Het grote Canonmount-objectieven-topic v2011 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 34 Laatste
Acties:
  • 224.512 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:56
Toff schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 01:18:
[...]

Of omgekeerd natuurlijk. Van een perfect rechte foto kan je softwarematig ook een leuke "fish eye" maken, zonodig.
Behalve dat een fisheye van hoek tot hoek 180 graden zicht heeft. Het bolle effect kan je makkelijk faken, maar de beeldhoek absoluut niet.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:37
citruspers schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:06:
[...]

Behalve dat een fisheye van hoek tot hoek 180 graden zicht heeft. Het bolle effect kan je makkelijk faken, maar de beeldhoek absoluut niet.
Niet iedere fish-eye heeft een beeldhoek van 180graden (hangt ook af van het formaat sensor), maar de vervorming hebben ze allemaal.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Dancing_Animal schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:03:
[...]

Lijkt me nou niet zo'n geweldige lens:
'significant chromatic aberration in the whole focal lengths range'
...
Ik heb net de Canon 55-250 weggedaan vanwege die chromatische dingen.
Wordt lastig kiezen zo. De 70-300 van Canon zou na een tijdje weer los kunnen gaan zitten, lees je zo her en der en vertelde een verkoper mij ook, die het ding zelf heeft omgeruild voor een Tamron... keuzes....
Volgens mij is het al eerder gezegd, maar CA is een van de makkelijkste dingen om te herstellen in post processing. Investeer dan 200euo in Adobe LR3, zet je lensprofiel correcties aan en kun je automatisch alle imports van je camera CA vrij maken. Als de 55-250 bevalt - op CA na dus - kun je geld in je zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:53
Goodfellas schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:34:
[...]

Volgens mij is het al eerder gezegd, maar CA is een van de makkelijkste dingen om te herstellen in post processing. Investeer dan 200euo in Adobe LR3, zet je lensprofiel correcties aan en kun je automatisch alle imports van je camera CA vrij maken. Als de 55-250 bevalt - op CA na dus - kun je geld in je zak houden.
Mijns inziens moet dat dan ten koste van detail gaan en dat heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ik heb net de Canon 55-250 weggedaan vanwege die chromatische dingen.
Wordt lastig kiezen zo. De 70-300 van Canon zou na een tijdje weer los kunnen gaan zitten, lees je zo her en der en vertelde een verkoper mij ook, die het ding zelf heeft omgeruild voor een Tamron... keuzes....
Ik heb al jaren zo´n 55/250 en iets van CA is me zelfs nooit ook maar opgevallen.
Mogelijk verschilt het per exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Dancing_Animal schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:54:
[...]

Mijns inziens moet dat dan ten koste van detail gaan en dat heb ik liever niet.
Ik ben bang dat je dan toch naar iets duurdere objectieven moet gaan kijken. Misschien de nieuwe 70-300 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even weer een update, na weer wat zoeken kwam ik de volgende lens tegen: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro, zou dit een goede aanvulling voor mij zijn? Ik heb namelijk ook al een Sigma lens op mijn eos 350 maar dan 18mm - 200mm. Maken beide lenzen dezelfde kwaliteit foto's van 17/18mm tot 70mm? Of is de kleinere lens van betere kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:58
Lijkt me nou niet zo'n geweldige lens:
'significant chromatic aberration in the whole focal lengths range'
Alles is relatief. Laat ik nou net die Tamron 70-300 gekocht hebben. Al zijn twee testdagen misschien wat kort, ik moet nog een foto tegenkomen waar ik 'signifact CA' heb gezien. Als je gaat pixel peepen kom je wel wat tegen maar overall vind ik het geen issue.
Ik heb eerder een Tamron monsterzoom geprobeerd (18-270 pzd) en ja, die heeft 'significant CA', daar hoefde je niet eens te pixelzoomen. En die is ook erg soft, zeker in de hoeken. Die heb ik maar weer snel teruggebracht.
De 70-300 daarentegen is goed scherp (voor z'n prijs), zelfs bij 300mm is het nog prima, al valt dat vaak helemaal weg door heatwaves, met dit weer. De lens zit (itt tot de Canon 70-300) stevig in elkaar, zelfs een beetje lomp zou je kunnen zeggen en relatief zwaar. Heeft fulltime MF en de VC werkt perfect, ook met windvlagen op de maasvlakte. De VC maakt wel wat geluid bij starten/stoppen. Het bokeh kan mooier, denk ik. Maar de prijs kan ook hoger.

Hier heb je 100% crop van een real-life extreem voorbeeld van CA. Maar klik dan eens door voor het 18Mp orgineel...
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_1334c.jpg

En let wel, dit is bij 300mm, bij kortere lengtes moet je nog beter zoeken. Bovendien, de boei heeft niet de focus, de boot zit er 100..150 meter achter. Daarom is de foto ook wat heiig.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Maar dan zijn het ook LoCa's.. Oftewel, CA's die alleen buiten het scherptediepte gebied voorkomen (meestal paars voor je focuspunt, en groen daarachter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
mekkieboek schreef op zondag 05 juni 2011 @ 00:01:
[...]

Alles is relatief. Laat ik nou net die Tamron 70-300 gekocht hebben. Al zijn twee testdagen misschien wat kort, ik moet nog een foto tegenkomen waar ik 'signifact CA' heb gezien. Als je gaat pixel peepen kom je wel wat tegen maar overall vind ik het geen issue.
Ik heb eerder een Tamron monsterzoom geprobeerd (18-270 pzd) en ja, die heeft 'significant CA', daar hoefde je niet eens te pixelzoomen. En die is ook erg soft, zeker in de hoeken. Die heb ik maar weer snel teruggebracht.
De 70-300 daarentegen is goed scherp (voor z'n prijs), zelfs bij 300mm is het nog prima, al valt dat vaak helemaal weg door heatwaves, met dit weer. De lens zit (itt tot de Canon 70-300) stevig in elkaar, zelfs een beetje lomp zou je kunnen zeggen en relatief zwaar. Heeft fulltime MF en de VC werkt perfect, ook met windvlagen op de maasvlakte. De VC maakt wel wat geluid bij starten/stoppen. Het bokeh kan mooier, denk ik. Maar de prijs kan ook hoger.

Hier heb je 100% crop van een real-life extreem voorbeeld van CA. Maar klik dan eens door voor het 18Mp orgineel...
[afbeelding]

En let wel, dit is bij 300mm, bij kortere lengtes moet je nog beter zoeken. Bovendien, de boei heeft niet de focus, de boot zit er 100..150 meter achter. Daarom is de foto ook wat heiig.
Ik zie wat je bedoelt. Ben benieuwd naar meer foto's, wat minder heiig ook wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 11:48
Hier valt de CA inderdaad wel mee. Wel valt me op dat de foto overal wat soft is? Komt dat door de heatwaves of de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik ben ook weer eens terug in dit mooie topic ;)

Op dit moment ben ik op zoek naar een (ultra) goedkope, lichtsterke lens.
Budget is max 250euro. Tweedehands is prima.
Doel: lowlight, straat, binnen.
Focus lengte: tussen 20 en 35mm, 24 of 28 zou meest ideaal zijn.
Lichtsterkte tussen 1.8 en 2.8, liever lichtsterker.

Na wat zelf zoeken ben ik tot de volgende lenzen gekomen die er zo goed als mogelijk aan voldoen:

1) Canon 28mm 2.8
2) Canon 35mm 2.0

1) Goede focal length, helaas wat minder licht gevoelig. De 1.8 versie van deze is weer veel te duur (of er moet ergens een koopje zijn?!?)
2) Lichtsterkte is goed, focal length is wat aan de lange kant ( op crop ). Met de 50mm 1.8 zit ik nu vaak te dicht bij, en dat wil juist voorkomen met de aanschaf van een nieuwe.

Volgens reviews van verschillende websites zijn beide lenzen zeer aanvaardbaar qua scherpte, blur, CA, Vignet etc.

Mijn huidige gevoel zegt dat ik voor keuze 2) moet gaan, ivm lichtsterkte en het lostrekken van de achtergrond.

Vragen:
a) zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie?
b) zijn er tekortkomingen aan de huidige lenzen die ik over het hoofd zie?
c) indien de keuze beperkt blijft tot huidige 2, welke zou dan aan te raden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
RobbieB schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:06:
[...]

Ouder model, met daarin een ouder IS-systeem (wat toen nog vrij uniek was), en natuurlijk USM. Front-element dat wel (55-250) of niet (70-300) draait. Ook bouwkwaliteit is wat beter. De 55-250 heeft een plastic-vatting (heet dat zo?). Die van de 70-300 is van metaal. En zo zijn er allerlei kleine dingen die hem wat duurder maken.
Maar, hebben de recentere 70-300's nog steeds last van dat de voorkant kan gaan wiebelen? En is dat erg? Verkoper liet me er eentje zien en voelen en de voorkant wiebelde inderdaad wat (lijkt me dan een recent exemplaar, of demomodel). Volgens hem gaat dat op den duur ten koste van je stabilisatie. Ik weet niet of die 250mm of 300mm veel uitmaakt op ±20 meter (toch iets dichterbij da ik dacht)?
Even een snel uit de hand gemaakt plaatje als voorbeeld :
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2LNd50Rab2PXFi39Q0Z0z7tH/thumb.jpg
Hoe groot gaat die worden op 300 mm? Of eigenlijk, welk stuk gaat er dan af... als iemand dat wil croppen, ga je gang :)

[ Voor 17% gewijzigd door Dancing_Animal op 05-06-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Get!em schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:18:
Vragen:
a) zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie?
b) zijn er tekortkomingen aan de huidige lenzen die ik over het hoofd zie?
c) indien de keuze beperkt blijft tot huidige 2, welke zou dan aan te raden zijn.
Je mist nog de sigma 30/1.4; nieuw boven budget, maar 2de hands wellicht met veel mazzel.
Betere bouw, USM, scherp en lichtsterk.

Persoonlijk vind ik de 28/2.8 niet erg interresant, de lichtsterkte (en scherpte) zijn ook met goed betaalbare standaard zoom te behalen (Tamron 17-50 F2.8 oid). De tekortkomingen is verder de bouw van de lenzen. Deze is uit de vorige eeuw en hebben dus een micromotor (met bij behorende buzzz) en zijn van eenvoudig plastic zijn gemaakt; Gelijk aan je 50mk1. Maar dat je verder persoonlijk of je daar van houdt of niet, ik vind het wel weer wat hebben.

Van de 2 die je opnoemt: 35/2, ik vind hem leuk en is zeker binnen je budget te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Henning op 05-06-2011 15:05 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 13:46

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Ik zou zelf ook gaan voor de 35/2, alhoewel je die 28/2.8 tweedehands soms al voor 100 euro kan vinden (marktplaats), erg goedkoop lensje dus.
De 28/2.8 is alleen niet echt lichtscherp, en voegt zoals Henning al zegt kan je dan net zo goed een lichtsterke standaard zoom nemen.
De bouw van deze lenzen is niet slecht te noemen, ik vind ze zelf wel goed gebouwd, alleen de manual focus ring is slecht gedempt (beetje gevoel alsof er zand in je focusring zit als je eraan draait :+). En uiteraard is die autofocusmotor niet al te snel en vooral niet stil, maar het doet wel zijn werk (ze zijn in ieder geval niet extreem traag ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

Een 35/2 moet je denk ik voor +/- 150eu kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Henning schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:04:
Een 35/2 moet je denk ik voor +/- 150eu kunnen vinden.
Volgens mij gaan die wel voor meer weg hoor. Iig toen ik er vorig jaar 1 zocht ging je dat echt niet lukken, en nu lijkt dat me nog vrij optimistisch. Hij kost 249 in de PW dus bij de meeste winkels nog iets duurder dus en er is best veel vraag naar nogsteeds 2e hands dus ik zou de mijne er bijvoorbeeld niet voor weg doen.

Maar ik vind het wel een erg prettig objectiefje :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Dancing_Animal schreef op zondag 05 juni 2011 @ 01:10:
Ik zie wat je bedoelt. Ben benieuwd naar meer foto's, wat minder heiig ook wel :P
Zie onder, ik weet overigens niet of dit het juiste topic is voor een serie plaatjes?
De doorklikversie is 1800x1200, dit om overlast voor xs4all te voorkomen, fullsize is het 50MB bij elkaar. Wil je perse de ff's, stuur een email naar jvalkon apenstaren xs4all punkt nl, dan stuur ik een linkje terug.
TranceSetter schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:15:
Hier valt de CA inderdaad wel mee. Wel valt me op dat de foto overal wat soft is? Komt dat door de heatwaves of de lens?
Heatwave ziet er anders uit. Ik hou het op user-error, bewogen lens (wind, geen statief), focuspunt niet goed. De lens is uiteraard niet perfect maar ik vind 'm toch wel goed voor de prijs.

100mm
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_0905_s.jpg
191mm, focus op boot
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_1177_s.jpg
168mm, focus op achtergrond
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_1179_s.jpg
70mm
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_1380_s.jpg
70mm
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_1384_s.jpg
Enkele binnenshots, zonder heatwaves/heiige lucht, wel met kunstverlichting (iso800).
300mm
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_1442_s.jpg
191mm
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_1445_s.jpg
124mm
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvalkon/.fotos/img_1447_s.jpg

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 04:32

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb even een vraagje, laatst met de 55-250mm geschoten en ik moet zeggen telezoom is wel erg fijn om te hebben. (Ik heb zelf alleen maar 18-55 kitlens, 105 Macro van Sigma en de 50mm 1.8)

Een beetje rondgeneusd op internet waar ik de 70-200 F/4 tegen kwam, USM en L (non IS). Lijkt me wel een fijne lens en opzicht niet heel erg duur. Helaas is de 70-200 f/2.8 net even boven mijn budget, maar diverse reviews gelezen op www.the-digital-picture.com kwam de f/4 zo slecht nog niet uit de test. Voor mij is 200mm genoeg, het is meer een lens voor erbij, kan prima uit de voeten met mijn huidige lenzen (ik doe voornamelijk Food en product fotografie) maar een zoom is altijd leuk en handig natuurlijk (food reportages, portret chefkok, etc).

Of ik zou me in plaats van mijn goedkope kit lens een andere 17-55 kopen, Tamron had een relatief goede en goedkope 2.8 of voor iets meer de 17-40L f/4 kopen met het oog op een Full Frame. Zodat ik betere lens heb dan mijn kit lens. Ik schiet met een 500D inclusief battery grip mocht dit nog relevant zijn.

Iemand misschien aan of opmerkingen?Zou graag wat persoonlijke ervaringen met de 70-200 f/4 of de 17-40 f/4 willen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kijks eens op pagina 1 van dit topic.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 14:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Aight!: Het is bijna onmogelijk je een advies te geven als we niet weten welk bereik je het meeste gebruikt. Op zich is het uitbreiden van je bereik een goed idee, maar als je in het kitlens bereik veel foto's maakt, dan kun je misschien beter een vervanging zoeken als je tegen de limitaties van die lens aanloopt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:18
Inderdaad wat Zonoskar zegt.
Het is heel erg moeilijk om jou een lens aan te bevelen. Het zijn 2 verschillende bereiken.
Je moet kijken naar wat je nu mist.
Kom je te kort op de 18-55 dan zou ik kijken naar een vervanger daarvoor.
Kom je te kort op je lange eind of zoek je een lens voor wat andere foto's kijk daar naar inderdaad bijvoorbeeld de 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Thanks allen voor de aanbevelingen.
Leevmeister schreef op zondag 05 juni 2011 @ 14:44:
Ik zou zelf ook gaan voor de 35/2, alhoewel je die 28/2.8 tweedehands soms al voor 100 euro kan vinden (marktplaats), erg goedkoop lensje dus.
De 28/2.8 is alleen niet echt lichtscherp, en voegt zoals Henning al zegt kan je dan net zo goed een lichtsterke standaard zoom nemen.
De bouw van deze lenzen is niet slecht te noemen, ik vind ze zelf wel goed gebouwd, alleen de manual focus ring is slecht gedempt (beetje gevoel alsof er zand in je focusring zit als je eraan draait :+). En uiteraard is die autofocusmotor niet al te snel en vooral niet stil, maar het doet wel zijn werk (ze zijn in ieder geval niet extreem traag ofzo).
De bouw van de lenzen ben ik gewend ( 50mm 1.8 type 1) en is geen bezwaar. Snel zat, en geluid maakt me niet zoveel uit voor dit doel. Voor stille doeleinden zou het me eigenlijk ook nog niet eens zoveel uitmaken. De sluiter/spiegel van de camera maakt ook veel lawaai in stille omgevingen. (regelmatig met wildspotten dat de edelherten schrikken van mijn sluiter/spiegel klap....)

Ik ben nu op zoek gegaan naar een 35mm 2.0
Echter het is inderdaad nog lastiger dan ik dacht. Nieuw zijn ze zat voor > €260, ik ga wel voor een tweedehandsje ~200 euro. Iemand nog toevallig 1 liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de 28 2.8 is net wel even een stukje beter dan de 50 1.8 qua bouw, focusring en focus geluid vind ik. Ik heb ze hier beide liggen. Ik kon goedkoop aan de 28 komen, maar ik zou zelf ook denk ik voor de 35 gaan..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
maratropa schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:46:
de 28 2.8 is net wel even een stukje beter dan de 50 1.8 qua bouw, focusring en focus geluid vind ik. Ik heb ze hier beide liggen. Ik kon goedkoop aan de 28 komen, maar ik zou zelf ook denk ik voor de 35 gaan..
heb hier beide liggen. De 28 2.8 vind ik erg fijn om gewoon zow at mee rond te hobbelen. Lens is klein, aardig scherp, relatief lichtsterk en genoeg groothoek. De zoom is ruk qua geluid, het is net alsof je een boormachine gebruikt, werkt wel vrij accuraat, en relatief snel (beter dan die van de 50mm in ieder geval).

In ieder geval is het prettig werken ermee, geen idee of je zo de dof zou missen daar ik hem vooral gebruik voor een landschapje of zoeen zaken :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eerste doel is nu DOF, Lichtgevoeligheid. Tweede prio is groothoek (bijv groep mensen op de foto krijgen).

Ik vermoed dat ik met 35mm al genoeg mensen op beeld kan krijgen en met voetenzoom kan werken in de situatie dat ik nu wil.
Voorbeeldsituatie: krappe straat met marktkraampjes, waarbij ik bijv de marktkoopman + medewerkers op de foto wil krijgen, of mensen vooraan in de kraam.

Hoofdzoekdoel wordt nu dus een 35mm. Indien ik onderweg een dealtje kan sluiten over de 28, dan laat ik hem niet liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 06-06-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ik zou voor de Sigma 30mm F/1.4 gaan. Is misschien wel nét iets boven je budget, maar levert erg mooie plaatjes, en is een hele stop lichtsterker dan die Canon 35mm F/2.0 en heeft wel een lekkere stille en snelle autofocus (vergelijkbaar met USM). Tweedehands (als je er een vindt) zitten die op 250-275 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Dat zegt wel wat voor iemand die zelf de 35L in bezit heeft ;) Misschien wordt de 35LII aangekondigd in augustus, dus wachten zou ook nog een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Tja, ik heb hem zelf ook gehad, en op crop was het m'n leukste lens. De 35L doet het daar niet echt beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een nieuwe standaardzoom. Afgelopen week heb ik mijn 400D na 3 jaar verkocht, en een 40D gekocht. Met mijn 400D heb ik m'n 18-55 IS (die ik speciaal had gekocht) meegegeven met de 400D.

De 18-55 IS is een enorm scherpe lens, maar kwa kleuren/contrast deed hij me nog wat af. Ik heb wat rond zitten kijken en kom eigenlijk op 2 opties uit. Maar eerst zal ik even beschrijven wat ik fotografeer.

Naast het gebruikelijke vakantiekiekjes gedoe fotografeer ik vooral Urban Exploration locaties (zie Flickr) en LAN parties. Beide donker, en krap. Groothoek is daarbij key. Op dit moment heb ik een Tokina 11-16mm F/2.8 waar ik zeer tevreden over ben, en die ik veel gebruik tijdens LAN parties en ook op urbex. Echter wil ik voor de wat ruimere locaties, en buiten op LAN parties een standaard zoom hebben zodat ik ook even snel wat kan inzoomen als ik iets leuks zie. Opzich voldeet de 18-55 kwa range behoorlijk, en als ik op de [url=http://www.tamron-usa.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.phpTamron focal length comparison tool[/url] zie hoe weinig het verschil is tussen 55mm en 70mm is dat niet echt boeiend.
Daarnaast heb ik nog de plastic fantastic 50mm f/1.8. Die gebruik ik nooit, omdat ik hem te lang vind voor m'n gebruikelijke dingen, en te kort voor tele..
Ik heb weinig tot geen ervaring op tele, en dus weet ik daar niet wat ik mis, maar ik voel ook geen duidelijk gemis..

Zelf was ik uitgekomen op vier kandidaten:

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM IS
Voordeel: ENORME range
Nadeel: f/3.5-5.6 en behoorlijke distortion / vignetting.
Kortom: kitlens + range
Prijs: 639 euro

Canon EF 17-40mm f/4 USM L
Voordeel: Beproefde lens, veel contrast/kleur
Nadeel: f/4 / geen IS, beperkter bereik
Kortom: kitlens + kleuren/contrast
Prijs: 699 euro (met zonnekap)

Canon EF-S 17-55mm f/2,8 USM IS
Voordeel: f/2.8! USM!
Nadeel: Duurrrr
Kortom: kitles + grotere aperture
Prijs: 849 euro

Canon EF 24-105mm f/4 USM L IS
Voordeel: Beproefde lens, veel contrast/kleur, USM, tele range
Nadeel: Range is minder praktisch op APS-C (24mm groothoek), Duurrrrrr
Kortom: Eigenlijk een FF lens
Prijs: 949 euro

Aan de ene kant heb ik voor de LAN parties voor binnen de 11-16, en kan ik dus opzich af met een f/4 voor buiten / random en kan ik dan lekker voor de kwaliteit van de 17-40 kiezen, al heb ik dan een beperkte range.
Nadeel daarvan is dat ik dan een 70-200 f/4 (of 55-250 IS of goedkope 70-300mm) erbij zal gaan kopen omdat de 40mm max toch wel erg beperkt is.. Een 24-105 brengt daar uitkomst, maar tegen een prijs (letterlijk de prijs, en de 24mm groothoek).

Aan de andere kant denk ik dat de 15-85 een heeeerlijke walk-around lens zou zijn, met een betere aperture dan de 17-40 op 15mm (al gaat daat de -1.9EV vignetting vanaf! :X). Nadeel: ben bang dat ik niet tevreden ben met de kwaliteit van deze lens.

Heeft iemand anders hier nog ideeen over? Misschien waarom toch de 24-105/17-55 f/2.8 nog te beschouwen?

In principe vind ik 700 euro wel max budget, 2e hands is ZEKER een optie, maar de 17-55 is niet te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik hoorde juist wel positieve reacties van de 15-85 hier in dit topic.

Maar misschien een open deur, waarom niet één van de bekende Tamron/Sigma 17~18-50 2.8 varianten? Die heb je in een verschillende prijsrange, verschillende motors en met en zonder IS :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sigma's zijn eigenlijk allemaal niet zo denderend kwa scherpte, en de Tamron is wel okay, maar heeft last van een dikke field curvature (aka, de scherptediepte verloopt naar de randen toe, wat lastig is op F/2.8 (waar ik hem dan voor zou kopen)) en hij heeft ook tot 1EV vignetting, is te doen, maar ook niet denderend.

De prijs daarentegen is wel denderend (320 euro), dus opzich het meenemen waard, maar ik ben een persoon die het liever goed doet, dan 5 jaar spijt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
chucky schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:46:
Beide donker, en krap. Groothoek is daarbij key
ok, dat lijkt me een belangrijke eis. Dat betekent dus een snelle lens en bij voorkeur ook IS.
Opzich voldeet de 18-55 kwa range behoorlijk
Dan lijkt me de keus heel erg simpel:

De EF-S 17-55 heeft precies datgene waar jij behoefte aan hebt.
Wel wat duurder, maar je kan beter 150 a 200 euro meer uitgeven aan een lens die precies heeft wat jij nodig hebt, dan naar iets goedkoper gaan en dan jarenlang tegen beperkingen van je lens zitten aan te hikken.

Dan de andere lenzen.
Waarvoor ben je bang bij de kwaliteit van de 15-85?
In reviews klaagt niemand over de bouwkwaliteit. Toevallig zag ik deze week op het dpreview forum iemand nog de 15-85 vergelijken met de 16-35L II en 10-22. Wat betreft kleur en contrast stond ie gelijk aan de L lens, en wat betreft scherpte waren ze alledrie uitstekend. Juist de scherpte tot in de hoeken is één van de sterke punten van de 15-85.
De distortion is ongeveer gelijk aan de 17-40, maar dat is dan wel met deze lens op 15mm en de andere op 17mm. Zet 'm op 17mm en de distortion is minder. Je kan 'm ook op 15mm laten staan en met DPP automatisch de distortion corrigeren. Door de 15mm heb je ook ruim marge om die correctie te doen. (die 2 mm is bij groothoek een groot verschil!)
Is vignetting een groot probleem bij parties? Bij dat soort fotos is de rand meestal sowieso al erg donker. Verder is het vrij makkelijk automatisch te corrigeren in DPP. (Bij Zeiss liefhebbers lijkt vignetting zelfs een onderdeel van hun cultuur te zijn ;) )

De 17-40 is een stop trager en mist IS. Daarmee valt ie af voor je primaire gebruik. En extra range zodat je even kan inzoomen op wat leuks heeft ie ook niet. Het mag dan de goedkoopste L lens zijn, maar een goedkope L die niet geschikt is voor datgene waarvoor je 'm koopt is dan alsnog een te dure lens.

Met de 24-105 mis je een flink groothoek gebied. Groothoek was toch een key feature?
Alle 4 de lenzen hebben ring USM, dus ik snap niet dat je USM als voordeel noemt bij 2 lenzen.

En wat moet ik me bij "beproefde lens" voorstellen. Het klinkt mij in de oren als: "het heeft een rood randje en dan hoor ik er bij..."

Het lijkt er op de 17-40 jouw voorkeur heeft, terwijl dat van de 4 lenzen nou de lens is die het minst past bij jouw eisen?

Als wisselen van lenzen geen probleem is, dan is de combinatie van de 11-16 met daarnaast de 24-105 een leuke optie. De IS zal je goed helpen bij urbex. (wellicht wat minder bij LAN party) En je hebt een gigantisch bereik.

Als je voor één lens gaat, dan lijkt de 17-55 de meeste logische keus met als tweede optie de 15-85.
De 15-85 is minder lichtsterk maar heeft 4 stops IS, terwijl de andere twee 3 stops zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:46:
Ik ben op zoek naar een nieuwe standaardzoom.

Zelf was ik uitgekomen op vier kandidaten:
Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM IS
Canon EF 17-40mm f/4 USM L
Canon EF-S 17-55mm f/2,8 USM IS
Canon EF 24-105mm f/4 USM L IS
Ik had een vergelijkbare lijst toen ik mijn Sigma 17-70 wilde vervangen.
Het is de 17-55 geworden, duur gezien de bouwkwaliteit, maar optisch gezien top.
Gewoon een hele goede standaardzoom; prima bereik, IS, f/2.8 en ook nog eens wide open goed scherp. M'n 50 1.8 gebruik ik bijna niet meer.
Nadeel is wel dat er geen zonnekap bij zit, een Canon (die ik heb) is rond de 30,- een ebay knock-off is < 10,- maar ik kon niet wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 13:26
Dat is ook een puntje om eens de Sigma 17-50/2.8 te overwegen, daar krijg je een zonnekap bij én een luxe tasje :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
  • Laatst online: 21-09 00:07
Ik heb nu iets langer dan 3 weken een Canon EOS 600D. Na lang twijfelen over een bijpassende lens of lenzen heb ik besloten om de kit lens pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II er niet bij te nemen, maar in plaats daar van een pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS te kopen.

Zoals verwacht is deze lens in veel situaties erg onpraktisch door zijn 55-250mm bereik.
Na iets meer dan 2 weken spelen met bovenstaande camera + lens besloot ik om er toch een tweede lens bij te kopen.
Uiteindelijk is dit na veel lezen en twijfelen de pricewatch: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon) geworden.
Op papier is dit flink veel lens voor weinig geld en de reviews zijn overwegend positief.
Er is op internet al veel gezegd over de wisselde kwaliteit van Sigma lenzen, en ook voor de 17-70mm-f2.8-4 OS HSM geldt dat er wel eens rotte appel tussen zit.

Omdat de lens hier in de buurt niet voor een redelijke prijs te vinden is, heb ik deze met de nodige tegenzin online gekocht.
Na 3 dagen schieten op alles dat los en vast zit (vooral veel close up shots) begrijp ik waarom door veel mensen op internet wordt aangeraden om Sigma lenzen eerst te testen alvorens er een te kopen.
Volgens de reviews doet men er goed aan om deze lens 1 of 2 stops af te stoppen (als ik dat zo goed zeg).
Dat de lens wide open niet geweldig zou presteren wist ik dus, maar deze geeft wel erg wisselende resultaten.
Er zaten foto's tussen die op 5.6 redelijk scherp waren in het midden, met veel onscherpte in de randen, en andere foto's waren zelfs op f7.1 of f8 in het midden niet eens scherp.
Tevens heeft de lens flink last van front focus. Tot vandaag wist ik niet eens van het bestaan hier van, dit kwam pas na het lezen van veel soortgelijke klachten van andere gebruikers.
Om het front focus probleem te bevestigen heb ik dit getest m.b.v. http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart.

Nu vraag ik mij af wat verstandig is; de lens proberen om te ruilen voor een ander exemplaar in de hoop dat die het beter doet, of toch voor een vergelijkbare Canon of Tamron lens kijken aangezien de volgende Sigma ook weer een gok blijft.
Een andere mogelijkheid is om de lens naar een Sigma service center te brengen om hem daar te laten kalibreren, al zie ik het niet echt zitten om mijn lens en mogelijk mijn camera een tijdje kwijt te zijn.

Nu de vraag, wat zou een leuk alternatief zijn met een vergelijkbaar bereik, lichtsterkte en OS/IS?
HSM,USM of USD is leuk maar geen vereiste. Een korte scherpstelafstand zoals de Sigma heeft zou wél heel erg prettig zijn, ik was er direct verliefd op. O+
Ik zal de lens gebruiken voor close up (macro kan je het helaas niet noemen) fotografie, natuur/landschap en wellicht wat portretfotografie.

Natuurlijk heb ik zelf al aardig wat opties bekeken voordat mijn oog op deze lens viel, ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Deze lens biedt behoorlijk veel voor zijn prijs, waardoor ik nu eigenlijk geen keuze kan maken voor een andere. :-/

Help? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op f/8 niet scherp? Dat kun je nauwelijks nog front/back focus noemen. Ik zou graag daarvan resultaten zien, zodat we user-errors uit kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
Universal Creations schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 00:49:
Op f/8 niet scherp? Dat kun je nauwelijks nog front/back focus noemen. Ik zou graag daarvan resultaten zien, zodat we user-errors uit kunnen sluiten.
Waarom zou dat niet kunnen? Als een lens niet goed scherpstelt is ie ook f8 vaak nog niet scherp hoor. Als een lens bijvoorbeeld niet op oneindig wil scherpstellen zal een landschap ook op f8 niet scherp zijn, als je goed kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:35

Fiber

Beaches are for storming.

Juist die semi-macro eigenschappen maken deze lens zo leuk. Als deze lens echt slecht is dan denk ik dat je gewoon pech hebt en een slecht exemplaar te pakken hebt. Ik denk dat je dan gebruik moet maken van de 'wet koop op afstand' en deze terugsturen. Ik zou dan nog wel eens een ander exemplaar willen uitproberen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Mee eens, Fiber.
Ik verwachtte er niet erg veel van, maar je kunt echt echt met de lens op je onderwerp gaan zitten. Dat samen met 70mm levert leuke foto's op indien deze ook nog enigszins scherp zijn.

Ben nu even wat voorbeelden aan het uitzoeken met een diafragma van f7.1-8, en als ik nu nog eens kijk valt het met de scherpte misschien wel mee. Wellicht waren mijn verwachtingen iets te hoog na het zien van rag scherpe macro foto's van insecten op enorm formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Azrael schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 00:57:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Als een lens niet goed scherpstelt is ie ook f8 vaak nog niet scherp hoor. Als een lens bijvoorbeeld niet op oneindig wil scherpstellen zal een landschap ook op f8 niet scherp zijn, als je goed kijkt.
Een lens hoeft geeneens op oneindig te kunnen scherp stellen om tot oneindig scherp te zijn. Op 17mm f/8 op een APS-C camera heb je genoeg aan focussen op 2m afstand (scherptediepte loopt dan van 1m tot oneindig).
Ook als je geen landschapfoto maakt is de scherptediepte bij f/8 vaak veel groter dan de front/back focus afwijking (bij macro zou je problemen kunnen krijgen, maar dan gebruik je toch al vaak manueel focus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Tja, dat hangt dus ook sterk af van het brandpunt en de mate van frontfocus. Op 17mm zal het al snel niet meer opvallen, maar op 24mm wordt het al een heel ander verhaal, laat staan op 70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Hier nog een paar voorbeelden (had afgelopen nacht echt even genoeg van).
http://www.flickr.com/photos/63775749@N02/

Op Flickr zie je alleen niet goed wat ik bedoel omdat de resolutie daar vrij beperkt is.
Ik ga zo weer op pad om wat foto's te schieten, en daarna kijk ik wel voor een ander adres om tijdelijk wat foto's te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
sluitertijd van 1/30 en waarschijnlijk uit de hand, dan mag je ook niet veel verwachten nee.
AI focus is ook niet de beste keus. Dan verwacht de camera dat je onderwerp gaat bewegen en probeert hij telkens de focus iets naar voren of achter te leggen om te testen waar het onderwerp heen gaat.
Gebruik hiervoor one shot.

[ Voor 55% gewijzigd door Scirocco op 07-06-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Daar ligt het niet aan, ik zie ook vooral 1/400, 1/500, 1/1600...

Je hebt hier gewoon te maken met een zeer beperkte DOF (scherptediepte) van soms maar enkele mm tot hooguit een paar cm. Dan moet je dus zeer goed weten wat je doet en zeer precies focussen en kaderen. Lijkt mij een kwestie van zeer veel oefenen en een paar boeken of sites doorspitten over (semi-)macro fotografie.

Lijkt mij dus niks mis met die lens, maar gewoon kwestie van goed leren gebruiken. Zo slecht zijn die foto's trouwens niet, voor een paar eerste pogingen. Bedenk wel dat er vaak heel veel werk achter 1 fraaie macro foto zit. Best mooie bokeh trouwens. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 07-06-2011 12:49 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Fiber schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:34:
Daar ligt het niet aan, ik zie ook vooral 1/400, 1/500, 1/1600...

Je hebt hier gewoon te maken met een zeer beperkte DOF (scherptediepte) van soms maar enkele mm tot hooguit een paar cm. Dan moet je dus zeer goed weten wat je doet en zeer precies focussen en kaderen. Lijkt mij een kwestie van zeer veel oefenen en een paar boeken of sites doorspitten over (semi-)macro fotografie.

Lijkt mij dus niks mis met die lens, maar gewoon kwestie van goed leren gebruiken. :)
Ok... Daar kan ik nog wel inkomen, maar de lens heeft naar mijn idee wel wat last van front focus.
Dit heb ik nog specifiek met een test patroon getest.

-edit-

Foto's op Picasa, groter formaat foto's beschikbaar: https://picasaweb.google.com/112421340928494155898/LensTest#
als het uploaden ook even verder wil gaan

-edit2- Picasa wil de boel even niet uploaden... to be continued :-/

[ Voor 13% gewijzigd door Kipcorn op 07-06-2011 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Kipcorn schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:39:
-edit2- Picasa wil de boel even niet uploaden... to be continued :-/
tip: http://www.mijnbestand.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kipcorn schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:07:
Hier nog een paar voorbeelden (had afgelopen nacht echt even genoeg van).
http://www.flickr.com/photos/63775749@N02/

Op Flickr zie je alleen niet goed wat ik bedoel omdat de resolutie daar vrij beperkt is.
Ik ga zo weer op pad om wat foto's te schieten, en daarna kijk ik wel voor een ander adres om tijdelijk wat foto's te hosten.
Ik zie bijna bij alle foto's de focus precies goed liggen, bedenk wel dat als je uit de hand een macro foto neemt, je eigen bewegingen (naar voren en naar achteren) effect hebben op de plaats van het scherptevlak. Een korte sluitertijd verandert daar niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Universal Creations schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:08:
[...]

Ik zie bijna bij alle foto's de focus precies goed liggen, bedenk wel dat als je uit de hand een macro foto neemt, je eigen bewegingen (naar voren en naar achteren) effect hebben op de plaats van het scherptevlak. Een korte sluitertijd verandert daar niets aan.
de focus zit er ook vaker naast als je een niet-macrolens gebruikt voor "macro" opnames. Het is dan gewoon een erg klein stukje van je foto waarop je probeert scherp te stellen, dus krijg je ook wel vaker false confirms (als aanvulling op wat jij al terecht stelt).

Ik zou even iets anders kiezen om de focus aan de tand te voelen. Met name gewoon een statief en een degelijke focuschart of een liniaal voor mijn part :) Stel dan ook scherp met de hand een keer en liveview, dan merk je snel genoeg of het niet misschien gewoon een user error is onverhoopt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Vandaag in de MM geweest om te kijken naar een EF 17-40 objectief. Uiteraard niet op voorraad natuurlijk. Kon besteld worden zei de verkoper (prijs 609 euro). Man kijken in de computer, "Hee.. deze lens is niet te bestellen". Ik mij even als de domme voordoen: "met wat voor reden dan?". waarop de verkoper zei, "Hij is al oud hea, misschien is ie nu wel discontinued".

Anderen hier ervaring mee? Misschien komt de 16-40 IS USM wel redelijk snel?

Uiteindelijk zou hij wel te bestellen zijn. Heb ik toch niet gedaan want ik vond het prijsverschil met de webshops niet groot genoeg. denk der nog even over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Die lens is echt niet discontinued, anders las je dat al wel op het internet. Dat er een opvolger op een redelijke termijn komt zal best waar zijn (er is al een mogelijke patent gespot hiervoor), maar MM zou hem echt nog wel kunnen bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 07-06-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Ja dat kunnen ze ook wel, vond het alleen wel merkwaardig dat het systeem daar het al aangaf. Indicaties kwamen direct van Canon af zei de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 10:27
_Rene_ schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 16:45:
Vandaag in de MM geweest om te kijken naar een EF 17-40 objectief. Uiteraard niet op voorraad natuurlijk. Kon besteld worden zei de verkoper (prijs 609 euro). Man kijken in de computer, "Hee.. deze lens is niet te bestellen". Ik mij even als de domme voordoen: "met wat voor reden dan?". waarop de verkoper zei, "Hij is al oud hea, misschien is ie nu wel discontinued".

Anderen hier ervaring mee? Misschien komt de 16-40 IS USM wel redelijk snel?

Uiteindelijk zou hij wel te bestellen zijn. Heb ik toch niet gedaan want ik vond het prijsverschil met de webshops niet groot genoeg. denk der nog even over na.
Genoeg andere winkels die hem nog leveren.

http://www.camera.nl/Cata...-F4-0L-USM-4960999189949/
http://www.kamera-express...0-l-usm-ew-83e-zonnekap-/
http://www.cameranu.nl/ar...F_17-40mm_f_4.0L_USM.html

Prijs is wel bizar geworden, dacht dat ik des tijds (toen ik nog aan de red-side zat :P) iets van 450-500 was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

NeOTheMaTriXM schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:36:
[...]
Prijs is wel bizar geworden, dacht dat ik des tijds (toen ik nog aan de red-side zat :P) iets van 450-500 was..
Tweedehands, ja. Nieuw niet, kijk ook maar naar de prijsontwikkeling.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Nee joh, die lens is jaren rond de 600 geweest: Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=102271
En daarvoor was ie 700 euro, ik heb 'm in 2006 nog eens tweedehands verkocht voor ca. 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Scirocco schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:14:
sluitertijd van 1/30 en waarschijnlijk uit de hand, dan mag je ook niet veel verwachten nee.
AI focus is ook niet de beste keus. Dan verwacht de camera dat je onderwerp gaat bewegen en probeert hij telkens de focus iets naar voren of achter te leggen om te testen waar het onderwerp heen gaat.
Gebruik hiervoor one shot.
Ah, nog bedankt voor deze tip! Vanmiddag las ik er blijkbaar helemaal overheen.

Vandaag ben ik weer even op pad geweest om wat foto's te schieten, en hier van wil ik graag 2 voorbeelden aan jullie laten zien die naar mijn idee echt front focus laten zien.
Aan de foto's is nog niets geknutseld.

http://www.flickr.com/pho...5808995732/in/photostream
Dit is een directe raw -> jpeg conversion
http://www.flickr.com/pho...5808432585/in/photostream
Dit is een screenshot van de raw foto in DPP om het AF punt te laten zien
http://www.flickr.com/pho...5808433017/in/photostream
Dit is een screenshot van een raw foto in Zoombrowser met het AF punt zichtbaar.

Als jullie nog steeds van mening zijn dat dit user-errors zijn(eigen beweging, te lange sluitertijd, verkeerd diafragma gekozen etc.) dan zal ik wel meer moeten oefenen. Echter laten deze foto's het zelfde zien als de focus chart die ik reeds gebruikt heb.

Ik wil gewoon graag zo snel mogelijk weten of dit aan mij of aan de lens ligt. Wanneer de lens met redelijke zekerheid als schuldige aangewezen kan worden, kan ik deze nog terug sturen. Na 2 weken gebruik gaat dat wat minder makkelijk.
Als de voorbeelden hier boven niet overtuigend genoeg zijn, wat zou ik eventueel nog kunnen doen om jullie een beter idee te geven van de kwaliteit van mijn lens?

-edit-

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-OOIE7SFMGKHZ.jpg
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-C3PIX4DFHVAS.jpg
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-BO7RMLIXS4WZ.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Kipcorn op 07-06-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 10:27
ajhaverkamp schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:48:
[...]

Is ook alweer een paar jaar geleden, my bad :P Nouja laten we het er maar ophouden dat het niet mijn favorieten lens is geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

ajhaverkamp schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 18:48:
[...]

Als ik me goed geinformeerd heb is er een paar jaar terug een cash-back actie op de 17-40F4 geweest waardoor je hem rond de 500euro kon halen... mijn 2de hands gekochte 17-40F4 mist hierdoor de streepjescode uit de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dames en heren,

even een vraagje ik wil een nieuwe lens kopen en zit te denken aan de Tamrom 17-50mm. Nu zit ik te twijfelen of ik de lens met of zonder stabalizer moet kopen. Ik heb een EOS400D, wat raden jullie mij aan?

Of hebben jullie helemaal een ander advies voor een lens? Misschien wel een ander merk. Ik zoek dus wel een lens in deze range. Ik heb namelijk al een Sigma lens 18 - 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Spinfoto: scherptevlak ligt precies waar je op gefocused hebt, prima dus.
Hommelfoto: frontfocus, maar zoals ik al eerder zei: je eigen bewegingen laten het scherptevlak bewegen. Met andere woorden, als jij 1cm naar achter beweegt, heb je automatisch ook 1 cm frontfocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Kipcorn schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 19:10:
Als de voorbeelden hier boven niet overtuigend genoeg zijn, wat zou ik eventueel nog kunnen doen om jullie een beter idee te geven van de kwaliteit van mijn lens?
Zou je een foto van de focus-chart test kunnen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Universal Creations schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:41:
[...]

Spinfoto: scherptevlak ligt precies waar je op gefocused hebt, prima dus.
Hommelfoto: frontfocus, maar zoals ik al eerder zei: je eigen bewegingen laten het scherptevlak bewegen. Met andere woorden, als jij 1cm naar achter beweegt, heb je automatisch ook 1 cm frontfocus.
Misschien ben ik wel heel eigenwijs, maar naar mijn idee ligt het scherptevlak(focal plane?) op beide foto's ruimschoots onder het gebied dat is aangeduid met een rood vierkant, waar het eigenlijk zou moeten liggen.
Als je naar het door de camera aangegeven scherpstelpunt kijkt zou je toch verwachten dat de gebieden daar direct boven en onder ongeveer even onscherp zijn? In plaats daar van is het gebied onder het rode vierkant aanzienlijk minder blurred dan er boven.
Los van hoe dit komt, het het effect op beide foto's is gewoon het zelfde volgens mij.

@mekkieboek
Helaas ontbreekt een statief nog, dus morgen kijk ik wel of ik op een andere manier de camera vast kan zetten om nogmaals een paar foto's van 2 verschillende focus-charts te kunnen maken.

Zoals Universal Creations al aangaf kan deze "front focus" ook simpelweg het effect van mijn eigen beweging geweest zijn, en dus zijn mijn reeds gemaakte foto's van een test-chart net zo onbetrouwbaar als de 2 voorbeelden die ik hier boven gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kipcorn schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 00:55:
Misschien ben ik wel heel eigenwijs, maar naar mijn idee ligt het scherptevlak(focal plane?) op beide foto's ruimschoots onder het gebied dat is aangeduid met een rood vierkant, waar het eigenlijk zou moeten liggen.
Als je naar het door de camera aangegeven scherpstelpunt kijkt zou je toch verwachten dat de gebieden daar direct boven en onder ongeveer even onscherp zijn? In plaats daar van is het gebied onder het rode vierkant aanzienlijk minder blurred dan er boven.
Los van hoe dit komt, het het effect op beide foto's is gewoon het zelfde volgens mij.
Bij die spin foto lijkt het verkeerd, maar is het niet. Volg het scherpte verloop maar van de voorste poot via het lijf naar de achterste poot. Dat de voorgrond scherp is, komt omdat het scherptevlak niet loodrecht op de grond staat, maar evenwijdig aan de camera.

Ik heb even een tekening gemaakt (paint ftw!) waarin je de situatie van de zijkant ziet. Het scherptevlak heeft een bepaalde diepte (scherptediepte dus) en staat parallel aan de voorkant van de lens (tenzij je een tilt lens hebt...). Je ziet dat niet de hele spin scherp is, maar wel een deel van de voorgrond. Door de hoek t.o.v. je onderwerp te variëren kun je het onderwerp meer of minder scherp maken (recht van boven is de spin helemaal scherp, alles valt in het scherptevlak).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ysvu9RSeA2yOCmdD23J3Uidl/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:58:
chucky schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:46:
Dan lijkt me de keus heel erg simpel:

De EF-S 17-55 heeft precies datgene waar jij behoefte aan hebt.
Wel wat duurder, maar je kan beter 150 a 200 euro meer uitgeven aan een lens die precies heeft wat jij nodig hebt, dan naar iets goedkoper gaan en dan jarenlang tegen beperkingen van je lens zitten aan te hikken.

Dan de andere lenzen.
Waarvoor ben je bang bij de kwaliteit van de 15-85?
In reviews klaagt niemand over de bouwkwaliteit. Toevallig zag ik deze week op het dpreview forum iemand nog de 15-85 vergelijken met de 16-35L II en 10-22. Wat betreft kleur en contrast stond ie gelijk aan de L lens, en wat betreft scherpte waren ze alledrie uitstekend. Juist de scherpte tot in de hoeken is één van de sterke punten van de 15-85.
De distortion is ongeveer gelijk aan de 17-40, maar dat is dan wel met deze lens op 15mm en de andere op 17mm. Zet 'm op 17mm en de distortion is minder. Je kan 'm ook op 15mm laten staan en met DPP automatisch de distortion corrigeren. Door de 15mm heb je ook ruim marge om die correctie te doen. (die 2 mm is bij groothoek een groot verschil!)
Is vignetting een groot probleem bij parties? Bij dat soort fotos is de rand meestal sowieso al erg donker. Verder is het vrij makkelijk automatisch te corrigeren in DPP. (Bij Zeiss liefhebbers lijkt vignetting zelfs een onderdeel van hun cultuur te zijn ;) )

De 17-40 is een stop trager en mist IS. Daarmee valt ie af voor je primaire gebruik. En extra range zodat je even kan inzoomen op wat leuks heeft ie ook niet. Het mag dan de goedkoopste L lens zijn, maar een goedkope L die niet geschikt is voor datgene waarvoor je 'm koopt is dan alsnog een te dure lens.

Met de 24-105 mis je een flink groothoek gebied. Groothoek was toch een key feature?
Alle 4 de lenzen hebben ring USM, dus ik snap niet dat je USM als voordeel noemt bij 2 lenzen.

Het lijkt er op de 17-40 jouw voorkeur heeft, terwijl dat van de 4 lenzen nou de lens is die het minst past bij jouw eisen?

Als wisselen van lenzen geen probleem is, dan is de combinatie van de 11-16 met daarnaast de 24-105 een leuke optie. De IS zal je goed helpen bij urbex. (wellicht wat minder bij LAN party) En je hebt een gigantisch bereik.

Als je voor één lens gaat, dan lijkt de 17-55 de meeste logische keus met als tweede optie de 15-85.
De 15-85 is minder lichtsterk maar heeft 4 stops IS, terwijl de andere twee 3 stops zijn.
Okay, goede post! Maar de key features worden natuurlijk ook al gedekt door mijn 11-16mm, de lens dient een aanvulling hierop te zijn, een walkaround dus.
Ik heb er even over nagedacht, en idd de 17-55 f/2.8 IS is een logischere keuze dan de 17-40 f/4.0.
Echter heb ik op photozone gekeken, en ondanks dat alle specs prima in orde zijn (scherp, vignetting op APS-C, distortion etc) vind ik dat de lens voor zijn hoge prijs (850) een zwaar lelijk onrustige bokeh heeft.
http://photozone.smugmug.com/photos/496431429_NezDs-O.jpg <- voorbeeld 1
Ik twijfel daarom of ik deze lens wil kopen.

De 15-85 heb ik ook nog eens goed bekeken, en op de sample photo's op een 7D ben ik erg ontevreden over de scherpte in de hoeken.
http://photozone.smugmug.com/photos/691826726_VvotH-O.jpg <- Onscherp linksonder, ondanks F/8.0.
http://photozone.smugmug.com/photos/691824830_snCWR-O.jpg <- Onscherp in het algeheel bij de randen ondanks F/8.0 ook weer.

Dan blijven de 24-105 en 17-40 over. Beide een compromis in focal range en in aperture.
Dan kan ik simpelweg zeggen dat omdat de 24-105 L 1000 euro of meer kost buiten budget valt.
De 17-40 ben ik met je eens, ik denk dat het te weinig voordelen heeft boven mijn 11-16.. Tenslotte, UWA heb ik al (dus 17mm hoeft niet persee), en F/4.0 zal ervoor zorgen dat ik op LANs toch vaak naar de 11-16 grijp, en ik juist die random momentjes wil waarvoor ik wil kunnen zoomen.

Ondanks de bokeh ga ik denk ik toch voor de 17-55 IS denk ik dus..
Want z'n quirky bokeh is eigenlijk stiekem wel een beetje urbexerig?
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2221/2175420063_3bf88140df_z.jpg?zz=1

ik ben trouwens absoluut geen L lens geilerd ;) die 17-40 is met een reden een "beproefde" lens en alom geroemd, en ik loop natuurlijk niet voor niks met een Tokina 11-16 rond ipv een 10-20 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
En een 24-70 is geen optie, al dan niet 2e hands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 09:50:
[...]

De 15-85 heb ik ook nog eens goed bekeken, en op de sample photo's op een 7D ben ik erg ontevreden over de scherpte in de hoeken.
http://photozone.smugmug.com/photos/691826726_VvotH-O.jpg <- Onscherp linksonder, ondanks F/8.0.
http://photozone.smugmug.com/photos/691824830_snCWR-O.jpg <- Onscherp in het algeheel bij de randen ondanks F/8.0 ook weer.
Ik gebruik zelf een EOS 60D met 15-85 IS USM en ik heb ervaren dat wanneer je barrel distortion correctie laat doen door de camera zelf de hoeken nogal onscherp worden. Wanneer je dit niet of in lightroom doet is de scherpte in de hoeken in mijn beleving in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 20:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 09:50:
[...]
vind ik dat de lens voor zijn hoge prijs (850) een zwaar lelijk onrustige bokeh heeft.

Ik twijfel daarom of ik deze lens wil kopen.
Ik wil niet veel zeuren, maar de kwaliteit van de bokeh hangt af van verschillende factoren:
- aantal diafragma-bladen (9 bladen geven een mooiere bokeh dan 6 of 7 bladen)
- afgeronde diafragma-bladen
- afstand tussen onderwerp en achtergrond
- aantal mm dat je inzoomt naar je onderwerp toe

Stel je hebt de volgende gegevens:
A: jij
B: onderwerp
C: achtergrond

Je kunt je dan wel bedenken dat, wanneer je inzoomt naar je onderwerp met deze opstelling:
A.......B.....................................C
dat je een rustigere bokeh krijgt dan in deze opstelling:
A.........................................B...C

Hoe verder dat je kunt inzoomen, hoe groter het perspectief wordt tussen B en C. Je krijgt bij die 2e opstelling een mooiere bokeh als je op 200mm inzoomt, dan wanneer je met 55mm inzoomt.

@mjtdevries, verbeter me als ik onzin uitkraam ;)

Overigens, ik heb de 17-55 zelf en gebruik em samen met de 10-22 en ik ben zeer tevreden met het lensje. Contrast mocht wat beter bij daglicht, maar het is een goeie walkaround lens. 2.8, IS, heerlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 08-06-2011 11:15 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet onderscheid maken tussen het uiterlijk van de blur spot, en de grootte van de blur spot. In principe slaat (kwaliteit van) bokeh alleen op het uiterlijk. Maar de term wordt veelvuldig misbruikt, om de grootte aan te duiden.

De grootte van de blur spot, kun je inderdaad beinvloeden door de afstand tussen onderwerp en achtergrond, brandpuntsafstand en diafragma.

De kwaliteit van het bokeh, dus de vorm, homogeniteit e.d., wordt inderdaad beinvloed door het aantal bladen, maar óók vooral door de lens abberaties. Die lens abberaties varieren ook meer m.b.t. de onderwerp afstand.

Lens abberaties (typisch spherische abberaties) kunnen er voor zorgen dat de blur spot een heldere ring aan de buitenkant krijgt. Een lens met zo'n bokeh zal altijd een onrustige achtergrond geven.
Een abberatie vrije lens heeft een neutraal bokeh; d.w.z. dat de blur spot overal homogeen in intensiteit is. De rand van het bokeh is dan nog echter steeds scherp afgebakend !
Een fotografisch ideaal bokeh heeft een blur spot die een qua intensiteit afvalt naar de rand, en geen scherpe afbakening heeft. Dus is het tegenovergestelde van het bokeh met de ring.

Probleem is echter dat je het één niet zonder het ander kunt produceren... Immers, een niet-neutraal bokeh krijg je alleen met lens abberaties. En dat betekent dat een lens met een ideaal bokeh op bijvoorbeeld een dubbele onderwerp afstand, typisch een slecht bokeh zal krijgen op andere afstanden, bijvoorbeeld bij de onscherpte vóór het onderwerp, of dat op veel grotere onderwerp afstand. Een dergelijke lens kan dus afhankelijk van de specifieke foto een super bokeh laten zien, of een klote bokeh.

De meeste lenzen zijn ontworpen voor een overwegend neutraal bokeh. Sommige typische portret lenzen (meestal primes) zijn specifiek ontworpen dat ze in het typisch gebruik een fotografisch ideaal bokeh leveren. Maar dat kan een kloterig bokeh in andere situaties opleveren.

De 17-55 heeft net als de 17-40 en 24-105 een behoorlijk neutraal bokeh. Maar geen van allen zijn ze perfect neutraal. En daarom kun je in sommige omstandigheden een onrustig bokeh opleveren omdat de blur net niet lekker afgestemd is op de afstand tot onderwerp. Verder kan zelfs een perfect neutraal bokeh een onrustig beeld opleveren. Simpelweg omdat de rand van de blur spot scherp is. Wanneer de grootte van de blur spot dan onhandig uit komt, dan krijg je ook meer detail dan je zou willen zien.

De kwaliteit van het bokeh is geen reden om tussen de genoemde lenzen te kiezen. Het is allemaal ongeveer hetzelfde. Het diafragma is wél een reden; immers hoe meer je kunt spelen met de grootte van de blur spot, hoe beter je toevallige onhandige situaties kunt vermijden. Eén stop knijpen of open zetten kan net het verschil maken tussen onrustig en rustig bokeh, doordat de blurspot wel of niet overlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
nou, dat zal ik dan maar doen ;)

Je hebt gelijk dat de eerste twee punten de kwaliteit van bokeh beinvloeden.
Maar de laatste twee beinvloeden vooraal de mate van blurring en niet zozeer de kwaliteit van blurring.

Maar als de mate van blurring maar groot genoeg is, dan geeft zelfs een lens met matig kwaliteit van bokeh nog een rustige achtergrond.

*zucht* was AHBdV me voor.

Er kwam hier laatst overigens een grappige lens langs die wel in alle situaties een ideaal bokeh zou moeten geven. Een of andere Sony lens. (ik kan niet meer terugvinden in welke thread dat was, misschien was het dan wel op een ander forum...)
Die had in de lens zelf een soort grad ND filter naar de hoeken van de lens toe. Dat nam wel een stuk licht weg. (f/2.8 lens die wat betreft lichtsterkte T4.5 was) maar als ik het design goed begreep zou je in alle situaties een ideaal bokeh moeten hebben.
Hier een link met uitleg: http://www.the135stf.net/design.html

[ Voor 45% gewijzigd door mjtdevries op 08-06-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat de bokeh niet alleen afhangt van afstanden en diafragmabladen is ook heel simpel in te zien door wide-open shots te bekijken van verschillende lenzen in dezelfde situatie. Wide-open heb je alleen maar last van sferische abberaties en niet van het diafragma, simpelweg omdat die niet in beeld is.
Zie ook onze lenzentest waarin je ziet dat ondanks gelijke omstandigheden en wide-open schieten er toch verschillen zijn in bokeh tussen de drie 50/1.4 lenzen (Sigma, Canon en Zeiss).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Andersom kan een lens met een mooie bokeh nog steeds een lelijke achtergrond opleveren als die heel onrustig is met harde contrasten e.d.
Het is lang niet alleen van de lens afhankelijk dus, ook van je eigen compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
ok, maar dan heb ik nog steeds liever de lens waarbij een onrustige achtergrond volledig mijn eigen fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 22:06
mjtdevries schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 12:13:
[...]
Er kwam hier laatst overigens een grappige lens langs die wel in alle situaties een ideaal bokeh zou moeten geven. Een of andere Sony lens. (ik kan niet meer terugvinden in welke thread dat was, misschien was het dan wel op een ander forum...)
Die had in de lens zelf een soort grad ND filter naar de hoeken van de lens toe. Dat nam wel een stuk licht weg. (f/2.8 lens die wat betreft lichtsterkte T4.5 was) maar als ik het design goed begreep zou je in alle situaties een ideaal bokeh moeten hebben.
Hier een link met uitleg: http://www.the135stf.net/design.html
Dat was hier: PowerUp in "Spiegelloosheid anno 2011". De Minolta/Sony 135 STF.
Niet echt een logische plek trouwens, geen wonder dat je hem niet meer kon vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Universal Creations schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 01:36:
[...]

Bij die spin foto lijkt het verkeerd, maar is het niet. Volg het scherpte verloop maar van de voorste poot via het lijf naar de achterste poot. Dat de voorgrond scherp is, komt omdat het scherptevlak niet loodrecht op de grond staat, maar evenwijdig aan de camera.

Ik heb even een tekening gemaakt (paint ftw!) waarin je de situatie van de zijkant ziet. Het scherptevlak heeft een bepaalde diepte (scherptediepte dus) en staat parallel aan de voorkant van de lens (tenzij je een tilt lens hebt...). Je ziet dat niet de hele spin scherp is, maar wel een deel van de voorgrond. Door de hoek t.o.v. je onderwerp te variëren kun je het onderwerp meer of minder scherp maken (recht van boven is de spin helemaal scherp, alles valt in het scherptevlak).

[afbeelding]
Duidelijk, bedankt voor je uitleg en illustratie. :)
Als ik het goed begrijp is het scherptevlak onder deze hoek wel te vergroten door een kleiner diafragma te gebruiken, klopt dat?
De foto van deze spin is met een diafragma van f6.3 gemaakt, zou dit bijvoorbeeld f7.1 of f8 geweest zijn dan was de spin waarschijnlijk wel geheel scherp?

Ik had eigenlijk verwacht dat zo'n klein dier (zo'n 2cm gok ik) wel geheel scherp zou zijn met een diafragma van 6.3, al heb ik daarbij niet direct rekening gehouden met de invloed van de brandpuntafstand. Op 70mm zal de scherptediepte bij f6.3 minder zijn dan op 35 of 50mm, correct?
Dit is dus gewoon een kwestie van veel proberen en oefenen.

Daarnaast twijfel ik nog steeds aan de scherpte van deze lens in het algemeen. Hoewel deze lens een maximaal diafragma van f2.8 heeft, is dit in de praktijk nauwelijks bruikbaar, wat op zich binnen de verwachtingen van zo'n lens ligt. Volgens de reviews zou de scherpte vanaf 2 f-stops kleiner wel in orde moeten zijn.
Met diafragma's van f4, f6.3 of zelfs f7.1 zijn mijn foto's echter nog steeds niet zo scherp als ze volgens mij horen te zijn.
Vanaf f8 gaat het meestal wel beter, maar dit maakt het in veel situaties knap lastig om een mooie foto te maken door de langere sluitertijden die hier mee gepaard gaan als je geen statief bij de hand hebt, of het niet voor elk klein beestje wilt positioneren.

Even zoeken op internet bevestigt ook dat je met deze lens goed moet oppassen of je wel een goed exemplaar hebt. Er zijn behoorlijk wat gebruikers met gelijke klachten die hun lens hebben omgeruild of laten kalibreren en daarna wel tevreden waren met de resultaten.
Deze berichten en de wisselende kwaliteit van Sigma lenzen in het algemeen maken het behoorlijk moeilijk voor mij om deze lens te vertrouwen, ook omdat mijn kennis van lenzen nog erg beperkt is.

Ik ga nu maar eens proberen om die focal-chart test beter uit te voeren voor wat betrouwbaarder test materiaal.
* Kipcorn wordt een beetje moe van al het gepuzzel dat bij een nieuwe hobby komt kijken... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Speel hier eens mee: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Bij een 70 mm, f/8, op 20 cm afstand krijg je een DoF van 0.16 cm, dat is ongeveer anderhalve millimeter... Dat is niet veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Fiber schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:34:
Bij een 70 mm, f/8, op 20 cm afstand krijg je een DoF van 0.16 cm, dat is ongeveer anderhalve millimeter... Dat is niet veel!
Hier was ik toevallig al mee bezig, al begrijp ik de uitkomst van de berekeningen niet helemaal...
Als de DoF bij 70mm en f8 op 20cm afstand slechts 0.16cm is, hoe kan het dan dat het scherptevlak op mijn foto relatief groot is? (zo ver dit scherp te noemen is)
Of is dit slechts het gebied wat in de DoF calculator als near en far limit of acceptable sharpness wordt aangeduid?

excuses als jullie mijn vragen een beetje zat worden, aangezien dit ook allemaal op internet en boeken terug te vinden is.

[ Voor 9% gewijzigd door Kipcorn op 08-06-2011 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:31:
Dames en heren,

even een vraagje ik wil een nieuwe lens kopen en zit te denken aan de Tamrom 17-50mm. Nu zit ik te twijfelen of ik de lens met of zonder stabalizer moet kopen. Ik heb een EOS400D, wat raden jullie mij aan?

Of hebben jullie helemaal een ander advies voor een lens? Misschien wel een ander merk. Ik zoek dus wel een lens in deze range. Ik heb namelijk al een Sigma lens 18 - 200.
Zelf heb ik de gestabiliseerde variant (dus met VC), de niet VC versie schijnt iets scherper te zijn, maar zelf vind ik de VC lens scherp genoeg, wel zijn de kleuren ietwat flets en het contrast een beetje laag, maar dat kan allemaal makkelijk achteraf opgekrikt worden. Verder ben ik zeer te vreden over de lens, goede prijs/kwaliteit verhouding

Of je de VC of non-VC variant moet nemen ligt er maar net aan of je dat zelf nodig denkt te hebben

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Fiber schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:34:
Als ik die spinnenfoto bekijk was de afstand vanaf de sensor tot aan je onderwerp met 70mm op APS-C wel een stukje verder dan 20cm. Misschien was de afstand vanaf de voorkant van je lens tot aan de spin wel 20cm, maar de sensor zit nog een 10+ cm verder (met 30cm wordt de DoF 0,43cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Het was maar een gokje, en 4,3 mm is nog steeds een 'redelijk korte DoF', maar we bedoelen allebei hetzelfde denk ik, het luistert gewoon allemaal redelijk nauw bij dit soort foto's. Is hier geen speciaal draadje over ergens in fvw of zo? Ik vind de getoonde foto's voor een deel overigens helemaal niet onaardig, maar ik ben dan ook geen pixelpeeper. En om op de kernvraag terug te komen, ik denk niet dat je aan de hand van dit soort foto's frontfocus oid kan vaststellen. daar heb je toch echt een test-opstelling met statief en kaarten of linialen voor nodig.

@kipcorn, de DoF is het gebied dat echt scherp moet zijn. Daarbuiten wordt het geleidelijk minder scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Fiber schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 19:39:
Het was maar een gokje, en 4,3 mm is nog steeds een 'redelijk korte DoF'. Maar we bedoelen allebei hetzelfde, het luistert allemaal redelijk nauw bij dit soort foto's. Is hier geen speciaal draadje over ergens in fvw of zo? Ik vind de getoonde foto's voor een deel overigens helemaal niet onaardig, maar ik ben dan ook geen pixelpeeper. En om op de kernvraag terug te komen, ik denk niet dat je aan de hand van dit soort foto's frontfocus oid kan vaststellen. daar heb je toch echt een test-opstelling met statief en kaarten of linialen voor nodig.

@kipcorn, de DoF is het gebied dat echt scherp moet zijn. Daarbuiten wordt het geleidelijk minder scherp.
Ok, duidelijk.
Dan heb ik me lelijk verkeken op hoe DoF werkt. Ik dacht, als je een heel landschap scherp op de foto kunt krijgen, moeten insecten, bloemen en andere kleine dingen zeker geen problemen opleveren.
Dat zal dan wel de reden zijn dat er aparte macro objectieven bestaan... :')

De spin op de betreffende foto bevond zich trouwens op een afstand van 5-8cm vanaf het uiteinde van mijn lens (zonder zonnekap).
In de toekomst maar eens kijken voor een echte macro lens dan, want het liefst zou ik insecten, bloemen etc. nog groter en gedetailleerder op de foto hebben. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Hoe bevalt die 17-70 overigens voor 'gewone' foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu heb ik een 10-22 van Canon besteld.
Maar nu lees ik dat de 11-16 van Tokina ook een hele goede lens is, misschien wel beter dan de Canon.
Heb ik wel de goede keus gemaakt :? of had ik beter de Tokina kunnen kopen?
Hoop dat het niet zoveel uitmaakt uiteraard, en anders iemand die me kan overtuigen dat ik de bestelling beter af kan zeggen om voor de Tokina te gaan. Een UWA komt er sowiezo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Fiber schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:54:
Hoe bevalt die 17-70 overigens voor 'gewone' foto's?
Ik heb nog niet echt genoeg 'gewone' foto's gemaakt om daar echt iets over te kunnen zeggen. En daarbij zouden imperfecties op dit soort foto's mij ook minder snel opvallen waardoor het sowieso nogal moeilijk is voor iemand als mij om daar een goed onderbouwde mening over te geven.

Op dit moment zit ik er aan te denken om deze lens maar terug te sturen en voor een Canon lens te kijken.
Ook al zou deze lens wel goed zijn, gevoelsmatig zit het niet zo lekker meer.
Na mijn eigen geëtter met deze lens en het lezen van wat dubieuze ervaringen met deze en andere Sigma lenzen kan ik het idee niet loslaten dat ik toch beter een Canon had kunnen kopen.
Enorm suf, maar als zoiets eenmaal in je hoofd zit ga je niet met plezier op pad om foto's te maken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:38:
Nu heb ik een 10-22 van Canon besteld.
Maar nu lees ik dat de 11-16 van Tokina ook een hele goede lens is, misschien wel beter dan de Canon.
Heb ik wel de goede keus gemaakt :? of had ik beter de Tokina kunnen kopen?
Hoop dat het niet zoveel uitmaakt uiteraard, en anders iemand die me kan overtuigen dat ik de bestelling beter af kan zeggen om voor de Tokina te gaan. Een UWA komt er sowiezo!
Volgens mij kun je sowieso moeilijk een buil vallen aan beide.
Persoonlijk ben ik enorm fan van de Canon, en zou ik alleen nog ruilen als je perse de 2.8 wilt....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:58

Milo.

klik

Zelf vind ik de tokina een heel stuk degelijker aanvoelen en hij heeft idd f/2.8, dat zouden mijn redenen zijn om de tokina boven de canon te kiezen. Maar optisch zijn het beide echt goede lenzen.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Hier dan eindelijk wat shots van een focus chart.
Wegens het ontbreken van een statief moest de camera op een stoel staan, hier direct tegenover stond de focus chart. Alle foto's zijn gemaakt op 70mm en verschillende diafragma's.

De belichting is hier vrij ruk op het moment, maar de foto's zijn met een 2 sec. zelfontspanner genomen, dus niet bewogen.
Het resultaat is duidelijk genoeg volgens mij.

https://picasaweb.google.com/audioslaaf/FocusChart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:48:
[...]

Volgens mij kun je sowieso moeilijk een buil vallen aan beide.
Persoonlijk ben ik enorm fan van de Canon, en zou ik alleen nog ruilen als je perse de 2.8 wilt....
Milo. schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:50:
Zelf vind ik de tokina een heel stuk degelijker aanvoelen en hij heeft idd f/2.8, dat zouden mijn redenen zijn om de tokina boven de canon te kiezen. Maar optisch zijn het beide echt goede lenzen.
Hmm.., heb m'n foto's eens allemaal nagekeken.
Zo'n 10% is geschoten op 2.8, en nog eens 15- tot 25% tussen 2.8 en 4.5.
Schiet ook het liefst in de 'gouden uurtjes' vanwege het mooie licht.
Eigenlijk zou ik dus gewoon de Tokina moeten nemen of m'n 'gouden tijd' wordt gewoon korter!
Ja, ik weet het is allebei mooi glas.... ik slaap er nog een nachtje over :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
Kipcorn schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:52:
Wegens het ontbreken van een statief moest de camera op een stoel staan, hier direct tegenover stond de focus chart. Alle foto's zijn gemaakt op 70mm en verschillende diafragma's.

De belichting is hier vrij ruk op het moment, maar de foto's zijn met een 2 sec. zelfontspanner genomen, dus niet bewogen.
Het resultaat is duidelijk genoeg volgens mij.

https://picasaweb.google.com/audioslaaf/FocusChart
Misschien een erg minimale frontfocus, maar ook niet meer dan dat. op 100% misschien te zien. normaal beeld viel het mij eerst niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 14:17

vhal

ಠ_ಠ

Milo. schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:50:
Het enige verschil is dat de tokina erg moeilijk te verkrijgen is vanwege de ramp in Japan.

Overigens moet je je niet teveel blindstaren op de f2.8, wanneer gebruik je zo'n lens nou wide open bij landschappen? Misschien indoor maar vergeet niet dat een sluitertijd van 1/10 genoeg is om een foto scherp te krijgen. Desnoods gooi je je iso omhoog.

Vergeet niet dat de Canon op 10mm een f waarde heeft van f3.5, dat is maar 2/3 stop tov f2.8. Het is aan jou om te bepalen in welke range je schiet, de Canon loopt terug naar f4 vanaf 12 tot 17mm, hierna f4.5 tot 22mm

OK, als de Tokina op voorraad was had ik hem ws wel gekocht ipv de canon simpelweg omdat deze goedkoper is. Maar omdat ik nogal canon minded ben en de extra 1mm wel fijn is plus de grotere range, werd het de canon. Bovenstaande was de meerprijs wel waard plus het feit dat deze direct leverbaar was. Tot op heden geen spijt van gehad. De f2.8 heb ik voor geen seconde gemist daar ik meestal toch afstop naar f6.3, f7,1 , f8 en hoger.

[ Voor 33% gewijzigd door vhal op 09-06-2011 09:00 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:58

Milo.

klik

Mee eens, evhter ik zou de lens namelijk enkel indoor en lowlight gebruiken omdat ik geen echte fan ben van landschappen hehe. Vandaar daar ik de f/2.8 belangrijk zou vinden.
Heb een tijdje gespeelt met de Tokina, erg prettige lens, de canon heb ik zelf nooit gehad maar voelt gewoon plastiekerig aan. Daarom zouden dat dan ook mijn redenen zijn om heb boven de canon te nemen.
Voor landschappen schiet je meestal niet op het grootste diafragma maar goed, ik neem aan dat "iedereen" die een dergelijkk prijzige lens wil aanschaffen ook wel weet wat die ermee wil doen.

En inderdaad de tokina lens is niet direct leverbaar, erg jammer.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-10 14:17

vhal

ಠ_ಠ

Milo. schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:00:
Mee eens, evhter ik zou de lens namelijk enkel indoor en lowlight gebruiken omdat ik geen echte fan ben van landschappen hehe. Vandaar daar ik de f/2.8 belangrijk zou vinden.
Heb een tijdje gespeelt met de Tokina, erg prettige lens, de canon heb ik zelf nooit gehad maar voelt gewoon plastiekerig aan. Daarom zouden dat dan ook mijn redenen zijn om heb boven de canon te nemen.
Voor landschappen schiet je meestal niet op het grootste diafragma maar goed, ik neem aan dat "iedereen" die een dergelijkk prijzige lens wil aanschaffen ook wel weet wat die ermee wil doen.

En inderdaad de tokina lens is niet direct leverbaar, erg jammer.
OK, indoor en lowlight. Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat elke 1/3 stop telt en iso verhoging niet echt een optie is.
Zelf heb ik de 17-40. Vergeleken met de 10-22 is dat een stuk onverwoestbaar staal. De 10-22 is gelukkig niet zo erg als de 50mm f1.8 maar schommelt ergens tussen de mid- en de highrange modellen van Canon. Het enige vervelende is dat de zoom en MF ring gespiegeld zitten (vergeleken met de 17-40)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Kipcorn schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:28:
Ok, duidelijk.
Dan heb ik me lelijk verkeken op hoe DoF werkt. Ik dacht, als je een heel landschap scherp op de foto kunt krijgen, moeten insecten, bloemen en andere kleine dingen zeker geen problemen opleveren.
Dat zal dan wel de reden zijn dat er aparte macro objectieven bestaan... :')
Helaas...
Bij Macro objectieven is de DoF niet groter.

Om het heel simpel te zeggen. Naarmate je onderwerp dichter bij je camera komt, word de DoF (bij gelijk diafragma) steeds kleiner.

Een macro objectief moet je kopen omdat je betere scherpte wilt hebben, of omdat je een hogere vergrotingsfactor wilt hebben. Maar samen met die hogere vergrotingsfactor krijg je meteen een nog kleinere scherpdediepte.

Een scherpte diepte van maar enkele mm is heel normaal. En hoe hoger de vergroting hoe kleiner de scherptediept word.

Het enige dat je kunt doen is je diafragma verder knijpen. Tot op het moment (of zelfs iets voorbij) het punt waarop diffractie zichtbaar word.
Het nadeel daarvan is dat je veel licht nodig hebt en je eigenlijk niet meer zonder flits kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-09 09:48
Je kunt ook gewoon aan focus stacking doen, die techniek is ondertussen heel erg ingeburgerd.
Scherptediepte bij macrofotografie is voor mij eigenlijk zélden een probleem. Weinig scherptediepte is ook mooi, soms zelfs mooier dan veel scherptediepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:18
FLuKee schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 10:17:
Je kunt ook gewoon aan focus stacking doen, die techniek is ondertussen heel erg ingeburgerd.
Scherptediepte bij macrofotografie is voor mij eigenlijk zélden een probleem. Weinig scherptediepte is ook mooi, soms zelfs mooier dan veel scherptediepte.
Misschien handig voor sommigen als je ook even uitlegt wat focus stacking is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:43:
[...]

Misschien handig voor sommigen als je ook even uitlegt wat focus stacking is? :)
Is dit topic daarvoor?

Wikipedia: Focus stacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-09 09:48
Heel kort want lichtjes OT.

Focus stacking, m.a.w. het stapelen van scherpte. Verschillende foto's met een (verschuivende) DoF van pakweg 1mm samenvoegen tot één beeld met een DoF van pakweg 10mm. Ik paste die techniek voor het eerst toe in 2007, ondertussen is het iets dat toch al vrij algemeen gekend is. Heel erg handig omdat je zo veel scherptediepte kunt halen op een (relatief) laag diafragma-waarde waarbij je de achtergrond rustig houdt en de kwaliteit van de lens optimaal benut (geen diffractie e.d.).

Een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2390/5814386051_c807f3777e_z.jpg

(klik voor groter, links 1 foto aan f/8, rechts 8 foto's aan f/8)

Techniek is makkelijker dan het lijkt, en zit als standaard functie in Photoshop vanaf CS4 als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Kipcorn schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 22:52:
...
Het lijkt idd iets ervoor te liggen. Maar het lijkt ook te verschillen per foto.
mekkieboek schreef op zondag 05 juni 2011 @ 00:01:
Alles is relatief. Laat ik nou net die Tamron 70-300 gekocht hebben. Al zijn twee testdagen misschien wat kort, ik moet nog een foto tegenkomen waar ik 'signifact CA' heb gezien.
Ik heb inmiddels een foto mèt 'significant CA' (zwaar tegenlicht, @ 70mm max aperture).
Nog steeds geen spijt maar toch, caveat emptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

FLuKee schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:26:
...
Focus stacking, m.a.w. het stapelen van scherpte. Verschillende foto's met een (verschuivende) DoF van pakweg 1mm samenvoegen tot één beeld met een DoF van pakweg 10mm.
...
Doe je dat handmatig vanaf een statief of heeft jouw camera iets van DoF bracketing / focus bracketing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:14
Fiber schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:52:
[...]

Doe je dat handmatig vanaf een statief of heeft jouw camera iets van DoF bracketing / focus bracketing?
Handmatig vanaf een statief lijkt mij. Je wil bij macro sowieso handmatig focussen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
_Rene_ schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 00:22:
[...]

Misschien een erg minimale frontfocus, maar ook niet meer dan dat. op 100% misschien te zien. normaal beeld viel het mij eerst niet op.
Dat dacht ik ook. Zo ver er sprake is van front focus, zal het in de praktijk niet echt problemen opleveren.
De "front focus" op de andere foto's is dus gewoon het resultaat van mijn eigen beweging geweest.
Pagina: 1 ... 13 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.