En wat is het verschil tussen real-life en de test shots die je bv bij the-digitial-picture ziet?
Presteert een Tamron anders afhankelijk van het soort onderwerp dat je fotografeert? Als je een testchart fotografeert word de lens dan op magische wijze ineens minder van kwaliteit dan als je een persoon fotografeert? Ik mag toch hopen van niet.
Getalletjes moet je inderdaad mee oppassen, want die kunnen verkeerd berekend zijn (zoals bij photozone. toepassen sharpening en meten in maar 1 richting) of een verkeerd beeld geven (niet meenemen van field curvature door photozone)
Maar een gewoon shot van een test chart zoals bij the-digital-picture is wat dat betreft gewoon hardstikke betrouwbaar. Doordat het een gecontroleerde test is, i.h.a. betrouwbaarder dan real life ervaringen.
En dan gaat het mij er niet om of ie precies even slecht presteert als een 17-85, of een beetje beter. Maar als ik geld uitgeef om een compromis lens zoals de 17-85 te vervangen, dan wil ik niet opnieuw een compromis lens. Dan wil ik een lens waarin geen compromissen gesloten zijn tav beeldkwaliteit. En dat heb je bij de Sigma 17-50, Canon 17-55 en 15-85. En dat is dan ook de reden dat die lenzen duurder zijn.
Ik zit er niet op te wachten om teveel geld uit te geven. Ik zou graag zien dat ik een lens kan kopen die een stuk goedkoper is dan de concurentie en tegelijkertijd optisch een stuk beter. Maar dat is een utopie.
[
Voor 8% gewijzigd door
mjtdevries op 01-07-2011 14:13
]