Yanik schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:11:
[...]
Leer je Maya alleen om je te helpen met je 2d illustratiewerk of ben je van plan om 3d animaties gaan maken?
Indien je het alleen voor ondersteunende elementen in je 2d illustratiewerk wilt gebruiken, dan raad ik het je sterk af aangezien je behoorlijk veel tijd kwijt zult zijn met het leren van het programma voordat je er iets echt moois mee kunt maken.
Zbrush daarentegen neemt bijna alle technische bullshit weg en voor iemand met jouw artistieke vaardigheden(waar ik een grote fan van ben) zal het niet lastig zijn om je snel daarin thuis te voelen, volg een
tutorial en probeer het eens uit.
Thanks voor je feedback. Het antwoord is ligt voor mij op meerdere vlakken.
Ik volg al een tijdje de grafische scene om me heen en zie dat de grote jongens op bijv. CGCociety steeds vaker 3D software combineren met hun vaste 2D software zoals Photoshop of Painter. Soms voor de compositie, soms voor scherpere plaatjes. Dus voor de compositie is het al heel handig om een 3D pakket in de vingers te hebben. Sommige tekenaars zijn al helemaal over en tekenen zelf hun textures.. en het eindresultaat is een prachtige heldere plaat. Staat een hand je niet aan.. verander je de positie. Dat zijn natuurlijk unieke eigenschappen die je in een 2D tekening een stuk minder handig kan doen.
Een tweede reden voor mij is dat ik bij wil blijven en mezelf wil verbreden. Ik voel niet zoveel uitdaging meer in Photoshop. Ik vind het heerlijk om er in te werken, maar echt nieuwe dingen leren doe ik al een poosje niet meer. Ik denk dat het supervet is om een klant niet alleen een leuk karakter aan te kunnen bieden in vector, maar ook 3D en mogelijk zelfs geanimeerd.
Een derde reden is dat ik redelijk wat klanten heb in de game industrie. Ipv alleen een illustratie, kan ik meer leveren.En wie weet met de tijd een short movie wil maken / en bewegende mattepaintings kan bouwen. De PingWings wil ik met de tijd ook weer nieuw leven inblazen. Ik ben sinds kort zelfstandig ondernemer geworden en veel meer ruimte om de comic weer op te pakken. Ik zie wel een leuke uitdaging om de PingWings in 3D om te zetten.
Dus in totaal zie ik Maya (of 3D op zich) als een investering die mij als product moet verbreden / verbeteren / mee met de tijd doet gaan.
[
Voor 11% gewijzigd door
RoyK op 12-09-2012 17:30
]