Wil je daarmee zeggen dat nvidia optimus goede linux ondersteuning heeft? Nvidia heeft nog geen enkele moeite gedaan om ervoor te zorgen dat je de GPU uberhaubt kunt gebruiken of uitschakelen in linux. Dat is allemaal het werk van de community.
Zowel Nvidia als AMD zijn gewoon bagger met Linux ondersteuning. AMD is wel een grote inhaalsprong aan het maken.
Wat bedoel je nou eigenlijk precies met hardwarematige acceleratie? Video-acceleratie? Want dat werkt inderdaad erg goed in Linux met Nvidia.
Wat bedoel je nou eigenlijk precies met hardwarematige acceleratie? Video-acceleratie? Want dat werkt inderdaad erg goed in Linux met Nvidia.
Verwijderd
Het werkt erg goed, zolang je geen laptop hebt met switchable graphics. Daar levert nvidia geen enkele vorm van ondersteuning voor.
Je kan bij Switch onder andere een HP 230W Advanced Docking Station (NZ223AA), een HP XL secundaire accu en een HP schoudertas bij de 8560w bestellen.
Verwijderd
Ehh, nee ... wat ik zeg is dat ik tot nu toe goede ervaringen heb gehad met mijn nividia videokaarten in mijn laptop en diverse desktop systemen.Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:56:
Wil je daarmee zeggen dat nvidia optimus goede linux ondersteuning heeft? Nvidia heeft nog geen enkele moeite gedaan om ervoor te zorgen dat je de GPU uberhaubt kunt gebruiken of uitschakelen in linux. Dat is allemaal het werk van de community.
Nvidia Optimus heb ik nog nooit van gehoord. Wat kan die kaart allemaal dat niet onder linux werkt?
De community doet veel goed werk, maar het probleem is vaak dat de fabrikanten niet veel kwijt willen over hun hardware ontwerpen. Daardoor is het lastig om goede, efficiënte drivers te maken die alle functies ondersteunen.
Nvidia maakt in ieder geval dan nog een gesloten proprietary driver die ze ook nog wel updaten, waardoor mijn gebruikservaring onder linux tot nog toe positief was.
Hardwarematige acceleratie is volgens mij dat de videodriver gebruik kan maken van de op de videokaart in hardware geïmplementeerde functies. Dat gaat dan met name om 3D en video versnellen inderdaad.danielkraak schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:01:
Zonder deze ondersteuning ben je afhankelijk van een softwarematige driver (vesa, framebuffer, etc.) en kun je geen zaken als video (op hoge resolutie) afspelen zonder haperingen, of een desktop omgeving met composite / compiz gebruiken.
Dat werd vroeger 'hardware acceleration' genoemd volgens mij, maar misschien is dat wel hetzelfde als 'video-acceleratie' waar jij op doelt?
[ Voor 29% gewijzigd door Kid Jansen op 18-07-2011 17:40 . Reden: twee posts samengevoegd ]
3D-acceleratie werkt prima met ATI-kaarten. Video-acceleratie is er wel, maar is vrij lastig aan de praat te krijgen (gebasseerd op mijn eigen ervaring).yohanman schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:34:
[...]
Hardwarematige acceleratie is volgens mij dat de videodriver gebruik kan maken van de op de vidiokaart in hardware geïmplementeerde functies. Dat gaat dan met name om 3D en video versnellen inderdaad.
Zonder deze ondersteuning ben je afhankelijk van een softwarematige driver (vesa, framebuffer, etc.) en kun je geen zaken als video (op hoge resolutie) afspelen zonder haperingen, of een desktop omgeving met composite / compiz gebruiken.
Ik denk dat Linux gewoon prima moet werken met de videokaart in deze laptop. Maar er is denk ik geen software die de acceleratie voor grafische bewerking ondersteunt. Daarnaast ondersteunen de drivers het waarschijnlijk ook niet. Erg jammer.
Verwijderd
Optimus is het stuk software wat switchable graphics voor elkaar krijgt. Dat is een puur softwarematige oplossing. Zonder drivers is de nvidia gpu simpelweg onbereikbaar en zie je alleen de IGP.Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:26:
[...]
Ehh, nee ... wat ik zeg is dat ik tot nu toe goede ervaringen heb gehad met mijn nividia videokaarten in mijn laptop en diverse desktop systemen.
Nvidia Optimus heb ik nog nooit van gehoord. Wat kan die kaart allemaal dat niet onder linux werkt?
De fireGL heeft geen switchable graphics voor zover ik weet, en dan heb je dat gezeik niet. Ik raad iedereen met linux af om een laptop te kopen met switchable graphics, dat is nog vrij moeilijk op dit moment.
Ik heb afgelopen vrijdag wat zitten testen met een bootable Ubuntu USB stick op het highend model bij NSC. De AMD proprietary drivers uit de ubuntu repositories leken goed te werken, hoewel een 6900M werd herkent.
Het grote probleem met AMD drivers is eigenlijk dat ze maar een jaar of twee ondersteuning bieden voor een specifieke kaart. Daarna kun je dus of je xorg niet meer updaten (en dus in de meeste gevallen geen distrubutie-upgrade doen) of hopen dat de radeon driver inmiddels je videokaart ondersteund.
Het grote probleem met AMD drivers is eigenlijk dat ze maar een jaar of twee ondersteuning bieden voor een specifieke kaart. Daarna kun je dus of je xorg niet meer updaten (en dus in de meeste gevallen geen distrubutie-upgrade doen) of hopen dat de radeon driver inmiddels je videokaart ondersteund.
dus...
Over het langs gaan bij het NSC gesproken. Het zou kunnen dat er vanaf volgende week tijdelijk geen high-end exemplaar bij het NSC is te bezichtigen. Het model dat gebruikt werd voor de selectie (die je tot nu toe bij het NSC hebt kunnen bekijken) gaat namelijk naar een andere klant van HP ergens in de VS. Het idee was dat het exemplaar dat ik voor de review hebt gebruikt dan bij het NSC zou blijven om te bekijken, maar die zal dus eerst gerepareerd moeten worden, omdat ik die heb verzopen met m'n watertest.
Overigens zal het niet lang duren dat ze daar geen werkend exemplaar hebben, want ik neem aan dat de eerste lading laptops binnen twee weken wel wordt verzonden door Switch en dan krijgt het NSC ook meteen een aantal (de eerste paar leenlaptops).
Overigens zal het niet lang duren dat ze daar geen werkend exemplaar hebben, want ik neem aan dat de eerste lading laptops binnen twee weken wel wordt verzonden door Switch en dan krijgt het NSC ook meteen een aantal (de eerste paar leenlaptops).
heb hem ook maar besteld, hoop dat hij voor de studie begint binnenkomt, zou op zich wel moeten want de levertijden op de site zeggen dat alle orders voor 1 augustus voor 1 september geleverd moeten worden
Ik mag toch hopen dat de eerste lading wel eerder komt dan dat. Ik heb, net als een aantal andere mensen hier, de laptop 20 juni al besteld. Zou nogal slecht zijn als hij dan pas eind augustus komt (naar mijn mening geeft het wel die indruk). Het is vandaag 20 juli, dus we wachten er al een maand op.
Ik heb hem ook besteld. Kan niet wachten. Wel jammer van de levertijd natuurlijk.
offtopic:
Ik denk dat ik toch maar WB ga studeren ipv TN..
Ik denk dat ik toch maar WB ga studeren ipv TN..
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
HaTe schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:19:
offtopic:
Ik denk dat ik toch maar WB ga studeren ipv TN.
offtopic:
Goede keuze, maakt de laptop ook gelijk een stuk nuttiger
Goede keuze, maakt de laptop ook gelijk een stuk nuttiger
Op de site staat eind juli voor de eerste levering, dus misschien krijgen jullie hem volgende week al
Dat staat er echter al de hele tijd, dus ik denk niet dat het geüpdatet wordt om de actueelste status aan te gevendmystic schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:17:
Op de site staat eind juli voor de eerste levering, dus misschien krijgen jullie hem volgende week al
Verwijderd
Beste Kid Jansen, als ik morgen bij het NSC langs ga, zou ik dan het high end model nog kunnen zien?
Ik ben wel benieuwd hoe hij er in het echt uitziet en hoe het met de ergonomie zit. Het toetsenbord bijvoorbeeld is wel belangrijk voor mij.
Hebben jullie hem al gedraaid met Linux eigenlijk? Een Ubuntu live cd o.i.d.?
Ik ben wel benieuwd hoe hij er in het echt uitziet en hoe het met de ergonomie zit. Het toetsenbord bijvoorbeeld is wel belangrijk voor mij.
Ik heb hem toevallig even opgestart met een Ubuntu 9.10 live CD, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik totaal niet bekend ben met Linux. Ik gebruik die live CD eigenlijk alleen als ik problemen heb met Windows of de HDD (voor dat laatste had ik hem in dit geval ook gebruikt).
Als je morgen naar het NSC gaat kan je de 8560w nog wel bekijken, sterker nog, dan liggen ze er waarschijnlijk allebei (hoewel die ene dus zo goed als dood is).
Als je morgen naar het NSC gaat kan je de 8560w nog wel bekijken, sterker nog, dan liggen ze er waarschijnlijk allebei (hoewel die ene dus zo goed als dood is).
Weet je toevallig ook wel cas latency het geheugen heeft? Ik wil graag namelijk gelijk 4GB erbij kopen, en dan uiteraard met dezelfde latency. Zou het gewoon CAS9 zijn? Ik kan eerlijk gezegd ook geen 4GB modules vinden die een lagere waarde hebben.
Kingston KVR1333D3S9/4G
Kingston KVR1333D3S9/4G
Ja, CL9, dat had je trouwens ook kunnen vinden in productreview: HP Elitebook 8560w#specs. Ik schrijf die review niet voor niks...
Overigens interessante mededeling in het TU Delft laptopproject topic: Verwijderd in "[TU Delft] Laptopproject 2011 - 2012". Ik heb net even gebeld of dat bij de UT ook zo is. Ze wisten er niks vanaf bij het NSC, maar ze gaan het bij Switch verifiëren.
Overigens interessante mededeling in het TU Delft laptopproject topic: Verwijderd in "[TU Delft] Laptopproject 2011 - 2012". Ik heb net even gebeld of dat bij de UT ook zo is. Ze wisten er niks vanaf bij het NSC, maar ze gaan het bij Switch verifiëren.
Het toetsenbord is mooi, maar die pijltjes toetsen lijken me wel bagger werken, zo dicht op elkaar (http://tweakers.net/ext/f/1XeyjNHRC8CUtXUgfJVa5k3A/full.jpg)
Daar was ik inderdaad ook niet weg van, die omhoog en omlaag gebruik ik juist het meest. Voor de rest is het overigens wel een lekker toetsenbord vond ik, stuk beter in ieder geval dan die van de 8540p van vorig jaar.
Verwijderd
Ik heb liever halve pijltjestoetsen dan een non-standaard numpad layout zoals op de clevo's zit. Dat is echt pure ruimteverspilling.
Ik heb liever geen numpad, gebruik het toch zelden. Dan zitten je toetsenbord en touchpad tenminste in het midden.
Ik heb vorige week het High-End model getest met een Ubuntu 11.04 USB stick, zodat ik meteen drivers e.d. kon installeren. AMD Catalyst Center en drivers werkte prima, hoewel videokaart als 6900M werd gedetecteerd. Half uurtje was te kort om echt diepgaande review te doen, maar extreme tuxracer liep primaVerwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:21:
dus...
Als iemand een stel goede benchmarks/tests voor Linux weet wil ik dat best nog wel testen als ik m'n eigen exemplaar binnen heb en dan toevoegen aan de review.
Ik ben vooral benieuwd naar de OpenGL prestaties onder Linux (je hebt geen DirectX onder Linux toch?)
Ik ben vooral benieuwd naar de OpenGL prestaties onder Linux (je hebt geen DirectX onder Linux toch?)
Alleen ge-emuleerd onder WineKid Jansen schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 14:53:
Als iemand een stel goede benchmarks/tests voor Linux weet wil ik dat best nog wel testen als ik m'n eigen exemplaar binnen heb en dan toevoegen aan de review.
Ehm ok. Moet je ook niet twee kopjes met specs maken... (Eerst verwijzen naar de NSC en daarna zelf nog een lijstje maken die een heel eind scrollen verderop staat). Maar goed CL9 dus, dan zal ik dat tegen die tijd eens gaan bestellen.Kid Jansen schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:49:
Ja, CL9, dat had je trouwens ook kunnen vinden in productreview: HP Elitebook 8560w#specs. Ik schrijf die review niet voor niks...
etc..
Dat bepaal ik zelf wel. Als je iets wil weten over dat ding moet je gewoon die review lezen. En ga niet lopen zeiken over een heel eind scrollen, er staat niet voor niks een inhoudsopgave bovenaan. Verder staan er ook nog eens "volgend onderwerp" links in de tekst, zodat je zoals de naam al suggereert naar het volgende onderwerp kan gaan.
Verwijderd
@Kid Jansen
Zodra jullie weer een werkend exemplaar hebben zou ik graag een keer langskomen. Graag zou ik het beeldscherm in het echt zien en het toetsenbord voelen. Dat zijn toch wel hele belangrijke zaken. Het is voor mij toch een forse investering, dus dan wil ik wel weten dat die aspecten goed zijn voor mij.
@legofanaten
Leuk dat je hem al hebt getest met Ubuntu. :-)
De belangrijkste dingen werkten dus? (netwerk, wifi, etc.)
Werkten de knopjes voor het instellen van scherm brightness, geluidsvolume, etc. ook?
Zodra jullie weer een werkend exemplaar hebben zou ik graag een keer langskomen. Graag zou ik het beeldscherm in het echt zien en het toetsenbord voelen. Dat zijn toch wel hele belangrijke zaken. Het is voor mij toch een forse investering, dus dan wil ik wel weten dat die aspecten goed zijn voor mij.
@legofanaten
Leuk dat je hem al hebt getest met Ubuntu. :-)
Werkten de knopjes voor het instellen van scherm brightness, geluidsvolume, etc. ook?
Het scherm bekijken heeft weinig zin, want geen van de twee exemplaren die we getest hebben had het 1920x1080 scherm dat in de laptop zal zitten als je hem via Switch besteld. Het scherm kan ik pas testen als ik m'n eigen exemplaar binnen heb.
Verwijderd
Dan wacht ik de eerste levering rustig af of tot jullie de reserve laptops binnen hebben. De actie loopt gewoon door heb ik gelezen, dus iets later bestellen zou geen probleem hoeven te zijn.
Ik heb drivers binnengehaald via wifi, dus dat werktVerwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:26:
dus...
Volgens mij loopt het project meestal door tot februari, dus je hebt nog alle tijd om te bestellen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:34:
Dan wacht ik de eerste levering rustig af of tot jullie de reserve laptops binnen hebben. De actie loopt gewoon door heb ik gelezen, dus iets later bestellen zou geen probleem hoeven te zijn.
Verwijderd
http://pc.zoznam.sk/mobil...hp-elitebook-8560w?page=7 ; misschien nog wel interessant om te lezen (google translate) over het FHD scherm
//Edit: Is intel WiDi ondersteund?
//Edit: Is intel WiDi ondersteund?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2011 18:17 ]
Je kan hem volgens mij nog wel later bestellen hoor, dus tijd zat om nog te bestellenKid Jansen schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:49:
[...]
Volgens mij loopt het project meestal door tot februari, dus je hebt nog alle tijd om te bestellen.
Hebben er hier trouwens mensen ervaring met het weer verkopen van EliteBooks na een jaar of 2-3? Hier zat ik zelf namelijk aan te denken i.v.m. de (nieuwe) marktwaarde van €1500 en de aanschafprijs van €1000. Wat is het juiste moment (zodat je niet al teveel hoeft bij te leggen), en zijn dit soort notebooks gewild tweedehands?
.
[ Voor 99% gewijzigd door Kid Jansen op 15-11-2011 12:26 ]
Verwijderd
Ik ben er meer benieuwd naar welk model nu het beste 'budgetmodel' was. Eigenlijk. Ik weet alleen niet of dat gedeeld mag worden.
Dat was de Lenovo L520. Die was vrijwel altijd het snelst en hij was ook het degelijkst (zat vrijwel geen verschil in bouwkwaliteit tussen de T520 en de L520). Verder zaten die Lenovo's ook erg makkelijk in elkaar. Je kon ze serieus in iets meer dan een kwartier helemaal uit elkaar halen en weer helemaal in elkaar zetten. Bij de HP budget was dat wel anders, die zat totaal niet handig in elkaar, de voorloper (4520s) overigens ook niet.
Nadeel was alleen dat beide Lenovo's een waardeloos scherm hadden en ook een nogal klein touchpad.
Nadeel was alleen dat beide Lenovo's een waardeloos scherm hadden en ook een nogal klein touchpad.
[ Voor 10% gewijzigd door Kid Jansen op 23-07-2011 22:05 ]
Ik heb even de startpost geheel vervangen. De informatie die in de startpost stond is toch niet heel erg nuttig meer, omdat de hele selectieprocedure inmiddels is afgerond en inmiddels al anderhalve maand bekend is welke laptops het zijn geworden.
In de startpost staan daarom nu verwijzingen naar de specificaties van de laptops en een aantal foto's van beide laptops (die van de 8560w staan ook al in m'n review, dus die hebben jullie waarschijnlijk al gezien).
Om de oude startpost toch niet helemaal weg te gooien heb ik het hieronder gezet:
[quote]Dit is het topic voor het Notebook Project 2011 - 2012 van Universiteit Twente. Het lijkt misschien nogal vroeg om al een topic hierover te openen in begin februari, aangezien de laptop pas begin juli te bestellen zal zijn en pas vanaf de tweede helft van augustus geleverd zal worden, maar de selectieprocedure is al begonnen.
In dit topic zal ik, voor zover toegestaan, zoveel mogelijk informatie naar buiten brengen over de ontwikkelingen van het Notebook Project 2011 - 2012. Dat zal zeker niet alles zijn, want niet alleen zou het Notebook Service Centre daar niet blij mee zijn, maar ik zou daardoor ook problemen kunnen krijgen met fabrikanten (die staan meestal niet zo te springen als je roadmaps of gedetailleerde specificaties uitlekt).
Ik heb gisteren een presentatie van Dell bijgewoond over zo'n beetje alle zakelijke producten die Dell levert die voor Universiteit Twente interessant zouden kunnen zijn. Daar kwamen ook de Latitude en Precision serie laptops in voor, die beide potentiële kandidaten bevatten voor het Notebook Project.
De twee meest waarschijnlijke kandidaten van de kant van Dell zullen de Latitude E6520 en de Precision M4600. Dat zijn de opvolgers van de E6510 en de M4500, die op hun beurt redelijk vergelijkbaar zijn met respectievelijke de HP EliteBook 8540p en de 8540w.
Ik heb geen idee of er ook nog soortgelijke presentaties zullen komen van andere fabrikanten, maar mocht dat zo zijn dan is het zeer waarschijnlijk dat er ook één van HP komt, aangezien HP al drie opeenvolgende collegejaren de laptops van het Notebook Project levert:
2008 - 2009:
HP Compaq 6710b
HP Compaq 8510w
2009 - 2010:
HP Mini 5101
HP Compaq 6730b
HP EliteBook 8530w
2010 - 2011:
HP ProBook 4520s
HP EliteBook 8540p
Dat zal er ook vanaf hangen of HP op tijd met een refresh van de EliteBook laptops komt. De modellen die zijn gekozen voor het Notebook Project worden meestal in juni bekend gemaakt door het Notebook Service Centre en het reviewen / testen van de kandidaten gebeurt grotendeels in april en mei. Dus ze zullen dan in ieder geval uiterlijk begin mei een demo model op moeten kunnen sturen.
Een aantal punten die ik tegenkwam in het [UTwente] Laptops 2010/2011 die beter zouden kunnen in de laptop voor het komende Notebook Project:
• 64 bit versie van Windows
• De Professional i.p.v. de Home Premium versie van Windows
• (optie tot) FHD scherm
• Grotere hardeschijf
• (optie tot) extra hardeschijf / SSD
• Beter sluitsysteem
Zelf had ik daar nog het volgende aan toe te voegen:
• Quadro (FX) / FirePro (ISV gecertificeerd, zodat de videokaart ook nuttig is in CAD en DCC applicaties)
• Beter scherm (niet alleen hogere resolutie, maar ook groter kleurbereik, betere uniformiteit en grotere kijkhoek)
• Geen numpad (zodat de touchpad ook in het midden van de laptop zit)
• Groter touchpad (80x35 mm is heel erg klein)
In de startpost staan daarom nu verwijzingen naar de specificaties van de laptops en een aantal foto's van beide laptops (die van de 8560w staan ook al in m'n review, dus die hebben jullie waarschijnlijk al gezien).
Om de oude startpost toch niet helemaal weg te gooien heb ik het hieronder gezet:
[quote]Dit is het topic voor het Notebook Project 2011 - 2012 van Universiteit Twente. Het lijkt misschien nogal vroeg om al een topic hierover te openen in begin februari, aangezien de laptop pas begin juli te bestellen zal zijn en pas vanaf de tweede helft van augustus geleverd zal worden, maar de selectieprocedure is al begonnen.
In dit topic zal ik, voor zover toegestaan, zoveel mogelijk informatie naar buiten brengen over de ontwikkelingen van het Notebook Project 2011 - 2012. Dat zal zeker niet alles zijn, want niet alleen zou het Notebook Service Centre daar niet blij mee zijn, maar ik zou daardoor ook problemen kunnen krijgen met fabrikanten (die staan meestal niet zo te springen als je roadmaps of gedetailleerde specificaties uitlekt).
Ik heb gisteren een presentatie van Dell bijgewoond over zo'n beetje alle zakelijke producten die Dell levert die voor Universiteit Twente interessant zouden kunnen zijn. Daar kwamen ook de Latitude en Precision serie laptops in voor, die beide potentiële kandidaten bevatten voor het Notebook Project.
De twee meest waarschijnlijke kandidaten van de kant van Dell zullen de Latitude E6520 en de Precision M4600. Dat zijn de opvolgers van de E6510 en de M4500, die op hun beurt redelijk vergelijkbaar zijn met respectievelijke de HP EliteBook 8540p en de 8540w.
Ik heb geen idee of er ook nog soortgelijke presentaties zullen komen van andere fabrikanten, maar mocht dat zo zijn dan is het zeer waarschijnlijk dat er ook één van HP komt, aangezien HP al drie opeenvolgende collegejaren de laptops van het Notebook Project levert:
2008 - 2009:
HP Compaq 6710b
HP Compaq 8510w
2009 - 2010:
HP Mini 5101
HP Compaq 6730b
HP EliteBook 8530w
2010 - 2011:
HP ProBook 4520s
HP EliteBook 8540p
Dat zal er ook vanaf hangen of HP op tijd met een refresh van de EliteBook laptops komt. De modellen die zijn gekozen voor het Notebook Project worden meestal in juni bekend gemaakt door het Notebook Service Centre en het reviewen / testen van de kandidaten gebeurt grotendeels in april en mei. Dus ze zullen dan in ieder geval uiterlijk begin mei een demo model op moeten kunnen sturen.
Een aantal punten die ik tegenkwam in het [UTwente] Laptops 2010/2011 die beter zouden kunnen in de laptop voor het komende Notebook Project:
• 64 bit versie van Windows
• De Professional i.p.v. de Home Premium versie van Windows
• (optie tot) FHD scherm
• Grotere hardeschijf
• (optie tot) extra hardeschijf / SSD
• Beter sluitsysteem
Zelf had ik daar nog het volgende aan toe te voegen:
• Quadro (FX) / FirePro (ISV gecertificeerd, zodat de videokaart ook nuttig is in CAD en DCC applicaties)
• Beter scherm (niet alleen hogere resolutie, maar ook groter kleurbereik, betere uniformiteit en grotere kijkhoek)
• Geen numpad (zodat de touchpad ook in het midden van de laptop zit)
• Groter touchpad (80x35 mm is heel erg klein)
Heb je hier nog iets over gehoord?Kid Jansen schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 12:49:
Ik had nog niks gehoord, maar daarom heb ik naar aanleiding van jouw bericht net even gebeld.
Switch heeft geen vertraging, dus de eerste 250 komen deze week bij Switch binnen en zouden ergens eind deze week bezorgd moeten worden.
Switch heeft geen vertraging, dus de eerste 250 komen deze week bij Switch binnen en zouden ergens eind deze week bezorgd moeten worden.
Zou iemand het willen plaatsen als die hem heeft ontvangen? Zodat iedereen het weet dat de eerste laptops geleverd zijn?
Ah, mooi, maar hoe weet je of bij die eerste 250 zat? Ik heb rond de 30e juni besteld namelijk...
Nu zal ik bij lange niet bij de eerste 250 zitten, aangezien ik de 22e van juli pas heb besteld...
Maar is er misschien een schatting wanneer die beschikbaar zijn? Mijn oude lappie begint het op te geven..
Maar is er misschien een schatting wanneer die beschikbaar zijn? Mijn oude lappie begint het op te geven..

De meeste mensen bestellen niet in de eerste ronde, maar in de tweede. Die 250 waren al ruim genomen, want ze verwachten natuurlijk nog veel meer orders. Op het moment zijn er waarschijnlijk niet veel meer dan 200 high-end laptops besteld. Als je mazzel hebt zou het misschien dus zelfs zo kunnen zijn dat als je hem nu besteld je hem ook nog deze week binnen krijgt.
Is het ook nog zo dat de latere batches minder problemen hebben? Want dan zou ik liever in de 2e (of hoger) batch zitten
, al is 1e ook wel fijn omdat je hem op tijd hebt
Thanks, dan regel ik even dat er iemand thuis is als ik werk eind deze week.Kid Jansen schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:13:
Ik had nog niks gehoord, maar daarom heb ik naar aanleiding van jouw bericht net even gebeld.
Ik zal dan wel bericht van Switch krijgen, net op tijd voor familiebezoek en m'n oude laptop doorgeschoven wordt.
Heb ook ff geinformeerd naar de data, ivm met mijn vakantie vrijdag a.s.(heb liever niet dat hij twee weken bij de buren ligt).
Ze vertelde mij dat de high-ends donderdag of vrijdag binnenkomen. En dat ze vanaf dan de orders klaar gaan zetten.
Misschien dat de eersten mensen de laptop dus op zaterdag krijgen (denk ik).
Ze vertelde mij dat de high-ends donderdag of vrijdag binnenkomen. En dat ze vanaf dan de orders klaar gaan zetten.
Misschien dat de eersten mensen de laptop dus op zaterdag krijgen (denk ik).
Ik hoop eigenlijk dan vrijdagochtend al of anders maandag, want vrijdagmiddag t/m zondagavond ben ik er niet.
Overigens ziet het er naar uit dat er geen review van de 4530s komt. Als ik die poll zo zie is er veel te weinig belangstelling voor.
Overigens ziet het er naar uit dat er geen review van de 4530s komt. Als ik die poll zo zie is er veel te weinig belangstelling voor.
er zijn er maar 5 die het niet willen, 11 die het willen en 21 die het niet uitmaakt, waar dus wss ook mensen in zitten die het wel leuk zouden vinden maar er zelf niks aan hebben(en er zijn natuurlijk ook mensen die niet hier komen maar wel googlen op probook 4530s review
)
Verwijderd
Niet genoeg belangstelling... 30% wil het graag en 57% zou het niet erg vinden om een review te zien (waarschijnlijk omdat ze (net als mij) het high-end model besteld hebben), als je der tijd en energie voor hebt zie(n) ik/(wij) graag een review!
Er gaat wel zo'n 25 uur in zitten en ik vraag me af of ik de UT zo ver krijg om ook voor die review te betalen. Bovendien moet ik ook nog een review van de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M en pricewatch: MSI GT683R-231NL maken.
En ik krijg waarschijnlijk ook nog ergens halverwege augustus een pricewatch: HP Elitebook 8560w (LG662EA) of pricewatch: HP Elitebook 8560w (LG664EA) binnen om te reviewen. Daar zit een Nvidia Quadro 2000M in en het LG Display RGB LED IPS scherm (DreamColor scherm).
En ik krijg waarschijnlijk ook nog ergens halverwege augustus een pricewatch: HP Elitebook 8560w (LG662EA) of pricewatch: HP Elitebook 8560w (LG664EA) binnen om te reviewen. Daar zit een Nvidia Quadro 2000M in en het LG Display RGB LED IPS scherm (DreamColor scherm).
Je zou natuurlijk bouwkwaliteit, schermkwaliteit, ergonomie en temperaturen kunnen reviewen. Aangezien de hardware niet heel bijzonder is, kan er al vrij veel gezegd worden over de prestaties van het ding, als je benchmarks van de processor en gpu opzoekt. Hiervoor zou je bijvoorbeeld gewoon naar bestaande charts kunnen verwijzen, maar ik denk dat dat niet echt jouw stijl is.Kid Jansen schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:10:
Er gaat wel zo'n 25 uur in zitten en ik vraag me af of ik de UT zo ver krijg om ook voor die review te betalen. Bovendien moet ik ook nog een review van de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M en pricewatch: MSI GT683R-231NL maken.
[ Voor 4% gewijzigd door danielkraak op 26-07-2011 17:26 ]
Wow, da's niet weinig. En als je moet, is dat van je zelf of in opdracht?Kid Jansen schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:10:
Nog even een logistieke vraag voor de ervaringsdeskundigen, bij bezorging krijg je van te voren een verzendbericht of wordt er een afspraak gemaakt met een 'mannetje' van switch?
Dat heb ik ook wel eens gehad en dat was behoorlijk comfortabel...
Benchmarkresultaten en scherm heb ik al. De configuratie van de 4530s hebben we namelijk niet aangepast, dus die is gewoon hetzelfde als van het selectiemodel.
Eventueel kan ik die resultaten wel online zetten, maar dan zijn het gewoon tabellen, niet van die mooie staafdiagrammen.
Meeste werk met die reviews zit in de foto's croppen, bijdraaien, skewen, warpen, scalen, etc. en de Lightbox code die er omheen zit voor de grote versies en de afbeeldingsbeschrijving. Hoewel het draaien van alle benchmarks en het testen van het scherm ook erg veel tijd kost.
Het makkelijkste is eigenlijk alle tekst, lullen als brugman heb ik nooit zo'n moeite mee
EDIT: hmm, misschien is het toch niet zoveel werk. Als ik kijk wat ik allemaal al heb kan ik op zich wel al een volledige review maken. Niet van hetzelfde kaliber als de 8540p en 8560w reviews, maar een goede 4 sterren of krappe 5 sterren moet wel lukken met wat ik al heb liggen.
EDIT2: er staat nu ook een verwijzing naar m'n review op de NSC site:
Eventueel kan ik die resultaten wel online zetten, maar dan zijn het gewoon tabellen, niet van die mooie staafdiagrammen.
Meeste werk met die reviews zit in de foto's croppen, bijdraaien, skewen, warpen, scalen, etc. en de Lightbox code die er omheen zit voor de grote versies en de afbeeldingsbeschrijving. Hoewel het draaien van alle benchmarks en het testen van het scherm ook erg veel tijd kost.
Het makkelijkste is eigenlijk alle tekst, lullen als brugman heb ik nooit zo'n moeite mee
EDIT: hmm, misschien is het toch niet zoveel werk. Als ik kijk wat ik allemaal al heb kan ik op zich wel al een volledige review maken. Niet van hetzelfde kaliber als de 8540p en 8560w reviews, maar een goede 4 sterren of krappe 5 sterren moet wel lukken met wat ik al heb liggen.
EDIT2: er staat nu ook een verwijzing naar m'n review op de NSC site:

[ Voor 24% gewijzigd door Kid Jansen op 26-07-2011 18:19 ]
Verwijderd
Heeft dat verder nog met de laptop actie van de UT te maken of staat het er geheel los van? De HP Elitebook met Nvidia grafische kaart zou voor mij perfect zijn namelijk.Kid Jansen schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 17:10:
Dat staat er geheel los van. Er wordt maar één configuratie van de 8560w aangeboden via het notebook project en daar kan je niks aan veranderen.
Eén van die twee laptops wordt door HP direct naar mij gestuurd, daar heeft het NSC niks mee te maken. Ik had daar zelf bij HP om gevraagd, omdat ik wel eens dat DreamColor scherm wil testen. Op papier is dat scherm namelijk absurd goed, beter dan vrijwel alle desktop schermen op gebied van kleurechtheid en kleurbereik. Alleen de HP DreamColor LP2480zx, LG W2420R en Quato Intelli Proof 240 LED excellence scoren daar beter, die maken alle drie gebruik van het LG Display LM240WU5-SLA1 paneel.
In Delft hebben ze overigens wel de 8560w met Nvidia Quadro 1000M, maar die is juist langzamer dan de AMD FirePro Mobility M5950. De 2000M is volgens mij wel sneller, maar die is dan ook een stuk duurder.
Waarom wil je eigenlijk een Nvidia kaart? Linux-ondersteuning?
Eén van die twee laptops wordt door HP direct naar mij gestuurd, daar heeft het NSC niks mee te maken. Ik had daar zelf bij HP om gevraagd, omdat ik wel eens dat DreamColor scherm wil testen. Op papier is dat scherm namelijk absurd goed, beter dan vrijwel alle desktop schermen op gebied van kleurechtheid en kleurbereik. Alleen de HP DreamColor LP2480zx, LG W2420R en Quato Intelli Proof 240 LED excellence scoren daar beter, die maken alle drie gebruik van het LG Display LM240WU5-SLA1 paneel.
In Delft hebben ze overigens wel de 8560w met Nvidia Quadro 1000M, maar die is juist langzamer dan de AMD FirePro Mobility M5950. De 2000M is volgens mij wel sneller, maar die is dan ook een stuk duurder.
Waarom wil je eigenlijk een Nvidia kaart? Linux-ondersteuning?
Verwijderd
Daar heb ik het al eerder over gehad: ATI, nvidia. Met switchable graphics is het allemaal gezeik onder linux. Je krijgt het gewoon niet aan de praat zonder software die door een handige hobbyist in elkaar is gezet.
maar dat maakt in dit geval niet uit, aangezien switchable graphics uitgezet is door hp.
hoe zit het daar eigenlijk mee? is dat echt hardware of zou het nog mogelijk zijn via bios update, of gewoon via software dat alsnog aan te zetten?
hoe zit het daar eigenlijk mee? is dat echt hardware of zou het nog mogelijk zijn via bios update, of gewoon via software dat alsnog aan te zetten?
Verwijderd
Ja, dat dacht ik al, maar wilde het toch even navragen voor de zekerheid. ;-)
Zo'n DreamColor scherm lijkt ook erg de moeite waard, maar zal wel fors duurder zijn en derhalve natuurlijk niet in aanmerking komen voor studenten configuraties. De kleurechtheid zou bij de grafische bewerkingen best nuttig zijn, dus ik ben wel benieuwd naar je bevindingen op dat gebied.
De reden om Nvidia boven de Ati te verkiezen heeft inderdaad met Linux ondersteuning te maken.
Op het moment van schrijven ben ik nog steeds niet zeker of dat met de UT variant goed zal gaan.
Delft heeft dus een HP EliteBook 8560w met Nvidia. Eindhoven had volgens mij een Lenovo. Daar komen de UT'ers echter niet voor in aanmerking.
Zit nu echt met een klein dilemma. Aan de ene kant ben ik wel erg gecharmeerd van de UT actie, maar ik moet ook op de euro's letten. Het is een forse investering voor mijn laatste jaartje aan de UT.
Zo'n DreamColor scherm lijkt ook erg de moeite waard, maar zal wel fors duurder zijn en derhalve natuurlijk niet in aanmerking komen voor studenten configuraties. De kleurechtheid zou bij de grafische bewerkingen best nuttig zijn, dus ik ben wel benieuwd naar je bevindingen op dat gebied.
De reden om Nvidia boven de Ati te verkiezen heeft inderdaad met Linux ondersteuning te maken.
Op het moment van schrijven ben ik nog steeds niet zeker of dat met de UT variant goed zal gaan.
Delft heeft dus een HP EliteBook 8560w met Nvidia. Eindhoven had volgens mij een Lenovo. Daar komen de UT'ers echter niet voor in aanmerking.
Zit nu echt met een klein dilemma. Aan de ene kant ben ik wel erg gecharmeerd van de UT actie, maar ik moet ook op de euro's letten. Het is een forse investering voor mijn laatste jaartje aan de UT.
Verwijderd
De Nvidia variant heeft dus wel switchable graphics. Denk ik.
Dat weet Kid vast wel. Die heeft hem getest.
Dat weet Kid vast wel. Die heeft hem getest.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2011 20:00 ]
Ik kwam net bij het kijken naar hoe goed de prijs van de 4530s is de pricewatch: Asus K53SV-SX146V tegen.
De K53SV is wel minder degelijk gebouwd dan de 4530s en je hebt in plaats van 3 jaar NBD on-site slechts 2 jaar pick-up & return garantie, maar die i5 2410M en GT 540M zijn veel sneller dan de i3 2310M met geïntegreerde graphics.
EDIT: de meerprijs van dat DreamColor scherm valt heel erg mee bij de standaard configuraties waar hij in zit. Alleen als je zelf een configuratie gaat samenstellen, want in Nederland overigens niet eens kan, is de meerprijs enorm.
De K53SV is wel minder degelijk gebouwd dan de 4530s en je hebt in plaats van 3 jaar NBD on-site slechts 2 jaar pick-up & return garantie, maar die i5 2410M en GT 540M zijn veel sneller dan de i3 2310M met geïntegreerde graphics.
EDIT: de meerprijs van dat DreamColor scherm valt heel erg mee bij de standaard configuraties waar hij in zit. Alleen als je zelf een configuratie gaat samenstellen, want in Nederland overigens niet eens kan, is de meerprijs enorm.
[ Voor 22% gewijzigd door Kid Jansen op 26-07-2011 20:16 ]
Iemand enig idee of de accessoires ook al bij die 1e batch in zitten? Ik heb namelijk een maand geleden ook een highend model besteld en meteen een hp advanced docking station erbij.
Dat dockingstation zullen ze wel kunnen leveren, want die is hetzelfde als van de laptops van vorig jaar. Ze doen elke keer twee jaar met de dockingstation aansluiting voor ze een nieuwe ontwerpen die nog meer bandbreedte heeft zodat je nog meer met zo'n ding kan.
Nog even een vraagje over de 8560W weet iemand hoe het zit met de ondersteuning van geluid over displayport? stel dat ik bijvoorbeeld pricewatch: ICIDU DisplayPort Cable deze zou halen. Is het dan mogelijk om gewoon geluid over de hdmi te krijgen?
Misschien ook wel belangrijk namelijk!
Misschien ook wel belangrijk namelijk!
Bij die kabel gebruik je geen DisplayPort, maar gewoon het HDMI signaal. Het is namelijk geen converter, maar gewoon een kabel. Die kabel werkt dan ook alleen op DP++ aansluitingen, maar dat heeft de 8560w ook. Ik neem aan dat het geluid dan ook gewoon werkt, maar dat weet ik niet zeker.
Heb je misschien de mogelijkheid om dat nog te testen? Stond net op het punt te bestellen tot ik me zat te bedenken hoe ik mijn geluid over de speakers kon krijgen... in 5.1
Niet voordat ik m'n eigen 8560w binnen heb gekregen.
Even een vraagje, ik heb de High End laptop vorige week maandag besteld (18 juli), maar ik heb nog geen orderbevestiging gekregen (alleen een ontvangstbevestiging).
Is dit normaal, of moet ik er even achteraan bellen? Stel de eerste levering is eind deze week, dan hoop ik er natuurlijk bij te horen.
Is dit normaal, of moet ik er even achteraan bellen? Stel de eerste levering is eind deze week, dan hoop ik er natuurlijk bij te horen.
Ik heb ook niks meer gekregen, dus ik denk dat dat zo hoort. Ben het zelf (ook) niet gewend.
Verwijderd
heb 3 dagen geleden besteld en met ideal betaald en kreeg een ontvangstbevestiging, 24 uur later kreeg ik de orderbevestiging.
Ik heb ook betaald met Ideal. Als ik vrijdag nog niets gehoord heb bel ik er even achteraan.
[ Voor 6% gewijzigd door mickje12 op 27-07-2011 22:40 ]
Ik heb m'n orderbevestiging ook pas na 4/5 dagen gehad..maar heb 'm wel gehad
Ik heb er maar even achteraan gemaild, straks word ik vergeten...
Edit: Is de e-mailserver kapot? Ik krijg een postmaster 'kon het niet vinden'-mail op zowel info@switchdirect.nl als notebook4students@switch.nl
Edit: Is de e-mailserver kapot? Ik krijg een postmaster 'kon het niet vinden'-mail op zowel info@switchdirect.nl als notebook4students@switch.nl
[ Voor 53% gewijzigd door RetroTycoon op 28-07-2011 07:23 ]
Had ik ook last van. Je kan ook het volgende emailadres proberen, daar heb ik iig contact mee gehad: M.Dijkhuis[appiestaart]switch.nl.
Ene Marjolein is dat.
Ene Marjolein is dat.
[ Voor 12% gewijzigd door mbr01 op 28-07-2011 00:31 ]
Klopt ja. Die heeft mijn vraag een tijdje geleden ook beantwoord, maar het emailadres bij contact deed het bij mij eerst ook gewoon
Ik heb de UT niet kunnen overtuigen om ook voor een review van de 4530s te betalen. Een review daarvan zal ik dus in m'n eigen tijd moeten maken naast m'n normale werk. Bij de review van de 8560w had ik gewoon een week niet gewerkt om die review te maken.
Ik weet dus niet of die review er komt, laat staan wanneer als hij wel komt.
Ik weet dus niet of die review er komt, laat staan wanneer als hij wel komt.
Ik heb vandaag gebeld, de laptops zijn er nu nog niet.
Ze weten ook niet zeker of ze morgen er al zijn, eerst werd mij verteld dat ze er vandaag zouden zijn, maar dat wordt het dus niet. Dat u het weet ;-)
Ze weten ook niet zeker of ze morgen er al zijn, eerst werd mij verteld dat ze er vandaag zouden zijn, maar dat wordt het dus niet. Dat u het weet ;-)
Ik heb vrij weinig verstand van intern geheugen, maar is dit een aanrader?mbr01 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 17:22:
Weet je toevallig ook wel cas latency het geheugen heeft? Ik wil graag namelijk gelijk 4GB erbij kopen, en dan uiteraard met dezelfde latency. Zou het gewoon CAS9 zijn? Ik kan eerlijk gezegd ook geen 4GB modules vinden die een lagere waarde hebben.
Kingston KVR1333D3S9/4G
En hoe zit het inderdaad met de garantie als je er zelf onderdelen in klust? Ik wil er namelijk zelf ook graag een SSD in zetten en de huidige HDD i.p.v. de DVD speler.
Wat het DreamColor scherm betreft had ik het er als IO student zeker voor over gehad, mits hij daadwerkelijk zo goed is als ze beweren.
Ik kreeg net een mail van Marjolein, want ik had vorige week gevraagd of er al wat bekend was over wanneer ze geleverd zouden worden:
Nu is het dus volgende week pas..Exacte datum is nog niet bekend, maar zoals het eruit ziet volgende week
Gr Marjolein
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Er zijn twee redenen waarom er geen opties beschikbaar zijn:
- De prijs wordt veel minder gunstig als niet alle configuraties hetzelfde zijn (de mogelijkheid hebben om iets te wijzigen kost op zichzelf al geld)
- Het is voor het NSC veel lastiger om goede service te verlenen als ze niet allemaal hetzelfde zijn
Marjolein heeft het druk
Ze heeft me dan eindelijk de orderbevestiging gestuurd. Met datum 04/07/2011 dus ik hoop met de eerste batch mee te mogen
Je eerste punt begrijp ik heel goed, maar je tweede punt lijkt me wat overdreven. In het geval dat er twee soorten schermen in omloop zijn hoeven jullie daar toch niet anders mee om te gaan? Zodra een scherm kapot is kan er een leenlaptop uitgegeven worden en kan de laptop terug naar de leverancier. En als alle leenlaptops een dreamcolor scherm hebben dan kan een student er (tijdelijk) alleen maar op vooruit gaan.Kid Jansen schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:25:
Er zijn twee redenen waarom er geen opties beschikbaar zijn:
- De prijs wordt veel minder gunstig als niet alle configuraties hetzelfde zijn (de mogelijkheid hebben om iets te wijzigen kost op zichzelf al geld)
- Het is voor het NSC veel lastiger om goede service te verlenen als ze niet allemaal hetzelfde zijn
Het scherm was ook maar een voorbeeld. Stel dat je de videokaart zelf mag uitkiezen. Daarmee kunnen veel meer problemen zijn, zowel op hardware als op softwaregebied. Het is gewoon stukken handiger om een vaste configuratie te hebben. Dan weten reparatiecentra ook beter wat ze op voorraad moeten hebben.BCD schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:57:
[...]
Je eerste punt begrijp ik heel goed, maar je tweede punt lijkt me wat overdreven. In het geval dat er twee soorten schermen in omloop zijn hoeven jullie daar toch niet anders mee om te gaan? Zodra een scherm kapot is kan er een leenlaptop uitgegeven worden en kan de laptop terug naar de leverancier. En als alle leenlaptops een dreamcolor scherm hebben dan kan een student er (tijdelijk) alleen maar op vooruit gaan.
Verwijderd
Het dreamcolor scherm vereist ook een ander moederbord.
Dat is namelijk -afaik- het eerste paneel met een eDP aansluiting in plaats van LVDS.
Dat is namelijk -afaik- het eerste paneel met een eDP aansluiting in plaats van LVDS.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 17:44 ]
Begin of eind?HaTe schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:09:
Ik kreeg net een mail van Marjolein, want ik had vorige week gevraagd of er al wat bekend was over wanneer ze geleverd zouden worden:
[...]
Nu is het dus volgende week pas..
LVDSVerwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 17:15:
Het dreamcolor scherm vereist ook een ander moederbord.
Dat is namelijk -afaik- het eerste paneel met een eDP aansluiting in plaats van LVCS.
Verder is nu gewoon heel simpel met aanmelden, als er iets stuk is dan kan je gewoon zeggen het scherm is stuk, of de videokaart is stuk, of de harde schijf is stuk. Ze hebben toch allemaal dezelfde specificaties, dus je hoeft niet eerst uit te zoeken wat er in zat.
[ Voor 31% gewijzigd door Kid Jansen op 28-07-2011 17:35 ]
Ik snap wel dat het jullie werk scheelt, maar ik neem toch aan dat dit niet al te zwaar heeft mee gewogen in de keuze voor deze laptop. Dat het een goede laptop met goede garantie is en dat dit voor een bijzonder lage prijs mogelijk gemaakt kon worden lijkt me vele malen belangrijker.
Ben het dan ook helemaal eens met de keuze voor deze samenstelling, maar ik wilde alleen even aangeven dat ik het bijzonder fijn had gevonden als ik wel wat dingen samen had kunnen stellen. En ik had hier ook wel wat geld voor over gehad. Nou heb ik geen idee of de meerderheid van de studenten hier ook meer geld voor over heeft, maar ik heb al wel zulke geluiden gehoord. Is hier eigenlijk naar gekeken?
Ben het dan ook helemaal eens met de keuze voor deze samenstelling, maar ik wilde alleen even aangeven dat ik het bijzonder fijn had gevonden als ik wel wat dingen samen had kunnen stellen. En ik had hier ook wel wat geld voor over gehad. Nou heb ik geen idee of de meerderheid van de studenten hier ook meer geld voor over heeft, maar ik heb al wel zulke geluiden gehoord. Is hier eigenlijk naar gekeken?
Het is gewoon prijstechnisch niet te doen. De universiteit krijgt juist de lage prijs omdat HP een heleboel dezelfde laptops moet fabriceren. Sowieso denk ik dat maar een klein percentage van de mensen die zo een ding bestelt genoeg verstand ervan heeft om dingen zelf te willen samenstellen, dus het is gewoon helemaal niet interessant voor de universiteit.BCD schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:14:
Ik snap wel dat het jullie werk scheelt, maar ik neem toch aan dat dit niet al te zwaar heeft mee gewogen in de keuze voor deze laptop. Dat het een goede laptop met goede garantie is en dat dit voor een bijzonder lage prijs mogelijk gemaakt kon worden lijkt me vele malen belangrijker.
Vroeger waren al die opties er wel overigens. Snellere processor, meer geheugen, grotere schijf, beter scherm.
De leenlaptops hadden toen gewoon de standaard configuratie. Lijkt mij een prima oplossing eigenlijk.
Maar opzich kan ik niet echt iets bedenken wat ik sneller of beter zou willen aan deze laptop. Dreamcolor is wel gaaf, maar voor die meerprijs zou ik eerder een relaxed scherm voor thuis kopen.
De leenlaptops hadden toen gewoon de standaard configuratie. Lijkt mij een prima oplossing eigenlijk.
Maar opzich kan ik niet echt iets bedenken wat ik sneller of beter zou willen aan deze laptop. Dreamcolor is wel gaaf, maar voor die meerprijs zou ik eerder een relaxed scherm voor thuis kopen.
Dit is wel van belang. Als er problemen zijn met de laptop hardware word je harde schijf overgeplaatst in een leenlaptop van het NSC. Dit werkt niet met windows licenties als de moederborden anders zijn. Dan zou je dus verschillende modellen moeten inslaan, wat alle prijzen verhoogd.BCD schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:14:
Klopt, paar jaar terug was dat nog mogelijk met die Dell Inspiron (15nogiets?), heb er toen een poosje stage gelopen.mbr01 schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:40:
Vroeger waren al die opties er wel overigens. Snellere processor, meer geheugen, grotere schijf, beter scherm.
Maar ik neem aan dat niet anders configureren de kosten wel enorm drukt, dus dat snap ik wel.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Iemand vrijdag nog gehoord of de zending al binnen is?
Denk het niet. Eind donderdag was de voorspelling nog volgende week. Ik denk wel begin volgende week.
Bij TU Delft hebben de eerste mensen de HP EliteBook 8560w al binnen.
Maar juist zij waren verteld dat hun bestelling was uitgesteld?