Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 01:48:
Is dat een plugin of een dedicated/stand-alone renderer? Een plugin voor Blender begrijp ik?
Is de nieuwe renderer van Blender. De oude wordt uitgefaseerd.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnGalt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
GPU renderen is per definitie veel sneller dan CPU renderen.
http://www.youtube.com/watch?v=dqzyy0_-XMM Arion
http://www.youtube.com/watch?v=HlBZdtiBvuI Octane

Maar dan moet je wel een fatsoenlijke GPU hebben. Zoals Wolfos aangaf heb je voor relatief weinig geld een goede GPU en hier haal je heel veel snelheid mee. Sterker nog, volgens mij zijn de meeste Arion filmpjes op oudere series GPU's opgenomen.

Let wel, zowel Octane als Arion zijn (unlike Vray) unbiased renderers. Dit houdt in dat ze eindeloos doorrenderen om de natuur zo goed mogelijk na te bootsen. Vray heeft een soort van 'cheat' ingebouwd die het na een goede berekening allemaal afrond en verfijnd. Je zult dus wel een time limit per frame in moeten stellen anders blijft die eindeloos doorrenderen per frame.

Hope that helps!
whersmy schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:45:
[...]

Als ik een soortgelijke animatie wil als deze: YouTube: Keyshot 3 animation coffee machine

Dan ben ik daar nu rond de 40 uur aan kwijt qua rendertijd, en 30 min ofzo aan opzetwerk.
Dat is mij nu (op 3770K, 16GB, SSD, HD4000) veel te veel!

Zou het mogelijk zijn om de rendertijd met bv. 3dsmax + octane en een GTX550/580 te reduceren?

Ik ken 3dsmax niet, dus ideaal zou zijn om in Keyshot 3 de animatie op te zetten, als .bip op te slaan, te openen in 3dsmax, even te checken, en vervolgens met octane GPU-based te renderen. En in de tussentijd met Keyshot 3 een A3 300dpi formaat render CPU-based te renderen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

JohnGalt schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:51:

Maar dan moet je wel een fatsoenlijke GPU hebben. Zoals Wolfos aangaf heb je voor relatief weinig geld een goede GPU en hier haal je heel veel snelheid mee. Sterker nog, volgens mij zijn de meeste Arion filmpjes op oudere series GPU's opgenomen.

Let wel, zowel Octane als Arion zijn (unlike Vray) unbiased renderers. Dit houdt in dat ze eindeloos doorrenderen om de natuur zo goed mogelijk na te bootsen. Vray heeft een soort van 'cheat' ingebouwd die het na een goede berekening allemaal afrond en verfijnd. Je zult dus wel een time limit per frame in moeten stellen anders blijft die eindeloos doorrenderen per frame.

Hope that helps!

[...]
je moet toch echt wel veel GPU power hebben om een fatsoenlijke render op een kortere tijd uit te poepen hoor. Voordat eindelijk de ruis een beetje weg is, ben je echt wel veel tijd kwijt. Dan zit je ook nog met de beperkte hoeveelheid geheugen, waardoor je enorm moet oppassen met gebruik van textures (denk arroway),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
JohnGalt schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:51:

Wel jammer dat die filmpjes alleen maar lowres laten zien en geen ingewikkelde materialen met grote textures gebruiken. Dat kan een CPU ook best. Misschien iets langzamer, maar zo erg veel ook weer niet.

Zelfde geldt voor Keyshot. Leuk programma, maar je ziet ze nooit complexe materialen gebruiken (glossy reflections ed. zijn "niet" complex).

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 10:32
Stukfruit schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:24:
[...]

Wel jammer dat die filmpjes alleen maar lowres laten zien en geen ingewikkelde materialen met grote textures gebruiken. Dat kan een CPU ook best. Misschien iets langzamer, maar zo erg veel ook weer niet.

Zelfde geldt voor Keyshot. Leuk programma, maar je ziet ze nooit complexe materialen gebruiken (glossy reflections ed. zijn "niet" complex).
Net die twee filmpjes bekeken. Grappig, ik was net ook een lego auto aan het renderen en animeren. Ik kreeg gelijk een goed beeld ervan, en moet zeggen dat het een stuk complexer is, maar wel vele malen mooier dan Keyshot. Keyshot geeft een computerachtig beeld, om het even zo te verwoorden. En bv. Octane is gewoon vele malen realistischer. Iets waar je met Keyshot bijna nooit zal komen.

Workflow bij Keyshot is wel heerlijk om in te werken, en je kan snel een voldoende render krijgen.
Iemand ervaringen met het opzetten van de render.bip in Keyshot 3, en vervolgens te renderen in Octane?

Weet iemand wat voor GPU er gebruikt wordt bij dat filmpje van de lego-auto? C2Q 2,67ghz i.c.m. 580GTX

[ Voor 5% gewijzigd door whersmy op 29-08-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
D-rez schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:09:
[...]

je moet toch echt wel veel GPU power hebben om een fatsoenlijke render op een kortere tijd uit te poepen hoor. Voordat eindelijk de ruis een beetje weg is, ben je echt wel veel tijd kwijt. Dan zit je ook nog met de beperkte hoeveelheid geheugen, waardoor je enorm moet oppassen met gebruik van textures (denk arroway),
Wat bedoel je precies met "fatsoenlijk"? Heb je het dan over complexe textures, A2/A3 formaat?

Die gpu`s van tegenwoordig zijn toch supersnel, of lijkt dat maar zo. (kom net van een 8600MGT)

Ah, zie:
YouTube: OctaneRender lego car animation made using the new and upcoming OctaneRender© for 3ds max© plugin

This is pure output of the engine, with no post production or noise removal employed.

One NVIDIA Consumer-class Geforce GTX580 GPU was used to render this animation, with one PC only (no renderfarm), straight from 3ds max.
Scene Specifications:

* 700.000 polygons, 950.000 vertices
* Animation length: 586 frames
* Animation resolution: 1280x720 (720p HD)

Render time:

* Per frame total: 2-3 minutes (depends on frame)
* Total time for 586 frames: 23.8 hours

Cpu-based met keyshot zou je hier echt een stuk langer over doen met een 3770K@4ghz, minimaal het dubbele.
Het lijkt mij dat voor een simpele animatie een GTX580 voldoende zou zijn om snel zo`n render te verkrijgen?

[ Voor 41% gewijzigd door whersmy op 29-08-2012 14:31 ]

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:36
Weet iemand waar die 'planet' texture in 3ds is gebleven? Heb ik hem eindelijk eens nodig...

Mixed Reality dev

Verwijderd

whersmy schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:45:
Dan ben ik daar nu rond de 40 uur aan kwijt qua rendertijd, en 30 min ofzo aan opzetwerk.
Dat is mij nu (op 3770K, 16GB, SSD, HD4000) veel te veel!
Raar, ik heb laatst een 20s roterende animatie gerenderd op full-HD, wat uiteindelijk 2 uur heeft geduurd. Misschien was die vorm wat minder complex, maar dat verschil is dan wel erg groot gezien het filmpje dat het opgeleverd heeft.

Ik moet aan dat filmpje overigens nog steeds een keer, het was per ongeluk 4 GB groot geworden :')

• whersmy
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:30:
[...]

Raar, ik heb laatst een 20s roterende animatie gerenderd op full-HD, wat uiteindelijk 2 uur heeft geduurd. Misschien was die vorm wat minder complex, maar dat verschil is dan wel erg groot gezien het filmpje dat het opgeleverd heeft.

Ik moet aan dat filmpje overigens nog steeds een keer, het was per ongeluk 4 GB groot geworden :')
Met Keyshot kan je wel zeer veel rendertijd reduceren door bv samples en rays lager te zetten. Soms staat dat onnodig hoog. Had je in de project->advanced settings (waar je de samples etc van animaties mee bepaalt) de settings wat lager gezet?

Was het product in de animatie van glas/transparant materiaal? Per pixel rekent/rendert keyshot materiaal volgens mij. Dus een mat plastic lego blokje gaat veel sneller dan een transparant blokje.

Keyshot 3.3 is net uit btw.

Verwijderd

whersmy schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:45:
Met Keyshot kan je wel zeer veel rendertijd reduceren door bv samples en rays lager te zetten. Soms staat dat onnodig hoog. Had je in de project->advanced settings (waar je de samples etc van animaties mee bepaalt) de settings wat lager gezet?
Ik had ze juist vrij hoog gezet :)
Was het product in de animatie van glas/transparant materiaal? Per pixel rekent/rendert keyshot materiaal volgens mij. Dus een mat plastic lego blokje gaat veel sneller dan een transparant blokje.
Transparantie heeft inderdaad veel invloed op de rendertijden, maar ik doelde er ook op dat ik bijvoorbeeld bij die koffiemachine niet echt transparante onderdelen zag.
Keyshot 3.3 is net uit btw.
Die renderers zijn wel lastig te vinden, moet ik zeggen. Een beetje fatsoenlijke versie van Keyshot kostte al enige moeite, Octane of Arion zijn me vooralsnog niet gelukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 14:52 ]

• whersmy
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:49:
[...]

Ik had ze juist vrij hoog gezet :)

[...]

Transparantie heeft inderdaad veel invloed op de rendertijden, maar ik doelde er ook op dat ik bijvoorbeeld bij die koffiemachine niet echt transparante onderdelen zag.

[...]

Die renderers zijn wel lastig te vinden, moet ik zeggen. Een beetje fatsoenlijke versie van Keyshot kostte al enige moeite, Octane of Arion zijn me vooralsnog niet gelukt.
Octane moet je volgens mij wel aanschaffen, iets van 100 dollar/euro.
Welke cpu+gpu+ram heb je dan? Als ik in 2 uur een animatie op hoge resolutie kan maken, zou mij dat zeer veel (wacht) werk schelen! :o

Verwijderd

whersmy schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:57:
Octane moet je volgens mij wel aanschaffen, iets van 100 dollar/euro.
Ah, dat valt me in vergelijking met Keyshot erg mee, maar mijn probleem daarmee is vooral dat ik met liefde betaal voor software, maar wel als ik zeker weet dat ik er echt wat aan heb. Natuurlijk heb je trials, maar ik heb nooit het gevoel dat ik daarmee voldoende kan testen, aangezien ik infrequent render en dan na een of soms twee keer de trial alweer verlopen is.
Welke cpu+gpu+ram heb je dan? Als ik in 2 uur een animatie op hoge resolutie kan maken, zou mij dat zeer veel (wacht) werk schelen! :o
Niet heel anders dan jij, daarom valt het me op en ga ik me afvragen wat jij dan allemaal gebruikt dat het zo lang laat duren. Ik heb overigens wel eerst een paar keer een paar frames getest totdat ik een rendertijd per frame had waar ik mee kon leven voordat ik het hele spul erdoor gooide. Is dat misschien een idee?

i5 2500K, 8 GB RAM, Samsung 830/output naar USB3 HDD en (een verder niet voor renderen gebruikte) GTS 450 1 GB DDR5.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Menesis schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:57:
Weet iemand waar die 'planet' texture in 3ds is gebleven? Heb ik hem eindelijk eens nodig...
Google (tip!) ;) bracht mij op deze link: http://area.autodesk.com/...x-design-2010/planet-map/

Vooral dit is interessant en de moeite waard om te proberen:
box material:(standard diffusemap:(planet()) showInViewport:true)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• whersmy
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:03:
[...]

Ah, dat valt me in vergelijking met Keyshot erg mee, maar mijn probleem daarmee is vooral dat ik met liefde betaal voor software, maar wel als ik zeker weet dat ik er echt wat aan heb. Natuurlijk heb je trials, maar ik heb nooit het gevoel dat ik daarmee voldoende kan testen, aangezien ik infrequent render en dan na een of soms twee keer de trial alweer verlopen is.

[...]

Niet heel anders dan jij, daarom valt het me op en ga ik me afvragen wat jij dan allemaal gebruikt dat het zo lang laat duren. Ik heb overigens wel eerst een paar keer een paar frames getest totdat ik een rendertijd per frame had waar ik mee kon leven voordat ik het hele spul erdoor gooide. Is dat misschien een idee?

i5 2500K, 8 GB RAM, Samsung 830/output naar USB3 HDD en (een verder niet voor renderen gebruikte) GTS 450 1 GB DDR5.
Octane demo is nog goed te doen, ik zit inmiddels de tutorials te bekijken. Ik zit op een 3770K dus wss doe ik echt iets verkeerds! :/ Heb je misschien een SS van de render settings? Of zou er toch iets door jouw gpu gedaan worden?

• Menesis
Scipionyx schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:14:
[...]

Google (tip!) ;) bracht mij op deze link: http://area.autodesk.com/...x-design-2010/planet-map/

Vooral dit is interessant en de moeite waard om te proberen:

[...]
Ja probeerde te googlen, maar ik kon even niet meer op term komen voor textures die geen bitmap zijn. Nu ik dit typ schiet het woord me eindelijk te binnen: procedural textures! :D
Thanks in elk geval! :)

Mixed Reality dev

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:34
Ik heb weer een speedmodel gemaakt voor de 3d total speed modeling contest. Onderwerp is 'vending machines' . Ben er helaas niet aan toegekomen om alle details erin te verwerken. Valt toch wel te merken dat als je een tijdje niet modelt, je veel trager en inefficiënter werkt. Heb ook een screencapture video gemaakt, deze zal ik later uploaden.

Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/7489/cocacolavendingmachinef.jpg

Wire

Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/4305/cocacolavendingmachinew.jpg

3D portfolio - mijn deviantART

• whersmy
Nice! Krijg een beetje het gevoel alsof Smeg de opdracht heeft gegeven ;) Lekker retro.
Heb je ook de technische kant uitgewerkt? Of echt alleen vorm en kleur? Welk renderprogramma heb je gebruikt? En hoe lang was ie bezig met renderen? Op welk formaat? :)

[ Voor 12% gewijzigd door whersmy op 30-08-2012 20:16 ]

• De Hupie
Wie of wat is smeg? :P

Het is een model gemaakt in 3ds max dus er is geen technische kant uitgewerkt o.i.d.. Ik heb gerenderd met VRay en het duurde zon 20 minuten voor 960x1280 .

• whersmy
Smeg: https://www.google.nl/sea...f8fad5d7&biw=1366&bih=681

Zijn design koelkasten, en kosten aardig wat centjes.
Keep it up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

moet jij geen windows gaan dressen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
Jaa! Zondag ga ik verhuizen en ik mag maandag meteen aan de slag :P

Maar hoe weet je dat ik daar ga werken? Facebook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Ik ken via via iemand die daar werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

milky nog even misschien ter referentie, kwam het net tegen (heb het zelf nodig), misschien heb je er wat aan:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tLSAv.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 31-08-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whersmy schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:22:
Heb je misschien een SS van de render settings? Of zou er toch iets door jouw gpu gedaan worden?
Helaas, het is al een tijdje geleden, dus die instellingen kan ik niet meer reproduceren zonder ze volledig opnieuw te gaan zetten. Ik denk niet dat de GPU iets anders heeft gedaan dan het weergeven van het werk dat door de CPU gedaan wordt, want Keyshot (ik geloof dat ik 3 of 3.1 heb, heb het hier niet bij de hand) kan dat niet. De GPU-load heb ik niet in de gaten gehouden, maar de CPU-load wel en die was de volle mep over mijn vier cores. Een hybride resultaat (waar ik nog nooit van gehoord heb, zelfs nog niet experimenteel) van een renderer die dat niet zou moeten kunnen lijkt me vrij onwaarschijnlijk :p

Experimenteer je voor renderen wel even met de settings? Ik heb gemerkt dat een kleine investering op voorhand soms grote winsten kan opleveren. Veel mensen willen opschieten en laten dat, maar dat is niet altijd even handig. Ik ken dat uit de werkplaats; als ik voor een bepaald project veel moet lassen ga ik eerst een halve dag zitten om de perfecte instellingen te vinden voor dat materiaal. Ik kan een beetje lassen, maar ben absoluut geen lasser en moet dus even fiepen voor ik het goed heb. Dat betekent dat ik daarna veel minder werk opnieuw hoef te doen en ook de afwerking soms in de helft van de tijd kan of minder, omdat ik dan veel minder hoef bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
Het is al weer een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar dacht zal weer eens iets posten.
Heb voor het eerste een compleet model gemaakt wat begonnen is met een high poly, daarna een low poly gemaakt, UV'en de normal map en de andere textures. Moet zeggen dat ik het model nu ook wel klaar mee ben, alleen kunnen de textures nog wel iets werk gebruiken, maargoed..

Benieuwd wat jullie er van vinden!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zXmWh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:53

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Weet hier iemand toevallig een soort simulator die redelijk accuraat real life physics kan simuleren?
Ik heb een model dat ik wil laten 3D printen, maar ik ben er niet helemaal zeker van of het rechtop blijft staan, ik wil er geen ondergrond aan vast maken want dat ziet er niet uit, maar ik kan wel een beetje met de positionering spelen, en eventueel met holle ruimtes binnenin.

Wat ik zoek is dus een programma dat mijn maya/obj model kan inladen, waarbij ik eventueel een materiaal gewicht kan aangeven, en dat vervolgens laat zien of mijn model blijft staan of dat het omvalt.

Enig idee of hier iets simpels voor te vinden is?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:39:
[...]

Helaas, het is al een tijdje geleden, dus die instellingen kan ik niet meer reproduceren zonder ze volledig opnieuw te gaan zetten. Ik denk niet dat de GPU iets anders heeft gedaan dan het weergeven van het werk dat door de CPU gedaan wordt, want Keyshot (ik geloof dat ik 3 of 3.1 heb, heb het hier niet bij de hand) kan dat niet. De GPU-load heb ik niet in de gaten gehouden, maar de CPU-load wel en die was de volle mep over mijn vier cores. Een hybride resultaat (waar ik nog nooit van gehoord heb, zelfs nog niet experimenteel) van een renderer die dat niet zou moeten kunnen lijkt me vrij onwaarschijnlijk :p

Experimenteer je voor renderen wel even met de settings? Ik heb gemerkt dat een kleine investering op voorhand soms grote winsten kan opleveren. Veel mensen willen opschieten en laten dat, maar dat is niet altijd even handig. Ik ken dat uit de werkplaats; als ik voor een bepaald project veel moet lassen ga ik eerst een halve dag zitten om de perfecte instellingen te vinden voor dat materiaal. Ik kan een beetje lassen, maar ben absoluut geen lasser en moet dus even fiepen voor ik het goed heb. Dat betekent dat ik daarna veel minder werk opnieuw hoef te doen en ook de afwerking soms in de helft van de tijd kan of minder, omdat ik dan veel minder hoef bij te werken.
Net even een 1024x680 turntable animatie van 8 seconden van een simpel product gedraaid, met de settings aan de zeer lage kant, en hij is nu al langer dan 2,5 uur bezig. Volgens mij doe ik echt iets fout. Het zijn maar 300 frames, en soms doet ie wel 2-4 minuten over elke frame. Een still image van rond de 2000x1500px met aardig wat opties open doet ie dan wel weer in minder dan 10 minuten.

Heb wel 2 vinkjes gezet bij indirect illumination en nog iets (kan er even niet bij), maar bv. ground indirect illumination uit. (dat scheelt ook). Verder gewoon lage settings. Alsnog is het erg langzaam. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike_wolf schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:34:
Ik heb een model dat ik wil laten 3D printen, maar ik ben er niet helemaal zeker van of het rechtop blijft staan, ik wil er geen ondergrond aan vast maken want dat ziet er niet uit, maar ik kan wel een beetje met de positionering spelen, en eventueel met holle ruimtes binnenin.
Let er wel op dat je met SLA, SLS en andere technieken geen dichte holle ruimtes kunt maken; die zijn dan gewoon gevuld met materiaal, zij het in poeder/vloeibare vorm. FDM kan wel echt holle ruimtes printen, maar dat is om andere redenen (minder gaaf oppervlak) dan vaak weer niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:07:
[...]

Let er wel op dat je met SLA, SLS en andere technieken geen dichte holle ruimtes kunt maken; die zijn dan gewoon gevuld met materiaal, zij het in poeder/vloeibare vorm. FDM kan wel echt holle ruimtes printen, maar dat is om andere redenen (minder gaaf oppervlak) dan vaak weer niet ideaal.
I know, dit is verre van het eerste model dat ik laat printen ;) :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spike_wolf schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:23:
I know, dit is verre van het eerste model dat ik laat printen ;) :)
Welke techniek wil je gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-08 15:33
Spike_wolf schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:34:
Weet hier iemand toevallig een soort simulator die redelijk accuraat real life physics kan simuleren?

Wat ik zoek is dus een programma dat mijn maya/obj model kan inladen, waarbij ik eventueel een materiaal gewicht kan aangeven, en dat vervolgens laat zien of mijn model blijft staan of dat het omvalt.

Enig idee of hier iets simpels voor te vinden is?
Unity3D gebruikt de NVidia PhysX engine, ik denk dat dat in de buurt komt van wat je wilt. Gewoon de free version downloaden van hun site en modelletje importen, rigidbody eraan koppelen, plane eronder en testen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:26:
[...]

Welke techniek wil je gaan gebruiken?
Dit betreffende model zowel SLS als ZCorp, maar ook voor toekomstige modellen kan het prettig zijn om de gewichtsverdeling en CoG te weten :)
Lorem_Ipsum schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:29:
[...]

Unity3D gebruikt de NVidia PhysX engine, ik denk dat dat in de buurt komt van wat je wilt. Gewoon de free version downloaden van hun site en modelletje importen, rigidbody eraan koppelen, plane eronder en testen maar :)
Ik heb een Unity licentie, maar die doet niet wat ik wil, de physics zijn redelijk goed, maar zijn de colliders die je daar aan een object mee geeft zijn lang niet ideaal hiervoor, en geven met "ingewikkelde objecten" resultaten die lang niet altijd met de werkelijkheid overeen komen.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 10:39
Beter dan PhysX krijg je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggbird
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-08 14:41
Andyk125 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:04:
Het is al weer een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar dacht zal weer eens iets posten.
Heb voor het eerste een compleet model gemaakt wat begonnen is met een high poly, daarna een low poly gemaakt, UV'en de normal map en de andere textures. Moet zeggen dat ik het model nu ook wel klaar mee ben, alleen kunnen de textures nog wel iets werk gebruiken, maargoed..

Benieuwd wat jullie er van vinden!

[afbeelding]
Ziet er netjes uit! Ben eigenlijk wel benieuwd naar de wireframes en stats, van zowel de high als de low poly. Zou je die ook kunnen laten zien? Wordt het model nog gebruikt in een game? :)

Voor mij ook al een tijdje geleden dat ik hier wat heb gepost. De laatste tijd ben ik oa bezig geweest met meehelpen met modellen maken voor de open source game 0 AD (http://www.wildfiregames.com/0ad/). Momenteel ben ik bezig met de afronding van een hoofd gebouw van een nieuw volk die ze willen introduceren. Als het lukt zal deze ook als basis dienen voor de rest van de gebouwen. Hier is een wat ouder concept die destijds openbaar is gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://immersivedimensions.com/images/wildfiregames/mauryan/mauryan_civ_centre_concept6_small.jpg

Dit is voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik zowel het ontwerp (weliswaar op basis van historische tekeningen, maar geen echte concepten) als het uiteindelijke 3d model zelf maak. Ik merk al dat dit erg veel tijd kan kosten (het is dan geen kwestie meer van gewoon modelleren wat je ziet, maar echt helemaal vanaf 'scratch' beginnen).

Nu is het zo dat er achter 0 AD een hele community zit van allerlei mensen en vrijwel alle communicatie gaat via forum of IRC. Voor zover ik weet zijn er naast mij geen nederlandse 3d artists/modelers bij betrokken.

Ik zelf ken eigenlijk nog nauwelijks 3d modelers / artists in persoon. Nu zat ik eigenlijk te denken dat ik het wel tof zou vinden om met iemand samen te werken (ipv alles via internet). Volgens mij is dat niet alleen leuker, maar kan er op die manier ook sneller resultaat worden geboekt. Zijn er hier toevallig artists die interesse hebben om mee (samen) te werken? Het gaat hier wel om vrijwilligerswerk!

Excuses overigens als het niet de bedoeling is dat in dit topic dit soort dingen gevraagd worden.

3d modelling portfolio: Egbert Tigelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Wolfos schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:13:
Beter dan PhysX krijg je het niet.
Het grote probleem is dat Unity zelf niet kan uitzoeken wat de Center of Gravity is, hij pakt standaard het midden van het object, of een punt dat je zelf definieert, maar ik wil dus juist weten wat de CoG is.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ik heb de afgelopen week een hele kleine 3d animatie gemaakt voor de E-reader prijsvraag.
Tweakers.net en Bol.com geven 20 e-readers weg

In 3ds gemaakt met de scanline render. Alles zo simpel mogelijk gehouden en in 1 pass met alle effecten* gerenderd. Het tenderen van 650 frames duurde ongv. 1,5 uur op 720p.
* glow effect voor de zon en videopost glare effect voor de zee.

Ik kwam er trouwens achter dat de video-post in 3ds max al sinds versie 2 niet meer veranderd is :D wel jammer want ik gebruik het best vaak eigenlijk voor effecten, maar ook om image sequences tot één avi om te toveren.. Soms vergeet videopost gewoon al je settings..

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
Eggbird schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:16:
[...]

Ziet er netjes uit! Ben eigenlijk wel benieuwd naar de wireframes en stats, van zowel de high als de low poly. Zou je die ook kunnen laten zien? Wordt het model nog gebruikt in een game? :)
Hee Bedankt!

Heb even paar wireframes voor je gemaakt met daarnaast de maps en overige stats staan eronder. De bedoeling was om onder de 10.000 Tri's te blijven voor het complete model en dat is gelukt. Hij was zelf nog minder maar toen heb ik toch nog wat aangepast om het model er iets beter uit te laten zien.

De textures kunnen nog wel wat werk gebruiken en de texture voor de flashlight wordt uiteindelijk 512x512 denk ik.

Het model wordt nergens voor gebruikt op het moment, probeer hem zelf nog ingame te krijgen maar weet nog niet bij welke game.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WNVJl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Andyk125 op 01-09-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik zit de laatste tijd een beetje te spelen met de gedachte de switch Max > Blender te maken gezien ik vooral veel lowpoly zal gaan modellen voor gaming. Wat vraagjes:

* Op welke gebieden heeft Max echt een streepje voor/wat zouden redenen kunnen zijn bij Max te blijven?
* Heeft Blender renderers die zich meten met de kwaliteit vam MentalRay/Vray?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:45:
* Op welke gebieden heeft Max echt een streepje voor/wat zouden redenen kunnen zijn bij Max te blijven?
Het enige echte nadeel aan Blender is dat bepaalde features soms niet helemaal af zijn of "binnenkort" komen. Maar dat kan je natuurlijk ook als voordeel zien.
* Heeft Blender renderers die zich meten met de kwaliteit vam MentalRay/Vray?
Cycles? (comboboxje bovenaan het scherm openklikken en daar voor Cycles kiezen ipv "Blender Render").

Een echte V-Ray killer is het natuurlijk niet en veel features zijn nog zwaar in ontwikkeling, maar het kan al best veel en de integratie met Blender zelf is super omdat het de nieuwe standaard renderer van Blender gaat worden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Fruit ik zag net bij Blender in de Gallery veel mooi spul uit de Blender Render al komen. Was impressed eigenlijk wel, ik had verwacht dat ik me voor deze kwaliteit tot commerciële alternatieven moest wenden. Kijkende naar Blender Render, wat doet Cycles echt duidelijk beter?

Ben sowieso best impressed in hoe Blender werkt. Ik had een gigantische gap verwacht met Max, maar tot dusver valt het me ontzettend mee. Het werkt alleen een beetje weird soms, interface wise. Orbitten rond je object met middle mouse, right clicks om vertices/faces te selecteren (wtf?). Dat is allemaal wel even wennen. Right click associeer ik met context menu's, niet met maken van keuzes, of in andere gevallen juist weer cancelen (je extrude bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Oh, die shortcuts kan je tegenwoordig ook anders instellen hoor :) Kijk maar in je preferences. Je kan het tot aan het waanzinnige toe customizen. Duurt even om helemaal goed te doen, maar dan heb je ook wat.

Wat Cycle beter doet is duidelijk: path tracen, belichting en realistische materialen. En dat allemaal sneller dan wanneer je het zou moeten emuleren met de oude renderer (in rendertijd, maar ook in opzettijd). In lekentaal is dat dus: eindelijk ondersteuning voor GI, fysiek correcte materialen en belichten is makkelijker. Zo zijn bv. softboxes nu ook heel simpel te maken. Had ik caustics al genoemd? Ook al zoiets dat moeilijk was met de oude renderer.

Verder kan Cycles ook in je viewports renderen, zodat je meteen kan zien wat je doet bij het verplaatsen van bv. belichting of veranderen van materialen.

Paar afbeeldingen die uit Cycles komen (NIET VAN MIJ):
Afbeeldingslocatie: http://gabich.files.wordpress.com/2012/07/plan_all2_ba.png

Afbeeldingslocatie: http://www.slukaszuk.pl/house_render.jpg

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

en hoe zit het met importeren van models (puur models) uit max? (heb hier een grote bibliotheek....)

[ Voor 7% gewijzigd door D-rez op 05-09-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Dat kan via Collada, of OBJ-formaat. Er wordt momenteel ook gewerkt aan een FBX-importer (langs Autodesk heen, want die gasten hebben de licentie van de "gratis" FBX SDK incompatible gemaakt met Blender), maar voor echt werk kan ik je dit laatste nog niet aanraden ivm lange laadtijden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

Gezien Autodesk zijn beleid ben ik namelijk stilletjes aan aan het zoeken naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Thanks voor het antwoord Fruit. Zit as we speak te kutten met Cycles. Ik wen mezelf liever aan te werken met out of the box workings als tot in het oneindige altijd maar customizen (roll with the punches). Heb ook zo'n hekel aan mensen die hun Windows altijd nog willen laten lijken op Windows 98 (klassiek startmenu, niet namen van applicatie in de taskbar, niet groupen)

D-rez wat is er met Autodesk z'n beleid?

edit: uh oh m'n grafische kaart gaat nu blazen Fruit ;)

[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 05-09-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Als je een gratis modeller wilt kan er inderdaad niets tegen Blender op. Overweeg nog een keer een donatie te doen omdat Blender wel wat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:56
Er zijn al enkele jaren geen interessante nieuwe features toegevoegd aan de Media en Entertainment pakketten.
Autodesk heeft onlangs 7% van zijn personeel ontslagen. Enkele werknemers die uitstekende support leverden met de community werden getroffen tijdens deze ontslagronde.
Ook verhoogde Autodesk de prijzen onlangs en gaf een hoge gast Carl Bass aan dat binnen enkele jaren alles via de cloud zou gaan.
Daarnaast worden ook mensen die een subscription van 3DS Max hebben opgelicht, omdat zij enkele 3DS Max plugins niet zouden krijgen omdat zij geen geen Creative Suite Subscription hebben. Je neemt dus een subscription voor je applicatie zodat je de laatste tools daarvoor krijgt en vervolgens krijg je plots te horen dat je het niet meer krijgt omdat je geen creative suite subscription hebt.

Cycles gaat de goede kant op, erg indrukwekkend hoe snel het ontwikkeld wordt. Na wat googelen zag ik dat Volume shaders ook op de roadmap staan. Hopelijk ondersteunt blender grote pointclouds, dan wil ik het best een keertje proberen wanneer het geïmplementeerd is.
Is Cycles gebonden aan blender of is/komt er een API om het te koppelen met andere programma's?

Ik ben heel erg onder de indruk van het Fabric Engine initiatief. Je kunt heel erg snel een snelle 3D applicatie/tool bouwen met dit framework. Je schrijft de applicaties via Python en KL(Kernel Language), een taal dat gebaseerd lijkt op javascript. De video's schetsen misschien niet goed een beeld van wat er allemaal mogelijk is, maar geloof mij Autodesk krijgt het moeilijk. Je ziet nu al dat Autodesk deze visie deelt door data via FBX over te zetten naar hun eigen programma's, maar met de komst van Alembic zal het in de toekomst makkelijk zijn om met alle programma's te delen.
De tijd van grote 3D applicaties die alles willen doen komt binnen enkele jaren tot een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez

D-rez

dexels

http://www.3dhype.com/index/nieuws/1547
lees ook zeker de reactie van socrates

+ het feit dat ze totaal niet naar hun klanten luisteren. Dingen uit hun normale versie slopen, die je dan weer terug krijgt als je een subscripion hebt....

[ Voor 9% gewijzigd door D-rez op 05-09-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Oeh dat klinkt allemaal niet goed. Blij dan dat ik me een beetje op Blender ga focussen. Ik heb jaren in Max gewerkt, en de afgelopen ~2 jaar niet zoveel bezig geweest met 3D, wel in Unity, maar dan vooral in code. Ik zie mezelf eigenlijk wel overstappen op Blender tbh. Ik denk alleen dat het industrie-technisch niet zo handig is als ik zometeen 3ds Max verleer en Blender m'n weapon of choice wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
This relates the news which some of you may have found distracting around the recent false rumours of 3ds Max being discontinued.
Had er zelf niks van meegekregen maar goed..

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nou na een dag in Blender werken ben ik er toch niet al te wild van. Misschien is het een kwestie van wennen, maar keys e.d. werkten erg ongemakkelijk. Onconventioneel. Maar misschien is het een kwestie van wennen.

Wat ik ronduit irritant vond was toen ik bij unwrapping en texturing uitkwam. Het unwrappen an sig ging fijn, maar om een texture in je viewport te krijgen was echt waardeloos. Je hebt zo een viewport die los lijkt te staan van je uiteindelijke render resultaat, en ik zat met AO baking echt gigantisch te kutten. Want ineens zat m'n AO pass op m'n cube. Daarbij komt dat PSD niet gesupport wordt, wat ik ook jammer vind. Niet zeker of het een blijvertje is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
PSD is wel supported in Blender? Werkt prima bij mij. Dat de viewport texture losstaat van de material texture is inderdaad wel irritant, en ook de UV map.

[ Voor 49% gewijzigd door Wolfos op 05-09-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Can't Load Image staat hier, en PSD valt al niet eens onder de toegestane extensies (moet m'n filtering er handmatig op aanpassen wil ik een PSD kunnen zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Da's gek. Ik heb het net nog even getest na wat jij zei en hij doet het bij mij wel degelijk. Zowel als viewport texture als bij render texture.

Photoshop CS6 en laatste Blender versie op OSX.

EDIT:
Blijkbaar heb je Quicktime nodig om PSD's te laden in Blender. Op OSX is dat natuurlijk standaard geïnstalleerd.

[ Voor 59% gewijzigd door Wolfos op 05-09-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik heb Quicktime. Dat is het neppe. Ik heb zowel de x64 als de x86 versie geinstalleerd. Maar niks hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Je moet blijkbaar ook 32 bit Blender hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Dat is x86 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Pffft, dan weet ik het ook niet. Maar goed, op mijn Linux partitie werkt zelfs heel Cycles niet om de een of andere reden.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolfos op 05-09-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:44:
Oeh dat klinkt allemaal niet goed. Blij dan dat ik me een beetje op Blender ga focussen. Ik heb jaren in Max gewerkt, en de afgelopen ~2 jaar niet zoveel bezig geweest met 3D, wel in Unity, maar dan vooral in code. Ik zie mezelf eigenlijk wel overstappen op Blender tbh. Ik denk alleen dat het industrie-technisch niet zo handig is als ik zometeen 3ds Max verleer en Blender m'n weapon of choice wordt.
3ds Max verleer je niet zomaar hoor. Valt heel erg mee.

apNia schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:53:
Nou na een dag in Blender werken ben ik er toch niet al te wild van. Misschien is het een kwestie van wennen, maar keys e.d. werkten erg ongemakkelijk. Onconventioneel. Maar misschien is het een kwestie van wennen.
Je moet ook niet meteen fulltime over willen stappen :P Probeer het tussendoor eens en als het je volgend jaar nog steeds niet bevalt dan kan je altijd nog voor de geld-geef-optie kiezen door bv. voor Modo te gaan als je liever bij Autodesk uit de buurt wil blijven.
Wat ik ronduit irritant vond was toen ik bij unwrapping en texturing uitkwam. Het unwrappen an sig ging fijn, maar om een texture in je viewport te krijgen was echt waardeloos. Je hebt zo een viewport die los lijkt te staan van je uiteindelijke render resultaat, en ik zat met AO baking echt gigantisch te kutten. Want ineens zat m'n AO pass op m'n cube. Daarbij komt dat PSD niet gesupport wordt, wat ik ook jammer vind. Niet zeker of het een blijvertje is helaas.
OpenEXR gebruiken ipv PSD :)

Textures in je viewport is even wennen in Blender. Het is echt puur een previewdingetje. Ik kan het zelf eigenlijk niet erg vinden, je gebruikt toch Cycles in een viewport om de werkelijke resultaten te bekijken.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Vooral het viewport ding vond ik te gestoord werken. Dat en de ietwat onhandige manier hoe de rechtermuis soms dient voor het confirmen (klikken op edges/faces/vertices in edit mode). Erg verwarrend als je steeds tussen Unity en Blender toggled. Had ik bij Max iets minder. Ik wil m'n models "unlit" (default light als je geen licht in je scene hebt), dat overal evenveel licht vandaan komt, bekijken Fruit. Is dat niet mogelijk in Cycles?

[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 05-09-2012 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Switch links/rechts dan :P Voor je het weet voelt het alsof je met Maya bezig bent!

Dat laatste begrijp ik niet helemaal: unlit in je viewport of in Cycles?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
Unlit in viewport kan je gewoon alle lichten verwijderen of disablen, unlit in Cycles gewoon een emission shader erop zetten. Beiden zijn zeer simpel.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolfos op 05-09-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Heb je dat eerste al eens geprobeerd?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Licht verwijderen zorgt gelijk gelight in viewport, niet in renders. Daar wordt alles zwart. Ik zal emission shader later eens proberen Wolfos. Ik kan Blender vandaag ff niet meer zien. Nog nooit zo veel geleerd over een pakket in één dag, ben helemaal murw.

• Wolfos
Ja, dat bedoelde ik ook, dat werkt alleen in de viewport.

• Menesis
Heeft iemand wel eens gewerkt met substance maps? Is dat niet gewoon een displacement map?

[ Voor 29% gewijzigd door Menesis op 06-09-2012 11:12 ]

Mixed Reality dev

• Wolfos
Substance is een tool om procedurally materials te maken. Echt heel mooi.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfos op 06-09-2012 11:55 ]

• apNia

apNia

Nog vraagje aan de Blender boys, kon dit niet vinden op Google. Als ik gras wil tekenen in m'n scenery, wat is de beste manier om dat te doen? Ik zie iets met een particle system maar dat zal niet naar Unity exporten gok ik. Ik wil gewoon een grass modeltje random duplicaten over de scene. Unity3D heeft een prachtige eigen grass paint optie onder terrain, maar ik kan daar geen ambient occlusion mee baken in indie :(

• Menesis
Wat is nu het mooiste dat je met Unity kunt produceren? Ik kwam wat voorbeelden tegen waarbij men deze villa erg impressive vond, maar ik vind het nogal tegenvallen...

UDK lijkt met dit soort beelden nog altijd een stuk mooier ..?

Mixed Reality dev

• apNia

apNia

UDK is ook mooier. Het pakket/community trekt me alleen minder. Maar als ik nu soms loop te kutten met Unity Indie heb ik er soms stiekem wel spijt van dat ik geen UDK heb gekozen.

• Wolfos
In principe kan je in beide pakketen exact hetzelfde doen, heb het alleen nooit gezien.
Denk dat het een soort cirkel is, omdat er zoveel meer art in UDK gemaakt word trekken alle artists daarheen.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=hucBB7mlv0Y]

Maar in theorie zou je dit ook best kunnen doen in Unity 4 straks:

[ Voor 20% gewijzigd door Wolfos op 06-09-2012 17:47 ]

Verwijderd

Ik kreeg vandaag dit via Facebook gelinkt; een kunstenaar die met 3D-prints werkt (PP in een Z Corp) en die verder beschilderd. Weird as fuck, redelijk verontrustend maar tegelijk ook wel erg mooi. NSFW!

Erik van Straaten

Afbeeldingslocatie: http://www.ericvanstraaten.com/data/images1/soldout_3dprintedstatuette026_bambitaur.jpg

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=2ZsqJvixA24]

• Menesis
Wolfos schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:45:
In principe kan je in beide pakketen exact hetzelfde doen, heb het alleen nooit gezien.
Denk dat het een soort cirkel is, omdat er zoveel meer art in UDK gemaakt word trekken alle artists daarheen.
[video]

Maar in theorie zou je dit ook best kunnen doen in Unity 4 straks:
[video]
Holy shit, beide engines zijn blijkbaar een stuk verder dan ik had gedacht! Mooie gfx hoor. Imho wint UDK het nog net, maar echt.. beiden zijn erg impressive! thanks :)

Mixed Reality dev

• Wolfos
Dus we kunnen straks zelf content maken voor Planetside 2...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B7RUN.jpg

Verwijderd

Zo, eergisteren Maya eraf gegooid, vandaag na het zien van wat ik hierboven postte toch maar weer geïnstalleerd :p Ik ben niet zo heel geïnteresseerd in fotorealistisch 3D-werk maken; daarvoor is gewoon teveel specialistische kennis nodig en ik spreid mijn energie al over zoveel gebieden. Ik zie het nu vooral als uitbreiding van mijn bestaande Solidworks-kennis voor wat organischer modellen, al zou ik natuurlijk best graag kekke platen uit het spul krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:44

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 19:13:
Ik kreeg vandaag dit via Facebook gelinkt; een kunstenaar die met 3D-prints werkt (PP in een Z Corp) en die verder beschilderd. Weird as fuck, redelijk verontrustend maar tegelijk ook wel erg mooi. NSFW!

Erik van Straaten

[afbeelding]

[video]
Ik ken zijn werk van i.materialise. Afaik wordt het niet verder beschilderd. Wat je ziet komt zo uit de printer (+de standaard infusion nabewerking). NSFW...nouja, tis kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
handige_harrie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:43:
[...]

Ik ken zijn werk van i.materialise. Afaik wordt het niet verder beschilderd. Wat je ziet komt zo uit de printer (+de standaard infusion nabewerking). NSFW...nouja, tis kunst.
idd, NSFF misschien (not suitable for facebook :P )

Iets anders: met zoveel 3d talent hier: kunnen we niet een keer een game maken in unity? :D

[ Voor 11% gewijzigd door Menesis op 07-09-2012 13:48 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Menesis schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:47:
Iets anders: met zoveel 3d talent hier: kunnen we niet een keer een game maken in unity? :D
Als een contest of forumproject al niet (meer) lukt, waarom een game dan wel? ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-08 15:33
Ik gebruik al een tijdje blender3D in Unity3D en kwam er pas achter dat textures met Cube Projection wél werken in combinatie met Unity, terwijl ik eerst dacht dat je overal een UV map van moet maken. Ik had nog nooit geprobeerd te unwrappen met "Cube Projection" en het daarna in Unity te laten werken, maar dat blijkt gewoon hetzelfde te werken als Blender's materials->Box Projection.
Ik vraag me echter nu af wat meer FPS oplevert: een muurtje bekleden met een echte UV map of dmv Cube Projection en tiling. Heeft hier iemand ervaring mee, of UVMappen jullie alles gewoon? Bij gebouwen gaat texturen iig stukken sneller als je hem met een tiled texture'tje bekleedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

handige_harrie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:43:
Ik ken zijn werk van i.materialise. Afaik wordt het niet verder beschilderd. Wat je ziet komt zo uit de printer (+de standaard infusion nabewerking).
De website spreekt zichzelf een beetje tegen. Er staat inderdaad dat ze zo uit de printer komen, maar in het filmpje is duidelijk een beeldje te zien dat blanco uit de printer komt rollen en ik meen mij ook elders gelezen te hebben dat ze later nog beschilderd worden.
NSFW...nouja, tis kunst.
Gezien beeldje/plaatjes van ogenschijnlijk jonge meisjes niet door iedere baas dan wel collega als kunst begrepen zullen worden leek NSFW mij wel een gunstige toevoeging :)

Voor Facebook is het wel geschikt, daar heb ik het juist vandaan :p

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Lorem_Ipsum schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:45:
Ik gebruik al een tijdje blender3D in Unity3D en kwam er pas achter dat textures met Cube Projection wél werken in combinatie met Unity, terwijl ik eerst dacht dat je overal een UV map van moet maken. Ik had nog nooit geprobeerd te unwrappen met "Cube Projection" en het daarna in Unity te laten werken, maar dat blijkt gewoon hetzelfde te werken als Blender's materials->Box Projection.
Ik vraag me echter nu af wat meer FPS oplevert: een muurtje bekleden met een echte UV map of dmv Cube Projection en tiling. Heeft hier iemand ervaring mee, of UVMappen jullie alles gewoon? Bij gebouwen gaat texturen iig stukken sneller als je hem met een tiled texture'tje bekleedt.
boeit volgens mij niks... het bepaalt alleen maar eenmalig waar de vertices overeenkomen in de texture.. je kan het niet extreem gek of complex maken.. elke vertex staat gewoon verbonden aan een bepaalde plek in je texture...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:05

Mavamaarten

Omdat het kan!

Niet mijn werk (ik zou wel willen ;D) maar te mooi om niét te posten:

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuwe sculpt, referentie is maat van me.

Afbeeldingslocatie: http://www.graphicvizion.com/images/1PORTFOLIO/sketchbook-wip/2012/sculpt-yogi.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:49:
[...]

De website spreekt zichzelf een beetje tegen. Er staat inderdaad dat ze zo uit de printer komen, maar in het filmpje is duidelijk een beeldje te zien dat blanco uit de printer komt rollen en ik meen mij ook elders gelezen te hebben dat ze later nog beschilderd worden.
Direct uit de printer zijn de kleuren zeer flets. Het wordt met een binder gesealed (een soort secondelijm heb ik mij eens laten vertellen) en dit haalt de kleuren heel erg op.

Zie hier @ 1:35

Dat staat mijnheer Van Straaten natuurlijk niet in de weg om met de hand nog wat te schilderen, maar ik geloof niet dat hij dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

handige_harrie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:01:
[...]

Direct uit de printer zijn de kleuren zeer flets. Het wordt met een binder gesealed (een soort secondelijm heb ik mij eens laten vertellen) en dit haalt de kleuren heel erg op.
De binder is inderdaad een soort secondelijm, maar die functioneert niet alleen om de kleur omhoog te halen, dat is eigenlijk een bijwerking, de kleur kan veel donkerder geprint worden, maar dan zorgt de lijm ervoor dat het weer tè donker word. De reden dat het in een binder gedoopt word is omdat het materiaal erg poreus word door de inkt waarmee er op geprint word, een model dat niet geseald is kun je zonder moeite in stukken breken, ook stukken die enkele centimeters dik zijn breek je zo doormidden, de lijm zorgt ervoor dat het redelijk sterk word.

[Edit]
Klein voorbeeldje:
Zcorp

Het linker model is gebonden in de lijm en zoals het hoort. Het rechter is niet gebonden (de printer was kapot en deze kwam al in stukken naar buiten :P).
De genummerde onderdelen heb ik zelf afgebroken om een mooi idee te krijgen van het materiaal als het gekleurd is (word in de machine met HP inkjet printkoppen gekleurd).
Punt 3, de wiel as, heeft een diameter van 1cm, en brak zonder moeite door er met m'n wijsvinger tegenaan te duwen.
Dat stuk bumper had door de vorm wat meer moeite nodig maar ook daarvan wil ik niet zeggen dat het moeilijk was :P Ik denk dat als ik dit ding van een meter hoog laat vallen, er niet veel over blijft.

[ Voor 32% gewijzigd door Spike_wolf op 08-09-2012 17:24 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

handige_harrie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:01:
Dat weet ik, dat is ruwweg vergelijkbaar met een geschuurde laklaag die weer mooi gaat glanzen als je er blanke lak overheen spuit. Echter is bij jouw filmpje de kleur al wel goed te zien, terwijl het in het filmpje dat ik postte echt wit wit is. Dat zou nog kunnen komen door resterend poeder, maar ook schoongeblazen (je gebruikt een fijn regelbaar luchtstraaltje voor de laatste fase van het schoonmaken) is het wit.

Het enige dat ik kan verzinnen is dat het een prototype zou zijn, maar waarom zou je juist dat willen tonen?
Spike_wolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:04:
De binder is inderdaad een soort secondelijm, maar die functioneert niet alleen om de kleur omhoog te halen, dat is eigenlijk een bijwerking, de kleur kan veel donkerder geprint worden, maar dan zorgt de lijm ervoor dat het weer tè donker word. De reden dat het in een binder gedoopt word is omdat het materiaal erg poreus word door de inkt waarmee er op geprint word, een model dat niet geseald is kun je zonder moeite in stukken breken, ook stukken die enkele centimeters dik zijn breek je zo doormidden, de lijm zorgt ervoor dat het redelijk sterk word.
Zonder lijm stelt het allemaal bar weinig voor inderdaad, met iets meer dan geen kracht gaat het al in stukken. Enige serieuze kracht resulteert in kleine stukjes of een hand vol poeder, afhankelijk van je model.

De fase tussen printen en fixeren is het werkstuk veruit het kwetsbaarst, daarna gaan er eigenlijk alleen stukken af bij zeer dunne constructies of user abuse (zoals een meisje dat één van mijn prototypes liet vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:00:
[...]

Dat weet ik, dat is ruwweg vergelijkbaar met een geschuurde laklaag die weer mooi gaat glanzen als je er blanke lak overheen spuit. Echter is bij jouw filmpje de kleur al wel goed te zien, terwijl het in het filmpje dat ik postte echt wit wit is. Dat zou nog kunnen komen door resterend poeder, maar ook schoongeblazen (je gebruikt een fijn regelbaar luchtstraaltje voor de laatste fase van het schoonmaken) is het wit.
Toch zie ik in jouw filmpje ook al wel wat kleur (lastig te zien, dat geef ik toe); zie de laatste paar seconden bijvoorbeeld. Resterend poeder, slecht licht in het filmpje zelf en het feit dat de 'binder' er nog niet over gegaan is zorgt ervoor dat het zo slecht zichtbaar is.

Maar als we het over kleur in 3D printen hebben; check this out:
Afbeeldingslocatie: http://i.materialise.com/forum/uploads/monthly_08_2012/post-45-0-00246300-1345654207.jpg
http://i.materialise.com/...ic/64-multicolored-objet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Kijk, dat ziet er nog eens goed uit ^^

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tijd geleden dat ik 3ds Max heb aangeraakt. Was weer even wennen :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tt6ca.jpg

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Verwijderd

handige_harrie schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:20:
Toch zie ik in jouw filmpje ook al wel wat kleur (lastig te zien, dat geef ik toe); zie de laatste paar seconden bijvoorbeeld. Resterend poeder, slecht licht in het filmpje zelf en het feit dat de 'binder' er nog niet over gegaan is zorgt ervoor dat het zo slecht zichtbaar is.
Nu je het zegt zie ik inderdaad wel wat kleur in dat filmpje :Y Ik denk dat ik het eerder had toegeschreven aan schaduwen in indirecte lichtval.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 20:42

RoyK

Hobby tekenaar

oke.. interessante ochtend tot zover. Ik ben begonnen met mijn eerste lesjes in Maya. En dus nu het navigeren in de 3D wereld en een eenvoudige uitleg over de menu structuur en handige shortcuts.

Nu heb ik een tijdje terug een goede muis gekocht. Laat ik het zo zeggen, een heleboel goede cijfers in de reviews. Namelijk een Logitech MX performance. De muis heeft het tot nu toe prima gedaan, alleen werkt hij in Maya dus niet correct. Ik kan de middelste muistknop niet gebruiken waardoor ik niet naar links en rechts kan pannen in mijn werkgebied. Erg onhandig dus.

Een beetje googlen verklapt me dat veel mensen hier gedonder mee hebben in combi met deze muis. Er zit niets anders op voor me dan een andere muis te kopen. Nu vraag ik me af; is er een muis die specifiek in de 2d / 3d wereld geliefd is?

Mijn portfolio op Instagram

• Spike_wolf

Spike_wolf

Als je dan toch nieuwe hardware gaat aanschaffen zou ik je muis lekker houden als hij verder wel bevalt en een 3DConnexion Space Navigator (of liever de Space Explorer, maar de Nav is een mooie instapper).
Afbeeldingslocatie: http://www.gearthblog.com/blog/archives/2010/01/11/spacenavigator.jpg

Dan gebruik je je muis niet meer voor het navigeren, je gebruikt de navigator om vloeiend en intuïtief door je scene heen te 'vliegen'. Je kunt dan met een enkele beweging de camera op een manier draaien waarvoor je met je muis drie losse handelingen nodig hebt, scheelt een hoop ergernis en gezeur :)

Daarnaast kun je hem ook in Photoshop en dergelijke gebruiken, ik gebruik dit spul al jaren, en wil echt met geen mogelijkheid meer zonder :)

Humankind… be both.

• Stukfruit
  • Niet online
RoyK schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:17:
oke.. interessante ochtend tot zover. Ik ben begonnen met mijn eerste lesjes in Maya. En dus nu het navigeren in de 3D wereld en een eenvoudige uitleg over de menu structuur en handige shortcuts.

Nu heb ik een tijdje terug een goede muis gekocht. Laat ik het zo zeggen, een heleboel goede cijfers in de reviews. Namelijk een Logitech MX performance. De muis heeft het tot nu toe prima gedaan, alleen werkt hij in Maya dus niet correct. Ik kan de middelste muistknop niet gebruiken waardoor ik niet naar links en rechts kan pannen in mijn werkgebied. Erg onhandig dus.

Een beetje googlen verklapt me dat veel mensen hier gedonder mee hebben in combi met deze muis. Er zit niets anders op voor me dan een andere muis te kopen. Nu vraag ik me af; is er een muis die specifiek in de 2d / 3d wereld geliefd is?
Je had toch een tablet? Gebruik die. In de 3d-wereld worden geen muizen gebruikt :Y
iig niet door mensen die van hun handen houden.

Dat zit wel Schnorr.

• D-rez

D-rez

dexels

Stukfruit schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:26:
[...]

Je had toch een tablet? Gebruik die. In de 3d-wereld worden geen muizen gebruikt :Y
iig niet door mensen die van hun handen houden.
navigeren op 2 schermen vindt ik met een tablet nog altijd niet je van het hoor.

die space-navigator is idd een must. ff wennen, maar daarna kan je hem niet meer missen.

[ Voor 19% gewijzigd door D-rez op 12-09-2012 09:36 . Reden: link naar review ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

hm... ik heb nog helemaal niet aan mijn tablet gedacht. Ik heb hier een intuos4 A4 voor mn neus liggen. Misschien kan ik er iets mee idd. En de optie van Spike vind ik ook interessant!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

holysmoke!! 100+ euro haha! :D

Deze is ook wel vet: pricewatch: 3Dconnexion SpaceMouse Pro (alleen hardware)

ik weet even voldoende dames en heren. Ik game op een Razor Mamba en die werkt wel correct. Maar die heeft zo een hoge dpi dat het een beetje wennen is.

• Stukfruit
  • Niet online
D-rez schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:32:
[...]

navigeren op 2 schermen vindt ik met een tablet nog altijd niet je van het hoor.
Met zo'n "wide" tablet valt dat reuze mee :)

Een spacemuis is grappig, maar imho geen volwaardig alternatief. Je moet ook nog ergens puntjes mee kunnen trekken + een keyboard bedienen voor shortcuts (je gaat niet voor iedere optie naar een menu oid, of dat hoop ik iig voor je hand). Ik weet niet hoe de heren hierboven dat doen, maar ik heb in zulke gevallen een hand tekort.

Dat zit wel Schnorr.

• Spike_wolf

Spike_wolf

RoyK schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:39:
holysmoke!! 100+ euro haha! :D

Deze is ook wel vet: pricewatch: 3Dconnexion SpaceMouse Pro (alleen hardware)

ik weet even voldoende dames en heren. Ik game op een Razor Mamba en die werkt wel correct. Maar die heeft zo een hoge dpi dat het een beetje wennen is.
Dat geld is hij zeker waard, maar daarom zeg ik, begin met de Navigator, voor die honderd euro kun je daar prima wat jaartjes mee vooruit voor je upgrade naar een uitgebreider model :)
Stukfruit schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:40:
[...]

Met zo'n "wide" tablet valt dat reuze mee :)

Een spacemuis is grappig, maar imho geen volwaardig alternatief. Je moet ook nog ergens puntjes mee kunnen trekken + een keyboard bedienen voor shortcuts (je gaat niet voor iedere optie naar een menu oid, of dat hoop ik iig voor je hand). Ik weet niet hoe de heren hierboven dat doen, maar ik heb in zulke gevallen een hand tekort.
Het is ook geen alternatief, maar een uitbreiding. Je blijft je muis/tablet gebruiken om te klikken, de navigator is puur om de camera te bedienen en veelgebruikte keyboard shortcuts die je zelf aan de knoppen kunt toekennen.
Ik beweeg m'n linker hand toch wel wat heen en weer tussen m'n nav en toetsenbord maar dat is toch helemaal niet zo vervelend als je nu denkt, het is veel minder belastend dan 3 keer zoveel tijd besteden aan het juist positioneren van je camera met je muishand.

Humankind… be both.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik neem hem zeker in overweging Spike. Thanks. En, hij heeft blauwe lampjes.. dus pluspunten heeft hij al gescored.

ps, ik heb al iets gemaakt waar jullie oren van gaan klapperen... 3d specialist Roy is onderweg. Zal ik jullie wat laten zien?

• Spike_wolf

Spike_wolf

RoyK schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:54:
En, hij heeft blauwe lampjes.. dus pluspunten heeft hij al gescored.
:D
ps, ik heb al iets gemaakt waar jullie oren van gaan klapperen... 3d specialist Roy is onderweg. Zal ik jullie wat laten zien?
En je denkt dat we je er nu nog mee weg laten komen als je dat niet doet? :P
Kom maar op met die eerste stappen!

Humankind… be both.

Pagina: 1 ... 33 ... 58 Laatste