Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:05
Ik heb best vaak met mijn nieuwe mbp dat als ik hem uit zijn slaapstand haal dat hij een aantal keer vastloopt dan kan ik mijn muis nog wel bewegen maar een programma openen of ergens klikken gaat dan niet meer. Hoe kan dit?

Betreft een macbook pro early 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18
Bij mij loopt ie soms helemaal vast, dus mijn muis beweegt ook niet meer. Ik heb het idee dat dit te maken heeft met mijn Magic Mouse, wanneer ik deze niet gebruik, heb ik geen vastlopers meer.
Zeker weet ik het niet, dus ik ga het nog een keer goed testen.

Hm, dat was het niet, aangezien ik ook freezes krijg zonder Magic Mouse.

[ Voor 13% gewijzigd door RnB op 28-03-2011 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:22
tarlitz schreef op zondag 27 maart 2011 @ 01:34:
Zelfs als de ventilatoren aan staan hoor je ze nog nauwelijks. Ik zou me er dus niet druk om maken.
Dat klopt bij lage RPM's. Als ik HD video zit te kijken (13" i5) dan is ie na 40 minuten goed aan het blazen met een temperatuur van ongeveer 80 graden. Het geluid van de geluidsinstallatie staat alleen wat harder.

Als ik een film kijk is de temperatuur 90 graden waardoor de fans dus ook op volle toeren (5700 RPM) draaien. Op het moment dat de TV wordt afgekoppeld gaan de fans nog 1 minuut door en loopt de temperatuur ook snel terug.

Zo lang de hoge temperatuur er niet voor zorgt dat de MBP het leven laat maakt het mij niet uit.

Bij alle overige taken die ik doe hoor ik fans gewoon niet (ook niet bij 2000 RPM).

In de verse review van de MBP's op de frontpage gaan ze er ook even op in. Design heeft er natuurlijk wel iets mee te maken, maar mijn Sony Vaio begon na 20 minuten aan gewoon te blazen (temperatuur nooit gemeten), iets dat de MBP pas doet als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Wat voor films kijk jij dat ie zo enorm heet wordt?
Ik krijg de cpu bij de mijne niet hoger dan 25% op beide cores met een 20mbps 1080p clip. En met zo'n cpu gebruik gaat de mijne niet blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 16:41:
[...]

Er is geen hotkey mogelijk om je scherm te locken zoals op windows. Dit kan alleen als je helemaal wil uitloggen. (alle apps afsluiten, user uitloggen, etc. Dit duurt vaak een aantal seconden en is daarom geen 'snelle' oplossing)

Hoe ik het inmiddels heb gedaan:
in System Preferences -> Expose & Spaces vind je "Active Screen Corners". Ik heb hier mijn rechter hoek onderin op "Start Screen Saver" gezet.

Iedere keer als ik mn scherm wil locken, dan beweeg ik de muis gewoon in die hoek en start mn screensaver. Hier zit dan weer een password op.

Af en toe lastig als ik mn muis uit beeld beweeg bij het bekijken van video materiaal, dan schiet hij soms ook in die hoek. Verder bevalt het prima :)
Er is alleen een hotkey voor het uitschakelen van je scherm, maar niet voor het locken. Locken kan wel via de Keychain. Even in system preferences opzoeken en dan aanvinken dat het Keychain icon in de menu bar weergegeven moet worden. In het menu van dat icon staat de optie "Lock screen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
@ julius

Fijn dat je enthousiast bent over je Macbook, maar zou je alsjeblieft iets meer leestekens en witregels willen gebruiken? Je posts zijn nu vrijwel onleesbaar. Dank :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mei schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:45:
[...]

Er is alleen een hotkey voor het uitschakelen van je scherm, maar niet voor het locken. Locken kan wel via de Keychain. Even in system preferences opzoeken en dan aanvinken dat het Keychain icon in de menu bar weergegeven moet worden. In het menu van dat icon staat de optie "Lock screen".
De hotkey voor het uitschakelen van je scherm (ctrl-shift-eject) kan ook je scherm locken als je dat aanzet in system preferences onder Security.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ik zit te kijken naar een 15", maar weet niet of ik het scherm glossy of mat wil. Ik zoek niet naar meningen (om discussies te voorkomen), behalve van mensen die beide schermen in lichtrijke omgevingen (trein aan het raam, buiten) hebben gebruikt. Foto's zouden helemaal super zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Loop een APR / MM binnen om het verschil te bekijken. De een zweert bij glossy, de ander wil een mat scherm. Iedereen heeft zo zijn redenen en vaak zijn die persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Dat is het hem dus. Dergelijke winkels hebben alleen de standaardmodellen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je even de review bekijken die net op de frontpage staat?

Zelf kan ik je wel een oordeel geven, ik gebruik namelijk beide..
Thuis staat een 13" glossy die ik af en toe gebruik 's avonds, als het redelijk donker is. Dus het zonlicht heeft niet echt veel effect hierop dan. Dan werkt het wel redelijk goed imo, je ziet uiteraard wel nog een kleine reflectie en aan de zwarte rand zie je het hard.
Nu, sinds een paar dagen is mijn andere MBP binnen voor herstelling en deze had een Antiglare scherm. Deze gebruikte ik om buiten te zitten en wat te werken enzo en dat ging perfect, uiteraard niet hetzelfde effect als dat je binnen zit maar alles blijft goed zichtbaar en je hebt geen last van die reflectie.

Doordat die binnen is bij de APR gebruik ik dus dat Glossy scherm, en ik kan al niet wachten om m'n andere MBP terug te krijgen, ik kom er namelijk gek van. Nu is er lichtinval in m'n kamer waar ik hem gebruik en met momenten zie ik amper iets op mijn scherm.. Ik zat eergisteren wat in de zetel ermee en ik kon bijna enkel mezelf en de planten/interieur achter me zien. Als je wat prutst met het scherm (kantelen/brightness) wordt het wel wat beter maar het is niet prettig werken.

Mijn advies is dus dat je beter een anti-glare koopt, het is zo'n 200 euro duurder maar ik vind het z'n geld waard. Veel meer dan direct te upgraden naar 8gb of een SSD, spaar dan liever later wat verder want het scherm kun je niet vervangen.

Overigens vind ik de grijze rand persoonlijk ook mooier dan de zwarte rand, maar dat is dan weer persoonlijke voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Als je buiten of direct aan een raam wilt werken zou ik zeggen ga voor het matte scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 08:43:
Haha..Booten is voor windows gebruikers..Inderdaad..Zoals in het weekend, als wij beide thuis zijn, gaat smorgens de macbook aan, wordt af en toe gebruikt de gehele dag en gaat pas weer uit als we naar bed gaan.
Elke dag booten is ook iets voor Mac-gebruikers die nog maar pas zijn geswitcht :+

Zelf zet ik m'n MacBook alleen uit na een systeemupdate of als ik in het vliegtuig ga.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
RnB schreef op maandag 28 maart 2011 @ 10:17:
Wat voor films kijk jij dat ie zo enorm heet wordt?
Ik krijg de cpu bij de mijne niet hoger dan 25% op beide cores met een 20mbps 1080p clip. En met zo'n cpu gebruik gaat de mijne niet blazen.
1080p mkv staat op der server en dan wireless via xbmc met mdp naar de tv. Dit zijn over het algemeen series die ik 'meekijk' vanuit de USA.

Staan bij jou de bestanden ook extern of op de mbp zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
Canaria schreef op maandag 28 maart 2011 @ 15:44:
[...]

Elke dag booten is ook iets voor Mac-gebruikers die nog maar pas zijn geswitcht :+

Zelf zet ik m'n MacBook alleen uit na een systeemupdate of als ik in het vliegtuig ga.
Snap ook niet waarom je hem 's-avonds uit zou zetten idd. Klap hem gewoon dicht. Reboot alleen als er een update is eigenlijk of nodig is, een keer in de paar weken/maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Canaria schreef op maandag 28 maart 2011 @ 15:44:
[...]
Zelfs dan in sleep. Anders moet ik tijdens de vlucht alsnog booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Werken el cheapo adapters voor Mini DisplayPort -> DVI en Mini DisplayPort -> VGA ook met de MBP en externe schermen? Ik kan me herinneren dat dit met de Mini DVI-poorten destijds niet het geval was. Het zou in ieder geval een aardige duit schelen met het aanschaffen van een stel van die adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er redenen waarom een macbook pro 13 2,4ghz minder is als een macbook pro 13 i5 op snelheid na. Gebruik de macbook gewoon voor de dagelijkse dingen maar zou dat veel schelen tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:51
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 19:07:
Zijn er redenen waarom een macbook pro 13 2,4ghz minder is als een macbook pro 13 i5 op snelheid na. Gebruik de macbook gewoon voor de dagelijkse dingen maar zou dat veel schelen tussen die twee.
Kan je makkelijk genoeg nagaan: reviews: Macbook Pro's 2011: meer kracht in een bekend jasje
De graphics en de thunderbolt aansluiting?
Mei schreef op maandag 28 maart 2011 @ 17:46:
Werken el cheapo adapters voor Mini DisplayPort -> DVI en Mini DisplayPort -> VGA ook met de MBP en externe schermen?
Waar zouden ze anders voor moeten werken? Ik heb voor vga een echte en voor hdmi een neppe (dwz goedkoper dan in de apple store). Werkt allebei perfect.

[ Voor 27% gewijzigd door Jesse op 28-03-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede avond allen..Was weer eens bezig met mijn zelfcursus macbooken voor dummies via google, haha..
Nu lees ik dat ik mijn macbook beter aan kan laten staan snachts, of in ieder geval als ik hem binnen 2 dagen weer ga gebuiken..

Gezien de sluimerstand van het beeldscherm en systeem gaat hij dan in een soort hybernate en dit zou beter zijn voor eventuele slijtage van de harddrive? Dus niet alleen voor de batterij, maar ook voor de harddrive?

Mocht dit zo zijn, dan ga ik dat uiteraard toepassen op mijn nieuwe macbookje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Bosmonster schreef op maandag 28 maart 2011 @ 16:35:
[...]

Snap ook niet waarom je hem 's-avonds uit zou zetten idd. Klap hem gewoon dicht. Reboot alleen als er een update is eigenlijk of nodig is, een keer in de paar weken/maanden.
Omdat het energie kost? Ook al is het maar een beetje? Een LED-peertje is ook een stuk zuiniger dan een gloeilamp, maar die laat je toch ook niet branden als het niet nodig is?

Maar misschien ben ik wel heel ouderwets, ik zet namelijk ook 's nachts mijn iPhone uit. Ik gebruik hem dan toch niet namelijk.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
posttoast schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:22:
[...]

Omdat het energie kost? Ook al is het maar een beetje? Een LED-peertje is ook een stuk zuiniger dan een gloeilamp, maar die laat je toch ook niet branden als het niet nodig is?

Maar misschien ben ik wel heel ouderwets, ik zet namelijk ook 's nachts mijn iPhone uit. Ik gebruik hem dan toch niet namelijk.
Ik zet eigenlijk nooit mijn MacBook uit (gewoon dichtklappen en klaar). iPhone zet ik 's avonds wel op vliegtuigmodus en alle stralingsdingen uit :) Niet dat mijn kamer nou elektronica vrij is ofzo, maar het voelt voor mij toch beter als je niet 4 bluetooth apparaten, 2 wifi dingen en wat gsm straling op je nachtkastje hebt liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Executor16 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:06:
[...]

Ik zet eigenlijk nooit mijn MacBook uit (gewoon dichtklappen en klaar). iPhone zet ik 's avonds wel op vliegtuigmodus en alle stralingsdingen uit :) Niet dat mijn kamer nou elektronica vrij is ofzo, maar het voelt voor mij toch beter als je niet 4 bluetooth apparaten, 2 wifi dingen en wat gsm straling op je nachtkastje hebt liggen :D
Ja, prima, dat is jouw zaak natuurlijk. Alleen vind ik het gek dat mensen die 's nachts hun iPhone/MacBook uitzetten hier in de hoek worden gezet als "domme Windows gebruikers". Ik vind dat de omgedraaide wereld. Maar zoals ik al zei: ik ben waarschijnlijk een beetje ouderwets.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Voor mensen met eventuele hitteproblemen (zoals ik, bijvoorbeeld tijdens het gamen) onder windows: http://sourceforge.net/projects/lubbofancontrol/ zorgt ervoor dat de fans van je mbp wel op tijd opspinnen als de cpu/gpu het druk krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 28-03-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnackMasterFlex
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-08 19:44
Die HDMI variant van jouw, ondersteund die ook geluid?

Ik heb er vorige week eentje besteld via het internets en spijtig genoeg krijg ik er geen geluid uit via meerdere programma's op zowel mijn tv direct als wel mijn A/V receiver. (panasonic VT20 en Marantz SR5003)
Jesse schreef op maandag 28 maart 2011 @ 19:22:
[...]

Kan je makkelijk genoeg nagaan: reviews: Macbook Pro's 2011: meer kracht in een bekend jasje
De graphics en de thunderbolt aansluiting?

[...]

Waar zouden ze anders voor moeten werken? Ik heb voor vga een echte en voor hdmi een neppe (dwz goedkoper dan in de apple store). Werkt allebei perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:13:
[...]

Ja, prima, dat is jouw zaak natuurlijk. Alleen vind ik het gek dat mensen die 's nachts hun iPhone/MacBook uitzetten hier in de hoek worden gezet als "domme Windows gebruikers". Ik vind dat de omgedraaide wereld. Maar zoals ik al zei: ik ben waarschijnlijk een beetje ouderwets.
Tuurlijk niet. Op wat slaat zoiets nou? Of je je laptop 's avonds of wanneer dan ook uitzet of niet is een persoonlijke gewoonte en maakt van jou geen 'domme windows' (?) gebruiker, noch ouderwets. Ik heb zelf een Vaio en een MBP en ik schakel ze beiden altijd uit 's avonds. Ik zie geen enkele reden waarom ik dat niet zou doen. Opstarten duurt toch sowieso niet lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 00:24:
[...]

Tuurlijk niet. Op wat slaat zoiets nou? Of je je laptop 's avonds of wanneer dan ook uitzet of niet is een persoonlijke gewoonte en maakt van jou geen 'domme windows' (?) gebruiker, noch ouderwets. Ik heb zelf een Vaio en een MBP en ik schakel ze beiden altijd uit 's avonds. Ik zie geen enkele reden waarom ik dat niet zou doen. Opstarten duurt toch sowieso niet lang...
Heel simpel: dat komt van vroeger. Vroeger waren er twee dingen aan de hand namelijk:
• Macs (met Classic MacOS) ondersteunden perfect sleepen en waken. Opstarten van het OS echter duurde toen over het algemeen nog vrij lang. Sleep/wake trouwens ook vergeleken met wat OSX doet, maar dat was nog altijd sneller dan opstarten. Het gebruik ervan zit dus al heel lang 'in de genen' van Mac-gebruikers.
• PC's ondersteunden het niet, of slecht. Windows-gebruikers deden dus niet aan sleep/wake en zetten elke keer als ze hun laptop mee wilden nemen het hele ding uit.

Vanwege dat laatste wordt sleep/wake nog steeds niet veel toegepast door Windows-gebruikers. Ik ken nog altijd meer windows-laptoppers die hun laptop uitzetten (of hibernaten trouwens) ipv op standby te zetten. Bij Mac gebruikers is een goed functionerende sleep/wake al zo lang gemeengoed dat 't als raar wordt gezien als je er geen gebruik van maakt. En als je dan recent overgeschakeld bent, wordt dat toegewezen aan je Windows-achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus als k het goed begrijp zetten jullie macbook normaal gezien niet uit,maar dus gewoon in sleep mode.
vers de overstap gemaakt naar een macbook 2011 I5.dus ik moet daar nog even aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 01:17:
dus als k het goed begrijp zetten jullie macbook normaal gezien niet uit,maar dus gewoon in sleep mode.
vers de overstap gemaakt naar een macbook 2011 I5.dus ik moet daar nog even aan wennen.
De mijne staat inderdaad eigenlijk nooit echt uit. Meestal gewoon aan, en anders in sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 01:17:
Ik zet hem wel altijd uit (nouja, zette, ik heb mijn MBP pas verkocht). Ik gebruikte hem niet vaak onderweg maar als ik dat deed was het vaak een vrij spontane beslissing en had ik gewoon een volle accu nodig. Ik ben wel verbaasd dat Apple de nieuwe slaapstand van de MacBook Air niet in de nieuwste Pro heeft ingebouwd (dat hij na een uur in sleep automatisch gaat hibernaten). Dat zou perfect zijn.

Mijn Mac Mini zet ik wel altijd in slaap, en het is waar, sleep op de Mac werkt perfect. Het is ook heel prettig om het toetsenbord even aan te raken en je kan gelijk beginnen. Zelfs met een SSD duurt het opstarten toch nog wel een seconde of 10-20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GekkePrutser schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 02:32:
[...]
Ik ben wel verbaasd dat Apple de nieuwe slaapstand van de MacBook Air niet in de nieuwste Pro heeft ingebouwd (dat hij na een uur in sleep automatisch gaat hibernaten).
Ik niet. Dat is namelijk omdat een laptop terwijl 'ie sleept een hoge kans heeft in beweging te zijn, en dan wil je niet de hdd aanslingeren. MacBook Airs hebben per definitie een SSD en dan is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
posttoast schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:22:
[...]

Het kost bijna meer energie om je MacBook op te starten iedere dag en al je software weer op te starten dan dat het kost om hem 's-nachts op standby te laten staan. Hij houdt alleen een beetje stroom op het RAM.

Rest wel te zeggen dat ik er een SSD in heb zitten, maar dat maakt niet zo heel veel uit volgens mij.

Daarnaast is, in tegenstelling tot Windows, OS X juist gebaat bij NIET herstarten. Hoe langer die loopt en hoe voller die het geheugen kan proppen, hoe sneller het wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Bosmonster op 29-03-2011 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Bosmonster schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 07:55:
[...]

Het kost bijna meer energie om je MacBook op te starten iedere dag en al je software weer op te starten dan dat het kost om hem 's-nachts op standby te laten staan. Hij houdt alleen een beetje stroom op het RAM.
Is dat ook echt zo? Kost het echt meetbaar minder energie?
Rest wel te zeggen dat ik er een SSD in heb zitten, maar dat maakt niet zo heel veel uit volgens mij.

Daarnaast is, in tegenstelling tot Windows, OS X juist gebaat bij NIET herstarten. Hoe langer die loopt en hoe voller die het geheugen kan proppen, hoe sneller het wordt.
Ik heb er ook een SSD in zitten. Enne: ongetwijfeld zal het voordelen hebben om je MacBook aan te laten staan, alleen vind ik het zoals gezegd vreemd dat er een beetje lacherig wordt gedaan (niet door iedereen hoor) over het feit dat sommige gebruikers hun MacBook 's nachts uitzetten.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
SnackMasterFlex schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 00:00:
Die HDMI variant van jouw, ondersteund die ook geluid?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet, omdat de speakers van de beamer waar ik mijn laptop wel eens op aansluit nou niet bepaald de moeite vind. Ik heb me laten vertellen dat je een bepaalde versie hdmi moet hebben. 1.3 of 1.4 dacht ik. Als je verloop (en je mbp) aan die spec voldoet moet het gewoon werken.

Die vraag over het sleepen of uitzetten van je mac is wel zo oninteressant. Je moet gewoon doen wat je zelf handig vind.

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 29-03-2011 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
posttoast schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 08:51:
[...]

Geen idee, maar is beiden verwaarloosbaar denk ik :P Als je het echt zo belangrijk vindt, kun je hem zelfs nog naar HD laten hibernaten, dan kost het helemaal geen stroom meer.
Ik heb er ook een SSD in zitten. Enne: ongetwijfeld zal het voordelen hebben om je MacBook aan te laten staan, alleen vind ik het zoals gezegd vreemd dat er een beetje lacherig wordt gedaan (niet door iedereen hoor) over het feit dat sommige gebruikers hun MacBook 's nachts uitzetten.
Njah zoals gezegd, dat hele op- en herstarten is iets dat voornamelijk in de Windows-regionen gebruikelijk is en simpelweg niet echt meer van deze tijd.

Voor veel OS X-gebruikers is dat grappig hoe moeilijk dat eruit te krijgen is bij mensen die overstappen naar een fatsoenlijk OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Iemand een idee om de SD reader uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet zeggen die overstap had ik jaren eerder moeten doen,wat een verschil met een windowslaptop.
die van mij ga ik maar in de tuin begraven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 08:51:
[...]

[...]

Ikzelf zet m'n macbook ook amper uit, simpelweg omdat ik Awaken ook gebruik.. Nu, mijn moeder die zet hem telkens als ze hem gebruikt heeft uit, dus zoekt ze bv. iets op in google, daarna sluit ze hem af. Moet ze dan nog iets opzoeken gaat het hele proces weer opnieuw.. Dit dan enkele keren op een dag. Ik kan het haar niet kwalijk nemen, ze heeft het namelijk van m'n pa die al jaren met een windows bak werkt en het niet zou moeten proberen om telkens in slaapstand te gaan. Maar mij lijkt het wel voordeliger als je je macbook gewoon in standby laat als je toch weet dat je hem binnen x tijd weer nodig hebt.

Ik zal het deze nacht eens testen en kijken hoeveel % batterij hij gebruikt als ik hem standby doe terwijl ik slaap. Overigens heb ik stekkerblokken met schakelaars waar m'n tv, scherm, boxen, .... op aangesloten zijn. Deze gaan elke nacht uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
:D Ik moet zeggen dat ik mijn macbook (mijn eerste apple) ook continue uit zet. 's avonds bij het slapen gaan en 's ochtends wanneer ik vertrek naar werk.

Maar als ik het goed begrijp moet je dat dus helemaal niet doen, dat windows zit helemaal in mijn systeem 8)7

tikkeltje off topic maar moet je dit nou ook doen met je imac ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Mijn Mac Mini op mn werk gaat ook nooit uit, tenzij ik misschien een paar weken vakantie heb.

Mij teveel werk om alles weer op te starten (Photoshop, documenten, IDE, browsers, VM's, etc). En die Mac Mini is niet al te vlot qua opstarten.

Vroeger toen ik nog op een Windows bak werkte had ik weinig keus, maar was ik 's-ochtends minstens een kwartier bezig om alles weer up en running te krijgen :X

[ Voor 6% gewijzigd door Bosmonster op 29-03-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:33

Quakie

quakelen

Bij mijn MacBook is het 25% -30% per 24uur. Wegens SSD staat hybernaten uit.. hij knalt gewoon uit als hij geen batterij meer heeft. Continue 4Gig wegschrijven is ook niet bevordelijk.

Windows 7 heeft aardig goede stappen gezet met standby / slapen. Mijn HTPC doet al maanden onafgebroken slapen, programma opnemen, verder slapen. Zonder probleem. Het zal inderdaad een gewoonte zijn, aangezien het voor windows7 wel dramatisch gesteld was.
Nu vind ik zelf het slapen van Mac OS X ook niet feilloos. Mijn iMac heeft last van dat hij continue ontwaakt, omdat volgens zijn log iemand de toetsenbord gebruikt terwijl niemand hem gebruikt. Dit is nu hier nu opgelost door in te stellen dat alleen powerknop hem uit zijn slaap mag halen. Het staat minder cool, dan een spatie geven op je tobo.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Heb je zeker het draadloze toetsenbord?

Windows 7 is inderdaad al wel een aardige vooruitgang.

[ Voor 42% gewijzigd door Bosmonster op 29-03-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 20:27
Ik draai windows ook al jaren zonder uit te zetten, eens per maand rebooten voor de updates, dat is nu eenmaal frequenter dan bij apple. die sleep mode (dat alleen je ram nog aanstaat) werkt hier sinds de core2duo tijd feilloos, eerst met vista, toen 7.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quakie schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 10:55:
Bij mijn MacBook is het 25% -30% per 24uur. Wegens SSD staat hybernaten uit.. hij knalt gewoon uit als hij geen batterij meer heeft. Continue 4Gig wegschrijven is ook niet bevordelijk.

Windows 7 heeft aardig goede stappen gezet met standby / slapen. Mijn HTPC doet al maanden onafgebroken slapen, programma opnemen, verder slapen. Zonder probleem. Het zal inderdaad een gewoonte zijn, aangezien het voor windows7 wel dramatisch gesteld was.
Nu vind ik zelf het slapen van Mac OS X ook niet feilloos. Mijn iMac heeft last van dat hij continue ontwaakt, omdat volgens zijn log iemand de toetsenbord gebruikt terwijl niemand hem gebruikt. Dit is nu hier nu opgelost door in te stellen dat alleen powerknop hem uit zijn slaap mag halen. Het staat minder cool, dan een spatie geven op je tobo.
Je moet natuurlijk helemaal niks, mijn moeder zei altijd:

"als je naar de WC moet dan moet je"

Er is niks wat moet met een Mac of welk systeem dan ook, je mag alles doen wat jezelf wil, zo zet ik zelf af en toe mijn macbook uit.

waarom?

omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@ Plato, waar staat dat je iets moet van mij? Moet iedereen lekker zelf weten hoe iemand zijn of haar spullen gebruikt. Geef alleen aan dat het stuk verbeterd is onder windows7 en dat Windows gebruikers gewoon hetzelfde kan beleven als Mac OS gebruikers.

@ Bosmonster, inderdaad draadloos, blijkbaar veel voorkomende probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Laatst online: 13-09-2014
Niemand een idee om de ingebouwde SD reader uit te kunnen schakelen, zit een MMC (Nokia geheugenkaartje) in vast en krijg hem er niet meer uit. Ik houd zelf ook het liefst mijn desktop helemaal clean, maar nu staat dus de hele tijd dat kaartje op mijn desktop. Ik gebruik het toch nooit, dus is er misschien een mogelijkheid om dat klereding uit te zetten?

Eruit halen heeft btw ook geen zin, ben alnaar een APR geweest, die konden niks doen behalve een belletje geven naar Apple wat weer 50 euro onderzoekskosten sowieso zou kosten. En er zelf uithalen heb ik een klein beetje geprobeert, maar ga misschien binnenkort die hele laptop uit elkaar halen en dan de sd reader even legen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 20:27
stofzuiger al geprobeerd? 8)7

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 10:57

HK reacties mogen in de HK...

[ Voor 91% gewijzigd door Whieee op 29-03-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe gebruiken jullie je apple thuis ? altijd aan de netstroom of gewoon op de accu en wat is het beste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:09:
hoe gebruiken jullie je apple thuis ? altijd aan de netstroom of gewoon op de accu en wat is het beste ?
Als je een stekker in de buurt hebt een stekker gebruiken, anders gewoon op de accu ;) Niet teveel zorgen maken en gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 22:45
The Great HooD schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:17:
Niemand een idee om de ingebouwde SD reader uit te kunnen schakelen, zit een MMC (Nokia geheugenkaartje) in vast en krijg hem er niet meer uit. Ik houd zelf ook het liefst mijn desktop helemaal clean, maar nu staat dus de hele tijd dat kaartje op mijn desktop. Ik gebruik het toch nooit, dus is er misschien een mogelijkheid om dat klereding uit te zetten?

Eruit halen heeft btw ook geen zin, ben alnaar een APR geweest, die konden niks doen behalve een belletje geven naar Apple wat weer 50 euro onderzoekskosten sowieso zou kosten. En er zelf uithalen heb ik een klein beetje geprobeert, maar ga misschien binnenkort die hele laptop uit elkaar halen en dan de sd reader even legen...
http://www.ifixit.com/Tea...arly-2011-Teardown/4990/2
Succes... Zou het gewoon met een tangetje, pincet e.d. proberen eruit te trekken. Als je iets kapot trekt, maakt het dan ook niet uit als ik je verhaal zo lees. Met het open schroeven loop jij denk ik meer risico om iets te beschadigen en zo te zien win je er niet veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 02:45:
[...]Ik niet. Dat is namelijk omdat een laptop terwijl 'ie sleept een hoge kans heeft in beweging te zijn, en dan wil je niet de hdd aanslingeren. MacBook Airs hebben per definitie een SSD en dan is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Ja, maar hij maakt toch al een hibernate image op het moment dat je hem dicht klapt (ook als je een HDD hebt). Daarom zie je het lampje ook niet gelijk gaan knipperen. Dat hibernate image gebruikt hij als de accu helemaal leeg raakt, dat noemen ze Safe Sleep.

Maar de firmware zou hem net zo goed na een uur al uit kunnen zetten zodat je je hibernate image terug moet laden. Duurt natuurlijk wel wat langer maar het zou mooi zijn om die optie te hebben.

Ik weet inderdaad niet of de Air zijn hibernate image pas na een uur echt wegschrijft of ook aan het begin zoals bij de MBP. Misschien doen ze het inderdaad wel na dat uur, om de SSD write cycles te besparen bij korte sleep-acties.
Quakie schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:03:
@ Bosmonster, inderdaad draadloos, blijkbaar veel voorkomende probleem?
Daar had ik ook al problemen mee inderdaad. Is het toevallig geen Apple toetsenbord maar een ander merk? Het bluetooth toetsenbord gaat op een gegeven moment in slaap, geeft dit door aan de computer, en dat maakt hem wakker. Vervolgens maakt de computer het bluetooth toetsenbord weer wakker, omdat de computer nu weer aan staat, waarna de computer weer in slaap valt en de hele cyclus weer opnieuw begint. Het ging hier om een niet-Apple toetsenbord, dat dus elke keer na 30 minuten in slaap viel. Ik kwam er een keer achter toen ik naast mijn PowerBook lag te slapen, terwijl die nog aan stond, en ik werd zelf elke keer wakker van het geluid van de DVD speler. (Het is alweer een tijdje geleden, vandaar die PowerBook :) )

Met mijn Apple bluetooth toetsenbord heb ik het nog niet gezien. Maar het kan zijn dat die het ook doet maar een veel langere standby tijd heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door GekkePrutser op 29-03-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:42
Wat ik me nog afvroeg omtrent de warmte van de 2.2 tov de 2.0Ghz en de ATI GPU in dat verhaal. Als je lichte taken uitvoert wordt de ATI niet gebruikt neem ik aan? Dan zal hij de Intel enkel gebruiken. Wat betreft warmte maakt het dan weinig uit of je een 2.0 of 2.2 hebt neem ik aan, of is de 2.2 sowieso een stuk warmer dan de 2.0. Als je gaat gamen dan snap ik dat de 6750 warmer wordt, maar in het normale non3D gebruik neem ik aan dat de laptops gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:09:
Je zou de zoekfunctie van dit forum eens moeten uitproberen.
http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 29-03-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

GekkePrutser schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:29:
[...]

Daar had ik ook al problemen mee inderdaad. Is het toevallig geen Apple toetsenbord maar een ander merk? Het bluetooth toetsenbord gaat op een gegeven moment in slaap, geeft dit door aan de computer, en dat maakt hem wakker. Vervolgens maakt de computer het bluetooth toetsenbord weer wakker, omdat de computer nu weer aan staat, waarna de computer weer in slaap valt en de hele cyclus weer opnieuw begint. Het ging hier om een niet-Apple toetsenbord, dat dus elke keer na 30 minuten in slaap viel. Ik kwam er een keer achter toen ik naast mijn PowerBook lag te slapen, terwijl die nog aan stond, en ik werd zelf elke keer wakker van het geluid van de DVD speler. (Het is alweer een tijdje geleden, vandaar die PowerBook :) )

Met mijn Apple bluetooth toetsenbord heb ik het nog niet gezien. Maar het kan zijn dat die het ook doet maar een veel langere standby tijd heeft.
Apple bluetooth toetsenbord in dit geval en gebeurt 1 a 2x max per dag/nacht volgens console logs.
Ach geen punt om powerknop te gebruiken om hem uit zijn slaap te halen. Volgende probleem is dat hij nu niet meer gaat slapen omdat firewire hem continue wakker houdt. (is nu main storage device wegens kleine SSD in iMac). Dus ook bij Apple ga je van 1 naar het volgende probleem(pje). Nu is het geen ramp, meeste zuipt het scherm en die valt wel in slaap. Als ik ga slapen zet ik hem wel zelf in sluimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
m4yall schreef op maandag 28 maart 2011 @ 16:00:
[...]

1080p mkv staat op der server en dan wireless via xbmc met mdp naar de tv. Dit zijn over het algemeen series die ik 'meekijk' vanuit de USA.

Staan bij jou de bestanden ook extern of op de mbp zelf?
Wireless joh? Heb je lage mbits 1080p mkv'tjes of gebruik je wireless n? Ik kreeg mijn mkv'tjes niet gestreamd met de 54mbits wireless.
Mijn films staan overigens extern inderdaad en ik bekijk ze met Quicktime X inclusief Perian.

Over dat sleep gebeuren, ieder zijn ding toch? Lekker boeiend of iemand zijn Macbook uitzet of in standby zet. Ik ben opgegroeid met Windows, heb alle versies zo'n beetje wel gebruikt (voor mijn leeftijd dan) en nu met mijn Mac klap ik dat ding gewoon dicht, niks mis mee.
Daarnaast werkte sleep nou niet echt lekker op mijn Windows 7 laptop, bij awaken werkten alle drivers niet meer en soms kreeg ik bsods..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassoow93
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 21:51
Ik heb een mini display > hdmi adapter gekocht voor mijn macbook 15" 2011 maar hij doet het niet. Ik heb alles geprobeerd maar de mijn macbook herkent mijn tv niet. Wat moet ik doen? Heeft iemand ervaring met dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee mensen!

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en wil om verschillende redenen graag een Macbook Pro 13" aanschaffen.
Nou zit ik te twijfelen tussen 2 versies van deze macbook pro.Het verschil in prijs tussen deze 2 laptops is ongeveer 80 euro.

Mijn logische vraag is dus ook: Is dit het waard?

Er vanuit gaande dat er geen zware grafische programma's gedraait zullen worden en ik toch graag een hele tijd (lees: 4-5 jaar) met deze laptop door wil gaan.

Alvast bedankt voor de reacties, hieronder de linkjes naar de verschillende laptops.

http://www.mycom.nl/Produ...cBook-Pro-C2D24Ghz/281261

http://store.apple.com/nl.../MC700N/A?mco=MjEyOTcwNTk

ps: Mocht er ergens op dit forum duidelijke informatie staan over deze keuze neem ik graag genoegen met een linkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Als je er 4-5 jaar mee wilt doen, zou ik voor de nieuwste gaan. Echter maakt het natuurlijk een boel uit met wat je ermee gaat doen, als dat alleen maar surfen en wat Office werk is, dan kan je ook 5 jaar lang met die ''oude'' doen. Ik zou het voor die €80,- echter niet laten om voor de nieuwste te gaan, zoveel is dat nou ook weer niet voor een enorme speedbump en wat leuke extraatjes.

Hm, ik ben er even vanuit gegaan dat je de oude C2D 2,4Ghz met de Core i5 vergelijkt, maar dat is natuurlijk een verschil van 150 euro. Die tweede link van je werkt namelijk niet..

[ Voor 20% gewijzigd door RnB op 29-03-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:07:
Als je er 4-5 jaar mee wilt doen, zou ik voor de nieuwste gaan. Echter maakt het natuurlijk een boel uit met wat je ermee gaat doen, als dat alleen maar surfen en wat Office werk is, dan kan je ook 5 jaar lang met die ''oude'' doen. Ik zou het voor die €80,- echter niet laten om voor de nieuwste te gaan, zoveel is dat nou ook weer niet voor een enorme speedbump en wat leuke extraatjes.

Hm, ik ben er even vanuit gegaan dat je de oude C2D 2,4Ghz met de Core i5 vergelijkt, maar dat is natuurlijk een verschil van 150 euro. Die tweede link van je werkt namelijk niet..
Klopt. maar aangezien je als student korting ontvangt, komt hij op 1080 i.p.v. 1149, dus dat is leuk meegenomen!

Hebben jullie ervaring met de AppleCare Protection Plan? Ik vind dit namelijk wel erg prijzig (207 euro) voor 2 jaar extra garantie!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:23:
Hebben jullie ervaring met de AppleCare Protection Plan? Ik vind dit namelijk wel erg prijzig (207 euro) voor 2 jaar extra garantie!
Feitelijk is het 1 jaar extra ;) Dit is wat bij mijn garantie voorwaarden staat van mijn APR:
Elke particuliere klant (klanten zonder een BTW nummer) die bij Switch een Apple product koopt beschikt over twee jaar garantie. Met één uitzondering: batterijen, daarop geldt steeds maar één jaar garantie.

Indien je AppleCare hebt aangeschaft, beschik je over drie jaar garantie op je Mac computer en over twee jaar op je iPod. Voor de batterij en stroomadapter gelden speciale voorwaarden. Vraag hiervoor om meer info in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:28:
[...]

Feitelijk is het 1 jaar extra ;) Dit is wat bij mijn garantie voorwaarden staat van mijn APR:

[...]
Dit is wat ik op de Apple store kan vinden;

Hoe lang is mijn MacBook gedekt door de Apple garantie?
Uw MacBook is gedekt door de Beperkte garantie van één jaar. Garantieservice voor reparaties die daarvoor in aanmerking komen, is kosteloos beschikbaar gedurende twaalf maanden na de datum van de oorspronkelijke winkelaankoop ("datum van aankoop").

Vreemd dat de garantie in de applestore online verschilt van hun premium sellers! Misschien toch maar naar de winkel gaan dan!

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat in de winkel ze Europees verplicht waren 2 jaar garantie te geven? Het eerste jaar moeten zij aantonen dat het jouw fout is dat er iets kapot is, het 2de jaar moet jij tonen dat het jouw fout niet is. Geen idee hoe dit precies zit met online aankopen..

Heb de mijne in de winkel gekocht omdat ik het persoonlijk makkelijker vind om rap naar de APR te stappen, is namelijk 10 minuten van hier :) Ohja, en dit heeft deze week z'n nut toch wel bewezen, maandagmorgen m'n MBP binnen gebracht, deze middag was die al gerepareerd (Defecte superdrive).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:38:
Ik dacht dat in de winkel ze Europees verplicht waren 2 jaar garantie te geven? Het eerste jaar moeten zij aantonen dat het jouw fout is dat er iets kapot is, het 2de jaar moet jij tonen dat het jouw fout niet is. Geen idee hoe dit precies zit met online aankopen..

Heb de mijne in de winkel gekocht omdat ik het persoonlijk makkelijker vind om rap naar de APR te stappen, is namelijk 10 minuten van hier :) Ohja, en dit heeft deze week z'n nut toch wel bewezen, maandagmorgen m'n MBP binnen gebracht, deze middag was die al gerepareerd (Defecte superdrive).
Fijn dat hij zo snel gemaakt kon worden voor je!
Ik heb ook maar besloten langs de winkel te gaan! Bedankt voor de antwoorden!

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:38:
Ik dacht dat in de winkel ze Europees verplicht waren 2 jaar garantie te geven? Het eerste jaar moeten zij aantonen dat het jouw fout is dat er iets kapot is, het 2de jaar moet jij tonen dat het jouw fout niet is. Geen idee hoe dit precies zit met online aankopen.
Nee, het is een Europese richtlijn die niet in Nederland is bekrachtigd. In Nederland geldt nog steeds de de verwachtte economische levensduur. In principe heb je dus als consument meer rechten want een computer zou zo dus 3 jaar probleemloos moeten werken. Het nadeel van deze wetgeving is dat het vaag en ingewikkeld is voor consumenten is en fabrikanten/verkopers daar misbruik van maken, of het zelf vaak ook niet snappen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
RnB schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:02:
[...]

Wireless joh? Heb je lage mbits 1080p mkv'tjes of gebruik je wireless n? Ik kreeg mijn mkv'tjes niet gestreamd met de 54mbits wireless.
Mijn films staan overigens extern inderdaad en ik bekijk ze met Quicktime X inclusief Perian.
Speciaal voor het streamen heb ik een airport extreme gekocht. 54mbps trok het bij mij ook niet. Op wireless n loopt het als een zonnetje. Op de mbp download ik ook niet dat doet de server allemaal. Het wordt je tegenwoordig zo makkelijk gemaakt (sickbeard...).

Laatst na 2 afleveringen fringe de temperatuur op 64 graden. Soms is het dus wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-08 08:06
je kan toch heel het gedurende eerste jaar beslissen of je applecare wil? Dus bijvoorbeeld 1 dag voor het einde applecare aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:42

Step

step@tweakers.net#

precies schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 09:15:
je kan toch heel het gedurende eerste jaar beslissen of je applecare wil? Dus bijvoorbeeld 1 dag voor het einde applecare aanschaffen?
Dit is correct, al zou ik Apple wel wat verwerkingstijd geven en eerder AppleCare aanschaffen voordat die ene dag afloopt.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hassoow93 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:26:
Ik heb een mini display > hdmi adapter gekocht voor mijn macbook 15" 2011 maar hij doet het niet. Ik heb alles geprobeerd maar de mijn macbook herkent mijn tv niet. Wat moet ik doen? Heeft iemand ervaring met dit?
Hangt de macbook aan de power adapter? Ik heb ergens gelezen dat het anders niet werkt.

Ga het zelf binnenkort ook testen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Onzin, ik heb mijn MBA ook vaak genoeg zonder stroom aangesloten op mijn plasma. Wellicht toch iets niet helemaal goed met 1 van de onderdelen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 20:58:
Hee mensen!

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en wil om verschillende redenen graag een Macbook Pro 13" aanschaffen.
Nou zit ik te twijfelen tussen 2 versies van deze macbook pro.Het verschil in prijs tussen deze 2 laptops is ongeveer 80 euro.

Mijn logische vraag is dus ook: Is dit het waard?

Er vanuit gaande dat er geen zware grafische programma's gedraait zullen worden en ik toch graag een hele tijd (lees: 4-5 jaar) met deze laptop door wil gaan.

Alvast bedankt voor de reacties, hieronder de linkjes naar de verschillende laptops.

http://www.mycom.nl/Produ...cBook-Pro-C2D24Ghz/281261

http://store.apple.com/nl.../MC700N/A?mco=MjEyOTcwNTk

ps: Mocht er ergens op dit forum duidelijke informatie staan over deze keuze neem ik graag genoegen met een linkje!
ik zou fijn voor de nieuwste gaan ik heb zelf voor die keuze ook gestaan. waarom ik voor de nieuwe ben gegaan het gat tussen gebruikt met rest garantie en nieuw is niet zo heel groot. en je weet zeker dat je mbp goed is .en hij is ten opzichte van de 2010 modelen ook een stuk sneller .suc6 met het maken van je keuze .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 10:15:
[...]

ik zou fijn voor de nieuwste gaan ik heb zelf voor die keuze ook gestaan. waarom ik voor de nieuwe ben gegaan het gat tussen gebruikt met rest garantie en nieuw is niet zo heel groot. en je weet zeker dat je mbp goed is .en hij is ten opzichte van de 2010 modelen ook een stuk sneller .suc6 met het maken van je keuze .
Eensch, gewoon een nieuwe kopen.
Je weet dan idd zeker dat ie in orde is, en het lijkt me ook makkelijker in verband met garantie/applecare.

Btw: Ik hoor dat de nieuwe MBP wel aanzienlijk sneller is dus dat is ook belangrijk om mee te nemen in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnackMasterFlex
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-08 19:44
Hassoow93 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:26:
Wat voor merk adapter heb je gekocht?

Ikzelf heb deze afgelopen week besteld: http://www.allekabels.nl/product_images/tragant65099.jpg

Zowel direct op mijn tv alswel via de A/V receiver krijg ik beeld door, mijn MBP 15" 2011 geeft zelfs de type aanduiding van mijn A/V receiver door onder mac OS. Alleen krijg ik geen geluid over via deze kabel :'(. Dat heb ik dan weer opgelost met een mini-jack audio aansluiting. Zal vandaag of morgen bij de mediamarkt de variant kopen die ook op de apple site staat.

Misschien dat je de overscan functie van je tv moet uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:32
Valt er nog iets te doen om de hitteproductie bij Flash media (ja, ik moet wel) wat te verlagen? 90 graden en vol blazend is niet echt Apple-waardig... Kan er met fan-control gespeeld worden om rond de 70 te blijven hangen rond de 3k rpm fan speed? Of is dat te hoog gegrepen?

2011 13" 2.3

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3k rpm speed is niet echt hoog imo. Als ik ga renderen geraak ik gerust aan 6k. Overigens zou ik niet met fan control apps beginnen..

Oh en je zegt vol blazend? Hoe hoog rap gaan ze nu dan? Als je ze naar 3k wil opschroeven om temp te zakken lijkt me dat niet echt vol blazend..

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:16:
3k rpm speed is niet echt hoog imo. Als ik ga renderen geraak ik gerust aan 6k. Overigens zou ik niet met fan control apps beginnen..
Ja, maar ik wil geen 6k want dat maakt vreselijk veel lawaai. Een mediastream spelen moet niet zo zwaar zijn als renderen.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
coptician schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:18:
[...]

Ja, maar ik wil geen 6k want dat maakt vreselijk veel lawaai. Een mediastream spelen moet niet zo zwaar zijn als renderen.
Hitteproductie kan je niks aan doen. Dat blijft gelijk. Het is aan de softwareontwikkelaar om hun programma's efficienter te maken. Ik snap sowieso niet wat het probleem is, laptops worden gewoon warm, daar doe je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
tarlitz schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:47:
[...]

Hitteproductie kan je niks aan doen. Dat blijft gelijk. Het is aan de softwareontwikkelaar om hun programma's efficienter te maken. Ik snap sowieso niet wat het probleem is, laptops worden gewoon warm, daar doe je weinig aan.
De hitte vind ik nog niet zo erg (al vind ik 90 graden ook weer niet bijzonder leuk), maar de geluidsproductie vind ik wel erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

coptician schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:48:
[...]

De hitte vind ik nog niet zo erg (al vind ik 90 graden ook weer niet bijzonder leuk), maar de geluidsproductie vind ik wel erg vervelend.
Je kan Blitz proberen, dit laat alle apps op de achtergrond bevriezen, dus niet zoals gewoonlijk toch wat percentage CPU of GPU kracht gebruiken (Twitter bv...? Die eist de discrete GPU op ook al heb je alleen de menubar-icon in gebruik :S!)

Kan je misschien wat load schelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Gisteren met imovie een uur film geëxporteerd naar 720p film. Paar dingen die mij opvielen:

- Dramatische beeldkwaliteit. Na de import zijn de 1080i bestanden al slecht.. Ligt dit aan de .mov container?
- Temperatuur cpu = 87 graden bij 5000 rpm.. Niet echt een probleem maar...
- Processor activity was ongeveer 55 - 60%, Memory ook maar 50% gebruikt. Is de HDD (standaard) dan de bottleneck? Het omzetten duurde 2 uur, maar als alles volledig zou worden benut moet het sneller kunnen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik lees dat veel mensen zeggen dat hun MBP veel gaat blazen om zijn warmte kwijt te kunnen.

Nu heb ik gister op mijn MBP (13.3" 2011) MKV filmpjes afgespeeld via een externe monitor (1080p) en liet ik de MBP opengeklapt terwijl zijn eigen scherm uitstond (dichtklappen, spatiebalk usb toetsenbord, daarna weer open geklapt ivm warmte).

Mij viel op dat toetsenbord van de MBP linksboven behoorlijk warm werd, maar dat de MBP geen enkele keer zijn fans gebruikte volgens mij. Ik hoorde niks iig.

Moet ik mij nu zorgen gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@my4all

HDD is inderdaad de bottleneck. Ik had een Vaio I7 quad / 8gb ram en het duurde toen met andere software nog steeds zeker een uurtje om een hele film te converteren naar een ander formaat. Processor werd gelukkig wel volledig belast, met als gevolg dat de fan ook flink tekeer gaan, maar dat lijkt me logisch met een inensieve taak als conversie. Met een SSD daar en tegen word er vele malen sneller gelezen en geschreven, en daarom duurt het ook aanzienlijk korter.

[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 31-03-2011 10:38 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 22:45
Lethalis schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:35:
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

m4yall schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 09:56:
Gisteren met imovie een uur film geëxporteerd naar 720p film. Paar dingen die mij opvielen:

- Dramatische beeldkwaliteit. Na de import zijn de 1080i bestanden al slecht.. Ligt dit aan de .mov container?
- Temperatuur cpu = 87 graden bij 5000 rpm.. Niet echt een probleem maar...
- Processor activity was ongeveer 55 - 60%, Memory ook maar 50% gebruikt. Is de HDD (standaard) dan de bottleneck? Het omzetten duurde 2 uur, maar als alles volledig zou worden benut moet het sneller kunnen?!
Je kunt bij iMovie beter een eigen 'custom' export doen. Dus niet de voorgeprogrammeerde mogelijkheden. Die zijn vooral voor Apples eigen apparaten bedoeld en beperken de maximale bitrate omdat de (oude) AppleTV niet zoveel aankan. Je kunt een film exporteren als QuickTime-film, en dan zelf je instellingen kiezen kwa codec, bitrate en container.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:42

Step

step@tweakers.net#

Ik vind van wel, straks breekt er brand uit en is zijn huis weg. :P

Maar serieus, mensen zijn tegenwoordig gelijk bang dat er wat mankeert. Ga er nou eens gewoon vanuit dat alles goed is. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Lethalis schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:35:
Ik lees dat veel mensen zeggen dat hun MBP veel gaat blazen om zijn warmte kwijt te kunnen.

Nu heb ik gister op mijn MBP (13.3" 2011) MKV filmpjes afgespeeld via een externe monitor (1080p) en liet ik de MBP opengeklapt terwijl zijn eigen scherm uitstond (dichtklappen, spatiebalk usb toetsenbord, daarna weer open geklapt ivm warmte).

Mij viel op dat toetsenbord van de MBP linksboven behoorlijk warm werd, maar dat de MBP geen enkele keer zijn fans gebruikte volgens mij. Ik hoorde niks iig.

De MacBook Pro gebruikt deels de behuizing om de warmte af te voeren, en bovendien zitten de heatsinks en fans boven het toetsenbord. Dat die rand daar warm wordt is niet zo gek, zolang je je eigen vingers er niet aan brand. Een cpu kan meer hebben dan de menselijke huid ;) Mocht je willen weten hoe warm alles nou echt wordt, dan kun je tools downloaden als iStat of XRG (X Resource Graph). De huidige Core processors mogen van Intel 100 °C worden en hebben zelf ook een thermische beveiliging dus het zal allemaal zo'n vaart niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Step schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:46:
[...]
Maar serieus, mensen zijn tegenwoordig gelijk bang dat er wat mankeert. Ga er nou eens gewoon vanuit dat alles goed is. :)
Haha, dat zou ik graag willen, maar heb net iets te vaak meegemaakt dat het echt niet goed was.
Digistorm schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:48:
[...]
De MacBook Pro gebruikt deels de behuizing om de warmte af te voeren, en bovendien zitten de heatsinks en fans boven het toetsenbord. Dat die rand daar warm wordt is niet zo gek, zolang je je eigen vingers er niet aan brand. Een cpu kan meer hebben dan de menselijke huid ;) Mocht je willen weten hoe warm alles nou echt wordt, dan kun je tools downloaden als iStat of XRG (X Resource Graph). De huidige Core processors mogen van Intel 100 °C worden en hebben zelf ook een thermische beveiliging dus het zal allemaal zo'n vaart niet lopen.
Ik ga eens zo'n tooltje installeren en kijken wat de temperaturen zullen worden.

Voor de rest was ik wel impressed door de performance. Ik kon van alles ernaast doen, terwijl er een 1080p film op de achtergrond afspeelde, en alles bleef vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanieo
  • Laatst online: 04-01-2021
Nee, het is een Europese richtlijn die niet in Nederland is bekrachtigd. In Nederland geldt nog steeds de de verwachtte economische levensduur. In principe heb je dus als consument meer rechten want een computer zou zo dus 3 jaar probleemloos moeten werken. Het nadeel van deze wetgeving is dat het vaag en ingewikkeld is voor consumenten is en fabrikanten/verkopers daar misbruik van maken, of het zelf vaak ook niet snappen.
Elke Europese regel is in Nederland geldig. Deze staan boven de Nederlandse wet, dus je hebt wel 2 jaar garantie op je product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:38

Pixeltje

Woo-woohoo!

daanieo schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:08:
[...]

Elke Europese regel is in Nederland geldig. Deze staan boven de Nederlandse wet, dus je hebt wel 2 jaar garantie op je product.
De regels wel ja, richtlijnen zijn (no shit!) richtlijnen op basis waarvan lidstaten zelf wetten kunnen maken. Het betekend niet dat deze wetten dan 1op1 overeen moeten komen met de richtlijn. In Nederland heb je, zoals Johnny zegt, recht op een deugdelijk product gedurende de te verwachten levensduur.

Van een computer en of laptop is dat 3 jaar. In dit geval heb je er dus baat bij dat de Nederlandse wet niet exact zo is als de Europese richtlijn, want je wint een jaar garantie.

Het nadeel is dat je de fabrikant of leverancier van je product moet vertellen dat het zo is. Een simpele zoektocht op consuwijzer.nl had je dit kunnen leren. daar kun je overigens ook het betreffende artikel uit het wetboek vinden om mee te sturen of aan te refereren in je communicatie met de leverancier/fabrikant.

Apple verkoopt zijn producten in Nederland en dient zich dus aan deze wet te houden. Het kan wat moeite kosten om ze te overtuigen (wat slecht is) maar het loont de moeite. Een reparatie kan duur uitvallen terwijl je volgens de wet gewoon garantie hebt.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:40
daanieo schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:08:
[...]

Dat is onjuist. Zoals Johnny hiervoor (terecht) aangeeft, betreft de termijn van 2 jaar de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Deze richtlijn is in Nederland niet bekrachtigd en heeft aldus ook geen werking in Nederland. In Nederland geldt het Nederlandse consumentenrecht en niet de Europese regelgeving. Dat Nederland hiermee mogelijk in strijd handelt met Europese regelgeving, is een hele andere discussie met als mogelijk gevolg dat er door de Europese Commissie boetes aan Nederland opgelegd zouden kunnen worden. Als consument heb je hier echter niets aan op dit moment. Je kan dus ook geen rechten ontlenen aan Europese regelgeving op dit gebied, zolang deze regelgeving niet geimplementeerd is.

Dat neemt niet weg (zoals ook eerder is aangegeven) dat in NL gekeken wordt naar het wettelijk recht op een goed product. Hoe lang de garantie vervolgens is hangt af van het soort product. Deze moet gedurende een bepaalde periode normaal gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Digistorm schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 10:45:
[...]

Je kunt bij iMovie beter een eigen 'custom' export doen. Dus niet de voorgeprogrammeerde mogelijkheden. Die zijn vooral voor Apples eigen apparaten bedoeld en beperken de maximale bitrate omdat de (oude) AppleTV niet zoveel aankan. Je kunt een film exporteren als QuickTime-film, en dan zelf je instellingen kiezen kwa codec, bitrate en container.
Thanks! Ik zal eens gaan zoeken naar de custom export, waarschijnlijk overheen gelezen....

Goed om te lezen dat Intel zegt dat ze 100 graden mogen worden.. Is nog steeds 10 meer dan de max temp die ik heb gezien :) . Handig zo'n MPB kun je zo een ei op bakken als je ff wat zware taken hebt gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:45
RnB schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:07:

Sorry hoor maar ik heb de oude in feb gekocht tijdens de MediaMarkt eisen en ik kan er letterlijk alles mee doen zonder bottleneck.
Ik praat hier over een Managing Game, Film kijken, Word open, Thunderbird, Itunes, Spark, Skype, Youtube en ga zo maar door, en geen enkele bottleneck.
Deze kan zeker 3-4 jaar meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpfan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
Ik heb besloten om toch maar de overstap te maken van windows naar mac.
Nou ben ik van plan om voor de 15" 2.0ghz versie te gaan.
Nou heb ik heel toevallig familie in canada wonen die eerdaags langskomen en er wel eentje voor me mee willen nemen. _/-\o_
Ik vroeg me af of jullie weten hoe het dan met de standaard garantie is?
Stel dat er wat is kan ik er dan mee naar een Nederlandse reseller?
Is het mogelijk om dan alsnog applecare af te sluiten.

(als dit een losse vraag is die niet bedoeld is voor dit forum dan is dat niet zo bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Applecare geldt wereldwijd. Dat was voor mij een van de redenen tot aanschaf (Ik doe stage in Spanje :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

m4yall schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:34:
[...]

Thanks! Ik zal eens gaan zoeken naar de custom export, waarschijnlijk overheen gelezen....

Goed om te lezen dat Intel zegt dat ze 100 graden mogen worden.. Is nog steeds 10 meer dan de max temp die ik heb gezien :) . Handig zo'n MPB kun je zo een ei op bakken als je ff wat zware taken hebt gedaan :+
Het zit onder het menu Deel, dan kies je Exporteer met QuickTime... , dan kies je bij de keuzelijst Exporteer: voor Film naar QuickTime-film, en dan druk je op de knop Opties en daar kun je kiezen uit alle codecs die op je systeem geïnstalleerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_mister2004
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
Ik ben aan het overwegen een macbook aan te schaffen.

Ik zat eerst te kijken naar de 13" macbook air van 1599 of de macbook pro 15" van 1749.
De verkoper raadde me aan de macbook pro te kopen omdat ik later nog diablo3 wil gaan spelen.

Maar nu komt het punt, ik kan nergens vinden of deze ook op een wireless g netwerk kunnen aansluiten.
Dit is een must omdat het hotel waar ik doordeweeks zit alleen maar een b/g netwerk heeft.

Voor thuis vind ik het geen probleem om een nieuwe router aan te schaffen, maar om zonder internet in het hotel te zitten is ook niks.

Alvast bedankt voor de moeite

A Specialist is Someone Who is Called at the Last Moment to Share the Blame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Laatst online: 11-09 15:39
Alle hedendaagse Macbooks/Macbook Airs en ook de Macbook Pro hebben een wireless kaart die het a/b/g/ en N protocol ondersteund. Niets om druk over te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
mr_mister2004 schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 11:36:
Ik ben aan het overwegen een macbook aan te schaffen.

Ik zat eerst te kijken naar de 13" macbook air van 1599 of de macbook pro 15" van 1749.
De verkoper raadde me aan de macbook pro te kopen omdat ik later nog diablo3 wil gaan spelen.

Maar nu komt het punt, ik kan nergens vinden of deze ook op een wireless g netwerk kunnen aansluiten.
Dit is een must omdat het hotel waar ik doordeweeks zit alleen maar een b/g netwerk heeft.

Voor thuis vind ik het geen probleem om een nieuwe router aan te schaffen, maar om zonder internet in het hotel te zitten is ook niks.

Alvast bedankt voor de moeite
Da's geen probleem. a/b/g/n worden allemaal ondersteund.

Edit: Gz K5052, je hebt gewonnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_mister2004
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
Bedankt voor jullie snelle reactie, denk dat ik er zo 1 op haal dan.

A Specialist is Someone Who is Called at the Last Moment to Share the Blame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 16:31
heb sinds 3/4 weken een macbook pro 15 inch begin 2011 model, maar sinds vandaag kraakt de behuizing een beetje, als ik hem dicht en open doe, en bij een beetje beweging. Kan dat komen omdat hij net flink heeft lopen blazen met een spel of moet ik er even mee naar de winkel?
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor losse vragen, voor losse vragen mag je een los topic aanmaken.