Het heeft even geduurd, want ik heb het de afgelopen twee weken erg druk gehad, maar hier is dan weer een megapost van mij.
Leon90 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:37:
Basisvragen
- Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Vooral voor Gaming, maar ook voor Videobewerking en Modelling. - Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
'24 inch'
Ik heb op dit moment een 20" beeldscherm, en heb besloten dat in mijn omgeving een 24" beeldscherm perfect zou zijn. Omdat ik een zo groot mogelijk scherm wil voor gaming en moddeling, maar niet te groot voor de afstand en grootte van de kamer. (27" zou niet eens meer passen op mijn bureau) - Welke resolutie had je in gedachte?
1920x1080 (fullhd) - Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
< €300,-
....
Als je een budget hebt van €300 zou je eventueel ook nog kunnen kijken naar een 120 Hz monitor. Met het oog op videobewerking en modelleren (CAD/DCC neem ik aan) zou je ook kunnen overwegen om voor een IPS scherm te gaan, maar dan zal je wel je budget nog iets verder op moeten rekken.
Voor 120 Hz zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar de
Acer GD245HQbid.
Voor IPS zou je kunnen kijken naar de
HP ZR24w of de
Dell Ultrasharp U2410.
Verder zou je kunnen kijken naar
[BBG aanschaf] Monitoren#kant en klaar advies. In de 24" tabel staan redelijk wat Samsung schermen en er staat ook een LG in (
LG W2453V-PF).
Anoniem: 408317 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:59:
Waar wil je de monitor voor gebruiken? Gaming en films
Wat voor afmetingen had je in gedachte? 20' tot 24' (liever betere kwaliteit dan groter scherm)
Welke resolutie had je in gedachte? Full HD (HDMI of DV-I aansluiting)
Wat mag het allemaal gaan kosten? Maximum €150 (excl. verzending)
Ik zoek dus een laag geprijsde monitor die ik ga aansluiten op mijn HD 6850 (budget gaming-systeem) het zou leuk zijn moesten er speakers in verwerkt zitten (maar dan moeten het wel goede zijn).
Er zijn 2 dingen waar ik op let: kleur en input lag, dus liefst de reactiesnelheid rond, of onder 5ms en heldere, natuurgetrouwe kleuren.
Om er nog een criteria aan toe te voegen: Ik ben wel geïnteresseerd in een LED-monitor
EDIT: Op pricewatch kom ik uit op een
packard bell viseo 220, maar ik weet nu echt nie of PB een goed monitor-merk is.
Die Packard Bell zou ik niet nemen, zo'n beetje alles wat Packard Bell maakt is troep.
Ik heb zojuist ook een tabel aan de startpost toegevoegd met 21.5" en 23" schermen voor een budget tot €150. Voor het gemak heb ik die ook hieronder nog een keer gezet.
Die Samsung P2250 en LG W2261VP-PF zijn allebei prima schermen. Die worden ook allebei aangeraden door Prad.de als 21.5" gaming schermen:
Im Bereich Gaming stechen momentan folgende Modelle heraus: die 22 Zoller LG W2261VP für 128,99 €, LG E2240T-PN für 119,00 € und der Samsung P2250 für 126,99 €.
Ik zou dus eerst even die twee schermen bekijken als ik jou was, eventueel kan je daarna nog de rest bekijken.
Stravincy schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:44:
Hallo,
Ik had hier al perongeluk een topic gemaakt:
Help! Nieuw beeldscherm, maar veel keuze.
Maar ik geloof dat ik het hier beter kan proberen.
Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Gaming (vooral Starcraft 2 en Diablo 3 in de toekomst) + internet/surfen + korte filmpjes/anime kijken.
Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
22-23 inch.
Welke resolutie had je in gedachte?
1920 x 1080 pixels (16:9)
Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Kwa prijs maakt het me niet veel uit eerlijk gezegd. Zo lang het maar niet overdreven duur is.
...
Verder wil ik dat het een Full HD LED scherm is.
In het Aldi krantje van vandaag staat toevallig een monitor die redelijk aan die eisen voldoet (23inch full hd, 2ms, LED) voor 159 euro, maar ik heb geen idee of die monitor van goede kwaliteit is.
Het gaat hier om een Medion Akoya MD 20144.
Ik hoop dat iemand me kan helpen met een keuze maken!
Edit: Oh en hij moet een zwarte rand hebben.
Edit 2: Ik zat even bij het kant en klaar advies rond te neuzen en zag daar de Samsung SyncMaster XL2370. Ziet er niet verkeerd uit. Helemaal niet verkeerd eigenlijk.
Maar toen zag ik daar ook de Samsung SyncMaster PX2370 staan met een Contrastratio 1000 : 1 terwijl de Samsung SyncMaster XL2370 een Contrastratio van 5000000 : 1 heeft.
Ik heb geen idee wat het verschil is. Wat is beter?
Edit3: Het belangrijkste is eigenlijk dat het een scherm van goede kwaliteit is dat lang mee gaat.

Je kan er over het algemeen van uit gaan dat elk scherm tegenwoordig een opgegeven statisch contrast heeft van 1000:1. Het hangt er een beetje van af wat voor meetmethode je gebruikt, meestal valt het nog wat lager uit.
Er zijn een aantal *VA schermen die hoger dan 1000:1 halen, meestal is dat dan tussen de 1200:1 en 1600:1. Het hoogste statisch contrast waar ik van af weet zie je bij het Samsung LTM230HP01 cPVA paneel en de 20" variant daarvan, die halen 3000:1.
Voor schermen met een TN of IPS paneel kan je er van uit gaan dat alles boven de 1000:1 dynamisch contrast is.
Als je per se LED backlighting wil, zou ik inderdaad kijken naar de XL2370 en PX2370, maar bedenk wel dat LED lang niet altijd beter is dan CCFL. Alleen met energieverbruik wint het vrijwel altijd van CCFL, op alle andere vlakken zou ik zelf juist eerder voor CCFL gaan. Bekijk anders ook eens de andere schermen in de 23" tabel in de startpost.
geertvduin schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:37:
Ik kan me erg in jouw basisantwoorden vinden Rienspy en heb ook lichte voorkeur voor LED.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom continu LCD aangeraden word in plaats van LED in de BBG.
Zouden jullie dit kunnen uitleggen?
Maar ter zake, wat voor monitor raden jullie ons aan?
Alvast bedankt!
Ik snap niet dat mensen niet eens begrijpen dat LED ook gewoon LCD is... Als je denkt dat met LED technologieën als OLED, AMOLED, of QDLED wordt bedoeld kom je van een koude kermis thuis.
Het is allemaal nog steeds TFT LCD, alleen wordt de backlighting verzorgd door LED strips aan de randen, met een diffuser om het (enigszins) gelijkmatig te verdelen over het scherm, in plaats van dat het door CCFL's wordt verlicht.
Wat ik ook niet begrijp is die fascinatie van het gros van de mensen hier met LED. Ik heb nou al meerdere keren gezegd, en naast mij ook Darkstone, dat LED lang niet altijd beter is dan CCFL. Sterker nog, je kan er beter van uit gaan dat CCFL altijd beter is dan LED, het energieverbruik uitgezonderd.
BertHier schreef op maandag 06 juni 2011 @ 21:42:
Opzich een prima keuze als je echt tevreden ben met de looks en specs.
De helderheid vind ik wat magertjes op 250. De P2470H heeft een inch meer en betere specs (helderheid op 300) dan de andere 2. Die zou ik doen, maar de XL2370 zal ook een prima keuze zijn. De BX2450 vind ik eigenlijk net niks.
Die extra helderheid heb je niks aan, dat maakt alleen maar de kans kleiner dat je een fatsoenlijke contrastratio overhoudt als je hem instelt op een normale helderheid. De meeste mensen gebruiken hun scherm op 120~180 cd/m², hoger dan dat krijg je alleen maar vermoeide ogen en hoofdpijn van.
Ik zou juist kijken naar een zo laag mogelijke helderheid, want hoe meer je het terug moet schroeven, hoe onrustiger het beeld wordt. De helderheid van de backlight wordt namelijk gereguleerd met een pulse width modulation circuit: op maximale helderheid staat hij altijd aan, op lagere helderheden wordt steeds afgewisseld tussen aan en uit. De verhouding tussen de tijdsduur van ingeschakeld en uitgeschakeld bepaalt dan hoe je de helderheid ervaart.
mitsumark schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:47:
Beste allen, ik ben op zoek naar een nieuwe TV voor mn vriendin ter vervanging van een 12 jaar oude JVC 55cm beeldbuis, welke zeer waarschijnlijk ook als computer monitor moet gaan fungeren.
Basisvragen
Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Playstation2, TV/DVD, Computer
Wat voor afmetingen had je in gedachte?
23-27"
Welke resolutie had je in gedachte?
Minimaal 1920x1080 (full HD)
Wat mag het allemaal gaan kosten?
Maximaal 300 euro
Aanvullende vragen
Hoe wil je de monitor aansluiten?
Scart, HDMI (eventueel DVI, VGA)
Ik weet nog niet wat voor soort TV abbo we gaan nemen, waarschijnlijk KPN -> DVB-T, hoe meer aansluitingen/keuze hoe beter. DVB-C heb je ook met HD, waar is dit goed voor?
Monitor als TV gebruiken
Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?
Alleen vriendin en ik (tegen elkaar aan
, is 170 graden dan voldoende?)
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer?
Waarschijnlijk glossy/glare, heb gelezen dat de kleuren/diepte beter zijn..
Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie?
Indien kijkhoek niet afdoende, vertikaal kantelbaar
Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik?
Niet echt, maar moet geen energieslurper zijn
Moet het scherm een VESA mount hebben?
Kan handig zijn, geen eerste vereiste
Overige eisen: Speakers, afstandbediening
Als ik al mijn wensen in de PW invul, hou ik eigenlijk maar weinig over (vertikaal kantelbaar al achterwege gelaten).
http://tweakers.net/price...KVVAZGAop8zCukIZR0Pyey_IG
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Is 24" voor een TV op 3 meter afstand echt te klein?
Is 27" (met een 1080p resolutie) voor een computerscherm echt te groot?
Iemand ervaring met de Samsung Syncmaster P2470HD / P2770HD?
Als ik dit zo lees lijkt het er meer op dat je een TV wil, maar dan op monitorformaat (bij TV's heb je pas redelijk wat keuze vanaf 32"). Als 32" geen probleem is zou ik dat ook doen, met een budget van €300 kan dat net. Als je er €350 van maakt heb je al een stuk meer keuze, dan zou het al helemaal geen probleem meer moeten zijn om iets te vinden.
Mocht 27" nou toch echt de max zijn, dan zou ik voor de
Samsung Syncmaster P2770HD gaan (veel keuze is er ook niet).

BertHier schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 00:36:
Dat is echt compleet afhankelijk van de situatie, en die wil je graag in controle houden. Ik ken ook zat mensen die in een erg donkere ruimte werken. Ik ken er ook zat die dat niet doen.
Wat extra speelruimte is gewoon een luxe, je heb het vast niet altijd nodig maar als het moet werkt het.
Sowieso ken ik bijna niemand die zijn scherm echt op de laagste helderheid heeft. Meestal wisselt dat een beetje tussen de 30 en 80%.
Vanzelfsprekend is het compleet afhankelijk van de situatie, maar over het algemeen kan je er van uit gaan dat als je het scherm boven de 180 cd/m² in moet stellen, je beter iets kan doen aan de hoeveelheid omgevingslicht. Dat zal dan betere resultaten geven en ook fijner werken. Je wil hoe dan ook niet dat er veel licht op je scherm valt.
Anoniem: 387970 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:52:
Waar wil je de monitor voor gebruiken? Gamen/films
Welke resolutie had je in gedachte? 1920 x 1080
Wat voor afmetingen had je in gedachte? 22 inch
Wat mag het allemaal gaan kosten? 150
Welke videokaart heb je in je systeem zitten? hd6950
m`n maatje vroeg om advies..zelf heb ik hem de iyama prolite 2210hds-b1 aangeraden, maar duurde te lang kwa levertijden waar hij hem heeft besteld..hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor first person shooters.
Gamen dus..

Kijk eens naar de tabel bovenaan in deze post.
Shit, dat had ik even eerder moeten lezen, had me weer wat tijd gescheeld...
De meetmethode die Simon gebruikt is niet heel nauwkeurig/betrouwbaar, ik zou eerder uitgaan van de resultaten van Prad. Die hebben het over 24±3 ms, zelf kwam ik op 22 ms uit (wat dus binnen het bereik van Prad valt).
Anoniem: 407779 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:35:
Dat zijn inderdaad twee hele mooie schermen, ik heb echter 2 vraagjes.
- is het Hazro scherm alleen te koop op
hun eigen website?
- hoe houden mijn videokaarten zich op 2560x1440 in de toekomst?
Ik zit vrij dicht op mijn scherm, en ik speel liever langere tijd met een goede framerate dan korte tijd met een dergelijk scherm. Er is geen interresante tussenweg zeker? Anders wordt het even doorsparen voor een 27"
Een tussenweg is er niet echt nee. Met 2x 6950 moet je nog wel een redelijke tijd vooruit kunnen op 2560x1440. Met die resolutie worden zaken als anti aliasing ook minder belangrijk, dus eventueel kan je dat dan nog terugschroeven, mochten de framerates je te laag worden in de toekomst.
geertvduin schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 20:09:
Omdat ik graag een mooie +- 22" led monitor wil aanschaffen, is mijn oog gevallen op de Iiyama E2271HDS-B1.
Deze past bij mijn wensen (Zie eerder bericht: tot 250 euro, te gebruiken voor redelijk zware games, maar vooral internetten en office)
Nu heb ik twee vragen:
- Heeft iemand ervaring met deze monitor?
- Weten jullie of deze monitor edge-lit of full led is?
(ik las dat full veel beter is, maar kan het niet vinden in de specs van deze monitor)
Ik heb hem zelf niet en ik heb er ook geen ervaring mee, maar voor die prijs kan je er van uit gaan dat het edge-lit is. Full LED is sowieso vrij zeldzaam en over het algemeen ook een stuk duurder dan edge-lit.
Anoniem: 84969 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 15:37:
Waar ik momenteel een beetje mee tob is waarom zou ik voor een 1920x1080 scherm gaan, als ik ook voor een 1920x1200 scherm kan gaan? Het zijn maar 120 pixels meer, maar het is toch wel meer screen real estate. Ook zijn er bijvoorbeeld van Samsung veel schermen die allemaal vergelijkbaar zijn (23" TN panelen met 1920x1080), maar ik kan de verschillen niet echt vinden.
Ik zie ook niet echt in op wat voor manier nieuwe schermen beter zijn dan oude. Zo is de 2443BW alweer een flinke tijd oud, maar lijkt alsnog wel de beste keuze. Waarom zou ik een nieuwere willen? Wat me trouwens ook opvalt bij Samsung is dat alle nieuwe schermen een glossy rand hebben, terwijl de oudere modellen een matte rand hebben.
Ik wil nu wel graag een nieuw scherm, voornamelijk voor te gamen. Ik heb nu nog een 8800GTX, maar ga binnenkort een nieuwe computer kopen (waarschijnlijk met een 580GTX), maar ik heb geen idee welk scherm ik wil. Ik dacht eerst aan een IPS-scherm, omdat ik dacht die beter zijn, maar nu lees ik dat die minder geschikt zijn voor gamen.
Edit: om de basisvragen te respecteren, ik zat te denken aan de 175-300 euro.
De meeste IPS schermen hebben meer inputlag, omdat er meer elektronica achter zit dan bij TN schermen. Dat is echter niet altijd zo, de U2311H is prima voor gaming geschikt, volgens de meeste reviews heeft die een verwaarloosbare (te klein om fatsoenlijk te kunnen meten) inputlag. Ghosting valt ook wel mee op dat scherm. TN zal daar wel beter in zijn, maar daar krijg je betere kijkhoeken en een betere kleurweergave voor terug.
Ik ga zo meteen verder met de rest, maar ik dacht ik post dit alvast even, anders worden die posts ook zo achterlijk lang.