Gisteren m'n Zotac ZBOX AD02 binnengekregen en meteen maar een SSD en 4GB geheugenreepje gehaald:
SSD: http://www.informatique.nl/145393/ocz-agility-3-60gb.html
RAM: http://www.informatique.n...m-kvr1066d3s7-4g-4gb.html
Windows installatie
Windows 7 x64 installatie via USB was redelijk pijnloos. Tijdens de installatie werken de USB3 poorten niet, dus hiervoor moet je de USB2 poorten gebruiken. Vantevoren eerst even SATA modus op AHCI gezet, vervolgens de AHCI drivers van de website gedownload en deze drivers tijdens de installatie van een andere USB drive geladen (niet vergeten dat de driver files in de root van je flash drive moeten staan, anders kan de Windows installatie ze niet vinden).
System/peripheral drivers installatie
Vervolgens alle overige drivers van de website gedownload en geinstalleerd, waarop ik m'n eerste vastloper kreeg. Ik was via Remote Desktop verbonden, was een aantal bestanden aan het downloaden en vervolgens nog een ZIP bestand alvast aan het uitpakken...dat vond ie dus niet zo leuk. Kreeg een keiharde reboot voor m'n kiezen.
Even later tijdens het installeren van de USB3 drivers kreeg ik doodleuk een BSOD, het kan maar vast de eerste zijn. Nou goed, na een reboot een nieuwe poging gewaagd en dat ging allemaal goed.
BIOS update
Ik zag in de changelogs van het BIOS dat de laatste update wat SATA 3 issues had verholpen, dus heb ik ook meteen m'n BIOS geflashed. Ik heb hiervoor de Win GUI tool gebruikt. Hierbij moet je zelf kiezen wat je precies wil flashen en ik had in eerste instantie enkel de "BIOS Image" optie geselecteerd. Dat ging verder wel goed, maar ik las later in het Foxconn topic dat hardware-lover en Lord_Dain wat problemen hadden na het updaten van de BIOS van de Foxconn en dat dit leek te liggen aan het alleen flashen van de BIOS chip en niet o.a. het NVRAM. Ik heb dus voor de zekerheid maar opnieuw geflashed en vinkjes gezet bij de opties zoals Lord_Dain in zijn laatste post in het Foxconn topic aangaf:
- Program main bios image
- Program Boot Block
- Program NVRAM
- Do not check ROM ID
Dat ging allemaal goed.
XBMC installatie
Eenvoudiger wordt het niet: Bestand gedownload van de website en de installatiewizard gevolgd. Even de XBMC android app gedownload en geinstalleerd op m'n phone en ik moet zeggen...dat werkt erg fijn.
Via XMBC kun je de PC ook uitschakelen, of in sleep modus zetten, dus dat is ideaal. Het enige waar ik nu tegenaanloop is dat ik de Zotac niet kan aanzetten via m'n phone. Ik ben enkel draadloos verbonden, dus WOL zit er niet in en WOWLAN ondersteuning is schijnbaar erg zeldzaam en lijkt alleen voor te komen bij Intel wifi adapters op Centrino powered laptops. Maar goed, het belangrijkste is dat ik 'm remote kan uitzetten.
Remote Desktop
Als ik op de Zotac -buiten XBMC, dus in Windows- iets wil configureren, dan gebruik ik de Windows Remote Desktop client. Hier had ik echter nog een paar issues mee, dat ik met wat kunst en vliegwerk heb moeten omzeilen i.v.m inlogschermen die je op de host krijgt na het disconnecten, waardoor je weer handmatig op de Zotac moet inloggen, etc.
Overige bevindingen
Geluid: Ik heb m'n zotac liggend op een kastje zitten, en daarbij komt een heel vervelend, zeurend geluid naar voren. Het lijkt te komen door het resoneren van de bovenkant van de behuizing. Als ik deze aanduw, dan is het geluid weg. Ook als ik de Zotac rechtop zet, is het het geluid (bijna, niet helmaal) verdwenen. Ik moet dit nog even nader onderzoeken om te kijken of ik dit kan verhelpen door de bovenkant op e.o.a. manier iets vaster te zetten. Verder is hij lekker stil, behalve dat irritante resonerende lawaai wat van de behuizing afkomt.
Media: Ik stream video's vanaf m'n laptop naar de Zotac via een Wifi N netwerk, en dat werkt best goed moet ik zeggen. 720p streamen gaat vlekkeloos en 1080p
net niet (om de 10 sec een klein schokje). Ik heb nog niet geprobeerd een ad-hoc verbinding tussen m'n laptop en de Zotac op te zetten, wellicht dat 1080p streaming dan ook vloeiend gaat.
Performance: Het systeem start snel op, voelt snappy aan, maar het is duidelijk niet een systeem voor het zwaardere geschut. Het unzippen van een bestandje van 200 MB duurt al pijnlijk lang en wanneer je teveel tegelijk wilt doen (zie begin van deze post), trekt ie het simpelweg niet meer. Dit was eerder in dit topic al aangegeven, maar ik zal het nog maar eens zeggen: De Zotac Zbox AD02 is niet bepaald geschikt als NZB/download/unrar PC.
Stabiliteit: Zoals eerder aangegeven liep het systeem vast bij het uitvoeren van (schijnbaar) te veel simultane taken en kreeg ik bij het installeren van de USB3 drivers een BSOD. Daarna heb ik echter nergems meer last van gehad. Ik hoop dat het zo blijft.
Ik had wel nog een keer dat XBMC vastliep. Maar dat was XBMC op zich en niet het systeem en software is nou eenmaal niet perfect, dus dat beschouw ik als een XMBC isolated incident.