ID41 kan direct via HDMI aan je TV. Het is wel handig om een toetsenbordje er bij te hebben als je wat instellingen hier en daar wil aanpassen natuurlijk.idef1x schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 10:20:
Nog even een stomme vraag wellicht, maar volstaat het om die ID41 gelijk aan je TV via HDMI te hangen voor het installeren of dien je wel eerst een pc scherm (en toetsenbord ) aan te sluiten?
Ik moest bij mijn Ubuntu laptop namelijk eerst met de nvidia settings spelen om hem over HDMI te krijgen, dus hoop dat dit hierbij niet nodig is en hij gelijk de HDMI uitgang als scherm ziet?
Ik hoop hem vandaag of morgen binnen te krijgen
            Top en dank voor de snelle reaktie. Toetsenbordje is ook wel handig voor de installatie zelf natuurlijk  

maar als de x32 nog niet eens volleding supported is zal x64 test build echt niet veel beter zijn. dat hij primaschumi2004 schreef op maandag 12 december 2011 @ 18:08:
[...]
64bits draait hier anders zonder problemen nu (r8853)
werkt bij je wil niet zeggen dat je het maar iedereen moet aanbevelen.
wat ik mij trouwens ook afvraag. op die x64 build is daar ook xbmc opnieuw gecompiled voor x64 of draait de 32bit app op een 64bit os wat nog een groot verschil maakt omdat je anders dan nog niet met xbmc over de 3,65 gb limiet kan komen en dus ook een deel van je voordeel teniet doet.
Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)
Was geen aanbeveling maar een reactie op. Dat de 32bit nog niet volledig support wordt geldt precies zo voor de 64bit versie. Van een andere tweaker heb ik zelfs gelezen dat bij OE gezegd wordt dat de 64bit versies zelfs beter zouden draaien dan de 32bit.Proxx schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:39:
[...]
maar als de x32 nog niet eens volleding supported is zal x64 test build echt niet veel beter zijn. dat hij prima
werkt bij je wil niet zeggen dat je het maar iedereen moet aanbevelen.
Qua issues tussen de 32 en 63 bit versies zie ik geen verschillen, is hij er op de 32 bit dan zal deze naar alle waarschijnlijkheid ook op de 64 bit versie aanwezig zijn of misschien zelfs niet aangezien er gezegd wordt dat deze beter draait! Ik ben zelf in ieder geval positiever over de 64 bit versies als de 32 bit versies.
Interessante vraag. Heb er zelf niet echt op gelet of hij opnieuw gecompiled wordt, zal het eens in de gaten houden. Ik zie in ieder geval wel in XBMC de volledige 4Gb aan geheugen staan.wat ik mij trouwens ook afvraag. op die x64 build is daar ook xbmc opnieuw gecompiled voor x64 of draait de 32bit app op een 64bit os wat nog een groot verschil maakt omdat je anders dan nog niet met xbmc over de 3,65 gb limiet kan komen en dus ook een deel van je voordeel teniet doet.
            Het is de vraag of de machine het extra geheugen nodig heeft, zelf gebruik ik de AD10 alleen om films weer te geven, daarbij wordt ongeveer 500MB tot 600MB geheugen gebruikt. Mogelijk hoger als je de mediacenter ook gaat gebruiken voor downloden ed. dit kan je het met monitoren in top of htop.
Dat XBMC aangeeft dat er 4GB is komt doordat dit de info is die door het OS wordt geleverd.
                    Dat XBMC aangeeft dat er 4GB is komt doordat dit de info is die door het OS wordt geleverd.
intentionally left blank
            Op de site van ZOTAC kom ik ook de Giga ID70 Plus tegen. De site is ook zo ongeveer de enige plek waar er uberhaupt iets over te lezen valt. Is deze setup geheel nieuw en vandaar nog weinig nieuws over te vinden?

Kom anders wel wat interessante linkjes tegen, deze bijvoorbeeld http://www.htpc-reviews.com/new-zotac-zbox-giga-id70-pluspowadha schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:42:
Op de site van ZOTAC kom ik ook de Giga ID70 Plus tegen. De site is ook zo ongeveer de enige plek waar er uberhaupt iets over te lezen valt. Is deze setup geheel nieuw en vandaar nog weinig nieuws over te vinden?
Moet wel zeggen dat ik hem zelf spuug lelijk vindt eerlijk gezegd maar dat is mijn mening.
            Ja, het is zeker niet moeders mooiste  

Voor mijn gebruik zal een AD10 al voldoende zijn vermoed ik, de specs van de Giga gaan wel erg ver.
Persoonlijk twijfel ik tussen de Nano AD10 en de HD-ID41. De Nano is geloof ik nieuwer, al lijken de specs van de ID41 beter. De nano komt geloof ik standaard met een toetsenbordje wat wel erg handig is.
Wordt de HDD van de plus uitvoering overigens alleen voor opslag van media gebruikt? Ik heb alles op een NAS staan dus eigenlijk geen toegevoegde waarde voor een HDD.
            Voor mijn gebruik zal een AD10 al voldoende zijn vermoed ik, de specs van de Giga gaan wel erg ver.
Persoonlijk twijfel ik tussen de Nano AD10 en de HD-ID41. De Nano is geloof ik nieuwer, al lijken de specs van de ID41 beter. De nano komt geloof ik standaard met een toetsenbordje wat wel erg handig is.
Wordt de HDD van de plus uitvoering overigens alleen voor opslag van media gebruikt? Ik heb alles op een NAS staan dus eigenlijk geen toegevoegde waarde voor een HDD.
[ Voor 56% gewijzigd door powadha op 13-12-2011 15:08 ]
Zoals wel vaker, in Duitsland blijkbaar al leverbaar;powadha schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:42:
http://www.idealo.de/prei...giga-id70-plus-zotac.html
Is misschien niet moeder mooiste (smaken verschillen) maar wel rijkelijk voorzien van alle mogelijk maar wensbare aansluitingen.
Filmpje?
Na het bekijken van het filmpje vind ik hem eigenlijk wel een sjieke uitstraling hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 13-12-2011 15:17 ]
Testing, one, two ...
Nee, er zit standaard een remote bij.powadha schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 14:49:
De nano komt geloof ik standaard met een toetsenbordje wat wel erg handig is.
Toetsenbord zul je zelf voor moeten zorgen.
            Ah, dat verschil valt dus al weg. Wat betreft de prestaties van de Nano AD10 en de HD-ID41, is één duidelijk beter dan de ander?
Even verder gekeken en kom tot het volgende setje:
ZOTAC ZBOX nano AD10 - Fusion E-350 1.6 GHz
Kingston ValueRAM - 4 GB - SO DIMM 204-pin - DDR3
OCZ Agility 3 Series - 60 GB - SATA-600
Logitech Wireless Touch Keyboard K400
Lijkt me voldoende voor een win 7 installatie met xmbc. Die ssd kan gerust kleiner aangezien ik stream van NAS, maar die dingen zijn bijna niet kleiner te vinden.
Prijs komt bij SWW op 370 eu.
Wat is jullie mening over deze combi? Kan ik hier voorlopig mee vooruit?
            Even verder gekeken en kom tot het volgende setje:
ZOTAC ZBOX nano AD10 - Fusion E-350 1.6 GHz
Kingston ValueRAM - 4 GB - SO DIMM 204-pin - DDR3
OCZ Agility 3 Series - 60 GB - SATA-600
Logitech Wireless Touch Keyboard K400
Lijkt me voldoende voor een win 7 installatie met xmbc. Die ssd kan gerust kleiner aangezien ik stream van NAS, maar die dingen zijn bijna niet kleiner te vinden.
Prijs komt bij SWW op 370 eu.
Wat is jullie mening over deze combi? Kan ik hier voorlopig mee vooruit?
[ Voor 66% gewijzigd door powadha op 13-12-2011 18:47 ]
            volgens mij is het grote verschil tussen ie 2 dat de a10 een IR ontvanger heeft maar geen optische uitgang. en de id41 heeft wel de optische uitgang maar geen IR ontvanger, daarnaast heeft de AD10 nog wifi

Kwa processor maakt het niet veel uit (e350 vs atom) maar de 6310 grafisch chip in de ad10 is een stukje sneller.
Daarbij is het "fusion" platform tegenwoordig goed ondersteunt door oa openelec, en als je Windows 7 draait is het sowieso een sneller platform dan de atom ion combinatie.
Als je veel gaat rommelen met Linux icm xbmc dan is nvidia (ion) voor nu een betere keuze (betere driver ondersteuning in Linux)
Ik heb zelf de ad10 en zat met hetzelfde dillema, uiteindelijk gekozen voor de ad10 en moet zeggen icm een 7200rpm diskje gaat het allemaal lekker vlot! Dus icm een ssd is het natuurlijk een snel systeem.
Blijf daarbij het uiterlijk van de ad10 geweldig vinden hoezo nano.... :-)
            Daarbij is het "fusion" platform tegenwoordig goed ondersteunt door oa openelec, en als je Windows 7 draait is het sowieso een sneller platform dan de atom ion combinatie.
Als je veel gaat rommelen met Linux icm xbmc dan is nvidia (ion) voor nu een betere keuze (betere driver ondersteuning in Linux)
Ik heb zelf de ad10 en zat met hetzelfde dillema, uiteindelijk gekozen voor de ad10 en moet zeggen icm een 7200rpm diskje gaat het allemaal lekker vlot! Dus icm een ssd is het natuurlijk een snel systeem.
Blijf daarbij het uiterlijk van de ad10 geweldig vinden hoezo nano.... :-)
            Inmiddels de ID41 binnengekregen  

Openelec erop zetten was zo gepiept, maar ondanks verwoede pogingen en tips e.d. op internet krijg ik maar geen geluid over HDMI mijn TV in. Menu geluiden lukken wel, maar als ik een film wil afspelen blijft het stil of krijg een hoog sputterend geluid (na de acties gevolgd te hebben op de openelec site).....
Afijn als hier iemand meeleest die een ID41 heeft met Openelec erop en een werkende geluid over HDMI voor films e.d., dan houd ik me aanbevolen voor een sound.conf, asound.conf, settings in xbmc en/of wat je er maar voor nodig had om het te laten werken...
Anders ga ik er denk ik maar een full Ubuntu systeempje opzetten denk ik, want dan heb ik meer tooltjes (alsamixer bijvoorbeeld) tot mijn beschikking. Lijkt wel of de boel gemute is wellicht...
            Openelec erop zetten was zo gepiept, maar ondanks verwoede pogingen en tips e.d. op internet krijg ik maar geen geluid over HDMI mijn TV in. Menu geluiden lukken wel, maar als ik een film wil afspelen blijft het stil of krijg een hoog sputterend geluid (na de acties gevolgd te hebben op de openelec site).....
Afijn als hier iemand meeleest die een ID41 heeft met Openelec erop en een werkende geluid over HDMI voor films e.d., dan houd ik me aanbevolen voor een sound.conf, asound.conf, settings in xbmc en/of wat je er maar voor nodig had om het te laten werken...
Anders ga ik er denk ik maar een full Ubuntu systeempje opzetten denk ik, want dan heb ik meer tooltjes (alsamixer bijvoorbeeld) tot mijn beschikking. Lijkt wel of de boel gemute is wellicht...
            @Monkeyk2010
Bedankt voor de wellicht onbedoelde aanmoediging maar je reactie trok me over de streep!
Nu maar op het pakketje wachten en aan de slag!
            Bedankt voor de wellicht onbedoelde aanmoediging maar je reactie trok me over de streep!
Nu maar op het pakketje wachten en aan de slag!
            Leuk :-) ga je ongetwijfeld veel plezier mee hebben!

Is het mogelijk om zonder toetsenbord of muis windows te installeren? 
Of eventueel alleen met een USB muis? Of heb ik toch echt een toetsenbord nodig? Mijn PC start niet op zonder toetsenbord namelijk. Doet de AD02 dat wel?
                    Of eventueel alleen met een USB muis? Of heb ik toch echt een toetsenbord nodig? Mijn PC start niet op zonder toetsenbord namelijk. Doet de AD02 dat wel?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
            Op een hoop pc's kun je in de bios de toetsenbordafhankelijkheid uitschakelen (denk aan servers ed). Tijdens installatie zul je toch echt een toetsenbord nodig hebben of je moet een automatische installatie maken. Dit is waarschijnlijk meer werk voor je dan een usb toetsenbordje voor 10 euro bij de lokal computerboer scoren.

Of besteld, net als ik, een klein wireless keyboardje als deze.
Altijd makkelijk om in de buurt te hebben liggen bij je ab's.
            Altijd makkelijk om in de buurt te hebben liggen bij je ab's.
            Zoiets heb ik inderdaad al besteld, alleen is die nog niet binnen en ik kan niet wachten om alvast te beginnen met installeren 

Maar goed, ik zeg ook maar wat....
            Nieuws voor de Fusion mannen, xvba driver is geupdate en toegevoegd aan de daily builds! Ik ga vanavond weer eens prutsen.

intentionally left blank
Verwijderd
            [/quote]Inmiddels de ID41 binnengekregen 
[quote]
Ik zit met precies het zelfde. Heb net een ID41 gekocht met openelec pre-eden. Heb gestoeid met asound.conf, etc. maar geen resultaat. Gelukkig hangt mijn receiver via spdif aan de ID41. HDMI gebruik ik alleen voor mijn tv. Wat wel lukt is via HDMI analoog uit te sturen. Voor de TV is dat voldoende. Alleen moet ik iedere keer weer switchen tussen analoog en digitaal. Als iemand nog een oplossing heeft?

[quote]
Ik zit met precies het zelfde. Heb net een ID41 gekocht met openelec pre-eden. Heb gestoeid met asound.conf, etc. maar geen resultaat. Gelukkig hangt mijn receiver via spdif aan de ID41. HDMI gebruik ik alleen voor mijn tv. Wat wel lukt is via HDMI analoog uit te sturen. Voor de TV is dat voldoende. Alleen moet ik iedere keer weer switchen tussen analoog en digitaal. Als iemand nog een oplossing heeft?
Switchen tussen analoog en digitaal zal nog wel even blijven tenzij de patch gefixed wordt voor pre-eden builds.Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 00:21:
[/quote]Inmiddels de ID41 binnengekregen
[quote]
Draai je een dharma build dan kun je hem zelf compilen maar houd er rekening mee dat de sound niet helemaal synchroon zal kunnen lopen.
            Goed nieuws voor ons AMD Fusion gebruikers (AD10 nano bv.).
nieuws: XBMC gaat AMD's XvBA-technologie ondersteunen
Had het ook in het commentaar in de review gezet:idef1x schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 21:56:
Inmiddels de ID41 binnengekregen![]()
Mijn instellingen in XBMC onder system settings => audio output:
Audio output: HDMI
Speaker configuration: 2.0
Boost volume level on downmix: aangevinkt
Dolby digital capable receiver: uitgevinkt
DTS capable receiver: uitgevinkt
Audio output device: Custom
Custom audio device: plughw:1,7
Passthrough output device: Custom
Custom passthrough device: plughw:1,7
Hopelijk helpt je dit enigzins, mocht je nog andere info nodig hebben dan hoor ik het wel. Succes.
Het is ook verwerkt in de openelec builds, zoals pjeterinfo hierboven zei.abusimbal schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 07:41:
Goed nieuws voor ons AMD Fusion gebruikers (AD10 nano bv.).
Linkje:
http://www.openelec.tv/co...sion-project-xvba-support
Van het weekend ga ik het even proberen op m'n AD10.
Zal mij benieuwen of ik geluid over HDMI met deze builds op een makkelijke manier aan de praat krijg. Als je de fora leest dan blijft dat toch wel een major issue voor veel mensen.
            Stylax, ik heb nog nooit problemen gehad met geluid over HDMI op de AD10, ik stel in op generic HDMI in de GUI en werkt altijd.Ik heb de build van 1512 zonder problemen weer geinstalleerd.

intentionally left blank
            De eerste paar OpenElec XvBA builds waren hier nog een beetje buggy, ik ga denk ik vanavond nog maar eens proberen met een wat recentere build.
Ik heb eigenlijk erg weinig problemen met problemen met de build die ik nu gebruik, van vlak voor XvBA.
Waar hij vroeger nog wel eens vast wou lopen in het menu, lijkt hij dat nu niet meer te doen (afkloppen).
            Ik heb eigenlijk erg weinig problemen met problemen met de build die ik nu gebruik, van vlak voor XvBA.
Waar hij vroeger nog wel eens vast wou lopen in het menu, lijkt hij dat nu niet meer te doen (afkloppen).
            Voor wie geinteresseerd is. Voor mijn zotac nano ad10 heb ik nu een volledig werkende XBMCLive klaar. Ubuntu 11.10 en de laatste XBMC pre-Eden unstable. Systeem boot helemaal tot aan XBMC en VA-API, etc zijn allemaal geconfigureerd. Ik ben nu bezig dat het geluid ook automatisch goed geconfigureerd staat.
http://xbmcfreak.binkey.nl/XBMCbuntu-v14.zip
http://www.xbmcfreak.nl/
Verwijderd
Bedankt,Erhnam schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 14:02:
Voor wie geinteresseerd is. Voor mijn zotac nano ad10 heb ik nu een volledig werkende XBMCLive klaar. Ubuntu 11.10 en de laatste XBMC pre-Eden unstable. Systeem boot helemaal tot aan XBMC en VA-API, etc zijn allemaal geconfigureerd. Ik ben nu bezig dat het geluid ook automatisch goed geconfigureerd staat.
Als ik tijd heb dit weekend zal ik het eens proberen.
Gisteren nog de laatste r9260 van OpenElec geprobeerd, maar mijn 'probleem' files gaven nog steeds artifacts.
Heb inmiddels ook op je review (pricewatch: Zotac ZBOX ID41) geantwoordwmn79 schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:36:
[...]
Had het ook in het commentaar in de review gezet:
Mijn instellingen in XBMC onder system settings => audio output:
Audio output: HDMI
Speaker configuration: 2.0
Boost volume level on downmix: aangevinkt
Dolby digital capable receiver: uitgevinkt
DTS capable receiver: uitgevinkt
Audio output device: Custom
Custom audio device: plughw:1,7
Passthrough output device: Custom
Custom passthrough device: plughw:1,7
Hopelijk helpt je dit enigzins, mocht je nog andere info nodig hebben dan hoor ik het wel. Succes.
Bottom line : het werkt bij mij op een andere manier nu, maar de jouwe werkt waarschijnlijk ook als ik de juiste speaker configuratie (2.0 in mijn geval) erin had gezet.
Dank in ieder geval!
edit: Oh en ik zat als laatste met een developmentbuild van 11 december meen ik (x64)..
[ Voor 4% gewijzigd door idef1x op 16-12-2011 14:50 ]
Zie mijn antwoord op wmn79Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 00:21:
Mijn conclusie is vooral letten op de speaker configuratie die aan de andere kant van de HDMI kabel hangt : Wat kan deze ontvangen.
OK ik ga zometeen even proberen met die instellingen. Ik ben nu de laatste build aan het binnen halen (9262) Heb jij ook geluid in het menu?pjeterinfo schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:56:
Stylax, ik heb nog nooit problemen gehad met geluid over HDMI op de AD10, ik stel in op generic HDMI in de GUI en werkt altijd.Ik heb de build van 1512 zonder problemen weer geinstalleerd.
            nee, ik heb geen geluid in het menu. Heb ik een keer geprobeerd te configureren maar dat is niet gelukt.

intentionally left blank
code:
 Opslaan in asound.conf op de share Configfiles1
2
3
4
5
6
 | pcm.!default {
  type plug
  slave {
   pcm "hdmi"
  }
} | 
moet werken. (ook E-350) (AD02)
            Die laatste versies met die XvBA werkt trouwens erg goed.
(had ergens van het Openelec forum de 64 bit versie gedownload)
Het menu gaat vloeiend, zie geen problemen met films/series. Waar je voorheen met een ongecomprimeerde film nog weleens een schok/stotter had (even een keer vooruit en weer terug en het was weg) zie ik dat helemaal niet meer.
Moest alleen het XvBA shared experience (highly experimental) uitzetten want anders kwam ik na zoveel tijd weer in het beginscherm.
Het werkte sowieso al niet verkeerd, maar vooral het menu is nu erg soepel.
Het menu gaat vloeiend, zie geen problemen met films/series. Waar je voorheen met een ongecomprimeerde film nog weleens een schok/stotter had (even een keer vooruit en weer terug en het was weg) zie ik dat helemaal niet meer.
Moest alleen het XvBA shared experience (highly experimental) uitzetten want anders kwam ik na zoveel tijd weer in het beginscherm.
[ Voor 6% gewijzigd door Tadream op 17-12-2011 14:43 ]
Had gisteravond precies hetzelfde, als ik die functie aanzette dan stopte de film na 1 minuut (bleef hangen bij mij). Toen ik het uitzette kon ik de hele film gewoon kijken. Menu loopt inderdaad heel soepel.Tadream schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 14:42:
Die laatste versies met die XvBA werkt trouwens erg goed.
            Even een vraagje voor de AD10 bezitters. Kan deze ook vanuit S5 aangezet worden met de afstandsbediening? En dan het liefst ook nog via de extender die erbij geleverd wordt, aangezien ik gelezen heb dat de interne IR niet zo'n fantastisch bereik heeft.

Ik weet niet wat S5 is maar vanuit hibernate stand werkt het zonder problemen met ir extender  of keyb. en muis.

Ahh.. ok
Het antwoord is dan nee, het werkt niet vanuit S5.
            Waar kan ik de verschillende fusion openelec builds vinden? De laatste pre-eden en de laatste x64 builds.
Door alle verschillende versies is het me niet duidelijk welke ik nu het beste kan gebruiken? De XBMClive is misschien ook wel goed?
Kortom wie kan me wat wijzer maken over welke versies voor Fusion er zijn en welke goed werken.
            Door alle verschillende versies is het me niet duidelijk welke ik nu het beste kan gebruiken? De XBMClive is misschien ook wel goed?
Kortom wie kan me wat wijzer maken over welke versies voor Fusion er zijn en welke goed werken.
Zojuist heb ik hem even geprobeerd, maar de video-output was redelijk belabberd. Alle video's gaven artifacts niet alleen de standaard files.Erhnam schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 14:02:
Helaas werkte de pre-eden 32bit en 64bit versies van openelec ook niet beter dan degene die ik al had. The Dark Knight en killa-sample blijven moeilijk doen.
Spijtig dan toch maar naar een andere oplossing zoeken.Ching schreef op zondag 18 december 2011 @ 02:40:
Ahh.. ok
            Ik heb een zbox AD02 met openelec. Het is me gelukt geluid over de headphone plug te krijgen (naar versterker). Het is me ook gelukt geluid over HDMI te krijgen (naar tv). 
Wat me nog niet gelukt is is om het geluid op beide uitgangen te krijgen, zodat ik kan kiezen waar ik het mee wil afspelen: versterker voor muziek/films (tv op mute), of tv voor films/series als het niet zo hard hoeft.
Heb op internet wel wat fora gevonden, maar dat is allemaal met heel gedetailleerde asound.conf files, die voor mij moeilijk te volgen zijn (waardoor ik niet weet hoe ik die voor mijn specifieke configuratie moet aanpassen).
Iemand die dit al voor elkaar heeft, en mij op weg kan helpen?
            Wat me nog niet gelukt is is om het geluid op beide uitgangen te krijgen, zodat ik kan kiezen waar ik het mee wil afspelen: versterker voor muziek/films (tv op mute), of tv voor films/series als het niet zo hard hoeft.
Heb op internet wel wat fora gevonden, maar dat is allemaal met heel gedetailleerde asound.conf files, die voor mij moeilijk te volgen zijn (waardoor ik niet weet hoe ik die voor mijn specifieke configuratie moet aanpassen).
Ik zoek een dergelijk oplossing maar dan voor hdmi en spdif.nietorigineel schreef op zondag 18 december 2011 @ 14:19:
Ik heb een zbox AD02 met openelec. Het is me gelukt geluid over de headphone plug te krijgen (naar versterker). Het is me ook gelukt geluid over HDMI te krijgen (naar tv).
Er is voor Dharma een patch beschikbaar om dit vanuit XBMC te kunnen aanpassen maar het is toch maar een eenmalig handeling waarbij asound.conf de beste optie is maar hoe pak je dit aan?
http://sources.openelec.tv/tmp/image/Jelte schreef op zondag 18 december 2011 @ 11:50:
Waar kan ik de verschillende fusion openelec builds vinden? De laatste pre-eden en de laatste x64 builds.
De laatste die ik goed werkend heb is r9262 (zie dat er ondertussen weern r9280 bijgekomen is)
Je zegt dat je problemen blijft hebben met killer samples etc en dark knight enz, ben eigenlijk benieuwd hoe je de upgrades gedaan hebt ?
Ik ben van mening dat veelvuldig up en down graden van OE het systeem niet ten goede komt er door de verschillende patches en fixes er uiteindelijk meer kapot gaat dan heel blijft. Ik doel dan op het steeds slechter performen van OE, doe ik vervolgens een clean install na een "corrupte" dan zijn de problemen weg.
[ Voor 32% gewijzigd door schumi2004 op 18-12-2011 14:32 ]
            Het zijn verse installaties, waarna ik na testen eventueel de xbmc userdata weer kopieer naar de nieuwe installatie. 
Dankje voor de link in ieder geval
 Helaas staat daar die x64 versie van Fusion niet tussen.
Dan heb ik nog een nieuwe vraag, want ik heb een film die uit twee delen staat en allebei worden ze weergegeven in de library onder dezelfde naam. Ik heb gevonden dat er zoiets als stacking bestaat,http://wiki.xbmc.org/?title=Stacking. Maar ik begrijp uit die wiki dat het automatisch wordt toegepast. Mijn conclusie is dat het niet werkt en ik vraag me af waarom?
            Dankje voor de link in ieder geval
Dan heb ik nog een nieuwe vraag, want ik heb een film die uit twee delen staat en allebei worden ze weergegeven in de library onder dezelfde naam. Ik heb gevonden dat er zoiets als stacking bestaat,http://wiki.xbmc.org/?title=Stacking. Maar ik begrijp uit die wiki dat het automatisch wordt toegepast. Mijn conclusie is dat het niet werkt en ik vraag me af waarom?
[ Voor 5% gewijzigd door Jelte op 18-12-2011 14:43 ]
Toevallig dat ik een topic aan het lezen was van iemand die vrij gefrustreerd was en denk je oplossing te zien staan:Jelte schreef op zondag 18 december 2011 @ 14:42:
Het zijn verse installaties, waarna ik na testen eventueel de xbmc userdata weer kopieer naar de nieuwe installatie.
Dankje voor de link in ieder gevalHelaas staat daar die x64 versie van Fusion niet tussen.
http://forum.xbmc.org/showpost.php?p=963007&postcount=11
            Dankjewel 
 Dat scheelt een boel gezoek.
Nu nog een installatie/instellingen die ervoor zorgen dat ik wel killa-sample en The Dark Knight in 1080p goed kan kijken...
edit: Ik heb even gespeeld met de instellingen en tot de conclusie gekomen dat hardware versnelling leidt tot artifacts in The Dark knight en killa-sample. Wanneer die uitstaat zijn er geen artifacts, maar loopt het beeld enorm traag en achter etc. Er lijkt iets mis met de hardware versnelling.
Dit geeft exact weer wat er gebeurt: YouTube: ZBOX AD02 with Ubuntu playing Killa-Sample.mkv 1080p
            Nu nog een installatie/instellingen die ervoor zorgen dat ik wel killa-sample en The Dark Knight in 1080p goed kan kijken...
edit: Ik heb even gespeeld met de instellingen en tot de conclusie gekomen dat hardware versnelling leidt tot artifacts in The Dark knight en killa-sample. Wanneer die uitstaat zijn er geen artifacts, maar loopt het beeld enorm traag en achter etc. Er lijkt iets mis met de hardware versnelling.
Dit geeft exact weer wat er gebeurt: YouTube: ZBOX AD02 with Ubuntu playing Killa-Sample.mkv 1080p
[ Voor 60% gewijzigd door Jelte op 18-12-2011 15:15 ]
            Heb een probleem met m'n Zotac AD02 en Openelec (1.0.2 en ook laatste dev. eden build). Nadat xbmc is opgestart duurt het zeker 10 tot 20 seconden voordat er netwerk connectie is. Dit is vooral lastig omdat wat addons dan al proberen data op te halen via internet. Gebruik nu DHCP, maar static ip maakt niet veel uit , bovendien heb ik met static ip geen internet connectie meer.
Heeft iemand anders dit ook met de AD02 en openelec?
Ga me in die patch nog wel even verdiepen, het is me niet 1/2/3 duidelijk hoe ik die zou moeten installeren.schumi2004 schreef op zondag 18 december 2011 @ 14:28:
[...]
Ik zoek een dergelijk oplossing maar dan voor hdmi en spdif.
Er is voor Dharma een patch beschikbaar om dit vanuit XBMC te kunnen aanpassen maar het is toch maar een eenmalig handeling waarbij asound.conf de beste optie is maar hoe pak je dit aan?
Wat geluid betreft is OpenElec niet bepaald plug and play, jammer, want de installatie is verder super eenvoudig.
Je moet zelf OpenELEC compilen maar dan met patch erbij (staat in thread) echter alleen voor Dharma en het geluid schijnt niet helemaal synchroon te lopen dus of het de moeite is.nietorigineel schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:00:
[...]
Ga me in die patch nog wel even verdiepen, het is me niet 1/2/3 duidelijk hoe ik die zou moeten installeren.
Wat geluid betreft is OpenElec niet bepaald plug and play, jammer, want de installatie is verder super eenvoudig.
Zie nu pas je opmerking over het niet aanwezig zijn van de x64 build. Ik kan hem wel compilen voor je of je moet het zelf doen, zie thread genoemd in vorige antwoord hierboven.Jelte schreef op zondag 18 december 2011 @ 14:42:
-knip-
Dankje voor de link in ieder gevalHelaas staat daar die x64 versie van Fusion niet tussen.
-knip-
Heb volgens mij eerder in dit of een ander topic uitgelegd hoe je je eigen build kan maken maar met deze thread moet je er ook wel komen.
:update:
Hier dus
schumi2004 in "[HTPC] Zotac ZBOX"
Linkje in mijn bericht is stuk, hier een werkende http://db.tt/AO50TayD
[ Voor 44% gewijzigd door schumi2004 op 18-12-2011 20:16 . Reden: typo ]
            Misschien dat ik dat volgende week een keer ga proberen. Maar eigenlijk alleen als er een kans is dat ik het artifacts probleem ga verhelpen. Verder heb ik namelijk helemaal geen probleem met de Dharma build die ik nu draai.
In ieder geval bedankt voor de moeite schumi

In ieder geval bedankt voor de moeite schumi
Verwijderd
            Helaas heb het volgende probleem met mijn ID41 met openelec pre-eden. Als ik mijn tv niet aanzet dan start openelec niet op. Dat is heel jammer want ik wil graag via airplay audio van mijn ipad afspelen. Is er een manier dat openelec wel opstart?

als je met static ip geen internet hebt dan heb je static ip verkeerd ingesteld.Exocet schreef op zondag 18 december 2011 @ 16:22:
Heb een probleem met m'n Zotac AD02 en Openelec (1.0.2 en ook laatste dev. eden build). Nadat xbmc is opgestart duurt het zeker 10 tot 20 seconden voordat er netwerk connectie is. Dit is vooral lastig omdat wat addons dan al proberen data op te halen via internet. Gebruik nu DHCP, maar static ip maakt niet veel uit , bovendien heb ik met static ip geen internet connectie meer.
en voor zover ik weet moet static ip wel degelijk tijdsverschil maken!
            Ik heb een ID41 met openelec maar kom met geen mogelijkheid in de BIOS. Ik heb er een simpel DELL toetsenbordje aanhangen, gebruik niet de USB3 poort, maar op alle 3 de USB twee poorten geen succes. Tijdens het booten als het Zotac logo in beeld is druk ik op DEL of F11, maar beiden geen resultaat. Soms krijg ik de boot sequence keuze te zien, maar meestal start hij gelijk door naar XBMC. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Ik heb alle instellingen zoals gedaan via DHCP overgenomen voor static IP (in Openelec os settings), maar het netwerk is dan wel connected, maar het internet niet.Proxx schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:48:
[...]
als je met static ip geen internet hebt dan heb je static ip verkeerd ingesteld.
en voor zover ik weet moet static ip wel degelijk tijdsverschil maken!
Ik vul ip , gateway en dns in, of moet er nog iets aangepast worden?
            Ik draai zelf XBMC via Crystalbuntu op een 1e gen aTV, maar wou voor m'n pa ook een XBMC media playertje in elkaar klussen. Op basis van deze thread daarom de volgende onderdelen besteld:
1x pricewatch: Zotac ZBOX ID41
2x pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/2G
1x pricewatch: Sandisk Extreme 8GB SDHC Class 6 of 10 (zie specs)
Voor onder de 250eu klaar, dat valt me alles mee. Daar gaat dan OpenElec vanaf de SD kaart op draaien. Ik ben erg benieuwd of OE een beetje bevalt! Heb ook nog lang lopen twijfelen over een AD02 of AD10, maar omdat ik niet thuis woon en de mediaplayer zo min mogelijk onderhoud nodig moet hebben besloot ik toch maar van de Fusion barebones af te blijven. Voor mezelf misschien nog een keer leuk, maar deze moet gewoon maanden achter elkaar rocksolid stable zijn.
                    1x pricewatch: Zotac ZBOX ID41
2x pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3S9/2G
1x pricewatch: Sandisk Extreme 8GB SDHC Class 6 of 10 (zie specs)
Voor onder de 250eu klaar, dat valt me alles mee. Daar gaat dan OpenElec vanaf de SD kaart op draaien. Ik ben erg benieuwd of OE een beetje bevalt! Heb ook nog lang lopen twijfelen over een AD02 of AD10, maar omdat ik niet thuis woon en de mediaplayer zo min mogelijk onderhoud nodig moet hebben besloot ik toch maar van de Fusion barebones af te blijven. Voor mezelf misschien nog een keer leuk, maar deze moet gewoon maanden achter elkaar rocksolid stable zijn.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
De F11 toets is volgens mij voor een boot menu. De DEL toets werkte bij wel. Je moet deze wel indrukken als de bootsplash (van Zotac) in beeld komt.DeFeCt schreef op maandag 19 december 2011 @ 15:09:
Ik heb een ID41 met openelec maar kom met geen mogelijkheid in de BIOS. Ik heb er een simpel DELL toetsenbordje aanhangen, gebruik niet de USB3 poort, maar op alle 3 de USB twee poorten geen succes. Tijdens het booten als het Zotac logo in beeld is druk ik op DEL of F11, maar beiden geen resultaat. Soms krijg ik de boot sequence keuze te zien, maar meestal start hij gelijk door naar XBMC. Iemand enig idee wat ik fout doe?
Bij mij werkte het in ieder geval door continue op de DEL toets te drukken tijdens booten
F11 brengt inderdaad het boot menu, bedoel je met continue de DEL toets te drukken dat je hem ingedrukt houdt?idef1x schreef op maandag 19 december 2011 @ 16:32:
[...]
De F11 toets is volgens mij voor een boot menu. De DEL toets werkte bij wel. Je moet deze wel indrukken als de bootsplash (van Zotac) in beeld komt.
Bij mij werkte het in ieder geval door continue op de DEL toets te drukken tijdens booten
Heb je trouwens audio over HDMI al werken? Bij mij was dat in ieder geval zo gepiept
[edit]
continue of niet, ik kom niet in mijn bios... ook geprobeerd of het via vga misschien werkte, maar ook dat werkt niet
[ Voor 10% gewijzigd door DeFeCt op 19-12-2011 20:02 ]
Ik bedoelde inderdaad de DEL toets tig keer indrukken tijdens boot doorgaan en doorgaan tijdens bootscreen van Zotac en toen kwam ik er in. Is overigens nog maar 1 keer gelukt (en ook maar 1 keer geprobeerd)..DeFeCt schreef op maandag 19 december 2011 @ 19:06:
[...]
F11 brengt inderdaad het boot menu, bedoel je met continue de DEL toets te drukken dat je hem ingedrukt houdt?
Heb je trouwens audio over HDMI al werken? Bij mij was dat in ieder geval zo gepiept
[edit]
continue of niet, ik kom niet in mijn bios... ook geprobeerd of het via vga misschien werkte, maar ook dat werkt niet
Ja geluid werkt inmidels (op een andere manier dan op de Zotac site stond). Ik vermoed sterk (ga er nu niet meer met mijn tengeltjes aanzitten
            Ik ben al een tijd op zoek naar een zotac zbox en zit nu te twijfelen tussen:
- Zotac ZBOX Blu-ray HD-ID34 + 2gb geheugen + 250gb harde schijf (Tweedehands: 215,-)
- Zotac Nano AD10 + 4gb geheugen + 160gb harde schijf (Nieuw: 275,-)
Het feit dat er geen afstandbediening bij de ID34 zit maakt mij niet uit, omdat ik toch een diNovo Mini ga gebruiken.
Ik ben benieuwd voor welke jullie zouden gaan? Ik denk dat de bluray drive in de ID34 het grootste voordeel is t.o.v. de AD10? Zelf wil ik hem vooral gaan gebruiken met windows icm XBMC voor films t/m 1080p en voor eventueel dvd's/blurays.
            - Zotac ZBOX Blu-ray HD-ID34 + 2gb geheugen + 250gb harde schijf (Tweedehands: 215,-)
- Zotac Nano AD10 + 4gb geheugen + 160gb harde schijf (Nieuw: 275,-)
Het feit dat er geen afstandbediening bij de ID34 zit maakt mij niet uit, omdat ik toch een diNovo Mini ga gebruiken.
Ik ben benieuwd voor welke jullie zouden gaan? Ik denk dat de bluray drive in de ID34 het grootste voordeel is t.o.v. de AD10? Zelf wil ik hem vooral gaan gebruiken met windows icm XBMC voor films t/m 1080p en voor eventueel dvd's/blurays.
Ik zal het morgen nog eens proberen.. wellicht met ander toetsenbord. Is vrij irritant dat het niet werktidef1x schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:46:
[...]
Ik bedoelde inderdaad de DEL toets tig keer indrukken tijdens boot doorgaan en doorgaan tijdens bootscreen van Zotac en toen kwam ik er in. Is overigens nog maar 1 keer gelukt (en ook maar 1 keer geprobeerd)..
Verwijderd
Gisteren heel snel de http://xbmcfreak.binkey.nl/XBMCbuntu-Xvba-v01.zip geprobeerd.Erhnam schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 14:02:
De interne IR werkte niet waardoor ik niet zo snel video files kon proberen. Ik had gisteren weinig tijd, dus nog geen toetsenbord aan gehangen om de video files te proberen. Ook bleef ie hangen met afsluiten.
Zal binnenkort ook eens de v16 proberen.
Dat ga ik dus niet doen. Doe het voorlopig wel met geluid over alleen de versterker, mocht ik nog eens tegen een goede asound.conf aanlopen is dat mooi meegenomen.schumi2004 schreef op zondag 18 december 2011 @ 20:09:
[...]
Je moet zelf OpenELEC compilen maar dan met patch erbij (staat in thread) echter alleen voor Dharma en het geluid schijnt niet helemaal synchroon te lopen dus of het de moeite is.
            ik heb nu ook de ad10 met wifi. maar weet iemand hoe je wifi kan instellen op openelec?

Er is een open-elec settings addon (pre-installed), daarin kan je dat aanpassen. Zie ook http://openelec.tv/forum/...3-wireless-networking-101Zjemm schreef op woensdag 21 december 2011 @ 22:36:
ik heb nu ook de ad10 met wifi. maar weet iemand hoe je wifi kan instellen op openelec?
Misschien kunnen we hier iets mee?nietorigineel schreef op woensdag 21 december 2011 @ 22:17:
[...]
Dat ga ik dus niet doen. Doe het voorlopig wel met geluid over alleen de versterker, mocht ik nog eens tegen een goede asound.conf aanlopen is dat mooi meegenomen.
http://forum.xbmc.org/showpost.php?p=715076&postcount=3
http://openelec.tv/forum/...mi-and-analog-output#6071
Met commando: aplay -l even de juiste devices opzoeken want asound files lijken beide hetzelfde op devices na dan.
Op mijn AD02 ziet dat er dus zo uit.
code:
                                                1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 | root ~ # aplay -l **** List of PLAYBACK Hardware Devices **** card 0: Generic [HD-Audio Generic], device 3: HDMI 0 [HDMI 0] Subdevices: 0/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 1: SB [HDA ATI SB], device 0: ALC892 Analog [ALC892 Analog] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 1: SB [HDA ATI SB], device 1: ALC892 Digital [ALC892 Digital] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0  | 
[ Voor 50% gewijzigd door schumi2004 op 23-12-2011 15:25 ]
Verwijderd
            Hallo Zotac Zbox tweakers.
Via deze link kun je een review vinden over de Zotac Zbox nano AD10:
productreview: Zotac ZBOX Nano AD10 review door Verwijderd
De review is nog in aanbouw, maar een heleboel info en bv het binnenwerk is er al te vinden.
Zelf doe ik niet veel met XMBC dus die info zul je er niet vinden.
Heb je specifieke vragen stel ze dan bij voorkeur via mijn tweakers DM.
Veel plezier met de Zotac hobby........
            Via deze link kun je een review vinden over de Zotac Zbox nano AD10:
productreview: Zotac ZBOX Nano AD10 review door Verwijderd
De review is nog in aanbouw, maar een heleboel info en bv het binnenwerk is er al te vinden.
Zelf doe ik niet veel met XMBC dus die info zul je er niet vinden.
Heb je specifieke vragen stel ze dan bij voorkeur via mijn tweakers DM.
Veel plezier met de Zotac hobby........
            Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe htpc.
Hierbij twijfel ik tussen de a3500, AD02 en AD10.
Probleem is dat nergens blijkt welke nou echt beter is.
Kan iemand mij hier wellicht mee op weg helpen?
            Hierbij twijfel ik tussen de a3500, AD02 en AD10.
Probleem is dat nergens blijkt welke nou echt beter is.
Kan iemand mij hier wellicht mee op weg helpen?
            pff ik heb ook de ad10 gekocht, 4GB mnm en een 7200 WS disk erin.
in de bios AHCI aangezet en geprobeerd win7 64B te installeren.
tijdens de setup vraagt hij mij om drivers te laden voor waarschijnlijk de HDD, ik verwijs netjes naar de AHCI 64 driver en hij vind netjes deAMD AHCI compatible raid controller: AHCix64.inf.
hierna gaat hij "scannen" en komt met de melding dat hij geen nieuwe apparaten kan vinden. en dus ook geen HDD ziet.
is iemand dit ook tegengekomen?
groet,
Aaron
tijdens de setup vraagt hij mij om drivers te laden voor waarschijnlijk de HDD, ik verwijs netjes naar de AHCI 64 driver en hij vind netjes deAMD AHCI compatible raid controller: AHCix64.inf.
hierna gaat hij "scannen" en komt met de melding dat hij geen nieuwe apparaten kan vinden. en dus ook geen HDD ziet.
groet,
Aaron
            heb de ad10 met openelec eden draaien, maar hij loopt elke keer vast als ik een film van een nfs share wil starten. iemand bekend met dit probleem? ik kan wel gewoon de hele share lezen

Nope, klinkt niet bekend.Zjemm schreef op zondag 25 december 2011 @ 23:42:
heb de ad10 met openelec eden draaien, maar hij loopt elke keer vast als ik een film van een nfs share wil starten. iemand bekend met dit probleem? ik kan wel gewoon de hele share lezen
Welke pre-eden build versie draai je? Hoe maak je je shares aan, autostart.sh ?
            euh geen idee welke versie precies, maar heb eergisteren de laatste gedownload en geïnstalleerd.
ik heb gewoon bij movies een source toegevoegd via nfs niets via command line, maakt dat nog uit?

ik heb gewoon bij movies een source toegevoegd via nfs niets via command line, maakt dat nog uit?
Dus als jij de laatste nieuwe gedownload heb dan heb je waarschijnlijk build r9301 en je hebt dus NFS shares toegevoegd via XBMC menu?Zjemm schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:45:
euh geen idee welke versie precies, maar heb eergisteren de laatste gedownload en geïnstalleerd.
Als dat zo is sta ik er wel van te kijken want als ik dat doe voor mijn Synology NAS dan kan ik er 1 toevoegen, de tweede vervolgens niet en het openen van de eerste geeft resource not found.
Via XBMC en/of command line zou mijn inziens niets uit moeten maken. Ik ben nu blij met de autostart.sh in mijn Config folder. Wanneer ik nu een reinstall doen moet, gooi ik de file in deze folder en zijn meteen mijn shares actief.
autostart.sh sample:
code:
                                                1
2
3
4
5
6
 | #!/bin/sh (sleep 15; \ mount -t nfs 10.0.0.101:/storage01 /storage/nfs01 -o nolock; \ mount -t nfs 10.0.0.102:/storage02 /storage/nfs02 -o nolock \ )&  | 
            Goeie tip, met die beta s zal je vaak herinstalleren

[ Voor 3% gewijzigd door Zjemm op 26-12-2011 18:28 ]
Heb je deze driver geïnstalleerd?Klapperboom schreef op zondag 25 december 2011 @ 23:36:
pff ik heb ook de ad10 gekocht, 4GB mnm en een 7200 WS disk erin.
groet,
Aaron
http://www.zotac.com/inde...353&Itemid=100032&lang=en
            Dit kerstweekend bij m'n ouders de Zotac met OpenElec in elkaar gezet. Verrassend hoe makkelijk dat was zeg! ID41 openschroeven, RAM erin en dicht, USB stick met OE erin, booten, SD erin en op enter drukken om te installeren. 2 minuten later starte XBMC op. Via SSH nog twee fixjes uitvoeren en ik was in principe klaar. Erg nice!

[ Voor 3% gewijzigd door Acolyte57 op 27-12-2011 00:09 ]
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Die had ik ook gevonden. Was een mooi projectje geweest voor de kerstvakantie, helaas heb ik die dit jaar niet. Jammer dat er geen mooie add-on voor is waar je naar believen alle uitgangen aan/uit kan zetten.schumi2004 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 23:17:
[...]
Misschien kunnen we hier iets mee?
http://forum.xbmc.org/showpost.php?p=715076&postcount=3
http://openelec.tv/forum/...mi-and-analog-output#6071
Met commando: aplay -l even de juiste devices opzoeken want asound files lijken beide hetzelfde op devices na dan.
Op mijn AD02 ziet dat er dus zo uit.
code:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 root ~ # aplay -l **** List of PLAYBACK Hardware Devices **** card 0: Generic [HD-Audio Generic], device 3: HDMI 0 [HDMI 0] Subdevices: 0/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 1: SB [HDA ATI SB], device 0: ALC892 Analog [ALC892 Analog] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 1: SB [HDA ATI SB], device 1: ALC892 Digital [ALC892 Digital] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0
Nog een probleempje dat ik heb: als ik de zbox met openelec aanzet om muziek te luisteren (via webremote), en daarna de tv aandoe, is de resolutie niet goed. Het beeld is dan groter dan op de TV past. Ditzefde was het geval toen ik hem nog tijdelijk aan een monitor had hangen. Is er ergens een standaard resolutie gedefinieerd als er geen monitor aangesloten is die aanstaat (zodat ik 'm kan aanpassen naar de juiste) of moet ik dan standaard gaan rebooten?
Wat is de output van aplay -l bij jouw? En hoe heb je je headphone plug werkend gemaakt?nietorigineel schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 07:39:
[...]
Die had ik ook gevonden. Was een mooi projectje geweest voor de kerstvakantie, helaas heb ik die dit jaar niet. Jammer dat er geen mooie add-on voor is waar je naar believen alle uitgangen aan/uit kan zetten.
Nog een probleempje dat ik heb: als ik de zbox met openelec aanzet om muziek te luisteren (via webremote), en daarna de tv aandoe, is de resolutie niet goed. Het beeld is dan groter dan op de TV past. Ditzefde was het geval toen ik hem nog tijdelijk aan een monitor had hangen. Is er ergens een standaard resolutie gedefinieerd als er geen monitor aangesloten is die aanstaat (zodat ik 'm kan aanpassen naar de juiste) of moet ik dan standaard gaan rebooten?
Ik verwacht hetzelfde aangezien ik gelezen had dat je ook een AD02 had.
Kan je mijn file wel toesturen , gooi deze even in de folder, doe een restart en kijken wat er gebeurt. Werkt het niet dan je eigen file weer terug, idee?
Heb me vergist, werkt toch niet helemaal naar behoren. 5.1 materiaal wordt nu ook als 5.1 over hdmi uitgezonden. Eens zien of XBMC gebruikers hier meer ervaring mee hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door schumi2004 op 27-12-2011 14:14 ]
aplay zal wel zelfde zijn, ben nu op m'n werk.schumi2004 schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:28:
[...]
Wat is de output van aplay -l bij jouw? En hoe heb je je headphone plug werkend gemaakt?
Ik verwacht hetzelfde aangezien ik gelezen had dat je ook een AD02 had.
Kan je mijn file wel toesturen , gooi deze even in de folder, doe een restart en kijken wat er gebeurt. Werkt het niet dan je eigen file weer terug, idee?
Heb me vergist, werkt toch niet helemaal naar behoren. 5.1 materiaal wordt nu ook als 5.1 over hdmi uitgezonden. Eens zien of XBMC gebruikers hier meer ervaring mee hebben.
Headphone plug werkend door een voorbeeld bestand te pakken (te vinden in een subdirectory van de directory waar de configfiles staan). Kopieren naar de config directory, en hernoemen naar asound.conf. Daarin staan 3 regels (voor hdmi, optical en analog). # weghalen voor die van analoog. XBMC instellen op analoog, en device intypen als plughw:1,3 (getallen weet ik niet uit m'n hoofd maar die uit aplay in ieder geval)
            yep
heb een andere disk erin gedaan en die werkte zonder problemen, hierna image gemaakt en deze teruggezet op de WD en prima draaien.
Laatste build erop 11.0 Beta1, en moet zeggen dat het goed en stabiel draait tot nu toe. nog geen problemen gehad. morgen even verder testen met mijn Logitech harmony om alles aan te leren.
groet,
Aaron
            heb een andere disk erin gedaan en die werkte zonder problemen, hierna image gemaakt en deze teruggezet op de WD en prima draaien.
Laatste build erop 11.0 Beta1, en moet zeggen dat het goed en stabiel draait tot nu toe. nog geen problemen gehad. morgen even verder testen met mijn Logitech harmony om alles aan te leren.
groet,
Aaron
HoppyF schreef op maandag 26 december 2011 @ 18:43:
[...]
Heb je deze driver geïnstalleerd?
http://www.zotac.com/inde...353&Itemid=100032&lang=en
            OK mede-tweakers,
ik heb dit topic nu een poosje gevolgd en ben er van overtuigd dat ik nu ook maar eens een keer een HTPC moet samenstellen. Ik ben hier al lang mee bezig, maar kon nooit een beslissing nemen. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Ik heb ooit voor m'n pa een ACRyan PlayOnHD Mini gekocht en hij is hier dik tevreden mee. Maar ik heb iets meer wensen denk ik.
Ook heb ik m'n vriendin uitgelegd wat het verschil is tussen een HTPC en een mediaplayer en zij wil nu dus ook een HTPC (jaja, de W.A.F. speelt mee)
Wat heb ik al:
- TV: Samsung LE32R81 HD-Ready (wordt in de toekomst waarschijnlijk vervangen door een Samsung UE46D7000 Full-HD oid)
- Versterker: Sony HT-SS100 (blijft voorlopig wel)
- PlayStation 3
- Logitech Harmony One om alles mee te bedienen
- Windows 7 PC (met IR ontvanger van MCE)
- Windows 7 laptop
- iPad & iPhone
Ik gebruik nu m'n PS3 om media van m'n PC te streamen, maar deze speelt niet alles af en gaat niet altijd helemaal vlekkeloos. Daarom wou ik eerst een standalone Mediaplayer.
Wat ik wil is het volgende:
- Eén systeem dat al mijn media afspeelt (zowel 720 als 1080p)
- Goed surround geluid via mijn versterker (voor films), maar ook gewoon via de TV (voor series)
- Bediening via Harmony (neem ik aan met de IR ontvanger van MCE)
- Bediening van XBMC via iPhone/iPad
- Streamen van media via LAN (van PC of evt. NAS)
- Media afspelen van USB-HD
- NZB downloaden/parren/unrarren
- beetje internetten/mailen etc. Huis/tuin/keuken gebruik.
- draagbaar systeem (moet makkelijk mee te nemen zijn naar m'n vriendin)
Mijn oog is ondertussen (door dit topic) gevallen op de Zotac AD02, maar hier heb ik nog een paar vraagjes over die mij nog niet helemaal duidelijk zijn.
Wat is nou het verschil tussen OpenElec en XBMCLive en XBMC via Windows 7?
Wat ik begrijp zijn OpenElec en XBMCLive hetzelfde. Zie ik dit verkeerd?
En met windows 7 kan je meer, zoals downloaden (NZB/Torrent etc.) maar wat is verder de meerwaarde? Of kan je met OpenElec of XBMCLive ook downloaden?
Wat is aan te raden? Een SDCard voor het besturingssysteem of een SSD?
Ik hoef niet veel opslag te hebben aangezien de meeste media op een USB HD staan of gestreamed wordt van de PC of van een toekomstige NAS komt. Een beetje opslag zou fijn zijn, maar is niet noodzakelijk (kan altijd in de toekomst uitgebreid worden toch?)
Hoe sluit je het het beste aan?
Gewoon via HDMI naar m'n versterker? Of toch een aparte optische kabel voor geluid naar m'n versterker en HDMI naar m'n TV?
Is 4 Gb voldoende voor zo'n systeem of maar meteen naar 8 Gb gaan?
Ik hoop dat jullie m'n keuze wat makkelijker kunnen maken. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik snap dat er nooit één antwoord mogelijk is, maar misschien dat jullie wat meer toelichting op mijn vragen kunnen geven.
                    ik heb dit topic nu een poosje gevolgd en ben er van overtuigd dat ik nu ook maar eens een keer een HTPC moet samenstellen. Ik ben hier al lang mee bezig, maar kon nooit een beslissing nemen. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Ik heb ooit voor m'n pa een ACRyan PlayOnHD Mini gekocht en hij is hier dik tevreden mee. Maar ik heb iets meer wensen denk ik.
Ook heb ik m'n vriendin uitgelegd wat het verschil is tussen een HTPC en een mediaplayer en zij wil nu dus ook een HTPC (jaja, de W.A.F. speelt mee)
Wat heb ik al:
- TV: Samsung LE32R81 HD-Ready (wordt in de toekomst waarschijnlijk vervangen door een Samsung UE46D7000 Full-HD oid)
- Versterker: Sony HT-SS100 (blijft voorlopig wel)
- PlayStation 3
- Logitech Harmony One om alles mee te bedienen
- Windows 7 PC (met IR ontvanger van MCE)
- Windows 7 laptop
- iPad & iPhone
Ik gebruik nu m'n PS3 om media van m'n PC te streamen, maar deze speelt niet alles af en gaat niet altijd helemaal vlekkeloos. Daarom wou ik eerst een standalone Mediaplayer.
Wat ik wil is het volgende:
- Eén systeem dat al mijn media afspeelt (zowel 720 als 1080p)
- Goed surround geluid via mijn versterker (voor films), maar ook gewoon via de TV (voor series)
- Bediening via Harmony (neem ik aan met de IR ontvanger van MCE)
- Bediening van XBMC via iPhone/iPad
- Streamen van media via LAN (van PC of evt. NAS)
- Media afspelen van USB-HD
- NZB downloaden/parren/unrarren
- beetje internetten/mailen etc. Huis/tuin/keuken gebruik.
- draagbaar systeem (moet makkelijk mee te nemen zijn naar m'n vriendin)
Mijn oog is ondertussen (door dit topic) gevallen op de Zotac AD02, maar hier heb ik nog een paar vraagjes over die mij nog niet helemaal duidelijk zijn.
Wat is nou het verschil tussen OpenElec en XBMCLive en XBMC via Windows 7?
Wat ik begrijp zijn OpenElec en XBMCLive hetzelfde. Zie ik dit verkeerd?
En met windows 7 kan je meer, zoals downloaden (NZB/Torrent etc.) maar wat is verder de meerwaarde? Of kan je met OpenElec of XBMCLive ook downloaden?
Wat is aan te raden? Een SDCard voor het besturingssysteem of een SSD?
Ik hoef niet veel opslag te hebben aangezien de meeste media op een USB HD staan of gestreamed wordt van de PC of van een toekomstige NAS komt. Een beetje opslag zou fijn zijn, maar is niet noodzakelijk (kan altijd in de toekomst uitgebreid worden toch?)
Hoe sluit je het het beste aan?
Gewoon via HDMI naar m'n versterker? Of toch een aparte optische kabel voor geluid naar m'n versterker en HDMI naar m'n TV?
Is 4 Gb voldoende voor zo'n systeem of maar meteen naar 8 Gb gaan?
Ik hoop dat jullie m'n keuze wat makkelijker kunnen maken. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik snap dat er nooit één antwoord mogelijk is, maar misschien dat jullie wat meer toelichting op mijn vragen kunnen geven.
All is fair in God of War
            @watzone, het verschil tussen openelec is en xbmc live is dat xbmc live eigenlijk gewoon ubuntu is met xbmc geinstalleerd en openelec is een minimal build specifiek voor een bepaalde chipset/config(alleen die drivers zijn geinstalleerd).
waardoor openelec dus een stuk sneller boot en ook mindere ruimte in beslag neemt. het verschil met windows en openelec/xbmc live is eigenlijk alleen dat je windows gebruikt in plaats van linux. je kan met alle 3 downloaden dat is geen probleem. het zijn alle 3 gewoon een besturingssysteem dus je er mee doen wat je met alle pc's kan doen.
Ik zou voor opslag voor een kleine ssd gaan 32gb of kleiner. Voor geheugen is 2gb eigenlijk al genoeg 4gb kan ook maar volgens mij zul je geen verschil gaan merken.

waardoor openelec dus een stuk sneller boot en ook mindere ruimte in beslag neemt. het verschil met windows en openelec/xbmc live is eigenlijk alleen dat je windows gebruikt in plaats van linux. je kan met alle 3 downloaden dat is geen probleem. het zijn alle 3 gewoon een besturingssysteem dus je er mee doen wat je met alle pc's kan doen.
Ik zou voor opslag voor een kleine ssd gaan 32gb of kleiner. Voor geheugen is 2gb eigenlijk al genoeg 4gb kan ook maar volgens mij zul je geen verschil gaan merken.
Kleine update, ik heb het inmiddels met een ander toetsenbord geprobeerd en kwam direct in de bios terecht. Lag dus toch aan het toetsenbord.DeFeCt schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 23:02:
[...]
Ik zal het morgen nog eens proberen.. wellicht met ander toetsenbord. Is vrij irritant dat het niet werkt
Ok, dus als ik voor OpenElec ga zou ik ook gewoon kunnen browsen/youtube/mailen?aegis schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:19:
...het verschil met windows en openelec/xbmc live is eigenlijk alleen dat je windows gebruikt in plaats van linux. het zijn alle 3 gewoon een besturingssysteem dus je er mee doen wat je met alle pc's kan doen.
Dat gaat dan allemaal via add-ons of iets dergelijks?
Ok, qua snelheid maakt een SSD of SD card niet echt uit? Volgens mij is een SD card namelijk wel wat goedkoper.aegis schreef op woensdag 28 december 2011 @ 16:19:
Thnx voor je snelle antwoord. Ben al weer een stukje verder!
Op de site van Zotac staat trouwens al wel een user manual voor de AD04. Weet iemand hier al wat meer over? Kan op google nog niet echt wat vinden. En op de zotac site staat ie nog niet.
Tot op heden kun je nog niet browsen met OpenELEC, is geen addon voor.waztone schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:44:
[...]
Ok, dus als ik voor OpenElec ga zou ik ook gewoon kunnen browsen/youtube/mailen?
Dat gaat dan allemaal via add-ons of iets dergelijks?
[...]
Ok, qua snelheid maakt een SSD of SD card niet echt uit? Volgens mij is een SD card namelijk wel wat goedkoper.
Thnx voor je snelle antwoord. Ben al weer een stukje verder!
Op de site van Zotac staat trouwens al wel een user manual voor de AD04. Weet iemand hier al wat meer over? Kan op google nog niet echt wat vinden. En op de zotac site staat ie nog niet.
SD is inderdaad een stuk goedkoper en werkt net zo goed/snel.
Kijk, daar heb ik wat aan. Ik kon er al niks over vinden en ik ben zelf niet zo thuis in linux.schumi2004 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:06:
[...]
Tot op heden kun je nog niet browsen met OpenELEC, is geen addon voor.
SD is inderdaad een stuk goedkoper en werkt net zo goed/snel.
Hmm...dan ga ik eerst maar eens proberen of ik OpenElec kan gebruiken en anders misschien toch Win7 met XBMC erop zetten.
Kan je Win7 ook op een SD card zetten?
Na lijkt me niet handig, dan is SSD een betere optie.waztone schreef op woensdag 28 december 2011 @ 23:48:
[...]
Kijk, daar heb ik wat aan. Ik kon er al niks over vinden en ik ben zelf niet zo thuis in linux.
Hmm...dan ga ik eerst maar eens proberen of ik OpenElec kan gebruiken en anders misschien toch Win7 met XBMC erop zetten.
Kan je Win7 ook op een SD card zetten?
Er lijkt overigens wel iets van een browser aan te komen http://www.openelec.tv/fo...-firefox-or-other-browser
[ Voor 13% gewijzigd door schumi2004 op 28-12-2011 23:53 ]
            Is er al iemand die geprobeerd heeft Dolphin (Gamecub/Wii emulator) te draaien op de ID41? Als ik een HDD in de mijne had dan zou ik het zelf testen, maar ik draai alleen openelec vanaf een USB stick.

Dit kastje ziet er ziet er tot op heden nog het beste uit van de varianten die ik aan het onderzoeken ben. Een paar vragen waar ik niet echt een eenduidig antwoord op heb gevonden:
Kan de AD02 ook DTS-HD en DD-HD naar de receiver sturen? Mijn receiver (Yamaha RX-V3900) kan beide signalen hebben zonder over te hoeven gaan op PCM. Ik las hier dat 3D-HD wel probleem is? Is dat software of hardware wat dwars ligt? Ik ben niet zo'n 3D liefhebber, maar ja, de plasma kan het afspelen, dus dan wil je het ook.
Verder wil ik alles opslaan op een 4-bay NAS (QNAP of Synology) en bedraad streamen naar de Zotac. Verder wil moet de Zotac ook de nieuwsgroepen af (desnoods gepauzeerd tijdens film kijken). Ik weet dat beide NAS fabrikanten hier ook mooie oplossingen voor hebben, maar het AMD platform heeft hier mijn inziens veel meer reserves voor. Die NASsen zijn al duur genoeg, een lichtere processor scheelt een stuk als ie alleen netwerkverkeer hoeft te doen.

Ik heb een netbook op hetzelfde platform, en dat gaat verder allemaal prima.
                    Kan de AD02 ook DTS-HD en DD-HD naar de receiver sturen? Mijn receiver (Yamaha RX-V3900) kan beide signalen hebben zonder over te hoeven gaan op PCM. Ik las hier dat 3D-HD wel probleem is? Is dat software of hardware wat dwars ligt? Ik ben niet zo'n 3D liefhebber, maar ja, de plasma kan het afspelen, dus dan wil je het ook.
Verder wil ik alles opslaan op een 4-bay NAS (QNAP of Synology) en bedraad streamen naar de Zotac. Verder wil moet de Zotac ook de nieuwsgroepen af (desnoods gepauzeerd tijdens film kijken). Ik weet dat beide NAS fabrikanten hier ook mooie oplossingen voor hebben, maar het AMD platform heeft hier mijn inziens veel meer reserves voor. Die NASsen zijn al duur genoeg, een lichtere processor scheelt een stuk als ie alleen netwerkverkeer hoeft te doen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zelf heb ik een Qnap 412 draaien in RAID 5 aan een router en via powerplugs naar mijn AD02 met WIN 7 en XBMC. De NAS regelt de Torrents en tijdens het downloaden kan ik makkelijk nog een 1080p filmpje van 10 Gig kijken. Tot nu tor loopt het allemaal als een zonnetje.Senor Sjon schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:04:
Dit kastje ziet er ziet er tot op heden nog het beste uit van de varianten die ik aan het onderzoeken ben. Een paar vragen waar ik niet echt een eenduidig antwoord op heb gevonden:
Verder wil ik alles opslaan op een 4-bay NAS (QNAP of Synology) en bedraad streamen naar de Zotac. Verder wil moet de Zotac ook de nieuwsgroepen af (desnoods gepauzeerd tijdens film kijken). Ik weet dat beide NAS fabrikanten hier ook mooie oplossingen voor hebben, maar het AMD platform heeft hier mijn inziens veel meer reserves voor. Die NASsen zijn al duur genoeg, een lichtere processor scheelt een stuk als ie alleen netwerkverkeer hoeft te doen.![]()
3D heb ik geen idee van...
            Mijn Zotac AD02 heeft een probleem met openelec, het duurt erg lang voor de netwerkverbinding tot stand is gebracht. Hier is een fragment uit de messages bij het opstarten:
http://pastebin.com/AUGXY3mw
Op regel 31 schiet ineens de tijd omhoog, het lijkt dus wel degelijk het laden van het netwerk te zijn.
Zijn er meer mensen die dit herkennen bij openelec met een ad02?
Openelec is trouwens geïnstalleerd op een class 10 SD kaart.
            http://pastebin.com/AUGXY3mw
Op regel 31 schiet ineens de tijd omhoog, het lijkt dus wel degelijk het laden van het netwerk te zijn.
Zijn er meer mensen die dit herkennen bij openelec met een ad02?
Openelec is trouwens geïnstalleerd op een class 10 SD kaart.
            Ik heb eerst lekker mee gelezen hier, veel opgestoken! Waarvoor dank.
Ik twijfel nog tussen de AD-02 en de AD-10. Het enige verschil wat ik zie is dat de AD-10 veel kleiner is en een afstandsbediening wordt meegeleverd. Waarom gaan er dan nog zo veel mensen voor de AD-02? Mis ik iets?
In beide kan een 2,5" hardeschijf. Iets waarbij ik ook nog twijfel.. gaan we voor een 1tb, of een SSD. Waarbij de meeste content die ik heb alleen draadloos te bereiken is... (kan geen kabels meer trekken).
            Ik twijfel nog tussen de AD-02 en de AD-10. Het enige verschil wat ik zie is dat de AD-10 veel kleiner is en een afstandsbediening wordt meegeleverd. Waarom gaan er dan nog zo veel mensen voor de AD-02? Mis ik iets?
In beide kan een 2,5" hardeschijf. Iets waarbij ik ook nog twijfel.. gaan we voor een 1tb, of een SSD. Waarbij de meeste content die ik heb alleen draadloos te bereiken is... (kan geen kabels meer trekken).
            @Rezje, als je de beschikking wilt hebben over optisch uit (audio) dan valt de AD10 af, die mist hem namelijk.

Testing, one, two ...
            Bedankt hardware-lover. 
Optisch uit is wel een leuke toevoeging!
Ik heb een 120mbit abonnement met Ziggo. Bekabeld haal ik dit. Met wireless haal ik rond de 35mbit. Hoger is me niet gelukt. Is deze snelheid te langsaam om HD te streamen? Of moet je met WIFI helemaal niet aan HD streaming beginnen?
Ik heb een 120mbit abonnement met Ziggo. Bekabeld haal ik dit. Met wireless haal ik rond de 35mbit. Hoger is me niet gelukt. Is deze snelheid te langsaam om HD te streamen? Of moet je met WIFI helemaal niet aan HD streaming beginnen?
            Heeft iemand hier een AD-10 in combinatie met een een Logitech Harmony remote? Met de geadviseerde remote in de Harmony software (Media Center Extender) werkt de externe IR-reciever helaas niet. De Media Center Extender doet wel precies wat ik wil, alleen dan ben ik dus verplicht mijn AD-10 in het zicht te plaatsen en dat is nu juist niet waarom ik deze gekocht heb.
Kortom als iemand dezelfde setup heeft ben ik erg benieuwd of hij/zij een oplossing heeft gevonden.
            Kortom als iemand dezelfde setup heeft ben ik erg benieuwd of hij/zij een oplossing heeft gevonden.
Ligt aan de bitrate van de film of je hem kan streamen over WiFi. Is de bitrate van je film lager dan de max van je router dan zal het, over het algemeen, wel goed gaan. HD over WiFi is opzich wel te doen, maar dan moet je WiFi N hebben.Rezje schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:20:
Bedankt hardware-lover.
            Mijn router heeft N en mijn PC een N dongel. De AD-02 heeft ook een wifi N. Het gaat er alleen om dat ik met mijn wifi in het huis geen top snelheid behaal. Ik ben bang dat de films gaan haperen. Alles is draadloos hier, dus ook de source disks waar al mijn films op staan. Bekabelen is niet echt een optie.
Is er trouwens ook een limiet aan de 2,5" schijf die in de AD-02 kan? De grootste zijn 1TB, deze kan er gewoon in?
            Is er trouwens ook een limiet aan de 2,5" schijf die in de AD-02 kan? De grootste zijn 1TB, deze kan er gewoon in?
Ik heb de nano AD10 en mis optisch niet, ik ga het geluid toch via HDMI laten lopen.Rezje schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 17:20:
Bedankt hardware-lover.
Ik heb een 120mbit abonnement met Ziggo. Bekabeld haal ik dit. Met wireless haal ik rond de 35mbit. Hoger is me niet gelukt. Is deze snelheid te langzaam om HD te streamen? Of moet je met WIFI helemaal niet aan HD streaming beginnen?
Op dit moment nog even niet maar later wel.
Streamen via draadloos lukt wel maar werkt bij mij nog niet vlekkeloos.
De afstand is het niet want tussen de (300n) modem en de AD10 zit zo'n 10 meter.
Daar zitten geen plafonds en betonnen muren tussen.
720p loopt wel aardig soepel, maar 1080p niet.