Ik ben bezig een NAS uit te kiezen, ik had al een topic aangemaakt
NAS met RAID-config en Torrent-applicatie en toen werd ik er op gewezen dat ik beter in deze ervaringstopics kan kijken:)
Dat heb ik nu dus uitgebreid gedaan en nu overweeg ik sterk om aan te schaffen:
Synology DiskStation DS1511+
Ik heb nog enkele vragen/onzekerheden waarvan ik hoopte dat mensen hier er iets zinnigs over kunnen zeggen. Het gaat dan om:
- Ik wil optimale performance, qua downloadsnelheid (torrents etc.). Ik las op CNET dat de schrijfsnelheid van de DS1511+ bijzonder goed is, en daarom leek het me dat ik hiermee in combinatie met mijn internetverbinding van 120mbits vast heel snel kan downloaden. Is de DS1511+ wat performance op dit gebied betreft op dit moment ook zo'n beetje het beste wat er is? Of zijn er nog andere opties?
- Welke schijven kan ik er het beste bijkopen? Ook hier weer met het oog op performance, en uiteraard ook op de kosten. Op de Synology site staat een mooi overzicht van schijven die compatible zijn. Echter, dat zijn nogal veel verschillende merken:
Hitachi
Maxtor
Samsung
Seagate
Western Digital
Fujitsu
Toshiba
Kingston
En ook verschillende types per merk, met name de keus tussen enterprise en desktop uitvoeringen.
Zou ik voor mijn doelen (zo snel mogelijk downloaden, redundante gegevensopslag (RAID5), media server, file server) niet gewoon voldoende hebben aan de desktop versies? Of zou dit de performance naar beneden halen?
En maakt het verder veel uit welk merk je dan neemt vraag ik me af? Sommige merken ken ik, andere niet echt, en het is nogal een lijst, dus lastig kiezen..