Ik heb vandaag mijn zotac zbox ad04 binnengekregen, maar helaas heb ik er een hoop rare dingen mee.
Er zit een 4GB Kingston ValueRam 1333MHz SODIMM in en een Western Digital Scorpio Blue 1TB harddisk.
In eerste instantie heb ik geprobeerd windows 7 te installeren vanaf een bootable usb stick. De installatie heb ik meerdere keren opnieuw begonnen (helemaal van scratch steeds), maar elke keer loopt de boel op een andere plek vast. Tijdens het installeren, of tijdens de eerste boot. De zbox blijft dan aan, maar het scherm zegt "Geen signaal". Hij lijkt dan nergens meer op te reageren. Ik heb getest zowel aan een tv met hdmi kabel, als aan een monitor met de hdmi->dvi converter en dan een dvi kabel. De kabel is niet het probleem dus.
In de bios heb ik zowel de native ide als ahci opties geprobeerd. Beide opties getest met een cleane windows installatie stick, als met het tijdens de installatie inladen van de achi drivers van zotac. Maakt beide geen verschil.
Nou ik denk, wellicht een of ander driver probleem in windows. Laat ik dan eens een linux installatie proberen. Dus een usb stick van ubuntu 12.04 gemaakt. Maar helaas, hier heb ik eigenlijk precies dezelfde problemen. Op verschillende plekken tijdens de installatie: poef scherm zwart en er gebeurt niks meer.
Ook de ubuntu installatie heb ik meerdere malen herstart, met verschillende bios settings, maar helaas het haalt niks uit.
Overigens heb ik naast 2 verschillende usb sticks, ook installaties gestart van een sd kaartje, om te zien of dat wellicht hielp. Ook daar hetzelfde probleem
Ok volgende stappen. Ik heb een laptop met dezelfde type sodimms. Daar eerst er eentje uitgehaald, en een installatie geprobeerd met een ander geheugen chipje. Beide slots geprobeerd, Zelfde problemen weer.
Volgende optie proberen dan. Ik heb de harddisk in mijn laptop gedaan en op de laptop een windows installatie gedaan. Werkte allemaal prima, de harddisk lijkt dus ook in orde. De voorgeinstalleerde windows harddisk heb ik vervolgens in de zbox gedaan.
Dat lijkt te werken in eerste instantie. Windows boot ik ben ingelogged en windows begint allerlei drivers voor de zbox te installeren. Tot zover denk, mooi probleem hopelijk opgelost. Maar helaas. Na het installeren van video drivers was een reboot vereist. En ja hoor.. BAM weer scherm uit.....
Opstartherstel en alles geprobeerd. Elke keer weer hetzelfde, spontaan gaat het scherm uit. Het is ook niet op dezelfde plek tijdens het booten, maar steeds op een ander moment.
Begin er aardig moedeloos van te worden. Zou ik gewoon de pech hebben dat ik een defecte zbox heb gekregen?
Ik even een filmpje gemaakt van wat er gebeurt en deze even op youtube gezet.
YouTube: Zbox troubles. Kwaliteit is niet al te best, heb het even snel met een telefoon gefilmd, maar het geeft wel goed aan wat er gebeurt.
Iemand nog tips?