Nou, niks mis mee hoor. Alleen ik vind de hx800 beter.motormuis schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 17:29:
[...]
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe TV, waarom is de HX800 zoveel beter dan de EX720, of wat is er mis met de laatste?
Neem nou deze serieuze reviews :
EX720 (723) : Review EX723
HX800 : Review HX803
Met pijn en moeite weet de ex700 er een redelijk goede kleur en zwartweergave van te maken.
De 3D-performance is zwak (average). De HX800 brengt het er beter vanaf en heeft een goede 3D-weergave.
Nog een belangrijk punt is de zwartwaarde : die is bij de HX800 "excellent" en bijd e HX720 "good".
De zwartwaarde zorgt voor de "pop" van de kleurweergave. Bijv, rood naast echt zwart zal mooi dieprood lijken terwijl rood naast "grijzig zwart" zal wat minder mooi dieprood lijken.
De HX720 heeft een semi-mat scherm en de HX800 een glans-ontspiegeld scherm.
Het verschil in mat versus zwart is zo ongeveer te beschouwen :
* mat reflecteert minder scherp zodat de spiegeling minder lijkt. Maar er treedt wel diifusie van licht op, waarbij deze zorgt van een relatief groot "getroffen" gebied. De gereflecteerde schemerlamp is weliswaar minder direct zichtbaar, maar is wel "uitgelopen" in de omgeving op het scherm.
* glans reflecteert zichtbaarder : de schemerlamp is duidelijker waarneembaar ipv een grote vage "vlek"'. Maar het getroffen gebied is scherp begrensd.
Een duidelijk positief bijeffect is dat het beeld scherper en brillianter blijft.
Verder komt het zwart (wat mij betreft) beter bij een glansscherm over dan bij een mat scherm.
Ik zie het dagelijks als ik de Philips 32pfl9705 met semi-mat scherm (slaapkamer) vergelijk met de Sony 55hx920 (woonkamer). Dat is echt een groot verschil.
Terugkomend op de kleurweergave : de hx800 heeft een goede processor en een "echt" 200Hz scherm. De kleurweergave is meer plasma-like en de EX720 neigt naar wat kunstmatiger. Zo ook de Philips 32pfl9705 trouwens hoor
Het zijn allemaal kleine subtiele verschillen. Tegenwoordig maken ze geen echt slechte tv's meer en ik kan me ook voorstellen dat een EX720 ook prima voldoet. Het is maar net waar je belang aan hecht en de meeste mensen zien de verschillen niet eens. Ik denk dat de tv's gewoon op een hoog nivo staan en dat er meer winst valt te behalen in het aanbieden van een betere kwaliteit HD signaal dan een tv die net iets beter zwart kan weergeven.
Af en toe kijk ik ook een naar een bagger-signaal op een HD-zender. En daar zit je dan met je dure Sony HX920............
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120