Is de nieuwe renderer van Blender. De oude wordt uitgefaseerd.Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 01:48:
Is dat een plugin of een dedicated/stand-alone renderer? Een plugin voor Blender begrijp ik?
Dat zit wel Schnorr.
Is de nieuwe renderer van Blender. De oude wordt uitgefaseerd.Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 01:48:
Is dat een plugin of een dedicated/stand-alone renderer? Een plugin voor Blender begrijp ik?
Dat zit wel Schnorr.
whersmy schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:45:
[...]
Als ik een soortgelijke animatie wil als deze: YouTube: Keyshot 3 animation coffee machine
Dan ben ik daar nu rond de 40 uur aan kwijt qua rendertijd, en 30 min ofzo aan opzetwerk.
Dat is mij nu (op 3770K, 16GB, SSD, HD4000) veel te veel!
Zou het mogelijk zijn om de rendertijd met bv. 3dsmax + octane en een GTX550/580 te reduceren?
Ik ken 3dsmax niet, dus ideaal zou zijn om in Keyshot 3 de animatie op te zetten, als .bip op te slaan, te openen in 3dsmax, even te checken, en vervolgens met octane GPU-based te renderen. En in de tussentijd met Keyshot 3 een A3 300dpi formaat render CPU-based te renderen.
je moet toch echt wel veel GPU power hebben om een fatsoenlijke render op een kortere tijd uit te poepen hoor. Voordat eindelijk de ruis een beetje weg is, ben je echt wel veel tijd kwijt. Dan zit je ook nog met de beperkte hoeveelheid geheugen, waardoor je enorm moet oppassen met gebruik van textures (denk arroway),JohnGalt schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:51:
GPU renderen is per definitie veel sneller dan CPU renderen.
http://www.youtube.com/watch?v=dqzyy0_-XMM Arion
http://www.youtube.com/watch?v=HlBZdtiBvuI Octane
Maar dan moet je wel een fatsoenlijke GPU hebben. Zoals Wolfos aangaf heb je voor relatief weinig geld een goede GPU en hier haal je heel veel snelheid mee. Sterker nog, volgens mij zijn de meeste Arion filmpjes op oudere series GPU's opgenomen.
Let wel, zowel Octane als Arion zijn (unlike Vray) unbiased renderers. Dit houdt in dat ze eindeloos doorrenderen om de natuur zo goed mogelijk na te bootsen. Vray heeft een soort van 'cheat' ingebouwd die het na een goede berekening allemaal afrond en verfijnd. Je zult dus wel een time limit per frame in moeten stellen anders blijft die eindeloos doorrenderen per frame.
Hope that helps!
[...]
Wel jammer dat die filmpjes alleen maar lowres laten zien en geen ingewikkelde materialen met grote textures gebruiken. Dat kan een CPU ook best. Misschien iets langzamer, maar zo erg veel ook weer niet.JohnGalt schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:51:
GPU renderen is per definitie veel sneller dan CPU renderen.
http://www.youtube.com/watch?v=dqzyy0_-XMM Arion
http://www.youtube.com/watch?v=HlBZdtiBvuI Octane
Maar dan moet je wel een fatsoenlijke GPU hebben. Zoals Wolfos aangaf heb je voor relatief weinig geld een goede GPU en hier haal je heel veel snelheid mee. Sterker nog, volgens mij zijn de meeste Arion filmpjes op oudere series GPU's opgenomen.
Dat zit wel Schnorr.
Net die twee filmpjes bekeken. Grappig, ik was net ook een lego auto aan het renderen en animeren. Ik kreeg gelijk een goed beeld ervan, en moet zeggen dat het een stuk complexer is, maar wel vele malen mooier dan Keyshot. Keyshot geeft een computerachtig beeld, om het even zo te verwoorden. En bv. Octane is gewoon vele malen realistischer. Iets waar je met Keyshot bijna nooit zal komen.Stukfruit schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:24:
[...]
Wel jammer dat die filmpjes alleen maar lowres laten zien en geen ingewikkelde materialen met grote textures gebruiken. Dat kan een CPU ook best. Misschien iets langzamer, maar zo erg veel ook weer niet.
Zelfde geldt voor Keyshot. Leuk programma, maar je ziet ze nooit complexe materialen gebruiken (glossy reflections ed. zijn "niet" complex).
[ Voor 5% gewijzigd door whersmy op 29-08-2012 13:43 ]
Wat bedoel je precies met "fatsoenlijk"? Heb je het dan over complexe textures, A2/A3 formaat?D-rez schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:09:
[...]
je moet toch echt wel veel GPU power hebben om een fatsoenlijke render op een kortere tijd uit te poepen hoor. Voordat eindelijk de ruis een beetje weg is, ben je echt wel veel tijd kwijt. Dan zit je ook nog met de beperkte hoeveelheid geheugen, waardoor je enorm moet oppassen met gebruik van textures (denk arroway),
[ Voor 41% gewijzigd door whersmy op 29-08-2012 14:31 ]
Mixed Reality dev
Verwijderd
Raar, ik heb laatst een 20s roterende animatie gerenderd op full-HD, wat uiteindelijk 2 uur heeft geduurd. Misschien was die vorm wat minder complex, maar dat verschil is dan wel erg groot gezien het filmpje dat het opgeleverd heeft.whersmy schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:45:
Dan ben ik daar nu rond de 40 uur aan kwijt qua rendertijd, en 30 min ofzo aan opzetwerk.
Dat is mij nu (op 3770K, 16GB, SSD, HD4000) veel te veel!
Met Keyshot kan je wel zeer veel rendertijd reduceren door bv samples en rays lager te zetten. Soms staat dat onnodig hoog. Had je in de project->advanced settings (waar je de samples etc van animaties mee bepaalt) de settings wat lager gezet?Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:30:
[...]
Raar, ik heb laatst een 20s roterende animatie gerenderd op full-HD, wat uiteindelijk 2 uur heeft geduurd. Misschien was die vorm wat minder complex, maar dat verschil is dan wel erg groot gezien het filmpje dat het opgeleverd heeft.
Ik moet aan dat filmpje overigens nog steeds een keer, het was per ongeluk 4 GB groot geworden
Verwijderd
Ik had ze juist vrij hoog gezetwhersmy schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:45:
Met Keyshot kan je wel zeer veel rendertijd reduceren door bv samples en rays lager te zetten. Soms staat dat onnodig hoog. Had je in de project->advanced settings (waar je de samples etc van animaties mee bepaalt) de settings wat lager gezet?
Transparantie heeft inderdaad veel invloed op de rendertijden, maar ik doelde er ook op dat ik bijvoorbeeld bij die koffiemachine niet echt transparante onderdelen zag.Was het product in de animatie van glas/transparant materiaal? Per pixel rekent/rendert keyshot materiaal volgens mij. Dus een mat plastic lego blokje gaat veel sneller dan een transparant blokje.
Die renderers zijn wel lastig te vinden, moet ik zeggen. Een beetje fatsoenlijke versie van Keyshot kostte al enige moeite, Octane of Arion zijn me vooralsnog niet gelukt.Keyshot 3.3 is net uit btw.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 14:52 ]
Octane moet je volgens mij wel aanschaffen, iets van 100 dollar/euro.Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:49:
[...]
Ik had ze juist vrij hoog gezet
[...]
Transparantie heeft inderdaad veel invloed op de rendertijden, maar ik doelde er ook op dat ik bijvoorbeeld bij die koffiemachine niet echt transparante onderdelen zag.
[...]
Die renderers zijn wel lastig te vinden, moet ik zeggen. Een beetje fatsoenlijke versie van Keyshot kostte al enige moeite, Octane of Arion zijn me vooralsnog niet gelukt.
Verwijderd
Ah, dat valt me in vergelijking met Keyshot erg mee, maar mijn probleem daarmee is vooral dat ik met liefde betaal voor software, maar wel als ik zeker weet dat ik er echt wat aan heb. Natuurlijk heb je trials, maar ik heb nooit het gevoel dat ik daarmee voldoende kan testen, aangezien ik infrequent render en dan na een of soms twee keer de trial alweer verlopen is.whersmy schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:57:
Octane moet je volgens mij wel aanschaffen, iets van 100 dollar/euro.
Niet heel anders dan jij, daarom valt het me op en ga ik me afvragen wat jij dan allemaal gebruikt dat het zo lang laat duren. Ik heb overigens wel eerst een paar keer een paar frames getest totdat ik een rendertijd per frame had waar ik mee kon leven voordat ik het hele spul erdoor gooide. Is dat misschien een idee?Welke cpu+gpu+ram heb je dan? Als ik in 2 uur een animatie op hoge resolutie kan maken, zou mij dat zeer veel (wacht) werk schelen!
Google (tip!)Menesis schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:57:
Weet iemand waar die 'planet' texture in 3ds is gebleven? Heb ik hem eindelijk eens nodig...
box material:(standard diffusemap:(planet()) showInViewport:true)
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Octane demo is nog goed te doen, ik zit inmiddels de tutorials te bekijken. Ik zit op een 3770K dus wss doe ik echt iets verkeerds!Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:03:
[...]
Ah, dat valt me in vergelijking met Keyshot erg mee, maar mijn probleem daarmee is vooral dat ik met liefde betaal voor software, maar wel als ik zeker weet dat ik er echt wat aan heb. Natuurlijk heb je trials, maar ik heb nooit het gevoel dat ik daarmee voldoende kan testen, aangezien ik infrequent render en dan na een of soms twee keer de trial alweer verlopen is.
[...]
Niet heel anders dan jij, daarom valt het me op en ga ik me afvragen wat jij dan allemaal gebruikt dat het zo lang laat duren. Ik heb overigens wel eerst een paar keer een paar frames getest totdat ik een rendertijd per frame had waar ik mee kon leven voordat ik het hele spul erdoor gooide. Is dat misschien een idee?
i5 2500K, 8 GB RAM, Samsung 830/output naar USB3 HDD en (een verder niet voor renderen gebruikte) GTS 450 1 GB DDR5.
Ja probeerde te googlen, maar ik kon even niet meer op term komen voor textures die geen bitmap zijn. Nu ik dit typ schiet het woord me eindelijk te binnen: procedural textures!Scipionyx schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:14:
[...]
Google (tip!)bracht mij op deze link: http://area.autodesk.com/...x-design-2010/planet-map/
Vooral dit is interessant en de moeite waard om te proberen:
[...]
Mixed Reality dev
[ Voor 12% gewijzigd door whersmy op 30-08-2012 20:16 ]
[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 31-08-2012 14:18 ]
Verwijderd
Helaas, het is al een tijdje geleden, dus die instellingen kan ik niet meer reproduceren zonder ze volledig opnieuw te gaan zetten. Ik denk niet dat de GPU iets anders heeft gedaan dan het weergeven van het werk dat door de CPU gedaan wordt, want Keyshot (ik geloof dat ik 3 of 3.1 heb, heb het hier niet bij de hand) kan dat niet. De GPU-load heb ik niet in de gaten gehouden, maar de CPU-load wel en die was de volle mep over mijn vier cores. Een hybride resultaat (waar ik nog nooit van gehoord heb, zelfs nog niet experimenteel) van een renderer die dat niet zou moeten kunnen lijkt me vrij onwaarschijnlijkwhersmy schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:22:
Heb je misschien een SS van de render settings? Of zou er toch iets door jouw gpu gedaan worden?
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Net even een 1024x680 turntable animatie van 8 seconden van een simpel product gedraaid, met de settings aan de zeer lage kant, en hij is nu al langer dan 2,5 uur bezig. Volgens mij doe ik echt iets fout. Het zijn maar 300 frames, en soms doet ie wel 2-4 minuten over elke frame. Een still image van rond de 2000x1500px met aardig wat opties open doet ie dan wel weer in minder dan 10 minuten.Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:39:
[...]
Helaas, het is al een tijdje geleden, dus die instellingen kan ik niet meer reproduceren zonder ze volledig opnieuw te gaan zetten. Ik denk niet dat de GPU iets anders heeft gedaan dan het weergeven van het werk dat door de CPU gedaan wordt, want Keyshot (ik geloof dat ik 3 of 3.1 heb, heb het hier niet bij de hand) kan dat niet. De GPU-load heb ik niet in de gaten gehouden, maar de CPU-load wel en die was de volle mep over mijn vier cores. Een hybride resultaat (waar ik nog nooit van gehoord heb, zelfs nog niet experimenteel) van een renderer die dat niet zou moeten kunnen lijkt me vrij onwaarschijnlijk
Experimenteer je voor renderen wel even met de settings? Ik heb gemerkt dat een kleine investering op voorhand soms grote winsten kan opleveren. Veel mensen willen opschieten en laten dat, maar dat is niet altijd even handig. Ik ken dat uit de werkplaats; als ik voor een bepaald project veel moet lassen ga ik eerst een halve dag zitten om de perfecte instellingen te vinden voor dat materiaal. Ik kan een beetje lassen, maar ben absoluut geen lasser en moet dus even fiepen voor ik het goed heb. Dat betekent dat ik daarna veel minder werk opnieuw hoef te doen en ook de afwerking soms in de helft van de tijd kan of minder, omdat ik dan veel minder hoef bij te werken.
Verwijderd
Let er wel op dat je met SLA, SLS en andere technieken geen dichte holle ruimtes kunt maken; die zijn dan gewoon gevuld met materiaal, zij het in poeder/vloeibare vorm. FDM kan wel echt holle ruimtes printen, maar dat is om andere redenen (minder gaaf oppervlak) dan vaak weer niet ideaal.Spike_wolf schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:34:
Ik heb een model dat ik wil laten 3D printen, maar ik ben er niet helemaal zeker van of het rechtop blijft staan, ik wil er geen ondergrond aan vast maken want dat ziet er niet uit, maar ik kan wel een beetje met de positionering spelen, en eventueel met holle ruimtes binnenin.
I know, dit is verre van het eerste model dat ik laat printenVerwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:07:
[...]
Let er wel op dat je met SLA, SLS en andere technieken geen dichte holle ruimtes kunt maken; die zijn dan gewoon gevuld met materiaal, zij het in poeder/vloeibare vorm. FDM kan wel echt holle ruimtes printen, maar dat is om andere redenen (minder gaaf oppervlak) dan vaak weer niet ideaal.
Humankind… be both.
Verwijderd
Welke techniek wil je gaan gebruiken?Spike_wolf schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:23:
I know, dit is verre van het eerste model dat ik laat printen![]()
Unity3D gebruikt de NVidia PhysX engine, ik denk dat dat in de buurt komt van wat je wilt. Gewoon de free version downloaden van hun site en modelletje importen, rigidbody eraan koppelen, plane eronder en testen maarSpike_wolf schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:34:
Weet hier iemand toevallig een soort simulator die redelijk accuraat real life physics kan simuleren?
Ik heb een model dat ik wil laten 3D printen, maar ik ben er niet helemaal zeker van of het rechtop blijft staan, ik wil er geen ondergrond aan vast maken want dat ziet er niet uit, maar ik kan wel een beetje met de positionering spelen, en eventueel met holle ruimtes binnenin.
Wat ik zoek is dus een programma dat mijn maya/obj model kan inladen, waarbij ik eventueel een materiaal gewicht kan aangeven, en dat vervolgens laat zien of mijn model blijft staan of dat het omvalt.
Enig idee of hier iets simpels voor te vinden is?
Dit betreffende model zowel SLS als ZCorp, maar ook voor toekomstige modellen kan het prettig zijn om de gewichtsverdeling en CoG te weten
Ik heb een Unity licentie, maar die doet niet wat ik wil, de physics zijn redelijk goed, maar zijn de colliders die je daar aan een object mee geeft zijn lang niet ideaal hiervoor, en geven met "ingewikkelde objecten" resultaten die lang niet altijd met de werkelijkheid overeen komen.Lorem_Ipsum schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:29:
[...]
Unity3D gebruikt de NVidia PhysX engine, ik denk dat dat in de buurt komt van wat je wilt. Gewoon de free version downloaden van hun site en modelletje importen, rigidbody eraan koppelen, plane eronder en testen maar
Humankind… be both.
Ziet er netjes uit! Ben eigenlijk wel benieuwd naar de wireframes en stats, van zowel de high als de low poly. Zou je die ook kunnen laten zien? Wordt het model nog gebruikt in een game?Andyk125 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:04:
Het is al weer een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar dacht zal weer eens iets posten.
Heb voor het eerste een compleet model gemaakt wat begonnen is met een high poly, daarna een low poly gemaakt, UV'en de normal map en de andere textures. Moet zeggen dat ik het model nu ook wel klaar mee ben, alleen kunnen de textures nog wel iets werk gebruiken, maargoed..
Benieuwd wat jullie er van vinden!
[afbeelding]
3d modelling portfolio: Egbert Tigelaar
Het grote probleem is dat Unity zelf niet kan uitzoeken wat de Center of Gravity is, hij pakt standaard het midden van het object, of een punt dat je zelf definieert, maar ik wil dus juist weten wat de CoG is.Wolfos schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:13:
Beter dan PhysX krijg je het niet.
Humankind… be both.
Mixed Reality dev
Hee Bedankt!Eggbird schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:16:
[...]
Ziet er netjes uit! Ben eigenlijk wel benieuwd naar de wireframes en stats, van zowel de high als de low poly. Zou je die ook kunnen laten zien? Wordt het model nog gebruikt in een game?
[ Voor 7% gewijzigd door Andyk125 op 01-09-2012 18:41 ]
Het enige echte nadeel aan Blender is dat bepaalde features soms niet helemaal af zijn of "binnenkort" komen. Maar dat kan je natuurlijk ook als voordeel zien.apNia schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:45:
* Op welke gebieden heeft Max echt een streepje voor/wat zouden redenen kunnen zijn bij Max te blijven?
Cycles? (comboboxje bovenaan het scherm openklikken en daar voor Cycles kiezen ipv "Blender Render").* Heeft Blender renderers die zich meten met de kwaliteit vam MentalRay/Vray?
Dat zit wel Schnorr.
Dat zit wel Schnorr.
[ Voor 7% gewijzigd door D-rez op 05-09-2012 12:28 ]
Dat zit wel Schnorr.
[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 05-09-2012 12:42 ]
[ Voor 9% gewijzigd door D-rez op 05-09-2012 13:34 ]
Had er zelf niks van meegekregen maar goed..This relates the news which some of you may have found distracting around the recent false rumours of 3ds Max being discontinued.
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
[ Voor 49% gewijzigd door Wolfos op 05-09-2012 20:33 ]
[ Voor 59% gewijzigd door Wolfos op 05-09-2012 20:43 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Wolfos op 05-09-2012 21:01 ]
3ds Max verleer je niet zomaar hoor. Valt heel erg mee.apNia schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:44:
Oeh dat klinkt allemaal niet goed. Blij dan dat ik me een beetje op Blender ga focussen. Ik heb jaren in Max gewerkt, en de afgelopen ~2 jaar niet zoveel bezig geweest met 3D, wel in Unity, maar dan vooral in code. Ik zie mezelf eigenlijk wel overstappen op Blender tbh. Ik denk alleen dat het industrie-technisch niet zo handig is als ik zometeen 3ds Max verleer en Blender m'n weapon of choice wordt.
Je moet ook niet meteen fulltime over willen stappenapNia schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:53:
Nou na een dag in Blender werken ben ik er toch niet al te wild van. Misschien is het een kwestie van wennen, maar keys e.d. werkten erg ongemakkelijk. Onconventioneel. Maar misschien is het een kwestie van wennen.
OpenEXR gebruiken ipv PSDWat ik ronduit irritant vond was toen ik bij unwrapping en texturing uitkwam. Het unwrappen an sig ging fijn, maar om een texture in je viewport te krijgen was echt waardeloos. Je hebt zo een viewport die los lijkt te staan van je uiteindelijke render resultaat, en ik zat met AO baking echt gigantisch te kutten. Want ineens zat m'n AO pass op m'n cube. Daarbij komt dat PSD niet gesupport wordt, wat ik ook jammer vind. Niet zeker of het een blijvertje is helaas.
Dat zit wel Schnorr.
[ Voor 6% gewijzigd door apNia op 05-09-2012 22:02 ]
Dat zit wel Schnorr.
[ Voor 14% gewijzigd door Wolfos op 05-09-2012 23:19 ]
Dat zit wel Schnorr.
[ Voor 29% gewijzigd door Menesis op 06-09-2012 11:12 ]
Mixed Reality dev
[ Voor 9% gewijzigd door Wolfos op 06-09-2012 11:55 ]
Mixed Reality dev
[ Voor 20% gewijzigd door Wolfos op 06-09-2012 17:47 ]
Verwijderd
Holy shit, beide engines zijn blijkbaar een stuk verder dan ik had gedacht! Mooie gfx hoor. Imho wint UDK het nog net, maar echt.. beiden zijn erg impressive! thanksWolfos schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:45:
In principe kan je in beide pakketen exact hetzelfde doen, heb het alleen nooit gezien.
Denk dat het een soort cirkel is, omdat er zoveel meer art in UDK gemaakt word trekken alle artists daarheen.
[video]
Maar in theorie zou je dit ook best kunnen doen in Unity 4 straks:
[video]
Mixed Reality dev
Verwijderd
Ik ken zijn werk van i.materialise. Afaik wordt het niet verder beschilderd. Wat je ziet komt zo uit de printer (+de standaard infusion nabewerking). NSFW...nouja, tis kunst.Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 19:13:
Ik kreeg vandaag dit via Facebook gelinkt; een kunstenaar die met 3D-prints werkt (PP in een Z Corp) en die verder beschilderd. Weird as fuck, redelijk verontrustend maar tegelijk ook wel erg mooi. NSFW!
Erik van Straaten
[afbeelding]
[video]
idd, NSFF misschien (not suitable for facebookhandige_harrie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:43:
[...]
Ik ken zijn werk van i.materialise. Afaik wordt het niet verder beschilderd. Wat je ziet komt zo uit de printer (+de standaard infusion nabewerking). NSFW...nouja, tis kunst.
[ Voor 11% gewijzigd door Menesis op 07-09-2012 13:48 ]
Mixed Reality dev
Als een contest of forumproject al niet (meer) lukt, waarom een game dan wel?Menesis schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:47:
Iets anders: met zoveel 3d talent hier: kunnen we niet een keer een game maken in unity?
Dat zit wel Schnorr.
Verwijderd
De website spreekt zichzelf een beetje tegen. Er staat inderdaad dat ze zo uit de printer komen, maar in het filmpje is duidelijk een beeldje te zien dat blanco uit de printer komt rollen en ik meen mij ook elders gelezen te hebben dat ze later nog beschilderd worden.handige_harrie schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:43:
Ik ken zijn werk van i.materialise. Afaik wordt het niet verder beschilderd. Wat je ziet komt zo uit de printer (+de standaard infusion nabewerking).
Gezien beeldje/plaatjes van ogenschijnlijk jonge meisjes niet door iedere baas dan wel collega als kunst begrepen zullen worden leek NSFW mij wel een gunstige toevoegingNSFW...nouja, tis kunst.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 19:06 ]
boeit volgens mij niks... het bepaalt alleen maar eenmalig waar de vertices overeenkomen in de texture.. je kan het niet extreem gek of complex maken.. elke vertex staat gewoon verbonden aan een bepaalde plek in je texture...Lorem_Ipsum schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:45:
Ik gebruik al een tijdje blender3D in Unity3D en kwam er pas achter dat textures met Cube Projection wél werken in combinatie met Unity, terwijl ik eerst dacht dat je overal een UV map van moet maken. Ik had nog nooit geprobeerd te unwrappen met "Cube Projection" en het daarna in Unity te laten werken, maar dat blijkt gewoon hetzelfde te werken als Blender's materials->Box Projection.
Ik vraag me echter nu af wat meer FPS oplevert: een muurtje bekleden met een echte UV map of dmv Cube Projection en tiling. Heeft hier iemand ervaring mee, of UVMappen jullie alles gewoon? Bij gebouwen gaat texturen iig stukken sneller als je hem met een tiled texture'tje bekleedt.
Android developer & dürüm-liefhebber
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2012 16:30 ]
Direct uit de printer zijn de kleuren zeer flets. Het wordt met een binder gesealed (een soort secondelijm heb ik mij eens laten vertellen) en dit haalt de kleuren heel erg op.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:49:
[...]
De website spreekt zichzelf een beetje tegen. Er staat inderdaad dat ze zo uit de printer komen, maar in het filmpje is duidelijk een beeldje te zien dat blanco uit de printer komt rollen en ik meen mij ook elders gelezen te hebben dat ze later nog beschilderd worden.
De binder is inderdaad een soort secondelijm, maar die functioneert niet alleen om de kleur omhoog te halen, dat is eigenlijk een bijwerking, de kleur kan veel donkerder geprint worden, maar dan zorgt de lijm ervoor dat het weer tè donker word. De reden dat het in een binder gedoopt word is omdat het materiaal erg poreus word door de inkt waarmee er op geprint word, een model dat niet geseald is kun je zonder moeite in stukken breken, ook stukken die enkele centimeters dik zijn breek je zo doormidden, de lijm zorgt ervoor dat het redelijk sterk word.handige_harrie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:01:
[...]
Direct uit de printer zijn de kleuren zeer flets. Het wordt met een binder gesealed (een soort secondelijm heb ik mij eens laten vertellen) en dit haalt de kleuren heel erg op.
[ Voor 32% gewijzigd door Spike_wolf op 08-09-2012 17:24 ]
Humankind… be both.
Verwijderd
Dat weet ik, dat is ruwweg vergelijkbaar met een geschuurde laklaag die weer mooi gaat glanzen als je er blanke lak overheen spuit. Echter is bij jouw filmpje de kleur al wel goed te zien, terwijl het in het filmpje dat ik postte echt wit wit is. Dat zou nog kunnen komen door resterend poeder, maar ook schoongeblazen (je gebruikt een fijn regelbaar luchtstraaltje voor de laatste fase van het schoonmaken) is het wit.handige_harrie schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:01:
Direct uit de printer zijn de kleuren zeer flets. Het wordt met een binder gesealed (een soort secondelijm heb ik mij eens laten vertellen) en dit haalt de kleuren heel erg op.
Zonder lijm stelt het allemaal bar weinig voor inderdaad, met iets meer dan geen kracht gaat het al in stukken. Enige serieuze kracht resulteert in kleine stukjes of een hand vol poeder, afhankelijk van je model.Spike_wolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:04:
De binder is inderdaad een soort secondelijm, maar die functioneert niet alleen om de kleur omhoog te halen, dat is eigenlijk een bijwerking, de kleur kan veel donkerder geprint worden, maar dan zorgt de lijm ervoor dat het weer tè donker word. De reden dat het in een binder gedoopt word is omdat het materiaal erg poreus word door de inkt waarmee er op geprint word, een model dat niet geseald is kun je zonder moeite in stukken breken, ook stukken die enkele centimeters dik zijn breek je zo doormidden, de lijm zorgt ervoor dat het redelijk sterk word.
Toch zie ik in jouw filmpje ook al wel wat kleur (lastig te zien, dat geef ik toe); zie de laatste paar seconden bijvoorbeeld. Resterend poeder, slecht licht in het filmpje zelf en het feit dat de 'binder' er nog niet over gegaan is zorgt ervoor dat het zo slecht zichtbaar is.Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:00:
[...]
Dat weet ik, dat is ruwweg vergelijkbaar met een geschuurde laklaag die weer mooi gaat glanzen als je er blanke lak overheen spuit. Echter is bij jouw filmpje de kleur al wel goed te zien, terwijl het in het filmpje dat ik postte echt wit wit is. Dat zou nog kunnen komen door resterend poeder, maar ook schoongeblazen (je gebruikt een fijn regelbaar luchtstraaltje voor de laatste fase van het schoonmaken) is het wit.
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Verwijderd
Nu je het zegt zie ik inderdaad wel wat kleur in dat filmpjehandige_harrie schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:20:
Toch zie ik in jouw filmpje ook al wel wat kleur (lastig te zien, dat geef ik toe); zie de laatste paar seconden bijvoorbeeld. Resterend poeder, slecht licht in het filmpje zelf en het feit dat de 'binder' er nog niet over gegaan is zorgt ervoor dat het zo slecht zichtbaar is.
Humankind… be both.
Je had toch een tablet? Gebruik die. In de 3d-wereld worden geen muizen gebruiktRoyK schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:17:
oke.. interessante ochtend tot zover. Ik ben begonnen met mijn eerste lesjes in Maya. En dus nu het navigeren in de 3D wereld en een eenvoudige uitleg over de menu structuur en handige shortcuts.
Nu heb ik een tijdje terug een goede muis gekocht. Laat ik het zo zeggen, een heleboel goede cijfers in de reviews. Namelijk een Logitech MX performance. De muis heeft het tot nu toe prima gedaan, alleen werkt hij in Maya dus niet correct. Ik kan de middelste muistknop niet gebruiken waardoor ik niet naar links en rechts kan pannen in mijn werkgebied. Erg onhandig dus.
Een beetje googlen verklapt me dat veel mensen hier gedonder mee hebben in combi met deze muis. Er zit niets anders op voor me dan een andere muis te kopen. Nu vraag ik me af; is er een muis die specifiek in de 2d / 3d wereld geliefd is?
Dat zit wel Schnorr.
navigeren op 2 schermen vindt ik met een tablet nog altijd niet je van het hoor.Stukfruit schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:26:
[...]
Je had toch een tablet? Gebruik die. In de 3d-wereld worden geen muizen gebruikt
iig niet door mensen die van hun handen houden.
[ Voor 19% gewijzigd door D-rez op 12-09-2012 09:36 . Reden: link naar review ]
Met zo'n "wide" tablet valt dat reuze meeD-rez schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:32:
[...]
navigeren op 2 schermen vindt ik met een tablet nog altijd niet je van het hoor.
Dat zit wel Schnorr.
Dat geld is hij zeker waard, maar daarom zeg ik, begin met de Navigator, voor die honderd euro kun je daar prima wat jaartjes mee vooruit voor je upgrade naar een uitgebreider modelRoyK schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:39:
holysmoke!! 100+ euro haha!
Deze is ook wel vet: pricewatch: 3Dconnexion SpaceMouse Pro (alleen hardware)
ik weet even voldoende dames en heren. Ik game op een Razor Mamba en die werkt wel correct. Maar die heeft zo een hoge dpi dat het een beetje wennen is.
Het is ook geen alternatief, maar een uitbreiding. Je blijft je muis/tablet gebruiken om te klikken, de navigator is puur om de camera te bedienen en veelgebruikte keyboard shortcuts die je zelf aan de knoppen kunt toekennen.Stukfruit schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:40:
[...]
Met zo'n "wide" tablet valt dat reuze mee
Een spacemuis is grappig, maar imho geen volwaardig alternatief. Je moet ook nog ergens puntjes mee kunnen trekken + een keyboard bedienen voor shortcuts (je gaat niet voor iedere optie naar een menu oid, of dat hoop ik iig voor je hand). Ik weet niet hoe de heren hierboven dat doen, maar ik heb in zulke gevallen een hand tekort.
Humankind… be both.
RoyK schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:54:
En, hij heeft blauwe lampjes.. dus pluspunten heeft hij al gescored.
En je denkt dat we je er nu nog mee weg laten komen als je dat niet doet?ps, ik heb al iets gemaakt waar jullie oren van gaan klapperen... 3d specialist Roy is onderweg. Zal ik jullie wat laten zien?
Humankind… be both.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq