staat te lezen over de Spectraview ii software:
After calibration, the display is automatically profiled and highly accurate ICC/ColorSync color profiles are generated and automatically registered with the Color Management System. These profiles use the Bradford Chromaticity Adaptation matrix.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
Either way, het is allemaal lekker onduidelijk |:( .

Voor de prijs maakt het ook niet veel uit of je nu die BasICColor blabla 4 koopt (100 euro) of Spectraview II dus in hoeverre ze daar het prijsverschil mee willen goedpraten weet ik niet :+ .

Ik heb die kerels van BasicColor een mailtje gestuurd, ik ben benieuwd. Van NEC verwacht ik geen fatsoenlijk antwoord maar misschien morgen dat ook maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:22
Omdat ik ook maar niet tot een definitieve keuze kan komen hier maar eens om wat advies vragen. Eigenlijk had ik mijn keuze beperkt tot de dell ultrasharp 2711, 2410 of 2412. Tot ik hier weer las over de NEC PA231W.

Fotobewerking en software development.

minimaal 23 inch, in het geval van 23 inch waarschijnlijk snel een tweede zelfde monitor. bij een 27 inch wordt er maar 1 nieuwe monitor aangeschaft. In beide gevallen blijft ook het huidige 23 inch ips scherm (HP L2335)

Voorkeur was 1920x1200 minimaal. Bij 27 inch 2560x1440.

Wat mag het allemaal gaan kosten?

Prijzen van de genoemde monitoren zijn wel de richtprijzen.

Kleurintensieve applicaties (fotobewerking, videobewerking, DCC, eventueel ook CAD)

Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie?

Semi-professioneel

Met welke programma's werk je? (alles wat onder foto-/videobewerking, DCC en CAD valt)

Adobe lightroom en adobe photoshop

Heb je al een colorimeter en/of een spectraal fotometer?

Ja

Is het eindresultaat drukwerk of digitaal? (web, PDF, PowerPoint, etc.)

Voornamelijk digitaal
Grootste punt van twijfel is nu of de kleurechtheid van de NEC de iets lagere resolutie en iets hogere prijs compenseert.

Lijkt me een vraag waar meer mensen mee hebben gezeten. Waarom hebben jullie dan juist voor de NEC of de Dell gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Isdatzo schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 02:13:
Voor de prijs maakt het ook niet veel uit of je nu die BasICColor blabla 4 koopt (100 euro) of Spectraview II dus in hoeverre ze daar het prijsverschil mee willen goedpraten weet ik niet :+ .
Ik bedoelde dat je om de BasICColor software voor hardware kalibratie te kunnen gebruiken je de dure Spectraview versie van de monitor nodig hebt. Bij de grotere monitoren (zoals b.v. de PA241) betaal je dus behoorlijk wat meer dan wat je in de US moet neertellen voor diezelfde monitor+Spectraview ii. En daar moeten ze wel een reden voor geven neem ik aan. Dus zijn de EU monitoren hand picked etc. en is BasICColor beter dan Spectraview ii. Misschien is het waar hoor maar ik geloof dat allemaal niet zo.

Overigens zegt NEC Europa dat ze niets te maken heeft met NEC US. Go figure...
Flatlinernl schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 09:22:
Omdat ik ook maar niet tot een definitieve keuze kan komen hier maar eens om wat advies vragen. Eigenlijk had ik mijn keuze beperkt tot de dell ultrasharp 2711, 2410 of 2412. Tot ik hier weer las over de NEC PA231W.

[...]

Grootste punt van twijfel is nu of de kleurechtheid van de NEC de iets lagere resolutie en iets hogere prijs compenseert.

Lijkt me een vraag waar meer mensen mee hebben gezeten. Waarom hebben jullie dan juist voor de NEC of de Dell gekozen?
De NEC PA231w heeft wat minder pixels in de hoogte maar of je dat merkt qua resolutie? Nou had ik persoonlijk ook liever een 16:10 gehad, maar dat is dan vanwege de effectieve hoogte van het scherm en niet vanwege de resolutie.

Na een paar monitoren te hebben besteld en geretourneerd heb ik uiteindelijk besloten te kiezen voor een monitor uit het goedkopere segment, maar ik wilde tegelijkertijd wel een true 8 bit scherm en geen 6 bit+AFRC. En hij moest hardwarematig te kalibreren zijn. Dan wordt de keus nogal beperkt en zodoende ben ik uitgekomen bij de NEC PA 231w.

Bovendien is de QC bij NEC vele malen beter dan bij Dell of HP en heb je dus ook minder kans op het soort afwijkingen die de Dells en HPs etc. zo vaak te zien geven (en waar de forums vol mee staan).

De Dell 2711 schijnt het trouwens in dat opzicht een stuk beter te doen dan zijn kleinere broers. Maar er zijn ook wagenladingen vol mensen die zeer gelukkig zijn met hun Dell U2410.

Een monitor kiezen blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoveel mogelijk 'desktop' oppervlakte op een redelijk klein bureau.

Hoe kleiner hoe beter.

Minimaal 1920x1080 (full-hd)

250 euro max en het liefst onder de 200 euro. Ik snap dat ik hier mijn keuzes enorm mee verklein maar het is toch het proberen waard.

Verdere info:

Ik heb nu een Samsung SyncMaster 2493HM (24" ,920x1200,tn-panel) die nog goed voldoet (alleen niet in pivot mode). En een oude 22" 1680x1050 monitor die op sterven na dood is.

Een upgrade heb ik nodig omdat ik eve-online speel met meerdere clients op 1 systeem (op het moment tot wel 10+). En dit zou ik graag doen met minder 'alt-tabs'. :P Ik wil graag van 2 naar 3 schermen.

Eve-online heeft als minimum resolutie 1024*768 . Dit betekend dat in landscape een full-hd scherm geen 2 clients (zonder overlap) kan tonen. In portrait/pivot mode kan dit wel. Daarom is een belangrijke eis dat het scherm portrait/pivot mode moet ondersteunen.

Mijn huidige syncmaster heeft een tn-panel en dat heeft mij al snel laten inzien dat ik dit niet wil in portrait mode. De kijkhoek is meer dan droevig. Hierdoor is een andere eis dat de kijkhoek goed moet zijn in portrait mode (dus geen tn panel).

Voor nu heb ik besloten dat ik de syncmaster nog niet weg wil doen. De situatie zal waarschijnlijk dus 2x monitor in portrait en 1x monitor in landscape worden. Dit kan in portrait+portrait+landscape of met de landscape monitor in het midden maar dat is voor deze post niet echt van belang.

Qua pc-hardware gaat dit alles goed op een ATI sapphire 4870 512mb ram. Maar aangezien deze qua output ports tot 2 is gelimiteerd ga ik binnenkort upgraden naar (waarschijnlijk) een AMD 6950 (2gb ram).

In het kort mijn eisen:
  • Minimaal 1920x1080
  • Pivot/portrait mode
  • Goede kijkhoek (IPS?)
  • 200-250 euro max
Zelf kwam ik uit op de LG Flatron IPS231P.

Zijn er nog andere opties?

Verwijderd

Heren Tweakers,

Vorig jaar heb ik met hulp van GoT een systaam samengesteld, offertes aangevraagd, en er eentje uitgekozen. Hier zit onderandere een Sapphire Radeon HD 5770 Vapor -X 1 GB (HDMI/DP, PCIe) in.

Nu komt Aldi met een medion aanbieding voor een naar mijn idee mooi scherm:
58 cm/23" beeldschermdiagonaal
Standaard contrastverhouding 1000 : 1
Dynamische contrastverhouding 5.000.000 : 1
Maximale resolutie 1920 x 1080 pixels
Breedbeeldscherm 16:9
Standaard helderheid 250 cd/m2
Standaard reactietijd 2 ms (grijs/grijs)
Standaard zichthoek (CR>10) 160° H/V

Techniek

58 cm/23" breedbeeldscherm met de LED techniek en een full HD-resolutie van 1920 x 1080 pixels - Ongelofelijk slank en sensationeel scherp
Dynamische contrastverhouding van 5.000.000 : 1 - Scherpe contrasten voor maximaal gaming- en multimediaplezier
Standaard reactietijd 2 ms (grijs/grijs) - Echt vloeiende weergave – meer plezier dan ooit van films en games
DVI-D- en HDMI-ingang - Digitale HD weergave van beeld en geluid zonder kwaliteitsverlies
2 geïntegreerde luidsprekers
Energie zuinig en milieuvriendelijk! Voldoet aan de richtlijn Energy Star 5.0

Aansluitingen

1 x HDMI met HDCP-decodering
1 x DVI-D met HDCP-decodering
1 x VGA (15-pins D-Sub)
Audio In
Netadapteraansluiting

Afmetingen / Gewicht

Incl. voet (BxHxD): ca. 54 x 41 x 22 cm
Gewicht met voet: ca. 3,5 kg

Inclusief

DVI-kabel
VGA-kabel
Audiokabel
Handleiding

Gaat dit werken, of is mijn Sapphire te licht?

Alvast bedankt!
Peter

• DecentDutch
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-05-2024
hoi,

ik kom er maar niet uit welke scherm ik moet uitkiezen ben uiteindelijk op deze 2 geëindigd:

#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ G2420HD€ 128,35€ 128,35
1Samsung Syncmaster BX2231€ 138,19€ 138,19
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 149,30€ 149,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,84

Dat is de videokaart die ik zal gebruiken.

bij salland.eu kost de Benq 134 euro daar zal ik hem bestellen maar de Samsung kost 128 euro die kan ik bij mij in de buurt halen.

Zou iemand mij mischien kunnen zeggen welke beter is?

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door DecentDutch op 25-09-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 09:02:
Gaat dit werken, of is mijn Sapphire te licht?
Tuurlijk, zo bijzonder is 1080p toch niet?
Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees voordat je hier vragen gaat stellen eerst **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? door.

Voor alle wat moet ik kopen vragen geldt dat er minimaal antwoord moet worden gegeven op de vier basisvragen.

Beantwoord voor een zo goed mogelijk advies ook zoveel mogelijk van de aanvullende vragen die van toepassing zijn.

Hoewel vrijwel iedereen iets anders verwacht van een monitor zijn sommige vragen toch vergelijkbaar, bekijk daarom ook eens het onderdeel kant en klaar advies.

Twijfel je of je hier wel goed zit? Lees dan ook het Best Buy Guide overzichtstopic.