Life is to short to mess with it... Mijn V&A
@ sjtienuh, dank voor je reactie.LoneWolf schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:10:
@D-Ed, ik zou de SSD zelf inbouwen, zo gebeurd, zeker in een unibody mbpro. Kijk ook eens hier en hier bij iFixit
@ Lonewolf, ik ben ook totaal niet bang om een nieuwe HDD te plaatsen, het gaat er mij meer om dat ik de volledige functionaliteit kan gebruiken van de SSD (dus ook de TRIM functie). Blijkbaar werkt deze wel als je een BTO via Apple besteld en is dat voor mij wel een belangrijk punt. Ik wil niet handmatig nog eens zaken gaan cleanen of iets dergelijks, gewoon "the Apple way"
TRIMenabler werkt voor heel veel SSD's:D-Ed schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:28:
[...]
@ sjtienuh, dank voor je reactie.
@ Lonewolf, ik ben ook totaal niet bang om een nieuwe HDD te plaatsen, het gaat er mij meer om dat ik de volledige functionaliteit kan gebruiken van de SSD (dus ook de TRIM functie). Blijkbaar werkt deze wel als je een BTO via Apple besteld en is dat voor mij wel een belangrijk punt. Ik wil niet handmatig nog eens zaken gaan cleanen of iets dergelijks, gewoon "the Apple way"
http://www.groths.org/?p=308
Ziet er goed uit inderdaad maar ziet er nog steeds uit als een "work around" en kan met een volgende update (zover als ik het zie) weer disabled worden door Apple... Zoals gezegd, de mbp gaat echt als werkstation ingezet worden en niet als "tweakers" instrumentprecies schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 14:35:
[...]
TRIMenabler werkt voor heel veel SSD's:
http://www.groths.org/?p=308
Klopt, maar gelukkig zit er al een soortgelijke functie op de SSD's zelf, er is dus niet heel veel verschil tussen de 2 functies. Voor meer informatie zoek maar naar Garbage Control SSD.D-Ed schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 15:00:
[...]
Ziet er goed uit inderdaad maar ziet er nog steeds uit als een "work around" en kan met een volgende update (zover als ik het zie) weer disabled worden door Apple... Zoals gezegd, de mbp gaat echt als werkstation ingezet worden en niet als "tweakers" instrumentIk wil er dus eigenlijk niet naar om hoeven kijken..
ik wil mijn superdrive vervangen voor SSD, maar dat betekend dat ik daarna niet meer kan installeren.
Betekend dat, dat ik de boel op USB (als dat mogelijk is) moet zetten of dat ik een externe dvd aan de MBP moet hangen.
Alternatief kun je OSX ook installeren vanaf een andere Mac via het netwerk.
Verder zou ik altijd de harddisk op zijn plek houden en de SSD inplaats van de superdrive neerzetten.
waarom denk je dat dat zo belangrijk is? Het maakt opzich niks uit, zolang je geen sata 6 ssd hebt, maar je wilt toch booten vanaf de ssd, dus die zal waarschijnlijk steviger zitten in de normale hdd plek dan de 'optibay' plek waardoor die niet opeens kuren kan gaan vertonen. Ik ben in ieder geval van plan om op de plek van de ssd de hdd te plaatsen, en de hdd op de plek van de superdrive te installeren.joke_name schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:23:
Beste is om een bootable USB stick te maken met mac-osx erop.
Verder zou ik altijd de harddisk op zijn plek houden en de SSD inplaats van de superdrive neerzetten.
Maar moraal van het verhaal, er moet iets nieuws komen. Het probleem is dat ik eigenlijk niet echt lekker kan werken met de nieuwe toetsen van de unibodies en ook de glasplaat vind ik erg irritant (ok, er is een optie voor mat, maar ik heb wel snel iets anders nodig). Eigenlijk zit ik er dus gewoon over te denken om weer dezelfde macbook terug te kopen (tweedehands). Prijzen liggen wel relatief hoog (700 euro oid.) maar met een SSD en 4Gb geheugen vond ik mijn oude laptop nog snel zat. Wat vinden jullie van mijn keuze? Kan ik toch beter een nieuwe kopen? Of heeft er nog iemand een optie waar ik tegen redelijke prijzen een pre-unibody kan kopen met bon voor BTW etc? Dat zou ook wel helpen...
Graag advies...
Ik zou nooit 700 euro + upgradekosten uitgeven voor een 3 jaar oude laptop, maar als jij het dat waard vindt..
Hoelang heb je gewerkt met de unibodies? Vaak is het gewoon een kwestie van gewenning en na een tijd wil je misschien niet anders meer. Zeker wanneer je gehecht bent aan iets en je gaat ineens op iets anders werken, dan denk je eerder te blijven bij datgene waar je gehecht aan bent, dan dat je dat nieuwe koopt.Rudy_V schreef op woensdag 20 april 2011 @ 08:19:
%@#%@#$%@#$ een of andere onverlaat heeft gisteren mijn Macbook Pro 4.1 (early 2008, nog steeds de mooiste vind ik) gejat uit mijn dichte kantoor. Even een bijvraagje: is het mogelijk om ergens je serienummer als gestolen op te geven?
Maar moraal van het verhaal, er moet iets nieuws komen. Het probleem is dat ik eigenlijk niet echt lekker kan werken met de nieuwe toetsen van de unibodies en ook de glasplaat vind ik erg irritant (ok, er is een optie voor mat, maar ik heb wel snel iets anders nodig). Eigenlijk zit ik er dus gewoon over te denken om weer dezelfde macbook terug te kopen (tweedehands). Prijzen liggen wel relatief hoog (700 euro oid.) maar met een SSD en 4Gb geheugen vond ik mijn oude laptop nog snel zat. Wat vinden jullie van mijn keuze? Kan ik toch beter een nieuwe kopen? Of heeft er nog iemand een optie waar ik tegen redelijke prijzen een pre-unibody kan kopen met bon voor BTW etc? Dat zou ook wel helpen...
Graag advies...
Nu kan je niet anders (als we het tweedehandse even achterwege laten), dus is het misschien makkelijker om eraan te wennen.
Just my 2 cents.
Heb je de Mac niet voorzien van Prey, dit is toch wel 1 van de belangrijkste programmas op een kans om je mac terug te krijgen.Rudy_V schreef op woensdag 20 april 2011 @ 08:19:
%@#%@#$%@#$ een of andere onverlaat heeft gisteren mijn Macbook Pro 4.1 gejat uit mijn dichte kantoor. Even een bijvraagje: is het mogelijk om ergens je serienummer als gestolen op te geven?
http://preyproject.com/
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 20-04-2011 08:55 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik heb geen prey geinstalleerd, bij een nieuwe mac doe ik dat meteen. Jammer dat je er altijd achter komt dat dit soort handige programma's bestaan als je mac net gejat is.
Het blijkt nu trouwens dat er ook nog een macbook air mid 2009 SSD, een vostro v13 en een beamer gejat is. Dus als iemand die als partij aangeboden ziet worden....
Het punt is dat ik mijn mac eigenlijk alleen maar gebruik voor office, mail etc, dus echt niks zwaars nodig heb. Jammer dat er geen 15inch air is, want 13 vind ik net te klein...
Ik heb in totaal 2x een dag gewerkt met die unibodies (wel 13inch) maar ik vond het maar traag (want geen SSD) en vervelend werken (vooral tikken). Daarnaast vind ik het niet hebben van knoppen op de trackpad bloedirritant (ik heb de vervelende neiging om altijd 1 vinger op de linkerknop te hebben dus dat gaat helemaal fout met de gestures). Maar aan de andere kant zal het ook wel wennen zijn...wat een lastige keuzes.....
En bovendien, toen ik mijn mac net had zat ik ook te miepen over hoe de mac omging met font smoothing en daar heb ik ook nooit meer last van. Duurde een week ofzo....
In tegendeel. Dat zou inderdaad mis gaan bij elke trackpad die niet bij Apple vandaan komt.Rudy_V schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:10:
Daarnaast vind ik het niet hebben van knoppen op de trackpad bloedirritant (ik heb de vervelende neiging om altijd 1 vinger op de linkerknop te hebben dus dat gaat helemaal fout met de gestures).
Maar er is een reden dat er elke dag honderden mensen zijn die Apple trackpads briljant noemen. Die houden namelijk wél rekening met dat soort menselijke factoren. Je kunt prima je duim in de onderhoek hebben zitten en dan een two-finger scroll doen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Let wel dat de nieuwe MBA een mooie resolutie heeft van 1400*900 en derhalve zeker groter oogt, voor de genoemde taken lijkt me dat ideaal en dat gecombineert met het gewicht (1.32 kg) is het een schitterend exemplaar.Rudy_V schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:10:
Het punt is dat ik mijn mac eigenlijk alleen maar gebruik voor office, mail etc, dus echt niks zwaars nodig heb. Jammer dat er geen 15inch air is, want 13 vind ik net te klein...
Ik ben er nog steeds mee aan het worstelenAnoniem: 228038 schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:06:
Ik heb afgelopen vrijdag de knoop doorgehakt, nadat ik maandenlang deze fora gevolgd/gelezen heb. Het is een 13" Pro met i5 en 128 GB SSD geworden. De andere optie was een Air met 4GB geheugen, een afweging waar zo te lezen velen mee hebben geworsteld.
PCWorld heeft laatst onderzocht wat de verschillen zijn tussen een MBP BTO SSD en std MBP
Geef voor jezelf aan wat je verwachtingen zijn, wat je wilt bereiken, en wat (indien relevant) je kan veroorloven, kijk vooral naar de toekomst, en houdt rekening met het feit dat je bijvoorbeeld later in de toekomst nog handmatig je HDD kan vervangen voor een SSD.
Zo hebben ze daar nog niet echt nagedacht over de mogelijkheid om de dvd drive in te wisselen voor een hdd en kon ik uitleggen hoe dat te doen...
Afin, onze ogen richten zich meer en meer op de mogelijkheid een mbp met 128 ssd aan te schaffen en er later (of direct na aanschaf) een 500gb hdd in te stoppen. Zo behouden we de Apple "zekerheid" op TRIM, hibernate, etc.. Toch belangrijk voor de uiteindelijke gebruikster van het systeem
Mjah lastige keuze, ik zeul hem wel overal mee naar toe, dus een dikke kilo eraf is altijd mooi. Maar het is wel een apparaat waar ik 8 uur per dag achter zit... En 64 Gb is NET te weinig (ik moet de specs lezen), en 2Gb misschien ook, en zo wordt het toch weer een duur apparaatje. Toch heeft het me wel getriggerd, ik ga dit serieus overwegen. Wat wel een teken aan de wand is dat mijn schoonvader zijn dikke macbook pro alleen nog maar gebruikt voor muziek en altijd met zijn MBA rondloopt. Gelukkig mag ik zolang zijn macbook lenen, dus dan ben ik EN voorlopig uit de brand EN ik kan kijken of ik aan een unibody kan wennenDestianto schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:50:
[...]
Let wel dat de nieuwe MBA een mooie resolutie heeft van 1400*900 en derhalve zeker groter oogt, voor de genoemde taken lijkt me dat ideaal en dat gecombineert met het gewicht (1.32 kg) is het een schitterend exemplaar.
Echt? Kan iemand dat bevestigen? Is dat recent in de software gewijzigd dan, want met een eind 2008 unibody en 10.5.8 (toen de unibodies net uitwaren) had ik er vaak last van. Ik heb sindsdien altijd met een muis gewerkt mocht ik een keer op een unibody werken om dit te voorkomenCyBeR schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:34:
[...]
In tegendeel. Dat zou inderdaad mis gaan bij elke trackpad die niet bij Apple vandaan komt.
Maar er is een reden dat er elke dag honderden mensen zijn die Apple trackpads briljant noemen. Die houden namelijk wél rekening met dat soort menselijke factoren. Je kunt prima je duim in de onderhoek hebben zitten en dan een two-finger scroll doen.
[ Voor 2% gewijzigd door M_V op 20-04-2011 12:18 . Reden: Een MBA 13 heeft 128Gb, wat een bang for buck... :) ]
Anoniem: 269758
Ik scroll vaak 'schuin' mijn duim ligt dan half/helemaal op het onderste van m'n trackpad en dan gebruik ik m'n wijsvinger en middelvinger om te scrollen. Het hoeft zelfs niet perfect verticaal te zijn. Helemaal horizontaal werkt uiteraard ook niet, maar dat is wel te verstaan
ja ik heb zoiets gelezen, de installatie DVD overzetten naar de USB via het ''schijfhulpprogramma'' lees alleen verschillende reacties bij de een werkt het en de ander heeft weer gedoe. hier iemand ervaring mee bijvoorbeeld MBP 2011?.joke_name schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:23:
Beste is om een bootable USB stick te maken met mac-osx erop.
Anders doe ik het wel op de manier van eerst SSD later de superdrive vervangen.
[ Voor 42% gewijzigd door Phuncz op 20-04-2011 17:28 ]
Hou er dan wel rekening mee dat de dief gebruik moet kunnen van de machine. Anders zal hij hem opnieuw gaan installeren en is prey ook weg. Dus je zal een extra account moeten aanmaken zonder wachtwoord.Rudy_V schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:10:
Ik heb geen prey geinstalleerd, bij een nieuwe mac doe ik dat meteen. Jammer dat je er altijd achter komt dat dit soort handige programma's bestaan als je mac net gejat is.
Zelf installeer ik dit soort spul niet. De kans dat je de machine ermee terug krijgt, blijft klein. Of het moet een bekende van jou zijn die hem heeft gejat.
Nog even over die SSD's: er zijn toch ook SSD's waarbij TRIM in de firmware zit? Dan hoeft het OS er geen rekening mee te houden en dan maakt het dus ook niet uit dat je die in een apple machine plaatst. Zelf heb ik tot nu toe niet de behoefte gehad om een SSD in mijn MBP 13" 2011 te zetten. De machine is snel zat.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik zou zeggen vergelijk de reviews en bepaal of het verschil voor jou de 50 euro waard is? Dat kunnen wij namelijk niet bepalen voor jeprecies schreef op maandag 25 april 2011 @ 17:43:
Wat raden jullie aan, een vertex 2 van ongeveer 180 euro of een vertex 3 van ongeveer 230 euro? In de nieuwe MBP zit een sata III connector waardoor de overdracht nog sneller is met de vertex 3, maar is dit wel nodig? (Ik denk namelijk dat je weinig snelheidswinst zal hebben tov de vertex 2, ook omdat de hardware zelf al snel is)
Ik heb de overgang van een trackpad met toetsen naar een zonder (ook eind 2008, met de MacBook unibody) probleemloos ervaren. Mijn duim ligt ook altijd op de 'linkermuisbutton', dus onderaan en ik heb nog nooit problemen gehad met gestures. Aanwijzen met m'n wijsvinger, scrollen met middel- en ringvinger, 3- en 4-fingerswipe: alles heeft altijd probleemloos gewerkt sinds de introductie van die functies. Wel zet ik standaard rechtsklikken met twee vingers uit, daar gebruik ik de rechteronderhoek voor. Tap to click zet ik alleen uit als het klikgeluid andere mensen om me heen zou kunnen storen.Rudy_V schreef op woensdag 20 april 2011 @ 12:13:
[...]
Echt? Kan iemand dat bevestigen? Is dat recent in de software gewijzigd dan, want met een eind 2008 unibody en 10.5.8 (toen de unibodies net uitwaren) had ik er vaak last van. Ik heb sindsdien altijd met een muis gewerkt mocht ik een keer op een unibody werken om dit te voorkomen. Het zou wel heerlijk zijn als dit werkt, want zo'n grote trackpad is natuurlijk ideaal.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Anoniem: 25065
Moet ik me zorgen maken? Alle hardware is nog standaard.
Opnieuw installeren kan je lastiger maken door een BIOS password en uitschakelen van booten van removable devices. Je useraccount moet dan niet deafault om een password vragen idd.Lethalis schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:38:
[...]
Hou er dan wel rekening mee dat de dief gebruik moet kunnen van de machine. Anders zal hij hem opnieuw gaan installeren en is prey ook weg. Dus je zal een extra account moeten aanmaken zonder wachtwoord.
Ben ik op zich wel mee eens. Maar ik heb hier op GoT keer topic gelezen van iemand die z'n laptop terug heeft gekregen puur op basis van een IP-adres waarmee GMail was gebruikt. Dus dat geeft hoop, helemaal als als je een foto van de dief hebt + IP + GPS coordinaten.Zelf installeer ik dit soort spul niet. De kans dat je de machine ermee terug krijgt, blijft klein. Of het moet een bekende van jou zijn die hem heeft gejat.
Heb ondertussen al eens naar Apple support gebeld, maar daar konden/wilden ze me niet echt verder helpen. Het enige dat me werd aangeraden was een aantal "stuck pixel reviver"-filmpjes te YouTuben, maar deze boekten totnogtoe geen succes.
Ondertussen heb ik een mailtje gedaan naar de winkel waar ik de laptop heb aangekocht. Ze lieten weten dat dit inderdaad erg vervelend is en niet zou mogen gebeuren, en dat ik mijn MBP maar binnen moest brengen en dat zij dan in samenspraak met Apple iets zouden ondernemen.
Nu twijfel ik eigenlijk nog steeds of ik dit moet doen. Bij de Apple helpdesk wisten ze mij al te vertellen dat één dode pixel niet onder de garantie valt, laat staan een luie. Met andere woorden reken ik dan ook niet op veel goed nieuws.
Verder lijkt de MacBook het wel prima te doen, dus misschien moet ik er maar gewoon mee leren leven? Ik vind het wel erg ironisch. Ik heb al verschillende LCD-schermen gehad, en dan voornamelijk budget-schermen. Geen enkele heeft ooit een pixeldefect gehad...
Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ze moeten hun producten goed afleveren, en als er iets niet goed is, moeten ze dit natuurlijk gewoon herstellen. Verder zou ik ook niet weten wat te doen, ik denk wel dat ik terug naar de winkel zou gaan om dit probleem te verhelpenRipItUp schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:17:
Ik ben sinds donderdag in het bezit van een MBP 13" met Core i5 cpu (eerste Apple computer ooit). Op zich ben ik wel tevreden van het toestel, maar m'n scherm vertoont één luie pixel. Op lichte achtergronden valt het kreng toch wel op. Het rode puntje zit me aldoor aan te staren.
Heb ondertussen al eens naar Apple support gebeld, maar daar konden/wilden ze me niet echt verder helpen. Het enige dat me werd aangeraden was een aantal "stuck pixel reviver"-filmpjes te YouTuben, maar deze boekten totnogtoe geen succes.
Ondertussen heb ik een mailtje gedaan naar de winkel waar ik de laptop heb aangekocht. Ze lieten weten dat dit inderdaad erg vervelend is en niet zou mogen gebeuren, en dat ik mijn MBP maar binnen moest brengen en dat zij dan in samenspraak met Apple iets zouden ondernemen.
Nu twijfel ik eigenlijk nog steeds of ik dit moet doen. Bij de Apple helpdesk wisten ze mij al te vertellen dat één dode pixel niet onder de garantie valt, laat staan een luie. Met andere woorden reken ik dan ook niet op veel goed nieuws.
Verder lijkt de MacBook het wel prima te doen, dus misschien moet ik er maar gewoon mee leren leven? Ik vind het wel erg ironisch. Ik heb al verschillende LCD-schermen gehad, en dan voornamelijk budget-schermen. Geen enkele heeft ooit een pixeldefect gehad...
Anoniem: 303530
Wikipedia: ISO 13406-2
Apple gebruikt class II, zoals de meeste fabrikanten. Alleen de permium panelen van de duurdere merken (dell ultrasharp, eizo..) gebruiken class I.
Oplossing: je beroepen op de wet kopen op afstand.
Heb exact hetzelfde met mijn MBP i5. Maar idd is daar weinig aan te doen, gezien ze met die regels zitten dat ze Macbooks met maar een stuck pixel niet gaan terugnemen.RipItUp schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:17:
Ik ben sinds donderdag in het bezit van een MBP 13" met Core i5 cpu (eerste Apple computer ooit). Op zich ben ik wel tevreden van het toestel, maar m'n scherm vertoont één luie pixel. Op lichte achtergronden valt het kreng toch wel op. Het rode puntje zit me aldoor aan te staren.
Ik kan ook geen beroep doen op de wet kopen op afstand, gezien ik dat ding gewoon in de winkel heb gehaald, dus ik heb er maar mee moeten leren leven.
Moet zeggen dat het aardig lukt, het is gelukkig een beetje rechtsboven in het scherm en niet middenin, dan was het denk ik wel een stuk irritanter geweest.
Die revive dingetjes hebben bij mij niet gewerkt trouwens.
Ik vind het dus absoluut onaanvaardbaar dat mij een product wordt afgeleverd met zo'n gebrek. Ik betaal immers de volle pot voor een MacBook die niet 100% in orde is.
Als ze in de winkel waar ik het gekocht heb een beetje humaan zijn, bieden ze me of een nieuwe aan of geven ze me mijn geld terug. Zoekacties op Google hebben me alvast geleerd dat ik niet de eerste zou zijn die op basis van deze argumenten een nieuw toestel krijgt.
I'll keep y'all posted
- Is het eigenlijk een Must om Snow Leopard erop te installeren als mac gebruiker?
- Als ik dit zou installeren is het dan nog mogelijk om bootcamp of het programma Parallel desktop te gebruiken. Ik hoorde namelijk dat dit niet meer mogelijk zou zijn met Snow Leopard...
- Waar installeer ik dit programma dan. In OS x of in Windows 7, of maakt dit niets uit?
- Vreet het veel geheugen om Windows 7 en OS x tegelijkertijd te draaien met Parallel desktop? (mijn macbook heeft 4gb)
- Als ik Windows 7 erop ga zetten is dit wel de 64bit versie (volgens mij). Maakt dit veel uit? Dat er dingen minder goed werken als in 32 bit?
Ik wil dus eigenlijk voornamelijk met windows 7 werken, omdat ik hier zo een beetje mn hele leven mee werk (met windows OS). Misschien is het wel gewoon wennen met OS X, maar als iemand wat antwoorden kan geven graag
RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White
Dat staat er standaard al op als die nieuw is...pablo11392 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:55:
Morgen krijg ik mijn nieuwe Macbook Pro binnen, maar had nog even paar vragen:
- Is het eigenlijk een Must om Snow Leopard erop te installeren als mac gebruiker?
Onzin.- Als ik dit zou installeren is het dan nog mogelijk om bootcamp of het programma Parallel desktop te gebruiken. Ik hoorde namelijk dat dit niet meer mogelijk zou zijn met Snow Leopard...
Bootcamp, VMWare en Parallels zijn OS X apps, geen Windows.- Waar installeer ik dit programma dan. In OS x of in Windows 7, of maakt dit niets uit?
4GB is aan de krappe kant voor Windows 7 virtualisatie, maar hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat je ermee doet.- Vreet het veel geheugen om Windows 7 en OS x tegelijkertijd te draaien met Parallel desktop? (mijn macbook heeft 4gb)
Boeit niet.- Als ik Windows 7 erop ga zetten is dit wel de 64bit versie (volgens mij). Maakt dit veel uit? Dat er dingen minder goed werken als in 32 bit?
Ik zou gewoon wennen aan OS X. Ik heb ook 25 jaar met Windows gewerkt en OS X is op veel vlakken gewoon beter. Op andere vlakken is het anders en dus wennen. Een Mac kopen om vervolgens alleen Windows te gaan gebruiken is redelijk onzin.Ik wil dus eigenlijk voornamelijk met windows 7 werken, omdat ik hier zo een beetje mn hele leven mee werk (met windows OS). Misschien is het wel gewoon wennen met OS X, maar als iemand wat antwoorden kan geven graag
Waarom koop je anders een MBP, als je windows toch gebruikt kan je voor hetzelfde geld betere computer kopen of voor minder geld dezelfde specs halen.pablo11392 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:55:
Morgen krijg ik mijn nieuwe Macbook Pro binnen, maar had nog even paar vragen:
Kan allebei, het is wat je prefereert, of de hele tijd overnieuw opstarten als je Windows wilt gebruiken, of je kiest ervoor om het te emuleren.- Als ik dit zou installeren is het dan nog mogelijk om bootcamp of het programma Parallel desktop te gebruiken. Ik hoorde namelijk dat dit niet meer mogelijk zou zijn met Snow Leopard...
Voor bootcamp maak je een aparte partitie, in Paralels doe je het in OSX.- Waar installeer ik dit programma dan. In OS x of in Windows 7, of maakt dit niets uit?
Kan heel makkelijk.- Vreet het veel geheugen om Windows 7 en OS x tegelijkertijd te draaien met Parallel desktop? (mijn macbook heeft 4gb)
64 bit werkt op Macbook beter.- Als ik Windows 7 erop ga zetten is dit wel de 64bit versie (volgens mij). Maakt dit veel uit? Dat er dingen minder goed werken als in 32 bit?
Als je niet wil gaan wennen dan kan je beter een Windhoos pc halen...Ik wil dus eigenlijk voornamelijk met windows 7 werken, omdat ik hier zo een beetje mn hele leven mee werk (met windows OS). Misschien is het wel gewoon wennen met OS X, maar als iemand wat antwoorden kan geven graag
RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White
Alle blizzard games en veel games in steam kun je op mac spelen.
Verder ben ik het er niet echt mee eens dat je voor enkel windows 7 een windows pc moete gaan halen. De macbooks kosten wel wat meer als een gewone laptop en de meeste doen het ook voor de OS X ervaring, maar dat wil niets zeggen.
Je zegt dat je grafische vormgeving zal doen, ik durf wedden dat je docenten overigens een macbook zullen hebben, en de licenties voor de adobe suite zijn via school spotgoedkoop. In mijn opleiding was het 3 jaar betalen(130 euro) en dan krijg je de volledige suite achter 3 jaar. Je mocht overigens geen examens meedoen als je geen licentie kocht/kon bewijzen dat je een legitieme hebt.
Ook moet ik zeggen dat de Adobe Suite op Mac een stuk lekkerder werkt dan op Windows..

Ik weet niet over welke spellen je hebt, maar ik speel CS:S met een 13 inch Nvidia 9400M soepel, mooi en snel. Ik heb geen Windows meer nodig
Ff zonder dollen, laat dat Windows nou maar gewoon vallen, er zijn ten eerste genoeg alternatieven voor programma's en zeker voor de grafische sector vaak nog betere alternatieven i.v.m Windows.
Moet dat geen iLife '11 zijn?JottemJ schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:34:
Topicstart
• Mac OS X Snow Leopard (10.6), iLife '10
[mierenneukmodus AAN]
[ Voor 7% gewijzigd door Jo-re-mi op 27-04-2011 13:59 ]
Is het trouwens eenvoudig om naderhand nog de hdd te vervangen? Wil er namelijk wel een SSD in, maar heb geen zin om 500 euro bij te betalen voor 256gb, heb al ergens een 200gb voor 240 euro gevonden
En dan kan ik gewoon een standaard MBP bij de winkel halen, hoef ik niet zo lang te wachten
Wil ook wel Windows 7 erop hebben voor sommige spellen die het op OSX niet doen.
Qua opslag wil een NAS hebben, weet iemand of het uitmaakt hoe deze geformatteerd is?
Er zijn namelijk Windows en OSX computers bij ons thuis en het zou wel handig zijn als iedereen erop kon.
Het openmaken van een MacBook Pro is eenvoudig : http://www.ifixit.com/Tea...arly-2011-Teardown/4990/1Martijn85 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:20:
Denk dat ik er binnenkort ook maar aan moet geloven. Overstappen van Windows naar een MBP 17"
Is het trouwens eenvoudig om naderhand nog de hdd te vervangen? Wil er namelijk wel een SSD in, maar heb geen zin om 500 euro bij te betalen voor 256gb, heb al ergens een 200gb voor 240 euro gevonden
En dan kan ik gewoon een standaard MBP bij de winkel halen, hoef ik niet zo lang te wachten
Wil ook wel Windows 7 erop hebben voor sommige spellen die het op OSX niet doen.
Qua opslag wil een NAS hebben, weet iemand of het uitmaakt hoe deze geformatteerd is?
Er zijn namelijk Windows en OSX computers bij ons thuis en het zou wel handig zijn als iedereen erop kon.
Dus een HD veranderen is gemakkelijk. Voor je Windows 7 is er bootcamp ( werkt zeer goed )
Elke NAS met SAMBA/NFS is voldoende voor zowel Windows als MAC. Misschien wel één kopen met een TimeMachine backup erin. Dan kan je native backuppen vanuit je mac.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Als het om de grootte van het beeldscherm gaat zou ik eerder een combi van 13" of 15" met extern beeldscherm doen.
Sterker nog, sinds CS5 en sinds alles weer native cocoa en 64bit is draait het lekkerder op een Mac dan op Windows is mijn ervaring.Anoniem: 269758 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:48:
De hele adobe suite kun je op mac ook draaien.
Zeg maar een soort klikje dat ik voel en hoor als ik mijn vinger op de touchpad leg.
Het is er af en toe en verdwijnt zodra ik hard blaas in het gleufje van me touchpad, maar ik kan me er echt kapot aan ergeren. Ik heb dit ook soms bij mijn Iphone 4.
Ik heb het zelf het idee dat het misschien kruimeltjes zijn ofzo, maar vroeg me af of er meer mensen zijn die dit ook ondervinden.
Dat is misschien ook een optie. Heb ze even vergeleken en het enige verschil wat ik kon vinden is het beeldscherm (1440x900 - 1920x1200) en een USB poort minder. Scheelt dan toch 350 euro.Jo-re-mi schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:37:
Waarom in vredesnaam een 17" laptop? Dat is toch geen draagbare computer meer?
Als het om de grootte van het beeldscherm gaat zou ik eerder een combi van 13" of 15" met extern beeldscherm doen.
Expresscard gebruik ik nu ook niet en ingebouwde speakers zijn per definitie bagger.Japsuh schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:08:
En natuurlijk de Expresscard aansluiting en de betere speakers.
Sluit de speakers die ik nu heb er wel op aan.
Anoniem: 88749
Ik meldde het alleen evenMartijn85 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:15:
[...]
Expresscard gebruik ik nu ook niet en ingebouwde speakers zijn per definitie bagger.
Sluit de speakers die ik nu heb er wel op aan.
Overigens ben ik zelf een tevreden gebruiker van de 17". Ik heb hem ook zeker niet gekocht om hem overal mee naartoe te nemen, het is echter wel zeer praktisch om door het hele huis mee te nemen. Boven sluit ik hem aan op m'n cinema display, terwijl ik beneden (en buiten, afgelopen weekend) ook gewoon op een fatsoenlijke resolutie kan werken.
De expresscard gebruik ik zelf ook niet, maar misschien gaat dat nog komen.
Zoiets dacht ik alJapsuh schreef op woensdag 27 april 2011 @ 19:05:
[...]
Ik meldde het alleen even![]()
Overigens ben ik zelf een tevreden gebruiker van de 17". Ik heb hem ook zeker niet gekocht om hem overal mee naartoe te nemen, het is echter wel zeer praktisch om door het hele huis mee te nemen. Boven sluit ik hem aan op m'n cinema display, terwijl ik beneden (en buiten, afgelopen weekend) ook gewoon op een fatsoenlijke resolutie kan werken.
De expresscard gebruik ik zelf ook niet, maar misschien gaat dat nog komen.
Ik wil hem ook voornamelijk gaan gebruiken aan een extern beeldscherm, heb alleen nog geen flauw idee welke.... Cinema display vind ik toch iets te prijzig, dus zoek iets vergelijkbaars voor rond de € 500,-
Hebben anderen dit ook? Moet ik hier iets mee doen? Ik weet dat ik hem zelf kan openschroeven maar ben hier wat huiverig voor...
Waarvoor ga je 'm gebruiken en heb je die hoge resolutie nodig?Martijn85 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 19:49:
[...]
Zoiets dacht ik al
Ik wil hem ook voornamelijk gaan gebruiken aan een extern beeldscherm, heb alleen nog geen flauw idee welke.... Cinema display vind ik toch iets te prijzig, dus zoek iets vergelijkbaars voor rond de € 500,-
Persoonlijk zou ik dan gaan voor een 15" met zelfde specs (2,2GHz) en het geld dat je daarmee overhoudt (€ 350,-) optellen bij die € 500,- voor een goed extern display.
@ het extern scherm debat, het hangt er natuurlijk ook af wanneer en hoelang je de laptop gebruikt zonder extern scherm. Ikzelf heb die niet zoveel nodig, overal waar ik kom kan ik een extern scherm aansluiten. Als je veel op en af reist naar je werk en je hebt thuis en op je werk een extern scherm is zo'n hoge resolutie niet echt nodig..
Ik zelf heb nu een 15", maar had gerust met een 13" gekund, echter heb ik deze niet gekozen omdat ten tijde de specs nog te bagger waren en omdat je geen antiglare kan kopen. Maar als nu veel op verplaatsing zou moeten waar ik geen extern scherm heb had ik wellicht ook een 17" gekocht.
Speelfilms e.d. zal ik wel gewoon op m'n hdtv blijven kijken.
Denk dat ie de meeste tijd op m'n bureau zal staan en soms onderweg of op de bank/tuin/vakantie surfen.
Beeldscherm wat ik nu heb zou op zich ook nog wel kunnen, maar dan heb ik weer een extra stekker nodig. Mini display -> DVI en Mini display -> HDMI.
?! Je doet juist afbreuk aan je mobiliteit door een 17" MBP te nemen en niet door een 13" te nemen en thuis een extern beeldscherm te nemen.Anoniem: 303530 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 23:40:
Doe geen afbreuk aan de mobiliteit door jezelf te verplichten met een extern scherm te werken.
Mijn redenering is dus juist andersom. Als je een laptop koopt doe je dat voor de mobiliteit. 17" is niet bepaald mobiel. Past niet in gemiddelde rugtas (Eastpak, Dakine oid). Dan zou ik eerder 13" of 15" nemen en (met het geld dat je uitspaart) voor groot beeld een extern beeldscherm erbij kopen.
Als ik dat zo lees is een 15" met hi res scherm wel voldoende. Ga je 100% zeker voor een extern schem waar je dan meestal mee werkt, dan zou ik het hi res scherm achterwege laten. MacBooks aansluiten aan een extern scherm gaat prima met een simpel adaptertje.Martijn85 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 00:05:
Zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor spellen en verder surfen, korte filmpjes kijken.
Speelfilms e.d. zal ik wel gewoon op m'n hdtv blijven kijken.
Denk dat ie de meeste tijd op m'n bureau zal staan en soms onderweg of op de bank/tuin/vakantie surfen.
Beeldscherm wat ik nu heb zou op zich ook nog wel kunnen, maar dan heb ik weer een extra stekker nodig. Mini display -> DVI en Mini display -> HDMI.
Gisteren terug gegaan naar de winkel waar ik m'n MBP 13 gekocht heb, S&S in Genk (België). Ik had al een heleboel argumenten klaar waarom ik vond dat ik recht op op een nieuw scherm, of op zijn minst een reparatie of een compensatie. Ik heb ze uiteindelijk niet eens hoeven voor te leggen.
De verkoper die me donderdag mijn MBP had verkocht stond ook nu weer achter de kassa, en blijkbaar had ook hij een dode pixel op zijn gloednieuwe MBP 15". Althans, hij verzekerde me toch dat het zijn persoonlijke MacBook was.
Hij zei dat hij voor een MBP 15 met optie high res scherm had gekozen die hij gebruikt voor photo-editing. Ik heb de dode pixel bij hem ook gezien en deze zag er identiek hetzelfde uit als de mijne.
Aangezien er volgens hem zelfs intern niks "geregeld" kan worden, kon hij voor mij ook niks doen.
Ik vraag me nu nog maar één ding af; aangezien hij er eentje met optie high res scherm heeft, heeft hij die normaal gezien toch online besteld? D.w.z. dat hij zich had kunnen beroepen op die 7 dagen afkoelingsperiode. Dit heeft hij blijkbaar niet gedaan, of zijn verhaal klopt niet helemaal.
In ieder geval is het nu toch te laat, dus ik heb dan ook besloten om me niet langer te laten treiteren door het rode pixeltje en gewoon te genieten van m'n nieuwe MacBook Pro
Absoluut geen reden om features te skippen in ieder geval.
[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 28-04-2011 10:08 ]
Volledig mee eens, ik snap het ook niet. Mijn macbook besteld op apple.nl en binnen 3 dagen binnen.Bosmonster schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:07:
Snap sowieso de aversie tegen online bestellen niet zo. Heb vorig jaar ook een BTO MBP besteld en die was er binnen een week.
Persoonlijke voorkeur qua korting misschien ( nou ligt dat er aan of je student bent ja/nee ) In de winkel krijg je namelijk maar 6% korting tegenover 12% in de online store. Voor mij reden genoegAnoniem: 269758 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:36:
Gohja, dat is denk ik een persoonlijke keuze. Mij maakt het eigenlijk niets uit, maar aangezien m'n pa wou dat ik hem in de winkel kocht, heb ik hem daar gekocht. Had hem overigens in 1 uur dan
Dat ook, maar ik lees ook vaak genoeg "Ik wil eigenlijk dat en dat, maar dat verkopen ze niet in de winkel, dus neem ik dat maar niet".Nickster! schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:38:
[...]
Persoonlijke voorkeur qua korting misschien ( nou ligt dat er aan of je student bent ja/nee ) In de winkel krijg je namelijk maar 6% korting tegenover 12% in de online store. Voor mij reden genoeg
En dan denk ik echt van... dude... Een paar dagen wachten is blijkbaar vervelender dan de komende jaren met een laptop werken die niet 100% aan je wensen voldoet
In de winkel kun je overigens meestal toch ook BTO bestellen, toch waar ik m'n mac haal. Kan wel zijn dat je dan even moet wachten ook.. Maarja idd, de meeste willen hem direct hebben en nemen maar de standaard die niet volledig aan hun wensen voldoet.
Probleem van BTO bij een winkel bestellen is dat dat ineens wel exponentieel lang kan gaan duren, omdat je ineens afhankelijk bent van de winkel voor het plaatsen van de bestelling. Dan kun je wel ineens 3 weken verder zijn bij trage winkels.Anoniem: 269758 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:12:
6% Korting? Ik heb exact hetzelfde betaald als in de online store, ik had hem daar geconfigureerd namelijk, heb gezegd dat wil ik en dat kost zoveel.
In de winkel kun je overigens meestal toch ook BTO bestellen, toch waar ik m'n mac haal. Kan wel zijn dat je dan even moet wachten ook.. Maarja idd, de meeste willen hem direct hebben en nemen maar de standaard die niet volledig aan hun wensen voldoet.
Belastingfraude is nog iets ernstiger dan softwarepiraat zijn
[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 28-04-2011 12:32 ]
Maar om dat hier op een openbaar forum trots te gaan vertellen, met herleidbare gegevens in je profiel, is niet heel verstandig

Als je net bij Media Markt in een onbewaakt ogenblik een iPhone achterover hebt gedrukt, ga je dat ook beter niet op een forum vertellen
Ik ben absoluut voor online kopen hoor. Al enorm veel geld uitgespaard zo door m'n ganse pc te laten samenstellen in Nederland, gitaarversterker te laten overkomen vanuit Engeland en daarbuiten heb ik nog een heleboel hardware (en andere dingen) op 't net besteld. Nog nooit een slechte ervaring mee gehad.Bosmonster schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:07:
Snap sowieso de aversie tegen online bestellen niet zo. Heb vorig jaar ook een BTO MBP besteld en die was er binnen een week.
Absoluut geen reden om features te skippen in ieder geval.
Maar aangezien er nu geen geld uit te sparen viel bedacht ik mij dat ik net zo goed in een fysieke Apple winkel kon langsgaan. De "extra service" leek me mooi meegenomen. Hiermee ben ik toch eventjes tegen de lamp gelopen. Echt enorm ironisch als je het mij vraagt...
Als ik ooit nog iets van Apple koop zal het gewoon online zijn. Ik heb mijn les nu wel geleerd.
heb dit ook gehad bij mijn MBP 2010. Het probleem is 1 vd de aardingcontactpunten die tegen de bodemplaat aanzitten.nielswerf schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:53:
Sinds vandaag merk ik dat ik een krakend geluid hoor als ik op de onderkant van mijn 15inch MBP 2010 druk. Ik hoef helemaal niet veel kracht te zetten..
Hebben anderen dit ook? Moet ik hier iets mee doen? Ik weet dat ik hem zelf kan openschroeven maar ben hier wat huiverig voor...
Ik vind op dit moment de link niet meer, maar het is zeer gemakkelijk op te lossen door de bodem los te schroeven en 1 vd contactpuntjes af te plakken met plakband.
Zal zo meteen eventjes verder zoeken naar de link
gevonden: http://www.6ixpassions.co...sound-in-your-macbook-pro

[ Voor 13% gewijzigd door Dirkxke op 28-04-2011 15:13 ]
Jup, dat was een van mijn toestellen. Moest die er niet liggen ging ik idd 3 weken moeten wachten, dan had ik hem wellicht wel online besteld.CyBeR schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:46:
Sommige toko's als mailamac hebben bepaalde vaker voorkomende BTO-configs ook op voorraad trouwens.
[ Voor 99% gewijzigd door Pablo11392 op 28-04-2011 19:46 ]
Ik zit eraan te denken een MacBook Pro 13" aan te schaffen met de i5 processor (~ €1150,-). Deze zal gaan dienen als complete desktop- en windows-vervanger.
Mijn voornaamste werkzaamheden zijn (web-)developen, eclipse, surfen, kantoorgebruik (MS Office), entertainment (youtube, film(s), muziek) en héél af en toe een spel spelen (lees: eens in de paar maanden).
Er zijn echter een aantal dingen die me nog doen twijfelen, namelijk:
1) Hardware: Ik heb thuis een 23" scherm (resolutie: 1920x1080 px) dat ik erg fijn vind werken vanwege de grote resolutie. De Macbook Pro heeft echter een resolutie van 1280x800 px. Indien ik de laptop aansluit op het externe scherm, kan ik dan alsnog 1920x1080 px aansturen? Of kan ik op het externe scherm geen hogere resolutie dan de native resolutie van de laptop aansturen?
2) Software: Ik heb een specifiek programma (Band in a Box 2008) en ik vroeg me af hoe ik dat kan draaien op een macbook. Ik neem aan dat ik moet dualbooten met windows, maar is er geen makkelijkere manier? (zonder extra kosten).
- Daarnaast vraag ik me ook af hoe het zit met .mkv bestanden en flash op internet. Ik had onlangs namelijk gelezen dat een mac problemen met deze 2 heeft.
- Tot slot weet ik niet hoe het zit met antivirus software voor een mac. Worden er antivirus software op de mac gebruikt, of is het net als linux (ik heb vroeger een beetje opensuse gebruikt), waarbij virussen eigenlijk bijna niet voorkomen?
3) Overig: Ik lees her en der gemixte reacties en/of reviews over de geluids- en hitteproductie van de macbook pro. In hoeverre is dit nu echt lastig bij normaal kantoorgebruik / filmpje kijken?
Punt 1 heeft mijn prioriteit. Mijn budget reikt helaas niet verder uit dan rond de €1200,-, dus een duurdere/krachtigere macbook is geen optie.
Alvast bedankt!
2) Je kan gelijk versie BIAB 2011 erop zetten. Dan heb je gelijk een nieuwere versie die ook nog eens op Mac OS X werkt. Dat wordt over het algemeen meer aangeraden dan nog eens Windows ernaast gebruiken. Daarnaast zul je vast nog wel meer programma's tegenkomen die er niet voor de Mac zijn, maar daar zijn bijna allemaal alternatieven voor die vaak nog beter werken ook.
Over .mkv files is mij niets bekend van problemen. Flash is iets wat wel werkt, maar dan heb je niet veel meer dan een Windows machine. Vandaar dat het wordt afgeraden. Je accu loopt als een trein leeg en Mac OS X is gewoon niet gebouwd met ondersteuning voor Flash. Wees blij dat Flash dus langzaam een uitstervend platform aan het worden is.
Als je niets geks doet heb je geen virusscanner nodig.
3) Ligt eraan wat je aan het doen bent. Je moet je MacBook ook niet gebruiken als render pc. Maar met de eisen wat jij er mee wil kunnen doen lijkt het me geen probleem. Ik raad je wel aan om een SSD erin te zetten (ik raad je aan dit direct bij de aanschaf te selecteren). Dit geeft 'm gelijk een heerlijke boost en voor wat jij er mee doet is 128GB wel zat volgens mij. En anders kun je altijd nog op de plek van de SuperDrive een HDD plaatsen, dat je ook al voor iets meer dan honderd euro kan doen.
1) De grafische kaart kan extern tot 2560x1600 aansturen, hou er wel rekening mee dat je zo'n omzetstuk nodig hebt om je scherm te kunnen aansturen.
2) http://www.macwindows.com/emulator.html
Antivirussoftware is inderdaad overbodig op een Mac (heck, zelfs op mijn Windows-pc is het 5+ jaar geleden dat ik nog AV-software heb gehad)
3) Dit is een probleem bij zowat al die mobiele Sandy Bridges. Zelf heb ik een Vaio met i5 2410M en dat kan best onaangenaam worden op je schoot. Als je de laptop op een bureau gebruikt is er eigenlijk niet echt een probleem, temperaturen zullen idle ruim onder de 60 graden blijven en geluidsproductie in idle is normaal te noemen, niet volledig geruisloos hier, maar zeker niet storend. Onder zware belasting durft het een klein stofzuigertje te worden.
edit: Froggle is mij voor
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Vandaag mijn Macbook Pro 13 i7 binnen gekregen (via internet gekocht), heeft ook 1 luie pixel.. in het midden beetje onder.. ben hele tijd van die "opwaak" filmpjes voor luie pixels aan t afspelen maar denk niet dat het gaat helpen (heeft iemand wel succes geboekt met zo een filmpje?!).. Echt helaas dat dit nog steeds kan gebeuren.. En het grappige is.. dit is mijn 3e apple laptop, de vorige 2 laptops hadden ook 1 luie pixel..RipItUp schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:32:toon volledige bericht
Nog even een kleine update wat mijn dode pixel betreft:
Gisteren terug gegaan naar de winkel waar ik m'n MBP 13 gekocht heb, S&S in Genk (België). Ik had al een heleboel argumenten klaar waarom ik vond dat ik recht op op een nieuw scherm, of op zijn minst een reparatie of een compensatie. Ik heb ze uiteindelijk niet eens hoeven voor te leggen.
De verkoper die me donderdag mijn MBP had verkocht stond ook nu weer achter de kassa, en blijkbaar had ook hij een dode pixel op zijn gloednieuwe MBP 15". Althans, hij verzekerde me toch dat het zijn persoonlijke MacBook was.
Hij zei dat hij voor een MBP 15 met optie high res scherm had gekozen die hij gebruikt voor photo-editing. Ik heb de dode pixel bij hem ook gezien en deze zag er identiek hetzelfde uit als de mijne.
Aangezien er volgens hem zelfs intern niks "geregeld" kan worden, kon hij voor mij ook niks doen.
Ik vraag me nu nog maar één ding af; aangezien hij er eentje met optie high res scherm heeft, heeft hij die normaal gezien toch online besteld? D.w.z. dat hij zich had kunnen beroepen op die 7 dagen afkoelingsperiode. Dit heeft hij blijkbaar niet gedaan, of zijn verhaal klopt niet helemaal.
In ieder geval is het nu toch te laat, dus ik heb dan ook besloten om me niet langer te laten treiteren door het rode pixeltje en gewoon te genieten van m'n nieuwe MacBook Pro

[ Voor 1% gewijzigd door CyBeR op 30-04-2011 13:52 . Reden: iPhone-tobo :P ]
dus don't worry
leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....
In hun garantievoorwaarden staat omschreven (al mocht het duidelijker) dat je een bepaald aantal luie/dode pixels moet hebben vooraleer je een nieuwe krijgt. 't Is eind vorig jaar al eens uitgelekt hoeveel van die pixels je nu juist moet hebben vooraleer je aanspraak maakt op een nieuwe. Bij de 13" MB's zijn er dat vijf. En ik heb me bij mijn Apple seller laten vertellen dat deze zich dan ook nog eens dicht bij elkaar in de middenregio van je scherm moeten bevinden. (Maar of dat klopt betwijfel ik.)Anoniem: 269758 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:34:
@Kyddil, Heb 1 maal gehad op m'n oude windows laptop dat het werkte zo'n tooltje, verder nog niet echt nodig gehad ook.. Ik raad je aan om hem gewoon terug te sturen, een paar miljoen onderdelen of niet, het moet werken, je betaald er overigens genoeg voor.
Anyways, ik stoor me al niet meer aan die van mij. Die tooltjes hebben ook niet geholpen, dus ik ben wel zeker dat het gewoon een dode pixel is en geen luie (hij kleurt rood op een lichte achtergrond en kleurt mee zwart/blauw met de rest).
't Zou inderdaad gewoon niet meer mogen gebeuren, maar het gebeurt toch nog dus het enige dat je kan doen om dit te voorkomen is de laptop voor aankoop even te controleren in de winkel zelf, of er ééntje online te kopen zodat je recht hebt op de wettelijke 7 dagen afkoelingsperiode.
Bij 1080p MKV'tjes krijg ik mijn MBP 13" i5 wel aan het blazen hoor en hij wordt geregeld behoorlijk warm. Geen idee of dat komt omdat ik hem standaard aan een extern scherm heb hangen met een resolutie van 1920 bij 1080.mikerosauer schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:13:
ik heb nu zo dikke 1.5 maand mijn 13 pro I5 en heb hem nog nooit horen blazen als een zot ! zelfs niet bij photoshop.dus ik zou me daar niet druk over maken.en warmte warmer dan hand warm heb ik hem ook nog niet gehad .
dus don't worry
Voor de rest is het een heerlijke computer om mee te werken, dus heb er sowieso geen spijt van.. het stoort mij iig niet.
[edit]
13" : http://www.ifixit.com/Tea...Pro-13-Inch-Unibody/814/1
15" : http://scitechie.com/02/v...-2011-disassembly-images/
Het lijkt er op dat hij inderdaad warm wordt door de video processing en dat de batterij warm wordt? Als ik zo voel waar die van mij echt warm wordt, kom ik op die 2 dingen uit als ik naar die foto's kijk. Als ik erachter zit, voelt hij vooral links van het toetsenbord warm tot erg warm. En soms ook links van het touchpad (waar dus blijkbaar de batterij onder zit).
[ Voor 32% gewijzigd door Lethalis op 30-04-2011 12:12 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Sja, bij energie komt vrijwel altijd warmte vrij. Dat kun je niet voorkomen, maar het zal misschien wel helpen door je MacBook aan de netspanning te hangen. Zo hoeft die accu minder te werken.Lethalis schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:57:
Het lijkt er op dat hij inderdaad warm wordt door de video processing en dat de batterij warm wordt? Als ik zo voel waar die van mij echt warm wordt, kom ik op die 2 dingen uit als ik naar die foto's kijk. Als ik erachter zit, voelt hij vooral links van het toetsenbord warm tot erg warm. En soms ook links van het touchpad (waar dus blijkbaar de batterij onder zit).
Inderdaad ! Men is vergeten dat dat het verschil is met CRT schermen, waar maar 1 "scherm"-onderdeel is, tov. de miljoenen verschillende "schermpjes" bij een LCD scherm.CyBeR schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 04:00:
Ik heb wel eens een spontaan ontstane hot pixel weggevreven, maar daar blurt het wel bij. Hot en dead pixels zijn in principe hardwaredefecten. En als je 6 miljoen onderdelen hebt (1920x1080x3) is t niet gek dat er een paar kapot zijn.
Het aantal is onlangs zelfs hier langsgekomen. Geloof dat het 2 per miljoen is oid. Aangezien hij hem net in de bus gekregen heeft verwacht ik dat het dus wel online zal gekocht zijn en dan kan hij beroepen op de wet kopen op afstand. Overigens vind ik(maar gewone mensen hebben niet veel te zeggen in zo'n dingen) dat er sowieso de eerste 14 dagen ofzo een garantie moet bestaan voor dode pixels. Als ze er daarna nog opkomen zou dan pas de n-aantal per x regel moeten worden gehanteerd.RipItUp schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:55:
[...]
In hun garantievoorwaarden staat omschreven (al mocht het duidelijker) dat je een bepaald aantal luie/dode pixels moet hebben vooraleer je een nieuwe krijgt. 't Is eind vorig jaar al eens uitgelekt hoeveel van die pixels je nu juist moet hebben vooraleer je aanspraak maakt op een nieuwe. Bij de 13" MB's zijn er dat vijf. En ik heb me bij mijn Apple seller laten vertellen dat deze zich dan ook nog eens dicht bij elkaar in de middenregio van je scherm moeten bevinden. (Maar of dat klopt betwijfel ik.)
Anyways, ik stoor me al niet meer aan die van mij. Die tooltjes hebben ook niet geholpen, dus ik ben wel zeker dat het gewoon een dode pixel is en geen luie (hij kleurt rood op een lichte achtergrond en kleurt mee zwart/blauw met de rest).
't Zou inderdaad gewoon niet meer mogen gebeuren, maar het gebeurt toch nog dus het enige dat je kan doen om dit te voorkomen is de laptop voor aankoop even te controleren in de winkel zelf, of er ééntje online te kopen zodat je recht hebt op de wettelijke 7 dagen afkoelingsperiode.
Even over de hitte nog, het is normaal dat hij warm wordt bij zaken die veel processing vragen. Uiteraard moeten ze geen 90° worden(wat bij flash soms wel gebeurt, maar dat is dan ook weer flash).
Anoniem: 101094
Niemand zou het accepteren als ze hun nieuwe auto afgeleverd zouden krijgen met een kras op lak.
Maar als consument heb je het dan ineens wel te pikken dat je een duur gekochte nieuwe computer krijgt met een dode pixel.

Natuurlijk zal het best moeilijk zijn om zo'n beeldscherm te maken, maar een ruimte waar auto's worden gespoten moet ook stofvrij gehouden worden.
Ik neem toch aan dat de productieprocessen voor het maken van LCD's de afgelopen jaren ook verbeterd is. Toch wordt door fabrikanten nog steeds dezelfde garantieregeling gehanteerd als 6 jaar geleden.
[ Voor 12% gewijzigd door kyddil op 30-04-2011 19:02 ]
Er zitten zelfs 3 stofdeeltjes op verschillende plekken achter mij scherm...Anoniem: 101094 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 15:50:
Ben het helemaal eens met die een versoepeling zouden willen zien van de 'dode pixel' regeling.
Oke, dat zie je alleen bij een egaal wit scherm (en ze zitten aan de rand waar je 9 van de 10 keer een taakbalk hebt), maar het blijft niet echt netjes.
De vergelijking staat wel redelijk krom, een auto "lakken" is gemakkelijk , en kan zelfs de garage achter de hoek. Of de carrosier. Naar mijn weten is dat niet het geval voor een LCD/LED scherm. Het maken van deze panelen is aartsmoeilijk en heeft een redelijke grote uitval. Ik vrees dat je ermee moet leven.Anoniem: 101094 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 15:50:
Ben het helemaal eens met die een versoepeling zouden willen zien van de 'dode pixel' regeling.
Niemand zou het accepteren als ze hun nieuwe auto afgeleverd zouden krijgen met een kras op lak.
Maar als consument heb je het dan ineens wel te pikken dat je een duur gekochte nieuwe computer krijgt met een dode pixel.![]()
Natuurlijk zal het best moeilijk zijn om zo'n beeldscherm te maken, maar een ruimte waar auto's worden gespoten moet ook stofvrij gehouden worden.
Ik neem toch aan dat de productieprocessen voor het maken van LCD's de afgelopen jaren ook verbeterd is. Toch wordt door fabrikanten nog steeds dezelfde garantieregeling gehanteerd als 6 jaar geleden.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet bedoeld voor losse vragen, voor losse vragen mag je een los topic aanmaken.