Mja ik hoop dat iedereen veel plezier heeft met GW2 en zelf blijf ik misschien nog inloggen voor het sociale aspect (of om me op TP trading te storten), maar ik loop toch tegen beperkingen aan. De belangrijkste wat mij betreft:
1) Te weinig strategie
Bosses (in dugeons en de wereld) zijn veel te simpel. Kohler bijvoorbeeld is samen te vatten als backstab, backstab, pull + spin. Dat riedeltje blijft hij de hele tijd herhalen totdat hij neergaat. Dit geldt eigenlijk voor alle bosses; DPS en dodge op de juiste momenten en klaar. De "moeilijkheid" wordt vooral gehaald uit timing in combinatie met dikke schade. Er is heel weinig diepgang.
Deels komt dit naar mijn idee door het weglaten van de trinity; je kunt content niet meer ontwerpen op verschillende rollen. Je kan 5x glass cannon light armor hebben of 5 x support heavy armor. De verschillen zijn zo groot dat er moeilijk op te ontwerpen is. Om Magg te verdedigen heb je dikke (AoE) schade nodig, maar als je dan zo'n gevecht ontwerpt gaan spelers het massaal omzeilen (omdat veel groepen die schade niet kunnen leveren).
Gerelateerd hieraan is het gebrekkige aggro-systeem. Kohler bijvoorbeeld haalt 1 speler neer voordat hij ook maar omkijkt naar de volgende. Zolang de tank overeind blijft, hoeft niemand zich bij Kohler zorgen te maken. Dit maakt het saai. Het kan ook frustrerend zijn; bij de Ice Elemental in Underground Facility fractal had ik een Guardian gevraagd om de knoppen te doen omdat hij op TS zat. De adds bleven maar naar die Guardian lopen, waardoor we het plan om moesten gooien... Vrij frustrerend dat soort gebrek aan controle, maar zodra je controle over aggro geeft zit je vast aan een trinity. Kortom, de flaws in dungeon design raken aan de kern van GW2.
2) Te weinig samenspel
Hangt deels samen met het vorige punt. Je hoeft in GW2 weinig samen te spelen. En als je samenspeelt, dan heb je daar weinig aan. Ja combo fields zijn leuk, maar zeg eens eerlijk; hoe vaak ga je er echt voor zitten om combo's uit te denken? En welke content heeft het nodig? In dungeons komt samenspel neer op samen op de boss rammen en af en toe mensen rezzen. Zelden hoeft de groep taken te coordineren, of hooguit in het tegelijk indrukken van een aantal knoppen. Ook hier mis je diepgang doordat alles te generiek is / moet zijn vanwege ontwerp van de professions.
3) Te weinig progressie
Het spel mist duidelijke doelen en dan vooral doelen die leuk zijn om naartoe te werken. World completion is uiteindelijk veel van hetzelfde (hartjes vullen en rondlopen). Fractals is ook steeds dezelfde 8 + 1 bonus dungeons herhalen. Dungeons zijn aardig om een aantal keer te doen, maar na 10 keer heb je ze ook gezien. Daarnaast zijn de verschillen in lengte en moeilijkheid zo groot, dat je vaak blijft steken met mensen die AC (1/2) en COF (1/2) willen doen.
Max gear heb je zo en armor vind ik cosmetisch vrijwel allemaal even mooi *. Legendaries zijn dan het enige echt lange termijnsdoel, maar dit is gewoon een oersaaie grind van supereenvoudige content gemixed met extreem willekeurige drops. Hier is serieus geen lol en eer aan te behalen.
PVP is dan de enige optie. PVP is het enige aspect van het spel waar samenwerken meerwaarde heeft. sPVP is niet zo m'n ding, daar ben ik eerlijk in. WvW lijkt me leuk, maar mijn PC trekt het gewoon niet en culling is ook nog steeds een probleem.
Kortom, ik heb vrijwel alle content minstens 1 - 2 keer gezien en heb het spel dus eigenlijk uitgespeeld. Waar andere MMO's je bezig weten te houden doormiddel van raids en verticale progressie, mist GW2 zulke lange termijn uitdagingen. Het is het eindeloos herkauwen van uitermate simpele content. Daarnaast is samenspel alleen een factor in PVP, waar ik minder interesse in heb of waar ik de hardware niet voor heb.
* Om dit toch nog even duidelijk te maken; ik ben niet per se voor of tegen een gear treadmill. Maar als je dan besluit dat het alleen om cosmetische upgrades gaat, maak daar dan ook werk van. Sommige dungeon armors waar je behoorlijk wat moeite in moet steken zijn spuuglelijk (Sorrow's Embrace set). Legendaries zien er uit alsof ze in minder tijd ontworpen zijn dan nodig is om 1 component ervoor te krijgen (m.u.v. hammer en great swords). Kortom, steek er dan in ieder geval werk in en maak deze items meer gedetailleerd en meer bijzonder bijvoorbeeld qua effecten.
[
Voor 9% gewijzigd door
Morrar op 17-01-2013 15:06
]