[UTwente] Notebook Project 2011 - 2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind zelf die BAPCo MobileMark 2007 altijd erg optimistisch, bovendien kregen we het alleen op de HP ProBook 4530s aan de praat. Bij alle andere kandidaten wilde het niet draaien.

Battery Eater Pro hadden we ook niet heel erg veel aan, want de scores daarvan bestonden uit vier onderdelen: batterijduur, CPU score, HDD score en GPU score. Aangezien de CPU, HDD en GPU scores heel erg uiteen liepen kon je de batterijtijden niet eerlijk vergelijken. Bovendien is Battery Eater Pro weer erg pessimistisch, komt al redelijk in de buurt van een worst case scenario.

Ik zal kijken of ik een beetje representatieve testmethode kan bedenken voor die review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf zit ik in Delft op de TU en denk erover de 8560w daar aankomend jaar te kopen.
Maar er is erg weinig over te vinden online (reviews e.d. kan ik niet vinden).

Denken jullie dat het verschil in videokaart (AMD GLM5950 UTwente vs. NVIDIA 1000M Delft) veel verschil gaat maken in zaken als de accuduur (en grafische prestaties)? Of zal de review die Kid Jansen gaat maken van het UTwente model representatief zijn voor het model wat ze in Delft aanbieden?
(http://www.icto.tudelft.n...ct/specificaties-laptops/)

Dat de grafische prestaties wat zullen verschillen vind ik niet zo erg, maar iets als de accuduur vind ik erg belangrijk en dat is natuurlijk ook zeer afhankelijk van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 20:10
shappie schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:42:
Zelf zit ik in Delft op de TU en denk erover de 8560w daar aankomend jaar te kopen.
Maar er is erg weinig over te vinden online (reviews e.d. kan ik niet vinden).

Denken jullie dat het verschil in videokaart (AMD GLM5950 UTwente vs. NVIDIA 1000M Delft) veel verschil gaat maken in zaken als de accuduur (en grafische prestaties)? Of zal de review die Kid Jansen gaat maken van het UTwente model representatief zijn voor het model wat ze in Delft aanbieden?
(http://www.icto.tudelft.n...ct/specificaties-laptops/)

Dat de grafische prestaties wat zullen verschillen vind ik niet zo erg, maar iets als de accuduur vind ik erg belangrijk en dat is natuurlijk ook zeer afhankelijk van de videokaart.
Als ik eerdere posts uit dit topic moet geloven is de AMD-kaart toch iets van 25% sneller en ook nog eens zuiniger. :(

Batterijduur van deze systemen is best aardig denk ik. Van de 8540W was deze ook best redelijk. Ik geloof dat die rond de 3-4 uur ofzo lag als je normale dingen doet (browsen en Office enzo, niet gamen).

Ik denk ook niet dat de accuduur van deze laptop onder doet voor laptops van ongeveer dezelfde prijs, omdat daar vaak slechts een 6-cel in zit. Daarnaast zit er in deze laptop ook een long life accu en zit er ook nog eens drie jaar garantie op de accu. Ik zou een tekorte accuduur dus niet als argument gebruiken om niet voor deze laptop te gaan, want bij laptops van dezelfde prijs zal die ook niet veel beter zijn (misschien zelfs slechter).

Ik vind het wel jammer dat je niet op de IGP kan overschakelen. Ik denk dat dat de accuduur nog een flinke boost zou geven en ik denk ook dat dat één van de redenen is waarom laptops met ongeveer dezelfde specs een ongeveer even lange accuduur hebben met een 6-celbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 410960

De laptops kunnen zo te zien besteld worden bij switch: http://www.notebook4students.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283748

Anoniem: 410960 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 15:01:
De laptops kunnen zo te zien besteld worden bij switch: http://www.notebook4students.nl/
Als Kid Jansen dit kan bevestigen; bestel ik 'm 8) Zit al een tijdje te wachten wanneer 'ie besteld kan worden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408901

http://h10010.www1.hp.com...9260-5095486-5095489.html

deze kun je der altijd bij kopen indien de batterijduur je te kort lijkt.

En indien je een dokkingstation derbij neemt:

http://h10010.www1.hp.com...9260-5095479-5095484.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:44
Beetje jammer dat je bij de accessoires met behulp van de plaatjes het geleverde product moet achterhalen. Zit vooral te dubben over de gesuggereerde muis, omdat ik niet weet hoe een Logitech M180 presteert, de reacties hier op T.net zijn nogal 'ja, hij doet het goed voor een muis!' en daar kan ik niets mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga hem ook zo maar eens bestellen :) Net met m'n pa afgesproken dat hij m'n 8540p van vorig jaar overneemt voor m'n zusje die na de vakantie zal beginnen met de opleiding Interieur Design.

EDIT: done! Nu is het ongeduldig afwachten begonnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kid Jansen op 20-06-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YbonG
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 18:03
hoe zit het eigenlijk met bestellen voor anderen? ik heb al een laptop die dit jaar zeker nog mee moet kunnen, mag je gewoon elk jaar bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan gewoon elk jaar bestellen, twee in één collegejaar moet ook nog wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weten jullie hoe dat zit bij delft :|?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik niet. De mensen in het juiste topic wel: [TU Delft] Laptopproject 2011 - 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij TU Delft mag je eens in de drie jaar één laptop bestellen, heb je al een laptop besteld in 2009-2010 of 2010-2011, dan kan je nu dus niet weer deelnemen.

Bij Eindhoven is het nog strenger dacht ik, daar kost de laptop de eerste keer €800 (zolang je minimaal 3 jaar daar blijft studeren of binnen die tijd afstudeert), maar als je een twee keer deelneemt betaal je iets van €1250 dacht ik. Ook daar kan je trouwens maar één keer in de drie jaar deelnemen.

Als je dus elk jaar het nieuwste van het nieuwste wil op mobile workstation gebied voor een schappelijke prijs moet je dus aan Universiteit Twente gaan studeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha, te laat heb me al ingeschreven bij Delft. Gelukkig heb ik wel vrienden bij de UTwente die volgendjaar 1tje voor me kunnen bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Anoniem: 410960 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 15:01:
Zo te zien kunnen er ook accesoires besteld worden met korting van laptops van vorige jaren, dat vind ik echt top ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 18:43
Heeft een van de vroege bestellers ook al een bevestiging binnen van levering? Ik zie op de bestelpagina eind juli staan wat me goed uit zo komen, maar bij levertijden staat 1 september(voor 1e batch). Nu waren daar in het verleden(voor switch) altijd drama's mee, maar vraag me af of dat bij switch beter is?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Loekie schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:28:
Heeft een van de vroege bestellers ook al een bevestiging binnen van levering? Ik zie op de bestelpagina eind juli staan wat me goed uit zo komen, maar bij levertijden staat 1 september(voor 1e batch). Nu waren daar in het verleden(voor switch) altijd drama's mee, maar vraag me af of dat bij switch beter is?
Vorig jaar verliep het wel goed qua levertijden. Alleen communicatie liet te wensen over (1 orderbevestiging ontvangen, that's it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283748

Loekie schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:28:
Ik heb 2 dagen geleden besteld; heb voorlopig alleen de volgende mail binnen:
Beste heer [..],

Bedankt voor uw order. De order wordt zo spoedig mogelijk door een van onze medewerkers in behandeling genomen.

Dit is een ontvangstbevestiging, u ontvangt zo spoedig mogelijk onze definitieve orderbevestiging per mail.
Definitieve orderbevestiging is op het moment van schrijven nog niet binnen.. Ik wacht met smart af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 410960

Toen ik maandag bestelde stond er nog 20 werkdagen levertijd, eind juli komt prima uit, aangezien ik in augustus liever op stage vertrek met een nieuwe HP dan een oude Dell.

Hoe zit het eigenlijk met de garantie als je zelf extra geheugen bijplaatst in het makkelijk bereikbare vrije slot? Niet dat je dadelijk te horen krijgt van je hebt zelf er iets aan gedaan, nu valt laptop niet meer onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
NSC doet daar niet moeilijk over, van HP mag het volgens mij eigenlijk niet. Maar zolang je bij NSC zit kun je er heel wat mee doen, die doen niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

En anders haal je het er eerst weer uit. Niks van te zien verder... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 18:43
Ik heb vanmiddag even gebeld met switch, daar werd aangegeven behoudens onvoorziene omstandigheden dat eind juli gehaald zou worden. Ze hielden een slag om de arm wegens de aangepaste opties(dit model is niet standaard bij HP te bestellen).

Zal m'n oude afgeschreven maar doorverkopen en deze bestellen, ik heb het na bijna 4 jaar wel weer verdiend.

@Kid Jansen: Is er ook met een Linux live-cd getest of alle functies aanwezig waren als wifi e.d.?

[ Voor 12% gewijzigd door Loekie op 24-06-2011 23:43 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net het testexemplaar opgehaald, jammer genoeg zit er alleen geen Full HD scherm in dit exemplaar, want dat zou veel langer gaan duren. Het Full HD scherm kan ik dus pas testen als ik m'n eigen exemplaar binnen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Kan weinig online vinden over de 8560w behalve dat de levertijden niet meevallen. Blijkbaar is dat bij jou dus ook het geval met het Full HD scherm.

Ben erg benieuwd naar je bevindingen, volgens mij zou je op dit moment de eerste zijn die een review schrijft van dit model. Op internet is er echt vrijwel niks te vinden over deze HP...

Denk je overigens dat de kwaliteit van het scherm erg verschilt tussen het Full HD paneel en het paneel wat je nu in het testexemplaar hebt zitten? Want in principe zijn zaken als helderheid, kleuren en kijkhoeken niet afhankelijk van de resolutie (wel van het type paneel natuurlijk...)
En zou het stroomverbruik en dus de accuduur ook verschillen?

Verder ben ik net als Loekie ook wel benieuwd naar de ondersteuning van linux. Maar kan me voorstellen dat er te weinig animo hiervoor is...

[ Voor 4% gewijzigd door shappie op 28-06-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De adapter is vergeleken met vorig jaar wel een bakbeest moet ik zeggen.

Vorig jaar was 90 W, 355 g + 190 g netsnoer, 126x50x30 mm

Dit jaar is het 150 W, 745 g + 175 g netsnoer, 167x72x39 mm

Het kan overigens nog erger, ik heb hier ook een MSI GT683R liggen en de adapter daarvan is ook een 150 W, maar die weegt 770 g en is 160x80x40 mm. Ergste is dat die dan nog te ligt bemeten is, want ik kreeg de CPU daarvan aan het throttlen en kreeg het voor elkaar om 200 W uit het stopcontact te trekken (waarbij de adapter opwarmde tot 83°C).

Hopelijk heeft de 8560w daar geen last van, ik merk het wel... Met de i5 2540M en 120 W adapter in het model wat we hadden gebruikt voor de selectie had ik in ieder geval geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Zo, dat is zeker een flink gewicht. Mijn huidige netbook weegt 1kg en dat is dan maar net zwaarder dan de adapter van deze...

Hoeveel weegt de laptop zelf eigenlijk? Want minimum gewicht was 3kg volgens mij, maar zoiets meten ze natuurlijk met SSD en allerlei andere zeldzame fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij de zakelijke lijnen van dell word het gewicht gemeten met een airbay. Dat wil zeggen, zonder dvd drive :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan het niet echt nauwkeurig wegen, maar volgens de digitale weegschaal van een huisgenote weegt hij ongeveer 3,2 kg. Met netsnoer en adapter erbij gaf hij 4,1 kg aan.

Dan weegt hij dus tussen de 3,15 en 3,23 kg (4,15 - 0,745 - 0,175 = 3,23).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M'n Stresstest From Hell werd de 8560w toch iets te veel... (freeze)

M'n stresstest bestond uit:
  • FurMark 1.9.0 @ 1600x900 8x MSAA, Burn-in, Xtreme burn-in op het laptopscherm
  • U2711 aangesloten via DisplayPort @ 2560x1440 (om de overige programma's weer te geven)
  • Linpack met de LinX v0.6.4 GUI (8 threads, problem size 18000, priority "Below Normal")
  • 4x HD Tune Pro v4.60 (1x HDD en 3x USB sticks)
  • Nero DiscSpeed 4 met Ratt & Roll '81-'91 verzamel CD van Ratt (77:32 min)
  • VLC 1.1.10 twee albums van Airbourne afspelen op 100% volume via ingebouwde speakers
  • Internet Explorer 9 in totaal 6 bestanden van samen ca. 15 GB laten downloaden via Wi-Fi
Verder had ik nog de volgende programma's openen om te monitoren:
  • Task Manager @ Performance tab
  • AIDA64 1.8.0 @ sensors
  • GPU-Z 0.5.4 @ sensor
De gebruikte USB-sticks zijn overigens:Uiteindelijk heeft hij het nog behoorlijk lang uitgehouden. Eerst heb ik het gewoon zo laten draaien voor ongeveer 10 minuten, daarna bedacht ik om hem nog even wat meer te gaan pesten door de fanopening af te dekken met katoenen zakdoeken. Dat heeft iets van 20 minuten gedraaid, totdat de temperaturen niet meer stegen. Daarna heb ik dat weer weggehaald en hem een kwartier zo laten draaien om te kijken hoe goed hij zichzelf weer af kon koelen terwijl hij nog steeds maximaal belast werd. Vervolgens trok ik de voedingsstekker er uit om te kijken hoe hij het op de accu uit hield, dat ging ongeveer een half uur goed, maar daarna kreeg ik dus een freeze.

Volgens die LinX GUI voor Linpack heeft hij het 1:14:14 uur uitgehouden (die had ik ook als laatste gestart).

Eigenlijk had ik door willen gaan tot de accu vrijwel leeg was en dan de adapter willen inpluggen, zodat hij tijdens al dat stressen ook nog eens de accu op moest laden, waardoor de adapter ook even flink gepest zou worden. Maar dat feest ging dus niet door.

Aangezien dit by far de zwaarste stresstest is die ik ooit op een laptop heb gedraaid weet ik niet zo goed wat ik hier nou van moet vinden. Het is toch echt iets van instabiliteit, want het lag niet aan de temperaturen (ruim 20 graden lager dan toen ik de koeler had afgedekt). Doordat hij op de accu draaide ging Turbo Boost een stuk minder ver met overklokken, waardoor de CPU behoorlijk afkoelde en daardoor koelde ook de GPU af, aangezien die op dezelfde koeler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het kan natuurlijk altijd dat je een brake DIMM te pakken hebt. Ik denk niet dat hij uitviel vanwege de hitte.

Dat kan ook moeilijk met turbo boost. De processor verlaagt zijn snelheid net zo lang totdat de temperatuur stabiel is. Ook al is dat onder de stock speed. Ziet er in ieder geval uit als een laptop welke niet erg gehinderd word door stof.. Well done HP d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat me trouwens ook nog opviel was dat deze adapter volgens m'n Voltcraft Energy Monitor 3000 exact tot 150.0 W, 150.0 VA en power factor cos phi 1.00 belast werd.

Bij het testen voor de selectie hadden we een exemplaar met een i5 2540M en een 120 W adapter, daarbij kreeg ik het voor elkaar om 133.5 W, 142.0 VA en 0.94 te trekken.

Wat ik overigens ook nog vergeten was te zeggen, is dat ik net met de bovenstaande stresstest eerst al na 2 minuten een freeze kreeg!!! Dat leek eerst aan de adapter te liggen, want volgens die Energy Monitor trok hij maar maximaal rond de 90 W en ging hij iedere keer even naar 0.0 W, 66 VA, 0.00.

Ik dacht eerst dat de adapter stuk was, maar toch even gekeken of een BIOS-update zou helpen. Ik heb hem toen van F.01 naar F.02 geupdate en daarna ook het BIOS gereset naar de standaardinstellingen. Daarna deed hij het wel, voor 1:14:14 uur tenminste.

Over de DIMM gesproken, er zit er maar één in, en Linpack trok vrijwel het hele geheugen vol @ problem size 18000, dus het lijkt me sterk dat die brak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De temps waren overigens:

OnderdeelKoeler afgedektna afkoelen1Op moment van freeze (op accu)
CPU989877
CPU Package999977
CPU IA cores999977
CPU GT cores979273
CPU #1999875
CPU #2989876
CPU #39910078
CPU #4989876
GPU998773
HDD555553

1 de temperaturen in de tweede kolom zijn de hoogste temperaturen die ik zag in periode van 10 tot 15 minuten nadat ik die katoenen zakdoeken had weggehaald voor de fangrill.

Bij het exemplaar met de i5 2540M voor de selectietest kreeg ik de GPU trouwens nog een stuk warmer met een afgedekte koeler, toen kwam ik tot 107 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Kid Jansen op 30-06-2011 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Kid Jansen schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 00:53:
De temps waren overigens:

OnderdeelKoeler afgedektna afkoelen1Op moment van freeze (op accu)
CPU989877
CPU Package999977
CPU IA cores999977
CPU GT cores979273
CPU #1999875
CPU #2989876
CPU #39910078
CPU #4989876
GPU998773
HDD555553

1 de temperaturen in de tweede kolom zijn de hoogste temperaturen die ik zag in periode van 10 tot 15 minuten nadat ik die katoenen zakdoeken had weggehaald voor de fangrill.

Bij het exemplaar met de i5 2540M voor de selectietest kreeg ik de GPU trouwens nog een stuk warmer met een afgedekte koeler, toen kwam ik tot 107 graden.
toon volledige bericht
Hoeveel merkte je zelf van de warmte dan? Want als zulke temperaturen de behuizing bereiken dan kan ik mijn waterkoker weg doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verrassend weinig eigenlijk. Het toetsenbord en de handpalmrust worden vrijwel niet warmer eigenlijk.

Het is alleen niet fijn als je linkshandig bent. De outtake van de fan zit namelijk aan de linkerkant en ik heb de temperatuur van de lucht die daar uit kwam gemeten door het thermokoppel van m'n digitale thermometer (niks bijzonders, gewoon cheap-ass dingetje) in de fangrill te steken.

Bij normaal zwaar gebruik (flinke Matlab berekening, games, etc.) kan je er al wel van uit gaan de lucht die daar uit komt een graadje of 70 is.

Met die koeler afgedekt kwam ik tot 89 graden, maar dat is natuurlijk niet echt eerlijk. Maar 15 minuten later, na dat afkoelen (kolom 2), was het nog steeds 81 graden.

Als je linkshandig gaat gamen, of iets anders zwaars doet waarbij je eigenlijk constant de muis nodig hebt, dan moet je er wel voor zorgen dat je niet net naast die outtake gaat muizen, want dan heb je het idee dat je hand in een hete-lucht-oven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Door de test nog zwaarder te maken kreeg ik hem nu al binnen 21 minuten op z'n knieën.

Ik was even op en neer gefietst naar het NSC en had de 4GB DIMM die in het testexemplaar voor de selectie zat er uit gehaald en er in deze bij geprikt en ook nog eens beide 4GB DIMM's uit de GT683R gehaald en er bij geprikt. Daardoor zat er in totaal 16 GB RAM in, waardoor de problemsize van Linpack flink opgeschroefd kon worden, van 18000 naar 43117.

Verder had ik nog een extra USB stick toegevoegd en nog een externe HDD op FireWire. Ook had ik het volume van VLC opgeschroefd naar 150%. En als laatste begon ik de test nu met de accu op ongeveer 20%, waardoor de adapter ook nog eens tegelijk op moest laden.

Daardoor kwam ik uit op het volgende:
  • FurMark 1.9.0 @ 1600x900 8x MSAA, Burn-in, Xtreme burn-in op het laptopscherm
  • U2711 aangesloten via DisplayPort @ 2560x1440 (om de overige programma's weer te geven)
  • Linpack met de LinX v0.6.4 GUI (8 threads, problem size 43117, priority "Below Normal")
  • 6x HD Tune Pro v4.60 (1x HDD, 4x USB sticks en 1x externe HDD op FW)
  • Nero DiscSpeed 4 met Ratt & Roll '81-'91 verzamel CD van Ratt (77:32 min)
  • VLC 1.1.10 twee albums van Airbourne afspelen op 150% volume via ingebouwde speakers
  • Internet Explorer 9 in totaal 6 bestanden van samen ca. 15 GB laten downloaden via Wi-Fi
Verder had ik nog de volgende programma's openen om te monitoren:
  • Task Manager @ Performance tab
  • AIDA64 1.8.0 @ sensors
  • CPU-Z 1.58 @ CPU
  • GPU-Z 0.5.4 @ sensor
De gebruikte USB-sticks en HDD zijn overigens:Ik had het nu gewoon zo laten draaien, geen afgedekte outtake van de fan of iets dergelijks, op het moment van de freeze had ik de temperaturen in de tabel hieronder, maar die waren nog niet allemaal gestabiliseerd.

OnderdeelTemperatuur
CPU98
CPU Package99
CPU IA cores99
CPU GT cores91
CPU #194
CPU #296
CPU #398
CPU #496
GPU87
HDD44
Outtake van fan77

Verder trok ik nu maximaal 168.0 W, 176.0 VA en powerfactor 0.95 uit het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmystic
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 11:17
wel jammer dat je niet de fullhd versie hebt, want mijn vertrouwen in een upgrade van 15 euro is niet heel groot voor zoveel meer pixels.

ook lijkt het mij dat het ook een stuk slechter voor de batterijtijd is aangezien het scherm meer verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die upgrade kost alleen maar €15 omdat het NSC gewoon veel betere prijzen kan regelen. Van 1366x768 naar 1600x900 bij de 8540p vorig jaar kostte maar €7 en dat was ook een prima scherm.

Het scherm gaat overigens echt niet veel meer gebruiken als de resolutie hoger is. Alleen de videokaart gaat er misschien wat meer door verbruiken, maar dat zal je vooral merken bij applicaties die zwaar op DirectX of OpenGL leunen. Niet bij het weergeven van een simpele 2D GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmystic
bij de review van anandtech werd ook gezegd dat de upgrade $15 was, dus het is niet alleen voor net NSC maar €15, en bij mobieltjes maakt de resolutie wel heel veel uit(komt misschien ook omdat bij mobieltjes 80% van accu op gaat aan scherm), dus leek mij dat dat bij notebooks ook zo is, er moeten toch 44% meer pixels aangestuurd en verlicht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een (AM)OLED scherm maakt het uit, omdat dan elke pixel uit drie LED's bestaat, bij TFT maakt het niet uit. De pixels worden niet individueel verlicht, maar met een backlight.

Aangezien ik nu al aan zie komen dat je me niet gelooft, zal ik het wel even aantonen met een voorbeeld.

Twee panelen van AU Optronics, allebei uit dezelfde generatie en 15.6" diagonaal. Responsetijd, helderheid, contrast, kleurdiepte en kleurbereik komen allemaal overeen.

De HW01 V3 heeft een resolutie van 1920x1080, de XW01 V0 een resolutie van 1366x768. Het verschil in verbruik is 7.5 W maximaal tegenover 7 W maximaal, dat is dus maar 7% meer, terwijl je ongeveer dubbel zoveel pixels hebt (97.7 % meer). Dat is dus gewoon verwaarloosbaar.

B156HW01 V3 datasheet
B156XW01 V0 datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmystic
ahhh dank je, ook voor het aantonen, al bedacht ik me al dat ik een denkfout gemaakt had na je eerste 2 zinnen :).

even vergeten dat bij tft's gewoon een stelletje tl buisjes(ja ik weet het, het zijn geen echte tl buisjes, maar het idee is hetzelfde) erachter zit, die dus evenveel licht geven hoeveel pixels er ook voor zitten, nu moet er wel niet iets meer aangestuurd worden, pixels afzonderlijk moeten dus wel aan en uitgezet worden, maar dat is idd niet heel veel meer.

dit geld trouwens alleen bij edge-lid led tft en ccfl tft's, want bij full led tft(die steeds minder gemaakt worden helaas) zit er wel per pixel een led

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 09:23

filthy rich

löp wa los

Waar zit de ingang voor de adapter?

Aan de zijkant of aan de achterkant?

Ik zelf heb namelijk de hp8510w en die heeft een ingang aan de achterkant met een rechte plug, waardoor deze vaak stukgaat wegens kabelbreuk (door bijvoorbeeld de laptop op de knieen te hebben), of omdat de stekker eruit vliegt als je de laptop naar je toe trekt.

details, details ik weet t

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dmystic schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:31:
want bij full led tft(die steeds minder gemaakt worden helaas) zit er wel per pixel een led
Nee... Bij full-led zitten er led-panelen aka backlight achter het scherm. Vroeger 12 of 16, en nu een stuk meer, zoals 200.
Hiermee kan je lokaal dimmen. Verder kan je er niet zoveel mee. Bovendien is local dimming echt verschrikkelijk op een computerscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:44
Ik heb 'm net besteld (de high-end) en hoop dat ik mee mag in de eerste batch van eind juli. Dat zou toch mooi zijn :) Nu nog een bijbehorende ramplank en muisje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 13:03
@Kid
Vind je die test zelf ook niet wat overdreven. Snap best dat je zwaar gebruik wilt simuleren, maar dit?! (Begrijp ik goed dat je alles tegelijk laat draaien?)

Tests als furmark en linpack zijn opzich al ongelooflijk zwaar voor een pc als ze los draaien. En simuleren beide situaties die onder normaal gebruik nooit voor zullen komen. En dan laat je die beiden gelijk draaien + dat je alle andere poorten van de pc op max laat lopen... en dan nog de ventilators afdichten...

Je kunt nu ook nooit weten wat je conlcusie moet zijn..
1. Wow, wat knap hij hield het iig een uur uit
of
2. Hij is gecrached, wat een waardeloos ding

Heb je geen nuttigere info, snelheid vd hardeschijf of van de videokaart. Iets over de kwaliteit van de laptop. Of andere standaard benchmarks ofzo? Of in iedergeval een verklaring wat je doel is van deze test ..
Ben iig benieuwd naar je serieuze review :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ik denk dat het misschien een goede benchmark zou zijn om een paar dagen Prime te laten draaien. Als hij dan niet crasht dan lijkt het me niet dat er echt een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Niet online
Het valt mij een beetje tegen dat hij onderuit gaat. Het zou toch niet uit moeten maken wat je draait, hij mag in geen geval uitvallen lijkt mij? Verder vind ik de temperaturen vrij hoog, maar ik heb verder geen cijfers van andere laptops bij de hand en ook weinig ervaring met laptops.

@mrb01: Ik ga ervanuit dat Kid Jansen nog wel met een volledige review komt. Zelfs wanneer deze nog niet de helft zo uitgebreid is als de review van het exemplaar van vorig jaar ben ik al ruim tevreden en heb ik een paar uur leesvoer :P

@Kid Jansen: Heb je al enige indicatie van de levertijd van je eigen exemplaar met het FullHD paneel erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb al veel meer tests gedraaid, maar voor het resultaat daarvan mag je wachten op de review :P. Ik was gewoon blij verrast hoeveel dat ding kon hebben bij het testen voor de selectie, dus ik wilde eens gaan proberen of ik hem onderuit kon halen. Voor het notebookproject verwachten we gewoon erg hoge kwaliteit en daar vind ik stabiliteit ook onder vallen. Ik vroeg me af of daar nog grenzen aan zaten.

Een andere reden waarom ik het zo extreem test is dat er met de laptops van voorgaande jaren toch wel meer dan eens problemen zijn met adapters en met de koeling (koelvinnen volgelopen met stof, waardoor de laptop of zichzelf heel erg terugklokt of uitvalt). Als die koeling heel erg krap bemeten is kom je daar zo heel erg gemakkelijk en snel achter.

Waar ik nu ook achter kwam met deze test is dat de adapter het eerst niet goed deed en dat dat aan het BIOS lag, aangezien het met een BIOS-update en reset to defaults was opgelost. Wellicht dat als ik nu alle benchmarks die ik al had gedraaid voor de BIOS-update nog een keer draai dat er dan hogere scores uit komen.

Je kan er overigens van uit gaan dat de review van vergelijkbare diepgang zal zijn als die van vorig jaar.

Ik heb verder nog geen idee wanneer de eerste laptops geleverd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Hoe vordert het testen? Al een ETA? Zit er wel over na te denken om em te bestellen, maar wil graag nog ff een review lezen over de laptop. Zijn er onderhand ergens anders al reviews te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ik zit zelf op de TU Delft en die beweren dat de eerste levering rond 12 juli is. Ik denk eigenlijk niet dat ze dat gaan halen. Ik heb nog geen enkele review gezien van de 8560W. En er zijn toch ook leveringsproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchkiller
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-06 06:50
mbr01 schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:20:
@Kid
Vind je die test zelf ook niet wat overdreven. Snap best dat je zwaar gebruik wilt simuleren, maar dit?! (Begrijp ik goed dat je alles tegelijk laat draaien?)
*knip*
Ik ben blij dat je zulke testen doet! Mijn 8540p kan nog niet eens Furmark en Prime95 tegelijk draaien; na 10 tot 20 minuten is de temp van de GPU boven de maximale grens en valt de laptop uit. NSC heeft de laptop al schoongemaakt en nieuwe koeling erin gezet; resultaat is dat hij het 10 minuten extra trekt.. :| !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoop de review vrijdagavond af te hebben, maar ik heb er sinds vrijdagochtend niks meer aan kunnen doen, doordat ik nu in Haarlem zit. Vanavond ga ik weer terug naar Enschede, morgenochtend ga ik er dan weer mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
filthy rich schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 16:31:
Waar zit de ingang voor de adapter?

Aan de zijkant of aan de achterkant?

Ik zelf heb namelijk de hp8510w en die heeft een ingang aan de achterkant met een rechte plug, waardoor deze vaak stukgaat wegens kabelbreuk (door bijvoorbeeld de laptop op de knieen te hebben), of omdat de stekker eruit vliegt als je de laptop naar je toe trekt.

details, details ik weet t
Aan de achterkant weer, zoals ook bij die vorige. Ga er vanuit dat de plug gaat er makkelijk uit gaat dus breuk zal niet zo snel voorkomen, wel dat je op de accu door blijft gaan terwijl je snoer er 3 cm achter ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296748

Zojuist een fout gespot; specificaties op de UTwente website en de switch website klopten niet.

(UTwente -> Switch)
i3 2310M -> i3 330M
(http://starredreviews.com...ridge-core-i3-2310m/6260/)
Windows 7 64 bit -> Windows 7 32 bits
320 GB hdd -> 250 GB hdd

(dan ga ik toch voor de UTwente.nl versie ;) )

Wordt aangepast volgens mailtje van NSC;
...
Wat je aangeeft blijkt inderdaad te kloppen. Dit geldt overigens alleen voor de Engelse variant van de bestelwebsite.
We zullen er zorg voor dragen dit zo snel mogelijk aan te passen naar de juiste specificaties.

De juiste specificaties van de Probook 4530s staan op de Nederlandse bestelportal of op onze eigen website.

Mocht je verder nog vragen en/of opmerkingen hebben dan horen wij dat graag.
...
(gold alleen voor de Probook, de Elitebook was wel goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Lees dat ze in delft pas in augustus gaan leveren. Bij utwente nog steeds eind juli?

[edit]Hier is trouwens een kleine review van de 14 inch. Deze is wel iets anders dan die van de UT, maar de reviewer is aardig positief, dus dat biedt hoop voor de 15inch.

http://www.thomasmaurer.c...p-elitebook-8460w-review/\

[edit2]
http://forum.notebookrevi...ok-8560w-mini-review.html
Hier een mini review van de 8560w met m5950 en full hd scherm.
Ze hebben het ook over het scherm. De gebruiker heeft een AUO13ED. Volgens onderstaande link is dat hetzelfde scherm als in de 8540W (full Hd versie)
[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops a%5Bboolean%5D=AND

[ Voor 103% gewijzigd door mbr01 op 08-07-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazimi
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2017
mbr01 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 11:17:
Lees dat ze in delft pas in augustus gaan leveren. Bij utwente nog steeds eind juli?

[edit]Hier is trouwens een kleine review van de 14 inch. Deze is wel iets anders dan die van de UT, maar de reviewer is aardig positief, dus dat biedt hoop voor de 15inch.

http://www.thomasmaurer.c...p-elitebook-8460w-review/\

[edit2]
http://forum.notebookrevi...ok-8560w-mini-review.html
Hier een mini review van de 8560w met m5950 en full hd scherm.
Ze hebben het ook over het scherm. De gebruiker heeft een AUO13ED. Volgens onderstaande link is dat hetzelfde scherm als in de 8540W (full Hd versie)
[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops a%5Bboolean%5D=AND
Welk panel zit er dan in de 8560w van de UT? (standaard is het toch een dreamcolor variant?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is niet de dreamcolor variant. Die kost iets meer dan een paar euro tov. het 900p scherm...

Nee, de AUO13ED is een B156HW01 v3. Die heb ik nog niet eerder gezien. Hier staat wel een review:
http://www.notebookcheck....e1.0.html?&pagewanted=all

Helderheid matig/slecht. Contrast goed. Color gamut 62.730% NTSC volgens het datasheet = matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazimi
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2017
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 23:59:
Het is niet de dreamcolor variant. Die kost iets meer dan een paar euro tov. het 900p scherm...

Nee, de AUO13ED is een B156HW01 v3. Die heb ik nog niet eerder gezien. Hier staat wel een review:
http://www.notebookcheck....e1.0.html?&pagewanted=all

Helderheid slecht. Contrast goed. Color gamut 62.730% NTSC volgens het datasheet = matig.
balen.. zou je de Dreamcolor variant er zelf nog in kunnen knutselen? Gaat je garantie waarschijnlijk verloren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee. De dreamcolor variant heeft een eDP aansluiting. Dit scherm, en alle anderen die ik ken, hebben een LVDS aansluiting.

Je kan er wel een wide-gamut scherm als in de xps 15 in stoppen. Maar ik geloof niet dat dat het geld waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Wat heet matig / slecht qua helderheid? Dat 'ie niet donker genoeg kan? Ik heb nog geen enkele laptop gezien uit de laatste drie jaar die niet helder genoeg kon. Wel een heleboel die niet donker genoeg kunnen (naar mijn smaak). Idem dito met m'n desktop monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

220cd/m, ofwel candela per vierkante meter, is niet meer dan matig. mijn scherm gaat tot 300cd/m, en een macbook-scherm tot 400cd/m. 220cd/m is zo ongeveer het meest voorkomende getal: lager komt meestal niet voor.

Niet dat de helderheid echt belangrijk is. Maar het is soms wel handig om de helderheid van je scherm omhoog te schroeven als je naast het raam zit. De belangrijkste punten zijn contrast en een color gamut zo dicht mogelijk bij de 72%.

Ik heb zelf ook het idee dat de meeste schermen niet donker genoeg kunnen...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 10-07-2011 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen idee welk scherm het FHD scherm is, want zoals ik al eerder had aangegeven zit in de reviewnotebook een 1600x900 scherm, omdat het anders te lang zou duren met leveren, waardoor de review niet zoveel zin heeft. Dat is overigens een LG Display paneel, namelijk de LP156WD1-TLD3. Het FHD scherm test ik zodra ik m'n eigen exemplaar binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
kazimi schreef op zondag 10 juli 2011 @ 00:07:
[...]

balen.. zou je de Dreamcolor variant er zelf nog in kunnen knutselen? Gaat je garantie waarschijnlijk verloren...
Dat is echt bizar duur. Een betere optie is dan om een los scherm te kopen van bijvoorbeeld de UltraSharp serie van Dell en die op de laptop aan te sluiten. Win je op alle punten meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343358

Anoniem: 303530 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 00:34:
Niet dat de helderheid echt belangrijk is. Maar het is soms wel handig om de helderheid van je spiegelende scherm omhoog te schroeven als je naast het raam zit.
Wat dus de reden is dat we een mat scherm hebben :P

De helderheid van mijn 8530w komt niet boven de 170cd/m (groffe schatting) uit. Dit is bij buiten gebruik onder een strak blauwe lucht licht hinderlijk, maar volstaat verder altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmystic
het is niet alleen voor spiegelende schermen hoor, ook voor matte schermen is het handig om de helderheid hoger te kunnen zetten als je buiten zit, ik merk met mijn netbookje met mat scherm dat het onbruikbaar is in de zon als ik niet mijn helderheid op max zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Kid Jansen schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 09:25:
Ik hoop de review vrijdagavond af te hebben, maar ik heb er sinds vrijdagochtend niks meer aan kunnen doen, doordat ik nu in Haarlem zit. Vanavond ga ik weer terug naar Enschede, morgenochtend ga ik er dan weer mee verder.
@kid Al wat gevordert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel gevorderd, maar nog niet af, gaat toch altijd veel tijd in zitten. Hopelijk lukt het deze week wel om hem af te krijgen. Bovendien had ik vertraging opgelopen, doordat ik heel veel tests opnieuw moest draaien, doordat de BIOS versie die er oorspronkelijk opstond problemen gaf.

De adapter werd niet goed herkend of iets in die richting, waardoor de laptop ging throttlen als je de CPU en GPU tegelijk zwaar belaste. Zie ook Kid Jansen in "[UTwente] Notebook Project 2011 - 2012".

[ Voor 61% gewijzigd door Kid Jansen op 12-07-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet niet teveel verwachten van YouTube: ‪HP 8540P Test film.avi‬‏ - YouTube. Ik was gevraagd om ook de vloeistofafvoer te testen, na software problemen en stof in de koeler komen mensen het vaakst bij NSC vanwege vloeifstofschade. Aangezien de HP daar tegen zou moeten kunnen heb ik dat net ook even getest. Ik heb verspreid over een minuut tijd ongeveer 200 ml water over het toetsenbord gegoten terwijl hij FurMark draaide (zodat je op het filmpje kon zien dat hij nog werkte). Jammer genoeg viel hij dus uit.

Ik heb meteen de accu er uit gehaald (ik had geen adapter aangesloten) en de laptop aan de buitenkant afgedroogd, daarna de bodemplaat en het toetsenbord eraf gehaald en van binnen droog gemaakt.

Ik vraag me af waar het probleem zit, want als ik het zo zag leek de afvoer eigenlijk behoorlijk goed z'n werk te hebben gedaan. Ik zag geen water onder het toetsenbord bij het geheugen, de processor en de videokaart, alleen maar een heel klein beetje langs de randen van het toetsenbord waar de afvoergaten zitten. Wat niet zo raar is, want door de oppervlaktespanning loopt natuurlijk niet al het water helemaal weg.

Het probleem zat denk ik aan de onderkant. Het afvoergat komt namelijk uit boven een gat in de bodemplaat. Alleen is het gat in de bodemplaat niet één gat, zoals de afvoer, maar 3 spleetjes van 2 x 8 mm. Door de oppervlaktespanning van het water liep het niet zo snel door die spleetjes als dat het uit de afvoer kwam, waardoor een klein deel van het water aan de binnenkant op de bodemplaat bleef liggen. Dat was wel in de buurt van de hardeschijf gekomen en misschien heeft het ook ergens het moederbord geraakt.

Ik ben benieuwd of hij het morgen nog doet als hij weer droog is (zodat ik kan kijken of hij ook zo blij is als ik hem in de oven stop }))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.engadget.com/2...of-not-flood-proof-video/?

Vergelijkbaar syteem. Laptop detecteert water en valt uit (niet door kortsluiting! Maar gewoon omdat dat zo is geimplementeerd) je pakt de laptop op voordat de vloeistof weg is en... stuk.

En voordat er mensen meteen denken dat de spill-proofheid van lenovo nergens op slaat: lees de top rated comments bij de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik pakte hem pas op toen hij niet meer lekte aan de onderkant en heb hem toen meteen afgedroogd. Overigens heb ik ook nergens water op elektrische delen gezien. De HDD caddy was een beetje nat geworden, maar het zat niet bij de connector en de HDD zelf was ook nog droog op een paar druppels na.

Ik laat hem voor de zekerheid nu even drogen, ga nu toch slapen, en dan kijk ik later op de middag wel of hij het nog doet.

Overigens had ik het ook gefilmd met m'n Canon 600D:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=R_O4WdkJ63c]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is spil proof. Niet zondvloed proof :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het was 200 ml in ruim een minuut tijd, dat is dus zo'n 3 ml per seconde. Zoveel is dat nou ook weer niet. Als je een glas drinken omstoot gaat dezelfde hoeveelheid in een fractie van een seconde over die laptop heen.

Als hij daar niet tegen kan, kan je het niet zo goed niet implementeren. Het lijkt mij vooral nuttig voor dat soort ongelukjes, dat komt verreweg het vaakst voor als het om vloeistofschade gaat. Niemand gaat moedwillig met z'n laptop open geklapt en ingeschakeld buiten in de regen staan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 01:33
Vaak is het niet alleen water.
Probeer anders ook met cola, koffie of een heet kopje thee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343358

Minimale horizontale afstand tussen mijn laptop en een object met iets vloeibaars erin is altijd 30 cm ;)

Overigens denk ik niet dat het heel vaak voorkomt dat de volle beker/het volle glas over je laptop heengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat valt vies tegen, elke dag dat ik bij het NSC zat om te testen voor de selectie kwamen er wel iets van 3 à 4 mensen langs met een laptop die dood was door vloeistofschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Als je daar garantie op hebt, dan denk ik ook dat mensen daar bewust minder voor gaan oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214129

Als ik nu zou bestellen wat kan ik dan verwachten qua leveringstijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee, Switch is daar niet echt duidelijk over (zeg maar echt niet).

Ik heb overigens ook de juiste configuratie toegevoegd aan de Pricewatch (pricewatch: HP Elitebook 8560w), zodat ik daar de review aan kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 12:14

musicer

Press any key to continue....

Anoniem: 214129 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:34:
Als ik nu zou bestellen wat kan ik dan verwachten qua leveringstijd?
Ik heb switch van de week een email gestuurd en ze zijn idd niet echt duidelijk. Zij krijgen ze rond het einde van juli binnen, dus levering is op zijn vroegst eind juli/begin augustus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:11

HaTe

haat niet

Nice! Ik denk dat ik ook voor de Elitebook ga. Eerst nog even vergelijken, ik heb nog geen research gedaan verder. De laptop is dus een speciaal aangepaste configuratie als ik het goed begrijp? Omdat hij met typenummer in de pricewatch staat en niet te koop is. //edit: ja dus :)

[ Voor 17% gewijzigd door HaTe op 17-07-2011 12:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Erg mooie uitgebreide review (had ook niet anders verwacht eigenlijk). Vooral mooi om te zien dat de prestaties beter waren dan consumentenlaptops zoals de K53. Met een SSD erin denk ik dat hij ook in flink wat meer benchmarks zal winnen van die gamelaptop van MSI.

Iemand trouwens enig idee of er veel verschil tussen de Nvidia 1000M en de AMD M5950 FirePro zit? En dan bedoel ik op CAD-gebied en op gamegebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De firepro is +- 2x zo snel als de 1000m in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbrinkman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 21:46
Weet iemand toevallig al hoe het zit met de on-campus garantie, wanneer je de dvd-drive vervangt door een ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Kid Jansen, heb je review nog niet helemaal gelezen, maar het viel me op dat er geen CFast slot op zit wat wel op alle persfoto's te zien was: http://hpfansite.com/images/2011/04/hp-elitebook-8560w.jpg.

Zit dat ook niet op de laptops die via het notebookproject besteld worden?

(overigens niet echt van belang maar viel me gewoon op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bartbrinkman schreef op maandag 18 juli 2011 @ 00:40:
Weet iemand toevallig al hoe het zit met de on-campus garantie, wanneer je de dvd-drive vervangt door een ssd?
Zolang je hem niet sloopt bij het vervangen zullen de mensen van het NSC het niet zo'n probleem vinden.
Anoniem: 408901 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 03:03:
@Kid Jansen, heb je review nog niet helemaal gelezen, maar het viel me op dat er geen CFast slot op zit wat wel op alle persfoto's te zien was: http://hpfansite.com/images/2011/04/hp-elitebook-8560w.jpg.

Zit dat ook niet op de laptops die via het notebookproject besteld worden?

(overigens niet echt van belang maar viel me gewoon op)
Ik denk het niet. Waarschijnlijk zat hij op alle persfoto's er op omdat dat waarschijnlijk allemaal early evaluation samples waren, die zijn altijd maximaal geconfigureerd inclusief alle opties (alleen het DreamColor scherm zat er niet dacht ik).

Het model dat we hadden gebruikt voor de selectie had bijvoorbeeld standaard ook een i7 2820QM en Quadro 2000M, maar was speciaal voor ons aangepast. De review sample was ook speciaal voor ons geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 20:39
Heel mooie review! Ik zat er al een tijdje op te wachten en als ik het aantal views en reacties bekijk ben ik niet de enige :-).

Heb je ook getest wat het effect is van extra RAM op de CAD/CAM prestaties? Ik denk er wel aan om er 4GB extra in te zetten en vraag me af hoeveel effect dit gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, dat heb ik niet getest, ik had die extra RAM bankjes namelijk maar een dag tot m'n beschikking.

Maar uit ervaring weet ik dat je met CAD/DCC met heel erg grote modellen moet gaan werken wil je aan 4 GB niet genoeg hebben. Het wordt een ander verhaal als je heel veel programma's tegelijk open hebt staan, maar als je gewoon één zwaar CAD programma draait en verder alleen Windows, dan is 4 GB echt wel genoeg.

Als je de 8560w echt sneller wil maken kan je er veel beter een SSD in zetten. De harde schijf is vrijwel altijd de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368864

In je review lees ik dat vooral de grafische kaart verantwoordelijk is voor het verhogen van het energieverbruik. Is het mogelijk met een programma deze te verbieden een bepaalde kloksnelheid te halen teneinde het verbruik binnen de perken te houden?( Zo dat hij enkel wanneer hij op lichtnet is aangesloten op volle kracht draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou kunnen kijken of je iets kan vinden door te zoeken op "GPU underclocking", maar anders dan dat heb ik geen idee. Maar op de accu draait hij sowieso niet op volle kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat doe hij automatisch al.

Ik mis trouwens nog de accuduur bij normale werkzaamheden. Ik heb het idee dat dat flink lager ligt dan met de nvidia kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen. Daar ging teveel tijd in zitten, prioriteit lag meer bij het online zetten van de review dan dat die helemaal compleet is.

Zodra ik m'n eigen exemplaar binnen heb wordt er nog het één en ander uitgebreid:
  • Inhoud van verpakking
  • Harde schijf benchmarken
  • Optische drive benchmarken
  • Scherm testen (met DataColor Spyder 3 Elite, X-Rite i1Pro en X-Rite i1Display Pro)
  • Geluidskwaliteit testen
  • BIOS
  • Accuduur (dat wil ik testen zoals in productreview: MSI CX640-050NL review door TERW_DAN)
Dat is overigens in dezelfde volgorde als dat in de 8540p review staat, als ik het op prioriteit sorteer staan het scherm, de harde schijf en de accuduur bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153794

Super topic met veel goede bijdragen en ook een fantastische uitgebreide REVIEW van deze UT laptop! Hulde! :-)

Er zijn mij echter toch nog enkele zaken niet geheel duidelijk ...

1) Heb ik goed begrepen dat dit een 'speciale' aangepaste configuratie is voor de UTwente studenten en medewerkers? Betekend dit dat deze configuratie niet in de winkels verkrijgbaar zal zijn? Dit lijkt me wel van belang i.v.m. ondersteuning. (denk aan driver updates etc.)

2) De videokaart liet mij ook met enkele vragen zitten. Er zit dus een speciale videokaart in van AMD? Dit i.v.m. CAD werkzaamheden enz.? Is dit een optionele keuze die men kan maken of is deze vastgelegd?

3) Er wordt gesproken over een DisplayPort. Daar heb ik dus nog nooit van gehoord en volgens mij heb ik geen enkel beeldscherm met zo'n aansluiting. Betekend dit dat ik er geen DVI of SUB-D monitoren meer op kan aansluiten?
Is het niet een ontzettend nadeel dat er geen dvi aansluiting op zit, want met dvi is het beeld altijd goed zonder dat je allerlei aanpassingen hoeft te doen op je beeldscherm?

4) Kan er ook een dockinstation worden mee besteld in deze actie? Dit zou wel interessant zijn om de laptop als desktop vervanger te gebruiken denk ik of niet?

5) De garantie loopt dus via het NSC op de campus, maar hoe zit het als ik straks ergens anders verblijf? Kan er dan nog aanspraak worden gemaakt op de standaard garantie van HP of moet ik dan terug naar Enschede?

6) Hoe zit het met de linux ondersteuning? Wordt deze luxe laptop ondersteund of blijft er dan niks van de featureset over? Het is een beetje zonde om deze mooie laptop aan te schaffen als blijkt dat er geen hardware acceleratie mogelijk is voor de videokaart, omdat je met dummy drivers moet werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:50
Anoniem: 153794 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:20:
3) Er wordt gesproken over een DisplayPort. Daar heb ik dus nog nooit van gehoord en volgens mij heb ik geen enkel beeldscherm met zo'n aansluiting. Betekend dit dat ik er geen DVI of SUB-D monitoren meer op kan aansluiten?
Is het niet een ontzettend nadeel dat er geen dvi aansluiting op zit, want met dvi is het beeld altijd goed zonder dat je allerlei aanpassingen hoeft te doen op je beeldscherm?
In de pricewatch staan 97 monitoren met een display port aansluiting ;) Apple gebruikt overigens een mini display port aansluitingin hun macbooks en voor 17E heb je een display-port-naar-dvi kabeltje bij dell (goedkoper kan dus wss ook nog wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de HP site kan je, net als bij dell en sony en lenovo, je eigen laptop samenstellen. Het woord 'aangepaste confg' is groot, maar je kiest gewoon onderdelen die hun hebben uitgekozen.
De exacte config is ongetwijfeld niet in de winkel te verkrijgen. Maar dat is altijd zo.

Tevens, over DVI en hdmi moet je licentiegelden betalen. Er zit ook bijna nooit een DVI poort (te log, lelijk) op laptops, dus je bent verplicht tot displayport als je een scherm hoger dan 1200p wilt aansluiten.

Ik weet maar een paar dingen te bedenken waarmee je mijn huidige laptop kan verbeteren, en daarvan staat displayport zeker ergens bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ik zit zelf in Delft, maar een paar vragen kan ik sowieso wel voor je beantwoorden. :)
1) Heb ik goed begrepen dat dit een 'speciale' aangepaste configuratie is voor de UTwente studenten en medewerkers? Betekend dit dat deze configuratie niet in de winkels verkrijgbaar zal zijn? Dit lijkt me wel van belang i.v.m. ondersteuning. (denk aan driver updates etc.)
Dit is geen probleem. Zaken zoals de videokaart, geheugen, harde schijf (en nog veel meer) zijn de configurabele onderdelen. Deze worden niet door HP gemaakt, dus de drivers komen ook niet van HP zelf. De belangrijkste drivers zijn die voor de videokaart en ik kan je vertellen dat AMD die altijd goed bijhoudt voor Windows.
2) De videokaart liet mij ook met enkele vragen zitten. Er zit dus een speciale videokaart in van AMD? Dit i.v.m. CAD werkzaamheden enz.? Is dit een optionele keuze die men kan maken of is deze vastgelegd?
Deze keuze is optioneel bij HP. Je kunt ook voor een videokaart van NVidia gaan bij HP. Als je hem bij de UTwente besteld is de keuze voor AMD vastgelegd.
Displayport is geloof ik gewoon HDMI (het is net iets anders, maar het is onderling compatible geloof ik), dus je kunt deze gewoon met een simpel convertertje van een paar euro aansluiten op een scherm met een HDMI- of DVI-aansluiting.
6) Hoe zit het met de linux ondersteuning? Wordt deze luxe laptop ondersteund of blijft er dan niks van de featureset over? Het is een beetje zonde om deze mooie laptop aan te schaffen als blijkt dat er geen hardware acceleratie mogelijk is voor de videokaart, omdat je met dummy drivers moet werken bijvoorbeeld.
Ik denk dat ondersteuning van acceleratie voor grafische bewerking sowieso al heel erg tegenvalt in Linux en daar komt nog bij dat de drivers van AMD ook niet de beste zijn. Ik denk dus dat het niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

danielkraak schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:35:
Displayport is geloof ik gewoon HDMI (het is net iets anders, maar het is onderling compatible geloof ik), dus je kunt deze gewoon met een simpel convertertje van een paar euro aansluiten op een scherm met een HDMI- of DVI-aansluiting.
HDMI is single-link DVI plus geluid. Volgens het wikipedia artikel moet (e)DP in 2013 volledig LVDS hebben vervangen, en in 2015 ook DVI en VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153794

danielkraak schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:35:

[...]

De belangrijkste drivers zijn die voor de videokaart en ik kan je vertellen dat AMD die altijd goed bijhoudt voor Windows.
Je schrijft zelf al dat de drivers voor 'Windows' goed worden bijgehouden ...
[...]

Ik denk dat ondersteuning van acceleratie voor grafische bewerking sowieso al heel erg tegenvalt in Linux en daar komt nog bij dat de drivers van AMD ook niet de beste zijn. Ik denk dus dat het niet mogelijk is.
AMD heeft dus geen goede linux ondersteuning. Dat is erg jammer, want daarmee is de laptop bijna nutteloos t.o.v. een goedkoper exemplaar met lichte videokaart.

Zelf heb ik een desktop en een laptop met nvidia videokaart. Deze worden prima ondersteund onder linux met ondersteuning voor hardwarematige acceleratie.
Helaas beginnen ze op leeftijd te raken, dus zal er t.z.t. iets anders moeten komen. Het is echter jammer om te constateren dat er in de tussentijd nog niets verbeterd is t.o.v. linux ondersteuning.
Als linux gebruiker ben ik dan nog steeds gebonden aan Nvidia begrijp ik? (of Intel?)
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste