Ik ben sinds 3 dagen in dit topic, vooral lezende om zo min mogelijk vragen te hoeven stellen welke al gesteld zijn. Prima topic en community, prettig behulpzaam zolang men zelf maar moeite doet ergens voor. Toch heb ik vragen en al weet ik dat het allemaal op eigen ervaring neerkomt, hoop ik op een paar redelijke reacties, alvast dank daarvoor.
Ik heb sinds een jaar een Sony Alpha 550 welke me zeer goed is bevallen. Wat me echter niet is bevallen is dat ik verkeerd had ingeschat hoe gewild de oude Minolta lenzen zijn welke op bijvoorbeeld Marktplaats beschikbaar komen. Misrekening van mijn kant. Daarnaast hebben een aantal vrienden van me Canon camera's welke lenzen uitwisselen en wilde ik overstappen op een model met Video. Niet dat ik dit zeer vaak gebruiken zal maar ik vind het wel een leuke feature om tijd in te gaan stoppen.
Omdat ik van mening ben dat je eerst moet leren spelen met de lenzen welke je hebt, heb ik bij mijn Sony destijds 2 budget lenzen waardoor het geen probleem is voor me om over te stappen naar Canon. Ik ben van plan de 600D aan te gaan schaffen. Al heb ik de afgelopen maanden tot een jaar erg veel gelezen over de beginselen van fotografie en veel uitgeprobeerd, ik voel me nog vrij noobish, iets wat ik overigens niet erg vind, door te lezen en te proberen word het (vanzelf) beter. Vandaar dat ik nog niet voor een hoger model als de 60D ga bijvoorbeeld. Tevens steek ik die centen liever in een goede flitser waar ik zo een topic over ga zoeken

. 88 pagina's goed lezen koste meer tijd dan verwacht.
Juist hierom zou ik willen vragen om een klein lens advies. Ik had uiteraard de 18-55mm kitlens en daarnaast een 70-300 Tamron budget lens van 150 euro. Speelgoed voor de meeste van ons maar hierdoor heb ik wel leren kennen wat de beperkingen van deze lenzen waren en hoe hiermee om te gaan of te weten waar mijn beperkingen lagen. Om deze te voorkomen wil ik nu beginnen met een standaardlens, iets beter dan de kit en vervolgens elke 2-3 maanden een andere lens aan te schaffen indien dat nodig is. Let wel, ik ga niet aanschaffen voor het kopen, puur om de soorten fotografie te kunnen doen welke ik leuk vind.
Zaken welke ik graag fotografeer zijn natuur, zowel dichtbij (macro) als zoom (vogels) en gewoon dagelijks fotograferen wanneer ik mijn camera in handbereik heb.
Dat eerste wil ik nu vrij simpel oplossen met de 18-135mm kitlens van Canon, de EF-S 18-135mm IS II.
Ik lees over deze lens vrij tegenstrijdige berichten en mijn vraag is, is dit nu wel of geen prettige lens om je camera mee te leren kennen de eerste maanden? Het lijkt mij heerlijk om met een walkaround op pad te gaan de eerste tijd.
Pas hierna wil ik gaan kijken voor lenzen zoals een 100mm macro lens, een 100-400 telezoom en een lichtsterke lens voor het kortere bereik. Tegen de tijd dat dat zal gebeuren zal ik dit forum nog flink doorspitten betreffende welke lenzen hiervoor het meest geschikt zijn en op bijv Dyxum hoe de samples me bevallen. Tevens hoop ik tegen die tijd wat vaker van me te laten horen hier en niet alleen maar te leechen.
Voor diegenen die willen weten wat ik zoal doe met mijn camera:
http://www.tienhoven.net