Ik ben van plan een NAS aan te schaffen, en zou graag wat suggesties krijgen:)
Hier is wat ik ongeveer wil en me afvraag. Het is een beste lijst met eisen eigenlijk wel, maar ik ga er vanuit dat er wel standaard-oplossingen zijn die dit alles kunnen?
Hier is wat ik ongeveer wil en me afvraag. Het is een beste lijst met eisen eigenlijk wel, maar ik ga er vanuit dat er wel standaard-oplossingen zijn die dit alles kunnen?
- De NAS is voor de opslag van zowel (prive) gegevens als van video’s/films, muziek etc. en dus ook als media-server.
- Ik wil graag een Raid-configuratie, zodat ik te allen tijde alles dat op de NAS staat redundant heb. Ik zat te denken aan Raid-5, of zou dat teveel van het goede zijn?
- Een flinke (netto) opslagcapaciteit. Zit aan iets van 10 TB (netto) te denken, maar als dit erg duur wordt zou bijv. 5 TB ook mogelijk zijn.
- Mogelijkheid een externe backup te hebben van de gegevens op de NAS. Immers, als de handel afbrandt wil ik toch ook nog graag mijn gegevens hebben. Kan dit dmv hot-swapping van schijven in de NAS? Of bijvoorbeeld via internet naar een NAS op een andere locatie?
- Voldoende schrijf/lees-snelheid om met volle snelheid (mijn internetverbinding is 120Mbits) te kunnen downloaden en video’s goed te kunnen streamen bij het afspelen direct vanaf het NAS
- Ik wil uTorrent of een vergelijkbaar goede/snelle torrent-applicatie direct op de NAS kunnen draaien, zodat er zonder tussenkomst van PC of laptop torrents gedownload kunnen worden.
- Ik heb momenteel een home media drive van Iomega (enkele schijf) waarmee dit ook kan, maar hier merk ik dat de downloads gemiddeld een stuk langzamer gaan dan wanneer ik via uTorrent download op mijn laptop. Ik wil dus dezelfde performance qua downloadsnelheid als met uTorrent maar dan direct op de NAS.
- Ik wil graag een systeem dat klaar is voor gebruik, en wil dus niet zelf een server in elkaar zetten.
- Is het beveiligingstechnisch gezien een risico om torrents te dowloaden en prive bestanden te bewaren op hetzelfde NAS?
- Budget: heb ik nog niet echt, ben wel benieuwd wat dit zou moeten kosten.
- Zijn er nog andere nuttige opties/aspecten die ik zou moeten overwegen?