nobleone schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:13:
[...]
Ah... Jammer, onderhandelen is mij niet weggelegd. Het lijkt wel of ze denken: "deze leipo kan best de vraagprijs betalen". Waar? Helaas overal.
Welk onderhandelingsargument geeft bij jou zoveel korting dan?
Toch niet: "doe mij die tv voor weinig, zeur ik niet over crease"?
Ah ook leipo's kunnen onderhandelen..
Ik weet niet echt of het bedoeld is voor in dit topic, maar enfin, hier een aantal tips die mij in het verleden wat succesjes hebben opgebracht:
- Zorg voor een wingman, dan kun je altijd een verkapt rollenspel spelen. De één wil het product wel, de ander is kritisch. Zo krijg je een situatie waar de verkoper samen met degene die het product wel wil, de kritische persoon probeert te overtuigen. Het klinkt raar, maar het zorgt voor een 'gezamenlijk gevoel' tussen de twee 'verkopers'. Dit is een heel spel met een eigen set regels.
- Onderhandelen doe je (en dit komt uit de boekjes) met een minimum in gedachte. Dus als jij niet meer dan € 1800 voor de televisie wil betalen, houd je hier dan aan (zorg ervoor dat je minimum realistisch is of weet het te onderbouwen [bv. 'in januari is de CES en komen nieuwe modellen, prijs zal dan hoogstwaarschijnlijk zakken'). Water bij de wijn doen mag, maar daar wil je natuurlijk wel wat voor terug. Stel dat € 1800 niet haalbaar is, maar wel € 1850, wil je er wel een CI+ module bij en een Ziggo Smartcard. Is dat weer teveel van het goede, is de SmartCard net teveel, wil je er een High Speed Ethernet HDMI kabel bij.
- Speel het hard. Zoals gezegd heb je een minimum gesteld. Doet de winkelier moeilijk, er is altijd een andere electronika zaak om de hoek. Of je komt een week later weer langs en je hebt een nieuwe verkoper. Ik neem aan dat je de tv niet dringend nodig hebt?
- Zoals je zelf wel weet, weet wat je koopt. Omdat je onderhandelt wil je weten wat je koopt en wil je kunnen onderbouwen (wanneer nodig) waarom je een lagere prijs wil. Met een offerte van de webshop foka.nl kom je al een heel eind.
- Wees eerlijk en open vanaf het begin. Zeg dat je een budget hebt van € 1800 maar erg graag de Sony wilt omdat... (die bv. een Full Led panel heeft). Kijk ook niet naar andere televisies, maar laat zien dat je toch erg bent gecharmeerd van die televisie zodat de verkoper niet neigt om te zeggen: 'met dat budget kun je beter een Samsung D7000 kopen'. Nee, jij bent de koper, jij beslist wat je wilt kopen, niet de verkoper.
- Als je een final bod hebt gekregen van de winkelier dat nog boven budget is, en je merkt dat er niet veel meer uit te halen is, vraag om bedenktijd. Meestal na een lange onderhandeling wil de verkoper de deal sluiten. Teken van een laatste bod is dan ook dat ie er vanaf wil zijn. Bedenktijd is iets wat verkopers niet graag horen.
- Wees zeker van je zaak. Waarschijnlijk heb ik dit al gezegd, maar als je minimum (of met bij-artikelen) niet wordt gehaald wil je het product niet.
- Google op onderhandelen en je vindt bovenstaande teksten bijna 1-op-1 terug denk ik. Er zijn vast meer tips. Check ook tips voor onderhandelingen voor salaris e.d., dat is bijna hetzelfde.