Toon posts:

NAS met RAID-config en Torrent-applicatie

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een NAS aan te schaffen, en zou graag wat suggesties krijgen:)

Hier is wat ik ongeveer wil en me afvraag. Het is een beste lijst met eisen eigenlijk wel, maar ik ga er vanuit dat er wel standaard-oplossingen zijn die dit alles kunnen?
  • De NAS is voor de opslag van zowel (prive) gegevens als van video’s/films, muziek etc. en dus ook als media-server.
  • Ik wil graag een Raid-configuratie, zodat ik te allen tijde alles dat op de NAS staat redundant heb. Ik zat te denken aan Raid-5, of zou dat teveel van het goede zijn?
  • Een flinke (netto) opslagcapaciteit. Zit aan iets van 10 TB (netto) te denken, maar als dit erg duur wordt zou bijv. 5 TB ook mogelijk zijn.
  • Mogelijkheid een externe backup te hebben van de gegevens op de NAS. Immers, als de handel afbrandt wil ik toch ook nog graag mijn gegevens hebben. Kan dit dmv hot-swapping van schijven in de NAS? Of bijvoorbeeld via internet naar een NAS op een andere locatie?
  • Voldoende schrijf/lees-snelheid om met volle snelheid (mijn internetverbinding is 120Mbits) te kunnen downloaden en video’s goed te kunnen streamen bij het afspelen direct vanaf het NAS
  • Ik wil uTorrent of een vergelijkbaar goede/snelle torrent-applicatie direct op de NAS kunnen draaien, zodat er zonder tussenkomst van PC of laptop torrents gedownload kunnen worden.
  • Ik heb momenteel een home media drive van Iomega (enkele schijf) waarmee dit ook kan, maar hier merk ik dat de downloads gemiddeld een stuk langzamer gaan dan wanneer ik via uTorrent download op mijn laptop. Ik wil dus dezelfde performance qua downloadsnelheid als met uTorrent maar dan direct op de NAS.
  • Ik wil graag een systeem dat klaar is voor gebruik, en wil dus niet zelf een server in elkaar zetten.
  • Is het beveiligingstechnisch gezien een risico om torrents te dowloaden en prive bestanden te bewaren op hetzelfde NAS?
  • Budget: heb ik nog niet echt, ben wel benieuwd wat dit zou moeten kosten.
  • Zijn er nog andere nuttige opties/aspecten die ik zou moeten overwegen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nosehook
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-09 00:05
Ik weet niet of wat je wil allemaal kan.
Zelf heb ik een QNAP 412 met RAID 5. Totale capaciteit 6 GB en 4,5 usable met RAID 5.
Download manager draait goed, maar niet zo snel als mijn laptop (800KB/s max, tegen 3 MB/s op mijn laptop via WIFI).
Externe schijven kunnen er aan en ik doe een differences only backup bij een server op een andere locatie, dit kan prima!
Streamen van 1080P content en tegelijkertijd downloaden is geen probleem.

QNAP moet je wel zelf de disks plaatsen en initialiseren de eerste keer, daarna is alles klaar voor gebruik.

V.w.b. vijligheid: Ik heb al mijn gevoelige data in een truecrypt file staan, die onherkenbaar is. verder kan je accessrights toekennen, dus dat zou m.b.t. beveiliging geen probleem op moeten leveren.

Andere opties die je wellicht wil overwegen is het draaien van een Itunes/mediaserver en het draaien van een printerserver.

mijn configuratie kost nu ongeveer 730 euro, door de dure HDD's...

suc6 met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle en zeer bruikbare reactie!

- Klinkt allemaal erg goed, behalve het feit dat de downloadsnelheid via de downloadmanager op de NAS relatief langzaam is. Ik merk dit zelf dus ook met mijn Iomega home media drive die ik nu heb. Kom ik op mee op 1 MB/s terwijl ik aan de 4 MB/s via wifi op mijn laptop kom, mijn internetverbinding is 120 Mbits, dus met een download direct naar het NAS (zonder tussenkomst van wifi of laptop) hoopte ik eigenlijk een nog veel hogere snelheid dan 4 MB/s te kunnen halen?. Dit moet toch kunnen zou je zeggen?
Er zijn vast meer mensen hier die hiermee ervaring hebben?

Is het op een of andere manier mogelijk om uTorrent of een andere vergelijkbare goede/snelle torrentmanager direct op een NAS te draaien?

- Wat betreft de "differences only backup bij een server op een andere locatie", hoe werkt dit precies? Zit hier een functie voor ingebouwd in de NAS (en bijbehorend adminsysteem) ? En wat heb je dan op de andere locatie draaien, een vergelijkbare NAS? Of gewoon 1 grote schijf ?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Netgear RNDU4000

Is ook een hele geschikte voor jou eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, ziet er goed uit die RNDU4000, alleen zie ik niets staan over het ondersteunen van Torrent downloads? Zou de RNDU4000 dit wel ondersteunen? En zo ja, via wat voor interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
wat heb je zelf al onderzocht?

wat zou volgens jezelf een mogelijkheid zijn of waarom niet?

(op tweakers wordt een beetje eigen moeite gevraagd, en geen dump van een verlangenslijstje waarmee wij dan moeten zoeken naar iets dat daaraan voldoet, en binnen je budget valt...)

heb je bv al het diy-raidNAS-topic bekeken?
het 10TB NAS showoff-topic?
het gekocht (Synology DS3611xs) vs zelfbouw NAS topic van freak1?
de "het grote *merknaam* nas topic"-topics bekeken?
het NAs overzicht topic?

overweeg je zelfbouw, of enkel aankoop?

't zijn maar enkele bedenkingen die ik zo heb bij je topicstart.

[ Voor 8% gewijzigd door soulrider op 01-01-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had zeker al wel het een en ander zelf gelezen van tevoren hoor, ik moet dus eerlijk zeggen dat ik je reactie wel een beetje overdreven vindt.
Tuurlijk had ik nog heel veel meer kunnen lezen, maar ik had wat specifieke dingen/vragen waarvan ik hoopte dat iemand hier er ervaring mee had.
En daarnaast vroeg ik ook een aantal dingen die ik ook wel zelf had kunnen uitzoeken, dus wat dat betreft heb je wel gelijk ja.

Het specifieke dingen waar het me met name nog om gaat is het ondersteunen van Torrent downloads direct draaiend op de NAS, en het feit of het mogelijk is dit qua downloadsnelheid net zo goed (of eigenlijk nog beter) te krijgen als wanneer ik uTorrent gebruik op een PC of laptop.

En als we het over lezen hebben, de vraag of ik zelfbouw overweeg, had ik in mijn eerste post al beantwoord hoor:)
"Ik wil graag een systeem dat klaar is voor gebruik, en wil dus niet zelf een server in elkaar zetten. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iemand die nog een idee heeft mbt het gedeelte van mijn vraag waar ik nog niet helemaal uitkom? >

"Het specifieke dingen waar het me met name nog om gaat is het ondersteunen van Torrent downloads direct draaiend op de NAS, en het feit of het mogelijk is dit qua downloadsnelheid net zo goed (of eigenlijk nog beter) te krijgen als wanneer ik uTorrent gebruik op een PC of laptop."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Synology heeft standaard een torrent programma erop staan en je kunt er ook andere op installeren.
Ik haal altijd volle download snelheden met genoeg peers. Dus als je poorten in je router goed staan dan werkt het hetzelfde als je PC/laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:09

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:55:
Synology heeft standaard een torrent programma erop staan en je kunt er ook andere op installeren.
Ik haal altijd volle download snelheden met genoeg peers. Dus als je poorten in je router goed staan dan werkt het hetzelfde als je PC/laptop.
Precies, maar met deze vragen kun je prima in de ervaring topic's terecht. Dit topic komt eigenlijk neer op een "wat moet ik kopen topic", wat niet toegstaan is op GoT. Ik zou zeggen verdiep je eens in de materie en neem de ervaring topic's eens door, volgens mij moet je dan al jouw vragen beantwoord krijgen.

Begin eens met: Het grote Synology topic deel 3

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.